Ryska flygplatser stängdes under morgonen på grund av larm och drönarrobotattacker mot mål i Ryssland. Ryssland fortsätter ta svåra förluster i striderna.

Foto: Armyinform.com.ua Licens: Creative Commons Attribution 4.0 International
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Rysk välmående medelklass drabbades av flygkaos när flygplatserna stängdes i Ryssland på grund av larm om ukrainska drönarrobotar mot bland annat Moskvaområdet och flygningar ställdes in för turismen till stora ryska destinationer som Turkiet, Dubai eller Thailand. I Moskva ställdes 174 avgångar in och 47 försenades i över två timmar skriver Kyiv Post. Många passagerare fick tillbringa över nio timmar på flygplatsen. Stackars ryssarna fick tydligen sitta och ligga på golven och till och med loungerna var fulla. Kämpa, ryssar, kämpa! Tänk vad jobbigt att inte kunna resa på semester medan Ryssland bombar ukrainska bostadsområden skolor, förskolor och sjukhus och mördar ukrainare på löpande band.

För övrigt ska en rysk An-2 kraschat i Transbajkalien och nio passagerare fördes till sjukhus.
Ägaren till en av Rysslands största bokstavliga guldgruvor ska för övrigt gripits i Ryssland när han försökte fly(ga) ut ur landet. Det pratas om att guldgruvbolag ska förstatligas för att spä på statskassan och härom dagen trillade ställföreträdande ordförande för statliga pipelinebolaget Transneft ut ur ett fönster och dog.

Ryska förluster fortsätter vara svåra enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport, men DeepstateMap rapporterar om fortsatta små ryska framryckningar och ukrainsk strategi att byta sönderbombad, minerad och för överskådlig framtid obrukbar åkermark mot ryska liv fortsätter.
De ryska förlusterna igår blev svåra 1 180 man, mycket svåra 104 transportfordon, kraftiga 39 haubitsar, två ovanliga salvpjäser och ett tungt luftvärnssystem. Pansarförlusterna fortsätter vara låga när FPV-drönaarna gjort det i princip omöjligt att genomföra stora mekaniserade anfall och fordonen står gömda i bakre läge. Ryssarna förlorade två stridsvagnar och tre pansarskytte- och motorskyttefordon.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!

Foto: Armyinform.com.ua Licens: Creative Commons Attribution 4.0 International
11:54 Det är ukrainska flottans dag och president Zelenskyj skriver på Facebook:
“The warriors of the Naval Forces of the Armed Forces of Ukraine hold the line at sea, on land, and in the sky — doing everything to ensure the security of our state.
Together with all our defense forces, the warriors of the Naval Forces have proven that Ukraine is capable of defending its interests and will continue to do so. There was no Russian landing in Odesa, and there never will be. The Moskva was sent to the bottom, Zmiinyi Island is under Ukrainian control, 28 Russian ships and 1 submarine were destroyed or damaged, and the grain corridor remains operational, supporting global food security.
Congratulations on Ukrainian Navy Day!”
Ukrainska flottan är idag större än den var före den ryska fullskaliga invasionen den 24:e februari 2022, inklusive fyra minsvepare och minst en korvett, samt tjogvis med stridsbåtar, gruppbåtar och andra lätta landstigningfartyg.
Under tiden har den ryska flottan krympt med minst 28 stora fartyg, oräknat enstaka nytillverkade skrov.
11:58 Rysk markfilm från resterna av ett himarsande av en rysk grupperingsplats. Det ska vara i Toretsk.
11:59 Fjärilar landar på en ukrainsk soldats hjälm i en stridspaus.
13:48 En enkel övningsbana för ukrainare att öva nedskjutning av FPV-drönare medelst hagelautomat. En vagn åker på en räls för att simulera att man är ombord på ett fordon och ett plåtmål som man skjuter mot åker i en lina. Förstås alltid en risk att man snedtränar för en viss hastighet och vinkel, men bättre än inget.

13:51 Natos ordförande Rutte säger att diktaturen i fastlands-Kina kan be(ordra) Ryssland att anfalla Nato när fastlands-Kina anfaller Taiwan, för att på så vis tvinga bort uppmärksamhet och stöd från det demokratiska Kina på Taiwan.:
“There’s an increasing realization, and let’s not be naive about this: If Xi Jinping would attack Taiwan, he would first make sure that he makes a call to his very junior partner in all of this, Vladimir Vladimirovich Putin, residing in Moscow, and telling him, ‘Hey, I’m going to do this, and I need you to keep them busy in Europe by attacking NATO territory'”
Rutte fortsätter med att smörja lite Trumpego:
“That is most likely the way this will progress. And to deter them, we need to do two things. One is that NATO, collectively, being so strong that the Russians will never do this. And second, working together with the Indo-Pacific — something President (Donald) Trump is very much promoting.”
14:09 Ryssland har observerats dra bort trupp från södra fronten i Zaporizjzaregionen till ryska Rostov Oblast skriver Ukrinform. Det ska handla om över 20 lastbilar med trupp, tillsammans med bussar, och eskorterade av nationalgardet och ockupationstrupperna Rosgvardia.
KOMMENTAR
Behöver inte betyda något. Kan vara rotation av trupp, eller för den delen tillbakadragande av trupp för övning, nu när FPV-drönarna kan svina långt in över fronten i söder och det därmed är svårt att öva och träna någorlunda säkert.
Eller så behöver Ryssland kraftsamla i en annan riktning.
Eller så flyttar man bort överflödiga styrkor nu när järnvägens logistik inte längre fungerar för att minska försörjningsbördan, eller så brukade dessa förflyttningar ske på järnväg och inte med vägtransporter innan järnvägen systematiskt anfölls av Ukraina.
Det nämns också att 15 lastbilar med kadyroviter nyligen ska anlänt till ockuperade Mariupol med syfte att flyttas vidare västerut, så tillbakadragandet är kanske bara en del i en rotation där kadyroviterna skickas in istället.
14:14 RUMINT uppger att ett fartyg med nitratgödsel ska exploderat och sjunkit i den ryska hamnen Ust Luga i Finska Viken.
14:20 Explosionen i fartyget Eco Blizzard i Ust Luga ska lett till att höl i bönn* och hon ska ta in vatten och sjunka. Besättningen ska evakuerats utan skador.
Lite oklart hur ett fartyg plötsligt kan explodera på det viset, men konstiga saker händer till sjöss har jag lärt mig. Ammoniumnitrat har ju en tendens till att under rätt omständigheter explodera, men det ska normalt inte ske.
Det hela är inte bekräftat. Vesselfinder hävdar att Eco Blizzard befann sig utanför Centralafrikas västkust för två dygn sedan så ta detta med en stor nya nitratsalt. Ryska media anges som källa, men en sökning i ryska medier har inte gett några positiva svar.
*obskyr popkulturell dialektal referens
14:30 Korrekt namn på fartyget är Eco Wizard inte Blizzard, och rysk media hävdar att det var en minimal läcka av bränsle tillsammans med ammoniumnitrat (dieselolja + ammoniumnitrat har ett speciellt namn … Anfo, och är ett sprängämne, populärt bland personer som inte har licens, men väldigt starka åsikter, eftersom det kan sättas ihop av konstgödsel och diesel) och allt är under kontroll, vilket nog betyder att den har sjunkit. Finns ju inget fartyg som är så väl under kontroll som ett sjunket fartyg. Åker ingenstans.
14:47 Trovärdiga The Insider har en artikel om Eco Wizard och explosionen och ursprungskälla:
“Telegramkanalen “MNS | Moskva – Nyheter – Händelser” rapporterar med hänvisning till sina källor att en explosion inträffade ombord på fartyget under arbetet med att pumpa in ammoniak vid terminalen som tillhör JSC “MHK EuroChem”. På grund av detta uppstod hål i ammoniaktankfartygets skrov, genom vilka vatten började strömma in. Fartyget fortsätter nu att sjunka och besättningen har evakuerats i land.”
Kan tilläggas att sådana här fartyg ska ha dubbla skrov och vattentäta skott och det är inte en liten explosion för att ett fartyg av den här typen spontant ska börja sjunka. Förvisso är normalt tillvägagångssätt om man tar in vatten att sätta fartyg på grund och ta det vidare därifrån, men nu låg man i hamn, så hamnbotten kanske får duga.
Rysslands transportministerium kallar det hela för “ett obetydligt utsläpp av flytande ammoniak under en incident vid lastning”. MNS-telegramkanalen ska ha kopplingar till rysk polis och militär, och kan mycket väl vara trovärdigare i frågan än ryska myndigheter som har en diktaturs inställning till sanningen.
Detta ska vara det sjätte tankfartyget som anlöpt ryska hamnar och senare skadats av en explosion. Senast var fartyget Vilamoura som drabbades av ene explosion utanför Libyen skriver The Insider. Nu har jag inte någon statistik över hur vanligt det är med explosioner ombord på fartyg, men om man kunde visa att det avviker väldigt mycket rent statistiskt så kan man misstänka att någon aktör hjälper till att justera statistiken för fartyg som anlöper ryska hamnar.

The Insider är som oppositionell baserad i Riga i Lettland och har vunnit flera internationella priser för sin journalistik, som t ex från Europarådet, European Press Prize och Free Media Award, och kan som sagt anses vara trovärdig. Man har också gjort avslöjanden om rysk underrättelsetjänst och ryska krigsbrott i Ukraina. Betyder inte att fel inte kan förekomma ändå.
17:20 En film på Youtube om Ukrainas egenframtagna störsäkra taktiska gruppradio.
17:22 En ukrainsk drönare slår ut en telekrigstation på denna film, samt en terrängbil. Telekrigstationen fungerade tydligen inte som störsändare mot FPV:en, men skarp bild in i det sista kan tala för att det var en fiberoptisk drönare som användes.
17:24 Ryssland har själva publicerat en film på ett av sina krigsbrott i form av en FPV som slår mot en av räddningstjänstens släckbilar. Ryssarna är stolta över det hela och publicerar alltså krigsbrottet på nätet.
17:26 Film på stridsbåt 90 som lever sitt bästa liv under övning i Ukraina tillsammans med ukrainska marinkåren.

17:37 Försvarsminister Pål Jonson (M) är öppen för att det etableras ukrainska vapenfabriker i Sverige enligt en artikel i Dagens Nyheter. Detta med anledning av att Danmark och Ukraina ingått ett avtal om ukrainska vapenfabriker på dansk mark.
