Tisdagsmorgonen innebär en positiv börstisdag i de asiatiska tidszonerna efter att husse i USA hade stängt för Memorial Day. Wallenbergs maktbolag har startat Verkan AB som är tänkt att tillverka krut. Var tionde tjänsteman och hälften av konsulterna sägs upp från Volvo Cars i ett första sparpaket, men produktionspersonalen berörs inte.

Stockholmsbörsen steg ordentligt igår med +1.26% (+1.12% i år) för OMXS30 och +1.51% (-0.19% i år) för OMXSPI, då vi var släppta att springa fritt utan husse i USA, som hade stängt pga Memorial Day. Således uteblev dramatiken på valutamarknaderna och dollarn ligger på 9:52 SEK och euron stärks till 10:84 SEK. Guldpriset backar till 1 018:- SEK per gram.
I de asiatiska tidszonerna är börserna upp nu under morgonen. På den positiva sidan hittas i skrivande stund ASX 200 med +0.54% (+3.03% i år), Hang Seng +0.25% (+16.35% i år) Nikkei 225 på +0.44% (-5.51% i år), samt Straits Times med +0.13% (+2.46%) i år. KOSPI är motvalls i Sydkorea med -0.48% (+9.67% i år).

Dagens Industri avslöjar att Wallenbergs maktbolag har startat aktiebolaget Verkan AB, som ska tillverka krut. Ingen stor nyhet i sig, men valet av bolagsnamn gör att man automatiskt får uppmärksamhet i detta fall. Bolaget befinner sig i en förstudiefas och skriver att produktionen om den blir av kommer att placeras i Sverige.
Man kan dock konstatera att det förstås kommer krävas en del tillståndsprocesser, miljöprövningar, överprövningar initierade av fredisar med miljö och de stackars barnen som argument för att hindra svensk upprustning och möjlighet att motstå och stoppa den ryska fascismen, så det är ett antal år innan det blir något av det hela, om någonsin.
Eurenco Bofors AB är Sveriges enda kruttillverkar annars, och är franskägt.

Volvo Cars storvarslar tjänstemän och ca var tionde anställd tjänsteman och hälften av konsulterna får gå baserat på bolagets pressmeddelande. I Sverige får 1 200 anställda tjänstemän sparken (ja, det heter varslas och sedan uppsagda, men sparken är vad det handlar om). Globalt får 1 000 konsulter också gå, varav de flesta förstås i Sverige, där summan som får gå i Sverige ska vara över 2 000, dvs minst 800 konsulter.
2023 hade Volvo Cars ca 11 000 tjänstemän anställda och ca 2 500 konsulter, även om 1 300 sades upp då. Siffran 1 200 i Sverige låter som ett klipp rakt av på 10% utan att ha gjort någon detaljerad analys och med förmodat lite fler tjänstemän än 2023, men reducerat antal konsulter till knappt 2 000.
Därmed blir det grovt räknat 10% respektive 50%. Det är knappast så att man kunnat göra en detaljerad analys av de faktiska behoven och besparingsmöjligheterna så här snabbt, utan det handlar om att uppfylla styrelsens (ägarens) kvot och där tyckte man nog att 10/50 var bra siffror som blir enkla och tydliga för mellancheferna att genomföra.
Produktionen drabbas inte, men om tjänstemän som stöder produktionen därmed är fredade är oklart, t ex på fabrikerna i Skövde och Olofström.
Göteborg tar sannolikt den största smällen. Blir förstås intressant med de satsningar som t ex ska göras på mer kontor och ett fordonskompetenskluster runt Örnnästet i Torslanda. Dock är trenden tydlig, med andra stora tjänstemannavarslet från Volvo Cars på två år, och riktningen syns trots att nya VD:n intygar att det inte alls handlar om att flytta utvecklingen till huvudägaren Geely och sluta med egna plattformar, en term som enligt VD:n saknar definition och bör diskuteras och istället kallas för samarbete.
