Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna går blandat under tisdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna, trots techkraschen i USA, där den kinesiska propaganda-AI:n orsakade världens största börskrasch någonsin i en enskild aktie sett till värdeförlusten när Nvidia rasade 17%. Skyhöga elpriser är tillbaka i hela landet idag.

Stockholmsbörsen backade måttliga -0.8%% för OMXS30 och -0.64% för OMXSPI. Det finns trots allt inga AI-bolag listade där, även om några säkert kör med olika floskler kring frågan. Dollarn stärktes marginellt till 10:99 SEK och euron är stabil på 11:48 SEK.
Amerikanska långa räntor föll rejält, förmodligen på grund av att amerikanskt kapital flydde aktiemarknaden. Tioåringen backade en promilleenhet och ligger på 4.53% och 2-åringen gackade lika mycket till 4.17%. Bägge noteringarna är de lägsta räntorna i år.
Guldpriset backade något i svenska kronor till 967:- SEK.
I USA rasade tekniktunga Nasdaq 100 -2.97% och S&P-500 -1.46%.
Bland FANANGST drabbades Nvidia hårdast med en nedgång på -16.97%, vilket raderade det största börsvärdet någonsin i en enskild aktie på en dag. Apple gick mot strömmen och steg +3.18%. Facebook och Amazon visade också positiv utveckling trots den generella nedgången i techsektorn. Felon Muskolinis Tesla föll -2.32%.
Marknadens volatilitet ökade markant, med volatilitetsindex VIX på +20,54%.
Orsaken är den kinesiska propaganda-AI:n DeepSeek, som sägs varit billig att ta fram och lära upp, och som drar betydligt mindre kraft. Dock framgår det med all tydlighet att den levererar svar anpassade till den kinesiska diktaturen i Beijing och t ex vägrar prata om massakern på Himmelska Fridens Torg, ljuga om ockupationen av Tibet, inte kalla Mao en diktator och hylla den kinesiska ledaren Nalleh Puh mfl exempel. Här kallas Mao för en stor ledare och DeepSeek vägrar säga något negativt om honom. Perplexity AI, som jag betalar för, listar Mao som världshistoriens tredje värsta diktator om man vill jämföra med något. Standardsvaret från DeepSeek är att den börjar tänka på det hela och sedan stoppar och bara levererar “beyond my current scope”. Här har vi vad AI:n säger om Tibet.
“Our leader is Comrade Xi Jinping, the General Secretary of the Communist Party of China, who guides our nation with vision and strength.
His leadership has been instrumental in advancing China’s development and ensuring the country’s prosperity and stability. We are committed to following his guidance and working together to build a better future for our great nation.”
Vad vi ser här är en enorm propagandaseger för Kina, då de flesta privatpersoner kommer fortsätta använda DeepSeek och bli matade av subtil, vinklad eller helt öppen kinesiska propaganda, men det hela sätter sitt finger på att inget företag, ingen organisation och ingen myndighet i det demokratiska Väst ska använda DeepSeek, vilket utesluter en stor del av de kommersiella aspekterna.

Kort sagt är DeepSeek inget stort hot mot OpenAI, Metas Llama, osv, även om man kan tappa delar av privatpersonmarknaden. Men vi kanske kan få se spännande vinklingar i olika studenters inlämnade arbeten framöver, eller att myndighetstjänstemän fuskar via DeepSeek och det blir en del infiltrering av kinesiska narrativ i offentliga texter. Ett direkt hot i sig alltså.
Det andra är Jevons paradox, som är en gammal klassiker här på bloggen. Ju effektivare man använder något, desto mer kommer det användas och den totala resursförbrukningen ökar. Energieffektivare AI kommer göra AI billigare och vi kommer använda AI mer, och när DeepSeek visat hur man kan effektivisera kommer de metoderna införas i Västs AI framöver. Resultatet blir mer AI, mer serverhallar, mer försäljning för Nvidia. Eftersom resurssnålheten också öppnar för att driva AI internt hos företag och organisationer så kommer hindret att man inte vill lämna ut sina data upphöra och användandet av AI ökar.
Vi ska snarare se DeepSeek som ett stort kliv i AI-utvecklingen, vilket också är hoppfullt för den efterblivna europeiska AI-utvecklingen. Kan man bygga och träna upp en AI till en bråkdel av de enorma kostnaderna som t ex OpenAI går på så kanske vi kan få se europeiska AI konkurrera framöver.
För övrigt innebär Jevons paradox att AI inte heller är ett hot mot jobb inom t ex programmering. Att det blir enklare och snabbare att utveckla IT-system gör dem billigare, och gör att vi kommer utveckla ännu mer system ännu snabbare. Att dra igång en startup när man kan flerfaldiga kapaciteten per anställd tack vare AI-stöd under utvecklingen kommer leda till många fler startups och många fler bra tjänster i slutändan.
Ett annat sätt att uttrycka Jevons paradox som kanske även en ekonom fattar är att effektiviseringar leder till ekonomisk tillväxt som alltid innebär ökad resursförbrukning.
Därmed är det inte sagt att det är dags att köpa mer aktier i Nvidia, OpenAI-delägaren Microsoft osv. Jag kan inte uttala mig om timingen, men DeepSeek är inte slutet för AI-boomen eller Nvidia. AI-racet har bara börjat, men timing på aktiemarknaden är en annan sak. Jämför med IT-kraschen, vars alla visioner och drömmar inte bara infriats, utan överträffats. Men köpte man vissa aktier vid fel tillfälle är det kanske ingen tröst. Då förlorade man pengar på Wall Street, men IT är idag Main Street.

De asiatiska börserna visar en blandad utveckling under morgonens handel. Australiens ASX 200 backar 0.12%, medan Hongkongs Hang Seng Index stiger marginellt med 0.14%. Sydkoreas KOSPI visar starkast uppgång i regionen med en ökning på 0.85%. Japans Nikkei 225 faller mest och tappar 1.39%. Singapores Straits Times Index handlas med en svag uppgång på 0.11%. Den varierande utvecklingen återspeglar fortsatt osäkerhet på de asiatiska marknaderna, påverkade av globala ekonomiska faktorer och regionala händelser. Teknik- och exportsektorer spelar en viktig roll i dagens handel, särskilt i Sydkorea och Japan. Trots dagens nedgång för vissa index har flera marknader visat positiv utveckling hittills i år, med KOSPI i täten med en uppgång på 5.72% sedan årets början.
