Börserna går ner i de asiatiska tidszonerna över hela brädet och den svenska kronan försvagas ordentligt. Guldet passerar siffermagiska 700:- SEK och är nu nära det svenska prisrekordet från oktober och på högsta nivån någonsin i dolalr.. Teslaaktien rasade igår på minskad försäljning i Kina och elbilar generellt faller i begagnatpriser.
Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 backade med -0.25% igår och breda OMXSPI med -0.49%. Den svenska kronan försvagades rejält, vilket är vanligt vid negativa börser och dollarn går nu på 10:40 SEK medan man får betala 10:28 SEK för euron.
Guldpriset rusar på den svagare svenska kronaon och kostar just nu 707:- SEK per gram. Tidigare prisrekord var 720:- SEK per gram, vilket noterades i oktober. Guldpriset slog med 2 115 USD per troy ounce också sitt rekord i amerikanska dollar och har alltså aldrig kostat så här mycket mätt i världsvalutan.
Tidigare rekord i amerikanska dollar var 2 085 USD.
Kanske inte ett helt sunt tecken för världsekonomin och inflationsförväntningarna, eller så är det kineserna som rusar till guld för att rädda sig från börsen och fastigheter?
I USA backade också börserna och Nasdaq 100 gick -0.42% medan S&P-500 gick -0.12%. Amerikanska långa räntor steg, men det är fel att prata om någon stigande trend.
Inom FANANGST gick Nvidia bäst med +3.60%, medan det börjat användas b-ordet om techaktierna igen och Tesla rasade med -7.16%.
Det senare beror på att Teslas försäljing i Kina föll till sin lägsta nivå på över ett år och backade med 19%. Detta trots att man sänkt priserna för att möta konkurrensen från t ex kinesiska BYD. Dock föll BYD:s försäljning 37% i februari, så detta handlar om hela elbilsbranschen.
Elbilar bytte bränslekostnad mot kapitalkostnad, men när finansieringsräntorna gick från 1% till 4% så blev det svårt att räkna ihop elbilar ekonomiskt. De är fortfarande överlägsna på bekvämligheten, att man slipper åka och tanka utan ständigt är fulltankade av sig själva varje morgon, tysta, köregenskaper, komfort mm, men i slutändan måste degen fram vid köp eller varje månad vid leasing. Och deg är inte något medelklassen har i överflöd längre. Inte ens kreditdeg.
Samtidigt faller priserna på begagnade elbilar skriver TT baserat på data från Wayke, vilket rejält ökar kapitalkostnaden ytterligare. Och detta är inte bara i Sverige. MestMotor uppger t ex att Audi e-Tron faller nästan 30% i värde per år.
Dock bra läge att köpa begagnat således. Begagnade brännbilar rapporteras rent av stiga i pris.
Men kanske inte bästa läget att köpa Tesla-aktien. Elon Muskovitjs bolag handlas på ett p/e om 67x på konsensusprognosen för 2024 enligt Market Screener och 37x för år 2026. Andra biltillverkare ligger mer som typ BMW på p/e 6x, så Tesla har lite förväntningar på sig. Då var ändå Model Y årets mest sålda bil förra året, så riktigt vad Teslas extrema värdering ska svara upp mot är oklart.
Frågan är mest när aktieägarna kräver att Muskovitj lämnar Tesla. Hans utspel på Twitter och annorstädes blir allt mer en belastning. För övrigt är nu Jeff Bezos världens rikaste man igen, och inte Muskovitj. Kanske lönar sig att hålla käften och utveckla sina bolag istället.
I Asien faller alla börsindex bloggen följer. ASX 200 -0.15%, Hang Seng -2.68%, KOSPI -0.93%, Nikkei 225 -0.03% och Straits Times -0.49% i skrivande stund.
120 kommentarer
Är b-ordet bull eller bear?
Jag tänkte “bubbla”.
Jag tänkte blanka 😂.
Bapelsin
Haha!
Jag som verkligen trodde att guldet skulle gå ner när världsekonomin började se mer positiv ut. I vilket fall så tog jag LWs råd om att x20 certifikat bara var spelberoende och dopaminjagande seriöst och slutade köpa hävstångs bear certifikat i guld. Tjänade lite pengar på att guldet föll för några veckor och gav bort pengarna, sen slutade jag. Hade tur då bear certifikaten idag blivit helt värdelösa. Så tack för ärligheten, sparade mig några hundralappar. Lägger dem på en Eurojackpotrad 🙂
Men som LW säger så är guld på rekordnivåer inte ett gott tecken. Vad fan är det som händer i världsekonomin? Är det någon som vet något vi inte vet? Eller är det bara tulpanlökar? Är trots allt vårkänslor i luften nu.
Kanske baisse?
Kan nog vara så att folk förbereder sig på en baisse på börsen och köper guld.
Men kan också vara kineser som överger skeppet.
Eller bara en bubbla.
Eller ett tredje världskrig.
Jag fortsätter köpa mina breda och billiga index.
Frugan köpte lite bittcoin för 5 år sen så hon är glad nu men får se hur länge det varar.
Antingen går det upp, eller så går det ner, eller så står det stilla…..
