Flera drönare observerades i natt över Arlanda Flygplats, vilket stoppade trafiken och fem flygplan fick omdirigeras eller cirkulera. Vad som inte framkommit är att detta skedde mitt under en militärövning med tunga militära transportplan från flera andra Natoländer på Arlanda och närliggande Ärna flygbas och det kan ha handlat om kartläggning av övningen eller försök att störa övningen.
Jag ska inte lägga allt i knät på någon lat journalist som trålar bloggar och sociala medier efter nyheter, utan de får själva hitta namnet på övningen och vilka länder som är inblandade, men det pågår alltså en militärövning just nu som innefattar specialförband från åtminstone en av Sverige viktigaste Natoallierade, och förmodligen därmed även flera andra länder deltagande. Minst fyra Natoländer har startat och landat med transportplan på Ärna och Arlanda det senaste dygnet framgår iaf av flygtrafiktjänsterna på nätet.
När det handlar om specialförband är förstås det extra intressant för den sk främmande makt (dvs Ryssland) att kartlägga vad som pågår eller för den delen störa övningen, och de drönare som observerades över Arlanda och fick bland annat en polishelikopter att rycka ut, kan t ex använts för att på nära håll fotografera de militära plan som befann sig på Arlanda vid tillfället. Specialförband har också en benägenhet att vilja uppträda nattetid, och det kan rent av vara så att drönarna därmed stoppade ett nattligt övningsmoment eller kanske kunde fotografera specialförbandsoperatörer när de skulle borda sina flygplan nattetid.
Det samma kan ha hänt på närliggande Ärna, särskilt som det finns uppgifter om att drönarna ska kommit ifrån riktning Uppsala. Skillnaden är att ingen civil trafik påverkas av ett flygstopp på Ärna, och således inte behöver kommuniceras till allmänhet och media.
En journalist som vill gräva i detta kan förslagsvis lyfta på luren och kontakta Ärna eller Försvarsmakten och fråga om man observerat främmande drönare över Ärna, men sannolikt är svaret att man inte kommenterar säkerhet eller incidenter. Eller för den delen fråga om den pågående övningen, som vad jag vet ska sluta den 13:e september enligt uppgifter på Facebooksidor hos huvudlandet. Alternativt kontaktar man huvudlandet för övningen, som kanske har en lite öppnare informationspolicy efter decennier av öppenhet inom Nato, än vad tidigare allianslösa Sverige haft fram tills nu.
Sverige är som bekant Natomedlemmar och således sker det övningar tillsammans med våra allierade löpande och ofta utan större uppståndelse eller märkvärdigheter. Sverige är Nato, Nato är Sverige. Det behöver inte bli en massa rubriker för rutinövningar längre. Även om övningen har sitt huvudfokus i ett annat land kan det förekomma att delmoment utspelar sig i Sverige, t ex förflyttning och innästling av förband till annat aliierat land.
Tillägg: Se för övrigt min artikel från 2017 om varför det inte bara är att skjuta ner drönare hur som helst i fredstid.
56 kommentarer
Haha, ja, där fick det sin förklaring då. Vore det en drönare skulle jag gissat på någon random pellejöns som inte hade koll på reglerna, men fyra stycken… näe. Det kändes sannolikt att det var något i görningen.
Borde betyda att man även kan ha koll på drönarna. Vart de dök upp och vart de försvann. Finns fina prylar som ser mjölkpaket. Har jag hört och läst.
Förövrigt tiger vi.
Vill man störa en sådan övning är det väl relativt enkelt att utrusta 4 snorungar med varsin cool drönare och instruktionen flyg här, vid denna tid och kommer ni undan får ni behålla drönaren och så swishar vi lite pengar till nöjen…
Ja, det eller något liknande är väl det troligaste.
…skulle jag inte alls säga, troligaste är främmande makt, gissa en gång vilken? Stora drönare i flertal är inget “snorungar” har…
Du verkar insatt i detaljer avseende storleken på drönarna?
Instämmer, speciellt om det även handlar om att fotografera/filma – f.ö. verkar aktiviteten ha rapporterats även tisdag dvs inte en engångsföreteelse. Om man inte vet något specifikt är det knappast läge att bagatellisera det hela.
Lagliga drönare av bättre modell går inte att använda i flygförbudszoner, de har digitala spärrar.
