I dagarna har den korrupta samlade svenska motorjournalistiken efter mutresan till lyxhotellet i Kalifornien hyllat EX90, medan den sågas som en ofärdig bil av utländsk press, särskilt för programvaran. Det samma ska gällt EX30 och även elbilen XC40 Recharge ska ha buggig programvara. Varför är det på detta viset tro? Svaret finns i hur Volvo tidigare (inte) utvecklat sin progamvara enligt uppgifter till bloggen.
För det första ska vi vara på det klara med att EX30 egentligen inte är en Volvo, utan bara en Volvomärkt Geelybil, helt byggd på en Geelyplattform, men med lite utvändig och invändig form som ska smaka Volvo, plus ett bilmärke på fronten och aktern. EX30 och alla dess buggar är egentligen inte Volvo Cars, utan storägaren Geelys fel, även om den plattformen utvecklats i Göteborg.
Är man dock intresserad av buggarna hos EX30 har en förare listat 40 stycken här. Se de första 20 och de följande 20, vilket inkluderar att bilen helt enkelt lagt av helt när det varit trångt läge. Den ska tydligen också vara livsfarlig på landsväg utan mittlinje då den därmed vill korrigera till att ligga mitt i vägen när man får mötande trafik.
Även XC40 Recharge ska ha en del brister, inklusive rebrandade Lync.
Ett vittnesmål anger att man måste slå på blinkersen på en XC40 Recharge för att kunna starta stereon. Kanske bara för en enskild individ, men ändå …
Även nya Volvo EX90 på Volvo Cars nya integrerade plattform ska vara enormt buggig, iaf enligt utländsk motorpress som inte hyllar allt Volvo och kanske till och med betalar själva för testkörningsbesöket istället för att ta en muta om 100 000:- SEK värd lyxresa till lyxresort i Kalifornien inklusive allt och fina middagar.
“Software, however, still needs polishing. Two identical bugs occurred in two different vehicles we drove. One bug beeped that our second-row passengers had their seatbelts unbuckled. Indeed, the belts weren’t buckled, because no one was sitting in the back seats. More irksome was the phone-as-key feature’s spotty functionality. “
“According to multiple journalists at this event, one car on the first wave refused to start entirely until a technician came by with a laptop. The glitches would be more acceptable if phone-as-a-key was a backup to a keyfob, but it’s not.”
Kanske inte så lovande att man behöver en tekniker med en dator för att starta Volvos nya flaggskepp och att det gäller att ha tur om man öht ska kunna låsa upp sin bil med telefonen, när det inte finns någon nyckel som backup?
I övrigt saknas massor med annonserade funktioner, som helt enkelt inte fått fungerande mjukvara även om hårdvaran finns. Fanns en lång rad andra buggar och brister i mjukvaran, men citaträtten ger tyvärr inte utrymme för dessa, utan ni får läsa på länkarna.
För att förstå varför Volvo inte kan bygga programvara för sina bilar så får man ta ett steg tillbaka.
Volvo liksom de flesta biltillverkare (utom i princip Tesla) har traditionellt haft kanske hundratals små processorer i sina bilar – en från varje underleverantör för dennes tekniska pryl, och dessa ska sedan integreras till något som fungerar hyfsat. Tesla gjorde från början tvärt om och lade in allt i en central dator (nåja, två – förarrassistans, säkerhet, navigering och underhållning går att boota om under färd, så själva de manuella delarna styrningen och körningen ligger bevisligen i autonoma system som fortsätter fungera även om centralenheten kraschar eller bootas om) och har byggt mjukvaran själva sedan man kastade ut branschdominanten MobileEye från förarassistansen. Allt (nåja) styrs alltså centralt av en enhet i en Tesla.
Volvo och alla andra har tidigare inte gjort detta, utan istället specificerat vad underleverantörernas programvaror ska göra. Sedan har det blivit hundratalet kockar i form av underleverantörer som skrivit mjukvarorna.
