Transportstyrelsen har fått feeling och vill lämna ut upgifter för alla registreringsskyltar för bilar, och dess ägare till ett rysskopplat bolag. Man har säkerställt att inga känsliga uppgifter kan hamna i Ryssland genom att “avgränsat med avtalsskrivning”. Att Ryssland bombar barnsjukhus och förlossningskliniker i Ukraina i strid mot folkrätten och Genevékonventionen är inget Transportstyrelsen verkar bry sig om.
Transportstyrelsen kräver till och med i domstol att man ska få lämna ut uppgifterna till det rysskopplade bolaget, men tänker att avtal ska skydda. DN skriver:
“De riskerna har vi avgränsat bort med en avtalsskrivning, men vi har inte skrivit det explicit för Ryssland. Uppgifter om svenska medborgare ska inte användas otillbörligt av någon annan makt.”
På frågan om hur man kan kontrollera det svarar Transportstyrelsen:
“Det har anbudsgivarna fått garantera, att de uppfyller kraven som vi har ställt.”
Under tiden bombar Ryssland i strid mot Genevékonventionen och folkrätten sjukhus, barnsjukhus med cancersjuka barn och förlossningskliniker i Ukraina och en lång rad andra brott mot de internationella avtal Ryssland skrivit på. I själva verket finns det fler avtal Ryssland skrivit på som man brutit mot än som man respekterar.
Vad kan det då vara för känsliga uppgifter som läcker med nummerplåtar till bilar? Dels ska plåtarna skickas ut till bilägarna, och det blir alltså en koppling mellan registreringsnummer, bilmodell mm och en specifik ägare. Som i sin tur kan ha skyddad identitet och inte finnas med i några publika register (som man kan köpa lagligt om man lovar att inte sprida dem hur som helst …). Bortsett från personer med hotbild, så kan det handla om personal i svensk underrättelsetjänst. En enkel körning mot det offentliga adressregistret och den databasen kommer identifiera vilka som inte finns i bägge och alltså har skyddade personuppgifter. Handlar det om annars okända personer, och de t ex råkar bo på platser som Karlsborg kan man förstås dra en hel del slutsatser.
Detta är bara ett av många hypotetiska exempel.
Det fundamentala är att Transportstyrelsen inte verkar lärt sig något av den sk Transportstyrelseskandalen där man planerade att lämna ut alla kvalificerade skyddsidentiteter på polisens, Säpos och Musts infiltratörer och hemliga agenter mfl skyddsvärda personer till Serbien, med sina täta kopplingar till Ryssland.
Den gången tvingades Säpo och Must mfl myndigheter utgå från att alla agenter med skyddsidentiteter var avslöjade, vilket förmodligen kan kostat många års underrättelsearbete.
Och sedan dess har vi fått ett fullskaligt invasionskrig nästgårds i Europa med Ryssland som aggressor och som bryter mot i princip alla avtal, konventioner, lagar och formella och informella rättigheter som mänskliga rättigheter.
Nu ska vi inte vara förvånade. Tidölagets regering vill via Chat Control 2.0 och andra EU-maskerade åtgärder avlyssna alla datorer, surfplattor och mobiltelefoner och intygar att inga privata uppgifter ska komma på vift, för det är förbjudet. Att man då har en myndighet som tror att främmande makt eller kriminella bryr sig om saker som förbud och avtal blir förstås inte förvånande.
Myndigheter ska ha så lite uppgifter om oss som möjligt, och sprida dem till så få som möjligt. Allt som finns i en databas kan och kommer förr eller senare missbrukas och/eller läcka.
Som vanligt raderar bloggen alla mail efter läsning inklusive från skräpkorgen och alla mail, och mailen går via klientsidekrypterade Proton Mail, och går således inte att läsa oavsett för utomstående när de är hos mig.
Bra grävt av DN:s Maria Georgieva.
103 kommentarer
Ännu ett Transportstyrelse-gate. Ingen har rimligen glömt när myndigheten outsourcade IT-driften av sina register till Serbien. GD fick då sparken, Löfvens statssekreterare fick “andra arbetsuppgifter” och ett par inkompetenta statsråd fick ta time out.
Vad händer nu?
Förmodligen kommer en pressansvarig (någon faktiskt ansvarig finns inte) understryka att man ska “se över sina rutiner”, vilket alltså betyder att man sopar problemet under mattan.
Ha-ha…Ja en Tjf kommunikatör – alla ansvariga på semester å de får inte störas pga risk för utbrändhet…
Jo, Ygeman har orubbat förtroende.
(IOFS var väl han inte inblandad den här gången.)
Jo, han visste om det hela men lyckades inte boka ett avlyssningssäkert rum så han kunde inte informera statsministern, som jag minns det.
Det var Ygeman och gänget som tillsatte nuvarande GD.
Man kan väl inte tänka sig att någon ryss skulle “göra avsteg i från avtalet”eller var det lagen?
Någon behöver få en rejäl örfil.
Vakna för fan.
