Fyra dödades och minst 17 skadades i en rysk terrorbombning mot Kryvij Rih igår. Ukraina har förstört ett ryskt Tu-22M stategiskt bombplan, troligen nedskjutet. Ryssland tog mycket svåra förluster och de bakre förlusterna av artilleri och transportfordon steg återigen.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Minst fyra personer dödades och sjutton skadades när staden Kryvij Rih terrorbombades med en ballistisk robot. Även Charkiv bombades igår kväll med Geran-2 drönarrobotar och en stadsdel tog fjorton träffar under en timme skriver Kyiv Post. En officiell film från Charkiv finns här på Youtube, och visar skadorna och drönarrobotrester.
Ryssland uppges förlorat ett Tu-22M strategiskt bombplan skriver bland annat ukrainska statliga Spravdi utifrån ryska kanaler, som pratar om dödad besättning. Detta antyder att det strategiska bombplanet sköts ner. De används generellt för att skjuta tunga Ch-22 sjömålsrobotar som terrorbombning mot civila mål i Ukraina, med usel precision. Roboten ligger med sin stridsspets på hela 900 kg bakom några av de västa massakrerna via terrorbombning av civila under det fullskaliga ockupationskriget.
Det går bara att spekulera men om en Tu-22M vågat sig för nära gränsen till Ukraina när den skulle skjuta roboten så kan den plockats av Ukrainas jaktpatruller med F-16 eller Mirage-2000, vars jaktrobotar som AIM-120 AMRAAM når upp till 120 km. Ch-22 har 600 km räckvidd, men om den skjuts mot mot centrala, västra eller södra Ukraina från avfyrningsområdena som brukar ligga nordost om Ukraina så kan en Tu-22M tvingats för nära gränsen.

De ryska bakre förlusterna steg igår efter några dagars relativ paus och Ryssland förlorade mycket svåra 1 390 man, låga sex stridsvagnar, normala 22 pansarskytte- och motorskyttefordon, svåra 49 haubitsar, en salvpjäs, och mycket våra 88 transportfordon enligt Ukrainas generalstabs morgonsammanräkning. Inga frontförändringar har rapporterats av DeepstateMap sedan första april.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi! Smert voroham!

09:45 Lena nämnde i sin artikel om senaste leveransen igår ett par Cryebyxor som gick till en särskilt välförtjänt stridssjukvårdare. Det är i själva verket Cryebyxorna som Lena använder på omslaget till min nästa roman Jägarhjärta, som på detta vis får ett enormt mycket bättre bruk än som prop för ett bokomslag. Visst arbete har lagts på att identifiera vem som skulle få byxorna, då det förmodligen är bland de bästa fältbyxorna någon kan ha. Syns inte på bilden, men de har även tillhörande knäskydd.
Bra återbruk oavsett. Modellen är Crye Precision G3 Combat Pant i multicammönster.

10:00 Brand har utbrutit på ett ryskt varv i Karelen. Ser ut som en totalförlust av varvsbyggnaden, som verkar relativt ny och modern. Varvet ska främst tillverka bogserbåtar, arbetsbåtar, lotsbåtar och en del fiskebåtar, särskilt för arktiska isförhållanden.
10:07 Stillbilder på det ryska brinnande varvet.
12:47 Drönarfilm på hur Ukraina svinar till ett ryskt mekaniserat anfallsförsök vid Andriivka. Sju av tolv ryska fordon totalförstörs.
13:00 USA ska nu kräva att alla Natoländer lägger 5% av BNP försvar. Själva lägger USA 3.4% av BNP på försvar. Förmodligen handlar det om att understödja Hegsethdoktrinen genom orimliga kvar, som sedan USA kan använda som motivering för att inte aktivt hjälpa allierade som anfalls genom att skicka trupp.
13:05 På en avståndsskylt i Peru skruvar man på denna film ner Moskva och ersätter med Kyjiv.
13:22 Av okända anledningar har en explosion inträffat på en marknad i Kyjiv. En eller två personer ska dödats beroende på vem man frågar.
13:25 USA införde inga tullar på Belarus och Ryssland och hävdade att det beror på att sanktionerna gör att man inte har handel med länderna. Men franska Le Monde påtalar att USA har större handel med Ryssland än med många länder man lagt tullar på och om Ryssland behandlats lika som andra länder skulle 42% tull införts och Belarus skulle fått 24%.
Ukraina fick 10% tullar.
Trumpregimen gynnar alltså indirekt Ryssland handelsmässigt och undantar dem och Belarus från handelskriget. Ingen är förvånad.
13:59 Ukraina ska låtit Ryssland ta drönare som byte, som varit infekterade med walware skriver Forbes, bland annat för att lokalisera den ryska operatören som tagit över drönaren.
15:40 Drönarfilm och FPV-filmer på två ryska stridsvagnar som slås ut på Pokrovskfronten.
15:42 President Zelenskyj har upprepat och specificerat ukrainska röda linjer vid förhandlingar rapporterar Ukrinfrom och citerar presidenten:
“For us, the priority is our strong Army. Therefore, this is (for us) a ‘red line’ – no reductions in our army size. To be honest, we will do everything to leave the army in the same state in terms of numbers that it is today. A large army, which is three times larger than (it was) at the beginning of the war. An army that can only be modernized. These are the changes that can occur after the end of the war.”
Han upprepade och underströk också att erkännande av ockuperat territorium som ryskt också är en röd linje:
“Other geopolitical things are the non-recognition of any territories occupied by Russia as Russian. These are Ukrainian territories, this is one of the most important red lines for us. In any case, these are temporarily occupied territories.”
En rättvis fred inträffar först när allt territorium återlämnas säger Zelenskyj, men säger att en kompromiss kan vara att det sker över tid och inte omedelbart:
“But if it can be done to find a compromise so that the return of these territories takes place over time through diplomatic means… I think that for some territories, this will probably be the only path.”
Det hela beror sedan på värdigheten och moralen hos Ukrainas partners, inte Ukraina, som har sina röda linjer på det klara.
KOMMENTAR
Ett förhandlingsresultat som Ukraina kan acceptera kan alltså innehålla en tidsplan och hur Ryssland ska återlämna ockuperat territorium.
Under tiden vill Ryssland att Ukraina ska överge hela Luhanskregionen, Donetskregionen, Zaporizjzjaregionen och Chersonregionen, samt Krym, inklusive delar och storstäder som Ryssland inte ockuperar som Zaporizjzja och Cherson.
Som tidigare rapporterat tror inte ukrainarna själva på något fredsavtal och att Ryssland, Moskva, Kreml och Putin alltid ljuger och ändå inte kommer hålla några avtal, samt att som alla ser så finns det inget gemensamt i respektive sidas krav och därmed inget att komma överens om.
16:18 VARNING! Foton från terrorbombningen av Kryvij Rih och räddningsarbetet postade av president Zelenskyj. Varning på grund av flera dödade och blodiga kroppar och blodiga skadade. På ett av fotona ser det ut som en person i en Mussepiggtröja har fått sitt huvud avslitet, och det ligger en meter bort, men är suddat på bilden.


19:28 Ett skämt som går.
Putin och Trump kommer som ett led i fredsförhandlingarna över Ukrainas huvud överens om att som en gest för samförstånd och broderskap mellan Kreml och Vita Huset överens om att byta sekreterare. Så Trumps sekreterare reser till Moskva och Putins till Washington.
Efter en vecka ringer Trumps sekreterare till Trump och är alldeles förtvivlad.
“Jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker verkligen göra ett bra jobb, men varje dag så säger Putin att min kjol måste bli längre, och det går snart inte längre.”
Samtidigt ringer Putins sekreterare hem till Putin i Kreml och är alldeles förtvivlad.
“Jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker verkligen göra ett bra jobb, men varje dag säger Trump till mig att göra kjolen en centimeter kortare och det går snart inte längre, utan att både pistolhölstret och pungen börjar synas.”
313 kommentarer
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
D2U!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
Ge för fan i helvete aldrig upp!
Слава Україні!
09:38:55: cornucopia
09:40:04: 🥇 Masja_13 (69 s)
09:40:12: 🥈 AndersL (77 s)
09:42:47: 🥉 Surtrutn (232 s)
77? Är du sjuk, Anders?
Hipp-Hurra! För här kommer Cornukrigarna! Heroiam slava!
God morgon!
Ha, där kom jag i tid!!!
God morgon
Jag bidrar med ett roande inlägg från Chris O. Fina bilder.
https://threadreaderapp.com/thread/1907519019860492690.html
ChrisO_wiki @ChrisO_wiki
12h • 18 tweets • 4 min read • Read on X
1/ Russian soldiers are complaining that their Mad Max-style modified vehicles, with camouflage and anti-drone protection, are attracting fines (and demands for bribes) from traffic cops because they are no longer compliant with traffic regulations. ⬇️
God Morgon!
Top 10??
Fastnade i
drittsirkusetekonomitråden (ärligt talat svårt att se skillnad idag). Gör bot och bättring med ett bidrag till Repower!Med nöd och näppe… Din jäkel, trodde ett ögonblick jag hade chans.
