En tillverkare av militär radioutrustning bombades i ryska Stavropol. Ukrainas försvar har befriat byn Kindrativka i Symy Oblast i en lyckad motoffensiv och ryssland tog svåra förluster under gårdagen. Minst två mördades och fem skadades i rysk terrorbombning mot storstaden Dnipro och dess region Dnipropetrovsk.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
En militär radiofabrik i Stavropol bombades under morgonen framkommer av videos i olika vinklar som eldjusterande ryssar publicerat i sociala medier. Se här, här, här och här.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
Ukrainas försvar har genomfört en framgångsrik offensiv och befriat byn Kindrativka i Sumyregionen framgår av DeepstateMaps uppdateringar. Enligt Ukrainas generalstab tog ryssarna svåra förluster i form av 1 080 man, mycket svåra 158 transportfordon, krafitga 35 haubitsar, ovanliga två salvpjäser, normala sju stridsvagnar och låga sju bepansrade skyttefordon.
Minst två personer mördades och fem skadades när Ryssland terrorbombade Dnipropetrovskregionen och storstade Dnipro i en samordnad attack med robotar och drönarrobotar skriver Ukrainska Pravda. United 24 Media uppgav igår kväll att Ryssland använde ballistiska robotar, förmodligen i så fall från ockuperade Krym. I skrivande stund har inte Ukrainas flygvapen publicerat detaljer om vad som användes. Några foton på förödelsen här.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall. Razom do peremohi! Smert voroham!
09:04 Som sker i princip varje dag bombades även Ukrainas näst största stad Charkiv, denna gång med fyra glidbomber, två ballistiska robotar och 15 drönarrobotar.
09:05 Infografik om nattens terrorbombningar som framför allt var mot Dnipro, Charkiv, Zaporizjzja och även Sjostka i norra Ukraina. Som man ser gick de ballistiska robotarna mot Charkiv och Dnipro, där den senare besökts ifrån Rostov Oblast och ockuperade Krym. Sjostka i norra Sumyregionen har bombats hårt upprepade gånger på sistone, t ex här för sex dagar sedan, vilket väcker frågan om Ryssland avser att öppna en ny front även där likt man gjort norr om staden Sumy. Kremls uttalade mål är att skapa tio mil breda ockupationszoner in i Ukraina och längs de regioner som man illegalt hävdar att man annekterat.
17:05 Film på hur brandmän i Charkiv söker skydd i en källare tillsammans med civila och täcker en kvinna och hennes barn och husdjur med sina kroppar under den ryska terrorbombningen.
17:07 Ett foto på en konvoj med bilar som Blågula Bilen ska köra till Ukraina.
17:08 Demonstration av en AI-plugin för FPV-drönare, som monteras mellan kameran och drönare, och mot drönarens styrssystem, vilket gör att den (för stödda modeller) autonomt kan låsa och styra på målet.

17:11 Det blev inte i Ukraina Gripen fick sitt första elddop med skarp vapeninsats utan i Kambodja när Thailands flygvapen bombade mål i grannlandet skriver thailändska The Nation. Man ska bombat kambodjanskt artilleri (“indirect fire weapons”) och alla mål eliminerades varpå samtliga flygplan återvände oskadda. Det senare är viktigt att notera – man inte bara kunde bomba mål, utan också undvika att bli nedskjutna själva.
Iaf så har Gripen nu för första gången använts i kinetisk skarp strid. Kambodja har kinesiska HQ-12 luftvärnsrobotar, som ska anskaffats 2023 och introducerades i tjänst av Kina 2007, och även burna kinesiska MANPADS i familjerna HN, FN och QW, samt eldrörsluftvärn.
17:27 En rysk Su-27UB ska förstörts på en flygbas i ryska Krasnodar Kraj rapporterar den ukrainska underrättelsetjänsten HUR och publicerar en film på det brinnande planet, som alltså utsattes för angreppet från marken. Det är dock ett träningsflygplan, som används för utbildning av nya ryska stridspiloter, men naturligtvis kostsamt.
HUR skriver på Facebook:
“Under natten mellan 25 och 26 juli började ett utbildnings- och stridsflygplan, tillhörande Ryska federationens väpnade styrkor, brinna på flygplatsen “Armavir” i Krasnodarregionen.
Enligt uppgifter från lokalbefolkningen är kommunikationen i samhällena nära flygplatsen utslagen.
Flygplatsen “Armavir” och flygplanen där används främst för utbildning av kadetter vid Krasnodars flygskola.
Motståndet mot Kremlregimen inne i Ryssland ökar.”
19:10 Dagens terrorbombning omfattade 208 Shahedrobotar, tolv ballistiska robotar, åtta kryssnignsrobotar Iskander-K och sju kortdistanskryssningsrobotar Ch-59/69 skriver Ukrainas flygvapen. Luftförsvaret sköt ner 183 Shahedrobotar och sjutton av 27 andra robotar, men man specificerar inte vilka typer.
321 kommentarer
God morgon kämpar!
Grattis till förstaplatsen!
Befriade områden är de bästa nyheterna.
Och när det blir strider inne i Moskva också….
Heja Ukraina!
Lördag!
Godmorgon alla cornucopiavänner!
Godmorgon alla cornucopiavänner!
Frågan är hur stora skador det blev på radiofabriken. Det såg inte så allvarligt ut.
Prickar man bara rätt grej så behöver man inte förstöra hela fabriken!
Jag gillar ryktet att en serverhall slogs ut. Kanske hade de alla maskiner för automatisk ytmontering i samma rum vilket ger rationellast produktion? Kanske small det i ett komponentförråd? Det finns mycket att hoppas på.
Gomorron alla spjutskaftsbärare
Top 10 !!!
Blir en slant till Blågula bilen !
Ära åt Ukraina !
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
👍
Godmorgon.
Tomburksförrådet är tomt, kan ta någon vecka att fylla på, så jag avvaktar med nästa bidrag till dess.
Jag kunde, givetvis, varit först om jag velat men kassan är som sagt tom.
Men snart….
Livet är hårt mot dig Gamle. Finns inga tomburkar har inget druckits 😕
Klokt…. känns ännu sämre nu.
En stor diktare behöver ju aldrig vara torr i strupen, men det är klart inte alltid lätt att få hem tomglasen från alla vänskapliga besök
Så sant
Gomorron! Jag backar dig hr DG.
Kommer du först så pyntar jag i ditt namn. Bara säg vilken organisation. Enda jag önskar är att det är swish.
Ställer upp för dig DG. Säg vilken donation du vill ge, så skickar jag en dosör.
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Läste gårdagstråden, noterade Nylander-plats.
Blir PUU!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
👍
God morgon!
Aldrig!
Aldrig!
God morgon!
Månadens ukrainatusing går till Blågula bilen.
👍
”❗️The 🇷🇺Russian truck market collapsed by 60% in the first half of 2025, forcing Russian truck manufacturer KamAZ to cut shifts at several plants – Russian media Other Russian auto companies are also preparing to cut production.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lutx2tjzde2z
God morgon!
Mycket god morgon!
Three ruzzian Battalions Trapped and Zeroed in Sumy
https://m.youtube.com/watch?v=8W0pLjHf1Nc&pp=0gcJCccJAYcqIYzv
Kadyrov har nästan drunknat i Turkiet!
https://m.youtube.com/watch?v=iTqE3yen8Iw&pp=0gcJCccJAYcqIYzv
Synd att han misslyckades.
Ramzan Kadyrov reportedly hospitalized after nearly drowning on vacation in Turkey
https://meduza.io/en/news/2025/07/25/chechnya-head-ramzan-kadyrov-reportedly-hospitalized-after-nearly-drowning-on-vacation-in-turkey
Som jag väl skrev igår, inte ens Helvetet vill ha honom
Perfekt. Låt honom vänta… förmodligen numera en helt utslagen slemgnom som kommer kräva massa personal i omvårdnad…
” Russia: Apartment building blew up from inside in Saratov, presumably due to a gas leak.”
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3lutvju3urs2x
Jag hörde att lägenheten trillade ut genom fönstret efter att den hade skjutit sig.
😄
😂
😁
😂
Har jag missat det, eller har det varit totalt tyst om vad som händer vid Tiotkino på sistone?
Det brukar betyda att det går bra för Ukraina, för de släpper ingen information då. Sumy ovan skedde eventuellt för någon vecka sedan, men info släpptes först nu.
Dennys Davydov har om det.
https://t.me/pilotblog/22627
Andra inslaget
Godmorgon!
God stämning och låt oss stå fast emot trollen!
Artikel om för och emot en ny Kalmarunion inom Nato.
https://www.svd.se/a/93Jy7p/norden-ryssland-militar-jamforelse-2030?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Bara Bada Bastu är då den självklara nationalsången!
👍🏻
😂🤣
Har inte läst artikeln pga snålhet så detta är fristående funderingar.
Vi har redan ett nordiskt samarbete inom flygvapnen. Det är realistiskt att vi tillsammans kapprustar med den ryska återuppbyggnaden efter förlusterna mot Ukraina och tillsammans alltid kan slå allt ryskt flygvapen som närmar sig vår räckvidd.
Vi kan även tillsammans tillverka och lagra kryssningsrobotar nog för att kunns slå ut och under en tid hålla nere rysk logistik osv väster om Ural om de angriper. (Glesare förmåga längre bort men det räcker med ett avbrott någonstans på en pipeline eller järnväg för att det skall stå stilla ett tag. )
Vi har industri för att rationellt tillverka rejäla volymer luftvärn men det räcker inte att ha stridsekonomiskt övertag mot ryssland. Rysk logistik måste slås ut så vi inte behöver duellera med kinesisk industriell förmåga.
Jag vet inte hur mycket marktrupp som är rimligt. Det är prio 1 för Finland och vi behöver ställa upp. En tumregel skulle kunna vara att Danmark+Norge+Sverige matchar Finland 1:1 med rörlig förmåga som kan rulla till Finland och kämpa inklusive logistik. Räcker det? Vet ej men sänker vi rysk logistik kanske ingen förstärkning behövs så det behöver finnas förmåga att även verka i Baltstaterna, Polen och Ukraina.
Vi har fina små flottor. Om vi vart bättre på att standardisera fartygstyper osv mellan länderna skulle det inte förvåna mig om dubbla pengarna ger tre gånger så hög förmåga. Dvs vi borde genom samarbete och rationalitet kunna kapprusta med två av fyra ryska flottor och alltid kunna skydda det som är viktigast för oss.