Vad som händer med Göteborgsområdets bostadsmarknad när 2 000 högavlönade tjänstemän blir av med jobb eller uppdrag lämnas som en övning åt Balder, som har en massa lägenheter till salu i Karlatornet.
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) säger till GP att lösningen är mer kärnkraft i Sverige. Så nu vet vi det.
Lönsamma Volvo Cars ska iaf bromsa sig ur krisen, vilket på något sätt ska få dem att ta ökade marknadsandelar, göra fler och unika bilmodeller och leverera attraktivare produkter än konkurrenterna.
89 kommentarer
Tesla fortsätter tappa i april (kanske gamla nyheter?) samtidigt som elbilar vinner mark. Deras marknadsandel måste sjunkit dramatiskt i år…
Gamla nyheter, men alltid lika kul att läsa. Särskilt när Musk/Trump fanbois försöker hävda att elbilar backar totalt och att det förklarar Teslas ras.
Men snälla Lasse. Vi har ju hört i flera månader att det beror på att Tesla ställer om produktionen till den nya modellen……
Ah, förlåt. Det måste vara därför även försäljningen av Model 3 kraschat – den nya modellen släpptes ju i höstas och är fritt tillgänglig.
Det är sådan efterfrågan på Model Y att om jag beställer idag 27:e maj så får jag den redan i juni.
Lustigt att fram till ganska nyligen skulle jag klassa bloggaren som en Tesla fanboy, som gärna lite skade glatt rapporterat och vårt inhemska
Och både Booli och Hemnet rapporterar rätt höga siffror på utbud jämfört med när jag titta tidigare.
Premiumobjekt (=det som är kul att titta på) brukar dock gå fort. Sist ett tvåvånings penthouse alldeles ovanför Chalmers med utsikt över halva staden.
Hmm, kanske inte om du menar Norra Guldhedens finest på Reutersgatan. (?)
Den låg ute för 20 via ESNY när jag började spana i området för två somrar sen. Sen blev det ett nytt varv med ny mäklare på 16 ett år senare. Som sedan sänktes till 15. Roligt om dom fick den såld till slut, men jag skulle inte kalla det lättsålt.
Den här kostade 7.
Ja, det är många objekt som legat till salu väldigt länge där jag bor, särskilt de bostäder som köptes nånstans 2020–2022. I och med att nuvarande säljare köpte sina bostäder till ett ganska högt pris, blir det väldigt svårt för säljare och köpare att mötas prismässigt. Lägenheter i prisklassen 2,5MSEK+ säljs med förlust på ca 300–600kSEK.
Faktiskt haft mäklare här för värdering och lite råd om vad man ska tänka på kring renovering då vi nu har ett objekt sålt i närområdet.
Han sa att priserna har stabliserats och de ser att objekt som är färdigrenoverade eller i bra skick går helt ok. Men att det främst handlar om säljare som behöver inse vad marknadspriser är 2025.
Tydligen är största raset de villorna som gick på 13 miljoner i Nacka/Täby 2021. De är ner 30%. Men det rör sig om standardvillor i villaområden. De dyra objekten menade han alltid haft varierande säljtid. Där rätt köpare kan komma på en vecka. Eller efter ett år. Men få säljare av de objekten har akut bråttom.
Det han konstaterade var “Det är en grupp som köpte på topp 2021 som när de ser att man får gå ner 1-3 miljoner väljer att skjuta på separationen”
Hans observation kring det lantliga boendet var att de som vill bo här ute. Och den gruppen vet vad priserna ligger på. Och att det mer handlar om att nå ut och hitta köparna än att det skulle vara ett ras.
