Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna går blandat under tisdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna. Flödet ut Nordamerikafonder var rekordstort när svenskarna flyttade pengar från USA under förra året medan övriga fonder hade sitt starkaste flöde på över tio år. Elpriserna når återigen extrema nivåer i hela landet, denna gång under kvällen.

Inledningsvis så är Lena och jag återigen på Almedalsveckan i år, valår och allt. Lena är tillgänglig som moderator, föreläsare, paneldebattdeltagare, se kontaktuppgifter på officiell Facebook. Jag är tillgänglig som paneldeltagare och föreläsare, se bloggens kontaktsida för kontakt. Jag signerar böcker hos Wessmans på Adelsgatan den 24:e juni 13:00 – 15:00 i ett försläpp av min kommande roman Satellithjärta. Se bloggens kalender för övriga tider.
Vi är också tillgängliga för inbjudan till middagar, mingel eller events, även om en del tider börjat bokas upp. Gäller iofs inte bara Almedalsveckan.


Stockholmsbörsen backade igår med -0.43% för OMXS30 och breda OMXSPI gick förstås sämre med -0.75%. Euron kostar 10:69 SEK och den amerikanska dollarn 9:07 SEK. Guldpriset stiger till 1 511:- SEK per gram och ser ut att vara tillbaka i en positiv trend, så vi får väl se om det blir nya rekord framöver.
I USA backade S&P-500 med -1.04% och Nasdaq 100 -1.21%. Sämst inom techbroligarkernas FANANGST var svenska Spotify med -4.63% och bäst gick Nvidia med +0.91% trots att berättelsen för dagen är AI-frossa. Iofs används AI som berättelse oavsett vilket håll börsen går. Förvirring och osäkerhet om den amerikanske despotens tullar råder förstås också, och nya tullar ska godtyckligt införts av Epsteinbesökaren och den fällde våldtäktsmannen trots att den amerikanska högsta domstolen sagt nej till att USA:s så kallade president egenmäktigt kan in föra tullar utan kongressens godkännande.
I de asiatiska tidszonerna spretar börserna. KOSPI går +2.11% men det kan vara något spök med min chart som trots det inte visar börsrekord. Nikkei 225 går +0.87%. ASX 200 är oförändrad på -0.04%, Hang Seng faller -1.83% och Straits Times går -0.54%.

Svenskarnas utflöde ur Nordamerikafonder blev rekordstort under 2025 rapporterar SCB. Det var det största negativa flödet från fondkategorin sedan statistiken började föras 1998 och 41 GSEK togs ut, medan övriga fonder fick ett nettoflöde på 233 GSEK vilket var det största sedan 2014. Globalfonder räknas väl in i övriga fonder dock, och är i princip USA-fonder liksom teknikfonderna, så vad det faktiska utflödet av kapital från USA låg på är oklart. Rätt meningslöst att sälja en USA-fond och köpa en globalfond eller techfond, då det nästan är samma sak.
Svenskarnas totala fondförmögenhet i svenska fonder var 8 840 miljarder eller en ökning med 7.2% men det var en svag helårsutveckling ändå, men bättre än 2022 som gick -12.5%. Fondinnehaven i aktier slog rekord och noterades i 6 172 GSEK.
Statistiken omfattar 852 svenska fonder, vad nu definitionen av detta är när man idag också kan köpa utländska fondförvaltares fonder.

Elpriserna blir återigen extrema i hela landet under kvällen och skyhöga under dagen. Maxpriset når mellan 249 och 259 öre per kWh från norr till söder och dagtida snittpris mellan 145 och 146 öre per kWh. Priserna blir dock angenämare och bara höga framåt midnatt med 95 öre och det finns således möjligheter för tidsstyrning, särskilt här i söder då det blivit lite mildare väder och rent av kan bli vår i år också.
Vill du ta in offerter på solkraft eller hembatterier, kontakta Hemsol så ska du få upp till fyra olika offerter kostnadsfritt från olika leverantörer (annonslänk).
Solkraften ger väl inte så enormt mycket just nu pga mulet och klockade in på 7 kWh igår och 11 kWh i förrgår, men med mulet så är det varmare väder istället. Vi fick en liten överraskning när vi kom hem efter Karibiien i form av att en 25 år gammal automatsäkring hade dött så vi stod utan värmepump, varmvatten och värme för spabadet, som dock hade klarat sig trots detta. Men det var väl lite trist att inte kunna få en varm dusch efter en vecka ombord. Vår elektriker Johansson & Gunverth fixade det dock snabbt igår måndag.

117 kommentarer
“särskilt här i söder”
Va – har ni flyttat?