En sammanslagen budget borde räcka för en satellitkonstellation i polär bana över oss som garanterar grundförmpgor för navigering, kommunikation och spaning.
Vi har förmåga att bygga de industrier som behövs för att starta och forcera ett kärnvapenprogram om USA kollapsar och Frankrike och UK inte orkar eller vill ersätta på egen hand. Vi är öppna samhällen så jag tror inte att vi kan gå längre än så i hemlighet men det är ok för mig, kärnvapen är ett elände. Vid hög ambition kan det ge nyttor inom fusionsforskning, rymdforskning och generation 4 kärnkraft men allt utom det senare lär gå finansiellt minus men ger möjlighet till prestigfyllda samarbeten med andra demokratier så vi är relevanta för dem.
Jag tror något sådant skulle räcka för att få ryssen att hålla sig hemma. Det skulle stärka Nato och Norden, UK, Frankrike, Polen och återuppbyggt Ukraina skulle vara ungefär jämnbördiga i förmåga och tillsammans vara riktigt starka. USA förblir störst om USA finns kvar men oavsett borde det mesta av ett f.d. USA vilja samarbeta med oss. (Har inte tänkt färdigt om Kanada, de skulle kunna dra nytta av delar av ett sådant nordiskt samarbete. )
Stämmer verkligen siffrorna för ryska brigader, stridsvagnar flyg mm eller är det siffror från innan kriget i Ukraina?
Hur mycket är i fungerade skick det är nått som inte stämmer?
Den viktiga siffran är inte vad ryssland har nu utan vad de kan bygga upp om de skaffar sig ett kompenent och inte så korrupt styre.
Artikeln känns som ett oseriöst försök till att fånga uppmärksamhet. Jämförelsetabeller som haltar betänkligt vad gäller russki och man tar ju inte alls med andra viktiga förmågor som drönare och ballistiska missiler tex. Dessutom undrar jag var han fått siffrorna från när det gäller russki?
Men antal krigsfartyg eller annat hit eller dit visar sällan på verkliga förmågor. Hade samma författare gjort jämförelsen mellan UA och russki innan kriget hade det nog sett rätt illa ut för UA. MEN så blev det ju inte alls….
Obligatorisk läsning om den ryska “befriarna”, alltså fy fan
https://www.dn.se/varlden/elchocker-kallas-samtal-till-putin-nar-ryssland-torterar-ukrainska-fangar/
Fullkomligt vidrig nation, helt klart Nazityskland wannabe
Gamla sovjetiska takter.
Helt ofattbart att vi låter det fortgå år efter år 🙁
Snarare en återgång till Sovjet / kommunismens traditioner.
Jag skulle vilja säga en kombination. Och kraftiga diktaturer har förstås otaliga komponenter som är lika, det ligger i kreaturets natur. Sedan tror jag nuvarande inkarnation av moskvastaten har tex det där med bruket av krematorier mer lika med Tyskland.
FDYOFF
I många avseenden har Sovjetunionen vad styrelseskick gäller bara varit ” skendött”!
Trevligt att återse Dig, FDYOFF!
Viktigt att man uppmärksammar detta.
“vad som händer om ryssarna vinner”
Om ryssarna vinner drabbar det värre än ett kärnvapenkrig.
Här ett kort utdrag som exempel på innehållet i ovannämnda DN-artikel:
Fortfarande saknas flera personer från Kupjansk som hållits i rysk fångenskap. Människorättsbyrån Zmina beskriver hur en Kupjanskbo, Kostyantyn Myronov, dog av skador från tortyren. Hans medfångar berättar hur Kostya, som han kallades, elchockades så länge och så svårt att han inte längre kunde gå. Hans kropp var mörklila och gul efter all misshandel. Kostya tvingades även se på när hans flickvän, som också gripits, misshandlades med batonger. Han dog på sjukhus, någon dag efter att Kupjansk befriats.
Flera FN-rapporter överensstämmer med berättelserna från Kupjansk: De ryskockuperade områdena är svarta hål av övergrepp och förtryck, där tortyr och mord ingår i systemet.”
Dela gärna denna artikel med ev. bekanta som inte stödjer Ukraina fullt ut, utan som i stället bagatelliserar eller likställer de båda parterna (bekanta som i stället stödjer Ryssland tror jag inte många här har… :–).
Inte ett dugg förvånad. I varje totalitär nation gäller en fundamental grundregel: Endast ledaren har värde, andra människor saknar värde. Enda värdet du kan ha, och detta är tillfälligt, är det värde du tillför ledaren. Med det grundtanken kan man behandla andra människor hur illa som helst, för de saknar ändå värde. För ledaren har sagt så.
Tänk på detta när ni tycker att det viktigaste är fred, till vilket pris som helst.
Alex Voronov kommenterar lagförslaget (dock är jag osäker på om de senaste ändringarna är reflekterade i denna ledartext, som skrivits för ett par dagar sen).
https://www.vk.se/2025-07-23/voronov-frys-ukrainas-eu-forhandlingar-7b815
Voronov tar inte upp hela omröstningen.
Servant of the People – 185; (Zelenskyjs parti)
European Solidarity – 3;
Fatherland – 15;
Platform for Life and Peace – 18;
Holos (Voice) – 1;
Restoration of Ukraine – 9;
For the Future –10;
Dovira (Trust) – 17.
Så det är inte bara ett kremlkramande parti.
Tveksamt om nyaste lagförslaget kommit när han skrev det där, håller med om det
Precis. Lite lurigt det där, för ledartexten cirkulerar nu i flera tidningar (de samarbetar ju numera när det gäller ledarsidorna). Jag läste den först i min lokala papperstidning idag, men såg att den kom redan för tre dagar sen i VK.
Poängen kvarstår—folk har fått protestera i fred (trots lokala infiltrationer av maskerade bråkstakar), och vårt stöd måste fortsätta. Alternativet beskrivs ovan i DN-artikeln av Orrenius.
Det är ett utmärkt exempel på demokrati. Folk får protestera, utan repressalier. Dessutom lyssnar makten. Finns nog mer än ett land som kan se och lära här..
Stödet måste fortsätta!!
Japp, kriget vart långt så Ukraina behöver utveckla sin demokrati medan det pågår. Det öppnar för manipulation som kan skada dem men är en förutsättning för att utveckla styrka, ekonomi och trygghet.
Man kan kanske se det som att lämna soffan för att motionera? En skaderisk men sedan kommer fördelarna.
Ögonvittnesskildringar (och tillhörande teckningar) från krigets Ukraina, kommer att bli en utställning i London i september.
https://www.theguardian.com/commentisfree/ng-interactive/2025/jul/26/ukraine-war-drawing-ella-baron?CMP=Share_AndroidApp_Other
Är inte “normala sju stridsvagnar” ganska mycket nuförtiden?
Håller med 👍
Om `låga sju bepansrade skyttefordon.` stämmer så luktar det inte rysk offensiv (eller?) .
Kan Ukraina ha flyttat fram frontlinjen/räckvidden på drönarna?
Ähh, vem bryr sig. Det är 7 närgångna kanoner mindre att oroa sig för.
Vilka hjältar!
❤️🇺🇦 During the night terror in Kharkiv, rescuers covered a woman, a child, and their pet.
Film
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3luu7f6x6xk2c
Officiellt
🦅💥 OFFICIAL: SBU drones hit the Signal plant in Stavropol this morning – one of the largest radio electronics manufacturers in Russia.
It specializes in the production of various types of EW, radar, radio navigation equipment, remote control radio equipment.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3luu6oflcyc2c
Topp 👍
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Topp 👍
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
Bomba allt!
🇺🇦🦅🇺🇸 Zelensky: With Trump, we agreed that the US will buy drones from us. $10-30 billion is now being drafted.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luu4n5soz22x
Jag hoppas verkligen att Sverige gjort något liknande (inte de summorna naturligtvis). Bara att kunna öva mot ett realistiskt drönarhot lär innebära en nödvändig omskakning.
Vill de verkligen skicka detta till ett land som styrs av agent orange?
Självklart skickar dom inte den senaste versionen
Jag slår gärna ett slag för den alldeles utmärkta ledare i dagens upplaga av DN, MASJA_13 i gårdagstråden (06:15) så förtjänstfullt uppmärksammade. Här ett längre citat av den händelse någon finner att artikeln är låst:
“Detta visar hur oerhört viktigt det är att omvärlden fortsätter att förse Ukraina med vapen. Varje gång landet förlorar ett område riskerar befolkningen som blir kvar att utsättas för rysk tortyr. Varje gång landet vinner tillbaka en ort finns chansen att människor kan befrias – så som skedde i Kupjansk.
Därför är det tragiskt att den så kallade fredsrörelsen motsatt sig vapenleveranser till Ukraina. Vilken diplomati eller fredlig civil olydnad har de tänkt ska skydda från ockupation och elchocker?
Det är viktigt att inte glömma bort den ryska tortyren när fokus nu flyttas till korruptionen i Ukraina, efter att Volodymyr Zelenskyj gjort misstaget att lägga fram en lag som försvagar arbetet mot korruption.”
https://www.dn.se/ledare/zelenskyj-gjorde-ett-misstag-men-omvarlden-far-inte-sluta-skicka-vapen-nu/
“…den så kallade fredsrörelsen…”
Bra där – DN… 🫡
Hur vet vi att lagen försvagar arbetet mot korruption? Tvärtom så verkade alla som är insatta tycka att lagen var bra?
🇨🇳 🇺🇦🇺🇸 China wants an endless war in Ukraine, a victory is not in its favor: the reason is that it distracts the US, destabilizes the West and strengthens Beijing’s influence, — The Hill.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lutzmgijk22x
Och usa kan avsluta kriget väldigt fort, om de nu vill kunna fokusera på Asien istället.
Man borde gett massivt stöd till UA.
Bondat med Europa.
Gemensamt visat styrka mot Kina.
Men man fallerade på samtliga punkter
Ja, men det fattar inte den sinnesslöe presidenten i USA. Han kan bara tänka ett steg framåt.
Hen lyckas inte ta ett steg framåt, men väl två tillbaka
🇨🇳🇪🇺🇺🇦 Chinese Foreign Minister Wang Yi was probably dissembling when he recently confided in Kaja Kallas that China “can’t accept Russia losing its war against Ukraine as this could allow the United States to turn its full attention to China.”, – The Hill
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuc4rclbc25
Russia is a far more immediate security concern, and maybe even threat, for China.
If Russia wins in Ukraine, it might be foolhardy enough to attack a NATO country or attempt to annex northern Kazakhstan, neither of which would benefit China.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuc4tqbls25
If Russia loses in Ukraine — however loss is defined — a whole raft of highly destabilizing scenarios could emerge.
