Börserna inleder veckan positivt i de asiatiska tidszonerna. Guldet noterar nytt rekord i svenska kronor under måndagsmorgonen. Marknaden verkar äntligen trött Elon Musks lögner och vaporware och Tesla föll hårt i fredags när handeln öppnade igen efter den fejkade produktpresentationen i torsdags. En ingenjör från Northvolt bekräftar i en Reddittråd de problem som bloggen rapporterat om och som sedan bekräftats av Affärsvärlden och Dagens Nyheter. Fler hushåll tror på stigande bostadspriser enligt SEB.

Veckan som gick innebar trots positiv fredagsbörs att Stockholmsbörsen backade. OMXSPI gick -0.87% och OMXS30 -0.58%. Kronan fortsätter försvagas och handlas nu i 10:39 SEK för USD men stärks lite mot euron till 11:35 SEK. Guldpriset noterar nytt prisrekord under morgonen för oss svenskar med 887:- SEK per gram, men det är något tiotal dollar kvar till rekordet mätt i amerikansk daler.
I USA gick S&P-500 plus med +1.11% på veckan och Nasdaq 100 +1.18%. Tillsammans med svagare krona blev det således en bra vecka för en globalfond, som mestadels är just USA. De under veckan stigande amerikanska räntorna lugnade ner sig i fredags.
Bland FANANGST gick Nvidia förstås bäst med +7.91% och sämst gick Tesla med -12.91% efter ett ras på -8.78% på fredagen när handeln öppnade efter den fejkade produktpresentationen av robottaxi och fjärrstyrda humanoider. Teslas tidigare förssprång inom självkörande bilar är sedan länge passé och det enda som finns kvar är vaporware och lögner från Elon Musk, vilket nog blev övertydligt i torsdags. Marknaden har förhoppningsvis tröttnat på Musk. Vi får se om raset fortsätter för aktien i eftermiddag.

Börserna inleder veckan positivt i de asiatiskt tidszonerna, undantaget Hang Seng som går -0.28% i skrivande stund. Men ASX 200 går +0.47%, KOSPI +0.90%, Nikkei 225 +0.57% och Straits Times +0.39%.
En ingenjör från Northvolt bekräftar uppgifterna som bloggen skrev om gällande Wuxi Leads usla maskiner och som sedan både Affärsvärlden och Dagens Nyheter bekräftat från många gäller, men som vanligt saknas läsförståelse kring vad som faktiskt stod i min artikel. Man ska komma ihåg att en enskild ingenjör inte har hela bilden, utan det finns fler och mer insatta källor.
“Om vi bortser från själva konspirationen som inte finns så är dock mycket av sakinnehållet blogginlägget tar upp sant.”
Källor till Affärsvärlden har dock också kallat det hela för “sabotage”. Själv skrev jag att man kan spekulera i huruvida Kina planerar att köpa upp konkursboet. Spekulation innebär inte att det måste vara så, utan det är en hypotes.
Att en sk visselblåsare går ut i en Reddittråd kan nog ses som lite udda, och man kan misstänka gerillakrishantering från Northvolt. Det kan alltså vara företagskommunikation, men genom att välja en informell kanal kan man svära sig fria samtidigt som man kan medge problemen.

SEB rapporterar att fler hushåll tror på stigande bostadspriser. Det är dock små förändringar. En procentenhet fler eller 59% tror att bostadspriserna stiger det kommande året, och en procentenhet färre eller 10% att de sjunker vilket ger ett nationellt index på 59-10=49.
Ingen köper dock bostad i hela Sverige som marknad, men regionalt faller indikatorn endast i Skåne men rejält från 59 till 42 och den är oförändrad i det som SEB klumpar ihop som Norrland, eller halva Sveriges yta. Indikatorn är 54 i Västra Götaland, 55 i Östra Götaland, och i Stockholm är indikatorn 53 och i Svealand utom Stockholm är indikatorn 45.
Indexet låg högre i somras, men med hösten brukar priserna falla och bostadsköparna bli lite surmulna.
11% planerar att binda räntan de kommande tre månaderna. Hushållen tror att styrräntan ska ligga på 2.94% om ett år mot 3.25% just nu, men man kan på goda grunder ifrågasätta om de förstår frågan eller tror de svarar på vad de rörliga bolåneräntorna ska vara. Riksbanken själva tror att styrräntan är 2.4% mot slutet av 2025.
