Börserna går blandat i Asien under torsdagsmorgonen. Volvo var största elbilsmärke i Sverige i maj, och forna marknadsledande Tesla är nu nere på nionde plats. Den svenska preliminära inflationstakten föll i maj, men Riksbankens kalenderbitares styrmedel KPIF är fortfarande högre än målet, vilket talar mot nya räntesänkningar trots att bankernas så kallade ekonomer vill se sänkningar för att kunna tjäna mer pengar.

Stockholmsbörsen steg igår med +0.91% (+1.10% i år) för OMXS30 och +1.11% (+0.05% i år) för OMXSPI.
Dollarn faller igen tillsammans med långa amerikanska räntor och Trump vill nu ta bort skuldtaket i det senaste drittsirkuset från Vita Huset, så det blev inte så mycket med det där med att spara pengar och få ordning på USA:s statliga ekonomi. USD går på 9:59 SEK, medan euron stiger till 10:95 SEK. Guldpriset hittas på 1 038:- SEK per gram.
I USA sgick S&P-500 +0.01% (+1.52% i år) medan tekniktunga Nasdaq 100 steg +0.27% (+3.38% i år). Bäst inom FANANGST gick Spotify som rusade +4.47% (+56.71% i år) och förblir gruppens vinnare under 2025. Sämst gick gruppens förlorare Tesla med -3.55% (-17.78% i år) på fortsatt fallande försäljning i Europa.
Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. ASX 200 är på -0.07% (+4.62% i år), Hang Seng +0.54% (+18.56% i år), KOSPI +1.30% (+16.97% i år), Nikkei 225 -0.35% (-5.71% i år) och Straits Times +0.10% (+3.17% i år).

Volvo blev den mest säljande elbilen i Sverige i maj med 2 003 sålda bilar, följt av Volkswagens 1 828 fordon, Kias 961, Audis 761 och Polestars 613. Forna giganten Tesla hamnar först på plats #9 med 503 bilar, ner från 1 086 i maj förra året och 2 477 i maj år 2023.
Mest sålda elbil blev Volvo EX40 med 900 bilar, följt av VW ID.7 med 875, Kia EV3, Volvo EX30 och Teslas Model Y på femte plats med 454 bilar.
De traditionella biltillverkarna är nu helt på banan. Man ska också komma ihåg att Tesla säljer sina bilar direkt till kund, och är alltså runt 20% dyrare att tillverka än andra bilar där en återförsäljare som mellanhand ska ha sitt. Man har dolt sina ineffektiva processer genom att kapa ett led. Kanske inte spelar så stor roll för slutkunden, men visar på ännu en svaghet hos Tesla.

SCB rapporterar att svensk inflationstakt backade i maj, men Riksbankens styrmått KPIF är fortfarande högre än målet. KPI blev preliminärt 0.2% och en nedgång från 0.3% i årstakt i april. KPIF var oförändrad i 2.3% i inflationstakt, vilket alltså är högre än Riksbankens mål på 2% men inom toleransintervallet på 1 – 3%.
Detta talar emot en räntesänkning nu i juni, men bankernas så kallade ekonomer tjatar om att Riksbanken minsann ska sänka styrräntan ändå, så bankerna kan tjäna mer pengar på att lånefesten tar fart.
Men är Riksbanken fortsatt kalenderbitare så ligger styrräntan i själva verket rätt just nu, eller ska rent av höjas lite för att dämpa inflationen. KPI dras ner kontra KPIF på grund av just de sänkta räntorna senaste året, och ska som sådan inte påverka Riksbankens beslut.
104 kommentarer
Fullt krig just nu inom det Republikanska partiet, där Musk gått till rejält angrepp mot Trump. Investeringstips är som alltis att köpa aktier i popcornstillverkare
Förr eller senare sker det i alla diktaturer, det är väl ett 30-tal inlägg på X från Musk med “Kill the Bill” tema och det ska bli kul när Trump väl börjar bråka tillbaka. Dessutom börjar ju Musk yla om att republikanska politiker ska röstas bort i mellanårsvalet om de stödjer Trumps skattepaket så som du säger popcorn blir bra!
