Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna efter positiva USA-börser igår och kronan försvagas. Northvolt säger upp personal i Skellefteå och så kallade experter pratar om konkursrisk. Anrika postorderföretaget Ellos moderbolag begärs i konkurs, även om det än så länge inte omfattar de operativa dotterbolagen.
Stockholmsbörsen steg faktiskt igår med +1.23% för OMXS30 och +1.17% för OMXSPI. Kronan fortsätter dock att försvagas och guldet noterar 835:- SEK per gram på en dollar som stiger till 10:37 SEK och en euro till 11:45 SEK.
I USA steg också börserna och S&P-500 noterades på +1.16% medan tekniktunga Nasdaq 100 gick +1.30%. Inom FANANGST föll bara Google med -1.36% och ledde uppgången ledde manodepressiva Nvidia med +3.54%. Amerikanska långa räntor fortsätter vara reverterade med 3.68% för tvååringen och 3.70% för tioåringen.
I de asiatiska ttidszonerna är det blandat under morgonen. ASX 200 +0.41% och kanske den bästa indikatorn på hur börshumöret här i Väst blir idag. Hang Seng +0.50%, KOSPI -0.40%, Nikkei 225 -0.16% och Straits Times +0.47%.
Anrika Ellos moderbolag Ellos Group AB har ansökt om konkurs, men det ska inte påverka den operativa verksamheten i dotterbolagen framgår av ett pressmeddelande. Grunden ligger i skulder hos moderbolaget.
En styrelseledamot och partner hos ägaren Nordic Capital säger i pressmeddelandet:
”Sedan Nordic Capital i samband med pantövertagandet från FNG återinträdde som ägare av Ellos Group 2022, har bolaget genomgått en positiv utveckling i en snabbt föränderlig marknad. Samtidigt finns ett behov av en mer robust balansräkning. Trots hårt arbete och utvärdering av olika alternativ har inte någon långsiktig finansiering kunnat lösas. I och med att AHG nu avbrutit förhandlingarna ser styrelsen nu att det enda alternativet är att ansöka om konkurs för Moderbolaget för att säkerställa ett ägarbyte av Ellos Group. Det är viktigt att betona att Ellos Group tillsammans med sina dotterbolag är lönsamma och oberoende av Moderbolaget för att bedriva sin verksamhet. Dess operativa verksamhet fortlöper som tidigare och det stabila finansiella resultatet hittills i år visar på en fortsatt stark marknadsposition.”
Man har alltså inte problem med sin lönsamhet, utan med skulder. Resultatet enligt justerat EBITA ökade med 50 MSEK under andra kvartalet och är en ökning med 22% mot motsvarande period förra året.
Batteritillverkaren Northvolt stänger en del av sin fabriki Skellefteå och varslar 300 personer eller 10% av de anställda på orten. Detta som en del i sin så kallade strategiska utvärdering. Som tidigare känt lägger man även ner planerna på en fabrik i Kvarnsveden i Borlänge, samt tittar över finansiering och partners i Gdansk.
Media uppger att det handlar om varsel på 300 personer i Skellefteå, men Northvolt skriver i sitt pressmeddealnde:
“The cost-saving mechanisms necessary for Northvolt to meet its core objective of focussing on large-scale cell manufacturing will regrettably include some difficult decisions on the size of our workforce to match the needs of a reduced scale of operations. No final decisions have been made on the precise nature of any resizing. We remain in constructive discussions with the unions, and will ensure that every effort is made to minimize the need for redundancies.”
Siffran 300 kommer rimligtvis ifrån formellt inlämnat varsel, vilket inte är samma sak som antalet personer som i slutändan sägs upp.
Men man kan nog gissa att tillväxtsagan och boomen i Skellefteå är över och att det nu är dags för konsolidering. Till DN säger en fortskare att han inte är förvånad om Northvolt går i konkurs inom ett halvår. Bolaget har dragits med problem med att leverera de annars enorma beställningarna på litiumbatterier från biltillverkare som exempelvis VW, BMW och Volvo.
Det betyder i sig inte att Northvoltfabriken kommer gå under i Skellefteå. Någon annan aktör kan gå in och köpa fabriken från konkursboet, då marknaden existerar, men det har varit brister i ledning och industrikompetens hos ledningen enligt kunniga personer. Oavsett elbilhatarnas skadeglädje här så innebär inte Northvolts misslyckande att inte biltillverkarna fortsätter omställningen till elbilar.
105 kommentarer
Dagens svenska statistik:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/ovrigt/nationalrakenskaper-ovrigt/pong/statistiknyhet/nationalrakenskaper-ovrigt-bnp-indikator-manad-juli-2024/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/naringsverksamhet/amnesovergripande-statistik/produktionsvardeindex/pong/statistiknyhet/produktionsvardeindex-juli-2024/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/naringsverksamhet/industrins-leveranser-och-order/industrins-orderingang-och-omsattning/pong/statistiknyhet/industrins-orderingang-och-omsattning-juli-2024/
De kinesiska börserna har nu fallit 45% från toppen.
Europa förväntas öppna svagt nedåt.
Vad jag förstått är börsen i Kina inte en lika viktig temperaturmätare på ekonomin som den är i Västerlandet. Detta eftersom kinesiska bolag finansierar sig mer med på andra sätt. Vore intressant att höra mer om detta från en expert.
Ja, det stämmer bra att industri erfarenhet saknas. Förhoppningsvis tar ledningen till sig eller kommer en industriell köpare vid en eventuell konkurs.