Men svartvita lilla jag då 🙂
Vad gäller Tu-22:an så säger många källor att det störtade långt österut i Sibirien. Om det inte är två plan så är det nog “naturlig” olycka.
Ja, Irkutsk är ju en bit från Ukraina. Det ligger bäl ganska precus norr om Ulanbator och väster om Bajkalsjön.
Irkutsk tycke jag var en trevlig, lite annorlunda, stad att vistas i, ö h t gillade jag ” sibirier” , kanske p g a att jag är norrlänning till börd och uppväxt!
Ukraina har plockat ner Tu-22 tidigare, men troligen inte den där. Kanske inte ens rysk lv är skyldiga denna gång.
Ukraina har också eldat (bokstavligt) en Tu-22 på marken tidigare 👍
Även om det vore kul om den är splashad så hoppas jag att det är naturligt slitage. Och att det bara är en i mängden.
Apropå, är det någon som vet om Frankrike levererade Super 530D eller MICA med Mirage 2000?
God Förmiddag Cornucopiakämpar!
Vi håller ut och ger ALDRIG upp!
Aldrig ge upp!
Aldrig, Perra!
Aldrig!
Sabotage mot kraftstation i Småland
.
.
Hybridincident, eller inte. Man funderar ju alltid numera
Jag skyller allt som går fel på moskoviet numera!
Precis skyldig tills motsatsen bevisas
Napoleonsk lagstiftning* 🙂
*Napoleonic courts were a system of courts established during the reign of Napoleon Bonaparte in France and its conquered territories. […] They also operated under the belief that the accused were guilty until proven innocent.
Bra!
🦅 Prototype of UAV interception system, flight speed over 300 km/h
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llvfvva56k2s
@10:00 Kanske de nya isbrytande bogserbåtarna? Blir inga nya om det är så, kan alltid hoppas!
Väldigt få mopeder
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️28/39 Shahed UAVs;
▪️7 drones suppressed by EW
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llvejwvj722s
Har Krasnov fixat en present åt bunkerpeddon?
Inspelning av nästa Spider-Man i Moskvastaten?
🕸️ Anti-drone nets in Belgorod region!
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llvhsd5n4k2s
Vi pratar ju ibland (ofta) om LV och möjligheten att skjuta ner drönare. Varför tar vi inte upp något i den här stilen igen?
https://youtu.be/l2RFnP4DCE4?si=zkAGWWOvwyeFrs-N
Lvksp 36, 2-pipig, eldhastighet mellan 500 och 700 skott/min och rejäl avståndstäckning. (Tillverkar av …….. Ericsson!)
Fin video. Tack!
Vi har istället tagit upp Tridon MK2 med längre räckvidd och programmerbar ammunition.
https://forsvarssektorn.se/article/svenskt-luftvaern-till-ukraina/
Det är klart, med 40mm ammo jmf med 8mm ammo i kspn så blir räckvidd och effekt desto bättre.
Men 36an var kul att skjuta med. Var med om ett tillfälle där det skulle “förstöras” en rejäl drös 6,5 ammo vilket vi slet ut med ett par 36-or i en av skjutprovstunnlarna. Kylvattnet kokade.
Dubbelpipig M36 hade vi på ltgb 934 som drog lvakan 40/48 på 70-talet. Hyfsat fyrverkeri att skjuta med spårljusammunition. Borde kunna ha hyfsad verkan mot drönare men spårljusen avslöjar väl skytten idag för drönare.
Man behöver ju inte sätta i spårljus var femte om man inte vill ……….
Russians started using large mechanized columns again, now near Andriivka in the Kurakhove direction.
It seems the Russians have shifted focus to this sector. Yet, after three years, they still come up with the same tactics, with the same outcome. Russian lost 7 units this morning
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3llvfzvkpdk2g
“We are lucky they are so fucking stupid!”
Citat gäller fortfarande efter tre års krig.
KAMAZ’s net profit under IFRS for 2024 fell 28 times
Moscow. April 1. INTERFAX.RU – KAMAZ PJSC’s net profit under IFRS for 2024 fell 28 times, to 731 million rubles, the company reported
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3llszyoe5hk2j
Disaster
Lada car sales in March -33%
Sales for Q1 -16.8%
The decline is accelerating!!!
The decline of the entire market in March is -44.4%
The decline for Q1 is -24.8%
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3llszdpx5ek2j
Lada räknar med en 30% minskning av bilförsäljningen i Ryssland. Intressant är att de har infört tullar på kinesiska bilar för att stimulera egen produktion. 63% av nybilsförsäljningen består av kinesiska bilar medan ryska sjunkit till 29%. https://kyivindependent.com/russia-moves-to-curb-chinese-car-imports-with-higher-fees-tighter-regulations/
I början av kriget ingick väl en Lada som en ersättning till anhöriga för en stupad soldat? Verkar som att det är borta, annars hade väl försäljningen varit större?
Påminner om Teslas siffror !
Och då är ändå Kamaz en stor leverantör till ryska armen
Vad betyder egentligen “Drittsirkus” som pratas om på bloggen? Har letat men hittar inte någon förklaring 😀
https://translate.google.se/?sl=auto&tl=sv&text=Drittsirkus&op=translate
Aha! Stort tack 🙂
Dritt är norska för det engelska shit 😉
i vissa gränstrakter till Norge säger man för övrigt dialektalt: drit
Låter som om det kunde vara någorlunda nära släkt med ty. “Dreck”, smuts, lort (och därmed även sv. “drägg”, avskum och “träck”, spillning). Men framför allt med eng “dirt”, smuts, jord. Där är frågan om engelskan fåttr rakt från en gemensam urgermansk rot, eller om det lånades in från fornnordiskan under vikingatiden.
Enligt Merriam-Webster så kommer engelskans “dirt” från den urnorska (eller kanske ur-skandinaviska) “drit”:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/dirt
Vi har ju lånat ut rätt många ord till det språket (knife, window, husband, osv…)
Det var väl mest danska, norska och sydsvenska vikingar som drog västerut, medan svealandsvikingarna drog mot Ukraina (något som jag lärt mig mycket mer om tack vare denna bloggen, även om jag läste Röde Orm i min ungdoms bokslukarålder—men då tog jag den boken mer som en skröna…)
Svealandsvikingar drog vanligen österut mot Novgorod och till floderna som gick bl a till Ukraina.
Skånska och Halländska (danska) vikingar drog vanligen rakt söder ut.
Bohusländska och Norska vikingar drog vanligen mot England och västerut, mot Island och Livland (dagens USA) där de var några hundra år före andra.
Ibland blev det intressant som t ex slaget vi Hastings där den engelska vikingahorden mötte den franska med wilhelm erövraren. Wilhelm erövraren var son till den danske vikingen Gånge-Rolf som var så stor att blev tvungen att gå till slagen för hästarna bar honom inte.
Det var inte många rätt där. Du får korrigera själv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rollo
Rollo
vikingahövding och grundare av det normandiska väldet
Tack, men det verkar finnas tveksamheter. I ett stycke lite längre i sidan sår; ,,,I den norsk-isländska historieskrivningen identifieras Rollo med Gånge-Rolf …. och namnlikheten är ju inte svår s a s. Men för övrigt, ja, Rollo grundade det normandiska väldet efter att ha belägrat Paris under ett längre tag varpå Paris “hövding” ansåg att det var bäst att ge Rollo/Gånge-Rolf lite land så han höll sig lugn. I alla fall det jag kommer ihåg.
@Inge N Ahning
Livland är en del av Baltikum:
https://snl.no/Livland
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Livland
När vikingarna hittade amerikanska kontinenten, norra dagens USA och södra Kanada kallade de det för Vinland.
Det var en annan Villiam som var Rollos son.
Sitter med en “man cold” just nu så är rätt trög i tänket idag. Ska nog inte kommentera så mycket mer innan det värsta lagt sig.
Masja, Vinland it is of course. Ombudsmannen, jag ger mig, återkommer i kommentarerna när kan nå’t.
Jag ville bara säga att jag uppskattar dina inlägg, Inge! Ta hand om dig och din “man cold”!
Tack för vänligheten Anders S. Förkylningen bör gå över på en dag eller tre för det brukar den göra på mig även om den känns hopplös de första två dagarna.
Påminner mig om han som sade att “en förkylning tar två veckor att bli av med, men om man tar sig en whisky om dagen går den över på fjorton dagar…“
I vissa dialekter i vårt land använder man ordet “dret” med betydelsen “skit”.
Tror det förekommer i halländska och/eller värmländska.
Det är sant, i Värmland säger vi dret, tex. dretbra!
Det stämmer ju! Har aldrig tänkt på det, men i sydsverige säger man ju “drittla” om t.ex. barn som slabbar med maten (eller liknande). Man lär sig något varje dag här på Cornucopia!
Tänkte just detsamma lite tidigare i dag, när jag höll på att skriva “dret” i stället för “det” i någon kommentar här.