Såg också att allt fler tunga finansnamn, senast Ray Dalio, börjar röra på sig i kommentatorsfälten med varningar om USAs skuldkris i koppling till Trumps “big beautiful bill”. Jojo, marken rör på sig under fötterna…
Ärkenötet Majjorie Taylor Greene (dummaste MAGA-reppen i kongressen det finns) erkänner att hon inte läste Big Beautiful Bill när hon röstade för den, och vädjar nu till Senaten att rösta ner det (dvs hon ber dom rösta emot det hon själv röstade för).
On June 3, 2025, Rep. Marjorie Taylor Greene acknowledged publicly in Washington, D.C., that she cast her vote in favor of a major Republican-backed bill without fully reviewing its contents. Greene revealed she was unaware of a provision on pages 278-279 of the One Big Beautiful Bill Act that bars states from regulating artificial intelligence for ten years, which she opposes strongly.
Episkt
Och då ska vi komma ihåg att Laura Loomer får MTG att framstå som en nobelpriskandidat…
“Dikataturens kreatur äter alltid varandra” brukar det väl heta? Det bär emot en smula att säga det, men i den kampen håller jag definitivt på det mysko nötet.
Till republikaner som börjar bli rädda att tappa sin plats i nästa val vill jag säga att det är dags att börja ro för fullt.
OBS: Jag har inte själv verifiert.
Jag läste igår att Teslas största inkomstkälla tas bort i “the big beautiful bill”. Dvs, den statliga sponsringen via “regulatory credits”. Eftersom Musks hela förmögenhet är beroende av att Teslas aktiekurs inte faller för mycket kan man tänka sig att han har ett visst intresse där.
Bwahaha. Hela Teslas vinst består av detta – tas de bort är man ett förlustbolag.
Och snart försvinner utsläppsrättsköpen också från Tesla.
Så kallade ekonomer?? Jag anar lite kritik, kan du utveckla?
Annat klassiskt LW-citat:
– Annars är ju det vanligaste man säger till en student från Handelshögskolan: “En kaffe latte, tack”
(när jag var yngre var jag också sarkastisk mot ekonomer “det är ju bara plus och minus”.
Men sen råkade jag se (inte privat som väl är) vad som kan hända om man inte har koll på nuvarande ekonomi och kommande utgifter. Då tystnade min raljanta ingenjörs-själ. Det är en konst att spå framtiden så man hamnar på över 50% rätt…)
Vanligtvis ekonomer bara justerade analfabeter med hybris och taskig moral, så det är verkligen tur att i alla fall några håller lite högre nivå.
Är väl ganska uppenbart att om de var ekonomer och inte pengaförsäljare så skulle de se att räntan inte ska sänkas?
Eller hur.
Ekonomi är ju till viss del en kvasivetenskap.
Speciellt när du skiljer på nationalekonomi (gissonomi) och företagsekonomin (Hårda fakta bakom)
företagsekonomin (Hårda fakta bakom) – det vet i fan alltså…
Begreppet “fakta” verkar vara töjbart och flexibelt (fråga bara Trump/Putin).
Minns från den tid jag jobbade på ett större svenskt företag i el-branschen att om man frågade en ekonom om något där man som ingenjör förväntar sig ett svar i form av en siffra, så blev istället svaret – Nja, det beror ju på hur man räknar. Så … inte så högt förtroende.
Drar mig till minnes (det ökända) intervjusvaret från Gudrun Schyman när hon blev tillfrågad hur hennes parti skulle finansiera sina vallöften: “Man kan räkna på hitan och ditan.”
https://www.kristianstadsbladet.se/artikel/kan-nagon-ge-schyman-en-miniraknare/
Det finns få saker som ger så höga straff som att falsera redovisning. Om man inte fysisk skadar någon
Så jo?
