Dags för lite fredagsmys efter att spårningen av företagspaketet till TM Sweden AB i Upplands Väsby efter några dagars fördröjning faktiskt lämnade PostNords terminal i Järfälla och lämnades ut till ICA Supermarket Format i kvarteret bredvid Tesla. Detta väcker frågan om det finns en svartfot på PostNord eller om PostNord dumpar över paketen till postombuden utan att underrätta Tesla om detta? Och jag har nu bevittnat att service utförs på Teslas Superchargers av elektriker, trots påstådd blockad. Svartfötter, egen personal eller företag som inte har kollektivavtal?
I en dramatisk vändning har alltså PostNord visst lämnat ut ett paket adresserat till Tesla (TM Sweden AB), efter att hållit på det några dagar. Företagspaket 17:00 blev det dock inte, och frågan är om det inte är bedrägligt beteende och föremål för polisanmälning att PostNord alls säljer en tjänst de inte har för avsikt att genomföra?
Tracking nedan.
Som man ser ovan levererades det inte alls innan 17:00 på tisdagen, men sedan har det cirkulerat runt enligt trackingen från PostNord. Dock verkar spårsändaren ständigt suttit kvar på Elektronikvägen i Järfälla, så vad som är sant eller inte är frågan.
Nu har PostNord dock lämnat paketet till ICA Supermarket Format, som ligger i kvarteret bredvid Teslas adress. Detta är bekräftat av min AirTag.
Strikt talat har alltså PostNord inte lämnat ut paketet till Tesla, utan till ett postombud så man fölejr blockaden rent formellt. Exakt hur Tesla ska få reda på att paketet finns där när man fortfarande inte delat ut brevet jag skickade till Tesla och aviseringarna på paketen går ut med post är oklart. Men frågan är nu om det a) finns en svartfot som är strejkbrytare hos PostNord eller b) om PostNord alltså dumpar försändelserna till Tesla inklusive registreringsskyltarna hos postombuden utan att berätta för Tesla.
I så fall borde Tesla kunna gå till postombudet och begära ut sina registreringsskyltar. Man har förvisso inte försändelse-ID, men det borde gå att få ut dem ändå genom att begära försändelse-ID från Transportstyrelsen. Om Transportstyrelsen vägrar lämnat ut försändelse-ID så har myndigheten och därmed svenska staten aktivt tagit en sida i konflikten och borde kunna stämmas för detta. Om Tesla kontaktar mig kan de få försändelse-ID om de vill testa att hämta mitt paket och se om leverans alltså är möjligt.
Nu får vi se om företagspaketet från mig hämtas ut av Tesla, eller vad som händer annars. Förmodligen går det i retur efter en vecka outhämtat. Vi avvaktar och ser.
För övrigt bevittnade jag själv i förrgår hur flera elektriker servade en Tesla Supercharger, trots blockaden. Så antingen har a) Tesla egen personal som gör detta eller b) använder nu elektriker från bolag som inte har kollektivavtal eller c) så finns det svartfötter. Eller så d) genomför andra fackförbund inte alls några sympatiåtgärder åt IF Metall, utan ägnar sig bara åt mediaretorik och har belagt bolag i blockad som inte alls arbetar åt Tesla.
Av respekt för elektrikernas personliga integritet tog jag inte foton, men jag blev tillsagd av elektrikern att den Supercharger i Tystberga jag stod vid skulle stängas av för service om några minuter. Vilket skedde successivt med laddarna på anläggningen.
Handlingen tätnar. Vi lär få reda på mer successivt. Med det önskas ett trevligt fredagsmys.
72 kommentarer
Givetvis var inte ”elektrikerna” där för att utföra service, utan det är förklädda Teslafetischister som kommer dit för att gnida sig mot stolparna.
Det är sånt som gör att man respekterar alla haters.
Ambitiöst ändå att skruva isär både stolpar och transformatorer och pilla med sladdar och grejer.
Underskatta inte den sexuella laddningen hos Teslafetischistfanbois. Det räcker till många Superchargers när de gnider sig.
