Idag är det den tusende dagen sedan Ryska Federationen inledde sitt illegala fullskaliga invasionskrig mot Ukraina.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska diktaturen Ryssland.
Dagens artikel blir i lite annorlunda format inledningsvis, då jag ska spela in en podcast med Max Willman och inte hinner skriva klart en vanlig artikel. Denna fylls därför på successivt i takt med vad jag hinner med, så rubriken är lite torftig. Sedan blir det sedvanliga uppdateringar i eftermiddag.
Ukrainas generalstab har här publicerat en film som sammanfattar en del kända sekvenser och händelser från kriget. Varning för gåshud och tårar. Den understryker också hur viktigt det är att kriget hela tiden dokumenteras på hög och låg nivå. Utan gräsrötter med mobiltelefoner och utan de som ordnat privatfinansierade drönare hade aldrig den filmen kunnat produceras. Viktigt att komma ihåg ur psykologiskt försvarssynpunkt – bannlysning av mobiltelefoner med sina kameror hade gjort detta omöjligt. Att så mycket dokumenteras och publiceras, om inte i realtid så med några timmars fördröjning har varit en framgångsfaktor för Ukraina, men kom ihåg att även om det är fotfolket som filmar, så går publiceringarna genom förbandens informationstjänster.
Man vinner inte hjärta och själar genom att förbjuda att visa verklighetens hjältemod och motståndsvilja. Man skapar inte motståndskraft genom att tiga.
I natt bombade Ukraina en stor vapenarsenal i Brjansk Oblast skriver Ukrainas generalstab. Tolv sekundära explosioner noterades och början på ett enormt svampmoln filmades, trots att det är belagt med fängelse att filma effekterna av Ukrainas försvarande i Ryssland.
I sammanhanget kom också nyheten igår att Ukraina skalar upp produktionen av den egna roboten Neptun, där man i år redan tillverkat 100 stycken, eller om man så vill ca 10 i månaden.
Dessa ursprungligen sjömålsrobotar har utvecklats för att få ännu längre räckvidd och även kunna användas mot markmål, och blir då en kortdistans markkryssningsrobot. Detta är utöver utvecklingen av kryssningsrobotarna som går under benämningen Palianytsia.
Ukraina har alltså en egen markrobotförmåga idag, även om volymen fortfarande är låg. Men Ryssland är stort och luftvärn är litet. Huruvida det var Neptun som användes träffsäkert mot arsenalen i Brjansk lär vi inte få svar på. Sett till storleken på svampmolnet lär det inte finnas kvar några spår av det som träffade ammunitionslagret.
Neptunrobotar var det som sänkte Ryska Federationens flaggskepp för Svarta Havsfottan RFS Moskva.
Ryska ungefärliga förluster fram till igår är 724 050 man dödade, sårade, krigsfångar eller saknade i strid. Ca 37% av dessa är döda enligt statistiken eller ca 268 000 ryssar och Ryska Federationens hundratalet minoritetsbefolkningar från Moskvas ockuperade provinserna.
Ryska Federationen har också förlorat ca 9 382 stridsvagarn, 19 092 pansarskytte- och motorskyttefordon, 20 632 haubitsar och tunga granatkastare, 1 252 salvpjäser, 999 tunga luftvärnssystem, 28 ytörlogsfartyg, en ubåt, 29 548 transportfordon och 3 672 enheter särskild utrustning. 369 flygplan och 329 helikoptrar har skjutits ner, samt 19 111 mellanstora spaningsdrönare (ej smådrönare), samt 2 754 kryssningsrobotar.
Kom ihåg att de ryska förlusterna är betydligt större än det som filmats och fotograferats, och ovanstående är vad som rapporterats in till Ukrainas generalstab, via dagliga rapporter. Kom då ihåg att den ukrainare som stupar i försvaret eller den enhet som utplånas i ett ryskt anfall inte kan rapportera in, och det är ofta svårt att bekräfta bakre förluster, särskilt inom artilleri under artilleridueller. Allt filmas inte av drönare.
Lena hälsar från Kyjiv nu idag på det fullskaliga ockupationskrigets tusende dag på denna film på Bluesky efter ännu en natt med flyglarm.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
170 kommentarer
Slava Ukraini! Ner med slemgnomen.
Dag 1000, kl 10:00. 1000:- till PowerUpUkraine.
Stiligt, på flera sätt!
👍
🥇
Grattis till guldet
Vi fortsätter att stötta 🇸🇪💙💛🇺🇦
En andra plats. Det får bli en piké från UkrainaHjälpen.
