Artikeln innehåller annonslänkar för Svensk Värdeförvaring och Hemsol.
Börserna faller i de asiatiska tidszonerna under torsdagsmorgonen. De skyhöga elpriserna biter sig kvar och för att toppa det höjer Tidölaget elskatten från årsskiftet, samt ett antal andra skatter. Bland annat kommer 330 000 fler personer behöva betala statlig marginalskatt på sina löner än om Tidölaget som brukligt är hade räknat upp brytpunkten för statlig skatt med inflationen. Jobbskatteavdraget trappas också ner och höjer skatten för alla som arbetar.

Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXSPI gick +1.11% och OMXS30 +0.96%. Den svenska kronan är stabil på 11:28 SEK för EUR och 10:48 SEK för USD. Guldpriset går på 683:- SEK per gram.
Jag besökte Svensk Värdeförvarings bankvalv i Göteborg igår och öppnade ett fack för viktiga papper etc. Skyhögt bättre säkerhet än hos de bankfack som allt mer läggs ner hos bankerna, och kan rekommenderas. Vill du anmäla intresse för att öppna ett fack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte.
I USA faller de längsta räntorna något och tioåringen backar till 4.12% medan tvååringen stiger något till 4.60%.
De amerikanska börserna backade och S&P-500 stängde på -0.39% medan Nasdaq 100 gick -0.56%. Inom FAANGST gick Tesla bäst med +0.27% medan allt annat backade. Sämst i klassen var Spotify med -2.77%, men aktien har annars gått starkt sedan man meddelade att det kollektivavtalslösa men ej bojkottade bolaget sparkade var sjätte anställd.

I de asiatiska tidszonerna backade börserna.
ASX 200 gick -0.07%, Hang Seng -0.99%, KOSPI -0.14%, Nikkei 225 -1.76% och Straits Times gick -0.43%.
Skyhöga elpriser biter sig fast i hela landet. Lägsta priset i hela landet blir 98 öre ikväll vid 23 och snittpriserna går från 110 öre till 131 öre i syd. Maxpriserna rör sig från 115 till 151 öre per kWh. En ganska platt prisprofil idag, med relativt sett små besparingar på att flytta konsumtionen över dygnet, men fortfarande en möjlighet att spara 50 öre per kWh som bäst. Alla priser är utan moms, energiskatt och elnät.
Vill du ta in offerter på solkraft från seriösa leverantörer anpassade till din typ av installation oavsett om det är för villan, bostadsrättsföreningen, jordbruket eller företaget, kontakta Hemsol så ska du få en eller flera offerter.
På tal om skatt på el så höjer Tidölaget flera skatter nu vid årsskiftet. Tidningen Näringslivet (förstås) har listan och konstaterar att genom att inte som automatiskt ska ske normalt räkna upp brytpunkten för statlig skatt får 330 000 personer betala relativt mer skatt via 20% statlig marginalskatt från årsskiftet. Däremot räknar man med fingertoppskänsla upp elskatten automatiskt, och den höjs. Samtidigt vill man som bekant elektrifiera den sista delen av Sverige som är fossil, dvs transporterna, och el anses som något positivt. Varför ska man straffbeskatta något som är positivt och miljövänligt?
Skatterna som höjs är elskatten, arbetsgivaravgiften för unga, flygskatten, elektroniksskatten, skatten på ISK, spelskatten. Jobbskatteavdraget trappas ner, vilket höjer skatten för de flesta. Tidölaget väljer samtidigt att inte automatiskt uppräkna brytpunkten för statlig skatt och sänker inte löneavgiften. Flera av dessa åtgärder är värre än vad sossarna gjorde när de hade regeringsmakten och man kan säga att Tidölaget är det nya sosseriet.
Arbetslinjen är alltså slopad och ersatt med skattehöjarlinjen. Och det i lågkonjunktur och recession när sänkta skatter behöver stimulera näringslivet och hushållen.
120 kommentarer
[SVÄRJIS]
[SVÄRJIS]
Står japan, med 3% utrikes födda, stilla?
Eller stod Sverige stilla på 50/60/70-talet, när andelen utrikes födda bara var några få procent?
Jag varnar dig nu Flarran. Du sprider lögner eller desinformation. Det finns INGEN som jobbar en timme i veckan annat än med speciella scheman någon enskild vecka på året (t ex att kvällspasset slutar 01 på måndag morgonen och man är ledig resten av veckan) och arbetsfria veckor och nästan alla över 25 år och under 65 år jobbar heltid. För övrigt är detta EU:s definition och 100% jämförbart mellan EU-länder, där Sverige alltså tillhör de bästa.
Sprider du sådana lögner igen så blockar jag dig. Jag raderar hela innehållet i din kommentar.
Se t ex här för verkligheten.
https://cornucopia.se/2019/12/sysselsattningen-97-av-vuxna/
För er som inte är företagare så förstå att admin, ansvar etc för att ha någon som jobbar en timme i veckan är skyhög per arbetad timme. Det finns nog inte ens några arbetsuppgifter man kan utföra under bara en timme.
Förutom att vara orealistiskt rent praktiskt så går det inte matematiskt ihop att det ska finnas massa folk som jobbar en timma för att förbättra statistiken.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-april-2022/
Antal timmar arbetade per vecka 154,5 miljoner antal anställda var 4,65 miljoner.
Detta ger att varje anställd arbetar 33,2 timmar per vecka (väldigt nära heltid alltså). Detta ska ses från att det är massa sjukdom, vab och semester vilket gör att inte ens heltidarna jobbar de där magiska 40 timmar en vanlig vecka. Detta ger inte rum för massa folk som endast ska jobba en timma per veckan. Då måste resten av oss jobba mer än 40timmar vilket majoriteten inte gör.
