Börserna faller i de asiatiska tidszonerna efter att Donald Trump lanserat höga tullar mot omvärlden och stod och vräkte ur sig lögner inför pressen. Dollarn rasar på beskedet och guldpriset noterade nytt rekord i dollar. Saab säljer stridsflygplanet Gripen till Colombia.

Stockholmsbörsen backade inför tullbeskedet och storbolagsindex backade -1.24% medan OMXSPI gick -0.94%. Kronan stärks mot euron som faller till 10:74 SEK och sin svagaste nivå sedan hösten 2022. Dollarn i sin tur rasade till i skrivande stund 9:81 SEK, vilket vi får leta oss tillbaka till sommaren 2022 för att hitta. Orsaken är Trumps införda tullar, vilket vi återkommer till.
USA steg S&P-500 med +0.67% och Nasdaq 100 med +0.75%, men börserna rasar i den så kallade efterhandeln. Som exempel gick Tesla +5.33% medan börserna var öppna men faller i efterhandeln med -8.01%. Apple som får saftiga tullar på datorer, surfplattor och iPhone faller -7.14% i efterhandeln. Börsuppgångarna i USA hjälper inte de svenskar som fortfarande har USA-tillgångar, då dollarn alltså fallit drygt 2% senaste dygnet.
Det är börsfall i Asien över hela brädet av index bloggen följer, också drivet av USA:s tullar mot omvärlden. ASX 200 går -0.94%, Hang Seng -1.94%, KOSPI -1.11%, Nikkei 225 -3.31% och Straits Times i skrivande stund -0.18%.

USA:s regim i Vita Huset införde alltså kraftiga tullar mot omvärlden baserat på direkta lögner. Dels tar man inte hänsyn till totala exportnettot utan tittar bara på handeln med varor, medan USA är stor exportör av tjänster där man totalt sett har i princip balans med EU. Dels påstod Trump att länder som t ex Sydkorea hade 50% till mot USA och EU 39%, men det är i själva verket bara en division av handelsunderskottet av varor dividerat med exporten. EU:s verkliga snittullar mot USA är någonstans runt 3%.
Regimen i Vita Huset har sedan tagit dessa påhittade tullar och dividerat med två, avrundat uppåt till hela procentenheter och lagt som tull. Det blir alltså 20% tull på varor från EU, baserat på lögnen om 39% tullar åt andra hållet. Alla länder och territorier, inklusive obefolkade öar och USA:s egen militärbas Diego Garcia får dock 10% tull som minimum.
Regimens besked är extremt pratigt och innehåller så mycket felaktigheter att det inte är värt att citera. De länder som får mer än 10% i tull är följande:
| Land/Territorium | Tullsats (%) |
|---|---|
| Algeriet | 30 % |
| Angola | 32 % |
| Bangladesh | 37 % |
| Bosnien och Hercegovina | 36 % |
| Botswana | 38 % |
| Brunei | 24 % |
| Kambodja | 49 % |
| Kamerun | 12 % |
| Tchad | 13 % |
| Kina | 34 % |
| Elfenbenskusten | 21 % |
| Demokratiska republiken Kongo | 11 % |
| Ekvatorialguinea | 13 % |
| Europeiska unionen | 20 % |
| Falklandsöarna | 42 % |
| Fiji | 32 % |
| Guyana | 38 % |
| Indien | 27 % |
| Indonesien | 32 % |
| Irak | 39 % |
| Israel | 17 % |
| Japan | 24 % |
| Jordanien | 20 % |
| Kazakstan | 27 % |
| Laos | 48 % |
| Lesotho | 50 % |
| Libyen | 31 % |
| Liechtenstein | 37 % |
| Madagaskar | 47 % |
| Malawi | 18 % |
| Malaysia | 24 % |
| Mauritius | 40 % |
| Moldavien | 31 % |
| Land/Territorium | Tullsats (%) |
|---|---|
| Moçambique | 16 % |
| Myanmar (Burma) | 45 % |
| Namibia | 21 % |
| Nauru | 30 % |
| Nicaragua | 19 % |
| Nigeria | 14 % |
| Nordmakedonien | 33 % |
| Norge | 16 % |
| Pakistan | 30 % |
| Filippinerna | 18 % |
| Serbien | 38 % |
| Sydafrika | 31 % |
| Sydkorea | 26 % |
| Sri Lanka | 44 % |
| Schweiz | 32 % |
| Syrien | 41 % |
| Taiwan | 32 % |
| Thailand | 37 % |
| Tunisien | 28 % |
| Vanuatu | 23 % |
| Venezuela | 15 % |
| Vietnam | 46 % |
| Zambia | 17 % |
| Zimbabwe | 18 % |
Notera att varken Kanada eller Mexiko är med på listan ovan utan hade 25% tull redan innan.
Om länder, som exempelvis vi via EU, svarar med mottullar hotar USA-regimen med att höja ytterligare.
Förhoppningsvis leder beteendet till ökad frihandel mellan resten av världen och att USA marginaliseras, medan vi nu får skåda Roms sista dagar. Men regimen i Vita Huset är kända för att backa och ändra sig helt godtyckligt. Det väsentliga för Trump var att han oemotsagd fick stå och basunera ut lögner som hans kultister till Magaanhängare sväljer okritiskt som sanningar.
Det hela är förstås mycket destruktivt för världsekonomin och ännu värre för USA, som kommer få rejäl inflation medan man inte kan flytta fabriker, tillverkning och råvaruutvinning till USA över en natt.
Undrar t ex vad amerikanska bönder tycker om rejäl tull på import av konstgödsel och lögnerna om att USA inte är självförsörjande på mat? USA är en av världens största exportörer på livsmedel …

Saab säljer spetsflyget Gripen till Colombia enligt en avsiktsförklaring som nu undertecknats. Detaljer ska nu diskuteras och förhandlas, men det blir alltså ytterligare en exportkund för Saab. Tidigare uppgifter om att USA skulle stoppat sådan export ska varit felaktiga.
Kontrakt och order finns alltså inte så hur många plan och till vilket pris, samt med vilka stödtjänster etc är inte fastställt.
325 kommentarer
Först ut och vill ge kramar till Falklandsöarna, hur ska de klara av detta…..
Mina tankar går till pingvinerna på Heard Island. De hade klätt upp sig i frack och allt, men förgäves…
Stackars pingviner och fåren på Falklandsöarna..
De 17 kungspingvinerna på Saunders Island (Falklandsøarna) får nog svårt med æggexporten.
Tänk om de i sina anteckningar förkortade Heard Island till HI och så trodde de att det var en delstat.
Så här svarar dom 🙂
https://www.instagram.com/reel/DIAIRZHOy7i/?igsh=MWRrcDZ5b3lrZGpsZA==
För att inte tala om Heard Island. Hur ska de stackars pingvinerna kunna förhandla om lägre tullar med USA:s slipade handelsminister? Upprörande!
Intressant att cirkusen manifesterar USA:s välkänt dåliga geografikunskaper – öarna är brittiska, om än självstyrande.
Festlig lista för övrigt, ska bli kul att se hur de hanterar olika tullsatser för varje land. Kommer säkert ge upphov till en del kreativ bokföring vad gäller exportland. Ännu roligare blir hur DOGE hanterar det ökade arbete som administrationen av tullsatserna kommer medföra.
Det senare blir i alla fall inget problem, de sätter någon nittonårig finnig vit kille på att med AI skriva ett datorprogram som löser det inklulsive att skicka fakturor till rätt land.
Pro tip, “Sverige ringer till Norge” med sitt “nu kommer Spanien här!” var på skämt.
Aj, skriv inte inklusive… Det låter alldeles för inkluderande och sånt gillas ej i Trumpens värld!
Man kan inte fastna i detaljer när man har mycket att göra.
Locket ska läggas på brunnen.
Världsekonomin ska sänkas.
Inbördeskrig starta.
Och mitt i allt detta ska Elon hinna frosta av frysen.
Storbritannien tycks inte drabbas av några Trumptullar alls (enligt tabellen ovan) så Falklandsöarna får väl sköta sin USA-handel via moderlandet.
Jodå, alla (Ryssland och Vitryssland) har belagts med en grundtull på 10 %.
Ryssland då?
Och Grönland?
Jag har INTE dubbelkollat men borde inte de få de där 10% då?
Grönland ingår ju formellt sett inte i EU men räknas ju som en del av Danmark, så den är lite klurig.
Haha, ja på samma sätt som min fråga om Åland nedan – här finns stora möjligheter för blandade ö-områden med mer eller mindre självstyre att agera import- och exporthamn för USA-handeln. Tänk vilket uppsving för 30k ålänningar och 60k grönlänningar det kan bli.
Färöarna mfl borde vara i samma sits.
Undrar vad Åland (som är utanför EUs momsunion (men ändå har finländskmoms, och ett tullförfarande gentemot fastlandet)) får för tullar? Å andra sidan finns ju inte bokstaven Å på amerikanska tangentbord. så de kanske missade det territoriet 🙂
Här finns kanske en möjlighet för EU, att exportera allt till USA via Åland – hundraåriga erfarenheter av shipping finns ju i alla fall på öarna. MÅGA – Make Åland Great Again.
hehe… 🙂
God morgon. Kör en recap från gårdagens ekonomitråd.
