Börserna går blodrött i de asiatiska tidszonerna under morgonen efter breda nedgångar i USA under gårdagen. Teslas försäljning rasade 45% i EU+EFTA+UK under januari att jämföra med 2.6% för alla personbilar och trots 34% ökad elbilsförsäljning

Stockholmsbörsen backade igår med -0.39% för OMXS30 och -0.37% för OMXSPI. Kronan tappar marginellt till 11:15 SEK för euron och 10:65 SEK för USD, förmodligen på den normala utvecklingen när Stockholmbörsen backar, dvs att pengar lämnar landet när utländskt kapital säljer av. Guldpriset stärks därmed något till 1 005:- SEK per gram.

I USA backade S&P-500 med -0.50% och Nasdaq 100 med -1.21%. Amerikanska långa räntor var oförändrade och samtliga FANANGST-aktier utom Apple rasade. Aktien steg med +0.63% men sämst gick det för NVidia med -.309%, Facebook med -2.26% och Tesla med -2.15%. Verkar öht varti trist att vara en av Trumps techbroligarker igår.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det blodrött under morgonen med alla index bloggen bevakar på minus. ASX 200 -0.6%, Hang Seng -1.42%, KOSPI -0.57%, Nikkei 225 -1.39% och Straits Times -0.07%. Faktum är att det enda i min morgonbevakningslista som inte var rött var just Apple.

ACEA rapporterar att Teslas försäljning föll 45% i EU, Storbritannien, Schweiz och Norge under januari, medan bilförsäljningen totalt backade -2.6% som mätt i nyregistrerade bilar.
Elbilsförsäljningen januari 2024 – januari 2025 ökade md 34% i EU och i EU+EFTA+UK ökade den med 37%. Elbilsförsäljningen i Norge ökade med 90%. Trots en extremt stark positiv trend för elbilsförsäljningen så rasade alltså Teslas försäljning. I Norge föll försäljningen 50%.
En del menar att det hela beror på att det kommer en ny modell av storsäljaren Tesla Model Y och att köparna därmed väntar. Men det var känt redan i december, men skillnaden är tydlig sedan Muskolini började heila och aktivt stöda högerextremisterna i tyska AfD eller brittiska Reform mfl och sprida lögner och desinformation om Ukraina till förmån för despoten, fundamentalisten och fascisten Putin.
Ukrainahatande och ryssälskande Muskolinis Tesla sålde 405 bilar i Sverige i januari. På Sergels Torg i demonstrationen för Ukraina igår var det fler än 2024 och då var det enligt polisuppgifter till bloggen 6 000 – 8 000 människor. 10-20x fler valde alltså igår att gå ut trots den bitande isvinden och stödja Ukraina än vad som köpte Teslor under hela januari.
Go anti-woke, go broke som det heter.
128 kommentarer
Att köra Tesla idag är lite skämmigt. Att köpa en Tesla idag, när det finns så många alternativ, är att ta ställning.
I ärlighetens namn är inte alla insatta faktiskt.
Lite tillspetsat förstås…
Ja tillspetsat, ska nog inte skamma de som köpt innan Musk “kom ut ur garderoben”. Köpa en Tesla idag är däremot mycket mer än skämmigt. Sedan är det nog som LW skriver att många inte är insatta.
Det rimliga är nog att inte läsa in politiska åsikter i val av bil. De flesta gör helt enkelt inte den analysen. En av mina närmaste vänner, som jag skulle säga är helt emot diktaturer, köpte en VW ID.7 nyss trots att det nära samarbetet med Kinesiska staten och kinesiska tillverkare som Xpeng är en googling bort. Om man vill.
Att göda en diktatur som dessutom rustar upp sin krigsmaskin för varje år som går och uppträder allt mer aggresivt mot sina grannar går av bara farten.
De som däremot ska skammas är de som har kunskapen men tillämpar dubbla måttstockari förhållande till Musk och Kina.
Jag ifrågasätter uppriktigheten hos den som påstår att den inte känner till hur Musk betett sig senaste månaderna.
Utländska biltillverkare är tvungna att samarbeta med kinesiska tillverkare om de vill kunna tillverka bilar i Kina, för att importera dem till Kina går i regel inte pga. tullarna om man inte är Ferrari eller liknande. Den enda som fått undantag från detta är väl i princip Tesla. Så att Musk också tenderar att förvara diktaturen Kina är väl kanske inte så konstigt.
@BLEKE
Volkswagen och Xpeng handlar väl ingenting om ID.7 m.fl utan är enbart ett samarbete för att göra andra bilar till den kinesiska marknaden specifikt?
Om inte annat lär de bli varse. Jag har sett en del parkerade Teslor här på byn med hakkors inritat i snö/smuts. Sedan har jag minst en bekant som just köpt en Tesla för att stötta den stora kampen mot… ja vad det nu är.