🥇
👍
Tusen dagar härifrån:
“Stopp, hej, hallå”
“Och han tror och ber att rubel snart blir dollar
För gränserna ska öppnas har de sagt på radion”
“Snälla, ta mig tusen dagar härifrån”
“I ett helt annat land har vintern börjat komma”
Men vad f-n, den hade ju jag förberett 🙁 Nå, mitt tillägg kan jag ta i alla fall:
“Men när längtan blir till gråt
Ber han klockan skynda på
Snälla, ta mig tusen dagar härifrån
Snälla, ta mig tusen dagar härifrån”
Jag är övertygad om att han helst skulle åka tillbaka 1000 dagar i tiden, till en tid då han hur märkligt det än kan te sig nu kunde glida omkring på toppmöten samt arrangera OS och Fotbolls-VM i stället för att som nu vara efterlyst i Haag.
Beslut får konsekvenser och rättvisans klocka kommer att klämta för honom om inte alltför länge på det ena eller det andra sättet, det inser han nog själv.
Slava Ukraini!
Blir en slant till Blågula bilen.
🥇
👍
Idag har det fullskaliga kriget tråkigt nog varit igång 1000 dagar.
Då passar det bra att dra igång en kampanj för att hjälpa frusna soldater som försvarar Ukraina och vårt Europa, samtigt som de tvingas lida ute i kylan.
För att hjälpa dem kommer UkrainaHjälpen köpa in bl.a underställ och känger för att det ska bli lite drägligare för dem.
För att göra det lite mer roligt och intressant att skänka så får alla som donerar 1000kr en snygg piké i färgen militär/Venture Green, med ett snyggt tryck på bröstet.
(Finns storlek s – xxxl)
Givetvis är alla donationer lika välkomna.
Swisha till UkrainaHjälpen
123 486 1993
Vill du ha en snygg piké så glöm inte skriva din adress och storlek (man storlek)
Nyfiken på vad UkrainaHjälpen gör?
Gå med vår fb grupp
https://www.facebook.com/groups/ukrainahjalpen/
Swishat och en ny piké till mig 👍🏻
Vi artilleripjäser måste hålla ihop och hålla ut. Jag hänger på med 1000 kr till UkrainaHjälpen
🥇
Menar det))
🥇
Bra initiativ ❤️
Gubben här fyller år idag så en varm piké får värma mig i vinter. Och underställ får värma mina vänner.
Grattis på den stora dagen och ett stort tack 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
Grattis på födelsedagen!
Grattis! 🎈🍰🍾
Grattis!
Idag kör en svensk soldat ner med en bil och utrustning inköpt av UkrainaHjälpen, senare i veckan så körs ytterligare en ner och nästa vecka kommer ännu en bil köras ner till en välkänd svensk soldat.
Stöd gärna arbetet genom att swisha till UkrainaHjälpen på 123 486 1993
Swishar man över 1000kr denna vecka får man dessutom en snygg piké hemskickad, glöm inte skriva adress och storlek .
Officiellt stänger vi för bokningar idag kl 17 för fler gäster. Vill du gå på vår högnivåmiddag så tar vi fortfarande emot bokningar via https://1fu.confetti.events
Kvällen innehåller följande höjdpunkter:
* Du får höra en expert på underrättelseverksamheter tala om sina erfarenheter kring Ryssland och Ukraina
* Du får höra en journalist som rest till Ukraina under 2,5 år.
* En erkänd vinkännare berättar om Ukraina som vinland och dess relation till Sverige.
* Auktion av Ukrainska objekt
* Uppkoppling till Kharkiv och vi får höra om attacker och akuta medicinska behov.
Flera ambassader kommer till middagen för att visa sitt stöd för vårt projekt.
🇺🇦Boka här -> https://1fu.confetti.events
SVARA
997 dagar i övertid för putte! 😉
Haha.
Bästa kommentaren 😅
Tack! Ja, den blev ju rätt bra!
Blev ju tom en bild och post på BlueSky av den här 😉
https://bsky.app/profile/jahojariaho.bsky.social/post/3lbc43hb6tk2s
Kul!!!!
I mitt “privata yrke” tänker jag: Skillnaden mellan en uppskattning på 3 dagar och 997 dagars försening pekar på systematiska problem snarare än en enstaka misslyckanden!!!
Det blir ännu mer ironiskt om man tänker så här –> “En kultur som lägger skulden snarare än lär sig av misstag kan ha försvårat diskussioner om realistiska tidsramar och utmaningar.”
😄👍
Han bommar bara med 33 200% fel. Naturlig felmarginal i den ryska armen!
Fel i sida, fel i längd. Korrigering sida 180 grader, elevation minus 90 grader.
Ska givetvis också vara:
Därefter fri eldgivning. Verkställes.
@Grävlingen
Det lät först som en omskrivning av:- Höger, vänster om. March!
