Dags för lite kort trumpati för er som behöver den. Det senaste från Skita Huset är att Trump kallar det korrupt och illegalt av media att kritisera honom. Kanada överväger att avbeställa F-35. Dagens tråd för er som behöver skriva av er om Trump/Vance/Musk och regimen i USA här.

Trump sade idag:
“I believe that CNN and MSNDC, who literally write 97.6% bad about me, are political arms of the Democrat Party. And in my opinion, they are really corrupt and they are illegal. What they do is illegal.”
I resten av världen kallas det yttrandefrihet att kritisera makten via sin egen plattform. För övrigt heter det MSNBC och inte MSNDC som Trump kallade det.
I övrigt sägs nu Kanada överväga att avbeställa F-35 och titta på europeiska alternativ. Detta ska landets försvarsminister sagt och han har fått uppdrag av landets nya premiärminister Carney att utvärdera olika lösningar rapporterar Dagens Industri. Gripen kom tvåa i upphandlingen. Börserna är stängda, så hur det går för Lockheed Martins aktiekurs på det beskedet lämnas som en övning till måndagen.
Kommentarsfältet är öppet för trumpatibehoven.
311 kommentarer
Jag trodde inte det skulle bli så illa. Men han har omger sig av jasägare så då har han väl usla rådgivare.
> omger sig av jasägare
Skulle förvåna mig mycket! Hans kompisar föredrar nog andra flygplan.
Skillnad på JAS-ägare och ja-sägare.
JAS-ägarna säger “NEJ!”…
Läste för några år sen att motorn omkonstruerats mer är 50 procent och Volvo hade köpt licens så de kunde sälja den. Men det kanske var en tidigare motor.
Läste för några år sen att motorn omkonstruerats mer är 50 procent och Volvo hade köpt licens så de kunde sälja den. Men det kanske var en tidigare motor.
Ja, det är RM 12 dvs den som sitter i nuvarande C/D Gripen.
jag tycker att du var rolig iaf
Hans rådgivare/arbetsgivare verkar tyvärr vara FSB.
Bara 3,5 år till nästa val…
Närmare bestämt 1407 dagar till den dag han måste lämna över
Nu förutsätter du att det kommer hållas presidentval i USA igen och att tvåmandatperiodsgränsen respekteras.
+1, finns absolut ingenting i deras agerande som tyder på att Trump/GOP överväger att hålla såna val eller åtminstone respektera en förlust. De gjorde det inte 2020-2021 heller utan uppviglade till en våldsam statskupp. Och fram till 2028 stiftar de som vanligt frenetiskt hundratals lagar som ska göra det ännu svårare för demokratiska väljare att kunna rösta eller som ska möjliggöra att underkänna demokratiska röster på allt lösare grunder.
Jag tror i alla fall att Orangutangen kommer att få REJÄLA problem om han verkligen försöker sitta kvar. Halvolagligt valfusk i mellanårsvalet och kommande presidentval får man nog dock vänta sig, men det får vara mycket grovt och storskaligt för att lyckas.
Viktigt också att faktorera in hans ålder. Kan bli tufft att debutera som en potent diktator när man är en 80plussare. JD Vance? Saknar karisman.
Det lär finnas ett legalt kryphål. Han får inte VÄLJAS till president två gånger, men han kan kandidera som vicepresidentkandidat och sedan kan den valde presidenten avgå.
Ännu enklare – om man inte håller ett val behöver han inte väljas.
Skulle naturligtvis vara “…fler än två gånger…”.
Skulle naturligtvis vara “…fler än två gånger…”.
EU har nu en gyllene chans att sluta dansa efter USA och bli en ny världsspelare.
Gäller bara att få med Ukraina, så är vi skyddade.
Tror vi behöver Ukraina mer än Ukraina behöver EU medlemskap.
@Agathon. Man kan inte rent juridiskt använda kryphålet att som vicepresident sitta extra länge. En vicepresident som blivit president får bara kandidera och bli vald att sitta två mandatperioder om han eller hon varit president i max två år redan. En president som suttit två mandatperioder är inte berättigad att bli president igen. Är man normalt i successionsordningen till president (vicepresident -> kongressens talman -> senatens ålderspresident osv) så är man ändå inte berättigad att bli president vid presidentens död om man inte är berättigad att väljas till president, dvs regeln kan inte kringgås på det sättet. Så i så fall är det ändå en statskupp, och vill han gå så långt så kvittar det väl egentligen vad som står i lagtexten.
Krakauer: “Viktigt också att faktorera in hans ålder. Kan bli tufft att debutera som en potent diktator när man är en 80plussare. JD Vance? Saknar karisman.”
Dessutom är det tveksamt om USA:s befolkning verkligen skulle acceptera att ha en soffa som “first lady”.
🙂
Det verkar nu som om allt kan hända. Det finns en oro att han kan ge sig på de media han inte gillar, vilket redan hänt. Att han frivilligt skulle avgå vid ett eventuellt nästa val och förlust 2028 är tveksamt eftersom han inte ville göra det sist. Vi får hoppas på mellanårsvalen som troligen innebär bakslag för Republikanerna. Om det då inte blir en framgång för demokraterna är troligen demokratin i USA borta efter 2026/2027. Tyvärr! Dags att europeiska politiker börjar mobilisera!
Även om man inte håller val så blir den sittande presidenten utkickad den 20:e januari.
Korpen smyger
Känns som att han tagit texten i Gay bar med Electrix Six på lite för stort allvar…
Hmmm, och krig på egen mark gör att presidenten kan sitta kvar?
Oh, Canada…
Här kan man läsa hur Republikanerna redan har förberett för samma typ av valmanipulation 2026 som man så framgångsrikt lyckades genomföra 2024:
https://www.gregpalast.com/how-trump-gop-fixed-2026-yes-2026/
Att Musks DOGE-grabbar snott IRS databas med alla amerikaners persondata innebär att man nu oerhört effektivt kommer att kunna selektera bort stora mängder röstsedlar som med största sannolikhet är demokratiska för att säkerställa ännu en “valseger”.
Vem vet, han trampar ju på alla grupper så hinken av dumheter kanske rinner över till slut och tillräckligt många av de republikanska politikerna får nog.
Så alternativet att han inte fullföljer sin period finns ju faktiskt också.
Det traditionella sättet är väl att någon i parlamentet (kongressen/senaten? Jag vet inte vilken kammare som är lämplig för detta) föreslår att man beslutar att regeln om max två mandatperioder visserligen fortfarande är i kraft, men att man ska anse att de tidigare mandatperioderna inte räknas. Man nollställer räknaren, helt enkelt.
Han har ju uppenbarligen ingen intention att fler val skall “behövas”:
https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/30/donald-trump-wont-have-to-vote-anymore-fox-interview
@Fredcedua
Tror du att det blir några mellanårsval?
Vi tvivlar om något nytt val kommer att hållas. Trumpeten sade ju redan innan valet att detta skulle vara sista gången de behövde rösta.
Visst, men hur ofta talar han sanning? Han är mänsklig BS-maskin. En äkta con artist.
Hsn talar alltid sanning om det ”onda” han ska göra. Sen lyckas han inte alltid.
Lite svårt att tolka vad nar narsisten menar. Men det skulle kunna vara: Jag får bara ställa upp i presidentval en gång till. Därefter kan du röst på vad som helst eller inte alls. Fullständigt oviktigt för mig.
Sluta upp med önsketänkandet. Önsketänkandet som fick folk att tro att Trump skulle hålla sina vallöften, inte vara så illa, inte vara demokratins fiende osv TROTS alla tecken på motsatsen. Och kom ihåg att han också sa att “you won’t have to do it anymore”, för “in four years, we’ll have it fixed so good, you don’t have to vote”. Han säger alltså klart och tydligt att det finns en antidemokratisk plan.
Det skulle kunna bli så att dom råkar, självförvållat eller inte, hamnar i krig och att det tolkas så att allmänna val inte kan hållas.
Det sista öppna och fria valet i USA den 5 november 2024. Demokratin i USA är redan död och glöm att det kommer att respekteras någon konstitution. Det här handlar inte bara om Trump, utan också om hur hela det republikanska partiet agerar. Hoppet står typ till en militärkupp.
Vilket känns ganska sannolikt om man t.ex. faktiskt invaderar Kanada. En brakförlust i mellanårsvalet kommer dock få övriga republikaner att slipa knivarna eftersom man sitter med en lame duck som då bevisligen är ett sänke för partiet. Sen kommer det säkert att försökas med diverse halvlegalt och heloetiskt valfusk, men det amerikanska valsystemet gör att det är nästan omöjligt att genomföra och koordinera något sådant.
“[…] det amerikanska valsystemet gör att det är nästan omöjligt att genomföra och koordinera något [valfusk].”
Shen, man lyckades tyvärr väldigt framgångsrikt manipulera valresultatet 2024 och har redan förberett för samma åtgärder 2026 (inte genom att rigga några maskiner, utan genom att helt sonika med stöd av ny lagstiftning där enskilda vigilanter kan “utmana” och sålla bort enorma mängder giltiga demokratiska röstsedlar på helt felaktiga grunder):
https://www.gregpalast.com/how-trump-gop-fixed-2026-yes-2026/
“Enorma mängder” är att ta i. Jag läste en genomgång av det innan, och det rörde sig i praktiken om väldigt, väldigt få röster. Däremot har du helt rätt i att republikanerna har gjort allt för att hindra demokratiska kärnväljare från att rösta genom att göra vallagarna krångligare.
Shen: Hur drabbar det specifikt demokratiska kärnväljare att lagarna blir mer strikta? Så slappa som vallagarna ser ut i de flesta amerikanska delstater idag hade inte accepterats i Sverige, i regel finns det inte något som helst krav på identifikation vilket låter bisarrt.
@Knork – republikanerna brukar rikta in sig mot demokratiska kärnväljare på olika sätt. Vad gäller yngre väljare, t.ex. inte tillåta student-ID, ta bort vallokaler på universitetscampus. Man gör det dessutom mycket svårare att poströsta på en mängd olika sätt, vilket drabbar demokratiska kärnväljare hårdare eftersom de gärna poströstar. Finns bra sammanfattningar, länkar till en här nedan:
https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/voting-laws-roundup-september-2024
Utöver detta gör republikanerna saker som t.ex. DeSantis i FL – skickar ut en nybildad milis/sheriff och hotar att arrestera folk som återfått sin rösträtt, vilket syftar till att skrämma potentiella väljare från att rösta.
https://www.alligator.org/article/2024/11/the-election-police-another-republican-shenanigan-bullying-minorities-and-women-of-the-free-state-of-florida?ct=content_open&cv=cbox_latest
Ett tredje, ganska nytt sätt, är att republikaner tillåter privatpersoner att ifrågasätta andras röster på vilka lösa grunder som helst. Det leder till “purging”, där de ofta stryker väljare ur rullorna, gärna tätt inpå val så att de inte hinner registrera om sig.
