Det ryska raffet i Novokuibyshevsk har helt stängts ner efter upprepade ukrainska bombningar, inklusive med bloggläsarstöd enligt foto. Det finns ingen överrenskommelse om ett toppmöte mellan diktatorn Putin och despoten Trump i Budapest, utan mötet har skjutits upp. Flera europeiska ledare och Ukraina kräver en omedelbar vapenvila medan Ungern hävdar att resten av Europa inte vill ha fred. Stora ryska mekaniserade anfall ska slagits tillbaka med höga ryska pansarförluster som följd.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ryska raffinaderiet Novokuibyshevsk ska helt stängt ner sin produktion efter upprepade ukrainska bombningar rapporterar Reuters. En av bloggens läsare var med och stödde förbandet som skickade drönarrobotarna och en hälsning och svensk flagga följde med till raffinaderiet som en praktisk sanktion mot rysk oljeindustri.

CNN rapporterar att toppmötet mellan diktatorn Putin och despoten och diarréjettrollet Trump har skjutits på framtiden efter att förmötet mellan ländernas utrikesministrar ställts in. Kremls utrikesdepartement säger i sin tur att “det är omöjligt att skjuta fram något när det inte fanns en överenskommelse”.
Europeiska ledare och Ukrainas president Zelenskyj ska krävt ett omedelbart eld upphör och vapenvila vid frontlinjen för att inleda förhandlingar om fred skriver Kyiv Post. Samtidigt säger Ungerns putinistiske premiärminister att Europas ledare inte är intresserade av fred utan vill förlänga kriget och att fred bara kan förhandlas fram över Ukrainas huvud mellan USA och Ryssland utan att blanda in Ukraina. Verkar som Ungern har problem med verklighetsuppfattningen.

Stora ryska mekanfall har slagits tillbaka igår både enligt media och direktrapporter till bloggen, och det syns i förlustsiffrorna för Ryssland igår. Ryssarna förlorade normala åtta stridsvagnar och kraftiga 37 pansarsskytte- och motorskyttefordon, vilket är de högsta pansarförlusterna på länge. Ryssarna tog också mycket svåra 1 130 man i förluster, mycket svåra 134 obepansrade transportfordon samt höga 23 haubitsar i förluster.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!

11:38 Polens premiärminister Tusk twittrar (länk till Bluesky) att Polens säkerhetstjänst ABW gripit åtta personer som förberedde sabotage. Framgår inte mot vad, men förmodligen kopplat till försvaret av Ukraina med tillhörande infrastruktur och logistik.
11:42 Drönarfilm på hur Ukraina slår tillbaka ett mekanfall på södra fronten.
11:43 Bonk. Bonk. Bonk. Ryskt motorcykelskytte slår ut sig själva genom att motorcykel efter motorcykel kör rakt in i ett utslaget ryskt fordon. Bättre musikval hade varit introt till Benny Hill.
11:47 Film från 225:e stormregementet i Sumy som sköt ner totalt 30 FPV-drönare. Oklart om det är karteschammunitionen som Jonas levererar eller annat man använder, eller en kombination. Automatkarbiner förekommer iaf. Stormregementet har fått över 1 000 karteschpatroner av Jonas så det är fullt möjligt.
Det moderna krigets krav. Man ser oftare fiendens FPV:er än fienden och ammunitionen behöver anpassas därefter.

Oavsett så stöder du Jonas via Paypal, eller Swish på hans Facebook eller Bluesky och via Disarmament Solutions JVM Medical Kit.
11:53 Ytterligare spanings- och FPV-drönarfilmer på hur Ukraina slår tillbaka mekanfallet på södra fronten. Även HIMARS-robotar ska satts in.
13:22 Framgår inte vad för funktion kontona hade men Lettlands polis har tillsammans med Europol, Estland och Österrike spräckt ett nätverk som drev 50 miljoner fejkkonton på Internet. Sju personer har gripits. Video från ett av tillslagen mot trollfabriken. Förhoppningsvis 50 miljoner färre putinist- och fascistkonton samt andra påverkanskonton som tystnar i sociala medier.
Snart i en valrörelse juli – september 2026 i en demokrati nära dig.
13:30 Chefen för obemannade system på 13:e nationalgardesbrigaden Chartia uppger att ukrainska FPV-drönare kommer ha en räckvidd på 100 km inom 3 – 6 månader.
KOMMENTAR
Detta betyder att Ukraina kommer med knivskarp precision kunna plocka mål även inne i flera större ryska städer, och många Shahedrobotstartplatser, flygfält för attackflyget, Iskandersystem mm. Alternativt måste Ryssland gruppera t ex Iskander så långt bort att de inte längre kan användas mot Kyjiv eller iaf flera städer i centrala Ukraina.

14:03 Stockholms Stads kulturförvaltning hälsar att de “inte kan ha synpunkter på vilka åsikter en anställd hos en kulturaktör har”, tydligen inte ens när det handlar om en regissör eller manusförfattare, och kommer således fortsätta finansiera putinisterna på Teater Tribunal. Verkar således inte finnas några demokratikrav utan vilken fascist som helst bör kunna få pengar av Stockholms Stads kulturförvaltning. Stockholms kommun styrs av S, V och MP som alltså finansierar putinism, fascisterna i Kremls desinformation och lögner om svenskt försvar och Nato, för stockholmarnas* skattepengar.
Yttrandefrihet är inte rätten att dia skattepengar. Denna blogg drivs utan skattepengdiande som exempel på att yttrandefrihet kan ske utan skattepengar. Till och med utan att du som läsare behöver betala.
*med stockholmare avses här skattebetalare i Stockholms kommun, inte de som bott i Stockholm i fyra generationer
15:08 Riktigt fin explosion i ett ryskt BMD-4M stridsfordon efter en FPV-drönarträff.
15:41 Två raffinaderier i EU har drabbats av explosioner och bränder senaste dygnet. Dels i MOL i Ungern, som matas från den ryska stängda Druzjbapipelinen och dels ryska Lukoils raff i Rumänien.
Förmodligen handlar det om ryska sabotage för att skapa drivmedelsbrist i EU, och man börjar med rysskopplade raff för att kunna skylla på Ukraina via en false flag-operation. Säkerheten bör dock höjas rejält hos svenska raffinaderier då detta kan vara början på en våg av ryska sabotage – trots allt exporterar EU-länder raffinerat bränsle till Ukraina, vars egna raff bombas av Ryssland. Däremot kommer drivmedelspriserna stiga, vilket är den mekanism fördelningen av bränsle fattig-rik regleras med.
Eller så är det den sk slumpen, som vi alla hatar …
KOMMENTAR
Även vi som har elbil kommer drabbas av eventuell bränslebrist pga störningar i logistiken, tjänster och samhällsservice. Dock är EU:s länder ganska rika och kan således köpa och importera raffinerade bränslen från andra länder. Vi är högst upp i den ekonomiska näringskedjan, inte längst ner där bristen märks först. Förmodligen blir det länder i Afrika som kommer få drivmedelsbrist, inte i EU. Vår globaliserade värld fungerar så att den fattigaste drabbast först och den rike sist.
Men som sagt – bli inte förvånad om det smäller i fler raff i EU framöver, kanske även i Göteborg eller Lysekil. Allt som krävs är en drönare med en sprängladdning och geostaketprogramvaran hackad. Det hela kan rent av utföras av ombud som rekryteras bland lokala entreprenörer på nätet med tvivelaktig moral och som är vana vid att hantera betalningar utanför skattesystemet, och således skyllas på något annat än Ryssland.
16:16 Ukrainska robotar flyger nu mot Moskva där det utgått varning.
16:20 Mer detaljer om gripanden av sabotörer i EU. Det ska bland annat handla om tre ukrainska medborgare som på uppdrag av rysk underrättelsetjänst försökte smuggla in sprängladdningar i Ukraina. De senaste månaderna ska 55 individer gripits för samarbete med rysk underrättelsetjänst i Polen. De tre ukrainarna var tre av de åtta som greps idag.
United24 Media skriver:
“Prosecutors reported that the explosive shipments were intended to ignite or detonate during transport, an operation allegedly aimed at spreading fear and destabilizing EU countries supporting Ukraine. Romanian intelligence intercepted the cargo before any explosion occurred.”
Polska åklagare uppger att rysk underrättelsetjänst ofta rekryterar ukrainare och belaruser.
16:32 Ryssarna hävdar – förmodligen i panik – att det ukrainska robotangreppet handlar om en våg av ukrainas mest kvalficierade kryssningsrobotar som Flamingo, Neptune, Peklo och även Storm Shadow/SCALP.
I verkligheten är det nog mest som vanligt, dvs drönarrobotar.
17:00 Film på vad som onekligen ser ut som en ukrainsk kryssningsrobot på väg mot ockuperade Krym.
440 kommentarer
Som lax på löken!
Blågula.
👍
👍
Jag förstod inte ditt uttryck. Lax på löken är en beskrivning av något negativt. Men du verkar glad.
?
Det är väl Lök på laxen som är något negativt. Lax på löken skulle då kunna vara tvärton, d.v.s. något bra. : )
Uttrycket är “som att lägga lök på laxen”, fast det kanske finns någon som gillar lax på löken i en eller annan överförd betydelse av “lök” och “lax”…
Va? Är det verkligen negativt? Lax med lök är ju godare än lax utan lök.[*]
Jag har alltid trott att det bara betyder något visserligen iofs positivt, men lite onödigt: Lax är rätt gott även utan lök.
___
[*]: Fast det är iofs självklart; allt blir godare med lök på. (Utom möjligen jordgubbsglass.)
Uttrycket »som lök på laxen» används numera förvirrande nog som både positivt och negativt. Från början avsåg det något som gjorde en redan besvärlig situation värre (jämför »lägga sten på börsa». Motsvarande posivivt laddade uttryck var och är »som grädde på moset».
Anledningen till begreppsförvirringen är sannolikt just för att man faktiskt använder (olika sorters) lök på lax som smakförstärkare
Den positiva tolkningen av uttrycket erfordrar dock i eget tycke specifikt röd lök (syltad eller osyltad); övriga lökar ger (åter, i eget tycke) uttrycket en negativ innebörd :-).
Slava Ukraini!
En tusing till Caps and Candels!
👍
👍
BgB
👍
👍
4?
Nylander-ish, men hyfsad timing ändå idag. Får bli ett RNG-timingbidrag till JvM pga det 🙂
👍
👍
PUU får en slant.
👍
👍
Slava Ukraini!
Heroiam slava!
God morgon!
Det tror jag inte att invånarna i Rostov har haft.
Trots all olycka så tycker jag mig se ljusglimtar i tunneln. Putins “trumfkort” är en dement narcissist som inte kan få ett skit uträttat.
Den andra räddningen för bunkergnomen, att någon av hans lakejer i Europas högerpopulister ska rädda honom, ter sig allt mer avlägset. Dels är det långt till nästa val i någon av EUs större länder. Samtidigt är Orban i fritt fall i hemmaopinionen och det ser ut som det kommer bli gulasch av grisen i valet nästa år.
Angående högerpopulisterna så tycker jag att det börjar svänga i opinionen även där till Ukrainas fördel. Franska RNs nya ledare Jordan Bardella har dragit sitt parti närmare EU och Ukraina och bort från Ryssland. Farage i Storbrittannien är förvisso en rysk nickedocka men han måste hålla truten stängd då opinionen på öarna fortfarande är starkt bakom Ukraina.
De enda jag oroar mig för är AFD men jag läste en artikel att det knorras om att det är lite väl mycket rysskramande i partiledningen. Någon får gärna komma med lite positiva nyheter kring Tysklands situation så jag kan sova ännu bättre.
organ driver en hatkampanj med påståenden om att Ukraina hotar pungern. Ingen högoddsare att han kommer att ställa in kommande val för att sitta kvar.
Jag tror bestämt min herre lyssnat på Radioskugga 😂 Pungern är onekligen ett favoritland bland de ställen deras rapporter kommer in ifrån 🤣
Orban får nog bli Pulled pork, för gulasch gör man på nötkött. Trump passar bättre i en gulasch.
Pulled chicken passar väl sminkpuckot? Fast egentligen skulle jag inte vilja ge honom ens till en krokodil, möjligen till hungriga insekter. Han bör nog betraktas som smittsamt biologiskt avfall och förbrännas i hög temperatur.
Gillar din analys och raka mustiga språk.
Ska man styra upp i Törnrosdalen så är gäller raka rör och att peka med hela handen.
😀
Tengil, skicka gärna Katla till Kreml med uppdrag att överösa Putain med lite av sin heta hosta…
Tack, Tengil – det var i alla fall en del ljus i tunneln.
Inga positiver nyheter fran tyskland, tyvärr.