Haha, bapelsin var den bästa. Tror Lars menade bubbla, och bubblan för elbilar briserade hösten 2022.
Nu är priserna ikapp, men de ska såklart ned betydligt mer.
Finns bara en elbil, som klarat andrahandsvärdet rätt bra. Stora Audi SUVar är som bloggaren konstaterar den bästa kapitalförstöringen.
Bullshit…
Utvecklar gärna? För jag förstår inte, faktiskt. Men det var kanske bara bullshit. Jag kan såklart ge dig en storm om priser på elbilar genom historian 🙂 Säg bara till
Enkom ett ord på b enligt spekulation ovan…
Jaha 🙂
Ja, jag är ju lite challenged. Men nu förstår jag vad du menade. Bra där
Jag är fortfarande lika förundrad över hur Tesla kan ligga så högt på sitt p/e tal jämfört med andra biltillverkare.
30M bilar per år 2030 var väl ambitionen? Sen allt runt om, man gör nog klokast att hålla sig till Nvidia, men det är ju också en bubbla. Så jag vet inte. Kanske säljläge där med, irrationella saker är över min förståelse
Jag är fortfarande lika förundrad över hur Tesla kan ligga så högt på sitt p/e tal jämfört med andra biltillverkare.
Man värderar inte Tesla som en biltillverkare utan som en utvecklare av mjukvaran för att kunna resa effektivare och roligare. Man bygger in upplevelser vid laddstationer och underhållning på resan mm. Vi kommer få se en snabbare utveckling mot automatiserad körning där bilar kommunicerar med varandra för att undvika exempelvis köer på vägar och laddstationer. Snabbaste vägen är en funktion som funkar jättebra på min Tesla i stan. Lotsar fram mig alldeles fantastiskt när det behövs.
Snabbare utveckling mot automatiserad körning…?
Underhållning, ja, hitta snabbaste vägen, ja, automatiserad körning, inte öht i denna generation bilar!
Ur min egen säkerhetssynpunkt skulle jag hellre låta sonen, som inte börjat övningsköra än, lotsa bilen genom Stockholm än tvärtom. Hur Elon kan anse att dessa bilar är mogna att köra själva är helt obegripligt; enligt honom är det bara någon lite finjustering kvar, sedan 2020, och några byråkrater kvar att övertyga, och sedan är det klart. Inte på långa vägar, i alla fall inte med den elektronik, kameror, dator etc som jag har i min.
Ja. Kolla bara hur hopplöst värdelös AI är så fort man kliver utanför boxen den skapades för. Jag vill att AI ska vara ett beprövat koncept som blivit seniort innan det släpps helt fritt i vår komplexa trafik.
Det måste bli fånigt billigt med robottaxi (=dålig affär för Tesla) för att kunna konkurrera med Uber, som redan är fånigt billigt, och har en AI (actual intelligence) bakom ratten, förmögen att både klara alla trafiksitutioner inklusive konstiga vägarbeten, OCH tanka eller ladda bilen på egen hand.
Ta med det samhällsekonomiska i att en person i arbete skapar värde och skatteintäkter. En mjukvara kostar bara och personen den ersätter får leta jobb eller leva på de andra som jobbar.
Men att ha en person i ett visst arbete är inte det som har givit oss generell välståndsökning, utan att den personens arbetsinsats automatiserats och därigenom ökat produktivitet, samt att den personen då kunnat göra något inom ett annat område.
Terapijobb må vara ett medel för ett lugnt och konfliktfritt samhälle, men är inte nödvändigtvis befrämjande för samhällssutvecklingen eller välståndet.
Tja, Uber har ökat produktiviteten med sin ruttläggning, förutbestämda priser, enklare och effektivare att hitta körningar mm.
I detta fall hamnar intäkten hos Tesla i USA för mjukvaran. Klarna sparkade 700 som ersattes med en AI-assistent. Att hålla igång assistenten kanske kräver 10-20 utvecklare/tekniker.
För god ordnings skull, jag har åkt med en eller två Uberförare där AI varit totalt frånvarande men det ska naturligtvis inte generaliseras till alla utan var nog analys, design eller möjligen produktionsfel i dessa två bilar…
Ubers främsta insats inom samhällsutvecklingen torde vara att de konkurrensutsatt ett skråväsende.
Ja, jag använder inte självkörande utan bara snabbaste vägen som jag tycker den hittar alldeles förträffligt. Vid flera tillfällen har jag varit framme mer än 20 minuter före mina kollegor när vi startat samtidigt och åker mot samma mål. Bilen uppdaterar löpande köer och hittar snabbaste väg. Det är riktigt som du säger att självkörande är högst opålitlig funktion det räcker med vägräcken så ställer sig bilen på bromsen, det finns många trafiksituationer som bilens förmåga är alldeles outvecklad för att kunna hantera automatiskt.
Det är väl som med kommersiell fusionskraft, de senaste 50 åren har det legat bara 5 – 10 år i framtiden.
Det kommer att gå trögt med självkörande bilar bra länge, men när en majoritet av bilarna i trafiken är självkörande kommer det gå fort med resten.