Vilken hade varit en mycket lämplig order.
Släpp alla vapen fria!
Jag skärper mig, har inte donerat på länge (tidsbrist och stress m jobb).
Fördelar 5000 på Blågula, och Hospitallers och D2U.
Måtte detta dårskapet till krig ta slut inom nästa år.
Men vi ger självklart ALDRIG upp.
Slava Ukraina!
Du är dagens hjälte! wow
🥇
Snyggt! 👍
👍👍👍👍👍
👍
Imponerande Sofie. Mycket bra bidrag.
Stort tack 🇺🇦
Idag blir det en slant till både Jonas och U24. För som Perra säger, vi ger ALDRIG upp!
Så, 5x min vanliga summa. Slava Ukraini
Korrigering, 6x, Marginalen påminde mig nedan om att Power Up Ukraine också skulle ha en slant ju!
🥇
👍
1000 sorgsna riksdaler till Power Up Ukraine.
Fint, och dessutom påminde du mig om att jag ju skulle ge en slant till Power Up Ukraine också!
Snyggt! Jag hoppas ha lite mer att ge på söndag, enligt devisen om att använda det som är kvar av lönen när månaden är slut.
🥇
👍
Tåva?
Fy tusan!
En slant till Jonas. Hälsningar från en Ukrainsk butiksanställd här där jag bor.
Tårar i ögonen och tacksam för det svenska folkets hjälp.
Slava Ukraina!
+ + + + +
🥇
👍
Geraschenko på Twitter
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1858790865788957026
God Morgon alla Kämpar !
1000e dagen . Kampen fortsätter oförtrutet.
Idag 1000kr fördelat: 50% Drones2Ukraine , 50% Blågula bilen
Slava Ukraini
🇺🇦🇸🇪🇺🇦
🥇
👍
🇺🇦Hjälpen idag
Och en ny piké till mig 😁
Swish
123 486 1993
🥇
👍
🇺🇦💪
Det bästa den j… bloggaren skrivit på länge: “Man skapar inte motståndskraft genom att tiga.”
Skulle lägga till “eller vara feg/undfallande” till bloggarens text!
1000SEK till Power up Ukraine “make Russia small again!”
🥇
👍
💪🇺🇦
De har till och från diskuterats om att gå in i Ukraina för att stötta gränsen mot Belarus. Kan Nordkorea kan vi. FN är ju anti väst så dem kan vi glömma. Ser framför mig en grupp under ledning av JEF samt Främlingslegionen. Tror det vore viktigt att få med trupp från Sydamerika, Asien eller Afrika så att det förtydligar att det inte bara är väst (Nato).
Sydkorea borde vara intresserad av att sända trupp!
De öppnade väl upp vapenförråden i alla fall i samband med att Nordkorea ställde upp? Bättre test av utrustningen kan man knappast få?
Vi kan inte låta det gå 1000 dagar till!
För er som missat det. Blossom Tainton och jag samlar till en ambulans. Vår låt “Pick up the Guitar, Sasha” är nu släppt. Alla intäkter från låten går till insamlingen. Lyssna gärna, texten handlar om Kristina Spitsyna & Svitlana Siemieikina. (googla!)
https://open.spotify.com/track/7g9LKRH1HZLaVoM2gY3JOE?si=29e9e4ec31154182
Om du vill hjälpa oss, mer än bara lyssna, finns swish: 123 – 672 42 31 (AmbulanceByWahlander)
Vi kan inte låta det gå 1000 dagar till!
Jag har även precis startat en fundraiser för swish-lösa: https://www.gofundme.com/f/ambulancebywahlander
Say not the struggle naught availeth,
The labour and the wounds are vain,
The enemy faints not, nor faileth,
And as things have been they remain.
If hopes were dupes, fears may be liars;
It may be, in yon smoke concealed,
Your comrades chase e’en now the fliers,
And, but for you, possess the field.
For while the tired waves, vainly breaking
Seem here no painful inch to gain,
Far back through creeks and inlets making,
Comes silent, flooding in, the main.
And not by eastern windows only,
When daylight comes, comes in the light,
In front the sun climbs slow, how slowly,
But westward, look, the land is bright.
– Arthur Hugh Clough
Topp 40! Får bli en slant till JvM idag, som komplement till slanten till BGB häromdagen.
🥇
👍
Jag upphörs aldrig att förvånas över de som springer rysslands ärenden-och att de får uppmärksamhet i media. De ryska krigsförbrytarna gnäller över sina röda linjer -trots att deras röda färg måste ha tagit slut för länge sedan… Direkt dyker det upp ryssekramare som hävdar att allt väststöd är en eskalering som riskerar kärnvapenkrig mm.