Inför dagens öppning:
SPX minus 3 %
Nasdaq minus 3.5%
EUR STOXX 50 minus 1.6%
Olja minus 2.5%
Gas minus 3%
Silver minus 3%
Amerikanska räntor sjunker med 9 punkter = 0.09%
Apple minus 7%
Nividia minus 6%
Japanska banker minus 8%
Vietnam börsindex minus 6%
Bloomberg om export till US:
Kina minus 80% (tariff rate 54%)
EU minus 50% (tariff rate 20%)
UK minus 20% (tariff rate 10%)
Vad tror du om att EU borde svara med att prissätta BRENT-oljan i Euro i stället för att gå in i tullkrig? Det skulle försvaga USD som världsvalutan nr ett.
Har alltid hatat oljesektorn så är dåligt insatt i den.
Kanske finns något bra skäl att man inte kan göra det men tja, varför inte…
Har för mig att det gjordes ett försök med € i st f $, men det blev inget av det. Ondskans axelmakter har också pratat om någon annan valuta, men i det fallet är det nog mest kategorin “mycket snack och lite verkstad” för att röra om i grytan.
Jag har för mig att ondskans axelmakter talade om att prissätta olja i en korg av valutor, typ IMFs SDR men något annat. Då kan man lika bra prissätta den i XAU när man ändå håller på.
Att oljan faller mer än 3% i skrivande stund beror på förväntad minskad efterfrågan från Kina som är den största importören.
Lite utanför min komfortzon men är det inte så att usa nu med trump både vill och inte vill att dollarn ska vara världsvalutan? Att ha kontroll över världsvalutan innebär stora strategiska fördelar men å andra sidan blir den starkare i förhållande till andra valutor än vad som motsvaras av amerikansk ekonomi vilket i korthet fördyrar allt inom USA. Någon ekonom som kan fylla på?
De vill att räntorna ska sjunka på den långa sidan för att kunna betala räntorna på statsskulden och de vill behålla värdet på USD.
Det är vad de vill. Hur det blir är en annan femma.
…hur i hela Helsingfors löser man det pusslet!?
Jag har pratat om USD i 8.45 väldigt länge så personligen tror jag inte på det där.
Trump gör ju så här naturligtvis😁
https://youtu.be/vehDp37pLug?si=w3zS5MNy0w7OTQDn
@Grävlingen: Va? Nä, jag tror inte lösningen finns just här.
Du är så negativ RUN!! Bara en massa minus, kan du inte vara lite mer som Trump och räkna positivt..?
Ja, verkligen, det är ju massa saker som går uppåt för amerikanerna. Priserna på guld, bilar, champagne, schweiziska urverk. Det är ju toppen investeringsobjekt! Och är man inte fullinvesterad i Rolexklockor så kan man kanske ändå glädja sig åt att skrotvärdet på rostiga bilar har gått upp säkert 15-20% på ett par månader i takt med stålpriset. Det gäller bara att se möjligheterna.
Varför trycker de inte upp en massa nya dollarsedlar i lämpliga valörer typ miljarder och biljoner och betalar av statsskulden istället? Torde vara mycket enklare och ge ungefär samma resultat.
I princip trycker de redan dollarsedlar för att hantera statsskulden.
“The Federal Reserve holds a significant portion of the U.S. federal debt. As of the fourth quarter of 2024, the Federal Reserve owned approximately $4.63 trillion in federal debt.”
Men vi ska inte kasta sten i glashus. Den svenska Riksbanken har köpt upp en betydande del av den svenska statsskulden.
https://youtu.be/MCzoTxpwKPM?t=22
Zimbabwes dollarsedlar med jättemånga (läs: fler än jag orkar kolla) nollor på lär vara samlarobjekt och värda långt mer än de någonsin var som betalningsmedel.
Trump skulle kunna förenkla administrationen av handelskriget och få HUUUGE mycket pengar om han även lade på 20% exporttullar. Varför skall andra länder tjäna på tullar när USA kan ha allt? Höj med 5-10% i veckan tills det blir bra.
Och tullar mellan delstater? Har någon tänkt på det?
Tullar mellan delstaterna låter som en jättebra ide 🙂
Seriöst, det borde de vettiga amerikanerna ha som argument för att visa hur dumt det är med tarifferna. Som det är nu så suger ju Florida och New York ut Idaho och Colorado, med statliga inhemska tullar så återställs denna balans.
Eller inte…
49 amerikanska delstater inför tullar mot District of Columbia.
Är det någon särskild delstat som inte ska införa tull mot District of Columbia? Hawaii kanske?
District of Columbia.
@Grävlingen: DC är ingen delstat (kanske därför den är ett “District”), så det finns femtio delstater som inte är DC.
(Och det vore väl förresten ännu bättre om alla delstater inför tullar även mot sig själva!)
Å fan, du har rätt.
CRC, kallas inte det moms?
@The_Stig: Jo, men “Sales Tax” har de redan, så det här bleve en heeelt annan sak… Det blir nog jättebra ska du få se.
Det lär väl vara tvärt om? Idaho som suger ut New York enligt Trumps logik. Tjänster flödar från New York och produkter och kapital till New York.
Ja, Osterbacke du har rätt, det är inte lätt att hålla koll på Trumplogiken, men den är ju inversen på vanliga logiken så jag borde fått utsugningen åt rätt håll.
Men poängen kvarstår 🙂
Tullar runt Washington D.C? Varje gång någon går genom en av tullmursportarna måste det köpas ett trumpcoin? Undrar hur många ägg det kostar?
Det var det jag såg framför mig i 09:31:21, men det visade sig att jag hade fel på en i sammanhanget viktig detalj.
USA’s konstitution förbjuder exporttullar har jag läst.
Skulle inte vi av USA tullbelagda länder nu kunna se över de befintliga tullarna gentemot varandra?
Det gör vi. Exempelvis uppdateras frihandelsavtalet mellan EU och Mexico.
“EU och Mexiko uppdaterar sitt nästan 30 år gamla frihandelsavtal. Det nya avtalet slopar tullar på flera viktiga produkter och väntas ge ett rejält lyft för handeln mellan parterna.”
https://www.europaportalen.se/2025/01/eu-starker-banden-till-mexiko-med-nytt-frihandelsavtal
Och låt oss inte glömma vårt handelsavtal med Kanada. Läge att lägga till lite varor och tjänster till det? Försäljning och underhåll av försvarsmateriel kanske?
My depression is the greatest depression! Many people are saying this!
I will make America so great even light bends around it!
😄😄😄
Är det tullarna som är bollen att titta på eller ska man titta någon annanstans ?
Bra fråga alltid när det gäller den här administrationen. De har gjort vilseledning till en konst. Ingen är gladare än T och M om alla diskuterar meningen med en lyft arm i stället för att ställa frågor om ekonomin eller nermonteringen av maktdelningsprincipen.
Signalgate är redan glömt och förlåtet. Och ingen pratar längre om Elon Musks osthatt.
Elon vems osthatt?
Jag är inte säker på att det är över eftersom Waltz även använt sin Gmail för att kommunicera om militära aktiviteter.
Däremot är det omöjligt att hantera och rapportera om alla skandaler eftersom de öser ner.
https://m.economictimes.com/news/international/us/after-signal-donald-trumps-nsa-mike-waltz-is-in-the-firing-line-again-for-using-gmail-for-government-communications-will-he-be-sacked-now/amp_articleshow/119910910.cms
De försöker ju själva så frenetiskt rikta uppmärksamheten mot tullarna att misstanken ligger nära till hands att det borde vara något annat man egentligen ska rikta den mot.
Å andra sidan är det vad som gäller för normalsluga lurendrejare, så med det här gänget vete fasen…
Vete fasen? Råg i ryggen!
Trump gör folket fattigare. Tullarna läggs på varor som vanliga människor behöver, livsmedel, bensin, bilar.
Ett fattigt folk är lättare att kontrollera.
Inflationen stiger, fastighetspriserna sjunker och verksamheter går i konkurs. De rika får skattelättnader samtidigt som de kan köpa upp aktier, fastigheter och verksamheter. Efter en tidsperiod tar USA bort tullarna och de rika har blivit rikare.
Trump har redan visat att han inte vet hur tullar fungerar. Nu visar han att han inte heller vet hur moms fungerar. I Vita husets “fact sheet” (namnet är ju roligt i sammanhanget) skriver de att amerikanska företag betalar över 200 miljarder USD i moms till utländska regeringar, men det är inte exportören som betalar utan importören. Dessutom förs kostnaden över till slutkunden eftersom momsen som läggs på vid importen går att dra av när varan säljs vidare. Det finns säkert USA-bolag som säljer direkt till slutkund och behöver lägga på moms, men även då hamnar kostnaden på slutkunden. Och eftersom det är samma moms för amerikanska och inhemska varor och tjänster är det inget handelshinder, utan bara ett annat sätt att ta ut det som i USA kallas “sales tax” och tas ut vid försäljning till slutkund.
Ja, Trump tror ju att den som exporterar är den som betalar tullarna. Tänk vad förvånade Magaväljarna blir när de upptäcker vem som faktiskt betalar.
Trump är ekonom och kapitalist. Kapitalister har medel att skona sig i lågkonjunkturer när de kan köpa aktier, verksamheter och fastigheter till låga värden.
Trump skapar inflationen i syfte att göra de rikare rikare. Tullarna är på varor som livsmedel, bensin och bilar som vanliga medborgare behöver. Samtidigt skapar han skattelättnader för de rika. Jag tror det finns en medveten röd tråd, ett fattigt folk är lättare att kontrollera av en begränsad klick rika som håller varandra om ryggen.
En ny iPhone kommer att kosta amerikanska köpare 22.000 kr istället för 16.000 eftersom de tillverkas i Kina 😂😂😂😂( Marcus Oscarsson)
Ja, de har helt missat hur momsen fungerar. Önskar EUs handelminister tydligt går igenom detta med en tavla och drar pilar mellan länder i direktsändning. Trumps eviga lögner måste bli motbevisade med fakta.