49 kommentarer
Det här med konspirationsteorier är i sig intressant… Till syvende och sist handlar det inte om att någon mastermind lyckades planera och jämföra ett parti 4D schack utan att stora aktörer har en förmåga att utnyttja situationerna oavsett hur de utvecklar sig.
… och inte bara det utan de, “stora aktörer” som t ex CCP, måste ju dessutom visa för sig själva och andra att de alltid landar på fötterna.
Ingenjören på reddit ger ju tyvärr en rätt plausible om ändå tråkig förklaring till hur den kan gå till. Mycket man känner igen sig i.
Bloggarens källa har kanske inte heller hela bilden eller ser saker som hen vill? Omöjligt för mig som läsare att veta.
Precis. Jag läste igenom samtliga svar ingenjören skrev och det känns som att han var väldigt ödmjuk med vad han hade insyn och inte.
Bloggarens källa verkar ju inte gett samma sken av ödmjukhet utan där gav ju inlägget en känsla av bitterhet.
Det är ju därför det är så viktigt att ha flera källor. En person som har en dålig dag och inte fått bra feedback kan nog sprida galla om vilken arbetsgivare som helst. På samma sätt som nån som är med i optionsprogram eller dylikt säkert är betydligt med rosenskimrande.
Men det här är ju en privatägd blogg så då är det såklart bloggarn fritt att ha “sin källa” 🙂
“Att en sk visselblåsare går ut i en Reddittråd kan nog ses som lite udda, och man kan misstänka gerillakrishantering från Northvolt”
Det är väl samma sak som att en person kontaktar dig. Om man nu ska vara konspiratorisk lagd.
Ska jag vara ärlig låter det som bloggarn är lite kränkt över att få en annan bild presenterad istället för att se den intressanta information som ändå finns i AMA formatet.
Gammelmedia är kränkt över bloggarn.
Bloggan är kränkt över Reddit.
Reddit är kränkt över…. Allt?
😀
Bloggaren är inte kränkt utan författare med fantasi och inlevelseförmåga. Han skriver för sin publik. Spekulationer är roliga tycker jag.
Förresten ringde förra årtusendet och ville ha tillbaka sin kränkthet! 😘
Var har jag skrivit att jag har en enda källa?
Samtidigt är det troligtvis via dåligt skrivna avtal som en sådant övertagande av bolaget hade skett om det var en konspiration. Att spela naiv när man gjort något är närmast standard i detta landet. Så har det väl varit med Bofors kanoner till Indien och med Bolidens avfall i Sydamerika och andra kända fall med plötslig naivitet. Eller när man inte klarar av rumsbokningssystem på regeringskansliet.
Jag har ingen aning själv och känner inget behov av att ha en gissning.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Occams rakkniv.
Aldrig fel att ha i bakhuvudet.
Säkert bra att ha i bakhuvudet om man har en fetisch för att bli lurad. Men det är inte för mig. Jag är mer en “hata slumpen” när det finns pengar inblandade.
Reddit-ingenjören pratade inte om Northvolt som något i det förgångna, dvs han tror det överlever och eventuella finansiella problem är externa (någon annans problem).
Vet ej vad det kan betyda.
Berätta vad du tror att det kan betyda!
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Jag har också läst den berömda tråden och ingenjören skriver uttryckligen att han “tror och hoppas” att fabriken finns kvar i “någon form”: under utländskt ägande, Northvolt 2.0 eller förhoppningsvis i svenskt ägande.
Inget är särskilt märkligt med det.
Hade förväntat mig mer bitterhet och utpustning som kommer efter slit och accepterat nederlag. Han verkar hålla distans till vad som händer.
Allt han säger verkar sakligt och trovärdigt.
Tror inte man kan utesluta gerillakrishantering och/eller att det finns realistiska chanser att man överlever den här krisen.
Gjorde ett överslag på elkostnaderna
Sommar, 600kWh med ett elpris på 50 öre/kWh ex moms => 2000 kr totalt för elhandel och nätkostnader, 3,5 kr/kWh
Vinterprognos, 1500kWh med ett elpris på 100 öre/kWh ex moms, 4300kr, 2,8 kr/kWh.