Det troligaste är att det var elektriker som inte var anslutna till kollektivavtal. Mycket osannolikt att det var svartfötter.
Det är ju själva definitionen på en svartfot!
Haha du anar inte vad begreppet service och avstängd kan innebära för en “elektrikare”. Ständigt denna Tesla
Den där kommentaren gav mig ett garv, kunde riktigt höra Helge skrika ut – Ständigt denna Tesla!
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Känns som att hela den här Tesla grejen drar fokus från Ukraina om än i liten skala. Vi behöver enas mot de som inte vill oss väl. Spännande experiment med Postnord ändå.
Pratas ju mest om att Teslas anställda har bättre lön och förmåner än avtal. Bra! Men jag tycker ändå det vore intressant att få det granskat och gärna av någon oberoende part.
Trevlig helg och första advent till er alla! Vi har det kallt och dyrt nu men tack och lov så heter inte vårt vardagsrum skyttegrav. Hjälp gärna de som hjälper oss med ett bidrag, vi är bra på det har jag hört!
Den enda relevanta jämförelsen är väl ändå den som görs av arbetarna, som väljer om de ska arbeta under de villkor som råder hos Tesla eller under de villkor som råder hos någon kollektivavtalsansluten konkurrent? Vilket avtal som är bättre är ju en subjektiv fråga.
Man tycker att det borde vara så. Vill man arbeta hos en arbetsgivare med kollektivavtal gör man det. Vill man inte det väljer man någon som inte har det. Då borde, om fackets tes stämmer, de med kollektivavtal få bättre och effektivare anställda och konkurrera ut de andra.
I begreppet “kollektivavtal” ingår att individuella avtal inte ska tillåtas. Hur skulle det se ut om illojala arbetare själva fick välja om de vill arbeta för ett bolag med kollektivavtal eller för ett bolag med individuellt avtal?
Har fått info från en anställd och han ingen placeringskort på sitt anställningsavtal.
Han jobbar i en stad men fick order att hjälpa till i en annan stad ca 30 mil bort, så resa på 60 mil / gång
0 kr i reseersättning
0 kr i resetidsersättning
0 kr i övertidsersättning
Så personligen hoppas jag att sådana företag lämnar vårt land
Det vore ju listigare att se till att man fick en placeringsort i sitt anställningsavtal kan jag tycka. Om man ändå tar jobbet har man ju accepterat villkoren.
Jag funderar på om kolli-id är offentlig handling? Om en myndighet vägrar lämna ut uppgifter, så måste man motivera det och det går givetvis att överklaga till domstol. Det kan bli intressant om någon begär ut kolli-id som offentlig handling. 🙂
Bra fråga. Går ju att skicka en begäran förstås.
Man överklagar till Förvaltningsrätten. Glömde skriva det. Många myndigheter “glömmer” att skriva att man kan överklaga ett beslut.
Enda möjligheten att vägra lämna ut det är väl om det är sekretessbelagt. Det måste i så fall finnas en paragraf i SFS 2009:400 att hänvisa till.
Postnords aggerande ser exakt likadant ut som när jag beställde saker från Amazon!
Beställde och betalade för hemleverans, tog 1 dag för paketet att lämna Tyskland, sedan började cirkusen!
Först skulle de lämna paketet en frdag mellan kl 17-22, som snäll Svenne satt man och väntade, inget paket kom.
På lördagen så åkte paketet från Mölndal till Härryda (skulle levereras till Västra Frölunda), och sedan åkte paketet fram och tillbaka mellan terminalerna några gånger, jag beställde ny tid och fick till svar att de inte kunde levera paketet.
Sedan kom det ett meddelande om att JAG var tvungen att hämta paketet på terminalen i Mölndal innan ett givet datum och klockslag, annars skickas paketet tillbaka.
Det var ju bara den lilla detaljen att jag betalat för hemleverans!
Så jag satt i telefonkön för att komma fram till Postnords kundservice, efter ca 1 timma kom jaf fram och då frågade jag om jag kommer få mellanskillnaden utbetald för att jag hämtar paketet på terminalen kontra att jag har betalt för hemleverans.