De har en annan bild av momsen, de tycker att det är ursprungslandet för en vara som ska få momsen även om den läggs på i ett annat land. Viss rimlighet finns ju i resonemanget, varför ska svenska staten dra in skatt (moms) på saker som US byggt, bättre för US om det betalas moms/VAT först i US, och sedan ingen moms i mottagarlandet.
Trump får ansöka om EU-medlemsskap för USA så kan vi lösa den där momsbiten.
Skulle bli intressanta medlemskapsförhandlingar där.
“Okej, först och främst så tar ni bort tullarna mot våra vänner kanadensarna. Sen kan vi sätta oss och prata om att skriva en avsiktsförklaring.”
Finns ingen rimlighet i resonemanget. En konsument får betala lika mycket moms på inhemska varor som importerade varor. Så rättvist det kan bli.
Det är ju inte företagen som betalar moms, det är en skatt på konsumenten. Företagen som säljer till konsument sköter bara inbetalningen. Men USA gillar inte att svenska staten har så bra ekonomi, så de vill att vi inte ska få in några skatteintäkter.
@Tratt Svaret på din fundering ligger i själva namnet på skatten: mervärdes- och omsättningsskatt. Det är som redan påpekats en skatt på konsumtion och har således inget att göra med vem som producerat varan eller tjänsten.
@Tratt Det landet som något tillverkas i får redan skatt från tillverkningen: företagets skatt på vinsten, löneskatter, arbetsgivaravgifter, punktskatter på insatsvaror och fastighetsskatt. Sales tax och moms är skatter på konsumtion så det är helt logiskt att skatten i slutändan tas ut där varan konsumeras.
Okej, jag säger det… alternative fact sheet.
Jag hittar ut själv. 🙂
Hehe, kan kan slå följe mig dig…
… för det första heter det cancan, för det andra sku he vart ‘jag kan’…
Du får dansa vidare 😂 genom dagen.
Sätter på Bara bada bastu så ni får nåt att dansa till. 💃🕺🏻
Jo, det krävs inte mycket kunskaper i ekonomi för att förstå att momsen betalas av konsumenterna och att den är lika hög på en vara oberoende om varan importerats eller tillverkats i landet. Inkompetensen är häpnadsväckande.
Mer och mer verkar det ju som om Trump inte fatter ett skit ens om elementär ekonomi. Han framställs alltid som den där slipade affärsmannen som tagit de hårda metoderna i affärslivet till politiken, men han begriper ju inget om ekonomi och företagande. Han vet hur man får uppmärksamhet, därav hans TV-karriär, men investeringar och drivande av företag har det ju gått klart sämre med.
Jag tror Trump har fullständig koll på hur tullar fungerar. Men man ger Trump alldeles för mycket utrymme i dagens klick ekonomi. Man vilseleder, gissar och spekulerar. Trump har bilden fullständigt klar för sig ha testar och ser hur långt han kan gå. Han tittar på hur mycket kan olika ekonomier betala för att sälja till USA. Sedan lägger han på minst det dubbla. Sedan kommer berörda säga att så här mycket kan vi inte betala och då kollar han hur mycket de som är berörda vill/kan tänka sig betala. Klassiskt häst handlare beteende. Precis sån han är. Det bästa vore om alla länder inte lyssnade på honom och han fick då stå där och tjata om sina tullar i sin egen lilla bubbla och alla lägger 100% i tull på allt från USA inkl Meta och Apple store. Han slår mot alla så alla måste ha samma intresse att gå ihop tulla ut honom.
Han är samma gamla Trump som han alltid har varit och han vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få det han vill ha.
Han fick Melania och han blev POTUS.
Nu har han dessutom fått införa sina älskade tariffer som han väntat på i 38 år så han är nog väldigt nöjd.
Poor man wanna be rich
Rich man wanna be king
And a king ain’t satisfied
‘Til he rules everything
Bruce Springsteen, Badlands 1977.
Jag tror du ger honom alldeles för mycket cred. Tror inte på långa vägar att han är så slipad som du antyder. Så där sa folk om Rysslands militär innan kriget i Ukraina också dvs att man skulle ta hela Ukraina på tre veckor. Jo tjena.
Jag håller med dig. Hittills verkar alla ha utgått från “klok till motsatsen bevisats”, men nu gör jag tvärtom.
Den dagen det bevisas att Trump hela tiden hade helkoll och var jättesmart ska jag ta tillbaka mina ord, men tills vidare lever jag i övertygelsen att han är dum som ett hus och agerar i stor förvirring.
Och nej, att han vann valet både en och två gånger är inget bevis. Det kan ha skett genom fusk, och där är jag inte heller längre villig att “hellre fria än fälla”.
Han kan vara korkad men ha psykopatens magkänsla för vad som får andra att böja sig.
Förstärkt av att ha övat och förfinat konsten ett helt liv.
Dum så att grodorna spottar på honom, men han har också lärt sig maffiabossens beteende. Samt att dra allt i domstol tills motståndaren inte orkar längre, pengarna tar slut (han har ju själv för vana att inte betala sina advokater).
R- land saknades på listan…
På tal om Ryssland finns det läckta uppgifter att Pete Hegstedt har rysk mailadress och telefonnummer med samma inloggningsuppgifter som han hade när han gick på Princeton.
Vad tror ni om sanningshalten i detta. Någon som har mer uppgifter om innehåll i mail mottagare, tidsram?
https://www.instagram.com/reel/DHuenrGPd_r/?igsh=ZXFuZXpjaTY2OWJu
Är inte särskilt förvånad med tanke på att Hegseth delade attackplaner med en journalist på Signal.
Då är jag mer förvånad över att Hegseth klarade av studierna på Princeton. Karln verkar ju vara en jubelidiot.
Idiot och ointelligent är tyvärr inte samma sak…
Det är jag ett levande bevis på. Jag är hyggligt intelligent (det har jag papper på) men så vidare smart är jag inte.
Har du papper på att du inte är särskilt smart?
Det du skriver överträffar ju nästan alltid det världens smartaste president brukar åstadkomma.
Finns det inte ett antal lätta studieprogram för diverse bollsportstipendiater? Många av deras militärer verkar ha någon titel inom hyfsat okomplicerad humaniora i bagaget.
Ej heller Princeton är väl längre vad det en gång varit.
Jag har också läst att någon har hittat en mailadress som är [email protected] men att man inte kan säga med säkerhet om det är Hegseths mailadress eller om den är fabricerad. Så jag skulle nog lägga det bland obekräftat och rykten.
Det som är graverande är att den har samma lösenordshash som Hegseths princetonadress. Alltså samma lösenord på bägge adresserna.
Var får du den uppgiften från? För mig låter det suspekt att två antagligen (förhoppningsvis) helt olika system skulle ha samma lösenordshash för samma användares skilda konton, även om det är samma underliggande lösenord i klartext.
Varför det? Om de kör samma mailserversofta så lär den väl ha samma hashalgoritm.
Förvisso, men best practice sedan lång tid är att “salta” lösenordshashar genom att lägga på lite slumpmässig data (som sparas tillsammans med hashvärdet) innan hashalgoritmen körs vilket leder till helt olika hashvärden för samma klartextlösenord. Därutöver att konstanten brukar vara tid (exempelvis att man kör algoritmen i 0,05 sek när lösenordet sätts, vad det nu blir på den hårdvara som används) och inte antal iterationer, så variationer i beräkningskapacitet ska också leda till olika sparade hashvärden istället för att leda till variationer i hur lång tid det tar att bekräfta lösenordet.
Att mail.ru och Princeton-universitetet skulle använda samma programvara för inloggning mot epostkonton är förvisso inte helt uteslutet men tillsammans med ovanstående skulle jag se det som osannolikt.
Därav min fråga.
Möjligt att jag missuppfattade det, det var samma knäckta lösenord i breachen. Inte hashat tydligen utan i klartext.
@Grävlingen: Jo, tänkte lite på det (just efter att jag tryckt “Posta”, i vanlig ordning). Men ska vi slå vad om att en rad typ
HASH_SALT=0x667A1F485B0645B453453D9623C98210EF435398A09E82359B810A11F24D9864 # Default – replace this with your own!
finns, identiskt likadan, i någon konfigurationsfil på båda servrarna? 🤷🏻♂️
sannolikheten för att det är sant är så liten att det är löjligt, så jag tror vi kan avskriva det som ett rykte…
man saltar alltid lösenordet innan man hashar det, just för att man inte skall kunna kolla lösenord mot old-school hashlistor…
bara att få ut det hashade lösenordet ur ett av dom nämnda epost systemen skulle vara en bedrift (VK som äger mail.ru är ganska stabila vad gäller säkerhet, och princeton ligger inte långt efter även om dom använder “lustiga” system för sin säkerhet)…
Inte i Ryssland där alla vet att KGB har bakdörrar till allt så man lika gärna kan köra allt i klartext.
Det intressanta som jag tycker inte har diskuterats är att han verkar ha sitt ryska telefonnummer för kontoåterställning på flera ställen. Hur svårt är det för ryska myndigheter att fånga ett lösenordsåterställningsmeddelande i ryska nät?
Definitivt inte svårare än för kineserna att fånga ett i USAs telenät.
Tveksamt enligt Snopes: https://www.snopes.com/news/2025/03/28/hegseth-russian-email/ “As of this writing, we were unable to locate enough evidence to conclusively link the Russian email address to the defense secretary. “
De har redan kommenterat frånvaron av Rövköping på listan; USA har 0 handel med dem, därför inte nödvändigt med tullar.