Det finns krav på identifikation, men det ser olika ut från delstat till delstat. Den enkla lösningen vore förstås automatisk registrering men det motsätter sig republikanerna kraftigt.
@Knork och @Keystonestate
Republikanerna är också extra intresserade av att dra in dömda brottslingars rätt att rösta – gärna för alltid – då det anses att deras röster skulle gynna demokraterna.
“Scholars estimate that across the United States voter turnout among felons would average around 35%. If correct, this figure could have swayed several 2016 elections with small victory margins, including Florida, where President Donald Trump beat Hillary Clinton in 2016 by 1.2 percentage points.”
“Given that African Americans, a crucial Democratic constituency, are disproportionately represented in the U.S. prison population, the outcome of the Florida litigation, and reform efforts in other states, have important implications for the 2020 presidential election.”
https://theconversation.com/stripping-voting-rights-from-felons-is-about-politics-not-punishment-139651
Det har säkert redan skrivits om det här men en av de märkligaste grejerna jag hört Trump säga, eller ens bland politiker överhuvudtaget, kom häromdagen då han agerade bilhandlare på vita husets tomt.
Tydligen är det nu, enligt Trump, även illegalt att bojkotta Tesla. Detta måste väl falla under kategorin märkligaste uttalandet som en Amerikansk President någonsin gjort? Amerikanska medborgare har alltså enligt honom inte rätt längre att välja själva vilken bilmodel de ska köpa..?
Trump har gjort hundratals mycket märkligare kommentarer än någon tidigare president nånsin gjort!
En för en gångs skull harmlös kommentar, men j-drigt bisarr och rolig…
Trump on Hurricane Florence ‘One of the wettest we’ve ever seen, from the standpoint of water’
https://m.youtube.com/watch?v=45X4WvkTK_I
Sedan finns ju också klassikerna om blekmedel mot Covid, och kärnvapen mot orkaner m.m. 🙂
Covfefe, nån?
Haha, ja Covfefe har jag kommit att tänka på ett flertal gånger den senaste tiden, och undrat om någon annan ännu minns det.
Citat: “And in my opinion, they are really corrupt and they are illegal. What they do is illegal.”
Och enligt min mening är de verkligen korrupta och de är olagliga. Vad de gör är olagligt.
Ibland blir det så DÅLIGT att en kommentar till saken bara drunknar i tilltaget.
Karln håller på att gå i barndom
Har någon skrivit en sammanställning på Umps alla uttalanden?
Okay, okay, inser att det är en dum fråga då den boken skulle bli ofantligt tjock samt ständigt inaktuell.
Sorry!
Tar tillbaka frågan.
Trumps lilla röda?
Guldläge för gripen till Finland, Kanada och Ukraina!
Fixa fram ett nytt erbjudande med fransk eller brittisk motor sen kör vi.
100 på den… 🙂
Yes !
Ja, jag har aldrig riktigt förstått vad Norge och Finland grundat sina beslut och hur de landande i att välja amerikanska plan. Sverige ligger där vi ligger och kan inte flyttas på. Med det sagt så ligger det i svenskt intresse och under alla förhållanden hålla rent runtomkring oss. Samtidig så kan oavsett som tidigare när vi var neutrala eller som nu i Nato så kan Finland och Norge dra tillbaka flygplan på svensk mark och få underhåll och skydd så att de inte blir lätta mål för ryssarna. Vi, Sverige, Norge, Danmark, Baltikum och Finland har ju väldigt starka gemensamma säkerhets intressen, vilket borde vara värt en hel del i synnerhet om övriga länder har en direkt gräns mot Ryssland förutom då Danmark och Sverige. Borde vara mycket mer värt än allt de kan få av snacksaliga amerikaner, de kan lova bort sin egen mor för en deal. Att Norge är lättlurade och går på snacket om att ifall de väljer amerikanska plan så tar amerikanerna hand om säkerheten det kan man förstå. Men Finland brukar tänka med båda hjärnhalvorna och väga för och nackdelar är mer förvånande att de landade i f-35. F-35 som är dessutom mindre flexibelt, dyrare och kräver mer underhåll än JAS-39. Något som verkligen borde spela roll är dessutom att så länge planen står på marken spelar om planet syns på radar eller ej ingen roll. Blir ju dessutom spännande och se ifall Danmark skull kunna skicka F-35 till Grönlands försvar. Detta kan i framtiden visa sig vara ett av historiens mest felaktiga beslut då säkerhetsläget kan ändras men länderna finns där vi finns och det borde vara naturligt att genom vi hjälper varandra så hjälper vi även oss själva.
Väl värda 20 minuter om Trump o Ekonomi
Ekonomijournalisten Katrine Kielos samtalar med Richard Baldwin, professor i internationell ekonomi vid IMD Business School.
Han har forskat på handelstullar i decennier och har kallats för ”en av de viktigaste tänkarna i den nuvarande eran av global osäkerhet”.
https://www.youtube.com/watch?v=9gdOc-Wa92I
Sevärt och trycker ju på USAs misslyckande att ta hand om sparkade fabriksanställda på grund av rädslan att kallas socialist. Något i princip resten av västvärlden lyckats med. Men på gott och ont förstås, eftersom man är också sårbar utan egen tillverkning.
Kielos igen förresten inte Marcal, verkar som hon skilt sig. (Oviktigt för den delen, mycket kompetent, synd att hon inte är på DN längre)
Vänstervriden är han, professorn. Skyller på att ekonomiska klyftor och brist på social trygghet gjort folk sura därborta. Jag tror ju han har helt rätt men så är jag bara vanlig lönearbetare, för dum för att fatta skönheten i trickle down.
Han benar snyggt ut tecken på illvilja kontra inkompetens och tycks luta mer åt det senare.
Jag tror att det övergripande målet är att krascha både ekonomin och demokratin, helt enkelt för att putte ber dem, alltså illvilja. Sen ska vi tacka vår lyckliga stjärna för att de samtidigt är så inkompetenta.
Klart sevärd video, han är bra på att förklara och får prata till punkt.
Ja det är nog ett vänstevridet perspektiv, får man nog erkänna. Men svårt att inte tycka att det faktiskt skulle vara lösningen, speciellt när man är uppfostrad i en exklav till Östtyskland.
Jag tror nog vänsterblivet här och i staterna skiljer sig åt. Skulle gemene man här ex betala vad vård och läke medel tandvård kostar utan statliga subventioner skulle nog S ha 50% i stöd om nuvarande regering och då om nuvarande regering införde det mest vänsterblivna från USA. Tycker det gnälls på vården som den är nu från flera håll. Men man kan köpa försäkring även här så man får god vård och går före i kön kostar ca 39000kr och uppåt. Och för att inte spinna igång någon så vill jag själv ha en lila politik man parar M+S men ser till att det är ärliga och kompetenta personer som styr inte ryggkliare och kompis värvare. Då skulle vi nog få det ganska bra. Och slippa ytter kanterna.
Det finns inget parti i Sverige som propagerar för det Amerikanska försäkringssystemet, som för övrigt är ett av värdens dyraste hälso och sjukvårdssystem trots att långt från alla har någon vidare tillgång till det.
Min försäkring kostar 12 000 kr per år. Var får du 39 000 ifrån?
Privata Försäkringar är individuella och olika mellan bolag. Så 12000 eller 39000 är egalt.
Försäkringsbolag,försäkrar ju helst de som inte blir sjuka.
Medicare, Medicaid och Affordable Care Act har stort stöd även bland republikanska väljare. “Däremot gillar de inte Obamacare” … Där har vi ett utmärkt exempel på hur oerhört mycket skada republikanernas oförblommerade, ständiga ljugande hela tiden gör (Affordable Care Act och Obamacare är alltså samma sak, och omfattar fortfarande mycket av den ursprungliga Medicare och Medicaid som instiftades på 1960-talet).
Ärligt talat, hade jag varit Kanada hade jag beställt Rafale. Kommer Trump tillåta export av Gripen till ett land som avbeställt F-35.
Inte med dagens motorkomponenter.
Det är betydligt fler komponenter än en motor eller komponenter till den som står under ITAR, som avtalet heter. EW-krigsföringen i gripen består av amerikanska komponenter, likaså navigation och delar av radarn.
Många leverantörer till gripen (även europeiska) använder i sin tur amerikanska komponenter vilket ofta står under samma avtal. Projektet att få en USA-fri gripen är inte möjligt på lång tid.
Detta är lite priset SAAB får betala när de går ut på öppna marknaden (som av förklarliga skäl domineras av USA) och låser sig till en viss leverantör. Samtidigt är det ekonomiskt omöjligt att utveckla enbart egna komponenter. Priset på gripen bli för högt för oss skattebetalare.
Fransmännen gör ju det. Alla delsystem i Rafale ska vara helfranska så att man aldrig hamnar i en sits där man är beroende av utländskt godtycke. Visst, vi har kanske tyckt att det är överdrivet, men vem hade egentligen rätt?
Här tycker jag faktiskt precis tvärt om. Låt säga att Kanada kommer fram till att de vill köpa Gripen istället för F-35 (och ja, även om det kostar så är det antagligen bättre att ta den smällen en gång nu än att stå där med potentiellt oflygbara stridsflyg när leverantörslandet anfaller!); Saab ställer sig positiva; och USA lägger ett veto mot en sådan export från Sverige.
Då har USA fullt ut bekänt färg och gjort det fullständigt tydligt för alla var de står numera. Ingen kan längre ha några fantasier om vilken linje de driver. Vilket i sig skulle ha ett väldigt stort värde, politiskt.
Och t.ex. Rafale finns ju fortfarande kvar som ett alternativ för Kanada även efter den processen.
Fattar fortfarande inte varför vi skall bry oss om några veton från drittsirkusen hädanefter?!?
Svaret på den beror på vad man tror om vad som händer i USA 2026/2027 och 2028/2029.