Fick då svaret att NEJ, vi ska leverera paketet hem, det har blivit fel. Så efter nästan tre veckors väntan kom äntligen paketet hem!
Så att Postnords processer skulle funka är bara nonsen, verkar vara fullt med folk som inte vill göra sitt jobb!
Att de egentligen lever på att leverera brev och försändelser och det är det verksamheten som generera pengar verkar inte många av de anställda förstå tyvärr!
Det gäller att klaga på rätt nivå. Jag råkade också ut för att ett paket till mig fick åka runt ett tag, men inte till mig. När jag klagade till högsta ort slutade det med att paketet fick åka taxi hem till mig nån timme senare.
Jag gillar kollektivavtal men inte svartfötter.
Kommer aldrig att köpa en bil från ett företag som producerar i Sverige utan kollektivavtal.
Lite OT kanse, men ändå. På PostNord vet nog inte alltid den ena handen vad den andra gör, men så är det väl lite varstans. Tänker att gamla hederliga Postverket nog hade fungerat ganska bra om de kunnat behålla en nära monopolställning i landet med hjälp av oss som nödvändigtvis ska beställa massa onödiga prylar som körs kors och tvärs över världen. Jösses vad långtradare som blockerar alla väger nu i vinterväglag. Hur mycket prylar behöver vi? Och vi köper väl inte från Kina gud bevars?
Undviker givetvis kinesiska prylar om det går. Hellre Tesla än Polestar 2.
En väldigt kort kommentar är nog att det är en kombination av a och b. C och d är lite väl riskabelt för både företag och enskilda anställda.
Angående posten har jag ingen aning. Kanske bara vissa försändelser från vissa adresser som är avstängda? Typ bara utlandspost?
Helt apropå så lyssnade jag på Studio Ett när jag åkte hem från jobbet i veckan. En fackpamp från IF Metall sa att Tesla *aldrig* kommer att lämna Sverige.
Då insåg jag att facket har precis noll koll på verkligheten. 🙂
Det enda jag undrar är hur länge jag behöver vänta om jag beställer en Tesla idag. Förhoppningsvis så flyter allt på som vanligt, trots blockaderna.
Bor i Stockholm och beställde en Model Y Performance i röd färg 30/10. Den var redo för upplockning 21/11. Detta var visserligen precis innan regskylt-debaklet, men hoppas det ändå är någon vägledning om de kan leverera udda val som dessa på dryga tre veckor.
Frågan är om det behöver vara en (medveten) svartfot. Mycket av hanteringen sker väl per automatik? När man varit ute och levererat posten och paketen kommer tillbaks så antas de väl inte ha kunnat levereras (precis som det anges i trackingen)? Sen är det väl rutin att dessa paket dumpas på utlämningsställe och då lämpar väl personen bara in paketen utan att kolla vad som står på dem.
Sen kan det ju vara så att man får notifiering via SMS om att paketet finns att hämta på utlämningsstället.
Det brukar vara rejält svårt för ett företag att hämta ett paket på ett utlämningsställe. Det krävs en massa administration, då vem som helst inte får hämta ut det.
Min gissning är att det är ett medvetet val av Postnord, då man vet att det är *extremt* svårt för ett AB att hämta ut paketet. Men jag spekulerar bara. Ni andra som äger juridiska företag kan givetvis säga hur det fungerar i verkligheten.
Inte speciellt svårt. Jag hämtar ganska ofta ut post till ett AB som är registrerat på min hemadress dit de inte vill leverera alla gånger. Oftast är det bara att legitimera sig. Ibland vill de se ett registreringsbevis.
Har eget AB och har aldrig haft problem att på utlämningsställe hämta ut något mitt AB har köpt. Jag visar koden jag fått per SMS i mobilen och sedan mitt leg. That’s it.
Nä, aldrig problem, men vi bor på landet där det är känt vems bolag som är vems.
