Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna stiger i Asien under tisdagsmorgonen och det ovanliga att samtliga index och aktier på bloggens globala bevakningslista är positiva har inträffat. En amerikansk domare nekar trots bolagsstämmans beslut USA:s president Felon Muskovitjs bonus på 616 miljarder kronor, då han utövat otillåtet inflytande på styrelsen vid det ursprungliga beslutet. Extrema elpriser är tillbaka i södra Sverige idag.
Stockholmsbörsen steg ordentligt igår med +1.36% för OMXS30 och +1.10% för OMXSPI. Kronan backar dock till 11:01 SEK för USD, och kostar 11:55 SEK för euron. Guldpriset hittas på 936:- SEK per gram.
I USA steg börserna också med +0.24% för S&P-500 och +1.12% för tekniktunga NAsdaq 100, där Tesla ledde inom FANANGST med +3.46%. Amerikanska långa räntor steg något.
Det ovanliga inträffade att samtliga aktier och index på bloggens bevakningslista för morgonrapporten nu är positiva, även om förstås Stockholmsbörsen och de amerikanska börserna inte öppnat än.
ASX 200 är iaf +0.56%, Hang Seng +0.65%, KOSPI +1.86%, Nikkei 225 01.91% och Straits times +1.14%.
Det pratas om någon form av tomterally, men en ponduspostulering är att det blir olika vinsthemtagningar och det sedvanliga manipulerandet av fondinnehaven någon gång framåt slutet av december. Aktivt förvaltade fonder vill ju vid årsslutet inte ha några aktier som gått dåligt i sina portföljer och säljer därför av dem och köper de som gått bra, så när fondernas årsredovisningar ska publiceras ser det ut som att man bara köpt vinnaraktier. Alla kliar sig då i huvudet över hur förvaltningen ändå kan gått så dåligt …
USA:s tillträdande president Felon Muskovitj förvägras 58 miljarder USD (ca 616 miljarder svenska kronor) i bonus av en amerikansk domare, trots att bolagsstämman röstat igenom detta. Beslutet är en upprepning av tidigare beslut och grundar sig på att Muskovitjs utövat otillbörlig påverkan på styrelsen.
Musk-kultisterna är som fanbois och fangirls (oftast bois) förstås upprörda över att deras gud inte får ännu mer pengar, och det sägs rent av att Teslaktien ska fallit i efterhandeln trots att aktieägarna nu slipper en enorm utspädning.
Felon sägs gråta hela vägen till banken som USA:s rikaste personn och nu de facto tillträdande president som bestämmer allt Theoden Trump ska besluta.
Frågan är nu hur Felon Muskovitj ska överleva utan dessa 616 miljarder. Styrkekramar och handhjärtan utfärdas till vatniken och Apertheidmannen. Kämpah!
Elpriserna är idag återigen extrema med pristoppar på oskattade, onätade och omomsade över 200 öre idag i SE4 och SE3, dvs för 90% av Sveriges befolkning. SE3 har rent av högre topp än SE4 och toppar på 206 öre per kWh och snittar dagtid på 143 öre per kWh. Lägst pris i natt var tio öre per kWh. SE4 toppar på 203 öre per kWh och snittar på 137 öre per kWh dagtid.
I norr snittar SE1 på 11 över per kWh dagtid och SE2 på 7 öre. Den nya elprismodellen verkar fullt ut.
Det finns som man ser stora möjligheter att reducera sina kostnader genom att flytta konsumtionen under dygnet sådana här dagar givet att man har timpristaxa. Hemsol erbjuder nu också dig att förutom ren solkraft ta in offerter på endast hembatterier för den som vill ladda billigt nattetid och konsumera den energin när elen är dyr dagtid (annonslänk).
Själv landade inköpt el på ca 60 öre per kWh i november att jämföra med Vattenfalls rörliga elpris på 98 öre per kWh under månaden. Detta 38% lägre elpris berodde på smart styrning av t ex värme, spabad och varmvattenberedare och elbilsladdning nattetid, samt vedeldning sådana här dagar när priset är extremt, plus solkraft dagar med sol, även om det är rätt lite så här års pga lågt stående sol och dåligt väder. November innebar inköpt el om 2067 kWh, solkraftproduktion om 153 kWh varav 42 kWh såldes och totala konsumtionen blev alltså 2 219 kWh. Elbilsladdningen hemma gick på 350 kWh.