Logiken säger ju att kriget tar slut när ryssarna slutar och lämnar Ukraina, men de som älskar ryska krigsförbrytare och deras folkmord av Ukrainare verkar anse att Ukraina och väst är de som eldar på kriget-inte ryssland som är angriparen av Ukraina sedan 2014.
Det är dessutom så att de ryska krigsförbrytarna anser sig redan vara i krig med väst, det är iaf vad de säger i sin media och genom sina sabotage/spionage av infrastruktur/företag i väst.
Jag anser att våra politker i väst är fega och att de inte tar steget fram och bara meddelar de ryska krigsförbrytarna att:
– Om ryssland inte lämnar Ukraina så går vi in och hjälper Ukraina slänga ut er ur Ukraina – detta är vad ryssarna är mest rädda för. Det är dessutom det enda rätta att göra om vi ser långsiktigt, färre Ukrainare kommer då att dö, vi behöver då inte möta de ryska krigsförbrytarna inom 50 år iaf, dock kommer många ryssar i Ukraina dö- ryskt flyg skulle inte kunna uppträda närmare än 50 mil från Ukraina-vilket innebär att ryska förband skulle få smaka på glidbomber mm. De ryska krigsförbrytarna klara sig fn endast pga att ledare i väst är rädda att eskalera… ryssland gör precis detta hela tiden, de eskalerar på alla plan, men vår politiker stoppar huvudet i sanden.
Kriget tart slut när väst släpper sin eskaleringsångest och börjar ge Ukraina direkt stöd tillsammans med mer mtrl, det är inte svårare än så. de ryska krigsförbrytarna kommer inte backa innan de tvingas till det.
För att påminna de som glömmer:
ryssland bryter alla avtal de ingått
ryssland startar agreppskrig
ryssland skjuter ner civila passagerarplan
ryssland använder kemiska stridsmedel
ryssland våldtar, torterar, mördar Ukrainare, dvs de ägnar sig åt ryssarnas paradgren-Folkmord!
ryssarna spionerar och saboterar gärna allt de kommer åt i väst – de anser sig vara i krig med oss, det är kanske dags att vi börjar svara på deras aggressivitet
när ryssland kommunicerar-ljuger de alltid!
ryssland kommer aldrig sluta bete sig som de gör förens vi ställer hårt mot hårt och slutar vara så ängsliga över dem, ryssland är ett land byggt på korruption och kriminalitet i alla samhällsnivåer, bemöt dem som de korrumperade kriminella de är.
Vi har sedan länge passerat gränsen för intervention till Ukrainas fördel, detta är vad som skulle rädda Ukrainska liv och garantera vår egen säkerhet.
Så är det. Våra politiker i EU måste bli mer självständiga från USA i dessa frågor.
Instämmer till 100%!
👍
Väl talat.
Du sammanfattar rätt väl min inställning också. Ukrainas döttrar och söner slåss för att överleva horden av tjuvar, mördare och våldtäktsmän, och för oss. Vi diskuterar om vi verkligen kan avstå den där materielen som inget tittat åt på tjugo år. Det är jävligt patetiskt.
Franska (och tidigare brittiska, väl?) varianten med utbildade och utrustade brigader skulle vara bra. Väst kan bistå med materiel, utbildning och nyckelpersonal.
Helt rätt. Medialogiken är att RU givetvis får mycket utrymme när de svamlar om sina röda linjer. Det handlar om öppna eller förtäckta hot, medan väst hela tiden mumlar i skägget och försöker tona ner alltsammans.
Det borde vara vi som talar om röda linjer och agerar konsekvent när RU korsar dem. Väst måste ta initiativet.
Topp 1000!
Passar på att dra lite uppmärksamhet till en av mina kommentarer i gårdagens tråd som fastnade i frysen. https://cornucopia.se/2024/11/uppdateras-elva-mordade-och-84-skadade-i-terrorbombning-mot-bostadshus-i-sumy-eu-resolution-for-att-blockera-ryska-skuggflottan-fran-ostersjon-usa-tillater-atacms-kortdistansrobot-mot-mal-i-kursk/#comment-1363451
Insåg också nu varför det fastnade i frysen. Suck. Jaja, bloggarens blogg, bloggarens regler. 🙂
https://omni.se/putin-har-skrivit-under-nya-karnvapendoktrinen/a/QMaMdR
Nu så ska man svara med kärnvapen på konventionella vapen tydligen
Med det säger man att man har slut på konventionella vapen.
Lille Putin överlever inte 1000 dagar, han kan hota med icke fungerande wünderwaffen hur mycket han vill. INGEN lyssnar på honom längre!
Tyvärr har du fel… Alldeles för många politiker i Europa och USA lyssnar på hoten och böjer sig för dessa.