Abonnemanget kostar > 1000kr/månad, skatten och momsen är 60-80 öre/kWh.
Det spelar ingen roll om sol och vindarna, dvs SVMPC lägger ner fler kärnkraftverk. Man blir lurad ändå.
Vilket är anledningen att allt fler installerar solceller och batterier.
Du kan nu, med gröna bidrag, få en 10 kW / 10 kWh solcellsanläggning för under 150k. Under 15 000 per kW.
Om vi förutsätter 20 års drift, ger det ett worst case scenario på ~94 öre per kWh för 1 kW installerad solkraft med batteri.
Enligt dina egna beräkningar är det alltså dubbelt så billigt att investera i solpaneler nu, än att köpa elen dyrt under de närmaste 20 åren.
Det suger för alla som inte har 150k att lägga på sol, för alla andra är det en no-brainer.
Nya hyresrätter på Södermalm. Månadskostnad 25.500 – 32.000 för 90-94 kvm exklusive kostnaden för el och varmvatten. Det verkar vara riktiga fynd.
Länk?
Har ingen länk. Jag fick tag på ett ex. av Södermalms lokaltidning.
Hittade till sist: https://www.mitti.se/nyheter/hyra-for-94-kvm-32-000-krman-6.3.248564.781128b70d?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawF5qVxleHRuA2FlbQIxMQABHY8V03EapVmvrhJIrCyDsAzbWkXV41_0qM8vKtgKsNqFWFROcM-VqwS2DA_aem_pwSqMHWd3Fkk6ZiL4Hazpw#Echobox=1728511840
Låter ok. I centrala Malmö får man en hälften så stor lägenhet (dock med varmvatten) för halva det priset. En sådan lägenhet passar nog ett “yngre” par som inte tänkt på Södermalm hela livet perfekt.
45-47 kvm känns rätt trångt för ett yngre par, såtillvida de inte tänker tillbringa mycket tid i sängen, på varandra.
Vet en del yngre par med små barn som rätt fort insåg att det var rätt trångt under pandemin. Annorlunda när barnen är på FS på dagarna, och kommer hem trötta och så är det lite mat/läsning/gos och sedan sova.
Helgerna spenderas delvis utomhus.
Rimligt att dra bort 20-25% så får man en rimlig månadskostnad för en bostadsrätt, allt annat lika?
Det ger ändå hyresvärden en viss marginal att absorbera struliga hyresgäster med (som förmodligen inte är så många till den hyreskostnaden) när denne tar risken.
Såg att du hittade länken, men helt seriöst nu. En fyra kostar typ 9 millar i det området, vad är då en skälig hyra? Med ränta + amortering är du ju uppe över 40 tusen i månaden. Tycker det låter billigt om jag ska vara helt ärlig.
Jag lever nog kvar i tiderna för drygt 20 år sen då jag köpte en nybyggd bostadsrätt på Södermalm. Den var på 65 kvm och kostade 800.000 kr.
Ja.
Många reagerar nog på att hyran är så hög men lägenheten är en fyra på nästan 100 kvm – vad är en “rimlig” hyra för en sådan lägenhet på en eftertraktad adress?
Två personer med runt 60.000 i inkomst var = 85000 efter skatt = 37% av inkomsten efter skatt går till boende.
Finns mer info här:
https://www.mitti.se/nyheter/hyra-for-94-kvm-32-000-krman-6.3.248564.781128b70d
Hyresgästföreningen tycker givetvis det är för dyrt men säger samtidigt att en etta i samma område på 27 kvm för 13000 i månaden är rimligt.
“Ettorna på 27–34 kvadratmeter hamnar däremot på 12 500–13 000 kr i månaden, vilket hyresgästföreningen inte tycker sticker ut lika mycket.”
Fyra på 94 kvm för 32000 kr/månad = för dyrt.
Etta på 27 kvm för 13000 kr/månad = ok.
Varför?
Sjukt att folk lägger så mycket av sina inkomster på boendet i områden som en gång hörde till de fattigs. Varför inte skaffa bostad i område som en gång hörde till de rikas men nu är “fattigt” = billigt. Jag skulle t ex välja en prisvärd småstad eller mindre tätort antingen i Öresundsområdet eller längs en stambana med hyfsade pendlings/möjligheter till storstad.
För vissa är det viktigt att bo på Södermalm.
