Volvo Cars ökade sin vinst men backar in i framtiden med minskad försäljning, medan Tesla minskade sin vinst men ökade sin omsättning när amerikaner skyndade att köpa bilar innan subventionerna togs bort första oktober. Saab rusade först men stängde på en måttlig stegring på vad som kan komma att bli Sveriges största industriorder någonsin om Ukraina köper 150 Gripen E. Nordea rapporterar att 25% av svenska hushåll inte skulle klara en ökad månadskostnad på 6000:- SEK eller mer.

Stockholmsbörsen backade igår med -0.32% för OMXS30 och -0.20% för OMXSPI. Kronan är stabil mot dollarn på 9:42 SEK, men euron rasade till 10:93 SEK eller nästan en procent på ett dygn, vilket är en stor valutarörelse. Orsaken till fallande euro sägs vara förväntningar på inköpschefsindex i morgon.
Guldpriset återhämtar sig något till 1 250:- SEK per gram.

Saab gick mot strömmen och steg +2.65% på avsiktsförklaringen Sverige – Ukraina som kan leda till den största svenska exportordern genom tiderna om Ukraina köper 150 Gripen E, men aktien föll när facit att det var en avsiktsförklaring och inte ett färdigt avtal Ukraina – Saab. Som högst var aktien uppe och nosade vid +7% inför gårdagens presskonferens.
Sveriges tidigare största exportorder är Hitachi Energys affär på 147 miljarder kronor för HVDC-teknik till tyska stamnätet år 2023. Tidigare rekord var 39 GSEK för 36 Saab Gripen E till Brasilien år 2014. Om Ukraina trots inflation och trots att det gått över tio år sedan Saabs Brasilienaffär köper 150 Gripen E till samma totalkostnad, så skulle en sådan affär gå på 162 GSEK och bli den största svenska enskilda exportaffären någonsin. Dessa affärer inkluderar inte bara försäljningen av själva flygplanet, utan även kringsystem, utbildning, träning, serviceavtal, reservdelar mm och är alltså högre än kostnaden för själva flygplansindviiden.
Men först ska ett avtal förstås på plats och utifrån gårdagens presskonferens så verkar finansieringen behöva lösas, eventuellt via frysta ryska tillgångar som en förtida avbetalning på krigsskadeståndet Ukraina är berättigat till pga Rysslands illegala anfallskrig. Mer om det i Ukrainaartikeln senare idag.

I USA backade börserna och indexet S&P-500 gick -0.53% medan Nasdaq 100 föll -0.99%. Sämst inom FANANGST var Netflix på -10.07% efter sämre resultat än väntat i kvartalsrapporten och en oförutsedd kostnad på 619 MUSD i en skattetvist i Brasilien och en sänkt prognos från bolaget framåt.
Bäst gick Google med +0.49%.
Borta i Asien backar börserna men ASX 200 är oförändrad på +0.03% och Straits Times på +0.05%. HAng Seng går -0.24%, KOSPI -1.13% och Nikkei 225 -1.47%.

Volvo Cars backar in i framtiden genom uppsägningar och minskad försäljning, men höjde vinsten rejält. Omsättningen minskade med 7% jämfört med samma period 2024, men rörelseresultatet steg till 6.4 GSEK från 5.8 GSEK förra året. Detta slog också förväntningarna rejält, där Infront rapporterar att förväntningarna var 1.4 GSEK.
Men att backa in i framtiden räddar inte ett bolag. Volvo kommer förmodligen fortsätta existera länge än under den kinesiska ägaren Geely, men framtiden ser inte direkt ljus ut. Finanschefen kallar det hos Sveriges Radio “stora steg mot en ledande elbilstillverkare” att minska sin försäljning och sparka 1 000 anställda och 1 000 konsulter.
Fascisten, putinisten och rövhatten Elon Musks Tesla gick tvärt om. Resultatet backade hela 31% tredje kvartalet men omsättningen ökade med 12% när amerikaner rusade för att hinna köpa elbilar innan Trumpregimen tog bort subventionen vid månadsskiftet. Det var första kvartalet sedan regimskiftet i USA som Tesla ökade sin försäljning.
Rimligtvis rasar försäljningen för Tesla således under fjärde kvartalet, men den som överlever får se.