Tesla tillverkar mer än bilar, så jämförelsen rakt av mot andra biltillverkare blir klurig när man tänker p/e. Är säkert övervärderat oavsett, men Tesla säljer även hemmabatterier, storskaliga batteriparker, solceller, säljer tjänster på frekvensmarknader runt om i världen, etc.
Cope.
En OT-fråga om home automation från igår:
Det nämndes i ett tidigare blogg-inlägg att du har installerat InfluxDB (samt Grafana) på din Home Assistant Green, vilket “kräver en del tekniska kunskaper”. Vad ser du för fördelar med att använda Green om du ändå pillar och donar med egna installationer och integrationer, för jag antar att du tex har en HACS-integration mot Nordpool också, vilket inte heller stöds out of the box med Green?
Automatiska och fungerande uppgraderingar av HAOS och HASS.
Klart rimligt, tack!
Undrar hur begagnathandlarna överlever. Min gamla Model S har stått osåld i Riddermarks ägo sedan augusti 2022. En ägare emellan, så jag vet inte vad de betalade för den, men nog långt över vad de kommer få ut.
En ägare emellan är antagligen att den sålts vidare mellan begagnathandlare?
En privatperson köpte den av mig och sålde den vidare till Riddermark några månader senare.
Tesla S är det som är totalt slaktat.
Du får en tre år gammal med under 6000 mil på mätaren för 350.000.
Därefter månne det vara Model Y som rasat mest i och med Teslas egna sänkningar. De som köpte för 800.000 får idag ut max 500.000 (och det är för mycket med tanke på vad en ny kostar)
Har du exempel på detta med Model S? Jag kikar lite på bytbil.com och måste upp i minst 500k för liknande objekt där.
Kolla avslutade auktioner på KVD istället. https://milodata1.weebly.com/kvd-sold-cars.html har spindlat slutpriserna på de auktioner som gått till avslut.
KVD har väldigt begränsat utbud samt bilarna är ofta av tveksam kvalitet på olika sätt. Har man några som helst krav på bilen är knappast det stället där man köper. Visst, man kan få det billigare där, men det kommer med risker och du kommer knappast få den bil du vill ha. Jag skulle inte ha KVD som referenspunkt för prisbilden på marknaden som helhet, för det blir ganska missvisande.
Varför är du inte på blocket som är största marknaden för begade bilar?
Finns en hel drös där
Finns många Model S på blocket, dock inte med det årtal/miltal/pris som antyds. Därmed inte sagt att det inte går att hitta, men det är absolut inte det generella prisläget på sådana Model S just nu.
Den kostar ju en slant att försäkra. Och det är inte den nyaste modellen i Teslas program. Dock tycker jag det fortfarande är den snyggaste modellen. Men ICA vill ha 1500 per månad för helförsäkring (kollade en long range dual motor) vilket är mycket.
Tesla S är en bil för folk som kör omkring i frack och monokel.
VAG bilarna har hållts under armarna av att man har kunnat skicka ut dem ut landet. Men nu har begmarknaden rasat på dyra bilar i hela Europa så nu kommer man måsta sälja dem i Sverige. Gäller visserligen alla märken men VAG har satt det i system.
Finns få svenskar som har råd med en bil för 500.000 som dessutom är begagnad. Så vi får nog inse att vi är tillbaka i att nya bilar rasar i värde med 30% direkt du startar den.
Begagnad Tesla Model 3 ska enligt uppgift kosta 25-31 tusen att försäkra, kan ju påverka en del kanske..
Nä det stämmer nog inte, men det beror på olika parametrar som läge där du bor, ålder din uppskattade riskprofil och olika bolag. 10-15 är nog rätt rimligt för de flesta, efter 3 år då vagnskadegarantin försvunnit
Nog? Jo det stämmer.
Knappast, möjligvis om om köpt 3P. Annars är påståendet inte korrekt.
Så du får helt enkelt motivera, eller ringa ditt försäkringsbolag, om hur landet ligger utanför Stockholms innerstad, som verkar lite dränerat på ……… Beklagar läget
Zzzz. Äger ingen Tesla och har således gott om “…..”
Beklagar din bitterhet, aldrig bra. Välj rätt nästa gång.
Vet inte hur det är med Riddermarks, men hos traditionella bilhandlare verkar de vilja få ut inbytespriset plus sin marginal per bil. Byter man in nåt för 300.000 ska just det exemplaret säljas för 320.000, får man den inte såld blir den stående om priserna fallit. Sedan kanske man byter in en likadan, fast aningen lägre miltal/bättre skick för 250.000 och säljer den för 270.000 – vem fan ens överväger då att köpa den för 320.000 som står och samlar damm i hörnet?
Förstår inte varför det inte skulle vara bättre att riva av plåstret och sälja den första med förlust. Måste vara något bokföringsmässigt. Men så brukar det se ut överallt.
Även bilhandlare har förlustaversion.
Utmaningen lär nog snarare bli att det blir svårare att få till ett inbyte på “tråkbilar”. Utan fler bilhandlare lär hänvisa till blocket.
Kahneman fick ju Nobelpriset för att han visade att det känns värre att förlora 10 tusen på en bilaffär än det känns bra att tjäna 10 tusen på en bilaffär. Därav så vägra folk att söka vid nedgång och sitter kvar på tillgångar som bara förlorar mer och mer i pris.