Blir nog konkurs, vi får se hur det blir med Green Steel i Boden som har samma huvudman bakom, när krediter och andras pengar tar slut så är resan slut-om man inte lyckas få in pengar på försäljning via sina produkter-vilket iaf Northvolt haft problem med.
Jag har absolut inget emot elbilar. Bensin och dieselmotorern är förlegade. Men vi får se hur framtiden ser ut. Jag tror inte på litium som energilager i majoriteten av trafiken. Jag tror japanerna har rätt om vätgasen + bränslecellen faktiskt eller något nytt vi inte vet om än. Men ligger nog 25 år fram i tiden. Så litium har en plats i övergången och litiumbatterier kommer användas säkert i 100 år till. Är en relativt ny teknik och när Sony och deras Japanska team började utveckla litiumbatterier för kommersiella marknaden på 80 talet var tanken att det skulle driva framförallt teknik (inte trafik).
Däremot får jag starka stålverk80 och Algot koncern vibbar av Northvolt. Båda satsningar som på olika sätt stöddes av staten och som slutade i konkurs. Rolig läsning för den som har tid på jobbet och inte står i en illaluktande fabrikslokal och sliter.
Min analys med viss insyn i fabriken och regionen:
1. Sverige har inte erfarenhet av kemiindustri. Det är tungt bygga upp det
2. Ryktet säger att många “lokals” tycker att det är för tungt arbete så man måste “importera” i princip alla som ska göra nått mer än stämpla papper. De som har erfarenhet av industri sitter redan på välbetalda jobb. Norra Västerbotten och Norrbotten har inte haft nån arbetslöshet att tala om redan före Northvolt. Att komma från deltidsjobb butik och ställa sig i en fabrik där det dessutom “luktar starkt” och man inte får ha mobilen framme är en rejäl omställning (Det hade det varit för oss som postar här dagtid med
3. Det verkar ju byggts batterifabriker över hela världen…. Tung konkurrens samtidigt som elbilifieringen går segt och kostnadspressen är enorm….Kombinera det med ovan.
4. Man kommer inte skrota en fabrik som kostat 35 miljarder hittills att bygga. Nån kommer driva den. Se exemplet Nortland.
5. Som så många andra svenska startups har man erbjudit på tok för höga löner för ickeproducerande personal. Man har anställt hejvillt i Västerås, Sthlm och Skellefte. Med liknande funktioner på flera platser. För kostnadsmassan hade man behövt lägga ner huvudkontoret i Sthlm och flytta de funktionerna till Gurkstaden eller Guldstaden.
Valen av bilder till denna artikel är föredömlig. Dagspressen kan ta efter tycker jag.
Tack, det är bra med en utförlig egen bildbank.
Hur många man-år har du lagt på att katalogisera och indexera bildbanken på olika sökord?
Att gräva fram en bild från ett nattåg för 11 år sedan.är imponerande.
Obefintligt. Med GPS-info på bilderna kan man söka väldigt bra, och sedan finns det numera även fritextsökning på detekterad text i bilderna, både inbyggt i Apple Photos och via externa Photos Search. Den senare så bra att om jag söker på PostNord får jag upp ett foto jag tagit från Upper House i Göteborg, där det kör en PostNordbil på E6 … Det finns även AI-detektering av föremål i Apple Photos. Söker jag t ex på “wine” får jag upp både vinglas och vinflaskor. Även ansiktsigenkänning, givet att jag taggar upp vissa kändisar så kan jag frisöka på alla foton på dem.
Bilder jag väl laddat upp till bloggen följer en viss nomenklatur i namngivningen, som jag initialt fritextsöker efter om jag ska återanvända dem.
Geografiskt namnges de exempelvis land_plats_ men för svenska foton inleds de med kommun_. Vissa kategorier inleds med bilar_ eller svfm_ osv.
Så det första jag gör är fritextsöka på redan använda foton på bloggen.
Exempel på hur ett foto kan vara namngivet
stockholm_kungsholmen_lagenhet_bostad
Totalt har ajag 66 693 foton i min egen bildbank. Arbetet består främst i att jag tar foton på allt möjligt när jag är iväg, och jag har systematiskt gjort detta sedan ca 2012 just för att ha egna bilder till bloggen.
Känns som tiden när man kan gå “all in” på en industrietablering är förbi. Att “schtaan” satsat så hårt på expansion pga Northvolt har länge känts som ett risktagande.
Nåja, den som lever får se. Faller det väl ut trots allt så är det arbetstillfällen och pengar till kommunkassan. Men givet tidningsrubrikerna om företaget är det svårt att vara odelat positiv.
Mår illa av alla dessa bilder från hemska Orust.
Har du inga bilder från vackra Tjörn?
Det har jag.
Själv bodde min släkt i 700 år på Tjörn innan de flyttade till Orust och bodde där i 200 år. Finns väl ett stråk som bor kvar där fortfarande på släktgården, även om de flesta av oss spreds ut iom 1900-talets rörlighet.
The eternal battle between good and evil.
Ja, jag drabbas också av oerhörda orustkänslor…
Block.
Jag trodde boende på Sveriges baksida (den del av landet där solen går upp sist) mest bara mådde illa när de pratades om vår huvudstad.
Väntar på en ny bro direkt till Orust så man slipper köra över djävulskapet Tjörn , alltid någon eparaggare som håller upp biltrafiken där.