Vart fjärde svenskt hushåll klarar inte höjda månadskostnader på 6 000:- SEK utan uppger sig få svårt att betala räkningarna då enligt Nordeas Boendebarometer. Om 6 000:- SEK är hela konsumtionsutrymmet för hushållet – vilket t ex är en enorm summa om man är student – är otydligt, då frågan är “Hur mycket högre kostnader per månad skulle ditt hushåll som mest klara av innan du/ni skulle få svårt att betala räkningarna ?“ och svaret är alltså subjektivt.
Värst har man i Norra Mellansverige där 36% inte klarar ökade kostnader (eller minskade inkomster rimligtvis) på 6 000:- SEK och bäst klarar man sig trots bostadspriserna i Stockholm där 19% skulle drabbas.
Hela höstbarometern finns tyvärr inte publicerad på Nordeas hemsida. Inte tillräckligt med kommunikatörer anställda för att både uppdatera en hemsida och skicka ut ett pressmeddelande tydligen.
Nordea uppger att 55% av hushållen som planerar flytt vill sälja sin bostad innan de köper en ny och endast 34% uppger att de kan köpa före de säljer. 43% tror att priset på bostaden kommer stiga närmaste året och 39% att priset kommer vara oförändrad.
45% tror att räntorna inte ändras närmaste året, vilket är fler än i våras och 35% tror fortfarnade på fallande räntor. Endast 17% vill dock binda sina bolån.
Se nedan för aktuella bolåneräntor.
101 kommentarer
Det blir intressant att se vad som händer med Stegra framledes och vilka återverkningar det ger, för Boden/Luleå blir det inte roligt. Nästa vecka har Stegras vd bjudit in riksdagsledamöter ingående i ett antal utskott (de som sitter på möjligheter att ge tillstånd för “gröna investeringar”).
Saxat från mailet:
Vi vill varmt bjuda dig och dina kollegor i Finansutskottet, Näringsutskottet, Miljö-och jordbruksutskottet samt Trafikutskottet till ett mingel där vi bjuder på dryck och enklare mat under en kväll med fokus på dialog mellan politik och industri.
Det är en möjlighet att möta Stegra och ta del av våra erfarenheter och perspektiv från etablering av ny storskalig industri. Framförallt ser vi kvällen som en chans för er att ställa frågor, få raka svar och diskutera de frågor som är viktiga för ert arbeta i utskotten.
Stegra, Norra Stationsgatan 93
4 November 1900
Vi hoppas att du har möjlighet att delta och ser fram emot ett öppet och konstruktivt samtal. OSA och eventuella kostrestriktioner/allergier till xxxxx senast den 28 oktober.
Väldigt tydligt att Stegra tigger pengar, de har redan tiggt och fått skattepengar från EU samt Sverige på ca 25-30 miljarder. Nu vill de att de olika utskotten ger dem mer.
Min lilla fundering-vart är journalisterna och deras granskning av makten samt industrin i detta? Allrahelst som att Stegra har samma bolag bakom sig som Northvolt – Vargas Holding.
Nja det börjar blåsa en hel del i medierna nu kring Stegra. Det är främst tidningen Affärsvärlden som är kritiskt men även Dagens Industri. Kinnevik lade in pengar i Stegra under en tid när grön omställning var en hype. Vad är värdet i dag av den investeringen? Hur mycket ska den skrivas ned med? Nej glansen börjar flagna kring den gröna omställningen. Stålpriserna förväntades vara höga och elpriserna låga. Så blev det inte. Rädde sig den som kan. Harald Mix har avgått som ordförande i Stegra.
Om jag förstått rätt så är Stegra ett av två stålverk som ska tillverka grönt stål med samma energiåtgång som hela Finland.
De som inte förstod redan när detta presenterades att det är en omöjlighet att bygga upp tillverkningenheter för all den energin på kort varsel särskilt som det inte finns en plan om var och när energitillverkare ska upprättas i naturen runt omkring dessa verk kanske skulle tvingas gå en kurs i enklare fysik.
Harals Mix är ett geni. Troligen finns en hel del av stålarna utplockade som vinst och insatta på hans personliga bankkonto. Så länge pengarna flödar in har man ju gjort en vinst och då kan man ta ut den helt lagligt.
Jämför Northvolt. Hur många 100 millioner kom grundaren undan med där?
De skulle även behöva klara en tenta i grundskolematematik. Kryss i deltagitrutan räknas inte.
Journalisterna har ju varit på det. Sändes på SVT, gröna kapplöpningen eller vad det nu hette.
