Dags för lite fredagsmys, och inget är ju mysigare än elbilshat och Teslahat så jag ser fram emot en riktigt bråkig diskussion här. Bilia har stoppat skifte till vinterdäck för fjärde part som äger Teslabilar, så Den Svenska Modellen (TM) utvecklas nu till att ge sig på en part som inte har med konflikten att göra. Tesla själva har dock dropin för gratis däcksbyte lokalt på minst en serviceverkstad.
Låt oss först redan ut parterna i konflikten mellan TM Sweden AB (“Tesla”) och IF Metall (“facket”).
Första part: TM Sweden AB
Andra part: IF Metall
Tredje part: Andra fack och arbetsgivare med kollektivavtal
Fjärde part: Alla andra som inte har avtal med part 1 och 2, t ex ägare av Teslabilar
Bilia byter nu alltså inte däck på fjärde parts Teslabilar. Tesla har lokalt (oklart var) kontrat med att erbjuda gratis skifte till vinterdäck de kommande två veckorna på dropinmottagning. Tillägg: Tesla Göteborg på Aminogatan tydligen. Tillägg: Tråden hos Bilia här. En annan kund säger sig köpt en begagnad Tesla hos Bilia och undrar nu om vederbörande får byta till vinterdäck hos dem.
Det är förstås fritt fram för Tesla och facket att bråka bäst de vill, och även att dra in tredje part i blockad mot TM Sweden AB. Det skiter faktiskt vi andra helt och hållet i.
Däremot visar sig nu Den Svenska Modellen (TM) alltså vara att man ger sig på fjärde part som bara försöker göra rätt för sig och lagenligt byta däck av trafiksäkerhetsskäl inför vintern, och det hos ett bolag med kollektivavtal. Vilket borde vara vad facket vill att man ska göra. Men icke.
Nu finns det ju bara ca 50 000 Teslabilägare i Sverige, och även om de är kapitalstarka eller kreditvärdiga så är det en fis i rymden. Därtill är ju hatet mot elbilar brett och särskilt mot Tesla, ivrigt påhejat av övriga undermåliga elbilstillverkare, inklusive bottenskrapet av elbilar som Kinaägda Volvo Cars – bilar med usel prestanda, hög energiförbrukning och sämre men dyrare än branschledaren Tesla. Med logiken att fjärde part ska vara ansvarig för vem man köpt en produkt av så stöder varje Volvobilägare det kinesiska folkmordet på uhigurerna och diktaturen i Beijing. Volvo Cars 80%-iga ägare Geely är för övrigt svartlistade av Ukrainas antikorruptionsmyndighet för sin fortsatta finansiering av Rysslands krig, folkmord, etniska rensning, tortyr, våldtäker och mord i Ukraina. Det är inte Tesla, och inte heller SpaceX/Starlink.
Men nåväl, bägge sidor för nu upp Bilia på listan av hjältar att köpa en Renault av (för de har blivit utsparkade av Volvo Cars), respektive skurkar att aldrig komma i närheten av. Förmodligen blir det mest vinst för Bilia, då Teslabilägare är en försvinnande minoritet, och avskydd sådan. Värre är det för Werksta, som hade en mycket stor del av sin affär med Teslabilägare, som ville vända sig till ett bolag med kollektivavtal för sin service eller andra åtgärder. Men nu inte får det längre.
Nä, detta handlar inte om mig personligen. Jag har bytt till vinterdäck redan. Det handlar om Den Svenska Modellen (TM) och att den antagligen inte var tänkt att användas för att facket skulle trakassera fjärde part, som inte har med konflikten att göra. Rövhatten Musk skiter fullkomligt i om ni ger er på fjärde part. Internationella bolag som hade tänkt etablera sig i Sverige tar sig dock en funderare – även om man tecknar kollektivavtal kan man stängas ner av facket likt tillverkningen av aluminiumdelar till Teslas fabrik i Berlin stängs ner i Småland nu. Varför öht etablera sig i Sverige när facket när som helst kan stänga ner din verksamhet, trots att du följer alla avtal och inte ens har något bråk med facket? Saltsjöbadsavtalet 1938 var i en annan värld, men idag är i princip alla företag beroende av internationella kopplingar som inte fanns då.
Strejka på ni och lev kvar i 1938, men rikta era åtgärder mot TM Sweden AB och inte mot fjärde part.
Med det öppnas för mysigt fredagsmys nedan.
Tillägg: Moral är bra, dubbel moral är dubbelt så bra. Bilia har tre Tesla till salu på sin hemsida – en Model X, en Model Y och en Model 3. Lämpligen köper man dem inte av Bilia. Är ju oklart om de ens får köras ut ur anläggningen på grund av IF Metall, men det upptäcker man väl först när man betalat, plus att de vägrar montera vinterdäcken. Dessa tre bilar visar för övrigt att Teslaägare som Bilia nu vägrar byta vinterdäck på inte ens behöver köpt sin Tesla av Tesla. De kan rent av köpt den av Bilia.
