Artikeln innehåller annonslänkar för Tesla och erbjudande om 11 400:- SEK i rabatt vid köp av en ny bil.
Börserna går negativt i de asiatiska tidszonerna under torsdagsmorgonen. Ökade bidrag på nästan två miljarder kronor drog upp Teslas resultat för tredje kvartalet. Elpriserna är normala idag efter att ha varit negativa eller runt nollan i några dagar tack vare blåsigt väder och varmt för årstiden, men blir förstås därmed skyhöga i SE4.
Stockholmsbörsen fortsätter vara rapportdriven och steg måttligt igår med +0.38% för OMXS30 och +0.11% för OMXSPI. Dollarn fortsätter stärkas till 10:59 SEK och euron är mer stabil på 11:42. Guldpriset slutar iaf för stunden notera nya prisrekord och kostar 928:- SEK per gram i skrivande stund.
I USA backade börserna ordentligt med -0.92% för S&P500 och -1.59% för Nasdaq 100. Samtliga FANANGST föll, och mest föll FAcebook med -3.15% medan Google gick bäst på -1.43% trots pratet om att amerikanska staten vill dela upp bolaget enligt de amerikanska antitrustlagarna.
Amerikanska långa räntor fortsatte uppåt och tioåringen kostar nu 4.24% medan tvååringen går på 4.07%.
I skrivande stund är det blandat i de asiatiska tdiszonerna med Nikkei 225 runt nollan på +0.19% tillsammans med ASX 200 på -0.12%, Straits Times positivt på +0.33%, medan Hang Seng faller -1.42% och KOSPI går -0.63%.
Tesla förbättrade sina intäkter och resultat mot tredje kvartalet förra året men i princip hälften berodde på ökade statliga stöd i form av de regulatoriska krediter som utfärdas för att ställa om biltillverkarnas produktparker till hållbarhet. Tesla säljer här som 100% rent elbilsbolag sina andelar, tidigiare till åtminstone Peugeuot (eller hur det nu stavas), och tjänar därmed pengar på detta.
Q3 2023 hade man försäljning inom bilar med 19 625 MUSD och nu Q3 2024 bleb försäljningen 20 016 MUSD, en ökning med 391 MUSD. Men automotive regulatory credits ökade från 584 MUSD till 739 MUSD för tredje kvartalet och den ökningen stod alltså för 155 MUSD av ökade intäkter på 391 MUSD. Tillväxt utan statligt stöd blev endast 236 MUSD eller en ökning av bilförsäljningen med 1.2% utan ökade statliga stöd.
På samma vis ökade nettoinkomsten för tredje kvartalet fårn 1 878 MUSD till 2 183 MUSD, eller 305 MUSD, varav alltså 155 MUSD var ökat statligt stöd.
Inte direkt ett tillväxtbolag som motiverar tresiffriga p/e-tal med 113x för i år enligt konsensusprognosen och 76x för nästa år.
Till saken hör att statliga subventioner förstås är godtyckliga och kan tas bort, men framför allt så kommer de biltillverkare som köper sina greenwashing från Tesla att framöver ha egna bilmodeller och Tesla går då miste om dessa intäkter. Statliga stöd är inte per automatik fel, men de ska inte blandas ihop med sund affärsverksamhet och ett företags verkliga utveckling.
Inget av detta hindrade tydligen Tesla från att rusa i den sk efterhandeln, utan intäkts- och vinstökningen kallades istället överraskande fast hälften berodde på statliga stöd.
Elpriserna normaliseras idag för SE3 och blir förstås skyhöga i SE4. Det har varit och är ovanligt varmt så här i oktober utan ens frost, samtidigt som det varit blåsigt de senaste dagarna, så elpriserna har varit negativa eller åtminstone runt nollan.
Nu är det slut med det och priserna normaliseras med idag 44 öre per kWh dagtid i SE3 och 91 öre per kWh som högst. Det betyder dock att priserna toppar på skyhöga 131 och 133 öre i SE4 med bland annat Skåne och Blekinge, och SE3 får snittpriser på 69 öre per kWh dagtid.
Vi får se hur det blir med elpriserna när den första vinterknäppen kommer i södra Sverige, särskilt som det brukar sammanfalla med vindstilla väder.
Vill du köpa en Tesla använd denna länk så får du 11 400:- SEK i rabatt (annonslänk). 0% i finansieringsränta för Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y gäller fortfarande och priserna börjar på 3 325:- SEK per månad vid företagsleasing ex moms och 4 156:- SEK vid privatavbetalning.
111 kommentarer
Hmm, tror du det blir vinter i år igen? Vad baserar du det på? Historisk data är ingen garanti för framtiden….
Stockholms snöröjning: [Svettas]
Beror ju iofs på vad som definieras som “vinter”, var väl nån vinter under 10-talet där vi hade snö i typ två dagar söder om Dalarna, å lägsta minus hamnade på typ -7 eller -8. Frågar du en Kirunabo är det rena rama vårvädret!
Statistiskt sett har vi flera perioder då vindkraften producerar under 20% av installerad kapacitet “nationellt” och samtidigt hög elförbrukning under minst 3 dagar varje vinter.
3 dagar, 20000MW kostar ca 1 biljon kronor i lagringskapacitet. 2 biljoner med dagens batterikostnad.
Kanske går att pressa ner till sisådär 6-800 miljarder om man skiter i miljön när man gräver ut alla bergrummen.
Men sedan behövs såklart MER vindkraftskapacitet för att fylla på lagren. Det kan ju komma två kalla perioder EFTER varandra.
