Den så kallade amerikanske presidenten Donald Trump uppmanar nu till att köpa en Teslabil och att den som köper en Tesla stöder Musk och Trump, och att Trump själv tänker köpa en Tesla. Han proklamerade också att det är illegalt att bojkotta Tesla. Huruvida hans väljare och utländska sympatisörer har lönerna att göra det samma är en annan fråga, särskilt som de älskar fossila bränslen.

Denna artikel är ett försök att erbjuda bloggens kommentatorer daglig trumpati så de kan skriva om Trump i någon annan tråd än den om Ukraina.
Donald Trump postade på sin egna plattform Truth.social:
“To Republicans, Conservatives, and all great Americans, Elon Musk is “putting it on the line” in order to help our Nation, and he is doing a FANTASTIC JOB! But the Radical Left Lunatics, as they often do, are trying to illegally and collusively boycott Tesla, one of the World’s great automakers, and Elon’s “baby,” in order to attack and do harm to Elon, and everything he stands for. They tried to do it to
me at the 2024 Presidential Ballot Box, but how did that work out? In any event, I’m going to buy a brand new Tesla tomorrow morning as a show of confidence and support for Elon Musk, a truly great American. Why should he be punished for putting his tremendous skills to work in order to help MAKE AMERICA GREAT AGAIN???”
Så nu vet vi det. Köper du inte en Tesla är du en “radical left lunatic” och det är alltså ett politiskt ställningstagande mot allt som Elon Musk står för, inklusive dennes syn på minoriteter, kvinnor, fascism, fundamentalism, stöd för högerextremister i Europa och stöd för Putin och angrepp mot Ukraina. Köper du en Tesla stöder du Elon Musk enligt Trump och det är så det ska tolkas.
Att köpa en ny Tesla idag är en politisk handling enligt Donald Trump och visar stöd för fascisten, anti-demokraten och fundamentalisten Elon Musk, och hans arbete i den amerikanska regeringen som ej godkänd av kongressen.
Ska man se något positivt i det hela så är det ju progressivt av Donald Trump att hylla en invandrare. Förvisso med rätt kön och hudfärg, men likväl en invandrare, och Trump avskyr annars invandrare. Men med rätt tillståndspapper (dollar) så är det förstås en annan fråga.
Trumps väljare kanske dock inte har lönerna för att köpa en Tesla och iaf i Sverige brukar hans stödjare vara mer eller mindre fanatiska fossilbilister, så det bär nog emot att köpa en elbil. Om de mot förmodan skulle ha råd så är det iaf bra för miljön, och vi lär väl få höra att “jag har alltid varit positiv till elbilar, särskilt Tesla” från det hållet snart nu när Trump berättat för fåren vad man ska tycka i frågan.
361 kommentarer
Först! Innebär det att jag måste skänka en slant till Trump?
Man bör alltid ge en slant till den store ledaren…
Glöm inte att tacka honom också för att du får ge honom pengar.
Och glöm för allt i världen inte kostymen!
Och glöm för fan inte, att be om ursäkt…
“Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att du missförstod mig. Du har nog aldrig varit tio meter från nedslagsplatsen för en rysk ballistisk missil mot en lekplats.”
Nej! Men kan det inte innebära att du åläggs att komma på ett unikt och passande epitet eller skällsord?
Seså, köp Teslaaktier nu. Försäljningen kommer rusa när Trumpväljare köper Teslor.
Och vi vet ju alla hur Teslas värdering förhåller sig till företagsekonomiska fundamenta. 🙂
Ja, det kanske är dags nu.
Vore ju fruktansvärt om det kom fram att jag aldrig ägt en Tesla-aktie eller en fond med Tesla.
Det är väl snart likställt med dödsstraff.
Ska fundera på det, när EBIT-multipeln har gått och blivit ensiffrig.
Ensiffrig? Med Trump som VD? Optimist. 🙂
AP fonden köper mer Teslaktier i detta nu.
Tror de tyckte den var undervärderad. Själv brukar jag också göra det med alla bolag med PE under 100 😉
Tycker ändå det är viktigt att vi lyfter fram att The Donald har tydligt deklarerat att detta inte bara är dåligt utan att bojkotten av Tesla är en illegal bojkott. Som jag skrev i ekonomitråden så inväntar vi nu bara beslutet om att alla som bojkottar Tesla klassificeras som illegala kombatanter och med alla till buds stående medel kommer bekämpas av USAs samlade krafter. Det sägs redan nu att som första säkerhetsåtgärd kommer USA att annektera Grönland och Panamakanalen då man menar att Teslabojkotten är synnerligen stark just där…
Det är faktiskt häpnadsväckande hur ogenerat de försöker håva in pengar. Här är en spännande genomgång som visar på sätt att även kunna få betalt så det inte syns. Känns väldigt stabilt och demokratiskt. https://www.youtube.com/watch?v=hycoCYenXls
Tror att du är inne på rätt spår. Misstänker att det finns ovanligt få Teslor just på Grönland
Men hur vet man vilka de där Teslabojkottarna är? Att bojkotta betyder ju bara att vägra köpa. Kan ju finnas — finns säkert! — en massa lömska smygbojkottare som inte gör något väsen av sig, inte demonstrerar med plakat och banderoller, inte vandaliserar Teslabutiker etc… Men ändå, helt i smyg, köpvägrar!
Finns bara ett sätt att komma åt dem: Gör det obligatoriskt att köpa Tesla, bura in alla som inte köper minst en! (Nästa steg: Minst en per familjemedlem… OK, per familjemedlem med körkort då.)
Är inte incel en diagnos som det är styggt att sparka ner på?
https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2020-03-04-kvinnohat-och-valdshyllningar-i-digitala-incelmiljoer.html
Uppenbar igen ett handi, förlåt funktionsvariation.
Funktionsvarierade behöver inte med nödvändighet vara sympatiska. Som till ex de sykopatnarisiter med grandios självbild denna artickel behadlar.
Stoppa in ett l på lämlig plats
Orkar inte diskutera funktionsnedsättningar utanför arbetet.
Vita medelålders män* är knappast en svag och utsatt grupp. Det är på de som redan ligger man inte ska sparka.
*jag är en vit medelålders man så enligt principen only a ginger can call another ginger ginger så får jag hacka på vita medelålders män.
Jag är rödhårig (innan det blev grått).
Bara vitingar som kan vara i ofrivilligt celibat?
Hela incel invektiv grejen ger “de populära mobbar nördar” vibbar.
Sedan är radikalisering genomgående obra.
Alla tummar är fingrar men alla fingrar är inte tumma.
Incels är inte nördar, utan generellt sunkiga rövhattar som ingen kvinna vill röra vid. Nördar har väldigt lätt att få ligga.
+1, nördar får tjejer, om än ibland att de får vänta till efter högstadiet.
Incels tror att ”ingen tjej vill ha mig, därför hatar och plågar jag tjejer”, när det kausala sambandet egentligen är omvänt.
Obs!!! Kan innehålla spår av fördomar…
De klassiska nördarna var intresserade av ny teknik, IT och andra relaterade saker, samt läste sci-fi och fantasy. Detta ansågs töntigt och de blev mobbade och fick inga tjejer.
Nu är tekniken lättillgänglig och kräver inga specialkunskaper, och fantasy och sci-fi är mainstream. De klassiska nördarna har inte samma sociala stigma, är fortfarande högpresterande och har få problem att ta sig fram i samhället. Samtidigt har den typen av killar som tidigare mobbade nördarna slutat spela fotboll och mecka med bilar och istället anammat nördarnas intressen utan deras kompetens eller specialintressen. Detta gör att de har tappat sitt sociala sammanhang genom att faktiskt träffa andra på riktigt, de presterar fortfarande inte i skolan och det finna inga tjejer att imponera på. Här har vi incels…
Blir lätt fel när man använder utländska begreppet, menade det svenska tönt, vilket inte direktöversätter till nörd.
De som självidentifierar med den offerkofte indränkta online subkultur behöver hitta Jesus eller någon annan exit föreningen.
Jag är ju både nörd och tönt, men har aldrig upplevt det som svårt att få ligga.
Som KEYSTONE skrev
De som var ballast i grundskolan, blev inte sällan rätt misslyckade som vuxna. Medan nördarna som satt längst fram, är dom som tjänar kosing >30 års ålder (när studierna är klara).
Rövhattar har svårt att få ligga.
Rätt många kvinnor identifierar sig med töntarna och nördarna.
Som välutbildad och välbetald krävs det rätt svåra problem med personligheten för att få vara oliggd
Tidigare M: “De som var ballast i grundskolan, blev inte sällan rätt misslyckade som vuxna.”
Ja, det är väl rätt självklart att var de bara ballast så blev det inte mycket av dem. Det är för lastens skull man sätter segel, inte ballastens. Eh, vänta nu — nä just nä, det var kanske inte sådan ballast du menade.
Det här är ju hur kul som helst, om jag inte köper en Tesla är jag alltså en vänsterextremistisk idiot och om jag köper en Tesla så är jag per automatik med i team Trump – känns som att man ligger helt rätt med en Subaru…
En Subaru är ju ett extra statement, åtminstone i USA, då de haft omfattande reklamkampanjer mot en av Trump och Musk avskydd målgrupp. Avskydd utom på porrfilm, förstås.
Man skall inte sparka på de som redan ligger.
Därmed ok att sparka de som inte får ligga?
Lars är hård men rättvis mot incels 🙂
När Bloggarjäveln sparkar darrar Fantomen.
Bloggaren är hård mot dom hårda
🙂
Only we who wons Subarus know…
Att bli en radical left lunatic låter inte helt dåligt.
Men jag tror ändå att jag avstår 👍
Men det är ju olagligt att avstå!
Med tanke på vem det är som kallar en det så ska det nog ses som en hedersbetygelse i stil med JBE. (*)
(*) Det sägs (något humoristiskt) att under frigörelseperioden från krigsslutet till ungefär 70-talet, var JBE (Jailed by the British Empire) den högsta utmärkelsen en självständighetskämpe kunde få.
Clickbait för alla ängsliga människor!