Tror man att Trump kommer på ett eller annat sätt se till att han sitter kvar och fortsätta, då är det en legitim frågeställning.
Hoppas man fortfarande på någon form av normalisering av internationella relationer så vill man definitivt inte bränna alla broar.
Det plus att visa för andra länder att vi fortfarande respekterar avtal. Jämför Ukraina.
Om det kommer en vettig administration i USA efter trump så har vi knappast bränt några broar genom att skita i UZA-vetot och sålt plan till Kanada.
De kommer nämligen förstå, och acceptera.
Det är bara nuvarande regim vi har att fundera över vad de kan ta sig till.
Det handlar väl om att man vill fortsätta att få reservdelar, jaktrobotar osv levererade från USA. Kringgår man exportrestriktioner så gissar jag att man är garanterad att inte få några framtida leveranser från dem.
Det är bara för EU att göra som Kina gjort och helt enkelt börja köra egen tillverkning och skita i licenserna. Är man en ekonomisk stormakt kommer man undan med sånt.
Vi behöver kanske inte berätta för dem. 🙂 Trumpeten har ingen som helst koll och kan mycket väl missa infon, eller också hittar han på att vi har gjort något han inte gillar, även om vi inte har gjort det, så det är liksom ingen styrsel hursomhelst.
+1
Samt att det blir angeläget för SAAB att snabbt (vad som är snabbt är naturligtvis relativt) ta fram ett annat motoralternativ. Det blir bara win-win om fler kan dela på utv.kost.
Det finns också starka kulturella och språkliga band mellan Kanada och Frankrike. Så Rafele skulle stärka det bandet. Skulle vara mumma för Macron på flera sätt.
Exakt! Vi får vara tacksamma om under leverans varande beställningar av motor mm för Gripen E till SvFV fullföljs.
Som vanligt inte lätt att finna en neutral kostnadsanalys, men Rafaele är betraktat som 1/2 generation mer modernt än Gripen, och i jämförelse svindyrt.
Tror att Kanada gärna skulle köpa Gripen om de var övertygade om att det levererades, ger mer flygtimmar per krona och är tillräckligt för 99% av alla uppgifter det kommer att få.
Rafale är nog modernare än Gripen C, men knappast Gripen E (som i ärlighetens namn borde heta JAS-41, men inte gör det av politiska skäl).
+
Dom har redan betalat för första omgången (typ 20 plan). Det vore korkat att inte ta emot dem. Men sen kan de kanske köra europeiskt för övriga 70 plan?
Vad gör demokraterna? De behöver en strategi till mellanårsvalet.
Hoppas Saab kan bygga en usa fri grip snart!
Det är nog problemet. De verkar splittrade längs flera olika axlar. En axel är konstruktiva vs obstruktiva, dvs ska man försöka jobba med republikanerna för att hitta lösningar, eller vägra befatta sig med deras förslag. En annan axel är triangulering vs identitet, dvs ska man lägga sig nära Trumps och republikanernas politik för att ta deras väljare, eller ska man hålla sig till sin egen politiska identitet. Sen är det alarmisterna vs sakpolitikerna, traditionalisterna vs radikalisterna osv. Man har ingen självklar ledargestalt som alla kan ena sig bakom helt enkelt. Titta bara på Chuck Schumer som tyckte det var bättre att hjälpa Trump få igenom sin budget i senaten, hur dålig den än var, än att rösta emot och riskera att stänga ner staten och öka möjligheterna för regimen att skära bort ännu fler statliga myndigheter. Det är en svår sits.
Möjligen (och förhoppningsvis för Amerikanerna) så kommer de gå igenom en stor förändring mot Bernie Sanders-hållet och börja föra en politik som mer liknar resten av väst-demokratierna. (Som ju gjordes tydligt av intervjun ovan). Vägen tillbaks mot ett lågläne/fabrikssamhälle som T för dem mot är nog inte särskilt fördelaktig.
Det ligger nog mycket i det du skriver Shen.
Gårdagens avsnitt av SR USApodden handlade till stor del om detta.
Jag har ett förlag till epitet för clownen. Varför inte kalla hon “Agent Orange”, som anspelning på tidigare amerikanskt “misslyckande” (Vietnam), eller kanske bättre med “Comrade Orange” (förklarar sig själv)?
Tushé 👍
*honom, skulle det stå…
Jamen, agent Krasnov, ” ett ord härligt från ryska ordet för ” röd” har ju stått i skarpt rampljus så länge , och röd färg som länge stått i skarpt ljus bleknar till orange med tiden )))
Ha! Vacker liknelse. Och krasseblommor är ju ofta orange……
Härlett…skulle det stå!
Kör med Agent 47 istället. Då kan man säga att man skrev om filmen när mördarna från cjä dyker upp..
https://m.youtube.com/watch?v=QT4qlSle-JM
Här sammanfattas indicierna för ”kamrat Krasnov”. Bevis finns förstås inte, öppet iaf. Men indiciekedjan är anmärkningsvärd.
Min uppfattning är att även om det finns nåt slags videor så skulle de aldrig behövas. Och ingen Krasses krets av sexuella förövare skulle bry sig. Nåt slags bromance kan vi glömma, för Krasse saknar den bit av hjärnan där man älskar någon eller något utanför sig själv.
Han har fått stålar, massvis med stålar, respekt, smicker, småflickor och två valsegrar av pappa putte. Krasse skulle aldrig drömma om att gå emot den som byggt honom från en sliskig playboy som hängde med superäcklet Epstein, till USAs president. Han skär hellre av sig kuken.
Förslag till ändamålsenligt verktyg för uppgiften (givet Stormy Daniels offentligt applåderade tumme-pekfinger-måttade storleksbeskrivning av sagda kroppsdel):
https://fotbutiken.se/nagelvard/nagelsaxar/nageltang
Oops, första gången jag hamnat i frysen. Rättar det misstänkta ordet.
https://m.youtube.com/watch?v=QT4qlSle-JM
Här sammanfattas indicierna för ”kamrat Krasnov”. Bevis finns förstås inte, öppet iaf. Men indiciekedjan är anmärkningsvärd.
Min uppfattning är att även om det finns nåt slags videor så skulle de aldrig behövas. Och ingen i Krasses krets av sexuella förövare skulle bry sig. Nåt slags bromance kan vi glömma, för Krasse saknar den bit av hjärnan där man älskar någon eller något utanför sig själv.
Han har fått stålar, massvis med stålar, respekt, smicker, småflickor och två valsegrar av pappa putte. Krasse skulle aldrig drömma om att gå emot den som byggt honom från en sliskig playboy som hängde med superäcklet Epstein, till USAs president. Han skär hellre av sig petterniklas.
Han ska lyckas hitta den först
🙂
😂
Håller med 100% och kan tillägga att detsamma gäller elon muskovic.
Det är allmänt känt att musk var flera vändor till ryssland 2001-2002 för att förhandla om inköp om gamla sovjetiska ICBM-motorer. Bra läge för FSB att bekanta sig.
Funderar på det här med annan motor till 39 G/H eller ett ev kommande flygplan 40 (eller vad det kan komma att heta)… GKN Areospace ägs väl till dels av USA. Om man ska implementera ny motor på 39, vem ska då göra det? Finns det kompetens i Sverige på företag som inte är hel- eller delagäda av USA?
Britterna gör bra flygmotorer.
Frågan är väl om fransoser och britter tycker det är värt att stödja Saabs flygplan när de tillverkar egna för export?
Gissar att motortillverkarna kan spotta ur sig mycket fler motorer än vad ”skrovtillverkarna” kan bygga skrov. I synnerhet om motortillverkarna flyttar kapacitet från civila till militära motorer. Detta och säkerhetspolitiska skäl får mig att tro att alla europeiska bolag som bygger stridsflyg kommer att kunna köpa europeiska motorer till dem.
Det är samma marknad, så om Saab inte har ett flygplan med motor så tvingar man ju kunden att köpa franskt/brittiskt.
Antalet producerade motorer blir ju detsamma.
Men visst, om leveranstiden är kritiskt viktig så kan det ju vara värt att stödja ytterligare en produktionslina med motorer.
Mothman, jag tänker att dels ÄR det tidspress. Och om skrovtillverkningen är flaskhalsen, så får motortillverkarna sälja mer om det är fler bolag som bygger skrov.
Dessutom tilltalande tanke att det sutte samma motor i flera olika europeiska stridsplan. Skalfördelar.
Nä det tror jag inte GKN är ett brittiskt bolag 🙂
Ja exakt det är brittiskt. Och kompetensen är svensk, gamla Volvo Aero.
Det saknar betydelse vad ägarna har för nationalitet. Om produkten innehåller amerikansk teknik så faller den under den amerikanska ITAR-lagstiftningen och det har inget med ägarskapet att göra. ITAR smittar, så det gäller att hålla alla komponenter och all kunskap som faller under ITAR borta. Klassningen kan ändas så att en amerikansk komponent helt plötsligt blir ITAR. Det är säkrast att sky allt amerikanskt som pesten.
Jag har väntat på att avbeställningarna skulle börja komma, det är hoppfullt. Enligt min mening är det militärindustriella komplexet de enda med makt nog att avsätta Trump (även om det inte kommer att se så ut om/när det händer). Eller mer sannolikt bakbinda honom och diktera fortsatt presidentskap.
Att 25:e författningstillägget skulle aktiveras förblir nog en dröm.
De har fjortonde tillägget tredje kapitlet (upprorsmakare får inte ha något statligt eller delstatligt ämbete) också. Juridiskt glasklart men, som ASIC säger, bara en dröm att demokraterna skulle använda det.
De behöver väl en majoritet vid en omröstning?
Tillägget handlar om hur man *upphäver* diskvalificeringen som drabbar upprorsmakare. Det krävs 2/3 för att upphäva diskvalificeringen, som i sig kräver ganska få kongressledamöter för att åberopa. Flera domstolsutslag klargör att han ÄR upprorsmakare, så där ligger inte problemet. Det sitter i ryggraderna på Demokraterna. Jessica Denson har drivit bla detta i princip ensam sedan november och har haft många lagkunniga på sin kanal som styrker att 14:3 är på riktigt.
https://m.youtube.com/watch?v=pmzK3-dhsG4
Fjortonde tillägget förbjuder dock inte upprorsmakare att bli president (eller vice president). Det skrevs efter inbördeskriget för att hindra ledande sydstatare från att bli invalda i senaten eller representanthuset. Presidentämbetet omnämns inte, för man trodde säkert inte att sydstatarledarna hade någon chans till det.
