Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen och kronan stärks inför amerikanska Federal Reserves räntebesked idag. Church of S:t Jobs rusade på de AI-funktioner som presenterades efter stängningen av börsen i förrgår och världens näst högst värderade bolag steg 7.26%. EU väntas införa en höjd tull på kinesiska elbilar från 10% till 35%. Huruvida detta drabbar Volvo och Polestar med sin tillverkning i Kina återstår att se.

Stockholmsbörsen backade återigen igår med -0.53% för storbolagsindex OMXS30 och -0.33% för breda OMXSPI. Den svenska kronan stärktes dock rejält trots detta och dollarn kostar nu 10:48 SEK medan euron går på 11:26. Guldpriset stiger dock och går på 780:- SEK per gram.
Amerikanska centralbanken Federal Reserve ska ge sitt räntebesked idag, men konsensus är att räntan lämnas oförändrad på 5.5%. I vad som kallas superonsdagen ska det också komma amerikanska KPI-siffror som mäter konsumentprisinflationen, och även där är konsensus oförändrad inflationstakt om 3.4%.
Långa amerikanska räntor backar dock.

De amerikanska börsindexen steg och S&P-500 gick +0.27% medan Nasdaq 100 gick +0.71%.
Church of S:t Jobs (NASDAQ:AAPL) gick bäst inom FANANGST och rusade +7.26% för att återigen bli världen näst högst värderade bolag efter lanseringen av AI-funktioner på MacOS, iOS och iPadOS. Sämst inom FANANGST gick vatniken, apartheidmannen och rövhatten Felon Muskovitjs Tesla med -1.80%. Felon har visat sig ha en rövhattig inställning till kvinnor på sitt bolag SpaceX avslöjar WSJ. Bland beteendet hittas blottning och sedan mutningsförsök för att tysta ner det hela, sexuella förhållanden med en praktikant som sedan fick jobb och att bli tillfrågad om man vill “bära hans barn”.
Oavsett så visar rusningen för AAPL att AI belönar aktieägarna, så vi får väl se om fler bolag kommer börja trumma fram AI-satsningar.

Financial Times avslöjar att EU:s tull på kinesiska elbilar ska höjas från 10% till 35% och officiellt besked från EU:s regering EU-kommissionen väntas ske idag. Bakom ligger bilindustrin i Frankrike och Spanien. Sverige ska motsatt sig det hela av rädsla för hämnd från den kinesiska diktaturen. Samtidigt sker ju svenska Polestars biltillverkning i Kina och många av Kinaägda svenska stoltheten Volvo Cars elbilar tillverkas också i Kina, och kan alltså få se rejäla prishöjningar om detta genomförs. Polestar är ju redan en hackkyckling i media. Även en del av Felon Muskovitjs teslor tillverkas i Kina. Även om storsäljaren Model Y kommer från fabriken utanför Berlin, så tror jag att Tesla Model 3 är kinesisk.
Annars har det nu pratats om att elbilar började nå nya brännbilars priser, men det var förmodligen Kinatillverkade bilar som gjorde det. Undantaget pyttesmå brännbilar med minsta möjliga finesser är inte fossilbilar särskilt billiga längre heller. EU-krav på att alla nya bilmodeller ska ha både kamera och mjukvara som bevakar att föraren tittar på vägen och inte surfar på mobilen, samt kamera och mjukvara som ska varna om man kör för fort drar inte direkt ner priserna på de enklaste brännbilarna.
Jag vågar sträcka mig så långt som att säga att ska man ha en brännbil med samma utrustnings- och standardnivå som en elbil är prisskillnaderna idag försumbara. De som klagar på att rönnbär är sura hade nog inte köpt en ny bil oavsett. En Volvo brännbil XC40 kostar t ex från 428 000:- SEK, medan elbilen Volvo EX30 kostar från 429 000:- SEK.
Just tillverkningen av lågprismodellen EX30 ska Volvo för övrigt flytta till fabriken i Gent i Belgien.
62 kommentarer
Det finns nog en tanke bakom att brännbilar ökat kraftigt i pris.
För de som är beredda att betala för en ny bil skall elbilen vara attraktiv.
Primärt så är det att bilarna innehåller mer teknik och är hållbarare.
Även brännbilar har generellt iaf mildhybrid och det är ju i princip en till drivlina.
Sen är det en hel del krav på säkerhet. Exv i USA är det ju krav på backkamera. I Europa kommer krav på automatisk skyltavläsning.