I övrigt håller jag fullständigt med dig, det är mer eller mindre tomma hot och Putte överlever inte 1000 dagar till.
Dag 1000. Pensionen kommer. Splittar en Hammarskjöld på Bgb och Power Up.
Slava Ukraini! 🌻
Samma här!
🥇
Samma här!
🥇
👍
2022-03-24
“Nato stärker sitt militära stöd till Ukraina medan blodbadet fortgår. Kriget tycks ha hamnat i ett fastlåst läge där ingen backar – men allt fler inser att en militär lösning inte finns. Vem kan hitta en annan väg framåt?
GENÈVE Det har gått en månad av krig och blodspillan i Ukraina. Något snart slut på den värsta säkerhetspolitiska krisen i Europa sedan andra världskriget är inte i sikte. Ryska bomber fortsätter att falla över Mariupol och andra städer i Ukraina. Misstänkta krigsbrott avlöser varandra, fruktan för ryska kemiska vapen ökar och tonläget är nu skriande högt.
På torsdagen tog västvärlden nya tag. Bland annat med ett extrainsatt Natomöte, ledarna för några av världens största ekonomier träffas och USA:s president Joe Biden deltar i ett EU-toppmöte. Samtidigt har Ukrainas president Zelenskyj talat till svenska riksdagen såsom han gjort i ett flertal västländer.
Men chansen att möteskarusellen kan stoppa kriget är små.
Faktum tycks vara detta: hittills har varken massiva sanktioner, hot om krigstribunaler, vapentransporter, utländska stridande eller omfattande företagsflykt fått Vladimir Putin att ändra sig. Inte heller har den starka enigheten inom västvärlden och Nato fått Ryssland att backa. Den ukrainska arméns oväntade framgångar verkar visserligen ha bromsat den ryska invasionen, men inte stoppat den.
Återstår möjligen mer vapenlöften från Nato samt nya stridsgrupper som skickas till Bulgarien, Rumänien, Ungern och Slovakien, förutom de grupper som redan finns vid Natos östra flank.
Men dessa får inte kliva en centimeter in på ukrainsk mark. Och någon flygförbudszon blir det inte frågan om. Det har Nato gjort klart upprepade gånger av rädsla för att det skulle leda till ett tredje världskrig.
Putin är förstås väl medveten om detta. Natos soldater och flyg kan i praktiken inte användas i kriget – och därför kan Putin fortsätta bomba, hur hårda ord Nato än använder och hur många parlament Zelenskyj än talar inför.
Den ukrainska presidenten vinner opinionskriget, medan Ryssland fortfarande vill vinna på slagfältet.
För Putin handlar det också om politisk överlevnad. Ett militärt nederlag skulle försvaga hans position dramatiskt och kunna leda till att han störtas, fängslas eller dödas. Putin vet hur det gick för Iraks Saddam Hussein, Rumäniens Nicolae Ceaușescu och ex-Zaires Mobutu Sese Seko. Han anses inte ha råd att förlora även om kriget inte går som planerat.
Blotta hotet om en krigstribunal kan även få honom att använda ännu mer våld för att klamra sig fast vid makten så att han slipper hamna framför skranket.
Så räkna inte med att Vladimir Putin backar. Men Volodymyr Zelenskyj verkar inte heller villig att ta ett steg tillbaka.
Vad återstår då? Risken är att detta ändå blir ett tredje världskrig genom ombud där Nato och västvärlden stöttar Ukraina politiskt och med vapen medan länder som Kina och Indien går in med politiskt och militärt stöd till Ryssland. Ett skrämmande scenario.
Eller så finns en lösning där alla måste ta ett steg tillbaka och förhandla, eftersom den militära vägen är omöjlig. Kanske håller detta faktum på att värka fram – även om det för Ukraina i grunden är helt oacceptabelt. Ryssland är angriparen som invaderat ett självständigt, oberoende och oskyldigt land.
Men möjligen finns en väg där Putin överger planen på regimskifte i Kiev samt att kontrollera hela Ukraina eftersom striderna trots allt går trögt. I utbyte får han en försäkran att Ukraina inte går med i Nato, samt kontroll över regioner i Donbass. Sannolikt vill Ryssland även ha Mariupol för att garantera vägen från Krim över östra Ukraina till Ryssland och tillträde till Svarta havet.
Ukraina får behålla Odessa för tillträde till Svartahavskusten, en regering i Kiev och hela den västra och bördiga delen av landet. I praktiken skulle Ukraina delas längs floden Dnepr, vilket är ljusår från en god lösning. Det skulle också riskera att leda till ett partisankrig som pågår i åratal.
