På en lansering idag presenterades Volvo Cars nya stora satsning på Innovation Destination Torslanda, där hyresvärdarna bygger till att börja med 25 000 m2 nya kontor vid Volvos gamla huvudkontor Örnnästet. Beskedet från Volvo Cars VD Jim Rowan var att man satt tiotals miljarder dollar i backen i Göteborg och “planerar inte att försvinna någonstans”. Satsningen på nya kontor kommer trots höstens varsel av tjänstemän.

Gamla PG Gyllenhammars Volvo byggde på 80-talet det som snällt kom att kallas Örnnästet eller Pehrstorp, högst upp på Torslandas berg, vilket även inkluderade en ståndsmässigt boende för Volvochefen. Det är en arkitektoriskt fantastisk anläggning, särskilt invändigt, som står sig än idag, men tyvärr stod tomt i många år sedan Volvo Group sålt den till Platzer. Förra året började Volvo Cars flytta in som hyresgäst, och även Polestar sitter nu där med Göteborgs bästa utsikt över skärgården från söder och upp till Marstrand, samt ut till Vinga.
Nu satsar Next Step Group och Vectura Fastigheter på en rejäl utbyggnad av det som kallas Innovation Destination Torslanda, dit man även vill locka samarbetspartners till Volvo Cars och andra företag för att skapa en attraktiv miljö. Man är medvetna om att man måste kunna locka till sig världstalanger för att kunna hålla sig i framkant. Samtidigt kan man kanske tycka att det behövs mer än nybyggda kontor med utsikt för Volvo Torslandas industriområden och i fjärran Kattegatt och Göteborgs skärgård. Jämfört med attraktiva skyskrapor i någon världsmetropol kanske det inte räcker.
Gärna en fin arbetsmiljö, men först en rejäl lön …

Samtidigt varslade Volvo Cars 700 tjänstemän i höstas och det delägda dotterbolaget Polestar varslade förra veckan 450 personer. Kanske vill man på Volvo åtminstone göra sig av med äldre fossiltjänstemän i dubbel bemärkelse – brännmotorer, bränsletankar, avgassystem mm – och vill ta in ung och hungrig (läs: billig) arbetskraft istället, för att fortsätta satsningen på omställningen till 100% elbilar.

Göteborgs kommun och Volvo Cars undertecknade under förmiddagen också en avsiktsförklaring om fortsatt utveckling av området och verksamheten, som förstås är mycket viktig från Göteborg. Beskedet var också att med tiotals miljarder dollar fastbultade i Göteborgs bohusklippor i form av fabriker och kontor så kommer inte Volvo Cars att åka någon annanstans. Snarare ska såväl Torslanda, som Tuve, Arendal, Lindholmen och Säve utvecklas framöver.

Man har tagit in världskända arkitektfirmor som Shop Architects för att göra utbyggnaden av PG Gyllenhammar-Volvos Giurgola-byggnad, och säger sig ha stor respekt för den gamle italienske artiktektens arv, men ärligt talat så är fyrkantiga lådor med glasfasader inte direkt något unik, utan detta finns tretton på dussinet. Nu byggs det åtminstone som sutteräng med delvis utsikt mot havet, vilket t ex samma arktiktetrs huvudkontor åt Uber också har, men utanför arktitektklubben så tror jag inte så många bryr sig vad det är för namn som designat ett hus.


Det kunde dock varit värre. Det kunde blivit en betongkoloss av Gert Wingårdh. Förvisso kärnvapensäker, men ädnå.
Det gamla Örnnästet (vår taxichaufför som slussade oss från parkeringen vid VAK upp konstaterade att ett sekundärt lite elakare namn för platsen är Skatboet) är nog svårt att överträffa, och invändigt är det en riktigt vacker byggnad, trots att den har mer energimässigt bra mindre fönster.