Jag kan se var du kommer ifrån men kom igen, hur många bokslut är inte kokade för att de ska se smakligare ut än vad det är och många gånger är det svårt även för proffsen att fatta vad fasen det är som händer. Mark to market är min personliga favorit…
Nationalekonomi är visserligen till stor del “gissningar”, men det är tack vare en systervetenskap oftast väldigt kvalificerade “gissningar”: I gränslandet mellan nationalekonomi och statistik finner du Ekonometri.
Ask me how I know… Eller nej, gör inte det: Civ. Ek, “inriktning på samhällsekonomiskt utredningsarbete” (B. Sc.): 60 P Stat, 55 P NEK (eller om det var tvärt om?), Uppsala 1985-90[1]. De flesta (alla?) kursböcker på C-nivån — på C-nivåerna, båda institutionerna — var förresten skrivna av kineser och indier[2].
Företagsekonomin (i alla fall som den akademiskt lärdes ut i Uppsala på den tiden) innehåller både den mest men också de minst stringenta delarna av den ekonomiska vetenskapen (eller “vetenskapen” om man så vill): å ena sidan bokföring; å den andra (i ungefär stigande flummighetsordning) ekonomisk historia, marknadsföring och organisationslära.
___
[1]: Eller var det någon resttenta -91 också? Drog ju och började jobba på posten ASS 1990, då var jag väl inte färdig? Måste ha varit C-uppsatsen som var kvar.
[2]: Bara så där apropå att någon häromnyssens här påstod att indierna inte har någon koll på hur många invånare de har… Det har de nog.
Ekonomer – eller åtminstone deras lärare på högskolan – har (anekdotiskt) själva erkänt att de inte kan räkna och att ingenjörsgymnasiematte är för svårt. För någon månad sedan var det en nyhet i SVT att ekonomer har svårt för de fyra räknesätten.
Jag hade Johan Lönnrot i Nationalekonomi, han var då politiskt talesman för VPK, och visste inte vad en formel var.
Jag skulle vilja påstå att företagsekonomi är fruktansvärt enkelt. Det handlar om att ta in mer pengar än som går ut och att redovisa korrekt. Går i princip inte göra fel med det senare eftersom felen lyser i neon i redovisningen.
Svårigheterna uppstår när man adderar politik och psykologi när man är beroende av människor på olika marknader, aktie, handels etc.
Amatörer gör en SWOT
Proffs gör en PEST
Själv gillar jag den där apan som kastade pil på börssidorna i tidningen och så handlade dom efter det, han var tydligen jävligt duktig trader…
Så hade vi ju även bläckfisken Paul.
Annorlunda var det på min tid.
Oväntat tyst om detta i svensk media, men det kommer väl snart:
The U.S. Coast Guard is coordinating response efforts after a fire broke out aboard the vehicle carrier Morning Midas approximately 300 miles south of Adak, Alaska.
The response began when watchstanders at the Seventeenth Coast Guard District command center received a distress alert Tuesday at approximately 3:15 p.m. The Morning Midas, a 600-foot pure car and truck carrier (PCTC), was carrying several thousand vehicles at the time of the incident, including hundreds of fully-electric and partial hybrid electric vehicles.
Nu när de stora biltillverkarna har elbilar så har direktiv utgått att inte längre överdriva och ljuga om elbilsbränder. Förmodligen var det en fossilbil som började brinna, de brinner ju 60x mer sannolikt.
3000 bilar ombord, varav 100-talet rena elbilar och några 100 laddhybrider, så ja även siffrorna talar för en brännbil (höhö) som började brinna.
Men fraktar man verkligen bilar med soppa i tanken, då får man nästan skylla sig sjäv om det blir bränder.