Den sa kallade “AFD” är nu tillsammans med CDU (konservativ) tysklands mest populär parti (~25% enligt opinionsundersökningar).
Det är nu enligt organisationen som skyddar var grunlag känt att den “AFD” star mot tyska grundlagen. Men ännu finns ingen försök att klaga för en förbjud.
AFD förkasta fortfarande (militärisk) stöd till ukraine.
Häpp!
Topp tio och dubbelpost. Dubbelt bidrag till JvM.
👍
Häpp!
God fm.
Trots tappra försök har ingen ännu lyckats förhindra Teater Tribunalen att framföra putinisten Turpins med allmänna medel finansierade Nato- och DCA-fientliga propaganda. DN recenserar:
“Att ”Pang i bygden” är ”en fars om ett politiskt ämne som inte har med Putin att göra”, som den pro-ryske regissören Richard Turpin försvarat sig med i SVT, är en sanning med modifikation. Varken ett svenskt Natomedlemskap eller DCA-avtalet hade varit aktuellt i närtid om det inte varit för just Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022.”
https://www.dn.se/kultur/geopolitik-och-girighet-i-tragisk-glesbygdsfars/
Efter att DDR imploderade 1989 har kulturvänstern med sitt betydande politiska inflytande åstadkommit att finansiering av de så kallade “fria” teatergrupperna har övetragits av det allmänna.
Det får rimligen vara slut på det nu…
SvD har en mer positiv recension, som helt sopar under mattan att pjäsen är ett ryskt narrativ från början till slut. Det är synd att den tidningen är en av få vars ledarsida jag står ut med, för kulturredaktionen är totalt z-infiltrerad.
https://www.svd.se/a/eMbnqM/richard-turpin-regisserar-pang-i-bygden-pa-teater-tribunalen-recension
SvD är putinister, även om de ibland försöker sminka fascistsvinet. Det är inte första gången. De är redo att bli statsgodkänd media under rysk ockupation.
Ett sätt att lackmustesta försvararnas högstämda ord om fri kultur m.m. vore att försöka göra en “Det våras för Hitler” så som rollfiguren Franz Liebkind ville att den skulle vara. Någon som tror den skulle få bidrag, eller ens få sättas upp? Kultur- och debattsidorna skulle formligen explodera av indignation och fördömanden.
Gårdagens kommunister är dagens fascister. Bägge sorterna ska bekämpas tills de kryper tillbaka till sina smutsiga hålor.
fyll gärna hålorna med bensin först
Naturligt att Ukraina kräver trupp på marken för att lita på fredsöverenskommelse.
Hultqvist säger något positivt!
https://www.dn.se/direkt/2025-10-21/s-forbjud-ryska-investeringar-och-turister/
“I likhet med Finland bör vi i Sverige införa en lag som generellt reglerar utländska köp av mark och fastigheter i Sverige. Det primära syftet skulle vara att stoppa ryska affärer, säger Peter Hultqvist (S), tidigare försvarsminister och nu ordförande i riksdagens försvarsutskott.”
(återigen, “som Sverige, fast för vuxna” Kiitos, Jari Aho!)
Är väl troligt att han tar över efter Pål Jonson. Är inte bekväm med det, men beror ju på att Pål sköter sig så utomordentligt bra, och kanske Hultkvist kan steppa upp till samma nivå?
Tyvärr är ju PH en trädgårdstomte jämfört med PJ.
Om S dessutom får MP med i regeringsbildningen så lär försvarsfrågorna bli klart problematiska eftersom MP deklarerar att man vill förändra NATO inifrån.
Mp kommer rätta in sig i ledet vad gäller försvaret, därom råder inget tvivel.
Hultqvist må vara som han är, det som folk nog främst retar sig på är hans tidigare NATO-ståndpunkt och kanske att regementen även gärna ses som arbetsmarknadsåtgärder. Men vad gäller synen på Ryssland och Ukraina och ett starkt försvar behöver man inte tvivla på honom. Han kommer hålla gränsen åt vänster om det blir ett regeringsskifte.
Jag är inte så säker på att han skulle vara någon sorts sossehök – han hade inte särskilt mycket fart över grund under sina åtta år. Mycket lutar åt att han när det kommer till kritan är ett mähä – mycket snack och lite verkstad.
Hultqvist begärde vapenfri tjänst. Totala motsatsen till Pål, detta oroar mig…
+1
Synd att Mikael Odenberg börjar bli till åren. (71)
Odenberg kan väl konsulta åt PJ och PH!
Seniorkonsulter är grejen! 😃
Om Sossarna är smarta låter de PJ fortsätta som försvarsminister…
Tänkt samma tanke…mycket oroväckande om inte Pål Jonson blir kvar. JvM berättade i sin intervju senaste att han har direktkontakt med Pål om Ukraina, bara det…
++++++
11:43 – humor 🤣
Onekligen humor! Musiken är ledmotivet från den sovjetiska komedin Gentlemen of fortune från -71.
👍
“Intromusiken till Benny Hill” heter Yakety Sax. 😁
👍 Boots Randolph vilken kille.
Tack för infon.
Ständigt ny kunskap här i tråden… 😜
Helt OT men i många år trodde jag av någon anledning att låten hette Rickety sax.
Hursom, en favorit som blivit ännu bättre med de aktuella filmatiseringarna.
Kontextuellt syftningsfel, jag menade att peka på Yakety sax och inte den ryska låten men det gick väl fram ändå, antar jag.
Paret på moppe 2 borde i alla fall få lite beröm av sina befäl för att de försökte vända och varna. Men förmodligen får de bara en ryggskott för att de retirerade utan order … Och en liten applåd av oss för att de verkar misslyckas med varningen
Fast retirerar de blir det väl snarare bröstskott från spärrtrupperna… 🙂
Kan rekommendera detta poddavsnitt från Max Tänt: Intervju med svenska Tilde som arbetar som medic vid fronten.
https://podplay.com/sv-se/podcast/1196809/episode/664276065
Det är mycket bra med Tilde…finns flera mycket bra avsnitt där…med Dalle, Pål Jonson mm mm.
Mötet i Budapest väntas skjutas upp till den 5 december, för att förnedra minnet av budapestfördraget den 5/12 1994.
Nej, så är det inte.
Det är kanske lite för långt till 23/8 eller 30/9. Men 5/11 skulle ju kunna bli ett tillfälle att fira åt dem.
i övermorgon 23 oktober är det 69 år sedan ryzzens stridsvagnar gick in i Budapest
CNN-rapporteringen om inställt möte i Budapest indikerar att ryzarna aldrig varit invigda i det utspelet. Kanske det handlade om signalering till hemmaopinionen inom maga? Kanske ett drag i ett strategiskt spel?
Analysen nedan är lite från detta perspektiv.
https://www.theconcis.com/p/putin-lost-the-narrative-trump-shook
Det visar ännu en gång att Trump bara kräks ur sig det som för stunden faller honom in och som han tror passar att säga just då.
Trump ändrar inte åsikt om saker och ting, för han har inga åsikter.
Jo, två åsikter har han och dessa kommer han aldrig att ändra på, eller kanske tre.
Tullar är bra.
America first.
Jag är bäst och jag borde få Nobels fredspris.
Och “windmills” är dåligt!
Om du med “America” menar “trump”….
Finns väl ingen anledning att hålla ett möte mellan Putin och Trump då de är helt överens.
EU och prominenta europeiska ledare har idag gjort ett uttalade om fredsprocessen, till stöd för Zelensky och Ukraina:
“We remain committed to the principle that international borders must not be changed by force. Russia’s stalling tactics have shown time and time again that Ukraine is the only party serious about peace. We can all see that Putin continues to choose violence and destruction.
Therefore we are clear that Ukraine must be in the strongest possible position – before, during, and after any ceasefire. We must ramp up the pressure on Russia’s economy and its defence industry, until Putin is ready to make peace. We are developing measures to use the full value of Russia’s immobilised sovereign assets so that Ukraine has the resources it needs.”
https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/10/21/statement-on-peace-for-ukraine/
Hur detta ska åstadkommas kommer att behandlas inom Coalition of the willing och på Europeiska rådet senare denna vecka.
Det finns gott hopp – ge inte upp…
Tack, ett mycket bra uttalande!
🫡
Instämmer!
Bra! 👏
Jag saknar en viktig bit. Vilken är att öka stödet till UA. Förutom att sätta mer press på ryssland behöver också UA mer stöd. Både militärt och ekonomiskt.
Det ligger i korten och står på agendan för Europeiska rådets möte torsdag och fredag…
They talk the talk, but don’t walk the walk…
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag, vi ger aldrig upp!
Instämmer – aldrig! Det får bli ett bidrag till Jonas och PowerUp.
God Middag!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
👍
👍
God eftermiddag!
Aldrig!
Russian convicts are refusing en masse to join army
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social
+ + + + +
Putin är en idiot – check
Trump är en idiot – check
Orban är en idiot och lever i ett eget parallellt universum – check
Putin leker med Trump – check
Trump och Orban leker med vem, sig själva kanske – vill inte veta…
Glöm inte Orbans grannclown Fico. Noterade för övrigt att Deepstatemap gett dessa två clowner sina helt egna symboler på kartan 😂
Ja, riktigt roligt!
https://deepstatemap.live/en#7/48.6365388/20.2038574
Dagens genomgång av rysk press med STEVE’S READING RUSSIA – RUSSIAN PRESS REVIEW (21.10.25)
https://www.youtube.com/watch?v=CSK7hPhwQl0
Mycket kloka tankar från Minna Ålander:
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/to-see-the-world-from-the-wars
“Given the number of urgent crises and the short-sightedness resulting from electoral cycles, democracies in Europe and the Indo-Pacific risk missing opportunities to shape the emerging configuration of world orders.”
Vi européer måste inse att en ny världsordning är ett faktum, och alliera oss mer med demokratier i Asien/Oceanien.
USA är inte tillräkneligt längre, som bekant.
Också viktigt att inte glömma bort Afrika, motverka Kinas och moskoviternas framfart där (samt i Asien, såklart).
International Union of Democratic Nations, please. Med strikta demokratikriterier som medlemskrav. Dessutom en klart definierad exit process. Kanske tom frihandel och tullar baserade på demokratikriterier?
En liten tankelek: Dela in FN i tre divisioner (som ett seriesystem i fotboll 🙂 — A-gruppen innehåller endast länder som är fullvärdiga demokratier och som inte bryter mot internationell rätt, och ge dessa fullständig rösträtt i samtliga frågor; B-gruppen innehåller hybriddemokratier (som ej uppfyller kriterierna för att platsa i A-gruppen), och dess ges begränsad rösträtt (e.g. ej geopolitiska säkerhetsfrågor); C-gruppen innehåller diktaturer, och dessa ges inte någon rösträtt överhuvudtaget, men medges ändå representation för att kunna framföra sin talan. Varje år genomförs sedan en granskning av vilka länder i B- och C-gruppen som kan kvalificera sig för en uppflyttning, samt en granskning av vilka länder i A- och B-gruppen som tyvärr får göra den omvända resan…
13:30. Det stod “ryska” bsky-posten. Men positiva är väll att Ukriana kommer ha minst lika bra….
Ytterligare ett tecken på att även ryska hushåll som nog får betecknas som ” bättre bemedlade” antingen har mindre att avsätta till sparkonton antingen eller börjar misstro bankerna i högre utsträckning än förr, är att det sätts mindre och mindre ” nya” pengar in på sparkonton.
För tredje månaden i rad är detta ett faktum, i september innevarande år minskade insättningarna med dryga 19 procent jämfört med förra året, allt enligt en väl placerad privat källa jag litar på!
Vidare uppger källan att de nya insättningarna är mindre än vad bankerna betalar spararna i ränta för de tillgångar den samlade mängden banksparare är utlovade!
Det är t v inget större problem för bankerna att hantera, men pågår detta i ytterligare ett halvår måste bankerna minska inlåningsräntorna, och då riskerar man stigande uttag , självklart i kombination med den giftiga kombinationen med att allt fler hushåll minskar banksparandet!
Det vore ett mardrömsscenario för inte bara affärsbankerna, utan också för Nabiulinas Centralbank!
Intressant!
Rutschkanan inte bara lutar, den förefaller såpad också, av sig självt. Och landningen kan knappast vara mjuk.
Finns det något sätt att utifrån kunna inspirera ryska småsparare till att genomföra en rikstäckande storskalig “bank run” (sv. “bankrusning”?), eller har regimen redan beordrat begränsade maxuttag för att förebygga detta..?
Enligt flera medier säger Tusk att Putin kommer att tvingas ner och gripas om han flyger över polskt luftrum.
Någon som vet vad ryska flygvapnet hade för sig utanför Moskva för två timmar sedan? Var väl 10, 15 stycken som om flög mot Novgorod och vände. Förhoppningsvis utrymningsövning.