Med kvm priset för 1:an omsatt till fyran skulle den kostat ca 45000/månad, nästan 40% mer.
Men större lgh får ju lägre kvm pris.
Jag har iofs inga större tankar om Hyresgästsföreningens räknekunskaper, det gäller de flesta förbund och föreningar inom den sk Rörelsen, som härstammar från Socialdemokraterna i grunden.
Man kommer aldrig få en vettig förklaring heller.
Det är väl inte märkligare än att folk har olika preferenser? Jag är uppvuxen på landet, flyttade till Storstad och flyttade ut till lantligare satellitsamhälle när första barnet kom. När andra barnet kom så tröttnade vi och flyttade in till centrala Storstaden igen. Jag betalar gladeligen mer för att bo på en plats där vi trivs och känner oss hemma.
Trivs du på Södermalm och har möjlighet att betala 32 000:- i hyra så kör i vind! Det är inte oskäligt.
“För många nya hyresrätter – kötiden nere på noll”
https://www.mitti.se/nyheter/for-manga-nya-hyresratter–kotiden-nere-pa-noll-6.3.250597.8a856e2788
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-fick-svts-reporter-forstahandskontrakt-i-stockholm-pa-tva-manader
https://www.mitti.se/nyheter/larmet-har-byggs-for-manga-nya-bostadsratter-6.3.70241.00198ac127
Enorm överproduktion just nu.
Dessutom har det visar sig att många med väldigt lång kötid använder bostadskön för önskeboende, inte att de behöver en bostad. Många bostadsrättsinnehavare och villaägare står också i kön som en slags pensionsförsäkring där man kan sälja sin bostad, få en hyresrätt och få loss ett stort kapital när man vill växla ner. Inget av detta är fel förutom att det används politiskt som ett slagträ att det finns en bostadsbrist.
Ja, i princip alla som står i bostadskön har redan en bostad.
Teslas värdering är väldigt spännande med tanke på:
1. Hur många åker en taxi för två passagerare endas.
2. 2027 som lanseringsdatum. Hur ska man konkurrera med Vaymo som redan nu har bilar i flera städer.
3. Robotarna på “eventet” var styrda av människor.
4. både bussen och taxin räknar med att ingen som åker taxi/buss har bagage.
5. “Liability”. Tittar man på konkurrenter som Waymo/Cruise är en av de stora delarna att företaget tar ansvar för och garanterar att bilen sköter sig. Samt att man har “helpdesk” med operatörer som kan fjärrstyra om det skiter sit.
Hade Tesla varit ett bilföretag och inte en lekstuga hade man kunnat krossa marknaden för elbilar då man har enorma kostnadsfördelar. Hade man kommit med ett bredare modellprogram (Och inte haft en huvudägare/VD/”fuhrer” som mer och mer liknar en modern Howard Hughes mentalt) hade man kunnat bli världens största biltillverkare.
På samma sätt som RyanAir med flera har krossat gammelflyget med prisvärd produkt då man inte har statliga ägare och gamla dåliga system/feta anställda har Tesla kunnat komma in och bygga helt nya produktionskedjor och välja det som fungerar bra.
Det går fort i Teknik. Det som nyss var ett försprång kan snart vara en nackdel
Och glöm inte. Vi köper inte Marabou för att de har ryssvänner till ägare. Det är upp till var och en att välja att stödja Musk genom att köpa Tesla och finansiera hans övriga liv.
Tesla har inte tekniken för att leverera produkterna – idag eller 2027. Det är bara ett av alla Musks aktiekurshöjande event som nu helt enkelt inte lyckas längre.
“Self driving every year since 2016” – https://www.youtube.com/watch?v=zhr6fHmCJ6k
Håller med om det sista. Pengar till Tesla => Pengar till Musk => Pengar till Putin i någon form.
Men det verkar som om det är ett antal uberdorks Techmagnater som av själviska skäl vill att Techjättarna skall få regera utan skatter, utan åttaganden osv. Visst skapar det nya möjligheter, men frågan är :
Vilka av dagens utmaningar och problem löser det? Seriöst?
Har reflekterat över det här med att företag ska ha stöd/bidrag/skattelättnader etc för att “kunna gör nya framsteg.
Finns verkligen behovet om det inte går att göra vinst på “nya teknologier” om man som företag får skattelättnader t.ex?