Jag har ju observerat hur svårt det är för vissa hästgårdar här att säljas. Och hans kommentar var lite “Ja. Vanlig villa med stall har gått ner från toppen. Men en riktig gård alltid hittar en köpare om du inte har avstyckat all mark”
Tror saab plockar en hel del folk. Är förvisso några månaders säkprövning, som av någon anledning går fortare med konsulter…
Ska man nå målen och produkter ut, behöver man få ihop pappersexerciserna snabbare 🙂
Verkan AB, namnet härlett från familjen Wallenbergs motto “Att verka men inte synas”. Kul faktiskt.
Nä, verkan är en militärteknisk term som t ex “god verkan i målet”.
Det är nog både och, vilket inte gör saken sämre.
God employer branding är det i alla fall. Lättare att attrahera folk som ställer sig bakom bolagets värden om man har ett tydligt företagsnamn…!
Det är väl en något konspiratorisk översättning, wallenberg.com skriver “att verka, inte bara synas vara”.
Det är så man gör i stora bolag, detta är målet, lös problemet. Vem tror att någon inledningen klarar att faktiskt analysera fram att det är exakt de här rollerna som skall bort? Det får mellancheferna lösa.
Med det sagt så säger de att fokus är elektrifiering. Så man kan ju gissa på vilken del i verksamheten som kommer minska mest procentuellt.
Tror mer att det bara är “10% ska bort och 50% av dina konsulter” till varje mellanchef som sedan får implementera.
Eller osthyvling som Brasklapp kallar det nedan.
Lars har rätt. När det är så här många tjänster är det precis så det är.
Både i stat och i större företag.
Det är i de mindre företagen det kan justeras. Men 1000 tjänster. Nä då är det “du tappar 2 headcounts. Berätta vilka”
Sen kan man alltid gå in i LAS listor och hela det förfarandet men då får man knappast behålla de man vill. Så därför är det ofta så att man erbjuder längre perioder av uppsägningstid med lön än avtalet stipulerar.
Ok, vi säger så. 😂
Problemet är att elbilsmarknaden viker samtidigt som de nya bilarna är försenade. Man har försökt komma ikapp genom att anställa mer folk vilket lett till en ohållbar kostnadsstruktur och nu måste personalen bantas. Tråkigt men sant.
Inte i Sverige iaf? Upp typ 10% på ett år. Samma i USA. Var viker den?
Suck. Elbilsförsäljningen ökar ju totalt sett. Bara Musk och Trump fanbois som försöker hävda annat. Statistiken är ju tydlig. Ökar på alla marknader, trots slopade subventioner. Folk som har råd med nybilar vill helt enkelt ha elbil.
Antalet sålda elbilar enligt our world in data i miljoner bilar https://ourworldindata.org/electric-car-sales
2015 0.52
2016 0.78
2017 1.2
2018 2.05
2019 2.08
2020 2.97
2021 6.6
2022 10.2
2023 13.7
2024 17.5
Samtidigt har icke elbilar gått från 80 miljoner 2018 till 62 miljoner 2024. Så knappast elbilsmarkanden som viker
Elbilsmarknaden går bra
Problemet för de flesta bolag är inte volymen utan att man har större kostnader för utveckling som ska slås ut per såld bil än brännbilarna.
Så sänkta marginaler är det som ledet till sparpaketen.
Dessutom har ju Volvo totalt misslyckats att få igång produktionen. EX30 har man ju sminkat siffrorna på. Skulle ju varit den mest sålda bilen nått kvartal. Samtidigt som den knappt syns på gatorna. EX90 har provkörts av bekanta och den “stinker” tydligen fossilbil. Dvs skön och trevlig. Men infotainment och teknikupplevelse som är 10 år gammal. Och dessutom fungerar den ju inte ens utan du kan plötsligt behöva stanna och starta om bilen för att funktioner som farthållare ska fungera.
Man får känslan att Volvo är där VW var för 4 år sen.
Dvs hopplöst efter de flesta andra.
