Det är rött på börserna i Asien idag efter att de längsta amerikanska statslåneräntorna sköt i höjden igår och 30-åringen nådde sin högsta räntenivå sedan finanskrisen inleddes 2007. Dollarn faller trots högre räntor. OpenAI köper tidigare iPhonedesignern Jony Ives bolag IO Products för 6.5 miljarder dollar, men köper egentligen Jony Ive. Teslas Cybertruck har floppat, är osäljbar med tusentals osålda bilar och Tesla har börjat gå med på att köpa tillbaka de första bilarna för småpengar.

Stockholmsbörsen backade igår med -0.59% (+2.61% i år) för OMXS30 och -0.54% (+1.39% i år) för OMXSPI. Dollarn backar vidare till 9:57 SEK och euron ligge rpå 10:85 SEK. Guldpriset hittasd på 1 024:- SEK per gram.
Dollarförsvagningen kommer trots att den amerikanska 30-åringen noterar sin högsta ränta sedan finanskrisens inledning 2007 och 20-åringen tangerar den toppen från 2023. Det ska varit en misslyckad auktion på nya amerikanska statsobligationer igår vilket drog upp räntorna.
De amerikanska börserna föll och snacket om att uppgången är falsk, för snabb och för hög, dvs en tjurfälla tilltar. S&P-500 gick -1.61% (-0.63% i år) och Nasdaq 100 -1.34% (+0.32%) i år. Sämst inom techbroligarkernas FANANGST gick Tesla med -2.68% (-17.14%) i år, vilket har sina förklaringar.
Inte bara handlas Tesla på ett p/e om 209x konsensusresultatet för 2025 och 125x resultatet för 2026, utan Cybertruck är en flopp med tusentals osålda bilar och inbytespriser för småpengar. Electrek rapporterar att med 1 1 000 mil på mätaren erbjuder Tesla ett inbyte med 35% värdeminskning, i kontrast mot vanliga pickupers 20% på ett år och 35% först efter 3-4 år. Detta anges också som ett högt estimat och Tesla skriver att faktiskt inlösenpris kan vara lägre.
Electrek skriver:
“On Car Guru, the Cybertruck’s depreciation is actually closer to 45% after a year and that’s more representative of the offers owners should expect from dealers.”
Men fanbois har nu istället gått över till att tjata om Cybertaxi, hur exakt det nu ska ge Tesla ökade intäkter och höja allmänhetens och hushållens budget för transporter, vilket är vad som krävs för att taxi ska vara lönsammare än att sälja bilar. Taxibranschen är redan via Bolt och Uber utsatt för extrem konkurrens. Uber är ofta så billig att det klår kollektivtrafiken om man är två som åker, även i centrala Stockholm (dagtid iaf).
Men när Cybertaxi floppar så kommer väl fanbois hoppa på och tjata om Teslarobotar istället. Är det en kult så är det. Andra köper bara en bil.

Borta i de asiatiska tidszonerna går ASX 200 -0.49% (+2.29% i år), Hang Seng -0.74% (+17.91% i år), KOSPI -1.18% (+8.13% i år), Nikkei 225 -0.73% (-7.19% i år) och Straits Times -0.40% (2.10% i år).

AI-jätten OpenAI (känd för ChatGPT) köper tidigare iPhonedesignern Jony Ive för 6.5 miljarder dollar, eller snarare hans AI-produktbolag IO Products. Bolaget ägdes redan till 23% av OpenAI, men nu tar man över hela. Vad exakt bolaget gör är okänt, men alla utgår från att Ive håller på att designa bärbara AI-konsumentprodukter.
I en bloggpost skriver OpenAI:s VD Altman tillsammans med Ive:
“Two years ago, Jony Ive and the creative collective LoveFrom, quietly began collaborating with Sam Altman and the team at OpenAI.
A collaboration built upon friendship, curiosity and shared values quickly grew in ambition. Tentative ideas and explorations evolved into tangible designs.”
Paret avrundar med:
“The io team, focused on developing products that inspire, empower and enable, will now merge with OpenAI to work more intimately with the research, engineering and product teams in San Francisco.
As io merges with OpenAI, Jony and LoveFrom will assume deep design and creative responsibilities across OpenAI and io.
We could not possibly be more excited.”
Man ska komma ihåg att smartphoes visserligen har dominerat i snart 20 år, men på inget sätt kan antas vara IT- och den bärbara kommunikationens apex och topp på utvecklingen. Vad vi har lärt oss genom decennierna är att ingen IT-teknik förblir dominerande för evigt, även om de finns kvar än idag. PC finns fortfarande, men är inget som väcker någon upphetsning.
Vi får se om Apple får sin Nokia moment nu, då man själva misslyckats med sin AI-satsning. Eller om Ive slutligen misslyckas.
