Priset på den ryska basfödan vodka har höjts över 23% på ett halvår i Ryssland, trots den officiella ryska inflationen om 8.9%. En oljeanläggning i Sankt Petersburg har bombats under morgonen. Ryssland tog mycket svåra förluster vid fronten, men pressar på från flera håll mot Kurachove.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska diktaturen Ryssland.
Ryssland höjer alltså priset på den ryska basfödan Vodka med ytterligare 17% för att totalt höjas totalt 23.4% på ett halvår. Detta trots att inflationen officiellt ligger på 8.9%. The Mirror US rapporterar även att cigaretterna höjs 5%. Detta är alltså skattehöjningar vi pratar om här, och trots att propagandan påstår att rysk ekonomi blomstrar så känner man alltså att det är nödvändigt att kraftigt höja skatterna på det som ryssarna inte klarar sig utan, dvs sprit och cigaretter.
Kyiv Independent skriver att potatis har ökat 90.5% i pris i Ryssland under 2024, lök 46.6%, kål 46.6% och smör 35%. Och detta är ändå de officiella siffrorna, men som vi vet ljuger alla diktaturer om allt och information flödare inte sann, korrekt och fritt. Ryssland är som bekant en diktatur och Freedom House ger landet 13/100 på frihetsskalan, att jämföra med Sverigs 99/100 och Finlands 100/100 fördelat på 0/16 poäng på valsystemet 3/16 på politisk mångfald och deltagande, 1/12 på hur staten fungerar, 1/16 på yttrandefrihet, 2/12 på organisationsfrihet, 2/16 på rättsväsendet och 4/12 på individens frihet. Sverige maxar samtliga dessa utom rättsväsendet som får 15/16 pga mediarapporterna om skjutvapenvåld, även om risken att bli mördad är högre i Finland som får full poäng där.
En oljeanläggning i Rysslands finkulturella storstad Sankt Petersburg ska ha bombats enligt denna film, där man också hör finkalibrigt sk truppluftvärn som försäker skjuta ner de ukrainska robotarna.
Bloggen har inte sett någon mer information om detta, annat än att flygplatserna i Sankt Petersburg ska stängt pga drönarhot. Det är förstås olagligt att sprida filmer på resultatet av ukrainas bombningar mot Ryssland, så information kanske blir lite knapphändig. Flera drönare ska observerats.
Tillägg: Detta ska vara den enorma ryska oljeterminalen i Ust-Luga tydligen – Rysslands största exportkälla för olja.
Ryssland tog mycket svåra förluster igår rapporterar Ukrainas generalstab och förlorade 1 510 man, men låga två stridsvagnar, normala 23 pansarskytte- eller motorskyttefordon samt mycket svåra 73 transportfordon.
Ryssarna rycker dock fram runt bland annat Kurachove, där man nu på bredd anfaller norrut över åkrarna söder om de sista delarna av staden som Ukraina biter sig fast i. Jag har väldigt svårt att tro att Ukraina håller sig kvar i Kurachove särskilt mycket längre, utan nästa försvarspunkt bör bli byn Datjne.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi! Smert voroham!
11:56 Det finns ju fortfarande femtekolonnare och quislingar i Sverige som hyllar Ryssland, tycker att Ryssland är positivt och att Ukraina ska kapitulera, för rysk ockupation är inte så farligt. Den ryska ockupationen började 2014, och här är en färsk redogörelse om en kvinna som 2018 greps i ockuperade Donetsk och torterades med bland annat elchocker, glasflaskor upp i vaginan, fick tänderna nedfilade med en nagelfil mm tills hon skrek tillräckligt högt för att ryssarna skulle vara nöjda. Ryssarna hotade även att spränga hennes dotter i luften. Därefter våldtogs hon av femton män, och dömdes till 18 års fängelsestraff på falska anklagelser om terrorism.
Detta är vad de som tycker att Ukraina ska kapitulera och lägga ner vapnen förespråkar som alternativ. Punkt. Eller vad fredisarna vill se när de tycker att man inte ska rusta upp och försvara sig mot den ryska diktaturen.
Fred utan kvalitet är inte fred, alternativet till krig är inte frihet och regnbågar, utan förtryck, tortyr, våldtäkter och godtyckligt kastande i fängelse, slut på demokrati och mänskliga rättigheter.
12:02 Ukrainska Dimko, som var medgrundare av den volontära stödorganisationen Dzyga’s Paw, en av pionjärerna i civilsamhällets stöd till Ukrainas försvar, har nu startat en Youtubekanal som ukrainsk soldat (länk fixad). Som bekant mobiliserades han för några månader sedan. Något för er som tittar på Youtube skulle jag gissa.
12:05 Enligt ryska kanaler ska ockuperade Krym och Sevastopol bombats i ett massivt robotanfall med bland annat Storm Shadowkryssningsrobotar, drönarrobotar och ukrainska Neptunrobotar nu under morgonen. En film på himlen och flyglarm här. Detaljer okända.
12:08 Även mål en stad i ryska Smolensk Oblast ska bombats i natt, och tillverkade bland annat komponenter till robotar.
KOMMENTAR
Överlag är det många rapporter om bombningar i Ryssland nu, och det mesta talar för att Ukraina genomfört ett massivt anfall på bredd.
12:42 Oljeanläggningen i rubriken var i själva verket Ust-Luga, dvs Ryssland största exportterminal för olja.
14:20 Slovakiens statsägda motsvarighet till Svenska Kraftnät, SEPS, uppges fortsätta leverera kraft till Ukraina trots att putinisten och handdockan Fico hotat med att leveranserna ska stoppas efter att han varit och kysst Putins ring. SEPS fortsätter leverera till motparten Ukrenergo i enlighet med ingånget avtal.
Se även artikel hos Kyiv Independent om ni föredrar engelska språket.
Fico bör komma ihåg att ingen vill göra affärer eller teckna avtal med någon som inte håller det man skrivit på.
14:28 Ett stort antal drönare ska siktats vid danska hamnen i Köge. 20 större drönare ska anmälts och polisen själva såg fyra rapporterar danska DR. Från Köge går det färja till Rönne på Bornholm, som är en mycket strategisk i Östersjön, i linje med Gotland.
DR skriver att den siste drönaren syntes på natten 01:16 varefter den försvann ut till havs i hög fart.
Stora drönare betyder militära drönare och inte några hobbydrönare. Rimligtvis har de startat från ryskkontrollerade handelsfartyg, likt i min roman Drönarhjärta, alternativt från faktiska ryska örlogsfartyg.
Danska polisens websajt med pressmeddelande verkar vara nere just nu.
DR efterfrågar videomaterial från allmänheten, så får vi se om något dyker upp.
14:44 Auonsson har kollat igenom fartygstrafiken vid Öresund vid tillfället drönarna syntes men hittar inga givna misstänkta fartyg.
14:49 Ett PR-proffs säger det jag alltid säger – man ska inte kommentera lögner i sociala medier, då det bara späder på spridandet av den ursprungliga lögnen. Ignorera, blockera, gå vidare.
“”But Kameron, what do I do if people say I eat babies?” You shut up and go about your day. In a few days, or a week, tops, the whole thing goes away as people are pulled into some other drama. Who’s talking about Gaiman anymore? (!!And that was real babies!!) (Cue round of folks looking this up).”
Ska man absolut kommentera gör det i egen kanal man själva kontrollerar till 100%, t ex egna hemsidan. Nej, det får inte enorm spridning, men den som är seriös kan kolla upp fakta där. Och om man inte kommenterar fattar alla friska människor till slut att det är skitsnack, då man inte behöver försvara sig mot skitsnack.
Men generellt ska man inte kommentera alls. Desinformatörer och spridare av splittring kan skriva hur många lögner som helst, och det är därmed omöjligt att lägga tid på att bemöta dem alla och bemöter man dem får de bara ytterligare och förnyad spridning.
Detta gäller för övrigt också om journalister hör av sig och vill ha en kommentar. Kommenterar man blir det ytterligare påspädning och uppmärksamhet för den ursprungliga lögnen. Man vinner inget på att hålla liv i lögnen genom att ge journalisterna gratismaterial till en artikel.
Angriparna ska inte bestämma tid, plats och form för angreppet och tvinga dig till försvar.
14:59 Film på svenska bärgningsbandvagn 90 på plats i ukrainska Sumyregionen i december. Svenska bataljonen med stridsfordon 90 och stridsvagn 122 eller delar av den är på plats i slaget om Kursk, invid Symregionen.
15:28 En artikel om ukrainsk speeddating.
“Alisa says that these days, up to three veterans attend each event. One of them was a 38-year-old serviceman with the surname Chuikov, who lost his left leg in the war. The prosthetic didn’t scare the women at all, and he received the most matches.”
På ukrainska versionen av realityspåan The Bachelor var huvudpersonen en veteran och fd plutonchef som förlorat bägge benen. Det blev enormt populärt.
Till saken hör att en veteran med amputationer är extremt attraktiv i Ukraina. Ingen kan anklaga personen för att inte gjort sin plikt för fosterlandet, samtidigt som det inte finns någon risk att han mobiliseras och kallas in till militären, utan han kommer vara kvar hemma som en trygg partner, familjeförsörjare och närvarande pappa till de framtida gemensamma barnen.
16:10 Bildspel på några av de barn som mördats av Ryssland sedan den fullskaliga invasionens start.
16:39 Högkvalitets matinéfilm hos Youtube på ett ryskt anfall med en T-90 stridsvagn och ett ryskt stridsfordon, där ryssarna börjar skjuta på sin egen trupp, och sedan skjuter åt alla håll medan FPV:erna plockar isär den. Besättningen överger stridsvagnen till slut, men inte utan att först sannolikt dödat alla de egna ryska skyttesoldaterna. Mot slutet slutavskrivs den övergivna T-90:n via drönarbomber nattetid, inklusive vad som ser ut som en till drönarbomb konverterad RSV-granat, som alltså är seriöst pansarbrytande och slår stridsvagnen rakt uppifrån.
Tydligen ska FPV-drönarna även plockat isär besättningen på T-90:n när de flydde, men det publiceras inte på Youtube pga tjänstens censurregler, utan ska finnas på Telegram.
17:47 Danska polisens websajt är fortfarande nere, angående 14:28. Eller fungerar inte från Sverige och inte från VPN. Kan handla om att den alltså är utsatt för angrepp just nu och därmed filtrerar bort all utländsk trafik och alla VPN.
18:15 Bidenregeringen försöker nu tvätta rent sitt eftermäle och kritiserade stödnivå till Ukraina genom att utrikesministern Blinken avslöjar i en intervju i New York Times att USA började beväpna Ukraina redan 2021 när truppsammandragningarna vid gränsen påbörjades under våren. Stödet påbörjades i september och den axelavfyrade luftvärnsroboten Stinger samt pansarvärnsroboten Javelin nämns.
Offentligt blev först leveranser av Javelinrobotar runt årsskiftet 21-22, samtidigt som britterna började skicka NLAW. En del gjorde rätt analys av inhämtade underrättelser, andra underrättelsetjänster gjorde det inte. Ingen nämnd, ingen glömd.
Som ni minns var de ryska tröstburarna först tänkta att skydda mot Javelin, även om de nu är tänkta att skydda mot FPV:er. Det fungerar väl sådär då som nu för alltid.
18:40 Ett LNG-fartyg på väg till Egypten under sanktioner som ryska skuggflottan har gjort misstänkta rörelser runt en kabel i Skagerack mellan Norge och Danmark rapporterar danska TV2.
22:52 Ett antal ryska babusjkor gamla nog för att inte vara rädda för döden säger vad de tycker om Putin på denna film. Om honom tycker de inte.
351 kommentarer
1@
2@?
Bästa platsen hitintills! Blir en slant till Svenska krigare i Ukraina.
👍
Fortsatt god fortsättning önskas alla Cornucopianer!
Det blev en dyr start på kommentarsfältet för mig. D2U, JvM och BGB får varsin tusing.
Stiligt!
3 x 1 K _ Ja, DET är mycket pengar!!
👍
Nyl@nder?
Skicka Vidare Till Ukraina!
👍
Kan jag bli fyra också!?
Sexa då?
Tror tredje Ettan, wow
Alltmer tror jag Jonas insatser gör störst skillnad, idag blir hans pickuper som får pengar
( power up / drönarna delar min andraplats, f n, de andra får dela Nylander, åtminstone idag )
Skulle varit info om ettan…
👍
Kansje även sjua?
Nu börjar det bli dyrt!
👍👏👏
🇺🇦🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇸🇪🇺🇦🇺🇦
Nia aller tia?
Tia?n
Hur mycket blev det till slut Surtrutn?
Hoppas du har mat på bordet och internetuppkopplingen är säkrad ett tag till!
Vunnit på tipset eller så, Suris?
Fast jag minns det som att det bara är den bästa posten som räknas i pallsammanhang. Så att vi med darriga händer eller ADHD och bara trycker igen och igen inte ska ha fördelar.
