Efter tre månader är vi äntligen med elbil igen, efter enbart fossilbilmisär. Det innebar mycket räckviddsångest, ständigt behov av att tanka inklusive den tid det tar att leta efter en bensinpump och som det tar att tanka. Många snabbladdare saknar bensinpumpar och det är glest mellan pumparna till en fossilbil. Det är också dyrt med fossilbil.

Teslan såldes i mars, förvisso med förlust och kvaravarande leasingavgift, men det betalar av sig med lägre förmånsvärde samt lägre leasingavgifter på ett år. Det var väl egentligen inte meningen att jag skulle ha en tämligen dyr lyxbil, men när jag började med Tesla Model S så var det enda alternativet med fyrhjulsdrift och landsvägskörning (dvs inte SUV), och sedan låg jag kvar. Dubblat förmånsvärde med de nya reglerna kostade dock på och droppen fick bli fascisten Musks heilande.
Så i väntan på leverans av ny elbil har vi bara kört fossilt i tre månader.
Man blir snabbt bortskämd med elbil.
Den är alltid fulladdad (okej, 80% eller annan rekommenderad vardagsnivå) på morgonen och man behöver alltså aldrig ladda annat än på långfärder, utan bilen är alltid redo och man behöver därmed inte ta höjd för tider att tanka.
Med fossilbilen – inte underlättat av att vi är två i hushållet och det inte finns någon app som berättar hur mycket som är kvar i tanken – så blir det räckviddsångest. Va, bara tio mils räckvidd när man har en tid att passa och därför måste hitta en bensinpump?
Det visar sig också att de flesta snabbladdningsstationer för elbilar saknar bensinpumpar, så man måste också sitta med kartor och appar för att hitta en bensinpump. Mycket onödig tid som gick åt att tanka, som man slapp med elbil. Särskilt vid långresor, då det finns många fler snabbladdare än det finns bensinpumpar – de senare är det glest mellan, medan det sällan är mer än högst en mil till en elbilssnabbladdare.
Sedan har vi priset. Fattar ni att det nästan kostar 1 000:- SEK att ladda fossilbilen, medan det bara kostar några kronor med elbilen? Helt sjukt. Fattar inte hur någon kan köra fossilt.
Nåja, nu är det över iaf, och Subarun får återgå till att vara andrabil och därmed blir inte räckviddsångesten särskilt stor då den generellt bara kör på sin höjd någon mil inom byn eller grannbyn, och främst är utryckningsbil för Lena när hon har jour i räddningstjänsten.
I övrigt måste jag hata lite på Västtragik, som inte klarade av att hålla tiden så jag missade anslutningsbussen på Landvetter Resecentrum, plus att jag inte kunnat jobba då man skakar sönder ombord på Västtragiks stadsbussar som körs i landsvägstrafik och nog aldrig bör köra snabbare än 45 km/h om inte tänderna ska trilla ur på passagerare och förare. Så lite dåligt med uppdateringar på Ukrainaartikeln idag.
Sedan verkar det vara strömavbrott lite överallt idag. Min tes att kontanter inte duger i krig bekräftades av att Pressbyrån inte kunde sälja kaffe eller dryck i väntan efter missad anslutningsbuss, eftersom de behövde sitt kassassystem. Inga kontanter hjälpte där. Bäst hade varit om deras kassasystem hade ett onlinealternativ via Internet, som man kunde Swishat till, men det kanske kommer. Strömavbrott hemma, strömavbrott i Landvetter och tydligen strömavbrott i Mölndal också.
Nåja, skönt spara tid med att ha elbil igen, och slippa räckviddsångest och onödiga tankningar. För att inte tala om hålet i plånboken fossilbränsle utgör.
110 kommentarer
Blev det en ID7?
>> Sedan har vi priset. Fattar ni att det nästan kostar 1 000:- SEK att ladda fossilbilen, medan det bara kostar några kronor med elbilen? Helt sjukt. Fattar inte hur någon kan köra fossilt.