Det få nämner är att många bolag som går dåligt är köpta av riskkapital till höga värderingar. Hävstång på det och höga räntebetalningar är genrellt det son fäller dem.
Är verksamheten i sig sund är det bara PE bolag som bränner sig. Förhoppningsvis hade de inga pensionspengar att leka med.
Händer väl att riskkapital använder sunda verksamheter till att ta upp lån.
Grundproblemet är väl tillgångsinflationen och nu ska de höga värderingarna betalas med räntor som ökat radikalt.
Det är många investeringsprojekt som startats under lågränteåren som har lönsamhetsprojekt.
Omöjligt att veta om verksamheten är sund (justerat EBITA säger i princip ingenting).
Tuff bransch oavsett om du heter Ellos eller HM.
Nu har ju importen från lågprisländer sina utmaningar.
Men de bolag (Classe O, HM, Teknikmagasinet) som byggt sin affärsmodell på att köpa billigt skit och sälja med höga påslag har haft det tufft när privatpersoner kunnat köpa samma skit till samma pris direkt.
Jag tycker det är passande i artikel om krisande batterifabrik att illustrera med el-lös.
Block.
Förlåt förlåt jag hittar ut själv. 😉
Avgå!
Man kommer för ekonomi och Ukraina artiklarna och stannar för ordvitsarna.
Tittar jag på min lilla portfölj, hade den gärna fått vara el-lös. På 3,5 år är mina Svenska sol och vindare ner 63-90% sedan inköp
Köp toppen och sälj botten?
Från verkligheten, appropå riskkapitalbolag
betraktat litet på avstånd:
Entreprenör startar ett företag med en bra idé.
Företaget börjar växa men fixar inte organisk tillväxt
utan måste ta in riskkapital.
Företaget växer samtidigt som
Riskkapitalbolaget (naturligtvis) blir del av styrelsen.
Utvecklingen går bra och företagets ekonomi blir
allt bättre.
Riskkaptalbolaget vill nu ha den stora delen av kakan
och börjar “vinstoptimera” genom att styra utvecklingen
där “Äcklonomer” och inte ingenjörer blir de som styr.
Resurserna omfördelas mot, mergers, försäljning av
bolaget till större intressenter.
Bolagets grundares inflytande marginaliseras.
Företaget säljs till större aktör som flyttar utvecklingen till
sina egna anläggningar. Ingenjörerna där prioriterar
sin egen kultur och klarar inte av, alternativt förstår
inte den nisch man övertagit. Utvecklingen stannar av.
Konkurrenter hinner ikapp. “Äcklonomerna” förstår inte
tekniken.
När den negativa utvecklingens verkningar till slut
blir uppenbara och når företagsledningen
likt “skiten träffat fläkten” fattar företagsledningen
beslut om att återföra utvecklingsresursrer till där
de ursprungligen fanns.
Företagsstartaren och flertalet
i det ursprungliga teamet har dock för länge sedan lämnat
företaget.
Slutresultatet blir likt en döende stjärna som lever
sina sista år som en vit dvärg.
Förstår ärligt talat inte vad du pratar om.
Har du en affärsidé som inte håller så är det så oavsett hur mycket pengar som pumpas in i verksamheten.
Sen den här eviga polariseringen i Sverige mellan ingenjörer och ekonomer är bara tröttsam.
“Sen den här eviga polariseringen i Sverige mellan ingenjörer och ekonomer är bara tröttsam” – håller med, som både och har jag i många år nu utkämpat en tuff inre strid…
Misstänkte nästan att du var både och då du kan se båda sidorna.
Denna polarisering gäller inte bara Sverige. Om man läser diskussioner på amerikanska/internationella programmerarforum så klagas det rejält på ekonomer och MBA’s, och hur mycket bättre det var innan de kom in och började styra och ställa. Tex diskussioner om Boeing och deras skandaler de senaste åren.
Känner inte riktigt igen mig i det från min lilla värld som trader.
Upplever det som mer vanligt i US att företagsledare har utbildning på båda sidorna.
Sen att Boeing går dåligt är en story. Generellt går amerikanska bolag bättre än svenska då de har en högre kompetens.
Angående Boeing så verkar det anses att ekonomer ”tog över” efter att de gick ihop med McDonnell Douglas på 90-talet. På dessa forum klagas det dock också på hur Google styrs nu för tiden, och det får väl anses vara ingenjörsstyrt.
Du hör ju själv. Man kan ju inte skylla dagens problem på en affär som gjordes 1997.
Vi får se som de kan undvika strejk den 12-13 september.
Skulle snarare säga att i Sverige har det varit för lätt att notera skräp på börsen och sen dra in emission efter emission.
Har bekanta som sitter i bolag som haft 30+ emissioner.
När ska man låta pengar gå till mer livskraftiga bolag?
Generellt i Sverige har vi ju en god syn på ingenjörer och uppfinningar. Kanske tillochmed en lite för naiv syn.
Men den har ju tjänat oss gott genom tiderna med många bolag som skapats.
Man kan gnälla hur mycket som helst om kapital som försvinner ur landet osv. Men vi är 10,5 miljoner innevånare. Vi har inte resurser att driva alla värderingar på egen hand. Ibland är det bättre att ta pengarna som flödar in i det mogna framgångsrika bolaget och satsa på nästa.