Det är svårt att köra en halvtimmes sträcka på 17 minuter och upptäcka att kunden inte gick att nå.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av postnord, men många har vittnat om att postnord skrivit “adresaten gick inte att nå” trots att de inte verkar ha varit på adressen och försökt. Det är som om “adressaten gick inte att nå” är en catch-all-formulering för när man inte levererat paketet under rundan. Kanske kan vara så att postgubben kan markera det som sådant direkt när han noterat att paketet är i lasten, eller när han kommit fram till att han skulle till Tesla? Det finns ju ingen anledning för honom att köra en halvtimmes sträcka bara för att inte lämna ett paket till dem.
Det är ju ett intressant fall. Paketet tillhör bloggarens bolag och det är detta bolag som har avtalet med PostNord. TM Sweden och IF Metall är inte inblandade alls i den transaktionen, så PostNord ska både enligt avtal och lag utföra leveransen.
Facken fick nog lite väl mycket feeling här, kombinerat med grandios självbild, när de såg en chans att trycka till en elak miljardär. De underskattar nog sin motståndare här.
Det tar två minuter att gå från Tesla till Ica format.
Det kanske finns en rutin vid d det här laget…
Förresten, eftersom det ändå har viss relevans här: nu har Musk förutom direkt och grov anti-semitism (av Sions vises protokoll-nivå) också uttryckt stöd för Pizzagate/Qanon. Om det tidigare kunde sorteras under “ondskefull skitstövel, men det har inget med företaget att göra” så är det här alltså direkt kopplat till Kremlstödda konspirationsteorier med syfte att destabilisera västvärlden och få Trump återvald.
Bara som en stilla maning till eftertanke för er som fortfarande tycker att Tesla är bra att stödja ekonomiskt. I övrigt inga åsikter om själva strejken annat än att jag tror att Musk är riktigt förbannad över strejken. För var dag som går med hans konspiratoriska skitsnack så kommer han närmare att helt förstöra Teslas varumärke.
Han är en fullständig idiot.
Eller som någon skrev häromdagen. Space Karren. Och det epitetet förtjänar människan i fråga. Tog mig en stund innan jag förstod exakt hur syftningen var eller vad Karren betyder. (För den nyfikne, gå in på youtube sök på Karren).
Det finns någon liten klotbombsanarkist inom mig som ändå hoppas att det finns en svartfot på postnord. Anton Nilsons kropp “lies a-mouldering in the grave”, men det är hög tid att någon tar upp hans fackla.
Menar du alltså att du tycker att man ska mörda människor som inte vill lyda facket?
“Nu får vi se om företagspaketet från mig hämtas ut av Tesla, eller vad som händer annars. Förmodligen går det i retur efter en vecka outhämtat. Vi avvaktar och ser.”
Misstänker att det är Postnords sätt att kunna skicka tillbaks paketet till avsändaren, först ett varv med “vi försökte leverera men det var ingen hemma-standardlögnen”, därefter ligga hos postombud en vecka eller två (givetvis utan att informera mottagaren) för att slutligen leverera tillbaks till bloggarjäveln som outhämtat.
PM Nilsson, är inte det han som sjunger ålfiskarnas val lite falskt?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pm-nilsson-sagar-fackens-atgarder-mot-tesla-loser-inte-konflikten–yq75mj
Vågat att han debatterar…
Med lite eftertanke – det är ju ett skitsnyggt sätt av Postnord att äta kakan och ha den kvar!
Den fackliga blockaden gäller ju att de postnordsanställda inte delar ut posten till Tesla. Men de måste ju såklart befatta sig med posten, och lägga undan den någonstans. Exempelvis hos närmsta postombud.
Och… detta postombud har ingen personal som är i sympatistrejk! Så där kan Tesla hämta ut grejerna.
Facket kan såklart sätta detta postombud i strejk, men då kan man skicka till näst närmaste ombud och så vidare. Tesla kan säkert tänka sig åka långt och hämta sin post i denna katt-och-råttalek!
Men bloggaren har ju avtalat om en tjänst som PostNord inte levererar. Facket kan ju inte blockera bloggaren som inte är en part i konflikten.
Han skickar ju till en part i konflikten, så det är väl inte särskilt konstigt om posten inte levererar?