Det är därför det ser ut som det gör på bostadsmarknaden. Folk borde sälja men behåller pga att de inte vill sälja till lägre pris än de köpte för. Slutar med att de får betala dyra månadskostnader samtidigt som inflationen äter upp värdet på tillgången. De förlorar alltså ännu mer på att vägra sälja.
Söka= sälja.
Vart skall du flytta när du sålt villan? Hyresrätter är det ont om och de som finns kostar ännu mer än villan du just sålde med förlust.
Folk inser att de inte har något val utan hoppas på att priserna kommer tillbaka.
Man flyttar till ett annat boende som också gått ner i pris. Om folk börjar sälja så kan alla köpa till det nya prisläget. Visst kanske förlorar lite pengar när jag säljer men spelar ingen roll då jag kan köpa billigare.
Väntar jag på att min villa ökar i pris så kommer såklart det boende jag vill köpa också öka i pris. Vilket innebär att jag förlorar pengar i vilket fall.
Längst ner i kedjan har du de som inte har något eget kapital och som förlorar allt när de säljer, eller blir skuldsatta. De kan inte köpa något nytt och hyresbostäder är för dyrt för dem. Och mäklaren skall ha sitt så det är en fast kostnad. Och skall du någon gång kliva tillbaka in i ägarmarknaden skall du ha pengar till stämpelskatten
Ditt resonemang förutsätter en perfekt marknad men bostadsmarknaden är långt ifrån perfekt.
Tvärtom, resonemanget är att marknaden inte är perfekt och att dessa psykologiska faktorer skapar den situationen vi är i precis som du delvis beskriver.
Eftersom ingen vill göra en förlustaffär så väntar alla med att sälja vilket i princip innebär att alla förlorar.
Det finns enskilda som förlorat 100% av kontantinsatsen eller överbelånat sig extremt och för dessa fungerar inte resonemanget.
Men de flesta hade tjänat på att att sälja lite billigare och köpa lite billigare.
Tvekar numera på äldre Model S, men kanske 3 eller Y, efter att ha lyssnat på Grufman Bil i Järfälla som servar Tesla.
https://youtu.be/ArilrlaVoFU?si=eulaXCXqHnb2MVe2
(bra tidsregister för videon, om man inte orkar lyssna på hela)
Har du ens sett den? Han hyllar ju Model 3 och klagomålen på “gamla Model S” avser första årgången 2014 – 2015. Den där filmen missbrukas massivt av elbilshatarna.
Nu hade nog bloggarjäveln nog lite otur vid läsning av min kommentar.
(ett annat konstaterande kan vara att jag själv kanske var lite otydlig)
Jag skrev ju att ÄLDRE Model S är tveksamma (även om årsmodellen är viktig), men att Y och 3 är något jag kan tänka mig och som han ju hyllar starkt, som välbyggda och bra bilar.
Själv förordar jag el-bil framför allt annat, alla dagar och nätter i veckan.
och jag nämnde tre år gamla….
Har gått förbi LO-borgen och tänkt på att de använder Teslas faktiska logga på fasadbanderollen och inte bara varumärkesnamnet i egen text. Får man göra det eller är det möjligen ett upphovsrättsbrott?
Har själv inte 100% koll på juridiken men det känns som om LO kan hamna i trubbel för det.
Tesla tackar för reklamen.
Teslas varumärken omfattas säkert inte av patentfriheten All our patents are belong you.
På tal om logotyper, kolla Chicago Bulls logga upp och ner och säg mig om ni inte ser en robot som skändar en krabba…
Sitter hela dagarna och vänder på loggor, men den där hade jag missat.
Spelar också alla vinyler baklänges och hittat massor av jävulskap.
Framför allt låter det konstigt.
Deflationn och den ekonomiska krisen i Kina sätter naturligtvis sina spår på den kinesiska efterfrågan på elbilar.
Kul för de som driver billeasing bolag. Räknat med ett restvärde på varje elbil och sen faller priserna kraftigt. Blir nog förlust på varenda leasad elbil när de får tillbaka den och skall sälja vidare. Gissar på konkurser eller att det behövs ny finansiering i dessa firmor som leasar ut elbilar.
Tror att de klarar sig.
I åratal använde de Santanders antagande om 55% värdeförlust på tre år, helt baserat på e-Golf och Zoe, för beräkning av leasingpris. Sedan sålde de bilarna till 70% av nypriset.
Väldigt sällan som leasingföretagen inte får tillbaka åtminstone restvärdet, det är mycket strunt från deras sida just nu.
Leasingbolagen har säkert en stark förhandlingsposition mot bilhandlarna så när de köper bilar är det med en rejäl rabatt men kunden betalar för “listpriset” .
För några månader sedan kunde man leasa en elMini för 3000 per månad, eller köpa den kontant för typ 430 000. Ganska uppenbart att leasingföretaget har betalat ett annat pris än vanliga privatkunden.