Brännbilar går inte att köra på eller av en båt utan soppa.
Aha, så därför måste vi tanka fullt och inte ha endast en liter i tanken?
Jag minns på 60-talet att jag med mina föräldrar åkte till Väst-Tyskland med båt. Då lyftes vår bil in i fartyget. En VW bubbla var det. Inget RORO där inte!
@master card: Det är bensinångor som är problemet vid antändning. Leta reda på youtubefilmer där de skjuter på nästan tomma respektive fulla jeepdunkar. (Den fulla går kulan rakt igenom och bensinen läcker ut. Den tomma exploderar och flyger 15 m upp i luften)
Som Master Card skriver så har bensin/dieselbilar endast en liten mängd bränsle i tanken när de är under frakt från fabrik/uppsamlingsplats till kund/ny uppsamlingsplats. Det finns väl ingen branschpraxis per se men 4-10 liter brukar man hälla i för att kunna köra på/av fartyg, lasta på trailers och köra kortare sträckor. Men 4-10 liter kan brinna det med liksom ett batteri som jag utgår ifrån inte heller är fulladdat…
@GMOGMO ja vissa versioner av Stridsvagn S(103) hade tom jeepdunkar med bränsle som extra kjolpansar.
Brakslapp, det är väl knappast elektronerna i batterierna som brinner, utan kemikalierna. Dvs det lär vara mycket liten skillnad på branden om batterierna är laddade eller ej (förutom i uppstartsskedet av branden såklart).
@Master Card – jag har ingen aning, mitt antagande var att både bensin/dieselbilar kan brinna liksom elbilar kan brinna. Vad fasen vet jag, jag kan inget om bilar men kommer ihåg från fysiken att väldigt mycket brinner vid rätt temperatur…
Yes, och det är den stora skillnaden mellan elbilar och brännbilar: Elbilarna är som bloggarjävlen skriver mycket svårare att få börja brinna, medan som Sebolun Starfighter påpekar så är det massa olika saker i brännbilar som kan börja brinna. Om en elbil väl börjar brinna så brinner den å andra sidan extremt effektivt och är mycket svårsläckt.
@Master Card 2025-06-05 09:16
“Aha, så därför måste vi tanka fullt och inte ha endast en liter i tanken?”
Snarare tvärtom. Kan mycket väl tänka mig att man snålar och tankar så lite man kan, med någon ynka marginal för att vara säker på att det ska räcka så att ingen bil får soppatorsk under transport. Men det är just det som är problemet…
Så vitt jag vet säger all beprövad (och hittills oemotsagd?) erfarenhet att risken är minst för att en bensinbil ska fatta eld eller rent av “explodera” om en har full tank. Det som brinner är nämligen inte bara bensinen (torde gälla diesel också) i sig, utan en bränsle-luft-blandning (behövs ju syre för att saker ska brinna).
Ju mer vätska du har i tanken desto mindre luft får där plats; desto mindre bränsle-luft-blandning svävar ovanför vätskeytan och väntar på en tändande gnista; är tanken däremot proppfull så får där knappt plats någon luft alls. Så att “ha endast en liter i tanken” är ur brandsäkerhetssynpunkt faktiskt inte det bästa, utan tvärtom det mest korkade man kan göra.
Brännbilar innehåller en jäkla massa skit som kan brinna utöver bränslet i sig.
Men alla brandfarliga vätskor som behövs för att maskineriet inte ska skära ihop utgör i sig en stor källa till brandrisk.
Elbilar generellt ligger på max 30% SoC när de transporteras på båt nä’r jag pratade med en som jobbar med dylika transporter i veckan.
Men primära orsaken till att fordon inte går att köra av en fordonstransport är…. Urladdat 12V batteri.
Det han sa om brandrisk var i princip “obefintlig så länge man följer rutiner”. Nu transporterar de bara nya bilar och i de stora fartygsbränderna som varit har brandstart varit bland begagnade bilar.