Å andra sidan gör vi ju alla som vi vill.
🙂
Topp 5?
Fin morgon, mycket att vänta av året.
1000kr till powerup
Snyggt 👏
👍
+1
1000kr till power up
Dubbelrätt 👏
Ingen topplacering idag, men det blev ett JvM Medkit på Disarmament Solutions för att fira in första dagen hemma 2025.
Wow 🏥 👏
👍
Wow!
The largest Russian sea trade port in Ust-Luga in the Leningrad region was attacked by drones today. Approximately 860km from the frontline.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1875501712724914531?s=46
Pro Ukrainian channel claims AFU gains southwest of Ivanovske, Bakhmut direction
https://x.com/freudgreyskull/status/1875499301511864392?s=46
“vodka har höjts över 23% på ett halvår i Ryssland”
Det är förklaringen till att ryssarna inte har råd med smör och ägg. Prioriteringar 😀
Är de uppe i 63% nu då?
Räknar man så, så är det snart över 100%
“Köper du mat, kvinna, när vi inte har sprit i huset!”
Skämt åsido så skrev Albert Engström att “spriten kan aldrig bli så dyr att priset når upp till dess rätta värde”.
Kan ju ligga något i det.
Utöver Expressens fruktansvärda artikel om fångenskap, hade SVT en artikel om Wagnersgruppens härjningar i Centralafrika.
Tycker det är mycket bra att även gamnelmedia publicerar detta, så att budskapet om varför orcerna måste bekämpas når fram till fler!
Ja det är en bra artikel SVT har om Wagner.
Mycket bra om man fortsätter att bomba Ust-Luga. Om vi inte lyckas stoppa oljeflödet över Östersjön så hoppas jag att Ukraina gör det.
Gärna sanktioner men inte utan kryphål verkar vara melodin. Svagt.
Det ökar pressen på östersjöstaterna att stoppa skuggflottan. Det är en bättre lösning än gigantiska oljebränder och utsläpp i finska viken.
https://www.theguardian.com/world/2025/jan/04/it-is-impossible-to-outrun-them-how-drones-transformed-war-in-ukraine
‘It is impossible to outrun them’: how drones transformed war in Ukraine
Dan Sabbagh
Defence and security editor
Sat 4 Jan 2025 06.00 CET
intressant läsning
Det här skulle nog passa bättre i ekonomitråden, ber om ursäkt i förväg. Jag befinner mig nog i en stockholm moderat filterbubbla. Försörjer vi verkligen malmö och göteborg? Går inte dessa kommuner runt? Återigen sorry eftersom jag är off topic så donerar en ordentlig peng till jvm men kan någon förklara det här?
Nej. Det är fel.
Det är en ren lögn. Kommunala utjämningen stannar inom Stor-Stockholm. Det mesta av stödet är statligt och det betalar Malmö och Göteborg via statlig skatt.
https://cornucopia.se/2020/08/alla-kommuner-ar-plus-for-statskassan/
Därmed stoppar denna tråd från ytterligare kommentarer. Ni kan kommentera på länken.
Alla svar här kommer raderas.
12:02 är det ingen länk till youtube kanalen?
Fixat https://www.youtube.com/@LiberUkraine
@12:42
Där har vi självfallet lösningen på skuggflotteproblematiken – mer av samma och saken är biff…
Har oljehamnen i Primorsk lagt ner? Det är den största i Finska viken.
God eftermiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God eftermiddag och god fortsättning! ALDRIG är ordet!
Angående risken att bli “mördad” i Sverige respektive Finland.
Brå:s senaste rapport i ämnet dödligt våld gavs ut i maj i år. Enligt figur på sidan 22 så ligger Sverige högre än Finland i dödligt våld per capita. Siffrorna avser 2022. Nå, man får nästan ta fram förstoringsglas för att notera en skillnad mellan Sverige och Finland. Brå skriver således helt korrekt följande: ”De senaste åren ligger dödligt våld i Finland och Sverige på ungefär samma nivå, och nästan dubbelt så högt som nivån i Danmark och Norge.”
Min läsning av nämnda figur skulle vara att under åren 2017 – 2022 tycks nedgången i Finland ha avstannat och detsamma gäller uppgången i Sverige. Figuren är av jämförelseskäl baserad på dödsorsaksuppgifter.
https://bra.se/download/18.63eed38e192716a4afccae/1728919099342/2024_6_Doldigt-vald-i-Sverige-sedan-1990.pdf
Fast i Brå:s statistik över polisanmälda fall av dödligt våld som sträcker sig fram till 2023 ses uppgången fortsätta.
Med anledning av en tidigare diskussion skall påpekas att alla polisanmälda fall av dödligt våld de facto inte behöver vara det. Dock är det så att samtliga polisanmälningar rörande dödligt våld granskas av Brå, d v s man eliminerar sådana anmälningar som rätteligen inte skall vara med. Det förtjänar också att påpekas att dessa siffror tas fram som en del av Sveriges Officiella Statistik, d v s en statistik där man ställer särskilt höga kvalitetskrav.
https://bra.se/statistik/statistik-om-rattsvasendet/konstaterade-fall-av-dodligt-vald
Efter vad jag läst någonstans så minskad det dödliga skjutvapenvåldet under 2024 så kanske fallen av dödligt våld visar en nedgång när den officiella statistiken inkluderar även detta år.
Trodde denna tråd var om Ukraina! Vad har detta med Ukraina att göra?
Om du anser att detta ämne inte hör hemma här så föreslår jag att du tar upp saken ned den som tog upp ämnet.
En kommentar om Freedom House frihetsskala och deras overwiev av Sverige:
Rysslands och Irans hybridkrigföring lyckades verkligen få folk från andra länder tro på att vi svenskar håller på med “religiously motivated hate speech and vandalism against Muslim, Jewish, and other targets” Det var inte svenska medborgare som brände koranen utan äckel utskickad från Iran i samarbete med Ryssland. Det är lite synd att Freedom House inte såg igenom detta..
Finns ju många vita, blonda, blåögda svenskar som gärna deltar i spridandet av det narrativet.
Vita, blonda och blåögda? Det var det värsta jag hört!
Varför vet vi så lite om historien – och vart leder analysen?
Onumrerat avsnitt. Naturvårdsverkets insatstyrka avvärjer kabelbrott i Östersjön
Här, på Cornucopia, är Dagens Nyheters anseende volativt, ömsom starkt avböjande, ömsom bejublande, amplituden oförutsägbar. Ledarartikeln om att Naturvårdsverket bör anskaffa en insatsstyrka för att beivra kabelbrott i Östersjön, och sannolikt också i andra omgivande vatten, har vunnit uppskattning.
Naturvårdsverket är inga nybörjare här. Det följande är en berättelse ur samtidshistorien.
Naturvårdsverket är ytterst ansvarig för Sveriges nationalparker, varav Gotska Sandön är en av de mest särpräglade, någon motsvarighet finns inte.
Myndigheter är vana vid att hantera målkonflikter och här förelåg en. Visserligen fanns det en fyr på ön, och det är ju bra eftersom tankfartyg kör kors och tvärs och det är skönt om de får hjälp och inte går på grund och ställer till det. Å andra sidan, som den mångårige generaldirektören Michanek på Naturvårdsverket med 24 år i samma stol, hade inpräntat, också små källor måste bekämpas.
Fyren energiförsörjdes av två dieslar i tvåskift med batterireserv. Bränsleförsörjningen orsakade två föroreningskällor, dels spill vid farmartanken på ön, dels motsvarande när sjöslangen kopplades till bunkerfartyget som låg till sjöss. Avgasutsläppet från dieslarna var mindre uppmärksammat, klimatfrågan var ännu inte uppfunnen. Lösningen var uppenbar, så småningom drogs en elkabel upp till ön från Fårö, alla glada.
Det dröjde inte länge så startade dieslarna igen, som reservkraft, kabeln var av. Reparation, och så var den av igen. En skuggflotta drog av den och så kallades Sveriges Fiskares Centralorganisation till möte. Hur skulle man få stopp på att anonyma trålare kapade kabeln trots att det tydligt stod både ankringsförbud och trålningsförbud i sjökortet? Tja, hur skulle man veta att de var svenska, vidare, det är inte lätt att navigera på öppet hav, och för övrigt, det hörs på namnet, på sandbankarna finns de fetaste skäddorna, kan man inte dra kabeln till fastlandet istället?
Kabeln gick av igen och igen, reparationerna fortsatte, så också den intermittenta dieseldriften, tills någon kom på att det här var vare sig hackat eller malet, och så plöjde man ner kabeln till en halvmeter under botten, finkornig sand där kabelgraven snabbt sedimeterade igen.
Och så levde folket i kungariket lyckligt vidare, inte minst Naturvårdsverket som då inte anade vilket eventuellt framtida uppdrag, på förslag från landets mest tongivande opinionsbildare, DN, som väntade. Insatsstyrka multidomänt, med både skopmudderverk och helikoptrar? Bara DN vet.
Ev fortsättning följer.
Lärande! Tack Volcano!
Ja jag har alltid funderat på varför de ligger löst på havsbotten. När man lägger dem borde det vara relativt enkelt att se till att de hamnar en bit under havsbotten!
Det är nog lätt att plöja ner kablar på vissa ställen. Men ett fartygsankare som släpas efter tankbåt lär väl gå djupare än en halvmeter ner i sand. Skulle nog krävas mer än två meter djup nergrävning om det skulle bli något skydd alls. Sedan är det väl berg och klippblock på vissa ställen. Skall man då spränga sig fram på botten för att göra djupa diken? Jag tror det är bättre att se till att ankarsläpande skuggflottor stoppas.
Är det inte av samma anledning som en del brittiska fastigheter fortfarande har vattenledningarna på utsidan?
Det blir så mycket enklare att reparera när de går sönder, oavsett anledning!
En liten anektod, då jag levde en tid i England på Tatchers glada tid ( hela landet var en veritabel kloak ) så undrade jag just varför rören gick öppet på utsidan ( vatten och gas tätt bredvid varandra ) Svaret var enkelt, det var så mycket enklare att tina upp frusna rör. Tänk att stå där med blåslampan och ha gasröret precis bredvid vattenrören …..
Grejen med det är väl att britternas hus genomgående, i vart fall på den tiden, var så j-la uselt isolerade att rören sannolikt frusit även om de gått på insidan många gånger.
Fick du någon förklaring på varför man hade heltäckningsmattor i badrummen ?
Morgnarna då det var kallt var för j*vliga, aldrig att jag matat/hade tillräckligt med poletter eller mynt för gasmätaren, skillnaden mellan mitt krypin och ett kylskåp var att lampan tänds i kylskåpet då dörren öppnas 😉
Jag tror att förkärleken till heltäckningsmattor är att golvkakel är obehagligt kalla i ett typisk brittiskt badrum då det är den kalla årstiden 😉 Eller så förstår de helt enkelt inte bättre 😉
Jag har bott i länder utan värme på toaletten. Att ha heltäckningsmatta på toalettgolvet i dessa länder skulle bara hindrat kondensvattnet att rinna ut. Att gå på ett kallt kakelgolv eller en dyngsur heltäckningsmatta är väl som att välja mellan pest och kolera. Jag vet i varje fall vad som är mest hygieniskt. Men engelsmännen fick väl inte med den parametern.
Utedass kanske inte är så tokigt ändå.
Återgång till ämnet.
Man brukar plöja ner undervattenskablar på grundare vatten där man har hårt trafikerade farleder. Hur bra det hjälper mot släppande ankare har jag ingen aning om. Men det blir dyrt i varje fall.
Jag har träffat en av dykarna som skulle spola ner kabeln ( han var gift med min fd barnflicka) . Naturvårdsverkets insatsstyrka hade tydligen inte karterat så bra som ett ryzzkt forskningsfartyg för en bit ut var det mest stenrösen och inte bara sand som stod i underlaget till upphandlingen…..
Kan man inte lägga kablarna antingen i cementrör, eller massa stora stenar runtomkring? Det borde väl begränsa trålning? Javisst det kostar, men, vad kostar inte avslitna kablar i reparation, mm!!
Jag trodde jag hade skrivit en glödande satir över DN:s stolliga förslag om att Naturvårdsverket skulle bli Sveriges insatsstyrka i frontlinjen mot kabelkapningar och Rysslands oljetransporter. Det hade jag inte. Inlägget har uppfattats som en geoteknisk utläggning i submarin miljö.
I en kommentar tidigare i en längre kommunikation om vikten av regelbaserad världsordning, ett allvarligt ämne, lär jag undslippa mig att man måste ha lite roligt också. Cornucopia får inte bli för tungsint med bara eländesbeskrivningar och blodsmak.
Jag har bedragit mig. Här är det svårt att vara lättsam. Om jag händelsevis i fortsättning skriver något sinneslyftande ska jag tydligt lägga in varningen om satir, kåseri, ironi eller vad det nu handlar om.