Du jobbar för oss alla Cornucopiakämpar dygnet runt numera, Erik 14!
Det bidrager stort till att hålla tråden fokuserad, och det och mycket annat ska Du ha tack för!
+10^100 🤴
‘Drit’ sade vi också långt in på Dala-sidan av gränsen.
Inte i Hedemoratrakten, som jag minns det.
“Shitshow” blir översatt till norsk “drittsirkus”
https://www.merriam-webster.com/dictionary/shit%20show
dvs. allt Trumpiskt
Jag tänker på Norska bränslebolaget Haltbakk Bunkers som skulle sluta tanka amerikanska krigsfartyg efter Zelenskyjs intervju i vita huset. VDn refererade till händelsen som ‘drittsirkusen i vita huset’
Jag tror det är det uttalandet som ligger till grund för det myckna användandet av order på bloggen(?)
Jag hade en känsla av att det kom från en norsk tidningsartikel, men den kan ju ha handlat just om det bolaget och dess VD.
Tack för alla svar! Det förtydligade saken 😀
Kirill Dmitriev ska enligt rykten antingen redan vars i Washington eller åtminstone vara på väg dit som ett ” särskilt sändebud” från silovikstyret.
Jag har för mig att jag nämnt honom i förbigående i något inlägg om folk närstående Kreml och järngänget av siloviker, men , som sagt, mest i förbigående.
Men för de som delar mitt lätt absurda intresse av och om de ” satelliter ” som kretsar runt makteliten , noteras det när de ” sticker ut” i de informationsflöden som ändå finns om maktcentrums göranden och låtanden.
För många år dedan träffade jag personligen den då mycket unga Dmitriev, som utmärkte sig dels genom sin flytande ” anerikanska” engelska, dels genom att han jobbade för Goldman Sachs och att han då gav intryck av att vara en skärpt ung ekonom, visserligen i vad jag jag personligen har lite svårt för, nämligen i amerikansk stil.
Strunt samma, han hade bott ända sedan tonåren en lång tid i USA, där han också fått sin utbildning.
Jag stötte på honom av och till under ett par år, jag träffade även hans fru Natalia, utan att veta att sagda vackra dam, var nära väninna med en viss Katerina Vladimirovna, dotter till en viss Vladimir Vladimirovitch som onekligen är en världskändis av en dessvärre oförneklig ställning.
Att detta faktum hjälpt Natalias make vidare i karriären är nog troligt, men jag vill understryka att jag tror att även utan denna karriärmässigt värdefulla förbindelse så hade nog Dimitriev haft en rätt lysande karriär ändå!
I vart fall , helt säkert utan aktiv hjälp av VVP i detta skede av karriären, blev Dmitriev både bankman av rang, och dessutom en av de tongivande ledarna av en amerikansk- rysk investeringsfond som bl a var aktieägare i en då inte alls obetydlig bank, Deltabank, faktiskt den första som lanserade betal och kreditkort för en rysk bank i samarbete med Visa.
Dmitriev fortsatte i investeringsfondsbranchen, möjligen , ja, i vart fall inte uteslutet, med att sedan få den ledande befattningen i en större rysk statlig investeringsfond och också en prominent styrelsepost i det närmaste man kan komma i motsvarighet till en rysk arbetsgivarförening, som löst organiserar större företag , ” oligarkägda” såväl som startsida.
Om det nu stämmer, och det tror jag faktiskt att det gör, att nu Dmitriev utsetts som särskilt sändebud till Washington så finns det synnerligen goda skäl att antaga att antaga att nu ska de amerikanska oligarkerna frestas av affärer !
Dmitriev fanns på sanktionslistan, men åtminstone temporärt sägs det att han har lyfts ut .
Så intressant!
Tack, Perra! Mycket intressant. Tack för att du delar dina erfarenheter och kunskaper med oss här!
Instämmer!
Om det är denne Kirill Dmitriev, född 1975 i Kyiv, så finns han i skrivande stund kvar på sanktionslistan:
https://sanctionssearch.ofac.treas.gov/Details.aspx?id=34336
Men det troliga är nog, som du säger, att Ryssland kommer att bli en “preferred trading partner”, i vart fall till de amerikanska oligarkernas bolag och intressen relativt snart nu.
Man utelämnade ju inte tullarna utan anledning (när man hittade minimala öar i Stilla Havet, men “råkade” missa jordens till ytan största land…)
Jo, Anders S, det är högst densamme, men tillfälligt får han ändå komma in i USA efter vad som spors!
Om profiten är det högsta, så är det smart av $onald & Co att köpa så mycket de kan från Ryssland med fina rabatter.
Inte uteslutet, dessvärre, TEBZ!
P S
Det lustiga i sammanhanget är att den ryska fonden i vilken Dmitriev var ytterst inflytelserik i var i krigets inledningsskede kritisk till invasionen
😊👍
Intervju med Vladyslav Zadorin, en av försvarna av Ormön. Han togs som krigsfånge och satt fängslad i två år.
Intressant detalj att han behandlades väl de två första veckorna men när ryssarna sen förstod att Ukraina gjorde motstånd och inte skulle falla så började deporterades han till Ryssland och tortyren började.
https://x.com/RBrattstrom/status/1907440517090099406
Intervjuar gör Rutger Brattström som nyligen släppt en bok om Edvard Selander.
Det var väl han som också framträdde på Norrmalmstorg i måndags och berättade lite om vad han utsatts för – bland annat att han hållits fången på sju olika platser, mot slutet någonstans i Kursk oblast om jag minns rätt. Och han menade även att moskoviterna inte lever i samma tidsålder som vi utan är kvar i det medeltida med tanke på vad de utsätter fångar för.
https://bsky.app/profile/kooiker.bsky.social/post/3lltoh4tj322k
Kanske repris. Men sevärd.
A Ukrainian UAV destroyed an entire group of Russian soldiers, – 46th separate airmobile brigade
The munition hit the so-called “mine barrier” and arranged a farewell fireworks display for the occupiers.
Det var väl inte så väl tänkt av ryzkies att lägga sig vid…
den ukrainska granaten träffade den så kallade ”minbarriären” vilket startade ett avskedsfyrverkeri för ockupanterna.
🇺🇦🇪🇺 “The coalition of willing” on Ukraine agreed that at least one European leader should talk to Russia, — Finnish President Stubb
🇫🇷🇬🇧 “France or the UK should be the ones to talk to Putin,” he said
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llvnmu2nbk2a
Det låter fortfarande dumt. Det räcker med att meddela Moskva att INGA diskussioner kommer att ske förrän Ryssland lämnat sina grannars territorium och att fram till dess kommer sanktioner mot Ryssland att bibehållas och ökas samt stödet Ukraina ökas intill dess att Ryssland knäcks.
Mår direkt illa över flatheten mot Ryssland från “vår” sida (alltså vi i EU). Stoppa deras förbaskade skuggflotta så vi inte behöver se dem gynnas av sin export till de som fortfarande handlar dem. Vi har all internationell rätt på vår sida och Ryssland har egentligen inget annat än direkt krig mot oss alla att sätta emot och det förefaller föga sannolikt.
Usch och fy.
Jag håller fullständigt med dig!
+1911 🦅 💫
Jag vet inte om jag tolkar det rätt. Men med Ungern och Slovakien som försöker rösta emot allt kan jag tycka att “Coalition of willing”, där alla staterna är överens, är ett bra alternativ till EU. Skicka Macron eller Starmer att förhandla å koalitionens vägnar utan att något enstaka land kommer och sabbar ett eventuellt avtal…
EU förhandlar: Ungern/Slovakien insisterar på några pro-ryska villkor
Coalition of willing förhandlar: All-in på Ukrainas sida
Tänker också så. Och kan hålla med. Rundgå de illojala staterna nu när de kan lamslå EU som de gör.
Och angående att alls prata med Moskoviterna så är solationen bruten nu ändå. Så om vi inte ska låta ett ovänligt USA och fientliga Moskoviet göra upp om vårt öde tillsammans behöver vi engagera oss i den här processen. Mot Moskva kan vi vara mer konfrontativa och göra mer för att skada dem. Då får vi en förhandlingsvaluta emot dem.
Det här är ett dilemma för Europa. Stubb vore enligt mig den bäste att ha att tala mot ryssland. Han vet hur de ska tas och kommer inte att ge efter. Förmodligen vill inte ryssen ha honom som motpart, och föreslog detta.
Starmer och Macron har tidigare visat att de har svårt att komma överens om vad som ska göras.
Förmodligen kommer detta att splittra Europa mer och ryssen kan spela ut Europa mot varandra. ryssen kommer att ha en klar strategi hur de ska så split mellan Frankrike, UK och övriga Europa. Hur ska Macron eller Starmer möta det?
12:47
Synd resterande klarade sig.
https://www.dagensps.se/varlden/da-kan-usa-hava-ryska-sanktionerna/
”Det är en extremt farlig tid för Europa, för Ukraina och för mig personligen. Det känns nästan Orwellianskt – där Vladimir Putin plötsligt framställs som hjälte och Volodymyr Zelenskyj som skurk”, säger Bill Browder.