Det handlar inte om ID.7 specifikt, det är riktigt. Och det handlar inte heller om Tesla Model Y specifikt. Det handlar väl snarare om företagen Tesla respektive VW och vad deras företagsledningar och majoritetsägare står för. Att samarbeta med Kinesiska diktaturen och kinesiska biltillverkare utan att blinka är väl knappast bättre än Musks beteende.
Kampen mot sunt förnuft?
Mot “att vara snäll”?
Kampen för “pengar och rätten att taffsa på vem man vill ”
Både Trumpler och Muskolini är ju kända för att behandla kvinnor som ägodelar snarare än individer
Så att som kvinna köra tesla är ju som att som invandrare rösta på SD.
Vallokalundersökningar 2022 visade att SD var populärt hos invandrare, även de med utomeuropeiska bakgrund. Outgrundliga äro Herrens vägar, som man säger.
Är benägen att hålla med…har med stolthet kört min Model S men kör numera med solskyddet i nedfällt läge.
Snart dags att byta bil dock, och då blir det Tysk hybrid som passar min vardag bättre än att hela tiden anpassa sitt liv efter laddställen.
Har kört två hybrider, de var inte bättre. Hela tiden stress över att ladda, men utan att komma speciellt långt med elen. Plus att bensin-tanken var mindre i båda bilarna, så då blev dessutom en stress att tanka (vilket inte heller är sjävklart om man kör i glesbygder). Sen drog de dessutom rätt mkt soppa, de är ju ganska tunga, två drivlinor.
Men de nyare hybriderna har säkert blivit bättre och alla har ju olika körbehov/vanor. Men min anekdotiska erfarenhet är att elbil (ja Tesla i mitt fall) trumfar hybrid nästan alla dgr i veckan – för mina Svennebanan-vanor.
Nej, det är fortfarande enbart en drivlina i en hybrid.
Gasbil? I alla fall om man bor hyggligt nära en tankstation. Biogas har funkat bra för mig i alla lägen utom en gång i mellansveriges inland, då blev det bensin.
Förstår precis hur du menar och har själv haft dessa tankar, och har vart grymt nöjd med min S.
Men efter en händelse direkt efter nyår då min pappa gick bort och lämnade jordelivet så har jag omvärderat lite.
Jag han aldrig få ta ett sista farväl av far den natten p.g.a. Jag hade för lite ström i batteriet, men åkte ändå och blev stående i en laddstation som först var ur funktion och när jag väl fick tag på en laddstation så gav den bara 6kw fast den enligt spec skulle ge 11kw….pappa han gå bort.
Så där och då den helvetesnatten bestämde jag mig för att aldrig mer köra hel-el, åtminstone inte för en utvecklingen nått så långt att vi är nere på laddtider kring 5 minuter.
Egentligen samma problem med att köpa en fossilbil. Då visar man att man inte tar ställning för klimatet.
Eller köra en Volvo, som har har kopplingar till den kinesiska diktaturen.
Skulle nog säga att alla bilmärken utom Telsa saknar en politisk agenda.
Musk ÄR tesla (utan honom skulle väl börsvärdet vara 95% lägre.) och han använder sin VD roll och ägarskap till att driva den politik han gillar
Ser inte nått annat bilmärke som gör det. Inte ens de som ägs av kinesiska staten
Skulle nog säga att alla bilmärken utom Telsa saknar en politisk agenda.
Musk ÄR tesla (utan honom skulle väl börsvärdet vara 95% lägre.) och han använder sin VD roll och ägarskap till att driva den politik han gillar
Ser inte nått annat bilmärke som gör det. Inte ens de som ägs av kinesiska staten
man kan ju även säga “VW ägs av facket. Så gillar man fack köper man en VW”
😀
Eller kör en bil över huvud taget, då visar man att man inte tar ställning för klimatet….
Om man kör en icke-fossildriven bil tar man ställning för klimatet.
Jag kör Tesla idag och ska snart byta bil, det blir med största sannolikhet Tesla igen. Har testat ganska många bilar (Volvo, Polestar, Kia, Audi, Mercedes, VW, Skoda) men hittar helt enkelt inte en lika bra bil till liknande pris. Tycker det ska vara OK att köpa den bil man tycker är bäst utan att ta ställning. Har heller inte sett något bevis på att Musk skulle vara nazist (påstått heilande är i bästa fall diskuterbart).
Har du sett Musks fascisthälsning? Titta på den om du inte har sett den.
Ändå härligt att handlingar får konsekvenser!
Det är kanske dags att styrelsen avsätter Musk och fokuserar på att bygga bilar istället.
Musk anser att hans gener är de i särklass bästa på planeten, kanske känner den frälsta styrelsen något liknande och heilar i fikarummet även de?