Vi får väl se hur snabbt fredisarna (igen) bekänner färg som Kremls, fascismens och folkmordets ombud i Sverige och får mediautrymme och uttalar sig mot att låta Ukraina tillverka vapensystem i Sverige att försvara sig med. Snart i Public Service finansierad av dig? “Vi är för att Ukraina ska få försvara sig, men det ska ske med handhjärtan och styrkekramar, inte med vapen.”
309 kommentarer
Hå och hej!
Länge sedan en guldmedalj 🌻 Det får vi fira med BlåGula Bilen idag 💙💛
👍
👍
Sover alla?
Slava Ukraini 🇺🇦
👍
Nu då
Inte ens Nylander, får böta en summa till lämplig mottagare.
👍
👍
Jäklar!
God lunch kanske man skulle kunna säga!
Alla dessa Ryssar som trillar ur fönster är en onödig förlust av liv. Jag hoppas de kan rädda sig, det är bara att ta sig utomlands eller till en ambassad och söka politisk asyl och samarbeta med det utvalda landets säkerhetstjänst.
Oligarken Strukov försökte igår ta sig till Turkiet, men det blev njet
Det är bra när de försöker och bättre när de lyckas. De råttor som lämnar det sjunkande skeppet tidigt och samarbetar flitigt har även bäst läge att vara viktiga för sin nya samarbetspartner under konflikten om vem som skall styra ryssland efter putin.
Det är ju ett tecken när råttorna vill börja lämna skeppet.
Och utsätta sina ev anhöriga och egendom för ryska myndigheters repressalier?
Fy fan för Kina, Iran och Nordkorea! Vi MÅSTE få till en massiv konsumentbojkott mot kinesiska varor. Det är nog det enda dom kan få dom att backa från hjälp till Ryssland. Allt annat ger dom bara fortsatt uppmuntran och i slutändan kommer vi själva att bli attackerade samtidigt som vi betalar för deras sketna produkter.🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
“Shahed drone strikes on Ukraine are not coordinated by Russia alone — a broader coalition is behind the attacks, including China, Russia, Iran, and North Korea, according to The Times. New drones reportedly feature Chinese-sourced components and Russian-made parts.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3ltby4ty66c2j
🇫🇷🇨🇳 French intelligence claims China used its embassies to discredit the Rafale fighter jet after clashes between 🇮🇳India and 🇵🇰Pakistan in May, – AP
Beijing allegedly pushed countries like Indonesia to cancel or reconsider Rafale deals and opt for Chinese aircraft instead.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbxw5d3ms2y
De borde köpa JAS. Istället. Thailand piskade China rejält i förra årets övningar.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/jas-39-gripen-fighters-battled-chinas-air-force-and-won-208835
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Det här med att ryska flygplatser stänger ner verksamheten för att civilt flyg inte skall skjutas ner av ryskt luftvärn eller det skall ske olyckor med nedfallande luftvärnsammunition eller felflygande ukrainska robotar och drönare. Förr eller senare borde Ukraina ha betat av listan av feta militära och logistiska mål så de når ner till att neka ryskt transportflyg att flyga in krigsviktigt material i rena transportflygplan eller i buken på passagerarplan vilket är den stora volymen. Snart borde de börja angripa flygplatserna med civil trafik för att slå ut deras bränsleförsörjning, verkstäder och uppställda fraktflygplan.
Vad för det för betydelse för rysk krigföringsförmåga och ekonomi om normal civil flygtrafik upphör väster om Ural och det som återstår är militär som accepterar högre risk? Det borde bidra till att Kreml förlorar ännu mera utrikespolitiskt grepp och det blir svårare att styra Sibirien.
Om Ukraina lämnas utan stöd och med ökande desperation och lackar ur som Britterna gjorde under andra världskriget är en möjlig eskalering inom befintlig förmåga att slå direkt mot uppställt civilt flyg och omöjliggöra flygtrafik så ryssarna likt ukrainarna får åka tåg eller bil en bit för att kunna flyga. Den största nackdelen är när man träffar fylla flygplan och får omfattande PR förlust, hur viktigt det är borde bero på om man är desperat.
Och inom det här med PR förlust är en möjlig rysk åtgärd att utföra false-flag där fulla flygplan bombas eller skjuts ner av påstått ukrainska system för att ge Ukraina en PR skada. Ännu en anledning att inte flyga i Ryssland…
Och det går att vända på det ett varv till.
Varför stängs ryska flygplatser när civilflyg riskerar att vådabekämpas eller flygplatserna riskerar att bekämpas?
Varför får de ens stänga när nedskjutande eller bombande av civilflyg som kan skyllas så hundratals civila dör som kan skyllas på Ukraina vore en rejäl PR förlust för Ukraina?
Med traditionellt ryskt människovärde borde det vara ett enkelt offer, framförallt för elitens elit som inte flyger reguljärt.
Kan det som håller emot vara att det vore en för stor prestigeförlust för Kreml om flygplan går i backen, eller brinner på backen, i kärnlandet där kriget inte skall märkas?
Kan det vara att de är beroende av flygtrafik från utlandet av andra bolag än ryska och vill hålla igång den så länge som möjligt genom att bry sig om säkerhet för civila?
Kan det vara så att ryssar är rädda för att råka dödas eller dödas för att ge PR så de skippar flygandet oavsett följdkonsekvenser om det inte finns säkerhetsarbete? (Jag antar att de är bekanta med tidigare false flag där förvisso mestadels underklass offrades. )
Kommentarer om spekulationerna? Vinner jag en färgradio på mitt kämpande för att förstå vad 17 som händer, kan hända och borde hända? 🙂
Ukraina ska inte anfalla civila mål. Det vore dumt av många skäl. Ryssland tycks dock försöka provocera Ukraina till att göra det. Antagligen föra att västerlandets sympatier för Ukraina skulle minska då. Det kan vara värt många ryska liv för Putin.
Det är ungefär samma strategi som H*m*s hade för att göra ett massivt anfall mot isráeliska civila 2023-10-07. Man räknade kallt med att få ett massivt motanfall som skulle drabba många, många civila och minska västerlandets sympatier för den enda demokratin i området.
Tänkvärt!
… hur många lager har en lök …
Ukraina har absolut noll att vinna på att kopiera den moskovitiska taktiken med angrepp på civila mål. Det skulle bara innebär en enorm PR-förlust, oaktat eventuell militär nytta.
Alltså är det intressant varför Ryssland stänger ner flygtrafik vid risk och ännu inte har gjort någon fet false flag.
Tack Magnus!
Ukraina har tusentals mål kvar att bekämpa, tusentals.
Och det är carpet plan i parti och minut. Vi minns tex inför paraden när flygen var inställda lejonparten av veckan. Dock fick höjdarna flyga 😉
Kremenchuk 😳
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbuxjualc22
The moment of “Shahed” strike on TCC in Kremenchuk
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbu3prci222
🇺🇸 🇺🇦 Several Republican insiders close to Trump have publicly accused Under Secretary of Defense for Policy Elbridge Colby of deliberately undermining U.S. military aid to Ukraine, – Politico
Colby has been making these efforts on his own, bypassing White House and State Department.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ltbr4zdcj22f
Intressant! Här är en länk till Times Radio som intervjuar John Bolton, och han tycks anse att Trump var helt ovetande om stopp av vapen till Ukraina. Trump hade ju dagen innan antytt att han var missnöjd med Putin och verkade inne på att öka stödet! Att det finns flera falanger som drar åt olika håll, och t o m håller Trump utanför loopen lär inte vara speciellt poppis!
https://www.youtube.com/watch?v=Ctbm4mCMBI0
Att Trump och gruppen kring hen inte kan erkänna att någon gjort ett fel, lär inte göra saker lättare. Men min killgissning är att några underhuggare lär sitta löst.
Praktars*et Hegseth tycks vara en av de som saboterar 🤬😡
https://www.theguardian.com/us-news/2025/jul/05/hegseth-weapons-shipments-ukraine
Sammanfattning: det är inte mycket som fungerar i r**h*lslandet USA just nu. Vi sjunger refrängen DET GÅR BRA NU för dem också.
Människosafari mot räddningstjänsten, fullt medveten attack
🤬 In Kherson and Kharkiv, rescuers who were eliminating the consequences of shelling were attacked again!
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbqvifinc2f
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️117/157 Russian drones, including 98 shot down by air defence and 19 suppressed by EW;
▪️0/4 S-300 missiles.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbogct4r22a
🔥 Border guards-operators of UAVs from Steel Border destroyed an enemy electronic warfare station and SUV with personnel in the North-Slobozhansk direction.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbzvgw6ks2y
💥💀 Destruction of Russian infantry moving at night on their backs, covered with anti-thermal imaging cloaks.
Film. Viss varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltc24bvxlk2y
🫡🇺🇦 Zelensky: Eight stages of a major exchange. Hundreds of our people have returned home since the beginning of June.
Our youth, the defenders of Mariupol, those who held the defense in Donetsk, Zaporizhzhia, Luhansk, Kharkiv, Sumy, Chernihiv and Kyiv regions. The wounded, the seriously ill…
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbzob5amk2y
Hur många drönare skulle det behövas för att få totalstopp på Moskvas flygplatser ?
Vad jag förstår så är flyget väldigt viktigt för civila transporter i jättelandet Ryssland.
Man kör drönarna i olika banor och kommer fram till Moskvas flygplats med jämna mellanrum, dygnet runt.
Ingen civil som blir skadad, mer än till humöret. Efter några dygn blir nog irritationen omfattande.
Bara en liten påminnelse till Moskvaborna om att de är i krig.
För vekt, bomba bränsledepåer på flygplatserna för att hämma frakttrafiken (och sända röksignaler… ) och frånta det ryska flygvapnet baseringsmöjligheter och bomba flygverkstäderna som med hög sannolikhet servar mer än bara civila flygplan.
Men som jag skrev tidigare, det finns många mål i Ryssland och en prioriteringslista för de ukrainska drönarna och robotarna.
OK … Men man borde kunna hitta gott om militära mål i Moskva som samtidigt kan störa flygtrafiken.
Ukraina gör rätt i att inte slå mot de civila flygplatserna. Den dagen de används av militära flyg, ja då blir de ett legitimt mål och med det slå ut bränsleförsörjningen på dem. Men som det är nu så finns det ett antal flygplatser runt moskva, och en del används militärt, och en del civilt.