Har hittills lagt -19 kr på att tanka nazisläden den här månaden. Känns som att jag betalat lite för mycket, laddade en timme på typ +8 öre elpris i helgen av misstag 🙁
Du betalar inte nätavgiften alltså?
Min nätavgift är typ 5 öre per kWh.
Hur blir den så låg? Skatt, överföringsavgift mm. Är det just nu när du lever på solen? Knappast 5 öre vinterhalvåret?
I verkligheten blir det väl runt 40-50 öre inklusive allt, så en full tank för 50:- SEK om man inte laddar till negativt elpris utan bara vid noll.
LW för att förtydliga, jag är ingen fossilbilskramare men kör hybrid för tillfället men körmönstret gör inte riktigt elbil lönsamt. Riktigt sugen rent prylgalenmässigt dock. Jag undrade bara om nätavgiften för hos mig är den runt 75 öre inkl skatten. Sen visserligen ett par ören i avdrag för nätnytta.
Hur är det möjligt jag betalde 700 kr för 284 kw (ellevio) nästen 2,5 per kw?
bara för nätet
Menar du att din effektavgift bara är 700 / 284 = 2,46 kr/kW?
Nej, detta är vad jag betalade i nätavgift (ink effektavgift ) sedan tillkommer pris för “EL”. ca en 1 kr till så minst 3,5 per kw så om jag skulle ladda en elbil med 50kw skulle detta bli minst 175 kr per laddning.
Detta är vekliga siffor in dessa fantasi summor som ofta nämns här och i andra sammanhang.
Kika om du inte har en rörlig elnätsavgift på typ 30 öre/kWh inkl moms på din elräkning. Energiskatten är på 43,9 öre/kWh ex moms så normalt landar man kring 85öre/kWh totalt även om elhandelspriset är 0kr.
Det kan man ju inte räkna in, då blir det ju inge kul!
Än så länge får man 60 öre per kWh i skatteavdrag för varje inlevererad kWh + 6 öre från Ellevio. De kan man avräkna mot energiskatt och överföringsavgift på förbrukningen.
Vilket gör att man kan välja att ladda bilen när det rörliga priset är som lägst. Just nu mitt på dagen förutsatt att solen skiner så att det är huvudsakligen solel man laddar. Eftersom annars drar man upp effektavgiften.
Nästa år ändras kalkylen då 60-öringen tydligen försvinner.
Sen har bloggaren ett annat elavtal, så kalkylen blir nog lite annorlunda.
Just räckviddsångest för fossilbilar är något jag väntat på. Det lär försvinna ett antal fossilpumpar framöver.
Otroligt bekvämt att inte behöva stå ute i kylan och regn för att tanka bilen.
Skönt slippa lukta bensin också, blir ofta spill och söl. Och så ska man meckla med en massa kort, välja pump, bränsle bla bla bla.
Vänta bara tills det går att välja “bränsle” på laddstationen också 🙂
Kärnkraftsel: ladda på bara
Vindkraft: ladda när det blåser
Solel: vänligen återkom imorgon dagtid om det är soligt
(obs, viss ironi kan förekomma)
🙂
Vet inte om jag ska berätta vad det blev för bil.
Jag är en enkel man. Det har roat mig enormt med alla som gnällt på mig och kallat mig hycklare osv sedan jag sålde Teslan utan att berätta det, och bevisar hur lite folk faktiskt vet om mig i verkligheten. Som B-kändis tror folk att man publicerar allt man har för sig, men så är det inte. Det man publicerar är ett aktivt val.
Kanske bara ska strunta i att berätta vad det blev för bil. Alltid kränker det någon. Men förmodligen bloggar jag om det någon gång när jag inte kommer på något bättre att skriva om.
Buu! Vi är ju nyfikna på vad du valde och varför. Lite konsumentupplysning sådär i miljö/klimatomställningstider.
Äh, jag kommer skriva det tids nog.
Tills dess så får väl folk kolla upp det via spiontjänsterna. Det är i sig kul, då de som sedan skriver det publikt medger att de inte är friska människor när de privat gräver fram uppgifter om andra personer utan att ha det som yrke.
Så jag låter det vara ett tag, så får vi se hur länge de sjukliga kan hålla sig.