Inte för att det är värt att bry sin hjärna över vad den där pajasen får alla sina dumheter från, men det är otroligt irriterande att höra även sansade analytiker/ politiker sitta och säga att USA minsann blivit “lurade” av omvärlden.
Man behöver inte gå in på hur många av USA:s problem ( den höga statsskulden, det höga kostnadsläget, den skrabbiga infrastrukturen, de stora bristerna i utbildningssystemet o.s.v.) som är självförvållade, men precis som LW baxnade jag över de påhittade procenttalen.
Men förutom att det är förlegat att stirra sig blind på bytesbalansen (billigare importer frigör pengar till investeringar), så är det knappast konstigt i sig om USA har stor varuimport: det är världens största ekonomi, medan exporten av tjänster illustrerar diversifieringen i landets ekonomi.
Jag är också fascinerad över de påhittade procenttalen. De har ändå haft personal som har suttit i en månad med just uppgiften att se på vad andra länder har för tullar på amerikanska produkter och så kommer de fram till den här tabellen.
Det visar att det inte bara är Trump som är en idiot. Alla runt omkring honom är också inkompetenta idioter.
Det kommer att bli många intressanta samtal runt om i världen som när t.ex. ambassadören i Schweiz kallas upp för att försöka förklara varför Schweiz åker på 31% tull. Schweizarna är lite frågande.
“Wie kommt Trump auf 31 Prozent?
Das ist nicht so klar. Trump wirft der Schweiz vor, 61 Prozent auf den US-Produkten zu erheben. Wie er auf diese Zahl kommt, ist unklar. Die Schweiz hat keine Industriezölle.”
Det är väl inte så konstigt. Trump måste ju ha tillräckligt stora siffror att presentera. Om de skulle utgå från de 3% EU tar i tull från USA, och säga “Vi kontrar med 3% tillbaka!”, så hade ingen brytt sig.
Jag tror att de visste ungefär hur stora siffror de behövde, och vände på datat tills de hittade dem.
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Dessutom tror jag att Trump faktiskt inte förstår komparativa fördelar och tror att tullar är en bra skattebas. Hur det här ska sluta vet jag inte, men att en gyllene ålder för USA inledes nog inte igår. Snarare undrar jag om kejsaren har dammat av fiolen.
Tullar på tex kaffebönor är extra intelligent. Man kan inte flytta odlingen av dessa till USA så effekten blir bara högre priser. Punkt.
😂
De kanske kan rosta fram något surrogat av de sojabönor de inte längre kommer kunna exportera till Kina? Jag bjuder på ett gratis namnförslag, Trump coffee!
Anledningen till tarifferna på kaffe och champagne är att Trump inte dricker kaffe eller alkohol.
Det är bara att kartlägga hans egna vanor så vet man vad som komma skall.
Freedom Covfefe
https://en.wikipedia.org/wiki/Covfefe
🤣
Du menar väl att det blir Trump cough-ee?
Alternativet är att de får återgå till… hemska tanke… té!
Schhh låt dem upptäcka det själva 🙂
Kommer osökt att tänka på Maos olika projekt som ledde till massvält och armod. Trumpen verkar tagit över stafettpinnen…
Ja, förståelsen för hur ekonomin fungerar är på samma nivå.
Se (öppen) krönika i DN idag där man exemplifierar hur illa det kan gå med just detta:
https://www.dn.se/varlden/farshid-jalalvand-trumpregeringen-bestaller-forskningsresultat/
Betalvägg. Arkivkopia: https://archive.is/TBTmb
Tack!
Ingen dålig liknelse, det stora språnget och kulturrevolutionen på samma gång. Truth Social får väl ses som den moderna motsvarigheten till Maos lilla röda.
Läste någonstans att Columbia funderade också på ett plan från Kina. Då blev nog USA rädda och lät dem köpa Gripen.
Colombia menar du väl.
Det är som med Georgien…
Recession, here we come.
För USA åtminstone, alltså. Vi övriga har ca 8 miljarder andra att handla med, i god ordning.
Ska bli intressant att se vad som händer när arbetslösheten börjar stiga på allvar därborta, hur det kommer påverka den allmänna attityden. För att den kommer stiga är helt ofrånkomligt.
Trump kommer skylla det på andra länders påhittade tullar mot USA.
Eller så skyller han det på Demokraterna och Biden.
Förstås.
Självklart. Och är det inte Demokraternas fel så är det kommunisternas. Eller förlåt, det var ju samma sak. Mea culpa.
Det finns inte nog många transpersoner att skylla på och slå ihjäl för att rädda situationen så blir det att skylla på en viss hudfärg, en viss religion, bögarna eller drar de till med kvinnohat?
Allt på en gång… D.v.s. Demokraterna. (Herregud, Bidens vicepresident var ju både kvinna och svart! Hon var säkert handikappad muslimsk transsexuell också!)
Ja, han skyllde ju på alla tidigare administrationer i princip ända tillbaka till FDR. Trump har helt tappat verklighetsuppfattning.
Men det som jag tycker är mest läskigt är att ingen i hans krets verkar våga säga emot alla hans felaktigheter. Det var ett jäkla babblande på honom om hur tullar för 100-200år sedan minsann fungerade utmärkt och att USA fick så mycket pengar att dom inte visste vad dom skulle göra med allt 🤯
Det funkade ju på precis samma sätt i Berlinbunkern 1945. Sade man emot så var det närmsta träd eller lyktstolpe som väntade. Slutresultatet lär bli liknande även nu. Domedagstänkande, skylla fel på andra och drakoniska åtgärder mot oliktänkande är själva ryggraden för sekter.
Kanske dags att EU och Kina öppnar upp mer sins emellan?
Känns lite som att välja mellan pest och kolera, inget alternativ känns direkt bra. Men handel behövs ju men man vill ju inte bli mer beroende av Kina. 😐
Att minska beroendet till ett allt mer auktoritärt USA genom att gå rakt i famnen på en etablerad diktatur låter inte som ett vinnande koncept.
Är du kinatroll eller? Vad menar du är vinsten med att närma sig Kina och göda diktaturen?
Om man tänker imperier och intressesfärer som Kreml försöker införa och anammar det tankesättet så skulle en anledning för EU att närma sig Kina vara att gemensamt stycka Ryssland.
Det är ganska vanligt att den som startar en revolution konsumeras av den.
Nu har Trumpeten varit i farten igen och jobbar 7×24 på att sabotera världsekonomin med sina handelstullar.
Det Trumpeten inte tycks fatta är att importörerna bara kommer att höja priserna mot amerikanska kunder för att bekosta tullarna. Det leder till ökad inflation i USA, vilket leder till höjda räntor, sjunkande börskurser och sjunkande huspriser. Han gick till val på att “fixa ekonomin” men nu blir det precis tvärtom. Det var knappast det hans väljare hade hoppats på.
Vidare kommer världsvalutan USD att försvagas, inflationen stiga och räntorna öka. Detta kan sprida sig och bli en global finanskris.
Vidare ljuger Trumpeten om EU:s “tullar på 39%”. I själva verket ligger EU:s tullar på 3% mot USA enligt EU-kommissionen. Trumpeten har blandat in moms och “valutaspekulation” i kalkylen. Samma bullshit gäller för resten av länderna i tabellen.
Helt sanslöst att Trumpeten tillåts att stå och ljuga inför hela världen utan att få en kritisk fråga från media. De flesta i publiken såg snarare ut att vara byggjobbare från ett Trumpet-bygge i närheten.
Håll i hatten gott folk och sälj alla era aktier och fonder. Nu blir det nedförsbacke.
Fast blir det inflation om folk inte har råd att betala de nya högre priserna?
(Ärligt menad fråga).
Skall bli mycket intressant att se hur de planerade massprotesterna på lördag i USA mot Trump/Musk utvecklar sig.
https://www.fastcompany.com/91309656/hands-off-april-5-protest-near-me-saturday-trump-musk-50-states-what-to-know
Statistiskt krävs bara att 3,5 % av befolkningen ger sig ut på gatorna och protesterar icke-våldsamt för att med 57% sannolikhet störta en diktator/ledare.
https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/bo42vy8rf
Så i runda slängar tio miljoner människor i hela USA?
Fast jag tror nog dessa 3,5% egentligen mäter något annat, lite “gatan är blöt så därför regnar det”. Om endast alla miljöpartister gick ut och protesterade hade det knappast störtat regeringen, utan det krävs att det underliggande missnöjet är stort, och när det missnöjet är tillräckligt stort gör det att folk tar sig ut på gatan.
Undrar om inte Trump ser 100% relativt på världen, spelar ingen roll om vi får det sämre bara alla andra får det ännu sämre så kan jag påvisa hur fantastisk jag är…
Efterhandeln over there är blodröd på min bevakningslista efter Trumps senaste hyss, ner 3-8%.
Blir en intressant svart torsdag med börsernas Trumpageddon. Som ju inleddes redan innan och kommer att fortsätta, konstigt annars.
Om retail investors, momentum- och algoritmhandlare hakar på för fullt på säljsidan under dagen så kan det bli åka av. Vi får se hur det går. Trump kanske gör en deal med Falklandsöarna eller Lesotho under dagen och så blir alla investerare lugna igen. Intressant med börs ändå.
Det slår hårt på enskilda bolag.
Adidas och Puma ner 10 respektive 9% (de har tillverkning i Vietnam).
Gott med lite Axfood på kontot som jag för ovanlighetens skull fick in på bottenkurs efter utdelningen. Nåt att sitta och gotta sig åt en dag som denna.