Sen har ju alla vettiga fartyg erfarenhet av bränder och man har både utbildad personal och senast utrustning i form av värmekameror med mera.
Det rör ju sig om flera miljarder i lastvärde varje transport.
Diesel behöver högt tryck för att antända.
Bensin blir riktigt farlig först nedåt 20-30 C minus.
Etanol däremot är riktigt läskigt att hantera vid rumstemperatur. Man skall vara försiktig med spolarvätska, i synnerhet i närhet av en varm motor.
@Master Card 2025-06-05 10:52
“Yes, och det är den stora skillnaden mellan elbilar och brännbilar: Elbilarna är som bloggarjävlen skriver mycket svårare att få börja brinna, medan som Sebolun Starfighter påpekar så är det massa olika saker i brännbilar som kan börja brinna.”
Nej, så kan det ju inte vara. Tänk efter ett ögonblick, så måtte du inse hur helfel du har: Det enda som skiljer mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor är att ena sorten har batteri, och den andra bränsletank. Förutom bränslet är de “olika saker i brännbilar som kan börja brinna” sådant som plast i elsystemets isolering, stoppning i säten, ljud- och värmeisoleringsmaterial… Men allt det där har ju elbilar också. Så det kan inte vara något som gör “brännbilar” mer brandfarliga än elbilar.
Vad som kanske är “svårare att få börja brinna” i elbilar är batteriet, kontra bränslet i tanken på “brännbilar”. Men å andra sidan är batteribränder mycket svårare att få stopp på än bensin- eller dielesbränder: Batterier är gjorda av litium och andra “exotiska” metaller numera, och jag vet inte men andra polen kanske innehåller en oxidant (det här ingick inte i gymnasiekemin på min tid…), så att de inte behöver något externt syre vars tillförsel man kan kväva. I vilket fall som helst, när du har brinnande metall så har du nog lite värre temperaturer än en simpel bensinbrasa.
En snabb koll i bekantskapskretsen visar ju på löneökningar på 3,5-6%. Utan att byta jobb.
Najs.
@Sebulon – fragmenterad eller konsoliderad branschtillhörighet i din minienkät?
Jag har sänkt min lön med 22% i år. Branschtillhörighet: Kultur och media.
ouch…
För att “glädja” dig då, då delad glädje är dubbel glädje så kammade jag hem en rekordbonus för 2024 (eller rekord och rekord, rekord i mitt nuvarande jobb. På PE tiden var det happy bonus day everyday).
Nu är ju lön som egenföretagare lite speciellt. I detta fall beror sänkningen på tjänstebil.
Aha, ja då är jag med
För egen del står,en lönesänkning på 50% inför dörren i år, men detta är våga och vinn iform av eget bolag
Generellt män inom IT/Ingenjörer. Och kvinnor inom ekonomi vård.
Men verkar som om en del arbetsgivare nu inser att man behöver ha hyffsat konkurrensmässiga löner för att behålla de man vill behålla
OK, tack alltid intressant att titta bakom siffrorna. Kan tänka mig att försvarssektorn suger åt sig en hel del kvalificerade ingenjörer…
Har ett par bekanta som jobbat inom försvarssektorn även under ökenvandringen.
Det har tydligen varit rejäla “lönejusteringar” för att säkerställa att de duktiga inte slutar nu när allt ska rampas upp.
Medans tidigare var det “vi har jättebra förmåner. FRUKT” 😀
Frukt är ju aldrig fel…
@Brasklapp 2025-06-05:
Om man är en apa. (Är dina bekanta”code monkeys”? 🙂 )
Klart räntan ska sänkas. Att bara titta på inflationen är löjligt.
Varför? Vad är det för fel på en ränta runt 10%?
Felet är att det är staten som bestämmer priset på pengar.