Jag gissar på en Polestar 4:) Dock saknar den ju bakruta… Så helgarderar med att det skulle kunna vara en ID7a också
Kände mig lite sjuklig och kan konstatera att du skaffat dig en Neptun XUC75C av senaste modell. Det är en trevlig kärra.
B-kändis? Avancerat från C-kändis?
C-kändis: Mer fokuserade på regionala eller lokala områden: De kan vara populära i en viss region eller stad, men inte nödvändigtvis nationellt eller internationellt.
BRA tillfredsställ inte nyfikna människor vad du har köpt för bil. Det angår dem inte.
Såvida du inte har någonting ur konsumentaspekt att dela med dig om.
Mycket hedervärt att du krängde iväg Tezlan, även imponerad av att du inte berättade det (även om jag faktiskt anade det)
Håller med om att fossilbil bara dyrt och faktiskt obsolete.
Har själv hybrid sedan 4 år, mitt körmönster gör att jag nästan bara kör på el. Det få gånger jag behöver tanka bensin är knöliga och irriterande eftersom det kräver planering men hanterbart då det bara sker ett par ggr/år.
B-kändis? Du har alltså uppgraderat. När du skrev om ditt vin så var det ett C-kändisvin.
Sedan vill jag, som vit, fossilbilskörande, man, utnyttja mitt privilegium och PÅPEKA att det utmärkta, äktsvenska bilföretaget på Hisingen har en tjänst som heter Volvo on Call, och den appen visar bränslenivån. Dock kommunicerar den bara med bilen när bilersättning stilla, men i alla fall. På elbilar visas laddningsnivå.
Så om bloggaren bara väljer Hisingskt nästa gång så ordnar det sig.
Vi andra får sikta på att gå från Okänd D-kändis till Ökänd C-kändis?
Har du levlat upp til B-kändis, alltså?
Grattis!
Oddsen för en ID7 är väl ganska låga, med tanke på recensionen av den för inte länge sedan och att den ligger bra till vad gäller förmånsvärdet. Men vi får väl se tids nog, jag är inte nyfiken nog att gräva efter det. 🙂
Nästan alla elbilar i “fleet”förpackning har ju väldigt bra förmånasvärde
Hm, jag tankar bilen en gång i månaden. Har en hyffsat snål Touran. Vad blir det per år? Max 12.000 kr.
Kan inte riktigt se hur det ekonomiskt skulle löna sig att att betala för ett batteri. Så på 10 år kostar mon bensin 120.000 kr…är ju fortfarande billigare än ett batteri som jag förstår det.
Kör en avbetald Touran från 2019. Känns som en billig bil än så länge när man jämför med grannarna som leasar sina swastikars.
Jag tror inte att jag har tankat min brännbil på över ett år. Det är kanske två år sen jag tankade den. Jag minns faktiskt inte.
Det mår den inte bra av.
Kan dieseln ruttna, eller vad kan bli dåligt?
Jag kör bilen ett par gånger i månaden, ett par mil varje gång.
Ja ja. Var och en blir frälst på sin tro. Har gjort kalkyl. Skall jag köpa en Ev motsvarande min bil blir kostnaden en milj. Lägger jag 200 000 kontant och tar lån på resten under 8 år. Amortering 100 000 kr per år och ränta år 1 80 000kr som faller. Har nu en bil som drar 0,7 liter milen och tank 80 l. Tankar en gång per månad. Har haft bilen i 20 år. Den har stigit i värde på senare tid och får ofta förfrågan om jag vill sälja bilen. Tror inte någon vill köpa en Ev om tjugo år. Åker bekvämt i skön bil och en fröjd för ögat.
Ju fler mil man kör per år desto större blir besparingen med elbil. Jag har enbart kört elbil sedan 2016 och har aldrig ångrat mig. Nu finns dessutom rätt hyfsade elbilar till lägre priser och begagnatmarknaden börjar komma igång. Insteget för att köra elbil blir allt lägre.