Hoppas han gör en deal med ögruppen Heard and McDonald där det bara bor pingviner.
Vad händer om alla länder höjer sina tullar mot UZA till de nivåer UZA säger att de redan har? Svårt att argumentera mot höjningen…
Jag läste ett intressant resonemang igår att om man har två varor som är likvärdiga, en amerikansk och en utländsk och att den utländska varan plötsligt blir 25% dyrare – så är det bara en tidsfråga innan den inhemska snart också har gått upp i pris. Den amerikanska tillverkaren får plötsligt högre marginal än innan men priserna ökar för konsumenterna och driver på inflationen. Det borde leda till att räntorna blir högre för att riksbankerna måste bekämpa inflationen. Eller?
Ja, jag har påtalat detta hela tiden. Så fungerar en marknadsekonomi.
Ja och det är vitsen. Tullar kan funka för att öka lönsamheten hos och ge möjligheter att bygga upp en industri. Det har funkat i en massa länder och måste kombineras med att vårda tillgången till kompetens typ gratis högskoleutbildning för alla begåvade, tillgång till arbetsvillig arbetskraft i allmänhet och efter ca 10 år har man en ny industri typ biltillverkning i något ostasiatiskt bondeland och tullarna kan fasas ut och tio år till så tillverkar de bilar i världsklass.
Så det blir perfekt för det långsiktiga och kunskapsbejakande USA som har överskott på inhemsk arbetskraft som behöver ny produktiv sysselsättning. (Synd bara att allt är tvärt om, det här blir inte en tågkollision i slow motion, mera en kometkrasch i slow motion. )
Här sparkas alla forskare (som kommer ta anställning i Sverige, Europa och … Kina), skolsystemet försämras. Om några år kommer USA vara ett mycket fattigt och ensamt land. Tala om brain drain och stagnation av utveckling.
Det som hände förra gången när de gjorde det på tvättmaskiner var att även torktumlare gick upp i pris, trots att det inte fanns tullar på det.
Däremot så ingår arbetslöshet också i FEDs arbetsuppgifter (som enda riksbank). Så det kan gå åt båda hållen och ingen vet 🙂
En effekt blir direkta prishöjningar, och som sagt, det kommer ge möjligheter för amerikanska tillverkare att kompensera sig med högre priser också permanent.
En annan sak är att mycket av det som tillverkas utanför USA:s gränser kommer att fortsätta göra det. Om man tar svensk verkstadsindustri som exempel är mycket av det vi gör ganska specialiserade saker i mindre marknadsnischer. Det kommer inte automatiskt att flyttas till USA. Om man lägger tullar på majs kommer den amerikanska bonden att få lättare att sälja sin skörd, detsamma för stål (av enklare kvaliteter, USA är dåliga inom specialstål). Men Atlas Copcos maskiner för ytmontering av kretskort, Mycronics maskritare eller Trelleborgs tätningar kommer fortfarande tillverkas där det sker nu, i USA eller utanför. De kommer endast bli dyrare, och inte ge ett enda nytt arbetstillfälle i USA.
En tredje självklarhet är, som alla inom industrin vet, är att det är mycket svårt, sedan länge, att anställa kvalificerad arbetskraft. Det är totalt omöjligt att ge jobb snabbt till en massa amerikaner inom dessa sektorer, arbetskraften finns inte tillgänglig.
Men de kan ju importera kvalificerad arbetskraft från Asien eller Mexico… nej, just det, jag glömde det.
Hihi, det hade ju varit en väldigt kul effekt. Parasiterna, som den store tänkaren kallade dem, väller in, fulltankade med fentanyl, för att tillverka specialtätningar och maskritare till bildskärmar. Blir nästa drive för agent Orange; vi behöver mer invandring!!
Skämt åsido har han nog missuppfattat en grej till (duh); han relaterar till de amerikanska förlorade jobben i industrin. Alla har skott sig på USA, och USA:s industriarbetare har fått lämna sina jobb. MEN, det var ju många år sedan. De senaste åren finns ingen avindustrialisering av USA, på slutet har det varit tvärtom. Han talar om arbetare som förlorade jobbet för decennier sedan; de är knappast tillgängliga för att producera något som helst idag förutom tomma ölburkar.
Som vanligt när man nostalgiskt ska skruva klockan tillbaka går det åt helvete.
😂
https://threadreaderapp.com/thread/1907478700230095136.html
ChrisO_wiki @ChrisO_wiki
14h • 5 tweets • 1 min read • Read on X
1/ It’s now only a few hours until Donald Trump makes his big tariff announcement, but nobody should think that there is any kind of plan behind it. It’s all about Trump’s desire for domination and long-held crank economic views.
https://paulkrugman.substack.com/p/stop-looking-for-methods-in-the-madness
Stop Looking for Methods in the Madness
There’s no plan, secret or otherwise, behind Trump’s tariffs
Paul Krugman
Apr 02, 2025
Han avslutar med en video där Heart framför Crazy On You. Här är samma fast med text och inte lika bra bild.
https://www.youtube.com/watch?v=7J_YA3IaUHg
Trump tror alltså att knarkhandlare som smugglar fentanyl över gränsen betalar tull! Till och med för Trump är det ett nytt lågvattenmärke.
Som grädde på moset rasar Usa-dollarn så de små positionerna jag har kvar i globalfonder får väl en rejäl smäll. Man kan ju vända på det och se det som köpläge om man är riskbenägen.
Allt kan hända med denna president. Hur någon vågade göra “deals” med denne figur när han var businessman kan man undra….
Avanza anger 9,7588 SEK per USD just nu så det är ytterligare en bit ner jämfört med när bloggaren kollade upp växelkursen. Igår 10:01 enligt bloggaren. Över 2,5% ner på ett dygn. Slakt.
Det är SEK som är stark.
USD stärks mot många asiatiska valutor undantaget japanska yen.
För att summera USD så är den vägt mot alla andra valutor minus 1.3% vilket är den svagaste dagen sedan november 2023.
Precis som han kuvar media, universiteten och andra institutioner använder han tullar för att kuva näringslivet. Nu måste man åter ”petition the king” för att slippa undan tullar eller få dem lindrade. I utbyte får kungen ditt politiska stöd eller andra fördelar (som mutor).
Och ja, MAGA-fåren kommer drabbas hårdast. Men de sväljer nog detta också, så länge en 19-årig transperson inte längre får spela badminton i skolmästerskapen i Alberqueque är det värt det, antar jag. Och tänk på alla libs som blir ägda, priceless.
Pwning the libs!
”Say what you will about the tenets of national socialism, at least it’s an ethos”
Rimlig förklaring. Kan det också finnas ett mål med att sänka dollarn genom alla tossigheter ?
Som med andra konspirationsteorier förutsätter det en övergripande, genomtänkt plan?
Jo det är ju så. Har bara så evinnerligt svårt att begripa att trmpf et al inte skulle kunna räkna rätt eller förstå vad tullarna innebär.
Skrev ett svar som tappades i cyberspace. Svårt att se en övergripande plan annat än att utöva politisk makt och ”dominans” samt berika sig själv maximalt. Förstår att man vill leta annan mening med till synes meningslösa handlingar men tror det är lönlöst.
Grundlagen säger tydligt att congress har the ”power of the purse”, inte presidenten. Tullar är ett sätt av denna president att utöva ekonomisk makt/straff/dela ut selektiva fördelar mot rätt motprestation.
Jag tror också att det är ett farligt misstag att försöka hitta mönster i det som sker politiskt i USA just nu.
Känner mig snart lika tjatig som Trump som har tjatat om tariffer sedan 1987.
Som ni märker har han inte ändrat sig.
Vad gäller räkna har det alltid varit billions and billions of dollars så då förstår ni ju själva att några procent hit eller dit är helt ointressant.
Nej, det är de långa räntorna de vill ha ner.
Man ska aldrig underskatta motståndaren och hittills har det blivit som de sagt.
Hög volla på börsen och räntor ner.
Vilka är ”de”? Bessent? Lutnick? Vought?
Bessent och Trump.
Känns som ett rätt osäkert sätt att tvinga ner räntor men fair enough.
Långa räntor ner? Om de skall lösa sin statsskuld nu behöver de väl låna nya pengar? Vem vill låna ut till dem som det ser ut nu? Vilken ränta kommer de kräva? Skulle säga att detta är ett gyllne läge för Kina att köpa upp hela drittsirkusen och vidhängande stater, i alla fall gör de sig mycket sårbara. Och även om det sitter några miljardärer med lite hjärna i bakgrunden på den amerikanska sidan så lär det ju finnas minst lika många i resten av världen som kommer spela mot dem. Bara att poppa popcorn och se hur det slutar, glöm alla bekymmer och njut av livet här och nu. I morgon kan det vara slut.
Det är många som tror att amerikanska långa räntor ska ner, så även den svenska Riksbanken.
Som jag skrev häromdagen har Riksbanken ökat valutareserven i USD från 62 till 70%.
Valutareserven i USD består i praktiken av amerikanska obligationer.
Jag kan bara konstatera att det finns massor av människor som fortfarande tror Jorden är platt också.
Även jag tror på sjunkande amerikanska räntor (valutasäkrat).
Vi får se hur det blir.
Valutasäkrat? Lån * ränta * kurs = konstant?
Uttryckta mig fel (bara mitt huvud som fattade vad jag snackade om).
Jag tror på sjunkande amerikanska räntor och sjunkande USD.
Om man köper amerikanska obligationer behöver placeringen valutasäkras.
Annars är risken stor att det du tjänar på obligationen (när räntan sjunker) äts upp av att USD minskar i värde mot SEK.