Som varande om inte fattig så åtminstone pensionär känns köp av ny elbil inte aktuellt. Har köpt (nya) och haft _många_ bilar i mitt liv och oftast kört dom tills värdet sjunkit till småpengar. Alltså 20-30 000 mil och 15-20 år. En begagnad Tesla (ja, Tesla är nog den överlägset bästa elbilen idag säger jag som aldrig ägt en elbil) känns som ett vågspel med tanke på att jag vill behålla bilen i över 10 år. Känns som en ytterst utmanande ekonomisk risk då jag är mycket tveksam till hur en 10+ år gammal elbil kommer att fungera. I motsats till brännbilar är reparationskostnader mycket osäkra upplever jag. Det är ju sällan körda mil som tar bilen, det är åren och saltvällingen så alla dessa kontaktstycken och datorer som sitter utspridda i dagens elbilar gör mig nervös, reparation kan bli hur dyr som helst och skroten lurar runt hörnet. En enklare brännbil kan Nisse på hörnet fixa för en mindre penning.
Ja, jag undrar hur bilägandet kommer att se ut om 20–30 år. Om vi istället blickar tillbaka 20-30 år är en stor förändring att man i dag inte längre kan laga sin egen bil. Så sent som på 90-talet kunde du köpa delar till din Volvo för kaffepengar och hålla den i gott skick själv. Det är i dag omöjligt. Och den logiska fortsättningen verkar vara att både inköpspriser och alla andra kringkostnader stiger så kraftigt nu att det blir svårt att föreställa sig hur man ska kunna äga en bil i framtiden om man inte tillhör de rikaste procenten? Detta låter kanske som ett icke-problem, men min uppfattning är att det trots allt rätt många bilister i dag som äger och kör en billig begagnad bränslebil, typ under 40′ inköp? Dessa kommer aldrig att kunna lägga hundratusentals kronor i inköp och tiotusentals kronor på service, reparationer och försäkringar varje år …
Kanske kommer det någon slags billighets-disruptor (typ Ryan Air) som hittar ett sätt att bygga billiga bilar igen?
Problemet med nyare fossilbilar är att de är minst lika komplexa som en elbil om inte ännu ,era komplexa med mer elektronik och sensor-system för att uppnå avgasreningskraven och säkerhet. De bilar som Nisse på hörnet kan fixa för en mindre penning börjar ta slut. Bilar efter 2012 fixar inte Nisse enkelt längre… Kräver avancerade datorer med licenser odyl. En Elbil är en simplare konstruktion. Men visst det finns nog mycket för elbils tillverkarna kvar att lära om hur man bygger lösningar som håller i vårt klimat.
Ja exakt! Så för 25 år sedan kunde du köpa en billig bil och fixa allt själv för en liten penning. I dag kan du fortfarande köpa en billig bil, laga vissa saker själv men du kan också åka på dyra reparationer som du inte har möjlighet att hantera själv. Och om vi drar ut linjerna 25 år i framtiden kommer du kanske inte att kunna köpa en billig bil över huvud taget, och om du köpt en dyr bil kan du inte göra något för att sänka dina service- och reparationskostnader – allt måste lämnas in och allt blir svindyrt.
Nja, visst finns det bilar efter 2012 som är reparerbara med enkla medel och reservdelar från MrAuto eller liknande om man håller sig borta från de mest exklusiva modellerna. Men visst skulle jag önska att jag kunde köpa en ny bil av 80- 90-talsmodell. I funktionalitet har inte mycket blivit till det bättre sedan dess.
Dacia?
Du måsta vara väldigt gammal om du hunnit haft många bilar i 15-20år 😉
Min observation med. 😀
Man kan som jag ha flera bilar samtidigt, inte ovanligt för oss lantisar…
I gengäld kan du få ett riktigt bra pris på någon annan skaplig elbil som inte har samma aura kring sig. En panschis där jag bor köpte en ny Nissan Leaf 2011, den har han kvar än. Då hade de första ändå ett fjuttbatteri och ingen kylning så de är ökända för att ha hög degradering över tid. Vet ytterligare en person som hade en likadan i över tio år.
Elektroniken är inte värre än i vilken modern brännbil som helst, i stället för en box med en massa givare som ska sköta bränslemängden med luftmassemätning, lambdavärden och pådrag sitter det elektronik och detaljkontrollerar delar av batteriet. Killgissning är att det faktiskt blir _mindre_ sånt på en elbil.
Så det är själva drivbatteriet. Och det är dyrt att byta, men det går. Väntar på att något försäkringsbolag ska våga ha en försäkring för gamla drivbatterier – de flesta numera är ju tänkta att fungera bilens livslängd ut, men det finns enstaka exemplar som ballar ur tidigt. Och köper man begagnat är man ju rädd för att få just en av dem.
Min egen elbil är nu dryga tre år gammal, batteriet har säkert degraderat en del, men jag har inte märkt av det än. Vi hade en Tesla som firmabil för en massa år sen, den var misshandlad med jättemycket snabbladdning och laddning upp till 100%, på den märktes ett litet tapp efter några år men det var mera som en anteckning i marginalen.
Det är de där enstaka nitlotterna som skrämmer bort köparna från begagnatmarknaden. Själv kommer jag antagligen ta den risken och köpa en begagnad elbil vid nästa byte.
Å andra sidan är det ju en av styrkorna med just Tesla. De har extremt låg försämring av batteriet även på långmilarna.