“Vad ska grannarna tänka?”
“Är jag nasist nu?”
Felpost. Inget svar till Medarbetaren
Undrar vad de andra amerikanska biltillverkarna tycker om Teslas favorisering från the shithouse?
Det är nog inget större problem, det ska ju ändå inte finnas några laddplatser tydligen. Här var’e bensin, prima bensin! Vaddå, kör du på el? Här har du ett finfint elverk också! Schladden bjuder vi på!
Snabba kast! Upp och ned, hit och dit.
https://www.dagensps.se/motor/u-svang-usa-stanger-statliga-laddstationer-for-elbilar/?_gl=1*50yh54*_up*MQ..*_ga*ODc2OTU0MTg2LjE3NDE2OTc0NzI.*_ga_TTXEPVRLPV*MTc0MTY5NzQ3Mi4xLjEuMTc0MTY5NzU3My4wLjAuMA..
Undrar om min hund har slickat på tangentbordet?
Tror snarare så här: undrar vad tesla tycker om det här?!
Rent praktiskt så alienerar Trump en stor del av USA-marknaden från att köpa Tesla för att göra reklam i en målgrupp som inte tycker elbilar är riktiga manliga bilar.
För varje uttalande som Trump och Musk gör så blir min blankning av Tesla mer värd!!! Gött
Aldrig att jag säljer min japan! Den ska få gå i pension tillsammans med mig!
Om man aktivt väljer att inte köpa bil över huvudtaget? Är jag fortfarande en radical left lunatic då? Så många frågor och inga svar!
Jag erkänner. Jag har inget körkort…
Kommunist!
Bor inte du i Norrland? Får man inte körkort med modersmjölken där?
Bor i Norrland, familj i Göteborg.
Man kan ju tro att norrlänningar är helt uppslukade av sina bilar men då har man aldrig träffat en Göteborgare…
Behövs det körkort i Nortland? 😉
Om du väljer att inte köpa bil alls så väljer du per definition att inte köpa en Tesla (okej, det kan väl diskuteras i vilken mån det är en bil och i vilken mån det är en fjärrstyrd tvåtons uppsättning övervakningskameror…) och är alltså en radikalvänsterknäppjök JA!
Går det inte att köpa en NFT-Tesla? Även de utan körkort bör ju kunna undvika illegala ickeköp!
Tror den har blockkedjedrivlina.
Och den är tyvärr eldriven. Borde de inte styra om de där stoppade “transmuspengarna” till forskning om fossildrivna NFT:er?
Vet inte hur jag ska ställa mig till detta. “Underbart!” eller “Äntligen!” eller “Jäklar också!” är alla tänkbara alternativ. Lutar mot att det är ett rimligt epitet, då jag helst undviker amerikanska övervakningstjänster överlag. ⬅️😜😜
Min gamla Land Rover lär få rulla många år till. Den är både tidlös och klasslös och man blir ständigt mött av ett glatt leende 🙂
Vad som är mer allvarligt är att gruppen “Radical left lunitics” inbegriper alla vettiga mäniskor och institutioner. Domstolar till exempel. Alla ska förföljas som inte stöder dåren.
Kommer att fortskrida med accelererande galenskap till det att den amerikanska ekonomin går riktigt dåligt. Då har amerikaner en tendens att snabbt tappa förtroendet för den politiska ledningen.
Smart drag av Musk dock, det kommer att leda till ökad försäljning i USA vilket Tesla behöver.
Dagligen färska ångande brakskitar från Rumpmunnen i Skita Huset.
Kul. Det gör det ännu svårare för de få som försöker hålla sina teslaköp opolitiska. Jag blir mer och mer säker på att Trump är ett Puttefnask. Precis som husse så får hans planer rakt motsatt effekt mot avsett.
Det går inte att hålla det opolitiskt längre att handla med Trumpistan.
Utöver noll Tesla så blir ju nedan aktuell igen
Ingen Ford på min gård
Är det verkligen Tesla vi vill ha? Lalala. Till varje tänkbart pris. Är vi alldeles säkra på det? Att det värsta av allt är min gamla bil? Med Teslan kommer segraren. Med Teslan kommer segraren och han som slogs och stred får på böjda knän och med huv’et lågt ta emot Teslans fred. Och när se’n tungan slitits ur hans mun och hans ögon skrapats ut
och när ben och armar bundits hop med Teslans knut och när han har fått en trasa i sin mun så att ingen hör ett ljud
då har allting blivit normalt igen och alla kör Teslor. Lalala.
😅👍
Shit också! Jag som inte köpt en Tesla idag ligger illa till. Väntar bara på att en svart helikopter landar framför huset.
Jag tror inte du behöver oroa dig. De ödslar nog inte tid på att landa.
De skickade en B52 till min balkong… kan det vara för att vi köpte Skoda?
Trumos kärnväljare tillhör nog den amerikanska nazimilisen så där finns garanterat köpare. Jag håller ändå på att majoriteten av US-medborgare har nog med sunt förnuft för att kunna avgöra själva.
Men jag kan ha fel, det har hänt.
När denna tråd kom upp så vill jag gärna länka till KESOs tråd i ekonomi spalten nu i morse. Vet inte vem Murphy är men intressant läsning. Man mår lätt illa!
https://www.murphy.senate.gov/newsroom/press-releases/murphy-six-weeks-in-this-white-house-is-on-its-way-to-being-the-most-corrupt-in-us-history
Helt otroligt att det där inte rapporteras mer om. För normala makthavare är det rimligt att inte utsätta sig för risken om jävsmisstankar men Trümp verkar ha fått frikort efter att skakat av sig det under första mandatperioden.
Korruption på olympiska nivåer med Trump. Murphy är en av mycket få senatorer eller andra folkvalda som (i mitt tycke) har en retorik som matchar det extrema läget som landet befinner sig i.
Alltmdet här tas upp MSNBC och mycket av CNN, men eftersom dessa mittenmediernär stämplade som kommunistiska så tittar folk på Fox News eller än mer högerextrema kanaler och där rapporteras det knappt alls (eller vinklas kraftigt).
Det är så oerhört mycket som är fullkomligt vansinnigt med att Trump låtit (och de republikanska ryggradslösa kräken låtit det passera) en ketaminpundare helt utan säkerhetsklassning – han var under utredning för sina omfattande kontakter med ryska och kinesiska ledare – som inte kan ställas till svars av någon att gå in och rota fritt i alla statsapparatens system, inklusove att lägga in egen kod i systemen. Inte nog med att han och hans lika obehöriga hejdukar sagt upp folk huller om buller och tydligen också makulerat hemligstämplade handlingar, de har nu tillgång till personuppgifter, inklusive kontouppgifter och socialförsäkringsnummer, om alla skattebetalare och bidragstagare i hela USA. Kommer de uppgifterna i fientlig makts länder, vilket känns lika säkert som amen i kyrkan, kan de lamslå USA fullständigt, utan att ens behöva göra något militärt.
Trots det ovanstående är dock det som stör mig mest ändå ketaminpundarens helt ogenerade ljugande, hans fullkomligt oförblommerade högerextremism och hans megalomani. En människa som är oerhört lindrigt frisk i knoppen, precis som Fjantaführern själv. Och detta har de ryggradslösa republikanska kräken krattat manegen för.
Har alltid trott att den genomsnittlige Teslaköparen i USA varit miljömedvetna, liberala anerikaner i stater nära kusterna med relativt sett god inkomst, vilka ofta också är positiva till ukrainastöd.
Så är inte det enklaste, om Trump vill stödja Musk, att helt enkelt lägga om politiken till att passa Teslas köpargrupp?
Vad hände med drill baby, drill?
Han har ju lovat att sänka priset på bensin. Ett sätt är att minska efterfrågan…
Det skulle kräva insikt. Och eventuellt också förmåga till konsekvenstänk bortom “skrika högt, få godis”.
Trump och Musk har konsekvenstänk i nivå med treåringer, de har konsekvent gått in för att pissa i ansiktet på liberala, välutbildade, miljömedvetna, tänkande icke fascistiska amerikaner med ett sadistiskt leende på läpparna… och sen blir de förvånade och förbannade när samma människor inte köper deras produkter.
Stämmer bra. Hittills har Tesla köpts av Early Adopters. Trumps väljare finns i majoriteten och Laggards. I Europa tog det några år, sedan började majoriteten köpa. Om samma sak händer i USA lär försäljningen påverkas positivt av att Trump stödjer Tesla.
Sett till totala antalet sålda bilar är Tesla marknadsandel i USA liten, så det finns potential. Tror inte en bojkott från de civiliserade lagren påverkar lika mycket som försäljningspotentialen hos majoriteten.
Teslas välvilja att subventionera kreditköp faller nog också väldigt väl ut i ett land där väldigt många lånar till bil.
Vanligt folk har inte råd att köpa Tesla och kommer inte heller att göra det eftersom Raket-musken är genuint impopulär.
Jag förväntar mig att alla som jobbar på företag som erbjuder tjänstebil från Tesla nu ser till att uppmärksamma ledningen på att inte skaffa nya leasingkontrakt med Tesla. Kanske enkelt om man vill stödja Ukraina.
Det har redan skett. Ett stort problem är andrahandsvärdet efter leasingstidens slut där prognosen numera inte ser bra ut. Ett annat är reparationer. Jag misstänker att Tesla körs hårdare än andra elbilar (s.k. körglädje). Ett tredje är budskapet. Fråm miljövänlig till nazicar.
Med inspiration från Nordkorea är det väl dags att utnämna:
Den store ledaren
Den käre ledaren
Har bara lite svårt bestämma mig för vilken titel som passar bäst till Muskowitch respektive Orange Manbaby
Den evige ledaren
Den evigt orangelysande solen 🥳
Trump är större än Musk. Rent fysiskt, alltså.
Little Rocket Man?
Den fete ledaren?
Jag tror inte att Trump är en speciellt bra ledare. Alldeles för stort motstånd för att kunna användas till det.
Bara höj spänningen………….
Ohms lag
Det var oschysst. Man kan ju i alla fall prova innan man dömer ut hans konduktivitet. Med högspänning.