Ja, förmodligen. Problemet är att om de fokuserar på bilar, och släpper drömmarna om robotar etc, så kommer så småningom företaget att värderas som en biltillverkare (p/e ca 5-10), vilket raderar ut 95% av deras aktieportföljers värde. Och det vill de inte, så de fortsätter att låta honom hållas.
Den där robotutvecklingen är inte gratis så drömmen kommer att spricka när pengarna tryter.
Känns ju som att Muskolini började med robotar för att han såg att Hyundai köpte Boston Dynamics och blev avundsjuk
Jäkligt synd egentligen. Världen behöver Tesla men så går det när storhetsvansinnet sätter in. En lämplig lavett på den där musky. Tesla behövs dock som motvikt till alla stollar som anser att elbilandet är en irriterande fluga och upplever att de har fått vatten på sin kvar för att bränna ännu mer fossilt.
Behöver världen Tesla?
En gång i tiden fanns kanske ett behov, tvinga en långsam bilindustri till omställning men idag…känns ert tveksamt. Innovation och priskrig ser vi inte från Tesla, då är det Kineserna som dominerar.
Men även gammel-bilbolag har ju sakta men säkert börjat ställa om och när det väl är på g så lär de inte backa. Så vi kan tacka Tesla för sin insats som sparkade igång elbilen renässans, men avtackar oss den i sin nuvarande form.
Nu är det Tesla som känns passé, med låg kvalité och som ger stöd till Rysk trollarmé
Exakt. Tesla vände branchen, det får man ge dem. Men nu kan man lika gärna köpa kinesiskt.
Ja precis. För i Kina finns inga politiska problem.
Poängen var att Tesla inte var bättre än kinesiskt i det avseendet, men det förstod du säkert innerst inne. VW sitter djupt insyltade i Kina.
Sydkoreanskt och japanskt kan man förstås premiera, men alternativen växer inte på träd.
Att köpa kinesiskt känns verkligen helrätt.
Det finns mycke annat än kinesiskt.
Det finns idag ett 50-tal bilmärken som säljer elbilar i Sverige, men det är en liten majoritet som står för nästan alla elbilar som finns på våra vägar idag.
De fyra största på elbilar är Tesla (71314), Volkswagen (56449), Volvo (38826) och Kia (34583) som tillsammans står för 51 procent av alla elbilar som finns registrerade i Sverige idag. Totalt står 15 märken för 90 procent av alla elbilar idag, eller motsvarande 358 593 elbilar.
Jag hoppas för allt i världen att gemene man inte väljer kinesiskt.
Gemene man väljer det billigaste alternativet. Tro inget annat.
Men vad i hela världen ska man köpa om man inte vill ha kinesisk inblandning och ändå köpa en bra elbil? I princip alla europeiska biltillverkare har kommit att bli beroende (eller ägda) av kineserna. Kan sydkoreanskt kanske vara ett alternativ?
Kia/Hyundai är Sydkoreanskt. Mycket bra alternativ.
Den bittra sanningen är att om man vill ha ett helt vitt samvete får man vackert avstå en hel del. De flesta av oss accepterar att ha i varierande grad gråa samveten. Var och en får välja hur grå man kan leva med att vara.
Jo det är sant att det finns många som nu är bättre. Samtidigt är Teslas varumärke förknippat med medvetenhet om klimat för amerikaner. Det har varit mycket bra nagel i ögat med stark Tesla försäljning (så blir det nu inte p g a muskot) mot det intelligenta deviset drill baby drill och dess brölande hop av följare.
För allt i världen, köp inte kinesiskt!
Tesla har ju dessutom varit en föregångare och drivit på elbilsutvecklingen. Utan Tesla hade vi inte varit där vi är idag.
Samtidigt har jag väldigt svårt med hypen av Teslabilen, kvalitetsmässigt är den inte en höjdare precis.
I början, under de första åren med Tesla, så hjälpte man helt klart till att göra elbilar accepterade och till och med eftertraktade. Men jag tror inte att Tesla behövs nu längre, alternativen är många och lika bra.
Behövde*
Nu finns det mer än fullgoda alternativ
Äsch, bry dig inte om “alla stollarna”. De är färre än du tror, men givetvis väldigt bredkäftade i vanlig ordning.
Bakåtsträvare har alltid funnits, som inte trott på flugor och modenycker såsom elektriskt ljus, jernbanan, automobilen, plastic, hemdatorer, Internet och elbilar. De har alltid skrockat högt och självbelåtet över hur smarta de varit, för att om möjligt imponera på någon annan än sig själva.
Det är samma typer som agerar självutnämnda experter på allt från bantning till fotboll till världspolitik.
Den värste av dem alla sitter i Vita Huset och skämmer ut sig varje dag.