Mitt inlägg utlovade ev fortsättning. Jag finner nu att det är helt nödvändigt. Det blir en hårt skruvad satir över DN:s hastigt ihopkomna förslag.
Verkligheten är alltför ofta svår att överträffa som satir.
Man ska vara seriös, brukar Bloggarn påpeka, med foto.
Fast då tror jag ju att han skämtar.
Michanek? Naturvårdsverket har aldrig haft en generaldirektör med det namnet.
Valfrid Paulsson var verkets första generaldirektör och han var det i 24 år (som du antyder att “Michanek” var).
Dåligt minne eller en förväxling med ett annat statligt verk?
Eller var det bara en rövarhistoria?
Dåligt minne
Såg en intervju med Barosso på euronews igår. Han träffade Putin “Varför bryr du dig om Ukraina? Det landet finns inte. Det är en produkt av CIA och EU-kommissionen.” Då svarade Barosso “Jaså. Jag är ordförande för EU-kommissionen. Märkligt att ingen berättat det för mig?”
Att prata med putte är ju bortkastad tid.
/…/när vi granskar siffrorna och sätter saker i perspektiv, blir verkligheten långt mindre imponerande än den bild som Kreml försöker måla upp/…/
https://blogg.svenskkrigare.com/2025/01/04/rysslands-framsteg-i-ukraina-ar-mycket-overdrivna/?cookiesNotAllowed=1
Omni börjar åter glida i sin nyhetsrapportering, till att “glömma” passusen “obekräftat enligt oberoende källor”
Mitt E-meijl
“Börjar ni åter glida på “obekräftade uppgifter”
i favör till Ryska propagandamaskineriet, att det går bäst för Ryssland i alla lägen?
Är uppgifterna korrekta eller inte?
https://omni.se/ryssland-sager-sig-ha-skjutit-ner-atacms-robotar/a/73QRLo
.”
Peskov-Tass-Reuters-TT-OMNI
På dom bara, hela tiden.
Ryssvännerna ska veta att de är iakttagna.
Bra där. Jag tänkte i samma banor när jag såg den.
Utan att på något sätt jämföra mig med de initierade ”i tråden” (betyder egentligen ”i trådarna”, jag vill bara inte bryta mönstret) som inte bara besökt Ryssland, utan dess mer lärt känna dess kynne, så har jag några funderingar jag inte sett diskuteras. (Kan ha hänt ändå, så klart, fast jag har missat.) Så betrakta detta som en fråga.
För ryssar finns inte ”win/win”. Dvs ”Om du känner dig nöjd så har jag förlorat.” Eftersom det då alltid hade funnit ett förhandlingsutrymme att få mer. Jag minns i ögonblicket bara ett exempel men utan länk: Den ryske officeren som i efterpratet om U137 fick frågan ”Hade detta kunnat bli ett problem för Sverige?” svarade ”Bara att ni ställer frågan ger ju svaret:”
Det jag har fångat i olika sammanhang är just att om den ene förklarar sig nöjd så ska den andre per definition vara missnöjd. Om denne är ryss. Motparten måste ha förlorat, och visa sig missnöjd, för att ryssen ska kunna känna sig nöjd. För att då har denne vunnit mer, kanske så mycket som det går.
Det andra är vad som på juristspråk skulle kallas ”hotinstitutet”. Framför allt under tiden sedan den fullständiga invasionen av Ukraina, så har det framställts olika hot från ryssarna. Gentemot Sverige, i ett brev från Kreml. Utan att leta minns jag det som att Ryssland skulle bestämma vår försvarspolitik, annars skulle alla förutsättningar för en fredlig samlevnad förändras. (Gick åt skogen för ryssarna, ett annat ämne.)
På snarlikt sätt hotar Ryssland sina egna medborgare till efterlevnad. Typ
– Kom och kriga, annars låser vi in dig.
– Stanna i Sovjetunionen/Ryssland, annars låser vi in din familj.
– Våga inte säga att vi är i krig, för då…
– Ett antal hot om korsandet av ”röda linjer” som skulle resultera i olika icke definierade insatser, men underförstått inkluderande kärnvapen.
Egentligen är det yttersta exemplet, om det nu vore sant vilket kan betvivlas, att Putin startade kriget mot Ukraina för att han kände sig hotad av Nato. Men det är kanske en plausibel förklaring i Ryssland.
Men det där är väl, generellt sett, inte en framgångsrik metod i västvärlden? Vi synar. Ifrågasätter. ”Äh, det där är bara snack. Tomma ord.” Möjligen, kanske sannolikt, har hotet om kärnvapen skrämt en del stödjande länder (läs USA och Tyskland) till att hålla tillbaka sitt stöd. Men själva håller vi väl inte på sådär? Typ ”sälj din strandnära villa till mig för 500 000, dina barn går ju ändå i mina barns skola”.
Jag kan inget om vapen, eller hur vi ska använda dem. Min teori, eller egentligen fråga, är: Stämmer det här? Har vi en kulturell skillnad i förhandlingar respektive hot? (För att inte nämna andra saker.) Är det den här bakgrunden vi ska ha när vi läser ryska utspel om förhandlingar, påståenden och andra saker, för att förstå något mer om dem? Är det sån’t här vi behöver tänka på om vi en dag behöver bemöta dem i ord?
Jag är för ödmjuk för att adressera frågorna. Men någon kan väl ha en synpunkt?
Ryzzen verkar fungera enligt principen “kan inte jag ha/få det, så ska ingen annan heller ha/få det”.
Har träffat på såna småaktiga människor. Går inte förstå.
Påminner en del om den kungliga svenska avundsjukan tycker jag.
Det är liksom att man upplever att det bra man har plötsligt blir mindre värt bara för att någon annan har det bättre. Detta är ett samhällsgift som inte gör något gott alls.
Min mor sa något i stil med
Var glad för det du har istället för att vara ledsen för det du inte har.
Tyvärr är detta ett vanligt tema från förövare av relationsvåld…
“Stanna hos mig, annars…”
Och Ryssland och USA hade ändå 1991 lovat skydda Ukraina !
YM
Frågorna är helt adekvata, men något generellt svar finns enligt min mening inte.
Förutom Ryssland har jag levt och arbetat i sju andra länder, och har förhandlat med företag och dess representanter i så många länder att jag sedan länge inte håller reda på antalet.
Förutom nationella kulturer som styr förhandlare så är det också faktiskt så att det också utvecklats branch- koncern- företagskulturen som enligt min erfarenhet styr mera av förhandlingar företagsrepresentanter och dess kunder.
DÄREMOT blir det betydligt större skillnad när det är förhandlingar mellan internationella kunder och offentliga myndigheter eller, i föreko, i synnerhet så om de
förekommande fall är statsägda.
I synnerhet så om det är en stat där korruption är vanligt.
Är ryssar särskilt avvikande?
Nja….det beror i hög utsträckning vilken branch det gäller, vill jag påstå
Av någon anledning bröts kommentaren.
Låter som Trump. Om båda tjänar på det så förlorar jag
En klok människa i min bekantskapskrets som håller på med management talar ofta om skillnaden mellan transaktionell och relationell förhandling. Ryssarna (och drumpf) är rätt inriktade på en transaktionell förhandling där antingen du eller jag får något (en bil, en tomt, en oljekälla) eller inte. Ingen poäng att dela på det, då får jag ju mindre.
Högre upp i värdekedjan blir det vanligare att kunna hitta synergier mellan våra gemensamma resurser och därför viktigt att bygga en relation för framtida samarbeten.
Är man fast i en transaktionell syn cementerar man sig i botten på värdekedjan och öppnar för korruption. Hm. Låter lite som moskoviterna.
Det är nog PerraG55 som kan svara bäst på den här frågan, men jag kan ha lite inspel från min jämförelsevis begränsade erfarenhet av Sovjet/Ryssland.
Jag kan sammanfatta med att påstå att man måste förbereda en förhandling betydligt mycket mer om man gör den i Ryssland än om man gör den i Sverige och man får vara beredd på långdragna förhandlingar. Fokus ligger inte alls på att komma överens och komma vidare utan på att vinna så mycket som möjligt i förhandlingen.
Ryssarna använder väl alla knep man lär sig på en svensk kurs i förhandlingsteknik plus en massa annat.
Däremot har jag inte sett något av det du beskriver i det ryska privatlivet, iaf. inte i Moskva och St. Petersburg med omgivningar där jag varit. Jag har upplevt privatlivets vedermödor ungefär som i Sverige. Möjligen tycker jag isf. att ryssarna är trevligare och mera hjälpsamma än vad vi är i de få stora städer som finns i Sverige. Mera lite småstadsidyll, men det är ju minst tio år sedan jag var i Ryssland nu så det kan säkert ha ändrat sig.
Perra hade ju givetvis redan hunnit svara när jag äntligen fick iväg mitt inlägg.
Mina erfarenheter utav de ryska vänner och de flesta ryska affärspartners jag haft EFTER det vi förhandlat färdigt är helt överensstämmande med Dina, Surtrutn !
Jag kan dock tillägga att de mest närstående av de trogna ryska vänner jag haft och har i regel har sitt ursprung UTANFÖR de stora metropolerna, faktiskt ofta från Sibirien , och jag trivdes faktiskt mycket bra när affärsresor ledde mig till Sibirien och mina sibiriska affärskontakter.
Detta sagt , trivdes jag väl också i södra Ryssland, där under en tid en av de närmaste affärskontakterna faktiskt var kosackhetman!
Detta sagt, hade jag också nära kontakter med flera kosackägda företag i Ukraina också, och trivdes utomordentligt i deras sällskap också!
Nu tror jag i o f s att jag hade det ganska lätt att få kontakt med ryssar såväl som polacker på den tid jag jobbade där. Man ska aldrig underskatta värdet av att känna till lite grann om sitt Värmlands historia och kultur som expatriat, och visst, det underlättar om man kan konversera på det lokala språket också!
Men Ryssland och hela f d Sovjetunionen förutsätter nog också att man inte kan vara för räddhågad….men heller inte dumdristig!
Dessutom…..det är inte en region för någon som vet med sig att man ” är ” svag för spriten”.
Finns mycket på temat. För länge sen länkade någon till en intervju som berättar att en stor del till ryssarnas kultur idag härrör från gulag. Alla i Ryssland har anhöriga som varit i gulag. Det enda sättet att överleva där var genom att stjäla, ljuga och enbart rå om sig själv. Det sätter sig i själen om man väl tar sig därifrån.
Han nämnde att det är därför människor är bättre än hästar som arbetsdjur. Hästarna lägger sig ner och dör efter en viss tid av lidande medan människor fungerar mycket längre innan de ger upp. Otroligt vidrigt.
Ska se om jag kan hitta länken.
Ungefär likadant i Kina. Du förväntas stå över folk. Om du skall köpa något så öppnar du alla lådor och inspekterar allt i minsta detalj medans säljaren låter det lokala polislabbet som han hyrt med mutor kolla att sedlarna är äkta. Jag raljerar lite men inte mycket. Allting går ut på att blåsa folk. Gör man inte det anses man korkad.
Intressant YN. Det verkligen trista tycker jag är att sådana som Mearsheimer och även andra håller med Putler om att RU var “tvingade” att invadera Ukraina pga “hotet från NATO”. Dvs han vidimerar Putlers lögner som det vore en absolut sanning
Jag själv hoppar mellan dikena. Ena dagen tror jag att Putin faktiskt är rädd att ha NATO i Ukraina och andra dagen tror jag det inte. Nu har jag kanske nått fram till min egen tro.
Jag tror att Putin känner sig hotad av tanken på att Ukraina ska bli som väst är mest eftersom det i längden kommer att påverka Ryssland på ett vis som Putin mycket väl kan uppfatta som ett existentiellt hot.
Det är nog inte helt fel att hävda att NATO kan bli en del av det hotet. Det är alltså inte det militära hotet från NATO som är det existentiella hotet mot Putins Ryssland utan själva omvälvningen av det ukrainska samhället, en omvälvning som sannolikt underlättas om Ukraina är med i NATO. Med Ukraina i NATO kan ju inte Putin hota Ukraina från att avstå vissa förändringar som Putin ogillar.
Samma sak kommer ju att gälla alla typer av fredsbevarande styrkor eller bilaterala avtal gällande militärt skydd av Ukraina.
Ja det kan vara så. Putin är rädd att Ukraina kommer att utvecklas bättre än Ryssland särskilt i ekonomiskt hänseende. Det skulle kunna underminera den ryska regimen och däri ligger den egentliga rädslan. Men ryssarna talar öppet bara om det “militära hotet” från NATO, samtidigt som regementsstäder och baser nära NATO-gränsen (typ Pskov) tömts på militär som skickats till Ukraina att dö. Action speaks louder than words. Ryssen är inte ett dugg rädd att NATO ska anfalla men använder det som ett argument för att kunna härja i Ukraina
Jag tror att Du har rätt I att Putin f f a kan tjäna som ett exempel för många ryssar, och min tro baseras på vad jag hörde så många ryska medarbetare säga under och efter protesterna som fällde Yanukovich!