Vad exakt för produkter man kommer släppa återstår som sagt att se. Utrymme för något nytt finns i alla fall, men frågan är vad. Smartphones har varit osedvanligt långlivade och som generell plattform utvecklingsbara även om det numera inte sker något revolutionärt.
51 kommentarer
Inte ens i Tesla älskande Norge går Cybertruck att sälja.
Kanske beror på att det inte går att försäkra dem utan att betala en sex siffrig årspremie, samt att Tesla Norge inte servar eller lagar dem.
Och dom fem till salu kostar 1 750 000
Så det kan ju påverka köpviljan också.
Exempel: https://www.finn.no/404358629
Kan ju bero på en kombination av dålig produkt riktad mot fel segment prissatt på fel nivå.
Precis
Jag tror inte man älskar Tesla i Norge mer än i andra länder utan detta är styrt av staten Norge (som iof har stort ägande i tesla, 7:nde största om jag minns rätt).
Som exempel kostar det ca 230 000 sek i avgift vid köp av en vanlig BMW 3, vissa lyx SUV får du betala över en miljon.
Att Tesla ens säljer en enda bil i Norge efter Musk öppet bekänt färg är för mig förvånande – givet Norges historia – men de hade ju medlöpare redan på 30 – talet.
Att Norge är populäraste landet för elbilar är ju till störst del pga politiskt bestämmda fördelar i form av lägre skatter och avgifter.
Tesla blev främst dominerande i 2022-2023 efter de chocksänkte sina priser och andra förhandlare var långsamma att hänga efter. I cirka ett år hade ju Tesla överlägset bäst värde för sina produkter.
Störst del? Du får casha en mille extra i skatt för att köpa en diesel SUV, dvs mer än listpris, då är det bara de ultrarika som har råd..Ingen bank ger lån för att betala skatt.
Norges marknad för elbil är bara skapad av staten, inget annat.
Elbilar är momsfria upp till 500.000
I Norge.
Jag tar chansen att påminna om att det släppts en ny bok specifikt om Apples investeringar i Kina. Se intervju med författaren t ex på The Daily Show.
Bland det mer uppseendeväckande är storleken på investeringarna: motsvarande ungefär dubbelt så mycket som Marshall-planen omräknad till dagens dollar… per år.
Implementeringen av AI i produkter som exvis Microsofts Windows/Office eller de olika sökmotorerna ger förvisso användarna tillgång till “kunskap” men tjänar naturligtvis syftet att suga ut så mycket som möjligt från vad användarna arbetar med och surfar om. All denna data kan (och skall) naturligtvis användas för att tech-jättarna / världens makthavare skall kunna följa de politisk-ekonomiska strömningarna. Samtidigt vet vi redan hur världens regioner biaserar sina AI-tjänster så att de “ger rätt svar” till civila användare. Den som är fallen för konspirationsteorier kan spekulera i vilka långsiktiga syften detta tjänar och vilka som vill vara vinnarna. I de kongressförhör som hölls för en tid sedan i USA, (visades fritt på nätet av bla. Fox – där det klart uttalades att USA’s fiender var ryzzland, kina, iran, nordkorea) beskrev tjänstemän inom USA’s underrättelseorgan hur man genom att använda bottar samla in så mycket av vad som skrivs på exvis sociala forum, (med översättning) och processa/destillera dessa data mha AI för att skaffa sig beslutsunderlag i olika situationer.
Företag kör lämpligen en egen AI på egen server. Många bra klientprogramvaror har möjligheten att koppla upp sig lokalt istället för till molnet. Elephas för MacOS som exempel.
En server som ska kunna orka med de större publika modellerna kostar dock några kronor, över privatpersoners rimliga budget.
Du kommer långt med en Mac mini Pro idag, så det är på gränsen 😁
Siktar på modeller som behöver mer än MacMinis tak på 48 GB, typ 128 GB.
Funkar det med en arbetsstation med 32 kärnor eller är det gpu:n som är begränsningen? Vilken modell rekommenderas?
Du kommer långt med en Mac mini Pro idag, så det är på gränsen 😁
Väst har sålt ut sig billigt till Kina och andra diktaturer för att få tillgång till billig (statskontrollerad) produktion. Man har levt på sina varumärken som skapades i väst. Kunnat öka sina vinster med att flytta till billigare produktion men med samma varumärke.
Nu kör Kina solo och att den insikten kommer först nu förvånar mig, detta var ju planen från början. Men girighet och kortsiktiga vinstkrav gör många blinda.
Nu försöker väst desperat ta tillbaka produktion och starta gruvor och industri här.
Vilket aldrig kommer lyckas på vägen har vi lyckats stifta lagar som förbjuder industriell verksamhet och ingen vill jobba som industriarbetare ändå.