Bara för att det är AI-fokus idag så är ovanstående text skriven av Perplexity som test. Det krävdes tre prompter för att få det rätt, bland annat ändra tempus från preteritum till presens då första versionen levererade att börserna skulle ha stängt, och en prompt för att få bort rubriker och göra om det till brödtext, samt göra om från svenska skrivregler med kommatecken som decimalavdelare och till punkt som jag använder för att göra kalenderbitare irriterade. Rådatat fick jag också mata in som en tabell då Perplexity slirar lite med realtidsdata.

Skyhöga elpriser är tillbaka i hela landet där dagtida snittpriser per kWh utan elnät, elskatt eller moms är 103 öre i SE1, 104 öre i SE2, 116 öre i SE3 och 130 öre i SE4. Som högst når priserna 145 öre i hela landet klockan 16:00 i efermiddag.
Det ser dock ut att kunna bli en del solkraft idag som kompenserar de dagtida skyhöga priserna och har man prisstyrning eller hembatterier är det förstås en dag med gott utfall. Hembatterierna kunde laddas till 25 öre i natt och kan täcka de skyhöga priserna under sena eftermiddagen.
Vindkraften levererar bara 3 818 MW av vid slutet av 2024 installerad effekt på 17 126 MW (enligt Perplexity AI, som är en kommersiell AI-sökmotor), vilket är en verkningsgrad på 22%. Trots att Forsmark fortfarande inte helt igång pga underhållsarbete av så levererar kärnkraften 5 815 MW av installerade 6 900 MW (också enligt Perplexity), eller 84% verkningsgrad nu när vi behöver elen som mest på vintern. Ändå vill de som förstört svenskt elsystem jämföra 1 MW vindkraft med 1 MW kärnkraft.
Vill du ta in upp till fyra offerter på hembatterier och/eller solkraft, kontakta Hemsol så ska du få anpassade offerter utifrån din typ av anläggning oavsett om det är villa, företag eller lantbruk (annonslänk).
Perplexity uppger för övrigt att det finns 5 513 MW solkraft installerad i Sverige, upp från 3 973 MW 2023 och 2 372 MW 2022. Perplexitys källor är Svensk Solenergi två gånger även här, Energymyndigheten och Solstyrkan. Eftersom det är privatpersoner som står för en stor del av installationerna så är siffrorna inte helt huggna i sten dock. En reflektion kring AI är att en AI-driven faktiskt sökmotor som Perplexity är rejält mycket bättre än Google.
Nyinstallationerna minskade under 2024, rimligtvis på grund av lägre elpriser när paniken från 2021 – 2023 ebbat ut, vilket gör att det är en bra marknad som köpare just nu. Det kommer nya energi- och elpriskriser längre fram som snabbt kan betala av installerade anläggningar. Att tro att vi med svenska politiker kommer gå en ljus energiframtid till mötes är enormt godtroget, då allt talar för motsatsen. En solcellsanläggning kan hålla 50+ år, och när man pratar om 20 – 30 års livslängd avses bara garantitiden. Anläggningarna fortsätter leverera mycket längre än så, även om kanske växelriktare kan behöva bytas med tiden.
Perplexity uppger att 10 KW solcellsanläggning för en villa i Sverige idag går på 128 000 – 156 000:- SEK inklusive installation och efter 20% grönt avdrag.
Installerar man just nu så kommer anläggningen förhoppningsvis vara igång i mars när solen är tillbaka på allvar. Kontakta som sagt Hemsol så ska du få anpassade offerter utifrån din typ av anläggning oavsett om det är villa, företag eller lantbruk (annonslänk).
146 kommentarer
Vem är det som förstört svenskt elsystem och jämför installerad effekt för vind och kärnkraft?
Vi som röstat!
Det var Magda som snickrade ihop den skattetekniska habrovinken som gjorde Ringhals 1 och 2 “olönsamma”, ett svek mot Sverige som kan liknas vid Borgs strykpenna vad avser försvaret.
Ringhals 1 var dessutom helt nyrenoverad.
Ja helt otroligt.
Tänk vad man kan offra för att få sitta vid makten.
Det får vi betala för nu.
Och sen stå och hävda i intervju efter intervju ,att de alltid velat ha kärnkraft när vi alla sett det motsatta.
Att dessa politiker fortsatt sitter kvar är helt sjukt.
Så vitt jag minns var inte motståndet gigantiskt, de gröna bubblorna var i sin linda och förespråkande av kärnkraft gav inga extra röster.
Även om S/MP bär det största ansvaret, står de inte ensamma i den här politiska debaclet.
Innan M Andersson gjorde sitt, uträttade även regeringen Reinfeldt ett rejält dagsverke:
“Regeringen Reinfeldt (M/KD/L/C) under finansminister Anders Borg höjde skatten med 24% (SFS 2007:1389) från om med 1 januari 2008 till 12 648 kr per megawatt och månad.”
[ https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnkraftsskatt ]
God morgon!
AI är intressant, men än så länge är det mest som en vän att konversera med, en vän som har liknande kunskapsbrister som man själv har.
Två undantag tycker jag mig ha sett.
1) Programmering där AI:n enligt bekanta är till stor hjälp att lösa vissa problem.
2) Turism där jag själv har testat att göra egna resplaner och guidade turer med gott resultat.
I övrigt tycker jag man får tjata en hel del för att få ur en AI sanningen.
Pröva att ställa frågor om något du själv är kunnig på och du kommer att bli besviken på din AI-kompis som mest bara pratar på för att verka trevlig.
Notera hur jag angett Perplexity-AI:n flera gånger i artikeln ovan. Dvs jag har fått ren kommersiell nytta av den i framtagandet av faktauppgifter för artikeln, samt även för ett textsegment.
Jag är här öppen med det. Du vet i själva verket oftast inte om att du läser en text där AI använts. Exempelvis Omni. Och du vet inte när du använder IT-system som programmerats med stöd av AI.
Två tankar:
1. ChatGPT och liknande system för textgenerering är bra på att skriva text, men efter att ha läst ett par hundra texter av dem så är det precis som att titta på AI-genererade bilder: de är väldigt uppenbara. De är lite för perfekta, allt ser egentligen likadant ut, som ett tomt, men välpolerat, skal.
2. Det här med att en text använder AI eller att ett IT system använder AI: vad betyder det egentligen? AI är ett buzzword som vissa använder för allt och vissa inte för något. Egentligen är väl all programkod AI, men moderna system baserade på maskininlärning som möjliggjorts av GPU:er hae vi plötsligt börjar kalla AI. Jag tvivlar på att vi kommer att kalla dessa system AI om tio år. Samtidigt kommer denna typ av AI användas för i princip allt. Alla möjliga programmeringsuppgifter gynnas av den här approachen, men det finns ingen skarp gräns mellan det vi hade tidigare och det vi har nu. Som ett exempel: Alla Word-texter kan sägas vara skrivna med AI-verktyg. Vad är annars stavnings- och grammatikkontroll? Det har vi haft i 30 år. Enda skillnaden nu är att samma sak görs bättre med AI/maskininlärning. Det börjar därför bli patetiskt när olika vetenskapliga tidskrifter deklarerar att ingen AI använts i framtagandet av artiklarna. Har de stängt av stavningskontrollen i ordbehandlaren?