AVGÅ ALLA!!
Man bli mörkrädd alltså så otroligt verklighetsfrånvända byråkrater vi har i Sverige. Alla högre svenska tjänstemän borde skickas på utbildningsresa till Ukraina för att se verkligheten.
Vad har tjänstemännen med detta att göra. Brukar du göra tvärtom vad din chef säger till dig, eller reglerna inom sitt yrke? Då är det nog du som ska gå i svensk företagsutbildning.
Ett Nürnberg-försvar är inte moralist godtagbart (och ofta inte heller juridiskt godtagbart). En tjänsteman som upptäcker oegentligheter ska påtala det.
Detta är ju fullständigt absurt! Hur naiva får myndigheter vara i det här landet? Stoppa detta omedelbart och sparka GD med flera samt skriv om lagen om upphandling så detta inte kan hända igen. Det finns säkert fler naiva kommuner och andra statliga verk som tror sig kunna spara på att skita i vem man anlitar. Normalt ska man ju kunna uppvisa att man inte begått skattebrott eller är kriminell vid upphandlingar men här bryr man sig tydligen inte om att tom ledaren för russki är efterlyst för krigsbrott!!!
Vill slå ett slag för vår eminente NAVY, som i dagens UA-tråd lade in följande:
Navy
2024-07-30 13:26 – 13:26
Klurade på att de ansåg att det inte gick upphäva upphandlingen av rysska skyltpressar. Lagen om offentlig upphandling säger ju:
4 § Även om en upphandling eller en projekttävling inte är undantagen enligt 3 §, ska denna lag inte gälla för upphandlingen eller projekttävlingen, om
1. skyddet av Sveriges väsentliga säkerhetsintressen inte kan säkerställas om upphandlingen eller projekttävlingen genomförs enligt denna lag, eller
2. en tillämpning av denna lag skulle kräva att en upphandlande myndighet tillhandahåller information vars avslöjande strider mot Sveriges väsentliga säkerhetsintressen.
Så nog fan borde det vara stöd nog att välja bort ett förtag som man anser hotar svenska säkerhetsintressen?
Det blir väl inget säkerhetshot om de bara pressar plåtarna.
Låt Transportstyrelsen sedan ta hand om adressering och frankeringen av försändelserna.
Det kanske inte är så intressant om man inte får tillgång till databasen 😀
Men då måste man först begå den svenska versionen av seppuku och erkänna att man varit naiv.
Det är väl det som MUPPARNA på Transportstyrelsen INTE har begripit att:
1)skyddet av Sveriges väsentliga säkerhetsintressen inte kan säkerställas.
2) en upphandlande myndighet tillhandahåller information vars avslöjande strider mot Sveriges väsentliga säkerhetsintressen.
Naiviteten. Jag tycker vi ska ha en seriös debatt i Sverige om att bara för att man själv inte kan tänka sig att göra vissa saker så finns det andra med långt dunklare syften som gör det.
Det är ett gigantiskt problem är att i all offentlig driven verksamhet är det hart när omöjligt att hitta som någon nämnde någon med faktiskt ansvar.
Huvet på spiken.
Tänk om du riskerade fängelse för spioneri när du tar idiotiska beslut på jobbet. Vad mycket färre idiotiska beslut du skulle ta…
Kommunchefen har det yttersta ansvaret. Väldigt enkelt.
Precis som VD har det yttersta ansvaret i ett företag.
Kommunchefen?
Den högste tjänstemannen i en svensk kommun har ofta titeln kommunchef eller kommundirektör.
Det är dock inte så enkelt att det är VD för ett bolag, eller en kommunchef i en kommun, som har det högsta ansvaret. VD och kommundirektörer är underställda respektive styrelse.
Det intressanta är vilka medier som följer nyheten. SvT gör det inte. Talande eller?
Vi har en minister för dessa frågor, och jag hoppas Dn letar fram honom.
Det här är hur allvarligt som helst. Vid den förra skandalen krävde Säpo ett omedelbart stopp av outsourcingen. Inget hände. Situationen är så mycket allvarligare nu, eftersom vi är i krig med Ryssland.
Så att TS vill driva detta i domstol är rätt intressant. Man behöver knappast en jur.kand för att inse att fordonsregistret innehåller känsliga uppgifter.
Sen är det ö.h.t intressant att en “plåtstansare” behöver tillgång till hela registret. Men, antar som LW att man lejt ut hela processen, inklusive utskickandet av plåtar, till anbudstagaren.
Också intressant att ryssbolaget säger sig kunna göra detta 40% billigare än näst billigaste bud. Med en svensk underleverantör….
Hoppsan, skulle varit under Mustang Sally ovan… Men ni fattar väl sammanhanget ändå 🙂
Man slutar aldrig att förvånas.