Significantly, a weakened Russia would also suit America’s, Europe’s and Ukraine’s interests, even if such a Russia might not be their first choice.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuc4tqdkc25
The implications for American policy are evident. The U.S. should actively pursue what China wants: a weak Russia. That’s easy to achieve by helping Ukraine stop Putin, as the Trump administration may finally be doing.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuc4tqgi225
Hata stormaktsspel och imperialism. Så mycket skit det har ställt till med (gamla stormaktsSverige inkluderat – tur att ingen byggt en tidsmaskin för att återställa det riket… ) .
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️183/208 Russian drones;
▪️17/27 missile.
🚀 Overall Russia launched 12 Iskander-M/KN-23, 8 Iskander-K and 7 Kh-59/69.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lutyzmlg322x
Right now, ballistic missiles are attacking Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuamcttfc25
This year’s drone production will significantly exceed the figures expected at the beginning of the year, — Zelensky
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3luubuznolm2z
Sanctions have significantly slowed down Russia’s economic potential, and we have chosen directions that can have an additional painful impact on the aggressor, — Zelensky
🇺🇦 Zelensky: Report from Syrskyi. Special attention is paid to Pokrovsk direction and Sumy region.
Report from Budanov – the aggressor will feel everything exactly as it should.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luubjhp5lc25
This year’s drone production will significantly exceed the figures expected at the beginning of the year.
Report by the head of the Foreign Intelligence Service: analysis of the application of sanctions against Russia, key results, key priorities.
Lägesrapporten, Noel
Hela Gårdagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1948999635747369125.html
Varför går det inte att skicka dessa patriot något snabbare?🤮
The AFU advanced south of Dibrova in the Serebryansky Forest, Siversky direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1949015928672584167
The electronic budget system shows a 6.28 trillion ruble deficit as of 24 July 2025
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lutjkdf5vk2t
SBU striking Russian drones and ground targets
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3luudgesv3k2r
A drone with a fuselage shape unknown to me was also hit.
Film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3luudnx2wjc2r
✊ In just two weeks, CSO “A” of SBU used strike drones and other firepower to hit:
▪️ 16 tanks;
▪️ 21 APCs;
▪️ 75 artillery systems and MLRS;
▪️ 22 air defense systems;
▪️ 17 EW systems;
▪️ 577 vehicles;
▪️ 80 UAVs and 308 antennas;
▪️ 789 enemy positions;
▪️ 15 ammunition and 7 fuel and lubricant depots.
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuejgtie225
Lite blekt ljudspår.
Angående Stavropol Signal Radio Factory, PJSC
I may not look like a serious hit but immediately after the strike, the company’s website went dark (see image) indicating the target may have been the facility’s data processing center. The Google street view image below was used for geolocation. 3rd & 4th images show the Tank PKT MG module.
Bilder
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3luubum4djz2v
Här en översatt film om drönarattacken mot fabriken.
Folk klagar på att myndigheterna inte ens lyckas få till en varning.
Så vi ser att ryska luftförsvaret är högst tveksamt.
Drones hit the Signal defense plant in Stavropol, a major facility in Russia’s military-industrial complex. The plant makes radio-electronic equipment for combat aircraft, air defense, and electronic warfare systems.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lutuarvz5k2c
Åh vad jag önskar mig en massiv drönarattack mot den nya brontofabriken där ryzzjävlarna producerar shaheder…..
Alabuga borde vara, och är nog, ett högt prioriterat mål.
Och man bygger ju ut väldeliga nu
UA väntar bara tills ryssarna plöjt ned rejäla resurser i utbyggnaden, sedan slår man till (hoppas jag :-)…
👍🏻
Dags för dagens spya.
Men det blir väldigt uppenbart hur Orbán kör ryssnarrativet, nästan inte ens förklätt i andra ord
Hungarian PM Viktor Orban says Ukraine should remain a “buffer state” and work with the EU instead of joining it. He claims EU membership would bring the war to Europe’s heart and calls for “pragmatic cooperation” rather than full integration.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lutyshxvfc2c
Inte bra för blodtrycket att läsa sådant här.
Orban kan buffras tycker jag.
Obbe kan agera buffert mellan asfalt och en 70 tons lastbil, tycker jag.
Vill man ha en trojansk häst (Orban) inne i EU, som öppet stöder EUs ärkefiende, som bedriver ett aggressivt hybridkrig mot EU?
Bäste Orban, vad säger du om att låta övriga länder i EU rösta om att kasta ut Ungern och ta in Ukraina istället. Skulle du våga ställa upp på det?
Inte?
Varför då? Berätta vad för bra du har gjort för EU på sistone.
Han jobbar på att se till att EU blir en rysk vasallstat. Han anser nog att göra ett gott jobb med det, åtminstone har han hittills lyckats sabba massa för Ukraina. Husse i landbaserade moskva noterar det belåtet
HL
.v…haha,
Vd .r.
Ojdå, fick-postning. En av de första som jag gjort här, tror jag 😅
Tidig fylla? 🐕 ?
Tyvärr inte 😕
Eller så fick jag johan no.1-cravings 😉
Har du en hund? 😀
In Sumy, a drone hit the regional administration building, MP Kachura reported. Governor Artem Kobzar said civilian infrastructure was targeted and a drone struck a non-residential facility. No casualties were reported.
Film
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3luueddu4722c
Igår försvann MilitaryNews under kvällen. Vi får hoppas att det är stabilare idag. Så vi kör ännu en Mig-29
The moment when a 🇺🇦Ukrainian MiG-29 fighter jet drops two 🇫🇷French AASMHAMMER guided bombs on 🇷🇺Russian targets on the front
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3luuddomqdu2z
🤔🇺🇦 FT: Up to 70 deputies from the ruling Servant of the People party are potentially refusing to vote for the restoration of the independence of Ukraine’s anti-corruption bodies, fearing that prosecutors will use the restored powers to allegedly take revenge against them.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luudxjaqs225
Tittade på folkets tjänare serien för ett tag sedan. Det är väldigt mycket korruption.
Så 70 politiker är rädd för att anti-korruptionsmyndigheten ska utreda dem, är det så vi ska förstå det?
Det låter lite misstänkt.
OM det nu stämmer!
Jag har ingen koll på hur många i parlamentet som är korrupta.
Nåväl, behöver inte nödvändigtvis vara att dom har solkigt mjöl i påsen, utan en allmän rädsla att någon ska “ge tillbaka” förutsättningslöst?
Det är mycket focus på att försvara sig mot kryssningsrobotar mm borde inte focus vara på att ta bort bärarna av dessa mm. ?
Det är mycket focus på att försvara sig mot kryssningsrobotar mm borde inte focus vara på att ta bort bärarna av dessa mm. ?
Man har ju anfallit ett stort antal flygfält från vilka diverse bombflyg har startat från så flygplansflottan har nog flyttat långt bort från fronten och har därmed lång väg fram. Såg en uppgift på att man till och med måste lufttanka på vägen.
Men man verkar inte anse att man är tillräckligt överlägsen i luftstrid än vilket gör att man inte angripen planen flyg mot flyg s a s. Men det är klart, har man tillräckligt övertag är det snart gjort att radera åtminstone det tunga fluget
Jodå. Allt du behöver är luftrobotar och radar som har längre räckvidd än kryssningsrobotarna som avfyras mot dig. Säg till när du lyckats…
Tänkte på den bombade radiofabriken och hur Ukraina slår mot militära mål och inte ägnar sig åt terror på civila.
Det är imponerande.
Det är imponerande hur dom behåller huvudet kallt, inte alla som skulle klara det. Men dom är oerhört målinriktade (sic!) och vet vad dom gör
Eller kloka.
Eller..
Och kloka
En samvetsfråga.
Om ni visste att Ryssland skulle kapitulera om Ukraina attackerade civila mål, med civila dödsoffer, skulle ni vilja att Ukraina skulle göra det.
(Strunta i att dom inte kommer att kapitulera i verkligheten)
Personligen tror jag att inte ens det skulle få moskvastaten att kapitulera.
Ukraina gör det enda vettiga. Angriper allt som har militär relevans.
Fast mycket mer mot produktion och transporter krävs.
Dessutom har inte ryz så stort problem med att 1000 turister elimineras var dag. denna siffra måste på nåt sätt dubbleras (effektivare bombning, bombkapslar, mm?).
Nej, jag skulle inte vilja se ett krig vunnet med ren terror. Vad har då vinnaren för framtid? Även om krigshandlingar skadar civila skall de ha udden riktad mot militär förmåga med skadorna på civilsamhället som en bieffekt. Ryssland vill skapa en annan form av samhälle, för dem är det konstruktivt att traumatisera så det blir så svårläkt som möjligt.
Tanken har slagit , men då ska det annonseras ut att varje gång ni gör , gör vi. Dock med inriktning på områden rika ryssar bor ej sjuk inrättningar och skolor.Men sen kommer insikten att gör man så är man ju inte bättre än en orsch. Dock så är ju frågan om det måste omvärderas med krigets lagar då man ser hur det funkar i verkligheten. Gäller även andra konflikter där civila drabbas . Allt är inte svart och vitt längre. Tål att grubblas på.
Nej! Då får det hellre ta längre tid!
Så få civila som möjligt måste alltid vara målet!
Som alltid får man väga olika dåliga alternativ mot varandra. Seger med större egna (ukrainska) förluster är sannolikt bättre än en seger där man behövt sälja sin själ. Rysk seger måste dock förhindras till nästan varje pris (kärnvapen inkluderat) och om priset är att Ukraina använder sig av ryska metoder mot ryssar så må det vara så.
Inte säker på att ni ärliga.
Jag lägger till att om Ukraina inte terrorbombar så tar Ryssland över hela Ukraina.
Själv skulle jag inte tveka. Det kommer att rädda enormt många oskyldiga liv och stoppa terrorstatens fortsatta terrorattacker mot andra länder.
Men, dom kommer inte att kapitulera för lite terrorbombning, så det är i högsts grad en hypotetisk fråga.
För att förtydliga, Ukraina ska INTE terrorbomba.
Naturligtvis stöder jag detta alternativ. Anledningen är att om Ukraina inte vinner kommer fler Ukrainska civila att dö. Kan kriget upphöra med bara några tusen civila ryssar döda så är det värt det. Kom ihåg att Ryssland startade kriget.
Hellre 10.000 civila ryssar döda under sex månader än 100.000 civila ukrainare döda under flera år.