Jag har relativt god insyn i flertalet bolag och skulle säga att det fungerar rätt bra mellan ekonomer och ingenjörer. Däremot är det många som vill elda på den debatten som är okunniga.
Ingenjörskonsten är bra.
Kostnadskontroll och ekonomer är även de bra. Det är sunt att ha koll på RR/BR/KF
Och ännu bättre är det när man bygger bolag där alla delar pratar med varandra.
Ingenjörer skall verkligen inte styra företag.
Det säger jag som ingenjör.
Men folk som kan marknad och företagsledning mm med ingenjörsbakgrund är en annan sak.
Ekonomer, bönräknare är bara ingenjörer med näsan i Excel hela tiden och sämre mattekunskaper.
Det är därför många parförhållanden mellan ekonomer och ingenjörer blir bra. Lika barn leka bäst, men kanske inte exakt lika för att undvika total nernördning.
Har inte använt Excel sen 90-talet så nidbilden att ekonomer älskar excel känner jag inte riktigt igen.
Tvärtom är Excel ett verktyg som ingenjörer älskar.
Och PowerPoint är verktyget för de som inte kan nått alls 😀
Ajabaja, som f.d. managementkonsult på fina firman kan jag meddela att både Excel och Powerpoint är helt nödvändiga och det finns inget man inte kan förklara med dom två verktygen!!!
Sen att inget av det går att genomföra i verkligheten är en helt annan sak… 😉
Som ingenjör vill jag protestera, jag gör mina presentationer i Latex om jag får välja – vilket jag naturligtvist alltför sällan får :'(
Konsekvent resultat varje gång, behöver inte oroa mig för att slinta med musen och sabbar halva presentationen, kan lita på att templaten gör sitt och jag kan i lugn och ro “förrendera” presentationerna.
PowerPoint vs Latex är lite grann som Notepad vs Word. Men enda verktyget värt sitt salt från Office är Excel.
“Som ingenjör vill jag protestera, jag gör mina presentationer i Latex om jag får välja – vilket jag naturligtvist alltför sällan får…”
Jag får erkänna att efter den inledningen så hade jag svårt att läsa resten då jag inte fick bort tårarna ur ögonen…
Jag som också är ingenjör, håller med.
Ingenjörer ska inte driva (stora) företag. Vi är generellt alltför insnöade på detaljer och har svårt med “good enough” lösningar och en massa annat sånt som hindrar oss från att ta de affärsmässiga bra besluten
Dock måste ingenjörstunga företag ha en tät kontakt mellan företagsledning och ingenjörerna, för att annars blir det plötsligt ett ekonom-drivet ingenjörsföretag, och det är väl nästan ännu värre.
MBAs bör inte heller styra företag, alltför ofta skär de bort nödvändiga produktlinjer och produktförbättringar med “Det där kostar för mycket” eller “Det där ger inte tillräckligt mycket värde”.
Ett skräckexempel var beslutet att köpa in “stål” med materialegenskaper som närmast liknar aluminium då det såldes för halva priset av vanligt stål. Det gick så pass långt att man byggde en första produkt och insåg att materialet var för mjukt för att det nuvarande “skelettet” på produkten skulle hålla ihop. Efter mycket springande på R&D kom den reviderade produkten ut, som klämde sig förbi hållfasthettesterna med en hårsmån.
Företaget gick i konken tio år senare. Undrar varför…
I praktiken har ju svenska industribolag ofta blivit kritiserade för att ha duktiga ingenjörer men dåliga säljare.
Ett företag utan CFO och ekonomer skulle nog vara ganska kaotiskt och ineffektivt, för att inte nämna bristande internkontroll. Däremot tror jag oftanatt renodlade riskkapitalbolag är kortsiktiga och stressar bolagen, men samtidigt är det ibland exakt det som behövs (omtag). Kanske hade varit bättre för ex Saab personbilar.
Storyn ovan handlar ju om hur ekonomer underpresterar tills att all konkurrenskraft har försvunnit.
Det finns säkert mängder med exempel på hur ingenjörer underpresterar men det är svårare att sätta fingret på. I ingenjörsarbetet ingår bl a momentet testning vilket ska förhindra att felaktiga hypoteser får verkan.
Sedan är organisation ett eget problem men det är fullt möjligt för de med ekonombakgrund att prestera.
Nu fattar jag ingenting.
Hur kan du skylla dåliga säljare på ekonomer?
Utan att säga för mycket så hade Northvolt behövt fler ingenjörer, inte färre. Det är svårt att bygga upp en verksamhet från scratch.
@Darzyl,
Vilket bolag handlar din anekdot om?
På tal om Northvolt så är nog inte skadeglädje det vi ska känna, det här kan bli kladdigt på riktigt och då inte bara för de anställda på Northvolt utan det är stora investeringar gjorda av det offentliga också som i vart fall inte jag har 100% koll på hur det skulle drabba t.ex. Skellefteå kommun om NV får klappa ihop.
Kommuner klarar sig alltid. Finns mycket idioter som försöker köra sin kommun i botten men lyckas aldrig.
Vad jag känner till finns det ingen plan för break even så detta kan sluta precis hur som helst.
Ursäkta om jag låter neg idag med mitt snack om hopplös bransch men det gäller även batterier.
Nilar lovade guld och gröna skogar och det kan bli samma story med Northvolt.
Skellefte klarar sig nog de har olj…. vattenkraft.
Men det är nog få “skadeglada” som förstår hur mycket pengar i NV som kommer från pensioner och statliga stöd.