Det som är intressant är att det verkar vara stark värme som dödar batterierna nuförtiden. Tänk Arizona som hade 40+ ett par veckor.
Jag må inte tycka om tesla som företag eller deras pamp/idiot. Men vad gäller drivlina/batteri skulle jag inte tveka köpa en sån. Då skulle jag vara mer oroad för att köpa en VAG. Jag är inte alls säker på att de har koll på sin teknik.
Jag är själv ingen elbilsägare men jag tror man får ställa om kalkylen lite när man räknar. Räknar man med en milkostnad på 50:- och en livslängd på 30.000 mil så blir totalkostnaden 1.500.000:- under bilens livslängd. För en fossilbil är bränslekostnaden en stor del (säg 20:-/mil) vilket lämnar mindre utrymme till kapitalkostnaden. För en elbil kanske bränslekostnaden är en tiondel vilket gör att kapitalkostnaden kan vara högre men ändå ge samma totalkostnad under bilens livslängd. (Siffrorna är helt tagna ur luften, men illustrerar poängen.)
Min gamla Honda CR-V Diesel 2005 kostade totalt 912 000:- SEK utan ränta på finansieringen.
Se https://cornucopia.se/2021/07/totalkostnad-honda-cr-v-diesel-2005-och/
Med alternativkostnad för finansieringen så skulle totalkostnaden blivit 1 113 000:- SEK.
Intressant. Mina siffror snutna direkt ur näsan stämde ju ganska bra. Skulle vara kul att se en liknande uträkning på en elbil. Bränslekostnaden (ca 1/3 av kostnaden) borde vara avsevärt lägre, speciellt om man laddar med egna solpaneler. Även reparationer borde vara lägre då drivlinan på en elbil är mycket enklare.
Har en 10 år gammal plugin hybrid.
Batteriet hade kapacitet som inte var tillgänglig för användaren detta gjorde att degradering av batteriet inte syntes the först 6 åren. Därefter började det falla.
Troligen pga av verklig degradering men också pga av batteri hanterings systemet som konservativt pga av åldern på batteriet har räknat ner kapaciteten.
Har cirka 30% kvar. Gör att bilen inte regenerar vid bromsning lika mycket, begränsad räckvidd förstås.
Problemet att byta batteri är att det är dyrt. Med tanke på vad man får.
Nu har jag följt bilmarknaden ett tjugotal år och jag slås över hur lite förändring det ändå är. Är man medelklass så handlar det främst om att köpa tre år gammal bil som man underhåller och kör med tills den är utdaterat eller utsliten. Just nu går det annars att köpa rätt trevliga elbilar för rimliga pengar. Om man inte kör långt mer än då och då tror jag en elbil är kanon. Det finns massor med vettiga, Hyundai, Kia, Polestar, Renault, Nissan, VW, m.fl. Tesla leder men jag tycker inte man ska tänka att det är Tesla eller fossilbil. Sen är det väl heller inget större fel på att köpa en begagnad fossilbil om man inte kör så mycket. Jag är inte särskilt orolig för att elbilar ska bli särskilt kostsamma att reparera. De är i många fall enklare i sin konstruktion är motsvarande fossilbil. I Norge har det växt upp verkstäder som plockar isär gamla batteripaket och mäter upp och byter ut felaktiga celler t.ex. I takt med att volymerna växer så finns det lösningar på det mesta.
Då har du inte följt den på riktigt?
Det som sker nu är ju en revolution i teknik som man inte sett på 80 år innan. Innan var det ju att man släppte mindre uppdateringar hela tiden och kallade det för “modellår” för att lura in folk.
Med elbilarna kan du ju få ett helt teknikskiften när du byter bil. Det är inte mycket gemensamt “under huven” mellan en elbil och fossilare utöver bromsar och hjulupphängning.
Det är klart att det händer mycket, men om du köpte en bensinare för tjugo år sedan kan du ju även idag använda den för att ta dig A till B. Antagligen kommer du kunna köpa en elbil idag och även om tjugo år kunna ta dig A till B. Det beror ju helt på vad man har för krav. Att nya bilar tappar halva sitt värde på 3-5 år – så har det ju alltid varit.
Kör man mycket är elbilen helt överlägsen. Kör man med traditionellt batteri och gör något sånär som man ska, håller det lätt >50 000 mil. Motorn brukar ju sällan vara problematisk.
Problemet är de som kör väldigt lite. För de är en begagnad, nyare, långmilare det smartaste tror jag. En elbil med 30000 mil på mätaren är inte värd så mycket, och kan gå väldigt mycket mer.
En väldigt gammal elbil med sämre laddning och ofta dålig navigation och annan elektronik, är inget vidare köp tror jag och blir inte kul att äga.
Är ju det som vi varit bortskämda med. Man har kunnat köpa en sprillans ny bil och puttra runt i stan med den för ett par tusenlappar i månaden.
Det kommer antagligen aldrig mer att ske
Åldern på nybilsköparen sänktes med 10 år i och med privatleasingen (sporrad av klimatbonus och låg ränta). Den ska mest troligt tillbaka till där den var.