@ppp 2025-06-05 21:42
Varför det? Klart det är staten som bestämmer priset, när det är staten som bestämmer tillgången; det är staten som gör pengar. (Officiellt alltså, i alla fall. På riktigt verkar det visst inte vara så, men jag misstänker att i så fall är det inte heller staten som på riktigt sätter priset. Men nu kör vi diskussionen på de förutsättningar du satt.)
Det är som med alla andra produkter: Vill du inte köpa produkten i fråga till det pris som erbjuds, så köp i stället motsvarande produkt från någon annan tillverkare till det pris du kan få där. Jaha, du vill absolut ha just svenska pengar? Tja, då är det som när du absolut “måste ha” Levi’s-jeans och inte “kan” nöja dig med Wrangler: Då får du betala vad Levi’s vill ha.
Ja, det är förstås dåligt att staten har monopol på att ge ut pengar. Det hämmar en fri marknad.
Standardexemplet på både NEK och FEK på min tid. OK, kanske mest för att det är lätt att räkna med. Men det var då aldrig någon som påstod, ens i förbigående, att det skulle vara orealistiskt vare sig högt eller lågt.
Och skulle det bli val idag och SCBs siffror skulle bli verklighet så skulle S ensamt få lika många mandat som hela Tidölaget… det går bra för regeringen nu..
Men eftersom det inte är det är de lika irrelevanta som de var för fyra, åtta eller tolv år sedan.
Partisympatimätningar är politikens motsvarighet till kvartalskapitalism, men med ännu kortare horisont.
Väljarnas minne är kort. Mystiskt många röstade på katastrofen Trump en gång till, och det är som du säger inte alls osannolikt att många kommer rösta på PR-maskineriet S en gång till.
Det är ju långt till valet, men jag blir inte förvånad om Tidölaget förlorar makten. Men det brukar ju ofta bli rätt jämnt när det blir allvar och skarpt läge så …
Bägge sidor har ju varsitt parti som gärna klampar ner i dyngan och glatt stänker på sina kamrater. Inget av dem bör heller någonsin få några ministerportföljer.
Det blir nog svårare än någonsin att bilda regering. T ex säger ju SD att de kräver att få sitta med, och inte bara stödja. Och S har ju sina problem med V och MP. Sedan har vi C …
Kan det bli långbänk?
Plus L och KD. Klarar de spärren när det är val?
Det är inget fel med hoppande majoriteter. Det gör att folkviljan slår igenom mer i politiken som förs än om en majoritetsregering bildas.
Nej, det är väl bara det att vi inte är vana vid det. Men absolut, jag har ingen invändning mot ditt resonemang, det kan bli lika bra/bättre.
Men allt är ju ännu så länge bara spekulationer, vi vet ju inget om hur det ser ut på valdagen.
*emot
Fast det blir ju komplicerat när det gäller långsiktiga frågor som t ex kärnkraften (men det kan ju dock bli komlicerat även med regeringar som byts ut var fjärde år, och som river upp föregående regeringens beslut).
Att Tesla skulle vara 20% dyrare att tillverka är precis motsatsen mot vad jag har läst. Herbert Diess, tidigare VD för Volkswagen, har själv sagt Tesla i sin Gigafactory Berlin kan bygga en bil på cirka 10 timmar, medan Volkswagen vid fabriken i Zwickau ligger på över 30 timmar per bil. Tror de flesta traditionella tillverakre ligger på liknande siffror, så känns inte rimligt att det då skulle vara dyrare för Tesla att tillverka sina bilar. Har även sett uppgifter om att de flesta traditionella bil tillverakre har stora problem med lönsamhten på sina elbilar och att viss av de till och med förlorar pengar på varje såld elbil.