”Det är fullt möjligt att Donald Trump lyfter sanktionerna mot Ryssland. Allt han hittills har gjort har varit otänkbart, och ändå har det skett”, säger Browder.”
Håller med till fullo, ser vi nu början på demokratins förfall i väst?
I RU, andra diktaturer och nu tydligen även i USA kan en order från presidenten i värsta fall åtlydas.
Demokratierna i Europa och den övriga demokratiska världen, kan inte komma med snabba beslut.
Det ryktas i flera media, inte att förglömma Jo1, de farhågor han hyser om ett större RU angrepp mot Baltikum (NATO) i september.
Är jag helt fel ute med min oro över ett mindre angrepp, ett par brigader, i närtid? Kan Europa snabbt nog komma till undsättning och stoppa en djupare inträngning. Ryssen med stridsvana, väljer då en motståndare utan stridserfarenhet och utan kunskap att möta drönare.
Är min oro helt obefogad, det finns en bataljon från Sverige som kan få sitt elddop!
Man kan ju hoppas att oron är obefogad, men med alla förut otänkbara saker som händer idag så kan man inte avskriva det till 100%.
Skulle USA lämna Nato i augusti och ryssen anfalla i september så har vi nog en kaos situation i försvaret av Baltikum. Eller kanske ännu värre om de stannar i Nato och obstruerar innifrån.
Med de stora upprustningar som är på gång i Europa så sitter det nog ett antal ryska analytiker och funderar på när som är bästa ”marknadsfönstret” för ett anfall mot Baltikum.
Ja,dessvärre ligger det i franska riktning att Trump lyfter de amerikanska sanktionerna!
Då gäller det att Europa är ståndfast och inte följer efter!
Faran….skulle det stå
5 % av BNP motsvarar uppåt 20–25 % av ett lands statsbudget. Det lär inte gå i en handvändning att öka försvarskostnaderna i statsbudgeten med 10–15 procentenheter.
Precis som bloggarjäveln misstänker jag ett det kommer att användas som ett smidigt svepskäl från USA:s sida att inte göra något i händelse av ett moskovitiskt anfall.
För Sverige är det väl bara att höja hyrorna på det försvaret hyr, så klarar vi nästan hur många procent som helst.
Ja. Det skrevs om det. Många länder har tydligen sådana poster redan i summeringen. Men inte vi?
Jo, det görs redan. Därför sa Tebz “bara att höja hyrorna”!
👍🏻
Kreativ bokföring, alltså? Tja, det förstås. Lär Trump inte begripa i vilket fall som helst.
Importtullarna bokförs rakt av som Nato-avgift.
Nja, “kreativ” bokföring skulle väl kunna vara en av de få saker han ännu någorlunda begriper? De äldsta färdigheterna ska ju vara de sista som lämnar en hjärna då den går in i demensdimman…
Finland räknar tydligen inte värnplikten som del av försvarsbudgeten… Hittills. Det lär väl kunna ändras rätt flinkt.
Precis som när det gäller biståndet är det helt fel förhållningssätt att ha ett utgiftsmål istället för ett mål som gäller vad man vill uppnå. Oräkneliga miljoner kronor av biståndsmedel har genom åren hamnat i förtryckares fickor istället för att göra nytta, och när det gäller försvaret är risken snarast att höjd efterfrågan driver upp priserna på försvarsmateriel när många aktörer samtidigt vill handla från den industri som finns och inte har hunnit bygga upp sin kapacitet.
Att höja hyrorna och låta Försvarsmakten därigenom “betala tillbaka” en högre del av sina anslag till staten är förstås en bokföringsteknisk variant som kan användas men det känns onekligen fånigt.
För Sveriges del är en annan möjlighet som Svenska Dagbladets Mattias Svensson skriver idag (https://www.svd.se/a/25kW9y/gor-inte-forsvaret-till-det-nya-bistandet) att räkna in förbättringar i infrastruktur som behövs för bl.a militära förflyttningar i de 3,5 eller 5% av BNP som apelsinmannens regim tycker alla NATO-medlemmar ska lägga på försvaret.
Precis det jag saknar i debatten är behovsbilden, hur mycket lv, arilleri, stridsflyg, brigader, ubåtar mm behöver vi för att uppnå vårs artikel 3 & 5 mål. Istället handlar diskussionen bara om hur nycket i % av BNP vi ska lägga på försvaret. Det öppnar upp för bokföringsmässiga skenmanövrar.
Hangarfartyg med hel tillhörande flotta under EU-flagg är ett behov.
Visst absolut, men vi ska slå ryssen först innan vi behöver CSGs för att annektera Kina och USA 😜
Nemiroff
Hangarfartyg känns rätt obsoleta, faktiskt. Det går inte att gömma såna stora åbäken längre, och det finns inte nog med luftvärn på världens alla fartyg för att skydda dem från en tillräckligt beslutsam och uthållig fiende. Robot- och drönarutvecklingen har kommit för långt för det. Se bara hur USA just nu inte ens vågar ha hangarfartygsgrupper inom hundra mil från Jemen mer än korta stunder.
Ubåtar med drönarsvärmar och UAV:er, kanske? Fast det är väl en tidsfråga innan man inte kan gömma nåt under havsytan heller …
➕ ✅ 👍🏻
Precis. Förmåga, förmåga och förmåga.
Det håller jag med om till 100 procent. Drönare är t.ex. ett stort behov, men knappast särskilt dyrt jämfört med mycken annan materiel.
Vi kan ju också räkna in den sjukvård och pension som alla militärer får efter avslutad tjänstgöring.
Sen nämns även att usa ska upp till 5% i den länkade videon
Vi kan väl räkna sjukvård och pension för all som gjort lumpen 😉
Och man kan ju öka försvarets andel av BNP på två sätt – öka täljaren eller minska nämnaren. Och i USA’s fall så verkar Trumpfff sikta på nämnaren…
Apropå 13:59 är det tydligt att moskoviterna inte kan något om västerländsk kultur – finns ett passande talesätt som passar väl här: ”Timeo Danaos et dona ferentes.”
Eller mer cyniskt: shit happens!
Betydelsen är:
Lita inte på en fiende eller motståndare, även när de verkar komma med ett lockande erbjudande.
Jag kommer inte längre ihåg vilket humorprogram det var –men jag tror det var brittiskt – som lanserade komikerparet Timeo Danaos och Dona Ferentes. 🙂
Det lät kul, så jag letade lite på Nätet… Men jag tror inte jag hittade vad du menade. 🙁
De här två videorna tycks inte ha med saken att göra:
Dana & Tim | Trailer (YouTube)
Dana & Tim | Featurette (YouTube)
Och den här blir jag inte alls klok på, men jag tror inte på den heller. Kanske om man förstod vad de säger:
Timeo Danaos et dona ferentes
(YouTube)
De här två däremot är rätt roliga, men säger inte heller något om några moderna komiker:
Humphrey Speaking Latin | Yes, Prime Minister | BBC Comedy Greats (YouTube)
Yes Minister: If so, I don’t intend to look a gift horse in the mouth (Facebook)
Det enda jag hittade som någorlunda passade in på två personer som heter “Timeo Danaos” och “Dona Ferentes” var en rätt torr avhandling i litteraturhistoria: Reclaiming Aesthetics in Twentieth- and Twenty-First-Century Fiction | Dissertation (OhioLINK)
Sök i dokumentet på ordet “Belgian”; det förekommer tydligen bara tre gånger, och i fotnot 21 beskrivs en liknande företeelse.
Slutligen en tiotalet år gammal men ännu rätt relevant — på temat “Timeo Danaos” rent allmänt, inte moderna komiker som heter så — artikel, i två versioner med (smärre) skillnader:
Greeks apologise with huge horse | The Daily Mash (Arkivkopia)
Greeks apologise with huge horse | The Daily Mash (Arkivkopia)
Det allvetande sanningsoraklet DJT aka Krasnov kan med sina kontakter nu bekräfta, att det stryker med uppåt 400 pruttlerister om dagen.
De inte bara dör, de blir dessutom decimerade, de stackarna…
Angående mitt eget inlägg 11 53 idag,läser jag mig till i hans Telegramkanal att Kirill Dmitriev ankom redan igår till Washington och började förhandlingar med ( oklart vilka) amerikanska representanter!
15:42 bra! Synd att inte apelsinidioten kan förstå.
Är inte barnen också en röd linje?
https://war.ukraine.ua/faq/zelenskyys-10-point-peace-plan/
Punkt 4 på den tidigare kommunicerade fredsformeln.
Skulle tro att denna fortsatt gäller, även om inte allt sägs i varje enskilt uttalande.
Nu handlar det om att visa för världen att moskoviterna inte vill ha fred…
Mango Mussolini ålägger alltså pingviner att betala högre tullar än ryzzar…
Stabilt geni, sa Bull…
Det är väl importören i USA som betalar tull. Inte exportören.
