Det blev börsrekord i USA efter chiptillverkaren Nvidias rapport som knäckte ett antal rekord, och börserna fortsätter upp i de asiatiska tidszonerna. Volvo Cars delar ut större delen av sitt innehav i det separatnoterade elbilstillverkaren Polestar till sina aktieägare och tänker inte skjuta till mer pengar till bolaget.
Stockholmsbörsen steg under gårdagen och OMXS30 är efter en uppgång på +0.47% nära börsrekord, medan bredare OMXSPI har en bit kvar, men steg +0.66% igår. Som brukligt när börserna är glada stärktes kronan vidare till 10:31 SEK för USD och 1!:16 SEK för EUR, och drog ner guldet till 669:- SEK per gram.
I USA slog index som S&P-500, Dow Jones Industrial Average och Nasdaq 100 börsrekord. S&P-500 stg med +2.11% och Nasdaq 100 med +3.01%. Orsaken var att bland FANANGST drog chiptillverkaren Nvidia +16.40% på sin rapport efter stängnging i onsdags. Bolaget har gått från en tillverkare av grafikkortskretsar till att leverera chip för serverhallar och nu även för de framöver enorma energisluktande hallarna som ska driva olika generativa statistikalgoritmer, populärt kallat AI. Glädjeyran drog upp börserna i USA.
Nvidia handlas på p/e 51x för konsensus på 2024, 35x för 2025 och 31x för 2026, så givet ränteläget är bolaget inte direkt billigt. Omni skriver att uppgången i Nvidia ökade bolagets börsvärde med 2 860 miljarder kronor på en dag, vilket också var ett rekord. Orsaken var att man guidar med två miljarder dollar (dryg 20 miljarder kronor) vilket verkar ge 100x pengarna i börsvärde.
Samtidigt så är trenden att allt fler stora aktörer tittar på att ta fram egna processorer. Apple har redan gjort det, inklusive inbyggda AI-accelleratorer i sina kretsar, och förmodligen kommer även serverhallgiganter som Amazon, Google mfl att göra det. Men just nu är det bara glädje och gamman som gäller för Nvidia.
Som man ser i charten ovan finns det stöd för Nvidia runt 575 USD och framför allt runt 500 USD om aktiekursen beslutar sig för att justeras efter årets rusning.
Långa amerikanska räntor steg något.
Uppgångarna fortsätter i de asiatiska tidszonerna, även om Straits Times srar och går -1.09%. ASX 200 går +0.43%, Hang Seng oförändrad på +0.04%, KOSPI +0.13% och Nikkei 225 +2.19% och nytt högsta sedan 90-talet. Det kanske rent av är högsta någonsin, men jag har inte charts så långt tillbaka.
Då ska vi samtidigt komma ihåg att vi har normala räntor och är ungefär vid botten på konjunkturen, som nu väntas bli bättre. Förvisso ligger alltid aktiemarknaden före konjunkturen, men uppgången kommer hålla på i många år, så det kommer bli uppåt även härifrån. Beslutet att förra veckan (eller var det förr-förra?) gå från 80% aktier till 100% aktier ser allt mer korrekt ut.
Det är rimligt att anta att Stockholmsbörsen stiger idag.
Volvo Cars har besltuat att dela ut majoriteten av sina aktier i separatnoterade Polestar till aktieägarna och tänker inte finansiera bolaget ytterligare genom kapitaltillskott skriver man i ett pressmeddelande.
Volvo Cars VD Jim Rowan säger:
“När vi nu inleder nästa steg i vår transformation och växlar upp för att bli ledande inom nästa generations mobilitet, ökar vårt fokus på Volvo Cars utveckling. Den föreslagna utskiftningen positionerar Volvo Cars strategiskt och ger våra aktieägare en direktexponering mot Polestar-aktien. Eftersom vi har betydande operativa samarbeten med Polestar och en finansiell relation, är det logiskt för oss att behålla inflytande genom en mindre 18,0 procents andel i Polestar. Med detta sagt kommer Volvo Cars inte att tillhandahålla ytterligare finansiering till Polestar. Med Polestars stärkta affärsplan, lanseringen av Polestar 3 och Polestar 4 samt med Geelys engagemang och stöd är bolaget väl positionerat för tillväxt.”“
Istället kommer Volvo Cars majoritetsägare Geely fortsätta eventuell finansiering av Polestar.