En sådan förhandlingslösning kan te sig omöjlig för Ukraina. Men vad är alternativet? Kriget har kommit till en punkt där alltfler inser att blodbadet måste stoppas och att ingen kan vinna på slagfältet.
Allt fler drar paralleller till finska vinterkriget 1939 där Sovjetunionen trodde att en invasion skulle gå snabbt, men befolkningens stridsvilja underskattades vilket ledde till massivt övervåld. Det slutade med att Finland tvingades ge ifrån sig stora delar av de områden som Sovjet krävde från början för att sluta fred.
Det är inte säkert att något liknande händer i Ukraina. Men en ny väg måste snitslas ut för att rädda ett helt land från att gå under och hindra ännu fler liv att skördas.”
Så står vi här, 1000 dagar senare. Och vad kommer slutresultatet bli tror ni?
“Vi var tvungna att stå upp mot ryssen! Annars hade de utplånat hela Ukraina, och inte stannat där!”
Det är ju spekulation. Eller så hade vi sluppit offra hundratusentals ukrainare och ryssar i köttkvarnen. Även detta en spekulation, så klart.
Vilket land skall gå under syftar du på? Pekar mest mot Ryssland tycker jag. Om du verkligen vill ha fred vilket vi alla vill så jobba för att Ryssland avslutar sitt anfallskrig och drar sig tillbaka. Det är väl det naturliga sättet att reagera om man har sina sympatier i en fri värld.
Hade det varit Sverige hade jag lämnat familjen och gjort så mycket motstånd jag kunnat med min brigadspanare utbildning.
Tills jag dödats eller segrat, för mina barns skull. Punkt.
-“Släpp inte en jävel över bron!”
Lägger den här också: Nåja, våra allierade kan väl få? 🙂
Samma här som jag skrev nedan innan jag såg ditt inlägg.
👍
Vem har skrivit texten du daterar till 2022-03-24?
Man kan alltid fråga sig vad man kunde gjort annorlunda och det finns aldrig några svar på vad som då hade hänt.
Om man tänker sig att det var Sverige som blivit anfallet av Puting kanske det är enklare att reda ut sina tankar. Jag hade absolut stridit till döden för att Sverige inte skulle bli ryskt.
Jag nöjer mig så.
👍
Du citerar uppenbarligen någon, Kloo. Hade ju varit klädsamt om det framgick vem eller vad.
Verkar vara en kommentar i SvD signerad Gunilla von Hall.
Det är inte vi som ska avgöra kriget genom att agera egoistiskt och fegt under förespegling att det skulle vara det bästa för Ukraina.
Det är Ryssland som attackerat sitt grannland och det är vår förbannade skyldighet att stötta Ukraina när de försvarar sig.
Det är bara Ukrainarna själva som ska besluta om sin framtid och så länge de väljer att slåss för sin frihet och sitt land har vi en enda uppgift, och det är att hjälpa dem.
Det är i alla fall min åsikt i frågan.
Instämmer! Det är bara Ukraina som har rätt att avgöra vad som är bäst för Ukraina. Så länge de kämpar vidare bör vi stödja dem med all kraft vi förmår. Det innebär också att vi den dag (som förhoppningsvis aldrig kommer) Ukraina väljer att söka fred genom eftergifter till Ryssland, så har vi bara att acceptera det också.
För det ligger definitivt inte i vårt intresse att Rysslands agerande belönas. Det vore en katastrof för hela det internationella samfundet. Lyckligtvis är det en katastrof vi kan avvärja, genom att ge Ukraina sådant stöd att de segrar.
Kriget KAN vinnas på slagfältet. Det enda som krävs är att väst bestämmer sig för att vinna det och agerar därefter. Och kriget måste vinnas. Alternativet är att etablera en ny internationell ordning kännetecknad av att:
– Det är legitimt för länder att starta erövringskrig
– Den som gör det har rätt att förvänta sig åtminstone delar av det man försökte erövra för att vi ska få fred
– Den egendom som förstörs under ett krig får den angripna parten betala
– Krigsförbrytelser som begås förblir ostraffade
– Endast den som har kärnvapen och är beredd att använda dem är värd att lyssnas på
Om det är priset för fred säger jag “nej tack”. Det borde rimligen alla inse att en värld byggd på principerna ovan knappast blir en fredlig värld.
Väl skrivet!
Det är inte så stor skillnad mellan vanlig vardag i en svensk barnfamilj och i världspolitiken.
Om du som förälder tillåter att dina barn slåss förstör för sig själva och andra så är risken stor att det beteendet kommer att fortsätta, åtminstone till de åker på rejält med stryk av någon annan.
Vad är det för perspektiv du försöker anlägga här, Kloo?