Jo, det gör det visst det. Det är en helt absurd tolkning som gör presidenten till kung – det står “innehavare av ämbete”.
“No person shall be a Senator or Representative in Congress, or elector of President and Vice-President, or hold any office, civil or military, under the United States, or under any State, who…”
Där har du listan. Smartare juridiska hjärnor än vi har analyserat den och alla har kommit fram till att det inte gäller president eller vice president.
Det är inte demokraterna det hänger på, det är republikanerna. De har haft två riksrätter, massor av rättegångar (inklusive fällande domar) och en sjuhelvetes massa överväldigande och glasklar bevisning. Inget har hjälpt dessa kräk att hitta någon ryggrad.
Jag tror inte vi skall överskatta det inflytande som det sk ”militärindustriella komplexet” har. Försvarsbolagen är pyttesmå (100-200 BUSD) i jämförelse med techbolagen (1500-3800 BUSD).
Blir dom inte bortplockade är Usa en autokrari om 4 år.
Går nog snabbare……
OBS, Lars: att Trump kallar MSNBC för “MSNDC” är faktiskt en medveten ordlek, NDC = National Democratic Party.
För att vara exakt så sade kallade han MSNBC för “MSDNC”, ordlek då DNC = Democratic National Committee (The Democratic National Committee is the principal executive leadership board of the United States’ Democratic Party)
Ni missar att det ni diskuterar inte är en naturlag.
“22nd Amendment” ratifierades 27 february 1951, det räcker med 2/3 i båda husen så kan man ratifierar en ny amendment som
Om jag läser den rätt så enligt engelska Wikipedia är åtminstone också UK, Italien, Nederländerna, Norge och Danmark (i Europa) direkt inblandade i F-35-projektet, och därutöver är Belgien köpare.
Väntar bara på att fler ska avbeställa. Vänta bara, fortsätter Trump i den här takten så kommer det nog fler avbeställningar snart…
Poppar popcorn:-)
Ja, jag skulle fan ha bunkrat upp i grytet redan i november!
Sen är väl inte Elon klar med DoD och Pentagon än… och han är inte förtjust i F-35, och om USA minskar antalet plan till sig själva etc kan det få stora följdeffekter för de andra inblandade.
Det är iofs ett tecken på att F-35 funkar bra för någon eller några uppgifter.
Han vill väl ha rymdskepp istället. Svårare att skjuta ned.
Uttalandet är från igår när Trump höll tal inför DOJ (Departement of Justice).
Får de som gillar sin Trump finns hela talet tillgängligt på en amerikansk plattform nära dig.
Till skillnad från Portugal är ju tyvärr Canadas kontrakt signat, lär inte vara billigt att dra sig ur.
Däremot kanske inte helt omöjligt för ett sådant stort land att komplettera med andra alternativ.
Däremot skulle det vara intressant att veta vad som normalt gäller för att stoppa leveranser som det spekuleras om, Saab säljer ju en del system till Us, och Saab har väl kommenterat det att med det är åt bägge håll. Om det nu är så med Colombiafallet så är det väl lite annorlunda än att de skulle stoppa från Portugal och Canada kan väl vara mer lite mer anmärkningsvärt.
Tror inte det är omöjligt faktiskt, av 3 skäl.
1 – Enorma fördyringar.
2 – Enorma förseningar.
3 – F-35 uppfyller fortfarande inte kravspecen.
3 tungt vägande skäl till att det borde gå att dra sig ur, även om man får räkna med vissa kostnader, så tror jag knappast det blir fråga om några skadestånd för att man brutit kontraktet.
Det som ligger i andra vågskålen kan vara mer värdefullt än dollar och cent. Det skulle kunna bli mycket dyrare att inte kunna försvara sig mot ett angrepp.
Kollade upp det. De första 16 har de committat för och betalat. I övrigt kan de säga upp avtalet på de övriga 72.
De kommer att använda det som hävstång mot Zthump.
Låter bra. Får hoppas de kör på det spåret då.
Igår roade jag mig med att fråga en AI, visserligen en äldre modell, men svaret är roande. Frågan gällde hur en beskrivning av att Den orangea jättebabyn i blöja skulle se ut om han fattade kloka beslut. Jag byter ut namnet i svaret mot *.
If * made wise decisions, it could look like a few key changes in various areas.
In politics, you might see more bipartisan cooperation, where he works closely with both Democrats and Republicans to pass legislation that benefits a wider range of people. This could result in smoother governance and less gridlock in Congress.
In economic policy, wise decisions might involve investing in renewable energy and infrastructure, leading to job creation and a more sustainable economy. You could envision a bustling economy with new technologies and green jobs, as well as improved public transportation and roads.
On social issues, making wise decisions could mean promoting unity and understanding among different communities. This could manifest in initiatives that address racial inequality, improve healthcare access, and support education reform, leading to a more inclusive society.
In foreign relations, wise decisions could involve diplomatic engagement rather than confrontation, fostering better relationships with allies and reducing tensions with adversaries. This could result in peaceful negotiations and collaborative efforts on global challenges like climate change.
Overall, the visual representation of wise decisions would be a more harmonious and prosperous society, with people feeling heard and valued, and a government that effectively addresses the needs of its citizens.
Apropå Vladimir Putin USA president
Moskvastaren har under lång tid gjort stora bostadsaffärer med Trump. Kanske det värsta exemplet: 2008 köpte de Trumps palm beach mansion I Florida för 95 miljoner $, upp 50 miljoner $på fyra Bostadspriser hade då börjat rasa och hade redan fallit tillbaka på samma index nivå som vid inköpet. Enligt Michael Cohen trodde Trump det egentligen var Vladimir Putin som var köparen, källor nedan:
https://eu.palmbeachpost.com/story/news/2020/09/15/trumps-sale-palm-beach-mansion-gains-scrutiny-again/5798386002/
https://www.fhfa.gov/document/FHFA-HPI-Quarterly_02252025.pdf
En lite konspiratorisk vinkel (för att vara från mig åtminstone) är denna:
Anta att det här kaoset kring tullar och olika märkliga och hotfulla utspel mot länder som USA och amerikanska företag gör mycket affärer med fortsätter.
Anta vidare att det får en direkt inverkan på både den amerikanska konjunkturen och vinsterna i industrin. Att kaoset också får börsen att vara extremt skakig. Att inget av detta får Trump och hans (mer eller mindre galna) rådgivare att svänga. De fortsätter bara att hänvisa till att snart, snart kommer Amerikat att bli gräjt igen!
Hur länge dröjer det innan man i hermetiskt tillslutna rum bland mycket mäktiga och rika personer börjar diskutera att röja Trump ur vägen, oavsett hur det sker. Och vad kommer i så fall att komma ut av såna planer?
Eller så blir det precis tvärtom.
Stålar fortsätter flöda in på aktiemarknaden, räntorna faller och utspelen gällande tariffer lägger sig.
Ja jag har tänkt liknande sedan vance blev vice.
Det skulle ju tyvärr ge ännu mer makt till tech-bro-psykfallen så ser inte att det skulle göra situationen bättre.
Jo så är det ju. Ett eventuell attentat av något slag (inte nödvändigtvis innebärandes Trumps död) måste ju rimligen förenas med en idé om hur man får Vance att agera som man önskar.
För tydlighets skull så är det inga tänkta hjältar här. Vi pratar inte om några som skulle stoppa “kulturkriget” eller bli Ukrainas bästa vänner. Men däremot stoppa de värsta excesserna och försöka återställa förtroendet hos partners som EU, Storbritannien och Kanada
Sen tänker jag också att det här med att köra börsen i botten liknar ju vad som hände i ryssland på 90-talet. Dåligt för de flesta men inte för de oligarker som får köpa smulorna.
Inte sannolikt.
Musk, Zuckerberg och Bezos med flera har ingenting att vinna på det.
Det dyker alltid upp såna här konspirationsteorier mellan varven. Förr var det illuminati som styrde världen…
Och du tänker att musk bryr sig om zuckerberg och bezos?
Dom spelar inte direkt i samma lag och jag tror inte direkt att Zuck och Bezos är helt avslappnade med att musk i praktiken styr landet.
Ingen av de där herrarna är avslappnade, tvärtom.
Däremot är jag inget fan av konspirationsteorier.
Som jag skrivit x antal gånger förut under ekonomi har Trump och Bessent fokus på att få ner US 10 Y. Vi får se om de lyckas med det.
Är det fortfarande en konspirationsteori om konspirationer är bekräftad?
Hela KGB/FSBs existens handlar ju om att konspirera så jag tycker inte att man bör avfärda deras arbete som konspirationsteorier..
Hur menar du att detta skulle gå till?
De har ju redan allierat sig med världens rikaste personer.
Muskolini, Bezos, Zuckerberg, Vance…senast häromdagen dagen fick jag mig berättat att de är illuminati alla fyra, och utnyttjar stackarsbTrump
Putler är nämligen också Illuminati …så nu vet ni det )))
En annan teori som jag har är att manuset till V från 80-talet inte är fiction utan en dokumentär:
“Utomjordingar landar på jorden. De ser ut precis som “vanliga” människor och är trevliga och vänliga, men några personer lyckas ta reda på deras verkliga planer: att stjäla allt vatten från jordens oceaner då deras egen planet hotas av torka. En motståndsrörelse grundas som också kan avslöja att utomjordingarna bakom en konstgjord mask är ödlor som äter levande föda, till exempel människor som de har kidnappat och möss:
Enligt er logik så var U137 en mink och Trump en vanlig affärsman som blivit president. Ridå.
Två snygga halmdockor där minsann.
Det där med ”snart, snart blir landet ett paradis på riktigt” liknar inte så lite hur det lät i Sovjetunionen på sin tid.
”Först måste vi införa proletariatets diktatur men på sikt kommer det utvecklas till det klasslösa paradissamhället”…
DN: “Musk återpublicerar inlägg: Hitler mördade inte miljoner”
Det som en dystopisk film. USA har fallit.