Någon får genom att ta fram ett historiskt exempel bevisa att bombning av civila skulle få ett land att ge upp. Det fungerade inte under WWII för Ntyskland. Inte heller för de allierade som bombande tyska städer sönder och samman i slutfasen av kriget. Det var förstörelsen av Ntysklands militära och logistiska förmåga som till slut tömde resurserna..
Det är även en ekonomisk fråga: Det måste vara effektivare att angripa militära och militärlogistiska mål än att använda sina begränsade resurser till att ge sig på bostadsområden. Så länge Ukraina koncentrerar sina resurser på militära mål kan man behålla det moraliska initiativet. Vad skulle väst tycka om sådan vapenanvändning?
Ger man sig på civila mål kommer detta att användas av ryzzland i propagandasyfte för att minska sympatierna för Ukrainas sak och öka ryzzlands möjligheter att få den egna befolkningen än mer (?) motiverad att stödja den “speciella militära operationen”.
Nu var ju förutsättningarna att Ryssland skulle ge upp om Ukraina bombar ryska civila. Kanske inte helt realistiskt men det hela var väl en moralisk fråga.
Nej, man vinner inga krig genom att terror bomba motståndaren.
Så frågan är orealistiskt.
Ukraina gör rätt som fokuserar på att slå ryssland millitärt
Ja. Om moskovitiens “Schwerpunkt”, för att tala med Clausewitz, är en tvåbarnsfamilj i St Petersburg skulle jag inte ha något principiellt emot att Ukraina satte en drönare i köket lagom till frukost. Jag är lite Spock i det resonemanget: “The lives of the many must always outweigh the lives of the few, or the one.”
Men det är ett kontrafaktiskt resonemang, putler skiter fullständigt i befolkningens väl och ve, så länge det finns folk att stjäla från och sykofanter att hylla honom.
“Ändamålet helgar medlen” är världens farligaste tankefigur och ligger bakom mycket av 1900-talets elände. Så nej!
Javisst, men nu handlar det inte om att ändamålen helgar medlen utan vad du gör om du står trängd mot väggen. Ingen har sagt att bombning av civila är moraliskt försvarbart men vad gör du om det är enda utvägen? Som sagt en något osannolik frågeställning.
DET DÄR var en förrädiskt enkel fråga, ty den har ett enormt komplicerat svar, ja det går väl i princip inte att svara på.
Men jag satsar friskt och försöker ändå.
OM, Ifall, det skulle räcka med att Ukraina satt iväg 40 st robotar som slog ner i 5 olika affärscentrum i Moskva och St: petersburg och dödade 2000 ryska civila och att Kreml efter detta omedelbart avslutade kriget, drog sig bort från Ukraina, återförde kidnappade barn, krigsfångar osv, lämnade ut krigsförbrytare och betalade ett krigsskadestånd ..
JA, då skulle jag absolut vilja att Ukraina gjorde detta, ingen tvekan, absolut ingen tvekan.
Det skulle ju nämligen förkorta ryska befolkningens lidande enormt, 2000 st döda på en dag, och sen slippa 500-1000 döda varenda dag i … ja lång tid …
Om jag istället föreställer mig en riktig “bomber Harris”-kampanj, med 2000 ton bomber över olika ryska städer, 5-6 dagar i veckan i 8 år, innan fred nås, och då med kanske 300000 döda civila ryssar och massor av städer förvandlade till bara högar av grus.
Nja, då känns det väl oerhört tveksamt.
Nu beskrev jag två ytterligheter förstås, den teoretiska verkligheten skulle väl ligga någonstans där emellan.
Och jag kan alltså inte avge något svar, egentligen.
Sen, om vi återgår till verkligheten, så är det ju bara att inse att ryzzland inte kommer ge upp av någon sorts bombkampanj som Ukraina har medel till att utföra.
Så hela frågan blir ju bara ett rent teoretiskt resonemang.
På sista raden kan jag bara konstatera att jag tycker att Ukraina gör helt rätt i att hela tiden slå mot rent militära mål, samt mål som stödjer ryzzlands krigsinsats. Och iom att de verkar lyckas så bra hela tiden, dvs får bra utdelning, så är det ju bara att fortsätta.
Då blir man ju samma skrot och korn som moskoviterna.
Argumentation av typen: Om du stryper en kattunge blir mobbardonald snäll, skulle du göra det då? Är i grunden meningslösa eftersom det inte finns något verkligt samband. Men de funkar förvisso för att försöka pejla in folks moral, synd bara om någon får för sig att strypa en kattunge.
Att ryska CB sänkte räntan med 2 procent låg helt i linje med vad de flesta analytiker som följer rysk ekonomi förväntat sig.
Och mer kommer, antagligen kommer räntan att ligga som högst på 15 procent vid årets slut.
Inflationen går också ned, och det beror snarare på att konsumtionen minskar, det är inte bara bilhandlare som har överlager, praktiskt taget alla handlare och i den mån det finns ryska producenter av och med ” sällanköpsvaror” har överlager, och ” extrapriser”finns det gott om i Ryssland för närvarande.
Matpriserna däremot sjunker egentligen inte, sommaren innevarande och kommande skördetid till trots.
Överhettningen av arbetsmarknaden minskar också , och jag tror att vi under hösten kommer att på allvar höra om ryska företagskonkurser och därav följande friställningar, f f a så i redan ekonomiskt mindre gynnade regioner.
Jag är benägen att tro att bankernas kreditåtstramningar som redan finns ökar i omfattning samtidigt som just åtstramningen i sig ÖKAR antalet dåliga lån.
Vi kommer också högst sannolikt se en inte oväsentlig försämring av rubelkursen,vilket kommer att leda till att många, f f a privata banksparare kommer att försöka köpa hårdvaluta och ha som ” madrassreserv”, det är något som ryssar haft som.kapitalförsäkringsmetod i generationer
Bankerna kommer att ha svåra tider framöver, fler dåliga lån, de flesta i rubel, kombinerat med minskat banksparande, men t v syns inga uppenbara tecken på en i närtid förestående riktig bankkrisen som jag ser det.
Men verkligheten förändras fort….
Tack Perra för denna inblick!
Tack för genomgången för den ryzka ekonomin.
Det är mycket värdefullt att få dina inblickar från “fältet”.
Tack Perra, vi håller tummarna för en omedelbar förändring av verkligheten!
Tack Perra! Intressant som alltid!
Man kan fråga sig vad nettot blir av inflatonen som konsekvens av att sällanköpsvaror blir billigare (elastisk prisefterfrågan) och nödvändighetsvaror dyrare, t ex livsmedel (oelastisk efterfrågan). Vi har ju återkommande anekdotiska uppgifter om pris på baslivsmedel som exploderar men hur förhåller det sig i en normal konsumtionskorg? Oavsett om inflationen är efterfrågedriven (tex dyrare basvaror och energi) eller utbudsdriven (t ex minskad produktion av t ex livsmedel) så är resultatet makroekonomisk obalans.
I det sammanhanget är ränteminskningen på säg 5 % obetydligt påverkande inflationen. Det förefaller gå utför.
Man kan fråga sig vilka valutor som ligger i madrassen, knappast USD, EUR eller CHF?
Tack Perra för dina övergripande analyser.
Jo,Volcano, man kan verkligen fråga sig vad nettoinflationen och dess betydelse blir för ett ryskt normalhushåll blir om sällanköpsvaror varor sjunker med säg 25 procent medan lismedel gas,bensin och elräkningar stiger med 20 procent?
Risken med detta är att övre medelklass (typ) fortfarande klarar av ökande livsmedelspriser och samtidigt får råd att köpa de prylar som blivit billigare. Deras röster hörs nog tydligare för silovikerna än nån utsocknes bonde.
🇺🇸🇺🇦 In addition to Patriot systems, Ukraine may receive radars and electronic warfare systems, drone interceptors and artillery from the US, – WP
This week, European defense ministers held a virtual meeting with Pete Hegseth and Alex Grynkewich to discuss the plan.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luun57r6w225
Låt dem få Gripen också?
Byt skiljetecken 😉
!
🚁🇺🇦🤩 Reconnaissance company 47 OMBR “Magura” met with a Ukrainian helicopter in the sky!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luul7xl2lk25
Det är slående hur ofta ryssarna slår mot officiella byggnader mm
The aftermath of today’s Russian drone strike on the regional administration building in Sumy.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luukwegez225
Se även Erik14 12:38 för filmen
📢🇺🇦 GUR experts presented evidence of the supply of Western components for the production of Russian weapons to Ukrainian and foreign diplomats.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luugxc7chk25
🇵🇱🇪🇺 NATO has already warned Poland that Russia will be ready for war with the EU in 2027, — Polish PM Tusk.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3luugm7nwpc25
Jag hade gärna sett att Ukraina hade fått vara före med air strikes..
🇹🇭Thailand has reportedly used 🇸🇪Swedish-made JAS 39 Gripen fighter jets for the first time to carry out air strikes on 🇰🇭Cambodian artillery positions to protect two strategic areas.
This is the first confirmed case in history of the use of Swedish Gripens in active combat operations.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3luukmjgu3m2z
Räknas det inte att JAS deltagit i Nato-ledda insatser tidigare, exempelvis i Libyen?
Då var de planen där för spaning. De genomförde aldrig några kinetiska uppdrag. Detta ska tydligen vara första gången de används för att uppdrag med pang
Det låter rimligt.
Utmärkt. då kan Attack och Spaning i skarpt läge prickas av. Återstår Jakt och det ser jag gärna i Ukraina om man någonsin kan få dit flygplanen.
Släpp Griparna Fria 🎸🎯
Om de ska sälja drönare till USA så kan de kanske prata om restriktioner samtidigt. Antager att usa är väldigt sugna på att få köpa drönare.
När det gäller spaningsuppdraget i Libyen så ansågs resultatet av 39-ornas uppdrag vara väl så bra som det från andra. Den spaningsutrustning som fanns visade sig vara bättre än som förväntades.
Tråkigt att 39:ans första väpnade insats görs i en så meningslös konflikt men bra att flygplanet fungera.
Prokrastinerar det jag borde göra genom att fundera vidare på gårdagens påpekande om behovet av volym hos luftvärn.
Jag tror att det egentligen är ännu värre än vad Lars påpekar om att vi måste bekämpa shaheder osv med luftvärn som är billigare än dem. Detta är ett fullskaligt krig mot ett inkompetent industrialiserat land på nedgång, vi kan komma i krig med ett expansionistiskt Kina som är ett kompetent industrialiserat land som har storleksordningar effektivare industriproduktion.