Som ett exempel berättar en läsare för bloggen om en hel Volvoavdelning på 150 man som bara specade vad underleverantörens mjukvara skulle göra och hur den skulle kommunicera. Det tog alltså 150 man att speca detta, och sedan var det upp till leverantören av exempelvis strålkastarna att implementera i sitt styrsystem. Och har man jobbat i IT-branschen så vet man hur det kan gå när spec ska bli implementation …
Läsaren ställer sig frågande hur en hel ingenjörskader på Volvo ska kunna programmera själva när allt de gjort tidigare har varit att speca, nu när Volvo ska ta in allt i en helt egen central systemarkitektur?
För övrigt gäller det alltså inte bara Volvo. En granne bytte från Tesla Model S till Porsche Taycan och meddelade att det var en fin bil, men programvaran var buggig. Även där var det bland annat Bluetooth som Porsche tydligen inte klarade av att hantera.
En modern bil (och inte bara en elbil) är en hårdvaruplattform på vilken det körs mjukvara. Det kan liknas vid en iPhone, där man likt Apple tar betalt för hårdvaran men det som säljer är mjukvaran. Androidtelefonister kan fortsätta tjata om hur fantastiska hårdvaruspecar man har på sin telefon och att den är i princip gratis när man jämför den sämsta Androidluren med den bästa iPhonen, men greppar inte att man köper en Apple för mjukvaran och det tillhörande ekosystemet av sömlösa tjänster som bara fungerar.
Samma sak är det med Tesla. Det är mjukvaran och ekosystemet med bil-laddare-fungerande app man köper. Ladda? Bara stoppa in sladden i en SuperCharger och ladda, inget pillande med appar, kort eller ens brickor.
Tesla beskylls för att inte kunna bygga bilar enligt surt-sa-räven-om-rönnbären-principen, men de kan bygga fungerande programvara. Så alla som inte kör Tesla fortsätter klaga över kvalitetsproblem på teslor de själva inte äger, men läst om på nätet. För Volvo och andra gammaldags biltillverkare är det tvärt om. De kan bygga bilar, men inte mjukvara, men utan fungerande mjukvara så behöver man slå på blinkersen för att kunna få igång bilstereon. Tur att det inte är en BMW med den buggen, då blinkers som bekant inte ingår …
För övrigt kommer det aldrig mer gå att bygga en ny mjukvarulös bil – det är EU-lagkrav på att alla nya bilmodeller ska ha hastighetsskyltläsning och varna om man kör för fort, samt kameraövervakning av föraren för att hålla koll på att vederbörande tittar på vägen. Det kräver sin programvara och kameror även om säkert MobileEye kan leverera detta rebrandat till bilmärkets eget produktnamn.
Men inget att bry sig om. Bara läsa de svenska hyllningarna av EX90. Förmodligen världens bästa bil någonsin, men bry er inte om teknikern med datorn för att starta bilen.
74 kommentarer
Motortrends recensent som du länkar är dock överlag väldigt positiv till EX90, trots att han tar upp mjukvarubuggarna. Han nämner att den är värd sitt pris, att den har fantastisk säkerhet osv.
Såg jämförelsen framför mig en bit in texten innan bloggaren nämnde iPhone och kan vara hålla med.
Att bekantas Teslor haft mekaniska peoblem en hårdvarutillverkare med lång erfarenhet nog inte haft är en annan historia.
Tack för intressant inlägg, tappade själv mer eller mindre intresset för Volvo när de blev kinesiska och klimattokig även om gamla kursare (CTH) jobbar där.
Tänk att det fortfarande finns folk som tror att iOS är bättre eller sämre än Android.
Let´s face it. Båda är utmärkta OS och fungerar hur bra som helst.
Sen att det sitter skit bakom spakarna och klagar över respektive OS är en helt annan story.
Jag har rekommenderat IOS till alla i familjen.