Sverige i ett nötskal 😵💫
Jag förstår inte alla hårda ord i tråden och inlägget. Trafikverkets kommunikatör alt. sommarvikarie för ordinarie kommunikatör säger ju att man säkrat upp detta i avtal ju. Jag är helt säker på att det är 100% tillräckligt för att inte främmande makt skulle våga göra något annat än att till sista bokstav följa avtalet och gör dom inte det så är jag säker på att något statsråd, kanske till och med någon i EU kommer lägga ut en mycket skarp tweet att det inte är OK att inte följa avtal.
Jag kan därmed inte annat än intellektuellt somna om, tryggt förvissad om att det är inget annat än toppkrafter i världsklass som hanterar svenska verk, statsförvaltning, kommun och regioner samt politik…
Ja, och dessutom säkerställs det att garantierna efterlevs genom att garantierna är garantier.
Och följer inte leverantören det som lovats i anbudet så utdöms vite. Och det vill ju inget seriöst företag drabbas av.
Kan väl bara utdömas om leverantören blir påkommen med att inte följa det som lovats? Viss skillnad, särskilt när “trust, but verify” är ersatt med “trust, because they promised.”
Saknar Varning: ( Obs Kan innehålla ironi! )
Förlåt, jag borde naturligtvis ha gjort det men tangentbordet dröp så mycket av ironin att jag halkade och klickade iväg meddelandet…
SvD rapporterar om ytterligare ett säkerhetsmässigt totalhaveri.
Det svenska statligt ägda företaget Vattenfall har kontrakterat ryska underleverantörer för kartläggning av havsbotten i Nordsjön:
https://www.svd.se/a/3MpMmq/ryska-ingenjorer-kartlagger-kanslig-infrastruktur-pa-nordsjons-botten
Man tar sig för pannan – tar galenskapen aldrig slut…
Nej, varför skulle den göra det:
https://omni.se/statliga-rymdbolaget-skrev-avtal-med-kinesisk-militar/a/kaoPa9
Avtalet i fråga påstås förvisso inte ha förlängtts, men hur länge det de facto löper får vi inte veta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/rymdbasen-esrange-avslutar-kinesiskt-samarbete
Suck. Vid offentlig upphandling borde det vara krav på att använda svenska företag, från skolmat till havsbottenkartering.
Behövs mycket hårdare krav än så i så fall. Annars är det nog väldigt lätt att komma runt för den som vill.
Har man ett stort redan internationellt företag och kanske till och med statliga aktörer i ryggen så är det nog inga problem att ordna fram “svenska företag” som kan svara på upphandlingar. Lite kompromat på det på lämpliga personer så är det biff.
Ja, så är det förstås. Man kan ju tänka sig en fallande stege av krav. Hårda krav och granskning vid känsliga saker, mindre hårda krav vid mindre känsliga saker. Jag tänker också på jobben – svenska skattepengar borde omsättas främst i landet och endast undantagsvis användas för inköp i utlandet om det finns svenska alternativ. Visst är detta en slags protektionism men det är också ett stöd av svensk arbetsrätt, arbetsmiljökrav, miljöskydd och hållbarhet, djurskydd (om det är mat) mm mm, dvs saker som på demokratisk väg röstats fram som dyrt men bra.
Det går nog inte så bra ihop med EUs inre marknad. Men inom EU borde ju gå att kravställa. Men det kan ju vara så att ryssarna har ett bulvanföretag i EU. Då blir det knepigt.
Svenska företag?
Typ Volvo Cars eller?
Smidigt ju, dem är ju redan klara med jobbet 😆
Den oxenstiernska modellen med självständiga myndigheter kräver kompetens och ansvarskänsla vilket 50-60 års rekryterande av partigängare (sossar) och på sistone även aktivister (MP och S) har dock förstört detta med strutsmentalitet och naivitet. Det är alltid någon annan som antas sköta det tråkiga ansvarstagandet. Visst kan regeringen sätta hela statsrådsberedningen på att göra inget annat än att skriva explicita regleringsbrev som kodifierar sunt förnuft, men enklast och bäst vore nog att avskeda GD och ledningsgrupp.
Exakt så, SSC. När tillsättningar inte sker efter kompetens får vi stolpskott eller värre (aktivister, partigängare) på “ansvariga” positioner.
Transportstyrelsen har släppt ett uttalande angående detta https://via.tt.se/pressmeddelande/3566728/angaende-medieuppgifter-vid-upphandling-av-registreringsskyltar?publisherId=3235769&lang=sv
Det känns som att de totalt missat poängen….
Transportstyrelsen har svarat: https://via.tt.se/pressmeddelande/3566728/angaende-medieuppgifter-vid-upphandling-av-registreringsskyltar?publisherId=3235769&lang=sv
Det känns som att de helt missat poängen….
Hoppsan, fick meddelande om “dubbelkommentar” då det var för likt det jag skrev i annan tråd så gjorde om men tydligen postades det andra ändå så det blev dubbelt-dubbelt x) Ursäkta!
Hoppsan, fick meddelande om “dubbelkommentar” då det var för likt det jag skrev i annan tråd så gjorde om men tydligen postades det andra ändå så det blev dubbelt-dubbelt x) Ursäkta!