Ja. Men jag är dock övertygad om att geni-gänget i WH, med Trump i spetsen, tror att det är pingvinerna et al som kommer att betala…
De tror att om importerade varor blir lite dyrare, kommer alla glatt och villigt att satsa på den inhemska produktionen … som givetvis också blir lite dyrare, för affärsidkare är inte dumma.
Så nu väntas generella prishöjningar på allt, och den amerikanske konsumenten får anpassa sig till det. De rikaste kommer att fortsätta köpa konjak och champagne för det har de råd med även om det blir dubbelt så dyrt, så fransmännen behöver inte vara så oroliga. De är ju dessutom utlovade skattesänkningar så de kompenseras för sina uppoffringar.
Modiga män som vågar utmana Pingu. Den pingvinen är inte helt stabil.
Det var lite så jag menade, om än en smula dåligt formulerat, Raketgrisen.
En annan ö är helt obefolkad med undantag för en amerikansk forskningsstation. Den belades också med tullar …
Det råder inget som helst tvivel om att Trump på fullaste allvar tror att det är exportörerna som betalar tullarna. Han är fullkomligt ekonomiskt illitterat. Tror ju även att amerikanska producenter betalar moms i EU.
15:42, är det en Hong Kong lösning som Ukraina föreslår?
Snarare en Korea-lösning, där man inte erkänner annektering av områden som tillhör Ukraina enligt internationella normer och regler.
Hong Kong var ju en brittisk kronkoloni, tills den frivilligt överlämnades till fastlands-Kina.
Arrendet gick ut. Annars hade dom nog behållit den. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkong
Tack, Ombudsmannen, att det var ett utlöpt arrende hade jag helt missat!
Och arrendet arbetades fram i fredsförhandlingar.
Det är inte Meteor då? Som plockat tu-22.
De är nog de “HopPlockade delarna” som i förlängningen sänkte tu-22…
–
Kan var hopplockade TU-22 reservdelar som fallerade.
15:42
Undrar vad som ska få ryssen att lämna dessa områden om de inte åker på storbonk och ekonomiskt krasch?
Om de inte lämnar så håller vi kvar och skärper sanktionerna tills det blir en ekonomisk krasch.
Hästhuvud i sängen?
Nej, de kommer aldrig lämna tillbaka ockuperade områden frivilligt.
Bill Browder menar att om man med ekonomiska medel vill tvinga fram en fred med Ryssland, handlar allt om att oljeexporten måste stoppas, ffa med skuggflottan.
”Ryssland producerar en enorm mängd olja. De säljer den oljan till väst och öst i alla olika riktningar för mycket pengar, och de använder pengarna för att finansiera sitt krig.
Nu pekar Browder på hur USA fortsätter att svika Ukraina, att den ryska skuggflottan tillåts segla fritt och att Europa blir utsatt när USA vänder sig från sina allierade.”
https://www.dagensps.se/varlden/da-kan-usa-hava-ryska-sanktionerna/
Oljepris och dollarkurs har rasat på fint, vilket slår mot Kremls intäkter.
Jo, jag har sett siffrorna på nedgången men det räcker inte på långa vägar för att knäcka ryssland.
Tillhör avdelning drittsirkuset, men är så bra! Lyssna, se och njut!
https://www.facebook.com/share/v/161msZPRAD/
😂👍
Brukar inte klicka på FB eller YT, men nu så..
😂
Mycket roligt! 🙂
Trumpen har beslutat att avskeda flera högt uppsatta tjänstemän i landets nationella säkerhetsråd.
Orsaken är att personerna inte anses tillräckligt lojala mot
”Make America Great Again-agendan”, enligt personer som är bekanta med ärendet på torsdagen.
Ap News artikel
Halvt på skämt, halvt på allvar: dags för det fria USA att sätta upp ett alternativt vitt hus i Chicago eller Toronto. Handmaid’s tale style.
Två steg fram och ett tillbaka. Nu har trumpen backat på mångfaldssnacket.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/usa-backar-efter-omtalade-kravbrevet-om-slopad-mangfald
“Mitt i dramat och turbulensen som skapades av Donald Trumps andra presidentskap meddelade tre professorer vid Yale University förra veckan att de skulle lämna USA för Kanada på grund av oro över den alltmer auktoritära riktning deras land är på väg in.”
“Du fick Vance och Trump att säga “Du måste säga tack, du måste säga tack, du har inte erkänt din tacksamhet.” För mig som historiker av totalitarism är detta vad de stalinistiska hemliga polisförhörarna sa till människorna de förhörde.”
https://kyivindependent.com/i-could-feel-the-reign-of-terror-spiraling-us-historian-marci-shore-on-leaving-trumps-america/
Nån uttryckte det som att den bedrövliga scenen utspelade sig mellan “en man utan kostym och en kostym utan man.”
Vi var nog väldigt många som tyckte att det var obehagligt att titta på. Det var ju så uppenbart planerat för att förödmjuka och förnedra inför världens kameror. Det är ju också ett knep som Putin kör med ibland, när han läxar upp nån hög tjänsteman eller officer inför publik för att förnedra.
✈️🇺🇦 Additional F-16s are being prepared for delivery to Ukraine, — Cavoli
“There are several F-16s there [in Ukraine]. There are several trained pilots there. There are more F-16s getting ready to be deployed. More pilots are in the process of being trained.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwgjz3gic2o
🛩
“Den polska regeringen har överfört ytterligare 5 000 Starlink-terminaler till Ukraina, som tillhandahåller kommunikationer för militärer och civila.
Totalt, tack vare samarbetet från ministeriet för digitala frågor med internationella partners och givare, fick Ukraina mer än 50 tusen Starlink-terminaler.
Samtidigt är det största antalet av dem – 29 500 – från Polen.”
https://militarnyi.com/uk/news/polshha-pryslala-ukrayini-5-tysyach-terminaliv-starlink/
I förlängningen. Hur i tusan klarar slemgnomerna hålla sina linjer.
De bekämpas 24/7. Borde vara möra som rutten fisk nu.
Hoppas verkligen att Ukraina har operation bad-nka på G.
Ryssen bygger nytt krigsskepp som ska varaännu störreän Moskva.
Hoppas Ukraina konsekvensutsätter det innan det tas i bruk!
“🛳️❗️Russia is building a new flagship for the Russian Navy in Crimea, a ship that is much larger than the Moskva missile cruiser — Newsweek The ship will be able to accommodate up to 900 marines, transport 75 units of combat equipment, three small landing craft and 15 helicopters.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwi6fibas2o
Blibb blibb blubb…. 🫧
👍
👌
Haha! 🙂
Admiral Kuznetsov, vi vet ju hur det gick med den. I 7-8 år har man försökt renovera, men man ryssar sig. Surprise surprise.
En Admiral Putin kan få samma öde som den, eller som Moskva 😉
Kommer få 🙃
“man ryssar sig”
Så det är inte bara Signalisten som är finlandssvensk här?
Större?lättare att träffa alltså
Ser mer ut som ett Containerfartyg de bygger på.. Kanske ska bli en Franken-Klass
Är ju precis som Hitler, större stridsvagnar och kanoner kommer vinna kriget!
Varför blir man inte förvånad längre?
Kanske för att man läst för mycket om WW2?
Det där ser inte ut som en båtbyggarplats, utan mer som en båt-kyrkogård!
Nu är Europa högst i näringskedjan efter att USA har lämnat spelplanen. Bör inte EU nyttja sin ställning och tvinga Kina till total bojkott av rysk energi och råvaror annars höjs tullarna här också till 50%. Antingen går Kina med på det eller så anfaller de Taiwan, eller så gör de både och.
Vi bör inte tappa fokus på vad som är viktigast och nu öppnas en möjlighet.
En fight i taget kan vara bekvämare.
Först Putin, men nu tvingas vi hantera galenpannan i clownhuset. Fixa Xi kan bli aktuellt, men kanske får anstå en aning?
Vi ska inte fixa Xi, vi kan till och med erbjuda frihandelsavtal bara de slutar stötta Ryssland. Gör de det inte däremot så blir det 50% tullar. Eller så börjar vi med 50% tullar och sedan erbjuder vi frihandelsavtal.
Angående 19:28
Att skämta, ofta med mer eller mindre makabra skämt, är ett nödvändigt sätt att hantera sin oförmåga och frustration i miljöer och situationer som är svåra att acceptera och hantera. Det är min erfarenhet från arbete i sjukhus, ambulansverksamhet och andra vårdande institutioner. Som att få ett övertryck att pysa ut och axlarna att sjunka något. Jag antar att detsamma gäller i krig och i stridsmiljöer där soldater möter det absolut värsta en människa får vara med om. Mardrömmar i verkligheten.
Slava Ukraini
Precis så. Väl skrivet.
Heroiam Slava 💛💙 🇺🇦
Hur Trumps tullar kommer att påverka Ukraina
https://kyivindependent.com/how-trumps-tariffs-will-impact-ukraine/
OT, men FIFA-bossen Infantino vill ha tillbaka Ryssland i fotbollen.🙄 Totalt frikopplad från verkligheten.😡 Även UEFAs boss säger att när kriget är över kommer Ryssland att få komma tillbaka.