Andelen “it support” har minskat till noll
Sitter själv med android och är enormt nöjd.
Men man ska inse att det finns olika målgrupper och man är bra på olika saker.
Själv är jag egentligen obrydd vad andra kör för bil/mobil/grill utöver att jag är prylnörd och ställer alla dumma frågor om teknik
Håller helt med, skräddarsy efter målgruppen.
Mamma körde Linux på datorn (vilket fungerade klart bättre än de stora drakarnas OS).
Min tanke var mer att Apples produkter fungerar sömlöst pga att de ser till att ha kontroll över hela produkten och skarpa regler för att de som vill få tillgång till plattformen fungerar med Allt som redan finns där.
“klimattokig ”
Du menar för dyra? För det var det som hände med Volvo. Inte att folk började ändra vad de tyckte.
Det enda Volvo gjrot rätt är att fokusera på bättre drivlinor,. Hybrid och el är rätt väg.
Ska man ge dem nått så var de att de fokuserade tidigt på just betydelsen av omställningen. Tyvärr har de misslyckats att exekvera och leverera en egen ren elbilsplattform. Istället måste man som SAAB på slutet köra Badgre engineering. Dvs sätta volvochassi på en kinabil och döpa den till EX30
Artikeln stämmer delvis men orsakerna till problemen med EX90 inte riktigt rätt beskrivna…
Do tell ..
Eftersom NVidia nämns i kommentarer nedan så gissar jag på att de är en av orsakerna.
Ord och inga visor
All mjukvara innehåller buggar, även den från Tesla. Dock har de nog haft lite mer ”mjukvaru-tänk” redan från början till skillnad från traditionella tillverkare.
Däremot är jag tveksam till att det är de före detta systemingenjörerna som tidigare skrev specar som nu sitter och skriver kod. Man har självklart anställt massor av mjukvaruutvecklare som nu sitter på diverse avdelningar och konsultbolag. Integrationen blir inte trivial även om det mesta ska in i ett par större datorer istället för jättemånga små.
Svenska ingenjörer hatar ju att ingenjöra.
De lägger all krut på att bli projektledare eller produktägare.
Funderade faktiskt över det när vi skulle anställa ett par programmerare till mitt team (väldigt teknisk roll, C++ mm). Av hyfsat många ansökningar var endast en bråkdel från svenskar.
Minns C++ som krävande.
Måste ju vara mycket härligare att tituleras sig projektledare, lyfta högre lön och fika hela dagarna.
Ja, C++ är ganska krävande. Man bör ha ”coding guidelines” och diverse kodanalys-verktyg för att slippa gå i de värsta fällorna, i alla fall i större projekt. Som tur är finns det faktiskt företag som ser nyttan av att också ha erfarna utvecklare som tycker att det verkar vara tråkigt att vara projektledare. En del verkar anse att man efter några år skall bli projektledare, chef, eller liknande.
De jag känner som med åldern har gått från “operativa ingenjörer” till “övervakande ingenjörer” tycker att jobbet blev urtråkigt efter bytet, de saknar att få konstruera.
Angående EX90 (Se om nån svensk journalist anger detta problem)
Man får ingen nyckel med utan man MÅSTE använda mobilen
Så vid testerna lånade man ut ett gäng Jobsphones som journalisterna skulle starta med
Många journalister fick aldrig det att fungera
Det var tillochmed så att volvotekniker gick runt med datorer och “startade” bilarna för att testet ens skulle bli av.
Fysisk nyckel kostar extra. För en bil som kostar 1,2 miljoner.
Detta vad produktionsexemplar och inte förseriebilar.
Om man är mobilfokuserad hipster köper man nog IMHO en tesla och inte en Volvo…. De som har de pengarna att lägga på en volvo (och inte en model X eller S) lär nog vara de som inte kommer klara av att bilen itne går att starta utan laptop…
(Hint: Svenska journalisterna skriver att det var lite barnsjukdomar utan att speca alla problem som de utländska ej mutade går in på . Tror ni att nån som köpt en annan bil för 1,2 miljoner hade stått ut med det som Volvo nu levererar. Knappast.)