🚀 The result of HIMARS strike on a Russian military deployment.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltbrznq5zc2f
Och det kommer en anknytande post 😉
LW 11:58
Igen!
Haha!!
Idag var jag ovanligt tidig med nr 2, kan vara personligt rekord! Mondo here I come 👍
Uppenbarligen slutade jag kolla uppdateringarna runt 12 😎🤷♂️
Finns en fin diskussion om detta i gårdagens tråd också 😎
Om att Erik kommer tvåa eller? 😉
Jamen jag måste ju skaffa mig ett varumärke rykte.
No.1 är ju upptaget av flyktade stjärnan Johan! Finns bara en Johan, och det är han.
Och ÖKP är mitt, det är sedan gammalt.
Men nu jobbar jag hårt på mitt nästa, nr 2 👍😃
Ombudsmannen, har du frågat kvinnor vilket dom föredrar? 😉
Jag lägger för en gångs skull inte in en låttext, du får en sådan här i stället 🕓 👱♀️
Det där kan ju missförstås av det grövsta 🙂
Yeah, are you questioning your size?
Is there a tumour in your humour?
🫡
Och här har vi Wartranslated, som har lite extra info. Bloggare som glappar är inge bra för de egna trupperna, ja, dom är nästan som en amerikansk gruppchat
UPD: A Ukrainian HIMARS strike hit a Russian position in Toretsk after milblogger “Walk and Talk” carelessly revealed the location in a video showing troops inside a hangar.
Bilder
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ltby2bffss2d
I morse hade svt.se en artikel om de r-ska bombningarna mot Ukraina under natten mot söndagen. Bra!
God söndag och tack till LW och kung Erik med fler för alla dagliga uppdateringar.
Skriver inte ofta men läser alltid, och så klart bidrag till några efter devis, ingen göra allt men alla kan göra något.
EU skulle-borde dock göra mycket mer. Vi ger inte upp .
Slava Ukraina!
💙💛🇺🇦
👍
Från MSN:
“Statsvetaren och säkerhetsexperten Stephen Brooks, som är professor i internationella relationer vid Dartmouth College i New Hampshire och haft en gästprofessur vid Stockholms universitet”
Säger nu att Europa måste “snabbt och effektivt” utbilda stora mängder soldater och främst satsa på sin förmåga inom konventionell krigföring. Han säger också att USA inte vill skicka stora mängder trupp att slåss för Europa:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/experten-europa-m%C3%A5ste-tr%C3%A4na-soldater-nu/ar-AA1I1ocM?ocid=msedgntp&pc=U531&cvid=a182e6fff3be4ecc901111e2f9ad9215&ei=16
Hoppas att dessa upptäckter på raketforskarnivå inte är för svåra för Europas politiker att ta in, utan att vi snabbt kan får en kraftigt ökad värnplikt.
Kommer nog först att krävas en utredning som ska vara färdig 2029. Men ja, vi kommer snabbt behöva stora mängder soldater över hela Europa.
För att utbilda och leda alla värnpliktiga behöver även hela officerskåren byggas ut. Det kan vara nog så problematiskt…
Jo, det är ju det som är den största tröskeln att ta sig över. Det går inte att utbilda soldater utan tillgång på befäl och det är inte bara truppbefäl som behövs utan även specialofficerare som kan underhålla och utbilda på olika mer eller mindre avancerade vapensystem.
Om vi hade gjort något 2014 när det var uppenbart att Putin och Ryssland hade expansionistiska planer så hade vi haft officerare nog idag, men nu kan vi hoppas på att vi kan ha nog med officerare 2030 eller så.
Här en äldre artikel som belyser problemet något.
https://www.fhs.se/arkiv/nyheter/2019-11-15-stora-utmaningar-att-utbilda-officerare-for-forsvarsmaktens-vaxande-behov.html
Det är givetvis mycket annat som också påverkar möjligheten att utbilda soldater.
– Begränsade kaserner, skjutbanor och övningsområden.
– Utrustningsbrist (vapen, fordon) så vi kan inte skicka allt till Ukraina även om många vill det.
– Budgetramar, och politiska beslut men det verkar ju ha löst sig så att alla partier helhjärtat stöder en expansion.
– Uthållighet hos officerskåren som ju också har annat att göra än att utbilda soldater, tex. fortbilda sig själva.
Din kommentar inväntar godkännande
Då tar vi det stycke för stycke så får vi se vad som är så kontroversiellt.
Jo, det är ju det som är den största tröskeln att ta sig över. Det går inte att utbilda soldater utan tillgång på befäl och det är inte bara truppbefäl som behövs utan även specialofficerare som kan underhålla och utbilda på olika mer eller mindre avancerade vapensystem.
Om vi hade gjort något 2014 när det var uppenbart att Putin och Ryssland hade expansionistiska planer så hade vi haft officerare nog idag, men nu kan vi hoppas på att vi kan ha nog med officerare 2030 eller så.
Din kommentar inväntar godkännande
Nytt försök
Om vi hade gjort något 2014 när det var uppenbart att Putin och Ryssland hade expan.sion.istiska planer så hade vi haft officerare nog idag, men nu kan vi hoppas på att vi kan ha nog med officerare 2030 eller så.
Där satt den!
Här en äldre artikel som belyser problemet något.
https://www.fhs.se/arkiv/nyheter/2019-11-15-stora-utmaningar-att-utbilda-officerare-for-forsvarsmaktens-vaxande-behov.html
Det är givetvis mycket annat som också påverkar möjligheten att utbilda soldater.
– Begränsade kaserner, skjutbanor och övningsområden.
– Utrustningsbrist (vapen, fordon) så vi kan inte skicka allt till Ukraina även om många vill det.
– Budgetramar, och politiska beslut men det verkar ju ha löst sig så att alla partier helhjärtat stöder en expansion.
– Uthållighet hos officerskåren som ju också har annat att göra än att utbilda soldater, tex. fortbilda sig själva.
Man får hoppas att nu när Musk och Trump är i luven på varandra att Musk tar Ukrainas sida och gör allt för att Starlink ska funka så optimalt för dem som möjligt och begränsar maximalt för ryssarna…
Jag hoppas på evig fred en vecka i höst 😳
😄
Jag tror inte €lon tar Ukrainas sida bara för att $onald är sur på Zelensky.
Gör han inte bara så där. Han är betydligt närmare Ryssland.
Men det som kan rädda är pengarna han drar in på Starlink, och dom kan han behöva efter att ha sänkt sin förmögenhet enormt, samt fortsatta affärsmöjligheterna
Då borde €lon se till att konflikterna fortgår och blir fler. Det ger mer pengar till Starlink.
Min bror är officer i försvaret.
Kapten men ändå.
Han var mot att Sverige skulle gå med i Nato.
Hävdade att Sveriges officerare inte skulle räcka till.
Sverige tappar många officerare till Nato som behövs i Sverige.
Bättre att officerarna inte räcker till än att försvaret inte räcker till. Utan Nato hade vi inte kunnat försvara oss mot ett fullskaligt ryskt anfall särskilt länge.
Nu utbildar man även fast anställda GSS/K till instruktörer, och de kan användas för utbildning av värnpliktiga – krävs inte att man är officer för att kunna utbilda folk på olika moment eller utrustning.
@LW,
Den mesta utbildningen fick jag av underofficerare när jag gjorde lumpen.
Är GSS/K en modern variant av underofficerare?
Lite anmärkningsvär åsikt av din bror. Ett Nato-medlemskap lär ju inte minska behovet av officerare, utan är snarare än garant för att man inte gör om misstaget att nedrusta sönder försvaret.
Vi hade på -70 talet underbefäl, som var befäl och instruktörer ute på plutonerna/kompanierna, men de klassades inte som officer med officers fullmakt. Före det så hade vi så kallade “volontärer”, dvs de som nyss gjort värnplikt (lumpen) som gruppchefer, och fick anställning mot kategorin underbefäl. De fick under något år bo kvar på logementen, som någon slags “gruppchef” och var med truppen på övningarna som truppförare. Efter hand så tog väl de nya utbildade gruppcheferna över, och dessa volontärer blev väl biträden till instruktörerna. Efter ett antal månader, med godkänt resultat, så fick dessa volontärer gå en “befälsskola” och blev sen underbefäl. De flesta slutade som Fanjunkare och Förvaltare, medans en del till och med karriärväxlade och blev “officerare med fullmakt”. Vi införde ju 1972 en ny befälsordning (OLLI) och därmed 3 nya kategorier, Plutonsofficerare-Kompaniofficerare-Regementsofficerare. Tidigt -80 tal så kom sen NBO (Nya Befälsordningen).
On July 4, 2025, 🇲🇩Moldova opened access to all archival records on Soviet-era repressions. More than 50,000 files concerning almost 100,000 victims of the Soviet regime are now available for public viewing.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltbxzgpphc2m
Såg alla att Portugal valde Rafale över F-35? Billigare i drift (och inköp?), bättre räckvidd och radar (bra för att patrullera i havet) och mer pålitlig leverantör (land) är några av anledningarna. Men jag orkar inte leta en länk på mobilen.
💪 i alla fall, Lockheed-Martin får ta upp det med sina senatorer och representant-husarer
Tror inte gamle Keynes ekonomiska teorier varit drivande i Portugals fall.
Lissabon har valt en partner som de har mycket annat gemensamt med.
Om inte så avlastas Vassingtån från ansvar hålla Europa med rätt sorts beväpning…
Det är väl bara att konstatera att den som väljer amerikanska vapenssystem/leverantörer i dagsläget – givet förekomsten av alternativ – är höggradigt dum i huvudet. Sedan finns det väl rent allmänt inte heller någon anledning att välja exempelvis F-35 av ovan angivna skäl om man anskaffar för det för det egna landets försvar. Man får ett plan vars prestanda är obetydligt sämre för uppgiften till ett väsentligt lägre inköpspris och avsevärt billigare underhåll och drift (det där med kostsamma inlåsningar är en typiskt amerikansk grej i största allmänhet, se John Deere t.ex.) Således kan man köpa in fler exemplar, vilket är nog så viktigt.
Japp. Och öva. Den stora kostnaden för ett plan är ju att använda det.
Undervattenskablar kan ligga illa till…
🇷🇺Russia has launched a new underwater infrastructure reconnaissance vessel, the Project 22011 Vice Admiral Burilychev
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltbuu36dr22m
De övade flitigt på 80-90 talet…
Och kör skarpt även nu på senare tid
Nej nej, det gjorde de inte alls!