Det var ju inte riktigt samma sak, fattar. 😀
Har också det problemet ibland, hoppar över massor av steg som är självklara för mig. Du jobbar hårt nu här på bloggen, inte konstigt om det tar ut sin rätt. Uppskattas kan jag säga.
Tack Stig.
Och för åstadkomma det har de ordinerat en kur som riskerar att knäcka ryggen på hela den amerikanska ekonomin?
Utöver den där listan så tar man alltså ut en grundtull på allt på 10 % från hela världen. Den amerikanska fordonsindustrin är rökt för då kommer alla komponenter som skickas fram och tillbaka mellan USA och Kanada och Mexiko upprepade gånger innan de monteras i fordonen att likt en snöboll i rullning beläggas med 10 % extra varje gång de korsar gränsen. Och tullar på andra hållet.
Nr 1. Trump har varit besatt av tariffer sedan 1987.
Nr 2. Den amerikanska statsskulden är hög och räntekostnaden på dessa obligationer är hög.
Det kokar ihop till det som sker nu och är det han gick till val på.
Ingen borde vara förvånad.
Transbadminton är viktiga saker.
Viktigare än t.ex. den transatlantiska länken.
Nu väntar vi bara på att de annonserar den stora proletära kulturrevolutionen och ger ut boken “200 citat av President Trump”, så är verket fullbordat.
På samma sätt som Kinas 60-tal kommer detta att skada USA oerhört.
Nej, nej. “200 Words of Wisdom by the King” ska den heta.
Det finns redan en bok, Donald Trump and His Assault on Truth: The President’s Falsehoods, Misleading Claims and Flat-Out Lies, med hela 16 000 citat av president Trump. Ett fynd för endast $18.55 på Amazon.
“In perilous times, facts, expertise, and truth are indispensable. President Trump’s flagrant disregard for the truth and his self-aggrandizing exaggerations, specious misstatements, and bald-faced lies have been rigorously documented and debunked since the first day of his presidency by The Washington Post’s Fact Checker staff.
Donald Trump and His Assault on Truth is based on the only comprehensive compilation and analysis of the more than 16,000 fallacious statements that Trump has uttered since the day of his inauguration. He has repeated many of his most outrageous claims dozens or even hundreds of times as he has sought to bend reality to his political fantasy and personal whim.”
Tydligen finns det en formel för tullnivåerna.
https://omni.se/trumps-tullformel-forbryllar-handlar-om-underskott/a/25kQaR
Tullformel förbryllar – handlar om underskott
Av Leon Nudel, Omni Ekonomi
Publicerad 3 april, 10:05
Kul det här med underskott. Som exempel: nåt utvecklingsland exporterar råvaror till USA och köper endast lite tillbaka pga fattigdom. Och nu ska de beläggas med höga tullar pga underskottet.
Man tar sig för pannan.
Det illustrerar ganska väl hur stratosfäriskt korkad Trump är.
Nu får vi hoppas att världen står emot vansinnet och kommer med proportionella mottullar mot amerikanska varor. Den amerikanska ekonomin kommer kollapsa totalt om USA ska bedriva handelskrig mot alla världens länder. Vi kommer också drabbas hårt, men inte tillnärmelsevis så hårt som USA då vi bara bedriver handelskrig mot ett land.
Om vi bara står upp nu så kommer vi knäcka USA och sannolikt Trump också. Med en ekonomi som kraschar kommer Trump få en allt svagare ställning, demonstrationerna kommer öka, näringslivet kommer protestera allt kraftigare, republikanerna kommer fortsätta tappa mer och mer till demokraterna, att fortsätta stödja Trumps vansinniga politik kommer bli allt svårare för kongressledamöterna, allt fler kommer våga säga ifrån och till slut kommer Trump själv att börja ifrågasättas.
Viker vi oss nu kommer vi få leva med Trumps hot och maffiametoder för lång tid framåt.
Fördrar att struntar i tullar och t.ex. förbjuder försäljning av amerikanska jordbruksprodukter inom EU.
Vad vi kan hoppas på är att väljaropinionen i USA förskjuts så mycket i mellanårsvalet hösten 2026 att majoritetsförhållandet i kongressen vänder.
Vi får inte glömma att kräva att delstaterna lämnar ifrån sig kärnvapnen när UZA kollapsat.
De kan få säkerhetsgarantier skrivna med blyerts i gengäld.
Och USA’s “chicken tax”, som belagt majoriteten av den typ av bilar som säljs i USA med 25% skatt sen 1964 pratar Trump tyst om…
https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tax
Ang Colombias köp av JAS-plan (och därmed icke-köp av USA-plan): Om man som USA vill att andra stater köper mer hårda prylar av USA, för att förbättra handelsbalansen, så är det ju verkligen inte direkt smart att förmå just den typ enda sak som staterna direkt beslutar om ska köpas eller ej (militärmaterial) att sluta säljas.
Alla andra “prylar” handlas ju på en öppen marknad av privatpersoner och företag, men inte just militära saker som handlas stat till stat.
Stable Genius. So much winning!
Export av JAS-plan
Vänta bara så vägrar USA försäljning av F414-motorer till Sverige som avses för flygplansexport NÄR de konkurrerat ut amerikanska plan (F-16/F-35). Vi får vara glada och tacksamma om USA/GE ens fullföljer träffat avtal om motorer till de 39E som avses för svenska flygvapnet …
Hade kanske inte varit en dum ide att faktiskt byta motorer mot något europeiskt alternativ.
Vi kan nog räkna med att Saabs ingenjörer är upptagna med just dessa tankar
Frågan är ju varför de inte var upptagna med just dessa tankar redan för femton år sedan. Eller trettio.
Elina Valtonen, Finland minister of foreing affairs intervjuade precis i Bloomberg linjär-tv.
Hon var lugn och samlad och var hoping for fruitful negotiations med US.
Vi får se vad Rubio säger senare under dagen.
Det enda som fattas nu för att göra showen fullständigt episk är en hexagon med puttefnask och donnie kämpande om världsherravälde. I Haag.
Kanada slipper tullar efter omröstning i senaten men Trump har lovat att lägga in sitt veto!
“🇺🇸🇨🇦 The U.S. Senate has passed a bill to end Trump’s tariffs on Canada by a vote of 51-48, – WP
❗️The bill was supported by four Republicans. Trump has already promised to veto the bill even if it passes House of Representatives.”
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3llvll6tfys2u
Det var imponerande! Hoppas dessa fyra fortsätter att ha ryggrad!
Tyvärr måste detta förslag även passera Representanthuset för att gå igenom (det räcker inte med enbart senaten), och givet MAGA-rörelsens grepp om detta lär så tyvärr ej bli fallet (det kräver fyra omvända Republikaner då läget är 220-213; det finns två lediga platser som innehafts av Demokrater som nyligen avlidit, men jag vet inte hur länge det dröjer innan det blir omval för dessa, samt hur säkert det är att det åter blir Demokrater)…
Enligt Dagens industri verkar Trumps siffror som motiverar importtullarna närmast vara baserade på USA:s handelsunderskott med ett givet land som andel av USA:s import från detta land. Målet är att få ned de bilaterala handelsunderskotten till 0. Ytterst oklart hur hur de framräknade, och ibland påhittade, tullsatserna skulle bidra till detta.
Bakom betalvägg:
https://www.di.se/nyheter/hemliga-formeln-bakom-trumps-tullar/
Det är ju 4 år kvar till hundraårsjubileet för den stora depressionen! Att de ska ha så bråttom att fira..
Man undrar hur Amazon, Wallmart mfl ska klara det här på kort sikt.
Amazon och Walmart ner 6% och RH ner 27% så det är många som undrar…
RH?
https://www.cnbc.com/quotes/RH
Tydligen f.d. Restoration Hardware, en inredningsbutikskedja: https://en.wikipedia.org/wiki/RH_(company)
JD Vance kan fynda soffor ur konkursboet.
Hans nuvarande har börjat bli sliten.
Kan tänka mig att tullen i USA kan få en del… intressanta supportärenden framöver.
“Jo, ska ju importera det här till mitt företag från det där hemska landet som vi nu lagt de här underbara tullarna på. Nu stod det att det ska betalas tull när jag importerar dessa – hur får jag avsändarlandet att betala räkningen?”
Exakt! Det kommer att blinett sån jävla kaos. Och Trump kommer att ringa upp främmande länders ledare och fråga varför de inte betalar sina tullar!
Nu tillhör jag den äldre delen av läsarna på den här bloggen men är född långt efter den stora depressionen i USA 1929 – 1930. Däremot är historieböckerna fulla av ingående beskrivningar av händelseförloppet, som att priserna på varor blev för dyra, folk hade inte råd att handla. Företagen gick i konkurs. Folk som lånat till aktieköp, (i stort sett alla lånade till aktieköp under det glada 20-talet), kunde inte betala tillbaka lånen. Banker gick i konkurs. Folk förlorade jobben, som mest var en fjärdedel av arbetarna i USA arbetslösa.
Allt detta vet ju de flesta men känner Trump och gänget till Smoot-Hawley ACT, det verkar inte så:
Smoot-Hawley Act (1930) var en amerikansk lag som införde de högsta tullarna i USA:s historia på importvaror. Den hade som syfte att skydda amerikanska jordbrukare och företag från utländsk konkurrens under den ekonomiska krisen, men den fick katastrofala konsekvenser både för USA och för den globala ekonomin. Nu var det i och för sig svår depression i USA, med höjningen förvärrade ekonomin i USA och världen. Så läs på Trump, istället för att tro att om man upprepar ett fel så blir det rätt.