Detta gör det hela till ett riktigt jobbigt mera-av-allt problem.
Som jag skrev ovan kan vi nog få till luftvärn som matchar Ryssland men det går inte att låta en fiende anfalla opåverkat med ostörd logistik, flödet från lager och fabriker och produktionen måste hindras och störas.
Det går inte att prioritera bort det avancerade och jättedyra luftvärnet till förmån för det enklare och billigare då dessa hot finns kvar och skulle kunna produceras i större volym.
Att beställa mer av det vi redan har borde vara det enklaste beslutet (framförallt då det väl redan är fattat…) och för att kunna kraftsamla när man är utsatt behöver man kunna använda flera olika system parallellt så fler förråd kan användas och flera produktionslinjer vara aktiva för ens krig. Så t.ex. fler Patriot batterier och något mer system t.ex. Aster och nog ännu viktigare att den digitala infrastrukturen med spaning, kommunikation och beslut fungerar för alla system som är tillgängliga för världens demokratier. Detta kräver kontinuerligt övande och att vi samarbetar med så många länder som möjligt. Sverige har här nytta av det stora övningsfält i Vidsel. Saabs systemintegrationserfarenhet är kritisk och vi borde samarbeta mycket med Ukraina, vilket nog görs men skall vara måsfågel.
Detta ger en form av helgardering när alla leverantörer får fulla orderböcker men samtidigt är det fortfarande för lite för de orderböckerna är fulla utgående från den fredstida produktionskapaciteten. Det behöver göras klart att detta kommer att fortsätta skalas upp och att den som kan producera kostnadseffektivast kommer att få den större delen av kakan så det blir en marknadsekonomisk tävlan om att utveckla produkter anpassade för masstillverkning och masstillverka dem.
Samma logik finns för alla typer av robotar.
Både de äldre dyra robotarna och nya innovativa och billigare har samma behov av råmaterial och komponenter. Produktionen av sprängämnen, tändhattar, servomotorer, raketbränsle, raketmotorer och hundratals, ja tusentals andra delar behöver skalas upp. Om USA, EU, Japan, Indien, Sydkorea var för sig försöker åstadkomma oberoende försörjningskedjor ökar chansen att vi med handel emellan oss lyckas vara oberoende av parter vi blir i konflikt med. Just nu vore det pinsamt om vi skulle hamna i krig med Kina, våra försörjningskedjor skulle kollapsa och fälla oss och som tur är skulle Kina falla på sina importberoenden och så blir det någon form av gyttjefajt mellan ammunitionsbrist och svält. Det vore FANTASTISKT om det drogs slutsatsen att vi inte skall kriga och först territoriella anspråk och sedan arméer nedrustas men det är en önskedröm och Putin och Xi med kulturen runt dem har en annan önskan.
Om vi återigen tar ner det på en lokal svensk nivå så är rejäla investeringar i produktion av råmaterial och enstaka komponenter relevant för att bygga upp EU:s och den fria världens förmåga och det ger oss möjlighet att genom byteshandel (Jaja, pengar men att BEHÖVA göra affären är viktigare än pengar. ) få ihop det vi behöver. Vi behöver inte hela kedjan för att en investering skall vara meningsfull, vi behöver bara göra mycket och med bra kvalitet av något som vi och många andra behöver.
När det gäller lokal produktion av hela system skall vi givetvis fortsätta med robot 70.
Går det att utöver den vanliga roboten ta fram en billigare som är lättare att massproducera och som kanske offrar prestanda? Naturligtvis skall vi göra detta!
En intressant detalj är Robot 90 som är Robot 70 med en mekanisk servolavett på ett fordon och datorstyrning.
Ukraina har något motsvarande på gång som skall kunna skjuta olika MANPADS och kanske även annat så som laserstyrda som Robot 70 eller bara tunga kulsprutor. Vitsen med detta är uppenbar, man får ut mer prestanda ur robotarna när radarn vet vart vapnet skall pekas och en människa inte är del av loopen och ger fördröjningar, det är lättare att upprätthålla konstant eldberedskap dygnet runt och vapnen blir mera utbytbara med varandra och kan användas av samma personal utan ny utbildning.
En sådan plattform borde även skjuta nya typer av billigt luftvärn så som jaktdrönare och nya robotar så som den brittiska budgetlaserföljaren.
Här vet jag inte vilka plattformar som är lämpade för varje typ av system och det är en pågående utveckling. Något jag håller på är att det är bra med dubbelanvändning om den mestadels går att åstadkomma i mjukvara, att lågpresterande laserföljare även kan användas som lågpresterande robot mot markmål, att jakt FPV som inte hinner ikapp just nu i denna konflikt aktuella mål kan användas mot markmål osv. Man kan jämföra med Robot 70 som har en liten pansarbrytande laddning som både kan slå ut attackhelikoptrar och splitterskyddade stridsfordon. Jag vet att detta önskemål gör det som skall vara billigt dyrare men ammunitionsbrist kommer inte bara att vara ett problem för luftvärnet.
När det gäller billiga robotar i volym kommer jag spontant bara på ett moget system och det är Iron Dome vars utyecklare vi borde samarbeta med. Det landet har nu även bekymret att Shahed är debuggat, vidareutvecklat och om Ryssland inte besegras i grunden har de då fabriker för att deras självutnämnda huvudfiende skall kunna ha 10 ggr så många tillgängliga.
De industriella giganterna Sydkorea och Japan med sina jobbiga grannar borde ha mycket intressant på gång och de har mycket mera konsumentelektronikindustri osv än vi. Finns det rester av industri som tidigare masstillverkade VHS spelare finns det t.ex. en grund för att kunna bygga industri som kan masstillverka servon och drönare.
Och så har vi det tråkiga gamla eldrörsluftvärnet, hur håller vi ingång produktionslinjerna för systemen och ammunitionen över tid? Finns det något där som vi missar? Typ att 105 mm haubits med enhetsammunition är på gång att fasas ut till förmån för 155 mm med modulärt krut. Är denna kaliber och kanontyp användbar som eldrörsluftvärn och meningsfull att hålla igång för detta som “Tung Tridon” som kan användas som haubits i andra hand?
Och stridsfordonens självskyddssystem mot pansarskott och pansarrobotar blir nu det minsta mikroluftvärnet mot de minsta drönarna och för skydd mot verkansdelar i eller från större drönare. Här finns samma industriella logiker och massor borde hända som är svårt att förutspå. Periodvis och vid kraftsamling borde detta ge övertag för det klassiska rörliga pansarkriget varvid det blir lika omöjligt att överge som första världskrigets skyttegravar och andra världskrigets och kalla krigets fortifikationer. Undrar om något någonsin blir permanent föråldrat inom krigföring? Det är som sten-sax-påse i åtta led och plötsligt dyker det upp en krigsvinnande åsna som drar en krigsvinnande kärra även om åsnan är ett litet autonomt bandfordon.
(Prokrastinerat färdigt? Nä, jag gör lite mer kaffe. )
Prokrastinerar det jag borde göra genom att fundera vidare på gårdagens påpekande om behovet av volym hos luftvärn.
Jag tror att det egentligen är ännu värre än vad Lars påpekar om att vi måste bekämpa shaheder osv med luftvärn som är billigare än dem. Detta är ett fullskaligt krig mot ett inkompetent industrialiserat land på nedgång, vi kan komma i krig med ett expansionistiskt Kina som är ett kompetent industrialiserat land som har storleksordningar effektivare industriproduktion.
Detta gör det hela till ett riktigt jobbigt mera-av-allt problem.
Som jag skrev ovan kan vi nog få till luftvärn som matchar Ryssland men det går inte att låta en fiende anfalla opåverkat med ostörd logistik, flödet från lager och fabriker och produktionen måste hindras och störas.
Det går inte att prioritera bort det avancerade och jättedyra luftvärnet till förmån för det enklare och billigare då dessa hot finns kvar och skulle kunna produceras i större volym.
Att beställa mer av det vi redan har borde vara det enklaste beslutet (framförallt då det väl redan är fattat…) och för att kunna kraftsamla när man är utsatt behöver man kunna använda flera olika system parallellt så fler förråd kan användas och flera produktionslinjer vara aktiva för ens krig. Så t.ex. fler Patriot batterier och något mer system t.ex. Aster och nog ännu viktigare att den digitala infrastrukturen med spaning, kommunikation och beslut fungerar för alla system som är tillgängliga för världens demokratier. Detta kräver kontinuerligt övande och att vi samarbetar med så många länder som möjligt. Sverige har här nytta av det stora övningsfält i Vidsel. Saabs systemintegrationserfarenhet är kritisk och vi borde samarbeta mycket med Ukraina, vilket nog görs men skall vara måsfågel.
Detta ger en form av helgardering när alla leverantörer får fulla orderböcker men samtidigt är det fortfarande för lite för de orderböckerna är fulla utgående från den fredstida produktionskapaciteten. Det behöver göras klart att detta kommer att fortsätta skalas upp och att den som kan producera kostnadseffektivast kommer att få den större delen av kakan så det blir en marknadsekonomisk tävlan om att utveckla produkter anpassade för masstillverkning och masstillverka dem.
Samma logik finns för alla typer av robotar.
Både de äldre dyra robotarna och nya innovativa och billigare har samma behov av råmaterial och komponenter. Produktionen av sprängämnen, tändhattar, servomotorer, raketbränsle, raketmotorer och hundratals, ja tusentals andra delar behöver skalas upp. Om USA, EU, Japan, Indien, Sydkorea var för sig försöker åstadkomma oberoende försörjningskedjor ökar chansen att vi med handel emellan oss lyckas vara oberoende av parter vi blir i konflikt med. Just nu vore det pinsamt om vi skulle hamna i krig med Kina, våra försörjningskedjor skulle kollapsa och fälla oss och som tur är skulle Kina falla på sina importberoenden och så blir det någon form av gyttjefajt mellan ammunitionsbrist och svält. Det vore FANTASTISKT om det drogs slutsatsen att vi inte skall kriga och först territoriella anspråk och sedan arméer nedrustas men det är en önskedröm och Putin och Xi med kulturen runt dem har en annan önskan.
Om vi återigen tar ner det på en lokal svensk nivå så är rejäla investeringar i produktion av råmaterial och enstaka komponenter relevant för att bygga upp EU:s och den fria världens förmåga och det ger oss möjlighet att genom byteshandel (Jaja, pengar men att BEHÖVA göra affären är viktigare än pengar. ) få ihop det vi behöver. Vi behöver inte hela kedjan för att en investering skall vara meningsfull, vi behöver bara göra mycket och med bra kvalitet av något som vi och många andra behöver.