Sen finns såklart andra csse, men att höra t.ex bilföretsg be om skattelättnader för att ta fram ny teknologi. Känns helfel
De har kontakter med de styrande och är man komöis, så kan man kräva bidrag. Samt för pilitikerna, så är det ju inte deras pengar ändå…
Jag tror man får hålla isär saker och ha två tankar i huvudet samtidigt. Musk är en av århundradets främsta entreprenörer oavsett vad man tycker om honom. Det blir lite löjligt om man ska ösa skit på en person som byggt ett bolag som är värt nästan 700 miljarder dollar. Tesla har medvetet få modeller precis som Apple. Det är ingen slump. Apple stod på konkursens rand på 90-talet just för att de hade för många produkter och modeller och enorm byråkrati. Det var en verkligt heroisk motorsågsinsats som Jobs gjorde och kapade i princip allt under stor klagosång och oändligt gnäll inte minst från tyckare från sidlinjen. Man hade fyra(!) produkter kvar efteråt och genom dessa kom vändningen till att bli världens största bolag.
Om man tänker på det inser man också att det gick alldeles utmärkt att driva Apple mot konkursens rand i 10 år före Jobs comeback så länge allt “ser ut” som det ska. Företaget är byråkratiskt, det gör tråkiga saker, oinspirerade ingenjörer i tiotusental åker hem klockan fem. Det är helt okej. Ingen har problem med det. Men om grundaren är lite yvig så blir det genast ett jäkla liv, även om bolaget är dynamiskt och rör sig åt rätt håll. Då har folk väldigt mycket synpunkter och är helt säkra på att om bolaget bara var lite mer tråkigt och meninglöst så skulle allt gå mycket bättre.
Northvolt är lite spännande i det sammanhanget för Northvolt är Teslas exakta motsats. Det är ett bolag som till 100% består av PR och att säga saker som låter fint. De har egentligen inget existensberättigande alls. De har ingen affärsidé. De har ingen ny teknisk lösning. De har ingenting unikt. Man finns till för att Peter Carlsson är bra på att säga till folk vad de vill höra. Tesla å andra sidan är dåliga på det, Musk häver ur sig precis vad som helst – och menar väl en tredjedel av det han säger. Han är extremt yvig. Han sänker sig själv genom sina PR-framträdanden istället för omvänt. Men det finns en genuin business bakom. Det man kan argumentera för är att bolaget är hypat och att hela branschen egentligen är tveksam. Det finns många bilbolag som gått i konkurs. PE-talen även för de största jättarna är låga och har alltid varit. Det finns en anledning till varför.
Sedan är det så att Musk beteende är snarast väldigt vanligt bland den här typen av personer. Steve Jobs var också ett as och extremt egensinnig på gränsen till diagnos. Nästan alla innovativa entreprenörer är åt det hållet. Om man nu ska försöka skapa någonting nytt så är det rätt uppenbart att det kommer inte vara personer som är precis som alla andra som kommer att göra det. Det kommer vara någon som är lite crazy. Och frågan man måste ställa sig är: vill vi ha ett samhället som utvecklas och rör sig framåt eller vill vi inte ha det.
Gäller ju man behåller rätt produkter när man prioriterar.
Hur många exempel på bolag som gör ungefär det Jobs gjorde har vi där man satsat på FEL produkter?
Entreprenören/vivören/yvigaren/visionären kan ju också ha otur och det är felsatsningar. Av olika skäl. Tesla hade ju tur som lanserade sina bilar i rätt tid. Ingen minns misslyckandena.
Men när det lyckas blir det ofta paradigmskiften. 3 fas elsystemet som exempel revolutionerade energiöverföring på avstånd. Apple revolutionerade digital, personlig kommunikation. Tesla revolutionerade bilindustrin.
Nokia fallerade i fallet med telefonerna och gör numera gummistövlar.
Ericsson gick från konsument till systemlösningar och knoppade av telefonverksamheten.
Samsung hittade sin nisch inom konsumentelektronik. För övrigt är väl de asiatiska stora konglomeraten exempel på hur man utan att ha en “visionär” som ledare kan driva utveckling och tjäna pengar. Men kanske inte paradigmskiften.
Det kanske finns vissa likheter mellan Jobs på tidigt 80-tal och Musk, vilket ledde till att Jobs fick sparken för att han var inte var en bra företagsledare.