10/50 känns ju mer som en klassisk “osthyvling” snarare än en strategisk riktningsomläggning. Sen tror jag iofs att Volvo kommer successivt stänga ner i Sverige och flytta till Kina och andra länder med lägre kostnader för produktion men det får vi ju bara facit över tid på.
Till sist vore jag tacksam om någon kunde förklara sambandet mellan ny kärnkraft och utvecklingen av fordonsplattformar i Sverige (om nu det var sambandet) för jag missar det helt och får väl tillskriva det min svagt utvecklade intelligens. Jag är med på att kärnkraft och produktion i skala har ett visst samband men sen…
Tillverkningen sitter nog tryggt. Inte så mycket billigare någon annanstans innanför EU:s tullmurar att det är värt investeringen och tiden att flytta.
Tillverkningen är ju också nedströms utvecklingen… De tillverkar ju nu vad som utvecklades för flera år sedan. Om utvecklingen bantas nu så kanske tillverklingen bantas om ett antal år.
Produktionen har kört Lean i många år så varje huvud behövs. Volymen på folk styrs helt av försäljningen, ökar försäljningen anställer man men varje huvud behövs.
Enig. Det är tjänstemännen som sitter i skiten.
Produktion av personbilar är dessutom rätt “enkel” och man kan relativt snabbt lära sig att jobba på ett par stationer i linjen. Så produktionen kan du verkligen gasa och bromsa på ett annat sätt med inhyrda.
Vet att iaf förr hade Volvo på torslanda motsvarande ett helt skift med inhyrd personal där man kunde säga upp avtalet med en månads varsel
Sambandet var att Sverige behöver bättre förutsättningar för industri enligt Wykman, och då är svaret kärnkraft. Tydligt vad Tidölagets svar på allt är iaf.
Att det nu handlar om utveckling och inte tillverkning verkar Wykman missat. Alla inom produktion är kvar, så förutsättningarna för industri verkar det inte vara något fel på. Utan förutsättningarna för utveckling och innovation.
Danke, artikeln var låst och jag har märkt att många gånger behöver jag förstärkningsstöd när det kommer till att förstå tankegångarna hos våra folkvalda så stort tack!!
Mer och mer ROT-avdrag har jag hört ska vara dundermedicin för ekonomin också. Löser allt!
Kärnkraft! Är ett bra svar på frågorna:
Hur skall vi garantera elnätets stabilitet de närmaste 80 åren?
Hur skall vi vara säkra på att vi kan klara oss utan diktaturers fossila bränslen?
Hur skall vi klara försörjningen om klimatförändringen ställer till det för vindkraften och/eller vattenkraften?
Hur skall vi få nord-syd balans i elnätet så vi kan återgå till ett elområde?
Hur skall vi klara en dubbling av elproduktionen för att kunna genomföra omställning till fossilfrihet utan att avindustrialisera?
Hur skall vi ha infrastrukturella förutsättningar för ny storskalig produktion?
Sedan hoppas jag på att vi kan bygga en tråkigt pålitlig framtid för minst tre generationer utan att det skall polariseras sönder politiskt, men ändå är jag glad över att det är så pass polariserat att SD har valt att storsatsa på något praktiskt användbart för flera generationer i stället för att bara vara negativa.
Kärnkraft är ett svar, men inte det enda svaret.
Hur skapades symaskinen? Genom att göra på ett sätt som var tvärtemot vad sömmerskorna över gatan gjorde.
Samma sak här. Med batterier skapas ett betydligt mer stabilt elsystem – ty kärnkraft kräver reglerkraft, men reglerkraft kräver inte kärnkraft. Batteritillverkningen skjuter i höjden och går från 1TWh per år till 2TWh till 10TWh under 2020-talet.
Sen är det ju självklart att det kommer finnas barnsjukdomar och dåligt designade nätverk de första åren då man drar in i praktiken det som borde fungera i teorin.