Det vore verkligen ett underbetyg om man går in med mer skattepengar här. Vad gäller Vargas så har dom en exit som gett några stålar (i vart fall vad jag vet nu för tiden, är inte 100 inne i den världen längre) och sen har dom en massiv katastrof och sannolikt några i varande…
Mix verkar som sagt nu för tiden mest sugen på att omge sig med piffiga unga människor, gärna helt utan erfarenhet av verksamheten man ska operera men ofta med managementkonsultbakgrund (och att dom inte tillför speciellt mycket vet jag allt om, tro mig) och övriga i ledningen för Vargas, nåja vi kan väl bara konstatera att dom vare sig är särskilt vassa eller tillför särskilt mycket…
Om det finns ett stort värde i vad de vill tillverka och industrin inte blir trakasserade av politiker så borde ju marknaden vara villig att satsa på det själva, att man bedriver lobbyism är väl ett erkännande att ens affärsidé saknar marknadsvärde.
Kom ut en rapport förra året i Norge som handlade om hur politiker gynnar vissa sektorer framför andra av oklara anledningar. Egentligen en självklarhet sa att politiker saknar kompetens att plocka vinnare som privata investerare inte kan och borde hålla sig borta från den typen av satsningar.
Med risk för att dra parallell till mer eller mindre framgångsrika fredsförhandlingar finns det nu ett momentum för Stegra.
I princip är de ensamma kvar på marknaden om man lyckas med nästintill fossilfri stålproduktion. När fattar svensken att vi måste satsa på unika produkter som har en framtid och stötta innovation så mycket det bara går. Kina har tagit över solceller, vindkraft, elbiler och batterier genom massiva subventioner och långsiktiga planer.
Tänker man sitta här om 10-15 år och gnälla över att kineserne lyckats ta över fossilfritt stål ? eller räcker det att gnugga sina små nariga händer i skadeglädje över alla bortkastade miljarder?
Du tycks tro att om man bara kastar tillräckligt mycket pengar på ett problem så löser det sig till slut. Det är naivt, och i många fall även felaktigt. Om det saknas kompetens så spelar det ingen roll hur mycket pengar man pytsar in.
Att kompetens saknats i toppen vet vi, men kompetens har även saknats längre ner i pyramiden.
Tittar vi på specifikt batteritillverkning så kan man ställa sig frågan: Hur många ingenjörer med inriktning materialvetenskap utbildar vi i förhållande till Kina?
Lite naiv måste man vara om innovationer skall bli till. Om idéen och projektet är bra, och det är ytterligare financiering som saknas – Ja kasta på.
Anser det är ännu mer naivt om man tror vi 10 miljoner människor ska livnära oss i framtiden på potatisodling, tackjärn och att kamma håret på varandra.
Din argumentation luktar sunk cost fallacy.
Northvolt hade väl dessutom ingen innovation att luta sig mot? Det var ju bara en monteringslina med kinesiska maskiner för att montera batterier bestående av kinesiskt anodmaterial.
Jag förstår inte riktigt din sista mening. Vi har ju massvis av innovativa och framgångsrika svenska företag som inte är luftslott uppblåsta av bidragsentreprenörer och gröna rovkapitalister.
Hade tänkt hålla mig ifrån kommenterandet ett tag och arbeta men…
I princip finns det idag en tillverkare i hela världen som producerar fossilfritt stål i världen och det är SSAB.
Deras specialstål är i världsklass och något som kineser och amerikaner inte är i närheten av.
Ändå ska SSAB förlöjligas av folk som inte förstår att deras övergång till fossilfritt är helt nödvändigt.
Inte helt olik transformeringen från analogt till digitalt eller från fossilbil till elbil.
Dock får vi leva med att olyckskorparna är väldigt högljudda och de kommer med garanti att fortsätta ifrågasätta SSAB, precis som de ifrågasatte iPhone och Tesla som också var banbrytande produkter.
Som kortvarig koksverksarbetare i ungdomen anser jag att vätgas är för fjollor. En riktig man snyter svart MINST 3 veckor efter att man slutat. Och tvätt skall torkas inomhus.
Bahhh.
Specialstål tillverkas väl i elektriska smältugnar (ljusbåge), så det är inte stålbranschen som behöver “ställa om till fossilfritt” utan elbranschen. Stålbranschen hänger då med s.a.s. av sig självt.