Då ska den upp rejält, minst 1 MV; allt under 900 kV är för kattskinnselektriker (gammalt talesätt på jobbet).
Jag har vid upprepade tillfällen benämnt nuvarande nordkoreaboss den lönnfete ledaren. Med liknande vokabulär kan man tänka sig något i stil med den svamlande ledaren. Sedan kan vi använda den påtände/nerknarkade ledaren för muskolini. Vicepuckot lutar jag åt att kalla den illvillige/ondsinte/infame/perfide ledaren – jag misstänker starkt att han är ett värre hot än den demente ledaren. Jag hoppas nästan att morotstroglodyten håller sig kvar, så vi inte råkar ut för hans reserv.
Vice Vance kan vi väl kalla för eyelinerledaren, ögonskuggan eller den kosmetiske ledaren?
Alltså, de dyrkar varandra så mycket att de snart inte når längre in i varandra. Så jag föreslår brunögat rakt av.
Kim Il Sung gick ju en legendarisk golfrunda på 38 under par.
Väntar bara på ett tillkännagivande från Vita Huset om att Trump äntligen slagit detta.
Undrar hur investerare kommer reagera om Trump förverkligar sina planer på annektering av Grönland och Panama? Ännu mer panik efter att fler säljer av amerikanska värdepapper. Eller jublar de rika över att bli ännu rikare?
tRump har fullbordat rundgången av trianguleringen av motståndarna. Från “…drill babydrill..” till att det skulle bli förbjudet att köpa annat än en batteritesla!
Hahaha, dagens bästa!
I så fall tror jag mer på att Trump krattar manegen för morgondagens introduktion av Tesla model D.
D som i Diesel.
Grävlingen. Idag var du fruktansvärt rolig. Blockkedjedrivlina och D som i Diesel. Hahaha
tRump har fullbordat rundgången av trianguleringen av motståndarna. Från “…drill babydrill..” till att det skulle bli förbjudet att köpa annat än en batteritesla!
Undrar om Trump tänker försöka få Ryssland att bli en amerikansk delstat mot att Putin får behålla livet och en massa dollar. Det hade ju varit en deal.
Resultatet blir snarare Oblast America.
Undrar hur teslaägare ser på att Trusk kan stänga av deras bil bara sådär, som vilken F- 35 som helst? Ditt nylle fastnar på bild när du demonsterar mot trusk- poff, kommer inte in i bilen, eller den tar oförklarligt eld eller nåt.
Borde finnas en marknad här. Jailbreaka teslor och ta över uppgraderingar, service mm mot en avgift. Behöver förstås vara en medborgare höjd över varje misstanke. Dessa företag kanske måste hålla sig med bara säkerhetsklassad personal?
Eller när självkörande teslor helt plötsligt ökar farten till 200 knyck och kör in i en betongvägg för att man varit stygg.
Och av en ren slump så kommer Tesla inom kort att låta uppföra, för ändamålet, lämpliga betongväggar i anslutning till alla sina superchargers.
Jag raderade Tesla-appen för ett tag sedan, vill inte ladda på deras stationer mer.
Frågan är då, har jag gjort mig skyldig till brott och riskerar haffas i tullen om jag reser till USA?
Kanske blir en ny fråga att ställa när man ska fylla i inresevisat, alltså det där om n*zi och kidnappade barn. Vilket apropå får mig att undra om det kanske numera är bra att kryssa i “Ja” på dessa frågor?
Resa till UZA?!?!?
Rent hypotetiskt 🙂
Spara pengarna, resan kan bli gratis. Sverige har utlämningsavtal med USA…
Om NI inte sett denna video så är det dags! Korruption ala multum!
https://youtu.be/hycoCYenXls?si=8FWcIixeAxgTfSUe
Finns tom text + video ovan. Samma som KESA la upp i morse i ekonomitråden. Lättare att läsa för en del.
Korruption De Lux
Ett exempel efter att ha lyssnat är att du kan köpa ett möte med DT för 5 miljoner $. Inte är det statskassan som fylls på utan DT:s plånbok. I sanning korruption.
Okej, vi kör en crowdfundingkampanj! Känns som att det skulle vara en bra deal att omfördela några veckors Ukrainabidrag till att få ihop ett möte mellan några lämpliga personer på ena sidan, och Trump och Vance på andra.
Kinesiska myndigheter f#rbj#d tidigare blankningen av aktier för att stötta aktiemarknaden.
Fortsätter Tesla aktier att sjunka på börserna kanske $onald T. gör sammaledes som sina förebilder.
Jag vill minnas att Kinesiska myndigheter helt sonika förbjöd försäljning av aktier vid vissa nedgångar men jag kan minnas fel här…
Teslaaktien går kraftigt upp idag (hittills) efter att fallit i någon vecka. Korrektion eller folk som tror MAGA-folk faktiskt kommer gå ut och köpa elbilar?
Tesla aktien upp nu 1,3% Det kan man inte kalla “kraftigt upp”.
Korrektion efter en kraftig nedgång är det.
4.88% upp idag när jag kollade nyss, det tycker jag låter rätt kraftigt. Minskar sista veckans nedgång till ca 15%.
Ja, 4,88% är en bra uppgång.
Det gäller att titta på RÄTT diagram. Det som jag tittade på hade eftersläpning men visar NU på +4,90%
Det där säger ingenting då MAG7 är upp 0.7% i skrivande stund.
Annars är det skakigt på marknaderna efter Trumps utspel gällande tarifferna på 50% mot Kanada.
Shit, är han på 50% nu? Det har jag helt missat och Kanadensarna sitter och avvaktar aggressivt på att dra ur sladden för elexporten till USA. Det här kan bli episkt (i brist på bättre ord)…
@Brasklapp 15:52, ja det är 50% som är senaste budet, från och med onsdag alltså imorgon. https://www.cbc.ca/lite/story/1.7480309
Hoppas på en Dead Cat Bounce
Det är lite som att göra 2-7 i en fotbollsmatch.
Blev det inte 7-1..?
Nu är Tesla på minus igen. Utförslöpan återupptas.
Och på plus…
Och på minus…
Och på plus…
Och på minus..
Hinner fan inte med här 🙂
“Det går fort i hockey”
Bra initiativ till separat tråd för Agent Orange och Ketaminov. Började bli ganska less på att läsa om dem i Ukrainatråden.
Trump är en man av folket, just nu gör han det billigare för vanligt folk att köpa aktier.
Men tråkigt för alla de som redan ligger inne på börsen.
Och som sagt var så återstår frågan NÄR skall man gå in å köpa? Inte så lätt att veta.
Buffet måste sitta i Omaha och vråla go Donald go…
🙂
Det där var en av dagens bästa kommentarer!
Illegal bojkott! Haha, så nu är det olagligt i USA att inte köpa en Tesla … eller två …
😀
Han passade givetvis på att påpeka att det var olagligt att inte rösta på honom också. Snacka om att gubben har tappat rätt många skruvar nu.
Jag trodde för övrigt att det var olagligt för en president att göra reklam för privata företag, men skit samma när det gäller just den där snubben, han står ju numera helt över lagen och gör vad han vill med vad som helst.
Härhemma i Sverige ska vi förstås jobba vidare på att frigöra oss från amerikaniseringens skrikrosa paljettskynke.
Det är säkert bara kutym att man inte gör så.
Nu är vår hjälte igång igen.
50% i tariffer på stål och aluminium från Canada.
Börjar gälla imorgon.
Inga problem, Boeing får bygga sina plan av ospead Al från återvunna Cambodjanska ölburkar.
👊 radical left lunatic treaty organisation 👊
Varför kan en amerikansk president öht göra så? Konstitutionen säger välan att det är kongressen som beslutar om skatter.
Det är på Truth Social man får höra sanningen.
Ja det hör man ju på namnet, heter det “truth” så måste det ju vara sant.
Funkade i Sovjet. Ryska ordet pravda betyder väl “sanning” eller något i den stilen?
Handelstullar är väl iofs rent tekniskt inte skatter.
Enligt Trump själv så bestämmer han allt nu. Och eftersom republikanerna är ryggradslösa kräk så låter de honom hållas, vilket innebär att man endast kan gå till domstol för att stoppa honom. Vilket tar tid och så har vi HD med en majoritet korrumperade domare.
Nu när Tesla hade klättrat tillbaks 1,5 procent också…
Var nära dollarn inte rasade idag. Då måste han göra nått korkat
Förklara krig med Kanada….
“American family seeks asylum in Canada, citing Trump”
https://www.cbc.ca/lite/story/1.7480069
Utgår från att apelsinnisse också köper en massa processorer fron Nvidia, surfar Facebook och köper extra abonemang på Netflix med mera.
Samt super till rejält på bourbon.
Trump är rätt aggressiv nykterist sägs det
Bjuder på några klassiker från Trump Vodka:
“Success Distilled”
“Trump & Tonic” (T&T)”
Tyvärr innehåller länken fake news och det påstås att Trump exporterade vodkan till Ryssland 2007.
Det skulle ju aldrig vår hjälte göra:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trump_Vodka
Men finns det ingen som helst reglering för regeringen att vara objektiv och neutral mot företag? Hade Obama gjort ett liknande ställningstagande så hade folk inte varit sen med att skrika mutor osv…
Vänta några dagar så låter det så här:
Köpt en Tesla? Det tror jag inte jag kan ha gjort.
Trump dubblerar ståltullarna på Kanada till 50%.
Hamnade fel, sorry
Nästa steg blir nog ett försäljningsförbud på teslaaktier.🤯
Det vore iofs spännande. Vem köper man från då?
Inga fasta regler, bara normer. Alltså kan man bryta mot dem eftersom det inte finns några verksamma sanktionsmedel utöver social stigmatisering.
Med det sagt så regerar ju Trump just nu genom att hela tiden utlysa nationellt nödläge på det ena området efter det andra. Där kan kongressen faktiskt stoppa honom – kongressen har befogenhet att avlysa dessa nationella nödlägen.
Teslaaktien är illa ute om Trump måste in och haussa den.