Det var bara uttrar man hörde på försvarets mikrofonkedjor. Eller kanske sälar. Och minkar, och sillstim. Det vet ju alla hur högljudda sillar är.
🦅 Our drones are attacking Borisglebsk airfield again!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltc5vachuc2y
🤩💥 Destruction of an enemy artillery gun from a distance of 25 km using Zuzana-2 of the Separate Artillery Brigade of NGU.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltc452gejc2y
✈️ Satellite images show Russia has returned strategic aircraft to the defense forces’ strike zone, — NV
The return of aircraft to the potential strike zone may be related to preparations for another missile attack.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltc2vqwfsk2y
Russia is transferring more than 20 trucks with personnel, probably to reinforce forces in the Sumy direction, — Andryuschenko
The convoy includes the Russian Guard and buses. The composition is mixed, including a unit of Caucasians.
Bild
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltc2snnzbk2y
Hmm…
“The Defence Intelligence of Ukraine reports that Russia is trying to drag Laos in the war by coordinating the deployment of a Laotian People’s Army engineering unit to conduct demining operations in Russia’s Kursk region:”
https://x.com/Tatarigami_UA/status/1941440678355210360
Pub-träff för de “cornucopianer” som vill ses över en matbit och/eller öl i Uppsala:
Tid: Tors den 10 juli, kl 1730 (cirka).
Plats: O’Neill’s Irish pub, ca 200 meter från centralstation/resecentrum.
https://www.oneillsirishpub.se/
Jag satsar primärt på O’neill’s, för vädret ser ut att bli kanon på torsdag, reservalternativet är Bishops arms precis bredvid busshållplatserna vid resecentrum, jag skriver här i någon Ukraina-tråd om det blir ändrat, men det kan vara bra att alla redan nu vet om den alternativa platsen.
Det verkar bli ca 10 st, men fler kan ju tillkomma, så imorgon försöker jag boka bord med lite möjlighet till variation av deltagarantal.
Såhär ser det ut just nu.
Anders S, wesslan74, Nemo, Masja_13, Soren765, Catman, PeterH, Luftvarnare och så jag, Mickeuppsala
Som har anmält en kombo av intresse och möjlighet.
Om någon har en Ukraina-flagga eller liknande att ta med så vore det väl rätt trevligt!
Jag söker med sökfrasen “mickeu” i ukrainatrådar för att försöka hitta alla som skriver något, så tagga med det (eller mickeuppsala) eller skriv i samband där denna träff diskuteras, om du vill att jag ska säkert ska hitta vad du skrivit.
Detta var ett alldeles utmärkt initiativ. Litelångt för mig bara.
👍🍻
Jag har tyvärr fått ändrade planer, MickeUppsala. Semestern blir en sväng i ÖWs/Hanna Hjertas fotspår.
Hoppas ni får trevligt, kanoninitiativ!
Skulle såklart varit LWs fotspår…
Åker och rekar idag och återkommer med bestämt besked ikväll. Blir nog mat och alkoholfri öl för mig.
Svenskan fortsätter att göra egna artiklar istället för outhärdliga TT-texter. Pluspoäng.
”Taktiken används allt oftare av Ryssland”
“Ryssland försöker utnyttja sårbarheter i Ukrainas försvar – det kan vara därför staden Cherson nu attackeras med 2 000 drönare i veckan. Det säger Oleksandr Tolokonnikov, biträdande chef i regionen till SvD.”
https://www.svd.se/a/4BaMxG/hotet-i-cherson-i-ukraina-ryska-dronare-fran-luften
@15:31
“And second, working together with the Indo-Pacific…”
Britterna är redan i full färd. USNI rapporterar:
“The U.K.’s first Carrier Strike Group will operate for four months in the Indo-Pacific to complete the full operational capability milestone for the Royal Navy’s carrier strike group concept. The exercises, which are a part of Operation Highmast, also demonstrate the U.K.’s commitment to the region…”
https://news.usni.org/2025/06/27/the-royal-navys-pacific-test
Notera att den norska fregatten HNoMS Roald Amundsen (F311) deltar i den brittiskledda hangarfartygsstyrkans expedition till de Indo-Pacifiska farvattnen.
Nationen Sverige förfogar inte över några fregatter och bidrar följaktligen inte…
@13:51 ska det vara – inget annat…
Kan ge alla Europas vännerna användbara erfarenheter. Inte minst behöver norrbaggarna erfarenhet. (…F313…)
Det kan ge positiva effekter även för Sveriges säkerhet om så gäller.
Ja, hoppas kan vu ju alltid. Vi har beträffande försvars- och säkerhetspolitik, under framförallt de senaste decennierna, i icke obetydlig omfattning ägnat oss åt att utveckla just denna konstart…
Notera att det är britterna som leder den. Normalt skulle det väl vara USA, eller?
Här skryter ryssarna med det uppenbara krigsbrottet!!
‼️🤬 Russians have released footage showing their drones targeting Ukrainian rescue workers.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltcdmt7pxs2l
Har någon tvivlat så ser vi också att terrorstaten har exakt koll på vad dom träffar. Det är fullkomligt medvetet 😡
Det måste vara det enda folket i världen som glatt skryter om att de begår brott mot mänskligheten. Till och med brutala terrorregimer som i Burma gör alltid sitt bästa för att dölja sina brott, men icke de ryska soldaterna. De ryssar som frivilligt ger sig in i angreppskriget mot Ukraina verkar vara en speciell avart av den mänskliga rasen. De visar igen att vi aldrig kan vara säkra om inte dessa vidriga monster besegras i grunden.
Till och med Naz’ityskland försökte skyla sina brott, undanröja bevis osv.
Moskvastaten av idag är som dåtida Tyskland, bara mer medeltida.
Känns som det behövs 500 år av noggrann inskolning innan dom kan släppas in i gemenskapen
Jag har sagt det länge; trodde jag var mest negativ här, men t.o.m. jag är faktiskt aningen mer optimistisk än du nu: De ligger minst fem hundra år efter resten av världen i samhällsutvecklingen — de missade inte bara upplysningstiden, utan även renässansen. Men vi har en förebild i hur Tyskland hämtade sig efter andra världskriget. Tyskland hade dock bara varit en galen diktatur i något årtionde (och före det ett preussiskt junkervälde i cirka ett halvsekel, men det var å andra sidan inte så himla mycket mindre civiliserat än dåtida norm), så där gick det betydligt fortare; galenskaperna satt inte på långa vägar när lika djupt rotade i folksjälen som i Ryssland. Men även i Ryssland kan det kanske ändå räcka med kraftiga insatser av en beslutsam ockupationsmakt — efter att Ryssland militärt besegrats i grunden, förstås; en “timmen noll” är enda sättet att få massorna mottagliga — i något sekel eller så.
🕸️ The moment of its interception by a Ukrainian drone with a net was captured by the lens of an enemy copter.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcaoe2l6c2j
‼️ The airfield is actively used for air strikes using Su-34 aircraft, and up to 10 Su-34s can be located there at the same time. In addition, several other burning areas have been recorded in the area, but the exact damage has not yet been identified.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcabdgo3c2j
Fel ordning på inläggen 🤷♂️
Denna ska vara först
✈️💥 Results of the attack on Borisoglebsk airfield, – CyberBoroshno
This site stored suspended fuel tanks, as well as other equipment, in particular, parts of guided aerial bombs, control modules of UMPK guided aerial bombs, which were located separately from the ammunition itself.
After several drone-dropped munitions, Russian soldier signaled he wanted to surrender: 10 hours and 2 km to Ukrainian positions.
Film. Ryssen kryper fram faktiskt! Ingen länkning
14.47.
Enligt texten tillhör terminalen bolaget EuroChem. Mycket stor tillverkare av konstgödsel och annat i ryzland. Även ammunitionsrelaterat förstås. Det är ju i det ryska landet.
Och EuroChem är ju ett schweiziskt bolag som vi ju tidigare noterat i bloggen.
Schweiz är ett självupptaget skitland som endast tänker på egen vinning.
Perfekt att fartyget sjönk!
🫧 mycket bra
Blibb blibb blubb 🫧
Härligt!
Agree, Schweiz är ett land som är sig själv närmast. Märkligt att de får husera FN. Eller inte, FN har ju också blivit en ineffektiv organisation med gratisätare.
Footage shows Russian forces using a North Korean 107mm Type-75 multiple rocket launcher with HE-FRAG rounds. The system is being towed by a tracked ground robot named Varan—an unusual solution that points to serious mechanization shortages.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ltcbs7ufo22d
Filmen antyder inte rysk brist på dragfordon, snarare en ganska fiffig och enkel lösning.
Dragfordonet har en kamera och det ser ut som att det styrs med en enkel radiokontroll av en “förare” som går en bit vid sidan av. Troligen är detta en anpassning till FPV-hotet.
Fördelar: Billigt, omgruppering av salvpjäsen kan ske ganska dolt, personalen kan snabbt ta skydd om en FPV-drönare dyker upp.
Anpassning, jo det gör ryssarna. Vi får aldrig underskatta det!
Sedan antyder ändå centrala hårdvaran en rysk brist. Den är Nordkoreansk när den borde varit rysk
Vet inte vilken av kopiorna detta är, men är synnerligen ointresserad av det som visas
Putin inspects Russian-made mobile equipment designed for evacuating wounded and fallen soldiers.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ltcda32sqs2d
Ville bara tacka för ditt ovärderliga arbete när du dag efter dag idogt skrapar fram viktig information åt oss alla. Det gör en enorm skillnad för alla oss som stöttar Ukraina.
Namaste! 🇺🇦
Undrar när filmen dyker upp där Poutain inspekterar de mobila krematoriefaciliteterna 😐
Jag tror filmen med bunkerpeddon i krematoriet har viss möjlighet att bli viral
Men herregud… Var någonstans på din platta jord är det som alla de här dubbelgångarna kommer ifrån?
The AFU conducted a drone strike on an abandoned chemical factory in Shebekino, Belgorod Oblast, Russia, on July 5, 2025, that may have been a command post for Akhmat Kadyrovites.
Geolocation: 50.410082, 36.901111
Satellitbild
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3ltcgip2nis2k
The below screenshot from the above video shows what I believe to be the source of the fire which was an FPV strike on an Akhmat UAZ-452 Bukhanka “Loaf”.