Dagens extrema elpriser sker trots att vindkraften just nu sägs producera 8 903 MW eller 38% av svensk kraftproduktion, så inte ens när det blåser får vi billig el i Sverige så här års. Då intygas det ändå dyrt och heligt att vindkraften är den billigaste elen, som att det skulle ha något med priset att göra.
122 kommentarer
Först?
Ja!
Om bloggarna skippat spabadet, är den reduceringen av elkonsumtionen försumbar?
Ja!
Tråkigt för Musken, 100k ersättning per producerad tesla är ju ändå rimligt.
Vindkraften “sägs” producera…
Lägg av med tramset. Om inte mätvärden duger åt dig, LW, vad skall vi då tro om annat du kläcker ur dig?
Tyskarna betalar helt enkelt bättre för den el som är tillgänglig i sydsverige.
Halmgubbe och härskarteknik. Hejdå.
Det kan ju vara stängt och så vidare.
Veden som höggs förra vintern (7 björkar, 2 ekar, 3 granar) betalar sig idag. Den ger dubbel värme, när den höggs, staplades, och bars in och nu när den tar fyr.
Fyrdubbel värme tänker jag? Så brukar jag trösta mig själv när veden ska ordnas.
Vi eldade som pyromaner under förra vintern, så att herr Binks kamins vermikulit-eldsstenar sprack och föll ner och min kamins rökvändarplatta av gjutjärn smälte på mitten, kanske pga att vi eldade mycket med briketter i fjol. Det svåra har varit att få in de nya delarna i kaminerna på rätt sätt, ett jädrans pussel att lägga.
Är det lönt att elda? Elen har varit såpass billig denna höst att jag inte kan övertala mig själv att elda istället för att låta värmepumpen köra. Bor i skåne.
Ek? Kan inte det bli väldigt varmt för den utrustning vanlig dödliga har?
Det är väl bra att modellen fungerar.
Då kanske äntligen CGN kan få lite klirr i kassan för sina klimatinvesteringar.
Man kan ju hoppas på att någon vitklädd karl dyker upp och häver Thielmans förtrollning och kastar ut Musktunga på Vita husets uppfart.
Jag tror tyvärr inte att den föregivne Theoden i det här fallet skulle bli någon ljusets riddare och härförare mot ondskan även om det inträffade. Men “fan tro’t” och “osvuret är alltid bäst” mm
Sarkasm gjuten i rent guld! Underbar start på dagen, tack!
Instämmer. Det behövs för att balansera dagen.
https://www.hvakosterstrommen.no/i/kristiansand
Kilowattpris på 171 öre i sydnorge också på grund av alla exportkablar. Men blir ju ändå en del bättre än Sverige då lönerna är mycket högre och strömstödet täcker 90% av priset över 73 öre. Så faktiskt kostnad blir väl cirka 83 öre, utan nätkostnader.
Var lite roligt häromdagen att socialistregeringen vi har nu hade räknat helt fel på strömstödet. De hävdade att staten bara tjänade 8 miljarder netto efter strömstödet men i verkligheten var det över 20 miljarder. Tur att månadslönen på över 100k i månaden leder till att man får väldigt kompetent folk till politiker..
Skulle hög lön vara = kompetent folk? LOL.
Kan du inte berätta vad du själv har för lön så att vi får en mätpunkt på hur väl lön korrelerar med förmågan att förstå sarkasm? 🙂
Någon blev visst triggad ser jag.
Mic drop! Sen skulle jag nog ändå vilja hävda att lön är den bästa parametern att mäta kompetens på även om den är långt långt ifrån perfekt. Nyfiken på vilken parameter som skulle ge ett mer träffsäkert resultat?
Där håller jag inte riktigt med. De riktigt kompetenta drar inte lön över huvud taget – de kör lån, investerar lånen och använder avkastningen för att betala av lånet.
Dvs, ta lån på 100k + 2% ränta, avkastning på säg 10% om året (inte orimligt) i någon fond, du betalar alltså 8k + 2k ränta vilket är ungefär 10 års amorteringar.
Efter 10 år har du alltså 100k “gratis” i fonden, som sedan enkelt växer med 10% per år. Ta sedan ut ett nytt lån och gör om samma sak fast större. Efter ungefär 25 år är du ekonomiskt oberoende med den här modellen, som kräver väldigt lite aktivt arbete av dig.