Inte att det på något sätt gör saken bättre, men han har tydligen tagit bort den nu efter backclash.
https://www.nytimes.com/2025/03/14/technology/elon-musk-x-post-hitler-stalin-mao.html
Jag förstår inte varför Musk postar sånt. Jag ser ju den bakomliggande psykologin han försöker peka på, hur ‘enkelt’ människor kan manipuleras till att mörda och att det var ‘vanliga’ människor som utförde morden. Men han är naiv om han tror att alla har läst Gulag-arkipelagen-trilogin och automatiskt gör den kopplingen. Är han autistisk eller medvetet självdestruktiv som håller på sådär? Har han inte nog med problem?
Diagnoserna kan vi lägga åt sidan.
Dock blir man inte speciellt smart av droger förutom initialt. Nu har han gått över den gränsen.
Även führern var ju hårt medicinerad…
Metamfetamin och vapenolja om jag minns rätt.
Men också akltid någon väldigt högt uppsatt person som gav den ursprungliga ordern.
Det är en bisak men SS (partiet) stod för mycket av mördandet.
Knarkaren är förblindad i sitt hat mot “ineffektiva” människor.
Senator Mark Kelly, före detta stridspilot och astronaut säljer sin Tesla. Motiveringen är klockren. “Elon Musk kind of turned out to be an asshole.”
De sågar sönder sitt land med sin avdelning för effektivisering eftersom den urskillningslöst sparkar människor (med hjälp av AI). Det sista jag hört sågas är IRS som är motsvarigheten till skatteverket. Att såga där är som att släppa lös korruption och rättsosäkerhet. I denna miljö kommer nyval så småningom hållas. Det är som att någon krattar manegen för något ännu värre. Det blir smörgåsbord för en ännu mer korrumperad ledare backad av radical lunatics.
Jepp
Är kanske lite dålig på historia, men det finns ju en stor liknelse med Quissling och Trump… eller Trump är USAs Quissling!
Det utreddes tidigare av någon. Eftermälet kommer att bli att Quisling var en norsk version av Trump.
Televinken. Eftersom Trump är så stor blir det kanske så här. Quistling var sin tids Trump.
När Q besökte sin idol Hitler lär han ha sagt: Jag är Q. Hitler: Det vet jag väl, men vad heter ni.
Med Trumpen inställning kommer inget Europeiskt land att våga skriva kontrakt med Amerikanska vapen framöver. Den bästa marknadsföraren för Gripen.
Fast Gripen innehåller amerikanska komponenter så USA kan lägga in veto för länder som vill köpa Gripen. I så fall krävs att dom amerikanska komponenterna ersätts fullt ut.
Vilket garanterat kommer ske. Inte i dag, inte i morgon, men på sikt.
Visst. Men om man redan har tillräckligt antal komponenter hemma så är det väl inget problem? Vem bryr sig om avtal med USA idag?
Orkaner som dödat 16 i usa. Får se hur det blir om de stänger ner NOAA (tror jag det heter). Många överraskningar:)
De har väl redan sparkat folk där?
https://time.com/7262680/noaa-layoffs-weather-forecasters-fired-musk-doge-cuts-climate-disasters/
Av någon anledning så var de på Elons hit list. De gav väl fel väder vid hans uppskjutningar.
Det verkar ha blivit tydligt hur mycket välvillighet och strategiska allianser faktiskt betyder för affärerna. Ett osynligt värde har blivit synligt. Det är faktiskt något man kan ta med sig inom all affärsverksamhet – den som säljer något behöver faktiskt bry sig om kunden och att åtminstone agera som om den vill köparen väl. Sen att det kommer bli en utmaning för vissa personligheter är uppenbart.
Teslas Cybertruck faller tydligen isär😂😂😂 Så nu har leveranser av den stoppats😂
https://fortune.com/2025/03/14/elon-musk-tesla-cybertruck-delivery-halt-owners-complain-of-metal-sides-falling-off/
“Tesla är det bilmärke som klarar besiktningen sämst följt av Dacia och Renault.
19 procent, nästan var femte Tesla, får underkänt vid besiktningen.” (Dagens PS)
1/3 var det väl i Danmark. Hur var det med Tzla, ingen obligatorisk service?
Jo, cyber truck får väl inte ens säljas i UK.
https://www.forbes.com/sites/peterlyon/2025/02/20/tesla-cybertruck-banned-in-the-uk-due-to-safety-issues/
Sammanfattning av Trumptrådarnas (och mina egna) åsikter:
Trump är en inhuman, reptilhjärnestyrd, okunnig, dum, psykopatisk, hämndlysten malign narcissist utan förmåga till konsekvenstänkande och utan varje positiv mänsklig känsla i kroppen.
Hur kan någon tro att något gott kan komma från honom (annat än av misstag)?
Den frågan får du nog ställa till de amerikanska väljarna…
TJN, jag förstår ditt resonemang, verkligen, men gör detta tillägg:
“Hur kan någon tro att något gott kan komma från honom (annat än av misstag)?”
För att han är väldigt bra på att (1) framhäva en positiv eller iaf framgångsrik syn på sig själv (iaf till sin bas) och (2) manipulera sin omgivning och därmed (3) övertyga sin omgivning. Det går inte hem hos alla, men tillräckligt många. Det finns andra faktorer som spelar in, men dessa tre punkter är viktiga.
Tänk på att han har lång erfarenhet av det. Han har gjort det hela livet.
Om du säger en lögn tillräckligt många gånger…
Missnöje bland de republikanska väljarna på ett Town-Hall.
Microanekdotiskt men knappast en outlier.
https://bsky.app/profile/americanfietser.com/post/3lkeuoq6tqs2k
Nu bombar Krasnov Hutis i Yemen.
Trumps fredliga sida är tydligen reserverad för ryzzland.
För tillfället dyker “Trump” upp 23 ggr på expressens startsida.
Jag börjar bli lite less på att det räcker med att han andas lite så hamnar det på nyheterna.
Lågkonjunktur nu för Bianca, Pernilla och han med hår på bröstet.
Sant, noll träffar på dem. Men Penny Parnevik finns med. Givetvis i en Trumpifierad artikel.
Lite udda ändå att Trump precis nu, idag, tillkännager Kellogg som ”special envoy to Ukraine”. Igen.
Kanske varit uppe tidigare, men kolla Svr-play: Dox: Resan genom Putinland!
Har inte sett hela ännu, men känns genuin genom företrädelsevis Polska friska ögon!
SVT-play!!
Angående nästa val i USA. Det är osannolikt att man kommer få till en ändring i konstitionen med en fortsatt legal rätt för ytterligare en mandatperiod. Det som däremot finns stor risk för; det är att man gör det svårare att delta i valet.
USA är på vissa sätt ganska efterblivet jämfört med moderna stater. I Sverige är det liksom ingen tvekan om att man kan rösta, bara ta med sig legitimationen som stäms av mot röstlistor. Det är en snabb smidig process och valfusk är svårt.
I USA har de inte samma koll. De vet inte med säkerhet vem som är medborgare eller inte. Det är 50 delstater i en federation och det är valet i denna federation som avgör presidenten. Inför man då krav på att man måste bevisa medborgarskap genom till exempel ett pass så blir det besvärligt, endast 50% av amerikanerna har ett pass. Visst, det är väl inte jättesvårt att få ett pass men det kostar tid och en avgift vilket svagare socioekonomiska grupper kanske struntar i. Det skulle kunna gynna GOP.
Detta är i princip det enda som GOP ägnar sig åt på delstatsnivå när det gäller lagstiftning, sen decennier tillbaka.
https://www.brennancenter.org/our-work/research-reports/voting-laws-roundup-september-2024
Ibland med “almost surgical precision” gällande vilka väljare som ska få det svårare. Oftast svarta, men även unga väljare:
https://boltsmag.org/indiana-banning-student-id-for-voting/
Jo, de brukar hitta på saker för att få studenter vid universitet att inte rösta.
https://www.lwv.org/blog/challenges-facing-student-voters
Här kan man läsa hur Republikanerna redan har förberett för samma typ av valmanipulation 2026 som man så framgångsrikt lyckades genomföra 2024:
https://www.gregpalast.com/how-trump-gop-fixed-2026-yes-2026/
Att Musks DOGE-grabbar snott IRS databas med alla amerikaners persondata innebär att man nu oerhört effektivt kommer att kunna selektera bort stora mängder röstsedlar som med största sannolikhet är demokratiska för att säkerställa ännu en “valseger”.
Det här är ju faktiskt stor humor:
https://www.dn.se/ekonomi/expert-bilhandlare-vill-inte-ta-i-tesla-med-tang/
Vad sägs om godbitar som:
“– Jag har ju inget med Elon Musk att göra. Förstår inte heller hur de kan göra så där precis vid polishuset och mitt på dagen, fortsätter han.”
“– Jag köpte min bil för 720 000 kronor men nu när jag behöver en större bil får jag mest skambud. Min Tesla är bra och har bara gått drygt fyra år men de erbjuder 200 000 kronor. Det är alldeles för lite för en sådan bil, säger Teslaägaren som vill vara anonym”
Det är bara folk med bolån som ska sälja med förlust
Jo han med på polishuset… hade fått en lapp fastsatt under vindrutetorkaren.
Det är nog frotfarande lagligt i Sverige :). Även om Teslaägare inte verkar tro det.
Värre de gånger då de sätter klistermärken som inte går bort på sidospeglarna. Populärt på 90 talet.
Klart man ställer upp för team Trump så jag skänker gratis MAGA-keps till alla Tesla-ägare!
Man kan bara ha så mycket sympati för gubbar som sprätt iväg 720000 kr på en påfågelsbil som inte fått avsedd effekt.
Jaja. Jag får väl säga det som alla egentligen tänker men nästan ingen vill säga.
Extremt farliga personer måste stoppas. Med _alla_ medel. Usama bi Laden blev fiskmat i Arabiska sjön och han var betydligt ofarligare. Alla jublade. Så även jag.
Tycker vi bjuder över Elon till enskilt samtal i Haag.
+1
+1
Omni refererar debattartikel i DN av Lars Strannegård, professor och rektor vid Handelshögskolan i Stockholm
https://omni.se/handels-rektor-einstein-moment-nar-usa-gungar/a/dRBPpO
Handels rektor: ”Einstein moment” när USA gungar
Av Mattias Magnusson
Publicerad 15 mars, 21:49
Streamingtips: Turn på Viaplay
Handlar om de 13 engelska kolonierna 1776 i Amerika. Engelsmännen givetvis rasande över att rebeller i kolonierna vill bli självständiga. De skickar militär för att kväsa upproret. George Washington är en av ledarna för rebellerna. Jag har bara sett två avsnitt men det är kolonierna New York, New Jersey och Connecticut som hittills varit i fokus.