Teslas siffror glädjer mig, det skall kosta att vara en fucken’ Nasse
Dock korkar jag inte up Proseccon riktigt än, då Tesla har fifflat med sina kvartalssiffror tidigare och exporterat de flesta av sina bilar i Jan till USA och Kina för att komma igen i Feb / Mars / April. Kvartalssiffrorna är det verkligt stora litmustestet.
Men det är ju lovande helt klart 🙂
I Nordamerika har människor börjat protestera utanför Teslabutiker. Det är säkert jättebra för att driva försäljningen. Nåväl, om bara några dagar så kommer det ut siffror för februari månads försäljning. Det ska bli intressant att se om fallet i försäljning är lika stort som i januari. Rent anekdotiskt skrev vi i förra veckan på ett avtal på en bil, Tesla var inte ett alternativ för oss just för att Musk har blivit galen.
https://electrek.co/2025/02/24/tesla-protests-gain-momentu-while-the-hate-is-spreading-tesla-owners/
T kom inte till makten förrän 20 januari, så jag tror januarisiffrorna har haft en begränsad påverkan från Musks galenskaper. Men det ska bli intressant att se februarisiffrorna, jag tror/hoppas de är ännu sämre… Sista halvan på februari borde vara katastrofalt dålig. -50%?
420 st. nyregistrerade Model Y hittills i februari, -58% jämfört med februari 2024. https://www.car.info/sv-se/tesla/model-y/stats?from=2025-02&to=2025-02&period=d&vd=4.8.18.19.20&et0=3&tcs=new_registered&tcg=new_registered&tci=
420 st. nyregistrerade Model Y hittills i februari, -58% jämfört med februari 2024. https://www.car.info/sv-se/tesla/model-y/stats?from=2025-02&to=2025-02&period=d&vd=4.8.18.19.20&et0=3&tcs=new_registered&tcg=new_registered&tci=
Muskolini började kampanja under sommaren redan
Det var då han kom ut som “Gillar Trump och Pappadansar”
Viktigt att skilja på registreringar och försäljningar. Hur Tesla säljer meddelas i kvartalsrapporten, registreringarna kommer in från olika källor men de har ett släp när det gäller effekter av Muskolinis beteende som knappast har förbättrats sedan november-december eftersom det normalt säljs först och registreras efteråt. Prognos: Q1-rapporten kommer att vara ett blodbad för Tesla.
Du menar som att Kinavolvo reggade in sina EX30 på sina egna bolag för att se ut som om de sålde en massa. När de egentligen bara fyllde lagrena.
(Och kunde säga till kunder att det var en succe och de borde köpa nu omedelbart!!!)
Jag har mitt sparande i Lysa med 95% aktier och 5% räntor. Har valt deras hållbara profil och den går ju t o m bättre än den breda. Men jag hittar inte hur jag aktivt styr bort från amerikanska aktier och fonder där. LW, du har väl gjort den här justeringen själv och säkert fler andra också. Hur fanken gör man?
Som jag har förstått det så kan man inte välja geografisk inriktning hos Lysa.
Lysa känns lite som hemliga Arne.
Hur har din 95/5 avkastat under året?
Sen är ju deras snack på hemsidan extremt roande. Se nedan:
9 av 10 misslyckas
“Enligt data från SPIVA misslyckas 9 av 10 förvaltare att slå sitt jämförelseindex över en 10-årsperiod.
Baserat på forskning
Lysas investeringsstrategi bygger på Nobelprisvinnande forskning. 100 % vetenskap = 0 % spekulation.
Mer avkastning till dig
Låga avgifter betyder mindre pengar till banken och mer pengar i form av avkastning till dig.”
Det är ju helt sinnessjukt att de tar upp att 9 av 10 misslyckas att slå sitt index samtidigt som de själva med 100% garanti alltid misslyckas med att slå index.
De menar väl att de inte ens försöker slå index (mellan raderna att de kommer gå lite sämre än index) men att strax under index är bättre än de flesta, särskilt riskjusterat.
Rätt eller fel, utan djupare insikter i marknaderna.
De kommer att gå sämre än index då de tar ut en avgift.
De kommer inte gå bättre än de flesta riskjusterat.
Går det att investera i index utan att betala avgift? Eller är det att du tycker att deras avgift är oskäligt hög? Lysa är väl tänkt lite som en indexfond för indexfonder, väldigt bred spridning på tillgångarna.
Hållbarhetsfonden som Andasj investerat i kostar 0,591%
På köpet får han alla de bolag han gillar plus Tesla och Meta.
En liknande fond kan man skapa för 0,12% och på köpet får ni även då härliga bolag som Tesla och Meta.
Long Term Capital byggde också på Nobelprisvinnande forskning…
Det går tyvärr inte.
Sålt 20 % av mitt Lysa, har egentligen för dålig koll på alternativen (annars hade jag sålt av allt) men lär bli Sverige genom Avanza Zero tills vidare.