Jag kommer inte ihåg siffror eller dylikt men för något år sedan snackade jag med en gammal kollega från fina firman som fortfarande konsultade. Vi kom in på elbilar, lönsamhet och något slags EU direktiv där bilföretagen skulle vara tvingade att sälja en viss mängd elbilar (kan ha supit till detaljerna kring detta) och jag vill minnas att han nämnde just att många tillverkare, i vart fall initialt, skulle få sälja med förlust. Jag har dock aldrig bottnat detta så det kan vara mer eller mindre ett missförstånd från min sida…
Finns ju andra kostnader än antalet timmar för en bil. T ex kapitalkostnader och avskrivningar för investeringen i fabriken mm.
Så är det. Finns ändå ingenting som pekar på att Tesla skulle dyrare tillverkningskostander än övriga i branschen, allt tyder på precis tvärtom. Det verkar vara ett rent önsktetänakde från din sida?
Hur är det möjligt att bygga en bil på tio timmar? Hinner första lagret färg ens torka på tio timmar?
En närbesläktad fråga: Håller bilarna som rullar ut från fabrikerna samma nivå av kvalitet? Hur ser statistiken från bilprovningen ut när dessa bilar besiktigas efter 3 respektive 5 år? osv.
Tiden 10 timmar avser mantid per bil inte genomloppstid, så färgen kan nog torka.
Dessutom är uppgiften 10 timmar per bil grovt felaktig.
Karosserna sprutas på några minuter, står sedan på mellanlager och torkar, och går ut på bandet säg nästa dag. Varför i all världen skulle man räkna dödtiden de står och väntar?
Typ, “De här bultarna tillverkades för över ett halvår sedan, så genomsnittliga tillverkningstiden på våra bilar är flera månader!”…?
Äpplen och päron
Det är inte alltid det är billigare med en jäkla automatisering utan det handlar om att hitta en bra mix.
Teslas “helautomatiserade” lackering har gett dem återkommande beytyg som sämsta lacken i branschen.- Sämre än lågprismärken.
Billig produktion. Dyrt när man måste lacka om bilar i eftermarknaden.
Båda vännerna som har Tesla Y har fått lacka om delar på garanti på en fabriksny bil. Men Tesla har ju mutat bort missnöjet med att ha Model S/X som lånebil.
Kolla även panel-gapen på Tesla. Det är nivå på byggkvalitet som bara kan efterliknas om du köper en krockad tysk bil som reparerats på en bakgård i Estland.
10 timmar, så långsamt, man förstår att den gamla världen halkar efter.
Kineserna bygger en bil på 44.3 sekunder.
https://m.energytrend.com/news/20220113-25375.html
Nu blandas äpplen och päron och andra frukter vilt i tråden vad gäller tider.
De 43 sekunder du refererar till är cykeltid/ takttid dvs hur ofta spottas en bil ut.
De 10 timmarna avser mantid dvs typ lönekostnad per bil är kostnad för 10 arbetstimmar.
Sedan har även genomloppstid varit med i tråden dvs tiden från start av byggnation av en viss bilindivid tills den spottas ut färdig.
Nej Teslas mantid i Berlin är inte 10 timmar per bil men det är en väl spridd myt.
Kommer sig av att Elon innan fabriken var klar sade att deras mål var 10 timmar. Sedan använde Diess det som ett argument för att motivera förändringar / neddragningar hos VW.
Finns inget som talar för att det är sant, kollar man antalet anställda i Berlin o antalet producerade bilar så ligger de inte i närheten.
Är för övrigt ett rätt korkat mått eftersom alla har en egen definition på hur man beräknar det och det påverkas mest av graden av outsourcing.
Vidare;
– Citi gör en större cut av tech personal i Kina, ca 3500 jobb rapporteras
– Amerikanska marknaden börjar tappa hoppet om ekonomin och handelskriget och futures tappar
– Suzuki minskar produktionen av sin Swift modell p.g.a. Kinas begränsningar kring sällsynta jordartsmetaller (vissa europeiska tillverkare har gjort samma och MB har sjösatt åtgärdsprogram, när hör vi samma tongångar officiellt från USA eller är det Japans trevare kring ett samarbete och “rare earths” i handelsförhandlingarna som skänker hopp?)