Hur tänkte du förklara denna postningen då?😉
De va då f** XD Den där har jag ingen förklaring till, den är ju dessutom identisk så kanske att det skickades två requests till servern istället för en eller något?
I den den öppna, offentliga, informationen finns inte uppgifter om ägare av ett fordon, så Transportstyrelsen tycks inte förstå sitt eget system.
Man måste identifiera sig (visserligen svagt) för att få ut den uppgiften och då är den inte öppen och offentlig.
Om jag får gissa kommer de ansvariga försöka friskriva sig genom att skylla på sommarvikarier.
Tvätta byken om ni har ryggrad!!
Herregud, nästan så man fick sätta sig ned 😲
Det här är antingen helt aningslösa tjänstemän som verkligen har noll koll eller något lurt.
Det värsta är ju att dom tagit det till domstol – vad håller dom på med 😐
Nu inträder min noja: Vad sysslar domstolarna med?
Tjänstemännen följer reglerna. Dom har inte med saken att göra i princip.
I det här fallet följer de inte reglerna.
Jag håller med bloggen till 100%, både när det gäller det ofattbart naiva vansinnet att låta ett rysskopplat privat bolag hantera storskaliga och känsliga uppgifter om svensk infrastruktur, och när det gäller att mängden uppgifter om oss behöver begränsas.
Politikerna ser så lätt nyttan av att registrera än det ena, än det andra. Visst, det är bra att kunna jaga terrorister och folk som förgriper sig på barn. Visst, det underlättar för vården om den stafettläkare du för tillfället råkar få kan läsa din tidigare journal. Visst, det är jättesmidigt med Swish, jättepraktiskt att kunna övervaka det svenska elnätet i realtid, mäta elförbrukning minut-för-minut på hushållsbasis. Men man ser inte helheten.
Företagen spär på. Visst kanske det är kul att få personligt anpassade låttips från Spotify, specialrabatt på ICA på just den där osten du gillar, och mail från Bokus när den lite kontroversiella författaren du gillar har publicerat en ny bok. Relevant reklam på Fejan är väl jättekul också, eller hur?
Men data kan komma på avvägar. Jag minns när jag fick en lång psykjournal för en främmande människa till min privata fax en gång i tiden… Slarv är en faktor, systematisk hackning en annan, och då kan det handla om både nördiga ungdomar, kriminella och främmande makt. Men man kan inte heller utesluta att vår egen stat missbrukar uppgifterna, eller i alla fall brukar dem på ett sätt som vi inte gillar. Vi har haft IB-affären där sossarna kartlade kommunister (i och för sig av för mig förståeliga skäl), vad säger att en vänsterregering inte kartlägger sverigedemokrater, eller för den delen att en framtida SD-regering vill kartlägga vänsteraktivister. Tänk så bra då att alla våra köp registreras, att allt vi läser och lyssnar på registreras, så att man lätt kan sålla ut vem som är marxist eller invandringskritisk sverigedemokrat… Har du lyssnad på Gigi d’Agostino? Då måste du vara nazist!
Sedan har vi det där med inkompetent naiva myndigheter och den vanvettiga idén att allt ska privatiseras. Missförstå mig inte, jag är allt annat än kommunist, och många gånger är marknaden svaret på jungfruns bön. Men inte alltid. Var det inte något kinesiskt bolag som fick i uppgift att skanna in ritningarna till Sveriges militära skyddsobjekt? Smart, va? Var det inte så att en hel del logementen och andra militära byggnader numera ägs av utländska företag? Superbra! Och visst var det smart att låta en iranier komma upp till toppen av MUST! Om han och hans bror inte hade spionerat på eget bevåg, så hade Iran kunnat utpressa honom genom att hota någon släkting som är kvar i Iran. Jättebra! Sälja ut bergrum och bunkrar till privata företag utan att ens göra säkerhetskontroll var ju också en strålande idé, det var ju peace in our time. Och tänk vad smart att låta Ryssland uppgradera hamnen i Slite!
Så har vi alla kameror. Svenskarna skriker efter kameror, vill ha trygghet på gator och torg. Visst, man kan klara upp brott med kameror och kanske förebygger man en del också när busarna vet att de kommer att fångas på bild. Men nu finns det ansiktsigenkänning – och finns det teknik kommer den att användas. Precis som i Kina kommer vi att kartläggas, inte bara vad vi köper och skriver i våra SMS, utan vart vi går, vilken sinnesstämning våra ansikten uttrycker, vilka vi pratar med…
Svenskarna har glömt bort värdet av personlig integritet, värdet av yttrandefrihet, värdet av brevhemligheten – precis som vi hade glömt bort behovet att tänka på rikets säkerhet gentemot främmande makt. Vi delar allt på Fejan, helt frivilligt, låter Meta AI-tagga oss, analysera våra bilder och texter. Det är vanvett. Vi kommer att bli kontrollerade som i Kina, övervakade på ett sätt som får Orwells 1984 att verka vara Sörgården. Men vi kommer inte att fatta det innan det är för sent.