Sedan kanske man får iaktaga perioder som februari -21 och vi hade 3 veckor iskyla (-10C i söder och kallare i norr, lägre än -40C) och noll vind. Eller -22 när vi hade 2 veckor nästan lika kallt i söder och kallare i norr. I fjol var det ca 1,5 veckor om jag minns rätt.
Men sådant här begriper inte sol och vindare.
Ja jo, för det är ju inte så att Svensk Vindenergi och RethinkX redan redovisat alla siffror här, helt transparent.
Men sådana rapporter är tydligen kärnkraftskramare för outbildade för att begripa, eftersom de knappt gått ut högstadiet. 🙂
https://svenskvindenergi.org/rapporter
https://www.rethinkx.com/energy
Det är rakt av lönlöst att argumentera med en person som vägrar ens överväga möjligheten att hen kan ha fel. Jag ifrågasätter mig själv ofta. Jag brukar jämt läsa rapporter med utgångsläge “Nej, jag har nog fel om det här”.
Problemet är ju bara att jag inte hittar något seriöst mothugg mot det Seba & Dorr säger. Alls. Bara handviftningar av folk som inte tagit sig tid att läsa dessa rapporter.
Nu till din specifika invändning: En tredjedel av Sveriges elnät kan drivas av batterier runt 2025. Hur länge, förmodligen ett par timmar. Men grejen med batterilager är att när väl kablarna är på plats, är det en smal sak att utöka tills vi når en balans.
Kombinera med att nätbatterier i Sverige kostar runt €400 / kWh och i Kina runt €60 / kWh, och det är nästan 100% garanterat att vi kommer se en reduktion i pris på 50% innan 2027.
Wrights lag gäller fortfarande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Experience_curve_effects
Jag förstår verkligen inte din negativa inställning till elproduktion som är förnybart och småskalig. I vanliga fall har du sunda och bra synpunkter gällande kriget i Ukraina.
Om Ukraina hade haft en större del lokal och småskalig elproduktion så hade deras sårbarhet varit mindre än den varit hittills. Kriget i Ukraina har väl med all tydlighet visat att elproduktion är strategiska måltavlor. Och det vore väl dumt om vi i Sverige skulle satsa på storskalig elproduktion som är relativt lätt att slå ut och bli mer sårbar.
Småskalig elproduktion kan göras på hushållsnivå, och även energilagringen. Jag vill nog påstå att Sverige står bättre rustat att klara en konflikt med Ryssland än många andra länder, sett till energiförsörjningen.
I stugan har jag haft solpaneler och solfångare i mer än 20 år. Om något händer åker jag dit och kan leva off grid ett bra tag.
GTX-versionen av ID.7 känns ju spontant som en ganska lagom bil för familjen som vill ha en elbil och som åker ut i obygden ibland. Som en spirituell el-arvtagare Volvos Cross Country-modeller (skulle de lägga ner dem och satsa helt på SUV:ar eller hur var det?)
Tourer-versionen av ID.7 GTX då…
Har en ID.7 Tourer GTX via jobbet, har bara haft den en kort tid men är mycket nöjd än så länge. Stor förbättring mot den Polestar 2 jag hade tidigare samt välkommet med en kombi då jag ofta kör med mycket packning (läs barnvagn med tillhörande roligheter)
Har en iD.7 Tourer (utan GTX) och är i princip väldigt nöjd… men det är dock verkligen ingen V70 vad gäller baggage. Känns som att VW slösat med utrymmet med väldigt breda sarger, dubbla lastgolv och nästan onödigt stort baksäte etc.
Ja >700 000kr låter som en jävligt lagom familjebil.
Stiger bensinpriset till 35kr/l kan jag alltså bara köra motsvarande bensinkombin i 24 000 mil innan jag är uppe i samma kostnad.
Finns i princip ingen som köper en nybil kontant idag. Det relevanta är månadskostnaden.
Fast den “egentliga” kostnaden per månad är ju inte riktigt den man ofta ser annonserad – t.ex. i reklampushen i inlägget med priser från 4156:- i månaden för en Tesla Model Y. Då bortser man från att det krävs en kontantinsats som väl brukar vara 30% vilket med ett pris på bilen på 550000 (vilket väl är ungefär vad instegsmodellen kostar) blir 165000. Och har man inte de pengarna i form av inbytesbil eller pengar på banken får man låna upp även dem, vilket beroende på avbetalningstakt bör kosta ännu ett par tusen i månaden.
Och faktum är ju att även om man cashar 550000 uppstår ju en månadskostnad – som dock är okänd tills den dag man säljer eller skrotar bilen och vet vad man eventuellt får tillbaka. (Dessutom borträknat avkastning på de 550000 om de fått stå kvar i någon fond eller motsvarande).
https://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7Y
Surt sa räven om rönnbären.
Värdeminskningen är ju en mycket stor kostnadspost också som inte syns i den månatliga kostnaden.
Har börjat se begagnade elbilar på marknaden nu som faktiskt är vettiga, håll utkik i April när många företag byter leasingbil, du kan nog hitta en Volvo XC30 eller XC40 för ~350k som bara gått mellan 2000 – 5000 mil, själv blev jag rejält sugen på en 2021 Kia eNiro för ~300k och 1500 mil som jag såg senast jag bytte däck… 🙂
I övrigt har Lars helt rätt, det är månadskostnaden som spelar roll och dubbelt så med leasingbil på firman. Sedan är leasing en ganska smart affär just nu då batteritekniken i elbilarna går så pass snabbt nu att det fortfarande är stora skillnader mellan en 2024 års modell och en 2021 års modell.