😉
/Skåning
Vi här i Landskrona är ju generellt lite avvaktande mot norrlänningarna i Helsingborg – det är sedan gammalt.
Landskrona? Det är ju norra sverige, på gränsen till asien ju.
Om jag var från Luleå, Umeå eller Borneo
Självklart där ens vagga stått är det bara gott
Men jag trivs där det kan fås svartsoppa och gås
Hurså är, är du från södra förorterna då? Malmö?
Österlen, det svenska Provence!🙂
Den geologiska “limes norrlandicus” går genom Eslöv.
Fedex sues för “full refund” of payments för tariffs deemed illegal by Scotus
Report released by Citrini Capital refuels AI anxiety over disruption fears
IBM shares post steepest daily fall since 2000 after Anthropic claims AI could modernise Cobol
Jag hörde dessutom på nyheterna för en stund sen att ett antal kongressledamöter presenterat ett lagförslag om att alla pengar som tagits in via de nu konstaterat illegala tullarna ska betalas tillbaka, med prioritering för mindre företag att få tillbaka inbetalda tullar. Om det sen går igenom är förstås en annan sak, men det börjar onekligen brännas lite under baken på morotsmoronen och hans hov.
Det talas om att striden gällande tariffer kan ta år, så räkna med en riktig långbänk för han kommer inte att ge sig.
Trump threatens higher tariffs on countries that “play games” with Scotus decision
UK government says “nothing is off the table” in response to US tariff increase
Trumps tariffer håller onekligen på att utveckla sig till en kvalificerad shitshow av astronomiska proportioner och då är inget så dåligt att det inte kan utvecklas till en ren katastrof…
Härligt!
Men ja, han slingrar sig väl ur det genom att förhala, vilket är det kanske enda han är bra på. (Både privat och i sin yrkesroll)
Är det bara jag som tycker debatten om elpriserna är märklig? Nästan som att man inte vill förstå. Priserna kan man tycka vad man vill om men tycks inte kunna ta in att det i botten grundar sig på tillgång och efterfrågan, i den mån det går att överföra elen. “Vår el” säger man, dvs att den ska inte vara tillgänglig för andra än “oss”. Då ska inte heller andra svenska företag exportera något? Jo, om det inte leder till högre pris för en själv… Verkar som att svensken har någon slags tro att marknadsekonomin fungerar så att den alltid är till fördel för en själv, aldrig till nackdel.
Effekttrariff? “Dåligt! Jag betalar hellre en hög fast avgift under en månad än att dra fördelen att kunna släta ut effektuttaget under ett dygn och därmed få en lägre kostnad”.
Ja, jag förstår problematiken med elområden men ändå..
Instämmer, det är märkligt.
Det är upp till konsumenten/företaget att välja korta eller långa kontrakt på el och lån.
Framförallt när det, som konstaterats, går att binda även nu för 70 öre…
Sen får man väl konstatera att det generellt nog är bättre om de som producerar el får betalt för den än att den är “gratis”.
Det hade varit enklare att låta producenterna bjuda längre i förväg och för längre perioder, t.ex. i början av november avtalas att leverera viss effekt, antingen konstant eller enligt schema, under hela december till ett visst pris, sen är det upp till producenten att säkra sin leverans, ung. som PPA. På samma sätt upphandlas balanstjänster och beredskap och ifall det sker större avbrott i någon anläggning, större avvikelser i förbrukning mm.
Då kan man jämka ihop elsystemets behov med en mer fungerande marknad.
Det finns nog många modeller som är bättre än dagens.
Både principen att “el blir “gratis”” och “det högst accepterade budet sätter priset för alla” känns udda.
Marknaden “slår vad” om att priserna ska ner, och det fasta priset reflekterar den framtida nedgången snarare än dagens dyra verklighet.
Ja. Om man väljer rörligt så gör man det för egen vinnings skull och tar en risk. Binder man minskar man risken men får ingen egen vinning. Hur svårt kan det vara? Men då är det något girigt företags fel när profetian slog fel.
Det är precis tvärtom, högt rörligt pris innebär att du betalar skyhög vinst till producenterna då priset sätts på marginalen. Väljer du fast pris så är det producenter som tror på nedgång och vill säkra sina intäkter, speciellt för volatila kraftslag. Finns ingen högre moral i någondera av valen.
Det jag belyste är att den enskilde gör ett val på sina bevekelsegrunder, väl medveten hoppas jag. När det slår fel är det någon annans fel.
Nu måste du ju ändå särskilja på effekttariff och rörligt elpris. Att ha rörligt elpris har väl historiskt varit gynnsamt men vet i spörs om det verkligen är det längre.