Även en sak att tvivla på projekts bärighet. Men “industrialiseringsvågen” i norr kommer vara en enorm boost för hela Sverige om den lyckas. Så att gå omkring att hoppas på nederlag är att skjuta sig själv och sina barns framtid i foten.
(kalla det för industrialisering är i sig lite lustig då det här har varit landets kvarvarande del med flertalet livskraftiga tunga industrier. Man har inte haft ett rostbälte likt bergslagen eller västernorrland)
Jag har svårt att tro att Skellefteå inte kommer klara sig hyggligt.
Fabriken är ju redan byggt, så den kommer ju såklart inte rivas.
Northvolt kan gå i putten, de planerade satsningarna och precis påbörjade kan gå i putten, men en redan byggd fabrik kommer alltid till sist hitta den prislappen som gäller för att någon annan ska ta över och driva vidare.
The Ecconomist körde en story om det där i förra eller förrförra numret. Kina verkar ha extrem överkapacitet och det förutspåddes en hård utslagning/sammanslagning i branschen. Om det stämmer står väl Northvolt inför en ännu tuffare konkurrens med jätte-jättar.
Men det känns orimligt att Northvolt inte skall kunna konkurrera med geografi på den Europeiska marknaden (om de inte har en dold nackdel i form av dyrare transport av insatsvaror).
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/nyheter/2023/grona-kreditgarantier-for-lan-till-northvolt/
Minst 15 miljarder skattekronor har ägarna kommit undan med. Kreditgaranti innebär att staten tar smällen.
Men det är väl affärsidén, hitta något som är inne som batterier, vindkraft eller eko-datahallar. Locka desperata politiker i glesbygd som greppar efter varje halmstrå, få ut riskkapitalet genom att se till att äga alla underentreprenörer i etableringsfasen -> profit.
VW vill nog inte att Northvolt ska gå i KK så en killgissning är att dom går in mer aktivt och styr processerna. Sen funderar jag på vilka som har intressen i att Northvolt ska gå i KK? Tänker spontant på Kina..
De som medverkar till att sprida ett narrativ att det är bra om svenska företag går under och att man ska skratta är nog just Kina och Ryssland.
Nu var det extremt mycket fria fantasier.
Kina har sina egna problem och som jag redan nämnt är deras börs ner 45% sen ATH.
Att Northvolt har bekymmer beror på Northvolt.
Där är vi eniga. Men det finns likväl narrativ som sprids där man uppmuntras skratta åt bolags olycka.
Generellt (top of mind) så har batteritillverkningen flera utmaningar. Det största av dem är att efterfrågan är 80% lägre än man hade räknat med då det inte byggs elbilar i den takt man trodde.
Sen har många köpt på sig råvaror till skyhöga priser och långa kontrakt då man jagade gruvor under uppgångsåren.
Northvolts problem verkar vara tre.
Överetablering där man skulle dra igång flera fabriker över hela världen utan att ha kunskap från en existerande.
Leveransproblem då man hade kontrakt på stora volymer men inte kunnat leverera mer än provserier ännu (Man skule varit igång med full leverans under Q1 i år)
Och till sist så verkar det som om man skulle försöka bygga en stor del av produktionskedjan själva. Allt från produktion av katoder till slutmontering av batteripack. Medans många konkurrenter (vad jag ser) har underleverantörskedjor
I Kina borde det väl vara nationalsport numera att försöka hitta och uppmuntra människor som vill flytta in i alla tomma lägenheter som byggs och nu bara står där dom står..?
VW är själva ett av världens mest skuldtyngda företag. 200 miljarder Euro är senaste siffran jag hittat. Sveriges statsskuld är typ hälften.
“Man har alltså inte problem med sin lönsamhet, utan med skulder.”
Låter som taget ur lyxfällan. Programmet där de flesta faktiskt har en fungerande privatekonomi; detta oavsett hur mkt pizza, energidrycker, läsk, snus och cigg som konsumeras. Det som gör att deras ekonomi havererat är ett eller flera dyra sms-lån. Ok, detta gäller förstås inte alla, men förvånansvärt ofta är det så.
Märkligt att det inte var fler av de klassiska postorderföretagen som blev stora på nätet. De hade ju egentligen allt på plats redan. Det var väl “bara” att skicka ut katalogen på nätet.
När man köper skit från kina utan koll på leverantörskedjor är det tufft konkurera när privatpersonerna kan köpa skiten direkt eller från amazon
Tror nog även det var dumheter bland ledningen där man helt enkelt trodde att internet var en fluga.
Ett klassexempel på vad gamla gubbar kan ställa till med är ju Formel Ett. Bernie Ecclestone är en affärsman av rang men han tyckte att “det ärbara unga människor på nätet och de köper inte Rolex”. Under hans tid var halva F1 cirkusen förlustbringande
Sen köptes rättigheterna av amerikaner som fokuserade på de. Och vipps är även det mest värdelösa stallet (Hej Renault) värda minst 11 miljarder….
El-lös tänkte nog likt Sears att tanter gillar sina glossies….
Ellos har mycket svenskproducerat. Vet jag som köpt möbler och gardiner därifrån.
Svårigheten är väl snarare att konkurrera med svenska produkter mot billig skit från Kina.
Ja visst är det märkligt att Eniro inte är en mest använda söktjänsten. Det var ju “bara” att skicka ut gula sidorna och telefonkatalogen på nätet.