Undantaget den första Polestar 1, som nog mest var till för att få igång en produktionslina, är bolaget att betrakta som en renodlad elbilstillverkare. Eller ska man säga SUV-tillverkare, för just en tredje elbils-SUV från samma tillverkare var exakt vad marknaden efterfrågade.
Jag skulle vilja se sportbilen Polestar 1 som 100% elbil. Den ser åtminstone ut att vara en rolig bil för 40- eller 50-årskrisande välbetald övre medelklass som inte längre behöver köra två barnvagnar och tre vinterkräkspyende barn i en SUV.
Elsuvar går det tretton på dussinet och det vore önskvärt med lite faktisk fantasi och designinnovation från elbilstillverkarna. Varför inte en cab? Vill man idag ha en kul och prisvärd bil, som inte är en SUV, så är det fortfarande Tesla Model 3 som gäller – en design som snart är åtta år gammal sedan lanseringen 2016, vilket säger det mesta om den totala bristen på fantasi i elbilssektorn.
Just det. Volvo Cars kommer väl nu med sin fjärde elbils-Suv, EX 90. Du kan välja vilken elbilsmodell du vill från Volvo Cars, så länge det är en SUV. Ok, EC40 är en crossover, dvs en … SUV.
Vill du för övrigt se en lista över tillgängliga elbilar på marknaden, och jämföra deras pris och räckvidd finns en lista hos Allt om elbil. Över hälften av alla elbilar är SUV:ar och enda som är det minsta intressant förutom Tesla Model 3 är Hyundai Ioniq 6. Tesla Model 3 Long Range ger för övrigt lägst pris per km räckvidd enligt sajten. Ett rejält underkännande till elbilsbranschen, som inte lyckats överprestera en åtta år gammal bil prismässigt gällande räckvidd. Polestar 2 LR Single är för övrigt tredje mest prisvärda och fjärde mest prisvärda är … Tesla Model 3 RWD. En poäng att ta med är att elbilssuvar inte är prisvärda för den som vill ha räckvidd och som fossilbilist har ångest. Inte så konstigt med tanke på onödig storlek, tyngd och luftmotstånd, men Polestar 2 verkar iaf gjort läxan. Ångesten är för övrigt något som fossilbilister har – vi som har elbil har inte längre någon räckviddsångest då vi lever i verkligheten.
Sprang för övrigt på grundaren och redaktören av Allt om elbil när han laddade en guldfärgad elbils-Lotus på Circle K i Ulricehamn på testkörning härom veckan och hade ett gott snack medan vi laddade.
57 kommentarer
“Vänsterstyrd Polestar som hyrbil i England”
Antar att du menar högerstyrd? Ser ut så i alla fall. Våra är ju vänsterstyrda!
Hade problem en sommar i England, var hela tiden på väg i i bilen på “fel” sida! 😊
Vänster, höger, jag är ju emot alla politiska partier, så det ser likadant ut för mig …
Bra svar! 😂
Som småbarnsförälder med 3 ungar i barnstol så skulle jag gärna se en ny MPV. Men det är visst ett utdött släkte bilar. En C4 Picasso/Spacetourer på el. Alla föräldrar behöver 3 parallella Isofix-fästen, möjlighet att få med barnens kompisar eller far/morföräldrar samt ett tamt svart hål.
Tror Renault Scenic ska komma som elbil. Fast den kanske är en SUV numera och inte en MPV?
Den är nog en MPV, men inte 7 säten och undrar om den har 3 Isofix bak?