Det kommer förmodligen inte att finnas några ICE att köpa om 20 år, inte nya, och att köra dem kommer att vara så pass dyrt att ingen har råd med det. Vad än svenska politiker vill så kommer EU att höja kostnaden successivt för att smutsa ned miljön.
Ja, hittils har det varit tjänstebilarna som drivit på med inköp av nya elbilar. Så efterhand kommer kalkylen för privatinköpen bli bättre som du skriver med lägre insteg.
Detta är egentligen inget nytt, ny teknik har alltid först kommit i premiumklassen då kostnaderna är höga.
Helt rätt. Min Aygo drar 0.45 eller så. Jag kör 2500 mil om året och en ny Tesla S blir dyrare. Ok inte helt rättvis jämförelse men lirar man i bottensegmentet blir elbil svårt att räkna hem. Funderade på en Zoe men blev varnad av en på bloggen att de bränner motorer.
Att ingen tänkt på att en 20 år gammal bil har ett lägre kassaflöde i ränta och amortering än en ny!! Den har dess utom lägre värdeminskning. Grattis 🙂
Hur uppstår gamla bilar om ingen köper en ny?
Det kommer bli roligt när besiktningen ska kolla även dessa bilar och använda modern teknik för att analysera avgaserna.
Det kommer bli dags att reparera skiten och hålla den i bra skick. Vilket få gamla bilar är. Vet mer än väl vad det kostar när 20 år gamla bilar som gått 30.000 mil ska repareras. Årligen kostar det mer än vad en ny bil kostar
Men det är så många som skiter i att reparera och underhålla när de kommit undan besiktningen.
Även skönt slippa hålla på med nedsölade handtag på macken som luktar bensin eller diesel också gynnar man inte diverse oljeproducerande tvivelaktiga länder och regeringar.
Jag tror du gynnar smutsiga stater oavsett. Kina batterier tillverkade på maximalt smutsigt sätt eller olja från saudi? Same shit. Min ”tro” (helt säker kan man ju inte vara) är att mycket av miljörevolutionen egentligen bestått av att förälda fossila bränslen…få det att låta som man inte användt fossila bränslen för att det ska känna lite bättre för konsumenten.
Om 10 år kansle vi har verkligt rena batterier…men jag vette tusan hur det står till med Kinas fulbilar…eller hur mycket gott man göt för världen med att köpa en Swastikat.
Själv har jag en bensinbil som jag tänlt köra tills den ska skrotar. Alltså kanske jag har en bil på 15 år istället för standard svennen som ska ha 5 leasimgbilar på samma tid…kanske är det jag som kör mest miljövänligt bara genom att inte pumpa on 4 onödig bilar på marknaden på 15 år?
Delar inte din åsikt där, jag har svårt att se Kina tjäna lika mycket på sälja ett bilbatteri till min bil som intäkterna till ex saudierna eller valfri oljeproducent när du fyller bensin till din över livslängden.
Vad som är miljövänligt eller miljöfarligt får vi väl se över tid och var ju inte det jag lyfte.
Generellt så är ju vi människor en miljöbelastning oavsett om vi kör bil eller äter mat.
Ja de “fina” utsläppen går gärna under radarn i haleluja stämningen. Men kan trösta oss med att det kommer att bli bättre. Ju mer resurser det snurrar och forskningen får jobba på så kommer battrerierna nog att bli mycket bättre. Jfr förbränningsmotorn som det har filats på i sisudär 130 år. För personbilar är det ganska enkelt att få det att fungera för de flesta med batteridrift, dock kommer det inte att ske tills imorgon. Bilar kommer inte skrotas för att de har fel bränsle utan bytas ut allt eftersom. Infrastruktur är också ganska enkel att bygga för att ladda personbilar jfr den tunga trafiken.
Finns det ingen färddator i eran ICE bil, våran snik Skoda från 2012 har en funktion där man ser långt man kommer på det som finns kvar i tanken, utan app.
Tänk tvärt om, bilen står parkerad nånstans och du är nån annanstans. Kan du hala upp telefonen och kolla aktuell räckvidd?
Om jag är på en annan plats än min parkerade bil är det fullständigt irrelevant hur långt det går att köra den.
