Börsindexen stiger i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen och alla väntar sig att USA:s centralbank Federal Reserve låter in styrränta ligga kvar på 5.5% i dagens besked. Konkurserna rusar hos bilhandlare, fastgihetsbolag, e-handel och byggföretag.
Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXS30 gick +0.59% medan OMXSPI gick +0.50%. Med positiv börs strömmade kapital tillbaka in i Sverige och kronan stärktes till 11:64 SEK för euron och 10:76 SEK för dollarn. Guldpriset steg dock till 836:- SEK per gram och är återigen allt närmare tidigare prisrekord.
Borta i USA fortsatte de långa räntorna att backa och med 10-åringen på 4.15% ser man den lägsta räntan sedan i mars. Samtidigt väntar alla nu på Federal Reserves styrräntebesked idag, som dock enligt Trading Economics väntas lämnas orörd på 5.50%. Det hindrar inte alla i den lånedopade ekonomin att överanalysera och producera artiklar om icke-händelsen. Så även detta stycke.
S&P-500 backade dock med -0.50% och Nasdaq 100 rasade -1.38%. Sämst inom FANANGST gick NVIDIA med kraschliknande -7.094%, följt av Felon Muskovitjs Tesla på -4.08%. Microsoft sades gjort en dålig rapport och bränt pengar på prediktiv textgissning, sk AI. Bäst inom FANANGST gick Spotify med +2.04%.
Borta i de asiatiska tidszonerna är det dock enbart positivt nu på morgonen. ASX 200 +1.64%, Hang Seng rusar +2.07% men diktaturen är lite eljest, KOSPI +0.84%, Nikkei 225 +1.45% och Straits Times +0.35%.
Konkurserna rusade i flera branscher i juni, specifikt bilhandlare, fastighetsbolag, e-handel och även byggbranschen, den senare sett till antalet konkurser, rapporterade Creditsafe i början av juli. och fick en bra artikel hos Dagens Industri.
Bilhandlarna och fastighetsbolagen ökade sina konkurser med +71%, e-handlarna med +64% och byggbranschen med +49%. De senare är dock den största konkursbranschen, så det är rejält många bolag det handlar om. Än så länge i år har 1 022 byggbolag kursat, medan bilhandlare bara är 108. Konkurserna första halvåret är totalt med sina 5 442 också de högsta så långt datat redovisas till 2015, och juni månad var med 864 konkurser den sämsta månaden sedan 1995. År 1994 var dock värre med 969 konkurser under månaden.
Nu tror jag att det finns skattemässiga anledningar att gå i konkurs i juni pga eventuell kvartalsredovisning av moms, men det kan också vara så att det räcker att gå i konkurs innan sista momsredovisningsdagen i början av juli för att komma undan att få skatteskulden i huvudet.
Med ovanstående branscher i konkurstoppen kan man iaf inte skylla på att det handlar om coronaskulder, utan det är nog snarare så att Riksbanken uppnått sin önskade effekt med sina höjningar av styrräntan, som trots allt syftar till just att skapa arbetslöshet och krascha ekonomin för att pressa ner hastigheten på prisökningarna.
Det gick att hålla ut två år, men till slut kom räntans effekter ikapp. Man ska också komma ihåg att ju längre tid med normalräntor, desto fler bundna lån behöver bindas om och drabbas av det nya ränteläget. Det kan även sitta bostadsägare som gottat sig åt sina låsta räntor, men som nu får rejäla höjningar när bundna lån löper ut.
Branschorganisationen MRF:s VD säger till DI om bilhandlarna:
”Det är många handlare som har fått problem med kassaflödet och har man då inte någon buffert så blir konkurs enda utvägen. De som har störst problem är de som säljer de mindre nybilsmärkena till privatkunder och som inte kunnat ställa om till mer begagnatförsäljning.”
Det sägs dock ofta vara lite mindre och unga bolag som går i konkurs och inte gamla familjebolag bland bilförsäljarna, men även Hedin påtalas gå rejält back med -278 MSEK första kvartalet.