När Jobs kom tillbaka och var i samma ålder som Musk är nu hade han vuxit upp och var inte särskilt yvig.
Jobs var dessutom trevlig att lyssna på, Musk är rätt dålig på att få fram sina poänger. Men det kanske har med ketaminet att göra.
Northvolts affärsidé är väl att sälja batterier. De behöver varken ny teknik eller vara unika för att lyckas med det. Vad de behöver göra är att tillverka batterier vilket de tyvärr inte verkar lyckas särskilt bra med.
Northvolts existensberättigande är ju efterfrågan och att de har beställningar som de försöker leverera. Man har misslyckats pga hopp och drömmar och allmän sopighet men det är i sig inte ovanligt ens bland framgångssagor. Fabriken och maskinerna finns kvar och någon kommer till slut att få det att fungera.
Du skriver:
”Jag tror man får hålla isär saker och ha två tankar i huvudet samtidigt. Musk är en av århundradets främsta entreprenörer oavsett vad man tycker om honom. Det blir lite löjligt om man ska ösa skit på en person som byggt ett bolag som är värt nästan 700 miljarder dollar.”
Det verkar som det är du som har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, Musk är förvisso en av århundradets främsta entreprenörer men det bör inte göra honom immun mot kritik utan vi bör ändå ösa skit över honom när han förtjänar det, tex när han lobbar för slopat stöd till Ukraina, säger att inbördeskrig är oundvikligt i UK eller kör sin ohederliga marknadsföring av FSD.
En skitstövel som äger 700 miljarder dollar är för övrigt ändå en skitstövel om än en framgångsrik sådan.
1) jättemånga åker taxi själv
Ställ dig på Arlanda i nån slags rusningstid och se hur många affärsmänniskor som ensamma väntar på en bil. Likadant över hela världen. 2 platser är helt rimligt för en robottaxi för att hålla ned kostnaderna.
Däremot håller inte resten av affärsupplägget
“1) jättemånga åker taxi själv”
Det tror jag inte riktigt på. De flesta som åker taxi gör det med en chaufför.
@Sebulon Starfighter
“Hur många åker en taxi för två passagerare endas.”
Intressant fråga. Eller är det ett påstående?
De allra flesta taxiresor jag har gjort har jag gjort som ensam passagerare.
Väldigt intressant Reddit-tråd.
Jag tycker den illustrerar att komplexa processer som detta inte kan trollas fram via diktat/politiska beslut/massinjektioner av kapital med hopp om framgång. Det kan endast växa fram organiskt.
Kort sagt, ytterligare ett i den långa raden av bevis att socialistiska megakombinat typ stålverk 80/hybrit/northvolt/osv inte kan beslutas fram av centralkommittén.
Men de kommer förstås inte dra lärdom av detta exempel heller.
Hur menar du? En stor anledning till att Northvolt tagit sig vatten över huvudet, gasat för hårt och ställt orealistiska mål är ju för att de konkurrerar med en aktör som gör allt det som du säger bör undvikas.
Kinas produktion är omöjlig att konkurrera med då de inte spelar efter den “fria marknadens regler”, istället tar de över marknaden via just politiska beslut, långsiktiga planer och massinjektioner av statliga resurser.
Håller med. Man måste ha flera tankar i huvudet. Att Kina försöker skaffa sig monopolställning på många olika typer av produkter måste man förhålla sig till. Tror dessutom att de inte drar sig för mycket rent moraliskt. De minns hur europeer gjorde i slutet av 1800 i Kina. Hänsynslöst och listigt så det förslog, men knappast moraliskt högstående.
Sen är inte heller kineser oändligt förutseende. De mesta som händer är helt säkert inte enligt exakt någon väl uträknad plan.
Hur menar du? En stor anledning till att Northvolt tagit sig vatten över huvudet, gasat för hårt och ställt orealistiska mål är ju för att de konkurrerar med en aktör som gör allt det som du säger bör undvikas.
Kinas produktion är omöjlig att konkurrera med då de inte spelar efter den “fria marknadens regler”, istället tar de över marknaden via just politiska beslut, långsiktiga planer och massinjektioner av statliga resurser.
Jäkligt kreativt sätt av Stora Enso att biffa upp kassaflödet…