Dessutom hade dessa 1 timmars arbetande behövt få någon form av bidrag (då det är svårt att försörja sig på en timmas arbete) men kollar man på statistiken över antal personer som får bidrag så är det på starkt nedgång sen 1993 någongång https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2022/
Det går bra för Sverige vadän desinformationen och trollfabrikerna försöker säga.
+1
Det vore relevant att också presentera statistik för hur många av de sysselsatta personerna som har någon form av subventionerad anställning. Varför ska man glädjas över hög sysselsättningsgrad, om 30 % (påhittad siffra) av de sysselsatta får lön av staten, vilket i praktiken är bidrag?
Du har helt missat poängen och du verkar helt verklighetsfrånvänd. I statistiken som jag visade minskade ingår dessa form av bidrag från staten för anställda. De är alltså lägre nu är på 30 år. Nedgången på 30 år är 30% eller 300 tusen färre på någon form av bidrag idag. Fast befolkningen har växt med flera miljoner samtidigt.
Förstod inte att de siffrorna ingick i din andra länk. Men jag antar att de subventionerade jobben alltså ingår under begreppet “arbetsmarknadspolitiska åtgärder”.
Man borde givetvis avveckla all skatter på el för att stimulera elektrifieringen. I samma anda borde man naturligtvis, precis som i Japan, se till att återstarta de avstängda kärnkraftsreaktorerna. Fast nu glömde jag att de s k miljövännerna i riksdsgen, till skillnad från i Japan, sett till att detta inte är möjligt.
Med förlov sagt är det inte riktigt samma sak. Reaktorerna i Japan var inte avställda för avveckling utan stoppade med tanke att återstartas när säkerhetsanalys gjorts (och det var politiskt möjligt). O1, O2, B1, B2, R1 & R2 har alla påbörjat avveckling och inte ens Ebba Busch pratar längre om någon återstart utan har nog även hon insett att det endast är möjligt med stora kostnader och genom att tumma på säkerheten något.
Precis, min poäng.
Nja, stora kostnader är en defintionsfråga.
För R1 och R2 krävdes investeringar i runda slängar 1-2 miljarder i oberoende härdkylning (krav från 2020 för fortsatt drift) men allt motarbete från SVMPC gjorde att tiden sprang ifrån dem. B1 och B2 har naturligtvis rivningsarbetet påbörjats sedan många år tillbaka och återstart av dessa var praktiskt omöjligt.
O2 hade man PRECIS investerat 8 miljarder i när denna tvångsstängdes mha SVMP skatter.
De investeringarna hade snabbt betalat tillbaka sig i lägre elpriser eftersom vi vet att dessa reaktorer hade sänkt elpriset med runt 20 öre/kWh, troligen signifikant mer förra vintern.
Men hade man inte stängt ner dessa reaktorer hade inte elpriserna ökat och investeringar i vindkraft varit olönsamma.
Nu var frågan om kostnaden för en återstart nu, inte om det gått att fortsätta driften innan nedläggningsbeslutet fattades.
Politiken är inte vad den tidigare var.
Vänstern vill ha mer marknad (elmarknad, “show me the money” osv) och högern höjer skatter. Det kanske var bättre på Bohmans tid, ändå.
Å andra sidan var den tiden även Palmes tid. Och p.g.a. järnridån även den tredje ståndpunktens tid.
Men jag håller med om första meningen. Ostracisera mera!
Ja, att höja skatten-när den redan är hög- motverkar sitt syfte, om de vill ha in mer pengar över tid. Det finns kostnadsposter och myndigheter jag anser inte behöver finnas-sedan på andra sidan myntet finns någon annan som ser mina “möjligheter till besparing” tvärtom. Dock så tror jag på att staten och myndigheterna skall bort från detaljerna i våra liv, de är inte lika fokuserade på att jag skall ha det bra som jag är, av förklarliga skäl, det gör att jag anser att de skall ha så lite av mina pengar som möjligt-så jag själv kan välja istället hur jag vill använda dem samt att de faktiskt är varsamma med vad de tar från oss skattebetalare och hur de använder det.
–
Beviset för hur politikernas spenderande påverkat oss negativt kan ju ses i historiska värden mellan valutorna i olika länder från 70-talet och framåt-oberoende av regering. Skulle jag sköta min ekonomi på samma sätt som de skött landets så hade jag varit uteliggare. Vi skall dock ha skatter, däemot skulle jag uppskatta att de använde medlen på ett mer pragmatiskt sätt och hårt skar i vissa myndigheters verksamhet, vi medborgare måste dessutom inse/acceptera att den välfärd vi skapat för landet är ett pyramidspel som inte längre går att få ihop-om vi inte höjer skatterna… och gör vi det så kommer vi sakta kväva oss själva. Det behövs ett smärtsamt omtag på den nuvarande välfärden för till slut kommer det inte finnas mer pengar att ta från oss medborgare.
Vart och vem är den svenska Javier milei när man behöver henom?
I det fallet vill jag nog vänta och se innan jag uttalar mig, han har väl inte startat motorsågen än? Så länge vi slipper en svensk Maduro finns det hopp.
Lite tankegods om vi jämför med Schweiz och deras valuta 1970 fick vi betala 1,2Kr för 1CFR, 1980 2,5Kr för 1CFR, 1990 4,4Kr för 1CFR, 2000 5,5Kr för 1CFR, 2010 6,7Kr för 1CFR, 2020 9,7Kr för 1CFR, 2023 12,4Kr för 1CFR.