Vad kan vi göra? Det verkar inte spela någon roll vilket parti man röstar på. Alla är för fler och fler register. I början kan man ofta välja bort saker, men sedan tas möjligheten att invända bort. Du kan spärra Sammanhållen journalföring, men inte avböja den helt, och om myndigheterna anser att det behövs, ja då kan spärren hävas utan ditt medgivande. Socialtjänsten kan visst gå förbi spärren utan att du ens kan få veta att det skett. Ruskigt, ruskigt, russkij… Men ingen bryr sig. Det är ju för vårt eget bästa. Javisst, den ursprungliga tanken var säkert inte ond, och det finns bra argument varför Sammanhållen journalföring och allt vad det heter är bra. Men: Stopp, min kropp! som de säger. Det borde vara upp till mig att bestämma vem jag vill dela min medicinska information med, vem som ska veta vilken ost jag brukar köpa, vilken typ av låtar jag föredrar, vem jag umgås med och vilka politiska åsikter jag har.
Vad kan vi göra? Hur kan vi protestera? Och hur kan vi i just detta fall få Transporstyrelsen att inse att svenska myndighetsregister endast ska föras av svenska myndigheter, och då endast om det verkligen finns behov?
Bra skrivet! I just detta fall hoppas jag politiken tar transportstyrelsen i örat offentligt så att alla andra myndighetschefer – höga som låga – lär sig vad lagen säger om upphandlingar och rikets säkerhet. Den vidare effekten borde förhoppningsvis bli att de får en känsla för vad som är rätt och riktigt så att lagen inte behöver bankas i huvudet på dem nästa gång de väljer mellan ryskt och svenskt.
Jag tror att du eventuellt har blandat ihop IB-affären med den s.k. sjukhusspionen och SAPo.
De senare jagade svenska kommunister.
(F.ö. sade Chamberlain “peace FOR our time”).
+ 1000
Det har vuxit fram hos mig, att helt enkelt lämna landet.
DU lämnar väl oss inte i sticket nu med alla otrevligheter som kommit upp…
Det är inte bättre någon annanstans. Du kan bara inte språket eller följer inte inrikes- och lokalnyheterna i andra länder.
Jo det kan jag. Ja det gör jag.
Frånsett det korkade i att låta ett företag med suspekta rysskopplingar prägla plåtarna, kan man ifrågasätta varför i h-vete dom behöver ha tillgång till databasen/registret. Det räcker väl att dom får veta vad det ska stå på skyltarna!
Inte för att jag vet säkert, men var det inte också fråga om att tillverkaren skulle skicka hem registreringsskyltarna och därigenom få tag på känsliga uppgifter.
Tesla fick inte hämta skyltarna själva hos tillverkaren då TS hade ett avtal med dem att de skulle skicka skyltarna direkt till kunderna.
Helt riktigt, TS skriver:
“Transportstyrelsen förser skylttillverkaren med enbart den öppna, offentliga, information som behövs för att tillverka och distribuera skyltar.”
Här gäller att ta ett djupt andetag. Alltså, det intressanta är vad Transportstyrelsen inte berättar. Man nämner överhuvudtaget inte ägarkopplingen för det tyska företaget och, det är inte sanktionerna mot Ryssland som reglerar detta. Det som gäller här är det som ngn postat här, om hur säkerhetsaspekter påverkar en upphandling. Det är där misstaget är begånget. Det kunde ha gällt en upphandling involverades Schweiz, Finland, Ungern(hmm) eller ngt annat land. Om det finns tveksamhet kring vilket land det än är, ur säkerhetsaspekter och då menar vi nationella, ska upphandlingen avbrytas.
Att Transportstyrelsen ser sig tvingade att svara, och på sättet de svarar på, visar dock att bollen är i rullning.
Jag har god tillit till Förvaltningsdomstolen, och de uppgiftersom kommit in, går inte att förbise.
MEN, det finns ytterligare en aspekt här och det är att detta är ett statligt verk som agerar. Statliga verk som har riktlinjer hur säkerhetsarbete ska bedrivas. Vattenfall, som också florerar i nyheterna, visar samma naiva och inkompetenta inställning.
Och egentligen är det här ganska enkelt. Allt med minsta lilla koppling till Ryssland, njet.
Hur svårt kan det vara? Det handlar om att ha integritet och mod. Ngt som saknas här.
Det som är oroande är, att varken Transportstyrelsen eller Vattenfall, i frågan om undervattenskartläggningar, verkar förstå vad det det handlar om. De försvarar sig med att de inte bryter mot sanktionerna, men det är ju inte frågan om det, utan det handlar om säkerhetsfrågor. Där måste ju Säpo o MUST få ett avgörande inflytande.
Hur skulle det se ut – Sverige socialismens och fredens högborg en polisstat?