När det kommer till effekttariffen så kan du ju förklara för mig hur jag ska släta ut det, min leverantörs höglasttid är November-Mars, måndag-fredag kl 06-22.
Jag gjord ingen likhet mellan det men jag inser att jag skrev slarvigt.
VIKTOR
Nu är vi ju där igen i mantrat att historiskt har rörligt elpris och rörlig ränta varit gynnsamt.
Jag köper inte det överhuvudtaget. Det är bara en förenkling av en komplex verklighet.
Enig.
Jag brukar säga att man kan se trender och göra analyser. Vissa tillfällen har det varit givet att man kunnat binda till en lång kostnad.
Primärt brukar jag annars när jag pratar om binda eller rörligt med “vanlisar” (icke ekonomiskt överintresserade) prata om deras uthållighet i privatekonomin. Att man ska se binda som en försäkring.
Ibland är det helt enkelt en “premie” som man betalar för något som aldrig händer. Och ibland ger det en förutsägbarhet i att betala en premie istället för risken att nått händer som man kan få svårt att klara av.
Räntemarknaden och elmarknaden fungerar helt annorlunda. Ta exemplet bunden ränta, då betalar man en liten premie, banken har en risk om räntan går upp förenklat.
En vindkraftsägare eller ett vattenkraftverk vill veta vad de får betalt nästa år för att kunna planera sin ekonomi. Dessutom inkluderar bundna kontrakt dvs fasta priset de förväntat billigare sommarmånaderna.
Jag ser det mer som att kraftproducenterna tillsammans med politikerna har skapat en kontrollerad oligopolmarknad där hushållens plånböcker är ymmihetshornet.
Fun fact, effektavgiften ska enligt lag vara ett nollsummespel, intäktsneutralt för nätbolagen, det kommer förstås inte hända.
Nej, det är ingen premie för att välja bundet varken vad gäller el eller lån.
Du betalar ett påslag på det underliggande korta eller långa kontraktet.
Precis. En gång i tiden på SBAB kunde man tillochmed se vilka terminer som var sålda mot ens bundna ränta.
Det är mot dessa terminer “räntenettot” sen gäller som vanligt.
Vi har betalt nätavgifter under lång tid som ska gå till utbyggnaden av elnätet. Nu införs effekttariffer för att nätet inte byggts ut för att klara att de används.
Jag har betalt dyrt för min 35A huvudsäkring (24kW jordvärme vid max utnyttjad). Nu kommer jag straffas om jag både behöver värma huset och ladda elbilen samtidigt.
Ang. elpriserna anser jag – som liberal – att el är något staten ska tillhandahålla medborgarna precis som vatten, avlopp, avfallshantering, vägnät och Internet. Det tillhör basutbudet för ett modernt leverne.
Möjligen har det “betalts” kollektivt. Om det har betalts vill säga. Om historiska och framtida investeringar i elnätet går på ett ut med vad elkonsumenter betalat/betalar in kanske nån kan svar på. De allra flesta har gissningsvis inte betalat “sin” del av nätet själv.
Elbilen valde du väl själv att köpa?
Ja, staten ska ta det ansvaret. Men det innebär väl ändå inte att varje elkonsument ska få ha sin variant av debitering för att de ska passe dem själv bäst+
Kostnaden för kranvatten i Sverige styrs inte av vad Sverige kan sälja dricksvatten till för pris utomlands.
Nej kommunerna är inte vinstdrivande på kranvatten. Men det kanske det skulle kunna vara och öka intäkterna för att tex kunna driva bättre vård och omsorg?
Fast de kanske kan sälja den vården och omsorgen utomlands istället?
För att upprepa mig: Som liberal anser jag att staten ska sköta det s.k grundutbudet i samhället.
Är du säker på att du är liberal, Troed? Om du vill att staten ska sköta saker låter det snarare som om du är socialist.
Statens huvuduppgift är yttre och inre säkerhet, samt att garantera rättvisa förhållanden inom landet – försvar, polis och rättsväsende. De kan inte överlåtas på företag eller andra, de är statens själva raison d’être. Övriga saker kan i princip skötas av andra. Att något är ett naturligt monopol är inget skäl för att staten ska hantera det.
Du får avvakta och se om det verkligen blir dyrare.
Vi hade två abonnemang på 16A innan effekt-tarifferna.
Numera kan vi köra på ett effektabonnemang.
Jag hör dig. Å andra sidan ser jag nu att Ellevio i princip ska bygga om hela nätet här.
Dels pga att de hyllade “småskaliga” elföretaget som ellevio köpte inte investerat en krona sen 60 talet när nätet byggdes. Men även pga utökad last, nybyggen med mera.