Kompetens antyder att man faktiskt vet vad man gör. Pengar har väldigt lite med det att göra, en av de mest kompetenta ingenjörer jag mött tjänar under 50k i månaden medans f.d. polischefen Dan Eliasson som lyckats krasha minst fyra myndigheter lyfter en av de högsta lönerna i Sverige.
Wertigon kanske beskriver Elon Musks finansstrategi?
Han är faktiskt ekonom i grund och botten vilket inte alla vet.
Ett av skälen till att Tesla började gå med vinst var att produktionen var så snabb att man sålde bilarna innan underleverantörerna skulle ha betalt, 90 dagar tror jag.
Wertigon: Eller?
Rätt intressant att se hur många män mellan 25-50 som tror att de hittat en idiotsäker plan för att bli rika. Bara att låna och investera så blir man mångmiljonär. För börsen kommer alltid avkasta mer än låneräntan.
Tänk om de gamla grekerna hade kommit på den idén, sinnessjukt vad rika de varit efter 2000 år. Hade Jesus mamma satt in 100 kronor i den pengamaskinen hade ättlingarna haft det bra med:
6 100 568 619 449 600 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 kr
@Lessmog
Ekonom? Det förklarar en del …
https://www.youtube.com/watch?v=hWKnWXd0Bno
@Wertigo Vilken enskild parameter menar du är bättre?
Tycker det är märkjligt att det inte diskuteras mer rörande Sveriges elpriser och de offantliga differenserna mellan nord och syd i vårt land. Utan att hittat någon källa skulle jag säga att 99% av allt spannmål odlas mellan Skåne och mälardalen. Skulle det då inte vara rimligt att en limpa kostar säg 125 sek i Norrland?
Nej. 40 SEK för ett bröd är rimligt även i Norrland.
Kan det vara så enkelt att samma vara har lika pris i hela landet trots att varan måste transporteras genom landet? Låter som att alla då även borde ha samma elpris med din logik.
Tror du att priset i SE3 och SE4 skulle bli så mycket lägre om 10% av befolkningen skulle upp till samma nivå?
Nä, jag tror att limpan skulle då kosta 124,50 riket runt.
Nej, jag tror som dig. Priset skulle inte påverkas nämnvärt. Tycker bara att det är en rolig tanke, med pris utifrån var man bor oavsätt produkt. Men det skulle leda till en ännu större urbanisering.
Märkligt att det av någon anledning anses självklart att det ska vara billigare i storstäderna trots att så gott som ingenting vad gäller energi eller råvaror för framställning av livsmedel produceras där. Landsbygden skulle överleva utan storstäderna, men storstäderna skulle absolut inte överleva utan landsbygden.
Gjorde ett projekt på ett av våra större matproducenter mot konsument som just införde logik som beräknade vad deras faktiska kostnad ut till respektive affär blev. Skiljer en hel del. Sen ser jag väl däremot ingen anledning till varför vi skulle införa det sämsta ifrån vårt energisystem till att driva upp matpriser oavsett om det är i Norrland eller Skåne.
Eftersom förbrukningen per elområde är ungefär 7%, 12%, 62% och 17% skulle ett medelpris idag hamna på ca 86 öre/kWh. SE3 & SE4 skulle inte få Norrlandspriser vid perfekt överföring mellan områdena, utan de skulle få södra Sveriges priser istället.
Jag förstår inte riktigt din poäng.
Mat ÄR generellt lite dyrare i Norrland, och vissa andra saker är mycket dyrare.
Märkligt att planekonomi är så populärt fortfarande. Det är inte konstigt att geografi påverkar priser.
För de som bor 200 meter från en elområdesgräns kan det nog ändå kännas lite konstigt. Om jag inte minns fel, så tillhör t.ex. de som bor i tätorten Oskarshamn EO4 medan Oskarshamns kärnkraftsreaktorer som ligger några km norr om tätorten hör till EO3.
Bra USP i mäklarannonser ifall man ligger på rätt sida av gränsen 🙂
Elmarknaden är till ganska stora delar planekonomisk. Min kommentar handlade om bröd.
Mörker+1
Nej. För det är enkelt att transportera limpan till Norrland.
Tillgång och efterfrågan.