“13:30 Chefen för obemannade system på 13:e nationalgardesbrigaden Chartia uppger att ukrainska FPV-drönare kommer ha en räckvidd på 100 km inom 3 – 6 månader.”
Härliga nyheter! Dock så dröjer det väl inte länge innan ryssjävlarna har samma räckvidd 🙁 Bara hoppas Ukraina hinner vara ensamma med den räckvidden tillräckligt länge för att göra tillräckligt stor skada för ryssjäveln.
Tyvärr handlar länken om ryska drönare. LW får nog ändra i sin text.
Ajdå! Då håller jag tummarna för att Ukraina siktar mot 150 km då
Är FPV-drönare per definition trådade, eller? Eftersom LW säger “knivskarp precision”. Man hoppas ju hur som helst att Ukraina ligger en aning före, så om ryssarna har den räckvidden om 3-6 månader så kanske Ukraina har det redan nu eller strax?
Söker man på “13:e nationalgardesbrigaden Chartia” får man upp “Den 13:e Khartijabrigaden, en stridsbrigad inom Ukrainas nationalgarde, grundades 2022 för att försvara sig mot ryska offensiver från Charkivregionen.” Ukrainska drönare tolkar jag det som, således.
Det är alltså en medlem av den ukrainska brigaden Chartia som säger detta om ryska drönare. “…reaching major cities from remote launch sites, including from Belarus” är en ytterligare ledtråd.
Tack för att du ifrågasatte min förhastade tolkning utifrån bloggarens kommentar. Nu har jag sett hela intervjun i länken, och den ukrainske militären talar om framtidens drönare generellt; vad gäller de drönare som han nämner kan komma att skickas från Belarus så avser han givetvis ryska drönare, men han nämner alltså inte specifikt att det bara är de ryska drönarna som utvecklas mot dessa längre färdförmågor, utan drönare generellt (underförstått även ukrainska). Så uppfattar i alla fall jag det han säger.
Polska utrikesministern har en hälsning till Putler:
-Poland warns Putin’s flight to Hungary for Trump talks could be diverted to The Hague.
https://kyivindependent.com/poland-warns-putins-flight-to-hungary-for-trump-talks-could-be-diverted-to-the-hague/
Tack Tusk och Polen, det vore en mycket lämplig destination.
För min del får han hellre ta vägen över Ukraina istället.
Å få smaka på 🇺🇦 LV.
Tänker lite ua-drönaraktiviteter vid flygplatsen stänger den effektivt och putler måste åka till ny destination.
14:03
Måste väl vara ja och nej? Demokratikriteriumet måste väl ändå gälla, dvs det finns gränser för vilka åsikter som får framföras vid en offentlig finansierad institution – och även vid en privat finansierad, men då får det ju vara direkt olagligt. Däremot så är det väl här mer vatnikens personliga åsikter än pjäsen som är huvudproblemet, även om pjäsen också i sig verkar mer än lovligt konspiratorisk. Sen håller jag så klart med Lars rent moraliskt i fråga om rätt och fel, men jag är osäker på om kommunen faktiskt kan stoppa pengakranen på de här grunderna.
Hur funkar det legalt? Stöd till Putin och Ryssland borde ju rimligtvis terrorklassas.
Pjäsen bygger på Kremlpropaganda och lögner om svenskt försvar, Nato och värdlandsavtalet, och papegojar rysk propaganda.
Man får ljuga bäst man vill, liksom framföra Kremls lögner och talepunkter, men frågan landar i om det offentliga ska finansiera det hela.
Dock, pjäsen fungerar iofs bra som honungsfälla i att exponera vilka som stöder Putin och motarbetar försvaret av svensk demokrati och frihet, så kanske bra bruk av skattepengar ändå. Att Etc stöder Putin visste vi redan iofs.
Nej, jag instämmer. Men jag är osäker på hur det fungerar i och med principen om armlängd avstånd. Jag instämmer ju också med att politikerna gärna får hålla sig borta från politisk styrning av offentligt finansierad konst och kultur, men någonstans måste det ju finnas gränser? Vilka är de gränserna och vilket lagrum faller de under?
Det bästa vore att kultur ska vara fri och utan offentligt stöd. Då löser sig allt sådant här automatiskt.
Kultur är inte lönsamt och kommer aldrig att bli det.
Samma sak som att säga “Vi behöver inte bygga infrastruktur som vägar och kraftledningar eller ha en arme eller poliskår som betalas med skattemedel. Låt marknaden sköta det automatiskt”.
Sen kan man då fundera om man ska ha kultur eller inte. Men det är en annan sak.
Jag vet fri kultur som inte får ett öre i statsbidrag men som ändå framförs. Finns många subkulturer som driver sin kultur helt utan kommunalt, regionalt eller statligt stöd.
Det bildas ju inte pengar genom att kulturen får pengar från staten, det är din, mina och alla andra skattebetalares pengar som vi inte får välja hur vi vill använda.
En rimlig gränsdragning kan jag tycka är att staten finansierar kulturens hårdvara (tex. teaterbyggnaden) och att biljettintäkter finansierar mjukvaran (tex. skådespelare mm).
Dock har det visat sig att det just är när man bara finansierar lokalerna som det offentliga oftast faktiskt stoppar kultur, när det framkommit att något icke önskvärt ska framträda i lokalen.
Man måste tolka de generella reglerna och se om de bryter mot dem. Annars blir det en slags åsikt om vad som är rätt och fel. Men demokratikriteriet brukar vara bäst. Har inte sett pjäsen, men ja, jag skulle inte bidra till det utifrån vad jag hört.
“Målen för kulturpolitiken är att kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund, att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet och att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling”
Syftet med att begränsa yttrandefriheten är komplext. Delar av begränsningarna handlar om att skydda staten mot exempelvis spioneri, landsförräderi, hot mot tjänsteman, sekretessbrott och övergrepp i rättssak eller andra hot mot rikets säkerhet eller rättssystemet”
Så ja, det går att stoppa pjäsen om det anses vara ett hot mot rikets säkerhet eller landsförräderi!
Stoppa pengarna utan att först stoppa pjäsen som ett brott mot yttrandefriheten kan dock vara svårare om jag tolkar det rätt. Vi har skrivit vårt mål för kulturpolitiken för brett.
Stoppa pengarna utan att först stoppa pjäsen som ett brott mot yttrandefriheten kan dock vara svårare om jag tolkar det rätt. Vi har skrivit vårt mål för kulturpolitiken för brett.
Finansiering av kultur handlar inte om yttrandefrihet. Frånvaron av finansiering är inte en begränsning i yttrandefriheten.
Exempel på begränsning i yttrandefriheten (som t ex i Ryssland): Storma, förstör och stäng ner en tidningsredaktion, åtala och släng ansvariga i fängelse och ta bort websajten.
Grip demonstranter och släng dem i 15 års fängelse för att protestera mot kriget mot Ukraina.
Släng folk som kallar kriget mot Ukraina för ett krig i fängelse i 15 år.
Döda journalister som är kritiska mot regimen.
Blockera websajter med regimkritiskt innehåll.
Teater Tribunal kan väl åka till Ryssland och sätta upp en pjäs som kallar kriget för krig och är kritiska mot Putin, så ska de få se på “begränsningar i yttrandefriheten” i deras älskade Ryssland.
Tyvärr har vi ju vår borgerliga regering skrivit in i vår kulturpolitik att det är så.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/kultur/mal-for-kultur/
“Målen för kulturpolitiken är att kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund, att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet och att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling”
Nu är det väl främst till för att även SD-fascister ska få kulturstöd, men det är sällan det finns någon större verkshöjd inom höhöhöhögerns kulturskapare. På sin höjd lite rasism med parfym på och så kallar man sig komiker för att kunna hävda att det var ett skämt även om det inte var roligt.
Jag utgår från att om t.ex. AfS skulle ansöka om medel för ett rasistiskt konstprojekt så skulle det bli avslag med vändande post, tror du inte det? Jag tror det, och jag tycker i så fall att det är en självklarhet att man kan stoppa putinistiska konstprojekt med precis samma argument.
De flesta på kommun och i media är så inkompetenta att de inte förstår att det är rysk propaganda och lögner som papegojas.
Moraliskt har du förstås rätt men frågan är om politikerna kan agera annorlunda rent legalt. Det är inte alls osannolikt att det finns ett visst mått av partsinlaga när stöden beviljas, och då så gott som allt är offentlig handling lär det vara rätt enkelt att följa hur det gått till för den som verkligen vill. Men för att återta ett redan godkänt stöd så måste stödmottagaren ha brutit mot de regler som gäller för just det stödet. Att vara NATO-kritisk faller knappast inom de ramarna.
Det bästa sättet att bli av med sådana här fenomen är att välja rätt politiker, men det tar oavsett tid att vända skutan. För det är betydligt svårare att bli av med redan anställda tjänstemän med snedvriden kompass, och Sverige är som vi alla känner till i väldigt hög grad ett tjänstemannastyre.
Det bästa sättet är att låta pengarna gå till vård-skola-omsorg istället för till folks hobbies.
Att dra in redan givna pengar har väl aldrig varit aktuellt. Däremot bör man ta med detta i framtida bedömningar, och lämpligen dra ner på kulturbudgeten och prioritera hjälp till utsatta grupper istället som barn, sjuka och äldre.
Jag tycker att en rimlig gränsdragning är att staten finansierar kulturens hårdvara (tex. teaterbyggnaden) och att biljettintäkter finansierar mjukvaran (tex. skådespelare mm).
Det finns väldigt liten anledning att ge pengar till kultur som nästan ingen vill ha.
Kultur kommer från hjärtat. Den skapas inte för pengarnas skull, utan ändå. Den kommer skapas även utan offentlig finansiering.
@LARS WILDERANG
Om det var ett svar till mig.
Jag håller med, men samtidigt är ju vissa saker otroligt dyra.
Det är tex. inte gratis att ha tillgång till en teaterlokal, så själva lokalen och driften av den tycker jag kan ges bidrag eller så kan det finnas scener att hyra någorlunda billigt (vilket det också gör i vissa kommuner).
Att ge bra förutsättningar för kultur att blomma från olika hjärtan tycker jag ändå är en rimlig nivå.
Vi har säkert många teaterscener (med lång kulturell tradition) och museer i Sverige som inte kan bära sig utan stöd.
Just nu kommer jag att tänka på operan som behöver renoveras där slutnotan troligen hamnar på sex miljarder kronor. Även om jag inte gillar opera, dans och balett kan jag se ett värde i att just det (opera)huset finns kvar och fortsätter spela operor och baletter där det gjorts under mycket lång tid.
Jag kan också se ett värde i att biljettpriserna inte måste täcka renoveringskostnaderna, för då (nu gissar jag) vill nog nästan ingen gå dit mera.
Vi är vana att ha hantera rasism, inte kulturprojekt som hotar rikets säkerhet.
Så ställ dem inte mot varandra. Inte riktigt rättvist även om det kan vara relevant. Lite grann som att jämföra Gaza med Ukrainasituationen och försöka hitta “samma sätt” att hantera dem.
Kulturprojekt ska inte hanteras. De ska bara inte finansieras.
Och idrott ska inte finansieras? Barn ska inte finansieras? Skolor ska inte finansieras?
Vad kan det vara, ca 50 personer i Sverige som lever som författare utan stöd? Ett 10 tal skådespelare? 100 musiker/artister? 10 idrottare i Sverige? som står för sina kostnader som t.ex hela träningsanläggningar och kan leva på sin idrott?
Egentligen är det ju så att vi alla prioriterar olika. Vilket gör att det lätt blir ensidigt om någon bestämmer vad som är rätt eller fel utifrån sin synvinkel. T.ex hur många 20 åriga killar vill betala för förskola via sin skattesedel istället för att kunna ta 10 extra öl på krogen?
Idrotten finansieras mestadels via föreningsavgifter som deltagare betalar frivilligt.
Sedan kan man tycka det är skillnad på barnidrott och vuxnas kulturhobbies.
Ingenstans är det sagt att skolor inte ska finansieras, tvärt om skrev jag att pengarna bör gå till vård-skola-omsorg och behövande utsatta grupper istället för vuxnas hobbies.
Det är inte en rättighet att kunna leva på sin hobby. Saken med kultur är att den kommer från hjärtat och skapas även om man inte kan leva på den. De flesta av mina författarkollegor får inte ett öre av det offentliga, finansierar sig genom 40h dagjobb, men skriver ändå. För att de vill och kan. Inte för att de får offentligt stöd.