I en global värld är det allt viktigare att Sverige har unique selling points för att attrahera kompetens. Som Sveriges framsida och med en modern syn på stadsutvecklingen inklusive skyskrapebyggande så finns det möjligheter till detta, inklusive en förtätning av staden när man faktiskt får bygga på höjden till skillnad mot Stockholm och därmed dödar centrala stadsutvecklingen. Nu är knappast Torslanda att betrakta som centrala staden, och snarare borde Lindholmen därmed förbli den mest attraktiva platsen att jobba på inom såväl tech som automotive.
Men trots varslen blickar alltså Volvo Cars framåt. Göteborg är både Volvo Cars och Polestars teknik- och utvecklingshub, och ska så förbli om man ska tro dagens lansering. Åtminstone motarbetas man inte av Göteborgs kommun när man vill bygga nytt.
Sedan lär det ta några år innan det är dags för inflyttning, även om de första spadtagen tas nu, och då har konjunkturen vänt och allt pekar uppåt. Sedan finns det vidare planer att längre fram expandera hela Örnnästets berg till en fullservice stad. Det är inte ens uteslutet att bygga bostäder, även om jag ponduspostulerar att bullernivån från industriområdet tyvärr kan sätta stopp för det. Annars torde det vara attraktivt att för första gången kunna bo med gångavstånd till Volvo Torslanda som arbetsplats. För någon annan än P-G Gyllenhammar när det begav sig.