Beroende på modell kan man enkelt kringgå spärrarna. Man får inte flyga där men många drönare kan göra det ändå.
Utvisa lite ryska kulturattachéer i förebyggande syfte?
Nä, det går inte! Vi får inte reta ryssland vettu!
Insåg när jag läste detta att jag hörde en flygfarkost när jag rastade hunden vid femtiden i morse. Lät som kolvmotor men definitivt mindre slagvolym än de vanliga sportflygplanen. Inget sågs på flightradar heller. Befann mig ca tre mil fågelvägen från Såtenäs.
En fråga från en amatör;
Om man har en känslig övning ( gäller väl de flesta övningar?), har man inte då beredskap och utrustning för att upptäcka och oskadliggöra drönare och andra potentiella hot?
Jag menar att mam borde öva så som om det vore på riktigt och i skarpt läge har man väl iaf denna förmåga?
Sällan en bra idé att skjuta ner något över en civil flygplats i fredstid.
Sällan en bra idee att skjuta öht på en civil flygplats i fredstid med sådant som får ner en drönare.
Civil flygplats ja, allias F16 Ärna närmsta bas för rörlig klargöring…
Jag har grupperat ett par gånger runt landningsbanan på Arlanda. Det är strikt förbjudet att skjuta nånting över huvud taget där, men allra helst lys. Don’t do it.
Alltså det här med drönare. Vi har bara sett de första trevande stegen och Ukraina har ledartröjan i detta race. Flygplatser kommer att behöva värna sig från sådant här. Nej man kan inte montera några LV-kanoner och peppra hej vilt. Nu blir det lite sci-fi drömmar från min sida.
1. Drönare upptäcks i närområdet
2. Radardrönare skickas upp som identifierar mål och sänder måldata till stridsledningscentral
3. Attackdrönare skickas upp och vägleds av stridledningscentralen. 1 kg wolframkulor sprängs när attackdrönaren är nära målet.
Vi har bara sett början av det här
Blir ryssarna sura så bekräftar de ju bara att de var där. Och enligt ryssarna är de väl redan i krig mot NATO. Måste väl annars gå att motivera av flygsäkerhetsskäl oavsett om drönaren är militär eller civil.
Finns det inget annat sätt oskadliggöra drönaren på då? Elektronisk störning?
TV 4 Efter Fem nämnde att även Uppsala varit utsatt inatt, då fattade jag direkt. Svt Rapport 19.30 nänmde inte ens Uppsala än mindre pågående övning, säger allt.
När man baserar sin journalistik på offentliga uttalanden så framkommer sällan något intressant. Ställ inte så höga krav på att journalister ska ha koll på helhetsbilden eller dra några samband.
Som påpekats tidigare det är inte svårt att hantera. Det är mest väst som är slött och lojt och ska utreda allt i oändlighet.
En laser plockar förmodligen ner det mesta av vad ryssarna kan snickra ihop i glorifierat konsumentskräp. En blind drönare är en död drönare. Det finns hur många potentiella sårbarheter som helst på de här plastfarkosterna.
Och vad händer när den kraschar ner i ett fulltankat passagerarplan på Arlanda? Det ska handlat om mellanstora drönare.
Precis…
Jag är jäkligt trött på folk som tror eller tycker att man ska skjuta ner saker i fredstid hur som helst. Allt man skjuter ner når marken någonstans, och då ofta i hög hastighet med möjliga skador som följd.
Så är det absolut, vad jag fattat så vart det ändå en polishelikopter som var uppe och tog upp jakten…
Och om vi nu hade lasrar grupperade vid alla flygplatser, varför skulle vi avslöja vår kapacitet? Ungefär lika intelligent som de som tycker vi ska låsa luftvärn så fort ryska plan testar gränserna.
Förhoppningsvis kunde de följas efter tillräckligt bra för att ingen skulle våga plocka upp drönarna
Minst 12,6 km/s i myningshaatighet så kommer det inte falla ner.
Fast grannarna kan ju klaga på ljudvolymen… Äsch. Glöm det.
Ja så är det ju. Men det ena utesluter inte det andra, man kan skjuta ner objekt när de inte utgör en risk för att skada flygplan på marken. Men visst, att sänka drönare som är direkt ovanför flygplatsen är nog inte en så bra idé
…fler drönare uppe även ikväll runt Arlanda, fuck.