Jag tror att silovikerna då bestämde sig för att göra allt för att förstöra alla goda effekter som revolutionen kunde ge, och det var faktiskt ganska lätt att göra, eftersom Ukraina var vid den tiden om möjligt än värre korrumperat än Ryssland.
I Ryssland var åtminstone korruptionen ordnad i en vertikal struktur, i Ukraina var korruptionen anarkistisk och enormt utbredd.
Suttrutn:
“Jag tror att Putin känner sig hotad av tanken på att Ukraina ska bli som väst är mest eftersom det i längden kommer att påverka Ryssland på ett vis som Putin mycket väl kan uppfatta som ett existentiellt hot.”
Det är precis vad jag tror, och det har jag trott ända sedan invasionens start.
Jag hörde resonemanget ursprungligen i en analys i en nyhetskanal tiden omkring invasionen, jag kommer inte ihåg om det var precis före eller efter kriget bröt ut, och jag är heller inte säker på vem som stod för analysen; om jag minns rätt var det Fiona Hill eller möjligtvis Anne Applebaum.
Instämmer med Surtrutn här. Det omedelbara hotet som Ukraina utgjorde mot Ryssland bestod förstås i risken att Ukraina skulle komma att utvecklas i riktning mot ett välmående samhälle av mer europeiskt snitt. Risken fanns att Ukraina skulle utvecklas positivt på alla möjliga sätt. Alltså ur Putins perspektiv bli en dålig förebild för det ryska folket. Med tanke på nära band mellan det ryska och det ukrainska folket skulle det innebära ett helt annat hot än att ryssarna plötsligt skulle börja jämföra sin situation med exempelvis svenskarnas eller finnarnas. Putins och hans gelikars makt skulle riskera att hotas med ett fritt och välmående Ukraina.
Fast man kanske inte helt skall bortse från der militära perspektivet i Putins tänkande. Visserligen kan inte ens Putin ha trott att NATO skulle ha något intresse av att anfalla Ryssland inom överskådlig framtid. Fast med ett 50-års-perspektiv är den saken kanske inte möjlig att utesluta. Förmodligen inte om man är lagd åt det paranoida hållet i alla fall.
“ Fast med ett 50-års-perspektiv är den saken kanske inte möjlig att utesluta. ??
Sådant här trams irriterar mig. (1) Antyder du att R har ett legitimt narrativ? För det har dom inte. Dom har själva jobbat hårt på att sätta så stor skräck i de gamla forna sovjetmedlemmarna som förstås snabbt sökte sig till den gemensamma försvarsalliansen. Detta skulle inte ha hänt om R betedde sig demokratiskt och byggde broar. (2) Själva idén överhuvudtaget att väst skulle rulla in i R är absurd, likaså nu som om ”50 år”. Det är inte 1800-talet längre, där man kan överraska med en kavalleri-räd mot M0skva. (3) Vi i väst vill inte ens ha skiten, det är bara en massa leriga fält och DDR-aktiga förorter. (4) Och vem vet (ironi): Vatikanstaten kanske luftlandsätter sina elitsoldater i Washingt0n om exakt ”50 år”, ska vi kanske förebygga detta genom att invadera Vatikanstaten? En specialoperation?
Antyd inte att N@T0 är ett ”hot” i framtiden mot R. Det är idiotiskt och skadligt.
Jag har bara spekulerat i hur Putin möjligen kan tänka. Det betyder väl inte att jag försvarar hans handlande. Eller?
Ben Hodges, bra som vanligt, om sabotagen i Östersjön samt den ryska skuggflottan.
Han menar bl.a. att Finland gjorde rätt och att den ryska aktiviteten i Östersjön är något som kan ses i ett större tidsperspektiv. Sevärt. 🙂
Why NATO isn’t fighting back? | Ben Hodges (TVP World)
https://m.youtube.com/watch?v=hWLE0oV9pc4
Jag såg den. Bra förklaring och bra att han talar klarspråk om att finnarnas beteende, dvs att utsätta Ryssland för konsekvens, är det enda språk Putin förstår.
Ben Hodges är så bra! Han sätter verkligen ord på vad som borde göras och varför.
svensk krigare 🇸🇪
”Denna Rapport ger en bättre perspektiv över Ryssland territoriella vinster i Ukraina och den visar att Kreml påstående vinster är överdrvna”
https://blogg.svenskkrigare.com/2025/01/04/rysslands-framsteg-i-ukraina-ar-mycket-overdrivna/
Den stora frågan som ingen tycks fördjupa sig i är, om ni ry är/var så bra, varför var det nästan ingen som ville joina dem? Varför sökte man sig istället till NATO – så det blev “ett hot” mot ry…?!!?!! Istället för att yla om hot mot ry, kunde man ju fråga sig varför dessa “hot” valde NATO istället… om nu ry var så bra…
Den onda sidan talar i termerna om NATO:s expansion österut dvs att NATO “erövrar” länder som Polen Rumänien Estland m.fl. vilket får det att underförstått låta som att det var emot dessa länders fria vilja
Vad otroligt korkade folk måste vara… är ju bara fråga folk och/eller regering i dessa länder varför de hellre anslöt sig till NATO. Men visst, propaganda lever i sin egna lilla bubbla…
Vad otroligt korkade folk måste vara… är ju bara fråga folk och/eller regering i dessa länder varför de hellre anslöt sig till NATO. Men visst, propaganda lever i sin egna lilla bubbla…
Vad jag förstod på salig helsyster så var det inte “NATO som tog initiativ att expandera österut” när Baltikum gick med utan “NATO släppte till slut in Baltikum efter att de senare mer eller mindre tjôtat hål i huvudet på NATO om att få gå med”.
Ryssarna har med tiden själva drivit in Baltikum i NATO med sin tidigare historia av att försöka förtrycka och erövra balterna.
Gräset är (och var) alltid grönare på andra sidan järnridån.
Efter många års erfarenhet och av förtryck från Moskva så var nog valet ganska lätt.
Ja, hade inte Baltikum ansökt om och sedan bjudits in att bli medlemmar i nato så hade ryssen med stor sannolikhet attackerat där också. Ukraina kan bjuda rejält motstånd men de baltiska ländernas försvar är som jag förstår det helt beroende av allianser.
Det var problem med 155th Mechanized Brigade som till slut löstes upp. Har inte hört något mer.
Svar till KJ
Helt rätt, men alla diktatorer lider ju av svår brist på självinsikt. Varför vill ingen vara kompis med Ryssland? Varför har den ryska ekonomin och levnadsstandarden gått åt pipan medans Kina, som vari värre skick för 40 år sedan, faktiskt lyckats förbättra levnadsstandarden för vanligt folk.
Ryssarna får väl trösta sig med att mellan Xi Jinping och demografin så ser det sådär ut med Kinas fortsatta ekonomiska utveckling på medellång sikt.
Verkar som att Ukraina har problem med desertering enligt Newsweek/Omni.
“Desertering är ett växande problem för den ukrainska armén, och pekas ut som en viktig orsak bakom flera stora förluster.” — Omni
100 000 har åtalats sedan kriget startade säger Omni. Tycker det låter mycket. Domstolarna torde ha fullt upp hela tiden om det är sant.
Man får hoppas att det är värre i Ryssland.
Jag misstänker att en orsak är att man har försökt sätta upp nya förband med nära 100 % nymobiliserade (dvs. personer som inte ställt upp frivilligt från början), då blir det lätt så att ingen vill dö för landet och förbandet. Det finns ingen annan själ i förbandet än att till varje pris överleva.
Jag misstänker att en orsak är att man har försökt sätta upp nya förband med nära 100 % nymobiliserade (dvs. personer som inte ställt upp frivilligt från början), då blir det lätt så att ingen vill dö för landet och förbandet. Det finns ingen annan själ i förbandet än att till varje pris överleva.
Vet inte omfattningen men det förekommer såklart i ett långt krig som detta är. Det finns dels de som deserterar för gott men många som lämnar för att sedan återvända. Man kanske inte haft permis på länge, konflikt med befäl, problem hemmavid. Gissar att orsakerna är många. Ställer såklart till det för övriga. Alex Voronov har nämnt det i God Morgon Ukraina podden för ett tag sen.
Vi måste alltid komma ihåg att vi får uppgifter från Ukraina som är en öppen demokrati medan numera väldigt lite kommer ut från diktaturen jämfört med tidigare. Vi kan nog med gott fog anta att det som vanligt är uruselt på ryska sidan med omfattande deserteringar (om de hinner innan de skickas fram i en köttvåg alltså)
Vad jag förstått har de inte deserterat för att de inte vill strida utan för att de anser att de inte fått tillräcklig utbildning och eller utrustning för att klara uppgiften samt att ledningen/befälen inte varit tillräckligt kompetenta.
Det är enligt mig en stor skillnad. Värnpliktiga kan bli alldeles utmärkta soldater även om de inte är supermotiverade men de måste ges bra och relevant utbildning, behandlas på ett värdigt sätt och få tillräckligt bra utrustning.
Hur det är i Ukraina idag vet jag inte men de har tidigare lidit av sitt gamla kommunistiska arv, dvs gör exakt som du blir tillsagd och inget annat, tänk inte själv utan lyd blint, inga egna initiativ. Befäl har i alla fall tidigare inte varit föregångsmän utan har bara styrt och ställt och pekat med hela handen.
Den typen av pedagogik är helt förkastlig.
Jag är helt övertygad om att utbildar man med en modern pedagogik och är föregångsman så kommer de att bli alldeles utmärkta soldater. Sen kommer det alltid finnas “rötägg” med mera men de är nästan alltid väldigt, väldigt få.
Då tycks ju bästa lösningen vara att vi i jättesnälla och MBL-vana västvärlden ställer upp med ännu mycket mer utbildning, instruktörer osv.
Det var problem med155th Mechanized Brigade annars har jag inte hört något mer.
Troligen har de mest stridsvilliga redan mobiliserat och nu får man tvinga omotiverade att ta värvning. Samtidigt går det just nu lite tungt för Ukraina där ryssen trots ohyggliga förluster faktiskt pressar framåt. Även om det är små territoriella erövringar så känns det motigt.
Mycket viktigt att man bygger motivation, ger realistisk utrustning och ger uppgifter som förbanden klarar.
Läser en hel del på Substack nuförtiden. Har fastnat för Rogue Recon Systems https://open.substack.com/pub/roguesystemsrecon/p/ukraine-war-2024-review-putins-most?utm_source=share&utm_medium=android&r=2ce4tf
Senaste texten sammanfattar bra varför 2024 är ett gigantiskt misslyckande för Ryssland. Inget nytt för läsare av bloggen men bra långläsning som motvikt till alla lögner om ukrainsk kollaps mm skitsnack.
Läser en hel del på Substack nuförtiden. Har fastnat för Rogue Recon Systems https://open.substack.com/pub/roguesystemsrecon/p/ukraine-war-2024-review-putins-most?utm_source=share&utm_medium=android&r=2ce4tf
Senaste texten sammanfattar bra varför 2024 är ett gigantiskt misslyckande för Ryssland. Inget nytt för läsare av bloggen men bra långläsning som motvikt till alla lögner om ukrainsk kollaps mm skitsnack.
Hej igen. Vill en gång till sprida lite kunskap och upprepar att detta är mina egna funderingar och slutsatser efter flera år inom försvaret på plutons eller kompanis ram!
En av de mest svåra uppgifter man kan ge till ett förband är uppgiften anfall. Självklart kan de ha olika mål. Om man skall ta terräng kallas det anfall OCH ta betyder att man stannar på platsen. Anfall OCH slå behöver inte betyda att du fysiskt står på en viss plats, det kan i enklaste formen betyda att du tar dig till en plats där du antingen kan nå fienden med sådan eld att de upphör vara ett effektivt förband eller med indirekt eld göra samma sak. Men det vanligaste är att fysiskt ta en plats och göra motståndare får kraftiga förluster.
Anfall FÖR att hindra fienden är ytterligare en typ. Förenklat kan man ge den uppgiften för att hindra motståndaren skicka förstärkningar, underhåll eller stoppa deras reträtt! Anfall FÖR att binda betyder att man angriper på olika sätt för att stoppa motståndaren att röra sig eller förstärka andra förband.
Man måste inte alltid komma i strid vid själva anfallet. Ibland anfaller man för att ta en terräng som senare blir viktig då motståndaren omgrupperar eller passerar denna punkt.
Från anfall mot oförsvarad plats, som är det enklaste, till anfall mot förbered och nergrävd motståndare, som är det svåraste finns det alltid nivåer. Inf mot nergrävd bepansrat förband är en obra situation. medan en inf förband under omgruppering är en riktigt bra förutsättning om man själv är mekaniserad!