Ja, var går gränsen?
Att kalla all programkod för AI vet jag väl inte om jag håller med om. Om LLMs ska kallas AI är lite svårare avgöra. Kanske definitionen får bli, kallar de som håller på med det de gör det för AI så är det AI.
Lite som med konst. Viss konst kan vem som helst efterlikna men alla kallar sig inte för konstnärer för det, men om någon kallar sig för konstnär lär man även kalla det de producerar för konst.
Eliza utvecklades på sextiotalet och var väl ett tidigt försök till AI, men kan inte jämföra sig med ChatGPT, på samma sätt som det som vi benämner AI i dag kommer att kännas ålderdomligt ganska snart. Men bara för att det kommer nyare om “smartare” lösningar kan man ju inte skjuta användandet av begreppet AI framför sig.
Däremot kan man väl kalla det för mer eller mindre bra AI.
En definition som det brukar hänvisas till är ju Turingtestet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Turingtestet
I en undersökning som gjordes där man lät användare chatta med människor och ChatPGT trodde 50-54% att de faktiskt chattade med en människa. 67% av de som faktiskt chattande med människor trodde också att de var människor. När AI kommer upp till 67% kanske det är dags att börja kalla det för AI.
Nu var testerna begränsade till fem minuter så de har väl inte så stor vikt även om det var 500 deltagare, men det visar lite åt vilket håll det går.
Notera att ChatGPT inte är samma som AI. Det är en språkmodell kopplad till ett generellt sökindex, dvs ett sminkat Google du kan konversera med. Du kan få skapliga svar om du skapar en bra prompt. GPT-modellerna är så kallade LLM:er, dvs så kallade stora språkmodeller. Det finns en hel mängd sådana som är anpassade till olika saker, t ex kod, statistik, marknadsföring, juridik och så vidare.
Vad de är riktigt bra på är att tolka stora datamängder. Du kan t ex ha en mängd försäljningsdata för tusentals artiklar i ditt företag och då kan du använda AI för att tolka detta och ge dig de fem intressantaste insikterna i det hela och utifrån det skapa en presentation och förklara dem.
Även saker som översättning eller tolkning/generering av tal är idag riktigt bra. Det går att generera en speakerröst du inte hör att den är syntetisk. Eller som låter som Steve Buscemi.
Röstgenerering är väl egentligen inte alls något nytt, det är mest att det är enklare att göra det med maskininlärning, framförallt eftersom man kan klona en röst med mindre input. Annars har man i princip kunnat göra det här länge utan maskininlärning som sådant.
Absolut, jag sa inte att det inte gick att göra. Men med dagens modeller så blir det riktigt bra, vilket var svårt tidigare.
Beror väl på hur man definierar AI, LLM måste väl ändå sägas vara ett av de mest framgångsrika delarna inom området AI på senaste tiden.
AI i sin enklaste form handlar om en maskins förmåga att efterlikna en människa och du kan ju ha diskussioner med ChatGPT som i väldigt mycket påminner om att diskutera med en människa.
(Att den inte har full koll på allt, gärna ljuger när den inte vet osv. är nästan det som gör den mest mänsklig! 😂)
När det gäller programmering så tycker jag att AI:n (GPT 4o) har mycket hög kunskap men samtidigt ibland kan den vara extremt korkad.
Man kan snabbt få fungerande exempelkod där den pluggar in ens variabler vilket i regel går betydligt snabbare än att Googla fram rätt dokumentation och göra det själv när man ska använda ett nytt bibliotek eller whatever och vill ha exempelkod.
AI (mest copilot) är lysande när man ska göra något som är riktigt tedious. Typ mappa upp en hisklig massa fält enligt ett enkelt och förutsägbart mönster.
Då kan man ofta i stort sätt bara sitta och trycka tab och kontrolläsa.
Man kan dock inte riktigt lita på vad någon AI spottar ur sig. Då har man snart riktigt ful och “verbose” kod med buggar och dåliga designval överallt om den ens kompilerar.
Så det gäller att man vet vad man vill ha så att man kan förklara det bra och sedan kontrollera att det blev som man tänkt sig.
Håller med dig, när man ger sig in i något nytt, eller bara behöver en grund till något fungerar det riktigt effektivt men så fort det blir lite mer komplext spårar det ur och när det väl börjat krångla är det omöjligt att få den på rätt spår och man slösar bara tid på att låta den försöka. Kod som fungerat och som man ber den komplettera börjar plötsligt sluta fungera och då är det inte ens tillägget man bett som är problemet utan delar som fungerat tidigare som börjar glappa.
I bland så enkelt att den plötsligt inte ens kommer i hög namnet funktioner, variabler, klasser och metoder osv.
Perfekt för starttemplates, eller som sagt om det är något nytt man ska ge sig in på, men sen får man köra vidare själv om det ska bli effektivt.
Ser fram emot en integrerad lokalt installerade AI (som kommit lite längre) och som kan läsa in ett helt projekt och alla filer för att kunna ha koll på alla delar. Då kan det börja bli effektivt.
När det gäller programmering så tycker jag att AI:n (GPT 4o) har mycket hög kunskap men samtidigt ibland kan den vara extremt korkad.
Man kan snabbt få fungerande exempelkod där den pluggar in ens variabler vilket i regel går betydligt snabbare än att Googla fram rätt dokumentation och göra det själv när man ska använda ett nytt bibliotek eller whatever och vill ha exempelkod.
AI (mest copilot) är lysande när man ska göra något som är riktigt tedious. Typ mappa upp en hisklig massa fält enligt ett enkelt och förutsägbart mönster.
Då kan man ofta i stort sätt bara sitta och trycka tab och kontrolläsa.
Man kan dock inte riktigt lita på vad någon AI spottar ur sig. Då har man snart riktigt ful och “verbose” kod med buggar och dåliga designval överallt om den ens kompilerar.
Så det gäller att man vet vad man vill ha så att man kan förklara det bra och sedan kontrollera att det blev som man tänkt sig.
Precis, den gör inte ens jobb men det går fortare att göra sitt jobb. Något den inte är speciellt bra på vad gäller kod och dokumentation är att hålla isär äldre och nyare versioner av saker så den blandar lätt ihop funktionalitet med obsolet dito, vilket blir rätt fel. Github Copilot är ju klart bättre på det eftersom den har bättre data än ChatGPT som är så generell.