Just nu upp men det har nog vänt vid dagens slut. Antalet ägare på avanza minska långsamt.
Ok, nu är det dags för proud boys och andra rednecks att börja köpa Tesla. Det kommer bli en syn för gudarna.😂
Som tidigare nämnts i tråden; Hur tar de andra biltillverkarna som General Motors, Ford och Stellantis att The Donald uppmanar folk att köpa en konkurrent? Kan han inte lika gärna köpa en Chevrolet också i morgon?
Alltså jag tycker det är så fantastiskt kul att en högernationalistisk rörelse av unga, vita, heteromän har valt att kalla sig det mycket gayklingande “proud boys”. Dom har i vart fall humor…
Tom of Finland’s proud boys. https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_of_Finland#/media/File:Physique_Pictorial_Vol_17_No_1_Tom_of_Finland.jpg
Trump dubblerar ståltullarna på Kanada till 50%.
från EX-pressen.
“Detta kommer att träda i kraft I MORGON BITTI, den 12 mars”, skriver han.
Enligt Trump är anledningen att den kanadensiska delstaten Ontario har höjt priset på sina elleveranser till USA med 25 procent. Det berör cirka 1,5 miljoner elkunder i de amerikanska delstaterna Minnesota, New York och Michigan.
“Jag kommer inom kort att utlysa ett nationellt nödläge för elförsörjningen inom det hotade området. Detta kommer att göra det möjligt för USA att snabbt göra vad som måste göras för att lindra detta kränkande hot från Kanada”
“lindra detta kränkande hot” Han låter som en annan dårfink eller har jag fel?
Var inte det bara ett hot från Ontario?
Tydligen skall det gälla från måndag. Så the D måste därför, för att visa sig vara störst bäst och vackrast, införa tullar innan dess.
Nej, det är skarp eldgivning. “after the province imposed a surcharge on electricity” https://www.cbc.ca/lite/story/1.7480234
Ah, läste “on monday” som “på måndag”. Antar det som menades var “on monday” som “i måndags”.
Här ser vi verkligen på dubbelmoralen när det gäller Ryzzlands bombningar i Ukraina som han säger “det skulle jag också gjort…”
Istället säger han nu
“He went on to accuse Canada of “stooping so low as to use ELECTRICITY, that so affects the life of innocent people, as a bargaining chip and threat” in the trade war his administration started.”
Kanske borde stå “innocent AMERICAN people…”
…kanadensare är också amerikaner…
Och stackars, stackars Elon.
När farbror presidenten måste uppmana folk att bojkotter är illegala, då fattar man att bojkotten varit effektiv.🙂
Trump to declare national emergency on electricity.
Det verkar ju iof sig vettigt när alla ska köpa Tesla.
Det är vår lilla gubbe det
Han kanske testar och sätter in militären. Det verkar ju funka mot migranterna som kommer över från Mexico
Lysande!😂
Anar man lite panik? Agent Orange och hans hantlangare säger emot sig själva flera gånger om dagen nu. De verkar inte ha någon koherent plan, och verkar faktiskt överraskade av reaktionerna på börsen.
Europa behöver stål för att rusta upp
Då kan vi väl lika bra köpa från någon av våra allierade och vänner?
Det var nog hans poäng… EU kan stödja Canada här.
USA är på väg mot en gyllene era under Trumpeten fasta ledning, först dock en rejäl lågkonjunktur!
Det låter som magiskt tänkande, vanligt hos barn mellan 2-7 år.
It will be a Great recession. Make Recessions Great Again.
😅👍
Haha det är ju ett underbart inlägg av agent orange och visar ju tydligt att felon är livrädd för att tezla håller på att knäckas om de måste gå ut och vädja till fossilbilskramarna att köpa elbil. Hur ska det sen gå ihop med att de vill ta bort laddplatser gör det hela ännu roligare.
Ja, det är en bekräftelse på att bojkotten fått Muskovitj att svettas.
“Lysande plan Sickan!”
VIKKEN JÄVLA SMÄLL!
Vad menar han med “They tried to do it to me at the 2024 Presidential Ballot Box, but how did that work out”? Försökte skada DT genom att inte rösta på honom? Illegalt att inte rösta på honom? Snacka om hybris.
Allt som någonsin gjorts av en demokrat är ett personligt angrepp på the D.
För oss med ganska mycket kontakt med andra sidan Atlanten så är det solklart för varje amerikansk medborgare att nästan samtliga val de gör i sina liv är politiska. Allt från val av bil till huruvida du har vattenfilter på din kran eller inte. ALLT är EXTREMT politiserat där borta just nu.
Inte konstigt om incels inte får ligga när det måste vara ett politskt val och inte baseras på ömsesidig attraktion.
För oss med ganska mycket kontakt med andra sidan Atlanten så är det solklart för varje amerikansk medborgare att nästan samtliga val de gör i sina liv är politiska. Allt från val av bil till huruvida du har vattenfilter på din kran eller inte. ALLT är EXTREMT politiserat där borta just nu.
Man kan skratta åt allt det här men samtidigt är det rätt läskigt att de fått sådan makt. Vi behöver enas i Europa och bli starka.
Fast man ska inte köra elbil om man jobbar statligt enligt Strumpf.
Trump To Cut Off All 8,000 EV Charging Ports At Federal Buildings
https://www.carscoops.com/2025/02/trump-to-cut-off-all-8000-ev-charging-ports-at-federal-buildings/
Det är nått lite märkligt när han säger emot sig själv.
För övrigt borde man nästan sätta nån slant hos en vadslagsningsfirma på att Strumfp och Slusk kommer att bli ovänner vad det lider. Det liksom….bara kommer att hända.
Har inte kollat just den sidan du länkar till men visst var det något med att det inte gällde för laddplatser som behövdes för verksamhetskritiska fordon? Och definitionen på verksamhetskritiska fordon var typ att de inte var eldrivna.
Det var ju så det fungerade i N4z1tyskland också: en ständig huggsexa om allt med ständiga motstridiga beslut.
Jämförde börskurserna för Tesla och Trump Media Group från 20 januari till idag,
De följs åt som ett ny förälskat kärlekspar.
Båda ner drygt 45%. På väg mot en halvering?
Det allra mest komiska i detta är att Trump lät stoppa utbyggnad av, och till och med stänga av, laddstolpar vid statliga byggnader i USA.
Trumpenstumpen, som kan allt, tror väl att det är de federala som betalar elen för den som laddar.
Som när barnen var små och sa att mamma bara hämtar ut mer pengar ur väggen (bankomaten) när hon har slut i plånboken.
Gissar att mannen på allvar inte fattar att Tesla går på ström?
Han tror dom går på Dies-El.
😉
Detta är en allmän begäran riktad från mig till FN, EU, Världssamfundet men ytterst till bloggaren Lars Wilderäng – snälla sätt upp en daglig Trumptråd tills dess att han:
i. inte längre är president
ii. JD Vance har malt ner honom till biobränsle och tagit över
Den här tråden har så mycket humor inbyggd så att inte ha en varje dag är att sparka på allas rätt till ett gott skratt!!!
Prata inte om JD Vance – tagit över.
Jag kan inte med den människan bara.
Instämmer – jag tror han är ännu farligare.
Vance är anti-demokraten Peter Thiels lilla stjärtgosse, så nej honom vill vi verkligen inte ska ta över.
Ah, bara för att han gillar Curtis Guy Yarvin aka Mencius Moldbug och brukar sitta och mysa över hans verk tillsammans med sin välgörare Peter Thiel där dom drömmer om att begå folkmord humant och att omvandla USA till stadsstater som ägs av techoligarkerna så betyder det väl inte att han inte är en riktigt hyvens grabb..?
Håller med. En daglig trump är vad som behövs i denna blogg
+1 ! Jag vet inte om bloggen verkligen behöver det men jag behöver det iaf som terapi för att hantera tokigheterna.
Absolut, men den får komma på eftermiddagen när galningarna i USA vaknat och startat dagens drittsirkus.
Hur mycket behöver försäljningen krympa för att tesla skall lägga ner sin tyska fabrik?
Nej nej. Inte lägga ned. Bli övertagen av tyska staten för att ställas om till vapen & ammunitionsproduktion åt tyska armén. Eventuellt ges bort till lämpligt försvarsbolag. 🫰
Anar en omdöpning till Rheinalu?
Hur gör du med din Tesla Lars?
Om jag haft en Tesla skulle jag överväga en dekal med ”Köpt innan Musk blev öppet nasist” eller någon liknande formulering.
Vill du köpa den till ett pris så jag inte måste hosta upp flera hundratusen för att lösa en restskuld, hör av dig. För att sälja måste det finnas en köpare.
Min idiotgranne som just slagit till på en beg. Tesla kanske vill ha en till = dubbelt så cool… Stackaren förstår inte hur omgivningen föraktar någon som skaffar sin första Tesla nu…
Ärligt talat bryr jag mig inte, deras val.
Som av en händelse stod det en ny Tesla på gården hos min närmsta granne idag.
Det är deras andra Tesla plus att de har andra bilar som går på bensin.
Min andra granne kör också Tesla plus bensinare.
Själv myser jag över momspengarna som ramlar in till staten.
De lär behövas.
Spelar ju ingen roll vad man köper. 25% moms är 25% moms.
Prat inte om JD Vance tagit över…
Jag kan inte med den människan.
Hamnade på HELT fel ställe IGEN!
Hoppas Ontario slår till nu och slutar exportera el till USA när Trump nu går till offensiven och höjer tullarna till 50 % på aluminium och stål
Det r bra med GODA GRANNAR.
Trumpnissen är ju rolig ju. Kanada är jättedumma så jag höjer till 50%! Titta vad jag kan. I allt elände har jag bestämt mig för att skratta åt skiten för att orka med. Det känns sjukt mycket bättre.
Hoppas Kanada drar ur sladden!
Steg ett är i alla fall 25%. https://www.cbc.ca/lite/story/1.7480234
Notera också: “Ontario provides power to roughly 1.5 million U.S.-based customers. The province estimates the levy will generate up to $400,000 per day, depending on the season. That money will be used to reduce power bills for ratepayers in Ontario, according to the Ministry of Energy.”