Det är svårt att transportera elen från SE2 till SE4. Därför blir den dyr. Hade kablarna söderut (från SE4) haft låg kapacitet och de norrut hög kapacitet hade priset varit klart jämnare.
Vattenkraftverken är placerade där det finns mest nödvändiga naturresurser. Kärnkraftverken är därför placerade där de gör mest nytta, med hänsyn tagen till rådande läge när de byggdes. Hur strategin för vindkraftverken är vet jag inte, men den borde likna den för vattenkraftverken om inga klantskallar har varit med i planeringen.
Med en sådan strategi behöver man inte bygga kraftledningar med superjättehög kapacitet.
Det var bra att våra styrande tänkte till när de byggde Sveriges elförsörjning …
Berömda uttalanden av kända och okända:
“Vi ser att den Svenska kronan kommer att stärkas framöver”
“Vi ser lugnare elpriser denna vinter”
“Det är ytterst osannolikt att den här virusen når utanför kina”
“Om man bara stannar hemma när man hostar dör det här ut av sig själv”
Smörja.
Oceanien har alltid varit i krig med Eurasien.
Rent objektivt är punk fyra korrekt. Det är bara att det tog lite tid. Hade vi inte fått vaccin hade det tagit ännu längre tid, men det hade ändå dött ut av sig själv.
Angående punkt tre är det svårt att bedöma om det är rätt eller fel. Osannolika saker händer hela tiden, och kanske hade en bättre hantering i Kina stoppat spridningen effektivt.
Det är ett elakt virus, två år gick förlorade, ett år mest i sängläge och ett år med hjärndimma, utmattning och glömska, trots fyra vaccinationer, nu 6 vaccinationer. Smittan kom från ingenstans.
Kvitter förstärker kvittrande med låg trovärdighet på bekostnad av kvittrande med hög trovärdighet.
https://epjdatascience.springeropen.com/articles/10.1140/epjds/s13688-024-00456-3
“Trovärdighet” ska läsas som en slags vetenskaplig term här. Det finns rätt många som tror på saker med låg trovärdighet eftersom de har en förutfattad mening.
Eh, va?
Jag hade Covid för någon vecka sedan. Sjukdomen är i allra högsta grad kvar i omlopp. Att tro att “den dör ut” för att man stannar hemma är sjukt naivt för en så pass smittsam sjukdom.
Att vi däremot har byggt upp en motståndskraft mot sjukdomen (via smitta och vaccination) är en annan sak.
Vi hade tur att sjukdomen inte var så värst dödlig (klart värre än influensa, men lindring jämfört med Ebola), samt tur att den framförallt var dödlig bland äldre. Det i kombination med att vi för de drabbade årskullarna hade väldigt få personer gjorde att våra siffror blev rätt lindriga. Hade Covid kommit ett år när vi haft breda årskullar i höga åldrar så hade dödssiffran blivit väldigt mycket värre.
Mycket dödliga sjukdomar sprider sig inte lika lätt av darwinistiska skäl. Covid är nu endemisk, inte pandemisk, och kommer likt influensa återkomma varje säsong i en ny muterad variant.
Precis så är det.
Tragiskt att “hela världen” drabbats av binärsjukan. Sverige, landet Lagom, klarade sig relativt sett bäst, nästan, tack vare klokt och eftertänksamt agerande. Överlag och för det mesta; korkade undantag här också. Som t ex att inte genast slopa karensdagen så att fattiga med flera omsorgsjobb haft råd att stanna hemma från första början.
Dr Fauci lär ha en del att stå till svars för, han föredrog enkla slagordslösningar för att amerikanerna inte förstår komplicerade tankar. Lätt travesterat av mig.
Tur att det snabbt fanns vaccin, men synd att man skyfflar ut alla sorters vaccin till alla sorters mottagare, t ex att nyfödda i USA lär få Hepatit B-vax dag 1. (Om nu ens det är sant, vill säga … )
Pandemin har dött ut. Till största delen “av sig själv”, även om vaccinet så klart påskyndat processen. Det innebör inte att sjukdomen i sig är borta eller kommer att försvinna. Vi har utvecklat en motståndskraft och viruset har blivit mindre dödligt. Men även säsongsinfluensa skördar dödsoffer, och kommer att fortsätta att göra det tillsammans med säsongscovid
Blir det inte lite luddigt när man i bloggen både gör fett med reklam för Tesla och deras produkter och samtidigt som man med rätta släpar den jäkla moskovit slickaren i skiten?