Så, kärnkraft är ett väldigt bra sätt att hålla igång ett kraftnät som om vi levde i 1920-talet. Är det bra för 2020-talet? Chansen är stor att det inte är det, men den som lever får se. 🙂
10% kan tyvärr vara rätt lite jämfört med vad Tyska ingenjörer har att vänta.
Det vore intressant att veta om det fortfarande är en stor del av Volvo ingenjörerna som jobbar med “ICE” specifika uppgifter och om de kommer att drabbas hårdare.
Man har redan sålt av all ICE till Renaultledda Aurobay så det finns liksom inga ICE-ingenjörer kvar.
Målmedvetet.
Östra fabriken i Skövde är numera Aurobay. Var med och byggde upp fabrikssystemen på 80- och 90-talet. Det var systemutveckling med Lean-inriktning. Normal utvecklingstid för ett (autonomt) delsystem var runt 1000 timmar fördelat på 3 personer. Systemen kommunicerade med Volvos meddelandehanteringssystem VCOM.
Men då var det inte tjusiga grafiska gränssnitt utan terminaler med 80×24.
Det beror på hur lång tid mellancheferna har på sig att gå frammed osthyveln, men 10% kan man nog lösa med naturliga avgångar/jobbyten och (förtids)pensioneringar, om man har tillräckligt med tid och personalen är tillräckligt ung eller tillräckligt gammal.
50% på konsulterna är ju däremot en rejäl minskning.
Och nyanställningsstopp (så att nya platser tillsätts av någon som roterar in från annan avdelning)
Gissningsvis vill man ha omstruktureringskostnaderna tagna i år i böckerna så jag utgår ifrån att man tänker sig vara klar utgången Q3 (eller om Volvo har brutet år sista kvartalet i det)…
“Wallenbergs maktbolag har startat Verkan AB som är tänkt att tillverka krut.”
Som hobby-skytt och handladdare vore det kul med en svensk tillverkare.
Krut är rätt dyrt – kan kosta upp mot 2000 kr/kilo men det kanske inte är den sorts krut (dvs för privatkonsumenter) som de ska tillverka?
Tändhattar är också något som är blivit extremt dyrt. 1,50 – 2 kronor styck är inte ovanligt. Vore kul med en svensk tillverkare där också. 🙂
Tror att Wallenberg tänker sig lite större kunder än privatpersoner som handladdar.
Det kanske kommer en “eviga fredens tidsålder” igen och då får man väl ställa om till kleti och pletis hobbyskjutande, likt man gjorde med bilen Saab.
Eviga freden inträffar vid första eller andra riksdagsvalet efter att det fullskaliga ockupationskriget i Ukraina är över. Då kommer beskedet att “vi drar ner på försvarssatsningarna för att satsa på vård-skola-omsorg-kriminalitet” och så är det klart.
Lite udda att du förutspår att våra härskare kommer att satsa på kriminalitet, men det är nog inte omöjligt att du kommer att få rätt. 😉
@ppp 2025-05-28 00:07
Tja, enligt en annan post här på bloggen (samma dag som denna?) krävs det ju bara att sossarna vinner valet; de har redan börjat…
Norma tillverkar krut i sverige till den civila marknaden men inte heller dom är ju svenskägda längre..
Vad jag förstår så skall Verkan AB börja tillverka nitrocellulosa (NC), dvs råvaran för att göra krut.
NC fabriken som fanns i Karlskoga lades ner i början av 2000-talet, när de gick ihop med finnarna och skapade NEXPLO. I samma veva så lades trotyl (TNT) fabriken också ned (såldes till Singapore eller Malaysia). Så därför behövs det nya fabriker för både TNT och NC i Sverige för att säkra tillverkningen av både krut och alla olika sorters ammunition.
Ansökan har lämnats in för att bygga ny TNT-fabrik i Gyttorp men de sedvanliga överklagandena har ännu inte lätt till något godkännande. Det skall bli intressant och se var NC fabriken kommer att hamna, om sisådär 10 år med all överklaganden etc.