Varför? Är alla ekonomiska idioter? Måste väl i alla lägen vara bättre att spara till en bil än att köpa den på kredit, eller ännu värre leasa den?
Förutsatt att du inte behöver bilen idag och inte hunnit spara ihop till en slant.
Man kan förstås köpa billig begagnad också för säg 20 000 kr men med det följer andra kostnader och risk för stillestånd när bilen måste repareras. Ju mer beroende man är av bil desto mer av sin inkomst är man oftast också beredd att lägga ut på ägandet. Och leasing behöver inte nödvändigtvis bli dyrare än att köpa.
Har man råd med de bilar vi snackar om här har man väl en hyfsad lön och har haft ett tag, och normalt sett har man då också haft möjlighet att spara ett tag. Är det ekonomiskt att ha pengar på banken och ändå köpa bil på kredit/leasa?
Behöver inte nödvändigtvis? Skulle gärna vilja se ett konkret exempel, för i de jämförelser jag har gjort har det förvisso lockande leasingalternativet alltid varit rejält mycket dyrare än att köpa kontant, allt inräknat.
Med facit i hand har en vanlig globalfond gett kanske 20% i år, så en klart bättre affär att låna till bilen och sätta pengarna på börsen. Bara ett exempel, men det kan finnas mycket annat man behöver låsa pengar i. Jag lånade själv eftersom jag behövde slänga pengar på ett husbygge. Finns många exempel
Det är rimligt att jämföra beg elbilar med beg ICE och göra kalkylerna därifrån för då har man eliminerat “tysk biltillverkare tar ut en massa overhead” kostnader i viss mån.
Men då får man såklart jämföra en beg. känt elbilsmäre med motsvarande för ICE. Inte BYD vs Volvo alltså.
Sedan är frågan hur man jämför miltalen. Jag har inte sett en realistisk förklaring ännu från någon skyttegrav, antingen har vi elbilsfanbois som säger att 3000 mil på en elbil är inget, medans vuxenblöjförarna säger att moderna bilar går i en evighet bara man sköter service.
Det enda jag vet är att nästa bil blir antingen en diesel som vi kör på HVO eller så blir det en elbil.
Även om få köper sina bilar kontant, påverkar det vad som är mest ekonomiskt?
Att leasa eller privatlåna för en bil skiljer sig inget från att skaffa ny tv från Thorns eller ta vinterresan till Kanarieholmarna på Ving-kredit.
Man slaktar helt enkelt sitt framtida kassaflöde för man vill ha sin grej NU. Med konsekvens att i framtiden har man ännu sämre möjlighet att betala utan bankfinansiering eftersom man utöver kostnaden för prylen man köpt öven ska betala ränta och vinst till mellanhanden.
Skillnaden mellan en Thorn-TV och en leasingbil är väl främst tre:
1. TV:n kan du klara dig utan. Bil skaffar man oftast för att man måste ha en.
2. En TV går rätt snabbt att spara ihop om man har en vettig inkomst. Att spara ihop till en ny bil däremot kräver att du kan avsätta motsvarande två-tre TV-apparater per månad i minst ett år (= ca 200 000 kr).
3. En bil har ett väsentligt värde även efter 3 år, normalt sett ca 50-60% av nypriset (+/- beroende på märke, slitage etc.). Därefter sjunker värdet saktare. I vissa fall ökar t.o.m. värdet efter ett antal år, om man köper rätt bil och vårdar den ömt. Om man köpt en Ferrari 250 GTO för 60 år sedan hade man idag haft en avkastning på ca 5000 % justerat för penningvärde.
Det låter väl ganska lagom, eller? Visst att man kan göra en gammal bensinare billigare per mil, men de som värdesätter annat än bara strikt ekonomiska egenskaper kan nog finna en ny elbilskombi attraktiv.
Jo, och det är ju så att elbilsfanboisen brukar prata om att “en dyr elbil är lika dyr som en premiumICE” men det är ju inte sant. En Wolkswagen ID-7 är INTE en premiumbil. En XC90 för 1 MSEK är en premium elbil.
Det skiljer sisådär 100-200´ för motsvarande bil. Det är också väldigt subjektivt vad som ligger i “premium”.
Med 5% ränta blir det 5-10 000 i bara kapitalkostnader. Avskrivningen äter ju upp mer också. Som vägs upp av gissat lägre underhållskostnader, men tillkommande försäkringskostnader (baserat på motorstyrka) och lägre körkostnad per mil.
Det kommer krävas betydligt högre bränslepriser för att slå ut ICE bilarna. Snart i en tankstation nära dig…
Tesla Model Y för 4000:- SEK per månad has entered the chat.
Se min kommentar ovan – jag är synnerligen tveksam till om det går att köra en Model Y för netto 4000 i månaden. Det blir 48000 per år och värdeminskningen torde vara större än så – dvs man bortser från kontantinsatsen.
På samma ger i princip alla bilförsäljare vilseledande information i sina annonser när de skriver ut förmånsvärdet för sina bilar. De skriver förmånsvärde när de i själva verket menar hur hög skatt man betalar på förmånsvärdet vid 50% marginalskatt (vilket ibland skrivs ut finstilt i annonsen).
Om ett erbjudande är för bra för att vara sant så…
Du får gärna förklara hur en bil för 550 000 kostar 4000 med en rimlig räntekostnad?
Det är en anekdot. Tesla producerar inte bilar som kostar 4000 per månad att leasa i stor skala.
Och det vet du om.
Om du räknar med 3% ränta och 20 års rak avskrivning, INGA övriga kostnader, dvs inga underhåll, service etc landar du på runt 4000/månad.