–
Det visar hur fattigare vi blivit i Sverige – vårt problem är den självbild vi vill ha mot den verklighet vi lever i, det behövs en omdefiniering av välfärden och hur skatten används-för det fungerar uppenbarligen inte mot omvärlden.
Lite väl förenklat sätt att se på valutakurserna. Kursen är primärt inte så viktig utan hur löneutvecklingen följt kursförändringen och vad pengarna räcker till. Om din lön tiofaldigas samtidigt som allting blivit 10 gånger dyrare så räcker ju dina pengar till lika mycket varor och du har inte blivit fattigare.
@Heasm, så du menar att vi inte blivit fattigare? Visst, jag förenklar men det ändrar inte fakta att vi tappar mot andra länder och att alla regeringar tagit oss dit.
@47 Vi har eventuellt blivit relativt fattigare i jämförelse mot Schweiz ,men i absoluta tal har en person i Sverige idag mycket högre köpkraft än en person hade 1970.
@ Heasm, vi har blivit fattigare mot flera än Schweiz, samtidigt har vårt skattetryck ökat f om 1970 (35,6%) till 2022 (41.4%), i välståndsligan har vi gått från 4:e plats 1970 till 12:e 2022, så vår trend är neråt, detta gör att vi måste se över allt vad gäller statens utgifter och skatteupptag annars kommer vi tappa ännu mer, sett till förmögenhet så ligger vi inte heller bra till i jämförelse med andra länder-vi stagnerar och sjunker sakta-det är ett problem.
1970 led fortfarande stora delar av jämförbara länder av sviterna efter ett världskrig så att vi skulle kunna försvara vår position var kanske orealistiskt när världskrigseffekterna ebbade ut.
För att komplettera:
Jag hittar inte riktigt kursen SEK mot NOK historiskt men de har ganska väl följt varandra. För tillfället är det i princip 1 till 1. Om vi antar att NOKs växelkurs mot CHF var snarlik SEKs 1970 så kan man inte med ledning av det dra slutsatsen att Norge har blivit fattigare än Schweiz, tvärtom så ligger Norge före Schweiz i välståndsligan idag.
@Heasm, det är ju roligt för Norge om der är så, men det betyder ju inte att vår situation förändras.
Poängen är att titta på en växelkurs för 50 år sedan och jämföra den med växelkursen nu inte säger något om ländernas relativa välstånd. Det är helt andra saker som styr.
Som inlägg i den pågående strejken så har DN en intervju med en facklig företrädare på Tesla. Ger svar på många de frågor vi haft här på bloggen på sistone. I korthet så ligger på plussidan att lönerna är okej, man får bra övertidsersättning och löpande aktier. På minussidan så har man inget arbetsmiljöarbete – trots t.ex. farliga kemikalier – låga pensionsinbetalningar, godtyckliga lönesättningar utan lönesamtal (dvs närmaste chefen sätter lönen, hög åt favoriter och oförändrad åt de som klagar), låg respekt för arbetstidsregler (tolkar det som att man förväntas jobba övertid) samt en tystnadskultur där de som påpekar brister får sparken eller ingen lönehöjning. Fackföreträdaren förväntar sig att Tesla kommer att sparka honom och övriga strejkande så fort de kan.
https://www.dn.se/ekonomi/teslamedarbetare-ingen-har-koll-pa-arbetsmiljolagen/
Min inställning är att en modern arbetsgivare i Sverige inte behöver kollektivavtal pga allt då finns på plats och följer kollektivavtalet för den branschen.
I denna version så fungerar det uppenbarligen inte.
Deltidspension och arbetstidsförkortning…
Det borde väl ändå vara upp till företaget om de vill erbjuda sina anställda?
Deltidspensioner och arbetstidsförkortning håller jag med om, och den intervjuade verkar ju inte heller tycka att det är huvudfrågan.
Slutsatsen blir ju dock att man kan jobba på Tesla och ha det bra så länge man är beredd att jobba mycket övertid och att fjäska för chefen.
Despotiska mellanchefer, ej respekt för arbetstidsregler, godtycklig lönesättning och inte minst tystnadskultur – det låter ju som hur det är i kommunal/regional verksamhet och vissa myndigheter.
Men förlov sagt, där handlar det ju främst om att anställda inte vågar säga ifrån och klaga hos facket eller direkt till arbetsgivaren. Kollektivavtal och starka fack ger en hel del skydd åt arbetstagarna.
Eller mest överallt!?
Ja, dåligt ledarskap är tyvärr inte isolerat till kommunal/regional verksamhet och faktiskt inte heller till mellanchefsledet…
Precis min poäng, känns som meningslöst att peka ut just Tesla för sådant, det är tyvärr normalt. Ska man peka på något allvarligt så är det snarare brister i säkerhetsarbetet. Tack och lov jobbar jag för ett industriföretag som tar sådant på stort allvar.
Nä. Finns gott om ställen som inte är så.
Låter ju både som svensk sjukvård och som PostNord (historiskt iaf, och på Tomteboda i synnerhet).
Låter som de flesta mindre privata företag som saknar kollektivavtal. De betalar mer här och nu och snålar på det som behövs långsiktigt för det är rätt få som har koll på det där med pensionen och ränta på ränta.
Om Teslaanställda vill ha kollektivavtal så är det OK. Det berör inte mig. De får gärna strejka för att nå sitt mål, men att andra lägger sig i och utsätter dem som inte har med saken att göra för obehagligheter är inte OK.
Det är maffiafasoner. “I’m going to give you an offer you can’t refuse”.