Ju mindre förband desto mindre alternativ har du. Ju mindre utrustning eller stöd, desto mindre alternativ. En intressant del är att man från både rysk och Ukrainas sida använder små enheter, grupp upp till tropp som får ett begränsat område med specifika mål, t.ex. anfall och rensa mål AA. Men medan Ryssland anfaller med enbart 1-2 grupper på ett avsnitt gör Ukraina detta på 3-10 platser samtidigt med 1-2 grupper på alla platser vilket tydligt visar att CC är effektivare hos Ukraina.
Det skapar dock både fördelar och nackdelar. En grupp, 6-10 man klarar bara av att göra 1-2 saker samtidigt. Man kan inte med gruppen binda på en flank, nerhålla och understödja samtidigt som man omfattar på andra flanken. Det finns inte personal för det och ett skyttepar kan inte klara av uppgifter man ger till plutoner eller kompanier.
Dock kan man överraska i större utsträckning och gör man det rätt vet inte motståndaren var anfallet sker. De måste försvara allt till de vet säkert och när de vet måste de inom grupperingen flytta på sig. Här har FPV gett en stark fördel!
En annan nackdel är att en grupp sällan har den styrka för att försvara en tagen terräng, små enheter klarar små uppgifter. Vill man stanna på tagen terräng kräver det stora delar av samverkan och tidsplanering. Vill man få fram hela plutonen måste man vara på plats vid exakt rätt tidpunkt. För tidigt kommer de bli stående fram till anfallande grupp är färdiga, för sent kan ett motanfall göra att man möter retirerande enhet medan man är på väg fram och oftast blir det då militära begreppet “skithög”.
Större förband har viktiga fördelar. Ett kompani kan få uppgift att utföra eldöverfall mot omgrupperande motståndare. På andra flanken placerar man en bataljon som hindrar förstärkningar. man skapar lokal överlägsenhet i det tänkta målområdet samt andra enheter understödja eller nerhålla motståndaren under själva anfallet. Vill man genomföra komplicerade anfall är i mitt tycke förstärkt bataljon minsta förband medan om man bara vill rensa en motståndares framskjutna ställning så kan en grupp i plutons ram lösa uppgiften.
Tackar så mycket för fördjupning av krigföring. Är inte så lätt för lekmän förstå krigets komplexitet, mer än “det är j-ligt rörigt”!
Tack!
Stort tack, Osten!
En fin tråd om finska marinen
https://threadreaderapp.com/thread/1875145712700457360.html?utm_campaign=topunroll
Fyra minuter med rysk inkompetens (friendly fire, kommer inte på vad man använder för begrepp på svenska?)
https://www.youtube.com/watch?v=bYDRSHKWhYU&ab_channel=WarinUkrainewithEnglishSubtitles
Händelseförlopp:
-En rysk stridsvagn och en rysk BMP rycker fram mot en byggnad.
-Rysk trupp gör avsittning och tar skydd i byggnaden.
-Stridsvagnen attackeras nu först av en ukrainsk drönare och strax därefter av en rysk.
-Nu blir det kaos på riktig, rysk stridsvagn börjar skjuta mot egen trupp i byggnaden, samtidigt fortsätter nya drönare att attackera.
-Totalt krävs det fem ukrainska drönare och två ryska innan stridsvagnen slås ut, personalen kan dock evakuera.
-Under natten totalavskrivs stridsvagnen av en drönare som släpper granater.
Klart sevärd!
Inte lätt att vara Rysk soldat. När man blir beskjuten av alla 😀
Vådabekämpning / vådabeskjutning
Wow noll koll på vad de håller på med
Jag förstår varför vodka ingår i den ryska kostcirkeln, som befäl måste man hela tiden vara lite lullig för att inte få utbrott konstant.
Mycket bra exempel på brist på tränade stridsvagnsbesättningar.
Misstänker ett typo av bloggaren, när han skrev Rönne på Borgholm. Bör nog vara Bornholm. Lätt hänt i stridens hetta.
Eller så är jag skitkass på geografi.
Tja, ö-land som Öland …
Det tror jag inte bloggaren är. Inte i vårt närområde i alla fall.
>14:49
Är det dock ok att kommentera att länken är felaktig och samma som 14:44?
Gregg idag
04.01.2025 uppdateringen. Inga stora förändringar på fronterna sedan igår så idag vill jag ta upp några saker som komenterats i mina trådar.
Låt oss börja med ni som påstår att man måste vara neutral och även förmedla den ryzka sidans media. Detta krig är svart eller vitt, ni är endera pro-ukraina eller anti-ukraina. Detta eftersom ryzzarna begår ohyggliga krigsbrott varje dag, dessutom medvetet. På bilden ser ni en 22 årig ukrainska som fick ge sitt liv eftersom en shahid drönare var programerad att träffa det bostadshus hon bodde i. Detta är stor kontrast till vår attack på den ryzka oljehamnen Ust-Luga i St.Peterburgsregionen. Den hamn som den ryzka skuggflottans fartyg Eagel S, bordad och beslagtagen av finska myndigheter, lastade sin bensinlast. Alltså ett legetimt mål för våra drönare. Vår drönare reste 1500 km och träffade rätt, samma borde inte vara problem för de ryzka om man vill. Tyvärr så vill man inte attackera våra militära infran utan enbart civila.
Den andra saken är vissa följares påståenden att Azov brigaderna skulle vara nassare och de som nu går med i vikingplutonen därför också är nassare. Azov underordnades nationalgardet 2015 och alla politiskt extremhögersypasitörer rensades ut. Dessutom bör understrykas att extremhögern och extremvänstern i det senaste valet i Ukraina fick tillsammans totalt 1,6 % av rösterna. Azov idag är en elitbrigad som ger utmärkt utbildning och håller hög klass och standard på sina soldater.
Sedan må ni som räknar er som medlemmar i vänsterpartierna och kommunist organisationerna ge mig en förklarning på varför
ni är så pro-ryska. Jag trodde vänsterpartierna arbetade för arbetarnas bästa och motsatte sig imperialism och kapitalism. Om ni inte redan har fattat det så har jag en nyhet till er: det finns inga kommunister eller vänsterpartier i RyZZland; enbart extrem kapitalism och imperialist strävanden. Varför har ni så svårt att fatta detta??
Eller är det motståndet till USA som får er att ta på skygglapparna när ni tittar på RyZZland??? Det borde vara på tiden att ni vaknar upp och inser vad ert kära RyZZland faktiskt står för.
Ni på extremhögern som har RyZZland som idol kan jag förstå, ni vill inte ha demokrati och sådant som förknippas till fria val.
SLAVA UKRAINI, SLAVA AZOV
BRA vidräkning av K. Gregg med vänsterpartierna och kommunist organisationerna OCH extremhögern (i samband med Ryzzlands krig i UA)
Efter att ha debatterat mot de flesta varianter av vatniks så har jag kommit fram till de här 3 grupperna som mest relevanta i svenskt sammanhang:
1. Högerextremister. De är vanligast och de håller med facistdiktaturen för att de har en ideologisk gemenskap. Där ingår rätt stora delar av SD, AfD i Tyskland, Farage i UK, LePen i Frankrike osv.
2. Radikalpacifister. Återfinns till del i vänstern, bland miljöpartister och bland religiösa. De vägrar gå med på att det finns en skillnad mellan aggressivt våld och defensivt. Hade en diskussion med en präst häromdagen som närmast nihilistiskt vägrade gå med på att det är försvarligt att försvara sig mot en fascistisk regim med “övermänniskomentalitet” baserat på att det _alltid_ är fel att döda.
3. Sektvänster (de där med halva alfabetet i namnen). Deras hat mot USA är så starkt att de med ryggmärgsreflex MÅSTE ställa sig på motsatt sida, deras huvud skulle liksom explodera om de upptäckte sig hamna på samma sida som USA, ens när det betyder att de hamnar på samma sida som en imperialistisk fascistdiktatur. De är inte så många, men högljudda, och egentligen de mest tragiska av de tre.
Håller med till 100 % bra beskrivning
Det lär knappast vara “stora delar av sd”. Sedan är den största faran inte dessa tre typer av tossar utan om den stora mängden normala människor slutar bry sig om kriget eller skulle börja känna sig “krigströtta” (hur de nu kan bli det när de inte är där men det är en annan fråga). Det är den stora mängden som politiker med våta fingrar i luften försöker läsa av och anpassa sin politik till (ja, gäller alla stora partier, det är därför de är stora).
Jag har inte nån tillförlitlig statistik av hur stor andel av SD sympatisörerna det är, men det är ofta de med prorysk inställning på fejjan också delar SD memes och uttrycker sig med “SD-vokabulär” om invandrare och jag har stött på flera med kommunala uppdrag bland dessa. Så, visst, jag har inte så stark grund att säga “stor del av SD”, mera “stor del av dem som supportar Ryssland stödjer också SD”.
Det låter mer troligt men jag tror de av de högerextrema som fortfarande på riktigt stödjer Ryssland har dragit vidare till andra partier som är just extrema. I Sverige är detta ett randfenomen eftersom opinionen är starkt anti-Putins Ryssland. Den stora faran i denna fråga ligger i Tyskland där opinionen är skakig – både från höger och vänster.
SD centralt skulle nog inte vara så dumma att de skulle driva rysslands sak. Däremot tror jag att de jag kollat upp på fejjan som verkade vara aktiva i partiet nog är kvar, men så länge det inte blir nåt liv om det så händer nog inget. Annars blir det väl ytterligare ett fall där Jimmie “Inte visste”…
Bra summering JORGENL!
Jag skulle dock vilja lägga till en fjärde kategori bestående av vanliga “mittenväljare” som helt enkelt låtit sig påverkas av den omfattande pro-ryska desinformation och propaganda som sprids i sociala media; s.k. “nyttiga idioter” som fått för sig att MSM (traditionella etablerade media) drivs av en politiskt styrd agenda, och att de “oberoende alternativa media” som huserar i olika former av sociala media därför skulle vara mer tillförlitliga. För egen del uppfattar jag att detta inte rör sig om personer med någon djupare akademisk bakgrund, utan snarare personer som bekräftar förekomsten av Dunning-Kruger-effekten :-).
(I min egen umgängeskrets har jag en svägerska som konsumerar nyheter via sociala media och tycker Trump är vettig och en mycket bättre ledare än Biden… Suck.)
Jag tror som du att här vi kanske den största gruppen av de som inte vill förstå hur viktigt det är att Ukraina inte får stå tillbaka för ryssen.
Möjligen, men för mig låter det där som en beskrivning av en väldigt typisk SD-väljare… 🙂
Det finns säkert en och annan SD-väljare i denna fjärde kategori pro-ryska ställningstagande också, men utmärkande för denna grupp är enligt min personliga iakttagelse att det i stora drag rör sig om vanliga “mittenväljare” med selektivt skadlig nyhetskonsumtion. Denna grupp tror jag dock är påverkbar genom överbevisning med odiskutabla fakta, i motsats till tidigare nämnda tre kategorier som förmodligen tyvärr är att betrakta som “förlorade” (så fasta i sin övertygelse att det enda som möjligtvis skulle kunna förändra deras synsätt vore att sända dem till Ukraina för att med egna ögon se vad “russkij mir” verkligen innebär…).
❗️Killed 59 civilians in 🇺🇦Grozi (Kharkiv region): In 🇷🇺Russia, a commander involved in the attack on a village in the Kharkiv region during a memorial dinner was blown up, – the Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine.
Russian Captain Nagayko received multiple shrapnel injuries to virtually all organs, including the brain, and is in critical condition.
https://x.com/front_ukrainian/status/1875549338669076589?s=46
Bättre länk.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2025/01/4/7492033/
Den ryske kaptenen Konstantin Nagayko skadades allvarligt i sin tjänst i en explosion i Shuya, i ryska Ivanovo Oblast, den 3 januari.
Nagayko begick krigsförbrytelse i en attack 2023 mot ett café i byn Hroza, Kharkiv Oblast, som resulterade i 59 ukrainska civilpersoners död.
🙏🔞 Close trench combat during the clearing of positions in the Kharkiv region from the first person of a Ukrainian soldier.
Varning ⚠️
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1875575014969479505?s=46
Sådär ska det inte gå till. Var är handgranaterna?
Hade dom haft tillgång till handgranater, är jag ganska säker på att dom använt dessa. Det är ju som bekant stor åtgång på ammunition i högintensiv strid. Inte minst vid rensning av värn. Jag hade inte velat ha 7,62×51 mm med 20 skotts mag, vid värnrensning.
Skicka fler.
Förresten borde Mjölner langat in 120mm granater innan…
Ska du rensa värn, går nog handgranaterna ganska fort om det bara är en mindre grupp. Även om nya finns ganska nära bakom, så vill du inte förlora momentum, om det rullar på bra.