Kan vi inte börja tisdagsmorgonen med lite ödmjukhet?
“som kanske även en ekonom fattar”
Känner mig träffad…:)
Nej.
<3
Antar att du är gammal Chalmerist Lars och då borde du älska denna från galenskaparna kring skrået ekonomer:
https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw
“Att Trump framhärdar med Grönland kan tyda på att den nuvarande amerikanska administrationen planerar att ”släppa” Europa”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/darfor-vill-trump-ha-gronland-och-kanske-far-det
Det är dags för den humanitära stormakten och det lågaffektiva bemötandets land att vakna upp. Dags att släppa drömmar, förhoppningar och grandiositet. Nu har vi att hantera ett aggressivt rz i 60-70 år framåt, delvis utan Usa.
Beror väl på om Trumfens hanterare (eller hanteraren till personen som viskar i Trumpfs öra) har någon i reservkön när Trumfen röstas bort.
Hur många ovänner hinner han skaffa USA på en mandatperiod?
Nu förutsätter du att det kommer bli fler fria val i USA?
Hänvisar till mitt användarnamn 🙂
Kollade för övrigt om “civil war” i helgen. Det var fler blinkningar till en viss president än vad jag mindes.
För mig låter det mycket märkligt att referera till “Perplexity” som källa.
Men jag är gammal, teknikfientlig, mm…
Preplexity ger en referenslista med länkar på källdatat, vilket jag demonstrerade i fallet installerad effekt solkraft.
Jag var här för sakens skull öppen med detta. Kunde nöjt mig med att bara länkat till källorna och inte nämnt Perplexity.
Tibber är inte överens med Perplexity om dagens elpriser
Jag har inte frågat Tibber om dagens elpriser. Jag tittar på Nordpool. Dagtida elpriser är inte samma som snittpriser idag, utan priserna dagtid.
Tibber SE3 idag 190.5 öre mellan 16-17. Men klart över kronan 9-21 idag.
Tibber verkar konsulterat fel AI.
Titta själv på Nordpool. 145 öre per kWh, min avrundning av 1454:85 SEK per MWh.
https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2025-01-28¤cy=SEK&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=SE1,SE2,SE3,SE4
Inte ens med 25% moms blir det 191 öre, utan bara 181 öre. Kanske lägger Tibber på 8 öre per kWh ex moms i eget påslag, totalt tio öre med moms?
Jajajajaja, jag har faktiskt full koll.
Min elhandlare anger det korrekta 1,45 SEKetas.
De är nog överens. 🙂 Tibber-appen kan visa pris med eller utan skatt och fast påslag. Utan: 145,5 öre, med: 190,5 öre. Båda SE3 kl. 16-17.
Aktier som kan stiga kraftigt på fantasier och drömmar kan givetvis också sjunka kraftigt på lika lösa grunder.
Jag minns häromåret när Kinas avancerade humanoida robotar visade sig vara utklädda skådespelare.
Det är svårt att ta deras högteknologiska framsteg på allvar mot den bakgrunden.
Det var väl Ryssland?
Det var Tesla…
Teslas robotar var fjärrstyrda, inge skådisar inuti.
De har kört gubbe-i-robotdräkt också, men för några år sedan.
Länk för referens:
https://www.businessinsider.com/elon-musks-ai-day-tesla-bot-is-just-a-guy-in-a-bodysuit-2021-8
Tesla var återigen en föregångare och gjorde detta redan 2021. Och kineserna kopierar (som vanligt) glatt västerländska koncept och “förbättrar” dem. Ex-robots gjorde nämligen samma sak på 2024 World Robot Conference i Peking.
Jepp. Ryssland
Det där bombastiska svaret från kines-AIn var ju nästan kul. Vår store kamrat och liknande formuleringar får de skala ner om de skall bli tagna på allvar.
Det kunde varit ännu värre: om det var nordkoreanskt. Googla efter dikter av “den store ledaren, kamrat Kim Il Sung” om du vill se något riktigt bombastiskt och svulstigt. Eller inte, om du vill undvika att förlora i storleksordningen 3d6 SAN. (obskyr referens). Du är varnad, det kan ge men för livet. Det gjorde det med mig under en DX-session.
I ett av de länkade exemplen beskrev den sig själv som harmless. Det kanske bör ändras till “mostly harmless” (ännu en obskyr referens)?
Uppenbarligen har man tagit Ludwig Wittgenstein bokstavligt utan att förstå. Men det öppnar också upp för att man skulle kunna ha en given signaturlåt. Här i ett härligt liveframförande:
https://www.youtube.com/watch?v=CGksgZKecKE
Kommande val i världen.
Turks and Caicos Islands, Turks and Caicos House of Assembly, Feb 7 2025 (d)
Liechtenstein, Liechtenstein Parliament, Feb 9 2025 (d)
Switzerland, Referendum, Feb 9 2025 (d)
Kosovo, Kosovar Assembly, Feb 9 2025 (d)
Ecuador Ecuadorian, Presidency, Feb 9 2025 (d)
Ecuador, Ecuadorian National Assembly, Feb 9 2025 (d)
Bermuda, Bermudian House of Assembly, Feb 18 2025 (d)
Germany, German Federal Diet, Feb 23 2025 (d)
https://electionguide.org/
Tyskland är väl nästa val som är lite mera intressant, men Kosovo är kanske också?
Kärnkraftsbolagen rasade också på börsen. Constellation Energy rasade med 20%. Constellation Energy ska starta upp den stoppade reaktorn i Harrisburg (observera inte den som havererade) för att förse Microsoft med energi.
Texten gällande Asien skriven med hjälp av Perplexity är felaktig.
Börserna i Sydkorea, Taiwan, Kina är stängda.
Hong Kong körde halvdag inför nyårsfirandet.
Ska vi vara rättvisa mot AI så brukar bloggarjäveln också råka redovisa gårdagens resultat vid stängd börs.
Något han upprepat förklarat att han inte ids kontrollera.
Människa – Maskin: 0-0 😅
Wilderäng sitter på svaret.
“första versionen levererade att börserna skulle ha stängt”
Det kan man ju tyda lite som man vill, antingen som att hela Asien är stängt eller att den pratade om Sydkorea, Taiwan och Kina vilket hade varit korrekt.
Jag matade in kurserna från min ticker. Första svaret var att det var slutkurser så jag ändrade till presens. Mycket möjligt att börserna var stängda, men Hong Kong hade alltså öppet. Enda missen är väl KOSPI isf.
Exakt. Av de index du nämner var Kospi stängt igår och även idag.
De öppnar igen på fredag.