Jag fattar inte, stod inte finansministern och gapade om att även om de inte indexerar upp brytpunkten för statlig skatt så de sänker skatten för alla arbetstagare. Men det är alltså slopat nu?
Jag undrar samma sak. Vad hände här?
Det finns ett jobbskatteavdrag som utvidgas efter årskiftet.
Jag vet inte varifrån bloggaren har sina uppgifter eller så är det sedvanligt desinformation.
Det har varit tyst om det men det blir väl av?
https://skattebetalarna.se/nytt-jobbskatteavdrag-2024/
600 kr mindre i skatt om man tjänar 50.000 i månaden.
Sen får man väl väga det emot den skattesänkning man skulle fått om man ligger över gränsen till statlig inkomstskatt men som skulle legat under om höjningen av gränsen fick ligga kvar.
Gränsen för statlig inkomstskatt ligger kvar på 598 500 kr (49 875 kr/månad).
Den skulle ha blivit 666 200 kr (55 500 kr/mån) 2024 om den inte stoppats.
De stora “förlorarna” är alltså de som tjänar 55 500 kr/månad.
Tjänar du 55 500 kr/månad så skulle du fått en skattesänkning på 1125 kr/månad om gränsen räknades upp.
Tanken är att lönen följer med uppåt så procentuellt är beskattning lika, så är det förstås inte i praktiken.
Svenska Kraftnät har meddelat att ytterligare elproduktion i storleksordningen vad Stockholm konsumerar ÅRLIGEN måste tillkomma. Det enda som på så kort tid finns “tillgängligt” är vindkraft och solkraft. Solkraften levererar som bekant bara el under dagtid. Ett problem som börjar bli större med stora solparker är att molnskugga snabbt kan sänka effekten från en park. Det blir alltså svårare att hålla frekvensen.
Vindkraften kan man ha åsikter om. Det är dock ett faktum att i bland blåser det inte och då måste andra kraftslag bära bördan eller så ska det täckas av import. Något som det inte talas så mycket om är att samma typ av vindkraftverk (effekt, höjd på verket, rotordiameter etc) producerar olika mycket energi beroende på vindläget (medelvinden vid navhöjd). Det vindkraftverk som har sämre medelvind kommer att “starta” vid lite högre vindstyrka jämfört med det som har bättre medelvind. Så det vindkraftverk som har sämre medelvind kommer inte bara producera färre kWh. Det kommer också få sämre betalt för sina kWh eftersom över en viss vindstyrka kommer “vindelen” sänka priset i hela systemet.
Med mer vindkraft i elsystemet kommer vindkraften att kannibalisera på sig själv. Äldre vindkraftverk och vindkraftverk i sämre vindläge kommer inte vara kommersiellt lönsamma. Möjligen kan företaget som äger parken gå i konkurs och en ny ägare kan köpa konkursboet för lägre summa pengar så att kapitalkostnaden blir lägre.
Slutsatsen är att vi kommer få mer volatila elpriser från minuspriser till dyra priser på elen.
Vi måste börja bygga bort detta med mer lagring för att jämna ut priserna. Att vi kommer att ha mer varierande produktion är ett ofrånkomligt faktum. Det kommer säkerligen att ske en stark utveckling med allt från vätgasproduktion för industri till veichle to grid, batterier och annan sorts lagring.
Hur stora projekt för energilagring har påbörjats och hur många är i planeringsfasen?
Om svaret är noll och noll så misstänker jag att vi kan glömma att få se färdig storskalig energilagring före nästa nya kärnreaktor tas i drift.
Man skulle också kunna fråga om det finns någon pilotanläggning i drift med vätgaslagring i kommersiell skala.
Hur ska du skapa svängmassa av lagrad energi sedan för att upprätthålla frekvensen i elnätet?
Jag tror att du, precis som många andra, har blandat ihop svängmassa med frekvensreglering. Svängmassan avgör bara hur fort frekvensen ändrar sig, den kan i sig inte återställa/reglera den.
Med mycket svängmassa har man tid att använda den “långsamma” regleringen, med mindre svängmassa behöver man väldigt snabb reglering som idag kan fås med batterier eller till exempel serverhallar (som ändrar sin förbrukning blixtsnabbt med enda konsekvens att din sida laddar lite långsammare just då).
Man kan också (och gör redan idag) skapa syntetisk svängmassa med kraftelektronik. All vindkraft har ju aggregerat väldigt stor svängmassa i sina turbiner men idag används den inte för detta ändamål, det kan man göra om man vill betala för det.
” Svängmassan avgör bara hur fort frekvensen ändrar sig, den kan i sig inte återställa/reglera den.”
Man skulle, tror jag, alternativt kunna säga att svängmassan inför en tröghet i systemet. Om frekvensen tenderar att sjunka så matas det ut ytterligare energi på nätet från ”svänghjulet” som strävar efter att ligga i fas med elnätet. Och detta sker mer eller mindre momentant eftersom ingen handpåläggning eller några styrsystem är inblandade.
Nå, jag är ingen expert på detta så om någon ser anledning att korrigera eller komplettera det jag skrivit så tas sådant gärna emot.
Enligt vad sägs ovan kan motsvarande funktion lösas på annat sätt, vilket dock kostar. Den stödtjänst som exempelvis vattenkraft och kärnkraft bidrar med genom svängmassan har således ett ekonomiskt värde. Egentligen borde dessa kraftslag få ersättning för denna tjänst om de ekonomiska villkoren skall vara lika för olika typer av kraftslag.