Med det sagt, så skicka mer av allt till Ukraina. Det är vårt krig också, bara att det är Ukrainare som dör.
(Icke att förglömma de Svenskar som riskerar sina liv där, och de Svenskar som har betalat det ultimata priset för vår, Europas, och Ukrainas frihet)
Precis som Finland under Andra Världskriget. Fast där skickade vi inofficiellt, officiellt över 8000 frivilliga soldater med visst stöd av staten. För att freda oss själva från våldtäkter, tortyr, summariska avrättningar, och allt annat elände som en Rysk invasion skulle föra med sig. Både då, och nu!
Har för mig att Ernst Jünger skrev att han hade med sig en påse med handgranater vid värnrensning under WWI.
Finnarna brukade efter kast av handgranat använda Suomi K-pist med 50, eller 71 skotts mag. Som första gubbe runt hörnen, fick han (ja, det var en han) tömma ett par salvor. Innan man fortsatte framåt i skyttegravarna, under vinterkriget/fortsättningskriget.
Låter bättre.
“The end of an era: Russia loses its gas grip on Europe”
(karta)
“Claims that Asia could replace Europe as Russia’s primary gas market ignore several crucial realities. The Asian market remains a distinctly inferior alternative, even as a stopgap measure. Several factors make this evident:
https://euromaidanpress.com/2025/01/03/the-end-of-an-era-russia-loses-its-gas-grip-on-europe/
Det stora problemet är infrastrukturen. Att skicka gas från, huvusakligen, Västsibirien till industrierna i östra Kina* är en större logistisk utmaning än att skicka den till Europa, pga större avstånd och jobbigare terräng emellan. Att bygga upp distributionsnätet till Europa som det såg ut 2022 tog decennier. Att bygga ngt liknande fast större i en handvändning vore omöjligt även om den ryska ekonomin inte dingade under krig och sanktioner.
* Den västra halvan av Kina är, till första approximation, obebodd.
#BREAKING 🇺🇦 Ukraine is ending its reliance on importing drone parts from China! Ukrainians starting its own production lines for components, focusing on technological independence and strengthening its defense capabilities 💪
https://x.com/intermarium24/status/1874922961192538423
Jag undrar fortfarande varför Sverige inte har ett Drönarutvecklingsverk. Efter nästan tre år har jag inte hört att vi startat upp ett projekt för egenutvecklade och producerade drönare. Vi kan tydligen göra stridsflygplan och personbilar men inte drönare. Borde finnas stor potentiell kundbas nu när vi är med i NATO. Kanske skulle nye ÖB äska medel för detta. Utvecklingen kan ju göras av civil industri där militären är med som projektledare.
Utvecklingen går lite för fort.
Sverige borde skaffa förmågan att tillverka drönare och dess komponenter, ner till basmaterial och kemikalier.
Borde inte Sverige ha ett intresse av att flyga drönare med längre räckvidd för signalspaning och underrättelser nära Kaliningrad exempelvis? Men också runt ryska fartyg osv.?
Och spana på ryzka drönare som släpps upp från fartyg runt våra kuster.
Kolla var de landar t.ex.
Ett “drönarutvecklingsverk” skulle nog tendera att över tid bli rätt stort med resultatet att utveckling går långsammare. Fördelen med små “lättfotade” utvecklingsgrupper är att de kan leverera resultat väldigt fort. Däremot skulle en organiserad smågruppsutveckling kunna bli en möjlighet.
I dessa tider när man enkelt kan tillverka mycket m h a 3D-skrivare. Ett nätverk med folk med skrivare som får STL-filer att jobba med blir vanligtvis effektivt och enkelt. Det mest komplicerade både ur ett utvecklingsperspektiv och bygg perspektiv är nog elektroniken och dess komponenter. Där har vi en utmaning att ha hemma och långtidslagrat viktiga halvledare av olika typer. Färg, lim, och annan kemi har vi säkert redan då vi behöver använda vanliga färger och kemikalier.
För övrigt har denna fråga säkert inte gått varken FMV, FOI eller någon annan militäranknuten instans förbi. Det är ju bara såå tydligt att just drönare är något man bör ha god koll på både produktionsmässigt och användarmässigt. Se och lär från UA.
Nog händer det väl en del men det ligger väl delvis under sekretess men även öppna källor visar ju en de, t ex
https://sverigesradio.se/artikel/saab-storsatsar-pa-vapensystem-med-artificiell-intelligens
Sen finns det flera drönarproducenter på den halvcivila marknaden.
Om du tror vi idag kan tillverka stridsflygplan och bilar helt från grunden så har du helt fel. Vi är precis lika (till och med mer) beroende av utländska komponenter som Ukraina är för tillverkande av drönare och det som TS länkade till försöker åtgärda.
Det är mer realistiskt att tillverka drönare, missiler och robotar själva än stridsflyg. En väg framåt än nostalgi om fornstora dagar.
Det var länge sedan Sverige hade de resurser som behövs för en avancerad elektronisk utveckling. Samma sak med Europa. Stora företag som ericson och Siemens har flyttat mesta delen av sin elektronikutveckling från Europa.
Vi har exemplen Gripen och ASC890 där vi inte själva bestämmer vad vi får göra med dessa.
När det gäller drönare kan vi inte göra oss beroende av Kina som leverantörer av elektroniken. Att bygga leksaksdrönare är enkelt men att bygga avancerade drönare som ska motstå EV och vara mera autonoma är en annan sak. Så klart har vi optiska metoder men vi måste ha andra typer också.
Liksom SAAB måste en drönarutveckling göra sig oberoende av kinesisk och amerikansk elektronik.
Sen är det en annan fråga hur beroende den kinesiska elektronikindustrin är av kretstillverkingen i Taiwan…..
Det har vi men de är hemliga
Enligt ukraimska Center for Strategic Studies, CDS, har ukrainska styrkor retirerat från Kurakhove.
“Ukrainian Defense Forces have fully withdrawn from the territory of the Kurakhove Thermal Power Plant, effectively concluding the defense of Kurakhove”
Det var en organiserad reträtt men under hårda strider. Mer på CDS dagliga uppdatering om fronterna. https://open.substack.com/pub/cdsdailybrief/p/russias-war-on-ukraine-030125?utm_source=share&utm_medium=android&r=2ce4tf
17:47: Verkar stämma att de filtrerar trafiken. Kommer inte in från Sverige men via min VPN ställd på Danmark fungerar det fint, men det är lite hit and miss att spärra VPN…
Människorna i Transnistrien föredrar tydligen att frysa framför att importera gas från EUs marknad.
“Pro-Russian Moldovan separatists refuse EU gas despite their citizens are freezing.
According to a letter from Transnistria’s Tiraspoltransgaz, dated Thursday, the breakaway region rejected an offer from Moldova, offering support to buy fuel from the European market.
However, the response reads, transitioning to non-Russian gas “actually means moving from stable supplies from Gazprom to purchases on speculative terms at much higher and unstable prices.”
They said they would wait for Gazprom to resume supplies.
Russia has the technical possibility to continue to send gas to Moldova through the trans-Balkan gas pipeline, via Turkey, Bulgaria and Romania, but Gazprom has refused to do so.
According to officials, Russia’s only interest is sparking a humanitarian crisis it can use to say Moldova’s pro-EU path has brought economic disaster.
Russian gas plays a key role in the economy of unrecognised Transnistria. In fact, the region has been receiving the gas for free, drawing it from a transit pipeline.
Gazprom passed on the fees for the gas it consumed to Moldova, and Transnistrian citizens paid their bills, making up a significant portion of the local budget.
Moldova also imported some of the electricity generated by Transnistrian gas-fired power plants.
Ukrainians, like no one else, know what it is like to be left without heat and light due the aggressor Russia. Residents of Transnistria should understand that friendship with the aggressor has never led to anything good.
Video: transporting firewood on a bicycle.”
https://x.com/yasminalombaert/status/1875244907180483015
Fattar inte varför de inte tar tillbaka transnistrien. Rumänien borde väl kunna hjälpa till
Det är väl i hög grad befolkat av ryssar och dessutom en hel del rysk trupp, det gör det kanske mindre intressant? Och Moldavien är ett litet land som inte har nån större armé. Och i nuläget verkar det vara en bättre ide att vänta ut dem tills de inser att de inte kommer att bli räddade av Ryssland.
Erbjud dem fri lejd till Ryssland och se hur många som nappar.
Ja, de behöver ju själva inse att de vill tillhöra Moldavien om de ska bli en hållbar lösning, så ta tillbaka det med våld blir nog mest kontraproduktivt.
Då som nu för alltid ✌️
18:40 Såklart ryZZjävlarna som håller på och provocerar. Såhär kommer de säkert hålla på, cirkla runt för att skapa misstänksamhet och otrygghet, för att var 20e gång typ gå skarpt och klippa en kabel.
Förbannade odågor. Sänk skiten och visa vart skåpet ska stå.
“Det har inte gått att få bekräftat om danska Shöfartsstyrelsen känner till fartyget och dess rörelser, eftersom deras kontor är stängt över helgen…
Motsvarar vårt sjöfartsverk. Har ingen operativ funktion.
Är det inte dom som kör isbrytare dygnet runt och sätter ut lots på fartyg?
Kustbevakningen har tre flygplan med avancerade sensorer som radar. De saknar ADS-B-transponder (rimligt) vilket gjorde att ett krockade på en flygplats i Tokyo. Jag vet inte om de ingår i Sjöfartsverkets organisation eller om de ligger under annan myndighet.
Vad säger Alechs monitorering?
Avel. Jag tycker att jag kan läsa att denna båt inte var med på EUs lista dock under USA sanktioner så frågan är om den finns med i databasen.
Enligt flera teser på “internet” så har det försökts flera ggr, men ibland ligger kablarna för djupt under sjöbotten.
Men de har försökt fler ggr än de lyckats
Nä nu får det vara slut på undfallenhet och slöa smörknivar. Fram med dom vassa istället!
Släpp Griperne Fria 🦅 💫
Taiwan exporterar vapen till Ru 😳
https://x.com/front_ukrainian/status/1875465135688708550
WTF!? _ Om ni hjälper Ryzzland i deras krig mot UA och är en allierad till väst och
förväntar er vårt stöd, sluta då med detta!!
Regeringskris på gång i Österrike 🙄 Frågan är hur det påverkar Ukraina och EU?
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/osterrikes-forbundskansler-avgar/
@ 18:40
Det vore tråkigt om den här sortens båtar började självantända. En eller två och man lär se en drastisk minskning av subversiv sabotageverksamhet.
Tycker vi kan ha dessa skrothögar som övningsobjekt för ubåtar. Självklart har vi ingen aaaaaning hur det gått till när skiten går till botten.
NATO kanske, helt öppet, skulle förbereda med:
Skepp med sjunkbomber över “Kingisepp-Kaliningrad System (Baltika)” kabeln.
Störsändare runt Kaliningrad.
Måluttag på ställverken i Kaliningrad.
Ukrainas julgransdrönare sprider stämning
https://www.facebook.com/share/v/1MUPLqEKBN/
Sverige borde starta en stor produktion av drönare av olika slag samt satsa mycket på utveckling av dessa.
För att hålla de uptodate ( samt för att uppnå det utlovade stödet) ska merparten skänkas till Ukraina till dess att vi själva behöver dom.
Ukraina behöver faktiskt flyg, glidbomber och robotar. Och artilleri. Drönare fixar dom själva.
Jag tycker att istället borde staten ta en lämplig påse pengar och starta innovationstävlingar.
Tex: första bolaget som kan producera en drönare som kan klara X vinner si och så mycket. Patent mm tillfaller FMV.
Nästa tävling blir något relaterat eller något helt annat.
Allt för att hitta flaskhalsar och metoder för skyndsam utveckling av system vid skarpt läge.
Den förste som nämner LOU får köpa fika till alla.
Staten kan också passa på att erbjuda uthyrning av datacenter med Nvida Hopper GPUs eller liknande för AI träning. Det är en dyr satsning som passar modellen att staten finansierar infrastruktur. I USA är det techjättarna som gör motsvarande. Sedan hjälpa säkra order på någon miljon kretsar från Nvidia/AMD med låg energiförbrukning för drönare eller missiler.
Omni om att Zelenskyj gått ut med att man slagit ut en hel bataljon i Kursk!
https://omni.se/zelenskyj-har-slagit-ut-en-hel-bataljon-i-kursk/a/KMqGj5
Expressen om samma sak: https://www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyj-slagit-ut-hel-bataljon-i-kursk/
Nordkoreaner, och Fallskärmstrupper. Skriver inte fallskärmsjägare, för det är inte vad de Ryska luftburna/luftlandsättningstrupperna är enl Svenskt sett att se på det.
Dom är kasst utbildade inf/mek inf soldater med fallskärm, som är lite till hyfsat mycket bättre utbildade än GI Ivan. Vilket inte betyder mycket!