Som jag skrev igår är det alltid som mörkast innan det vänder, men det är tydligt att krockkuddarna börjar ta slut för allt fler och Riksbanken alltså får som de vill.
Creditsafe lär släppa nya siffror för juli vilken dag som helst.
62 kommentarer
God morgon och välkommen till en ny dag i paradiset!
Handhjärta.
Ok, vi säger väl så. Dock, jag är inte helt övertygad.
https://m.youtube.com/watch?v=Qt2mbGP6vFI
Styrkekram.
Jo, tack. Man får välja, och då väljer jag den positiva sidan. Annars finns ju inget hopp.
Det är en köpkraftskris på grund av räntehöjningarna. Folk verkar inte ha råd med bil och båt och restaurangbesök på samma sätt som tidigare. Anekdotiskt så har media rapporterat om att gästhamnarna i landet haft färre gästnätter. Som den i Nyköping vilket hamnfogden där meddelat om. Jag var i Nynäshamn härom dagen. Jag har aldrig sett så få gästbåtar i hamnen mitt i semestern. För höga priser på sommar- och vinterplatser för båtar som en ytterligare faktor? Ja man kan fundera.
Var i Smögen. Fanns tomma platser, men där har kommunen prisat bort sig.
Ska skriva reportage om det hela. I Grebbestad var det fullt dock. Men 80% är ju norrmän.
Hos linjettvarvet går det att få en båt till våren 26 om den beställs idag, det är samma leveranstid hos Saare i Estland.
Men det är båtbyggare med små serier byggda i mycket hög kvalitet och svindyra.
Hmm. Kan det vara så att de rika blivit relativt rikare i landet i förhållande till låg- och medelinkomsttagarna. Att stora delar av befolkningen inte har råd med båt längre. De stora dyra båtarna dominerar och de små och medelstora båtarna försvinner.
Vad bra att turistorterna får det dom drömmer om så slipper de införa turistskatter.
Ja vem har råd med en semestervecka i Visby och bo på hotell?
“Dubbla prislistor för utlänningar när japaner revolterar mot massturismen”(DN)
Vinnande koncept? Knappast.
Jag, och flera andra observatörer , upplever att det är färre båtar ute generellt. Både på sjön, i natur- och gästhamnar. Men vi har väl varit på fel ställe?
Det blev ju ett uppsving för båtsemestrandet under corona vilket kanske ger lite rekyl.
Sedan tycker nog inte jag att gästhamnarna i Stockholms skärgård varit särskilt tomma och inte naturhamnarna heller, men det är ju ingen corona-rusch ängre.
Jag, och flera andra observatörer , upplever att det är färre båtar ute generellt. Både på sjön, i natur- och gästhamnar. Men vi har väl varit på fel ställe?
Jag bor numera i en riktigt usel sommarstad (inland) . Det brukar vara tomt och tvärdött. Men i år är det ganska mycket folk. Så jag gissar att det är ovanligt många som lågbudget-hemestrar. Dvs man stannar t.om hemma i byn.
Den stora händelsen i Asien idag är att BOJ (Bank of Japan) höjer räntan till cirka 0.25%
Det är första gången sedan december 2008 som räntan är över 0.1%
Banker upp cirka 5% på beskedet.
JPY/USD i princip oförändrad på beskedet.
På 5 år har YEN tappat cirka 30% mot USD.
Intressant artikel i DN om utvecklingen av rysk ekonomi:
“…Torbjörn Becker ser utmaningar som framför allt kan växa sig stora på längre sikt. Han jämför situationen med länder som Kuba, Iran och Nordkorea.
Alla ekonomiska kriser börjar med en makroekonomisk instabilitet som man inte lyckas hantera. En obalans byggs upp. Man vet aldrig när det leder till den kollaps som man i backspegeln kallar för kris. Men det scenariot är helt möjligt för Ryssland, att det kommer till en punkt när befolkningen tappar förtroendet för det finansiella systemet.
– Ryssland riskerar att få en rejäl ekonomisk kris och den risken ökar just nu, fortsätter han.”
https://www.dn.se/ekonomi/professor-ekonomisk-kollaps-inte-orimligt/
Det lutar lite åt att Ryzzland befinner sig i början av kollapsen med skyhöga styrräntor och raserad ekonomi överlag.