Det betyder inte att det inte är privatekonomisk lönsamt, det betyder att det är systemtekniskt omöjligt. Anekdot alltså.
Lite som solceller. För privatpersoner har det var lönsamt, men för Sverige ?
RIKKITIKKI – det är väl månadsutgiften på ett billån som blir 4000, i sig inte orimligt. Men läser man det finstilta i ett sånt erbjudande brukar det handla om en kontantinsats på 30% och ett restvärde efter 3 år på 50% (eller i vissa fall mer). Dvs man betalar av 20% under tre år vilket med ett bilpris på 550000 blir 110000 och med 4000 i månaden har man då betalat 144000 efter tre år. Med ingen eller låg ränta håller alltså kalkylen i erbjudandet men det är i vanlig ordning skillnad på utgift och kostnad. Inte minst de 30% man lagt i kontantinsats som ju är förbrukade om bilens värde efter tre år är 50% och man använder den för att lösa återstående skuld, varefter man är skuldfri men även 165000 fattigare än man var innan man köpte bilen.
Dessa 165000 utslaget på tre år blir 4583 i månaden, så den totala månadskostnaden kan ur det perspektivet lite grovt summeras till 4000 + 4583 = 8583 SEK i månaden…
Man kan faktiskt gå in på länken och klicka lite. Då kan man justera längden osv.
60 månader med 0% ränta går att få, 41% restvärde.
Faktiskt ett riktigt bra erbjudande.
Men visst, det är en bil för 600k+ som på något vis ska betalas.
Det är klart att TEsla / Muskovitch har råd att bjuda på räntan med tanke på hur mycket pengar Putin ger honom för att fucka upp västvärlden.
Men fortsätt stoppa huvudet i sanden och gapa på Marabou.
Att sitta på höga hästar innebär att det är långt till marken när man ramlar av.
Ja det stämmer.
Det finns väl några exempel på när en elbil kan hamna i ungefär samma pris som en ICE-bil men då är det oftast för att ICE-bilen man jämför med har den största motorn (för att vara “jämförlig” med el-bilen).
Ingen av de som jämför på det sättet brukar ta upp att ICE-bilen går att köpa för 100-150.000 kr lägre pris om man inte behöver 300 hk och fyrhjulsdrift.
Ska man leta billigare elbil så blir det oftast mindre batteri och avsaknad av värmepump osv – då behöver man inte prata premium/icke premium – då är det basala saker som räckvidd som gäller.
Exempel:
Elbil – 600.000 kr.
“Jämförlig” ICE-bil – (300 hk, superduper utrustning som följer med motorn) – 540.000 kr.
Elbil – 600.000 kr (finns inte till lägre pris)
ICE-bil (som ovan men med 150 hk och normal utrustning) – 380.000 kr.
Om man nu ska jämföra med en ICE med 150 hk och 2WD måste man även se på motsvarande elbilar. T.ex. har vi Renault Megane E-Tech för 399 900 kr.
“Om man nu ska jämföra med en ICE med 150 hk och 2WD måste man även se på motsvarande elbilar. T.ex. har vi Renault Megane E-Tech för 399 900 kr.”
Ja – men då kan man gå ner i modellerna för ICE-bilen också.
Motsvarande ICE-bil (om man jämför med modellen Renault Megane E-Tech för 399 900 kr) kostar ju inte 380.000 kr. Nu finns ju inte Megane med ICE-motor längre men vad kostade Megane när den fanns med ICE-motor? Inte 399.900 – snarare 250-270.000.
Du kan jämföra med Peugeot 308 eller 2008, de är ungefär likvärdiga i storlek och ligger på 360.000 respektive 300.000 kr i sitt snålaste utförande.
Meganen har f.ö. gått ner i grundpris från hela 515.000 när den lanserades. Elbilsutvecklingen går framåt.
Varför måste man jämföra som Tigerman säger?
Vad är poängen med en elbil som har 400hk under huven? Det finns mycket litet behov av detta.
Det är en designgrej, det är mycket lättare och billigare att bygga en elmotor som är dimensionerad för att ge 40hk kontinuerligt och 400hk under 15 sek än en ICE motor som gör samma sak.
Men det avspeglar sig inte i priset, då en elmotor med 200hk i toppeffekt är inte mycket billigare.
Kunderna som köper el-SUVar osv förväntar sig “gratis motorkraft”.
Däremot kostar det försäkringspengar.
Varför måste man jämföra som Tigerman säger?
Vad är poängen med en elbil som har 400hk under huven? Det finns mycket litet behov av detta.
Det är en designgrej, det är mycket lättare och billigare att bygga en elmotor som är dimensionerad för att ge 40hk kontinuerligt och 400hk under 15 sek än en ICE motor som gör samma sak.
Men det avspeglar sig inte i priset, då en elmotor med 200hk i toppeffekt är inte mycket billigare.
Kunderna som köper el-SUVar osv förväntar sig “gratis motorkraft”.
Däremot kostar det försäkringspengar.
Vad med Volvon gör den mer premium än min VW ID.7? Den är oerhört mycket mer premium än den Tesla Model 3 jag hade innan iaf.
“för familjen som VILL HA EN ELBIL” skrev jag. Själva kör vi nog vår 3-litersdiesel ett bra tag till. Åtminstone så länge vårt gamla härke tar sig igenom besiktningen utan alldeles för stora reparationskostnader. Sen får vi se då vad som är relevant att köpa, leasa, bilpoola eller hur man nu finansierar sin bilkonsumtion när den dagen kommer.