“Han hyser nämligen en förhoppning om att den tiden snart är över.
– Samtal om fred i Ukraina pågår. Därför hoppas jag att vi snart kan vända blad och även välkomna tillbaka Ryssland till fotbollens värld, eftersom det skulle innebära att allt är löst, säger han enligt Reuters.
Infantino utvecklar sin önskan.
– Det är det vi måste heja på, det vi måste be för – för det är vad fotboll handlar om. Det handlar inte om att splittra, utan om att förena flickor, förena pojkar och förena människor var de än kommer ifrån.”
https://www.expressen.se/sport/fotboll/gianni-infantino-valkomnar-ryssland-hoppas-kunna-vanda-blad/
Intantino kanske är idealist? Kanske, men rena idealister kan ändå vara idioter då de inte ser helheten, eller har skeva ideal. Jämför med en viss Quijote, eller herr Müsk.
Jag tror snarare det handlar om rubel i fickan än barnidrott och fred på jorden.
Infantino är en väldigt korrupt människa som gillar diktatorer. Hans kompass snurrar hejdlöst utan minsta tendens till att stanna upp.
Låter som klippt och skuren för jobbet alltså! 🙂
Vad kan man vänta sig av en organisation baserad på mutor?
💰
Infantino är hemsk!
Klassisk mutpamp, som fixade vm till Ryssland och Qatar. Hemlighåller info. You namn it
”Infantilo”
T*mp räknar på hemliga sätt hur balansen är för att vidimera tullsatserna. Men när det kommer till procentsatser för militär/försvarsbudget för Natomedlemmar som är “tvingade” att köpa amerikansk försvarsmateriel hur räknar ha/vi på det?
T*mp räknar på hemliga sätt hur balansen är för att vidimera tullsatserna. Men när det kommer till procentsatser för militär/försvarsbudget för Natomedlemmar som är “tvingade” att köpa amerikansk försvarsmateriel hur räknar ha/vi på det?
Det må ha varit hemligt hur beräkningen gick till, men det verkar som att koden inte var så svår att knäcka.
https://fortune.com/2025/04/03/trump-tariff-formula-calculation-trade-deficit/
”The formula didn’t include an assessment of tariff rates for specific products in individual countries, or take into account other trade barriers that weren’t tariffs.
Instead, the reciprocal tariff rate applied to each country was: their trade deficit divided by exports to the U.S., divided by two.
If the country has a trade surplus with the U.S., or the number resulting from the above formula was less than 10%, then a flat rate of 10% was applied. ”
Förenklat kan man säga att tullarna beräknats utifrån vilket handelsunderskott USA haft mot respektive land och inte utifrån vilka tullar respektive land haft mot usa.
Och länder som USA haft ett handelsöverskott gentemot har alltså fått en tullnivå på 10%
😬 Elon Musk’s father has said he and his son admire Putin and consider him “an example of a strong leader.” — BBC
“It would be foolish not to admire him because he’s always calm. I listen to his speeches – he says logical things. It’s very hard not to admire Mr. Putin.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwlaul25c2o
Psykopater brukar beundra andra psykopater.
🤮 inte förvånad. Killgissar att det var Elons farsa som lärde honom vifta med höger armen….
Äpplet faller inte långt från trädet…
Det är väl tyvärr inte osökt att barnen präglas av sin uppväxtmiljö. Föräldrar musiker – barnen mer musikaliska än genomsnittet? Pappan präst – sonen kanske mer troligt att bli präst?
Fritt val för barn är kanske inte så fritt som man tror beroende på familjeideal hemifrån?
Det handlar om gener, mer än man tror.
Urk!🤢🤮
🚁💥 Unpublished footage of the moment when soldiers of the Wagner PMC shot down Russian Ka-52 helicopter with MANPADS during the mutiny in June 2023
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwjakyytc2o
Fan va gött. Död åt alla slemgnomer 🔥 ⛽️ ✊
❗️🇺🇦Ukraine has shown the first firing of the 2P22 Bogdana-BG towed howitzer.
This is the first 155 mm towed howitzer made in Ukraine.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3llwlsazyfs2q
🪖 Russia is preparing its troops to intensify fighting in several directions, the occupier plans to increase its group to 150,000 people, approximately 15 motorized rifle divisions, — Palisa
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwfz52r222o
🔥 Sevastopol (Crimea), smoke in the area of the Nakhimov Naval School
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwe7hytak2x
Mycket bra 👍🏻 👏
🤬 NATO intelligence indicates that Russia continues to produce a significant number of missiles, so they are stockpiling them for new massive strikes, despite the lull in missile attacks, — EP
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwe43wsyk2x
Ovan pratas om missiles.
Funderar på drönare.
För tillfället har vi haft endast ett tiotal under kvällen. Lite som det varit på slutet.
Så, samlar ryssarna på sig ett antal tusen för att kunna köra några riktigt fullsatta kvällar på raken? 5*500?
Fattar inte varför vi inte kan tillverka så Ukraina kan skicka 10000 per gång emot varje identitetifierat mål.
Det var ett inslag i Rapport 19.30 om just drönare i Svenska armén. Den intervjuade officeren ser ett stort behov framöver och det verkar ha diskuterats att det ska finnas ett drönarkompani per brigad eller något i den vägen.
Då det pratades om ett eget kompani så innebär ju det ett gäng nya soldater med specialkompetens som behöver eget förbandsmärke (drönare bakom ett stående svärd kanske?) Det nämndes också att hade man tittat på det här med vanliga rutiner så hade utvecklingstiden varit 5-7 år. Nu med lite eld i baken så gick det på ett år.
Så FMV och SAAB kan om de bara får.
Per bataljon skulle jag rekommendera….
I artikeln stod det …varje förband …, se här för mer info:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvaret-vi-behover-miljontals-dronare-for-att-skydda-sverige-i-krig
Jag tror man behöver melera in drönarförmågor i alla nivåer av försvaret.
Jag tycker det vore logiskt om har något i stil med:
Stridande Grupp – enstaka piloter med små spaningsdrönare.
Kompaniet – en grupp med mindre FPS kameez drönare och telekrig förmågor.
Regementet – diverse medelstora drönare, där grupper kan tilldelas kompanier efter behov.
Bataljon – större drönare för höghöjdsspaning och fjärrbekämpning.
Jag vet med säkerhet att FOI tittat på drönare i mer än 10 år.
Det låter ju bra, då har man grundkunskapen. Sedan är det ju tillämpningarna, men dem lämnar vi helst till måsfåglarna tycker jag.
Skönt att se att drönarpoletten verkligen trillat ned hos försvarsmakten och att det talas om behovet av miljontals drönare för att försvara Sverige. Nämns t.om. en drönare per fordon i inslaget.
Tror det kan bli bra det här, när vi verkligen bestämt oss för något i Sverige så brukar vi tendera att gå all in.
☠️ The total losses of the Russian army during the full-scale invasion amount to approximately 900,000, up to 250,000 were killed, — Suspilne, citing a high-ranking NATO official
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwd55pmr22x
🤬 Kharkiv under enemy attack by UAVs. 5 explosions have already been heard in the city. There is a hit on a two-story building
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwmspiq722o
Kharkiv 💔🙏
Film
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3llwo75ndlk2o
Kharkiv 😡
Film.
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3llwo75nkgc2o
🪖🇺🇦 U.S. Army Commander in Europe Cavoli:
“Ukraine has likely solved part of the problem of troop shortages fighting against Russia, including by expanding the pool of new recruits.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwbgykwl22x
Here is his statement
Film
https://bsky.app/profile/joemckirdy.bsky.social/post/3llwcdxohvk2r
✊🇺🇦💛💙
Det låter utmärkt! 👍🏻
Tyckte det lät lovande mycket lovande med “The russians seem to be suffering from paucity of armored vehicles and a lack of manpower…”
🇷🇺Russian soldier on a scooter advances
Film. Vi får inte se resultatet, men vi får vissa ledtrådar
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3llwio6exvk2q
BREAKING: The Department of Defense Inspector General has launched an investigation into Defense Secretary Pete Hegseth for sharing secret attack plans against the Houthis using Signal
https://bsky.app/profile/rpsagainsttrump.bsky.social/post/3llwkkfpjtk2p
Kan inte låta bli 😁😂
Förlåt
“When was the last time you said ‘thank you,’ Mr. Penguin?”
https://bsky.app/profile/mrsbettybowers.bsky.social/post/3llwjonwrr22d
En annan take på samma tema 😗
https://youtu.be/mzk6SoZxgPQ?si=1V7VRhsywT7gmf8q
IT’S TIME 🦅
Drönarkartan
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwpqdzgoc2o
En hel på väg mot nordost, inkl mot landbaserade Moskva 👍
Hoppas på 10K plus 🦅 💫
Slava Ukraini 🇺🇦
Verkar vara hygglig mängd drönare. Fint. Kan moskvastaten ha viss nytta av att se denna karta?