Och sen ställer ju folk samma krav på en brännbil som ska va “fin” som om de köper en elbil. Och generellt inom bilbranschen är att ju dyrare bilar desto bättre marginal
Det är ingen kompost. Det är bara “marknaden”
Det kommer att bli dyrt att besiktiga bilen i den nära framtiden.
Ska redan finnas beslut om att flytta delar av tillverkningen av Volvos ex30 och ex90 till belgiska Gent.
Så med kinavolvos takt i att genomföra förändringar så är det gjort. 2028?
ex90 har ju redan missat tåget. För dålig. För sent.
Ska bli intressant att se vad amerikanska KPI landar på. Om Jermome&Vo fortfarande glider in mot en legendarisk “mjuk landning” eller om inflationen gör sig redo för en runda till i ringen..
Det ska alltid bli en mjuk landning. Alla hårda landningar är totalt oväntade.
Alla landningar du kan gå från är en mjuk landning.
Man kan inte slå sig i luften. Strunta i landningen, nu blundar vi och köper björnar 😉
Its not the fart that kills ,its the sudden smäll…
De nya feodalherrarna går in i rollen. Hur många Elon Snow o Sand finns det på byggden?
*obskyr popkulturell referens
You know nothing, Elon Musk
…
XC40 ska väl snarare jämföras med EX40 då de är identiska? Priset är då 428 000 resp. 607 000.
EX40 är alltså över 40% dyrare. Det är ändå rätt mycket.
Min poäng är att det finns elbilar för samma pris som brännbilar. Generella argumentet “har inte råd med en ny elbil” faller därmed.
Finns ju andra bilar i XC40-storleken, som kostar under 500 000:-, t ex KIA Niro EV.
Och Model Y, som är större än XC60 och definitivt större än XC40 kostar från 550 000:-.
En ny Skoda Fabia kostar 224 000. Vilken är motsvarande elbil som kostar lika mycket?
https://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/fabia-erbjudande
En Nissan Leaf som har gått några tusen mil. Ett betydligt bättre köp om man har eget eluttag. Ingen service och något över 2 kwh/mil.
Fast vi talar nya bilar. En beggad skoda får du för 120000
Fast det är ju intressant att Leaf tappar 1/3 av sitt värde på ett år. Verkar nästan konstigt.
Att diskutera vad man har råd med eller inte skulle inte ens lyfts som ett argument från början, från elbilshatarna sida.
För de allra flesta handlar det om vad man prioriterar. Klart det finns de som maximalt kan få ett lån på 30 000 för bilköp från banken vilket då inte ens räcker till en begagnad elbil, och för den klicken är argumentet giltigt.
Överlag gäller nog att har man råd att köpa bensinbil har man också råd att köpa elbil om man verkligen vill, även om de skulle kosta tre ggr. så mycket.
Tyckte bara att det blev lite snett att jämföra äpplen eller päron.
Att skuldsätta sig med en halv miljon för att köpa en bil verkar vansinnigt om man inte kan amortera minst en tredjedel av det första året.
Precis. genom den dopade leasingmarknaden har folk fått för sig att de ska köra “finaste”.
Men folket kanske bara har råd med en Cupra, Renault eller dylikt.
Lika lite som det är en rättighet att bo innanför tullarna så är det ingen rättighet att köra en Teslo eller Ev9 kianes.
Sen då vi är i Sverige kommer alltid det finnas en sosseklick som inte vill att nån ska få köra eller äga nått som en annan (sossen) inte har råd med.
Så lyckades du göra någon slags politik av det här fast det bara handlade om att bensinbilar är billigare än elbilar.
Det är ganska svårt att jämföra fossilbilar och elbilar. Ex. Audi säger att deras Q4 är lite rymlig som deras Q7 fossil. Motorerna är oftast rejält kraftfulla i elbilar osv. Det ligger något i att nya fossilbilar är väldigt dyra också. Argumentet att elbilar är så dyra som ett generellt argument håller inte.
*lika
Beger mig till macken ungefär varannan månad. Där sniffar jag bensinångor, förfasas över den snurrande pengamätaren och förvånas storligen över det att det fortfarande finns stofiler som gör detta var och varannan vecka och som dessutom hostar upp en förmögenhet för en ny brännbil.