Företag som Ellos eller Hobbex hade väl alla produkter de sålde i egna lager, så att gå från att sälja ett relativt sett mindre antal produkter på det sättet till att sälja ett mångdubbelt antal på Internet kanske var ett större steg än att konstruera en fungerande hemsida.
Men man tycker ju att det borde ha funnits ett värde i t.ex. varumärket Hobbex, som något annat företag kunde ha köpt rätten till att använda för näthandel.
Man ska inte underskatta vinstmarginalerna som fanns att hämta i att köpa containers med skit från Kina och sen sälja vidare dyrt.
Ah, Hobbex. Minns min barndom när man satt och bläddrade i katalogen och drömde sig bort…
Japp. Varumärket fanns, logistiken fanns, containerskiten fanns, fraktpriserna var desamma och en trogen kundkrets fanns. Så, lite märkligt trots allt.
Men i det fallet var det säkert en blandning av konkurrens från jättar som sålde med förlust + mindre firmor som var ännu mer specialiserade och kunde mer. Vill någon ha tag i en kastkniv kanske det är svårt att konkurrera med AchtungWurfmesser.com (whatewer).
Problemet som uppstått med de “gamla” postorderbolagen är att de satt fast i gamla processer och rutiner tillsammans med sina kunder. Viljan och kunskapen för att anpassa sig efter en ny verklighet var klart begränsad och därför hamnade de på efterkälken. Man ville göra som man alltid gjort. Ellos är långt från ensamma.
De bolagen som konkurrerat ut bland annat Ellos är de som inte haft det oket utan utgått från modern logistik och automatisering från början. Erfarenheten var alltså inte en fördel utan en belastning. Postorder domineras inte längre av rester från Teko-industrin i Borås utan av logistikcenter i Skåne och Halland utmed E6.
Drop shipping borde rimligen vara klart billigare än att ha egna lager.
Troligtvis var den ursprungliga kundstocken sena på nätshopping, vilket skapade en förevändning mot förändringar (“endast 5% av våra kunder vill shoppa på nätet”). Efter ett par år med negativ tillväxt är det över.
De hade behövt ställa om allting samtidigt som “endast 5% av kunder blabla” upprepas hela tiden. De som låter sig bli överkörda förvandlas till små sabotörer med revansch-fantasier “ni skulle lyssnat på mig”. Man behöver nog byta ut 50-100% av ledning och befattningar men det är tyvärr dessa människor som är satta att besluta om förändringar. Alltid samma story …
Jag har lärt mig en del om automotiv genom åren, såväl lätta som tunga fordon,och min tro är att “elektrifieringen” inte alls kommer att gå så fort som många fortfarande tycks tro.
Men den som lever får se ..
Tror tvärtom mot dig.
Det kommer gå snabbare än man tror. Kolla bara hur det ser ut i Kina.
Främsta anledningen att det går trögt i väst är att man fokuserat på dyra bilar. Och nu har få råd köpa en bil för 500.000 plus
Å andra sidan så vet du ju om du har koll att rena fossilbilar säljer ännu sämre än batteri. Och har samma kostnadsinflation om du inte ska köpa en Dacia.
Elbilar och AI.
På kort sikt kommer det vara mindre påverkan än man tror.
På långt sikt kommer det vara en väsentligt större effekt än man tror
För en gångs skull håller jag inte med Perra. Det går fort nu i Kina.
Till och med Ryssland har en liten men ökande andel elbilar. Försäljningen leds av Volvos moderbolag Geely trots att man inte officiellt finns i landet. Ryssland är landet som man annars hade väntat sig skulle sky elbilar som pesten.
Det visar att elbilarna inte går att stoppa.
Till 2040 är förbränningsmotorn en nischprodukt.
Precis, mer än 50% av nybilsförsäljningen i Kina är numera elbilar, och andelen ökar. Då snackar vi alltså världens största bilmarknad, och vill man kunna sälja bilar i Kina gör man bäst i att kunna erbjuda attraktiva elbilar. Och eftersom elbilsförsäljningen ökar så kraftigt i Kina så har vi antagligen precis passerat peak-oil-demand globalt sett. Vore intressant om Lars kunde återkomma till det området när han får tid över 🙂
BYD världens tredje största bilföretag i Aug….
De har en produktionsmix som gör att de får pengar från sista fossilskräpet som de investerar i elbilarna.
Sen har de såklart fördelen att de har egen batteritillverkning med vad som verkar vara väldigt goda marginaler.
De behöver inte heller tänka på miljölagstiftning och sociala förhållanden för arbetare så då blir det billigt för stunden men prislappen kommer senare i någon form.
Det går inte klumpa ihop lätta och tunga fordon dock. Personbilar går inte att stoppa (och varför skulle man det), det finns så många fördelar med att elektrifiera dessa att jag tror det kommer gå rätt snabbt, när väl batterier kommer ned i pris (vilket de väl gör as we speak).
Hur den tunga fordons-flottan skall elektrifieras i den takt som utpekats ställer jag mig dock skeptisk till, då användningen av dessa är så fundamentalt annorlunda än personbilar (som ju mest står still och därmed kan laddas). Jag tycker en jämförelse med hausen kring självkörande bilar är relevant, minns för ~10 år sedan att “alla” var säkra på att +10 år framåt, dvs nu, skulle bilparken fundamentalt ha ändrats. Det som har hänt på de 10 åren är, något hård-draget, ingenting (med det sagt kan framtiden säkert se helt annorlunda ut, men spaningen är att det tar längre tid, mkt längre tid, än vad de allra flesta trodde). Jag gissar att något liknande kommer inträffa på tunga sidan, men jag hoppas jag har fel.