Annars har jag gillat de Renault Megane E-tech jag kört. Inte helt orimlig prissättning heller på Scenic. Och kool bil är inget krav, har redan 3 barn…
Ja vettga “Flexi bilar” lyser med sin frånvaro. Som sagt, bristande fantasi hos tillverkarna.
Volkswagen ID Buzz?
7 säten helt elektrisk, en riktig familjebil som inte alls är för stor exempelvis är ID Buzz 4 cm kortare än Tesla model Y.
Ja, id buzz är inte fel. Men dyr som 7 sits
Måttet på längd var för 5-sits. Vet faktisk ej hur lång 7 sitsen är.
Jag tror att det är ett svårt segment. De som behöver en MPV – kanske främst yngre barnfamiljer – vill köpa den begagnat av ekonomiska skäl. De som köper nya bilar har starkare ekonomi, kanske just därför att de kommit längre i karriären och inte längre har samma behov att köra runt med hela knattelaget. En annan stor sektor för nybilar har förstås varit tjänstebilar, men de har väl också lutat mot SUV eller sedan. Kan man inte sälja tillräckligt många MPV:er som nybilar, så hjälper det inte att det finns en stark andrahandsmarknad.
Jag påstår inte att det är lätt, men givetvis tänker jag mig att en MPV ska vara billigare i inköp och drift än en Kia EV9 . Att ha dragit sitt strå till befolkningstillväxten köstar på…
Tyskarna i form av Mercedes, Porsche, BMW och Audi tillverkar ett flertal sedanmodeller, även en och annan kombi. Dyra, ja (det är även Model S) men med bra räckvidd. Och måttet prisvärdhet är högst subjektivt 😉
Som sagt, jag skrev “prisvärd”. Model S är inte heller prisvärd. Mercedes, Porsche, BMW och Audi har lyckats med konststycket att tillverka ännu dyrare bilar än Model S och X, men med tveksam historik kring t ex batteriteknik, full OTA osv.
BMW har gjort elbilar rätt länge nu. Och efter att ha kört min nya i4 dryga 400 mil genom Europa och kunnat jämföra hur den fungerar i relation till min tidigare Tesla model 3 LR är jag mer än nöjd med bytet. Informationen om räckvidd mm är betydligt mer pålitlig, den påverkas mindre av ökad hastighet på autobahn och de laddare som finns tillgängliga är snabbare än Teslas superchargers. För att inte tala om att stödsystemen faktiskt stöttar föraren och inte motarbetar den.
Nu gillar man ju olika, men jag har klämt lite på andra ägare till M3 under åren jag hade den och jag har inte träffat någon som inte varit kritisk till cruise och lane control, borttagandet av regnsensor mm. Jag tror Tesla lever farligt.
Grejen med tyskarna är väl inte att de lyckats tillverka dyra bilar, utan snarare att de lyckas ta bättre betalt än andra tillverkare. Alla dessa tillverkare går bra och har gjort det över lång tid.
Personligen tycker jag MB och Audi generellt sett har ett bättre rykte än produkterna numera medger, rent kvalitetsmässigt då (komfort och det diffusa måttet “kvalitetskänsla” är fortfarande på topp). BMW och Porsche gör riktigt bra bilar och kan ta betalt därefter. Tesla säljer på specifika värden som övergripande tekniknivå, enkelhet i ägandet och för M3/Y även pris. Vad gäller driftsäkerhet är väl numera KIA i topp av alla märken (med vettiga elbilar alltså), i alla fall enligt de konsumentundersökningar jag sett.
Det skiljer väldigt mycket vad gäller batterikvalitet och batterihantering. Tesla är överlägsna där. Det är en dold faktor som först visar sig över tid.
Ja rätt i saken att det skiljer mycket. Men är hur vet du att Tesla är överlägsna idag?