Det har väl ingenting med dumtrumpen att göra mer än att det förklarar till viss del hur annorlunda Amerika/USA är jämfört med en liten nationalstat.
Det som kan vara svårt att greppa idag med tanke på allt som händer just nu är att de faktiskt uppfann den moderna demokratin. Visserligen baserat på europeiska filosofers idéer, men de fick lista ut hur det skulle göras i praktiken.
De har antagligen även Washington att tacka för att det blev en president och inte en kung. Han ville inte bli det helt enkelt, så då fick man hitta på något annat. Att han skulle leda landet var tämligen självklart.
Ska bli inressant och se om Thump tråden slår Ukraina tråden idag. Bara 55 i skillnad.
Jag måste publicera USAs riktiga karta igen. Den ger mig viss sinnesfrid att det bara var 200 år sedan.
https://www.historycolorado.org/media/9141
Sen stör jag mig fruktansvärt på Googla maps just nu. Jag vill se mexikanska golfen (och inte a🚣🏻) samt nordvästpassagen på svenska, inte engelska.
Kan vi inte dessutom döp om det till gulf? Stör mig… Golf är en en Thump sport och det funkar inte alls just nu,
Undrar lite hur nyheter fungerar när det gäller Thump. Den här har jag känt till i minst en vecka och det publiceras idag? Ska det var nåt slags statement att Thump fortfarande gör som Putin vill? Börjr ryzzarna på Omni bli nervösa?
https://omni.se/putin-ville-inte-ha-trumps-sandebud-nu-ar-han-petad/a/VzBk23
https://www.cbc.ca/news/politics/trump-global-tariffs-canada-1.7484790
Kanada fick ett långt möte där tullmästaren gick igenom teori & praktik bakom deras nya politik i USA. Enkelt sagt vill de sänka sin egen ekonomi. Den andra april kommer det tullar mot alla länder på detta klot. Varför vill de då ha dessa tariffer? De vill sänka skatterna för de rikaste i USA och vill göra det utan att skapa större underskott i ekonomin. Hur går deras ekonomi då? Enligt artikeln gick USA minus 1,83 billioner dollar under 2024 (- 18 536 829 450 dollar). Deras plan är att dra in pengar via tullar som ska gå rakt till skattesänkning. Bra ekonomisk plan om man vill förstöra sin ekonomi.
Deras nye premiärminister är ju dessutom hardcore expert på tullar. Han ledde Bank of England under Brexit.
Lite som en annan liga. Vi kommer få se värsta gerillakriget om tullar.
Det där DOGE som ska kapa kostnader och förstöra statsapparaten? Hur går det med den kanske någon undrar försynt. Jodå. Det går bra. Den har ökat kostnaderna för staten USA och sinkat produktiviteten hos sina anställda. De mjukvaror som hjälpte till har nu försvunnit. Ersättningen är manuellt arbete som både är tidsödande och leder till fel i större utsträckning. Bra där.
Jo, men det enda de behöver säga är att de fixt lite transfrågor och stoppat nya migranter att komma in så blir basen glada igen. Det behöver ju inte ens vara sant.
Såg en debatt om varför social security var en scam. Professorn som skulle förklara varför det inte var så fick storstryk. Det var helt enkelt för svårt att förklara vad som var fel för MAGA publiken.
Den andre behövde bara säga att social security stötte illegal aliens och skyddade transmöss så hade han vunnit, (ja ironi)
Mao kommer de troligtvis ta bort allt stöd till ensamstående föräldrar, den allmänna ålderspensionen (håller 80% av amerikanska pensionärer vid liv), sjukpensionen och allt stöd till handikappade och arbetsoförmögna som inte hade rätt sjukförsäkringar.
Ättestupan?
Mao kommer de troligtvis ta bort allt stöd till ensamstående föräldrar, den allmänna ålderspensionen (håller 80% av amerikanska pensionärer vid liv), sjukpensionen och allt stöd till handikappade och arbetsoförmögna som inte hade rätt sjukförsäkringar.
Ättestupan?
I övrigt gjorde demokraterna bort sig rejält i fredags, enligt min mening, när de släppte igenom budgeten. 10 överlöpare gratulerades av Thump efteråt.
De ”gamla” demokraterna i senaten verkar inte förstå att det är bättre att de kraschar fort än att de drar ut på lidandet. Vi kan väl säga att mååååånga demokrater är upprörda och de talar om att Schumer har sålt ut sig till Donors (och Donald).
Ursäkten? De skyddar de federalt anställdas intressen genom att gå tvärtemot vad facken önskar? Blir intressant att förklara.
Nu har de istället gett Thump hela makten och härligheten… va fn håller de på med? I princip kan Thump nu själv helt prioritera på egen hand var pengarna går samt vem som ska sparkas och demokraterna har visat att de alltid viker sig. Kongressen är bortspelad.
De förlorade demokratins största chicken race.
Den där slår nog hårt, undrar om Trumps tullar slaknar nu?
Källa: NewsWire
@NewsWire_US
Canada could block U.S. access to Pornhub, a Canadian-owned site, if trade war escalates — NYP
Definitivt slaknar. Melania får det jobbigt ett tag framöver.
Det är lugnt, hon har gått vidare. Titta på kyssbilderna med Trudeau 😎
Dessutom tror jag att apelsinführern är inkapabel numera. Allt som han vevar om är bara för att kompensera “något” han inte kan
Ganska intressant att se presskonferenserna.
”Kommer ni ta bort indirekt stöd som meal on wheels som föder xx miljoner gamlingar som inte har råd med mat? ”
”Jag har redan svarat på frågan. Vi kommer INTE ta bort något stöd som är direkt till mottagaren”
Hur skulle du tolka det?
Transgenic mouse
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Genetically_modified_mouse
Transgender mouse
https://edition.cnn.com/2025/03/04/politics/fact-check-trump-address-congress/index.html
Trum says ” $8 million for making mice transgender.”
Vita husets förklaring 🙂
https://www.whitehouse.gov/articles/2025/03/yes-biden-spent-millions-on-transgender-animal-experiments/
Tydligen tycker vita huset att det är bättre att experimentera på människor än möss? De diskuterar 8 miljoner i USAs gigantiska budget och visar vilka fantastiska besparingar de gör. Målet var väl en trillion? Alla bäckar små, men så små ska med i ett tal till nationen?
Kanske därför de la ned barncancerforskningen?
” Biden spend billions to try to cure mice from cancer!!”
Transgenic är som din länk beskriver till wiki, genetiskt moddade möss. Det har inget samband alls med transgender. Fake alltså. De kan ljuga om vad som helst tydligen.
Okej, nu läste jag länk två, tack! <3
De stora budgetposterna går ju inte att röra. Men att röra runt i sådant som saknar ekonomisk betydelse går ju.
Som någon slags miljadärernas hämd för hur illa samhället behandlar dem.
Det finns något alldeles oerhört med att både Portugal och Kanada avstår från F35.
Samtidigt, jo ja, F35 som projekt är kritiserat och tveksamt pga för stort för dyrt och håller inte vad det lovar.
Nej, det är inte ett dåligt plan, det är bara för dyrt i förhållande till vad man får.
Någonstans blev det liksom pricken över i. Bara nog och det räcker.
Redan för ett par år sedan så kunde man på diverse sociala media läsa att många från kanada gärna hellre sett gripen, men jo ja, bara sociala media då. Det väger ju lätt jämfört med vad politiker säger och beslutar.
Tror det där kan bli en kedjeeffekt och Gripen måste erbjuda lokal produktion. Men först måste Kanada säga upp kontraktet. De har bara funderat på det än så länge. Jag hoppas de gör det på måndag (hoppas bara, ingen info om så är fallet).
Tror det där kan bli en kedjeeffekt och Gripen måste erbjuda lokal produktion. Men först måste Kanada säga upp kontraktet. De har bara funderat på det än så länge. Jag hoppas de gör det på måndag (hoppas bara, ingen info om så är fallet).
Det blev en kedjeeffekt i kommentarerna…
Läste en sammanställning som visade att F35 var marginellt dyrare än de europeiska moderna flygplanen. Det som stack ut var att Gripen kostade bara 25% av vad övriga plan kostader per år i totalkostnad. Från ett ekonomiskt perspektiv är det således ett plan som utklassar de andra och det är SAABs fina Gripen.
Erik 14 fuskar ju idag :). Så jag klipper in hans kommentar i rätt tråd. Vi ligger bara 43 efter Ukrainatråden nu.
Erik 14
Det finns ju teorier gällande Putin-Trump-pakten om att Putin får UA och Trump Grönland/Kanada
Så här tycker grönländarna om det, vilket noteras i flera ukrainska kanaler.
🇬🇱 “Anti-Trump” protest today in Greenland!
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lkgzft2u4k2m
MAGA
Jag? Fuska?
Det gällde ju Ukraina, men på övergripande nivå 👍
Skulle vara intressant att se vilka som härnäst lägger ned F35?
Portugal vill ha EU pengar att betala för planen, då duger inte F35. Kanada känner sig förrådda och vill inte köpa amerikanskt, men sen då?
Min lista (helt ovetenskaplig):
Belgien
Tyskland
UK
Rumänien
Tjeckien
Norge
Danmark
Polen
Finland
Singapore
Sydkorea
Turkiet kommer nog hitta andra alternativ, men de är ju lite i limbo ändå.
Det ska bli intressant att följa aktiekursen i Lockheed Martin.
Även SAAB:s aktiekurs borde påverkas…
Försökte hitta något kul om Doge så jag gick in på deras hemsida och började leta.
Mycket få saker som är stora savings. Tog mig ca 20 sekunder att hitta 4 exakt likadana ”ordrar” på 25 miljoner USD i DEI training. Wow 100 MUSD, men det känns fel.
Njae, jag tror det är så att de gjorde ett ramavtal som kunde avropas över ett antal år och flera olika firmor vann ramavtalet. Avtalet är nog på max 25 MUSD totalt för alla.
Mao, i princip redovisar de minst 75 MUSD för mycket som MÖJLIGA besparingar bara på det enda ramavtalet. Besparingen var troligtvis bara några 100 000 USD i framtiden.
Så bara på det jag hittade på under 30 sekunder så var de 100 miljoner fel. Vilken shit show.