Elektrifieringen av både lätta och tunga lastbilar är i full gång, men nog stämmer det att de ligger efter personbilarna för tillfället.
Lätta lastbilar används oftast för frakt inom en 20 mils radie. Därmed behöver de inte mer än 200 km räckvidd, och de flesta modeller idag har betydligt mer än så. Ofta används dock skåpbilar idag för samma syfte, och där har vi ju ex. VW ID.Buzz som jag sett många firmabilar åka förbi med på sistone. De flesta biltillverkare erbjuder elektrifierade transportfordon, här är ett typexempel för Mercedes-Benz:
https://www.mercedes-benz.se/vans/technology/e-mobility.html
Tunga lastbilar är där det kommer hända väldigt mycket väldigt snabbt så fort serieproduktion på modellerna drar igång. Volvo har annonserat en semi med 600 km räckvidd som skall komma ut nästa år:
https://www.volvotrucks.se/sv-se/news/press-releases/2024/sep/breakthrough-volvo-to-launch-electric-truck-with-600-km-range.html
Än kostar dessa förmodligen lite för mycket för att åkerier skall våga gå all in på elektriskt. Det ingen nämner är att eldrivna lastbilar har mindre underhåll och är billigare att åka. Redan nu är de konkurrenskraftiga sett till TCO, men om fem år kommer de vara en no-brainer.
Varför tror jag lastbilarna kommer gå snabbt dock? Jo, för de flesta åkerier byter runt 10% av sin flotta till nya lastbilar varje år. Om bara en eller två av dessa är elektriska, och åkerierna inser ganska snabbt hur mycket pengar eldrift sparar, så kommer det bli fler och fler år efter år. Pengarna som sparas på service och drivmedel kommer investeras i fler eldrivna lastbilar. Så att åkerier är 100% elektriska till 2035 är inte omöjligt, speciellt inte då mackar kommer läggas ner och rutter anpassas framöver.
Det enda tråkiga är att allt eftersom tunga fordon elektrifieras, så kommer färre behöva tillverkas, då livslängden är bättre och därmed går även replacement rate ner. 🙂
@Wertigon,
“Lätta lastbilar används oftast för frakt inom en 20 mils radie. Därmed behöver de inte mer än 200 km räckvidd”
Njae, de behöver väl åka hem igen efter att ha levererat något? 😉
Ja lätta lastbilar funkar säkert fint och är ju en enklare ekvation. Men jag har lite svårt att se hur de tunga sidan (med all den last de har och variation av densamma) skall kunna lösas inom en snar framtid. Var skall de ladda och när, finns infrastruktur redo etc? Men jag är inte lika insatt idag som för några år sedan så jag har säkert missat en del utvecklingssteg, men det är hur som helst bedtyligt mer komplex än på personbils-sidan.
Tunga lastbilar är faktiskt en ganska enkel ekvation, eftersom förare inte får åka hur mycket som helst på vilka tider som helst.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/regler-om-kor–och-vilotider/
Där kan man bland annat läsa om att förare i Europa har regler. 45 minuters rast är obligatorisk efter 270 minuter (4.5h), och att endast två skift får köras på detta sätt.
Vidare får fordonet max framföras i 80 km/h om det har släp, 90 km/h om den inte har det. På 4.5 timmar hinner du åka max 405 km i dessa hastigheter, innan föraren måste ta paus – och max 810 km på en dag.
Detta betyder ju då, att en tung lastbil med 1000 km räckvidd kan gå en hel dag och ladda under natten, och 500 km kan åka, ladda 30 min och sedan åka resten av sträckan. Med 600 km räckvidd räcker det att stanna till efter halva sträckan och “toppa upp” så du har resterande sträcka + 10% batteri kvar eller så.
Laddning sker rimligtvist på motellet, alternativt en depå. Dessa kan byggas var 20:e mil ungefär.
Skröna från Hallberg Rassy
DET ÄR SKILLNAD PÅ ELLÖS OCH ELLOS
”Hallberg-Rassy ligger i lilla samhället Ellös på ön Orust på svenska västkusten, 75 km norr om Göteborg. Ellös skall dock inte förväxlas med svenska postorderfirman Ellos. Tyvärr sker ändå en förväxling ibland. Det har hänt att utländska kunder, från länder där Å, Ä och Ö inte existerar, har givit taxichaufförer order om att bli körda till “Ellos”.
Förväntansfulla har de tvingats konstatera att man hos Ellos visserligen kunnat handla kläder ganska billigt, men några vackra båtar, och än mindre något hav eller skärgård, har inte funnits så långt ögat kunnat nå. Ellos postorder ligger i Borås, 80 km öster om Göteborg, inåt landet. Det har blivit en nätt omväg på ca 150 km i Taxi. Undvik det.”
Ryktet säger att Göteborgstaxi varje år offrar ett massagebilstolsöverdrag av trä till taxigudarna för att man skapade å, ä och ö…
och BMW vinstvarnar, går bra i Tyskland nu…
Det är väldigt lätt att klaga och gnälla på andra, men verkligen inte så lätt att faktiskt bygga upp någonting själv. Igår väldigt många negativa kommentarer om Volvo Cars, ett av Sveriges absolut viktigaste företag. Och sen om Northvolt, igen väldigt viktigt för Sverige’s framtid.