Inte ens säkert det är så. Terroristerna har (hade innan kriget) två typer av luftlandsättningstrupper, vissa med fallskärm och andra som ska landsättas av helikoptrar m.m. Helt enkelt lätt infanteri. Så att kalla dem fallskärmstrupper är troligtvis en felaktig generalisering.
.
Idag kan det nog diskuteras om det finns något kvar av orginalförbanden och vilken utbildning dessa har.
“Luftburna” vore väl en lämplig svensk benämning.
Det närmaste dessa numera kommer att flyga, är väl om elscootern kör över ett gupp… 😅
Dom hade innan Ukraina, flera luftlandsättningsdivisioner. Vilka kunde luftlandsätta mekinf inkl BMD pansarskyttefordon med fallskärm. Senaste modellen av BMD kunde släppas med besättningen ombord från transportflyg. Övriga luftburna divisioner/brigader var endast luftburna, ej luftlandsättningsdivisioner/brigader. Och var då fallskärmssoldater via flyg, eller endast luftburna via helikopter.
Mig veterligen, har dock ingen luftlandsättning skett under hela kriget via fallskärm än så länge?
ANDREASJ
Skrev detta 20:49
Skit i propagandan. Men här fäller man enl klippet även BMD 2 med besättningar ombord.
https://www.youtube.com/watch?v=TwizQfIiBuQ
Detta skedde enbart från luftlandsättningsdivisionerna/brigaderna. De luftburna divisionerna/brigaderna har inga pansarfordon som kan fällas med fallskärm. .45 Spaningsregementet från dom luftburna trupperna, verkar ha fått Spetsnazstatus numera. Men det är fortfarande samma .45 rgt. Även om dessa verkar ha utökats till en brigad.
Lite som Sverige kanske? Minskar man personalen/Stridsvagnarna i varje kompani, så kan man ju öka antalet kompanier totalt sett. Även om antalet soldater/stridsvagnar är samma som tidigare.
Jägare översätts till Spetsnaz på Ryska. Och Ryssland har många olika Spetsnazförband (jägarförband) av olika kvalitet.
De bästa har inte imponerat tidigare. Tänker då framförallt på “Alfa” styrkans alla misslyckade fritagningar av gisslan (Alfa skulle väl närmast översättas till SOG på Svenska, fast förmodligen sämre). Sen hade förvisso olika Spetsnazförband framgångar i andra tjetjenienkrigets slutfas, när man låg och pricksköt ihjäl motståndare på långa avstånd. Så som skyttar är dom inte dåliga, om dom lever idag? Eller slösats bort som lätt infanteri mot stadiga Ukrainska linjer som vissa Spetsnazförband rapporterats gjort tidigare under kriget. Men används de bästa Spetsnazförbanden så som de var tänkta att användas, ska man nog inte räkna bort dessa.
Nu är det Hockey 😀
Det var uppenbart att man inte behöver vara ingenjör för att förstå att en total kollaps väntar varje maskin i Ryssland, från flygplan, lastbilar,, tåg till industrirobotar, inom några dagar efter invasionen när sanktionerna infördes och över 1 200 globala företag som byggt och underhållit Rysslands industriella infrastruktur lämnade för att aldrig återvända. Dessa företag förlorade hundratals miljarder dollar. Ryssland saknar de delar, den tekniska expertisen och pengarna som krävs för att upprätthålla en industriell ekonomi. Varje maskin i varje bransch kräver specialiserat underhåll och reparation. Därför var Ryssland dömt nästan från det ögonblick den första ryska soldaten korsade den ukrainska gränsen den 24 februari 2022. När tåg och lastbilar inte längre kan transportera tillräckligt med mat till städerna, kommer det att uppstå matupplopp, svält, anarki, brottsvågor och epidemier. Hela nationen är dömd att falla samman. De som stannade kvar i Ryssland stödde regimen och kriget. Tyck inte synd om dem; de är medskyldiga till de avskyvärda brotten mot världen.
Fattar inte hur det kan ges undantag till sanktionerna.
Tack, det där inlägget kändes bra i magen!
Ja, faktiskt riktig mums!
Pro Ukrainian channel reports multiple gains near Bilogorivka and Makiivka
https://x.com/freudgreyskull/status/1875636160065892684?s=46
Hemma igen efter en vintertripp. Jag kan konstatera att Dubai är ett Z-näste av rang. Emirates flyger 3-4 gånger/dag till Moskva och hivar in Z-folket att spendera pengar. Den nya Babyloniska skökan bryr sig inte, pengar luktar inte. Infoskyltar och bankomater har ryska som språk. Det gör Dubai och flygbolaget Emirates medlemmar på min svarta lista. Jag tänker inte bidra till skiten och det finns gott om etiskt mer korrekta alternativ. Inte för att arabemiraten kommer ha extrainsatta krismöten över min bojkott men om alla levererar sitt lilla nålstick så kan det ändå kännas.
F*ck flygskam, Z-skam är det som gäller. Bidra inte att göda bolag som gör affärer med Z Hade vi haft en inte helt hjärndöd media i Sverige så skulle de lyfta detta. Faktiskt varje enskild individs ansvar att med sitt handlande inte medföra att en enda krona går till Z.
Av ren princip bör man inte besöka diktaturer eller länder med sharia lagar. Eller hbtq fientliga.
Ja det finns många länder som jag skulle vägra att besöka (och göda med mina pengar, eller t.o.m riskera att bli kidnappad i).
Jag kan nog inte räkna upp alla, men rysland, Iran osv ligger naturligtvis högt på listan.
Längre ner på listan ramlar Turkiet, Ungern och USA in.
Nu är min bojkott ännu mindre värd än Fantomen_sthlm’s, för jag brukar knappt alls hitta iväg utomlands, det är faktiskt så att det brukar bli att skaffa nytt pass varje gång jag ska korsa gränserna.
Rederiet för Eagle S är registerat i Ryssland. Uppfattar det som att övre Rysk medelklass åker till Turkiet på semester. Den korrupta eliten åker till Dubai eller Cypern för att registrera sina skalbolag.
Det skulle vara: Rederiet för Eagle S är registerat i Dubai.
Turkiet, Thailand och Dubai, Det är nog de största Z-nästena och bör undvikas.
Ah Thailand också. Jag har en miserabel minnesbild av en dekadent Ryss därifrån som var traumatisk.
Var på genomresa i Dubai med Emirates för ett drygt år sedan. Strax efter besökte Putin Dubai. Första och sista gången som jag flög med dom och kommer aldrig att sätta min fot i Dubai mer.
VK-3 – the Ukrainian precision-guided bomb.
Max range -78km
https://x.com/thedeaddistrict/status/1875614656833925255?s=46
14:28 Kan det månne vara samma typ av “drönare” som plågat kusterna i USA sedan november? Som svärmade över Langley Air Force base för ett år sedan och över amerikanska och engelska flygbaser i UK i oktober 2024? Tusentals rapporterade iakttagelser, och inte en enda, noll, nedtagna “drönare”.
Skjut ned. ⬇️
Min dotter bor i Köge, inte ovanligt att flygplan på väg mot Kastrup flyger över viken med landningsljusen på.
Nog finns det skäl att skärpa uppmärksamheten kring drönare, inte minst efter Langley-incidenten. Men de senaste veckorna har väl mestadels varit much ado about nothing (eller okej, vanliga flygplan, helikoptrar och orions bälte är exempel på vad folk i USA kallat “drönare”)?
https://edition.cnn.com/2024/12/15/us/drone-sightings-east-coast/index.html?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc
BBCs debunk: https://www.bbc.com/news/videos/cj90w3rxr2no
CBS: https://www.cbsnews.com/news/why-drone-hysteria-has-taken-off/
När det rapporterades drönare över svenska kärnkraftverk blev det hysteri. Folk började rapportera flygplan, helikoptrar och allt möjligt som drönare. Det blir att ta in UFO Sverige som utredare. Men det betyder inte att det fanns substans i en enskild incident.
Håller med.
Det finns många incidenter med drönare i USA. Värt att tänka på att en av de ballonger som sköts ned av flygplanet sannolikt var en amatörballong. Vidare så fort det är drönarlarm så börjar folk rapportera drönare som egentligen är flygplan, helikoptrar, Venus, Jupiter och stjärnor. Lägg till att folk börjar posta gamla bilder och videor, fejkade bilder och videor. Informationsbruset drar igång så fort det skrivs i media.
Men många större drönare borde inte vara hysteri och det finns flera exempel speciellt till havs och över militärflygplatser. Jänkarna ska nu investera i drönarnät för att skydda F22 mot ett Pearl Harbor liknande scenario med drönare där flygplanet slås ut på marken. Dom står normalt halvöppet.
LNH fartyget Mulan var 2200 utanför Bergen. Märkligt väg till Egypten
LNH fartyget Mulan var 2200 utanför Bergen. Märkligt väg till Egypten
⚡ Drones are flying over Kuban in Russia, while Russian helicopters attempt to shoot them down.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lewz2ffx6k27
Här har ni lite klick man kan göra för att bumpa upp Ukraina på Aftonbladets ”clickrating” faktiskt viktig artikel om Butja som endel propagandister vill försöka få till att det var teater och hittepå.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzpgmV/iryna-fylkina-dodades-i-butja-nu-misstanks-artem-tarejev-ha-gett-ordern
Jag blir fortfarande helt förtvivlad när jag ser det där.
De kommer aldrig att få förlåtelse.
USA var särskilt behjälpliga med att Ukraina visste exakt vad som hände i Ryssland. De hade en extremt mycket bättre bild via sitt täta CIA-samarbete.
Något som inte ofta nämns är att ingen annan är Trump hävde stoppet för vapenexport till Ukraina som Obama hade infört. Varför han införde det vet jag inte, det kan ha varit under marionettiden, får msn hoppas, men var tydligen aktivt efter den.
Det stoppet hävde Trump först efter ett intensivt lobbyarbete från amerikansk industri. Han gjorde inte det på eget bevåg på något sätt.
Som bloggaren misstänkte förut med fartyget Sparta så var de på väg till Tartus för att evakuera ryssar från syrien. Nu försvann ett fartyg på vägen och man kan ju hoppas att nått mer händer med detta eller de andra fartygen som ligger i Tartus hamn
https://bsky.app/profile/skumpa.bsky.social
Något bekymrar Solly & Co. Ska man gå efter inledningen, så är det dödandet av krigsbrottslingar inne i russland. Börjar bränna under fötterna, kanske?
En av de mer bisarra diskussionerna i rysk tv så långt. Utom idén att drönarbomba amerikanska LNG-fartyg utanför USAs kust, då. Den är genial. Gör det, Ivan… snälla. Och bry er inte om att slå upp RMS Lusitania 😆
https://www.youtube.com/watch?v=7LMpoRwnMcs
Ge USA en casus belli
Jag har sett någonstans att någon/några av USAs LNG-terminaler ligger lite väl nära tätbefolkade (centrum) områden.
Lite natthumor x2! 😆😆😆
Man hatar ju inte ukrainare som trollar ryssar/nordkoreaner på videochat! 😆
https://x.com/Eva_CZ1/status/1875555265862627695
https://x.com/Eva_CZ1/status/1875632153075315108
Svinkul!
Kul! 😁
Explosions in Taganrog.
https://x.com/noelreports/status/1875670855155597560?s=46
Mer
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1875677375742276043?s=46
Saknar nattpasset 😢
Det gör vi
😳😀
Dreams comes true 😍
💥🔥 Rostov, Millerovo, Valuyki, Taganrog
https://x.com/maks_nafo_fella/status/1875668031889928677?s=46
Mer
https://x.com/treaschest/status/1875686903984615511?s=46
Kvällsrapporten
Pokrovsk direction
After a brief pause, Russians restarted attacking towards Pokrovsk. Their goal is to bypass it. Vovkove, southwest of Pokrovsk came under Russian control. As well as the area south of Lysivka which was unclear up until now
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GgeqcLzWwAAQf28.jpg
Kupyansk direction
Review of the situation based on new geolocated footage. It is not that Russia has conquered this all of a sudden, but there was very little footage from this direction. The situation on our map turned out to be outdated and has now been updated
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GgerGuLXwAAYCc5.jpg
Kreminna direction
A bit more south, good news. Ukrainian forces managed to take control over a part south of Makiivka. This part was captured by Russian forces some months ago but has now returned under Ukrainian control
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GgerlMaX0AAoR4f.jpg
Chasiv Yar direction
South of Chasiv Yar, Ukrainian forces managed to push Russians out of an important forest strip west of the Donets-canal. Russians will now have to re-establish a bridgehead on that side
Karta
https://pbs.twimg.com/media/GgesgViXsAA3a_C.jpg
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1875658118572740836.html
Russia aims to physically eliminate Zelensky before the war ends, – Ukrainian editor and journalist Vitaly Portnikov said. Putin seeks to show Ukraine’s leadership is vulnerable, doing everything possible to achieve this
https://mstdn.social/@noelreports/113772283774844189
Jag tror aldrig ryssarna kommer att ge sig med att mörda Zelenskyj. Inte ens om kriget tar slut 😡
🤬🤬🤬
Själv förväntar jag mig massiva anfall på Kräklm. De som utan tvivel är mördare och våldtäktsmen.