Tycker det är konstigt att Eurenco inte försökt bygga nya i Karlskoga, men de ser väl ingen vinst i det…
Bygg, bygg och bygg!
Att militärt krut är så dyrt per kilo är för mig ett tecken på att tillverkningen är lite väl småskalig och orationaliserad. Å andra sidan är det bra med mer än en fabrik i den demokratiska världen.
Tändhattar är en bra sak att inte ha brist på, att även tillverka tändhattar för civil ammunition inklusive handladdande hobbyister är ett helt ok sätt att hålla igång kompetensen för att underhålla, justera, bygga och kvalitetssäkra maskinerna och processerna som tillverkar tändhattarna. Allt hänger ytterst på att typ ett dussin människor är stadigt försörjda med att mäta, skruva, provköra och tänka.
Krut är ju av sin natur väldigt explosivt.
Sprängämnen kan idag tillverkas så att de är i princip inerta utöver tändmetoden i sig.
Åja, det är väl inget fel på Vihtavuori och deras N310/N340? Ägs av norska Nammo.
Men jag håller med om att ett europeiskt alternativ till Federals mjuka inte vore fel.
Svensk tillverkning handlar ju om tillgång och säkerhet.
Garanterat inte pris
Det där är tyvvär ett par av de mest omtyckta bland de klassiska argumenten för att statligt utsedda monopolister och kvasimonopolister ska få skära guld med täljkniv.
Orsakerna till varslen beror ju till stor del på katastrofen med EX90 och plattformen den är baserad på. Det togs många felaktiga beslut på produktsidan när man tog fram den under Håkan Samuelssons förra ledning. Nu städar han upp efter sitt misslyckande kring produktutvecklingen. Synd att det ska drabba Volvo Cars och dess personal att man haft en dålig ledning inom produktutvecklingen som i många strategiska beslut kring plattformen gick emot ingenjörerna på Volvo Cars
Det är nog bara klassisk “management by fear” som körs i repris, inget ovanligt men säger kanske något om kompetensen i ledningen och styret av Volvo. Förstår man inte hur man ska skapa konkurrensmässiga produkter i ledning och styrelse så kan man åtminstone hota och sparka folk, det behöver man inte så mycket kunskap för.
Sen var “när 2 000 högavlönade tjänstemän blir av med jobb eller uppdrag lämnas som en övning åt Balder” väldigt roligt så det blev LOL här, kan tilläggas.
Sån är jag. En kul kille.
Ha ha, humor
Man kan också titta och se varslet utifrån att Geelys elbilar tappat nästan lika mycket i EU som Tesla under 2025.
Så vad skulle man önska sig för ny fordonsindustri i Göteborg?
Det vore kul om Koenigsegg startade storseriproduktion av en liten elektrisk sportbil, något litet och kul som inte är stort och fläskigt som alla andra elbilar.
MÖP:ar skulle kunna önska sig en korsning mellan en lastbil och en skåpbil till en terrängående bil med hybriddrivlina då allt militärt framöver ändå lär behöva groteska mängder el och batteriladdning. Månne den även skulle kunna ha en civil marknad som firmabil?
Hybriddrivlina i militär tillämpning kanske nog vara ganska bra. Slippa stå på tomgång under långa perioder, kunna smyga ljudlöst och med mindre värmesignatur. Sen är det hybriddrivlinan även en form av backup om något händer med dieselmotorn, åtminstone kortare sträcka och det kan vara skillnaden mellan liv och död, att kunna hitta skydd. Aja, nu blev det nördigt här känner jag..
Man kommer även att vila hänga telekrigsutrustning på allt och som sagt ladda batterier.
Nackdelen är att det blir tekniskt komplext och mycket som kan gå sönder men som du skriver, det skulle även kunna ge redundans så man kan linka hem i säg 70 km/h på väg och 30 km/h i terräng med trasig dieselmotor vilket är bättre än att vänta på bärgare.