Audi A6 e-tron ska landa in på 699 000 kr. +20000kr för kombiversionen. Är man tjänstebilsförare skulle jag glo åt det hållet..
Kruxet är att du kommer vilja ha en ratt samt lack på bilen. Eventuellt också säten och hjul.
Lägger du även till radio och motor så är du plötsligt norr om miljonen.
Tyvärr :(.
Kollade på Audis nya modeller när de kom (Q6!) men om du ska ha den annonserade varianten så blir det ohemult dyrt.
Typ 1.2-1.3 MSEK, dyrare än Tesla Model S.
Fast man skäms inte när man sitter i en Audi 🙂
Jo, om den är svart.
Jo, om man glömt fylla på blinkersolja 🤣
Fem nollor – fyra på grillen o en bakom ratten?
Ja, alla vill väl ha bilarna som är populärast bland gängkriminella. Det är status, det 👌💰
Man skäms om man blinkar när man kör Audi.
Då har man ju av misstag gjort tillvalet “färdriktningsvisare”.
Det är väl bra att man känner tillhörighet med de nya entreprenörerna i Sverige?
Men jo?
Är det nån annan än audiförare Och gängkriminella som tycker det är en “fräsig bil”
Provade konfigurera en A6 kombi precis nu och landade på 976 000 kr med diverse lull-lull som S-linepaket, panorama och läder. Saknar egentligen bara dyraste ljudanläggningen för att vara fullmatad. För att komma över miljonen måste man välja i stort sett alla tillval. Går att klara sig under 900 000 kr också utan att den känns påver.
4WD?
Ah, det fanns tydligen en hake… Verkar bara vara S6 som är 4WD? Jag tog för givet att A6 är 4WD.
Då blir priset ett helt annat.
kom ihåg att det går att fokusera på extern stylingen och sen köra med stålratt och träsäten
Men utifrån verkar det iaf som man har hög “trim level”
Viktigt i alla hittepåpreium att man kan göra så
(I “riktig” premium kan du aldrig få exteriör styling utan att kostat på även insidan)
Du har en poäng men just tjänstebilserbjudandena brukar faktiskt ha en någorlunda rimlig standard. Jag kommer ihåg en A6:a jag hade som tjänstebil, visst det var bara 2.0 TDI, textilklädsel, solid svart, ingen dragkrok, men mellannivå på stereo och annat smått och gott. Poängen är att du då kör en bil som är sjukt skön att åka på motorväg med även i ett sånt enkelt utförande. 7,5 basbelopp på den tiden..
Ja VAG är ju inriktade på just tjänstebil. Ingen köper ju ett av deras märken om man betalar själv 😉
Det är företaget/arbetsgivaren/brottsoffrena som betalar. 😀
Fler som kan borde överväga att skippa bil. Bil är för landsbygden inte för Sveriges 10-15 största städer.
Mycket deg till annat blir det, speciellt för oss som måste köra med skattade pengar.
Så är det. Dessutom brukar man kunna få en riktigt bra kondition av att cykla överallt och man mår prima.
För min egen del (bor i Lund) hade det funkat utmärkt för det mesta. Cyklar också till alla ställen som är rimligt. Men testa att dra ut frugan och småbarn i regn och rusk eller vinterkyla. I praktiken behövs nästan alltid en bil om man har familj. I alla fall tillräckligt ofta för att situationen ska bli alldeles för obekväm om man inte har bil.
Min mamma har sagt att jag inte får mobba vuxna män som cyklar. Så avstår kommentera.
Sebulon, man får helt klart mobba vuxna män som elcyklar. Men jag skulle inte kalla en sån individ för cyklist.
Någonstans får man skippa alternativkostnad eller alternativ vinst och bara köpa. Skall man hela tiden försöka räkna ut det optimala så har
man inget liv kvar. Livet är mer än att (i efterhand) räkna ut om man gjort optimala ekonomiska val.
Bestäm dig. Betala. Glöm utgiften. Lev livet.
Att räkna på alternativkostnad/utebliven vinst vid köp av bil fungerar bara om man inte behöver bil.
Själv har jag ingen lust att ödsla 4 timmar/dag på att sitta på bussen bara för att ta mig till/från jobbet och få ungarna till/från träning, eller handla livsnödvändigheter. Även om det rent tekniskt skulle vara möjligt.
Nyss beställt en Model Y Dual motor 5300kr i månaden och grattis till 5000kr LW det är du värd
Låter trevligt. Men visst är det så att värdeminskningen på en sådan bil bör kunna hamna på 7000 kr per månad om man räknar med att den tappar 250 000 kr på tre år?
Visserligen men det här med värdeminskning är svårt det är väl mycket vilken tillgång och efterfrågan det är om 3 år.
Alla bilar tappar väl i värde men jag gör det till 0% ränta.
Inte vet jag kanske är en dåligt affär vi får väl se
Och grattis till Elon Musk som just fick ännu mer stålars att förstöra det amerikanska valsystemet för och hela den globala säkerheten. Putin sitter och fnissar bakom sitt långa bord. Hoppas det känns bra. Handhjärtan till er alla, ink LW.
En inte alls irrelevant anledning till att läsa din blogg är just sådant här: “det ska förstås vara SUV numera pga de dåliga gatorna i städerna. Men för oss som bor på landet fungerar förstås vanliga bilar med god väghållning istället för terrängegenskaper.” Älskart!
En sanning med modifikation, markfrigång är nyckeln till ett lyckligt liv på landet…
Nja… alltså, det är ruskigt sällan man behöver markfrigång på landet enligt mig.. om man behöver det är man antingen en ren terrängkörare för nöjet eller så har man för dåligt underhållna vägar.