Kan inte underleverantören med rysskoppling och transportstyrelsen skriva ett avtal om att inte bryta avtalet om att inte lämna ut känsliga uppgifter till FSB? Då löser sig säkert allt. 👍
Räcker rimligen med ett handslag – ryssen vill väl ingen illa…
Man tycker att GD Jonas Bjelfvenstam borde ha lärt sig något när Maria Ågren fick sparken och han fick ta över stafettpinnen.
Sannolikheten att två på varandra GD begår näst intill identiska misstag borde vara lika sällsynt som att blixten slår ner på samma ställe två gånger.
Säpo bör göra en grundlig genomgång av personalen för att se om det finns någon rysk infiltration som driver detta i bakgrunden.
“Om” det finns rysk inflitration?
Snarare hur utbredd den är och hur högt i ledningshierarkin den når…
Ofattbart att svenska företag är så här naiva tänkte jag. Sedan inser jag att den är en myndighet som på fullt allvar tror att Naziryzzland som bombar BB, barnhem, sjukhus o.s.v är att lita på genom avtal… herregud så korkat
Spännande att se om det hjälper om *-gate avslöjas innan det händer, eller om det ändå genomförs.
Man kan nu antingen tro att detta är enstaka företeelser, eller så kan man tro att de stockdumheter dom upptäcks inom staten titt som tätt är toppen på ett isberg.
Alla med någon insyn i hur statlig verksamhet (i vid bemärkelse) vet svaret på den frågan egentligen, samt att om det är så här på statlig (i snäv bemärkelse) nivå så är det sämre på region- och kommunnivå.
Vill man kapa ned den här verksamheten, eftersom den levererar negativ service, så värjer sig emellertid politiken mot “mörka auktoritära krafter”.
SD såklart är mest ute efter att själva ta över den svullna staten. De är vad sossarna en gång uppfostrade oss till, men den delen hängde inte med i svängarna riktigt efter 1968.
Mig veterligen finns det ett enda parti som faktiskt förespråkar en mindre stat och vi får inte överdrivet mycket röster.
Så vi får vänja oss vid logiken att eftersom staten är den politiska maktens verkställande långa arm så innebär mer stat mer demokrati.
Det innebär att STATEN styr, och den har rejäla budgetar numera för att driva opinion på egen hand: Berätta att vi inte klarar oss utan den, att den är demokratin, och att den som tvekar på det är auktoritärt lagd.
Intressant!
Lägg ner både Transportstyrelsen och Trafikverket. De tävlar om andraplatsen för inkompetenta myndigheter (Polisen har enkelt förstaplatsen). Riv samtidigt upp lagen om offentlig upphandling. Den har bara gett oss elände.
När nyheterna dag efter annan är fulla av myndigheters id1otier som skulle kunna fylla Uppdrag Granskning i flera säsonger inses lätt att myndigheten för psykologiskt försvar har en ganska lång uppförsbacke att jobba mot när den skall inflika situationens allvar hos Svenskarna. Hur skall man lyckas med det när inte ens samhällsfunktionerna själva verkar ha insikt om vilket land man har affärer med?
Man betalar sin skatt för att de som är anställda av medborgarna skall värna allas vårt välstånd och landets säkerhet. Sedan inser man till slut att de som satts att leda många av dessa verksamheter till löner och förmåner som få vanliga knegare kommer i närheten av uppenbarligen har hål i huvudet och saknar allmänt förstånd.
Och dessutom som skrivits en bit upp att det finns regler för vad som avses med samhällskritisk verksamhet och hur sådan skall hanteras vid upphandling.
Är så många av dessa verkschefer tillsatta på politiska meriter, dvs har aldrig haft några vanliga jobb där det krävs utbildning, betyg och CV för att uppnå sina chefspositioner?
Hade undertecknad i någon av gångna ansvarspositioner tagit motsvarande beslut hade någon utsedd vakt sett till att jag fick lämna skrivbordet omedelbart, fått med mig ytterkläderna efter att ha vistiterats, lämnat ifrån mig dator, ID-kort och eventuella nycklar och därefter eskorterats ut ur byggnaden.
Instämmer fullt.
För att ta en annan del av inlägget:
Varför är det inte stora protester i EU om Chat Control 2.0?
Jo, protesterna borde nog synas mer. Men, att dom inte uppmärksammas mer kan bero på att det inte är tekniskt genomförbart. Det kommer alltid finnas vägar runt om det behövs. I 2.0 så ska varenda applikation acceptera chat control. Och även om dom skulle så kan man själv kryptera innehållet som skickas. Kanske blir lite bökigt ett tag, tills det kommer applikationer som gör det enkelt.
All data som tex skickas kan krypteras om hur många ggr som helst.
Och/eller fyrdelas och skickas till rikets fyra hörn.
Dom har ingen chans att läsa allt vi skickar!
Sägs ju att de även ska kunna läsa krypterade meddelanden i messenger och Signal? Eller har jag missuppfattat?
De ska ju inte kunna läsas av andra än den jag skickat till? I min värld i alla fall.
Samtliga inblandade bör omplaceras, därefter bör SÄPO/Must hålla regelbundna utbildningar för personal på myndigheter.