Har tänkt att väl integrerad hybrid borde kunna bli ett mindre komplicerat/känsligt motorpaket. Startmotor/generator mm försvinner och det kan möjliggöras andra förenklingar i stil med Koenigsegg Direct Drive eller nåt, dvs ingen växellåda heller.
Industrin kanske brände sig förra gången?
https://en.wikipedia.org/wiki/Splitterskyddad_EnhetsPlattform
Fast de kanske bara var för tidiga? Ungefär som när Maud Olofson blev utskrattad för den stolliga idén att börja tillverka elbilar när SAAB gick omkull (ungefär samtidigt som Tesla Roadster började säljas):
https://www.sverigesradio.se/artikel/3295229
“Nackdelen är att det blir tekniskt komplext och mycket som kan gå sönder”
Det behöver det väl egentligen inte bli. Att som de flesta moderna hybridbilar ha två olika mekaniska kraft-input är egentligen inte krångligare än en fördelningsväxellåda; vill du utnyttja båda simultant är det en planetväxellåda. Honda gör t.o.m. en kontinuerligt variabel sådan. OK, den innehåller rätt många bitar, men dimensionerar man en sådan tillräckligt grovt så finns det ingen orsak för någon bit att gå sönder.
Sedan finns ju den enklare (och ursprungliga) hybridtekniken, seriehybriden. Ursprungligen inte en “hybrid” i den meningen att den inte gick på batterier alls, som jag förstått det, men det var ett simpelt tillägg. En gammal (väääldigt gammal; se t. ex. Lohner–Porsche – Wikipedia — kring år 1900! :-)) teknik, som jag tycker borde kunna vara tillräckligt simpel (alltså även med batteri tillagt) och robust för militära syften.
Fordonsindustrin lider av överetablering och låga marginaler. Väldigt tveksamt område att satsa egna eller andras pengar i.
Liten sportbil torde vara en av de minsta tänkbara nischprodukterna, riktad främst mot äldre herrar med mer pengar än förnuft. Finns mycket elakare saker jag kunnat skriva om prospektiva sportbilskunder, men jag känner mig snäll idag.
Vad som behövs är en elvariant av klassiska folkabubblan, Volvo PV eller Amazon. Något i storleksklassen Golf, i rimlig prisklass. Inte en massa lulllull, utan en enkel bruksbil för pendling, handla mat och skjutsa ungarna till aktiviteter. Då räcker det långt med ett tjugotal mils räckvidd och den behöver inte bli stor och tung (och dyr).
Renault 5 kommer nästa år med instegsversionen för 25k euro och 40kWh (300km WLTP), större än Golf Mk1.
Om man tror på att Renault fixat sina kvalitetsproblem kan man ju chansa.
Rejäl tillväxt även där; original-R5 var väl mindre än en Polo.
Kommer den nya alltså att kännas lika konstig som de gigantiska schabrak som numera brassar runt under namnet “Fiat 500″…?
Inga pengar i det så det krävs stora volymer. Volvos klassiska problem.
@PentiiVarg
“Då räcker det långt med ett tjugotal mils räckvidd []”
Ja, det räcker väl ungefär ett tjugotal mil? 😉
För min bilanvändning skulle det räcka gott och väl med tjugo mils räckvidd för det mesta. Jag kör oftast inte längre bort än tio mil, så jag skulle komma hem också.
Med ojämna mellanrum brukar jag dock köra mer än tio mil bort. Det är en sträcka som går att köra i ett pass utan problem så ett laddningsstopp på mer än fem minuter skulle kännas obekvämt.
Så längre räckvidd skulle jag definitivt vilja ha, även om jag skulle utnyttja räckvidden mycket sällan.
Golfbilar verkar ju vara poppis i östra Ukraina, kanske nåt för Volvo att sikta på. Lagom svår drivlina och infotainmentsystem för göteborgare.