Två tankar i huvudet samtidigt? Sen kan man ju bara fascineras av att journalisters största skräck är yttrandefrihet som på twitter. Deras algoritmer är väl till och med open source?
Att avstå Marabou kan avgöra kriget men att ha en Tesla gör varken till eller från?
Konfunderad.
För det första tjatar jag inte om att bojkotta Marabou. Jag uppmärksammar det ibland när det är relevant. Jag tjatar inte heller om att Volvo Cars är svartlistade av Ukraina, men inte Tesla.
Att tjata om att bojkotta Tesla är för övrigt som att tjata om att bojkotta att köpa hus i Saint Tropez. De flesta har inte råd ändå, så det är lätt att gnälla.
Alla har dock råd med Marabou, och det är produkter som stuffas i ansiktet på folk i var och varannan butik. Skitprodukter dessutom.
Alla har möjlighet att välja att bojkotta Marabou eller fortsätta äta skiten. Några procent av Sverige befolkning har råd med en ny Tesla.
Själv ska jag bojkotta att köpa översta lägenheterna i Karlatornet. Häpp!
Jag håller inte med om att en Tesla är ouppnålig för så många, särskilt inte bloggens läsare. Model X och S är kanske att betrakta som lyxbilar men både 3 och Y ligger definivt inom räckhåll för en bred medelklass. Jag tror att ett ställningstagande från Sveriges mest profilerade influencer i Ukrainafrågan skulle göra stor skillnad.
Om det nu är så att man VILL bojkotta Tesla. Det kanske man inte behöver? Ukrainas antikorruptionsmyndighet anser inte att Tesla, till skillnad från Geely och Mondelez, har någon verksamhet i Ryssland och därmed inte gynnar deras ekonomi. Och det kanske räcker?
@Werner
Ukraina vill givetvis inte bråka med {en av} Starlinks upphovsm{a|ä}n. Det vore nog kontraproduktivt.
Kommer för övrigt kanske byta ut min Model S mot en VW ID.7 Tourer GTX, men jag måste provköra den först förstås. Sedan får vi se.
@PPP
Ja starlink slocknar rätt fort om Tesla hamnar på den där listan. Samtidigt bra att den är kvantitativ. Har du ingen betydande verksamhet i Ryssland är du inte med på listan. It’s as simple as that.
@Lars Wilderang Ja det skulle nog eliminera den kognitiva dissonansen många bloggläsare upplever
Om folk tror att jag är en perfekt person är det deras problem, inte mitt. Jag har aldrig påstått mig vara bättre än någon annan. Jag rår inte för att de själva är perfekta och därför väntar sig att även jag är det. Det har inte funnits någon bil som uppfyller mina specar, inklusive fyrhjulsdrift.
@Werner
Hur stor del av Sveriges befolkning är en Tesla uppnåelig för?
@PPP
Den är uppnålig för alla som har råd att leasa en Model 3 för ~4000 kr/mån eller vad det kostar. Det är kanske inte för alla men det är oavsett ingen exklusiv lyxprodukt för ett litet fåtal som bloggaren först ville påskina. Det är en massmarknadsbil om än för en välbeställd massmarknad.
@Lars Wilderang
Nej ingen är perfekt men som sagt du är Sveriges kanske högst profilerade influencer i den viktiga Ukrainafrågan. Det är klart att många upplever en kognitiv dissonans om du sågar Musk på det sätt du gör för att i nästa inlägg göra reklam för Tesla. Sen kanske inte så mycket att förtroende skadas men lite skaver det.
Hur stor del av Sveriges befolkning handlar det om?
@PPP
Det vore bättre för diskussionen om du explicit kunde berätta vad din poäng är. I stället för att upprepa, vad jag uppfattar är, en retorisk fråga.
Min poäng är att jag tror att LWs poäng är korrekt, nämligen att det är lätt för någon som ändå inte har råd med en grej att bojkotta bolaget som säljer grejen.
Självklart är det enkelt att bojkotta något du ändå inte köper. Bloggaren själv verkar ändå inte köpa Marabou och då är det enkelt att stå bakom en bojkott. Men Tesla är svårare att välja bort för honom eftersom bara den uppfyller en speciell kravspec.