De har dessutom grävt ner alla ledningar lokalt bland husen
Det är rätt stora investeringar som gjort/görs och det är helt klart så att kollektivet bär vissa kostnader istället för den enskilda fastigheten.
Varför ska vi (svenska staten och dess företag) investera i elproduktion när den inte kommer oss till godo i form av lägre elpriser utan bara exporteras? Varför ska något EU-land alls göra dessa enorma investeringar?
Om företag som producerar något i Sverige kan sälja det utomlands till ett högre pris så har jag inget emot det. Hoppas jag ingen annan har heller.
Fast värdet av el är inte att sälja den som en oförädlad råvara, utan att använda den för att förädla svensk ekonomi via industrier och tjänster.
Värdet av el är väl vad marknaden betalar oavsett om du värmer en pool eller tillverkar papper?
Eller är vi på olika planhalvor i hur vi tänker…
Helt olika planhalvor. Jämför med hur Ryssland använd sina enorma energiresurser och hur Sverige använt sina. Vilken ekonomi exporterar oförädlad energi och vilken exporterar förädlad energi, och vilken har högst välstånd?
Vill vi vara en bananmonarki som exporterar oförädlad el, eller vill vi vara ett I-land som exporterar stål, bilar, pappersprodukter, IT-tjänster?
Jämför med att jag kan konvertera 1 kWh i form av min dators elförbrukning till hundratusentals kronor i inkomster via blogg eller bokskrivande. Eller ska jag sälja vidare 1 kWh med tio öres påslag? Förädling är vad som skapar välstånd och med det välfärd. I
Ok då är jag med. Olika ingång i frågan. Men den tanken får väl anses vara lite protektionistisk?
Det är ju så mycket annat som produceras överallt och pris sätts ute på världsmarknaden, eller den marknad som är tillgänglig.
Om det ska vara annorlunda med el kan man väl tänka sig men det kommer inte att öka produktionen tror jag. Då måste vi tillbaka till regleringstiden fullt ut, och ingen hybridmodell som vi har idag.
Frankrike har reglerad el. Inget hindrar oss från att ha det heller.
Nej absolut inte. Jag tänker iaf att det inte är bra att reglera “råvara” i vilken form den än är, bara för att landet “behöver den till ett lågt pris”.
Malmen, skogen etc för att nämna något med betydande exportintäkter.
Elektricitet är inte en råvara som alla andra. Den är på sätt och vis både en råvara och en tjänst, och den måste konsumeras samtidigt som den produceras. (Lagerhållning är tämligen liten).
Förövrigt så vor det konstigt om elproducerande företag inte ville ha så högt elpris som möjligt.
Exakt som LW skriver. Därför sker inget. Alla vackra politikeruttalanden till trots.
Ingen aktör inom en vinstdriven monopol- eller oligopolmarknad kommer att investera i något som dels kostar aktören pengar, dels sänker aktörens vinster.
De enda investeringarna som jag kan se har skett de senaste åren är kablar som mesta tiden används för export vilket med de regler som gäller inte direkt gynnat svenska elkonsumenter/skattebetalare som genom åren har bidragit till elsystemets uppbyggnad. Jag hade inte sagt något om reglerna utformats så att vinsterna ~ 70 miljarder använts till att sänka svenskarnas elkostnader genom differentierade elpriser. Dessa skulle i så fall ha satt press på andra länder att åtgärda sina brister.
Nä, varför investera i något som sänker intäkterna. Vattenfall har ju tjänat på att lägga ner kärnkraftverken, vilket dragit upp elpriserna rejält.
Tänker att i allt sunt företagande så vill man självklart ha max betalt, men ännu viktigare är att producera volym. Även om det sänker priset i form av ökat utbud. Det där med att slå ut de fasta kostnaderna…
Sen så kan väl ingen i världen tro att vi kommer att få en ökad produktion av el om elen hela tiden ska var “billig”?
Företag måste få tjäna pengar, även på el.
Jag skiter väl i företagen som producerar el, jag pratar om landets ekonomi och vårt gemensamma och individuella välstånd som skapas av förädling, inte av att reduceras till en bananmonarki.
Om företagen som procucerar el slutar med det pga av bristande lönsamhet så skiter du i det också?
Nyliberalt trams. Staten kan producera el med förlust om elen får stanna i Sverige och användas till förädling och både staten och vi går med vinst på det.
Att all el ska säljas till priset av den enskilt dyraste kWh är ett rent påhitt.
Inte då. Benar i ett fenomen som förtjänar att belysas ur ett (dubbel)moraliskt perspektiv.
Typiskt sossigt om man ska kleta epitet.
Man kan ju se det som att vi hjälper till att skapa välstånd och förädling inom vår federation EU genom att bidra med el.