I det exempel jag lämnade är det inte mycket skillnad mellan modellerna. Du kan kika själv här:
https://www.volvocars.com/se/cars/compare-cars/?models=xc40-petrol%2Cex40-electric
Kraftigare elmotor än bensinaren, å andra sidan väger den betydligt mer. Något högre lastkapacitet för bensinaren.
Måste väl vara det mest perfekta exemplet på att visa hur mycket dyrare elbilen faktiskt är då de är näst intill identiska.
Vill man ha köpa elbil och vill spendera samma pengar som man skulle ha gjort på en bensinbil behöver man köpa en enklare utrustad bil eller en bil från ett billigare märke.
Att säga att man inte har råd att köpa elbil är iofs. inte korrekt (för de flesta), snarare att man kanske inte har råd att köpa den elbil med den standard man skulle vilja ha.
Om vi nu bortser från de som faktiskt har ont om pengar, tänk på att medelinkomsten i Sverige ligger på ca: 36 000 kr. De flesta har inte (eller tar sig inte) råd att köpa en ny bil. Bensinbilen är, och kommer att vara den billigaste begagnade bilen som går att få tag på. Sett ur den synvinkeln finns det alltså de som ärligt kan säga att de inte har råd med elbil.
OBS! Jag skulle själv gärna köpa en elbil (börjar tyvärr bli dags att byta bil) men jag tycker att de är väldigt dyra.
Dessutom är det inte så stort begagnatutbud, men det lär väl bli bättre.
Jag åker mest korta sträckor, med några få enstaka längre, så jag har svårt att räkna hem det på bränslet också.
Jag har sett att det finns många bakåtsträvare som nästan religiöst hyllar bensinbilen och samtidigt hatar elbilar ännu intensivare (tror många av dem är samma troll som vill få oss att bli oense om både det ena och det andra) men just det höga priset som motargument till elbilen har de faktiskt rätt i.
Om man länkar till Volvo som ligger fem år efter alla andra så visar man inte nått som sker på marknaden.
Man ser bara vad Peking (med cisst stöd från Hisingen) hittar på vad gäller koncernen Geely.
Det är bättre titta på de märken som faktiskt har en modellflora av elbilar. VAG koncernen, Kia med flera. Där man kan jämföra el med bränn enklare bland nysläppta modeller.
Att jag valde Volvo beror på att det var Volvo LW jämförde med, men då ej med två identiska modeller.
Jag tror inte du hittar någon bättre jämförelse än den jag gjorde, men du får gärna försöka.
Klantigt konstruerad Q7 i så fall. Rimligen är en brännbil rymligare än “motsvarande” elbil. Brännbilen har ju inte så stort batteri som måste få plats.
Jag gillar verkligen inte att köpa från Kina, men med högre tullar så kommer inte kinesiska bilar pressa europeiska biltillverkare att ta fram vettiga elbilar. Titta på de kinesiska tillverkarna – de är inte alls långt efter Tesla, till och med bättre och billigare beroende på vad man värderar. Tyvärr är jag luttrad när det gäller biltillverkare och framför allt europeiska biltillverkare – det händer ingenting om de inte utsätts för press. Det skulle inte förvåna mig om det kommer något subventionsprogram för elbilar framöver så att Europa blir ett eget lite långsamt ekosystem. Kanske är det rätt i längden för europeiska välfärden och jobben men jag hade gärna velat ha många olika valmöjligheter för att kunna köpa en vettig elbil. Med dessa tullar kommer det ta längre tid.
Argumentet för högre tullar är väl att den europeiska bilindustrin utsätts för omotiverat hög press just nu eftersom att den kinesiska staten misstänks subventionera sina elbilstillverkare, och man befarar att den inhemska industrin helt enkelt inte kommer att överleva om det fortsätter. Det är svårt att konkurrera om konkurrenten alltid ligger 30% lägre i pris.
Sunt, kan jag tycka. Om det nu blir så att europeiska tillverkare blir lata av detta och inte utvecklas lika snabbt som man önskar så är det ändå bättre med något sämre bilar än inga bilar alls när ofreden med Kina infinner sig på riktigt.
Ja, jag tror du har en poäng. Vi kan inte lita på Kina i längden så det är givetvis sådana aspekter som måste vägas in också. Kina har också valt en mer aggresiv utrikespolitik än de tidigare haft. Skulle Kina få totalt spel och försöka invaderas Taiwan kan vi räkna med sanktioner och då är det inte lika roligt längre att försöka laga sina dåliga bromsar på nån kinesisk elbil..