Men ja, vi är typ 50 vuxenskönlitterära författare som kan leva på skrivandet, 50 barnboksförfattare och 50 fackförfattare. Typ. Stöden som utgår är främst biblioteksersättningen för det offentligas ingrepp i upphovsrätten, och den går till de som säljer mest och gör inte att fler kan leva på det oavsett vad någon försöker hävda*. Till det går hälften av biblioteksersättningen i skattefria stipendier till innersta kretsens finkulturella författare, men de stöden är inte så stora att man kan leva på det ändå, om man inte kan överleva ett år på 100 000 kronor, vilket knappt ens en student kan.
*jag får trots att jag är typ 47:e svenska mest säljande vuxensjönförfattaren ca 30 000:- SEK i biblioteksersättning före skatt, efter skatter och arbetsgivaravgifter blir det väl ca 12 000:- kronor, inget man kan leva på. Faktum är att det offentliga via skatten får MER av biblioteksersättningen än vad jag får. Som hade gått till putinistteater om jag bott i Stockholm.
Skillnaden blir att det då faktiskt är ett politiskt parti som står bakom det officiellt, och att själva ansökan dessutom blir uppenbart, tja, problematisk. Här är det ju en teater som uppbär generella anslag och rimligen beslutar om sin egen repertoar. Jag utgår ifrån att kommunpolitiker inte sitter och granskar pjäs för pjäs. Det absolut bästa hade varit om teaterns ledning själv kunde identifiera att gubben är lika illa som att anställa en nazist och hans värdegrund rimmar illa med en demokratisk värdegrund.
Plocka bort AfS då och ersätt det med “Teaterföreningen Skinnskalle SS”, och antag att det ingenstans i själva ansökan framgår att pjäsen kommer vara rasistisk utan det framkommer senare .
Det finns väldigt liten anledning att ge pengar till kultur som nästan ingen vill ha.
Samtidigt kan det vara väldigt dyrt att äga och hålla igång en glashytta, en teater, en smedja eller ett litet gjuteri så om staten betalar för sådant så kan intresset för det konstnärliga och kulturella (det vi köper) gå till löner och andra rörliga kostnader.
Kulturutövarna orerar ständigt om att staten/kommunen ska hålla armlängds avstånd från kulturen. Gott så. Låt det även innebära att pengapåsen hålls på armlängds avstånd.
+1
Nä, så var det inte tänkt. Den utsträckta armen ska hålla en pengapåse.
Nöjeskultur som t ex teater har ju funnits åtminstone sedan antiken. Genom historien var det ofta utan vare sig yttrandefrihet eller statlig subvention.
Bra pjäser blev framgångsrika och en del av dem blev till synes odödliga och framförs än idag.
Problemet är att folk lever kvar i det förgågna. Teater ersattes av biofilm för att folk ville ha det så. Sen ersattes biofilm av Netflix för att folk föredrog det. Dom stora berättelserna berättas idag i TV-serier, där karaktärerna hinner utvecklas i flera säsonger. Men vissa vill envist ha kvar teater och biofilm, men vill inte betala själva för det. Trots att dom ÄLSKAR bio eller teater, vill dom inte ens betala en femhundring för besöket så placet kan gå runt. Sen går dom på krogen och betalar en tusenlapp för mat och vin utan att blinka.
Nej, jag instämmer. Men jag är osäker på hur det fungerar i och med principen om armlängd avstånd. Jag instämmer ju också med att politikerna gärna får hålla sig borta från politisk styrning av offentligt finansierad konst och kultur, men någonstans måste det ju finnas gränser? Vilka är de gränserna och vilket lagrum faller de under?
Tycker att John Cleese ska stämma skiten ur Teater Tribunalen och pjäsens skapare. Även den svenska titeln”Pang i bygget” bör vara titelskyddat med upphovsrätten som han och produktionen äger. Dessutom är han Ukrainavän, så något kan han nog hitta på.
“Pang i bygget” är SVT:s titel, inte Cleese “Fawlty Towers” (Faulty towers).
SVT har garanterat inget emot att stödja Putin och ljuga om Nato.
…don’t menchen the war
Missade jag en ordlek där, eller stavade du “mention” så där bara av misstag?
Fel av mig. Minnet svek.
Hade för mig han sa det på tyskengelska.
tydligen sa han mention på engelska också.
Inte hittepåtyska menchen.
“- Well, you’ve got to love them, I suppose, haven’t you?
– Germans?
– No no no, women! I hate Germans!”
🙂
L.W. 13:22 Vilket tillslag > Lettlands polis har tillsammans med Europol, Estland och Österrike spräckt ett nätverk som drev 50 miljoner fejkkonton på Internet. Sju personer har gripits.
Video från ett av tillslagen visar vad de är kapabla att sätta upp = Statsfinansierat så klart.
Citat från en kommentar under videon: De ryska aporna ligger ansätter den civiliserade världen på alla möjliga sätt. De vet att de inte kan konkurrera, så de anlitar smutsiga ryssar för att trolla den civiliserade världen i stället.
Det är mycket lättare att säga att man är bäst än att faktiskt försöka vara bäst.
Det jag tänkte på där. 7 personer, 50 miljoner konton.
Ger det 70 Personer 500 miljoner konton? 700 pers ger 5 miljarder?
Snacka om desinformation i massor.
Många konton används förmodligen för att följa och gilla varandra och ge dem legitimitet och högre rankning i algoritmer, medan konton som faktiskt postar saker på Internet är en bråkdel av dessa. Varpå några tusen konton gillar osv.
Skulle vara intressant att veta hur många och vilka kopplingar till Sverige kontona har
Många av dem har säkert namn som ska låta svenska, men kan avslöjas på att
1) De heter saker som “Börjje” eller “Akhneta”; eller
2) Om de till äventyrs själva postar något, så är det med skum grammatik och ordval. (Översättningsprogram är ju lyckligtvis fortfarande någorlunda igenkännbara, och om användaren bakom de många kontona till äventyrs skulle skriva något själv, så ju avslöja slavisktalande ofta genom brist eller överkompensation bestämda artiklarna och preposition.)
Detta är väl operation SIMCARTEL? Det skedde för rätt länge sen och vad jag förstår så är det mest konton som använts för bedrägeri och annat. Jag har inte hört att det skulle finnas någon svensk koppling däremot så var finsk polis inblandad.
https://www.europol.europa.eu/media-press/newsroom/news/cybercrime-service-takedown-7-arrested
14:03
Stockholms kommun styrs av S, V och MP som alltså finansierar putinism, fascisterna i Kremls desinformation och lögner om svenskt försvar och Nato, för stockholmarnas* skattepengar.
Värt att komma ihåg till valet 2026 om man inte gillar Putin och Putinkramare.
Jag skulle vilja reformera valsystemet så att man kunde välja mellan att antingen rösta för eller emot ett visst parti.
Alltså vad har det blivit för fel på oss svenskar egentligen? Syftar på att om vi sympatiserar med ett partiprogram men inte gillar delar av den förda politiken så ska vi väl för tusan inte rösta på det parti som står för något annat. Vill man vara med och påverka så ska man väl ändå gå med i partiet och säga vad man tycker för att få till en ändring.
Kommunalpolitik har ju oftast inte så mycket med partiprogram att göra.
Nä men då blir det ju ännu lättare att vara med och påverka om det är på kommunal nivå
Samtidigt finns det ju betydligt mindre anledning att välja ett särskilt parti när ideologin inte gar så stort inflytande.
De som vill kan givetvis delta aktivt i “sitt” parti och försöka förändra det i en riktning man önskar, men det går ju också bra att rösta på det alternativ man för tillfället tycker är bäst.
gar = har
Det är väl ett sundhetstecken i en demokrati att man väljer vad man för tillfället tycker är bra istället för att man röstar enligt tradition, utbildning, yrke eller inkomst.
Fast det behöver inte vara så, det kan också tyda på missnöje och misstro till det politiska systemet.
Den forskning jag sett på området visar att svensk demokrati har haft ökande väljarrörlighet sedan 1960-talet (och särskilt sedan slutet på 80-talet), utan att förtroendet för demokratin som system minskat (så mycket).
Forskare säger att Sverige gått från ett ”lojalitetssystem” till ett ”rörlighetssystem” där väljarna är friare, men partierna har svårare att mobilisera stabilt stöd.
Det rör sig visserligen om fiktiva påverkans operationer i filmer men kultur är inte ofarlig använd för subersiva syften : är det nån som sett Illusionisten ( där teater (magi leder till regimskifte,nåja Kronprinsen blir inte Kejsare, löst baserat på ett habsburgts kärleksdrama)
Eller Wag the dog ? som ligger närmare dagens usa politik https://en.wikipedia.org/wiki/Wag_the_Dog
Hamnade i fryzen ok jag ändrar en del
Det rör sig visserligen om fiktiva påverkans operationer i filmer men kultur är inte ofarlig använd för onda syften : är det nån som sett Illusionisten ( där teater (magi leder till regimskifte, nåja Kronprinsen blir inte Kejsare, löst baserat på ett kärleksdrama) i Österike pUngern
Eller Waag the dog ? som ligger närmare dagens uza politik https://en.wikipedia.org/wiki/Wag_the_Dog
Kan jag hitta det felande ordet ???
Hamnade i fryzen ok jag ändrar en del
Det rör sig visserligen om fiktiva påverkans operationer i filmer men kultur är inte ofarlig använd för onda syften : är det nån som sett The_Illusionist ( där teater (magi leder till regimskifte, nåja Kronprinsen blir inte Kejsare, löst baserat på ett kärleksdrama) i Österike pUngern
Eller Waag the dog ? som ligger närmare dagens uza politik titta i wiki
Drönarkarta med kryssningsmissiler! Inte uppe på Bluesky än.
https://x.com/DrnBmbr/status/1980637349118648688?t=G1wQEOyaxdX61j84sHJODQ&s=19
Drönarkartan nu uppe hos Maks
Map from DroneBomber 🤩
🔴Red arrow – directions of strike UAVs;
🔵Blue arrow – directions of jet-powered UAVs;
🟢Green arrow – directions of cruise missiles;
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pj7uoiq22i
Bom shakalak, nu djävlar din motherf!!!
Perfekt 🔥 lagom till raggmunk & fläsk.
Hoppas de når raffet i perm 🚀
Hoppas de når Putin (obytta) blöja!
Må allt träffa där det svider som mest för mordoriterna ✊
När det nu blev Tacohawks av Tomahawk, vad skulle hindra att europeiska länder licenstillverkar Flamingo? Resonemanget förutsätter givetvis att Ukraina vill licensiera ut tillverkningen. Med tanke på hur snabbt Ukraina utvecklade roboten och startade serietillverkning under pågående krig borde det finnas god industriell kapacitet i ett nästan fredligt Europa att svarva ett gäng Flamingos i månaden.
Bara för at de är runda är de inte svarvade. 😉
Men vist borde det finnas mera möjlighet att hjälpa till med tillverkningen.
Om jag fattat det rätt tillverkas sprängämne och/eller robotdrivmedel till Ukraina i Danmark.
“11:43 […] Bättre musikval hade varit introt till Benny Hill.”
Fast den här var också riktigt bra (för ändamålet), tyckte jag. Någon som vet vad det var?
Se MANGATANKAR 12:17 ovan.
MANGATANKAR 12:17 Musiken är ledmotivet från den sovjetiska komedin Gentlemen of fortune från -71.
Jepp, tack, såg det nu.
Det uråldriga dilemmat, ska man kolla först om det redan är besvarat, eller posta först så kanske någon ser det när man inte väntar till seeena kvällen… (Som det ju hinner bli om man ska läsa hela tråden här först.) Håhå jaja.
Dagens Darth Putin:
” Donald is not the most powerful person in the world, he is the 2nd most powerful person in the world. The most powerful person in the world is the last person to speak to Donald.” 😂😂
Mitt i prick! 👍
Italienska viner – vissa även saluförda av statliga Systembolaget – har koppling till män i Putins krets. SvD rapporterar:
“…minst 15 vingårdar i Italien ägs av, eller är kopplade till, män i Rysslands president Vladimir Putins krets. Det har grävjournalister vid The Insider och Investigative Reporting Project Italy nyligen avslöjat. Vingårdarna som tillhör de ryska miljardärfamiljerna har dessutom fått tio miljoner kronor i EU-bidrag under de senaste tio åren, skriver Aftenposten.”
https://www.svd.se/a/vg4qqV/vinerna-som-kopplas-till-man-i-putins-krets-finns-pa-svenska-hyllor
🤮
Bakom betalvägg. Någon som har listat vilka viner man inte ska köpa?