Se detta som ett tankeexperiment.
Jag påstår inte att det är på det hör viset eller ens att jag själv tycker eller tror att det är så.
Ja, ni är nog på olika planhalvor. Här får man nog bestämma sig för vilket lag man vill tillhöra. Det är nog antingen eller. Bara min syn på saken …
Surtrutn har en poäng, men jag gillar inte att länder som Ungern mjölkar EU på pengar och samtidigt blockar stöd till Ukraina, och dessutom vänslas med Putin. Äckligt!
Att det ska vara så svårt att skilja på de två begreppen marknad och företag, eller för att ta det på svenglish: “pro market” kontra “pro business”. Att något är bra för (i detta fall) elföretagen betyder inte att elmarknaden fungerar.
Ja, man kan bestämma sig för det ena eller det andra. Det jag vänder mig emot är att man vill ha det ena när det passar och det andra när det inte passar.
Blir liksom svårt då.
Att köpa en villa på 200 m2 med direktverkande el och sen ställa sig i Expressen o klaga på elpriset när privatekonomin havererar kan väl ändå inte gälla som norm för hur ekonimipolitiken ska utföras.
*energipolitiken*
Men det är ju så verkligheten ser ut (mycket komplex).
(Energipolitiken är ju verkligen en het potatis.)
@Observer
Jag kan glädja dig med att Ungern var nettobetalare till EU de första 10 månaderna 2025 (vilket troligen även blev resultatet för hela 2025) tack vare att pengar inte betalades ut för att Ungern inte följde EU:s regler.
Står kvar vid att de gör vad de kan med att försöka mjölka så mycket som de kan samtidigt som de blockar stöd till Ukraina, och dessutom vänslas med Putin. Det handlar inte enbart om Ungern går med plus eller minus. Det är deras inställning till EU som bekymrar mig.
Visst ska Sverige vara solidariska, men det anser jag att Sverige redan är.
Ungern fick 2023 ett netto på cirka 4,6 miljarder euro. Så beror också på vilket år man kollar på.
Vi vet inte heller hur det går ned de blockerade.
År 2024–2025 har 19 miljarder euro delvis blockerats.
Ungern kan mycket väl ha en annan regering efter valet. Regeringar kommer och går. För några år sedan var Polen på samma sida som Ungern i många frågor, nu under Donald Tusk är de pålitliga. Frankrike under Macron är på vår sida, men var kommer de vara om Bardella vinner? Eller ännu värre, om Mélenchon får inflytande? Hur kommer Sverige se ut om V och MP får chansen att vifta på S-hunden i höst?
Keep calm and carry on.
Just nu leder oppositionspartiet Tisza tydligt i de nationella opinionsmätningarna. Orbán är smått desperat. Kan nog bli skifte.
Det går alltid att ta fram de som är infantila och ha dem som “posterboys”.
“Det är synd om mig för jag fick ingen informasshjoooon/är tankspridd”
Det är många som var trygga i SåsseSverige där all var vadderat och anpassat för de som annars sprang in och slog huvudet i vassa kanter.
När Såssarna väl tappade makten måste vi sett en enormt spik i överdödlighet när ingen tog hand om “synd om mig” människorna.
För min del är inte irritationen på elpriset utan på nätavgifterna. De kan jag inte välja, jag får helt enkelt skylla mig själv som bor där Eon äger nätet.
Det tar sin lilla tid att återhämta sig efter evig alliansfrihet. Det är inte allt som ger avkastning från dag ett och framåt.
Trist om vi kapar kablarna till kontinenten och ryssen får för sig att eliminera ett par stora kraftverksdammar i norr och Oskarshamn i söder. Oskarshamn klarar iofs. av att stå still helt av sig självt utan att någon ryssar sig
För mig är elpriset ett symptom på medvetna politiska beslut, i och utanför Sverige. Elpriset är inte det enda symptomet (vi pratar även redundans, stabilitet, brist på tillgänglig effekt för företag som vill etablera sig osv), men det som stör mig är avsaknaden av politiskt ansvar.
Det är ingen slump att vi är i dagens situation, det är ett förutsägbart resultat av medvetna politiska beslut. Att vi som elkonsumenter får agera därefter är väl dock logiskt.
Och det är även ganska slående att till och med socialisterna gärna pekar på att det är en elmarknad – om det är för att man plötsligt älskar marknader*, eller för en behaglig ursäkt för att skyla över de egna misstagen tåls att fundera på.
* Det låter ju knappast så när skola eller sjukvård kommer på tal.
S har aldrig varit för marknaden, men de har ofta varit för vissa stora (gärna statliga) företag.