Bild
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3ltch22hppk2z
Den första är en film förstås
“Jonson öppnar för ukrainsk försvarstillverkning”
“Försvarsminister Pål Jonson (M) är öppen för att Ukraina börjar producera försvarsmateriel på svensk mark, skriver DN. Uttalandet följer på beskedet att Ukraina och Danmark ingått ett sådant avtal.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Ma1rM/jonson-oppnar-for-ukrainsk-forsvarstillverkning
👍
Mycket genant att danskarna är så långt före oss. Låt fabrikerna i Sverige starta!
Någon måste ju vara först. Bra att danskarna visat vägen, men särskilt genant tycker jag inte att det är att inte vara först. Ukraina kanske började fråga Danmark?
☠️ Minus the well-equipped position of Russian drone operators — completely destroyed, as the occupiers deserve.
✈️ The result of the excellent work of the Air Forces!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcklaaa6s25
Verkar vara god effekt i målet.
🇩🇪🇺🇦👀 BILD published a list of military equipment that Ukraine has requested as military aid from the German government:
▪️ 4 IRIS-T SLM;
▪️ 1,500 IRIS-T SL missiles;
▪️ 500 IRIS-T missiles;
▪️ 200,000 rounds of 40mm ammunition for drone defence;
1/2
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcjhnkzxc2q
👍
Bra artikel i DN om att den ryska ekonomin går åt helvete.
https://www.dn.se/varlden/ryska-jarnvagen-i-djup-kris-kvitto-pa-att-det-gar-daligt/
Det är en ljuspunkt i ett medielandskap som annars älskar att yla om hur dåligt det går för Ukraina
Inte bara, se ovan 17.10
👍
Med det sagt är det alltid trevligt med nyheter om att det går dåligt för RyzZland 😎
Ja, man kan ju tycka att de där journalisterna borde ta sig en jävligt rejäl funderare på hur det kommer sig att världens nästa största (eller om det var tredje största) krigsmakt som anföll Ukraina 2022 för det första räknade med att det skulle ta tre dar, men nu har det gått tre år, och för det andra har omvandlat 1 miljon man till antingen solrosgödsel eller krigsinvalider, utan att man lyckats komma ett steg närmare “den slutliga segern”.
Just så. Personligen tror jag betydligt mer än en miljon terrorister har gått åt på olika sätt.
Arkivkopia: Nedgång på ryska transporter ”kvitto” på svag ekonomi – DN.se (www . dn . se @ archive . org)
@LW länken till stridsbåt 90 kl. 17:26 är samma som till det vidriga som visas kl. 17:24
@LW noterade samma
17:37 kan dom inte ta över en del av Northvolts gamla fabriker? Sedan är det förstås det där med bra bevakning då Putin lär anlita några av alla våra gäng för att sabotera.
Hoppas verkligen att det inte blir i Northvolts gamla fabriker.
Batterier är en strategisk produkt, t.o.m. nyckelkomponent i drönarna, jag hoppas Northvolt tas över av någon som utvecklar batteriproduktionen.
Ja verkligen, speciellt när Kina tydligare och tydligare visar vart dom hör hemma
https://www.youtube.com/watch?v=-KtdcxQf6y0
Upplägg för en novell och samtidigt skräckinjagande.
Glömde att lägga in att länken går till Paul Warburgs youtubekanal
😳 The footage shows liquid from the Shahed thermobaric warhead: it burns everything, there may be nothing left of people.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltcmu6jfr22l
The video shows only a small part, but now imagine what will happen to people if a Shahed with such thermobaric warhead flies into a house or apartment.
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltcmu6k3ak2l
Om de ukrainska tillverkarna kallar sina vapen “plogbillar” så kanske det funkar med fredisarna?! Lite som drönaren “Vrakrester” (“Debris”)… 😁
Om livet är älven som löper så bred
Då är Ukraina och CB90 drivved
✈️🚫 At Sheremetyevo Airport alone, 171 flights have been canceled.
Another 56 flights are delayed by more than two hours. In Russia, at the moment, 5 airports are not served by “Kovyr”.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcou2x7sk2l
🔥 ATESH hit enemy logistics near Debaltseve: agents blew up a relay cabinet, disrupting Russian supply lines on the Donetsk front. Striking the rear, weakening the occupiers
Film+bild. Varning twitterlänk
https://x.com/atesh_eng/status/1941624036036899289
Bra 👍🏻
Russian Telegram channels claim that 5,414 Geran drones were reportedly launched at targets across Ukraine in June this year — the highest number for any single month of drone attacks since the start of the full-scale invasion.
Bild
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ltcpshtn4c2d
Hospitals full?
War wounded patients in Leningrad region seem to be dumped in bunk beds outside.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltco4bn2ws2u
The “world’s second army” has reached the stage of the war where it has to chain its soldiers to avoid them running away from the impending meat-assault suicide task.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltcj7ylnm22u
More Russian death and destruction as aerial bombs hit Kostianstynivka this afternoon.
A house in the Donetsk town was demolished, as it suffered a direct hit. Two people died and another man in his 60s was wounded.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltck4kajok2u
Near Kostiantynivka is Druzhkivka. This afternoon a body has been uncovered from the rubble after the night attack there.
Two UAVs hit houses and a man in his 60s died.
Emergency workers dismantled and removed over a ton of wreckage, though they too came under enemy fire.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltckfqdj2c2u
Another strike in Druzhkivka within the last hour.
A drone just flew straight into an apartment block in the town in free part of Donetsk region.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltcmsztmac2u
And in Kostiantynivka another 2 civilians were killed when a Russian FPV drone targeted their car.
Russia has been pounding the major centres of population near the frontline in Donetsk.
Kramatorsk also did not escape.
A dormitory, 2 colleges and 20 apartment buildings have all been badly damaged today.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltcn2j65i22u
Ryzka huset är ett sjuvåningshus i gult nära Baggeby torg och inhyser ryzka handelsrepresentationen.
Där har någon släppt en påse med färg i närheten av huvudentrén.
Efter ryzzarnas dagliga överfall med drönare och missiler mot Ukraina och med dödlig utgång mot dess befolkning så kallas nu Sveriges ambassadör i Moskva upp till det ryska utrikesdepartementet som protesterar mot detta färgövergrepp på den ryzka representationen…
Jag tycker att vi svarar med att förklara både Baggebyterroristerna och ambassadspionerna på Gjörwellsgatan för persona non grata och kallar hem beskickningen i moskva.
Snyggt. Just så. 👏
Håller helt med !!!
Förklara Baggebyterroristerna och ambassadspionerna på Gjörwellsgatan för persona non grata !!!
Vi har inte och ska inte ha någon handel med ryssen, så det är bara att stänga ner huset och åka hem till dyngpölen.
Mer
Massor av ryzka kyrkor… på tveksamma ställen.
https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3ltcyrxbhbo2w
Ser att LWs nästa bok ska heta Piratebayheart med hans fru åter på omslaget.🤣
Bastumannen aka Groggen har ett intressant inlägg idag på fejjan där BRICS tas upp. Organisationen är tydligen tyngd av Rysslands krig mot Ukraina och man hoppas att Kina ska stiga in och rädda organisationen.
Kan det vara det som Kinas utrikesminister Wang Yi menade med att Kina inte har råd med en rysk förlust? Dvs att det skulle drabba dom själva?
I så fall kanske ekonomiskt starka länder i Europa kan hjälpa Kina se till att undgå att dras med i det ryska fallet mot att dom stryper flödet av teknik till ryssen så att Ukraina kan trycka undan ryssen och kasta ut dom för gott?
Ingen kinesisk toppdiplomat och allra minst utrikesminister skulle säga något som är oöverlagt eller spontant. Han kom med ett tydligt meddelande. Frågan är till vem. Uppenbart till EU, men USA lyssnar nog ännu mer, och RU därtill. Jag tror det handlar om Taiwan. Till USA – vi tänker ta taiwan och kinesiska sjön i augusti eller i alla fall inom nåt år´, tack för att ni fördröjer Ukranakriget, Krasnov, fortsätt som nu vi ställer inte till förtret och accepterar era idiotiska tullar för vi är ändå billigast på både bilar och t-shirts och chips (nu då). Till Ryssland – fortsätta som nu, det är ok för oss, och vi tänker då inte besätta sibirien och hela er östra råvarupool, i alla fall inte nu och er olja tilltalar oss. Till EU- fortsätt ert velande, vi gillar det och göra affärer med er. Till Ukraina – vi blandar oss inte i, allra minst på rysslands sida, och gör så gott ni kan. Till resten av världen – vi är mittens rike, vi kommer att behärska er alla vasaller, vi gör flygande bilar, världens största flotta och armé, handla handla med oss, inte med USA och EU.
True that!
Som sagt, bara för oss konsumenter att sätta press på företagen att börja leta andra länder att tillverka prylar i än i Kina. Det kanske biter på dom om dom riskerar inhemsk social oro.
BREAKING!!
✈️👀 There is unconfirmed information about the destruction of a Russian strategic bomber, from which strikes are being carried out on Ukraine, according to monitoring channels!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcwt42rds2x
Hoppas!🙏🌻
Verkligen 🙏, hade varit fantastiskt om 🇺🇦 klippt fler bombplan
Strålande!
(Bara det inte är en förväxling med su-34 som lämnade in för en tid sedan, varit sådana rykten ikväll också)
Tänkte fråga om du har hört något mer om detta!
Ryktet säger nu TI-160
Se längre ned.
🇺🇦✈️🤩 Ukrainian MiG-29 carried out a strike in the north with AASM Hammer!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcto62d622x
Bra tryck i 🔨
Avancerad passiv akustisk spaning från marken och från drönare med 95% träffsäkerhet på upp till 15 km. Skiljer mellan drönare, kryssningsmissiler, eldrörs- och raketartilleri. Skickar automatiskt avfyrningsplats för artilleri eller kurs och fart på drönaren/ kryssningsmissilen.
Ukrainautvecklat såklart. Om vi tar nån av våra 25 oanvändbara Ukrainamiljarder och köper systemet så får Ukraina stålar och vi får försvarförmåga.
https://m.youtube.com/watch?v=VdOK8RvT7Ic&pp=0gcJCfwAo7VqN5tD
Varför är de 75 miljarderna över tre år till Ukraina oanvändbara, och varför skulle vi nalla av dem för att öka vår egen försvarsförmåga? Just nu är det f.ö. inte brist på pengar som sinkar upprustningen.