Effektiva tullen är nu högre än under 30-talet: https://images.app.goo.gl/zxQyW
Ett årtionde av ekonomisk depression är inte orimligt.
Ja, en chockartad nivå. Vilka tomtar.
Första diagrammet där är från Trump takes America’s trade policies back to the 19th century | The Economist (arkivkopia).
Depressionen 1929 -1939 ska det vara.
https://omni.se/analyser-smoot-hawley-tullarna-kallades-idioti-trumps-kan-vara-varre/a/PpzKeR
Analyser: Smoot-Hawley-tullarna kallades idioti – Trumps kan vara värre
Av Jesper Karlsson, Omni Ekonomi
Publicerad 3 april, 12:19
Jan Mayen, norsk ö ute i ingenstans, kanske kan bli en distributionscentral? De har bara fått 10% tull. Norge 15 och EU 20.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Mayen
Det kan bli svårt eftersom hela ön är naturreservat.
Inte då, administrationen sköts givetvis från Bergen.
Brukar ju vara populärt med brevlådeföretag på diverse öar.
Precis, dags för Norge att få sitt eget lilla skatteparadis! 😁🇧🇻🇧🇻🇧🇻
Finland har Åland
Damark har Grönland
Norge har Jan Mayen
Vi får “knoppa av” Gotland (eller spränga Ölandsbron)
Har på känn att gotlänningarna gärna nappar på den idén. Och kräver visum för turister från Stockholm.
“Danmark har Grönland” …och Färöarna!
“Norge har Jan Mayen” …och Svalbard!
Volvo har fan ingen ryggrad som böjer sig för Trump!🤬
https://www.expressen.se/ekonomi/volvo-vi-flyttar-tillverkning-till-usa/
Hur säger man syltrygg på kinesiska?
Ren marknadsekonomi. Klart de flyttar tillverkning dit om de kan.
Däremot är det antagligen så att de tillverkas inte där idag för att det är för dyrt. Effekten blir m.a.o. att bilarna oavsett kommer att bli dyrare för konsumenten att köpa. Inte med 25% men säg 10%. Vilket alltså ändå leder till inflation och lägre försäljning, vilket leder till färre jobb i återförsäljarledet. Hela tullsoppan kommer kanske att leda till att fler förlorar jobbet i återförsäljarleden än vad det genererar i tillverkningsledet.
Än värre är det givetvis med tullar på det som inte går (eller är svårt) att producera inom landet. Det leder direkt till inflation och högre arbetslöshet.
Dessutom spelar det ingen roll var tillverkningen sker om de inte går att sälja.ö
Det är absolut inte självklart att det lönar sig att flytta produktion till USA i det här läget. Det finns en lång rad osäkerhetsmoment. För det första smäller man inte upp en fabrik i en handvändning och man kan nog kallt räkna med att Trump är borta inom högst 3–5 år. Kommer en ny president, oavsett om hen är demokrat, republikan eller fascist att fortsätta med de här galna tullarna? För det andra, vad är det som säger att Trump inte ändrar sig inom några få veckor eller månader eller något år nu när omvärlden i hög utsträckning verkar sätta hårt mot hårt? Då står man där med en planerad, kanske halvfärdig fabrik i USA som man förmodligen inte har någon egentligen nytta av. För det tredje, vilka volymer kan Volvo räkna med att sälja i USA? Kommer en fabrik överhuvudtaget att bära sig? Om tullarna fortsätter bortom Trump, kan en sådan fabrik sälja fordon utanför USA utan att få höga strafftullar mot sig? Förmodligen skulle det löna sig bättre att exportera från Europa eller Kina.
Att tullavgifterna utgår från handelsunderskottet kan ju ändå bli lite kul vid förhandlingar.
“Vi lovar importera mer alt exportera mindre om ni sänker”
Hur slår vi bäst mot amerikansk tjänsteexport?
Börjar använda Linux?
Och andra applikationer därovanpå. Hjälper inte mycket att byta till Oracles Linux-version, liksom. (Om nu någon ens kör Oracle något på något annat OS längre.)
Så är det förstås, pekade bara ut riktningen. Finns hur mycket bra opensource som helst. Problemet är bara att då måste man lära sig systemen i grunden.
Vet inte hur det är med Ubuntu och Mint nuförtiden men förr i tiden brukade jag installera dem åt folk som hade problem att hantera Windows.
Jag gissar Trumpelumpen främst siktar på att sänka dollarkursen, att det är det konkreta syftet. Amerikanen kommer blir fattigare på kuppen men det märks inte så mycket annat än att importvaror kommer bli svindyra jämfört med idag. För utöver tullarna ska ju kursförsvagningen läggas på det.
Man kanske försöker konkurrera med Kina och Vietnam genom att bli som Kina och Vietnam?
Bessent och Trumps goldilocks-scenario är:
Sjunkande räntor
Stark USD
Ingen recession
Vad gäller en eventuell recession i USA så är den inte intecknad av marknaden.
John Cleese förklarar hur amerikansk dumhet och okunnighet kan ses som både “orsak och verkan.”
American stupidity is its own causality
https://www.facebook.com/thatsnotrightpolitics/videos/1879855169476607
Förklaringen till Fox News var grymt träffsäker!
Dunning–Kruger-effekten är visad vetenskapligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten
eller kanske bättre artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
Europa har nu fått ett gyllene tillfälle att knäcka Trumpadministrationen och slippa fascismens utbredning genom att liksom Kanada sätta hårt mot hårt mot Trumps tullar. Av uttalanden från ledare i Europa känns det dock som vi kommer vika ner oss förhandla så att Trump får fortsätta framstå som en stark ledare, vilket kommer gynna fascismen och Ryssland.
Vi, liksom många andra länder, har handelsöverskott gentemot USA, och är mer exportberoende än de. Inte säker på att vi kan knäcka dem genom tullar.
Men vi har bara handelskrig mot USA medan USA har mot hela världen (utom Ryssland och Belarus).De ekonomiska känningarna blir därför värre för USA. Dessutom är det USA som startat handelskriget så svårt för Trump att bortförklara när många branscher i USA drabbas stenhårt, inflationen tilltar och börsen störtdyker.
Tullarna är rakt av handelsunderskott USA har med landet delat med USAs import från landet.
Se journalisten James Surowieckis tweets på X
Sådant enormt feltänk. Bland annat missar man att ta med handeln med tjänster och att även om man går med underskott så behöver det inte vara negativt för ett lands ekonomi då handeln kan bygga ökade tillgångsvärden inom landet som inte syns i någon handelsbalans eller bytesbalans.
Är dålig på sånt här kring tullar men vad händer om t.ex EU (och andra länder) inte skulle svara med en massa mot-tullar? Att USA sätter en generell tull rakt av på allt dom importerar kommer ju bara driva kostnad och inflation i just USA.
Som du är inne på ska man inte svara med generelal mot-tullar. Men man behöver markera på något sätt. EU har tex sagt att de ska svara med tullar på bla motorcyklar (läs Harley Davidson) och Bourbon (95% av världens Bourbontillverkning sker i Kentucky och Tennessee (och 5% i resten av USA)), dvs saker som egentligen inte drabbar oss medborgare (vi kan åka andra motoryklar och vi kan dricka svensk eller skotsk whisky).
Okey ja blir det några få riktade tullar blir det kanske inte så illa för EU & oss. (Förutom att börsen verkar vilja leta sig ned till marianergraven på snabbaste möjliga sätt..)
Jag har med nöje ägt o kört engelska, tyska och japanska motorcyklar. Och min whisky ska vara skotsk.
Så det ska nog bli bra.
What dollar doing?
9.61 för ett par timmar sen! Men återhämtat sig lite.
What US stock market doing?
https://www.nrk.no/norge/kraftig-fall-pa-borsane-i-usa-dagen-etter-at-trump-kom-med-sin-store-tollpakke-1.17369265
https://www.nrk.no/norge/stoltenberg-om-tollsatsene-1.17368077
Kan gå mot Nato-artikel.
Just nu:
DJIA -3,55%
S&P 500 -4,02%
Nasdaq -5,12%
Russel 2000 -5,79%
Men då säger vi väl stort grattis till USA! Vad duktiga ni är!
Coca-cola upp 3% men Nike ner 13% så investerare roterar från företag med stor andel import till stabila företag med inhemsk produktion. Eller så blir de törstiga av alla popcorn.
Hahaha
Tariffs wipe out 2T USD from US stock market
Sorry, 2.5T USD.
Att lägga en köporder på Diageo på afterworken är en klassiker ju.
Klarade inte av att stå emot till slut (vände från plus till minus).
Jaja, nya tag imorgon.
Tänk så här, någonstans sitter det just nu en hedgefondsförvaltare med näsan full av kokain som poppar champagne och glädjeskriker rakt ut. Du får bara blanka mer. Eller inte.
Som vanligt är jag besviken på mig själv då jag borde handlat detta bättre (kör typ en egen hedgefond).
Idag blev det dock för svårt till slut då även de bra positionerna tappade fart till slut lagom till svensk stängning.
Jag var dum nog att sälja av redan i januari efter Trump tillträdde. Trodde marknaden, som alltid brukar ligga lite före, skulle förstå att det kommer bli ekonomiskt kaos med Trump, men det dröjde två månader innan poletten trillade ner hos marknaden.
Nu har jag handlat aktivt i stort sett varenda vardag sedan 1992 och man upphör aldrig att förvånas över hur korkad marknaden är. Jag är också korkad men marknaden är tack och lov ännu mer korkad.
(Till UFFE): John D Rockefeller blev en gång tillfrågad hur han kunde bli så rik.