Erfarenheten från Tesla är ju tvärt om. Kunder som köper bilar för 1M+ är väldigt tålmodiga. Det blev en chock för Tesla när de som köpte Model 3 faktiskt kunde tappa humöret och hade dåligt tålamod. Har man mycket pengar är det ingen panik om bilen inte fungerar, värre när man vänt på sista kronan för att ha råd.
Där har du helt rätt när jag tänker på det.
Nybilsköparna i det segmentet är ju alltid överdrivet nöjda.
De är de som köper de bilarna när de är 5 år gamla och rasar (hej Merca och BMW) som blir besvikna.
Men de som köper en bil för 1+ miljon har ju sällan den längre.
Har man köpt en redigt flådig bil så vill man ju inte heller stoltsera med vilken usel affär man gjort, eller?
När jag läser ditt inlägg och din sp*a på BMW så förstår jag att din kunskap om bilar inte är stor. En BMW som är skött enligt serviceinstruktioner (den är helt jämförbar med alla andra märken) rasar inte efter 5år. Förstår inte vad du får detta ifrån, du får gärna visa på exempel och förtydliga vad du menar med “att rasa”. En bil bil som kostar 1mijon och uppåt är inte svår att hitta t.e.x Tesla, Volvo XC90 mm. En Tesla model Y ca 800000kr med flera..
Det är också så att när model 3 lanserades så blev Tesla mycket mindre generösa vad gäller service. Så det bemötande som köpare av model S och X fick gällde inte längre köpare av model 3. Det är lättare att vara nöjd med service vid reklamationer om verkstaden ställer upp med lånebilar som är bättre utrustade än den de servar och dessutom tar mer på goodwillkontot än de hade behövt göra. Det är historia nu.
När Model S kom ut, fanns det inget annat liknande. Man fick stå ut. Firmabilen som inköptes när Tesla kom med 85 kWh-batteriet (var det en 2013?, osäker nu) var ofta på verkstaden (någon måste då köra den från Linköping till Stockholm, där verkstaden fanns).
Ville man rösta med fötterna, var det åter till fossilbil som gällde. Eller så fick man bita ihop. Dåvarande VD hade gett sig f-n på att vi skulle köra med elbil, så då fick vi ha kvar den. Men Tesla var också mycket generösa, lånebilar och ibland faktiskt besök på plats av en mekaniker i st f stockholmsresan.
När Model 3 kom ut, fanns det alternativ.
Kom även ihåg att i Volvos stora framtidsprogram är en av de stora punkterna:
“Nu ska vi tillverka stolarna själva. Det blir bra!”
Som sagt. Volvo. Made for Kent 65.
Inget fel i det men. Man vill inte bli som Sossarna; Sista Bilen/Sista partiet man gillar
Även denna kommentar visar din brist på kompetens om bilar. Volvo har marknadens säkraste och mest komfortablaste stolar, efter SAAB som tyvärr inte finns längre. Stolar är förövrikt den näst dyraste komponenterna i en bil efter motorn så det är en mycket bra ide att ta kontroll över dessa. V.v läs på innan du sp*r över något du inte har koll på.
Mina erfarenheter av Volvo är att det fungerade mycket bra tills de bytte operativsystem från sitt eget Sensus (troligen någon Linux-variant) till Android Automotive…
Jag har haft en V60 CC D4 – absolut inget krångel över huvud taget… Sen en V60 T8 Recharge, enda problemet där var att batteriet till SOS-funktionen behövde bytas varje år. Nu har jag en V90 T6 Recharge (med Android-OS) – och kan konstatera att för varje bugg som ska lösas av en on-the-air uppdatering så uppstår två nya. Någon beskrev Android-Volvorna som IT-vrak – och jag håller med.