Ja, de ryska påverkansoperationerna riktade mot politiker och opinion i den fria världen i syfte att häva eller åtminstone lätta de enonomiska sanktionerna kommer sannolikt intensifieras.
Härvid kan givet krigsförbrytardiktaturens i Kreml tilltagande desperation inte så kallade aktiva åtgärder uteslutas…
Finansministern i DN om rysk ekonomi och Kremls lögnaktiga narrativ:
“Putin vill att vi och även Ukraina ska tro att sanktionerna inte spelar roll. Att Rysslands ekonomi är stark, att de är uthålliga. Deras ekonomi har det tufft nu och det visar att sanktionerna fungerar. Därför måste vi hålla i och hålla ut, både vad gäller sanktionerna och stödet.”
https://www.dn.se/ekonomi/finansministern-sprids-en-felaktig-bild-av-rysk-ekonomi/
Bra där, finansministern!
Tänk er in i ryssarnas situation. Det är bra riv efter arbetskraft och många jobbar mycket för att hålla igång krigsmaskineriet. Du får högre lön men räntan går upp, alla varor går upp i pris och all offentlig service samt infrastruktur blir sämre. Visst, jättekul att du inte är arbetslös men när inget annat blir bättre och allt bara blir dyrare, ja då börjar du nog undra hur bra den förda politiken är.
Det låter som Sverige på 70- 80- och 90-talen, fast värre.
Höga löneökningar innebär inte alltid ökad köpkraft för löntagarna. 1970-1994 ökade de nominella lönerna med i genomsnitt 8,4 procent per år, men de reala löneökningarna stannade vid endast 0,5 procent per år.
1970-1994:
I allmänhet höga nominella löneökningar
Hög inflation
Nästan obefintliga reallöneökningar
Återkommande kostnadskriser i näringslivet och upprepade devalveringar
Detaljstyrande centrala avtal med olika former av pris- och löneutvecklingsgarantier
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/real-loneutveckling-i-sverige_1208725.html
Även ifall offentlig service blev sämre så blev i alla fall folks privata ekonomi bättre. På 70-talet satt folk i en illasittande hemmastickad kofta och frös i gillestugan. På 80-talet köpte folk Volvo 740, kabel-TV och slapp gröten till frukost (förutom Gunde). På 90-talet fick man PC, mobiltelefon och luftvärmepump. Vi körde 850 och 9-5. Flög på semester vart vi ville.
Så bilden som träder fram är att väntar man bara 10 år så blir det ändå ett stort lyft i privatekonomin, även om äldrevård mm blir sämre.
Man ska också veta att antalet företag idag mot 1995 är betydligt högre idag så andelen genom antal företag som går i konkurs är inte så farligt mycket mer,
Men precis som du säger med räntan att fler och fler får högre kostnader när räntan löper ut
Var i Norrtälje i helgen och såg mycket tomma lokaler och lägenheter vid nybyggda piren, osäker om det pausats med allt längst ut, men skrev det förut för arkitekter är det bäcksvart med få nya projekt,
Blir även spännande att se hur många brf som går back för 2023,
Rekord för att försöka hyra ut sin i andra hand, ( de som inte får såld)
Och många corona stöd som snart skall vara återbetalda, där finns många som kommer slänga in handduken, min killgissning ett stort eller två som byggt hus som är
Höga både i Stockholm och götlaborg ( nämner inga namn;)
I tillägg til det kan givet införandet av EU:s elbilstullar rimligen förväntas att diverse av kommunistdiktaturen i Peking kontrollerade företagsetableringar i Göteborg med omnejd går mot kärvare tider…
Det komme
Det kommer bli svårare att hyra ut i andra hand för att täcka sin kostnader så den nödutgång kan snart vara stängd.
https://sverigesradio.se/artikel/s-grupp-vill-skarpa-kraven-for-att-hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand
Jag söker BR och har läst ganska många årsberättelse. Det är fler och fler små föreningar som skriver ut att de kommer att bli snålare med att godkänna andrahandsuthyrning längre än ett år. De har helt enkelt svårt att få föreningen att fungera. Så den nödutgången kommer nog att stängas oavsett majoritet.