Anar, inte, men vad beror det på. Frågar åt en kompis…
Du kan vara lugn, inget har röjts, lita på mig 😉
Tack. Förstås är det så. Hoppas på att feta mål träffas.
Just denna har jag lite koll på. Faktiskt tillräckligt för att sabba lite med vår älskade essäist för en tid sedan nu 😉
Jag kan säkert missat ibland, men detta stammar från rejält proukrainska källor. Och infon till kartan kommer inte från Ukraina 😇
The beginning…
Ukrainskt operativt mål med Kursk var att skära av och eliminera rysk trupp i Kharkiv, när man körde fast innan fas1 (av 2) uppnåtts i operationen, ändrades målen till att hålla det man tagit.
Här beskrivs i ett par timmars långläsning de första dagarnas taktiska manövrar och belyser, förutom de faktum att Kursk var mindre befäst än fronten i Zaporizhia-offensiven sommaren 2023, hur man denna gång nyttjade luft och elektronisk krigföring för att forma slagfältet uppnå ett snabbt genombrott på djupet (30 km) och därigenom möjliggöra manöverkrigföring. Tyvärr bidrog bl.a. bristen på effektiv kommunikation utan Starlink inne i Ryssland till att operationens tänkta delmål inte kunde uppnås.
…”operation början” var en del av den strategiska segerplanen.
https://lovelylad.substack.com/p/the-ukrainian-offensive-in-kursk?
Mycket spännande… Just det där med kommunikationen tycker jag är irriterande. Det MÅSTE väl gå att bygga ett säkrat mesh-nätverk för spridning av “täckning” som kan nyttjas av både portabla enheter, basstationer, drönare och mer kvalificerade flygfän?
Putin can no longer end the war, even if he wanted to, the war has become the foundation of the Russian economy and society, and the onset of peace will cause the collapse of the entire system, — Foreign Policy
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwp4py7ds2o
Troligen sant.
Har väl tänkt att Putin tappar huvudet om kriget slutar nu. Bokstavligen
Tyvärr betalvägg.
https://foreignpolicy.com/2025/04/03/trump-putin-russia-ukraine-ceasefire-peace-negotiations-economy/
Imagine there’s no heaven
It’s easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today
Imagine there’s no countries
It isn’t hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace
You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will be as one
Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world, you
You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will live as one
Drömma, en klar förmåga. 🎼
Sedan måste vi hantera verkligheten ett tag till, så där lite på allvar.
En trevlig video om SE i NATO producerad av NATO: https://youtu.be/IjIR7YvVJl4?si=sHy7DRRarSA-Xu_g
19 sekunder in i videon. Jag visste inte att amfibiekåren använder stridsyxor med dubbla blad.
https://youtu.be/IjIR7YvVJl4?t=19
Adviser to the Office of the President of Ukraine, Podoliak, commented that the U.S. should respond to Russia’s violation of the “energy truce” and shift from a “carrot” policy to a “stick” policy
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3llwl2ppvus2d
🕯️😔 The death toll in Kharkiv has risen to two people.
🙏The number of people injured in Kharkiv has risen to 29 people
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwt3ahkvk2o
Terror är terror.
Putin mir, Trump mir 🤬
Explosions in Dnipro now too, while earlier Zaporizhzhia was subject to a heavy attack.
7 drones arrived over Zaporizhia, it’s not known if they all hit targets.
The governor says a warehouse was damaged and another non-residential building caught fire.
No casualties reported
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3llwtbyovts2y
🤬Drones strike right near a house and a school in Dnipro. The city and the region are under massive attack by drones
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llww5dlhtk2u
Meanwhile, this is Russia’s ‘peace intention’.
Mass drone attacks on Dnipro and Kharkiv. Over 30 injured in Kharkiv, 2 killed, with more possibly trapped under the rubble
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3llwxodurjk2g
Enligt uppgift tre döda nu 🤬
🤬 In Kharkiv, there are already 3 dead and 32 injured.
Dnipro – three injured, a house on fire, administrative buildings were damaged.
Kyiv region – there is one injured, a car dealership on fire
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwyxawuwc2i
Ytterligare halvdussin drönare på väg mot Charkiv. Kommer på rad från Belgorod. Kan bli otrevligt
Lipetsk, Russia… BAVOVNA 💥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwubcsgy22o
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwubcsos22o
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwubcsqqk2o
✈️❌ Vnukovo, Domodedovo and Zhukovsky airports in the Moscow region are closed due to the threat of UAV attack
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwueuh32c2o
Ukrainian drone activity is reported near Serpukhov, south of Moscow
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3llwzq4ebpk2g
10.00 Hoppas det även var varvet för fulkopior av stridsbåt 90.
+1
Tar min fråga ännu en gång…
I förförra veckan uppgavs att UA i sin produktion av drönare når ett allt högre antal tillverkade per år, och i år uppemot fem mijloner räknat på årsbasis. Stämmer detta?
Vem vill du ska svara? Det är väl klart att ingen utanför en liten grupp i Ukrainas högsta ledning eller försvarsmakt som har den samlade bilden? Och om någon råkade veta så borde den information vara väl värd att krama måsfåglar.
Du har inte läst bloggens Uppdateringar.
Ja, UA har sagt 5 miljoner rätt nyligen
Det ä r mycket och måste ge UA förutsättningar! Jag lyfte frågan med utsagan i åtanke, den om risken om förestående attacker med dagligen uppemot femhundra saheder och vilken Ukrainas svar på det skulle kunna vara. Men det är kanske olika vapentyper och kräver motsvarande för att verka på mål längre bort från fronten.
Tror inte drönare funkar så bra som luftvärn, de är mer ägnade för mål på marken.
Ukrainian tank destroys a Russian BTR-82 near Toretsk—precision fire in action. This is the work of the 12th Special Operations Brigade Azov
Film
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3llwy4rmdv22g
Kvällsrapporten, Noel
No major map updates tonight.
Hela dagens händelser
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3llwzicuahc26
13:00 I USA räknas en hel del social service till soldater och veteraner till försvarsbudgeten. Sådant budgeteras i många europeiska länder i den allmänna samhällsservicen.
Hela “Department of Veterans Affairs”, som tar hand om förutvarande soldater. I Europa löper sådant väl oftast under allmäna pensioner och den vanliga socialtjänsten.
Gällande försvaret av Europa mot rysk aggression så tror jag vi har en underliggande svaghet gällande hur vi disponerar försvarsresurserna gentemot ryssland.
Ryssland är ett land och kan därmed kraftsamla alla resurser i den riktning de väljer vid den front mot Eurooa de väljer.
Europeiska delen av Nato däremot består av många olika länder där alla har att förhålla dig till både artikel 3 ovh 5. Detta innebär att alla länder, även de långt bakom en tänkt frontlinje mot ryssland avsätter en avsevärd andel resurser till att försvara det egna territoriet, resurser som hade gjort mer nytta vid Natos östra gräns.
När det gäller Finland, Baltikum och Polen så är detta inget problem, artikel 3 & 5 samanfaller i princip för dessa länder vid ett anfall från ryssland.
Men länder som Spanien, Italien, Frankrike, UK etc. borde i huvudsak fokusera på att få fram artikel 5 trupper som kan stödja Natos östra flank framför att bygga upp egna nationella försvarslinjer.
Vad jag är ute efter är att vi ur ett försvarsperspektiv borde optimera europeiska försvarssatsningar utifrån perspektivet att vi ör ETT land med EN gräns att försvara.
Huvuddelen av Portugals försvarsstyrkor ska inte sättas in när ryssarna knackar på dörren till Lissabon, utan de ska sättas in vid östfronten direkt kriget börjar.
Även Sverige saknar gräns mot Ryssland. Förutom Gotland är det lika hög sannolikhet att Sverige blir invaderat som att Storbritannien blir det.
Ja vi saknar landgräns men ligger relativt nära och har Östersjön att hålla koll på. Sveriges fokus borde vara stt kunna bidra med marktrupp till Finland, Baltikum och nordkalotten. Och vi bör även fokusera på kontroll över Östersjön samt försvaret av Gotland.
Vi behöver mer artikel 3 fokus än Portugal men mindre än Estland. Artkel 5 fokus blir proportionerligt mot avståndet till ryssland.
Sverige bör också vara proaktivt när det gäller försvar av Bornholm och Åland.
Teckiska Kralovec, fn ockuperat av moskoviten. 270 km till Ölands Södra Udde.
250 km mellan Pajala och gränsen till moskoviet.
Inte jämförbart med Storbritannien skulle jag säga!
Men vi är inte ETT land. Bara för att man i en fråga tänker något så blir det inte så.
Nej vi är ju inte det och det gör att det är svårare att optimera europas försvar mot vårt just nu största hot ryssland, än vad det är för ryssland att optimera sin krigsmaskin mot oss.
Och det kräver en del nytänk där man från länderna längre bort från Natos östra gräns prioriterar att sätta upp expiditionära förband med allt vad det kräver av logistik och annat, för att snabbt kunna sätta in och underhålka relativt stora trupper utanför det egna territoriet när så krävs.