När denna ska bytas under nästa år så är det föga troligt att det blir en ny Volvo…
Tror även att man ska inse att Kineserna vände Volvo. Hade inte Geely gjort sina förändringar vad gäller mjukvara med mera hade man antagligen fått licenstillverka nått kinamärke i fabriken istället.
Oavsett hur mycket vi klagar nu så var omstöpningen nödvändig. Gamla infotainment var verkligen på fallrepet 5-6 år före det end of lajfades.
Men Android OS är ju bara OS för infotainmentsystemet. En modern bil innehåller mer än 100 miljoner rader kod, där infotainment bara är en del. Men jag antar att det är lättast att störa sig på detta då det är det som syns för användaren.
Det verkar bli problem så fort ett interface mot en mänsklig användare ska till. Enklare att programmera embeddedgrejorna som ska kommunicera med andra embeddedgrejor, man vet vad de hittar på…
P s s hade vi haft självkörande bilar för länge sedan om det inte hade funnits en massa svårförutsägbara människor ute i trafiken. 🙂
Kan nästan sätta hela veckopengen på att de tweakat Android Automotive.
Nu låter jag som värsta Android fan boy (det är jag inte) men deras OS är bra. Däremot blir det knasigt när det kladdas med koden.
Det är NVIDIA DriveOS som Volvo använder.
https://developer.nvidia.com/drive/os
Ja, men de använder Android Automotive till infotainmentsystemet.
Passus.
Oavsett hur mycket folk här gnäller på Volvo så är det ingen som vill att det ska gå under.
Det kan vara omsorg att man reagerar på rövslickeri som släpper ut en ofärdig produkt
För mycket skit för tidigt till marknaden har dödat många märken i historien.
Jag hoppas Volvo kan vända det man håller på med nu. Men det kommer nog kräva tuffa tag.
Chefer som fått order att sminka grisen och bygga “turtle/blyattanks/EX90” och lyda big bossman Geely himself kommer inte vara lösningen
Hmm, Tesla kan bygga mjukvara men inte bilar, Classic Auto kan bygga bilar men inte mjukvara, undrar om GS M&A avdelning läser och hämtar inspiration här för det luktar merger lång väg…
Vad snackar du om? Tyskarna som är så duktiga på kod.
Det är väl bara att konvertera deras ytterst användarvänliga SAP till bilbranschen?
Haha, SAP – Så Anstiftas Panik som det också skrivs ut…
Det finns mycket som tyskarna är bra på. Mjukvara är inte en av dem.
Det finns mycket som tyskarna är bra på. Mjukvara är inte en av dem.
Jäpp! Tesla köper upp resterna av NEVS och börjar bygga kvalitetsbilar i Trollhättan, prissatta för de stora massorna. Kom ihåg var ni läste det först! 👍
Jag vill inte vara sån där, men du är tvåa på den bollen. Maud Olofsson blev utskrattad för förslaget att bygga elbilar i Trollhättan för länge, länge sen (stollig tant, vem tusan vill åka batteribil?)
Jag hade glömt hur mycket staten faktiskt försökte innan Musk kom på att det var lyxsegmentet som måste gå före (synd att karl drogade sönder hjärnan, han var en duktig innovatör) :
https://sverigesradio.se/artikel/3294272
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/staten-och-kapitalet-bygger-elbilar
Håller med, har haft en model y där stötdämpning var superkass och nu en ny model s som är ett riktigt måndagsexemplar. Riktigt trött på Tesla som bolag dessutom då de beter sig direkt oärligt så jag letar efter alternativ och där just mjukvaran från traditionella biltillverkare är det som känns som en utmaning att hitta. VW-gruppen har dock startat ett JV med Rivian som kanske kan bli intressant. VW:s egen mjuvaruavdelning (Carian) inte så glada över att ledningen sidelinade dem med en JV med en konkurrent men fullt förståeligt efter alla problem som även VW-gruppen haft att få ihop mjukvaran.