Kommer att tänka på Nordic Tel när dom skulle börsintroduceras. Ungefär lika gnälligt var det då bland de misstänksamma.
Ah, good old Europolitan. Mitt första jobbabonnemang. På den tiden var dom kungar i företagssegmentet, grym service!!!
Japp, skadeglädjen och förtalandet av Stegra handlar om att man hatar miljöpartiet och klimatpolitik. Man ser hellre detta gå omkull än att det skapas jobb, tillväxt, välstånd och det utan så hög klimatpåverkan. Allt för “MP är dumma”.
Jag har inget emot tillväxt och inte heller nya bolag även om jag inte tror och aldrig trott på Stegra men det är mer relaterat till att jag anser att Vargas är en samling tomtar…
Som RUN skriver, SSAB gillar jag också!
Om journalister inte granskar den här typen av affärer, trots ett enormt nyhetsvärde, så kan man vara ganska säker på att journalisterna själva har varit med och blåst upp luftslottet. Alternativt att åsiktskorridoren fortfarande är så snäv att ingen vågar riskera sin anställning genom att andas minsta lilla kritik mot den gudomliga “gröna omställningen”.
-Konspirationsteorier i flera led? Jag?
– Nä, jag för bara debatten framåt.
EFN och Affärsvärlden har granskat nu.
Du får läsa mer än tik tok 😀
Det är väl 47 som ska läsa, inte jag 🙂
Men har de faktiskt granskat, eller har de bara pliktskyldigt sammanfattat sånt som allt redan känner till?
Låt mig då kliva ut och säga tydligen Harald Mix är numera en föredetting. Han var skicklig en gång i tiden men har nu helt tappat det, som jag sagt tidigare mer intresserad av att ha unga människor runt sig (tror han börjar få någon slags dödsångest) och Vargas har inte den mest skillade setupen jag sett i PE/VC kretsar.
Dom skulle behöva lite hjälp av Kung Conni och TvK…
Stegra är ju mer och mer tydligt ett Socialdemokratiskt prestigeprojekt. “Nu vänder fina Partiet Boden”
Vilket har speglats av att många gammelsossar är “nej men Stegra är inget Northvolt. Det är ju ett STÅLVERK!!!!! Sånna behövs alltid fler av!!!”
Sen att malmen ska komma från Brasilien och hålla väsentligt lägre kvalitet än försörjningen från malmfälten är en helt annan sak. Och grönt kommer det alldeles definitivt inte att vara.
Men då skulle det väl ligga i Luleå, inte Boden?
Journalister har ju för övrigt bedrivit journalistik i frågan. Både EFN och Affärsvärlden.
Bara för att mainstream inte är de som granskat betyder det inte att det inte är ett granskat område. Bara att man själv är dålig på att bredda sitt läsande.
Det är lite det som är poängen, vart är övrigas “drev”, det borde ju vraa öppet mål att granska detta och liknande hittepå som inte har ett marknadsdrivande behov bakom sig, att spela bort medborgarnas pengar på detta sätt kan aldrig tillåtas ske utan att ansvariag får löpa gatlopp.
Sedan är det ju intressant om någon/några ställer sig med en kamera 4 november utanför lokalen och förevigar deltagarna med uppföljande artiklar. Stegra har fått 25-30 miljarder för att göra någonting som Thyssen-Krupp och SSAB lagt i malpåse då ingen är beredd att betala för det. Det går inte att lyckas med detta projekt heller, Stegra försöker även med “europeisk aluminium”. Varje gång jag läser/hör om Stegra så¨är de endast ute efter att mjölka skattepengar-genom att sälja visioner utan verklighetsförankring, bara du använder rätt “buzzword” så är politikerna som flugor runt sockerbiten.
Man kan bygga fina stålverk men har man ingen kraft att mata dem med så är det bara Potemkinkulisser. Innan kärnkraft – inga energislukande projekt.
En vital del av marknadsbilden som saknas…
Vad pratar du om?
SSAB kommer att genomföra detta och de kommer att lyckas oavsett klagosången från läktaren.
Det är väl också ett av problemen för Stegra. Det finns en konkurrent alldeles i närheten, med säker tillgång till järnmalm och metallurgisk kompetens i världsklass med 100 års erfarenhet innanför väggarna.
SSAB Luleå vinner f.ö. fördelar på att gå över till fossilfritt genom att de slipper importera miljontals ton kol från halva jordklotet, och dessutom är koksverket gammalt och slitet.