Det är klart att det inte går, vad trodde ni?
Hur kan man ens köpa en produkt utan att veta vad man har köpt?
Secret sauce, trust me bro.
Om produkten marknadsförs med en sådan fantastisk text som du citerade ovan, RUN, så spelar produktens innehåll inte någon roll i min värld…
Det som stör mig och har stört mig under många år är att algoritmfonderna framställs som guds gåva till mänskligheten när de i själva verket matar Zuckerberg och Musk och har hjälpt till med att bygga deras förmögenheter.
Tycker man det är ok, fine, men tjata då inte om att ni inte gillar dessa herrar eller US som stat.
Var snäll nu…
Det är ju därför jag ställer min fråga ovan!
Medarbetarn svarade klockan 9.40.
Jag drog en rant klockan 9.43.
Jag svarade på en fråga, ja det är självklart att det inte går, jo jag vet vad jag köpt, ja det börjar bli problematiskt med USA.
Frågade Andasj vad avkastningen varit i år men det var tydligen ointressant så nu frågar jag dig istället.
För min personliga mix ränte- vs aktiefonder och ’bred’ vs miljö +0,75 % i år.
(Ett) jämförelseindex Mormingstar global markets NR sek är minus 0,26 %.
Du skrev ngn gång hur många timmar på marknaden du har, min situation är annorlunda, är helt grön på området.
Jag hoppas att Lysa slår, inte andra indexfonder, inte index men stock pickers med snarlik skral erfarenhet som jagsjälv.
Tips på bättre breda aktieindexfonder emot tages tacksamt.
Det jag tycker är drygt med Lysa är att det inte går att jämföra med andra.
Dvs din jämförelse med Morningstar säger inte så mycket då Lysa kör 20% i Sverige som har gått upp 9 procent i år.
Som du kanske märkt är jag inget fan av Zuckerberg och Musk och det var flera år sen jag lämnade investeringar i US, så det blir lite konstigt när du frågar om breda aktieindexfonder som med garanti ligger tungt i US.
Jag vill inte vara en del av det där spelet med globalinvesteringar som gynnar personer som jag inte gillar.
Respekterar det.
Hade sålt mer än de 20 % jag sålt av innehavet i Lysa om jag haft en susning om alternativ utan USA, Kina, Ryzzland och Japan.
Medarbetarn.
Du är ju smart så det kan väl inte var några problem för dig att hitta fonder utanför de nämnda länderna?
Varenda nätmäklare har sökfunktioner där du relativt enkelt kan hitta fonder som passar.
Om Musk kompis vill göra sig av med elbilar.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/s%C3%A5-ska-trump-g%C3%B6ra-sig-av-med-alla-elbilar/ar-AA1zJ7ZH
Att Donald Trump inte är en förespråkare av elbilar är knappast förvånande. Nu har han bestämt att alla 8 000 elbilsladdare som finns vid diverse regeringsbyggnader ska stängas av.
Dessutom ska alla elbilar som köptes in under föregående mandatperiod att göras av med. Huruvida de ska säljas eller sättas i förvaring framgår emellertid inte.
Finns det något värde kvar av Tesla?
Man måste ju få någon avsättning för “drill baby drill”.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Som en treåring som slår sönder de leksaker han inte tycker om.
Inget om att Signal hotar lämna Sverige?
Den som har rent mjöl i påsen har dock inget att frukta. Staten vill oss bara det bästa.
Signal och andra krypterade tjänster utgör ett gissel för polisen det är sant. Risken finns dock att bakdörrar kan användas av andra. Även försvarsmakten avstyrker förslaget läser jag nu. Hur man ska lösa problemet med skurkar som använder kommunikation som inte kan avlyssnas kvarstår och måste väl lösas på något sätt.
Du kan ju jämföra med att…du får aldrig låsa ytterdörren till din villa eller lägenhet, för det utgör mycket gissel för polisen när du har säkerhetsdörr och de behöver ta sig in.
Med tanke på hur lätt det är att avlyssna sms och flertalet andra kommunikationsformer så är det snudd på en mänsklig rättighet att kunna skicka meddelanden som inte lyssnas av, det har med rätten att vara privat att göra. Att det använs även av kriminella, är en annan sak, men det blir ju som i exemplet ovan lite bisarrt att det ska drabba alla att några är kriminella liksom.
Jag håller med Vedhuggarn. Det måste finnas en möjlighet till privatliv, även om detta är något som utnyttjas av kriminella.