Att speca mjukvara ska göras oavsett om den programmeras externt eller internt.
Det handlar nog snarare om man man ligger efter Tesla och försöker pressa ut en produkt som snabbt som möjligt. Tesla började flera år för alla andra och har fortfarande kvar försprånget.
En annan anledning är att industribolag i Sverige generellt betalar mycket lägre löner till mjukvaruingejörer än andra branscher. Det blir lite jobbigt för bolagen när programmerarna har högre löneanspråk än cheferna och projektledarna. Då plockar man hellre in folk som inte lyckades få jobb någon annanstans.
Håller med. Framför allt är många industribolag ganska omogna när det gäller stora mjukvaruprojekt. Finns undantag som Ericsson som redan på 80-talet utvecklade eget programmeringsspråk (Erlang) och använde sig av tex CI/CD långt innan fordonsindustrin.
Sen finns det så klart duktiga programmerare på de flesta ställen, men ska man anställa 100-tals eller 1000-tals så är det svårt när man konkurrerar om folk med branscher som ger högre lön.
Kan påpekas att duktiga utvecklare i andra länder ligger på samma eller högre lön som svenska utvecklare.
Så de bolag (Hej Ericsson. Vink Vink!!!) som tagit in horder av utvecklare till löner under svensk branschstandard har som regel fått väldigt lite utveckling av insatt kapital.
Internationella branscher tenderar till att få rätt likriktade löner oavsett var man sitter. Och det är inte de lägsta som sätter nivån när det är brist på duktigt folk. Tvärtom. Bra folk kostar.
Men Erlang används väl inte av Ericsson?
Hoppsan! Bannlyst ord. Försöker igen.
Men Erl@ng används väl inte av Ericsson?
Det utvecklades av dem och användes förr ganska mycket av dem i vissa produkter. Hur det ser ut nu vet jag inte, är ju ett ganska stort företag med många olika produkter. När jag var där var det mest C++ i produktkoden för det jag jobbade med, men lite Erl@ng såg jag också till vissa grejor.
Generellt ska väl sägas att det inte går att jobba enligt vattenfallsmetoden med specar.
Programutveckling är i grunden rätt iterativ även om man såklart kan jobba med MVP för att komma ut i test.
Det gör att “spec/kravprojekt” blir rätt värdelösa om inte dessa personer sen vill/får jobba nära utvecklarna för att säkerställa leveranskvalitet.
Och till den bittre kan jag framföra att det spelar ingen roll om utvecklaren sitter i Sthlm City eller i Chennai. Det är samma principer
Därav som IT folk som kan verksamhet OCH teknik är de som efterfrågas.
Projektledare är det däremot ett jäkla överflöd på. De duktiga inom utvecklingsprojekt sitter ofta som konsulter och kommer in vid haverier och styr upp. Och sen har man alla som är “kallade” till projektledning/kravställning med mera för att det ger en “touch of afri…. IT” utan att man måste kunna IT. Men jäklar vad få som levererar mer än snömos på sikt.
Finns massor att säga om utvecklingsmodeller i automotive där jag tror att alla (utom möjligen uppstickare utan legacy) lider av det faktum att verksamheten i sitt ursprung är mekanisk. Att gå ifrån vattenfall till något så basalt som v-modellen tog väl en evighet, och ÄNDÅ sitter det i väggarna (och alla interna system) att det är en mekanisk verkstad det handlar om. Så ur det perspektivet så förstår jag att det behövs en armé av “projektledare” som administrerar röran.
När jag var inne i den branschsmeten så fick jag höra angående mjukvara: “Ja, och så måste ritningen på mjukvaran bifogas artikelunderlaget” (eller liknande, orkade inte befatta mig med it-system ifrån sen tertiär period). Det där med “ritning på mjukvaran” har jag hört i andra branscher med. Galet, och roligt.