Om vi nu inte pratar guldpläterade signalkablar, så ligger faktiskt Koreanerna bra till. Om vi nu bortser ifrån infotainmentsystem och dålig kontroll på 12V-batterier. Huruvida Teslas old-school lösning vad gäller att skicka onödigt mycket ström p g a att t ex ditt batteripack är blott 450V får nog framtiden visa. Men gillar man värme vid hög fyllning så är det ju att föredra.
Det kusliga är att industrin nu visar hur det går när alla hoppar på ett tåg som inte kommit till stationen än.
Tror alla som kört en elbil en längre sträcka nu inser att det verkligen är framtiden. Finns INGET som uppväger med en fossilbil.
Men man har helt enkelt misslyckats i produktmixen. Stora SUVar för 700+ KSEKETAS är helt enkelt inte det man kan bygga volym och marginaler på.
Att bygga ett nytt modellprogram för en tillverkare (runt 10 modeller för en riktig biltillverkare, inte som volvos s 4-5 modeller vilket mer är för en nischtillverkare) kostar med utveckling, design, tooling drygt 200 miljarder. Detta är man vad med att kunan ta in billigt från börsen eller låna till låg ränta.
Ränta som nu börjar ligga runt 9-10% för företagsfinansiering (om du är ett bolag som går bra. Annars 15% ränta). Jämför det med 9% ränta för ett billån och det är att inse att bilar är dyra just nu.
Det finns få privatpersoner som klarar av att lägga upp 20% kontantinsats, 9% ränta och amortera av billånet på 10 år dessutom.
Det skulle vara en total slakt på bilmarknaden för bilar över 500.000 kr i inköpspris om det inte var för alla som får låna en bil av jobbet (tjänstebilsförarna)
Såg för övrigt att min tidigare bil, Volvo V40 CC, drag, alla tekniktillval (inga stylingtillval man är väl int knapsu eller eparaggare) 100.000 mil gått UPP i pris med 15% på ett år.
Medans elbilar idag tappar mer än 30% på ett år. (Du kan hitta en Tesla Y som kostade 800.000 för 14 månader sen och har gått 1500 mil för 500.000 nu. Vilket ändå får ses som ett högt pris med tanke på vad du får en ny för. Men ändock en extrem värdeminskning)
Lämnar det till en läxa för de ekonomiskt kunniga.
Om varje modell kostar 20 miljarder att utveckla (om du inte gör en audi och kopierar de gamla bilarna och säljer som nya). Hur mycket måste varje bil generera i i ebit för att man itne ska gå back.
Elbilsmarknaden gör varje bil omodern på 5 år. Hur många miljarder i positivt kassaflöde måste man då ha per år för att klara av att leverera ett uppdaterat modellprogram på minst 10 modeller
Tänk nu tanken att KitlerWagen fick betala 500 miljarder i böter för att de är fuskare i stil med Lance Armstrong istället för att lägga dessa pengar på produktutveckling och ni kommer förstå varför deras bilar blir sämre och sämre.
Finns ju viss logik i Teslas vi-tänker-inte-släppa-nya-bilmodeller-utan-fräschar-bara-upp. Sparar 20 miljarder.
Gäller väl de flesta bilmodeller. Den gamla XC60 var ju i princip oförändrad 2009-2017 bortsett från styling detaljer.
Att de gjorde om den större 2017 var ju för att de då hade sin nya gemensamma SPA plattform som många modeller delar på så man slipper ta 20 miljarder på varje ny modell utan kan bygga olika karosser mestadels på samma plattform.
Vet inte om Tesla delar plattform mellan sida modeller, eller om varje har sin egen plattform.
Kanske fungerar bättre när man som Tesla ligger 6-7 år före konkurrenterna när man släpper en bil.
Vilket Kinavolvo aldrig gjort.
Hade inte svenskarna haft så svårt att provköra andra bilmärken än de vuxit upp med på 50-talet hade volvo aldrig funnits i den omfattning det gör.
Det är den stora utmaningen att vara lönsam och kunna genomföra en transition av programmet samtidigt.