Jo, eftersom det inte är den partens egendom. Och bloggaren har i detta fallet ett avtal med PostNord, samt att Postlagen inte ger dem rätt att låta bli, förutom vid Force Majeure, vilket det finns prejudikat på att strejker inte är. Om deras personal inte vill göra sitt jobb får de lösa det problemet.
Intressant Postnords jurister säger ju att en strejk är Force Majeure, men vad finns det för prejudikat som dom inte känner till?
EU-domstolen har avgjort det i ett mål med SAS för ett par år sedan när det var en pilotstrejk. Då konstaterade de att den strejken inte innebar Force Majeure för SAS, vilka då blev skyldiga ersättning för de resande.
I detta fallet är det ju dessutom PostNord som inte ens är en part i konflikten.
När nu Postnord inte själv kan påverka utfallet av strejken så känns det inte riktiga som samma situation, men blir intressant att följa
Citat från DI
“SAS kan bli skyldigt att förutom kost och logi även ersätta varje försenad resenär med 600 euro, eftersom det när flygbolagets egen personal strejkar inte är att betrakta som force majeure enligt en EU-dom från 2018. “
SAS tvingades inte av EU-domstolen att fortsätta köra planen, man behövde däremot betala tilbaka pengarna för biljetterna.
På samma sätt kan man inte tvinga Postnord att leverera, däremot kan man få tillbaka fraktkostnaderna.
Två skillnader – PostNord är inte en part i konflikten och de har en lag att rätta sig efter eftersom de är en samhällsomfattande posttjänst.
Postlagen är bara vanlig lag medans strejkrätten är grundlag.
Varken PostNord, Transport eller bloggaren är parter i konflikten. Givetvis gör inte den grundlagen att vem som helst kan göra vad som helst mot vem som helst bara för att en strejk pågår nånstans.
Kan de som levererar din ström hemma vägra göra det för att du skriver i bloggarens kommentarsfält?
Gissar att det finns någon force-majeur-klausul i avtalet eller villkoren….
Har någon frågat sig hur Tesla kan sälja sina bilar så mycket relativt billigare än konkurrenterna och ändå tjäna pengar? Lite samma fråga som med kinesisk elektronik.
Kombination av bra teknisk design, borttagande av blinkersspak mm och lägre löner för dom som monterar bilarna
Där har BMW något att lära av Tesla. BMW-förare använder ju ändå aldrig blinkersspaken.
Tesla var ju bland de första som byggde en elbil som inte var en befintlig plattform de hade och skohornade in batterier och motorer. De hade inte heller ett “intellektuellt arv” som biltillverkare utan såg sig mer som ett IT-bolag som designade en bilplatform runt tekniken de var duktiga på och tänkte om vad gäller allt inom bilproduktion. Ungefär som Avanza och Nordnet gjort när det gäller bankverksamhet.
Eller jämföra med nätapoteken främst Apotea. De som hjälper till så mycket i Ukraina.
Man skippar återförsäljarledet. Säljer bara direkt. Skulle kostat 10-20% mer annars.
Ja, och sedan lägger man nog inte många ören på marknadsföring utan har lyckats extremt bra med det, alla vet vad Tesla är
Lök på laxen så betalar man också skamlöner.
Vet inte vad som är värst: att köpa produkter där man erkänner för sig själv att allt inte står rätt till men ändå köper eller köpa produkt där det uppenbarligen inte står rätt till men man försöker övertyga andra att det är det bästa som finns.
Det är ett totalt missförstånd att Teslas produkt är en bil. Produkten är en laddinfrastruktur och ett svinbra batteri. Sedan satte man fyra hjul på batteriet och kallade det för en bil. 😉
Konkurrenterna gjorde tvärtom. Tog en bil och tryckte in ett batteri (och en annan motor) i den.
Nja alltså. Företaget Tesla tjänar inte så mycket pengar. Det går väl ungefär runt, med liten vinst. Aktien däremot, den är extremt hög, så en får väl gratulera de som har aktier i företaget. Så som ett förflutet inom automotive själv så är en peng på att något större bilföretag köper Tesla inom tre år. En gissning såklart, men hyggligt troligt.