Det kommer ta tid och göra ont att ändra medarbetares mindset, och resultatet av denna kamp ses i kvaliteten (saknaden av) i nuvarande produkter. Försök t.ex. att lära gamla hundar att ta sig till SAFE. Herregud vilket motstånd det kan vara.
Men skam den som ger sig.
/”brandsläckare”
Känner igen ganska mycket av det du skriver, men var ganska längesen det var så illa, i alla fall på de ställen där jag har varit. Det kan ju också gå till överdrift med scrum, SAFE, agila coacher mm.
Extreme programming is da shit!
Angående löner så tror jag att Cars i detta fallet lider av sina löneboxar.
Alla ska in i en box enligt rank i hierakin och en utvecklingsingenjör ligger inte speciellt högt. Vare sig du jobbar med HW eller SW så kan bland annat Cars aldrig locka de bästa SW-utvecklarna för de betalar inte tillräckligt.
De bästa går till mindre bolag vilka är specialicerade på SW, och har helt andra löner och löneutveckling.
Därav också det anställs så mycket från Kina/Indien, finns vaklart duktiga ingenjörer där med, men de bästa där rör ganska snart på sig också när de inser sitt värde.
Vad händer om man kör den uppe i norr där alla vägmarkeringar ofta är dolda av snö och slask?
Kör ibland bilar utan elektronik, går alldeles utmärkt.
Jag hade tidigare en elbil, men tröttnade på allt klydd.
Så när det var dags för nästa bil gjorde jag tvärtom och köpte en gammal SAAB som hade gått knappt 17.000 mil. Lite service på den och då hade jag totalt betalt ca. 25.000 för en bil som fortfarande går som en klocka två senare.
Försäkringen kostar ca. 1.500 kr per år. Helt OK bränsleförbrukning (bensin eller etanol) när man kör utanför städerna, vilket jag oftast gör.
Har aldrig haft en bättre bil och jag ler lite för mig själv hela vägen till internetbanken, när jag sparar/investerar det som en elbil annars hade kostat.
För mig är det tvärtom, sålde en bensindriven mellanstor bil och köpte en i princip ny Leaf. Har hittils kostat 180 k mindre än vad det skulle kosta att behålla bensinbilen, allt inräknat. Leafen fungerar perfekt och batteriet har visat sig hålla långt över förväntan. Dock kass räckvidd, det är ingen motorvägsbil.
Kinesiskt skräp i svensk förpackning.
Jag kör kinesiskt skräp nu, i brittisk förpackning, och det är en förvånansvärt bra bil. Och då har jag 4 år med en Tesla 3 att jämföra med. De få brister som finns är snabbt förlåtna tack vare det låga priset. Det är ju bara helt logiskt och inget att klaga på!
Volvo köper säkert in utvecklare från konsultjättarna, och de brukar åtminstone efter ett tag trycka in juniorer på stora kontrakt medan ev stjärnor drar vidare.
Tidigare har Volvo fått beröm i åtminstone brittiska biltester för att de kört med Google-baserad mjukvara som varit problemfri, och i de XC40 jag kört var den mjukvaran helt OK. VWs mjukvara brukar annars vara skräckexemplet.
Om Volvo ska bygga upp en utvecklingsavdelning av svensk storföretagsmodell så bådar det inte gott, då det innebär utsourcad drift, vattentäta skott mellan dem, utveckling och test samt typ årliga releasecykler och tusentals mellanchefer som ser till att strategiskt stoppa all framåtrörelse.
Tjavars, Apples system har sömnlösa tjänster som kanske fungerar.
En Iphone är tusan så mycket sämre ergonomiskt än en android-telefon. Den som använder en Iphone har ingen direkt kontroll över filsystemet i telefonen utan är utlämnad till vad varje program gör med data.