Ja, det är korrekt. Svängmassa är tröghetsmomentet i systemet. Den fördröjer som du säger automatiskt sänkning/höjning av frekvensen. Men den återställer den inte. Det måste man göra aktivt genom att börja producera mer effekt alternativt sänka effekten. Man får alltså mer tid på sig att införa korrektioner.
Alla 3-faslaster i systemet, alltså inklusive din egen vattenpump, agerar tröghetsmoment i systemet. Det är alltså alla roterande massor i systemet som aggeregeras ihop.
Snillen spekulerar svängmassa…
Praktiskt fungerande lagring finns inte. Räkna på vad som behövs med existerande teknik så ser du att det är omöjligt. Det kommer inte att hända bara för att det “måste”.
Vi har forskat på fusionskraft i decennier och det enda vi hittills lyckats med är att i labbskala någon enstaka gång fått ut mer energi än vad som tillförts. Utan ett genombrott i labb för någon ny lagringsteknik – och sådant finns inte ens i sikte – ligger lagring lika långt i framtiden som fungerande fusionskraft.
Lagra hur då?
Att lagra 10000MW kapacitet för en veckas förbrukning kommer kosta ungefär 500 miljarder. (energimängden motsvarar ca 5% av vad vattenmagasinen har eller 1,7TWh)
Bergrummen ca 200 miljarder (Bergrummet Skallen kostade 0,3 miljarder i början på 00-talet, och motsvarar ca 1% av den kapacitet som behövs)
Gasturbiner + generatorsystem 50-100 miljarder. Oklart, då få kommersiella vätgasturbiner finns.
Nätinstallationer 50-100 miljarder.
Elektrolysanläggningar 50-100 miljarder.
Vi kan också lagra i vattendammar. Vi behöver bygga en ny Vänern för detta. Där finns ca 1 TWh.
Lagra överskottet av elproduktion är en fåfäng tanke.
Pumpkraftverk är kostnadseffektiva lösningar som hjälper till att lösa effektbristproblemet.
Problemet med pumpkraftverken är att de kräver enorma vattenvolymer “uppe” och “nere” om de ska kunna ha någon större påverkan i lagringshänseende. Det betyder också flera meters höjning och sänkning av vattenytan (tänk strandlinje) med tillhörande påverkan.
Var finns det kostnadseffektiva pumpkraftverk i Serie att göra studiebesök hos?
Av de fem som byggts i vårt land är bara tre fortfarande i drift (och ett bara delvis).
byt Serie -> Sverige
Mer lagring är orealistiskt. Svenne kommer att få ta smällen med rullande blackouter a la Sydafrika. Det finns inte så mycket lagring som skulle behövas
Tanken är inte främst att den tillkommande energin som behövs är av samma karaktär som den nuvarande. Den nuvarande finns kvar och fungerar idag utan nån extrem lagring (vattenkraften räcker till som batteri).
Den tillkommande förbrukningen är av en art som inte kräver konstant tillgång på samma sätt då den är tänkt att skapa vätgas, e-bränslen, konstgödsel etc. Då är tanken att man har en överkapacitet av produktion som gör att man kan producera alla dessa lagringsbara produkter medans elen är billig pga av stark vind och mycket sol. Sen drar man ner på produktionen när det blåser sämre och solen går ner.
Flexibilitet i användandet som det pratas om är alltså inget som till största delen förväntas av vanliga konsumenter men där det går att fixa är det också givetvis bra (som bloggaren varmattenberedare, spabad etc där det kan göras utan nån direkt påverkan på funktion).
Processindustri kräver kontinuerlig kraft och det gröna stålet lär ta all norrlandsel själv, om den blir av. Men det kommer onekligen att bli roliga tidningsrubriker när laddstationerna är tomma för att det inte blåst på en vecka.
Jo, de lär vilja ha en kontinuerlig process igång men det betyder inte att råvarorna de tillverkar med el måste gå kontinuerligt. De kan skapa lager för detta. Hur stora lager räknas det nog fortfarande på. TIllräckligt stora för att matcha volatiliteten på elpriset är ju önskvärt.
Hela planen är att de tillkommande förbrukarna behöver vara flexibla annars kommer det inte funka, vilket ni ju konstaterat redan. Det finns inga rimliga tekniker för att lösa det med förnybart på kort sikt. Därav att industrin tänker sig att ha lokala lager (inte för el då utan för sin råvara tillverkad av el).
Tack för en bra kommentar. Bara elektrifieringen av fordonsflottan kommer att skapa ett korttidslager då många kommer försöka ladda bilen under natten då det ofta är billigare pga av minskad förbrukning hos andra energikonsumenter.
@14:26 – Du kan inte driva ett stålverk enbart de dagar det är storm på Nordsjön. Ett pappersbruk går inte att köra batchvis; det är en stor process bara att stänga av och slå på för årlig rengöring. Samma för många andra processer, du behöver ett kontinuerligt flöde av insatsvaror och dito utflöde av produkter och rester. Samt kontinuerlig kraft för att driva processen.
Ett bra sätt att avgöra huruvida de nya gröna näringarna fungerar eller är luftslott vore att kräva att de ordnar sin egen förnybara el. Då blir de gediget marknadsneutrala.
Jag tror du överdriver. Det behövs naturligtvis inte storm för att det ska fungera. Det kommer vara kortare perioder som lagring behövs för dessa processer.
Vet inte egentligen vad du är ute efter men det är alltså såhär planen ser ut framöver. Det är inte som att de har gjort en plan på fyllan utan det är seriösa prognoser och angreppssätt.
Kommer det garanterat att fungera? Nej, det kan man inte avgöra definitivt men det är alltså inte så att all tillkomande elgenerering behöver motsvarande regelerkraft utan det är tänkt att hanteras med att kortidslagra råvarorna.