Ett nytt stålverk gör att man kan köra den befintliga produktionen medan man bygger parallellt utan att behöva göra större löpande investeringar och långa stillestånd.
Förutsättningarna är helt enkelt avsevärt bättre att lyckas för SSAB än för Stegra. Därmed inte sagt att loppet är kört för dem, bara att de har betydligt större utmaningar vad gäller både ekonomi och personal. Bara en sån sak som att man fått importera mängder av arbetskraft inkl specialister från ett otal länder, som ska samverka med varandra gör att det är svårare att få projektet att löpa smidigt.
SSAB pausade i Kiruna, men fortsatte i Gällivare, det tyder inte på en strykande efterfrågan av fossilfritt stål, att Stegra skulle lyckas är naivt att tro. Marknaden verkar dessutom inte redo att betala för det. I övrigt beskriver Tigerman det bra.
Det är nog lite sent att bjuda in till ett möte 4 November 1900.
När Volvocars varianter av kinesiska syskonmodeller är sämre utrustade än kineserna funderar jag på hur man ser rollen som “ledande”.
“vi tar bra betalt från lättlurade så kallade gammelbilister som inte förstår bättre”
Läst lite mer kring rapporten nu. Ser faktiskt inte nått som borde leda till en kursrusning.
Tidigare var ett av de stora målen att man skulle öka omsättningen samt pivotera till elbilar.
Detta verkar ju bara betyda att man misslyckats vända försäljningen och att man har en produktmix som visserligen ger mer betalt men detta främst för att den använder sig av den gamla tekniken brännbilar.
De tjänade 1.75 SEK/aktie efter skatt i Q3.
Så det var 100% sannolikhet för rally idag då förväntningarna var väsentligt lägre.
Framför allt gratulerar vi idag USA och den fantastiska Trumpregimen som under hans visdom och ledning har gjort den snabbaste biljonökningen någonsin av sin statsskuld och detta under en nedstängning dessutom.
Man gick från 37 biljoner USD till 38 biljoner USD på tiden 12 augusti till 21 oktober, VÄRLDSKLASS…
Stable genious. Betyder stallgeni, inte stabilt geni.
Blir väl kickbannad nu men Trump är alltså ta mig fan den mest korkade idiot jag någonsin sett på en position där man kan påverka något mer än huruvida man ska ha gröt eller fil till frukost och då inkluderar jag mig själv i den analysen!
Han förstår ju inte ens basala samband gubbjäveln…
haha varför skulle nån kickbanna för det?
Mer impopulär åsikt är ju att demokraterna är så jävla unlikeable att även om de har en vettig politik så riskerar vi att republikanerna vinner igen.
Exakt så.
Det är svårt att gilla demokraterna vilket jag framfört vid x antal tillfällen varpå jag helt plötsligt var pro Trump enligt vissa kommentatorer.
Man är inte pro Trump för att man ventilerar den uppenbara sanningen att demokraterna är ett parti i totalt kaos utan riktning, idéer eller ens en någorlunda presentabel ledare som kan formulera en sammanhängande mening, än mindre en tanke som leder till den meningen.
Dessutom för ett parti som ska ge den lilla människan (ni vet the small people) en röst så har ju t.ex. Nancy Pelosi lyckats med att briljera i ämnet “säga en sak och göra en annan”…
Det är förvisso inte så märkligt att oppositionen är handfallen i ett land som gått från demokrati-ish till fascistisk sken-demokrati på 9 månader. Det ses historiskt världen över när länder radikalt ändrar statsskick som USA gör i detta nu. Oppositionen måste då omorientera sig från att debattera och hitta kompromisser med politiska motståndare till att bli en opposition på ett helt nytt sätt, för att om möjligt rädda de skärvor av fritt samhälle som finns kvar.
Tror du det är någon läsare av den här bloggen som inte håller med dig…? 😉
Nja, tänkte mer på att min kommentar mer lutade åt onyanserat personangrepp snarare än faktabaserat resonemang…
Jag tyckte snarare det var behärskat i överkant 😉
Mja, jag brukar försöka men det är svårt med vissa personer så jag har haft några utfall genom åren som jag ändå inte är stolt över…
111 000 USD per invånare. Respekt.
Sverige har mesiga 98 000 SEK per invånare.
Den amerikanska högern får väl göra som vanligt och sänka skatterna så är problemet löst.