När det gäller lokal produktion av hela system skall vi givetvis fortsätta med robot 70.
Går det att utöver den vanliga roboten ta fram en billigare som är lättare att massproducera och som kanske offrar prestanda? Naturligtvis skall vi göra detta!
En intressant detalj är Robot 90 som är Robot 70 med en mekanisk servolavett på ett fordon och datorstyrning.
Ukraina har något motsvarande på gång som skall kunna skjuta olika MANPADS och kanske även annat så som laserstyrda som Robot 70 eller bara tunga kulsprutor. Vitsen med detta är uppenbar, man får ut mer prestanda ur robotarna när radarn vet vart vapnet skall pekas och en människa inte är del av loopen och ger fördröjningar, det är lättare att upprätthålla konstant eldberedskap dygnet runt och vapnen blir mera utbytbara med varandra och kan användas av samma personal utan ny utbildning.
En sådan plattform borde även skjuta nya typer av billigt luftvärn så som jaktdrönare och nya robotar så som den brittiska budgetlaserföljaren.
Här vet jag inte vilka plattformar som är lämpade för varje typ av system och det är en pågående utveckling. Något jag håller på är att det är bra med dubbelanvändning om den mestadels går att åstadkomma i mjukvara, att lågpresterande laserföljare även kan användas som lågpresterande robot mot markmål, att jakt FPV som inte hinner ikapp just nu i denna konflikt aktuella mål kan användas mot markmål osv. Man kan jämföra med Robot 70 som har en liten pansarbrytande laddning som både kan slå ut attackhelikoptrar och splitterskyddade stridsfordon. Jag vet att detta önskemål gör det som skall vara billigt dyrare men ammunitionsbrist kommer inte bara att vara ett problem för luftvärnet.
När det gäller billiga robotar i volym kommer jag spontant bara på ett moget system och det är järnkupolen vars utyecklare vi borde samarbeta med. Det landet har nu även bekymret att Shahed är debuggat, vidareutvecklat och om Ryssland inte besegras i grunden har de då fabriker för att deras självutnämnda huvudfiende skall kunna ha 10 ggr så många tillgängliga.
De industriella giganterna Sydkorea och Japan med sina jobbiga grannar borde ha mycket intressant på gång och de har mycket mera konsumentelektronikindustri osv än vi. Finns det rester av industri som tidigare masstillverkade VHS spelare finns det t.ex. en grund för att kunna bygga industri som kan masstillverka servon och drönare.
Och så har vi det tråkiga gamla eldrörsluftvärnet, hur håller vi ingång produktionslinjerna för systemen och ammunitionen över tid? Finns det något där som vi missar? Typ att 105 mm haubits med enhetsammunition är på gång att fasas ut till förmån för 155 mm med modulärt krut. Är denna kaliber och kanontyp användbar som eldrörsluftvärn och meningsfull att hålla igång för detta som “Tung Tridon” som kan användas som haubits i andra hand?
Och stridsfordonens självskyddssystem mot pansarskott och pansarrobotar blir nu det minsta mikroluftvärnet mot de minsta drönarna och för skydd mot verkansdelar i eller från större drönare. Här finns samma industriella logiker och massor borde hända som är svårt att förutspå. Periodvis och vid kraftsamling borde detta ge övertag för det klassiska rörliga pansarkriget varvid det blir lika omöjligt att överge som första världskrigets skyttegravar och andra världskrigets och kalla krigets fortifikationer. Undrar om något någonsin blir permanent föråldrat inom krigföring? Det är som sten-sax-påse i åtta led och plötsligt dyker det upp en krigsvinnande åsna som drar en krigsvinnande kärra även om åsnan är ett litet autonomt bandfordon.
(Prokrastinerat färdigt? Nä, jag gör lite mer kaffe. )
Har något nyckelord som fastnar i filter, nåja, sådant händer.
Jag tog inte upp BAMSE som togs fram under slutet av kalla kriget, om jag har förstått det rätt som ersättare för 40 mm eldrörsluftvärn för flygbaser osv. Jag har ingen aning om systemets insida med det är säkert klokt att se över om det kan uppdateras och produceras kostnadseffektivt med nu tillgängliga komponenter. Jag är inte så imponerad av den bogserade lavetthytten, varför inte ställa den på ett komplett mindre fordon med utfällbara stödfötter?
En annan detalj i luftvärn med mera är skenmål och skenverksamhet, det borde gå att åstadkomma mycket mer av detta och även skenförband behöver personal som sedan kan vidareutbildas till förband med tänder.
Systemet är 30 år gammalt och behöver göras om i grunden. Konceptet är bra, med rätt enkla, billiga robotar, men samtliga komponenter behöver bytas ut och datorkraften uppgraderas till dagens nivå. Anledningen till detta är att BAMSE fortfarande är ett rätt dyrt system, ingen man skjuter ner Shahed med, och då bör prestanda vara moderna.
Kunde man dessutom ta fram jskitrb26 (JaktSkitRobot m/26) för Shahed som kostar en tiondel eller mindre av en vanig robot och skjuta det från samma lavett vore detta en idé.
Jag tror du tänker klokt.
Ett grundläggande teknikval är rörlig lavett som man pekar mot skjutriktningen eller ungefär vertikalstartande robot som gör allt manövrerande. För små robotar och korta skjutavstånd tror jag på rörlig lavett.
Hur skall roboten styras? För Robot 70 odyl följer den en laserstråle vilket ger knepiga krav på roboten, den har raketutblås på sidan för att kunna se bakåt men det går inte att störa. Robot 23 Bamse har radiolänk och många andra har det men då är det svårare att göra det störtåligt.
Robot 23 Bamse är en tvåstegsrobot, ungefär en Robot 70 med en booster som skjutsar iväg den rejält.
Kanske är det första steget jätteenkelt men två steg borde ger extra kostnader jämfört med en biffigare robot.
Var skiftet sker är inte självklart, det går nog att göra många examensarbeten på det.
Det viktigaste kan vara tillgängliga produktionslinjer för komponenterna.
Killgissar jag en efterföljare skulle det bli:
Ett fordon som kan ha operatör i förarehytten men även användas helt fjärrstyrt.
Eget elverk på fordonet och batterier.
IP kommunikation med flera möjligheter.
Mediumpresterande optiska och IR sensorer för egen målsökning varvet runt.
En lågpresterande spaningsradar som option.
En högpresterande målföljare från RBS-70 familjen och dess “laserpekare”
Radiolänk för andra robotar.
Och så skjuter den RBS-70 med flera robotar.
Jag tror du hr rätt. Men, SA-2 Guideline hade en booster i baken på roboten. Om du grovriktar mot målet med den rörliga lavetten, kan delvis göras med att svänga lastbilen lavetten sitter på, och sparkar iväg roboten med den dumma boostern har du sedan en helt vanlig robot att styra. Om det går att ordna med störfast radiolänk är väl detta billigare. Vet inte men tror inte Shahed verkar i telekrigsmiljö, dvs man har inget flygplan som ligger i närheten med störsändare.
Då skulle den enklare antishahedroboten kunna köra på radiolänk. Sedan finns ju idag billiga kameror som skulle kunna ingå i målsökaren. Sådana fanns inte på 90-talet och beräkningskraften var för dålig.
Nej, absolut inget grovriktande genom att svänga runt bilen med lavetten, det är taktiskt vanvett att vara beroende av långsam bilkörning.
En ostyrd booster blir billigt men borde kunna göra att man hamnar väldigt fel vilket begränsar boosterns storlek och så stiger kraven på mekanisk precision.
Billiga kameror och billig bildbehandling är helt klart en grej. Vi har även div billiga komponenter från bilindustrin.
Störtålig radio borde vara något som utvecklas i hög takt just nu. Och man kan sända med god riktverkan och hög effekt. (Och bli ett bra mål för typ HARM… :-/ )
STRIX (målsökande pansarbrytande ammunition till 120mm GRK) har en extra valbar booster (banmotor) för att komma lite längre. Det är en tillsats som ger ett visst antal N under ett antal sekunder och den är nog vare sig dyr eller komplicerad. Det är knappast heller svårt med precisionen i boostertillskottet; jag inbillar mig att den innehåller fast krut och vikten är lätt att kontrollera vid tillverkningen.
Att skjuta luftvärnsrobotar med snabbriktande granatkastare borde vara fullt möjligt men det är rejäla G-krafter om det skall ge någon hastighet ur eldröret.
Tänk istället högt flygande (högre än shahederna) mycket stora “helikopterdrönare” eller “zepelinardrönare” som var och en har många, minst femtio lättare robotar var som glider/faller/flyger/skjuts nedåt mot shahederna innan de kommit in över känsliga mål (shahederna når aldrig ens fram till sin egen fallbana). Dessa tunga drönare försvaras mot fi-flyg med vanligt luftvärn och flyg. De hänger på säg 50-100 km avstånd från varandra och täcker hela anfallsriktningen med god marginal. Grundidén är att långsamflygande billiga föremål tar man uppifrån med ännu billigare robotar som skjuts/faller/glider/flyger från ett tekniskt överlägsen luftskepp.
Jaaa!
FiN, say the words!!
😁😉
A SU-27UB aircraft was destroyed at the 🇷🇺Armavir airfield in Russia, – the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of 🇺🇦Ukraine.
Värmande film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3luupgwm6xu2z
✈️🔥 On the night of July 25-26, a training and combat fighter of the Russian Armed Forces, SU-27UB, caught fire at the Armavir airfield in the Krasnodar Krai, – GUR
Resistance to the Kremlin regime inside Russia is growing.
Samma film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luupnkszmc2p
✈️
Hurra 👌😇 🥂
Russia is actively testing naval drones with a huge warhead – Baltic Fleet is using such UAVs during the large-scale naval exercises.
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuqaee7ak2p
In this image of the Lyutyi striking the front of the office building for the Signal Radio Factory in Stavropol, there is a large cloud of smoke visible behind it where the factory building is located (circled in image 2) caused a possible prior strike (Shahed analogue?).
Bilder
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3luumpgr7pe2g
Jag delar denna bedömning. Har sett både An-196 Lyutyi och den “shahedliknande” på attackfilmerna mot fabriken
🦅Annual production of strike drones in Russia can reach 60,000 units.
🤔 Radio Liberty study: does Russia really produce more weapons than NATO countries.
Sammanställningar
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luusvmvxbs26
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luusvoxwmc26
Kherson region. An attempt was made. Sea mine decided otherwise.