Jag håller med, samtidigt kvarstår frågan. Det är inga småtjyvar vi talar om utan en välorganiserad beväpnad maffia som de senaste tio åren minst har försökt, och ibland lyckats, att nästla sig in i staten. Det mina vänner är i praktiken samhällsomstörtande verksamhet. Det är som med Putler som relativiserats och underskattats i årtionden. Det ryktas till och med om att moskoviternas operatörer försöker grooma den svenska maffian. De i sig borde inte vara en överraskning, de har lika svarta själar. Frågan kvarstår därmed, vad göra om det inte går att penetrera fiendens kommunikation.
Det behövs ingen social-media-app för att sända krypterade meddelanden. Proffsiga kriminella som vill kommunicera krypterat kommer snabbt att lära sig att kryptera självständigt, säkert gör många det redan förresten. Försvaret borde förresten utveckla en egen krypterad app, det kan inte vara hela världen att pilla ihop.
Signal är open source, så de kan ju utgå från den kodbasen.
Tur att Johan no.1 är i Karibien numera, då kan ha kvar sina whatsapp-polare 😉
De flesta fall av övergrepp och hustrumisshandel sker inom hemmets väggar. Man kan alltså motivera att sätta upp kameror i varje rum som kopplas till AI som garanterat är neutral. Sedan kan man analysera ditt beteende, även i sängen, och se om du utgör ett hot och måste skickas till utbildningskonferens.
Som sagt, alla tyranniska diktaturer har ytterst goda motiveringar till vad de gör men vi måste fråga oss vilket samhälle vi vill ha.
Alltid risker med analyser som dessa – jag ser inte fram emot när siffrorna vänder uppåt och det då i konsekvensens namn ska förklaras med att folket stödjer Elon. Eller är det då den uppdaterade modellen som svarar för hela uppgången? Nedgång automatiskt politiskt motiverad, uppgång automatiskt tekniskt motiverad? Känns inte rätt…
Det kommande släppet av FSD i Kina kommer antagligen att öka försäljningen där men priserna är så pressade på den marknaden att det inte kommer att hjälpa upp tappet i övrigt. Ett extremt P/E-tal och väldigt dålig PR är ingen bra kombination.
Samtliga USA-fonder sålda. Vill inte ha med dem att göra så länge de styrs av fascister.
Nu blir det fokus på Norden och Europa.
Tack för mig!
Jag brukar säga att man inte ska reagera så mycket på vad Trumpler (och Muskolini) säger utan vad de gör.
Men när man röstar på Rysslands sida i en FN resolution om kriget så visar man att man på allvar sviker sina allierade.
Muskolini får ses som en rak representant för regimen (Regim då han varken är folkligt vald eller “anställd” utan bara bestämmer).
Så till skillnad från andra biltillverkare är Tesla ett politiskt verktyg som verkat för att Trump ska få makten. Inte ens fordon tillverkade i diktaturer vågar vara lika politisk öppna.
Det går att sprida Teslaskammen med att högt säga “Åhh… Kolla en sån där Trumpmobile”
Vem som helst som ser den där hälsningen i sin inre biograf tänker nog både en och två gånger innan de köper en sådan dyr konsumentprodukt. Om inte annat finns det oftast fruar och flickvänner med huvet med huvudet i behåll. Det är ju inte så att Tesla har monopol på vettiga EVs längre.
“Men när man röstar på Rysslands sida i en FN resolution om kriget så visar man att man på allvar sviker sina allierade.”
Det där är inte så lite nu går fan skam på torra land! Kunde aldrig ens i min värsta fantasi tro att något sådant skulle kunna hända. Reagan snurrar förmodligen på högvarv i sin grav.
Jag undrar vad alla erfarna diplomater i USA:s utrikesdepartement tänker nu när USA sviker tidigare allierade och röstar tillsammans med Ryssland, Nordkorea och Belarus. Måste kännas bra att vara del av den nya tidens “Axis of evil”. Nytt och fräscht liksom.
Jag tror vi kan konstatera att det inte är så många som “kan” rösta med fötterna.
Hamnar du på ett fett jobb inom staten så är du tyst många gånger så länge lönen kommer.
Vi har ju exv inte sett några massavhopp av de tjänstemän som skulle verkställa SD politik. Varken på departementen eller i de myndigheter som SD nu lägger ner
Det är det vi ser i USA med. Republikaner och tjänstemän häller käft då de vet var pengarna kommer från
Det olustiga däremot är att demokraterna på allvar har tappat all form av möjlighet till respons. Följer amerikanska medier som är mitteninriktade och det känns som alla är helt chockade. Det är mer “se nu vad de gör” än nån form av enad front.
Man ska inte dra så många växlar på Teslas försäljningssiffror första månaden i varje kvartal. Dessa har alltid sämre siffror än tredje månaden i varje kvartal eftersom Tesla kör kampanjer mot slutet av kvartalet och kämpar hårt för att leverera bilar. Så om man ska jämföra januari 2025 med något så är det januari 2024 och det är visserligen lite sämre 2025 men inte dramatiskt på något sätt.