Några producenter nämns i Svd:s artikel. Arkivkopia: Vinerna som kopplas till män i Putins krets – finns på svenska hyllor (www . svd . se @ archive . is)
Tack CRCONRAD! 🌹
Rena kräkmlmedlet med andra ord
Här blir det dock lite knepigt. Vingårdarna sysselsätter hundratals vanliga italienare så även om ägaren är en orch så är det inte orchen som primärt drabbas om vingården måste minska sin produktion. Vingården antar jag är en hobby eller skrytgrej och orchen påverkas inte så mycket av den inkomsten.
Så blir det ju oftast, som t.ex. vid frankrikes kärnvapenprovsprängningar som ledde till en internationell bojkott av franska viner, som påverkade den franska vinindustrin. Eller Tesla där bilspekulanter spontant väljer andra bilar p.g.a. Musk.
Inte alls knepigt, välj andra italienska viner som sysselsätter hundratals vanliga italienare, precis som vanligt helt enkelt.
👍🏻
Inte alls knepigt, välj andra italienska viner som sysselsätter hundratals vanliga italienare, precis som vanligt helt enkelt.
Hela listan av ryzzägda vingårdar i italien i denna artikel https://theins.ru/en/inv/284032
Dessutom har man importerat stora mängder lyxviner trots sanktioner tex Petrus (Frankrike) och Sassicaia
Tack HASTINGS! 🌹
Trist, gillar Italienska viner, får bli mer av den Ukrainska i fortsättningen.
Prova viner på Lagrein ifrån Bolzanotrakten om du endå ska flytta österöver i Italien – som Odessa Black men mer koncentrerad
Tack för tipset!
Verkar mest vara viner ifrån Toscana. Mao forsätter jag med vin ifrån Veneto området… 🙂
Dmitrij Medvedev och Aiola-gården.
Medvev har blivit känd för sina hatiska onlineinlägg.
Som The Insider tidigare noterat sammanfaller Medvedevs mest skandalösa inlägg på sociala medier ofta med leveranser av vin från hans italienska egendom.
🍾🍷😅
Tack! Mycket värdefull – snacka om journalistisk golvsugning!
Det blir inget italienskt vin på ett bra tag. Ukrainas viner är dyra men jag lägger hellre pengarna där och dricker lite mindre.
Intressant läsning om hur Ukraina använder markdrönare mot ryska befästningar så att de slipper offra ukrainska liv.
https://www.detroitnews.com/story/news/world/2025/10/20/ukraine-sends-robots-to-war-to-break-battlefield-deadlock/86798748007/
Angående 16:32 och 17:00: Undrar om Ukraina spelar ett kort som krasnov sagt att Ukraina inte har, och därför anser att Ukraina måste kapitulera till krasnovs styvpappa lillputler!?
Angående kortspel kan man väl använda det amerikanska uttrycket: He (Trump) is not playing with a full deck” (liknande vårt att man inte har alla hästar hemma).
För ett tag sen skrev någon här att det finns bibliotek där böcker om Ukrainas historia står blandat med ryzlands historia under Kma istället för att stå tydligt för sig själva under Kmad.
Idag kom jag äntligen iväg till biblioteket i Lidköping och kan rapportera att de sköter sig, vilket de fick beröm för och då kommenterade de att det här är ju viktigt att det är rätt.
Besök gärna “ditt” bibliotek och kolla så att de också sköter sig! Och säg ifrån till personalen om de inte gör det!
👍
Det var jag som tog upp det. Tack, Moster!
☠️ Serebryansky Forest. The number of Russian occupiers here is skyrocketing. The pilots of the 3rd battalion of the 63rd separate mechanized brigade have to make a lot of efforts every day to distinguish the living from the dead.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pq6v3ckk2j
Rena rama Walking dead scener. Måste vara förbaskat kul att vara ryss 🤣
Dödskul ☠️ 😂
Det bidde inte ens en tumme i Budapest. Politico rapporterar:
“President Donald Trump’s second summit with Russian President Vladimir Putin is off.
The White House said Tuesday that the planned meeting in Budapest, announced by Trump just last week after his two-hour phone call with Putin, was no longer in the works after Secretary of State Marco Rubio spoke Monday with Russian Foreign Minister Sergey Lavrov.”
https://www.politico.com/news/2025/10/21/trump-putin-summit-uncertain-00616500
Det firar vi med en kall Obolon…🍺
Tom Ryssarna själva är mer realistisk är idioten Trump
Det roliga är att Trump säger att han är överens om ett möte med Putin samtidigt som Kreml säger att något möte aldrig varit aktuellt.
En kommentar från Kreml lyder något i stil med att
man kan inte skjuta upp ett möte som aldrig planerats.
Trump ser bara dummare och dummare ut varje dag som går och varje dag som går utan att Trump gör något ökar antalet dödade ryska och ukrainska soldater och lidandet ökar för den ukrainska befolkningen.
Det enda positiva är att både Kreml och Vita Cirkusen gräver sina gropar allt djupare.
Missnöjet i kreml över att krasnov i enlighet med de direktiv han fått ännu inte lyckats tvinga ner Zelensky på knä är nog rätt betydande.
Att europeerna nu dessutom ger luft åt sin 12-punktsplan lär inte göra saken bättre.
Det går åt rätt håll nu. Det är bra – mycket bra…
Ytterligare en motgång för kreml – FIS säger nej till deltagande i OS för ryska och belarusiska skidåkare:
https://www.fis-ski.com/inside-fis/news/2025-26/fis-council-votes-not-to-allow-the-participation-of-individual-neutral-athletes-in-qualification-events-for-milano-cortina-2026
Det såg rätt illa ut ett tag när FIS putinkramande ordförande pläderade för…
Yes! 👏 Jag trodde också de skulle vika ned sig, men icke!
Tydligen var det de skandinaviska länderna, som intog en fast hållning i frågan och t.o.m. hotade att bojkotta spelen om beslutit blivit att tillåta ryskt deltagande. Heder.
Putin klär av taco på bara rumpan, när det är klart får han dessutom smisk. Offentligt.
Men taco kommer säkert att förnedra sig igen och igen.
Men lägg ned fantasierna nu!! Jag kan förstå ”politis fördröjningsstrid” men det känns som vi nått gränsen när vi i Europa vänder på steken och går till politisk offensiv. Det sista vi behöver är ytterligare en vända om amerikanska garantier. Hur kan man ens använda ordet garantier i samma mening som amerikanska?
https://omni.se/a/5EAEp1
För er som inte tröttnat på snacket kring Krasonv/Putin/Budapest, EU-ledarnas reaktioner därikring, och liknande så avhandlas ämnet också i dagens Europapodd (från SR)
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/orban-rullar-ut-eu-mattan-for-putin
Medverkar gör, förutom parhästarna Parisa Höglund och Andreas Liljeheden, även Försvarshögskolans Kjell Engelbrekt, som ger lite militära/politiska vinklar på vad som sades.
Spelades in i förmiddags, så senaste Budapest-inspelen är inte med.
DN:s Sanna Torén-Björling har besökt skolor och sjukhus under jord i Ukraina.
Inga Nya-Karolinska-glasslott där inte…
https://www.dn.se/varlden/livet-pagar-sju-meter-ned-ukraina-bygger-underjordiska-skolor-och-sjukhus/
Äntligen
Beskedet: Ryska och belarusiska åkare stoppas från vinter-OS
Ryska och belarusiska skidåkare tillåts inte kvala till OS Milano-Cortina 2026.
Det beskedet gav Internationella skid- och snowboardförbundet, Fis, under tisdagskvällen.
Ryska och belarusiska skidåkare har inte fått tävla internationellt för sina nationer sedan kriget i Ukraina inleddes 2022
Ljudfil
https://www.sverigesradio.se/artikel/beskedet-inga-ryska-akare-pa-vinter-os
Bara uttalandet från Stepanova visar att det var rätt beslut. 👏 Vaddå opolitisk idrott?
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/ryska-skidakare-stoppas-fran-os/
Jag trodde att jag skulle vara före dig med de goda nyheterna, men icke…
Brödtexten är inom en minut. Jag och FiN hävdar då dött lopp och därmed är du inte nr 2 👍
Äntligen en positiv nyhet.
Undrar om Keir Starmer har vridit om armen på Eliasch eller om övriga styrelsemedlemmar satt hårt mot hårt.
Eliasch har jag inget förtroende för
Underbart 😀🎉
Glädjande nyheter.
Under den senaste veckan har Fis-ordföranden Johan Eliasch bearbetat nationsförbunden för att få igenom att ryssar och belarusier skulle få delta som neutrala.
Men Fis röstade för ett fortsatt förbud vilket gällt sedan Rysslands anfallskrig mot Ukraina 2022.
Det gäller alla Fis grenar som längdåkning, alpint, skicross, snowboard, nordisk kombination och backhoppning.
Prutt-bra…
Stoltenberg: Stöd till Ukraina 2014 kunde stoppat kriget
Ukraina kunde ha avvärjt Rysslands fullskaliga invasion – om Nato hade försett landet med militärt stöd efter annekteringen av Krim 2014.
Det säger Jens Stoltenberg som nu har gett ut en bok om sin tid som Natos generalsekreterare, i en intervju med Studio Ett.
”Det är ett stort fel att vi inte gav mer militärt stöd tidigare”
Ljudfil
https://www.sverigesradio.se/artikel/stoltenberg-stod-till-ukraina-2014-kunde-stoppat-kriget
Riktigt intressant. Just detta beslut att inte stödja Ukraina är ett riktigt klavertramp såhär i efterhand. Min lekmannamässiga analys är att det var för stora ekonomiska värden som styrde, en skuld från VK2 samt en tro att stora och mäktiga länder alltid har lite mer rätt än ett mindre land.
Man kan vara kritisk mot EUs politik mot Ukraina under 90 och 00-talen som borde varit mer inkluderande. Samtidigt kan vi inte projicera dagens politiska landskap på förfluten tid. Ukraina var våren 2014 i politiskt kaos. Väljarna hade precis kastat ut Putins knähund som de själva valt in 2010. Det var i backspegeln fullständigt idiotiskt att välja en sådan president men Ukrainas olika ledare sedan självständigheten 1991 hade inte gjort några stordåd för landet. Man fick ett bättre ledarskap i och med värdighetsrevolutionen.
Givet den insikten kunde rimligen förväntas att Norge skulle placera sig något högre i Kiel Institutes givarstatistik än vad de de facto gör:
Ukraine Support Tracker – Kiel Institute https://share.google/9MXDBNx6gXr74Nah1
Instämmer – hoppas på mer generositet från det hållet mot bakgrund av att landet faktiskt oavsiktligt tjänat på kriget p.g.a. den ökande efterfrågan på dess petrokemiska produkter.
Stöd till Ukraina 2014 hade varit det enda rätta rent moraliskt, samtidigt var situationen oerhört komplicerad och instabil så nyligen efter den orangea revolutionen. En viktig aspekt: om ett stöd av något slag hade givits 2014 som avskräckt RU tillräckligt från att gå in 2022, hade Europa haft andra problem vid andra gränser, kanske senare med ett starkare RU och helt oförberedda vid en liknande operation t ex in i Baltikum. Rysslands hela militära arsenal hade varit intakt och Krym hade för all framtid varit ryzkt.
Det är lätt att vara efterklok men varför gör vi då om samma misstag om och om igen? Varför stödjer vi tex inte Georgien mer aktivt tex? Eller Moldavien att ta tillbaka Transnistrien eller Armenien i deras kamp?
Och nu rapporterar rumänsk media att två ukrainare försökt placera en brandbomb (incendiary device) på ett postkontor i Bukarest. Lejda av Ryssland och kommer närmast från Polen som förväntat.
Från en artikel på “nätet”:
Två ukrainska medborgare, i åldern 21 och 24, greps förra veckan för att ha förberett sabotage på rumänskt territorium.
Sex personer greps också i Polen, av polska myndigheter som hävdade att de var inblandade i en ryskstödd sabotagekomplott för att skicka exploderande paket till Ukraina.
Enligt Rumänien försökte DIICOT som greps i Rumänien att skicka två brandpaket via Nova Post, ett ukrainskt kurirföretag som är verksamt mellan EU-länder och Ukraina.
Preliminär information tyder på att de skulle skicka sprängämnen genom Polen och Rumänien till Ukraina.
BRA att de blev påkomna och neutraliserade.
Estland darrar inte på manschetten.
“När Estland går till lokalval 19 oktober stängs dörren till vallokalen för 80 000 invånare för första gången sedan självständigheten. Det handlar om landets största minoritet, ryska medborgare.
Beslutet att dra in rösträtten motiveras med säkerhetsläget och Rysslands krig i Ukraina.
Regeringen säger sig skydda landets självständighet och demokrati.”
https://yle.fi/a/7-10084273
Jag är jävligt tveksam till detta. Nästa naturliga steg är att förbjuda rysktalande estniska medborgar att rösta. Sedan kan sannfinnländarna förbjuda svensktalande att rösta. Ni fattar. Jag anser att personer födda och uppvuxna i ett land ska ha medborgarskap och att alla medborgare ska ha rösträtt.