Vi pratar om enorma pengar.
Insåg jag redan sommaren 2022, efter att ha ägt 3 elbilar då. Så nu leasar jag elbil, efter 4 år vinst på körning. +500kr/mil på sista ägda elbilen.
Nu finansierar Nvidia semestrarna med barnen. 4090-kort har vi i drivor så nu går pengarna till klimatkompenserade resor istället.
MG kommer med sin roadster snart. Om den inte redan finns på marknaden.
Har från goda källor att man ska undvika MG.
Jag vet. Man skall undvika MG
Ville bara påskina att det finns en cab/roadster.
Ja framförallt om Lucas gör elsystem.
Finns väl nåt talesätt,,varför dricker Britter ljummen öl.
De gör kylskåp också Lucas.
Varför har nästan alla elbilar utom Teslor en ful igensatt grill i fronten som får bilen att se ut som en leksaksbil, eller som en förfallen kåk där någon spikat plywood över ett fönster?
Att speciellt många skulle tycka att det är estetiskt tilltalande känns osannolikt, så jag gissar att det har någon slags funktion.
För att din smak inte är allas smak och du inte kan nått om aerodynamik och förbrukning 😉
Behöver man mindre kylning är det väl puckat ha massa detaljer som ökar luftmotståndet?
Teslorna är rätt fula men det är så man ska bygga en bil idag. platt plåt. Inget blingblong.
Jag tolkade frågan som varför bilarna fortfarande ser ut som att de är byggda med en grill som man satt igen istället för att bygga en ny front som är ändamålsenlig och snygg. Vi kan ju jämföra Mercedes EQXX med resten av deras EQ-serie t ex.
Bärgarn förespråkar väl inte en “öppen” grill heller vilket du verkar påskina, utan att man tar bort grillen helt. Det skulle ge lägre luftmotstånd än att ha en sluten grill.
Jag håller med Bärgarn annars, bara Tesla som vågat frångå grillen/hög motorhuv helt, vilket är lite synd tycker jag. Man har väldigt långa motorhuvar också, kanske som ett arv från förbränningsmotorerna eller kanske för att det ger ett mer dynamiskt utseende, men jag hade gärna sett att man generellt omfördelat nån decimeter till kupén istället. Jag tycker att det är fint att man kan se på Teslorna att de är optimerade efter fysikens lagare snarare än fått sitt utseende från historisk image.
Ett argument för grillen som jag hört är att det kan vara enklare att placera olika sensorer utan att det syns så tydligt i grillplasten snarare än i bilplåten. Men det kanske bara var ett svepskäl.
Om designavdelningarna har svårt att tänka elbil så kan de ju åtminstone försöka tänka att alla bilar är en mittmotorsportbil i fronten, så borde de träffa hyfsat rätt. Nästa 5-serie ser ut som en kombiversion av M1-sportbilen från 70-talet exempelvis, eller att para en Lotus Esprit med en familjebuss.
Precis. Ta bort grillen helt om den inte har någon funktion. Jag kan faktiskt inget om aerodynamik, men min magkänsla säger mig att det blir enklare att förbättra de aerodynamiska egenskaperna om man inte behöver ta hänsyn till grill och kylsystem.
En igensatt grill känns som att man försöker tilltala de som inte riktigt kan släppa taget om förbränningsmotorn genom att ge bilen ett familjärt utseende, men det ser ju bara löjligt ut när den är uppenbart igenmurad. Låt den vara öppen i så fall.
Bra fråga. Behövs ju ingen grill, så varför designar man en grill?
Exakt, varför designa så om man inte behöver? Tycker tyvärr att allt för många moderna bilar har aldelens för fula trynen… kanske nått som går i vågor. Kring mitten på 90 talet var Merca E klass och Ford Scorpio bra på att skrämma små barn med sin uppsyn.