Stämmer inte.
Om du inte vet hur långt du kan köra så vet du inte om du behöver tanka (som tar tid). Därför vet du inte när du måste gå till bilen för att börja köra för att vara framme i tid.
Du är alltså enbart intresserad av hur långt du kan komma på en tank när du sitter i bilen.
Skönt du slipper röra dig så långt då 😀
Jag har kört bil i 45 år, de behovet har jag inte haft, har klarat mig med tankmätaren. I bilen.
Jag är på inget vis motståndare till elbil. Har en pensionärs tillvaro sedan en period. Är väldigt nöjd med att inte behöva lämna socken som jag bor i. Ser vissa fördelar med att alltid ha en fulltankad bil.
Jo, har man inte aktuell tanknivå i huvudet så är det bara att titta i appen 🙂
Har ju hänt att man fått hjälp att tömma tanken utan vetskap (sonen med nytaget körkort), så man blivit lite överaskad när det är dax att åka. Samma naturligtvis även för elbilen, men mer irriterande 🙂
Hoppas priserna kommit ner om 10 år när min fossilare är slut. Får fortfarande inte elbilskalkylen att gå ihop om man räknar på att köpa och äga en elbil jmf. med snikvarianter av fossilbilar. Gissningsvis kommer fossilarna bara bli dyrare istället så man är rökt oavsett vad.
De här VW-snickarbilarna börjar jag se överallt. Man kanske kan hugga en sådan billigt när företagsleasingen är över. Tråkigt nog är alla bra prissatta beggade elbilar 25-30 mil nu. Jag skulle gärna vilja ha strax över ungefär 40 mil då det är en resa jag gör väldigt ofta där det skulle suga att stanna för att ladda då det bara tar 3h om man matar på.
Om det finns möjlighet att snabbladda längs vägen tar resan bara sådär 20 minuter längre tid och om du kör sträckan ofta sparar du snart in kostnaden för at byta bil.
Så lång tid som 20 minuter bör det inte ta. Men en bil med “50 mils räckvidd” bör det ta typ 5 minuter att toppa upp resten om det finns laddning vid punkt B.
Begagnad Kia EV6 ligger runt 300′ och du kommer 48 mil om du kör som min fru och 35 mil om du kör som mig. Min fru säger att hon inte behöver stanna när hon kör till vårt sommarhus, jag vet inte om hon använder en flaska att kissa i, men jag brukar stanna och gå på toa och ladda på några extra mil
för 3 år oxh 6000 mil?
Eller som när man säger “man kan få en model 3 för 200.000….. Om man köper en som gått 20.000 mil”
Vi har beställt våran tredje leasingbil.
Det blir en Renault 5:a.
Den kommer runt årsskiftet.
Förmånsbilen är inte bestämd ännu på mitt jobb men jag hoppas på en ID7.
Det är svårt att gissa vad för bil bloggar djävulen har valt.
Men två saker var nog ett krav fyrhjulsdrift, lite osäker där, och värmepump, definitivt då värmepump.
Lite perspektiv på detta med räckviddsångest.
Flera av mina nuvarande arbetskollegor kör motorcykel.
Normalt är räckvidden på en MC 25-30 mil.
Som sagt var, detta ger lite perspektiv på räckvidd.
Har hört att bensin är väldigt explosivt? Är du inte orolig för att den ska börja brinna när den står parkerad på gården?
Varför tror du att den inte står parkerad bredvid en byggnad, utan en bit ifrån? Vågar ju inte ställa en fossilare intill en byggnad. De kan explodera när som helst.
Hört det är nya funktionen i appen till brännbilar som kommer snart
“Have I exploaded yet”
No
Kört elbil några år nu och det har varit en spargris för mig. Speciellt den första tjänstebilen som var begagnad när jag fick den och hade jättelåg avgift. Kort räckvidd men perfekt fram å tillbaka till jobbet.