Jag är inte så tveksam. Inte om du analyserar denna minoritets lojalitet och hur Ryssland nyttjar detta. Du resonerar utifrån någon form av normalläge men det är blodigt allvar för Estland. Det handlar om överlevnad för deras stat.
Kan verka hårt men Esterna glömmer inte den sovjetiska ockupationen 1940 eller åren fram till självständigheten 1991. De påminns om fasorna nu när Ryssland terroriserar det ukrainska civilsamhället utan urskiljning. De ser vad som händer och reagerar därefter.
De har ju haft chansen i nästan 30år att bli medborgare. Det är väl det som de borde bli upprörda över, att de inte tagit chansen, mer än att det nu får konsekvenser.
Det är ju inte gängse standard att utländska medborgare har full rösträtt. Jämför Sverige och riksdagsval…
Nu kan jag inte detaljerna men i Sverige får inte utlänningar rösta i riksdagsvalet, varför är det så konstigt att man måste vara medborgare för att rösta fram landets styre. Däremot kan icke-medborgare tillåtas rösta i till exempel kommunvalet.
Jag tänkte först att detta nog inte var så välbetänkt. När jag läste lite mer noga så står det ju i klartext att det är utländska medborgare som inte får rösta i lokalvalet. Jag har inga invändningar mot detta i det läge vi, och i synnerhet Estland befinner sig. De flesta berörda har ett så kallat icke-medborgarskap. Det finns en tydlig väg ur det. Lära sig estniska, kunna grundläggande estnisk historia och kultur. Därtill säga upp sit moskovitiska medborgarskap. Moskoviterna vägrar dock på senare år regelmässigt och då är det lite moment 22. Det kanske borde vara tillräckligt med att visa upp att man sagt upp men Estland tillåter inte dubbelt. Summan av kardemumman blir ändå att det är rättvist. Det är över 30 år sedan Estland blev fritt.
Stubb var tydlig i kvällens Rapport.
Ukrainas ursprungliga gränser samt att UA blir medlemmar i både EU och NATO.
👍
Samtidigt basunerar krigsförbrytardiktaturen i kreml ut att man är sur på Polen. Neewsweek rapporterar:
“Moscow has accused Poland of threatening to allow “terrorist acts” against Russian President Vladimir Putin’s plane. […] Lavrov added that an official court decision in Poland “essentially justifies the terrorist attack on Nord Stream,”
https://www.newsweek.com/russia-accuses-nato-country-of-threatening-putins-plane-terrorist-acts-10914344
Bra där, Polen…
Inga orcher på skidor i OS eller världscupen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/zAWE1r/ryssar-stoppas-fran-att-tavla-i-os-och-varldscupen-i-langdskidor
DET var väl bra!!
Och sedan stod det följande:
Ett beslut som upprör Veronika Stepanova, 24.
”Vladimir Putin är min president och mitt land har alltid rätt”, skriver hon i ett meddelande till SVT.
Tänk att vi slapp se den otroliga människa på internationella vintersporter!!
Där sabbade hon lite:
“-Nej, sport och politik hör inte ihop, idrottsmännen/kvinnorna är ju inte för Putins krig”.
Jag upprepar
Karin Mattsson kloka ord. Hon var tidigare ordförande i Svenska skidförbundet och Riksidrottsförbundet (RF).
– Man möts hela tiden av argumenten att idrott och politik inte hör ihop. Vilket ju egentligen är dumheter. Idrott och partipolitik hör inte ihop, men idrotten kan aldrig säga att vi inte är en del av ett samhälle, säger hon.
–Det går aldrig att komma ifrån att vad gäller både Putin och Lukasjenko så finns inga som har använt idrotten så mycket för sin egen legitimitet. Ur mitt perspektiv är det verkligen att låta sig användas för politiska syften om man öppnar upp nu.
Hon är tydlig med sin lojalitet och politiska syn och lämnar inget rum för tvivel. Usch.
https://www.svt.se/sport/vintersport/ryska-stjarnan-veronika-stepanova-vladimir-putin-ar-min-president-och-mitt-land-har-alltid-ratt
”Det är väldigt enkelt: Vladimir Putin är min president, och mitt land har alltid rätt. Om det är anledningen till att några tvivelaktiga, namnlösa karaktärer inte tillåter mig att tävla internationellt… Ja, då är det ett pris som jag är redo att betala”
Det är hela Rysslands krig.
₽utte planerar fortfarande att ta Kiev på 3 dagar, han har bara lite logistiska problem att få dit sina soldater.
Vad har Rutte med detta att göra?
Jag tycker det är lämpligt att skriva Putte med tecknet för Rubel, då det verkar vara det enda han bryr sig om.
Lägesrapporten, Noel
Gällande Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1980556365891293377.html
🤯 The moment of strike of the Russian UAV “Italmas” in Sumy
Film. Riktigt nära!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3puu2vysk2t
⛽️Strikes on refineries work better than any sanctions, 68 out of 83 regions of the Russian Federation complain about fuel shortages, – Frontline Analytics
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pu4mqwp22t
⛽️❌ Gasoline sales have been suspended at Baikal Regional Company gas stations in the Irkutsk Region, Buryatia, and Transbaikal, – The Moscow Times
Since October 21, the chain’s gas stations have been selling a maximum of 20 liters of AI-92 gasoline per customer.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3ptl7y7wk2r
Det går bra nu. Det här kommer gynna svarthandel med bensin och med det diverse mafiosos.
✈️🇺🇦🤩 The Air Force MiG-29 launches AGM-88 HARM anti-radar missiles.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3psixhurs2r
Ännu en möjlighet för ryssarna när dom har marionetter som styr Georgien.
🇬🇪 Russian company Russneft, opens new tab has supplied a first oil cargo to the newly built Kulevi oil refinery in Georgia this month, – Reuters
The tanker Kayseri delivered 105,340 metric tons of Siberian Light oil grade from the Russian Black Sea port of Novorossiisk to the Kulevi Oil Terminal.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pru3one22r
Ryska oljebolag är inblandade i olika projekt i länder som Iran, Irak, Indien och i centralasien. Där är de skyddade från ukrainska bomber och kan dra in pengar. Samtidigt tror jag att det kan göra det svårare med reparationer av anläggningar i Ryssland om företagen har projekt på andra ställen där den kvalificerade personalen kan uppehålla sig. Vill man arbeta hemma där man riskerar att få en drönare i huvudet eller i trygghet utomlands?
Ukraina satte in marindrönare (patrullbrännare) mot Novorossijsk, och tog då en oljepir inte patrullbåt. Så dom vet nog det där samt försöker göra något åt det
Russian market reacts to news of halting preparations for Trump-Putin meeting with stock price drop.
Infografik
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pqtmmt7k2j
Senaste telefonsamtalet från Putin till taco:
Visst gör det ont att börja om och se tillbaks
Att nu va’ ensam i den kärleksdröm som var
Men vi två var aldrig sanna
Jag behöver inte dig idag
Behöver inte dig idag
🚂 In Russia, the railway line Pskov – St. Petersburg, which is used for the enemy’s military logistics, was blown up, – RBC-Ukraine
The explosion also caused a partial fire in the rolling stock of the freight train.
GUR report that logistics and movement along the enemy’s railways were stopped.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3ppeojnsc2j
Big Chief not happy, sends Tomahawks?! Ugh!?
https://youtu.be/VvO5XJp2Hvk?si=3gPKEcmW_-4kzDi8
Eller har accentmannen fått något om bakfoten?
DN har en synneligen relevant ledare om weird donald johns svekfulla agerande gentemot Ukraina och Europa. Tre meningar:
“Europa måste ta fullt ansvar för att Ukraina får det stöd landet behöver. Och för vår egen säkerhet. Vi kan inte för evigt fortsätta att förnedra oss i Washington för en president som för rätt pris är beredd att sälja ut oss alla till Moskva.”
https://www.dn.se/ledare/europa-har-gjort-allt-for-att-gora-pappa-glad-det-har-ar-tacken/
Bra där, DN…
Samtidigt gör trumpviskaren Rutte en bradkårsutryckning till Washington DC:
https://nato.cmail19.com/t/r-e-tkjudhjk-ulkulhjkuy-r/
Ja, men som Natos generalsekreterare är det hans jobb att försöka hålla ihop alliansen – för det är han beredd att berömma och smickra Trump – inte smakligt att se men kanske nödvändigt. Europa behöver tid för att hjälpligt fylla luckorna efter ett eventuellt amerikanskt tillbakadragande från vår region.
TACO is tha King…
Ännu en attack mot Tjernihiv 😡
Massive Russian attack on Chernihiv region. 7 people were injured, including a child.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pj7izj6k2i
🛰️🇨🇿🇺🇦 Czechia will build and deliver a modern Earth observation satellite for Ukraine, capable of collecting data regardless of weather conditions or daylight, – Czech MFA
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3m3piajsjek2i
Var det inte Finlands specialitet?
Jo, det vill jag minnas att dom hjälpte till med.
och Japan också verkar det som.
https://kyivindependent.com/japan-to-provide-ukraine-with-geospatial-intelligence-media-reports/
😎 Clearing the enemy’s rear position and eliminating 13 occupiers in the North Slobozhansk direction.
After clearing, the soldiers of the 144th SSO center stayed overnight in order to intercept Russian reinforcements.
Film. Flertal skuggade ryska lik men bör kanske vara varning ändå!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pf42735c2s
Filmen översatt, fortfarande varning
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m3plmww7fc2f
Russian Thermal Power Plant in Smolensk is on fire.
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3m3q2knlbi22l
👍
Vilken tur att mötet är uppskjutet på obestämd framtid. Då kan man alltid vänta med att införa sanktioner tills mötet hålls…
❌🇺🇸 The US Senate will hold off on considering new sanctions legislation on Russia until after Trump’s planned meeting with Putin, – Bloomberg
The bill promises punishing sanctions on Russia and its allies who consume its energy products, and imposes tariffs of up to 500%
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3m3ot4zeprs2y
Nothing is real
And nothing to get hung about
Taco yields forever
USA har sin absolut mest veliga, märkliga, svaga, oförutsägbara administration i mannaminne. Få trodde det skulle bli så här illa men här är vi nu. Kanske på ett sätt bra att Europa fick vakna upp och sluta ha USA som en snuttefilt. Europa är mer än kapabelt att styra Europa utan USA men det tar givetvis tid att få bort till exempel militärt beroende.
Ingen brådska, historien väntar inte på dem som inte väntar alls.
Instämmer Fantomen.
Autokrat som använder sig av religiösa fundamentalister för att styra ett land helt huvudlöst. Intet nytt under solen.
TACO is tha King.
Ukrainian drones struck an electrical substation in Bryansk region.
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3m3q2fs5wyk2h
💥
The AFU liberated Oleksandriia, Novopavlivka direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1980698298286764205
Obs
It’s Oleksandrohrad
🔱
https://deepstatemap.live/#12/47.9811896/36.6040421
Strelkov (Girkin) meddelar från sin fängelsehåla att det blir allt svårare för Z-styrkorna att värva fångar; detta då fängslade desertörer har berättat om hur illa de har behandlats.
Chriso-wiki på Bluesky:
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social/post/3m3ottppci22e
… the imprisonment of deserters is causing the wider prison population to become more aware of how the army treats its men and makes them more resistent to recruitment efforts:
“Just today, we were once again visited by ‘recruiters’ from the Ministry of Defence, BOLDLY LYING that they were recruiting ‘not for assault units,’ but for rear and support units.”
Ingen anmälde sitt intresse vid det här tillfället, men: “At the same time, many are willing to go (and say they are ready to go) ‘when everyone else goes’ in the event of mobilisation.”
Ingen? Det var dålig utdelning.
Det kanske finns en aspekt här som jag skrev om redan när Wagner rekryterade i fängelserna: De med långa straff kan nog övertalas men de flesta fångar i ryska fängelser sitter av korta straff. Vem vill slippa ett års fängelse mot 50% risk att dö? Om de mest mottagliga redan åkt återstår de ovilliga.
Enkelt ordnat genom att alla med korta kvarvarande straff får 10 års påslag, eller den ypperliga möjligheten att bli kulfång.
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
Russia is preparing a large-scale bond issue.
Today, news broke that the Russian Ministry of Finance has registered five new bond issues with a nominal value of 4.25 trillion rubles.
Explanation:
To cover the budget deficit, the Ministry of Finance needs funds. The Ministry
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
issues bonds and sells them on the market, with the proceeds going to the budget to cover the deficit.
But the problem is that it’s impossible to borrow such huge sums on the Russian market.