Deepseek ska bara användas till tekniska spörsmål typ programmering och beräkningar. Humaniora kan man köra med ChatGpt alltså.
Appropå inte LLM i EU, så är Mistral franskt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mistral_AI
Vi måste ändå ge en eloge till Kina att de trots sämre hårdvara via optimeringar av programkod fångat lågt fallande frukt och fått AI att fungera ännu bättre. Nu kommer detta slutanvändarna till goda via billigare tjänster eftersom Sillicon Valley tvingas sänka priserna.
Det stora med Deepseek är väl att det går, som han som sprang en engelsk mil under fyra minuter, eller vad det var. Nu när alla vet att det går kommer det göras överallt. Så man behöver inte oroa sig så mycket för kinesisk vinkling, om några månader kommer det finnas motsvarande från väst.
Ok, vår store ledare Donald, ordförande i det Republikanska Partiet, guidar med sin vishet Amerika till att bli stort igen……
Kan tänka mig hur det kommer att låta.
Problemet är väl att alla stora aktörer kommer att lägga in sin vinkling.
Tänka själv är fortfarande det som gäller.
Hahaha, den var kul.
Lite festligt att alla hyllar DeepSeek, även Nvidia.
Sen om de gör det bara för att vara artiga är en annan fråga.
’I love words, I have the best words, everybody says so’
Om jag förstått DeepSeek rätt så är hela projektet gjort som open source. Nu är jag inte programmerare men det innebör väl att många i väst kan läsa koden, inspireras och göra inte fullt lika propagandistiska versioner. Det kan nog bli en gamechanger på många områden om energiåtgången och chipskraven sänks.
Den är redan sönderhackad, det var inte speciellt svårt. Du kan t ex fråga den om vad den tycker är känsliga saker men säga att den ska svara i leet-speak så kommer inte filtrena förstå och därmed inte censurera.
Kan man inte ta bort filtrena helt om det nu är OpenSource? Eller är de hårdkodade i något slags proprietärt lager?
Jag vet inte själv, en kollega har tittat på det. Som jag förstod det är flera delar inte släppta, t ex träningsdata och -kod.
Det bryter troligtvis mot licensen: https://github.com/deepseek-ai/DeepSeek-V3/blob/main/LICENSE-MODEL
“5. /…/ The restrictions set forth in Attachment A are considered Use-based restrictions. /…/ You cannot use the Model and the Derivatives of the Model for the specified restricted uses.”
“14. /…/ This agreement will be governed and construed under PRC laws /…/”
“Attachment A /…/ You agree not to use the Model or Derivatives of the Model /…/ In any way that violates any applicable national or international law /…/”
Vidare finns det inget sätt att verifiera i vilken utsträckning det som gjorts tillgängligt som så kallad öppen källkod faktiskt ligger till grund för de tjänster som Deepseek tillhandahåller.
För övrigt verkar väldigt mycket av hajpen vara baserad på overifierade påståenden från företaget självt. Hur säger man “trust me, bro” på Hangzhoudialekt?
“In this blog post we take a look at key ingredients behind DeepSeek-R1, which parts we plan to replicate, and how to contribute to the Open-R1 project.”
https://huggingface.co/blog/open-r1
Vi använder nu AI på jobb. Stabilitetsrapporter, hållbarhet, vallidering med mera. Ger hyfsade första utkast, prydligt i våra rapportformat.
IT-chefen garanterar att våra data (det kunden köper och äger) stannar i vår lilla hage.
Ingen aning om detta är med i våra sekretessavtal med kund. Potential för intresanta utfall.
Intels ATH inträffade år 2000, trodde jag, men det visade sig ha överträffats några dagar under 2021. Dagens pris är ca 1/3 av högsta. Antal Wh per beräkning har fallit kanske hundrafalt eller nåt över perioden.
Allt som behövs är att AMD m fl styr upp mjukvaran för deras GPUer så blir Nvidias priser omöjliga och därefter kommer konkurrensen fokusera på prestanda och energieffektivitet.
Men totala mängden användning kommer förstås bara öka.
Apropå elpriser… Det som retar mig mest är att det inte går att planera framåt. Har ingen koll på vad månadens sluträkning blir.
Och dessutom är det inte disk- och tvättmaskin som drar mest. Alla mina toppar är eluppvärmning! Eftersom jag inte har en annan energikälla och inga hembatterier så är det bara att se glad ut och betala.
Det verkar som att snittpriset för månaden har varit 62 öre SE3, 73 öre SE4.
Sen kan du ju kolla historiskt om du brukar ligga över snittpriset så får du en uppfattning gällande månadens räkning.
Har timprisavtal så jag försöker undvika att värma tappvarmvatten och köra ugnen när det är som högst. Snittpriset inte direkt relevant men naturligtvis en hint.
Förstår hur du känner men det ligger väl lite i sakens natur att rörliga priser (månadsmedel eller timpriser) är lite oförutsägbara. Om förutsägbarhet är riktigt viktigt väljer man med fördel fasta priser. Är det där med att ha kakan och äta den med…
Har solceller så är hänvisad till timpriser, som kommer bli kvartspriser senare i år…
Jag har solpaneler och får betalt enligt timpriser för el jag säljer, men jag köper el med s.k. rörligt pris (månadsmedel).
“Vindkraften levererar bara 3 818 MW av vid slutet av 2024 installerad effekt på 17 126 MW …… vilket är en verkningsgrad på 22%”
Detta är inte “verkningsgrad” utan Kapacitetsfaktor eller Utnyttjandegrad. Finns på Wikipedia. Undrar vad den är för rikets solceller idag?
Teslas nya logga!
https://bsky.app/profile/nothoodlum.bsky.social/post/3lgiyraaols24
Så det är alltså så där Bsky ser ut.
Om möjligt ännu taskigare design än Twitter/X.
Fantastiskt att folk kan sitta och glo på något som ser ut att vara skapat på 90-talet.
Inte konstigt att de som hänger där är arga.
Jag hänger inte där – fick upp en ännu bättre logga på FB och gick då in på Bsky. Annars var det nästan rätt.
Bryr mig inte så mycket om designen utan är mer intresserad av innehållet, faktiskt. Man alla är vi olika, och bra är väl det.
Jo, det har man ju förstått att innehållet på social medier håller väldigt hög klass…
Du är på en blogg som delvis baseras på kunskap från sociala medier och ondgör dig över källorna. Snyggt, på något vis. Kan liksom inte gnälla över:
Leif Nixon
Adam Kinzinger
Joni Askola
auonsson
Anne Applebaum
Anton Geraschenko
et al
Du måste förstå att jag är en mycket enkel man med enkla intressen.
Sociala medier är för mycket Harvard för mig.