Man kan ju köpa användarlicenser och tillverka i Sverige.
Och tillverka mångdubbelt och skicka överskottet till Ukraina, Finland, Baltikum och övriga intresserade.
Slavery in the Russian army: reportedly, two Russian soldiers accused of desertion (so-called ‘500s’) are led on chains into an assault on Ukrainian positions.
https://bsky.app/profile/chriso-wiki.bsky.social/post/3ltcwyafzbb2x
Mycket nu om extremt missnöje i ryzka leden.
Marschera mot kräklm då…
Tycker jag med. Ta vid där Prigge avbröt.
✈️✈️❗️ Air raid alerts in 14 regions and 2 republics of russia
Massive drone raid over the sacred swamps of Mokshaland.
The list is expanding.
Drones are still on their way – seems like they’ve got unfinished business. 🛸🔥
https://bsky.app/profile/angel-shalagina.bsky.social/post/3ltcwo6wh3s2t
Må högvärdigt mål i Mordor explodera och brinna.
Kan bli svettigt för mordoriterna 💥
Military Journal reports that some Ukrainian units are widely using unidentified kamikaze drones with terminal guidance systems. Once a target is selected, the drone strikes autonomously, allowing it to bypass electronic warfare.
Film, ingen direkt varning
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3ltcunolv322d
Drones reportedly attack Russia’s Black Sea fleet; pipelines supplying Russian military explode in Russia’s Far East, HUR source says; and more.
https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3ltcybr62ts2d
På dom bara ✊
💥 Combat work of 15th mountain assault battalion on Russian infantry and shelters.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltcyskc2hs2q
A modern Russian 2S43 Malva 152-mm self-propelled gun has been struck by Ukrainian FPV drones in Russia’s Kursk region.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3ltcz6xm43c2a
👍👍
☠️💣 “Gifts” from the sky for lonely occupiers, – 1st battalion of 12th brigade “Azov”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltczlfacv22q
@LW Tacksam om du kan uppdatera stridbåtslänken 17:26
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltbnj24fe22m
Tror att denna är den som LW syftade på.
En rödlistad säger hejdå
Minus Russian TOS-1A Solntsepyok 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltd2s7mf7s2q
Förfärligt ljudspår.
Jag kanske skulle skrivit ljud av 🤷♂️
Inget att gråta över.👍
Säg det till Putin 😁
Russians from the Kherson region complain about a new guest in the night sky above their heads.
An unmanned bomber of AFU delivers precise strikes on the positions of the Russian militants, while maintaining high speed in the sky.
Film, ingen varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltd2c362h22q
Puh 😅
Tur jag uppdaterade….
Låter fantastiskt. Förmodligen laserstyrda bomber. 💣
Att det finns så många slemgnomer. Undra hur många som varit med sedan invasionens dag 1???
😉😅
17:37
Snart i Public Service finansierad av dig? “Vi är för att Ukraina ska få försvara sig, men det ska ske med handhjärtan och styrkekramar, inte med vapen.”
PS är ganska usla ibland, då något ditåt kan man nog förvänta sig.
På Rapport 21.00 idag rappotrerades det att Dalai Lama s 90- årsdag firades i Indien eftersom han lever i exil.
Inte ett ljud om att Kina invaderade och ockuperade Tibet på 50-talet och tvingade Dalai Lama i landsfykt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tibets_historia
Ledsen för off topic, men SvT:s flathet mot Kina kan även bli flathet mot Ryssland.
De är sååå rädda att stöta sig med Kina för att det är sååå jobbigt när kinesiska ambasaden agerar mot SvT.
Svenska Yle hade rätt bra rapportering om det. https://yle.fi/a/7-10080766
Agerar mot SVT och gör vaddå?
Agera mot SVT?
Nej, så illa är det inte tycker jag.
Det är däremot bra att maila till dem och tala om vad man tycker och ibland kan en anmälan till Mediamyndigheten vara lämplig.
https://mediemyndigheten.se/anmala-program/
I det här fallet tycker jag SvT bryter mot att rapporteringen ska vara relevanta för det valda ämnet och inte ofullständiga. Det är relevant att informera om att Dalai Lama firas i exil i Indien, men det är ofullständigt att inte tala om varför han lever i Exil.
Orkar inte agera mot SVT. Jag har sedan åratal i stort sett slutat titta på SVT och alltid att minnas de många gånger jag har slagit på SVT för att se en debatt om något jag finner viktigt och fått se vänstermänniskor diskutera vilken vänsterlösning som är bäst och att högern är onda eller alla skrikdiskutera mot högerrepresentanten. Nu ser jag alldeles för lite för att kritisera men jag väntar ändå på att förr eller senare få applådera en avfinansiering, åt skogen med “oberoende”, hellre olika och tydligt angiven partiskhet så länge det inte ljugs för sakens skull. Jag är dock fortfarande mottaglig för tips om bra program så om de åstadkommer konstruktiv debatt osv finns det en chans att jag ser det och vartefter ändrar mig. (Deras barnprogram är ok, men jag tyckte bättre om den näst senaste bompadraken)
Men förundran var påståendet att Kinesiska ambassaden agerar mot SVT om de säger något som är ofördelaktigt för diktaturen. Vad gör de då som SVT behöver bry sig mer om än om jag eller andra skickar sura brev?
TU-160… ???
‼️ According to preliminary information, the enemy has lost a ✈️ TU-160 strategic bomber – monitors
Its price may reach $300 million. This is a very significant loss for 🇷🇺 Russia, especially after Operation Spiderweb…
We are waiting for official confirmation!
#Ukraine #Russia
https://bsky.app/profile/blue24world.bsky.social/post/3ltd26k6twc2b
Ganska många uppmanar nu Fighterbomber att vakna 😁😉
Spännande!
✈️🚫 Due to the threat of attacks by UAVs, Russians are once again experiencing a collapse at airports. Flights are temporarily suspended at the following airports: Moscow, Ivanovo, Kaluga, St. Petersburg and Tambov.
‼️ In total, approximately 287 flights were canceled!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltd4hhmsfk2r
Hittar följande i dagens Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-dussintals-ukrainska-dronare-nedskjutna/
Här citeras olika ryska källor. Oj vad duktiga ryska luftförsvaret är, för de sköt ner precis alla ukrainska drönare.
“Det ryska luftförsvaret skriver på Telegram att de under en fem timmars period har skjutit ner totalt 48 ukrainska drönare under lördagskvällen. Fem av dem befann sig i Moskvaområdet, varav minst två var på väg mot huvudstaden.
Enligt tidigare rapporter ska nästan hundra ukrainska drönare ha skjutits ner under natten till lördag och ytterligare 45 under dagen.
I Belgororegionen, som ligger nära gränsen till Ukraina, uppges två personer ha skadats av drönarna – en busschaufför och en bilist.”
Jag hoppas att vi får en justerad version av händelseförloppet från bättre källor än Telegram. Men det så kallade flygplatskaoset är ju åtminstone bekräftat här på bloggen. Svårt att flyga i Ryssland. Tåget går inte heller så bra, enligt DN. Jag hoppas att Putler har jobbiga hälsoproblem och är på dåligt humör.
Om Ukraina skickar jättemånga drönare mot Ryssland så är det inte konstigt om många blir nedskjutna. Det intressanta är vad som hände med de drönare som nådde sina mål. 200 drönare varav 100 nedskjutna är nog jobbigt för Ryssland. Det räcker med att några drönare når högvärdiga militära ryska mål för att det skall vara en framgång för Ukraine. Gärna mål som ger effekt på Richterskalan.
Himlen är röd
Best leave the airports for home Ruskis, or maybe not! 👀
https://bsky.app/profile/freefran.bsky.social/post/3ltd7osjny22n
MASSIVE drone attack on Russia 🤯🦅
Map from DroneBomber
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltd7iqr7w22k
Blodrött.
Bra! Ukraina kan inte ha civilflyg så varför ska orcherna ha det? Jag säger inte att man ska attackera civila flyg men man kan ha drönare i luften som gör det omöjligt att bedriva civil flygtrafik. Det om något kommer göra moskoviterna förbannade. Slut med att sticka till thailand och utnyttja minderåriga. Slut med suparfesterna i dubai. Stäng orchernas luftrum och låt dem åka tåg som UA har gjort nu i tre år.
Det har funnits många stjärnor ifrån Värmland genom tiderna, jag har gillat dem alla, jordnära och så!
Såg nyss ett klipp med Pål som gäst hos Villman och när man genom år rest en del i ett avlångt land, är det fokuset en sällan vara.
Äras den som äras bör!
https://www.youtube.com/watch?v=BOgN3jVgv1w
Samtidigt ni fantastiska!
Kvällsrapporten, Noel
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1941966201401283029.html
Som ni märker är det numera sällan några kartangivelser. Och då är det ändå Putin’s supersommaroffensiv som rullar. Låter som att det går så där…
När civila blöder, vill man bomba kadriyoviter så att skäggen bara yr.
Bomba, bomba, kadyroviter, så skäggen bara yr.
Vi är vapenbröder, de civila blöder.
Låt getterna slippa elände i år.
å,å och å..
Förlåt, ni får ta det som en parentes 😁
Fin lyrik, Lunation
After explosions in Kyiv, drone wreckage has caused a few problems.
The council says windows in a non-residential building were damaged in the Desnyanskyi district.
In Solomianskyi district the water supply and cars were damaged. Though this sounded like more than debris.
Film, rätt hårt pixlad
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltdhcjb6bk2j
One of the many UAVs to be shot down over Kyiv tonight.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltdhhbhiuc2j
The drone alert has now ended across Ukraine.
Little damage reported so far.
There was one explosion in Odesa and what looks like a small fire. It may have been from a falling Russian UAV.
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3ltdifjscyc2j
Inga ytterligare nyheter om att Tu-160 ramlat ner, så det kanske är rykten, vi får väl se. Fighterbomber verkar heller inte ha outat något.
Däremot är det fullt med rykten om att Putin har sagt nej till att sälja Tu-160 till Indien. Så Tupolev har väl samma problem med en president som RTX 😉
Putin ville tydligen inte förarga Xi
Jag tror det saknas förmåga att tillverka några större mängder flygplan i Ryssland. Landet förgör sig självt, eller det är ju Putin som förgör Ryssland.
MatsExtrude
2025-06-24 14:46 – 14:46:05
Det går bra nu, allt enligt plan!