Eftersom det är från kanadensiska CBC så får vi nog anta att det är CAD som avses. Så summan är i storleksordningen 250 KEUR/dag.
Moskvastaten får ej vara med i OS, ej fotboll, ej skidor m.m
Belarus får ej vara med i OS, ej fotboll, ej skidor m.m
Kan tycka det är dags informera USA de ej får vara med. På samma grund……
I VM i fotboll 2026 spelas 60 av de 80 matcherna i USA, däribland alla matcher från och med kvartsfinalerna.
Dags börja NU!!! För att få till (?) en ändring 😡
Jepp, och enligt Trump är det första gången ett VM hålls i USA! Så dags att sluta låtsas som om 94 hände…
Han, $onald guben, orkar inte ta reda på enkla saker och förhållanden innan han börjar babbla.
Det här kommer bli episkt, USAs största aluminiumtillverkare Alcoa varnar att vid 25 % tullar så riskeras 100 000 jobb i USA, undrar hur många det blir vid 50 % tullar. Majoritet av deras aluminiumfabriker ligger i Kanada….
“The threat of a 25% tariff on Canadian aluminum alone could cost the US 100,000 jobs, the CEO of one of the largest US aluminum makers, Alcoa, recently warned.”
https://edition.cnn.com/2025/03/11/business/tariffs-canada-trump/index.html
Han rusar på som en tjur nu, förblindad av hat och hämndlystnad. Kollapsen närmar sig. Vilka vågar först, pöbeln bland hans kärnväljare eller de republikanska syltryggarna i kongressen?
Kan man hoppas på en hjärtattack?
Det är just det som är så skrämmande på samma gång. En person med den typ av makt som USAs president trots allt ändå har, i den sinnesstämning han verkar vara i, är genuint farlig.
Vi kan skämta och skratta här men det kan sluta genuint riktigt jävla illa.
Jag hoppas att jag har fel men jag delar Furstens analys i kommentar i gårdagens Ukrainatråd, att det finns en tydlig risk att USA-baserade molntjänster stängs ner. Den kanske inte är jättestor än så länge men skulle det hända så har vi tamejfan problem i Europa. Klassiska sannolikhet gånger konsekvens. https://cornucopia.se/2025/03/uppdateras-harda-ryska-pansarforluster-men-framryckningar-i-kursk-stort-raff-i-samara-bombat/#comment-1445622
Jag har lämnat google. har endast mail kvar.
För enskilda är det kanske hanterbart, även om det skulle bli rejält jobbigt.
För det genomsnittliga lilla företaget som köper in Microsoft 365 för dokumenthantering, mail, lagring, personbokningar, kanske kundlistor? Eller Googles motsvarighet?
Eller för det något större företaget som låter Microsoft, Google, Amazon eller någon annan av de USA-baserade giganterna ta hand om allt?
Kan man ens logga in på datorerna om Microsoft tvingas av regimen att säga upp avtalet eller blockera användningen? Kommer man åt dokument och liknande som är lagrade i “molnet”?
Jag tror inte att risken är särskilt hög att något sådant skulle hända. Skulle jag verkligen behöva sätta en siffra på det så kanske på sin höjd 1-2 % inom ett år? Problemet är konsekvenserna om det skulle hända. I princip total tvärnit för hela Europa, för både myndigheter och företag.
Jag vill inte vara ofin här heller Grill-Britt men Europa och med det Sverige har allvarliga problem om amerikanska “moln” försvinner!!! Nu tror jag liksom grävlingen att chansen är liten inte minst beaktat techbrooligarkernas relation till Trumpler men OM det händer, håll i hatten…
De flesta molntjänster körs väl i Europa pga GDPR?
Jag har svårt att tro att det skulle hjälpa stort att saker ligger i något av ett USA-baserat företag helägt europeiskt dotterbolag om USAs regim får vittring på storvilt i ett handelskrig med EU och går loss med den där motorsågen.
Men av amerikanska bolag. Ingen aning vad som är möjligt, tullavgifter på O365 licenser? Avgift på molntjänster? Spännande tider.
@Badderbowser 18:19, eller med någon juridisk krumbukt göra det omöjligt eller åtminstone ohållbart för leverantören att fortsätta erbjuda tjänsterna till kunder i utvalda “icke-vänliga” länder. Beror lite på hur hårt i det här fallet Trump skulle vilja driva en sådan sak i så fall. Men sätt att genomföra det finns garanterat, i synnerhet om man inte behöver bekymra sig så mycket om att få ett “ajja bajja” och en smäll på fingrarna.
@Badderbowser – håller med dig, just tullar/tariffer på molntjänster och mjukvara är däremot ett fullt realistiskt hot och det blir fan i mig inte kul alls. Spotify kan t.ex. bli lite dyrare bara för att ta en liten puttesak…
…Enligt en paneldiskussion på Bloomberg.com nu i eftermiddags är aluminiumtillverkning inte personalintensiv utan kapacitetsintesiv (map. produktionsförmåga). Dessutom påstods att USA har ganska stora lager av metallråvaror.
Vad som däremot ansågs vara oroande är de amerikanska hushållens (förmodade?) negativa syn på den ekonomiska utvecklingen som får dom att hålla hårt i plånboken.
En i panelen hävdade att när hushållen som slutkunder tvekar sjunker också konsumptionen av metaller och tullarnas effekt skulle därvid minska.
TSLA upp 4% för en stund sedan. Dom fick ju i alla fall en order. Får se om laddstolparna vid WH har hunnit monteras ner…
dollarn 10,02
Avanza anger nästan 1% (nästan en tioöring) ner bara idag för USD/SEK.
Det går bra nu, Usa.
Meeh! Enkelt att runda tullarna genom att köpa kanadensisk öl och återvinna aluminiumburkarna 👌
“Av nationella säkerhetsskäl har Kanadas regering varit tvugna att begränsa exporten till det geografiska område som tidigare benämnts USA av öl, läsk och andra aluminiumburkförpackade drycker. Exporten är numera begränsad till maximalt tio flak per dag till Kaliforniens Fria Statssamfund med krav på slutanvändarintyg.”
På tal om Google: Var i h*lvetes j*vlar tog min Chromecast vägen??🤬
11 mars 2025 14:45 _ Hela världen drabbad av chromecast-trassel
Under söndagen slutade plötsligt chromecasts över hela världen att fungera, skriver Aftonbladet.
Den ligger väl där du la den sist, om inte katten har varit framme sedan dess då…
Har aldrig varit jätteimponerad av USAs livsstil. Stora klyftor i samhället som för eller blir ett problem. Nu har det skitit sig legendary.
Trump är som en reality serie på TV där vi som tittare ständigt häpnar över hur dumma i huvudet kan deltagarna bli egentligen?
Ja.
https://bsky.app/profile/juergennauditt.bsky.social/post/3lk4fx6looc2b
Denna då…
Trump hävdar att Canada (mfl) utnyttjar USA för att USA har ett budgetunderskott mot Canada (mfl).
Jag hävdar att det är tvärt om!
Tittar vi vad USA importerar mest från Canada (och bortser från bildelar som skickas fram och tillbaka över gränsen pga reasons) så är det främst Olja (mest av allt), Energi, Timmer, Aluminium och en del konstgödsel.
Det vill säga råvaror, som förädlas i USA.
Varför köper man då råvaror från ett annat land? Jo för att man inte har dessa resurser själva, inte i korrekt kvalitet (tex olja, den tunga kanadensiska oljan behövs för att blanda med den lätta amerikanska för att få en optimal blandning att ragffinera, om ja fattat det hela rätt) eller i önskad omfattning.
När du köper råvaror och säljer förädlade produkter, så är det du som utnyttjar motparten, inte tvärt om.
Dvs den som drabbas mest i ett handelskrig på sikt mellan USA och Kanada är helt enkelt USA.
Sedan säljer USA tillbaks förädlade produkter till Canada.
Du begär alltså att Trumpler ska förstå den typen av samband när han är “The undisputed King of Level Zero thinking”..?
Brian Tyler Cohen hade en kul take på det häromdagen. Trump säger: “Kanada och Mexiko har utnyttjat USA i flera år!” Fun fact: Det var Trump som förhandlade fram handelsavtalet med Kanada och Mexiko…
(Jag kollade, och nämnda avtal började gälla i juli 2020).
Tr post 2015…
https://bsky.app/profile/maciejchwala.bsky.social/post/3lk4gmmn6fc2w
Kan inte verifiera äktheten i bilden, men…
Anyone got a “very big cannon”?
Falskt _ Tweeten skrevs inte av Trump. Den var fabricerad och publicerades första gången 2018, inte 2015.
Ap News fact-checking
Också:
Reuters, mars 2020: False claim: In 2015, Trump tweeted that if “Dow Joans” plunges, US president should be shot out of a cannon https://www.reuters.com/article/world/false-claim-in-2015-trump-tweeted-that-if-dow-joans-plunges-us-president-sh-idUSKBN20P338/
Politifact, mars 2025: No, Trump didn’t post that the president should be impeached if the Dow drops 1,000 points https://www.politifact.com/factchecks/2025/mar/05/tweets/no-trump-didnt-post-that-the-president-should-be-i/
Sedär. Var ju för bra bild för att vara sann, men man vet ju inte nuförtiden. Förvirrande värld vi lever i just nu.
Jag kan hålla med om att innehållet i bilden låg väldigt nära vad man skulle kunna tro om den amerikanska presidenten idag.
Förvisso. Sen gör ju den påstådda skärmdumpen heller inte anspråk på att vara färsk.
LW
“Den så kallade amerikanske presidenten Donald Trump uppmanar nu till att köpa en Teslabil och att den som köper en Tesla stöder Musk och Trump, och att Trump själv tänker köpa en Tesla. Han proklamerade också att det är illegalt att bojkotta Tesla.”
–
Redan 1 april?? Nej, den 13 mars! 😊
Nej, bara 11 mars! 😊.