Detta är inte heller så vackert. Denna gång Vattenfall.
…/Sedan kriget i Ukraina startade har 21 ryska ingenjörer utfört 74 uppdrag för ett flertal europeiska bolag som jobbar med känslig infrastruktur. Minst 36 av uppdragen ska ha varit i projekt som kartlägger Nordsjöns havsbotten på olika sätt. Det rapporterar den holländska journalistorganisationen Follow the money (FTM) och den belgiska affärstidningen De Tijd.
De aktuella bolagen, bland annat underentreprenörer till Vattenfall/…
https://www.svd.se/a/3MpMmq/ryska-ingenjorer-kartlagger-kanslig-infrastruktur-pa-nordsjons-botten
Staten skall föregå med gott exempel och inte göra avtal med företag med kopplingar till Ryssland. Man måste komma köpa en nummerplåt utan att sponsra det ryska kriget.
Eftersom ingen ansvarig på transportstyrelsen får störas när de klantat sig rejält är det dags att göra det permanent dvs säga upp dem pga inkompetens så behöver de inte störas i framtiden heller. De kan ju få träffa sina kompisar på arbetsförmedlingen, så vi sysselsätter dem också.
Naivitet och eller okunskap. Eller allmän jävelskap. Det här är långt bortom anständighetens gräns.
Vart fan har sunt förnuft tagit vägen? Sån här skit stör mig nåt otroligt.
Har skickat en personlig protest. Ska se om man göra det mera som ‘rekommenderat’
Söte Jesus inte igen😵💫 Jag noterade att Transportstyrelsen uppger att de inte visste vem som var verklig huvudman till moderbolaget till Tönnjes. Är det ens möjligt? Om det beror på att T har undanhållit uppgiften borde det vara en enkel sak att häva upphandlingen.
Jag har alltid tyckt dessa kommunikatörer inte har på myndigheter att göra. Ansvariga tjänstemän har så pass bra betalt att de borde ha kunskap att själva svara för sina beslut samt ta ansvar utan att skattebetalarna ska bekosta kommunikatörer i mängd också.
Det är talande för att det finns oerhört mycket röta och oegentligheter i Svensk myndighetskultur.
En öppen fråga; kan jag begära att en myndighet lämnar ut sitt register d v s hela klabbet på ett bräde?
Ja, det kan du. Diariet (som registret heter) är offentligt. Hos många myndigheter är det sökbart direkt på nätet, och hos alla myndigheter kan du begära att få ut en lista på vilka handlingar som finns i diariet. Du kan specificera listan, t.ex. alla handlingar under månaden X, eller alla handlingar som rör upphandling, eller något annat.
https://allmanhandling.se/registrering-av-handlingar/
Regeringen bör, i samråd med SÄPO, utpekade länder som anses vara ett underrättelsemässigt hot mot Sverige. Typ Ryssland, Kina, Iran, Nordkorea. Vid upphandlingar som involverar anbudsgivare med någon form av anknytning till dessa länder skall dessa anbud avvisas med hänvisning till sekretesskyddsaspekten utan någon ytterligare prövning.
Enkelt men säkert odemokratiskt i landet där naivitet inskrivits i förvaltningsbestämmelserna.
Om trsp. lyckas genomföra detta så ger jag upp. Flyttar till fäbod, fäller granar och minerar alla infarter, utropar en ny Svensk republik. Med min bössa så blir det 40% av bnp till försvaret.😁
Det beskrivna fallet är upprörande och jag vill lämna några kommentarer. Först, skilj på Transportstyrelsen och Trafikverket, det är den förra som detta fall handlar om. LOU och LUF gäller p g a EU-direktiv och är inget vi kan välja bort och enbart handla “svenskt”. Finns det överimplementering ab EU-direktiv? Möjligt, det finns säkert kunniga jurister som kan jämföra direktiv med svensk lagtext, jag kan det inte. Lagen är ej skriven för de upphandlade myndigheterna (UM) utan för marknaden som ska kunna ta del av offentlig upphandling utan att UM praktiserar olika former av korruption eller lathet.
Dock så får UM ej tilldela kontrakt till företag som omfattas av EU-sanktioner mot Ryssland eller Belarus. Trafikverket hanterar det genom att anbudsgivare lämnar in en redogörelse för olika sakförhållanden och brott mot det är även grund för hävning av kontrakt. Om jag läser DN:s artikel rätt så är det ett tyskt moderbolag som i sin tur är majoritetsägare i ett bolag i Ryssland vars ryske delägare omfattas av nämnda sanktioner. Kanske kan Transportstyrelsen utesluta anbudsgivaren på dessa grunder men det är inte säkert. Uteslutning är en vanlig orsak till överprövning.
Dock så gäller Säkerhetsskyddslagen alltid och inom Trafikverket ska det innan varje (!) upphandling göras en prövning om det i upphandlingen och/eller i uppdraget kan förekomma information som omfattas av säkerhetsskydd eller sekretess enligt OSL. Hur det fungerar hos andra UM vet jag inte.