To do this, the Central Bank issues repo agreements to banks secured by OFZs, so that
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
the banks can use these funds to buy OFZs again. This is essentially an ISSUE (printing money without any backing). Since, under Ru law, the Central Bank of Rus is not allowed to directly finance the budget, a scheme is being used with intermediary banks. Thus, 4 tril rub
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
could be injected into circulation by the end of the year.
But there’s another problem: throughout the year, the Central Bank has already issued banks repo agreements worth 1 tril rub… and the banks haven’t returned these funds to the CB, so they’re still floating around
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
This means the Central Bank must issue banks another 4 trillion rubles in addition to the 1 trillion rubles already issued.
This entire setup will lead to a devaluation of the ruble supply, as there will be a sharp increase in rubles in circulation. This scheme is perfectly
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
feasible during times of crisis, but playing with such volumes can lead to uncontrollable processes. And the 1 trillion repo figure, which hasn’t decreased for a year, shows that they’re getting deeper and deeper into these games. And funding for these expenses is partially
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
And funding for these expenses is partially shifting from tax collection to outright money printing.
To put it even more simply, Russia is ramping up its printing press on an unprecedented scale
🍿😎
😉
Känns spontant som att rubelkursen kan bli intressant att följa igen framöver!😁
Det känns säkert tryckt!
Det känns nog förtryckt för ryssarna
Tänk om rubeln skenar och rasar fortare än kvickt, paniken uppstår och allt i RU blir till ett inferno av ohanterligt kaos på alla nivåer. Att allt helt enkelt går rätt åt pipan och käpprätt åt skogen… Då ska jag ut på stan, fira och supa till riktigt lagom ordentligt och skrika ut ett primalskrik efter dessa snart fyra års frustration.
Det som följer då blir krigslagar och full mobilisation.
Vet inte om det är så mycket att jubla åt.
Kanske möjligen Taco skickar Tacohawk.
Evgen Istrebin 🇺🇦
@evgen1232007
The Russian Ministry of Finance is preparing to sharply increase government debt.
On October 17, five new bond issues were registered, totaling 4.250 trillion rubles.
The increase in bonds in circulation since the beginning of the year has reached 4.165 trillion rubles.
Grafer varning twitterlänk
https://x.com/evgen1232007/status/1980189916798849116
Händerna upp I luften
Pannan mot baren, graferna spränger taket
Hamnar I helvetet, där änglarna gråter
Stan är vaken, allt är förlåtet Putin
Händerna upp I luften
Vi ska bli fulla, livet är meninslöst
Vem bryr sig?
😀
+ + + + +
Ukraina bekräftar nu Storm Shadow!
Ukraine’s General Staff confirmed a strike on the Bryansk Chemical Plant using Storm Shadow missiles. The plant is key to Russia’s military industry, producing gunpowder, explosives, and rocket fuel components for munitions used against Ukraine.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3m3q4dvveik2b
Excellent 💥
Explosivt 🧨 goda nyheter 🗞️
He he…
“Linn Svahn har öppnat för att bojkotta OS om ryska åkare släpps in”
Ytterst stark kvinna på många sätt!👍🍒
Länkar inte “Ab”
Tur att dom inte släpps in då.
Men Linn är bra!!
The force is strong in that one!
Stjärnorna reagerar: “Rätt beslut”
Ryska och belarusiska åkare stoppas
från att kvala till OS 2026. Ett
välkommet besked för längdstjärnan
Calle Halfvarsson.
“Jag står kvar vid min ståndpunkt: så
länge det är krig ska det vara stängda
dörrar. Det har inte ändrats någonting,
kriget är fortfarande i gång”, skriver
han i en kommentar till SVT Sport
Även norska stjärnan Johannes Hösflot
Kläbo håller med. -Jag tycker att det
är rätt beslut, säger han till NRK.
Internationella skidförbundet, Fis,
besked gäller även för Paralympics
SVT Text
Mycket bra!
Nu måste man ju gilla även Klæbo, svensk som man är😉
Halfvarsson top notch!
Gott.
Heja Linn!
https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua/
Delar av det, med hjälp av Chrome translate
Den massiva kombinerade missil- och flygattacken genomfördes, inklusive med luftavfyrade Storm Shadow-missiler, som besegrade det ryska luftförsvarssystemet.
Resultaten av nederlaget håller på att klargöras.
Brjansk kemiska anläggning är en viktig del av det angripande landets militärindustriella komplex. Detta företag producerar krut, sprängämnen och komponenter för raketbränsle, särskilt ammunition och missiler som fienden använder för att beskjuta Ukrainas territorium.
Bra träff med andra ord ✊
Ryssland ska använda luftskepp för att skydda sig mot drönare, typ som under 1VK
Moscow Times
Du vet att det inte är första april?
Va?? Är det inte?
Min världsbild är nu rubbad.
Men inte lika rubbad som bunkerpeddon
annars kan man kapitulera och åka hem.
Haag för krigsförbrytarna.
+1918
Ryska kanaler bekräftar nu närmast en katastrof för kemiska fabriken i Brjansk
💥
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3q4vjjxfc2v
Katastrof som i superkaboom? Fredisarnas våta dröm när ryska raketdrivmedelsfabriker förbättras permanent.
SBU destroys light-engine aircraft for interception Ukrainian long-range drones
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3pnardrxc2j
Russian BMP-3 Destroyed by Anti-Tank Mine
⚠️Liten varning – blod
https://bsky.app/profile/rcf-real-war.bsky.social/post/3m3q5bzqeoi2l
En riktig käftsmäll!
Därtill en del gott mos..
Mos med lax, lök och gräddsås, som homage till dagens förstaplats! 🇺🇦👍🙂
There is too much discussion about the successful Ukrainian drone strikes going on across Telegram in Russia:
The regime has acted.
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3m3q5t5cpvk2p
Telegram is down, but only in Russia: residents of several regions complain about a complete messenger outage without VPN
Most complaints come from Krasnodar Krai, Adygea, Rostov and Astrakhan regions, as well as Stavropol Krai.
https://bsky.app/profile/beefeaterfella.bsky.social/post/3m3q5tb7yos2p
Inlogg krävs.
På twitter är han inte låst..
luftskepp kan användas som plattformar för kortvågig radar som lättare ser mindre drönare eller att förlänga line of sight för vanlig radar och killer drones . Har föreslagit det för ukraina här men blev😅 nedskjuten….
Spärrballonger!
Saxarna lyckades ju inte mot normanderna, men England heter ändå inte Normandie.
Förr eller senare får du nog rätt 😉
🫡 The troops of the 118th OMBR did not allow the Russians to gain a foothold in Mala Tokmachka
Almost all enemy equipment has been destroyed:
▪️2 tanks;
▪️9 BMP;
▪️8 BTR;
▪️2 BBM.
Another 2 tanks and 3 infantry fighting vehicles were damaged.
Film, ingen större varning, avstånd
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3qbsi3jac2a
Aftermath footage from the 17 October strikes on the ATAN oil depot near Hvardiiske in occupied Crimea shows at least 5 fuel tanks destroyed by Ukrainian drones.
Satellitbildsanimation
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3m3q4rkx6fc2e
Till spanarna här, Erik14 mfl
(Varit off pga mkt jobb på sistens!)
Tack till för ni uppdaterar oss om vad som händer här 😎
DroneBomber verkar tagit bort kartorna helt från sitt X-konto nu och hänvisar till sitt Telegram-konto istället, se posterna i deras flöde
Tror säkert Maks och Noel har koll på det men vill man vara först (!) kanske man får kika där (vilket ni kanske redan gör och då blir den här kommentaren bra högtravande… 😳😅)
https://x.com/DrnBmbr?t=8g8N_cPaiUjmehvu2UPxpA&s=09
Tittar av prinzip inte på X.
Kul svar.
Telegramkanalen.
https://t.me/dronbomber/468
Telegram är också suspekta 😉
Exakt så!
Det finns ingen anledning att premiera varken X eller Telegram, men jag vet att det inte alltid är möjligf att avstå.
Man kan alltid skriva några rader om vad “kontot” säger och låta bli att länka.
Jag kommer lägga upp länkar så länge det inte är förbjudet. Jag vill själv alltid kunna se originalkällan och följer samma princip. Man behöver inte klicka.
Wannaberocker, jag tänker lite så jag också.
Kanske något mer restriktiv.
OM det ger något extra länkar jag, annars blir det utan länk och så får läsaren krångla själv med att hitta 😉
Tack själv! 👍
Tyckte väl att det var ett tag sedan du var här.
Likadant med Ombudsmannen
Och DenGamle.
Men han är väl fullt upptagen med att sabotera järnväg i Sibirien…
FIS är inte en fis i rymden
Mycket vra av FIS att inte tillåta ryska och belarusisks skidåkare arr kvala till OS.
Jag har förstått att trycket från IOK varit kraftfullt, ne FIS stog emot.
Stort tack till Internationella skidförbundet FIS.
Förbundet, men inte ordföranden
De flesta är väll mutade här så högt upp…
FIS-ordföranden vill bli IOK-ordförande, och IOK är pro-Putlersportare.
Och därför är FIS-ordföranden, hej så överraskande!, pro-Putlersportare.
Så inte direkt “mutad” just nu kanske, men som IOK-ordförande skulle han förstås få gott om möjligheter.
Kyiv is under ballistic attack right now.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3qdzfpuns2f
Kyiv 🙏
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3m3qeox3mrc26
Ser tyvärr inte så bra ut
It was a ballistic double tap by Russia in Kyiv.
The strike in the same place.
It’s believed the war criminals fired 6 Iskander-M ballistics at the capital city of Ukraine.
There are injuries reported in the Darnytskyi district.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3m3qgc6l4sc22
Och Zapo, Dnipropetrovsk, Odesa
Ryssdjävlar…
Två punkter jag inte gillar i De villigas koalitions preliminära fredsförslag:
1) “Enligt Bloomberg ska sanktionerna mot Ryssland stegvis dras tillbaka.”
Själv tycker jag absolut att sanktionerna skall kvarstå för att förhindra en snar rysk militär återuppbyggnad, och endast börja lyftas när den brottsliga regimen har avgått (och Putin m.fl. har skickats till Haag).
2) “Motsvarande 2 800 miljarder kronor av den ryska centralbankens frysta tillgångar ska bara återlämnas när Moskva går med på att bidra till återbyggnaden av Ukraina, enligt planen.”
De frysta ryska tillgångarna skall självfallet inte återlämnas till Ryssland, utan portioneras över direkt till Ukraina (under kontrollerade former med inspektioner för att minimera risken för post-sovjetisk korruption) och utgöra en rysk tvångsamortering för det fastställda krigsskadestånd Ryssland skall betala Ukraina.
Dessa två punkter tycker jag är kritiska – att häva sanktionerna och återlämna det frysta ryska kapitalet vore fruktansvärt naivt och att skjuta sig själv i foten.
Källa: https://www.dn.se/varlden/uppgifter-europeisk-12-stegsplan-ska-stoppa-kriget/
+ 9 K
Absolut!
Urals spot nu på årslägsta.
Yes!
1050 KWIA
2 tanks
11 APV
12 artilleri
160 UAV
96 mjuka fordon
1 special
Ovanligt lite drönare!
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3m3qyx6gbmk2m
Bell Textron has signed Letters of Intent with Ukrainian authorities to explore potential deliveries of AH-1Z Viper and UH-1Y Venom helicopters and establish local industrial cooperation.
https://www.armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/bells-viper-attack-and-venom-utility-helicopters-could-join-ukraines-frontline
” Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj kommer till Sverige på onsdagen för ett möte med statsminister Ulf Kristersson, skriver regeringen på sin hemsida.
De ska besöka Linköping. ”I samband med mötet gör ledarna också ett verksamhetsbesök.”, skriver regeringen. De ska ”presentera en nyhet inom försvarsexportområdet.””
Ge oss lite goda nyheter nu!
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=523ba4510ef96f309dbe21340d9b7579
Jag säger inte att det är Gripen men jag säger att det är så det skulle se ut om det var Gripen.
Oavsett så hoppas jag på nyheter som är bra för Ukraina.
Om de förlägger det till Linköping och det inte innefattar Gripen så blir jag grymt besviken.
Det finns ju andra företag inom försvarssektorn i Linköping dessutom så ligger ju Defense Hub Sweden i Linköping.
Finbesök på slätta 🦅
Gripen med full EW nuuu!
Är det nu det händer! Förmodar att någon är leds på att höra oss gnälla eller kan det vara så att Europa helt enkelt kör över apelsinskalet när tomahawk blev tacohawk?
Tänk skulle zelensky få åka hem i ett tvåsitsigt jas. Vilken jäkla moralhöjare för ukrainarna 😍
Ett sådant besök borde innebära att alla skolor inom farbart avstånd har friluftsdag med temat jubla åt mannen vars nation slåss för er frihet.