Ta en titt på Tesla’s net income: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/net-income
Tesla grundades 2003, och började gå med vinst först 2020 — det är naturligt att det tar många år att gå med vinst.
Hoppas verkligen att Volvo Cars, Northvolt, och andra företag med stor verksamhet i Sverige kommer att gå bra — vi behöver det, om vi har tänkt fortsätta vara ett tekniskt avancerat, rikt land.
Volvo Car har ju bara byggt personbilar i ganska exakt hundra år, så man förstår ju att de har lite inkörningsproblem nu i början.
Man kan inte hylla sådant som är dåligt av lokalpatriotiska skäl. Inte ens politikerdopade fantasier som Northvolt och Hybrit. Det är PowerPoint-produkter som kommer att haverera, det är ingen tvekan om det. Och det kommer kosta skattepengar i mängder.
Innovation drivs inte av politiker och skattepengar. Det bara förstör för de verkliga entreprenörerna och innovatörerna.
Vi är i Sverige. Det är mycket intressantare för oss att skriva om svenska företag. Ska man skriva om företag med problem i andra länder finns det ju tiotusentals att välja mellan. Jag brukar konsekvent såga Tesla som företag vad jag vet, men jag är nöjd med produkten. Man ska dock inte blanda ihop produkt och företag, särskilt inte när det handlar om aktieinvesteringar.
Och vice versa. Volvo Car kan faktiskt rent av vara en bra investering på sikt, de kan iaf inte bli mycket sämre, så uppsida kan finnas om pengarna inte tar slut, men de går väl med vinst så det är nog låg risk.
Och nej, jag kommer aldrig fjäska för några svenska företag. Gratis är det inte, var ett tag sedan jag såg Volvo Car annonsera här på bloggen …
Volvo Car står för 44% av mina orealiserade förluster så den får gärna vända uppåt (Intresseklubben antecknar febrilt).
När det gäller vinst osv så är det så ini h@££ svårt att bedöma bolag där huvudägaren är en koncern. Som lekman kan man inte skapa sig en bild av hur mycket/lite det trixas med bokföringsmässiga överföringar. Vilka koncern-faktureringar är rimliga? Smygs vinsten ur volvoC eller stöttas VolvoC rentav av koncernen?
Det jag är emot är att det är många, inte bara här utan generellt, som är så snabba på att såga, utan att tänka på lite längre sikt. T.ex. så tog det 17 år för Tesla att visa (netto-) vinst. Och kanske hade Tesla gått i KK om de inte hade fått hjälp med att ta över GM/Toyota-fabriken, få bidrag, statliga lån, etc. Ganska bra investering, med tanke på att de nu har nettovinst på USD12.4 miljarder/år. Intressant att USA, som brukar beskyllas för kvartalsekonomi, har klarat av att skapa företag som Tesla och Amazon som tog många år innan de blev lönsamma.
Northvolt startade 2009 – det är verkligen inte lätt att starta en helt ny verksamhet, eller för Sveriges del en helt ny industri. Ja det är hög risk, men om de lyckas så kommer de vara kanske den största helt Europeiska tillverkaren i en strategiskt viktigt och snabbt växande industri. Personligen så hoppas jag att de lyckas, skulle vara helt fantastiskt.
Samma med Volvo — ja de har byggt bilar i ett sekel, men vad gäller seriösa elbilar så är det ju bara något år. Har kört 226000 km med min Tesla sedan 2018 och är väldigt nöjd, har dessutom livstid gratis laddning så lär nog hålla liv i den en stund till. Men när jag köper ny bil om något så skulle jag absolut kunna tänka mig EX90, t.ex. tvåvägsladdning med 11 kW är väldigt intressant.
Tycker det är bra att de verkligen försöker, det ger hopp om att Sverige kommer att vara med också i framtiden. Jämför t.ex. med Japan, som verkar tro att elbilar är en övergående fluga, och ligger långt efter — hur kommer Japans ekonomi gå när deras för dem så viktiga bil export stannar upp?
En el-Volvo skulle jag inte köpa i dagens läge eller ens om flera år. Speciellt inte en EX90 med tanke på hur uselt det har gått att få fram den bilen.
PPP: Vad är det som gör att du inte kan tänka dig att köpa en el-Volvo ens om flera år?
Det som berättas i den här artikeln:
https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla-med-ex90-vi-varnade-dem/
Liite off-topic, men ändå relevant i ekonomitråden?
Via Omni:
Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen fälls i hovrätten. Hon döms till fängelse i ett år och tre månader för grovt svindleri.
Hovrätten anser att Bonnesen lämnat vilseledande uppgifter i kontakt med medier.
Tar det i morgon.
Hoppla, nu kan jag inte påstå att jag är insatt i fallet i detalj men jag trodde att hon skulle frias…
Det var som faaan. Undrar om det blir villkorligt eller Kolmården (om det fortfarande är ett slipsfängelse)?
Northvolt.. skattepengar som “satsas” i företagande, vad kan gå fel? Och sedan säger regeringen nu att man har minsann inte riskerat någonting.. nej visst.. men pensionsfonderna har gjort det, och alla andra otaliga skepnader som offentliga medel uppträder i. Det är så otroligt falskt och missvisande.
Enligt Dagens Industri har 88 miljarder av offentliga medel, allt som allt, från olika håll och kanter “satsats” i Northvolt.