Till exempel räcker det med dygnslager för att helt utjämna natt/dag. För att utjämna veckor som kommer krävas om det är dominerade vind som byggs ut krävs relativt kostsamma lager och anpassade industriprocesser. Inte säkert att det är kostnadseffektivt men det är det som ligger i planen.
Dra igång något nytt ute vid Ågesta kanske 😀
Eller så kan vi bygga ny kärnkraft.
Kunde vi bygga reaktorer på 5 år för närmare 50 år sedan så borde det gå nu.
Har tittat en hel del på youtube om sandbatterier.
Ingen expert men det verkar vara en bra och billig lösning för att lagra överskottsel i form av värme.
Om vi bygger mer sol och vindkraft så kommer det produceras el i överflöd IBLAND och då kan man konvertera denna överskottsel till värme som lagras i stora sandbatterier som man sedan kan plocka ut värmen från – då främst i fjärrvärmenät och eventuellt i enskilda villor med eget batteri.
https://www.bbc.com/future/article/20221102-how-a-sand-battery-could-transform-clean-energy
Varför ska vi exportera stora mängder el när priset är nära noll om vi istället kan använda och få värde av elen senare?
“Varför ska vi exportera stora längder el”
Därför att vi i bland måste importera stora mängder el. Solidaritet kallas det för 🙂
Du missade resten i ditt citat – “Varför ska vi exportera stora mängder el när priset är nära noll om vi istället kan använda och få värde av elen senare?”
När priset är nära noll så kan vi ju använda elen själva. Om Tyskarna vill betala mer än värdet vi får av elen så ska det givetvis exporteras.
Det hela har fallit på att man inte kan lagra el (billigt) men om man med denna lösning enkelt och billigt kan lagra stora mängder energi som kan användas i timmar, dagar och veckor framåt så skulle det fungera.
Klyvbara grundämnen är rätt bra energilager.
Ett annat problem med vindkraft är att det sällan blåser mycket när det är väldigt kallt vintertid och elen behövs.
Och sedan har vi problemen med lågfrekventa ljudföroreningar i vindkraftverkens närmiljöer.
Ett simpelt sätt att avlasta elnätet till en del är att ta bort straffbeskattningen på större solcellsanläggningar, som infördes av S på MP’s initiativ, så att det åter blir lönsamt för industrier och företag med stora outnyttjade takytor att bygga egna solcellsanläggningar.
Axfood ägda Willys hade ett projekt där man avsåg att bygga solcellsanläggningar på stormarknadstaken för att till stor del stå för sin egen förbrukning. Man hann bygga ett fåtal anläggningar innan skatten sen lades projektet i malpåse för att det inte längre var lönsamt.
Vindkraften har ett annat problem då de finansieras med fastpriskontrakt. När det inte blåser så måste företagen köpa på den öppna marknaden till skyhöga priser och därför hotas nu många bolag med konkurs. Det tänkte inte MP på i all sin naivitet.
Nåja, vindkraftsföretagen måste väl inte teckna PPA-kontrakt. Om inte kreditgivare kräver det förstås. Vilken idag verkar korkat.
Vad jag förstår så bygger finansieringen på PPA, utan dem är vindkraften ekonomiskt omöjlig.
Man kan teckna PPAer med variabel volym, så kallade pay-as-produced-PPAer. Då slipper man den risken.
En pedagogisk genomgång av frågan om lagring av el:
https://www.youtube.com/watch?v=9ohOUHqmIHc
18 min. Jordan Giesege (The Limiting Factor, @LimitingThe) del 1. Engelska.
“Grid storage manufacturers often list a duration on their technology that can be anywhere from seconds to hours to seasons. What exactly does that mean? Today I’ll walk you through how grid storage is assessed and why it matters.”
Dessvärre är överskottsmålet i statsfinanserna med och spökar i bakgrunden. Lägre utgifter och högre inkomster för staten är det viktigaste i alla konjunkturlägen, så vi kan amortera på statsskulden. Jag tycker inte det är bra, men ser man på den förda politiken de senaste 30 åren är det en av få konstanta politiska prioriteringar som alla regeringar har hållit fast vid. Andra viktiga satsningar har fått stryka på foten – välfärd, försvar, energiproduktion, etc.
Sant, så sant. Det spökar i högsta grad.
Vi kanske ska vara glada att riket inte sköts på samma sätt som ett typiskt svenskt hushåll som med stolthet och glädje belånar sig upp över öronen.
Svenska staten lånar framför allt av sin egen Riksbank = noll risk. Mycket bättre att svenska staten är belånad än hushållen. Statens bristande investeringar i bostäder har bla lett till att hushållen tvingats belåna sig mer och mer för att kunna köpa de begränsade bostäder som finns.
För man är så klart tvingad att bo på fina gatan, man är tvingad att helrenovera en fullt fungerande bostad för att inte halka efter statusmässigt bland vänner och grannar, och man är definitivt tvingad att låna pengar för att kunna köpa en bil för en halv miljon eller mer.
Spår av sarkasm kan förekomma, men jag är också lite allergisk mot skitsnack om tvång i såna här sammanhang.
Om någon “tvingat” bolånetagare att ta större och större lån så är det bolånetagarna själva som väljer att delta i ett race to the bottom där man hela tiden tävlat om att ständigt bjuda över varandra.
Är det verkligen med och spökar? Överskottsmålet är tänkt att gälla över konjunkturcykeln och inte enskilda år. Eftersom vi är i lågkonjunktur borde det vara helt ok att budgetera för underskott nu.