Ok, hela EU är uppbyggt på bidrag och subventioner. Var är bidragen till svenska hushåll för uppvärmning pga kallt klimat? Och Sverige har investerat mycket i utbildning och sjukvård, skall inte detta komma hela EU tillgodo?
Bara att fatta att det inte finns någon perfekt marknadsekonomi. EU-länder med varmt klimat borde betala en skatt på elen. Dessa länder behöver ofta kyla under dagen men det matchar bra med solceller.
Något som gör mig konfunderad är valet mitt elbolag gjort angående effektavgifterna är att de valt tre effekttoppar som grund till avgiften.
Varför inte mäta kontinuerligt hela månaden?
Om man hamnar i trångmål av anledningar så slår det ju så hårt, tex två akuta elbilsladdningar på en hel månad påverkar avgiften i alltför stor grad, enligt mig.
Har man redan gjort två-tre sådana toppar, så finns ju ingen anledning att fortsätta försöka hålla ned topparna den månaden, mycket märkligt upplägg.
Japp, har det väl gått åt h-e är det bara att bränna på maximalt.
Låter som det kan vara ett Ellevio-nät du har, men det är ju många som använder tretoppsmodellen.
Vi har sänkt vår kostnad för elnät mm. tack vare effekttariffen. Det krävs lite mera eftertanke och planering så att man inte måste akutladda bilen, men inga stora förändringar.
Utmaningen för nätägarna tror jag är att modellerna ska vara begripliga för alla. Jag tycker Ellevios modell är enkel, men jag har grannar som inte förstår.
Medel av månadens tre högsta effekttoppar multipliceras med 82:- kronor
22 – 06 varje dag hela veckan året runt räknas topparna till halva värdet.
Vår nattjusterade effektkurva är i princip en rak linje med ett brus på någon kW.
Det enda vi gjort är att vi ställt in elbilsladdningen så att den sker mellan 22 och 06 och begränsat effekten så att den sammanlagda effekten blir dubbelt så hög som topparna under dagtid. Möjligen tänker man till (undermedveter) så att inte matlagning, disk och tvätt skapar onödigt höga toppar.
Eftersom vi har värmepump krävdes avkänning av aktuell totalefekt via elmätaren för att få ett perfekt resultat, men det hade vi redan via elbilsladdarinstallationen. Dessutom tror jag det går att få ett nästan perfekt resultat utan den styrningen.
Det skulle säkert gå att göra en modell där alla toppar används och varför man inte gör så vet jag inte. Kanske är bedömningen att det blir svårare att påverka oss elanvändare om det är nadssnittet som räknas. Då kan man ju tåla ett antal effekttoppar när bilen laddas eftersom de kompenseras av alla dagar med låg effekt.
Inte Ellevio, Kungälv Energi, 07:00-21:00 alla dagar i veckan, från och med november till och med mars.
Vi sänkte också vår elräkning, men då har vi varit väldigt noggranna med laddning av bilen, och tagit dieselbilen de ggr det varit nöd.
Men har också två tonåringar, så inte helt lätt att optimera, inte alls så att säga, de behöver skjuts, mat, värme och dusch när de behöver det. 😁
👍🏻🏆
Om kunderna sänker sina elräkningar kommer priserna höjas ytterligare. Tanken är att elnätbolagen ska få in lika mycket pengar.
Hoppas att andra är mindre duktiga då och får högre räkning. 😁
@Surtrutn
“Det krävs lite mera eftertanke och planering så att man inte måste akutladda bilen, men inga stora förändringar.”
Man laddar väl bilen när man har kommit hem, så att den är så fulladdad som möjligt nästa gång man behöver åka nånstans?
Om det rådde konkurrens på elnätsmarknaden så skulle inte effektavgifter finnas.
SvD hade en intressant artikel om Swedbanks Sverigefond som placerar 50 miljarder.
Den har avkastat 22% sämre än sitt jämförelseindex då den gått på principer och politiska värderingar istället för index.
Exv har den inte med SAAB då den uppenbart tror att vi ska försvara oss med gulliga kattungar.
Vad gäller USA och världsfonder så har jag nu börjat föreslå de som vill ha “fondtips” (Jag ger extremt få tips om specifika fonder då jag tycker man skall idka egensansvar runt investeringar) att om man vill ha en global riskspridning så får man köpa index mot respektive världsdelar.
Sen får man väl konstatera att det är svårt att tajma marknaden och man kan se att en del börjar handla med fonder som om det var aktier när de tycker att 10% avkastning per år är “tråkigt”.
Japp, det är precis det argumentet jag anfört när banken har pushat för sina etiska fonder och jag kontrat med att vilja ha oetiska fonder. Investerar jag vill jag tjäna pengar, inte köpa avlatsbrev – jag tror inte det finns vare sig någon himmel eller något helvete efteråt.