T rump vill konvertera om Tesla med en gammal hederlig V 8 på minst 5000 cc med 60 Tals teknologi Dom kan bli stor säljare om man sätter höga tullar på alla utländska bilar och bränsle priserna kommer sjunka nu när Drill baby drill gäller och Trumpeten har torkat sig där bak med Paris avtalet
Har funderat mycket på vad det är man missar, måste ju finnas en plan bakom detta uppenbara vansinne.
Och nu känner jag mig säker:
Det här är KGB’s hämnd för det vilda 90-talet. Målet är helt enkelt att köra USA i botten som Sovjet/ryzzland på 90-talet.
Oligarkerna får sedan köpa bolag för en spottstyver.
Trump är en uppenbart kgb-styrd nyttig ärkeidiot av högsta grad, och muskovic är en av oligarkerna som vill shoppa på rea.
Skulle säga, utan att antyda att han är en oligark, att bäst positionerad just nu är väl Buffet. Han har ju sålt enorma volymer av sina innehav senaste tiden och det måste vattnas i munnen på Oraklet nu även om han kanske inte är stor på tech bolag (förutom Apple då)…
OT, men de har väl försökt ducka för svensk lagstiftning och smitit iväg till Texas, så lite UZA.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kallor-till-dn-northvolt-ansoker-om-konkurs-i-morgon
Jag läser och läser och försöker förstå vad som händer. Peter Zeihan och Mike Brock har gett mig lite vägledning. De beskriver en medveten nedmontering av USA:s demokratiska system, där politiska och teknokratiska krafter omformar maktbalansen:
Demokratins nedmontering: Staten försvagas genom massuppsägningar och makt flyttas från valda tjänstemän till algoritmer och teknokrater.
Skapat kaos som rättfärdigar förändring: Politisk destabilisering genom brutna allianser, avbrutet stöd till Ukraina och handelskrig ökar osäkerheten och ifrågasätter systemets funktionalitet.
Privatisering av makt: Statliga funktioner rensas ut och lämnar utrymme för privata aktörer, där Elon Musk och Peter Thiel framstår som framtidens makthavare.
USA:s globala tillbakadragande: Administrationens politik öppnar för att Kina och Ryssland stärker sina positioner, medan USA:s roll som världsledare undergrävs.
Det som sker är varken en slump eller ett misslyckande – det är en transformation i realtid. Frågan är inte om USA:s demokrati överlever, utan vad som kommer att ersätta den.
Jag läser och läser och försöker förstå vad som händer. Peter Zeihan och Mike Brock har gett mig lite vägledning. De beskriver en medveten nedmontering av USA:s demokratiska system, där politiska och teknokratiska krafter omformar maktbalansen:
Demokratins nedmontering: Staten försvagas genom massuppsägningar och makt flyttas från valda tjänstemän till algoritmer och teknokrater.
Skapat kaos som rättfärdigar förändring: Politisk destabilisering genom brutna allianser, avbrutet stöd till Ukraina och handelskrig ökar osäkerheten och ifrågasätter systemets funktionalitet.
Privatisering av makt: Statliga funktioner rensas ut och lämnar utrymme för privata aktörer, där Elon Musk och Peter Thiel framstår som framtidens makthavare.
USA:s globala tillbakadragande: Administrationens politik öppnar för att Kina och Ryssland stärker sina positioner, medan USA:s roll som världsledare undergrävs.
Det som sker är varken en slump eller ett misslyckande – det är en transformation i realtid. Frågan är inte om USA:s demokrati överlever, utan vad som kommer att ersätta den.
Trump har ju haft en tendens att lägga sig i smådetaljer i vardagen. Som att koppla bort de där elbilsladdarna på federala byggnader. Han verkar också ha problem med skolböcker där det skildras familjer som inte endast har en mamma och en pappa där båda har blont hår och kvinnan bär flätor.
Kommer ni ihåg den där hundra meter höga statyn av honom i den är videon om hur medelhavets kust blir en resort? Och män i långa skägg som står och dansar. Undrar när det blir executive order på att alla town squares i städer med mer än 10000 invånare skall ha en Trumpstaty. Lägg märke till stilen på statyn som är typiskt nordkoreansk.
De militant överbetalda analytikerna på Morgan Stanley tror på en uppsida på 90% i Teslaaktien. De flesta mindre överbetalda analytiker tror snarare på en nedsida på 90%.
Jag börjar tro att finansanalytikers lön är omvänt proportionell till kvaliteten på de råd de ger.
https://www.tipranks.com/news/tesla-tsla-stock-can-rally-90-higher-says-morg
Jag kommer då INTE att spekulera i den aktien åt NÅGOT HÅLL.
Om vi ska återgå till verkligheten så tror Adam Jonas på Morgan Stanley följande:
Bull case 800 USD
Bear case 200 USD
Härligt va, fick ni något att hata på.
Och det enda vi kan vara helt säkra på är att ingen av siffrorna är korrekt.
Ärligt talat tror jag det större chans/risk att min prognos slår in.
Bull case 600 USD
Bear case 0 USD
Adam bygger caset på AI i Tesla. Vi får se hur det blir. Hans riktkurser är på 12 månader.
AI i Tesla, kom inte den 2017?
Det gjorde det säkert.
Lyssnade med ett halvt öra på hans dragning men det var det han tryckte på.
This season of Earth is crazy!
https://mas.to/@anna_lillith/114092232037681045
Har helt missat att Anonymous för någon vecka sedan lade ut denna film
https://www.instagram.com/reel/DGV5etbRm0s/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Resterande text kom inte med tydligen.
Det är en ganska stark varning och uppmaning till amerikanska folket att agera. Ju fortare de agerar desto “enklare” kommer det gå. Att inte göra något alls kommer få landet att hamna i en nedåtgående spiral vad gäller det mesta.
Man kan ju hoppas att några iallafall tar till sig budskapet
Holy Moly! Tack för postningen, hade också missat detta, som tydligen kom i börja av februari.
Såg ett klipp från en demonstration i Chicago häromdagen. Visst, kanon att de demonstrerar, men måste säga att antalet som var där var _ynkligt_ för en stad som Chicago. Folk sover/är fortfarande i chock, tydligen.
USD under 10 SEK, det går bra nu dumbtrump
Det var den iofs i morse också. Avanza anger 9,9991 kl 09:04. Men den är lägre nu, 9,992 enligt uppgift. Som sagt, det går bra nu Usa.
Samtidigt som jag ser en otäck dubbelmoral och aningslöshet hos teslahånande brännbilister. Många reflekterar inte det minsta över att tanka fossilt är att stödja Putin.
Som jag skrivit förut.
Det är framförallt Kina, Indien och EU som stödjer Rysslands krigföring via oljan och LNG.
Så lite självinsikt hade ju varit på sin plats bland megafonerna.
Tyvärr önsketänkande.
Vet inte om jag missuppfattat saken men det är väl egentligen inte bilen Tesla eller elbilar som hånas utan det är Musk och hur Trump hanterat det här med olja respektive el i UZA. Själv kör jag Subaru sedan 2001, är inne på min tredje nu. Har tankat diesel eller bensin som majoriteten av världens befolkning, utan att skämmas. Jag skulle gärna köpa Subarus eller Toyotas (syskonbilar) nya elbilar men jag drar båt och husvagn, då har man inget val om man inte är förmögen eller kan leasa på ett företag.
Tankar man fossilt så bidrar man till att hålla uppe efterfrågan på fossila bränslen. Vilket gynnar Putin. Tyvärr är det så. Oavsett hur man vänder och vrider på det. Jag har själv dieselbil så jag är inte oskyldig. Men jag har insett problematiken och har gått över till HVO100.
Ett annat bekymmer med fossila bränslen är att det försvagar oss psykologiskt gentemot ryssen. Det är vansinne att vi är så beroende av en råvara som motståndaren kontrollerar. Beroendet av fossila bränslen öppnar upp oändliga möjligheter för rysk påverkan. Jävlar vilket hetsande det kommer bli från högerpopulister om bensinpriset stiger. JÅ menar redan nu att Vances münchen-tal var “otroligt befriande”. Tänk då hur det kommer låta från JÅ och SD-pojkarna om bensinen stiger till 50 kr liten. Stödet till Ukraina kommer vara bortblåst. Det är viktigare med billig bensin.
Cikoria
“Tankar man fossilt så bidrar man till att hålla uppe efterfrågan på fossila bränslen. Vilket gynnar Putin. Tyvärr är det så. Oavsett hur man vänder och vrider på det. Jag har själv dieselbil så jag är inte oskyldig. Men jag har insett problematiken och har gått över till HVO100.”
–
Helt rätt tänkt och så tänker och handlar även jag själv!
https://omni.se/usa-s-stod-till-ukraina-aterupptas/a/rPKlQ3
Den länken borde med gott samvete kunna postas i Ukrainatråden.
Vänta fem minuter och se om de ändrar sig igen.
https://kyivindependent.com/ukraine-agrees-to-30-day-ceasefire-if-russia-abides-by-it-kyiv-says/
Du är i fel tråd! 😀 Här dissar vi Trump och pratar om därtill närliggande ämnen. Stödja Ukraina gör vi i Ukrainatråden!
Hahaha!
Ja, det här är mer som roliga timmen även fast bloggägaren sorterar inlägget under politik och elbilar.
Tycker dock att vår store hjälte borde föräras en humorflik för allt knas han bjuder oss på.
Jag är i alla tre trådar. Det har blivit som ett garnnystan. Vet inte var tråden börjar eller slutar.
Jag vet inte heller alltid i vilken tråd jag befinner mig vid för tillfället.
Haha va roligt sagt!