Se bara på Eskilstuna var inte så kul med batterier men går fint i Kina då det inte är din familj som får leve i ett gasmoln med kemikalier.
Även tullar mm är en desperat åtgärder och EU har kört samma som USA med kraftiga höjningar för att försöka rädda sig från total överkörning.
Ja, precis så har jag också reflekterat över situationen. Det framstår som ett klassisk “äta kakan och ha den kvar”-tänk som har satt oss i denna sits.
Om jag inte helt har missuppfattat det hela så lägger väl US tullar på nästan allt från annat land, medans man inom EU gör som man bör, om nu tullar skall användas, lägger det på vissa produkter.
Både och. Väst har fortfarande mycket av produktionen av avancerade komponenter, vilket innebär att den kinesiska tillverkningsindustrin behöver europeiska komponenter för att bygga sina produkter.
bara en tidsfråga innan de är i kapp.
Apropå USA, räntor och dollar. Jamie Dimon var ute igen och varnade för stagflation med avsikt på det som händer over there, han sammanfattade det kärnfullt med “I don’t agree that we’re in a sweet spot”.
Ni återstår att se om The Don, som historiskt har lyssnat på Dimon, lyssnar igen…
> Eller om Ive slutligen misslyckas.
Han har redan misslyckats på Apple och blev utslängd pga hans envisa “estetik över allt”-approach. Det var först efter att de blivit av med honom som MacBookarna blev bra igen, med mer rimligt utbud av portar och tangentbord som inte går sönder efter ett år.
Angående Cybertruckens värdeminskning så hade den nog bara gått ca 11000 km/1100 mil, så mer än 30% loss på 1 år… segt
Tänkte skriva nått liknande. Du kan få en fyra år gammal face-lift model 3 som gått strax över 14k för under 200 000 nu (närmare 150 med skrotningspremie). Nära 66% värdeminskning på den modellen.
Inget konstigt eller avvikande i dessa siffror, alla bilar har värdeminskningen. Eller lever ni i myten om att bara för det är en EL-bil så minskar inte värdet?
I min värld så borde en Tesla bil har 0 (noll) kr i värde. Fattar inte vem som köper, oavsett om den är ny eller begagnad.
Lugna bananer nu, Ebbe. Jag ger bara stöd till påståendet att värdeminskningen får förmodas vara på den lägre körda sträckan och det högre angivna bortfallet. 😉
Det kan finnas någon form av självkorrektion som uppstår om Tesla fanbois väljer att åka Cybertaxi själva:
https://www.youtube.com/watch?v=frGoalySCns
Jag mötte en granne på gården igår, en äldre dam.
-Jaha, du kör Tesla.
Japp.
-Vet du vad Mask heter i förnamn?
umm?
-Dagg.
Dagg!?
-Ja, dagg-mask!
Lite skoj är det hur Elon Felon tror att han kan rädda varumärket bara genom att lämna politiken i skita huset.
“Bara jag lämnar den arenan så kommer precis alla att glömma att jag stått och heilat och diarré-dansat med DOGE-motorsågen”
Visst, många är idioter som glömmer snabbt men det finns nog gränser även där.
Elon, en “whiped puppy”: https://www.youtube.com/watch?v=d1lbmYBxD-g
Teslas stora målgrupp torde kunna inrangeras i kategorin “Medvetna konsumenter” och lär inte glömma vare sig heilandet eller stödet Tommy för Robinson eller AfD i första taget.
det bästa Elon kan göra är väl att helt lämna tesla. Ingen Rädda jorden-vänster- Liberal-Demokrat- Mittenväljare vill associeras med den massiva badwill som Elon sprider runt sig- Luktar väl politiskt som om om han sovit med getter i 14 dagar – och bara ätit surkål och gamost ( limburger)…. Inget man vill bli förknippad med Typ
Även fossilbränslebilar tappar ordentligt. Det kostar flis att bara köra ut en ny bil från bilhallen. Efter tre år kan halva värdet på bilen vara borta. Prisfallet för en del elbilar är hissnande. Någon tidning skrev att en BMW 7i tappar 1000kr per mil. En Mercedes elbil (tror det var EQE eller EQS) tappade 500 kr/mil i USA. Tidningen ViBilÄgare skriver om smärtsamma förändringar för VolvoCars vars huvudägare tydligen avser flytta alltmer utveckling till kina. Planerna har jag “anat” ett tag då en bekant där slutade posta inlägg om hur fantastiskt det är att vara utvecklingsingenjör på Volvo Cars för flera månader sedan. Europas bilindustri klarar tydligen inte trycket från kina vars statsstöd på 2650 miljarder över åren nu lett till att landet konkurrerar ut väst. Oavsett våra importtullar. Kvar blir en och annan sammansättningsfabrik som konkurrerar med fraktpriserna från kina.