Förmånsvärde*
Bor i lägenhet i Sthlm med endast gatuparkering, m a o svårt/omöjligt att få tillgång till hemmaladdning. Drömmen är att det blir en del av nästa steg i ens bostadskarriär 😅
Ja, det är ju ett case där det inte är så ekonomiskt med elbil. Här borde våra politiker agera
Appropå “Spiontjänster”. Kusligt hur mycket som finns att gräva fram. Daniel Goleman skriver i en av böckerna om “Känslans Intellekt” om dom som sitter och letar andras ekonomi mm. på nätet. Det driver folks avundsjuka och den som känner sig förorättad av någon skitstövel i jobbet eller det förgångna blir inte gladare av att ta del av personens förmögenhetsuppgifter, vackra lyxvilla etc. om denne är välbeställd.
Med andra ord så mår nyfikna ofta inte bra av detta sökande. Dessutom behöver skitstöveln/exet/chefen inte lägga energi på sitt skitstövlande.
Att googla andras uppgifter är rent självskadebetéende.
Fruktansvärt! Styrkekjamis å handhjärtan! 🫶🫶🫶
@Lars FYI. Din site har blivit flaggad av googles DoubleVerify som (Inflammatory News and Politics, which is the category we use to enforce our Harmful disinformation policy)
Leder till att annonsörer, dsp:s, ssp:s etc som använder DoubleVerify troligtivs inte kommer köpa annonser/minska annonser/addera till global blocklist. Skulle ta en check med din annonsmäklare.
Är det nytt?
Vi fick en uppdaterad automatisk block från DV för typ 3 dagar sedan. Hamnade på våran globala blocklist (stor amerikansk SSP). Rullar igen efter min rek men inväntar respons från DV. Anar att andra globala aktörer har samma automatisering men gissar. Är det en dipp i viss revenue under denna vecka kan det vara orsaken. Troligtvis inget som mäklaren har insyn i utan att fråga partners. Deras orderbaserade handel borde fungera som vanligt.
Apropå när kriget kommer och handla i butiker. Jag frågade pliktskyldigt under senaste inköpet hos Apple Store om det gick bra att betala kontant. Snabbt kom svaret “Nej.” utan närmare förklaring. Efter ytterligare nyfikna frågor visade det sig att de inte hade support för att ta emot kontanter. En av anledningarna var att de inte ville stödja pengatvätt, då deras prisbild och omsättning skulle vara perfekt för sådant.
Vanligast är nog att det är en massa merarbete för ett företag att hantera kontanter.
Sen är kassaregister uppkopplade mot lagersaldo, momsredovisning, kvittohantering. Får man sälja något utan att lämna ett kvitto?
De har något slags intrikat egenutvecklat system med massa mojänger. De har full koll på sina inventarier, alternativ och prisbilder med mera. De frågar alltid om man vill ha kvittot i handen eller mejlat till sig.
Ja, det är jobbigt med fossilbrännare. 🙂
När sambons ID3 var på service häromdagen fick hon en lånebil i form av en Audi A3 med manuell växellåda. Jag visste inte ens att de fortfarande bygger sådana. Jag satt och jobbade och plötsligt ringde telefonen:
– Hjälp, hur kör man den här, det händer inget…!?
– Vadå händer inget? Har du startat motorn?
– Ja, den är på.
– Ha du i växeln?
– Ja, ettan.
– ??? Är du säker? Har du tryckt ned kopplingen ordentligt?
– Jäklar, kopplingen. Faaan, nu går motorn, helvete vad den låter.
Hon hade helt glömt av att det måste låta brum-brum när man kör bensinbil. I hennes värld var motorn igång bara alla lampor var tända. Nästan tio år av elbilsinnehav sätter sina spår. 😀
“har du startat centralenheten med och inte bara skärmen”
Och det är taskigt hänga ut sambon eller “en kompis” när vi vet det var du 😋
Hihi, nej, det var inte jag. Inte denna gången. Men anledningen till att jag kom på detta med att hon nog hade glömt kopplingen, var att jag har gjort samma misstag själv för inte alltför länge sen, då med en Hyundai. Då var jag faktiskt tvungen att gå in i verkstaden igen för att fråga hur man startar ångmaskinen. Men jag fattade åtminstone att den inte var igång, jag visste bara inte hur man gör. 🙂
Spännande! Vi borde betta vad det blev för EV.