Sen redovisar de ju hela kontrakt, inte hur mycket som är kvar på kontrakten. Så nör de säger 117 miljarder dollar så menar de egentligen 37 miljarder.
Så redan där har jag hittat -70% fel!! Troligtvis -90%.
Vilken shitshow x 2.
Anledningen att jag kollade efter var just att de stod på presskonferensen och sa rakt ut att DOGE sparar typ 100 miljarder dollar redan. Frågan ör om det ens är 10 miljarder dollar.
Iofs, Sparkar du 100 000 federales och säger att det är på grund av inkompetens så får de ingen A kassa i USA. Det är riktiga besparingar det :).
Kul att Thump och Elon tror att ”Probation” betyder att de har gjort något dumt, inte att de är nyanställda och har sin 1 åriga provanställning. Mao, de sparkar alla som ska ersätta de som går i pension OCH ber de som ska gå i pension i år att ta avgångsvederlag redan nu.
Jag antar att Musk kan hitta på en slutgiltig lösning för dessa 100000 ineffektiva personer.
Nösta sak som Thump gör är att säga att journalister som talar illa om honom äåååbegår illegala handlingar och borde fängslas.
Dessutom hotar han alla advokater som försöker försvara free speech och andra mänskliga röttigheter med att stämmas i domstol. Vill tydligen också förbjuda dem att befinna sig i domstolsbyggnader.
”intressant sa Bill, inte sant sa Bull”.
Nu tror jag att jag är avthumpad för inatt och kan sova. 02:14…
Hmmm. Thump försöker aktivera Alien enemy act från 1798 så han kan börja internera de han vill (latinos). Detta förutsätter att USA är invaderad eller i krig. Använder för att internera invandrare från Japan under andra världskriget tror jag,
Tror redan de börjat slås ned i domstolar. Spännande, USA i krig. Gängkrig mot latinos. Nya insatser på måndag.
Det är också faschinerande att alla latinogrupper tror de är ”rätt” latinos och kommer att sparas. Kubaner tycker de är bättre än venezuelaner, som säger de är bättre än mexicaner som tycker de är bättre än haitier. De är alltid någon annan de tror ska interneras och deporteras.
Påminner om Martin Niemöllers dikt:
””Först hämtade de kommunisterna, och jag protesterade inte
för jag var ingen kommunist
Sedan hämtade de fackföreningsfolket, och jag protesterade inte
för jag tillhörde ingen fackförening
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte
för jag var ingen jude
Sedan hämtade de mig – och då fanns det ingen kvar som kunde protestera.””
Det här är otäckt, men han sa ju redan i valrörelsen att han skulle. Testballong kanske.
https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/15/trump-alien-enemies-act-deportations
Har USA ens deklarerat “kriget mot terrorismen” som vunnet? Eller pågår det fortfarande?
Det tillkommer ständigt nya ”terroristgrupper”:
””People protesting against Tesla should be labelled domestic terrorists, President Donald Trump said on Tuesday at a White House media event designed to bolster Elon Musk’s electric car company.””
Om man kontrollerar källan till bloggarens citatet så framgår det dels att citatet inte börjar på starten av en mening och dels vad Trump menar är att otillbörlig påverkan på domare som är korrupt och illegal, “Playing the Ref”, och här börjar beskrivningen av vad det kriminella är och “they” syftar på:
https://rumble.com/v6qmtza-live-president-trump-delivers-remarks-at-the-doj-31425.html?start=10882
I Sverige kallas detta “Förgripelse mot tjänsteman”.
Jag tror inte Trump har gjort sig förtjänt av att man skall citera honom “korrekt”. Oavsett vad media gör så är dom “fejk news” så även om man citerar 200% korrekt så är det ju fejk enligt honom.
Nej, det kallas yttrandefrihet när en tidning har synpunkter på en offentlig tjänsteman. Jag tänker inte titta på tre timmar Trumpvideo för att någonstans hitta vad han sa, men texten till hans tal finns här_ https://rollcall.com/factbase/trump/transcript/donald-trump-speech-department-of-justice-march-14-2025/
Av texten framgår att det han pratar om är att han tycker det är fel att massmedia kritiserar domare. Det är ingenting av det som han tar upp som hamnar utanför yttrandefrihetens ramar. Att detta skulle vara förgripelse mot tjänsteman är bara helt fel.
+1000, @Sjö. Helt otroligt att någon ens orkar ifrågasätta/relativisera Trumps attack på media när det är *exakt* vad han gjort oavbrutet de senaste tio åren. Han hatar fri press, öppet och stolt, och har redan inlett rättsprocesser mot mediainstitut som han tycker rapporterar misshagligt. Förbjudit journalister från att delta på presskonferenser. Nu igår lagt ner Voice of America – kanske snabbare än planerat för att han blev sur över en av deras journalisters frågor för någon vecka sen. En gåva till diktatorer världen över. Lägger även ner Radio Free Europe och Radio Free Asia som motverkar autokraternas propaganda.
https://www.politico.com/news/2025/03/15/trump-media-voice-of-america-00003119
Dessutom är det inte kritik mot någon slumpvis vald domare som retat upp Trump, utan kritiken riktad mot Aileen Cannon, en domare som tog hans parti i två ärenden. Signalen är tydlig: gå inte emot mig för då går det illa.
Rättsordningen styrde att Aileen Cannon blev domare i två ärendena, inget hon själv valde. Så även med de andra domare Trump nämnde vid namn. De gjorde alltså en arbetsuppgift de blev ålagda.
Hela idén med rättssystemet bygger på att domstolar är suveräna och tar ställning på den bevisning som presenteras av behöriga parter och vad lagen säger. Om lagen är på ena partens sida så är det domarens skyldighet att ta den partens sida. Om man anser att domsluten inte följer lagen får man överklaga i enlighet med rättsordningen, om man är behörig.
Att försöka påverka domstolens myndighetsutövande utanför rättsordningen, för att få denna att frångå rättsordningen, är otillbörligt.
Nej, slumpen styrde att hon blev domare. Hon blev tillrättavisad i högre instanser för undermålig juridik och valde ju helt sonika att hela tiden skjuta upp åtalet för att sedan plötsligt säga att hon lade ner det, i förhoppning att Trump skulle vinna valet. Hon fattade under tiden beslut som fick varenda jurist att titta storögt för hennes resonemang fördes på en så låg nivå, samt ofta späckat med faktafel. Oavsett, hon och hennes kära ledare lyckades med förhalningstaktiken och de amerikanska statshemligheterna och krigsplanerna kan nu fortsatt spridas till högstbjudande. Till allas vår (inklusive din, Dan) nackdel. Det var ett slam-dunk-case (tyckte ju till och med Bill Barr!), lika lätt att få en fällande dom som våldtäktsmålet, valfuskandet med mutorna till Stormy Daniels och hans finansiella bedrägerier. Enhälliga jurys med gott om MAGA-individer i dem, varje gång.
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2024/06/aileen-cannon-trump-classified-document-case/678750/
https://www.rollingstone.com/politics/political-commentary/judge-cannon-dismissing-trump-case-maga-1235061257/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2024/07/cannon-dismissed-trump-classified-documents/679023/
Fundera lite till på vad det jag skrev betyder.
FYI, artiklarna du länkar exemplifierar vad jag just skrev, och av din kommentar drar jag slutsatsen att du även tror på dem.
Okej Dan, då är vi säkert överens. Jag missförstod dig nog, det verkade initialt av din kommentar som att du försvarade eller relativiserade våldtäktsmannen, fascisten och Putinälskaren Trump i ännu en av hans attacker på fri press igår. Eller att du ursäktade den inkompetenta sykofanten Cannon. Skönt att veta att du inte står för sånt, det säger ju en hel del (dåligt) om folk som gör det.
Om du tittar vidare ca 10 minuter så återkommer Agent Orange till media och där har du citatet. Så någon “Förgripelse mot tjänsteman” har inte LW gjort sig skyldig till.
I en större undersökning på 100 000 personer säger 94% av tyskarna att de ej vill ha en elbil från Tesla, vette fanken om man sett 2-3 personer göra såna negativa avtryck på så kort tid som Trump, Musk och John Doe Vance.
https://www.notebookcheck.se/Teslas-foersaeljningskris-94-av-tyskarna-vill-inte-ha-Elon-Musks-elbilar.979858.0.html
Undrar hur många av dem som tillfrågades skulle kunna tänka sig att köpa en elbil alls? Tycker inte att en sån här undersökning säger så mycket.
Det som skulle vara intressant att få veta är hur många elbilsägare som skulle kunna tänka sig att köpa en Tesla i framtiden, och hur många teslaägare som skulle kunna tänka sig att deras nästa bil också blir en Tesla.
Det beror också väldigt mycket på hur frågan ställs. Det kan mycket väl vara så att man “vill ha en elbil från Tesla” även om man inte har råd att köpa ny(are) bil just nu, eller valde ett annat märke av andra skäl (ekonomi, lokal tillgång, etc.).
“Hur gärna vill du ha en elbil från Tesla som din bil?” är en annan fråga än “skulle du köpa en elbil från Tesla idag?”.
Samma anledning varför man i politiska opinionsundersökningar frågar vad folk skulle rösta på “om det var val idag”.
Han var en sociopat’: Mary Trump avslöjar familjens psykologiska historia i nya memoarer
https://www.youtube.com/watch?v=sf0mn9IMzmk
https://www.youtube.com/watch?v=wlCOLvuQhFU&t=27s
Intressant iaktagelse om hur Trumpetens fasoner gör att de tidigt jublande högerpopulisterna i Europa har fått nåt i halsen, bildligt tala.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/donald-trump-ar-ett-hart-slag-mot-extremhogern/
Tack för den!
Eftersom jag aldrig/sällan läser Expr. var det inte förrän nyligen som jag “upptäckte” Ylva Nilsson, då hon ibland dyker upp i något av morgon-TV-programmen, men hon är verkligen skarp! Som du säger, intressant iakttagelse. Och jag hoppas verkligen att väljarna minns Åkessons beundran för JD Vance när det blir vår tur.
Det har påpekats här och där att MAGA och DOGE som nu drabbar USA på sätt och vis liknar kulturrevolutionen i Kina. Några likheter är ju lätta att se, personkulten, sopa bort det gamla, srunta i fördödande ekonomiska konsekvenser, aggressiviteten.