Jo, det finns ett långt, cykliskt mönster här. I vissa perioder har ungdomar på sitt första jobb lätt kunnat köpa ny bil på avbetalning, andra perioder, som nu, ser det omöjligt ut. Det kommer att fortsätta svänga. Fram till 2010-talet ngn gång, sjönk reala priset på bilar rejält. Det kommer att ske igen, de senaste årens superinflation på nya bilar kommer att slås tillbaka av konkurrens, teknisk utveckling och förbättrad masstillverkning vs lågserieproduktion som många tillverkare håller på med nu.
Privatmarknaden nu är ju bottenfrusen vad gäller dyrare bilar, därför ser statistiken helt kass ut på elbilar till privatpersoner. Med nya, enklare elbilar som konkurrerar ut alla Kia Ceed och annat som funkat bra till privatkunder kommer det att ta fart igen. Dock inte säker på att just leasing blir modellen, rent tekniskt borde ju ett eget banklån och egen risktagning innebära lägre kostnad än leasing.
Det finns tre sorters bilköp: dåliga, sämre och riktigt usla, om man då inte köper en Bugatti eller sparar en SAAB 900 Aero som gått 100 mil, ställer in dom i ett mörkt torrförråd och säljer dom på auktion 30 år senare.
Bekanta i elbilsbranschen är av den åsikten att elbilar skall leasas på korta kontrakt. Deras argumentation är att batteriutvecklingen gå såpass snabbt att nya kemier med förbättrade egenskaper tar över snabbt vilket har en stor inverkan på begbilspriserna för äldre elbilar.
Mina bilresor är få och inskränker sig mest till veckoinköp. Känns som den fossilbil jag äger kommer att bli kvar länge. Däcken hinner troligtvis åldras och stelna innan mönsterdjupen blir olagliga…
Nja, hur fort går det egentligen med batteriutvecklingen? Tog ut en potent och körglad elbil i december 2020 som privatleasing, just med tanke på den “snabba” utvecklingen av batterier. Osmart beslut visade det sig när jag lämnade tillbaka den i december 2023, det hade ju knappt hänt någonting.
Våren 2016 sålde jag min fullutrustade SAAB 95 NG -2011), skulle nog ha behållit den och ställt undan, eller bara kört vidare med, förträfflig bil i höga farter på kurvig väg.
Vill minnas att man räknar med 1-2% förbättring på kemisidan per år i snitt. Oftast så sker utvecklingen i steg, lite som en ketchupflaska. Plötsligt sker ett genombrott som ger större förbättringar kanske 10-20% men desto mera mogen en teknik blir desto längre mellan genombrotten och desto mindre blir de. Finns mycket lovande kemi men stort steg att få en ny teknik att fungera 100% i produktion och i fält.
Beror inte det på hur man använder sin bil? Kör man mest pendling och korta sträckor kan man ju dra fördel av lägre begagnatpris på elbilar? Då kan man köpa en pendlingsbil som går billigt och är billig att underhålla. Att köpa ny bil har väl alltid varit vanvettigt hur man än vänder och vrider på det? Att leasa är väl heller inget alexanderhugg då det är ganska dyrt det också.
Är inte fallande elbilsförsäljning, 81% fall i försäljning av nybyggda lägenheter, ökade konkurser i byggsektorn, minskat byggande och allt det ett tecken på att det bromsar in i Sverige?
Har blivit lättare att få hantverkshjälp till huset har vi upptäckt, förut svarade dom knappt på förfrågningar om det inte var större jobb.
Det känns som det kan bli lite stökigt framöver så vi har löst alla lån vi kan och sparar resten sedan i somras för att ta höjd för en sämre period. Går emot min plan att ha en del lån som äts upp av inflationen så vi åker säkert dit på det ändå men SEK är svag så det har varit gynnsamt att betala tillbaka.
Se dock till att ha buffert så du klarar tillfälliga chocker, typ elpris som gör att du plötsligt måste köpa in ved eller liknande. Lånen är just nu på en hanterbar nivå.
Tar dasspappret slut förutom i kommersiella förpackningar gäller det att ha kontanter att köpa in en pall pp en gång.
Klarar elbilar sällankörning och stå i garage 10-15 år?
Ingen vet det ännu gissar jag?
Lite oklart, det handlar nog till viss del om hur bilarna är konstruerade men jag vet att batterierna på några Tesla Roadster som stått länge inte var bra för dom hade laddats ur helt. Min robotgräsklippare tappar väl hälften av energin över en vinter ungefär, så att låta dom stå år utan att laddas kan nog vara dumt.
Tesla Roadster (2008-2012) hade inget skydd mot urladdning, så batteriet förstörs om man låter den stå en längre tid. Finns en brytare som ska användas vid långtidsförvaring. Andra bilar har skydd mot detta.
Ja och dessa årsmodeller är på avskrivning. Håller en bil 20 år får man vara nöjd.
De Roadster som har överlevt, där ägarna skött batteriet, har uppnått samlarstatus och går upp i värde. Dock en utmaning att hålla dem igång.
Precis, den prioriterade kunden är den som ska köpa bil och ha den oanvänd i garaget 10-15 år.
Trodde det var en nischkund. Dessutom ska väl lagstiftarna tvinga fram skrotning på oanvända bilar?