Jag bettar på F150 Lightning. En bil för prepping. Man kan driva sitt hus i typ ett halvår plus PA anläggningen på Way out west. Och den går perfekt ihop med ranchlivet.:)
Räckviddsångest har vi inte haft. Har en gammal Nissan Micra-04 med enkel färddator som visar korrekt räckvidd. Tuffar å går. Köpt för 14000 för 3 år sedan. Alltid haft fossilbil och kör bara 700 mil om året 👀 Fast lycka till!
Kontanter är helt värdelösa som “alternativ”.
Du får inte sälja något utan kassasystem och kvitton. Så om elen går så är det handskrivna kvitton som ska erbjudas varje kund. Annars begår du ett lagbrott.
De flesta butiker minskar lagret automatiskt när saker slås in i kassan. Inventera gör man idag mest för att ha koll på svinn, inkurrens och stöld. Ingen butik vill jobba med kaoset att haft öppet “manuellt” ger.
Undantaget är butiker där elen slagits ut och man måste bli av med kylvaror. Men i dessa fall verkar man gett bort varorna.
Du får väl dessutom inte ens sälja varor med bruten köldkedja med nuvarande livsmedelslagstiftning?
Finns ju batteridrivna kassaapparater. Men min syn på kontanter är att det är det enda som skyddar oss från tyranni. Mig veterligen har det aldrig förekommit att det funnits stora centrala register över allt du gör utan att detta missbrukas.
Tycker snarare att kontanter möjliggör korruption, skuggsamhällen och brottslighet.
Ok, jag förstår. Som i Tyskland och Japan menar du. Eller hur var Sverige på 60-talet? Som Sicilien, eller var det något som skilde oss?
Snarare har de enorma digitala penningströmmarna gjort det du nämner möjligt. Är du affärsman i ett land där basfödan heter vodka behöver du inte längre släpa resväskor med dollarsedlar, en välvillig svensk bank räcker.
Men jag antar att våra perspektiv skiljer sig åt.
Inget av det där har ju med kontanter att göra. Streckkoden på varan skannas i kassaapparaten och dras från lagersaldot oberoende av om du betalar med kort eller cash. Och har strömmen gått så att det inte går, då får de ju spara sin kopia (kvittoblocken kom ofta med inbyggt karbonpapper) och dra av det från lagersaldot manuellt efteråt, återigen oberoende av om du betalar med kort eller cash. Enda skillnaden är att med kortet får de hålla på och hatta med den gamla manuella korthyveln också, som de troligen förvarar i samma gamla dammiga undangömda skåp som kvittoblocken växelpengarna.
Jag fattar verkligen inte hur du resonerade där, och jag är ganska säker på att det inte är min fattningsförmåga det är fel på.
Jag tror på en EV9, billigt sätt att få delvis skattefinansierat (tjänstebil) 100kWh Vehicle2Grid-batteri till sin hemelpreppinganläggning
Och bloggaren har ju länge hävdat att SUV är det bästa för belväma långfärder, eller inte.
Jobbigt att åka omkring med brandfarlig vätska skvalpandes i ett kar i bilen. 😉
*explosiv vätska (iaf i gasform)
Ja, skönt att slippa det.
I forntiden när jag fick en enklare ADR-utbildning var reglerna såna att man inte fick köra mer än typ en 20l jeepdunk med bensin löst i bilen, utan ADR-intyg och tillhörande märkning.
Samtidigt var flera hundra kilo trotyl OK. (Fast håll tändmedlen för sig, förstås.)
Haha!! Klockrent!
Har man en gång haft en elbil är det omöjligt att gå tbaka till en dinosaurie-bil. Gratis laddning på sommaren el bättre(minuspriser), tyst o lugn o skönt i bilen och därav bättre ljus från stereon, otroligt snabba/säkra vid omkörning. Kanske 50 spänn att ladda på vinterhalvåret om man tex kör Tibber.