I höstas körde Tesla dessutom en kampanj som säkert fick många som gått i tankar att köpa en Tesla Y: De hade nollränta på billånet, dessutom bunden under några år framåt. Detta, i kombination med att alla visste att det skulle komma en ny version av model Y, har nog samverkat till att början av det här året, säkert februari också, blir lite sämre än annars.
Facit till om Musks vidrigheter får några mer långsiktiga konsekvenser för Teslaförsäljningen lär vi inte få förrän framåt sommaren.
Det roliga med tesla är ju att alla har sagt MODEL Y ÄR BRA!!!!!
Men nu är alla som kör nya varianten “ja till skillnad från förra modellen så är ljudnivån acceptabel och fjädringen inte katastrofalt dålig”.
Lustigt att ingen kunde föra en dialog om detta tidigare. Att Tesla ÄR rätt dålig om man ser på Y och 3. Komfort i nivå med Dacia. Men fanboys gonna fanboy.
Som nu om försäljningssiffrorna
Vem fan köper en bil där man vet att pengarna sponsrar en Ukraina och Europafientlig politik.
Använder du inga saker tillverkade i dåliga länder? Kina till exempel? Irriterar det sig extra mycket när USA beter sig dåligt?
Det roliga med tesla är ju att alla har sagt MODEL Y ÄR BRA!!!!!
Men nu är alla som kör nya varianten “ja till skillnad från förra modellen så är ljudnivån acceptabel och fjädringen inte katastrofalt dålig”.
Lustigt att ingen kunde föra en dialog om detta tidigare. Att Tesla ÄR rätt dålig om man ser på Y och 3. Komfort i nivå med Dacia. Men fanboys gonna fanboy.
Som nu om försäljningssiffrorna
Vem fan köper en bil där man vet att pengarna sponsrar en Ukraina och Europafientlig politik.
Jag är verkligen inget Telsa fanboy men jag håller inte med dig. Jag har hängt mycket på olika fora och FB-sidor etc. där Teslas bilar diskuteras. Det är en relativt liten men högljudd skara som tycker att Teslas byggkvalitet är kass och att bilarna har dålig ljudisolering etc. Vi mer normala bilbrukare lägger inte så stor vikt vid dessa detaljer och kommer kanske (som jag) från billigare svenssonbilar och tar klivet in i elbilsvärlden och då är alla elbilar ett under av tystnad och bekvämlighet.
För en genomsnittlig bilbrukare är Tesla Y en bra bil. För mig som däremot är lite av en tekniknörd är deras UI underbart och om man sätter det i relation till priset är det oslagbart.
Kör också då och då en MG4 och den är förvånansvärt bra och trevlig att köra. Men man kan ju få krupp på deras mjukvara. Och deras line-assist är direkt livsfarlig, men den kopplar man ju bara ur. Sen är den en trevlig bil att köra.
Det jag har lärt mig är också att många svenssons som nu köper elbil inte bryr sig så mycket om tekniska finesser, så de märker inte av så stora skillnader mellan olika elbilars UI. De har tvärtom ingen aning om vad för bil de köpt och blir förvånade när de upptäcker att laddhastigheten är kass eller att appen inte fungerar särskilt bra eller att det inte går att ställa in förvärmning av kupén (iaf utan att ha en civilingenjörsexamen).
Ta den billigaste versionen av Tesla Y. Det finns ingen annan bil i den prisklassen som har alla de kvalitéer och är lika användbar, har lika hög dragvikt, lika stort lastutrymme, är lika energieffektiv, laddar lika snabbt, är enkel att ladda efter vägen och enkel att schemalägga laddningen hemma, lika enkel att ha sparade inställningar för olika användare, får uppdateringar OTA helt gratis, får nya funktioner gratis, etc. etc. Ingen! Ingen annan bil har allt detta till det priset!
Men att köpa en ny Tesla idag är inget jag försvarar.
Det finns väl iofs en och annan ytterligare aktieägare som inte är så politiskt kontroversiell; Musk är inte lika med Tesla.
Själv skulle jag nog välja ett annat märke vid bilköp pga av risken för vandalisering, minskat andrahandsvärde osv, men så har jag klarat mig utmärkt med cykel än så länge i livet och tänker fortsätta så 😀
Musk är lika med Tesla
Varför tror du annars värdet är det det är.
Ingen annan VD för ett bilföretag beter sig så här.
Köp en Tesla idag och du röstar på Musk och mot Ukraina.
För mig är januarisiffrorna inte så betydelsefulla, kom ihåg att det är ju först i februari som Musk har gått full jättebananas, Februarisiffrorna och Q1-siffrorna blir därför ännu me intressanta.