Frågan du behöver ställa dig är; vill Ukraina ge upp eller vill de fortsätta striden? Deras beslut avgör vår inriktning, inte tvärtom. Vad försöker du antyda?
Ungefär här brukar ett av de mera märkliga argumenten dyka upp.
Om vi inte ger Ukraina materiel vapen och ammunition kommer de inte längre att vilja strida för sitt land.
Så är det naturligtvis, men låt då Ukraina stoppa leveranserna själva vid den polsk-ukrainska gränsen den dag de fått nog av krig.
🙂
Gillar speciellt den insiktsfulla kommentaren att Indien ska in i kriget på Rysslands sida… stor komik.
Blir en tävling mellan I-länderna Indien, Island och Irland om vilket land som går in först på rysk sida. Risken för oavgjort är överhängande.
Stolpskott!!
Du vill alltså belöna det här överfallet med att ge rånaren en massa land? IGEN! Den här skurkstaten har gjort det här två gånger redan det senaste decenniet. De bryter precis vilket avtal som helst. Och nu tror du att efter tredje gången kommer de att bli fredliga och börja följa påskrivna papper? HAHAHA Om Europa skulle göra på detta sättet kommer vi få betala dyrt för det. En draksådd av guds nåde. Ryssland måste besegras. Vi har inga andra alternativ kvar.
Jag vill passa på att gratulera Ryssland på Världstoalettdagen!
https://www.wateraid.org/se/varldstoalettdagen-2024
Borde ni inte ha lyckats stjäla ihop tillräckligt många toor nu så ni kan lämna Ukraina ifred.
Stöd Ukraina till tusen!
Grattis Ryssland. Må det bli stopp i alla era toaletter, stulna eller ej.
😶?
Seriöst??! Och som officiell FN-dag, dessutom.
Favoriter i repris, dagen till ära:
https://www.youtube.com/watch?v=GBHLqwv3sLU
https://x.com/PStyle0ne1/status/1793505485397921815
Nu tror jag att alla har fått 🥇 medalj 🙂 Slava Ukraini!
Och bara för att vara övertydlig: Nu ser vi fan till att vinna det här jävla kriget! Vid Jupiter!
‘Tusen dagars fullskaligt invasionskrigs minnesflaggor över de stupade försvararna av Ukraina Foto: Lena Wilderäng’
Fin bild som jag lægger på min privata Facebook.
Utgår ifrån att det ær ok…….
Hade det varit Sverige hade jag lämnat familjen och gjort så mycket motstånd jag kunnat med min brigadspanare utbildning.
Tills jag dödats eller segrat, för mina barns skull. Punkt.
-“Släpp inte en jävel över bron!”
Nåja, våra allierade kan väl få? 🙂
Saxat nyss ur DN: https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
”Ukraina har utfört sitt första anfall in i Ryssland med det amerikanska Atacms-systemet sedan det nya klartecknet kom från Washington, rapporterar ukrainska medier.
Målet var en militär anläggning nära Karatjev i Brjansk-regionen, säger en källa till mediebolaget RBC.” 😃👍
Notera att РБК daily https://en.wikipedia.org/wiki/RBK_Daily verkar vara ryskt.
RBC UA var det
https://www.rbc.ua/rus/news/ukrayina-vpershe-vdarila-atacms-teritoriyi-1732007549.html
Och var smällde ryssarnas atombomb som de skulle svara med enligt enligt deras nya, virila, kärnvapendoktrin? Nån som hört?
Det brakade visst loss lite i puttans kalsonger men annars har jag inte hört något.
https://da.se/2024/11/hur-kan-det-vara-mojligt-att-vi-hjalper-ryssland/
” Ryssland är ingalunda självförsörjande när det gäller krigsmateriel eller avancerad teknik. Någonstans får man den ifrån. Dagens Arbete kan visa hur det svenska försvarsföretaget Kebni och dotterbolaget Satsmissions avancerade satellitantenner exporterats till Ryssland, mitt under brinnande krig.”
Vore fint om Herr Bloggaren ville lyfta att Kebni – som alltså tillverkar avancerade sensorer och antenner delvis för militärt bruk – kringgår sanktioner via ett turkiskt företag.
Föreslår att Kebni botar genom att donera IMU:er till i drönare och robotar, samt antenner för att få till alternativ kommunikation, till Ukraina.
Inte minst utifall Elon Moskovit klipper Starlink.
Häng ut de ansvariga med namn och bild.
Stort tack till bloggaren för sitt outtröttliga arbete. Ovärderligt!
Instämmer!
Instämmer, men också stort tack till alla här som bidrar, både med donationer och inlägg!
Då har Power Up Ukraine fått en tusenlapp.
Grattis ORKAR INTE!