Btw: Ny teknik på ingång, medför att batteriet börjar ladda direkt utan initial uppvärmning på vintern, samt motverkar oxidering(chrystal-teknik) vilket kommer att förlänga levnadslängden markant på batterierna. Lanseras nästa år.
Har Ni hört talas om Morning Midas med Ev som började brinna. Elden gick inte att släcka med konventionelll utrustning utan elden får brinna ut.
Du har inte sett så många brännbilar när de brunnit eller? Blir inget kvar av dem heller.
Men de går ändå någorlunda att släcka. Betydligt mindre risk att de bränner upp hela parkeringshuset än en elbil i samma läge; batteribränder är mycket mer svårsläckta.
Myter. Man släcker bara på ett annat vis.
Åk inte RORO-fartyg sittande i en elbil, då!
Det finns inga bränder ombord PCTC fartyg där man kunnat säkerställa att brandorsaken är en fabriksny elbil. Vid en brand i fordon så kommer runt 80% av energin vid branden från andra källor än batteri/drivmedel, så det är inte så stora skillnader som kan tro. Bilarna står dock mycket tätt ombord ett PCTC fartyg så det är väldigt svårt att komma åt och släcka om det väl brinner.
Grymt att du sålt Teslan.
Blir spännande att se vad du bytte till. Men på grund av anledningar så behöver vi inte veta.
Hoppas det blir en inspiration för flera.
Så vilka fyrhjusdrivna elbilar har V2L? Vi vet att hans backe vintertid kräver fyrhjulsdrift och jag tror inte att en prepper som Lars kan motstå att ha ett rörligt jättebatteri som reservkraft. Tyvärr är jag inte bilnörd nog att svara på min egen fråga och jag kommer inte att kolla upp det, i alla fall inte fören det är dags att köpa ny bil för egen del då jag någon gång hoppas bli prepper.
id.7 ska tydligen ha DV v2h/v2g men inte AC v2l. Vet inte hur solcellsväxelriktare fungerar, om man kan koppla en 400V DC bil till dem på något vis.
Kia EV3, EV6 och EV9 har V2L med 230V uttag i bilen och externt med (medföljande) adapter
En fråga:
Jag förstår naturligtvis att ni gillar elbilar. Det gör jag med. Men om ni nu gör det, varför då inte ha en elbil även som andrabil? Borde inte t.ex. en bättre beg. Ford Mach-e, Hyundai Kona eller Subaru Solterra kunna fungera för Lenas use case. Båda dom modellerna finns väl med fyrhjulsdrift…
Blev några slarvfel i det inlägget, men gissar att det blev begripligt trots det…
Allt är individuellt, men en anledning kan vara att andrabilen körs lite per år. Om den istället körs långsträckor, är det inte förrän på sistone det dykt upp begbilar som både är billiga och kan köras långt utan laddstopp.
Vi köpte bensinbil till hemmaboende 20+ are i fjol för att han behövde något när han väl fick ett jobb. Då var det fråga om max runt 100 loppor, därför blev det en bensinare. Nu har han jobb, så han får väl byta upp sig när han önskar..
Det är väl god prepping-anda med både livrem och hängslen?
Kombinationen utryckningsbil och inte koll på hur mycket den är tankad verkar inget vidare. Men det kan man ha rutiner för.
I min omgivning lämnar man inte en bil med mindre än 1/4 tank om det är flera som delar på bilen. Tänker att den siffran får anpassas efter var man bor.
Kanske är så att rutinerna glömts bort?
Sedan kan det vara skönt att slippa det dagliga tänkandet. Hybrid med längre räckvidd.
Gott att bloggaren fortsätter ta sig ur fanboy läget. Men måste det vara så religiöst att välja märke. Lite likt mångas inställning till Apple.
Det här var skøj!
(ICE pga ingen laddplats till lägenheten)
Förväntas inte B-kändisar bo i SoFo och klara sig utan bil? 🤪
Doldisar bor på andra ställen och verkar i det tysta. 🤐
Förväntas inte B-kändisar bo i SoFo och klara sig utan bil? 🤪
Doldisar bor på andra ställen och verkar i det tysta. 🤐