– Walmart ger åtminstone ett litet långfinger åt Orange Man och kommunicerar att man kommer vara transparenta med hur tarifferna påverkar priserna. Detta efter att Orange Man tyckte att Walmart, som privat företag, skulle “eat the tariffs” efter hans och hans två minioner Miran och Navarro hade tagit det senaste meth ruset och rökt ihop ytterligare en aggressivt förvirrad handelspolitisk inriktning
– Howard Lutnick har håll käften ett tag vilket i vart fall gör mig glad!!!
– Jag har inte kollat obligationsmarknaden sista dagarna men den är säkert fucked up som alltid med Orange Man i VH
Det enda vi kan vara säkra på är att det kommer mera…
Lite omvänd logik där, Tesla säljer bilarna själva, alltså kostar de 20% mer att tillverka…?
Snarare tvärtom; övriga tillverkare menar ju att de sparar pengar genom att dumpa bilarna i bulk på distributörer som för en låg marginal får ut dem på marknaden. Annars skulle de ha sålt dem själva.
Hade man sålt dem via återförsäljare hade priset varit betydligt högre.
Hur ser marginalerna ut mellan el-märkena? Men nog helt rätt gällande skit-tillverkningsprocesser hos Tesla. Bara se hur underhuggaren på Northvolt lyckades. Folk från Scania som försökte hjälpa hade inte sett på maken på kaos.
I maj 2025 valde 503 personer i Sverige att köra fascistiskt.
Man kan undra hur många av dessa som röstar på “samlingen”
Vi får väl ändå ge dom lite utrymme, kan ju vara så att man sitter fast i något avtal kring tjänstebilar för ett visst antal iterationer som man inte tar sig ur utan signifikant ekonomisk skada…
kan ju vara många taxi också, de är trots allt väldigt ekonomiska att köra.
För de som vill åka fascist-taxi!
Varit övertygad i flera år att Musk kommer sluta i fängelse, men inte trodde jag i min vildaste fantasi att det skulle bli Trump som burar in honom. Ska vi tippa på ”otacksam invandrare” som brott?
De kan ju dela cell, det vore ett väl galant drag
Snudd på lika överraskande som att Magda-S inledde NATO-resan är att M-Kristersson tycker det är effektivt användande av skattemedel att staten ska äga en antibiotikafabrik.
https://www.dn.se/direkt/2025-06-05/sverige-ska-kopa-antibiotikafabrik-2/
“På torsdagen beslutade regeringen om en ändringsbudget som innebär att Apotek Produktion & Laboratorier ska få ett kapitaltillskott på 700 miljoner kronor för att köpa en fabrik i Strängnäs av Meribel Pharma Solutions.”
Nu är jag inte emot att vi har antibiotikafabriker (och ammunitionsfabriker och en hel massa annat som behövs för totalförsvaret) inom Sverige, men jag har inte uppfattat regeringen som den som tycker att statligt ägande är speciellt effektivt.
Men att producera generisk antibiotika kanske kvalar in där? (För jag antar att de inte avser konkurrera med Astra i Södertälje)
Hmmm.
Strängnäs.
Kristoffersson the real Trump. Skenäktenskap på en högre nivå.
Tesla ner 14 % på dagen och fallande.
Elon Big Sad 😢
Vem sa att man inte kan tanka en elbil?
Oj vad det värmer mitt skadeglada kalla hjärta. Inbördeskrig deluxe hos Republikanerna.
Musk är ett geni, först pissade han på Demokraterna men vann MAGA-väljarnas hjärta. Nu pissar han på Trump och därmed direkt på MAGA-väljarna.
Skönt att det inte är några Kina märken på listan som ex. BYD, att många har tillverkning i Kina eller har delägare från Kina är som det är och lär inte försvinna under överskådlig tid.