“Jag sålde för tidigt”.
Trump driver ekonomin som ett kasinospel där han tror att han alltid kan bluffa sig till vinst. Under 2024 gav USA cirka 19,5 miljarder dollar i militärt stöd till Ukraina. Samtidigt, efter att ha infört omfattande tullar, förlorade Apple ensam 300 miljarder dollar i börsvärde på en dag. Men det är bara en droppe i havet jämfört med den totala marknadskollapsen:
På drygt två och en halv timme har S&P 500 tappat över 2 biljoner dollar i värde, vilket motsvarar över 100 gånger det årliga stödet till Ukraina. En enda dag av Trumps ekonomiska kaos har alltså orsakat skador som gör Ukrainastödet till en petitess i sammanhanget.
Och ändå pratar han om att “varenda öre” måste betalas tillbaka? Den amerikanska ekonomin brinner och han står där med en bensindunk. Detta är inte “America First”, det är “America Pays”.
Billions and billions sa han ju redan 1987 så det här var ju egentligen inte så mycket att hetsa upp sig över.
Tydligen trycker retail traders på köpknappen idag men de väger inte tungt i sammanhanget.
Trump och tullar är inget nytt – han har pratat om det här sedan 80-talet, när han redan då såg världen som ett spel där USA alltid blev lurat. Han betalade till och med för helsidesannonser där han krävde att allierade skulle betala för USA:s försvar och handelsunderskott. Den här idén har hängt med honom sedan dess, och folk runt honom, som Peter Navarro, har bara förstärkt den. Navarro har länge drivit linjen att tullar är lösningen på allt, och Trump gillar enkla lösningar på komplexa problem.
Han hämtar också inspiration från 1800-talets amerikanska ekonomiska politik, då höga tullar användes för att skydda inhemsk industri. Problemet? Det fungerade kortsiktigt men slog tillbaka rejält. Ett bra exempel är Smoot-Hawley-tullarna på 1930-talet, som infördes med tanken att rädda amerikanska jobb – men istället utlöste handelskrig och förvärrade depressionen.
Så när han nu kör på samma strategi, trots att världen ser helt annorlunda ut idag, är det ingen överraskning att marknaden reagerar som den gör. Det här är en gammal idé i en ny värld – och konsekvenserna blir därefter.
+1
Donald Trump i en intervju från 1980:
https://www.youtube.com/watch?v=n_tMFytfkkc
Ser något yngre ut (och har små plutiga läppar :-), men säger nästan exakt samma saker som han gör i dag…
+++++
Jag sålde i stort sett alla mina USA-aktier för 3-4 veckor sen men idag kunde jag inte låta bli så jag köpte tillbaka två småposter. Som smålänning gillar jag att köpa billigt och sälja dyrt.
₽utin har gjort mer än någon annan för att få Europa att sluta med Fossila bränslen.
$onald har nu gjort mer än någon annan för att stoppa de internationella transporterna, som drivs av Fossila bränslen.
Jag tycker jag ser ett mönster här.
Ah, du ser ett par miljöhjältar in action?
Greta har värvat Putin som värvat Trump:
I can see clearly now.
Gr*ta har värvat Putin som värvat Trump:
I can see clearly now.
Vad ska Trump göra med alla pengar tullarna drar in till staten? Subventionera folket kanske, så de fortfarande har råd att köpa en liten Toyota.
Lada.
Det finns många stora hål i USAs statsbudget, som hittills fyllts med lånade pengar.
$onald, som är lite av en expert på att få sina företag att gå i konkurs, känner väl igen problemen som uppstår när man behöver låna pengar för att betala sina räntor. $onald har troligen fått lite panik över USAs ekonomiska situation.
Trodde att Trump iaf brydde sig om amerikanska börserna utöver sig själv. Tji fick jag.
Vilka djvla nötter…
Trump är en senil losergubbe som lever i det förgångna, en värld som inte längre finns. Nej, han är varken smart eller intelligent. Inte ens charmig. Han är stenkorkad och den enda anledningen att han har nått så långt är för att han ärvde en shitload med pengar och möjligen krediter från ryz. Sedan har han omgivit sig med ja-sägare som håller med honom och som ger honom råd som de tror att han gillar. Allt för att få ha kvar nävarna i syltburken. Ty politiker i USA liksom i Sverige struntar fullständigt i vad som händer om 10 år, de är där för att roffa åt sig så mycket som möjligt NU.
Man trodde att man år 2025 insett att tullkrig aldrig har varit lönsamt, men icke. Låt oss försöka med det igen som alltid misslyckats. Själva definitionen på idioti är att upprepa något som alltid misslyckats.
Egoistiskt kan jag dock finna köplägen nu när börserna rasar, men jag avvaktar lite till dess att EU svarar på tullarna. Kan nog bli mer skit innan det vänder.
Bara att inse: Ryssland håller på att annektera USA. Ryssarna är tamejsjutton om möjligt ännu slugare än vad de är hänsynslösa.
Finns någon här som bor over there som kan hinta om vad vanligt folk säger till varandra?
Breaking news!
Trump on market reaction: It´s going very well
Sen hoppade han in i helikoptern som om ingenting hade hänt. Hahaha
Han bjöd även på en annan gammal klassiker: It´s going to boom!
Dock blev jag lite förvånad att han bytte ut billions mot trillions. Det kändes ju lite nytt och fräscht.
Kändes som att han helt hade gått in i rollen som Karlsson på taket.
Var bara propellern på ryggen som saknades.
En lagom fet man i sina bästa år.
Ganska träffande.
Det skulle vara kul att se några av hans gamla TV-shower “The Apprentice”. “You’re fired!”
Måste vara där han mediatränades tidigt att prata smörja snabbt.
Rumpen är nog jobbig att ha debatt mot då han vräker ur sig lögner och halvsanningar i snabb takt. En moderator som ställer motfrågor liknande svenska partiledardebatter är nog till Rumpnissens nackdel.
RUN DMC ..going to boom.
Nu har Washington liksom Bagdad fått sin Bob.
Hans mest klassiska citat från serien är nog:
He tried to outthink me, and nobody outthinks me
Kraschar börsen, tar en fråga från journalist, svarar med en liknelse om en “lyckad operation på patienten” (wut?). Sen helikopter till sin egen golfklubb för att spela smutsig LIV-golf med saudierna för att ta emot mer mutor och fakturera skattebetalarna för att inkvartera secret service på så dyra rum som möjligt. Han känner sig verkligen liberated, det märks.
Tillägger att golfeventet gör att han inte närvarar när de fyra nyligen omkomna amerikanska soldaterna tas emot.
Om en demokratisk president hade valt middag på sin privata golfklubb med en diktatur-regim istället för att ta emot kistorna…Vi kan kalla det bevismaterial #28634 gällande detta faktum: amerikansk media ställer endast krav på ett av de två partierna medan de ”prisat in” att det andra är korrupta hycklare och därför blir det ingen skandalrapportering när sådant här händer.
Det är helt andra mungipor nu på Bloomberg innan det var före Liberation Day.
Innan var det nästan pinsamt diplomatiskt, så är inte fallet längre.
Maud Olofsson kan nog slippa det där med ’dyraste politikern någonsin’ nu?
Amatör
Tim Cook och gänget på Apple måste ju fundera va fan som hände.
Stellantis pausar produktionen i ett par bilfabriker och permitterar 900 arbetare i USA samt 4500 arbetare i Kanada.
“We’re going to win so much,” he said on the campaign trail. “You’re going to get tired of winning.”
I så fall vann han mot Kanada med 3600 pers. Alla glada!
Men med såna segrar lär de tröttna ganska så snabbt.
Pyrhusseger! Men T lär knappast inse det.
*make america small again*
“Stock market today: Dow plunges 1,700 points, Nasdaq, S&P 500 pummeled in biggest rout since 2020”
https://finance.yahoo.com/news/live/stock-market-today-dow-plunges-1700-points-nasdaq-sp-500-pummeled-in-biggest-rout-since-2020-200415736.html
https://www.dn.se/direkt/2025-04-03/trump-efter-borsraset-oppen-for-forhandlingar/
“Slutresultatet för den amerikanska ekonomi kommer att vara ”otrolig”, enligt Trump/Bagdad-Bob
– Börsen kommer att rusa, säger han.”
Nationalencyklopedin: Bagdad-Bob, benämning på någon som man anser förnekar uppenbara fakta eller medvetet far med osanning.
De senaste händelserna gör att jag vill veta mer om mekanismerna kring bytesbalansen och vad det betyder för ett land. Jag sprang på det här föredraget som Klas Eklund (då chefsekonom på SEB) höll 2005 för Nationalekonomiska föreningen: Den stora obalansen: Hur allvarligt är USAs bytesbalansunderskott?. Jag är definitivt ingen nationalekonom, men det är en intressant genomgång av vad som händer om bytesbalansen hela tiden är negativ (dvs det finns risk att det inte längre går att låna från utlandet), och USA skulle kunna påverka bytebalansen. En av de saker som Eklund tar upp är att få ner dollarns värde, och detta säger han 2005 när dollarn låg på 7 till 8 kronor mot den svenska kronan. En annan är att minska USA:s konsumtion, men han påpekar också att växelkursen till stor del sätts av kapitalmarknaden och så länge investerare tror att de får bättre avkastning i USA kommer kapital att flyttas dit vilket håller uppe dollarkursen. Det leder i sin tur till risken för snabba och för stora korrigeringar av dollarkursen när förväntningarna på avkastning faller (så kallad overshooting). Kan de som kan mer i ämnet säga om resonemangen fortfarande håller?