36 kommentarer
Attenius heter Jonas.
Det är ju bra, sedan kan man såklart ha åsikter om majoritetsägaren osv, nu var det kinerserna som köpte det, och man får väl säga att företaget på många sätt blomstrat under deras ägarskap, vilket också är positivt för Sverige.
Vet inte hur planerna på detta framskrider, det känns ju i största laget med tanke på att Polestar inte är något enormt stort bolag, iaf inte än, man kan ju lugnt säga att det finns utrymme att växa om man skulle bygga så stort, 80k kontor vid nya Hisingsbron.
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/80-000-kvm-polestar-projekt-till-salu/
På ett sätt var det tur att det blev kinesiska ägare = villiga att lära.
Värre för SAAB med amerikaska ägare (förutom på slutet då) = ville lära upp.
“Hej, här har ni förra generationens Opeldelar. Bygg en premiumbil!”
Ja, det är hela syftet. Man innoverar i Sverige och har sedan volymtillverkning i Kina med detta genom Zeekr och Geely som sedan säljs till väst. Därför kommer aldrig Volvo att sälja några volymer.
Har besökt Perstorp en gång, på 00-talet. Kan hålla med om att insidan vida överträffar utsidan, som är rätt diskret.
Interiören är ”arkitektritat” så det stänker om det. Påkostade material och stora ytor till ingen praktisk nytta, bara för att vara snyggt.
Utsikten är något av det häftigaste jag sett, kan tänka mig hur det är att uppleva olika årstider och väder genom fönstren. Mäktigt.
Ja, det är kanske inte lätt för Volvo att konkurrera med de amerikanska mjukvarubolag verksamma i Sverige. De tenderar att betala mycket över medellönen. Men alla kan ju inte jobba där
Kom ihåg.
Det är viktigt att ingenjörer med flera sitter nära fabriken så man har kontakt med verkligheten.
Det är därför man bygger ett separat kontor åt de kinatillsatta cheferna ett par kilometer bort. Med bastu, pool Separata chefshissarna. Lätt kräva närvaro på kontoret med när man själv associerar kontoret med sån lyx 😉
Lyx och bekvämligheter som de med svenskt kollektivavtal bara kan drömma om 😉
Det kommer alltid att finnas klassskillnader, ara att gilla läget. Svenska ingenjörer behandlas som skit med dålig lön, det är väl bara Tyskland som slår oss. Men de nuvarande byggnaderna, PV, PVH, PVÖS med flera förkortningar byggde på 70- och 80-talen och har sett bättre dagar. De äldsta delarna är kraftigt ombyggda, verkstäder har blivit kontor, och, tja, man får nog vara nörd för att tycka det är attraktivt. Dessutom börjar den tekniska livslängden närma sig och det kommer krävas stora renoveringar.
Samtidigt behöver man kraftigt expandera på mjukvarusidan för se det är inte mindre resurskrävande att utveckla mjukvara själv jämfört med att pressa plåt. Lagkrav på process och dokumentation börjar komma upp i militärklass och det krävs folk. Man kan göra mer med mjukvara än med mekaniska regulatorer men som sagt, det kostar.
Så nya kontorbehövs. Frågan är dock om dessa kommer reserveras för en elit av värdegrundsvetare eller om löskerfolket (ingenjörerna) kommer att få komma in. Framtiden får utvisa. Men bra i alla fall med satsningar i Göteborg.
Intressant att man valt att ge kontoret ett namn så tätt förknippat med Volkswagens grundare.
Fascinerande.
Troligen mer anspelande på boken (eller kanske mest filmen) med samma namn, vilken trots allt har rätt lite att göra med det verkliga schloss adler.
Du tänker på klassiska filmen med Clintan och Richard Burton! Det är dock en snygg felöversättning då originaltiteln är “Where Eagles Dare” vill jag minnas. Dock en klassiker av odödliga Iron Maiden från plattan Pieace of Mind!
Up the Irons!!!
Jag förknippar Örnnästet mer med Kehlsteinhaus, eller möjligen det numera bortsprängda Berghof. Mer än Hohenwerfen Castle (som är verklighetens Schloss Adler) då. Fast det är jag, det. 🙂
Hmmm, är det inte en annan tysk farbror som brukar förknippas med örnnästet i första hand?
Vem tror du grundade VolksWagen?
DAF och Robert Ley, men jag kan se din poäng att den andra tyska farbrorn hade ett finger med i spelet där 😀
Den heter inte så. Den kallas så. Byggnaderna på Volvo heter typ VAK, PVV, PVA osv.
Men bloggan har rätt. Det finns ingen “internationell spetskompetens” som sätter sig i ett klassiskt svenskt industrikomplex med 3 meter till grannhuset.
Moderna kontor med takhöjd, ljusinsläpp och fönster är det som gäller. Med gott om konferensrum som har stora skärmar för de obligatoriska teamsmötena.
Något svensken missar men som är givet för andra länder är att man har bra restauranger i anknytning till abetsplatsen.
Här har vi på sin höjd nån kantin som serverar pannkakor på fredagar till det facila priset av 129 kr per lunch.
Internationell kompetens jobbar gärna hårt och länge och då måste kontoret vara en attraktiv plats för alla. Inte bara direktionsvåningen.
Internationell topparbetskraft innefattar inte att ta hit ingenjörer från tredje världen som Ericsson gör för att man kan betala dem prick nivån för arbetstillståndet (och halva priset mot en svensk ingenjör).
Bra att det investeras i Göteborg. ” Det kunde dock varit värre. Det kunde blivit en betongkoloss av Gert Wingårdh. Förvisso kärnvapensäker, men ändå.” – Fantastisk kommentar, hatten av. Wingårdh förkroppsligar den arroganta lådarkitekturen.
Beträffande Wingårdh o hans alster har jag sett några stycken.
Deras intryck på mig kan sammanfattas så här.
Depressionsframkallande de luxe.
Lisebergs nya hotell är helt ok.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Liseberg_Grand_Curiosa_Hotel_april_2023_02.jpg