Flygplanet blir försenat pga det behöver repareras. Drönaren kan på sin höjd kvadda en motor om den sugs in men det skall planet klara av.
Ni tror väl inte att det bara är flygplan som kan skadas av nedfallet? Att få den typen av skrot i skallen lär nog ge en och annan fysisk skada också…
Sugs en mellanstor drönare verkligen in i turbinen?
Nej, men delar av den gör nog det. Drönaren blir skrot när den träffar fläktbladen och delar drönaren lär fortsätta in i motorn.
En större drönare som kolliderar med stabilisatorn kan vara obra. Eller framruta på cockpit.
“– Fyra drönare i varierande storlek har siktats från tornet. Då togs beslut att inte tillåta start och landing, säger Cecilia Bengtström, tjänsteman i beredskap på Luftfartsverkets pressjour.”
‘Varierande storlek’ fick iaf mig att haja till. Hobbydrönare hade knappast beskrivits så…
+1
Är väl samma som utspelade sig i Skåne efter Nato-inträdet. Är ju inte Stockholm så media tappade intresset snabbt. Främmande makt med 100% säkerhet. Upplevde det inte som kartläggning utan mer ett sätt att försöka förnedra. För finns inget att göra åt det.
Drönare även ikväll, tydligen
”Nytt drönarlarm på Arlanda — orsakar förseningar”
https://omni.se/a/0V9d66
Av förekommen anledning har vissa flygplatser som Heathrow och Gatwick har utrustning för att störa drönare.
Undrar hur de löst problematiken med nedfallande skrot/manöverodugliga drönare och skador på marken?
Finns ju folk som är anställda för att åka runt på start och landningsbanor med hagelbrakare för att skjuta fåglar. Infrastrukturen för att samla in mindre saker som flyger finns redan.
Jag noterade att en RAF C-17 startade från Ålborg och landade på Ärna i går (förrgår, snarare) kväll. Lite ovanligt, men förklaras förstås av den övning som bloggaren nämnde.
Jag tror inte en C 17 märker om det är en drönare i vägen…
Seriöst, militäreb kanske accepterar högre risknivå.
En dum fråga men ändå, är det omöjligt och spåra vart dom står?
Beror på.
Finns ju ett par tekniker som finns civilt tillgängliga. De vanliga är: Radar, Radiopejling + ev Kameraspårning.
Radar: Lång räckvidd (i den mån tillstånd mm tillåter).
Radiopejl: Medelräckvidd i civilt utförande men normalt någon kilometer eller två. Med flera pejlantenner får du säker position och även höjd. Både på drönare och i förekommande fall piloten.
Kamerspårning: Kräver oftast någon av ovanstående tekniker för att spåra, men går att göra med rörelseaktivering. Kräver “vackert väder”.
Akustiskt: Kort till medelräckvidd. Vet inte hur vanlig denna är idag men spårar på ljudet från drönaren.
Alla ovanstående är i princip punktdetektion, alltså du vill veta om något är i närheten av det du vill “skydda”. Det är inte tekniker att följa drönare över stora avstånd i civilt bruk även om man teoretiskt skulle kunna montera pejlutrustning på ett fordon och försöka följa efter. Men det är troligen inte så framgångsrikt.
Vet att en stor mikrofon tillverkare funderade på att bygga ljudpejlingsutrustning för flygplatser. Det är ju ett passivt system så lede fi kan inte detektera spårning.
Sådana system användes i stor skala under vkII. (fattigmansradar)
“Jag ska inte lägga allt i knät på någon lat journalist …”
Resten av artikeln är i princip information var man hittar mer info. Tvärtomspråket.
Finns uppenberligen inga lata journalister, eftersom media i övrigt är tysta om detta.
Bra artikel.
Kan man inte utrusta militära flygplan med drönarstörare ?
Glöm inte!
https://www.greenpeace.org/sweden/agera/oil-is-war/
Om du tycker sämre om Putins Ryssland än Greenpeace då är det läge att skriva under.
Om du tycker tvärt om så kan jag tipsa om att det har det blivit betydande lättnader att flytta till Ryssland och få ryskt medborgarskap.
än om Greenpeace
än om Greenpeace
Skymningsläge…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwvMza/annu-ett-dronarlarm-pa-arlanda