Och frågar du mig är det riktigt ofta man behöver det då landet består av dåligt underhållna vägar oaktat om du kör i terräng…
Så då har vi två anekdotiska och lika statistiskt ointressanta åsikter i frågan!
Hur ska jag förstå den här vurmen av Tesla och Starlink och å ena sidan och avskyn mot rysslandsvännen Musk å andra sidan. Ska jag som konsument handfast stötta Musk och dig genom att köpa Tesla men privat knyta näven i fickan och handfast tänka fy på dig dumma Elon som gör livet surt för Ukraina. // Veteran
Börja isf med att förhöra alla affärsidkare du ger pengar. Vad vet du om din ICA-handlares åsikter? En ICA-handlare som inte äger 13% av butiken, utan 100%.
Tesla svartlistades aldrig av Ukrainas antikorruptionsmyndighet som listade bolag som finansierade Rysslands krig i Ukraina.
Det är samma logik som att säga att alla kan vara kriminella bara det att de inte åkt fast.
Är detta whattaboutism?
Bloggaren har en bra poäng här, man vet lite ofta ‘nada’ om de som man handlar ifrån. Dock, NÄR man VET har man ett val, iaf i en demokrati, var glada för detta.
Du menar att bloggaren inte VET vilken skada Elon Musk tillför och att då glad i hågen väljer att fortsätta stödja hans så uppenbarligen godhjärtade handlingar tills dess at någon sorts oomkullrunkerliga bevis framläggs på Musks ondska?
Instämmer! Det är besynnerligt att stödet för Tesla består (även i denna kanal) då Elon gör vad han kan för att sänka demokratin i sitt agerande som ägare av X, stöd för Trump, ovilja att möta svensk affärskultur (läs konflikt) och hyllningar till världens dårar etc…
Att Ukrainas antikorruptionsmyndighet inte svartlistat Tesla, kan det möjligen ha att göra med att samma galning även styr det i sammanhanget kritiska systemet Starlink, vilket Ukraina behöver är inget som reflekteras över?
Sen spelar det väl faktiskt mindre roll vilken svartlistad chokladkaka du köper om ett av dina störa investeringar är en Tesla, där pengar går rakt ner i fickorna på Elon?
Samma hatkärlek som den jag har till Apple.
Musk har positionerat Tesla till samma position i bilvärlden som Apple har positionerat i smartphonevärlden. Om man ignorerar “bruset” om deras mästarplaner så kör de samma strategi Apple körde på vad gäller iPhones; gå efter premiumsegmentet och “valarna” med mycket pengar, ignorera resten. Satsa på låga tillverkningskostnader och höga marginaler. Sälj en yta som om produkten är helt fantastisk, när den i själva verket är bara 5%-10% bättre än konkurrenterna – och hälften av feature-set:et är snott från tidigare konkurrenter (2016 var det ett running joke att nästa iPhone kommer kopiera ideerna från Nokiatelefonen som kom ut tio år tidigare). Se till att alla kringliggande produkter har en hög integrationsfaktor.
Bygg in kunderna i ett så bekvämt fängelse att de aldrig kommer vilja lämna det.
För visst är Tesla sexigt och bekvämt för den breda massan. De har stora fördelar med att komma från en mjukvarubakgrund och hanterat sin tillverkning som om det vore ett mjukvaruprojekt. Tyvärr betyder det också att deras gen 1 produkter suger ganska hårt medan de hamrar ut sina misstag.
Eftersom Tesla har positionerat sig i 500k+ segmentet så pass bra, är jag även helt övertygad om att de aldrig någonsin kommer komma ut med en bil som är värd mindre än 400k – kanske en 350k instegsmodell. Kanske. Men under 400k är helt enkelt inte deras marknad. Precis som en tusenkronors-smartphone inte är Apples marknad.
Eftersom dagens ämne är Tesla rättar jag in mig i ledet och berättar inget om Europa som ingen verkar bry sig om.
Aktien är i skrivande stund upp 11 procent inför öppning.
Enligt Bloomberg var tillväxten i Kina över förväntan.
Tyska inköpschefer var lite positivare denna månaden, får se om det håller i sig. Tjänsteindex betydligt varmare än industriindex…
Tesla är upp 20% idag! Det är den högsta rusningen i aktien på en dag sedan 2013, 11 år sedan! Cornu verkar anstränga sig maximalt för att förminska den urstarka rapporten och skriver enbart att verkar delvis bero på ökande försäljning av reg krediter till andra bolag (och att aktie-marknadens glädje därmed skulle vara ologisk)
Han verkar missat att rusningen beror på andra bitar.
– Tesla Energy växer så det knakar och har nu rekordhöga 30% i vinstmarginal!
– Mycket stark försäljning av Cybertruck och de säljs redan med vinstmarginal (de förväntades inte göra vinst där förrän 2025 tidigare)
– Kostnaderna för tillverkningen av Teslabilar är rekordlåga (främst batterierna blir billigare)
– Tesla räknar med högre YoY tillväxt, väntas leverera 515k bilar under q4!
– Tesla räknar med ökad försäljning med 20-30% under 2025!
Alla dessa punkter är mycket viktigare än krediterna, då tesla redan har en fet kassa.