Jag håller med dig Bärgarn! Det ser alltsomoftast beige ut. I sak behövs ingen grill men jag kan tycka att något med attityd skulle vara på sin plats. Snacka om missat window of opportunity. En blandning av italiensk smak och amerikanskt skryt kanske … typ. =D
Jag håller med dig fullständig vad gäller grillen. Jag tycker framförallt att BMWs elbilar har hiskeligt fula trynen. Vilket är tur för mig eftersom jag då inte behöver gråta alltför mycket över att jag inte har råd att köpa en.
Sjukt långsökt kanske men designen och utformningen av fronten skulle ju kunna ha att göra med påkörning av gångare exempelvis.
Är det så då är det tragiskt. Designen borde ju självklart gå före, är man miljöhjälte så är det en mänsklig rättighet att ha en väldesignad front.
Att det skulle vara mindre farligt att bli påkörd av en stor trubbig nos så man puttas framåt i bilens färdriktning, än av en lite spetsigare Tesla-nos där man kanske glider upp över motorhuven och vindrutan i stället?
Låter som något Mythbusters borde testa 🙂
Jag kan ingenting om deformationszoner på bilar och att bryta båda benen på en spetsig front och glida rätt in i rutan eller flyga över bilen kan mycket väl vara den bästa lösningen.
Det som möjligtvis får mig att tveka är att det är inte så bilar ser ut.
Hade ju varit ett framsteg för hela bilbranschen om mythbusters provade praktiskt, för det är säkert ingen som tänkt på detta innan.
“Utvecklingen av nya personbilar innebär att
bilarnas fronter utformas på ett sätt som ska
minimera skadorna för fotgängare vid en
påkörning. Dessa åtgärder har effekt i
påkörningshastigheter under 50 km/tim. Vid
högre påkörningshastigheter blir krockvåldet så
kraftigt att frontens utformning troligtvis har
liten betydelse. Allt fler personbilar utrustas med
tekniska nödbromssystem som automatiskt
ingriper när en olycka är oundviklig. Härigenom
kan själva krockvåldet minskas ytterligare.”
Nya krockvåldskurvor för fotgängares risker vid påkörning … https://bransch.trafikverket.se/contentassets/1da5bb2b8cb64f7996653cc4dfad2694/arkiv/2_2_nya_krockvaldskurvor_for_fotgangares_risker_vid_pakorning_av_bil.pdf
BMW-frontens utseende fungerar som varningssignal – varning, här kommer en slem typ.
Troligen för att det är mycket billigare och snabbare att ändra på en befintlig detalj (grill) till nytt utseende än att designa om och testa om en helt ny front och dessutom ta fram svindyr tooling för att trycka fram nya huvar.
Så det är nog en övergångsperiod tills de nya 100% elbilarna som från start designats enbart för att vara elbil och inte ha några gemensamma skalfördelar med befintliga fossil/hybrid versioner av bilar.
Scenic finns väl redan som elbil nu, haft 2 scenic när barnen var små och den var väldigt praktisk och man satt högt med bra överblick på trafiken.
Vill gärna ha suv höjd på bilen då jag börjat rosta i höfterna så det blir lättare ta sig in och ut ur bilen så det blir nästa bil… kanske en Scenic 100% el.
“Grill”-designen är nog mest för att man skall associera sig bakåt. Vi är alla tradiotionalister i någon mån. Den tillverkare som bryter en designtrend är modig. Jämför exvis med Ford Scorpio på 80-talet. En ganska trevlig halvcombi med SAAB 9000-stuk. Så bytte Ford designspråk och släppte en efterträdare vars formspråk “avvek”. Det var nog det snabbaste utdöendet bortsett från Edsel när det begav sig.
Får man nu nämna Tesla så stör inte bilarnas exteriör speciellt men jag avskyr den avskalade interriören i den billigare modellerna med en central platta och “multifunktionsknappar” som skriker “cost-save”. Jag har ändå inte råd occh eftersom EM är en r-vhatt så blir det aldrig en T oavsett.