#russianLosses
#UkraineWillWin
https://bsky.app/profile/babayagafella.bsky.social/post/3luutarsefs2b
Lätt varning för flygande ryss.
Gripen eller, HUR?
Alltid!
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
Ondskans axelmakter ska inte tillåtas ha NÅGOT som kan flyga!!!
🦅🇺🇦
Reported as an unknown Ukrainian jet UAV found after the latest attacks on Russian territory.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuvh2xd6c2s
📉 Russia’s once-growing military economy is cracking, — Bloomberg.
Hard times are coming to several key areas at once: the effects of war, Western sanctions, labor shortages, falling oil prices, rising currency prices, and high interest rates are making themselves felt.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3luuvd5cbds2s
A case in point is the coal industry. It has suffered a triple blow: loss of suppliers, financiers, and customers.
Sanctions have blocked access to mining equipment from Europe, USA, Japan. Chinese quality does not meet industry expectations. Path to EU financing through loans and bonds is closed.
🤬 The inscription “Made in Russia” on the wreckage of a missile that destroyed a building in the Dnipropetrovsk region looks like a defiant challenge. War criminals are supposedly flaunting their impunity. But one day their impunity will end, — Borys Filatov
Film, ingen varning
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3luuujufpok24
Typ 😅😂😁
Emm… What?
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuy6dpamc2g
Den som vill att ryssarna ska få Donbass vill att folket ska törsta ihjäl
2012 – Donetsk hosts EURO 2012 ⚽️🎉
2025 – Donetsk welcomes a water tanker with applause…
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luuwbmgpdk2s
17:08 Fel länk LW!
Den sista meningen var ju väldigt intressant. “Motståndet mot Kremlregimen inne i Ryssland ökar”. Undrar vad de har för belägg för det, men de skulle väl knappast göra det uttalet utan belägg. Såvida de inte vill elda på motståndet möjligtvis.
Jag har svårt att se något ökat motstånd inom ryZ, mer troligt att federationen i sig kan kollapsa när de tröttnar på att mjölkas på resurser och människor till moskoviterna. Men allt bygger på korruption så det är inget normaltillstånd. Men att ryZ federationen spelar på sista refrängen tvivlar jag inte på.
19:10 är över 200 Shahed det nya normalläget?
17:11 Viss moralpanik kan förekomma. “Jamen vi kan ju inte sälja vapen till såna som faktiskt använder dem!”
Vi lånar av princip inte ut pengar till folk som inte har pengar.
Hasse & Tage “På banken”
https://www.youtube.com/watch?v=5L07E7OR18c
Bäst ”affär” görs med båda sidor. Kambodja verkar sakna Erineye så som Pakistan innehar.
Lång artikel om när Muzk drog undan mattan för UA under motoffensiven 2022.
https://www.reuters.com/investigations/musk-ordered-shutdown-starlink-satellite-service-ukraine-retook-territory-russia-2025-07-25/
Undrar hur det hade gått om han avstått. Bra tror jag, med tanke på alla tomma hot om eskalering Moskva levererat sedan dess.
Sverige har ett oerhört bra mobilnät. Vet inte hur lätt detta är att störa ut för en angripare men helt klart är att fungerar bara mobilnätet så behövs inte starlink. Om man nu inte anfaller just där bloggaren bor.
Tror inte att det nätet kommer vara operationellt speciellt länge i en krigssituation. Speciellt inte i frontläge.
Sveriges myndigheter och totalförsvar har även ett eget “internet” med möjlighet till trådlös förbindelse över stora delar av Sverige:
https://cornucopia.se/2023/08/test-av-teracoms-tradlosa-bredband-for-totalforsvaret-fyra-ganger-battre-an-telia-hos-bloggen/
Gamla NMT-nätet. Sedan finns även GSM-R som järnvägen använder. Luftfarten använder även markbaserade VOR-fyrar men det verkar som de ska avvecklas…
Donald Tusk säger nu att Ryssland och Kina är redo för en global konfrontation 2027
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=a3d728d0-3389-498e-9bf7-621ac5f29531
Skall man gå med i HV, köpa segebåt som klarar Atlanten eller be ofta och länge?
https://omni.se/polen-ryssland-redo-for-global-konfrontation-2027/a/dRVMaO
Polen: Ryssland redo för ”global konfrontation” 2027
Av Jacob Ruderstam
Publicerad 26 juli, 19:32
Eftersom vi nu är varnade har vi chansen att göra motdrag, göra oss redo osv. Ju mer vi gör nu ju mindre är risken att ryssen kommer.
Atlanten. Bara du inte tänker på taco-staten, för där är det få som har chansen att komma in, såvida du inte har miljoner dollar till gräddfilen
Min åtgärd när vi inte visste om ryssen var på väg även mot oss 2022 var att köpa på mig mer ammunition. Hustrun tog reda på var närmaste skyddsrum ligger. Sedan dess har jag även preppat med mat. Vi flytt int.
Mentalt förbereda sig att stå emot och delta i totalförsvaret, vilket o de allra flesta fall helt enkelt handlar om att fortsätta gå till jobbet.
Angående Su-27
Su-27UB (“Flanker-C”), som råkade brinna upp i Ryssland.
Jag har kikat lite. Det har bara tillverkats 18 st av dessa. Hur många som är luftvärdiga idag vet jag inte.
Men en mindre än förut är det i alla fall 😉
Ingen katastrof troligen, men allt som lägger grus i maskineriet är trevligt
Sett uppgifter om 30m$
Eftersom det troligen inte nytillverkas så blir det ingen monetär kostnad, men det blir en kostnad i förmåga.
Det är Elfving som är experten.
https://omni.se/expert-om-halvautomatiska-vapen-till-ukraina-de-ar-inte-bra-i-strid/a/QMVwKJ
Expert om halvautomatiska vapen till Ukraina: ”De är inte bra i strid”
Av Jacob Ruderstam
Publicerad 26 juli, 18:52
Nej de kanske inte passar i skyttegravar. Men allt är inte skyttegravar, Det behövs vapen till hemvärnet som skyddar objekt och patrullerar gator. Det behövs vapen för vägspärrar och inom polisen.
Men det är ju bra att en expert totalt sågar all användning av AR-15. Sedan vet jag inte om Ukraina ens har efterfrågat dessa vapen samt att det är tveksamt att avväpna svenskar.
Tror det finns vapen i mängder redan.
Och det handlar nog bara om att lägga in återköpen i Ukrainabudgeten, fult.
Det är inte särskilt mycket pengar det handlar om så jag tror inte att budgetfrågan haft någon betydelse.
Då hade dom ju kunnat ge dom utan att belasta budgeten.
🧊🇺🇦 Ukrainian polar explorers have shown an iceberg that looks like a white sandwich with a blue layer.
Ukraina har även mångårig forskning i polartrakterna
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luv6vhcytc2r
💥 Repelling of big Russian assault near Bilohorivka by border guards of “Phoenix” unit.
Film, ingen direkt varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luv5kkcbak2f
Spänningshöjande ljudspår.
En julgran till har fått bita i gräset
☠️ Defense Forces Eliminated Commander of Russian Regiment in Kharkiv Region.
“Defense Forces destroyed the commander of 83rd Motorized Rifle Regiment of 69th Motorized Rifle Division, Colonel Lebedev, who commanded assault operations in Velyky Burlutsk direction,” Khortytsia.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luv4qtircc2r
17:11 -> E.S.T/E.S.H.T 😉
DN toppar för mig just nu om att Ukraina kämpar för att få 10 ytterligare Patriot-system.
https://www.dn.se/varlden/zelenskyjs-kamp-for-patriot-efter-trumps-vandning/
tror den mesta av informationen i artikeln kommer härifrån:
https://www.ukrinform.net/rubric-defense/4018781-zelensky-ukraine-needs-10-patriot-systems-funds-secured-for-three.html
Helt avgörande är såklart tillgången på missiler, och vad jag vet har bara Tyskland av de europeiska länderna nån fabrik på gång för licenstillverkning.
Zelensky igen: “We’re still fighting to obtain production licenses. It’s important that Germany is establishing a manufacturing site. Not in Ukraine yet, but at least within Europe, among allies we have good relations with.””
Här en källa som angav att fabriken (i södra Tyskland) började byggas i slutet av 2024, och första missilen verkar planeras levereras under 2027…
https://www.stripes.com/theaters/europe/2024-12-02/construction-begins-patriot-facility-germany-16032845.html
Man undrar om det inte skulle gå snabbare att skala upp inhemska varianter?
Missilerna från denna fabriken omfattas fortfarande av amerikanska exportrestriktioner (vilket såklart är praxis i branschen, för komplexa system som dessa).
Jag tror ryssarna fortfarande vill göra en offensiv mot Pokrovsk nu i sommar (förutom mot tex Sumy, sydfronten osv)
🔥 The entire enemy column was destroyed.
Artillery and SBS 155th ombr thwarted the enemy assault on the Pokrovsk direction. For the first time in a long time, the Russians threw armored vehicles into battle.
Film, ingen större varning
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luv2fell6k2x
🪴 💥 Russians complain about new Ukrainian “Flowers of Death”, a bottle filled with explosives works perfectly…
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3luuztfdnhs2x
Googles AI har missförstått totalt 🙂
AI-översikt
The term “Flowers of Death” likely refers to the Ukrainian cultural tradition of using flowers, particularly in funerary contexts, and the symbolic meanings associated with them. In Ukraine, even numbers of flowers are typically reserved for funerals, while odd numbers are used for celebrations. Sunflowers, the national flower of Ukraine, may also be associated with death in certain contexts, though they more commonly represent the nation and its resilience, according to Facebook posts.
The association of flowers with death in Ukraine is rooted in broader European traditions, where flowers can represent mourning, remembrance, and the cyclical nature of life. For example, in Roman funerary practices, red roses were used to symbolize the continuation of life and the memory of the deceased. Similarly, in Ukraine, the choice of flowers and their arrangement in funeral settings reflects cultural beliefs about the afterlife and the connection between the living and the dead.
While the term “Flowers of Death” may not be a formal or widely used term in Ukrainian culture, it can be understood as a way to describe the role of flowers in Ukrainian funerary practices and the symbolic meanings they carry in relation to death and remembrance.
Typiskt för AI att killgissa helt fel och sedan brodera gissningen med en massa ord så att det låter som om AI begripit.