Det jag ffa vände mig emot var beskrivningen av Tesla som en exklusiv lyxprodukt för en liten elit, som en villa på Saint Tropez eller en topplägenhet i Karlatornet. Och att en bojkott är meningslös för att det är så få som ens har möjlighet att köpa.
Det menar jag inte stämmer. Som jag redan har skrivit är Tesla en mycket populär bil säkert särskilt bland bloggens läsare. Jag tror att en bojkott, eller i alla fall ett sorts ställningstagande, skulle betyda mycket.
Då väntar vi bara på vittnesmålen från dem som hade tänkt köpa en Tesla med har låtit bli pga Musks beteende …
Du menar yttrandefrihet för botar, trollfabriker, ryzzar och magaiter med 100-tals konton? Jovars, men dom får gärna prata med sig själva.
Twitter censurerade kraftigt Musk- och Trumpkritiska inlägg under det amerikanska valet medan man lyfte fram allt som var till fördel för republikanerna och Trump. Det finns flera vetenskapliga rapporter som visar detta. Musks budskap är att det är yttrandefrihet och att alla får säga vad de vill, men det har ingen grund i verkligheten.
Har du länk till bevisningen?
T.ex.
https://eprints.qut.edu.au/253211/
Även här:
https://www.forbes.com/sites/markjoyella/2024/01/09/elon-musk-silencing-his-critics-as-journalists-are-suspended-by-x/
Elon gråter nog inte, det har du hittat på tror jag. Du är ju författare och ska hitta på.
Han har ju ett nytt stämmobeslut i ryggen som ger samma utfall som det som “domaren” dömde ut, men nu i Texas. Däremot ska det bli spännande att se hur mycket brännvinsadvokaterna får i ersättning (i TSLA) – blir det 8 GUSD eller rimligare 50k? De jobbade jättehårt för att hitta en person med 9 aktier som hade tappat lite under en tid, som de kunde “representera”. Så funkar det i Delaware. Vi borde ha behållit den kolonin! Befolkningen var ovanligt nöjd med svenska ägarna sägs det.
Själv är jag rätt nöjd med utvecklingen av mina TSLA över lång tid (~3x) men säljer inte mer än lagom. Bättre att hålla i och hålla ut har jag hört!
Har svårt att se att Delaware kommer göra sig till ovän med big corporate america faktiskt givet deras unika lagar. Känns mer som domaren hör får hållas ett tag men sen kommer sorteras in i fållan och Elon får sina pengar.
Men jag har nästan alltid fel…
Nej, det nya stämmobeslutet ger inte Elon några nya pengar. Det var bara en bekräftelse av det gamla som nu är stoppat trots detta.
Brännvinsadvokaterna skall få 345 M dollar för övrigt.
Teslas aktieägare kan ju om de vill ta ett helt nytt beslut som ger Elon 1000 Miljarder, men det vill dom inte eftersom att det är mycket sämre skattemässigt för Elon och då skulle Teslas balansräkning se helt bedrövlig ut när man lägger in dessa 1000 Miljarder.
Är ju mycket tyckande kring domarens beslut men jag har inte sett några juridiska argument som säger att hon har dömt fel, bara att folk tycker att det är fel. Domare kan inte tycka utan måste döma efter lagen.
Domarens argument att styrelsen inte agerade oberoende när de löneförhandlade med Elon låter ju för övrigt inte helt orimligt.
Finns det någon sida som liknar kontrollrummet där man kan se elpriset i hela EU, tack på förhand.
svar längre ned 11:46
Det är lite lustigt att bloggen var och varannan dag skriver om extrempriser på el då spotpriserna 2024 på det stora hela varit de lägsta på flera år. Enda året sedan 2018 som har haft lägre snittpriser är 2020, detta trots inflation. Enkelt att kontrollera på Nord Pool.
Det utesluter ju inte att spotpriserna var och varannan dag är höga. Dessutom tycks trenden ha vänt nu när vi går in i vintern.
Snittpriset för dagen är marginellt högre än snittpriset för hela december månad 2023. Snittpriset november var 23% lägre än snittpriset för november 2023.
Stoff att skriva om. Degen ska in.
Bloggarn har egna data också, slipper lita helt på andras.
Stämmer inte priserna på Nord Pool?
Ingen anledning att tvivla. Inte samma som att veta.
Men läs inte då.
Ibland är det vinter, ibland är det sommar, men ändå har vi väderleksrapporter och SMHI-varningar. Se dessa artiklar som SMHI-varningar för oss som har timdebitering.