Till och med Fanboysen i Tesla Club Sweden verkar tappat hoppet:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=840586#p840586
De kan ju alltid ge Musk sparken…
Det är inte bara modell Y som minskat för Tesla i Europa utan även modell 3, så det bloggaren har nog rätt att det inte beror på face-liften
Teslas försäljning i Kalifornien dök rejält förra året, dock finns inga siffror för Tesla i USA för januari
“Throughout 2024, Tesla registered fewer cars in California in all four quarters when compared to previous years. Tesla sales of one of their most notable models, the Model 3 sedan, dropped by 36 percent.”
Det råder naturligtvis olika åsikter om hur bra Teslas bilar är. Många som prioriterar kvalité på lyxbilsnivå är nog inte så imponerade även om de hela tiden tiden blir allt bättre. Men i användarvänlighet spelar de i en liga för sig. Har man en gång haft en Tesla så är det väldigt svårt att gå över till ett annat märke och vara nöjd med det.
Några få bilmodeller från andra tillverkare kan nästan konkurrera med Tesla i detta avseende men då är de också riktigt dyra. Annars är de andra hopplöst efter på mjukvara, app och enkelhet i fråga om laddning etc.
Men det är väl bara att hoppas på att de andra kommer ikapp så småning om.
Jag körde Tesla Model 3 i fyra år, nu Volkswagen ID.7 i runt 9 månader. Du har rätt i att det finns någon liten skavank (och jag menar liten) i app och interfacet i bilen – men det är småsaker jämfört med allt annat som är otroligt mycket bättre.
Snarare skulle jag vilja säga tvärtom. Det vore helt omöjligt att nu gå tillbaks till Tesla från VW och vara nöjd med bilen. Sådana där saker som att slippa fantominbromsningar, överlägset mycket bättre “autopilot” och en enormt mycket bättre byggkvalitet.
Det är möjligt att du oxo har direkt erfarenhet av att köra flera märken under längre tid, så klart.
Jo, jag har kört elbil sedan 2016 och kört/ägt 6 elbilar från 4 olika tillverkare. Det beror lite på vad man tycker är viktigt när man bedömer användarvänligheten. Men jag, som nu går mellan att regelbundet köra 3 olika moderna elbilar, måste säga att jag njuter varje gång jag sätter mig i Teslan. Priset i kombination med funktionalitet hos Tesla Y är svårslaget.
Men nån ny Tesla efter den vi har i vår ägo nu lär det inte bli, såvida inte nåt radikalt händer i ledningen på det företaget.
Lånade en ID7 nyligen. Bra komfort och så men tillbaka till 2020 vad gäller navigationen…
Startade helgtrippen och den föreslår laddning efter typ 52 mil, som blev drygt 30 mil efter ett antal omplaneringar. Trodde vi var förbi det stadiet för länge sedan. Bilen hade bara gått några hundra mil, men så fel borde den inte ha ens ny. Noterade även att räckvidden inte var mycket längre än Y SR trots betydligt större batteri, den drar mer trots bra aerodynamik.
Annars schysst, men inte tillräckligt för ett byte.
“Några få bilmodeller från andra tillverkare”
Du har inte sett vad som hänt senaste 12 månaderna då.
Jo. Det är fortfarande rätt få som har bra mjukvara och då kostar de också rätt mycket mer än Tesla Y.
Kan ju fundera på vad övriga ägare och styrelser tycker om Musks engagemang. Måste ju proppa upp beslutstiderna kan man tycka. Eller så har han delegerat allt och tar åt sig äran oavsett..
Troligen så är han inte inblandad ett skvatt i företaget längre, och jag skulle inte vilja vara aktieägare i ett sådant företag där VD inte är aktiv.
Eller så är han aktiv, och då skulle jag inte vilja vara aktieägare i ett företag som har en uppenbarligen helstörd VD.
Om han är kvar så är han ett sför Tesla.
Och om han lämnar, så är också det ett sänke för Tesla, “visionären försvinner”.
Slutsats: Vart än Tesla vänder sig så är rumpan bar: Tesla är helt körd som aktie på dessa nivåer.
“sför” = sänke för
Money talks. Även om det är blod på dem
Tesla öppnar minus 3% idag med. Härliga tider, strålande tider!
Just nu 7% ner.
Proppen ur i kväll på superbubblan.
Nästan ner 10% nu, 9,88% för tillfället.
Osökt Lars Ekborgs sketch “Det stora eländet” där han till slut
inte orkar längre och ger upp konstaterade jag i förmiddags
att Felix salladsdressingar har “krympflaterat”
från 365 till 335 gram med bibehållet pris, dvs 10% prishöjning…
Vad tror ni att jag ska sälja av min GES, som jag haft sedan -94?
Den har hängt på till 2025 nu..
De nådde ju aldrig upp till målbilden, så den får ryka.
När kan man köpa ny Tesla med kraftigt rabatterat pris?