Jajaja, tror inte de 144 k PPM-kunder som hade oetiska fonder i samband med invasionen håller med dig.
Så kan det gå när man är girig och tror på ryssarnas lögner.
Hade man 100% Rysslandsfonder nollade man PPM.
Jag säger inte att jag placerat mina pengar i vad som helst, jag säger bara att jag gärna är lite gubben motvalls när någon försöker pracka på mig något jag inte vill ha eller moraliserar.
Absolut och det fattade jag.
Blev mest förvånad över att du överhuvudtaget satt i samtal med bankens säljare, du känns verkligen inte som den typen.
Nej, det ser jag inte mig själv som heller, men de kan ju tjuvkika på min ekonomi och hör av sig ibland. Får kanske sprida ut mig på flera banker, jag har alltid identifierat mig med Spara snarare än Slösa.
Om man har en bank som ringer en om ens ekonomi och man inte är förmögen bör man byta till en bank som har vettigare saker för sig.
Det där låter verkligen som Swedbank eller Nordea
Behöver man ringa upp kunderna för att sälja något har man ju synnerligen dåliga produkter som inte tål en jämförelse i lugn och ro av kunden 😀
Ja jag anser att telefonförsäljning i stort sett alltid är en form av bedrägeri då det är enbart de sämre produkterna som säljs den vägen.
“vi ska försvara oss med gulliga kattungar.”
Och jag som trodde Svenska Freds skulle skicka sitt allra främsta dialogkompani. Men de kanske har med sig kattungar, som då ska gjuta medkänsla i angriparen?
Jag tror att Svenska Freds helst vill att vi ska ge upp direkt och styras av Putin.
Deras agerande pekar onekligen i den riktningen i alla fall, och mig veterligen har de aldrig sagt något som kan tolkas som att de tycker att vi ska försvara oss.
Alltså. Anfalls vi av Ukrainare så är det antagligen det “farligaste” vapnet som finns.
En av de saker som gjort att jag så helhjärtat adopterat Ukrainas sak är att de är sånna djurvänner.
Och tyvärr så har Tolvis rätt. Med tanke på hur Svenska Freds agerar. Vilka de lägger all energi på och vilka de ignorerar. Så är det uppenbart att de är finansierade av/stöttar våra fiender.
Det finns säkerligen en del köpta eller ideologiskt övertygade bland dem, men min gissning är att de flesta helt enkelt är nyttiga idioter.
Huruvida det utgör laga förfall i frågan att vara nyttig idiot eller säga att man varit naiv torde vara ett annat filosofiskt spörsmål, men historiskt sett har medlöperi brukat straffa sig i någon form på domens dag.
Svenska Freds, ungefär lika bra på fredsfrågor som Wells Fargo är på M&A…
Dialogkompani 😄
Är det den metoden ryssarna försöket använda när de tejpar fast möss på sina attackdrönare?
Ryskt Dialogkompani är de som binds nakna i skogen och lämnas skrikande.
Dialogen är “snälla döda oss inte”.
Brutalt men Rysk folksjäl.
Vietnameserna gjorde väl så med tillfångatagna amerikaner eller ARVN.
Att göra det med sitt eget folk känns som få nationer lever upp till.
ARVN var vietnameser.
De är så lättmanipulerade, Putin drar någon i stil med att alla som stödjer Ukraina är nazistiska medelåldersmän som kör dieselbil och äter rött kött på vardagarna. De ställer sig reflexmässigt på Putins sida och blundar för aggression, krigsbrott och folkmord.
“Säg mig vad spotpriset på el är så ska jag berätta för dig vad vi har för väder idag och om en politisk sjuka i det här landet.”
“Vi är tvärt emot vår ofta uttalade självbild inte alls landet lagom, vi är pendelns ändlägen, de stora lappkastens land utan blick för horisont och långsiktiga konsekvenser. ”
Carl-Oskar Bohlin är som vanligt insiktsfull och välformulerad:
https://www.facebook.com/cobohlin/posts/pfbid0sq5tteGJc3AqYtHp5r4mtSM1q2hDrQSBfBm3ZqAZv4QJ6cnqijwoW12rr2dD1iJnl
Bra inlägg, men han hade kunnat utelämna denna del:
Solkraft kommer dock i alla hänseenden sannolikt blir en mycket stor del av den framtida energimixen och den framtida utvecklingen med datacenter i rymden kommer bli intressant att följa. Jag tror till skillnad från experterna på Omni inte alls att det är ett omöjligt projekt så som kostnadsutvecklingen ser ut. Att processa data kan man göra var som helst så länge konnektivitet finns och mycket spännande händer just nu på det området. I rymden är solkraften inte heller oplanerbar och om du dessutom kan driva applikationer som direkt och kontinuerligt går på likström är vinsten såklart ännu större.