Jo det stämmer ju. Jag läser av egen fri vilja.
Det är ju de extrema priserna mellan de 4 elområdena som bloggarn även belyser.
Detta kommer leda till fler konkurser i söder där ingen vill satsa på produktion och tillverkning, när det inte går att förutse ett stabilt elpris för den produkt som tillverkas.
Landet slits isär pga av denna orättvisa prissättning av elpriset.
Ett land – ett elpris
Haha, så orättvisst. Att kolonin i norr står för skogen, malmen och vattenkraften är inte nog? Men du behöver inte oroa dig om priserna i norr så länge till då Aurora Line mellan Sverige och Finland byggs just nu.
https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsnatet/transmissionsnatsprojekt/aurora-line/utredning/aurora-line-beviljas-13-miljarder-i-eu-medel/
Det är ju schysst att vi bjuder på vattenkraften till resten av Europa också!
Så “kolonin i norr” får inget söderifrån alls alltså? Mat? Teknologi? Läkemedel? Allt detta utvecklas och produceras på plats i “kolonin”? Vilket fantastiskt ställe i så fall!
Har jag påstått det? Halmgubbe much. Men ja det är fantastiskt ställe.
Norrbotten som har den högsta varuproduktionen mätt i kronor per invånare och näst högst BRP per invånare i landet hade nog klarat sig rätt bra. Ganska bra, med tanke på man inte kan tillgodoräkna all avkastning som naturresurserna ger då de tenderar att tillhöra nationen i helhet
Jag ber om ursäkt för min raljanta ton. Det var definitivt en halmgubbe ja.
Min poäng var att jag inte håller med att det är orättvist att ha ett nationellt pris på produkter som, av olika anledningar, bäst produceras i ena eller andra änden av landet. Det hade ju högst troligt inte blivit populärt i “kolonin” om det införts liknande prisområden på andra nödvändiga produkter som inte produceras lokalt.
Hade jag fått 616 GSEK hade jag swishat rätt mycket till Jonas.
Man kan ju bli lite orolig inför att det finns personer med så mycket pengar att de kan i princip göra vad som helst.
Totalt dagsvärde för hans förmögenhet är tydligen uppåt 4000 miljarder kronor. Jag såg en uppgift att de tre rikaste personerna i världen kontrollerar en större förmögenhet än de femtio fattigaste länderna sammanlagt. Man behöver inte vara marxist för att tycka att snedfördelningen är väl skev.
(Av mig overifierad uppgift, så ta den med en stor nypa salt.)
”
@Heasm66
De fattigaste länderna i världen är knappast fattiga pga Elon Musk och andra rika typer. Det finns strukturella skäl till dessa länders fattigdom.
Kejsarna av Brunei, Saudi och Ryzzland menar du? 3 pers. Tvivlar på att någon har tillförlitliga uppgifter om deras “personliga” ägande.
Musovitj är ju också lite speciell bland de amerikanska supermiljdärerna att han inte ger något till välgörenhet, utan det går ner i hans egen ficka. Kan ha med uppfostran att se ner på andra att göra.
En av de där skinande filantroperna är Bill Gates. Samtidigt en av de största blankarna av TSLA. Tja, det där går ju så länge han har några pengar kvar och kan rulla förlusten framåt.
En annan blankare är Per Lekander, som lär ligga ute med >10GUSD i rena puts (inga andra exponeringar). Såna har ett slutdatum och han är under vatten. Man kan undra när hans pengar tar slut … Under tiden får han kanske betalt för att visa sig i teve. Och det är nog det han jobbar med, på någons uppdrag kan man tänka.
Det finns många som tjänar på att racka ner på Musk&co. Inga fler namn.
Av intresse- varifrån kommer kopplingen mellan apartheid och Musk?
Du menar bortsett från att han är född och fostrad i apartheid och han föräldrar profiterade på slavarbetskraft i deras gruva, det kapital som blev Musks startplåt?
Ja- precis.
Du menar bortsett från alla hans rasistiska uttalanden?