Ska visst vara pressträff vid 15. Spännande!
Väldigt lite artilleri. Kan ju alltid hoppas de är på väg att ta slut, vilket inte är troligt.
Tänkt som kommentar till morgonens rad.
Kanske inte med så direkt följdverkan, men senaste attaken mot krigsmaterielindustrin i Bryansk borde ha reducerat artilleriet ordentligt.
Hoppas 🙏
God morgon!
Pete Hegseths ryskfärgade slips, som han bar vid mötet med Zelenskyj, har gjort att Jake Broe blivit kändis både i Vita Cirkusen och på kremlnära propaganda-tv.
JD Vance försöker påstå att det är en amerikansk slips, men det misslyckas eftersom amerikanska slipsar alltid har stjärnor.
Kreml-tv är lyriska och vill bjuda in Hegserh till 9 maj paraden på röda torget.
https://m.youtube.com/watch?v=kEURKWMza7s
Tru, Van, Heg osv är fullblodsfascister, dom avskyr att Ukraina slåss för sin, och alla andras demokrati i förlängningen, dom vill ha full fascistoid diktatur, precis som i Ryssland, dom är inte förledda eller korkade, dom vet precis vad dom sysslar med.
Hela det republikanska partiets företrädare står bakom detta, dom sitter på knä och yppar inte ett skit för att förhindra den trumpledda nedmonteringen av demokratin i USA. Visst, Tru kanske/kanske inte är semidement eller whatnot men det är bara coping att spekulera kring eventuella sjukdomar eller kompromat. Hela kretsen kring Tru vet precis vad dom gör och dom har enorma pengar bakom sig för att avsluta perioden med demokrati i USA. Hegs rysslandsslips är en statement och han vet precis vad han gör. Sen kör resten av Trumps stab på samma metod som Ryssland när dom blir konfronterade med fakta, sprid så mycket skit som möjligt för att göra det svårt att navigera i allt.
US ‘on a trajectory’ toward authoritarian rule, ex-officials warn
A network of former intelligence and security officers says democratic decline is accelerating under Trump’s rule
https://www.theguardian.com/us-news/2025/oct/16/trump-authoritarianism-warning
ÄNTLIGEN!!!
Gripen för Ukraina!!!
Det vore ju en fantastisk present att ge vid Zelles besök i Sverige.
Man undrar ju hur ryzzen tänker? Är det: vi vinner detta krig därför är det dumt med stillestånd med nuvarande front. Trots allt håller de 20 procent av Ukrainskt territorium och sitt älskade Krim och hela ekonomin håller på att kollapsa. Så ett vapenstillestånd torde objektivt sett ge ett andrum. Men kanske är det så att man inte törs sluta kriga för att sysslolösa eller hemförlovade soldater som inte får sina utlovad bonusar skulle bli ett stort problem oaktat att många är förhärdade brottslingar som skulle fortsätta på den vanan. Hörde nyss att tusen mord utreddes nu där återvändande kriminella var huvudmisstänkta. Nämndes i förbifarten, jag har ingen aning om det stämmer.
Du har säkert rätt. Och ryzk stridsledning bävar för vad fotfolket får i sinnet med beskeden om stridspaus – man hamnar i ett omedelbar kritiskt situation när den bristande logistiken inte kan förklaras mot bakgrund av att moderlandet är hårt ansatt. Limbo stärker aldrig stridsmoralen och resignationen avlöser no pardon.
Putin överlever inte en fred, han kan inte backa från det han har startat. Ett stillestånd är enligt rysk logik ett misslyckande.
Ja en halv seger är en halv förlust och inget som återupprättar Sovjetunionens forna storhet och ära.
Kriget handlar inte om territorium. Många har sagt det, tex Puck Nielsen och Zelensky själv bara häromdagen. Det handlar om att kontrollera Ukrainas regering på samma sätt som Belarus. Det krigsmålet är inte uppnått för fem öre, så det vore en mycket stor förlust att sluta fred nu då Ryssland offrat så mycket och inte vunnit något dom var ute efter.
“…det vore en mycket stor förlust att sluta fred nu då Ryssland offrat så mycket och inte vunnit något dom var ute efter.”
Tre ord: Sunk cost fallacy.
Om det är Gripen inblandat det som ska kungöras tror jag det är ett långsiktigt strategiskt industriellt samarbete. Där man ersätter USA-komponenter. Inte att det plötsligt dyker upp 20 Gripar i UA!
Mycket troligt att det blir ett samarbete Saab-Ukraina som presenteras:
“[Zelensky och Kristersson] ska göra ”ett verksamhetsbesök” i sällskap med näringsminister Ebba Busch (KD), utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M), försvarsminister Pål Jonson (M) och integrationsminister Simona Mohamsson (L)”
Rätta mig om jag har fel, men när det varit “hårdvara” som presenterats så har det väl mest varit försvars- och eventuellt utrikesministrar närvarande.
Jag säger inte att detta är dåligt, det hade varit tjänstefel av Saab att inte utreda hur man kan göra Gripen säljbar genom att byta ut amerikanska komponenter. Det har varit övertydligt många år nu att USA inte är att lita på när det gäller vapenexport (alltså även under Biden, då det var MAGA-Mike och Moscow Mitch som strulade).
I radions P1 morgonnyheterna avhandlades inköpen av rysk olja för länderna Ungern och Slovakien. En oljeexpert förklarade att dessa länders (Orbans resp. Ficos) argument för dessa inköp inte håller. Det finns alternativa vägar att importera annan olja via pipelines genom Kroatien. Det hela handlar om ekonomi, länderna får förmånliga priser och – misstänker jag starkt – mutor är inblandade.
Problemet med psykiskt skadade, desillusionerade och brottsbenägna soldater som återvänder till ett civilt samhälle med en redan sjuk våldskultur är absolut allvarligt, men jag tror ändå inte detta är något som ligger särskilt högt upp på Putin-regimens agenda; den inhemska kontrollapparaten (Rosgvardia med OMON och SOBR uppskattas uppgå till ca 400.000 personer) är nog tillräckligt omfattande för att kunna avstyra allt missnöje som eskalerar till regimhot.
Däremot tror jag att ett avbrott i den kinetiska krigföringen kommer att gynna Ukraina mer än Ryssland, och tror/hoppas att den ryska ekonomin i så fall hinner bryta samman (tom statskassa med inställda betalningar och galopperande inflation m.m.) innan Putin kan starta upp kriget på nytt.
Ja något måste ju Ukraina/Zelensky veta, då de hela tiden jobbar hårt med att föreslå en vapenvila.
Det kan även vara så att putin bedömer att han inte kan återstarta kriget efter en vapenvila, att det blir problematiskt ända nere från “soldaterna” vid fronten upp till högsta militära ledningen samt även i maktkretsarna i Kreml, att få igång kriget igen, det kommer uppfattas som ett nytt krig, som ingen är entusiastisk över.
Ligger nog en hel del i det. Dessutom tror jag det blir svårt för Putin att med trovärdighet hävda att hans mål med SMO:n skulle ha uppfyllts – kort sagt, han tappar ansiktet. Att landet står inför en usel framtid är ett som är säkert, redan av demografiska skäl (stort underskott på unga män, något som inte direkt förbättrats av kriget och anslutande flykt utanför landets gränser). Men detta är förstås något som tar tid för att slå igenom, dvs något som inte är ett omedelbart hot mot Putinregimen.
“Problemet med psykiskt skadade, desillusionerade och brottsbenägna soldater som återvänder till ett civilt samhälle med en redan sjuk våldskultur är absolut allvarligt…”
Lite tangentiellt, men rent allmänt intressant att fundera över: Kontrasten mellan Tyskland efter första världskriget och efter andra.
Landet hade kanske inte direkt en “sjuk våldskultur” under första världskriget, men en ganska auktoritär och militaristisk. Den kulturen i sig torde inte just ha förändrats så mycket i och med nederlaget. Och så var ju också de hemvändande desillusionerade krigsveteranerna en signifikant faktor i vad som sedan skulle följa (t. ex. genom “frikårer” som Stahlhelm, etc)…
Och därur växte ju vad som med mera fog kan kallas “sjuk våldskultur”. Men efter andra världskriget tog segrarmakterna (åtminstone i Väst) itu med den på ett helt annat sätt än efter första. Även nederlaget i sig — denna gång ett tydligt och klart totalt militärt nederlag — måtte ha desillusionerat veteranerna på ett annat sätt: Den här gången gick det inte att låta bli att inse att felet var just den sjuka våldskulturens.
För att någorlunda återknyta till ämnet här: För att undgå problemet med brottsbenägna f. d. soldater är det alltså även till Rysslands fördel att grundligt utrota dess hittillsvarande sjuka våldskultur. Så den genomgripande de-totalisering, grundligare än någonsin Tysklands denazifiering efter andra världskriget, som jag länge hävdat är av nöden, ligger alltså även i ryssarnas eget intresse.
Two Dutch teens arrested in rare Russian espionage case.
Two 17-year-old Dutch nationals were arrested earlier this week on suspicion of spying for a foreign power — a rare case of alleged Russian-linked espionage involving minors in the Netherlands.
https://cyberwarzone.com/2025/10/22/two-dutch-teens-arrested-in-rare-russian-espionage-case/
För alla oss som avskyr och äcklas av Trump har Kyle Kulinski just sammanställt en video där han redovisar ny information som läckt ut från Epstein-utredningen, och det är rejält komprometterande; Trump lär väl förneka allt och MAGA-basen blint fortsätta tro på honom, men förhoppningsvis kommer övriga världen att reagera starkt på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=BqER8naYogA
Du orkar inte skriva nån rad vad det handlade om för oss som inte pallar att titta på video på morgonkvisten?
En rad bevis för trumps pedofili och samarbete med E-stein
Shall we guess that there will be a Saab Gripen-related news presented by Zelensky and Sweden’s Kristersson in Saab’s Linköping today?
https://bsky.app/profile/larswilderang.cornucopia.se/post/3m3r4zwrd5k2f
Det är det enda rätta i så fall! 😉👍
https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9077505
Zelenskyj till Sverige – ska träffa Ulf Kristersson
Statsminister Ulf Kristersson kommer under onsdagen att ta emot Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Efter mötet kommer statsministern och president Zelenskyj hålla en gemensam pressträff för att presentera en nyhet inom försvarsexportområdet.
Ulf Kristersson skriver på X att ”ett starkt och kapabelt Ukraina är en central prioritet för Sverige, och vi kommer att fortsätta se till att Ukraina kan slå tillbaka mot Rysslands aggression.”
Pressträff vid 15.
Håller tummarna!
Är dock lite rädd att det är “framtid”…
Jo, det blir väl säkert så igen.
AFU rapporterar:
167 combat clashes
63 aviation strikes
148 KAB
4110 shellings (89 from MLRS)
4488 kamikaze drones
Ovanligt lågt antal granater och drönare, trots “normalt” antal strider och normalhög förlustrapport.
Undrar hur vädret varit senaste dagarna och om det kan ha haft betydelse.
De ryska förlusterna av artilleri har minskat sedan i april men det är långt i från lägsta nivån under kriget.
Samma sak gäller för rapporterna om “shellings”. De har också sjunkit på senaste tiden, men är ändå långt från lägstanivån. Sjudagarssnittet har legat så lågt som ~2800 (sommaren 2024) och det har även legat på runt 3500-4000/dag under kortare perioder vid flera tillfällen.
Men ändå, en nedåtgående trend som vi får hålla tummarna för att den håller i sig. Kanske inte Nordkorea hinner leverera.
Tydligen har förhållandet artilleri sjunkit från 12:1 till 2:1 RU/UA.Hittar inre källan, men det var ngt som fastnade i minnet.
Lägg till det kvaliteten på hårdvaran.
Ja, det glädjer en gammal artillerist (vpl sergeant) – som du skriver, precisionen är bättre för det ukrainska. I början var det fruktansvärt vilka artilleribombardemang, som ryssarna vräkte över allt inom skotthåll. Men även här har materielen och ammunitionen i lagren gått åt – dock tillverkas en hel del plus bidrag från N-Korea. Trots allt är läget på detta område klart mycket bättre ur ukrainsk synvinkel.
Ny tråd.
Klickservice: https://cornucopia.se/2025/10/uppdateras-tva-mordade-och-20-skadade-i-rysk-terrorbombning-zelenskyj-till-linkoping-idag-forsvarsexportnyhet-ska-presenteras-gripen-mojlig/
Russia launched a Yars intercontinental ballistic missile toward a test site in Kamchatka – essentially in the direction of the United States.
In the Barents Sea, the nuclear-powered submarine Bryansk launched a Sineva ballistic missile.
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3m3s2kxjcik2u