Där tappade ett i övrigt bra inlägg även för mig.
Äsch, inte ska väl sådana petitesser som verkligheten spela någon roll för en minister? “Politik är att vilja”, som Palme sade.
Han är väl ingen teknisk expert direkt.
Om spotpriset är högt brukar det fortfarande blåsa mycket.
Däremot har Tyskland svårt att klara de kalla vintrarna sen 2022, då de tvingades sluta suga Rysk Ku… Förlåt, Gas. Så de betalar överpriser på el.
Eftersom Tyskland betalar överpriser på el, betalar Sverige överpriser på el. Ty elmarknaden är avreglerad, så om vi konsumenter vill köpa el får vi banne mig betala lika mycket som Tyskarna betalar. Annars, varför ska de vinstdrivande elbolagen inte sälja sin el till Tyskland och tjäna mer pengar?
Alla som tror att de höga elpriserna beror på vindkraft har inte tittat på exporttimmarna över året. Så här såg det ut 2024, väntar med spänning på rapporten för 2025. Som synes var det endast en dag under 2024 som gick över 2 GW nettoimport. Och då var en av fem kärnkraftsreaktorer nere under de sista fyra månaderna.
2025 lovar mer av samma vara. Slå ihop den här kurvan med spotpriset, om du orkar, och du kommer se ett betydligt annorlunda resultat mot det Bohlin yrar om.
https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4D22AQF9TWcASZSyrg/feedshare-shrink_1280/B4DZQwHHzBHYAk-/0/1735973962051?e=2147483647&v=beta&t=cvV4LZd7dPyoM_gn8PEmH9ammbLBGTh_jiJrbadsqMU
Både du och Bohlin har rätt. Priset sätts av exporten till kontinenten, men samtidigt är vindförhållandena i Sverige och norra Tyskland likartade så att när det produceras litet vindel i Sverige, så produceras det också litet i norra Tyskland, Danmark och Nordsjön. Dvs brist på el och höga priser.
Försök har gjorts att konsolidera generationen: Vindelälven!
OK, jag hittar ut själv.
?
För en generation sedan fanns förslag att exploatera Vindelälven och bygga ut vattenkraft där, men det avslogs då.
Du använde ordet vindel, så det var lätt att spinna på.
@Ulfher 2026-02-24 17:24
Vind-el-älven.
Namnet låter som om man har kondenserat ner elkraftsgenerering från vindkraft till en älv. HTH!
Yes… När vinden lugnar sig täcks det oftast upp av vattenkraften dock. Problemet är att älvarna behöver tid för att återhämta sig, vilket gör att vattenkraften kan agera nödkraft ett tag, men varje timme som “laddas ur” behöver kanske en vecka på sig att återhämta sig.
Januari 2026 var 100% nettoexport.
Den nya el.förbindelsen mellan norra Sverige och Finland har helt förändrat prisbilden i elområde 1 och 2. Priserna där har blivit i stort sett samma som i område 3 och 4. Nu har vi fått Sverige priser i hela landet som många debatterat för, men på en helt annan nivå.
Elmarknaden är delvis avreglerad. Mest är den avreglerad på efterfrågesidan. På utbudssidan är den inte lika avreglerad.
Och nu: lite AI!
En del gillar Meta, och avskyr X, andra tycker tvärtom.
Den här videon ligger på X, 10 min – men det går att höja farten för ökad info-bandbredd.
SMR skräder inte åsikterna.
Har han rätt så har han rätt.
You can’t make this shit up, som han brukar säga.
Huvudnyheten är väl att Metas “safety and alignment” experimenterade lite med sin OpenClaw-agent. Den revolterade. Så här postade Summer Yue: “Nothing humbles you like telling your OpenClaw ‘confirm before acting’ and watching it speedrun deleting your inbox. I couldn’t stop it from my phone. I had to RUN to my Mac mini like I was defusing a bomb.”
https://x.com/stevenmarkryan/status/2026148831927419315
• Speedrunning The AI Singularity
• Leaked OpenAI Financials (insane cash burn)
• Rogue AI Goes Viral
Hur kan man överhuvudtaget gilla Zuckerberg eller Musk?
Sista bilden: urval, haha.
“There’s one born every minute”, som P. T. Barnum ska ha sagt…
Han måtte ha menat nyomvända libertarianer. Suck, vad trött man blir… Det är nästan så man behöver ringa efter ambulu…öh, ans. Ambulans.