Haha, jag var nog med i den rusningen även om jag nu inte minns just den dagen. Var i alla fall i TSLA från slutet april 2013. Gick in omkring 51 och sålde av kring 185 i september för att kamma hem insatsen innan det dök. Sen har det gått sakta framåt-uppåt med en hel del hack i kurvan. Veckans hack var ett rätt i steg riktning! 😉
Så jag är tacksam för vad Elon har gjort, både i Tesla och sina andra bolag. Han som andra har väl rätt till sina politiska åsikter, även om man kan tycka de är knas. Elon är noga med att vara öppen (när det går) och alltid följa lagarna. Överoptimistisk? Ja! Når målen? Oftast, om än sent. Ljuger? Nej.
Bloggarn tjatar och tjatar här om “statliga” stöd. Fast han själv intygar att det är fråga om transferering från fossilbilstillverkare till alla (alla) som har zev-krediter att sälja.
Poängen med den amerikanska regeln, sedan jättemånga år, är just att det ska löna sig för fabrikanter att minska eller helt sluta med brännbilar, för det är en rätt stor malus (“straffskatt”) på såna som säljs i USA alltså, en stor marknad. Har man egen bonus eller köper så kan man kvitta. Motsvarande finns nog i andra länder med. Tänker på Kina, men även Sverige har ju fortfarande gynnsammare skatt för miljövänliga fordon och värre för “dåliga” i olika skalor.
Känns ju inte helt rätt att en tillverkare kan köpa sig fri från straffskatten bara för att en annan tillverkare varit duktig och ställt om. Syftet är ju att alla ska ställa om. Det är lite som att någon erbjöd att sälja möjligheten att få bidrag, det skulle nog inte ses som en fullt laglig verksamhet.
Lite morot eller piska. Varför inte båda? Bonus/malus.
Tanken var väl att avgasfabrikanterna skulle öka sin andel utsläppsfria produkter för att 1) behålla pengar, 2) slippa gynna värsta konkurrenterna? Det vi just såg avser 2), eftersom de flesta valde fel eller var för långsamma. Otur för dem; den enes osv.
Nu har en del europeiska tillverkare börjat komma lite ikapp, särskilt fransoserna verkar ha siktat på hantverkarlådor.
För övrigt:
Tesla’s regulatory credit revenue was down 17% QoQ. The earnings beat largely came from massive COGS improvements.
https://x.com/SawyerMerritt/status/1849228988209643790
Med stigande ålder och höft artros så är SUV den biltyp som tilltalar mig, att sitta i gokart stil i en sportig modell är passé för mig…det lämnar jag åt de ungdomliga gänget.
En KIA EV9 skulle sitta perfekt, ej kört någon Tesla men modell Y verkar också ha högre instegs höjd på.
Wiking: Jag bytte från MS till MY av liknande skäl. Delvis. Sen tog det ett par år att avyttra min S, som hann förlora i värde medan den stod på verkstad när Tesla sänkte sina nypriser. Lär hända igen när MY Juniper släpps … Nåja, tidens gång.
Ta och provkör! Det är ju din rumpa.
Musk äger 20% av Tesla ish men förknippas till 100% med Tesla. Köper du Tesla så blir rysslandsvännen Musk mäktigare ekonomiskt och därmed också politiskt. Random ICA-handlare som säljer Marabou är inte 100% ICA, förmodligen opolitisk och bara vinstmaximerande.
1000+ Precis, Tesla blodspengar som Elon kan använda till att påverka ett helt valsystem med hjälp av något så enkelt som ett lotteri. Han kvalar inte direkt in på filantrop 100 topplistan….
Att uppmana folk att skriva på ett upprop i försvar för den amerikanska konstitutionen och dess yttrandefrihet är knappast att påverka ett helt valsystem. Det är inga problem att skriva på detta upprop/lotteri och sedan rösta på Harris på valdagen. Har svårt att se problemet. De som klagar verkar vara de som gillar totalitär politik och hatar yttrandefrihet.
Hmm, ja, det verkar ju som att fler har jobbat med liknande verktyg på senare tid. Hoppas det går lika dåligt för Musk.
https://x.com/Daractenus/status/1849443794803961857
Att köpa röster i ett val är samma sak som att locka folk att skriva på ett upprop för yttrandefrihet?
Knappast…
Jaha du, så du tror att Musk har pytsat in 750 miljoner sådär på en höft i en PAC utan att ha syftet att påverka valet? Naivt? Kanske?
Beträffande ekonomisk support för ena kandidaten så lär Bill Gates om ni minns honom donerat jättebelopp han med, liksom säkert många andra kändisar (Beyoncé, Swift, Oprah)?
“…the Justice Department had sent a warning letter to the super PAC, notifying it that the lottery might violate federal law against offering incentives such as cash or prizes to induce voter registration, people briefed on the matter told CNN.”
https://edition.cnn.com/2024/10/24/politics/elon-musk-super-pac-lottery-winner-doj-warning/index.html
Om du vill aktivt stödja Donald Trump och samtidigt vända ryggen åt Ukraina, då är det bara att köpa en Tesla! Det går inte längre att ignorera de enorma summorna pengar som flödar från Elon Musks fickor till Trumps kampanj. Med hela 75 miljoner dollar pumpade in i Trumps valkampanj genom super-PAC
“America PAC”, är Musk nu en av de största finansiärerna för Trumps återval 2024. Det här är inte bara en donation – det är en medveten politisk inblandning från en man med enorm ekonomisk makt.
Mja, tydligen måste man fråga sin ICA-handlare om råd i denna fråga. Och troligen kommer han att ge dig tummen upp för att unna dig en Tesla.
Musk är ett rötägg av värsta sort. Detta är verkligen ett ödesval. Jag vill inte tänka på vad som händer om Trump vinner. Jag som trodde jag sett allt …
https://omni.se/kallor-musk-i-kontakt-med-putin-sedan-slutet-av-2022/a/dRMk11
Ja varför ska vi inte bojkotta Tesla (utan gärna köpa Tesla) men bojkotta Marabou? Jag förstår fortfarande inte.