Hehe, det är alltid ett framgångsrecept att sänka intäkterna när man blöder pengar…
Fråga vilken moderat som helst så får du höra att sänkta skatter leder till högre intäkter för det har de läst i en bok.
Det gäller att ständigt jaga den optimala punkten på den lika ständigt diffusa och undflyende Lafferkurvan…
Det gäller att ständigt jaga den optimala punkten på den lika ständigt diffusa och undflyende Lafferkurvan…
Av någon outgrundlig anledning tycks varken höger- eller vänsterpolitiker förstå att det är minskade utgifter som är nyckeln till bättre balans i finanserna. Vilken privatperson som helst förstår dock det.
Nu är jag ju inget fan av varken republikaner eller demokrater när det kommer till ansvarsfullt spenderande borta i USA, men tror att del varför Trump vann valet var för att han kampanjade för att vara mindre ekonomiskt oansvarig än Biden. DOGE fick ju nästan inte minska någonting (sa upp 50k av 3 miljoner federala arbetare, utan att räkna de anställda i delstater och jobbar indirekt för staten).
Dock vill väl väljarna heller inte att man ska lösa statsskulden. Man var ju i en liknande situation efter andra världskriget men där löste man det genom att minska statliga utgifter med nästan 75% och få bort skulden med hög inflation genom riksbanken. Hur många väljare hade röstat för någon som säger att de vill ta bort en majoritet av det du får från staten men du ska ligga på samma skattenivå och vill minska dina besparingar och lön genom hög inflation?
Att höja skatterna fungerar ju inte heller då USAs skatteintäkter pendlar mellan 15-20% av GDP och varje gång skattenivåerna börjar närma sig 20% går tillväxten ned och det blir recession. Skulden brukar ju redovisas i % av gdp men det är ju en absolut summa också, att skapa noll eller negativ tillväxt för att återbetala den låter väldigt kontraproduktivt.
Vill påpeka också nu med budgetförhandlingarna i USA att budgetten är uppdelad i två delar, obligatorisk och discretionairy. Bara den obligatoriska delen som man inte förhandlar består av saker som social security, militär etc uppgår till cirka 2/3 av den totala budgetten.
Lycka till med att någon politiker genomför en meningsfull neddragning av statliga utgifter säger jag bara.
och just nu är 14% av federala budgeten räntebetalningar på statsskulden and the numbers keep ticking upwards…
Det är lugnt. Tarifferna kickar snart in och då pratar vi billions and billions på intäktssidan.
Just det, fan tänkte ju inte på dom rackarna…
Två kommentarer på ditt utmärkta inlägg:
i) om man nu inte avser göra något åt saken (eller mer sannolikt inte från början ens begripit saken) så kanske man inte som Trumpelumpen då ska rida in med hög svansföring, förklara för alla vilka idioter dom är och hur lätt man ska fixa allt och sedan slå nytt rekord i att istället öka skulden snabbare än någon annan tidigare president lyckats med, men det är självklart Bidens, Obamas, GWBs, Clintons,……, Lincolns fel
ii) folk i länder med höga statsskulder i förhållande till tillväxt och BNP kommer få lära sig på ett eller annat sätt, sannolikt genom smärtbaserad inlärningsmetod, att du till syvende och sist inte kan spendera pengar du inte har och vill du ha statliga insatser så kostar det motsvarande mängd skattepengar…
Det blir ju riksbanken som kommer få lösa det till slut och de enda resurserna de har är dina pengar, den enda frågan är ju om de kommer få dem genom beskattning eller få dem genom inflation från ökad penningmängd.
Blir likt som nu under inflationskrisen en transferrering av välstånd från de som lever på lön till de med kapital, då de med kapital kan till stor grad inflationssäkra sina tillgångar men de med lön kan inte det. Guld låg ju relativt stabilt på $1500~2000 i flera år tills det var ganska klart att Trump skulle vinna, sen rusade det efter det då kapitalet förväntade sig stimulanser och en devaluering av dollarn, och hittills har de haft rätt.
Då ligger jag iofs rätt bra till…
“Man var ju i en liknande situation efter andra världskriget men där löste man det genom att minska statliga utgifter med nästan 75%”
Det lär ju iofs ha varit aningen lättare då, när man alltså just slutat föra (världshistioriens dit- och hittills största) krig, så man kunde sluta med de dittills gigantiska militärutgifterna för det.