Jag funderar på att göra några kortfilmer (tyvärr vet jag inte hur man gör, men om jag kunde) på temat Wile E. Coyote och Road Runner. Den handlar om polarna Donald Ass och Heilon Muskolini som åker runt i världen för att göra
”deals”. Det slutar alltid med att ”dealen” går åt skogen för precis när man ska skriva på skriker Heilon Muskolini ”Heil Hitler” och gör en fascisthälsning. Sen visar det sig alltid att den de gör ”deals” med är deras nemesis Putler som är utklädd till diverse figurer och som straff för att ”dealen” går åt skogen så springer han runt naken med Donald Ass i koppel och piskar honom på rumpan med en stör (inte en pinne, utan fisken) och skriker ”scream like i pig, Donald, scream like a pig”. Heilon står under tiden i ett hörn och heilar och rullar med ögonen. Jag tänker mig att man kan göra en massa olika varianter på temat. Lite grovt och opassande. Men egentligen kan man fråga sig om inte verkligheten är grövre och mer oppassande med Donald och Elon vid rodret på skutan?
Varje faceliftad Model Y som jag möter kommer få se mig visa en tumme ner.
Harmlöst men troligen inte uppskattat av den nyblivne Teslaägaren som köpt en Tesla efter att Musk visat sig vara Nazist.
Viktiga frågor och annat avhandlas…
Trump köper Tesla nu bekräftat av White House Press Secretary.
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lk4lzkaxaq2s
Nu undrar vi ju (inte): Vad ska Ulf köpa för bil? Och ska svt rapportera om det?
Biltest i drittsirkuset…
Elon Musk explaining cars to Trump: “It’s literally like a golf cart that goes really fast.”
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lk4snxpwmk2c
Ja, om det var oklart vad för bil som medborgarna ska köpa så har presidenten gjort en informationsvideo tillsammans med sin specielle rådgivare.
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lk4thqfgin2k
Tur att DOGE inte är där och granskar…
Till bildbanken kanske…
two normal guys being normal in a car (Andrew Harnik/Getty)
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lk4xfqphe22w
Vad händer om börsen kraschar och det blir dåliga tider i uza? Kommer det då krävas en stark president som kan köra över båda husen och göra allt självt? Hej diktatur!
Clickbait för alla ängsliga människor!
“Vad ska grannarna tänka?”
“Är jag nasist nu?”
Förstår varför folk säljer Tesla aktien då den är så toxisk nu. Kan tänka på att Trump gjorde en “kompistjänst” på grund av all vandalisering som skett mot Tesla senaste veckorna. Skottlossningar mot Tesla-showrooms på natten, och på dagen legitima protester men där några enstaka galningar väljer att slå sönder rutorna på showroomsen. Varje dag flödar det ut nya sentry-mode vidoes där galningar vandaliserar privatpersoners Teslor med nazi-symboler eller slår sönder rutorna. Och sen alla videos där galningar går in på Teslas delivery-parkeringar och sätter eld på flera Teslor. För att inte tala om alla Tesla-laddstationer blir vandaliserade. Antingen uppeldade, klippta kablar eller isolerings-foam i laddkontakten. Med noll konsekvenstänk så tror jag Trumps uttalande får motsatt effekt och Tesla kommer att vandaliseras ännu mer uttalandet. Och Elon Musk måste ändå snällt tacka och sitta på knäna och polera Trumpetens skor medans hans imperium brinner ner. Men han har sig själv att skylla.
Det var en klok analytiker ikväll på nyheterna, jag har glömt hennes namn. Hon menade att Musk måste bestämma sig för om han ska leda företag eller bli en politiker, han kan inte vara både och. Det är en grym orättvisa mot alla dessa briljanta utvecklare och ingenjörer som arbetar inom muskbolagen.
Ja. Det finns ju en anledning till att de flesta Ägare/CEOs inte ger sig in i politik. Man har ansvar gentemot sina anställda och aktieägare som Musk ignorerar för att sätta sina egna agendor/vandettor i första hand.
Är jag i rätt tråd nu? 🙂
https://omni.se/ontario-slopar-eltullar-ska-inleda-samtal-om-nytt-handelsavtal/a/73g3lW
Trumpeten kommer väl tolka denna goda gest från Ontario som att dom är “svaga” och han kommer nyttja detta till att pressa dom ännu hårdare nu. Enda som fungerar är att sätta hårt mot hårt så att Trump till slut måste backa och få känna av konsekvenser (den lagliga vägen) av hans agerande.
Jag har växt upp med en mor som är grov narcissist som aldrig har behövt känna konsekvenserna av sina avskyvärda handlingar mot alla samtidigt som hon utmålar sig som guds gåva till mänskligheten. Att bli uttröttad och ge med sig ger dom “bevis” för att dom har/hade rätt och sen går på ännu hårdare.
Låter även som en perfekt beskrivning av Putin.
Ja, det är nog därför de fungerar så bra ihop—de är på samma våglängd. Det enda jag personligen kan uppskatta med Trump är att, baserat på min erfarenhet, hans handlingar i varje situation är mycket förutsägbara, precis som de ‘fällor’ han gillrar. Tyvärr verkar EU-politiker inte förstå honom och faller ständigt i dessa fällor. Eller kanske de förstår honom men kan inte undvika fällorna eftersom väljarbasen i EU-länderna inte skulle fatta situationen. Som ett resultat skulle väljarna inte heller förstå politikernas försök att navigera runt dessa fällor. Politiker möter massiv kritik i EU-medierna och riskerar att förlora väljare, även om de hanterar Trump på ‘rätt’ sätt. Det är en ingen vinnarsituation för EU-politiker—oavsett vad de gör, finns det ingen option som inte slår tillbaka på dem. Man bör aldrig samarbeta med människor som dessa och bara stänga dörren. Men det blir svårt att göra när den personen innehar presidentskapet i USA och ekonomin har formats under 200 år av samarbete…
Victor skrev “Man bör aldrig samarbeta med människor som dessa och bara stänga dörren.”
och jag håller med. Av bitter erfarenhet. De är problematiska på en nivå som är svår att förstå om man inte har varit med om det personligen. De är direkt ohälsosamma att ha att göra med.
Viktor, jag beklagar.
Jag har också personliga erfarenheter av den personlighetstypen, men inte på så nära håll som du.
Men ganska nära ändå, och en lång relation. Troligtvis en s.k. vulnerable/covert narcissist. J-dra problematisk människa, j-drigt bisarr och “back-stabbing”. Försökte sabba mitt rykte i en stor del av min bekantskapskrets. För en simpel bagatell som personen inte kunde hantera känslomässigt.
Tariffs on, off, on, off
https://bsky.app/profile/justinwolfers.bsky.social/post/3ljxmjztags2t
Precis, en impulsdriven narcissist till president som saknar konsekvenstänk är en mardröm för den berömda marknaden som vill se stabilitet och klara spelregler. Det gör USA till en synnerligen högriskmarknad vad gäller börsen så länge som dumtrumpen styr landet. Vi ser det ju redan, kapitalet flyr USA och kommer till Europa.
Inte för att förstöra det roliga, men det Bluesky-inlägget ser ut att vara från i förrgår 🙂
Inget problem enligt Trump…
REPORTER: Do you and your tariff policies bear any responsibility for the turmoil we’re seeing this week?
TRUMP: No. Biden gave us a horrible economy.
https://bsky.app/profile/atrupar.com/post/3lk4u75auks24
Allt är Bidens fel
Låter lite som Pastor Krister From
Grotesco: Bögarnas fel (Grotesco 2)
https://www.youtube.com/watch?v=9scIZYysTDQ
En som kallar en som stöttar Ukraina för förrädare, ska du inte köpa en bil av ny eller begagnad.
Låt Tesla gå i konkurs!
+1
Den Store Ledaren har med stor medkänsla och i sin oändliga visdom beslutat att tullarna mot Kanada inte kommer att höjas till 50% från och med onsdag. https://www.cnbc.com/2025/03/11/trump-raises-canadian-steel-aluminum-tariffs-to-50percent-in-retaliation-for-ontario-energy-duties.html
Dock framgår inte i artikeln om tullar kommer att gälla från och med någon annan dag, eller med någon annan procentsats. Bara att det inte blir just 50% från och med just i morgon.
Även Kanadas elexportskatt ska ha pausats.
Och är man dum mot Tesla är det terrorism.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-vald-mot-tesla-aterforsaljare-ar-terrorism/
Och tydligen bara just Tesla.
Jag ser visserligen poängen i och med kopplingen till att Muskovitj numera är statligt anställd. Eller konsult eller vad han nu kallas. Så det kan kanske ses som ett angrepp på staten. Om än långsökt.
Vad jag däremot undrar är om presidenten enväldigt verkligen kan bestämma sånt. I ett normalt land borde det väl ändå landa hos den lagstiftande maktens bord, alltså i detta fall kongressen. Eller hos domstolen som tolkar lagarna. Men nu är ju förstås inte Maga-USA ett normalt land, utan nu är det tydligen så att all makt sitter i Ovala rummet.
Oklart om det anses som ett angrepp på USA om man gör samma sak i till exempel Frankrike.. Artikel 5?
Jo det är galna tider vi lever i…
Kan också tipsa om att USAID efter att myndigheten nu läggs ner av USAs president Elon Musk tydligen haft Stora Dokumentförstörardagen idag, med inslag av både kompetetiv papperstuggning och förbereda att bränna på bål.
Någon på USAID måste ha läst bloggarens gamla artikel om Bokföringsbrännardagen.
https://www.politico.eu/article/usaid-official-tells-remaining-staffers-shred-and-burn-all-your-documents/
För att ett fredsavtal ska fungera måste det bygga på rättvisa. Om det inte blir en rättvis uppgörelse ser jag tyvärr ett scenario där Ukraina blir först med att bryta avtalet och sedan får skulden. Om jag föreställer mig själv i den ukrainska armén – att jag har sett min familj och stad bli sönderbombade på hemmaplan, stått vid frontlinjen och sett mina kamrater bli dödade, och sedan slutar kriget med ett orättvist ‘slut’ där förövarna går fria – då har jag ingenting att återvända till. Jag skulle nog känna sådant hat att det enda jag skulle vilja är att attackera förövarna för att skapa rättvisa. Jag vet inte ens om jag, som ukrainsk soldat i det läget, skulle kunna hålla mig från att skjuta iväg en granat mot förövarna efter en orättvis fredsuppgörelse, bara för att få någon form av personlig upprättelse. Och då kommer Ukraina som helhet att framstå som ‘den onda’. För mig känns det _jävligt_ viktigt att Ryssland ställs till svars med rättvisa konsekvenser, så att en fredsuppgörelse inte spårar ur.