Enligt https://companiesmarketcap.com/automakers/largest-automakers-by-market-cap/ är Tesla värderat till tre gånger så mycket som närmsta konkurrenten Toyota. Tänker du att de ska falla enormt i värdering innan det där uppköpet (och har du isf gått kort i Tesla?), eller vad?
Får väl se om nästa steg blir att Transport blockerar snöröjning av Tesla laddplatser, blir ju lite kul att se Tesla bilarna stå där vid snövallen och sedan åka över till dom andra skitladdarna och ställa sig i kö och feppla med appar i kylan.
Fast å andra sidan så skulle det ju drabba tredje person dvs vi elbilsägare som inte allierat oss med rövhålet då det plötsligt skulle dyka upp massa Teslaägare vid dom fåtalet stolpar som finns.
Hörrududu, nu skall du inte förutsätta att de som har tesla-bilar är allierade med den du benämnar “rövhålet”.
Jag är klart lierad med Teslas val att använda blåtand för att integrera min bil med min mobiltelefon.
Jag är inte lierad med Teslas ovilja att använda den svenska modellen för att integrera min bil ordentligt med det samhälle jag arbetar i och den arbetsmarknad som finns där.
Tja, du har ju själv valt att göra en affär med rövhålet, största ägare i Tesla och CEO mm
Slående hur hårfint det är mellan Tesla-ägare och ryska Putin-röstare. Finns så mycket investerat i livsvalet, svårt att backa.
A. Alltså. Att man väljer att läsa en bok skriven av nån som har extremt otrevliga politiska åsikter, men boken är härlig läsning, eller att man väljer att köpa en bil av space karren pga bilen är bra, modern och funkar fint, det är faktiskt inte så konstigt.
Man måste inte köpa hela konceptet från ägaren, man kan uppskatta slutprodukten OCH samtidigt inse att ägaren är ett arschel. Det går att skilja på de två.
Tycker mycket handlar om rövhålet Elon Musk.
Personligen hade jag absolut kunnat äga en Tesla till, och även om Elon bara äger 10-15% av bolaget så typ kontrollerar han det till 100%.
Tesla S/X är har dessutom mycket av sin kaross byggt i Aluminium, och var tror ni denna aluminium kommer ifrån?
Inte lätt att göra rätta val utifrån en mängd parametrar, anser iallafall jag. Jag har iaf inte dåligt samvete om jag dricker en koppa kaffe när jag får oväntat besök, och allvarligt talat har jag ingen aning om hur många procent Ryssland äger i Mondelez International, troligen 0%, men kanske 10% av tillverkningen? //En aningen förvirrad människa i ämnet
Läs artikeln i Expressen . Är det någon som känner igen sig i Elons uttalande som tycker att fack och kollektivavtal skapar någon slags vi och dom ställning på arbetsplatsen och isåfall skulle det vara skillnad ifall man inte hade det? Jag tycker det mer har med kulturen på företaget att göra och inte om man är med i facket eller inte.
KENA. Hela konflikten om kollektivavtal eller inte handlar om att utmana den svenska modellen. Vi i Sverige ska ha en sak i åtanke och det är att saltsjöbadsavtalet och att företag och fack förhandlar och till sist kommer överens är en väldigt unik och väldigt svensk grej. (Det har å andra sidan lett till stabilitet och extremt få strejker i Sverige, vilket väl på det stora hela har gynnat både företag och arbetstagare). Notera hur det var storstrejk i USA för bilarbetare för hm om det var 4 månader sedan ungefär, och i samband med det höjdes löner med 30%. Alldeles oerhört mycket.
Här slipper vi storstejker, man förhandlar tills man är överens istället. Det kostar bägge parter mindre. Och ja, som sagt, det är lite unikt. Att inte förhålla sig till det när man är ett större företag, det är dumdristigt och får konsekvenser.
Min gissning är att konflikten med Tesla håller på ett par månader till. Tills Tesla inser att de kan inte vara ett stort bolag i Sverige pga detta och istället överlåter allt på mindre underleverantörer (troligen med kollektivavtal då). Det där lär fortfarande ta ett par månader till.