Annars har ju bilarnas grillar växt och krympt i cykler. Ett tag var de små. Nu är de åter “Dollargrin”. Bakljusen har även dom växt och krympt i cykler. Nu är det tydligen pyttelampor igen. Jämför med Volvos 740/940 men det var iochförsig länge sedan.
Bilindustrin och dess marknadsgycklare räknar med en ekonomisk livslängd på en bil runt 3 år/10.000 mil. Någonstans då har bilen passerat minst en eller två ägare (De jag själv ägt har stämt exakt med dessa miltal vid inköpen). Efter dessa år/km är bilarna inte längre intressanta för de “fina” verkstäderna med klinkergolv i kundmottagningen som inte längre tjänar pengar på kunderna. Då tar de mindre verkstäderna, Mekonomen, Mecha, etc. över och med ökande miltal handlar servicarna mer om att hålla den åldrande fordonsflottan vid liv.
Men den som köper sin drömbil som långmilare fullsmetad med avancerad elektronik lever farligt. Reservdelarna är fortfarande svindyra. Styrboxar kan inte köpas hursomhelst på skrotarna eftersom dom kan vara konfigurerade tillsammans med en “moderbil” vars ID inte längre kan användas för återinitiering. Dessutom byggs dagens avancerade fordonselektronik med kiselgeometrier vars livslängd ÄR verifierat sämre, Exvis den utrustning som använder AI för självkörning. Tidigare räckte det med “slappa” krav eftersom motorstyrningar inte krävde så mycket processorkraft. Nu inte så längre.
Även jag “googlade” på min nuvarande bilmodell på Blocket. Noterade att även en halvgammal fossilmodel som den ökat i pris. Undrens tid är icke förbi.
Vi får väl se om det blir en renässans för stjärtfenor och massor av krom också. Vad gäller Edsels flopp är det nog en lågoddsare att fronten kan ha gett vissa oavsedda associationer. Rätt förvånande att det passerade i dåtidens USA.
Om Jim Rowan gillat vädret i Göteborg så mycket är det ju märkligt att han har bosatt sig i Singapore. Iofs bara en fortsättning på arvet från Samuelsson som var skriven i Göteborg men egentligen bodde i Mariefred och veckopendlade. Svårt för göteborgare att ta in.
Så är det. Gäller alla chefer i GBG jag jobbat med.
Man bor minst 5 mil från GBG. Och till skillnad från importerade chefer till Sthlm som gärna köper något “fint” vid strandvägen eller i Täby så verkar GBG cheferna bo kvar utomlands och jobba remote/pendla.
Kanske är det för att man vet att ingen vill bo i Sveriges Liverpoo(l)?
Det är tyvärr en skitstad. Uppvuxen där, men flyttade till nämnda Täby där livet är gott.
Bor hellre i Göteborg än Sthlm. Men visst, diggar man Huddinge, Botkyrka, Kista, Akalla etc så för all del.
“Då ska vi samtidigt komma ihåg att vi har normala räntor”
Vad är egentligen en normal styrränta? (riksbankens siffror nedan avseende “normalränta”)
2006 – 3,5 till 5,0 %
2010 – 3,5–4,5 %
2017 – 2,5–4,0 %
2024 – ?
Jag anser nog 4% är taket vad gäller normalt. Om räntan är över 3% om ett år så äter jag upp min hatt.
@Mjau Lova inte för mycket. Vi ska hålla koll😊
Nämen, du har nog ganska rätt ang. 4%. Under rådande omständigheter just NU så kan det betraktas som normal ränta.
Haha, vi bolånetorskar drunkar i höga räntor ju. Inte rättvist, blir bara tre utlandssemestrar för den ensamstående pappan här 🙂 Men det återgår nog till det normala 2025
’en guldfärgad elbils-Lotus på Circle K i Ulricehamn’ läser man inte om i tidningen särskilt ofta 😅
Google har designat sina egna processorer i många år nu.