Det kan Du mycket möjligt ha rätt i
This year, Ukraine’s Armed Forces will fully deploy AI-powered drones on the battlefield – Yuriy Fedorenko, commander of the Achilles UAV battalion of the 92nd Separate Assault Brigade said.
“This means highly precise group strikes on various military targets. Communication is ongoing not only within the Defense Forces but also with manufacturers.”
Film, ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/113772129957608034
Hear hear 👂
Så fort kungen av konungarna. Ja. Erik14 rapporterar strömmar det ljuv musik ut ur Mälare kyrka. ⛪️
🎶
Det strömmar skön musik från en Mälarökyrka
Fram i Natten spelar Bach en kväll när inte nån hör på
🎶 🎶 😀
Så trevligt att se Dig, Erik!
Du saknas verkligen!
Jag tror allt ni är litt religiösa på min ära. Så tager vi hand i tronom, musiken når ock mina öron!
Håller med. Jag tror på Erik14 😀🎶
Har garanterat varit uppe redan men isf värt en repris. Ben Hodges i intervjun ang kräkens kabelbrott och Finlands bordning av skepp. Kort sagt han är fullkomligt med på agerandet och det enda språket ryZZjävlarna fattar är en Punch in their face.
Och vi ska sluta dalta.
Så skönt se, kan vi steppa upp nu och slå tillbaka mot fanskapen?
https://youtu.be/hWLE0oV9pc4?si=iBcRO-Hv7-t3gKId
++
🎉😅 It turns out that Budanov celebrated his birthday and then immediately began to attack Russia en masse with drones, including military airfields
Bild. Enligt uppgift kan den storleende person till höger vara Buda
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lex65u77ck2z
Kyiv 🌙🤩
Mycket snygga bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lewvj3mvgc2b
Taryan Towers I bakrunden coolt.
Förutom månen så är det väl Venus, sydost ungefär , har sett den själv de senaste kvällarna här i Sverige
Mycket fint!
Ja, det är Venus; jag kollade precis med mitt astronomiprogram (Stellarium) och planeten låg snett uppe till höger om månen den 4 januari.
En av mina hobbies är astrofotografi. Jag har dock inte sysslat med det på ett tag.
Stellarium finns f.ö. här, det är ett mycket bra program:
https://stellarium.org/
Destroyed Russian column! 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lewudja3mc2h
Om inte den flygande granen postats förut så kommer den här, annars favorit i repris
😳🎄🇺🇦
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lewrsfozgs26
😅
🎄
The deputy commander of the drone systems battalion, 36th Marine Brigade, says North Korean troops “don’t understand drones — and that’s to our advantage.”
“They’re an easy target for UAVs because they don’t get how they work. They sacrifice manpower, using a tactic of ‘baiting’ drones.”
Film, ej översatt
https://mstdn.social/@noelreports/113772331646665322
Russian Mi-28 military helicopter crashed in Voronezh Oblast. According to ASTRA, the crash occurred on January 1 at around 6 PM in the Kamensky district. Both crew members were killed. The helicopter crashed 250 km from the front line. The cause of the crash is still unknown
Karta
https://mstdn.social/@noelreports/113771582925826809
A platoon of 14 Russian soldiers surrendered to just two Ukrainian paratroopers from the 79th Air Assault Brigade
Bild. Länkar då ryssarna inte kan identifieras
https://mstdn.social/@noelreports/113771475768165545
A HIMARS strike on the village of Ivanovskoye in Russia’s Kursk region killed 7 Russian soldiers, — ASTRA reports. On Jan 2, Ukrainian forces hit the area. Russian officials claimed only “civilian objects” like a cultural center and a shopping mall were damaged but it turned out to be a Russian base
https://mstdn.social/@noelreports/113770662032207410
Ej att förväxla med Fram i Natten 12:22
Russia was losing up to 1,500 soldiers daily in 2024 compared to 200 soldiers in 2022, while gaining minimal territory in Ukraine.
Russia’s current casualty-to-territory ratio of 10.5 soldiers/km2 surpasses both World Wars and nearly every other 20th-century conflict, except the Korean War – 11.4 soldiers/km2
Artikel
https://euromaidanpress.com/2025/01/04/russias-human-loss-fighting-area-ratio-exceeds-all-modern-conflicts-except-korean-war/?swcfpc=1
Rent galet.
Tänkvärda siffror: när manskapsförluster diskuteras, brukar ofta jämförelser göras med WWII och hur stora förlusterna per dag var då för Sovjetunionen (ännu högre siffror). Men just att jämföra med KWIA per m/m2 är slående och den ökning, som skett under det gångna året är också talande. Sovjetunionen var befolkningsmässigt vid den tiden över 170 miljoner inv. och dessutom med en annorlunda demografi än dagens Ryssland. En annan skillnad är att Putin inte har vågat införa en total mobilisering, och att i st f att han får hjälp materiellt från väst, är nu situationen därvidlag den motsatta.
Jäpp, helt sjukt! 😯
GUR hackers targeted russian company “RegionTransService”, which serves Russian Railways, in particular, manages freight transportation for the needs of the occupation forces.
The hack claimed to have destroyed 78 servers and 211 workstations
Skärmdumpar, ser det ut som, ej översatta men går att förstå en del ändå
https://x.com/FreudGreyskull/status/1875639604487057486
Ojsan då, som det kan gå… 😁👍
En av alla dessa saknade ryssar.
Katsap seen post fertilization phase that has entered the soil amendment and pH balancing phase
Bild. Skelett, avgör själv om du vill se
https://x.com/UKikaski/status/1875520634564047003#m
Video of the remnants of a katsap assault team that attempted to capture islands on the Dnipro River and establish a bridgehead near Kherson.
Film. Info: väldigt många liksäckar
https://x.com/UKikaski/status/1875517356006633642
Väldigt många liksäckar. Kan tänka mig att en hel del hamnade i floden med och aldrig kommer att hamna i en liksäck.
När detta kommer ut och ryssen får grepp om omfattningen av detta fullständigt bottenlösa eländes elände!!?
Gott att se dig igen! 💪
Men var är det filmat? Det ser ju ut att vara sjukhus/bårhus då så många ligger på rullbårar. Knappast väldigt frontnära. Och så antar jag att det är ukr som samlat ihop dem, ru gör knappast så med sina förluster? Knapphändigt med information då man inte kan se något mer då man inte har twitter.
Belgorod
https://x.com/treaschest/status/1875759556237914407?s=46
God morgon!
1730 KWIA
7 Tanks
26 APVs
25 Artillery systems
91 UAVs
97 Vehicles and Fuel tanks
2 Special equipment
Slava Ukraini
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lexvctlt3c2j
https://x.com/MatsExtrude/status/1875776868437389324?t=W9Eh3cFDLvH0CoBF1vMR2w&s=19
Tack MXT!
Bra rad denna söndag.
Slava Ukraini 🇺🇦
# DödÅtRöd
Tack Matsextrude!
Mycket kännbara förluster för ryssarna över praktiskt taget hela linjen.
God morgon! Det nya året gick snabbt upp i det gamlas siffror.
https://mastodon.nu/@plasterjagaren/113774410771755897
Wow. Nu får de förbannade asen smaka storbonk igen.
Resebyrå ”enkel resa till dödsriket” har åtgärdat senaste dagarnas leveransproblem. Trafiken har framgångsrikt återupptagits i full kapaciet.
De meddelar även att priset för tur och returbiljetten sänks, en högre rabatt på returbiljetten erbjuds på återresan. om den köps innan resan påbörjas.
God morgon, och tack för raden! 👍
God morgon!
Tack till nattpasset!
Tack Mats för listan!
Slava Ukraini!
Det nya memet är ju Make Russia small again. Vem jobbar mest på det? Jo det är Vladimir Vladimirovitj Putin!
Stort tack till nattpassets trogna väktare!
“Russian propaganda military bloggers write that the Armed Forces of 🇺🇦Ukraine launched a massive offensive in the 🇷🇺Kursk region”
https://x.com/front_ukrainian/status/1875805921798222106
Man kan hoppas att de har rätt.
AFU: “In total, 179 combat clashes were recorded during the past day.
According to detailed information, yesterday the enemy launched 44 air strikes at the positions of Ukrainian units and settlements, in particular, dropped 72 air strikes. In addition, carried out more than 4 thousand shells, 136 of them – from jet systems of salpovogo fire, and involved 2410 kamikaze drones for impressions.”
Perpetua, ~1:2.
“Here are losses I could identify for the 4th. ”
https://x.com/AndrewPerpetua/status/1875740178918359449
God Morgon Cornucopiakämpar!
Ukraina håller ut!
Vi håller ut!
Ukraina ger ALDRIG upp, vi ger heller ALDRIG upp!
God morgon! Aldrig!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
God morgon, vi ger aldrig upp!
Gomorron gänget! ✊
God morgon! ⚔️🛡️
Låt oss göra vad vi kan för att skaffa alltfler läsare av bloggen!
Vikten av bloggens betydelse för bivehållande av den svenska folkopinionen för Ukrainas kamp för frihet och demokratiskt självbestämmande ska inte underskattas!
Dessutom är jag övertygad om att kunskapen också växer i Sverige att vi också måste ha förmågan att själva kunna bita rejält ifrån oss om så behövs och också ha ökad förmåga att bistå andra demokratiska nationer under attack
👍
Om var och en av oss skaffar varsin till läsare… som i sin tur sprider budskapet vidare.
Det blir plenty många.
Jag börjar nu direkt
Gomorron Perra! (morgon i 🇸🇪). Bra synpunkt , jag instämmer!
Man undrar ju lite hur många ministrar, riksdagsledamöter osv som faktiskt aktivt läser här. Tycker samtliga borde göra det.
👍
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1875471485994987652
“Ukrainian Air Defence shot down:
▪️61/103 Russian UAVs;
▪️42 UAVs lost due to EW.”
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1875819119150506183
Ingen kom fram. Jag ser det inte som något svårt tekniskt problem att förse även egen trupp med billigt närskyddsluftvärn. Då är vi inne i nästa varv av spiralen medel – motmedel och dagens wunderwaffe i det närmaste oskadliggjort.
Att bekämpa hundratals drönare som flyger in i dig, släpper granater på dig, väntar på marken tills du kommer eller spanar på dig är både tekniskt och ekonomiskt väldigt annorlunda uppgifter än vad våra luftvärnssystem är utvecklade för.
Man provar dock olika motmedel hela tiden, som egna drönare med nät, hagelbössor, laser och skyddsnät. Det kommer att dröja innan drönarvapnet är oskadliggjort.
Med en kulspruta skjuter du ner drönaren på upp till några hundra meters avstånd, bara man upptäckt drönaren och riktar rätt. Vad gäller själva eldledningen och riktningen så bör en RWS (fjärrstyrd vapenstation) kunna programmeras att klara detta. Därutöver behövs kameraövervakning med bildbehandling och/eller en enkel korträckviddig radar för att hitta UAVerna. Allt detta kostar och är inte utprovat och tillverkat ännu. Ju längre vi dröjer med att kasta den tärningen desto större är sannolikheten att vi satsar rätt för nästa krig, men vi riskerar att bli sena.
I sista meningen tappade du bort dig…
Fyllig rapportering om ankarmarodören Eagle S.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010928071.html
Inte bara i Östersjön. Och ju fler gånger, ju svårare att skylla ifrån sig på andra. Mönster etableras. Kina är inte vår vän
🇹🇼🇰🇷🇨🇳 Taiwan has asked South Korea for assistance investigating a Chinese-owned ship suspected of cutting a subsea cable off its northern coast on Friday, – FT
The cargo vessel Shunxing39 was believed to have caused damage to a communications cable — close to the port of Keelung, January 3.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3leycahxvuc2n
Ryssarna börjar bli nervösa för anfall i Kurskområdet.
Här en text från milbloggaren Roman, som tidigare kritiserat högsta ryska milledningen. Lite Girkinvibbar, förvånad att han inte hittat ett fönster förut
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3leybu4kmlk2n
🔼 Russian voenkors are in a bad mood
Bild, ukrainsk kolonn, Kursk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3leybphkmg22n
Enligt uppgift har Ukraina tagit Berdin, Kursk
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3leybcpzwns2n
🔼 “The Russians in Kursk region are in great distress because they were attacked from several directions and it came as a surprise to them,” — Head of CPD Kovalenko
“Kursk region, good news, Russia is getting what it deserves,” — Yermak
Karta med anfallsriktningar
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3leyb3ibqcc2n
Ny Tråd !