Att Trump, Musk och Vance och resten av packet agerar lite udda är ju inte nytt. Men jag tycker ändå det är fascinerande hur de hela tiden naggar sin heliga konstitution i kanten. Förutom andra tillägget då förstås, det är tydligen extra heligt. T o m yttrandefriheten som de länge tyckt är untouchable är på upphällningen, i alla fall yttringar som inte stämmer med fascistspåret.
Har MAGA någon motsvarighet till SA under uppbyggnad? Jag förmår inte följa skeendet ordentligt men än så länge har jag bara hört om utfrysningar och avskedanden som iofs kan vara dödliga pga förlorad sjukförsäkring.
Hur nära är amerikansk politik att bli dödlig med mord och massmord?
När börjar MAGA starta egna ungdomsorganisationer? Eller annektera redan befintliga?
Finns ju en hel hög med olika mer eller mindre paramilitära grupperingar som länge pratat om att rätten att köpa automatvapen i kiosken på hörnet är oundgänglig för tänk om det kommer en auktoritär ledare och ta över, då måste folket kunna resa sig mot övermakten. Går säkert att med lite prat om patriotism vinna över en hel del av dem, det stora jobbet att få dem att inte resa sig mot statsmakten verkar ju redan vara gjort.
Något raljant iofs, men…
Jag vet att jag ganska nyligen såg en lång artikel om någon som hade infiltrerat en sådan gruppering för att sedan lämna en stor mängd dokument och information till en journalist. Hittar inte den artikeln nu dock.
Otrolig läsning faktiskt.
https://www.propublica.org/article/ap3-oath-keepers-militia-mole
Ny dag och nya fräscha uttalanden från den icke-valda ledaren av dem f.d. fria världen:
“You can’t truly call yourself ‘peaceful’ unless you are capable of great violence.
If you’re not capable of violence, you’re not peaceful. You are harmless.
Important distinction.”
//hälsningar elon musk.
Detta postade han alltså inatt på xitter.
Idioten verkligen hög på sig själv. Och det accelererar.
“är”
Fan vad jag skulle önska att det fanns ett fönster på 20 sekunder att redigera sin post.
Hahaha, jag håller med, men samtidigt har man ju all möjlighet i världen att läsa igenom och ändra innan man trycker POSTA. (Det här kommer jag få äta upp, men men…)
Självklart. Men småfel har en jäkla tendens att synas först när man tryckt på posta, även om man läst igenom. Tror inte jag är ensam om att notera det fenomenet. I det här fallet såg jag det saknade ordet exakt samtidigt som jag knäppte iväg posten. Men då var det ju försent.
Men jag fattar om Lars inte vill ha redigeringsmöjligheten, även ett kort fönster skulle öppna upp för rysstrollen att sabotera. Stör mig som fan om jag hittar stavfel i en bok, i ett kommentarsfält… not so much.
Varför är Bhutan med på den röda listan som nu föreslagits, dvs länder med inreseförbud? Bhutan är väl någorlunda demokratiskt och i huvudsak buddhistiskt
Har inte kollat men spontant låter det som utmärkta skäl i Trumps värld.
De mäter inte sina framgångar i pengar utan i lycka. Det är ett hot mot Thumps världsordning.
Annars så tror jag det har att göra med att de tar ganska rejält betalt för att besöka landet och det tycker Thump ska straffas.
Agent Krasnow har 2 definerade uppdrag:
1. Splittra EU, NATO och samarbetet mellan de demokratiska västländer, så att det skapas grobund för fascism, nationalism och oligarki.
2. Krascha USA’s Ekonomi, så att federationen inte längre är ett hot mot den nya multipolära världordning.
Trumps “deal with the devil” :
Obegränsat makt i det nya amerikas oligarki.
Punkt nummer två lyckas han ju bra med, men ang punkt nummer ett så tror jag aldrig att EU varit så ense om någontig som just nu (minus Ungern såklart)
Ang. Punkt nr 1 har han än så länge “bara” lyckats slå en spricka som efter ett jordskalv magnitud 9,9 mellan USA och i princip alla dess allierede.
På både kort och långt sikt behöver Europa ett USA som går att lita på, inte trump och hans lakajer.
Chris O om att UZA lägger ner Voice of America och Radio Free Europe
https://threadreaderapp.com/thread/1901043903656001913.html
ChrisO_wiki @ChrisO_wiki
10h • 10 tweets • 2 min read • Read on X
1/ The apparent intention to destroy Voice of America and Radio Free Europe/Radio Liberty comes with a bleak conclusion: the United States is no longer interested in promoting democracy, because it’s no longer interested in democracy.
Som sagt, vill man finansiera det från DU är det bara att börja. 130 miljoner dollar per år? Borde t.o.m SIDA klara av.
Nu vet jag. Använd RFE gentemot USA. De behöver ju uppenbarligen veta mer om det sanna Europa och är ju i princip på nivå med Östeuropa på sovjettiden idag.
Så säg att vi stoppar in 130 miljoner för nuvarande verksamhet och sen ytterligare 130 miljoner för att sprida europeiska narrativ i USA.
”Radio Free America”.
Fn, min bästa ide på 4 år och den kommer aldrig att inträffa. Jag vill vara diktator för en dag!! Snälla?
DU = EU
Omni länkar till AB, DN, Expressen, SvD, GP, Sydsvenskan.
https://omni.se/ledare-trumps-europahan-en-rekyl-for-extremhogern/a/OoB0oO
Ledare: Trumps Europahån en rekyl för extremhögern
Av Olle Bengtsson
Publicerad 16 mars, 10:08
Lägger länken här eftersom det är politik.
Lars Calmfors om att det inte är tillräckligt.
https://omni.se/ekonomiprofessor-kritiserar-forsvarsplaner-forstar-inte/a/gwOKkA
Expert: Varken regeringens eller S försvarsplan är bra
Av Jesper Karlsson, Omni Ekonomi
Publicerad 16 mars, 09:45
Nu hoppar vi ju duktigt i trådarna men det Calmfors är inne på är ungefär vad jag menar i Ukrainatråden (Tesla etc).
Finns ju inte på kartan att de radiostationer som nämns kommer att räddas då man inte ens kan enas om skattehöjningar etc.
Alla håller hårt i stålarna och tycker att någon annan ska betala. Gäller oavsett om vi pratar privatpersoner eller stater.
Jag skulle vilja röra om i nomenklaturen lite: Vi kallar hädanefter Washington för Muskva eller Muskow istället. Det blir enklare så.
Krasnov –> Crashnow, eller Cashcow om man är oligarkkamrat.
USA –> USSA (United Soviet States of America)
…
Ja, mycket enklare, instämmer jag, och lägger till Fascington .
Intressant artikel i DN av Peter Wolodarski om Trumpetunionen
https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-snalla-kop-en-tesla-vadjar-trump-och-visar-sin-svaghet/
Ett av de mest pinsamma och skämskuddemässiga ögonblicken i amerikansk presidenthistoria.
Och då ska gudarna veta att det finns att välja på 🙂
https://omni.se/ecb-ledamoten-usa-riskerar-att-utlosa-en-global-finanskris/a/kwG1X9
ECB-ledamot: USA riskerar utlösa global finanskris
Av Jesper Karlsson, Omni Ekonomi
Publicerad 16 mars, 12:55. Uppdaterad 16 mars, 13:11
https://omni.se/trumps-handelspolitik-skapar-osakerhet-for-centralbankerna/a/gwOKGq
Trumps politik försvårar för världens centralbanker
Av Jesper Karlsson, Omni Ekonomi
Publicerad 16 mars, 14:22
https://omni.se/trump-vinner-igen-i-golf-kand-som-extrem-fuskare/a/EygXb3
Golfsäsongen 2025
Trump ”vinner” igen i golf – känd som extrem fuskare
Av Mattias Magnusson
Publicerad 16 mars, 21:10
Att smaka på sin egen medicin…..
Dum och dummare…
https://x.com/ladyjaujau/status/1900800053452693660
Underbart! 😅
Fantastiskt!
Vita huset är ju vitt.
Trump har ju ett stort intresse för estetik och har en distinkt smak, borde han inte förgylla vita huset?
Och förstås lägga till lite mera gyllene ornamentering för att visa att han är den största, bästa, rikaste ledaren?
Lugn, det kommer.
Hoppingivande artikel från The Atlantic:
https://www.theatlantic.com/international/archive/2025/03/trump-populism-britain/682055/
Trump har skrivit att han kommer gå efter alla de personer som Biden benådade för sin roll i att utreda och åtala de inblandade i 6/1-upploppet. Han anser att benådningen inte är laglig och kallar Biden för en skurk.
Lite uppmuntran behövs när det känns för bedrövligt med The Shite House
https://www.youtube.com/watch?v=n804BwrNwQo
Det finns många konspirationsteorier om att Trump skulle vara någon slags rysk agent, men det finns åtskilliga andra möjliga förklaringar, som är minst lika lätta att förena med vad vi i övrigt vet. Tror inte ett dyft han tar instruktioner av någon. Kan inte föreställa mig att han går att instruera på det viset. Men han går säkert att manipulera. Ockhams rakkniv gör att jag tror att det gör alla som kan, i synnerhet ryssen och de är nog hyggligt framgångsrika med sin manipulation. Men precisionen är nog inte så stor att man tala om att “styra”. Föreställer mig att Putin nog till och med är lite förbluffad över hur bra det går. Tror istället nyckeln till att förstå Trump är att han inte, egentligen, bryr sig om hur han gynnar (eller missgynnar) USA:s intressen; han bryr sig om hur USA gynnar (eller missgynnar) hans egna intressen.
Det räcker bra med att endast förstå att Trump är på Rysslands sida. Orsakerna därtill kan man diskutera i oändlighet och säkert finns det inte bara en orsak utan många. Helt klart av de uttalanden som Trump gjort är dock att han tänker sig ett omfattande handelsutbyte med Ryssland, där USA ska få tillgång till billiga råvaror i form av olja och mineraler från Ryssland. Detta för att sätta större press på Kanada som är det land som USA importerar klart mest råvaror från. Just att göra Kanada till den 51:a delstaten drar Trump upp i tid och otid och där ligger nog hans främsta utrikespolitiska mål. För att klara av detta mål tänker sig Trump att han kan knäcka Kanada med höga tariffer på deras råvaror. Dock måste USA ersätta importen därifrån och då ligger förstås Ryssland bra till med sina stora råvarutillgångar.
Men detta är som sagt bara en orsak av flera till att Trump står på Rysslands sida.