Jobbar med elbilar i Norge och jag kan ju också säga att det som drog ned elbilspriser här mer än räntan var att Tesla kom in och sa nu sänker vi priserna med 100k+. Till skillnad från dem är ju de flesta förhandlare inte ägda av de samma som fabrikerna och man har inte råd att ta en hel prissänkning själv och fortsätta importera till fullpris, så då får man spendera nästan ett år att förhandla med fabriken före man kan sätta konkurrensduktiga priser och då har man ju redan tappat en massa marknadsandelar.
Och att man tog bort momsbefrielsen på elbilar så man var tvungen att “möta” att allt blev 25% dyrare över en natt….
Kanske.
Europa är väl den enda stora spelaren som inte historiskt skyddat sin bilindustri? Dags att göra det nu kan man tycka.
I tillägg till det borde vi säkra upp med europeiska chipfabriker, och så småningom även fabriker för elektronikmontering. Det förra second source alternativ om Taiwan upphör att existera, det senare för att avveckla kinaimporten. Tror inte att någon enda fabrikskategori är omöjlig i Europa av kostnadsskäl, man får tänka nytt och automatisera max. När all montering hamnade i Kina för några decennier sedan var väldigt lite automatiserat, det var snabbare och billigare att ta fram en dålig design som bara gick att montera med vissa svårigheter, man kan tänka sig att en telefon idag skulle gå att montera 100% av maskiner.
Europa var världsledande inom halvledartillverkning en gång i tiden. Vi kan bli det igen om viljan finns.
Företagen i Europa var det. Inte EU. När EU tar tag i något bli det mest bara dyrt och dåligt.
“staten”.
Svensk byråkrati i att “hjälpa” uppfinningar verkar ju mest lett till bolag som Simris Alg senaste 20 åren.
Bara de europeiska staterna inte lägger sig i så går det nog bra.
‘
TSMC bygger redan en fabrik i Tyskland.
Motivationen att behålla den 14 år gamla Octavian minskar ju inte precis iom detta. Planen är att byta till el vid nästa bilköp men behöver färdigställa bl.a. renovering av fritidshus och ordna med laddning även där innan det blir aktuellt. De kostnader den gamla bilen drabbats av på senare tid bleknar ändå i jämförelse med värdeminskningen om man köper en ny bil idag för runt 600 000:- eller rentav mer vilket aktuella alternativ (Model Y, ID7 eller Enyaq) landar på…
Är också lite kluven, men lutar åt att höga tullar är dåligt. Är givetvis europeiska tillverkare som lobbat igenom detta. Har lite svårt att se hur konsumenter skulle tjäna på detta. Tycker dessutom EU talar med kluven tunga i frågan. Man vill att vi ska övergå till elbilar, men samtidigt gör man alltså dessa dyrare.
Om det nu är så att kinesiska staten subventionerar sina biltillverkare så tror jag de biter sig själva i svansen i det långa loppet. Dessa pengar måste tas från annat håll i ekonomin, vilket drabbar dem själva. Vi får väl vara glada över att Kina väljer att sponsra våra bilar. Men ja, ni behöver inte påpeka att det drabbar andra tillverkare. Frågan är komplex.
Nej.
Långsiktig, långsiktigare, Kina.
De gör aldrig någonting som de inte tjänar på på riktigt lång sikt. Att stänga europeisk industri är bra för Kina, det säkrar arbete och export för deras del. Det är värt en liten initial investering, som på det hela taget blir felräkningspengar.
Det som européer, och nu ryssar, aldrig fattar är att när man gör affärer med Kina är den långsiktiga vinnare alltid Kina.
När alla europeiska elbilstillverkare antingen gått under eller sålts till Kina, något som inte alls behöver ta speciellt lång tid och vilket kan antas vara kinesernas mål, så behöver inte kinesiska staten subventionera längre.
Jag är personligen 100% för frihandel om den är transparent, vilket den inte är när man handlar med Kina, och om det uppstår målkonflikter mellan frihandel och säkerhetspolitik så tycker åtminstone jag att det är rimligt att prioritera säkerhetspolitiken.