Summa summarum så är det komplext men det finns 1) en möjlighet (som är en skyldighet) att utesluta aktuell anbudsgivare p g a EU-sanktioner och 2) en skyldighet att utesluta p g a säkerhetsskydd men då ska förutsättningarna anges i upphandlingen.
Ett tillägg; innan man som UM tecknar kontrakt så kan man i en databas kontrollera om vinnande leverantör omfattas av EU-sanktioner eller är dömd för andra brott (vet ej hur avgränsningen sker). TRV gör dessa kontroller innan nya leverantörer läggs upp sedan sker löpande bevakning men huruvida den databasen fångar sanktioner mot enskilda bolag inom en koncern känner jag inte till.
Helt korrekt. Vi har ju en Upphandlingsmyndighet som så att säga sätter vårt ramverk, och där är säkerhetsaspekten prio.
Det här gäller alla statliga verk. Det upprörande är att Transportstyrelsen har gjort det här förr, med kända konsekvenser. Om det är inkompetens eller naivitet, ja säg det. Att något inte fungerar ser vi i Vattenfalls anlitande av ryska ingenjörer. Hur är det ens möjligt?
Nu har ju Säpo kännedom om detta och jag kan inte föreställa mig att förvaltningsdomstolen skulle ge Transportstyrelsen rätt.
Identifiera alla myndigheter som hanterar känsliga uppgifter.
Tillse att dessa myndigheter tillsätter GD med gedigen bakgrund inom Försvarsmakten eller Säpo. Självklart fördjupad säkerhetsgranskning vid rekrytering.
Personer med utländsk bakgrund kan tyvärr inte tillsättas, åtminstone inte om de har släkt kvar i hemlandet eller andra svaga punkter för utpressning.
GD och säkerhetschef bör utbildas fortlöpande av Säpo och/eller Försvarsmaktens underrättelsetjänster.
Löpande uppdateringar om säkerhetsläget med Säpo m fl. Ansvarig minister deltar.
https://www.dn.se/ledare/har-transportstyrelsen-inte-lart-sig-nagonting-av-it-skandalen/
Egen erfarenhet: Under arbete i en specifik myndighet, som inte är en av de omskrivna, var det viktigaste att inte göra fel. Det var viktigare än att gra det rätta.
Det en myndighet styrs av är lagar och regler. Om det inte finns en regel som är tydlig nog, så lämnas stor grad av handlingsfrihet till myndigheten. Ofta handlar lagar om att en riskbedömning skall göras. Om man inte utfyen sådan, och anser att kontrakt är skydd nog mot oönskade händelser, så har man inte gjort fel. Däremot, om man inte tar den billigaste leverantören, så gör man fel.
EUs lagar/regulering kring informationssäkerhet samt EUs upphandlingar eller ger inte våra byråkrater tillräckligt rätts grundlag eller styrning för att göra det Rätta. Så, detta handlar om nivån över myndigheten det ena eller andra.
I tillegg saknas styrmekanismer för att inte summan av flera individuella risker skall bli för stor. Detta är viktigt, då vi som människor både har övertro på att vi kan handtere risk, samtligt som vi inte har kognitiva förmågor att överblicka och förstå stora mängder interagerande risk. Kombinera detta med enskilda myndigheters ofta smala mandat, underbemanning ift faktiska krav och förväntningar, så får man handlingsmönster som uppvisas här.
Relevanta frågor blir därför om vi väljer riktiga politiker, som både beslutar om medlet, ställer krav, beslutar om ramarna i form av lagstiftning, och inte minst i praktiken tillsätter toppledarns i offentlig förvaltning har gjort sitt jobb. Eller, har vi som folk valt de ledare som predikar ety krävande med långsiktigt perspektiv, eller har vi valt de som med kortsiktiga lovnader gör långsiktiga intresser svagare? Väljer vi politiker som tar en transaksjonell tillnärmning till et strategisk problem? Det blir som att välja målarens verktyg til elektrikerns problem, för att en pensel är billigare än en voltmeter.
Förutom ryssproblematiken så leder detta till ett svenskt bolag med produktionsanläggning förlorar sin affär.
Det nya bolaget ska alltså starta ett nytt företag och bygga upp en ny anläggning från grunden i Sverige. Hur kan det finnas lönsamhet i det jämfört att fortsätta med en befintlig leverantör? Beställde en extra skylt för en tid sedan, tror den kostade 75 kr eller så.
Detta tyder att rysk underrättelsetjänst sponsrar affären annars låter det som en gigantisk förlust affär innan man ens når 0-resultat.
“Myndigheter ska ha så lite uppgifter om oss som möjligt, och sprida dem till så få som möjligt. Allt som finns i en databas kan och kommer förr eller senare missbrukas och/eller läcka.”
Äntligen kliver bloggaren över på rätt sida om den Svenska förmyndardiktaturen, dvs på den fria befolkningens. Fortsätt ditåt.