Varför lägga in felaktig AI-smörja? Jag kan ställa en massa frågor till AI, och då längre det inte är väldigt allmän vedertagen information så kommer den börjar leverera felaktigheter och påhitt. De publika AI:na är språkmodeller, de ska ge ett svar som ytligt ska verka mänskligt, och är det ytlig kunskap så måste den ha rätt, annars börjar den ordbajsa för att dölja att den har fel. Precis som en människa som inte klarar av att säga “jag vet inte”.
Jag försökte ta reda på mer om “Flowers of Death”. Jag tyckte googles gissning var intressant eftersom den var så fel.
God nyhet
According to Russian sources, heavy fighting has erupted for the village of Oleksiivka in the Sumy region, currently still occupied by Russian forces. Russian sources complain that the situation is deteriorating due to the arrival of a significant amount of Ukrainian forces.
Karta
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3luvb4kz3hs2i
✊
Död åt slemgnomerna ⛽️ 🔥
Russia is scaling up arms production: up to 5,000 Geran drones and 200–250 missiles monthly, including Iskander, Kinzhal, Kalibr and others. In 2025, it plans to build 1,500 tanks—mostly Soviet upgrades—with just 280 T-90Ms. Tu-160 and Su-57 programs remain largely unfielded.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3luva5qbpec2i
Har de kompetensen och komponenter?
Dags att bomba lite fabriker igen då
Vi måste påminna oss om att inte underskatta fienden. I krig lyckas de flesta nationer åstadkomma det omöjliga, ryzland är inget undantag. De går all-in och får därmed ofantligt mycket resurser till krigsmaskinen. Kortsiktigt kan de därför åsamka mycket skada.
Därför måste väst dels SKICKA MER NU för att stå emot de ryzka massorna och dels HÅLLA UT tills ryzland får slut på resurser (manskap, rubel eller annat)
Bra varnat. När rysk ekonomi kraschar så kan folket få välja mellan fronten eller fortsätta bygga vapen.
Så vi ska kanske inte vara för optimistiska.
Russian banks have reduced lending by more than 4 times in the first half of the year, from 11 trillion to 2.5 trillion.
But at the same time, they have sharply increased the purchase of federal bonds, from 0 to 1.2 trillion rubles.
Banks have started lending for government debt!
Stor tabell
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3luuxkoznw22s
Detta var hoppfullt att läsa.
Mycket
RussNeft reports for Q2.
Net profit: -69% y/y
Revenue: -26% y/y
There is room to fall
Tabell
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3luuw7v6ges2x
F-16 of the Ukrainian Air Force is heading to repel an enemy attack with a full complement of air-to-air missiles.
Film. Tack o lov att man inte lade på musik på denna;-)
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3luv2oz5src24
Det där ljudet är ljuv musik.
Exakt! 👍
A bird perched on the propeller of a Ukrainian FPV drone lying in ambush.
Film. Musik, kunde varit värre, lite vic64-vibbar 😉
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3luuxjtcn5k22
Lite entonigt men defenitivt inte 8-bitars.
Låten heter ”Shut your mouth” av den svenska gruppen Pain
Faktiskt en av mina favoritlåtar
https://open.spotify.com/track/3kS2bx6TkbG64bUP68KvbP?si=hFjo8YGCTK-ipEvON1jE0w
https://www.youtube.com/watch?v=067YF8KHdTM
PAIN – Shut Your Mouth (OFFICIAL MUSIC VIDEO)
Tack! Den hade jag ingen koll på 🤷♂️
22 år senare: https://open.spotify.com/track/43pN1UPix91u8e4GLFQ9Yf?si=5b3d4e32d30840f1
Förhoppningsvis får ryssarna väntat besök ikväll
🦅 Drone threat in Volgograd, Saratov, Tambov, Rostov, Voronezh regions and Krasnodar Krai.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvcn7sdss2h
17.11
“Thailand’s F-16s and Gripens jointly bomb Cambodian indirect fire positions to defend two strategic areas”
Hmm, Plötsligt fungerar tydligen F-16 och Gripen bra ihop. Varför då inte i Ukraina??
https://www.nationthailand.com/news/asean/40053114
Ukraine’s F-16 have a new trick to avoid Russian ballistic missiles
Artikel
https://kyivindependent.com/ukraines-f-16-have-a-new-trick-to-avoid-russian-ballistic-missiles/
Bra där, förklarar kanske varför moskoviterna inte skryter om att de förstört F16-plan på marken. Något de med all säkerhet skulle gjort om det skett.
Hemmapulat bassystem för F16. Dom hade ju kunnat få ett från hyllan om dom valt Gripen
Åter från minisemester i Tyskland, lite semesterspaning.
Under färjeturen mellan Sverige – Tyskland passade jag på att spana in fraktskepp som åkte på pärlband i öst-västlig riktning. Det som kom inom visuell identifieringsavstånd var “WL PACIFIC” från WL SHIPPING (Hong Kong), som senast hade lämnat en rysk hamn i Finska viken med destination Indonesien. Fullastad, ingen röd färgmarkering synlig. För närvarande söder om Kanarieöarna och har 35 dagar kvar till sin slutdestination.
Fraktfartyg åker förmodligen sällan utan last mellan destinationer, men vad kan Ryssland ha lastat i det fartyget som Indonesien är intresserade av? Eller lossas/lastas varor under vägen?
Fartyget i fråga: https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9497878
Handelsgödsel…
Låter rimligt, tyvärr kommer det mycket skit från Ryssland…
Accentmannen: Serbia Sends 1 Million Rounds and 100,000 Shells To Ukraine!
https://m.youtube.com/watch?v=nsf7Uzk3FiA
Bra där Serbien! Ut ur Rysslands grepp for sure!
Var det inte villkorat med EU-medlemskap?
Ang. 17:11. Jas Thailand har Gripen, så vitt jag vet ämnar man köpa fler. Det är gott att di får flyga, Kambodja och Kineserna får bita i gräset och smaka på det Svenska stålet.
Fredisarna och Putinklacken kommer dock begära att vi måste avbryta försäljningen av Jas Gripen E till Thailand (då dessa använder planen i skarp läge) samt begära hem alla andra plan vi sålt till detta land. Det lär dyka upp på medieplattformarna i morgon.
Det är synd att dessa Svenska mästerverk ej fick upplösa ryssar istället för Kambodjaner. Men det kommer, det kommer…
Det kommer väl särskilt om fredisarna och svenska Putinklacken får som dom önskar.
Men då blir det på hemmaplan och i Ukraina.
Inget snack, Gripen borde vara i Ukraina!
+1911 🦅 💫
Kvällsrapporten, Noel
Kommer imorgon
Objective evidence of multiple strikes earlier today on both the factory and administrative buildings at the Signal Radio Factory in Stavropol. Multiple drones (>5) struck the facility.
Film
https://bsky.app/profile/urikikaski.bsky.social/post/3luvj22fmjw2t
Härligt! Då tog den nog mycket skada!
Volgograd 🔥🤩
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvjkawhm225
More from Volgograd 👌
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvk2pjnv225
Oil depot area in Volgograd, Russia 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3luvk7kjbvc25
Antingen är detta samma film som i Erik14 2025-07-27 00:01 – 00:01:16. Eller så är den tidigare en bild.
Du får en till då
Amid a drone alert, a reported hit (or drone debris) can be seen in Volgograd region of Russia.
This is in the Oktyabrskiy District, just south of the city which used to be known as Stalingrad (and may be again in a couple of years)
Bilder
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3luvlwgbt622e
Minus substation in Russia 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvj5lhnbc25
🤩
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvj5ljlrc25
Ja, det är den osmorda dildon av konsekvenser som ryzzen får känna på.
Ge dom mer, mycket mer.
Det är lite rörigt, men om jag ska våga mig på en gissning då om Stalingrad
Transformatorstationen nära byn Oktyabrsky gjorde volter och gick i luften
Oljedepån vid Zhutovo eller ev Kstovo har tagit sig en åkerbrasa
Men det kommer väl att redas ut i morgon 👍
Höhö, herrn ordvitsar minsann!
Det gillar vi, det gör de goda nyheterna ännu roligare!
🇪🇺 🇺🇦 EU is withholding $1.7 billion in aid to Ukraine over corruption concerns, citing missed reform benchmarks, – NYT
Ukraine fell short on key reform benchmarks, including appointments to a special anti-corruption court. The aid, part of a €50B EU fund, may still be restored if conditions are met.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvhu53mbs2a
Kharkiv is the first place that we learn of strikes in the nightly Russia drone attack.
In Malo Danylivka, just outside the city limits to the north-west, a fire can be seen.
Also in the city strikes are reported in Shevchenko and Kyiv districts.
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3luvkd4ag222e
Still little threat from the air for Ukraine, though tactical aircraft have just been raised, putting regions nearest Russia on alert for aerial bombs.
In Russia airports continue to be closed, the MoD claims to have shot down various numbers and Voronezh just sounded the alarm
Film flyglarm
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3luvsiqyuy22e
…………..
There are about 20 drones now threatening Ukraine, but currently only areas bordering the frontline
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3luvw24qpjk2e
💥😮 The moment of the strike on the Russian Railways substation in Volgograd region!
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3luvorkwojs24
920 KWIA
1 tank
4 APV
10 artilleri
1 MLRS
199 UAV
11 kryssmissiler
122 mjuka fordon
10 artilleri måste ju vara rekord, fast på andra hållet.
Kan hoppas det beror på att det ekar tomt i lådorna, fast det tror jag är osannolikt att det gör.
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3luweecw5zk2s
Tack Justanothernickname!
👍
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God morgon!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
God morgon!
⚔️🛡️🇸🇪🇺🇦
Aldrig!
Stort tack till det förträffliga nattpasset!
Instämmer!!!
Instämmer! 🙂
Ny tråd:
https://cornucopia.se/2025/07/uppdateras-ukraina-har-tagit-fram-mobilt-system-for-f-16-tusen-jaktdronare-ska-tillverkas-om-dagen/
Visserligen sänkte Nabiulina och ryska CB som väntat styrräntan med 2 procent i veckan, men ” språket ” förändrades INTE ALLS!
Det var lika ” hökaktigt” som tidigare, med uttryckta såväl som underförstådda varningar om läget och tendensen i ekonomin.
Från vad jag hör det tisslas och tasslas om är såväl affärsbankerna som C B fortsatt oroade.
På kort sikt tror jag att karusellen med nya lån för att täcka gamla lån tar fart,men frågan är fortfarande öppen om styrräntesänkningarna nu på sammanlagt 3 procent slår fullt igenom i bankernas utlåning till sina kunder.
Själv tvivlar jag på det, bankerna kommer generellt inte låta det göra det, marginalerna för bankerna är ändå sjunkande.