Pendlar man mycket och långt så är elbil att föredra, men kör man typ 1000 mil per år är det rätt tveksamt om man ska byta ut en fungerande fossilbil. Vi har en elbil för jobbpendling och en fossil som är lite större som inte körs så mycket. Den kombon funkar bra nu. Jag bryr mig inte så mycket om att ha det senaste längre så jag har inget problem att köra lite äldre bil. Tycker det har ett värde att ha en mer solid ekonomi just nu. Skulle fossilbilen gå sönder och kosta mycket att reparera så tror jag det blir en elbil till. Hybrid känns inte särskilt lockande, verkar dyra att reparera och köra.
Vi kör runt 2500 mil om året så det är klart att bränslet (bensin/etanol) blir en försvarlig kostnad det med, men kapitalkostnaden på bilen är 0 och el kostar ju en del med, särskilt om man snabbladdar på längre resor vilket skulle bli aktuellt för oss.
Planen är som sagt att nästa bil blir el (laddhybrid är inte aktuellt då vi kör mest långa resor på 30 mil eller mer) och att vi även inväntar bl.a. en husrenovering så att laddinfra “hemma” kan lösas, men med nuvarande priser på bensin och elbilar känns det OK att åka fossilt några år till.
Skönt du skiter i 14 års krocksäkerhetsutveckling 🙂
Mackdöden i Sverige är omfattande och det kommer bli ganska svårt att tanka fossilt i stora delar av Sverige inom några år, ytterligare ett argument att köpa elbil.
Äh, jvla kinesiska skittelefon 😉 Svarade tydligen på fel inlägg.
WSJ – gossip level and declining
Man funderar ju på vad det är värt för folk att leva i en hyggligt väl fungerande demokrati, i kronor och ören… När man läser vad många skriver kan man få intryck av man uppskattar det väldigt lite…
Man vet inte vad man har förrän man förlorat det..
När man läser på forum så får man inte se folks vekliga värderingar. Så du kan andas ur.
Här är dessutom mest högutbildade, välbetalda nördar.
Argumenten från EU-kommissionen verkar rimlig. Det handlar minst lika mycket om principen för fri handel på lika villkor som något annat: https://www.di.se/nyheter/eu-bekraftar-hojda-elbilstullar-men-ger-kina-andra-chans/
Samma sak som hände mobiltelefonbranschen är på väg att hända bilbranschen.
När iPhone kom och först ansågs snordyr fanns alternativ. I dagsläget kostar en ny mobil av senaste modellen oavsett tillverkare strax över 10 000kr.
När elbilar cementerats som att en liten sedan ska kosta 500 000kr ny så kommer fossilbilarna närma sig detta i nypris för samma storlek. För helt plötsligt har hela samhället accepterat det som det normala.
Konstigt nog är smartwatch-branschen otroligt prisdiversifierad.
De senaste värstingmobilerna kostar väl snarare runt 22-23 000kr nu för tiden.
Samtidigt som man kan få en billig men ändå fullt fungerande smartphone (med 6 tums skärm) för 1 500kr.
Kanske inte riktigt lika stor spridning när det gäller bilar (om vi håller oss till normala bilar).
Men du har nog rätt. Bensinarna kommer att närma sig elbilarna (ända tills de kommer att fasas ut och priserna börjar rasa).
Precis som med telefoner får man helt enkelt göra en utvärdering av sina behov när det gäller bilköp. Köpte nyligen ny telefon till min 85-årige far då hans 10-åriga Samsung smartphone lagt av. Köpte den näst billigaste Samsung-modell som återförsäljaren erbjöd och var faktiskt imponerad över vad man får för 2000 idag. Jag är övertygad om att många skulle klara sig med en avsevärt billigare modell än vad man låter sig övertygas om att köpa bara för att ha “det senaste”.
Och när det gäller bil har man självfallet mycket mer pengar än 7-8000 att spara på att tänka igenom vad man behöver och välja modell utifrån det och inte utifrån vad man tror att andra tycker om ens bil. Det är tur att man blir mer och mer obrydd med åren om den aspekten.
Varför kan vi inte i Europa subventionera vår egen bilindustri om nu tydligen alla andra subventionerar sin?
För att subventioner har en tendens att missbrukas. Bättre att i möjligaste mån se till att alla tävlar på lika villkor, enligt mig.
En tull är en slags subvention men man måste förstå att köpa kinesiskt skapar ett stort klimatavtryck då kinesisk industri struntar i all hållbarhet och socialt ansvar. Det kostar i Europa för att vi har vårt sociala skyddsnät och något slags klimatansvar så frågan är större än att enbart skydda våra arbetstillfällen.
Därför att jag inte vill betala för (en del av) din bil.