En Androidtelefon är inte mycket bättre, men lite bättre, i det avseendet. Vi som har vuxit upp med riktiga datorer och deras filsystem blir lite lätt frustrerade med dagens telefoner.
Däremot väljer jag en Macintosh iställer för en Microsoftdator åtta dagar i veckan. Som Steve Jobs sa i en dokumentärfilm från 1980-talet: Microsofts system är kompetenta, men problemet är att they have no taste.
Macintosh och Microsoftdator 😁
Berätta att du är en boomer utan att berätta att du är en boomer.
Macos finns ju bara på Macintoshdatorer.
Att skriva PC istället för Microsoftdator är missvisande, men det är klart att jag kanske borde ha skrivit MS/DOS-dator. 🙂
Jag väljer valfriheten och kontrollen över data, större öppenhet mot andra system osv. alla dagar i veckan. Det må så vara att produkter från Apple är mer innovativa men så snordyra att jag inte vill ta i dem ens med tång.
Dessutom ser jag på jobbet hur svårt de som är skolade i Iphonevärlden via sina privata mobiler har att fatta hur allt annat de sysslar med och tvingas använda i sitt arbete fungerar. Det är mycket mer support mot Iphone/Mac-användare än mot Andriod/PC-andvändare.
“Jag väljer… kontrollen över data”
Kontroll över din data och vad du gör på nätet har du ju överhuvudtaget inte om du använder Android, som t.o.m. läser av din mail (kolla i EULAn).
På en iOS-enhet däremot stannar det mesta på din enhet och inom din kontroll.
“Det är mycket mer support mot Iphone/Mac-användare än mot Andriod/PC-andvändare.”
Detta stämmer kanske där du jobbar, men definitivt inte generellt sett.
Det finns en uppsjö med undersökningar som säger motsatsen, d.v.s. att Apple-produkter har lägst supportkostnad, Apple-användarna är mer produktiva m.m.
Men jag har inte sett en enda (seriös) undersökning som bevisar det du påstår.
En intressant artikel om Volvo EX90: https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla-med-ex90-vi-varnade-dem/
Bilen kommer att säljas utan funktioner som utlovats vid annonseringen, utan något bestämt löfte om när dessa funktioner kommet att finnas.
Volvo EX90 har f.ö. den mycket praktiska finessen “occupant sensing system som kan upptäcka eventuella kvarglömda passagerare”.
(Sen _finns_ vi f.d Teslaägare som anser att bilen vi körde i flera år är skit och att det finns konkurrenter som kommit ifatt – även när det gäller mjukvaran 😉 Att Teslans “autpilot” valde att tvärnita _efter_ möte med andra bilar på väg utan mittlinje var t.ex sanslöst fascinerande)
Shhhhhh…
Inte svära i Teslakyrkan…
Vi har en XC40 Recharge och den är relativt outstanding jämfört med kollegans Model-Y.
Vi har ett problem. Ibland behöver man slå på blinkersen i 3 sekunder för att ljudsystemet ska komma igång. Annars är allt tipptopp.
Kollegans Model-Y känns verkligen som en leksaksbil i jämförelse. Kvalitetsmässigt alltså. Finns ingen mjukvara i världen som kan göra det värt att halva inredningen knakar och sprätter när man är ute och kör på motorvägarna.
“alla som inte kör Tesla fortsätter klaga över kvalitetsproblem på teslor de själva inte äger, men läst om på nätet”
Sant, men gör du inte själv exakt samma sak i den här artikeln ? Klagar på problem på bilar du inte äger men läst om på nätet ?
Sschhh! Det är modigt att älta att Amerikanska Ford sålde Volvo Cars till Kina efter att ha kört företaget i botten, klaga över att företaget har precis samma problem med mjukvara som alla andra Europeiska biltillverkare, bortse från alla problem Tesla har, och skriva skönlitteratur istället.
Jag kör XC40 Recharge några ggr/mån och är jättenöjd – har bara positiva saker att säga om den.