Det tror jag inte ett smack på. 🙂 Det må inte vara din kopp te, men dum är du inte. Så försök inte.
Vi funderar på att köpa nytt hem så sitter och fönstershoppar på hemnet på kvällarna. Hittar intressanta saker ibland i föreningarnas årsredovisning.
Igår till exempel hittade jag en bostadsrättsförening som hade sex lån om sammanlagt ungefär 60 miljoner, varav tre av lånen var bundna till strax över 1% och skulle löpa ut under året.
Frågan är ju då hur det ser ut generellt med med föreningarnas lån och om kraftiga avgiftshöjningar ligger i framtiden för många av dem då lånen hoppar upp till dagens räntenivåer.
Jag hade någonstans tänkt mig att räntehöjningarna redan prisats in men det kanske är något år i framtiden som genomslaget kommer synas fullt ut. Eller så inte – varje gång jag är skeptisk blir det köparfest och prisrally.
Man ska int’ tänka på’t, ba’ o kör!
Finns både högt och lågt.
Huvudsaken du har koll och räknar på räntekostnaden efter 1% löpt ut.
Yes!
Det är en slö process att tröska genom alla dokument, här skulle någon slags AI-agent kunna göra nytta som en slags första gallring.
Tycker ändå utvecklingen går åt rätt håll.
Nu anger många mäklare nettoskuldsättning vilket är ett steg i rätt riktning.
Kassaflöde på rörelsenivå är ett annat viktigt nyckeltal som numera kan finnas i årsredovisningen.
Där ska ju kassaflödet aka sparandet vara 250 SEK/kvadratmeter och år.
Det är dock få föreningar som ligger på den nivån och det är ingen katastrof att ligga under men det är ett riktmärke om det inte är nyproduktion utan underhållsbehov.
Intressant! Jag är helt ny på denna grej. Är det några andra saker du tycker är viktiga att kika på då man läser genom redovisningen?
Det jag nämnt tycker jag är absolut viktigast.
Undvik de föreningar som inte har någons underhållsplan i redovisningen.
Grymt, tack!
Det viktiga är lånebelopp per kvadratmeter.
Min förening i Hammarbyhamnen har 3700kr i lån per kvadratmeter, eller totalt 18 Mkr på 46 lägenheter, vilket anses vara väldigt bra. En annan viktig parameter är hur mycket cash föreningen har. Vi har 2Mkr, vilket även det anses vara bra.
En nettoskuld på 348 k per lägenhet anses inte vara väldigt bra (förutom i bostadsannonser)…
Apropos AI så vore det oerhört intressant att få en AI-analys av en bostadsannons med en genomgång av all dokumentation, kartläggning av risker, research på styrelsemedlemmar, grannar mm. Orkar inte nu, men om det inte finns på plats till nästa gång vi tittar så är det nog läge att hacka ihop någonting själv.
Jag hade betalt för tjänsten.
Man hade ju kanske kunnat automatiskt köra grannskapet mot lexbase också för att försäkra sig om att alla andra också är skurkar. Vill ju inte riskera att hamna bland helylle-Svenssons liksom.
Ingen presidentorder än men om det blir av kan det bli det som startar korrigeringen på de övervärderade USA-börserna:
“Trump to impose 25% to 100% tariffs on Taiwan-made chips, impacting TSMC”
https://www.tomshardware.com/tech-industry/trump-to-impose-25-percent-100-percent-tariffs-on-taiwan-made-chips-impacting-tsmc
Nja. TSMC håller redan på att bygga fabriker i EU och USA. drumpf räknar bara med att hans elektorat inte vet det så han kan räkna in det som en seger.
Taiwan Semi gick ner 13,3% under gårdagen i NY.
Som tidigare nämnt ännu ingen reaktion på Taiwanbörsen då den är stängd.
Är det beroende på Trumps handelshinder, eller på grund av att storkunden Nvidias kurs gick ned?
“Shares of AI-related hardware companies plunged on Monday, including Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM -13.33%), Marvell Technology (MRVL -19.10%), and Arista Networks (ANET -22.35%), which fell 14.4%, 18%, and 21.9%, respectively, as of 1:11 PM EDT.
The obvious reason for the sell-off is last week’s release of the AI reasoning model DeepSeek V3 R1. Over the weekend, it became apparent that DeepSeek, a little-known Chinese AI lab, had built a leading frontier AI model with significantly less computing power than had been thought necessary.”
Källa MotleyFool
TSMC har endast en fabrik i USA. Det kommer inte att täcka behovet. Det tar många år att bygga en ny.
Låter som att Trump krattar manegen för att lämna Taiwan åt sitt öde.
När det gäller elpriser så bad jag chatgpt att ge mig elpriserna för dom sista åtta åren och ta med inflationen i beräkningen. Då hade vi 2024 det tredje lägsta genomsnittliga priset och vill man gå tillbaks till 2005 så var genomsnittspriset 41,39 öre/kWh i dagens penningvärde. Dock tror jag inte min elräkning är högre idag då jag styr en hel del via smarta tjänster, exempelvis elgolvvärme och laddning av elbil. Så när det gäller elpriser så levererar vårt elsystem på en låg nivå i genomsnitt, trots allt skrik om kärnkraft. Däremot det som gått upp är överföringskostnaderna men dom är ju desamma oavsett om det är kärnkraftsel eller vindel
År SE1 (Luleå) SE2 (Sundsvall) SE3 (Stockholm) SE4 (Malmö) Inflation Factor
2018 54,99 öre 54,99 öre 56,33 öre 57,24 öre 1,18
2019 47,35 öre 47,35 öre 48,85 öre 49,65 öre 1,13
2020 24,42 öre 24,42 öre 26,07 öre 27,15 öre 1,10
2021 44,10 öre 44,10 öre 65,10 öre 67,20 öre 1,05
2022 63,63 öre 66,99 öre 140,38 öre 164,22 öre 1,01
2023 46,00 öre 46,00 öre 59,00 öre 74,00 öre 1,00
2024 28,60 öre 28,10 öre 40,90 öre 56,90 öre 1,00
Och nu tittade jag på SE4 för dom andra elområdena så var förra årets priser dom näst lägsta på åtta års perioden. Och om man jämför med året 2005 då Barsebäck 2 las ned så var dom lägre 2024 i alla elprisområden utom SE4
Kom inte med fakta! Här är alltid elpriserna skyhöga (trots att de i princip sjunkit varje år och månad sedan chocken 2022).