På Chalmers sa vi “Wingårdhs byggnader kännetecknas av fyra saker; glas, stål, betong och läckande tak”. Se Chalmers kårhus..
Det var som attans! Jag ägnade lunchlöpningen idag åt ett par rundor i skogen bakom Örnnästet och noterade ovanligt mycket bilar samt vaktpersonal vid huvudentrén. Kanske var det bloggarn själv som var i antågande?
Bakom nästet, som ju är något alldeles extra i byggnadsväg, finns både en 1km-slinga samt hävräck för den som vill komplettera rundan.
Fin bild. De tillverkades innan jag föddes men 164 och P1800 måste vara Volvos läckraste fyrhjulingar.
Örnnästet har man varit några gånger… Dom hade en väldigt trevlig lunchrestaurang där för inbjudna.
Men Arendal kommer inte att vara Volvo-land framöver. IT har snart flyttat till Lindholmen, för att om 5-7 år flytta upp till Campus Lundby.
Arendal blir Stena och Göteborgs hamn. Sen kommer en del logistik och bussars utvecklings verkstäder nog bli kvar lite längre.
Måste erkänna att en av mina dagdrömmar består i att när Wingårdh är bortrest, så river man alla hans fina gamla trähus där han bor o sätter upp nåt av råbetong med små runda fula fönster och platt tak. Men bara en dagdröm. Bor i Stockholm och tillbyggnaden av Liljevalchs får mig att tro att militären har en flervånings bunker under den.
Volvo har rullat färdigt, straxt på Kinas invasion av Taiwan blir blockaden av detta fina gamla Volvo ett faktum. Då kommer fabrikerna som finns kvar i landet snart stå tomma. Ryssland, Iran och Kina (med delar av Korea) är det nya axelmakterna. Volvo (personbilar) är Kinesiskt, tyvärr.. Såldes dit av Amerikanska Ford vilket kändes ok då men inte nu..
Köp inte Volvo, dessa bilar säljs ännu (nyproducerade från Kina) till Ryssland..
“Det rullar inte längre Volvo” Det måste bli ett slut på alla nationalistiska fantasier om att dessa bilar är för oss.. Dom är för vem som helst, köpes i Rubel eller Yen mm. Volvo är nu lika mycket svenskt som Huawei..
Inte många vill kännas vid detta.. Dom avstår mjölkchokladen på Ica istället..
Vadan denna negativa inställning? Volvo har produktion i Kina, Europa och USA. Det är en global arbetsgivare med många kunniga hjärnor från hela världen, precis som de flesta andra globala företag.
Kinas styre kan säkert tvinga Geely att stänga ner Volvo men det vore ju ett väldigt oekonomiskt beslut.. företagets framtida värde sitter i kompetensen och den kan på samma vis välja dra vidare om läget blir för osmakligt.
Så kan man ju också se på det… Men Geely är lika mycket Kina som den lilla klubb som styr detta land. Volvo ägs av Geely.
Gör Kommunisterna verklighet av sina hot mot Taiwan eller rent av går in aktivt i Ryss/Ukrainska kriget är Volvo lika mycket värt som en söndersprängd gasledning i östersjön.
Knappast. Ingenjörerna och fabrikerna finns fortfarande utanför Kina. Sätts hårt mot hårt så är Volvo svenskt. Det är fler indier än kineser som arbetar på Volvo, och Indien är nog Kinas främsta motståndare efter USA. Du kan ju dock tänka två gånger innan du köper en “europeisk” bil bygd på en plattform utvecklad i Kina.
@LIJO – du får nog åtminstone underhålla tanken som den gode Peter lanserar. Ett kinesiskt bolag som troligen kommit på att möjligheten att attrahera “världstalanger” (vad nu det är) inom t.ex. EV till Kina och en skön diktaturstat, storsatsar istället i Götet med diverse friska eller inte friska arkitekter som ska hotta upp ett gammalt Stasiliknande bygge för att där kunna importera diverse stjärnor, som i sin tur ska utveckla know-how åt ett kinabolag (och i förlängningen vet vi ju också då kinesiska staten) som man då också kan skicka rakt vidare till kinesisk militärindustri och så tror vi att vid ett potentiellt krig mellan Kina vs. Taiwan/USA att det inte finns en överhängande risk för sanktioner. Nja, men det är snyggt spelat av kinaponkarna så här långt och svenska kommunalpolitiker har nog redan filat på “vi var nog naiva, vi såg det inte komma talet..” om något skulle skita sig…
Vilket bilmärke ska man köpa då? Enligt dig, och varför?
“Sedan finns det vidare planer att längre fram expandera hela Örnnästets berg till en fullservice stad”. Det låter lite som planen från början var med att Lindholmen, att samla techbolag och bygga en “levande stadsdel” som det hette. Tycker inte man lyckats där än riktigt, det är fortfarande rätt dött efter kontorstider.
Exakt likadana ser ju planerna ut även här nere där jag jobbar, här gör man ju samma typ av satsning med GoCo, bara att det är Life sciences och Medtech istället, man pratar mycket om fullserivce stad och levande stadsdel. Hela konceptet är intressant, men att man skulle vilja vistas här även efter jobbet känns långt bort.
Fast man får ju ge Lindholmen att det fortfarande byggs bostäder i rätt stor omfattning. Blir nog lite mer folk på kvällstid när karlastaden är färdig, och byggs fortfarande bort mot frihamne och hela frihamns området ska ju också göras något med.. det fanns i allafall en plan saker kan ju ha ändrat sig.. Läste tex att man sålt tillbaka byggrätter i karlastaden till kommunen
Angående Pehrstorp så fick jag för ett antal år sedan höra en del intressanta detaljer om PGs kontor från en initierad källa som under en tid jobbade direkt med PG. Tydligen hade han ett ganska stort komplex för sin längd och hade därför gjort en del förändringar med syfte att få besökare att känna sig korta. Vad jag minns så skulle tex dörrhandtaget ha placerats på högre höjd än brukligt och det fanns en plattform bakom skrivbordet så att PG skulle “se ner” på sina besökare. Någon annan som vet mer om detta och kan fylla i?