Ja, vi blir snart en understat till Kina. Där dom plockar russinen ur kakan och vi står här och undrar vad som hände.
Dom kopierar och snor allt västerländskt utan att skämmas.
För 15, 20 år sedan sågs man som en idiot om man talade om att undvika att köpa produkter tillverkade i Kina. Sedan des har importen från Kina till EU ökat rejält (fem till tio gånger).
Idag sitter vi nog ganska hårt fast i de kinesiska klorna, men fortfarande kan man som konsument välja bort Kina så mycket som möjligt och framför allt kan man fråga i butiken var en vara är tillverkad, och om de svarar Kina kan man fråga om de har någon likadan produkt som inte är tillverkad i Kina.
Ju fler som frågar desto större blir incitament att iaf. försöka ta in produkter från andra länder.
Skickades för tidigt, hör kommer slutklämmen.
Om inte annat sår man ett frö hos de anställda och i bästa fall i företagsledningen.
Ursäkta, men så här lät det på 80-talet om japanerna. Jag tror inte på domedagsprofetior. Just nu är kineserna on a roll eftersom vi underskattade faran med att lägga all produktion i Kina och sälja ut utvecklingskompetens. Så likt japanerna för ett halvsekel sedan får vi nu en chock.
Men Europa kommer även om 50 år att vara en befolkad kontinent där folk äter lagad mat och inte klär sig i djurhudar. Vi måste bara vakna upp ur bubblan av vår oövervinnelighet. Om en kinesisk produkt är överlägsen hjälper det inte att vår produkt är humanitärt överlägsen eller att den inte är tillverkad av den hemska vattenkraften.
Vi kommer få en käftsmäll och gå i däck men sedan reser vi oss igen. Förhoppningsvis kan staten och kapitalet kan samarbeta och stödja de sektorer där vi är konkurrenskraftiga.
Sluta köp kina-Volvo så får vi massor av personer lediga som kan anställas i försvarsindustrin.
Ja om vi flyttar försvarsindustrin till Göteborg. Speciellt inom det marina har vi ju förutsättningar. Skulle gärna se Göteborgs Militärindustriella Komplex grundas nedanför alla fräcka bostadsrätter på Lindholmen och åter höra hammarslagen eka. Men detta förblir nog en dröm.
Apropå platform för framtida rullande fordon 😉
Traditionellt har man pratat om plattformar för drivlinan, från ICE ned till backen.
Det man behöver göra nu är dels att anpassa drivlinan till elmotorer och batterier, dels en mjukvaruplattform för styrning och övervakning som är i klass med JAS 39 Gripen.
Det sista är lättare sagt än gjort.
Ytterliggare tecken på att Volvo flyttar mot Kina är att de nu lanserar XC70 som laddhybrid, den andra modellen exklusivt för den kinesiska marknaden innan de lanserar elektriska varianter av V90 eller XC60 som är storsäljarna i Sverige.
Så har det ju alltid varit inom stora koncerner. Man monterar ner gamla pressar och maskiner när man sätter upp en ny lina. Sen kittar man upp en fabrik i asien/sydamerika och säljer den nu avbetalda tekniken där
Det är ju sånt som volvo/saab tappade på när de då istället fick skrota efter 10 år det andra kunde köra i 20 år.
Den där XC70 är inte “märkvärdig”. Och de som längtar borde istället bara köpa en begagnad på blocket ty den lär vara bättre.
Någon här som minns vad SEAT Exeo var för något?
För övrigt hör jag typ varje vecka om konsulter inom it/ekonomi/ingenjörskost som tappar jobben i sthlm. Senast idag var det ett par som båda två blev av med jobbet och inte hittar nya uppdrag. Och hade köpt hus i höstas.
Fy fan… Det har varit sån brist på folk inom vissa personalkategorier att alla känt sig säkra inom dessa.