Skönt att de slog till i Bryansk med vapen från USA – då slipper man diskussionerna från rysstrollen i stil med “Nja – det är bara i Kursk som vapnen får användas!!!”
Är det klarlagt vad som orsakade kedjereaktionen till det som avslutades med ett svampmoln?
German Defense Minister Boris Pistorius suspects sabotage behind the damage to two data cables in the Baltic Sea, calling it a deliberate hybrid action. He ruled out accidental damage and emphasized the clear indication of something intentional
https://mstdn.social/@noelreports/113509173117412840
Och vad tänker han göra åt det?
Han tänker använda ord som “oacceptabelt”.
Eftersom det inte med säkerhet går att bevisa att Ryssland ligger bakom trots att alla vet att det är så kommer det inte att leda till någon reaktion.
Däremot tjänar det bara till att göra folk mer förbannade på ryssen.
ja det är bra att Bryansk får lite påhälsning,så det inte blir bara kurskområdet för då är de nästan lika bakbundna ändå Ukraina.
Jag tor Putin ser noll utvägar för Ryssland just nu. Hur detta än slutar så är Ryssland försvagat och kanske förnedrat och det är naivt att tro att Putin inte har taktiska kärnvapen med i korten när han simulerar framtiden i sin bunker. Frågan är om det kommer nåt svar från USA och Väst på en sån eventuell attack eller om man kissar ner sig?
Nu sattsar putifar allt på ett kort och är desperat när han tar in nordkoreaner till köttkvarnen,inte använder putifar kärnvapen.Bara tomma ord,det har man hört av ryskaledare i minst 50år
Noll utvägar? Putin ser en slutgiltig utväg med Trump, det trodde jag alla förstått.
Trodde alla förstått att ingen vet vad som händer med Trump
Vi fortsätter stödja. Power Up Ukraine har nått målet i uppropet men har plats för fler små elverk. 1000 spänn swishat.
https://x.com/PowerUpUkraine/status/1858801398730612871?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Eembeddedtimeline%7Ctwterm%5Escreen-name%3APowerUpUkraine%7Ctwcon%5Es1
👍
👍
1000 dagar av detta fruktansvärda krig. Blir 1000kr uppdelat till Power Up Ukraine och Skicka Vidare Till Ukraina.
👍
👍
Jag lyckades med råge bli sist o gårdagstråden med ett par korta inlägg om rysk ekonomi som den ter sig i mina ögon.
Jag har försökt att med min telefon flytta dem till dagens tråd men misslyckas.
Om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam
PerraGs gårdagsinlägg.
(Utelämnade den där om uttråkning, för ingen kan ju bli uttråkad av dina inlägg.)
Är det kanske några fler som ska med?
“För övrigt framkommer det mer och mer ” mellan raderna” från vad jag läser och hör att det inte ” bara” är problem med de ryska ” civila ” producerande företagens kapacitet, mer och mer klagas det nu också på transportkapaciteten!!
Låg industriell produktion och låg transportkapacitet i kombination är förödande, i första skedet leder det till varubrist, och I andra skedet till prishöjningar vilket leder till ökad inflation.
Därför är jag inte så säker på att Nabiulina KAN öka räntorna i december.
Hon har att välja mellan att släppa rubeln fri genom att hålla eller t o m sänka räntan något.
Det ger ett inflstionssprång, men det ger ett något ökat utrymme för företag att investera för produktionsökningar.
Det tar i o f s en viss tid, och försvåras av arbetskraftsbristen, vilket leder till ökad konkurrens om arbetskraft, vilket leder till ökade löner…vilket leder till ökad inflation.
Nabiulina har det inte lätt”
Antar det var denna!
Därför är jag inte så säker på att Nabiulina KAN öka räntorna i december.
Hon har att välja mellan att släppa rubeln fri genom att hålla eller t o m sänka räntan något.
Det ger ett inflstionssprång, men det ger ett något ökat utrymme för företag att investera för produktionsökningar.
Det tar i o f s en viss tid, och försvåras av arbetskraftsbristen, vilket leder till ökad konkurrens om arbetskraft, vilket leder till ökade löner…vilket leder till ökad inflation.
Nabiulina har det inte lätt
Rysk ekonomi hänger i allra största grad samman med kriget så fortsätt skriv om den.
Ser nu att jag inte var helt sist)))
Det är alltså så de tänker komma runt att de än en gång inte svarar på sin egen röda linje, de kommer att förneka att det är amerikanska vapen som använts. Då kanske Scholz vågar släppa på Taurus också? 😂😂😂
“At the moment, Moscow does not have reliable data on the use of Western missiles in the Bryansk region, so all speculation about the use of nuclear doctrine is inappropriate”, – Peskov.”
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1858830092199166324