Det var dock inte smärtfritt. Rustningsindustrin sysselsatte många, många människor.
Två viktigare skäl till att Trump vann var dels att han kampanjade på en rakt igenom rasistisk retorik, vilket alltid funkat bra hos den amerikanska högern, dels att många av hans väljare köper hans qanon-fox-marinerade alternativa verklighet.
DOGE sket sig troligen primärt för att det var en grupp unga nynazister som inte hade nån aning om vad de gjorde. Men deras kvarvarande legacy är ju bland annat slakten av USAID och därmed att de dagligen har ihjäl oskyldiga små barn världen över. Men de lyckas ju trigga libsen, så det måste kanske kännas bra för dem att leva med det.
https://www.theguardian.com/technology/2025/may/05/elon-musk-doge-federal-government
https://www.theguardian.com/us-news/2025/apr/01/musk-doge-usaid-firings
https://www.npr.org/sections/goats-and-soda/2025/07/01/nx-s1-5452513/trump-usaid-foreign-aid-deaths
Det är ingen som ifrågasätter att Trump & Co är värdelösa.
Problemet är att Harris och demokraterna också var värdelösa.
De var till och mer ännu mer värdelösa än republikanerna eftersom de förlorade valet.
Den här hållningen är problematisk då den friar alla som medvetet röstat på en fascist från ansvar och agens. De blir endast reaktiva statister som bara var tvungna att rösta bort demokrati och frihet för att demokraterna, detta sömnframkallande centristiska parti är så ”värdelöst”.
Fascister griper makten ibland, detta är inte första gången i världshistorien. Att lägga det på oppositionen är märkligt. Men jag kanske missuppfattar dig.
Lugna ner dig lite nu, annars blir det lika urspårat som det var inför och under valet.
Haha ruggigt passiv aggressiv med ”lugna ner dig lite nu” (vilopulsen är 46!). Inte menat som något illa över huvud taget, det är en rätt viktig poäng tycker jag. Man måste ge väljarna visst agens. Och varken McCain eller Romney var väl värdelösa kandidater? Tvärtom, kompetenta och smarta, tycker jag.
När grand wizard of KKK David Duke vann sitt val i Louisiana över en normie-republican, med en öppen nazi-kampanj, även då visste ju väljarna vad de gjorde. Och motståndaren Treen var inte värdelös han heller. Man får väl bara inse att jätte-jättemånga amerikaner gillar extremt rasistiska kandidater och har gjort det sen de började hålla val.
https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/25/from-the-kkk-to-the-state-house-how-neo-nazi-david-duke-won-office
“Ruggigt passiv aggressiv”?
Du läser in väldigt mycket i det jag skriver.
Ok. Att spontant dra till med ”lugna ner dig” till någon som är kolugn kan förstås tolkas olika. Jag kanske är lite känslig.
Min poäng kvarstår. Det är bättre att se problemet för vad det är, om man nu tycker att rasism och auktoritära statsskick är ett problem. För att citera den briljante James Baldwin:
“Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.”
Inbördeskriget är fortfarande ett öppet sår i USA. Jag begriper inte hur det ska kunna läkas.
Svenskens bristande förmåga att klara högre kostnader är väl till viss del beroende på minskad reallön, vill minnyat DN hade en räknesnurra där man angav lön tidigare lön, för egen del saknades 10’-ish
Ackumulerad inflation för 2021-2024 låg på 19.7%, ackumulerad lönestigning för medianen låg ganska exakt på hälften på 9.9%.
Stämmer nog att det kommer ta 10+ år att ta igen det och har du inte fått sämre tåd för din lön är du nog del av en försvinnande liten minioritet.
Mycket vill ha mer.
Någon som minns 1995 till 2021…
Utan att jag kollat siffrorna så är det skrämmande läsning om man har så tunna marginaler i ett hushåll utan att jag nu för den delen värderar varför så är fallet som självklart kan ha helt reella skäl och säkert några som inte har så…
Fast kom ihåg att ungdomshushåll och studenter ingår i det där. Även föräldralediga etc och det bör inkludera att man alltså betalat för mat och alla räkningar och ändå har 6000:- kvar idag.
Precis. Om man inte förklarar urvalet så får man med rätt stora jämförelsestörande grupper.
När man är student eller föräldraledig som du nämner skulle jag vara förvånad om man har möjlighet att hantera stora kostnadsökningar per månad.
Det är en annan sak om man har en stor balansomslutning och inte klarar av stora kostnadsökningar.