Musk är helt gränslös.
Man har ju misstänkt länge att han är polare med Putin och nu är det bekräftat då.
Den “nyheten” är 100% garanterat lögn, liksom WSJ tidigare bevisade lögnhistorier om Trump-Russia collusion historien, Trump-bajssex i Moskva och nyligen Musk knarkhistoria, där WSJ påstod att Musk regelbundet tar tunga droger som LSD och kokain (något som är helt omöjligt eftersom Musk godkänt att NASA varje månad tar ett oförberett drogtest sedan 4 år tillbaks efter att han tog till första bloss marijuana någonsin under Rogans podcast)
Alla dessa löjliga lögnhistorier från WSJ/CNN saknar alltid helt bevis och bygger alltid på “en anonym källa”, som i flera fall visat sig vara en annan journalist/kompis på WSJ egen redaktion.
De bygger ihop medvetna dessa lögnhistorier inför varje presidentval i syfte att påverka valet. Okritiska medier i Sverige brukar okritiskt sprida vidare lögnerna för att de anser att det gynnar deras narrativ.
Angående att Musk skulle prata med Putin regelbundet, finns absolut inget belägg. Muk har själv sagt nyligen att han pratat med Putin en gång i sitt liv, i början av 2021. Det var ett kort samtal som handlade om rymdindustrin.
Man skall komma ihåg att Musk är det som tilldelat Putin det hårdaste ekonomiska slaget. Putins/Rysslands näst viktigaste exportintäkt, efter Olja/Gas, har under två decennier varit den ryska rymdindustrin. Ryssland fick in stora mångmiljardbelopp varje år på att Ryssland var överlägset på uppskjutningar av både människor och material till rymden och ISS. På bara några år har Musk på egen hand helt slagit sönder Rysslands rymdindustri, och de tjänar idag bara en bråkdel av tidigare, när Musk tagit över 90% av marknaden. Putin är rasande över detta.
Det finns ingen privatperson i världen som gjort mer för att skada Putin och Ryssland än Musk. Musk betalade även 100 tals miljoner ur egen ficka för att hjälpa Ukraina att stoppa Rysslands olagliga invasion i början av kriget genom att flytta om starlinksatelliterna (ganska dyrt) och skänka stora mängder starlink-mottagare till Ukraina. Förmodligen hade kiev fallit utan starlink. Musk har hela kriget även varit noga med att det INTE skall finnas starlink-täckning i ryskkontrollerat område, för att förhindra att ryssland kan använda det mycket effektiva starlink-kommunikationerna MOT Ukrainia.
Har vi inte konstaterat för länge sedan att masken tog rejält betalt för terminalerna till Ukraina?
Vissvisande
Musk skänkte en ganska stor mängd terminaler till Ukraina i början av kriget och betalade med sina egna pengar. Senare i kriget så har USA militär köpt ytterligare terminaler och skickat till Ukraina. Av det totala antalet idag så har USA betalat hälften och Musk betalat hälften ungefär. Det var dessutom ganska besvärligt för Space X att flytta satelliterna de första dagarna av kriget, men viktigt för ukraina för att stå emot.
Ja, det är upp till var och en att ta ansvar för sin världsbild. Musk är oberäknelig, och ingen person jag litar på. Tvärtom, jag har inget förtroende för honom som person. Trump och Musk är av samma sort. Men som sagt, var och en tar ansvar för sin världsbild. Har man så diametralt olika världsbild så är övrig diskussion meningslös.
Så du bygger din världsbild på en historia som släpps strax innan ett presidentval som enbart bygger på en anonym person och inga andra bevis. Det finns förmodligen inte ens en riktig person bakom historien, utan allt är bara valpåverkan…
Alla inblandade säger att Musk bara pratat med Putin gång, och det var länge sedan.
Jag vill bygga min världsbild på fakta, inte på skitsnack. Vad bygger du din världsbild på ?
Jag behöver väl inte dra alla lögner som Musk och Trump kör med; det är uppenbart för den som har öron och syn i behåll. Konspirationsteorier befattar jag mig inte med. Men som sagt, jag tänker ta noll ansvar för din världsbild. Det får du göra själv.
Sedan har ju Musk gjort många bra saker också, såklart. Han skulle bara ge fan i att blanda sig i politik och ideologi.
Observer, om du nu är så där vonoben, varför bryr du dig alls om att kommentera detta? Vem gav dig rätt att bestämma vad andra får säga eller göra? “Han skulle bara ge fan i att blanda sig i politik och ideologi.”
Fundera lite på det du. Vad gör du nu, t ex?
Det handlar inte om mig (jag är naturligtvis obetydlig i sammanhanget). Jag tänker på vad han SKULLE kunna uträtta (än mer) för världen om han lämnade politiken utanför. Men sedan är det naturligtvis sant att jag har noll med att göra hur han bedriver sin verksamhet. Men man kan väl få lov att ha en åsikt utan att bli kallad vonoben, tycker jag.
Fridholm-5, det saknar ju helt betydelse för elonhatarna att de sprider debunkade lögner och påhitt. Han är förjävlig i alla fall!
Men tack för att du försöker balansera lite grann.
Som sagt, var och en ansvarar för sin världsbild. Det lägger jag mig inte i. (Däremot kan jag säga att jag känner noll hat mot Musk, eller för den delen Trump. Jag bygger inte min världsbild på hat.)