Kul att du hade vägarna förbi 🙂
Rent krasst så kan man ju konstatera att försäljningen av nyproduktion har tappat fart här precis som i övriga landet, höga räntor gör sitt.
Det sagt så puttrar hamnen-projektet på i god anda och det fortsätter byggas och säljas såväl i hamnen som på andra ställen (om än i något lägre tempo)
Nu vet jag inte hur mycket lån det finns bland företag i Ryssland. Man får väl ändå anta att större företag använder lån. Så ryska företag borde också vara i kläm från höjda ryska räntor. Tar det två, tre, fyra eller fem år innan de är knäckta. Dessutom ska de täcka upp arbetskraft som skickas till fronten. Sedan en demografisk utmaning med minskande födelsetal som kommer leda till en befolkning som minskar på mellan 500.000-900.000 per år över lång tid. Ryssland är körda.
Ja, Putinregimen kommer att falla och federationen kommer att upplösas…
👍😃
Det är därför man försöker införliva mer territorium.
Ukraina har dock låga födelsetal de också.
Det är en efterhandskonstruktion. Rysslands imperialism idag är en fortsättning på gårdagens.
Relativt sett halkar Ryssland efter övriga världen.
Bilhandlare, de glas palats bilhandlare tvingats till de senaste 10-15 åren o dess hyra underlättar inte överlevnaden när räntorna/ hyrsn ökar o försäljning minskar.
Två av byn’s handlare fick sluta sälja nybilar då lokalerna inte uppfyllde kraven, den ena ska på din tid varit länets mest säljande av ett JP fabrikat.
Ok, det finns alltså nya krav på hur bilhallar ska vara utformade?
Ja, VAG tillåter t.ex. inte längre att du blandar märken i samma hall, varje märke måste ha eget. Inklusive servicemottagning etc. Alla tillverkare har sina idéer, vissa tillåter ju inte ens bilhandlare…
Hedin har expanderat kraftigt genom uppköp och nyetableringar. Men hur har de finansierat sitt eget rally?
Främst denna anledning:
För ett gäng år sedan, så sålde man alla sina fastigheter till Balder. Man fick då loss en stor summa pengar som man förvärvade bolag med. Det var då Hedin började med sin kraftiga förvärvsexpansion.
Tråkigt att de går med förlust. Men det är inget konstigt. De har många mindre märken som påtalas vara de som har det svårast. De har ju över 30 bilmärken. De har verkligen köpt varje bolag de kommit över. Inom hela branschen pågår en konsolidering, och bolag köps upp. Konkurrenterna verkar vara lite mer selektiva i sina köp men Hedin köper verkligen precis allt. Inte konstigt att t.o.m. deras IT-bolag har blivit en multinationell koncern.
Åja. Generalagenterna ställer jättehöga krav.
Det handlar om precis allt. T.o.m. färgen på accesspunkterna kan de klaga på.
Brukar köra förbi en av de stora bilhandlarna (Börjar på “H”, slutar på “N”) på väg till köptemplen en bit utanför tätorten. Parkeringsplatserna är knôkfulla med flong nya bilar. Jag har alltid förundrat mig att branschen kan drivas trots att man binder upp dessa mängder med kapital. I hallarna för de som säljer begagnat kan objekten ha synliga dammlager på taken.
Ett sätt att få en känsla av hur bra eller dålig handlarens ekonomi är genom att vandra in i en av bilhallarna med klinkergolv för att oroa sparkapitalet, gå fram till en lyxbil, öppna dörren, sjunka ner i en förarstol med äkta läderklädsel, greppa en ratt som ännu inte solkats av “fingerplack” och blicka ut genom en framruta utan stenskott. Sedan sluta ögonen och med några djupa andetag sniffa in nybilslukten.
I goda tider sitter avmätta säljare i sina bås, ofta demonstrativt ignorerande eventuella kunder alternativt behandla icke kostymklädda förmodade kunder på ett nedlåtande sätt (Jo – jag har egna erfarenheter av sådana säljare). I sämre tider dyker någon säljare snabbt upp och frågar om “Kan jag hjälpa till med något?” Då behöver man inte vara alltför uselt klädd.