Ska du lämna en elbil lång tid och vill kunna använda den sedan utan att byta batteri, får du ha den inkopplad, så att den då och då laddar.
Borde man inte ganska enkelt kunna förstå mer genom att prata med lite norrmän? De borde vid detta laget ha rätt bra koll på vad som håller när det gäller elbilar och vilken degradering osv det blir i praktiken?
Idag finns det inga rimligt fungerande elbilar under typ 60 000:- kronor och det finns inte reservdelar och batterier att köpa, fortfarande få mekar, osv, men det tror jag är en övergående period.
Ibland läser man om händiga personer som byter elbilens batterier själv utan att det kostar allt för mycket.
Fär 10 – 15 år sedan var det månfa som tyckte att all elektronik i bilar med flrbränningsmotor gjorde att det inte gick att reparera något själv, men idag kan man plötsligt det. Det krävs en del andra och nya kunskaper, men det går.
Jag tror det blur samma sak med elbilar framöver fast det finns ett problem. Elbilstillverkarna är nu så säkra på att batterierna kommer att klara många flera mil än själva bilen och det borde vara bra jan man tycka. Problemet är att om man får ett batterifel är kansje batterierna väldigt väl integrerade i karossen så det blir mycket pyssel att byta även om det är möjligt.
Tror du är rätt ute här. En snabb googling på reparasjon av batteripakker ger ju flera träffar på verkstäder, ex. https://www.batterielektro.no/elbil/. Detta kommer komma till Sverige också. Som jag förstått det så är det inte så himla avancerat men man får tappa ut kylvätskan och man vill inte ha X antal Ampere på 400V spänning i sig. Finns massor med videos på youtube där folk monterar isär batteripaket. Det kommer bli standard framöver. Bara en tidsfråga. Kräver ju att folk lär sig nytt och det kommer när volymerna blir större.
Helt riktig analys. Problemet tror jag är att batteriernas interface till bilen är “proprietary” och bilbranschen bryr sig inte om gamla bilar utan uppgraderar glatt varje generation så att tidigare generationer inte är kompatibla. Dvs “forced obsolesance”
Håller själv på att undersöka vilka vägar som är framkomliga för min gamla bil.
Gamla batterier från skroten passar bilen. Men är gamla så ingen livslängd kvar. Nya batterier som reservdel kostar multum.
Inne i batteripaketet så finns lite standard igen så firmor börjar etableras som renoverar gamla paket med nya “celler”
Pratade med en kollega som har cirka 25 år med en av de stora märkena i bilbranschen om att kanske ge sig in i branchen då antalet gamla elbilar med “batteri problem” kanske har skapat en tillräckligt stor marknad. Biltillverkarna vill förstås inte att folk förlänger livet på bilar utan tjänar bättre på nybilsförsäljning…troligen.
Det är ju finansiellt sett inget nytt problem. Finns ett fåtal nu med som råkar ut för växellådshaveri på bilar just efter garantin exempelvis, man är aldrig helt säker på att inget dyrt ska hända som bilägare.
Vi har både elbil och dieselbil i hushållet. Det blev ganska fort klart att elbilen är att föredra vid kortare körningar som till jobb och så men så fort det ska åkas lite längre så prioriteras dieselbilen. Fastna i ”laddångest” går bort, billiga ursäkter när man kommer försent -skulle bara ladda. Håller inte med LW om att elbilen skulle vara bekvämare, tystare eller bättre komfort, men köregenskaperna är bättre och roligare. Laggen finns i stort sett inte på elbilen och har kommit på mig själv att ändrat lite på körstilen, tex vänstersväng från stillastående är betydligt bättre med elbilens prestanda. Visst 4-hjulsdriften gör sitt, bara framhjuldrift med prestanda under sväng är inte det optimala. Så lite äpple med päron jfr får jag erkänna.
Jag håller inte heller med om att elbilar är tystare. Brorsans Tesla är inte tystare än min 10 år gamla bensinbil. En modern bensinmotor hörs inte (utom vid omkörningar kanske). Det som hörs är vind- och däckbrus. Och dom är lika för el och bensin/dieselbil.
Mer från elbilen i högre hastigheter
Tyngre ger mer däckbuller och SUV ger mer vindbuller.
I lägre hastighet dominerar motorljudet och då vinner elbilen.
Får man slut på det är det bara att hämta mer på surdegshotellet?
*Deg, gaddamnit!
Vissa begagnade bensinbilar har iaf stigit i pris!
Jag jämförde min Toyota Corolla -06 som jag köpte för 32 000 kr för ca fem år sedan, den hade då gått 6000 mil.
Idag har den gått dubbelt så långt, men priset på blocket för samma årsmodell och dagens miltal ger priser över 50 000, och i vissa fall uppåt 80 000 – dvs en reell prisökning, trots fler år på nacken idag och dubbla miltalet.
Helt klart en av mina bättre bilaffärer om jag skulle sälja den, men det ska jag förstås inte göra.
Farsans 240 från 93 har gått 25000 mil men är mest gubbkörd.
Han köpte den för 30 eller 40 000 år 200x.
Han fick ett bud på kanske 75000