@Blue
“Men länder som Spanien, Italien, Frankrike, UK etc. borde i huvudsak fokusera på att få fram artikel 5 trupper som kan stödja Natos östra flank framför att bygga upp egna nationella försvarslinjer”.
Det pågår redan och beskrivs i den här artikeln. Någon kvantifiering görs inte, men det är kanske lika bra.
https://www.nato.int/cps/cn/natohq/topics_136388.htm
God morgon!
1380 KWIA
7 Tanks
30 APVs
38 Artillery systems
1 MLRS
72 UAVs
66 Vehicles & Fuel tanks
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3llxm3bump22k
Tack MXT! Raden är det första jag tittar på varje morgon!
Instämmer. Du är inte den ende som har samma morgonvanor (utom på helger, då är jag oftast helt nedkopplad).
Tack Matsextrude !
Instämmer med ovanstående – först kaffe, sedan raden 💙💛 En god morgonritual 😎
Jag saknar Ryssland på diverse arenor så bra att nu även FIFA tycker det är dags släppa in dom som även andra förbund luftat.
Jag längtar lika mycket efter Ryssar och Ryskor som jag längtar efter algblomning, fästingar och mördarsniglar.
Fifas president hoppas snart få ”välkomna tillbaka” Ryssland in i fotbollens värld.
– Jag hoppas att vi snart kan vända blad, säger Gianni Infantino på Uefas kongress.
Jag vill inte se Ryssland inom någon sport på 20 år minst, de skall även uteslutas på livstid från att delta i europeiska tävlingar, de kan tävla mot Nord Korea, Iran och Kina i både vinter och sommar idrotter, stor chans till medaljer utan statsfinansierad doping.
👍
Gillar mördarsnigel jämförelsen.
Det går inte att vända blad efter ett folkmord, speciellt inte när det inte finns någon som helst ånger eller rättelse inom överskådlig framtid.
+++++
🤮
Det känns ofta skönt för mig att jag tycker fotboll är lika engagerande som konstsim.😀
Det är världens största kulturyttring så vi är extremt många som är jävligt förbannade över det som sker.
Jepp. Och då menar vi att vi är förbannade över att det snackas om att orcherna ska släppas in, inte att de är utestängda. (Höll på att få hjärtsnörp i början av Wiikings inlägg, innan jag såg ironin.)
För att vara tydlig är det även Ukrainas klart största sport och det är helt galet att en man som Infantino har den position som har har. Alla som gillar fotboll hatar människan.
Gillar du också konstsim OFREDRIK?
Skoj 👍
Infantino är ju kompis med allt som luktar pengar.
Trump, Saudi etc.
Helt otroligt att han kan sitta kvar trots skandalen med det spanska damlandslaget.
Men det är ju som vanligt. Vissa typer av män klarar sig alltid, sen spelar det ingen roll om de heter Putin, Trump eller Infantino.
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1907818530659094830
Har man fått order om att det ska lastas av där då lyder man ordern!
Ordern uppfattad 🫡
Lite OT. Men det är ju inte ekonomi heller…
https://omni.se/ovetjkins-band-till-putin-skaver-underblast-allt/a/pPv0dW
NHL 24/25
Ovetjkins band till Putin skaver: ”Underblåst allt”
Av Ebba Örn
Publicerad 4 april, 06:24
Rysk vetenskap i fritt fall som ett resultat av kriget. Utan att behöva proklamera sanktioner har nästan all forskningsverksamhet i världen vänt Ryssland ryggen i tysthet och avslutat nästan alla samarbeten:
“For decades, russian academia positioned itself as “above politics.” But after russia’s full-scale invasion of Ukraine, the global scientific community responded—not with official sanctions, but with decisive exclusion. International funding was cut off, research collaborations were canceled, and access to global conferences and journals was restricted. The result? A 92% drop in citations, an 85% decline in article views, and an almost total disappearance of Russian research from key academic platforms.”
… och …
“At the same time, russian authorities have turned against their own scientists, imprisoning researchers and branding international cooperation as treason. Meanwhile, much of Russia’s remaining scientific output is funneled into military development—creating the very weapons used to attack Ukrainian civilians. Sanctions are working—but they must go further. Russian institutions that support the war must be completely cut off from the global academic space. Science should serve humanity, not war.”
https://www.linkedin.com/posts/think-tank-sumy-state-university-sumdu_for-decades-russian-academia-positioned-activity-7311045118331944960-f3Pc?
👍
Erik postade den här ovan om att Moskvastaten inte kan avsluta kriget. Det är exakt vad jag har skrivit i ett par analyser. Alltid roligt att få medhåll. 😇
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3llwp4py7ds2o
Jag tror jag skrivit om detta någon gång tidigare.
Det är ju precis som spelaren som satsat allt på rött – och det blev svart. Nu måste han vinna tillbaka insatsen kost vad det kosta vill, annars är han rökt forever.
Putte är m a o på väg ner helvetets våning -10 tillsammans med Mussolini, Hitler, Caesar och en hög andra som trodde de var största.
Jag har vissa problem med att du inkluderade Caesar i det sällskapet 😡
OK, jag tänkte på Julius Caesar som med åtta legioner tog makten i Rom och utropade sig själv till diktator för st under en tioårsperiod, sedan på livstid. Enligt vad jag läst var han en typisk diktator fullt i klass med de övriga. Så förklara gärna mera.
Du menar att Ceasar är skyldig till folkmord? Visst var det säkert många som dog under romarnas fälttåg och de plundrade och härjade som alla andra aggressiva stater men etnisk rensing var väl inte så utbrett? Snarare begränsat till några utpekade ledare för oliktänkande(?)
Jag har inte skrivit om det, men en gång tror jag att jag tänkte på det. 😳
Det räknas också 🦅 💫
Sen är det nog inte bara en ekonomisk fråga. Skulle han avsluta kriget utan att kunna uppvisa en tydlig vinst är han också slut. De där fredsförhandlingarna måste för Putins del innebära att han får som han vill, annars kommer han inte att kunna godta villkoren, och därför kommer de även att misslyckas.
AFU: “A total of 176 combat clashes were recorded during the past day.
Yesterday, the opponent caused 101 air strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, including dropped 171 CAB. In addition, he carried out about 5,500 shells, 120 of them from jet fire systems, and deployed 1,844 kamikaze drones to impress.”
Är det inte lite märkligt att det ryska artilleriet skjuter ungefär lika mycket som tidigare trots de enorma pjäsförlusterna de senaste veckorna? Möjligen kan det vara så att varje pjäs nu skjuter mer än tidigare.
Det är märkligt, håller med.
Jo, man har lite svårt att få i hop det. Man undrar hur mycket det levereras från Nordkorea. Sen kan det förstås vara så att det ingår allt från 80mm. granater och uppåt och de lär de väl ha gott om dem och kan säkert även producera nya.
Visst är det märkligt, jag har också funderat på det. Men jag tror inte att varje pjäs skjuter mer, de har fortfarande reserver. Hur många pjäser har de vid fronten (och i reserv strax bakom)? 1000? Om Ukraina skjuter bort 20 eller 80 spelar nog inte så stor roll. Jag gissar att de följer sin doktrin så länge det går, sen kommer det gå snabbt utför.
Min gissning är att Ukraina behöver skjuta bort ca ytterligare 1000 innan vi börjar se en svag tendens, vilket skulle vara i början på maj. Ytterligare 1000 för en tydlig tendens, någon gång i juni. #WISHINT
Vidare gissar jag att de kör på i full fart för att behålla momentum i förhandlingarna. Börjar de svikta kommer förhandlingarna bli väldigt svåra för moskvastaten. Därför kör de ända in i kaklet.
“Czech Foreign Minister Jan Lipavsky said at the NATO summit in Brussels that the Czech initiative on ammunition for Ukraine has enough resources to ensure monthly deliveries until September this year.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3llxs2p5snc2q
Perpetua, ~1:2.
https://bsky.app/profile/andrewperpetua.bsky.social/post/3llxqvulwvc24
“🇺🇦A3OV tank almost loses a battle with a 🇷🇺 BTR-82A”
“Almost”.. hehe..
https://x.com/NAFORaccoon/status/1907896339557654559
Frågan är varför de går så nära innan de skjuter. Borde kunnat skjuta på rejält mycket längre avstånd.
Ville de verkligen identifiera den innan de sköt?
Den måste varit utslagen redan känns det som.
💔🤬
“I don’t know what happened to my son… He was on the first floor… I don’t know where he is…” Mrs Valentyna says their apartment completely burned down, and the woman does not know where her son Andrii is – he was at home during the attack and he is not among the people brought to the hospital”
https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lly3fjxm4k2k
Den här har väll inte med Ukrina att gjöra
LW får radera om du vill.
Jag lutar mer och mer att MR T vill sänka börsen för han och hans kumpaner ska få någon vinning.
Eller så är han sjuk i hela huvet ham måste se någon vinst i vad han gjör.
Vad händer om det visar sig att att det är så att han har en dåld agenda?