“The Optron-Stavropol plant in Russia, which supplies microelectronics to the military and for Superjet aircraft,has ceased operations.The company is reportedly on the verge of bankruptcy,according to Russian media. It is reported that since March 2025, Optron-Stavropol has suspended its operations”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lse4q5r2g224
Surtrutn
2025-07-06 05:17 – 05:17:02
Konstantin ¡R målar en vacker bild av rysk ekonomi.
https://m.youtube.com/watch?v=a2sGcNdr584
Det trycks rubel.
Företag och privatpersoner betalar inte de varor och tjänster de köper.
Löner betalas inte ut.
Skatteintäckterba minskar, trots skattehöjning.
Banker underlättar för låntagare som inte kan betala sina lån.
Allra bäst är att ett företag (Optron) som, ensamt i Ryssland, tillverkar viss elektronik till flygindustrin är nära konkurs. Enligt flera källor är ett pågående produktionsstopp ett strategiskt hot mot Rysslands förmåga att producera komponenter till både militära och civila flygplan. Orsaken till företagets problem är att den ryska staten inte betalar vad det kostar att tillverka det den köper.
Pengarna tar ju inte slut, dom hamnar ju alltid någonstans… var hamnar alla rubel? Ryzzka staten har väl inte många kvar. Är det vissa oligarker som sitter på stora berg rubel?
Det är väl bara att beslagta alla bankkonton och ersätta dem med IOU:er?
Jo, de tar slut: Ryssland importerar saker som de behöver för att bygga vapen, som de sedan skrotar på Ukrainska åkrar. Detta bygger inget välstånd i landet – en ny bro kan du sätta upp på balansräkningen och bygger välstånd i landet, en skrotad stridsvagn blir direktavskriven på resultaträkningen (pengarna tar slut).
Konstantin är på det hela taget bra, men han är ibland lite för snabb och en aning för spontan i sina slutsatser.
Varför i hela friden skulle Indien nu köpa gamla avdankade Tu-160 (när byggdes den senaste “nya”?)?
Det är väl bara NK och några stackars påtvingade länder i Afrika som har nåt “intresse” av ryska “förmågor”?
Förtroendet för leveransförmåga, serviceavtal, precis all “goodwill” för rysk krigsindustri är ju bortblåst, när ena systemet efter det andra plockas bort eller ramlar ner av sig självt.
Tung kärnvapenbärare?
Om jag antar att wikipedia har rätt så har Ryssland kanske kommit längre än att bygga med överblivna komponenter och halvfärdiga skrov från Sovjettiden, det är möjligt att en ostörd rysk flygindustri nu kan bygga Tu-160. Eller så är jag lurad av renoveringar av gamla flygplan.
Jag förstår att Ryssland försöker återstarta produktionen av dem då de redan har systemet i drift. Men varför skulle Indien köpa ett flygplan som förvisso är snabbt men bara kan vara robotbärare samt bomba efter att det finns luftherravälde och utslaget luftvärn?
Indien som vill bygga vidare på sin egen flygindustri borde satsa på att med någon västpartner utveckla ett lufttanknings, radar(osv) bärande, robotbärande och kanske godsfraktande flygplan. Något högvingat två eller om man optimerar för militär verksamhet fyrmotorigt flygplan med extra redundans i systemen, robust landningsställ, balkar under vingarna, lufttankning, EW installation och katapultstolar. Parallellt med detta skulle Indien med fördel kunna bygga mer industri som bygger civila flygplan. Ryssland har inte mycket att komma med inom detta då de har övergivit den sovjetiska ingenjörstraditionen, de har svårt att göra något mer än att putsa på arvet.
Mats Hultén skriver detta i gruppen Ryssland – allt som rör Ryssland!
https://www.facebook.com/groups/1152883508422070
Hag dristar mig till att kopiera hela inlägget.
Myteri i ryssländska grupperingen Sever på gång?
Jag lyssnade alldeles nyss på en av mina favoritbloggare, Ivan Jakovina, och fick reda på att ett myteri kan vara under uppsegling i Rysslands 155. brigad. Här kommer en liten sammanfattning av vad han berättar:
För Putin måste det som händer nu kännas kusligt bekant – som en upprepning av Wagnerupproret 2023. Den här gången är det dock inte legosoldater, utan en av hans egna elitbrigader – 155:e marininfanteribrigaden från Stillahavsflottan – som vägrar lyda order. Brigaden är en del av den ryssländska gruppen av stridskrafter Sever, som ansvarar för områdena kring Kursk, Brjansk, Belgorod, Sumy och Charkiv.
Enligt Jakovina har 155:e brigaden i praktiken slutat lyda den centrala ledningen. Allt började med att hela brigadledningen – inklusive general Michail Gudkov, Putins personliga favorit – dödades i en ukrainsk Himars-attack i staden Korenievo i Kursk oblast. Att hela kommandot befann sig på ett och samma ställe, i ett vanligt hus inom räckhåll för ukrainska raketer, gjorde det lätt för ukrainsk underrättelsetjänst att slå till. 22 officerare dog, varav 12 höga befäl. Brigaden står nu utan ledning.
Gudkov var ökänd för sin extremt brutala ledarstil. Han lät tortera och avrätta både ukrainska fångar och sina egna soldater. Hans motto var att uppnå resultat till varje pris. Hela brigaden har fått sin personal utbytt fem eller sex gånger sedan kriget började. Trots eller kanske tack vare detta älskades han av Putin. Efter sin död blev han utnämnd till dubbel hjälte av Ryssland, och brigaden döptes om efter honom. Något som väckt stor irritation även inom Ryssland.
Men det verkligt dramatiska är vad som hände efter hans död. Soldaterna i 155:e brigadens stormenhet – där många före detta Wagner-soldater ingår – vägrar nu lyda order. De säger helt enkelt nej. Inte av feghet, utan för att de inte tänker dö i hopplösa självmordsuppdrag längre.
För att “lösa” detta skickade den ryssländska armén dit ännu en ökänd sadist, general Suchrab Ahmedov, som gjort sig hatad i stora delar av armén. Han är känd för att ha offrat tusentals soldater i meningslösa offensiver. Ahmedov reagerade direkt med att ge order om att skjuta soldater som vägrar lyda.
Situationen är nu så allvarlig att flera Telegram-kanaler rapporterar att 155:e brigaden står på gränsen till ett öppet väpnat myteri. Soldaterna vägrar order. Befälen är döda. Och den nya generalen är så hatad att hela gruppen av stridskrafter Sever kan komma att ställa sig bakom en revolt – precis som stora delar av armén i juni 2023 inte försökte stoppa Prigozjins marsch mot Moskva.
Enligt Jakovina är den ryssländska armén djupt demoraliserad, genomsyrad av kaos, inkompetens, plundring och total likgiltighet för soldaternas liv. Och precis som då kan en enda gnista sätta allt i brand.
Källa: https://youtu.be/bRWryB9wZyo
Tack, sådana här uppgifter är hoppingivande. Det är väl om det ville hända något snart!
Instämmer!
Tack Surtrutn!
Man få hoppas att detta är en korrekt beskrivning och att militären till slut reser sig mot Kräkml som oupphörligt skickar dem till meningslösa attacker som slutar med att de blir slaktade!
Och i sista vågen slaktar varandra 😁
Att Wagner vände sig mot Kräklm kändes ju mindre osannolikt, att egna trupper gör uppror känns väldigt osannolikt, men hoppas det stämmer och sent skall syndaren vakna.
Mycket bra. Jag ställer mig frågande till en detalj bara. Oväsentlig i sammanhanget.
En elitstyrka sägs det. Och att personalen är utbytt 5-6 gånger. Det betyder att samtliga blivit dödade eller utbytta var sjätte månad typ i snitt. Och vi kan anta att det då fyllts på med nya rekryter. Det har iallafall sett ut så i rapporteringen.
På 6 månader blir man ingen elitsoldat.
En elitsoldat är någon som dels är specialicerad och dessutom betydligt bättre än den genomsnittliga soldaten.
Så jag ifrågasätter den detaljen. Rätt eller fel? Löjligt? Kanske. Det röck i nerverna för mycket för att låta bli
Allt är väl relativt. Elitsoldater med våra mått mätt låter väl inte så sannolikt. Men inte alltför alkoholiserade eller skyhöga blodfettsvärden kanske de inte har.
Det kan även vara så att enheten på grund av sin status som “elit” har tillgång till utrustning som andra mer “vanliga” förband inte har vilket i sig kan göra den mer effektiv än övriga även om den är långt ifrån sin status från innan kriget startade.
Detta känns mycket hoppfullt, kort beskrivet, äntligen!
Den ryske soldaten är nu, liksom i alla tider, en förbrukningsvara. Den ryska nationen kommer att ruttna sönder innefrån när dess samhälle äter upp sina egna söner.
Förbrukningsvara, just det – illustreras väl av texten ovan där det nämns att denna enhets personal bytts ut fem till sex gånger redan. Resultatet blir förstås allt sämre utbildade soldater, som går åt snabbare vid fronten. En nedåtgående spiral, landet är på väg mot avgrunden med Putin vid spakarna.
Egentligen egendomligt att något sådant inte inträffat förut (i större skala; små lokala tendenser har funnits). Vad har egentligen soldaterna att förlora när alternativet är självmordsattacker? Mycket avslöjande att det är denna sorts generaler, som Putin hyllar – total likgiltighet för människoliv, exakt Putins melodi. Och det är en sådan träskmänniska, som Donald J. Trump känner sig befryndad med och vars ärenden han i praktiken går – säger volymer om Trump själv.
PS: Ett litet språkligt tips: byt ut ryssländska mot ryska …
Han citerar 🙂
Begreppet “ryssländska” nyttjas vanligen för att inbegripa samtliga (190?) etniska grupper som befolkar Ryska federationen. Den ryska etniska gruppen är förvisso störst och dominerande – inte minst i politiskt avseende – men långtifrån den enda…
Inre stridigheter för fienden. Sånt gillar vi
Mycket positivt. Kanske Ukraina kan hjälpa till genom att himarsa Ahmedov?
Två saker här. Bra att Ukraina skjuter bort de höga befälen. Avståndet mellan soldaterna och befälen blir större om de måste hålla sig längre från fronten och det kommer få diverse konsekvenser. Sen att Ryssland använder soldater som förbrukningsmaterial – hur jäkla genomtänkt är det egentligen? En vettig soldat har ju gått i skola och utbildats, dvs så har staten investerat stora summor i soldaten. Att sedan bara kasta bort den investeringen på meningslösa frontalanfall låter så otroligt korkat.