Men den faktiskt förda politiken är överskott i princip varenda år, så även 2022, 2023 och 2024. Mitt i recession och lågkonjunktur så väljer regeringen att hellre amortera på statsskulden än satsa på tex försvar och välfärd. Kolla budgeten själv. Lyckligtvis börjar flera partier säga att överskottsmålet borde skippas, så en positiv förändring är kanske på g.
Men överskottsmålet är i snitt över en konjukturcykel?
I lågkonjuktur som man hävdar att vi är i så är underskott ok.
Är det några journalister som frågar om det när finansministern talar om överskottsmålet?
Nä såklart. De är nötter som vanligt.
Den vanliga nedskärningsposten försvaret fungerar dåligt när man ska öka anslagen till detsamma. Man kan möjligen göra en relativ besparing genom att inte öka så mycket som man borde. Återstår då att bita i det sura äpplet nånstans. Flygskatten är tacksam att höja eftersom vi inte längre har nåt statligt flygbolag att hålla under armarna. Spelskatten drabbar mest de som lider av bristsjukdom (pengar eller omdöme). Elskatten är det som är mest korkat i sammanhanget.
Det är ju inte så att svenska staten har ont om resurser. Det är prioriteringen som är usel.
Så länge Nämnden för hemslöjdsfrågor och Jämställdhetsmyndigheten finns kan det omöjligtvis saknas resurser till kärnverksamheterna.
Visst finns det mycket stora besparingspotentialer, t.ex. inom länsstyrelserna. Har man råd att bråka om att solcellerna inte får var svarta på en lada i Lima så finns det mycket dödkött.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/skydd-av-kulturmiljo-kan-stoppa-solceller-pa-forsamlingens-ladutak-i-lima–ouof49
Sen har vi ju SIDA (kan avvecklas) bistånd till diverse korrupta länder och vi behöver väl inte vara den som är värst med pengar till det i mångt och mycket korrupta FN ( eller UN – United Nonsens)
SIDA är Sveriges avlatsbrev och en snuttefilt för de med dåligt samvete för hur det ser ut i dysfunktionella länder. Inte ens SIDA själva klarar av att utvärdera nyttan av de cirka 50 miljarder som årligen och gladeligen delas ut.
Naturligtvis sker pengaströsslande med klassiskt myndighetstänk, dvs. att budgeten MÅSTE göras av med innan räkenskapsåret är slut.
Det förhåller sig faktiskt så att det är slopande av irrelevanta myndigheter, galna och stora projekt mm. som är nödvändigt istället för att vrida på skattekranen.
Men det verkar vara något helt främmande för våra politiker. Staten kan vara stark, men den måste inte vara stor.
Som SALLAD säger bör skattehöjningar absolut inte komma på fråga innan man har rensat bland myndigheter såsom de som han nämner. Det blir som bekant ett fruktansvärt liv när antalet spenar relativt griskultingar reduceras – och de är vana som bara den att få ha sin spene. Vill någon lägga ned jämställdsmyndigheten så blir det ett oerhört liv och media hakar på om hur stöveltramet hörs och att det var så här det började på 30-talet.
Problemet är att ingen argumenterar emot på ett koherent sätt, utan det är tyst och sedan dras det tillbaks igen. Precis som om de som föreslog det hela faktiskt skäms och såg sig påkomna som smygfascister som bara tycker att kvinnor skall stå vid spisen.
Att vänstern har hittat på att kritisk teori numera inte alls är politisk utan kunskap som vilken som helst, och att man är kunskapsfientlig om man inte vill sätta doktrintuggande “experter” på området vid rodret. Som om det inte fanns betydligt mer koherenta ideer om jämlikhet än radikalvänsterns insortering av allt i förtryckta och förtryckare.
Eller om man drar in på kulturanslag (exv. istället för skola) så drar det igång om hur fascister alltid har hatat kultur. Måste prioritera? På kommunnivå fattar vissa detta men det drunknar snabbt. Nej, det är en del av kärnuppgifterna anser givetvis Miljöpartiet.
Nu kan jag inte hålla mig utan måste gå igång lite på detta tema:
Folk i Sverige tror på riktigt att kultur dör och kan inte existera om inte staten betalar folk för att ägna sig åt den.
Så här är det: Om staten subventionerar en massa kultur så dör ALL ANNAN kultur eftersom den inte har en chans. Det är samma sak om man plötsligt lägger en massa statliga subventioner på COOP. Då skulle alla andra kedjor snart dö också, och man skulle vetenskapligt kunna komma fram till att jo, data visar tydligt att endast subventionerade butiker är livskraftiga.
Man kan ju jämföra Europa med sin statliga kultur med USA som har helt saknat detta under 1900-talet. Europa har blivit ett muséum över sig självt, särskilt under efterkrigstiden. Detta medan i princip all ny kultur har alstrats i USA. Nej, inte 100%, men betydligt mer än vad relativ befolkning förklarar. Man kan kolla på musik, konst, eller vad som helst.
Tro fan det när enda sättet är att få bidrag och när du får bidrag endast om du övertygar lokala byråkrater och dess utsedda lokala kulturelit om att det du gör är värt att satsa på.
Ändå vet alla att vägen till blomstrande kultur är… mer bidrag. Hur kan det gå fel om man spenderar mer pengar?
Visst, man skulle behöva en övergång eftersom allt faktiskt är beroende på bidrag idag, men det är som en alkoholist. Det är sant att den kommer att må sämre om det inte blir någon återställare varje morgon, men det säger inte att den som förespråkar nykterhet hatar alkoholisten och motiveras av att skada den. Fattar alla.