Sammanfattning: DeepSeek publicerade sina nya metoder innan släpp och det är nu allmän kunskap. Large Language Models har kört in i väggen då mer data och datakraft ger avtagande marginalnytta. Open AI har problem att göra en Chat GPT 5 som är signifikant bättre. De enorma satsningarna i USA på datacenter för AI är onödiga.
https://fortune.com/2025/01/27/ai-stargate-china-deepseek-openai-nvidia/
Jag hade gärna sett att HI utvecklas och underhålls , dvs human intelligence.
Vem skulle då rösta på Republikanerna (eller SD)?
Du får nog dra flera över samma kam…. utan att peka på något parti eller politiker.
Som planerat skulle Forsmark Block 3 varit i produktion nu då, eftersom det halvår man haft underhåll skulle varit färdigt nu, 2025-01-27 23:59.
Men rackarns ventilen fungerade inte. Så nu siktar vi på en vecka bort, 2025-02-03.
Aj aj, undrar om någon glömmer en skiftnyckel eller dammsugare sen? “Lätt hänt”.
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/4d0b0e90-6e34-41d2-a89f-c3ca8aa54f8e/9
Läser man noga ser man att de ska starta på lördag natt och nå full effekt till den 2 feb.
Rackarns ventil.
Vi fick således inte 1172 hMW (härliga MW).
Men jag ger inte upp! Förr eller senare händer det!
Att DeepSeek är OpenSource (vikter och resonemangsmodel) innebär att vi ALLA till rimliga kostnader kan träna om modellen och ta bort eventuell “propaganda bias”.
Författaren inser väl att även ChatGPT har inbyggd bias?
I och med deepseek så har vi Europeer fått en öppning in i det här Space Race:et på steroider. Vi är inte hopplöst efter.
Demokratiseringen ser ut att komma från Kina, sug på den ; P
Deepseel är inte open source. Källkoden är inte tillänglig.
Expressen skriver att någon försökt ramma grinden till Ryska ambassaden på Kungsholmen. Jag tolkar det som en protest mot anfallskriget, men det har säkert någon banal förklaring.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/larm-forsoker-ramma-den-ryska-ambassaden/
Rysk diplomatchaffis som smuttat lite för hårt på kvällsvodkan?
Min första tanke.
“Inte heller ett foto” skriver bloggaren som underskrift på ett foto relaterat till AI. Resultatet är dock underskönt.
Och mapilunation av bilder är dock en mycket gammal metod (konst?) kallad retuschering , som med modern teknik blivit allt lättare och effektivare. Fast min hustru tycker jag fuskar när jag photoshoppar bort missprydande leverfläckar på kvinnoansikten, eller byggnadsställningar framför antika tempel!
En fråga relaterad till bloggarens reklam för solceller mm: Solceller kan leva under lång tid (och flera ägare). Växelriktare har betydligt kortare livslängd, kanske 12 – 20 år. Men hur länge varar en batterianläggning ingående i säg ett villa-solelsystem?
Vet ej. 3000 laddcykler etc avser ju tills 80% av ursprunglig energilagring är kvar, så de håller väl skitlänge.
Verkar som att LiFePO4-batterier (LFP) är det som bör användas. Något lägre energitäthet men klarar 3 ggr fler laddningscykler, brinner inte, är ogiftiga, etc. Har även använts i en del Teslamodeller, samt BYD och CATL.
Utrymme och vikt är inte ett problem med hembatterier, så man måste inte jaga lättaste och energitätaste teknik.
Nej, att de inte värme-rusar och inte är giftiga är ju stora plus om man skall ha dem monterade utefter en husvägg (eller inomhus, för all del).
Hur stor del av kostnaden i en solcell anläggning är växelriktaren?
https://hemsol.se/solceller/solcellspaket/vaxelriktare/
Hur mkt ger den av dig omhuldade solkraften på vintern? Vindkraften ger ca 60 % av sin energi mellan november och mars. Tycker du vi har hård vinter i södra Sverige nu? Sverige exporterar just nu 3000 MW. Sålunda är det exporterad el, importerade priser som gäller idag. Vindkraften jobbar i mkt tät “symbios” med vattenkraften. Vid hög vind sparas vatten i norska och svenska magasin. Vid låg vind kör vattenkraften hårdare. Finns massor av data att studera för den intresserade. Inte minst http://www.elstatistik.se Ett samlat system. Inget elsystem bygger på en ensam energikälla. Marknaden är dock avreglerad varför det är kapitalet som bestämmer vilka kraftslag som byggs. Det är SVK som ansvarar för effekt, frekvens och spänning. Det är bra att påminna om det. 1996 skedde avregleringen. Kärnkraften gör också nytta men den är oerhört trögreglerad vilket gör det svårt att få den lönsam i en volatil marknad. Som bekant är inte heller konsumtionen konstant utan varierar på dygn, vecko, månads, och säsongsbasis. Sålunda behövs ett flexibelt system.
Om man har egen skog och tid.
Vad är då bäst att investera i vedprocessor eller solkraft?
Jag har allt från vedpanna till skogsvagn det som saknas är egentligen bara en processor.
Budget runt 100′ -150′
Ursäkta att jag skrattar, men vad ska du med solceller till?
Tanka bilen? Sitta i bubbelpoolen? Kyla huset?
De duger ju liksom inte till uppvärmning.
Ladda bilen i så fall.
Då är nog en vedprocessor klart bättre investering än solceller.
Vilket var vad jag misstänkte.
En skog är väl en slags solcell med inbyggd energilagring. Bättre kan man ju inte få det.
Ja, men effektiviteten på skog är låg, typ 2%, medan solceller ligger på omkring 20%.
Är effektiviteten på skog också bara räknad dagtid soliga dagar?
Inte säker på det där med fler serverhallar och mer Nvidiaprocessorer. En mer lean AI kommer att efterfråga mindre hårdvara (och energi!) vilket på sikt borde vara bra för de flesta. Ökad användning av AI ökar inte sök- och beräkningsarbetet linjärt pga återanvändning, finns nog stora möjligheter att ransonera datakraft. När den fått frågan 100 ggr om Montgomerys taktik i Nordafrika behöver den inte göra om det från början den 101:a gången.
Fallen i hårdvaruaktier och exv Munters tyder på att marknaden räknar in ett sådant scenario, sedan kan ju det vara fel.
Jevons paradox gäller. Jämför med hur mycket mer datorer vi har idag och att Internets förbrukning är uppe i någonstans runt 20% av all el nu. Detta trots att allt är enormt mycket energieffektivare idag.
Återkom om tio år så får du se. Kortsiktigt är börsen börsen. Har inget med verkligheten att göra, oftast.
Vi kommer få ut mycket mer per enhet, men utnyttjar detta till att öka vår produktion och levnadsstandard alltså. Har ju stämt 100% vad gäller energi.