Sådana tider är nu…
Det är bara säljare som är antifullblodsproffs som behandlar en kund efter kläder eller liknande. Då missar dom t.ex. Mark Zuckerberg och tidigare den numera bortgångne Steve Jobs som man väldigt sällan ser/såg i något annat än t-shirt/svart polo och jeans…
Har köpt tre nya bilar sedan 2018 och provat ett antal fler, och bara stött på en enda säljare av gamla stammen. De är utrotningshotade, helt klart. Generellt har de tvärtom varit kunniga, trevliga och inte bedömt kunden på klädsel vad jag sett.
Däremot finns det många som har problem nu. Så länge som priserna bara gick upp ökade lagret i värde, nu är det risk för prisfall vilket blir giftigt i en seg marknad för de som har mycket lager. Många handlare har bara gått runt precis i ganska goda tider, de kan lätt bli puttade över kanten nu.
Kan en nedskrivning av lagervärdet minska eget kapital så att det blir akut konkurs eller ägartillskott? Vad händer ifall man inte skriver ned lagervärdet? (Kan inget om bokföring så förklara som för en femåring…)
Om lagervärdet skrivs ner påverkar det balansräkningen. Det kritiska där är när man börjar förbruka aktiekapitalet. Är mer än hälften kickar en massa regler in. En av dem innebär att man kan driva företaget vidare men det görs då under ditt eget ansvar och din privata förmögenhet riskeras. Så länge det företaget köper behåller sitt värde spelar det alltså ingen roll hur mycket man köper, i balansräkningen spelar det alltså ingen roll om det är pengar, lager, goodwill, fastigheter eller maskiner som är tillgångar så länge de behåller sitt värde.
För bilsäljare är ju en väldigt stor del av deras lön provision så förra året när Tesla sänkte priserna tog det säkert ett halvår för de andra försäljarna här i Norge att hänga på, men då har redan många säljare bytt till annan bransch.
Är ju ingen rolig kombination det för en duktig säljare att lönen uppemot halveras samtidigt som bostadsutgifterna gått upp tre gånger om sedan 2021.
Att det är fullt med nybilar är inget konstigt alls. I stort sett samtliga bilmärken håller på och ställer om till agentmodellen. Det innebär att bilmärket äger bilarna i hallarna och handlaren får en provision vid försäljning.
Mercedes har haft så här i säkert ett decennium och nu följer nästan alla andra märken på samma lösning.
Så bilarna du ser ägs av Mercedes och inte Hedin (om det nu är Mercedes du kör förbi).
Ung och naiv så funderade jag på en Marvel R, efter lite research så landade jag i att jag hellre tar ett brutet ben än att handlar från H*din bil, vilka jävla skojare.
Tråkigt att din Subaruverkstad klappat igen, men det är ett märke som knappast kan ha problem att få ut bilar, varit på jakt efter en forester nu i nån månad, helvete vad snabbt dom försvinner. Blocket -> såld under loppet av 24h.
Förlåt för OT, men när det gäller Hedin Bil, varför har de en logotyp som ser ut som någon som kräks i en spypåse?
https://cdn.abicart.com/shop/images/186667773-origpic-9afddc/ws3/109203/art3/h7773/Logo.jpg
Jag ser nåt ännu märkligare
🤣
Jag är benägen att hålla med kring den loggan…
Perfekt bild av hur man blir r*vk**ll*d som köpare.
i a som man kan ana skulle kunnat stå för In your Ass?
Ja, märkligt Det skulle vara intressant att veta vilken idé som låg bakom den. Vilket budskap vill de förmedla?
Bolaget hette I.A Hedin Bil från början. Grundat av Ingemar och Anders Hedin.
Ok, då vet jag hur de tänkt. Men hur många som tänker så idag när de ser den är en annan fråga.
Ah, tack för förklaringen!
Ja, det var inte svårt att se även den varianten.
Skulle hamnat högre upp, såklart.