Javier Milei vann ju i Argentina på ungefär det program du och @Sallad förespråkar. Vi kanske borde se utfallet av deras experiment innan vi genomför samma politik här i Sverige. Mitt stalltips är att det kommer gå dåligt i Argentina.
I see what you did there!
Det går redan extremt dåligt i Argentina, så även om det blir en liten förbättring så vinner ditt stalltips ändå eftersom att det fortfarande kommer gå dåligt i Argentina 😉
Vill bara lägga till att det nog får anses att det alltid gått dåligt för Argentina, dom har väl gjort statsbankrutten till en nationalsport…
Det kan ju bara vara ren desperation/förtvivlan hos ett folk som gör att en person som Javier Milei röstas fram till en maktposition.
Jag läste om en person som bor i ett träskjul nära en soptipp, som ser hopp i Javier Milei. Tragiskt i dubbel bemärkelse.
Till den jämförelsen kan vi också lägga det som gjorts i Chile resp. Venezuela.
Lysande inlägg! Håller helt med. Vill bara tillägga att med bidragen styr det härskande partiet även åsikterna hos de kulturalstrare som får bidragen. Därför får vi idel vänsterlutande kulturutövare och pk-konst, typ menskonst.
Tacka vet jag Wagner. Han producerade verkligen kultur för riktiga män!
Man lever inte av Wagner allena. Själv vill jag ha en rejäl dos Mahler också. Samt Beethoven, Bach, Strauss (såväl Johan med familj som Richard), Stravinskij och Sjostakovitj. Till att börja med.
Själv placerar jag Mozart främst, men det är ju mycket en smaksak. Händel är också en favorit.
Nu syftade jag väl närmast på att Richard Wagner var Herr H:s favoritkompositör.
Jag kan aldrig riktigt njuta av Wagner. Fanatisk antisemit. En viss herr H brukar också smyga sig på … Obehagligt.
Sagt av en förintelseöverlevare: “Wagner var en människa med hemska åsikter och som skrev fantastisk musik.” (ungefärligt citat)
Mahler gillade Wagners musik och under tiden på Wienoperan satte han ofta upp Wagners operor. Under den tiden satt ofta sagde herr H i publiken.
Det finns knappast någon som är omedveten om fakta i fallet W, men jag känner ingen som gillar W:s musik p.g.a. hans åsikter, utan snarare trots dem. Och W dog trots allt sex år innan H föddes. Även Beethoven utsattes för kulturell appropriation under den tolvåriga parentesen.
@Observer – Mahlers sista ord lär ha varit “Mozart”. Överlag är Mozart lite för lätt för mig personligen, jag går på tyngre droger inom musiken, men, som sagt, det är en smaksak. Hans sena symfonier (35+) och pianokonserter (20+, särskilt nr 23) är i klass med tidig Beethoven och “Gran partita” är suverän.
Apropå Händel så spelas Messias i radion ikväll. Glöm inte att stå upp under Halleluja.
Eftersom jag inte är religiös så tänker jag inte resa mig upp och utropa “Halleluja”. Men Messias är mäktigt, så det blir nog några lyssningar i jul.
Alla vet ju att H var ett stort fan av Wagner och även Wagner hade väl en del konstiga idéer men jag får väl ändå säga att jag kan uppskatta ett Wagner verk utan att för den delen dela varken hans eller Hs syn på övriga livet.
För mig hade Wagner mer än bara lite konstiga idéer. Därav min ambivalenta inställning till Wagners musik. Men jag behöver ju inte lyssna på Wagner, om jag inte vill.
https://fritanke.se/sans/2021-nr-4/hitler-och-wagner/
@HEASM66
Richard Wagner dog innan Adolf Hitler föddes.
Michael Jackson hade en lite knepig inställning till barn, men det gör inte hans musik sämre.
Man måste klara av att skilja sak från person.
@PPP “Man måste klara av att skilja sak från person.”
Jo, absolut. Men det finns gränser. Wagner har passerat den gränsen. Det finns några exempel på personer som jag inte skiljer på sak från person …
Hitler kunde också vara trevlig. Han var som Doktor Jekyll och Mr Hyde, ena stunden trevlig, och i andra stunden kallblodig galen och tyrannisk. Bör vi vara förlåtande?
Bara för att Wagner kom upp på tapeten så gjorde jag ytterligare en lyssning (urval) av Wagners bästa verk. Visst finns det några höjdpunkter, men generellt så är jag inte imponerad av hans produktion.
Det räcker egentligen så, dvs. att jag inte är imponerad av hans produktion. Jag behöver inte blanda in att han var en usel människa med en djävulsk människosyn på judar.
Oavsett vad vi tycker om Wagner eller Hitler så kan vi inte säg att Wagners musik är dålig för att Hitler gillade den. Det vore ju helt befängt!
Håller helt med. Men eftersom nedskärningar på exemplifierade områden ger ett ramaskri i journalistkåren blir det enklare att likt krympflation smyghöja skatten genom att inte indexuppräkna avdrag (brytpunkten) samtidigt som man indexuppräknar punktskatter eftersom de försöker minimera skadeverkningarna på kort (nästa opinionsundersökning) eller medelkort (nästa val) sikt än vad som långsiktigt är bäst för landet.
Man borde såklart sänka skatten på det som är bra och man vill ha mer av (el), och höja den på fossilt skräp (diesel, bensin). ⛽️
Regeringen gör tvärtom 🤷♂️
Höjd skatt, sänkt skatt…. What about rätt skatt i förhållande till vad man som politiker lovar och vad vi vill ha i välfärdssamhället?