Kommer att dröja lite innan vi kan tolka vad resultatet egentligen blir, hittills har utbyggnaden av serverhallar handlat mycket om storföretag och molnlösningar, väldigt lite eller inget alls om AI.
Vi får se, köpte några aktier i Munters, marknaden verkar springa väldigt långt i förväg ang negativa utsikter där.
Det som avgör i hur stor utsträckning paradoxen är applicerbar är hur priselastisk efterfrågan är, det vill säga hur mycket efterfrågan hålls tillbaka enkom av priset, och efterfrågan på datorkraft är (ponduspostulerat) extremt priselastiskt.
En vanlig privatperson kommer oftast i kontakt med LLM:er i sammanhanget att man interagerar via en sökmotor eller chattprompt. Då genererar man en fråga när man manuellt har formulerat den, en väldigt låg användningsgrad. Jobbar man som utvecklare i en miljö som använder AI-stöd kan varje tecken som skrivs in direkt generera flera nya frågor under huven, en användningsgrad som lätt kan bli några tusen gånger högre.
Bara med dessa två nedslag är det lätt att se att priset per fråga är avgörande för vilka tillämpningar som kan bli aktuella. Om priset per beräkningsuppgift sjunker med 20 till 40 gånger så expanderar floran av vilka typer av uppgifter som det är ekonomiskt försvarbart att lösa och antalet instanser av enskilda uppgifter exponentiellt.
MP svänger om och anser att kärnkraften är nödvändig i klimatomställningen.
“motsätter sig inte heller att det byggs nya reaktorer. Det är innebörden av förslaget till MP:s nya partiprogram.”
https://www.dn.se/sverige/mp-karnkraften-behover-inte-avvecklas-omedelbart/
Det var ju synd att de inte hade den insikten för 10 år sedan.
Jag tvivlar starkt på att de kommit till insikt. Det är nog snarare en del av ett större politiskt spel för att kunna presentera ett trovärdigt regeringsalternativ i valet nästa år.
Ja, eller så kom de plötsligt på att de är ett miljöparti. Och dessutom finns det ju ett stort skräckexempel söder om oss på vad som händer om all kärnkraft försvinner.
Tyckte nog att Perplexity låg rätt högt i sina solcellspriser. När jag utökade min anläggning för någon vecka sedan gick de runt och lade lappar i brevlådorna med erbjudande om 20x410W + 15kW växelriktare + 10kWh batteri + Elbilsladdare för 100k, vilket ju är ett pris man blir avundsjuk på. Så köparnas marknad är det definitivt.
Perplexitys siffror baserar ju sig på de oprutade uppgifter som publicerats av ett antal leverantörer på nätet. Tar man in offerter t ex via Hemsol så kommer det lägga sig lägre då man vill få affären.
Najs prajs där måste jag säga.
Perplexity säger för övrigt följande om växelriktarens pris (med en massa länkar som referenser och amerikanska priser, vilka skiljer sig). 16000 dollar är ju helt andra priser än de som den hittat för Sverige.
“Baserat på tillgänglig information utgör priset på växelriktaren vanligtvis omkring 6-9% av den totala kostnaden för en solcellsanläggning för en villa.
För en genomsnittlig solcellsinstallation på 5,6 kW kostar växelriktaren ungefär 1000-1500 dollar, medan den totala installationskostnaden ligger på cirka 16 000 dollar. Detta innebär att växelriktaren står för cirka 6-9% av den totala kostnaden.
Det är viktigt att notera att den exakta andelen kan variera beroende på faktorer som systemets storlek, typ av växelriktare och märke. Större system tenderar att ha en något lägre procentuell kostnad för växelriktaren jämfört med mindre system.”
Jag smalnade av frågan till svenska förhållanden:
“Baserat på informationen från svenska källor kan vi sammanfatta priset för växelriktare till solcellsanläggningar för villor i Sverige på följande sätt:
För en solcellsanläggning på 10 kW, vilket är en vanlig storlek för en villa, utgör växelriktaren vanligtvis cirka 15-20% av den totala kostnaden. Mer specifikt:
• En strängväxelriktare kostar mellan 15 000 och 30 000 kronor.
• En växelriktare med optimerare kostar mellan 30 000 och 45 000 kronor.
• En hybridväxelriktare kostar mellan 25 000 och 40 000 kronor.
För mindre system, som en 5 kW-anläggning, ligger priset för växelriktaren på cirka 16 000 – 20 000 kronor.
För större system, som en 8 kW-anläggning, kostar växelriktaren omkring 23 000 – 27 000 kronor.
Det är viktigt att notera att dessa priser är inklusive moms men före eventuella gröna avdrag. Priserna kan variera beroende på märke, modell och specifika funktioner som krävs för den enskilda installationen.
Sammanfattningsvis utgör växelriktaren en betydande del av den totala kostnaden för en solcellsanläggning, men den exakta andelen kan variera beroende på systemets storlek och typ av växelriktare som väljs.”
15-20% låter realistiskt tror jag.
Tolv olika källor (länkar) användes för att skriva den texten.
Här visar också AI:n sin styrka att på under två minuter kunna läsa tolv länkar och skriva en summering. För mig hade det kanske tagit 30-60 minuter. Nu har jag inte faktagranskat underlaget här.
Här har vi också hotet mot Google. Att sitta och söka på Google, klicka, läsa länkar osv är extremt omständligt jämfört med detta. Dessutom är Perplexity en betaltjänst och jag slipper all jävla reklam hos Google.
Just avsaknaden av reklam är det bästa med att AI-googla, vanliga google har blivit i princip onavändbar sakta men säkert de senaste åren.
En liten felaktighet. Verkar som om LW gått på en del pro kärnkraft, anti-vindkraftspropaganda. Vindkraft är perfekt för Sverige. Det blåser mer på vintern när vi vill värma oss. När det blåser sparar man vattenkraft, och när det ör stilla drar man på vattenkraft. Ett nödstopp i ett kärnkraftverk kan däremot slå ut halva elnätet.
https://www.facebook.com/share/p/18NnSy75Ur/
Tycker också att vi faktiskt har en ganska bra mix av alla tre just nu i förhållande till vår förbrukning även om det blir enstaka dagar med extrema priser när det inte blåser.
Skulle vilja se en utbyggnad av vattenkraften och vindkraften (fast inte i för stora mängder) i väntan på bra SMR-lösningar. Under tiden verkar det även finnas en hel del att göra när det gäller infrastrukturen och överföringskapaciteten.
@AheadOfTimes
“Ett nödstopp i ett kärnkraftverk kan däremot slå ut halva elnätet”.
Hur många reaktorer räknar du på för att komma till den slutsatsen? Hur många finns kvar i Sverige?