Nu tror jag du är i fel tråd 🙂
Jag vet inte om jag var otydlig. Ryssland behöver straffas för vad dom gjort så att det Ukraina folket kan gå vidare även efter kriget. Det är därför vi har ett rättssystem i civilsamhället, så att offret får någon form av upprättelse och inte tar saken i egna händer. Det samma borde gälla i krig när ett land blir invaderat och sedan alla krigsförbrytelser som gjorts av Ryssland, så att inte offer i Ukraina tar saken i egna händer. Och i det här fallet är offret Ukraina och Ryssland är förövaren. Jag vill inte glömma psykologin hos alla som är drabbade. Ett för Ukraina orättvis fredsuppgörelse kommer få konsekvenser om jag tolkat rätt hur normala människor fungerar. Eller så är det bara jag som är onormal som skulle känna hat om min familj blev mördad och sen på något sätt skulle kunna finna frid i att förövarna gick fria och även fick mitt hus.
Aha. Jag var säker på att jag var i rätt tråd men ser nu att det var fel 😂
Vill slå ett slag för Anita Goldmans kulturkrönika i dagens DN: “Så här ser en amerikansk fascism ut”
https://www.dn.se/kultur/anita-goldman-sa-har-ser-en-amerikansk-fascism-ut/
Ett par lösryckta stycken:
”Folk frågar mig hela tiden om jag menar att Trump är en fascist. Men jag anser att frågan måste ställas på motsatt vis: Vad är det med honom som inte är fascistiskt? Är det endast för att han är amerikan? Om så är fallet, ja då kan man inte sin historia.” Så säger Sarah Churchwell, professor i amerikansk litteratur och författare
Fascismen förödmjukar och demoniserar alltid sina kritiker. Den attackerar den fria pressen, stödjer statens våld mot politiska motståndare eftersom staten endast är till för de som definieras som tillhörande nationen.
Fascismen står, i retorik och i aktiv politik, för en patriarkal dominans, en maskulin aggression. Kvinnors och minoriteters rättigheter attackeras alltid av fascismen.
Dorothy Thompson profeterade att ”amerikansk fascism inte kommer att kopiera den tyska metoden för att tillskansa sig makten, man behöver endast se till att få in rätt president i Vita huset.” Och Roosevelts vicepresident Henry Wallace varnade 1944 i New York Times för att amerikansk fascism inte kommer ”att bli riktigt farlig förrän det finns en målmedveten koalition av karteller, de avsiktliga förgiftarna av offentlig information och de som står för demagogi av KKK:s slag.”
Det är anmärkningsvärt hur historien går igen med så korta intervall, och den inhumana ideologi som vi trodde hörde det gångna seklet till nu är på väg att återuppstå med full kraft…
Mycket läsvärd! Tack!
Det är otroligt att det inte lyfts MER, egentligen…
“Fascismen är för det första alltid ultranationalistisk, alltid etnofascistisk, slår hon fast. Varje fascism bygger på ett säreget kulturellt narrativ och definierar utifrån detta sin fiende. I Tyskland var det judarna. I USA just nu är det de illegala immigranterna. Fascismen universaliserar vissa grupper som autentiskt nationella, medan andra dehumaniseras och definieras som inre fiender.”
Mycket läsvärd! Tack!
Det är otroligt att det inte lyfts MER, egentligen…
Fascismen är för det första alltid ultranationalistisk, alltid etnofascistisk, slår hon fast. Varje fascism bygger på ett säreget kulturellt narrativ och definierar utifrån detta sin fiende. I Tyskland var det jud@rn@. I USA just nu är det de illegala immigranterna. Fascismen universaliserar vissa grupper som autentiskt nationella, medan andra dehumaniseras och definieras som inre fiender.
Lille elon felon blev ledsen i nazist-ögat när folk inte längre ville köpa hans bil.
Då klev pappa apelsin in och tröstköpte en tesla för att lille elon felon inte skulle vara ledsen och kränkt i nazist-ögat längre.
Sen gjorde pappa apelsin ett offentligt nummer av detta i media där skita huset glatt redogjorde att bilen nu är köpt så att stackars lille elon felon inte behöver vara ledsen i nazist-ögat längre. Seså lille elon, ta några dollarsedlar och torka tårarna nu. Snyft snyft.
Värdigt. Respektingivande. Seriöst.
Jag undrar vilken färg Orangutangen väljer på sin Heilomobil? Svart var ju väldigt populärt i Tyskland under delar av 30- och 40-talen men samtidigt är ju vitt alltid vitt och därmed bäst i regimens ögon. Han kanske överraskar och köper en orange?
Nu är ju partifärgen röd så kanske en blandning av rött, svart och vitt? Ock så någon pampig maktsymbol på taket som imiterar solens lopp över himlen.
Små vimplar med partiflaggan på framskärmarna?
Förmodligen röd med inslag av blått och vitt, precis som flaggan för det land han representerar… 😉
Det påstås på nätet att dörröppningen inifrån är elektriskt styrd, så om bilen börjar brinna och elen i samband med det slås ut, så fungerar inte det normala sättet att öppna dörren. Skall finnas ett annat sätt, mer krångligt, men vem tänker på det när man har panik?
Sant eller skröna?
https://substack.com/profile/200739678-rudy-says/note/c-99599521?r=54i4ks
Det beror på vilken modell. På 3 och Y är det enkelt i framsätet. Det finns ett manuellt grepp just där man normalt håller handen när den vilar på armstödet. I baksätet är det värre. I de första model 3 fanns ingen manuell öppning. Idag finns det en men den är placerad i sidofacket under armstödet under gummimattan som ligger där. Så man måste alltså pilla upp den lilla mattstumpen först (vilket inte är lätt) innan man kommer åt öppningsanordningen.
Denna kom just ut, mycket bra och kortfattat för den som vill veta varför en Ukrainsk kapitulation inte är på kartan för en långvarig fred:
https://www.youtube.com/watch?v=VBx227mmfh4
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7304477753997721600?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A7304477753997721600%2C7305475219744317440%29&dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3A%287305475219744317440%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A7304477753997721600%29
Vilken j:a länk. Linkedin tråd om Trump, rätt intressant och underhållande. Pekar på att T antagligen är rysk agent.
Bosse Westermark:
“Carl Heath, forskare på Rise skriver idag följande på Linkedin:
Idag har USA en sittande president som lanserar en egen kryptovaluta där oligarker och företagsledare anonymt kan överföra miljontals dollar direkt till hans privata fickor. En president som öppet säljer möten i Ovala rummet för 5 miljoner dollar styck. Det är USAs verklighet efter bara sex veckor med Trump tillbaka vid makten, och som senator Chris Murphy minutiöst dokumenterar i sin alarmerande genomgång. Se den gärna. Den är viktig. Vi behöver förstå detta, för att kunna fatta bättre beslut när det gäller våra förhållanden till USA idag.
Låt oss följa korruptionens eskalerande tidslinje. 17 januari. Trump lanserar sin “memecoin” – en mekanism där vem som helst kan skicka pengar till presidenten utan att lämna spår. En vecka senare, på installationsdagen, beviljar Trump oljebolagens önskelista efter att de donerat en miljard dollar till hans kampanj. Fem dagar senare avskedas 17 generalinspektörer vars jobb det är att övervaka myndigheters regelefterlevnad.
Sedan sätter korruptionsmaskineriet fart på allvar. Arbetsmarkandsmyndigheten NLRB görs maktlös genom strategiska avskedanden, vilket gynnar Elon Musk vars företag har flera ärenden under utredning. Samtidigt belönas Trumps kabinettmedlemmar med aktier värda 800 000 dollar i hans medieföretag. Aktier som kan köpas ut av vem som helst som vill ha inflytande över federala departement.
Musk, nu med ofattbar makt inom administrationen, ser snabbt resultaten. Ett pågående rättsligt ärende mot SpaceX läggs plötsligt ned. Konsumentskyddsmyndigheten CFPB, som utredde Musks företag, stängs ned.
Scenerna blir alltmer surrealistiska. Trump använder Vita husets makt för att medla i en tvist mellan den saudiska golfligan och PGA – en tvist där han själv har ekonomiska intressen. Justitiedepartementet instrueras att pausa tilllämpningen av lagar som förbjuder amerikanska företag att muta utländska regeringar. Mest chockerande är nog ändå borgmästaren Eric Adams korruptionsåtal, som öppet avskrivs i utbyte mot politisk lojalitet. Händelsen får sex jurister att avgå i protest.
I februari når skandalerna nya höjder. Utrikesdepartementet beställer plötsligt Teslas för 400 miljoner dollar. FDAs neurologiska avdelning ser 20 personer avskedas samma helg som Musks företag Neuralink väntar på godkännande från just den avdelningen. Skattemyndigheten IRS skär bort 7 000 tjänster, främst de som granskar miljardärer och storföretag.
För Sverige och Europa är det skrämmande att se USA utvecklas längs samma bana som Putins Ryssland gjort. I två decennier har vi bevittnat hur Putin byggde ett system där oligarker berikas i utbyte mot politisk lojalitet, där rättssystem används som vapen mot motståndare, där statliga kontrakt tilldelas vänner och allierade. Samma kleptokratiska recept appliceras nu i Washington.
Det är inget mindre än ett systemskifte i världens mäktigaste land. Det här är hur demokratier dör.”
end
Funderar på hur Usa ska kunna göra sig av med rumpen, måste det till ett inbördeskrig eller statskupp eller finns det något annat sätt? Om han får fortsätta i samma stil så är landet förlorat efter hans 4 år vid makten.
Så kul att se den Amerikanska högern byta åsikter i så rask takt, ryssarna är numera bästisarna och elbilar är framtiden. Jag vill ju så gärna se den där feta översittartypen som gapat sig hes om att elbilar är för idioter stå och inhandla en tesla medans hans dotter skrattar arslet av sig, för hon har ju hört hans argument de senaste 10 åren.