Att tro att bilkomponenttillverkningen inom EU inte skulle drabbas av detta är ologiskt. Den kommer att konkurrensutsättas på samma sätt som allt annat.
Volvos plattformsutveckling är väl kvar i Göteborg, men är organisatoriskt inte längre Volvo. Geely vill nog gärna ha den kvar i Sverige skulle jag gissa, finns inget stort värde för dem att flytta till Kina.
Volvo Cars är oåterkalleligt ett märke nu och inte en biltillverkare, borde definitivt inte finnas på börsen.
Summa summarum av det du skriver är att det är viktigare än någonsin att köpa europeiskt!
Står i di idag att Volvo säger upp massor och flyttar just detta till Kina….
Shit, trist!
Volvo blir på sikt en kinabil med europeiskt namn, typ MG eller Lotus.
https://robertreich.substack.com/p/the-hidden-provision-in-the-big-ugly
The Hidden Provision in the Big Ugly Bill that makes Trump King.
Don’t let this happen
Robert Reich
May 22, 2025
Nu är det bara senaten som kan stoppa det
https://omni.se/klart-trumps-budgetforslag-far-gront-ljus-i-representanthuset/a/931Lbp
Trumps budgetförslag får grönt ljus i representanthuset
Av Aron Sigblad, Omni Ekonomi
Publicerad 22 maj, 13:14
Marknaden gillade inte detta galna förslag.
Det är mer än ett förslag. Länka gärna nyheter i ämnet.
Stoppa pressarna! Enligt expressen varnar nu SR för att det behövs 3,4 miljarder till, annars hotar uppsägningar personal. SRs kostnader består till 70% av personal.
Inom industrin brukar vi räkna en miljon per huvud och år, men SR behöver alltså tio gånger mer.
Även om man räknar in kostnader för reportage borde det inte kosta så mycket att gå runt med en iPhone på strand och intervjua folk, eller resa runt med kollektivtrafik i Stockholm och kartlägga hur det gick till när ett antal pensionsmiljarder dumpades i en batterifabrik.
Vad är det jag missar? Kostnaden för radiosändare?
Det är ju inte i Sthlm de vill gå runt, det är i New York, London, Tokyo m.fl städer. Då kostar det. Och eftersom de alltid ska göra det utomhus (oavsett väder) för att visa var de är, i direktsändning CE(S)T, räknas det säkert som obekväm arbetstid. Chefer måste också ha lön i nivå med generalsekreterare i Röda Korset, hur skulle det se ut annars, om de hade mindre betalt än den regering som ger dem pengarna?
Det är dyrt att vara ofelbar.
ja, kommer säker bli en en ny skatt för de också. Vad gör ens SR?
Trots att jag är i medelålder och bör vara målgrupp lyssnar jag aldrig…har massa “korrar” i världen som lyfter traktamenten får mig osökt att tänka på Morgan Pålsson.
….inte någon som nappar på referensen till Morgan Pålsson? var ju ironi/kritik från insidan
Hipp! Hipp!
Tack
Så utifrån rådande konjuktursbarometer, cirkus i USA, övrigt världsläge och dollarn – hur går era algoritmer i huvudet kring börs?
Dags att växla ner från 100 % aktier?
Så utifrån rådande konjuktursbarometer, cirkus i USA, övrigt världsläge och dollarn – hur går era algoritmer i huvudet kring börs?
Dags att växla ner från 100 % aktier?
Beror som jag förstått det mest på din ålder: Börsen har över tid alltid gått uppåt, men det kan komma rätt långa konjunktursvackor emellanåt. (Som dock i det långa loppet vägs upp av desto mer uppgång i uppgångstider, alltså.) Så när man börjar närma sig den ålder då man tänker börja ta ut av sina besparingar ska man enligt “conventional wisdom” alltmer flytta över till “säkra” papper; statsobligationer etc, så att ensw besparingar inte raderas ut av en tillfällig nedgång. (Så skulle jag nog också ha gjort… Om jag hade haft några aktiebesparingar att växla från, alltså… Suck.)
Så om du är under 45-50 någonstans kan du enligt teorin “det vänder uppåt igen förr eller senare” hänga kvar; är du över, så börja så sakteliga dra dig ur. OBS: Tar du råd från en främling på Internet för “Gospel” så skyll dig själv; jag är inget aktieproffs. Förlorar du miljarder så kom inte och försök stämma mig inför rätta för att det skulle vara mitt fel.
Får se om openai kan komma på en affärsmodell då. Något de kan säga med vinst t.ex.
*sälja. Apple kanske skulle fokusera på saker som faktiskt är ett problem i vardagen. Som deras värdelösa tangentbord på ios