Jag är övertygad om att det både är genomtänkt och tradition, inom ett system med sjuka värderingar.
Att soldaten är kontrollerbar och kan levereras snabbt är viktigare för dem än att soldaten är effektiv.
Frontalanfallen fungerar för att hålla ukrainarna upptagna så de får svårare att motanfalla och de förbrukar ukrainsk ammunition osv.
Historiskt har de varit ett verktyg för att slå två flugor i samma smäll, slita ner fienden och döda egna medborgare som är undermänniskor vars kultur man vill försvaga. Jag tycker vi har sett den gamla praktiken vara synlig under detta krig.
Det brutala systemet producerar även människor som kan upprätthålla den interna förtryckarapparaten, så det gäller att officerare och spärrtrupper klarar sig för de är precis de som behövs för att slå ner uppror och massmörda ickeryssar.
Det är mycket bra att det moderna kriget slår på djupet bakom denna flera hundra år gamla terrororganisation som till sin traditionella natur är starkast vid fronten på marken.
Hoppas intensivt att detta stämmer.
Jag skrev för ett tag sedan att jag inte såg några tecken på att kriget skulle ta slut snart såvida inte något osannolikt skulle inträffa. Men det finns många sådana osannolika händelser. Inte många, om ens någon, såg egentligen ryska arméns revolt 1917 i korten och inte heller Sovjetunionens kollaps.
Hoppas, hoppas, hoppas!
Jag tror det svåra, kanske omöjliga, är att pricka när det kollapsar och inte om det kollapsar.
Konstantins senaste gissning är att det borde hända intressanta saker efter att elit och övre medelklass är tillbaka efter sommarsemestern i mitten augusti. Tycker det verkar rimligt att de försöker leva som vanligt, har tillfälle att fundera och se nya friktioner samt träffa och prata med folk och gamla släktingar under semestern och så kommer de hem till verksamheter och situationer som är ännu mera trasiga än före semestern.
1100 KWIA
3 tanks
7 APV
33 artilleri
2 MLRS
233 UAV
118 mjuka fordon
2 special
de har i alla fall en dj*vla massa prylar i förråden och offrar varelser i tusental varje dag, förråden skall tömmas och köttvågorna är som walking dead och ska elimineras.
Knock ’em dead
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3ltdxcjdchc2f
Tack Justanothernickname och Matsextrude!
👍
Nu är det nära till 30000 artilleri, och 11000 tanks.
Var är tu160an? Eller det är inte bekräftat än?
Är förmodligen inte bekräftad.
Dom räknar väl bara såna dom själva försört?
Slava Ukraini! Megabonk!
AFU: “In total, 184 combat encounters were recorded during the past day.
Yesterday, the enemy launched one missile strike at the positions of Ukrainian units and settlements with the use of four missiles, as well as 90 air strikes, including dropping 154 controlled aviation bombs. In addition, carried out 6040 shellings, of which 135 are from jet systems of salpovogo fire, and engaged 4589 kamikaze drones for impressions.”
“Once decorated by Putin, now on the run: the fall of a Russian oligarch
t looks like a case of the bigger they are, the harder they fall: Konstantin Strukov, one of Russia’s wealthiest businessmen and once close to President Vladimir Putin, is now facing criminal charges and the threat of state asset seizure.”
https://tvpworld.com/87638997/russia-moves-to-nationalize-uzhuralzoloto-who-is-konstantin-strukov
“Russia Moves to Nationalize Country’s Third-Largest Gold Mining Firm”
https://www.themoscowtimes.com/2025/07/03/russia-moves-to-nationalize-countrys-third-largest-gold-mining-firm-a89663
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Godmorgon. Vi håller i !!!
God morgon, vi ger aldrig upp!
Exakt!
Kampen fortsätter !
Ära åt Ukraina
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
God morgon!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
Stort tack till nattpasset!
När det gäller förstatligandet av guldgruvor och en del andra företag med positivt kassaflöde, sysselsatta med att utvinna naturresurser , tror jag faktiskt att det huvudsakliga motivet just ÄR kassaflödet!
De smällrika ryssar , ofta f d oligarker, som är närstående till den inre kärnan av siloviker , och som sedan länge haft vett att frikostigt dela med sig till ” herrarna( t ex Oleg Deripaska) är ännu fredade, men en aning darrar de nog i manshetterna!
Jag kan lätt tänka mig att även deras företag kommer inom kort att drabbas av extraordinära skatter.
Min uppfattning är också att korruptionen i -stanländerna har skjutit i höjden sedan kriget började fullskaligt 2022. Det är rätt lätt att notera förändrade kapital- och kassaflöden men känslan är att antalet mellanhänder har blivit okontrollerbart många och att få eller inga av de räddningsinsatser som en omlokalisering till generiskt -stanland skulle innebära har funkat särskilt bra sett ur den ryska statsapparatens ögon. Jag kan mycket väl ha fel då jag grundar mitt antagande på anekdotisk data. Känner du igen bilden, Perra?
Mycket intressant. Nu var det ett tag sen jag läste personporträtt över silovikklassen så minnet sviker eventuellt. Är din bedömning att oligarkerna helt har förlorat sin relevans som politisk entitet i Ryssland? De sk. Silovikerna kan ta vad de vill/behöver utan reprisalier från oligarkerna eller finns det fortfarande oligarker med någon makt att kunna freda sig själva och sin förmögenhet?
Jag gissar också att en höjning av den ryska omsättningsskatten kommer att ske, skatteuppbörden är enklare att administrera, vad som hittills hållit beslutet avbden åtgärden tillbaka är nog f f a att den kan åstadkomma en hel del gny hos rysk allmänhet.
Sanningen är ändå, krigets kostnader har lett till att federationens kostnader är betydligt högre än dess intäkter!
Jag är visserligen ingen nationalekonom (så rätta mig gärna) men borde inte just höjd moms vara bland de effektivaste medlen för att dämpa den ekonomiska aktiviteten i ett land med marknadsekonomi?
Federationens kostnader, ja, det är lätt att fokusera på dessa, främst därför att det finns ganska öppen information att tillgå, men jag upprepar, än värre är det i många regioners ekonomi i Ryssland !
Intressanta inlägg @Perra (inkluderar alla 3 inlägg ovan), ekonomin i kraftig gungning samt oroligheter i krigsmaskineriet. Det är stora problem för Putler och hans anhang.
Frågan jag har är: vad kan regionerna göra åt sin dåliga ekonomi? Bara brösta problemet och låtsas som att allt är bra?
Först när storstadsregionerna får uppleva rejält försämrad ekonomi och stora protester tror jag att Putler kommer att lyssna.
”During the night of July 6–7, Russia launched 101 Shahed-type and other strike drones, along with 4 S-300/400 missiles from Kursk region. Ukrainian air defense neutralized 75 drones—58 shot down and 17 jammed.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lte6lvmhts2s
Kanske varit uppe tidigare.
Accentmannen pratar en del om det som händer i Azerbajdzjan. Azerbajdzjan levererar tydligen bränsle och vapen till 🇺🇦.
https://youtu.be/o9yC_0gCuOM?si=dZImTtWwP1otBbcc
Om kostnadsberäkningarna stämmer är det ett perfekt sätt att dränera den ryska ekonomin. Behöver inte ens träffa något mål med drönarna, räcker att de visar upp sig så blir det förseningar.
“Collapse at Russian airports due to threat of UAV attacks on July 5-6 could cost airlines up to 20 billion rubles, — Russian media. According to Rosaviatsia, 287 flights were canceled at Sheremetyevo, Pulkovo and Strigino (Nizhny Novgorod) airports, and another 106 were delayed.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lte7plak7k2d
🤬 A drone just hit Zaporizhzhia Polytechnic University: a hole in the building. The city is under massive attack by UAVs, dozens of people are injured.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltedfakfyk2w
🎥 First footage of the consequences of the Russian attack on Zaporizhzhia. The Russians hit the city with 6 Shaheds.
Residential buildings, a university building and enterprises of the regional center were damaged.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltecumpdnc2w
A whole herd of drones has been attacking Zaporizhzhia since the morning: 10 people have already been injured.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltebzop6bs2w
🙏 Meanwhile, in Kharkiv, residential areas have been hit, there are also injuries.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltebzopuqk2w
🦅💥 In the early morning, UAVs (FP-1) attacked Krasnozavodsk Chemical Plant. 540 km from the borders of Ukraine.
The enterprise modernizes various MLRS, produces cartridges, pyrotechnics, infantry flamethrowers.
Bild+geo
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lte62qub3k25
Burn it to the ground!
🇺🇦 Zelensky: In Kharkiv, rubble is being cleared after a strike on residential high-rise buildings. 27 people were injured, including three children. The youngest, a girl, is only three years old. Three people were hospitalized. Unfortunately, one person died in Odesa.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lteezkiztc2n
In total, there were about 1,270 drones, 39 missiles, and almost a thousand KABs over the past week.
We very much expect that our partners will fulfill everything we agreed on. Air defense is the main thing for protecting life. Special attention is paid to interceptor drones.
Tydlig film med störtbombande Shahed
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lte6orp3tk2s
Jag upprepar min kommentar kring uppgifterna om begynnande revolt i 155:e då kanske inte så många scrollar så långt bak och läser om.
“Hoppas intensivt att detta stämmer.
Jag skrev för ett tag sedan att jag inte såg några tecken på att kriget skulle ta slut snart såvida inte något osannolikt skulle inträffa. Men det finns många sådana osannolika händelser. Inte många, om ens någon, såg egentligen ryska arméns revolt 1917 i korten och inte heller Sovjetunionens kollaps.
Hoppas, hoppas, hoppas!”
Just 155:e är dock ett extra hårt utsatt förband. Sutrutns post säger att dom är nollade 5-6 gånger. Är man lite generös kan man säga dubbla antalet. Nu finns det fler som har “nollats” flertal gånger, tex 810:e, men det kan bära för långt att att likställa (sic!) de här förhållandena med flertalet förband?
Men fortsätter sommarens egna utrotningsoffensiv så kanske intressanta saker händer?
Ny tråd!
https://cornucopia.se/2025/07/uppdateras-tre-mordade-i-rysk-terrorbombning-rysk-vapenfabrik-bombad-i-moskva
Fantastisk bild på Lena!
Väcker många fina minnen.