Eller om man inte klarar av en enstaka stor extrautgift.
25%, 6 k.
Låter ganska optimistiskt med tanke på hur det ser ut i förorterna med låg inkomst.
Hur ställdes frågan? Jag har märkt att många har 100 % av sitt sparande i fonder och månadens lön är det enda likvida bufferten man har. Och fonderna och fondsparandet vill man ju inte pilla på, det är ju vägen ut ur ekorrhjulet. Det här med att medvetet styra sin konsumtion verkar många ha svårt med. En vuxen person klarar sig väl utan lax 4-5 dagar i veckan (matlådespionage) till exempel. Begagnad hemelektronik är i många fall precis lika bra som ny. Bara för att man har en fast anställning måste man inte go all in på varje köp.
Får väl vara kärringen mot strömmen och gratulera Volvo Cars till en rapport som var väsentligt bättre än förväntat i en hopplöst svår bransch.
Jippi! Nu ligger min (orealiserade) Volvoförlust under 100 k för första gången på länge😏. Fortfarande ohotad förlustetta i kronor men bara 3:e plats i procent – Tur att man gick emot instinkten och behöll surdegen.
Håller med. Grattis Volvo Cars! Har lite svårt att förstå att många verkar vara skadeglada när det går dåligt för att ett av sveriges absolut viktigaste företag.
Ja det är nog ensamhushållen typ pensionärer och studerande som är svaga. Vart fjärde hushåll? Själv lever jag på en dålig pension och tillhör den här kategorin.
Om de 4 parkerade bilarna säger jag pass på de 3 första. Den fjärde en vit skåpbil ser ut att kunna vara en VW Caddy.
Två Teslor och en Volvo?
Tre teslor och en folka; håller med Gosta om att det nog är en Volkswagen Caddy.
Den var ursprungligen en pickup-variant av VW Golf (därav det i mitt tycke rätt fyndiga namnet), men sedan någonstans kring sekelskiftet en skåp-version av VW Polo. Numera är jag inte säker på vilka andra modeller den är närmast besläktad med, de baseras ju tydligen på samma “plattform” allihop.
Glasklart! Det är ju en vit bil, en röd bil, en svart bil och en vit skåpbil.
Jag bugar mig för ett sant geni…
Hmmm, vilken sten har jag bott under: När började folk sätta vingar på skåpbilar?
“När började folk sätta vingar på skåpbilar?”
Det har man gjort åtminstone sedan 1994.
(Disclaimer: Är inte bara vapenb— eh, “MÖP” — utan även sedan barnsben en tocken där “BÖP” som bloggarjäveln nämner i bildtexten.)
Och USA (EU och UK också) svartlistar Rosneft och Lukoil. 2 miljoner fat olja om dagen från Ryssland till Kina (under första 9 månaderna, 20% av Kinas import) “försvinner” därmed. Indien åker sannolikt också på en käftsmäll här då dom köper mycket rysk olja!
Kina och Indien kan ju absolut besluta att inte bry sig för 5 öre om det med uppenbara risker som följd…
Vore ju härligt med lite ny energiinflation.
Räknar kallt med stigande bensin, gas och elpriser under vintern.
Jo, jag har något svagt minne av att ungefär 6% av produktionen kommer från Ryssland.
Här i Österland har Neste tydligen just slutat leverera — eller åtminstone meddelat att de kommer att sluta leverera — raffinerade petroleumprodukter till (det visserligen inhemska, men Lukoil-ägda) Teboil.
Skulle nog säga att jag är överraskad att 75% har det så pass “bra” att man kan absorbera ytterligare 6000 i månaden i utgifter, själv skulle jag behöva dra ner på en hel del för att klara det.
Fast ska det tolkas som 6000:- under en enskild månad, eller varje månad? Förmodligen kan fler klara 6000:- extra i januari 2026 än 72000:- på hela året.
Kan du dra ner är det inget problem, dessa 25% kan inte betala sina räkningar om utgifterna stiger med 6000. Inte bara minska sin konsumtion.
Kan de inte äta havregrynsgröt?
EX90 ska visst ha planerats som en hybrid från början, med plats under huven för en förbränningsmotor alltså. Det blev tydligen för dyrt , eller skulle ta för lång tid, att konstruera om karossen när bilen blev helelektrisk.
Jag vet dock inte hur det skulle ha påverkat estetiken.