Blev intresserad och kollade lite – för det låter lite enkelt – “Vit familj i sydafrika = apartheid!!”
https://en.wikipedia.org/wiki/Musk_family#Errol_Musk
“On 9 March 1972, Musk was elected as an independent to represent Sunnyside on the Pretoria City Council.[13][12]: 52 [14][15] In 1980,[16]: 71 he became a member of the Progressive Federal Party, the new official opposition formed in 1977, and ran as their Sunnyside nominee in the 1981 election.[12]: 52 [17]: 225, fn 119 In 1983, his resignation from the party amid divisions over a constitutional referendum was front page news.[17]: 225, fn 119 [18] He opposed the PFP’s call for rejecting the new constitution and cited his agreement with the New Republic Party’s position that the Tricameral Parliament was a step in the right direction.[16]: 71–72 ”
https://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_Federal_Party
“For its duration, it was the main parliamentary opposition to apartheid, instead advocating power-sharing in South Africa through a federal constitution. From the 1977 election until 1987 it was the official opposition of the country.”
Smutskastningskampanjer.
En tidigare ledare i Sydafrika hette för övrigt Smuts.
Sparka uppåt.
Mest fascinerad över att så många simpar för världens rikaste man. Hur i hela världen skulle han klara sig utan sina fanbois?
Ja, jag har t ex inte mycket till övers för Gates.
För det behöver man inte sprida lögner och förtal. Att avstå från det är inte samma som smicker.
Musk är en rövhatt, rasist, misogyn manschauvinist och allmänt svin.
Hasse&Tage (?)
“Fööör alla kan ju inte älska alla här i världen.
I synnerhet så har man svårt att älska er.
Meeen kärleken den är ju högst besynnerlig, det är den –
och särskilt konstigt blir det när på er man ser.”
Man behöver inte smeta apartheid på Musk för att tycka att han är en obehaglig typ.
här läste jag om kopplingen:
https://www.ft.com/content/cfbfa1e8-d8f8-42b9-b74c-dae6cc6185a0
Det var tyvärr lite väl tunt om Musk.
Den stora skillnaden mellan hur börserna i USA vs Europa gått under 2024 påminner en del om utvecklingen 2007. Om sedan 2025 blir ett lika miserabelt börsår som 2008 återstår att se. Utifrån fundamentala grunder går jag i väntans tider på en större korrektion och har ökat andelen skydd med byte till andra typer av fonder. Spekulerar dock inte i en börsnedgång ännu då inga tekniska indikatorer idag signalerar att börstoppen är nådd i USA.
Det är fel punkt i cykeln för en varaktig större krasch. Kraschen kommer sencykliskt, inte i början.
Prova här, t ex
https://euenergy.live/
eller
https://www.energyprices.eu/
Äsch, skulle vara svar på peter7256 kl 10:12
voffor blir det såhär, när jag tryckt på rätt svarsknapp och ser att jag är på rätt ställe?
Mera i dagens VLT om Svansjön i Västerås:
https://www.vlt.se/2024-12-03/konserthuset-kan-bryta-kontrakt-ganska-kostsamt/
Vet ej om det kräver inloggning.
Men frågan diskuteras och ska utredas, politiker i Västmanlandsmusikens styrelse är engagerad för att stoppa föreställningen.
– Avel har just presnterat en länk där man kan underteckna en petition för att stoppa föreställningen
https://avel.ghost.io/petition-the-heritage-ballet/
Trots alla problem vindkraft och “lagring” osv för med sig så fortsätter man pumpa ut sån här idioti från kärnkraftshatarna. https://sverigesradio.se/artikel/kritiken-ny-karnkraft-ger-storre-utslapp-an-fornybart
Flygvapnets TP 102 D (Gulfstream G550, “regeringsplanet”) som landade i Tbilisi i går startade därifrån senare på kvällen, och flög över hela Asien (Kaspiska havet, Kazakhstan, Kina) och landade i Tokyo.
https://www.flightradar24.com/data/flights/svf655#383383b3
Jag har inte lyckats hitta något på nätet om resans ändamål, eller vem/vilka som var passagerare.
Var det inte nån sorts toppmöte i Tokyo/Söul? Fyra svenska ministrar tror jag mig ha läst nånstans. Tog de fyrans spårvagn som vanligt folk?
Kanske ville man undvika RU luftrum så gott sig göra läte?
Ingen aning alltså.
Ryskt luftrum till man nog undvika. Det är väl dessutom tveksamt om ett svenskt statsflygplan skulle få färdtillstånd i ryskt luftrum.
Frågan jag ställer mig är varför man mellanlandade i just Tbilisi.