247 kommentarer
Själv undrar jag ett par saker i sammanhanget som har teoretisk möjlighet att göra det hela ännu mer “pikant”. Vad händer den Teslaägare som eventuellt har sina vinterhjul lagrade på däckhotell hos Bilia, vägrar de i konsekvensens namn även att lämna ut dem om Teslaägaren ifråga vill ta dem med sig och byta själv eller hos någon annan verkstad?
Och hur agerar Bilias däckverkstad om man kommer in med säg ett par original Teslafälgar med sommardäck på men vill få vinterdäck monterade på dem, alltså om man kommer med dem lastade i säg en Volvo eller annan Kinabil? Och om man på en direkt fråga om användningen hävdar att de sedan ska användas på en bil av annat märke än Tesla?
Jag kan tänka mig en uppsjö av ytterligare intressanta gräns- och tolkningsfall…
Det ska tilläggas att jag själv inte äger någon Tesla utan kör Skoda Octavia från 2011 och skiftar hjul själv så jag är inte på något sätt drabbad eller involverad i konflikten.
IANAL – har inte ens 5 högskolepointare i djuridik, bara nästan.
Men för mina oskolade ögon ser det ut som egenmäktighet. Eventuellt stöld. Alternativt utpressning (vilket det ju är i praktiken!)
Fler förslag?
Maffiametoder
+1
Vad gäller konsumtion av kinesiska produkter: den utan skuld kastar..
Den som stannar till och tänker, och kanske ibland väljer något demokratiskt när man kan…. Den kan absolut få börja kasta … Om än kanske bara sten i samma storlek som den insats man faktiskt gjorde. Det kostade mig 30kkr att välja bort “Made in China” på solpanelerna så räkna med ganska stora stenar från mig. 🙂
Ett stort plus för solcellerna👍
En fråga, var fixat inte teslaägarna däckbytet själva. Går på en halvtimme.
tog 1 timme för mig idag att byta till vinterdäck
men jag är över 70
+1 Ja, det är faktiskt rena maffiametoder som bygger på samma logik som kriminella gängen. De fackliga organisationerna liknar mer hur en beskyddarverksamhet är uppbyggd. Problemet för löntagarna är att alla får det lika jävligt istället iom kollektivavtal. Facket säger att de är dispositiva för löntagarna vilket i princip är skitsnack. De som är arbetsamma och flitiga och bygger upp företagens lönsamhet bekostar de som underpresterar. Man kan gömma sig bakom kollektivet och företagen sitter fast i turordningsregler och medbestämmandelagen. Det bästa vore att skrota hela systemet och låta det vara frivilligt för både företag och anställda att skriva kollektivavtal. Idag är inget frivilligt utan bygger på någon maffiamodel som man döpt till ”svenska modellen ”.
Maffiametoder? Nä verkligen inte. Är varje persons rättighet att utföra det arbete den vill. Så vill hamnarbetare inte lasta testlabilar så kan ingen tvinga dem. Vill inte Bilia byta däck på Tesla så kan inte någon tvinga dem. Vill folk organisera aktioner som inte är brottsliga får men det i en demokrati. I kina får man iaf inte strejka eller organisera sig.
Är helt frivilligt här. Precis som att det är frivilligt med kollektivavtal. Man får väga fördelar och kostnader sen välja.
Utan svenska modellen hade vi haft det som i resten av Europa med massa strejker och skit.
Det facket för är lagligt och i enlighet med den modell vi har.
Vill arbetsgivarna ha det stabilt så får man ta att det blir konflikt ibland. Ändå väl mycket bättre än strejkerna i Tyskland, Frankrike och USA som kostar samhället mycket mer.
Intressant hur olika världsbilder man kan ha. Jag har aldrig sett bevis på att Sverige strejkar mindre än generellt i Europa. Om man pratar om demokrati så bör det vara fritt för företag om man vill träffa kollektivavtal eller ej. Det borde ligga i sakens natur att villkoren för ett kollektivavtal borde göra det förmånligt för företag att teckna avtal och inte handla om ren och skär utpressning som i mitt tycke är rena maffiametoder. Angående frivilligheten som du beskriver kan vi diskutera om det dels är upp till var och en att utföra sina arbetsuppgifter. ”Vill en hamnarbetare inte lasta av Tesla bilar så Så kan inte någon tvinga dem” jo, ifall en arbetare inte utför sina arbetsuppgifter så är det arbetsvägran. Ifall facket säger åt sina medlemmar vad som de skall göra på sin arbetstid så är det enligt mig inte längre arbetsgivare som styr och fördelar arbetet. Då är facket som styr med maffialiknande metoder. Dels så kan man diskutera ur ett företags perspektiv när inte hamnarbetarna längre fullföljer sitt företags åtagande hur seriöst det är? Med intäktsbortfall. På andra sidan så står facket och erbjuder sina medlemmar som strejkar 130% av lönen det borde vara direkt kriminellt att muta arbetare från att fullgöra sina arbetsuppgifter och överbjuda arbetsgivaren. Rent samhällsekonomiskt kan vi också diskutera lämpligheten Sverige är nu känt för gängvåldet, koranbränningar samt att med maffiametoder kriga mot Tesla. Tror att det blir svårt i framtiden dra till sig investeringar från utlandet. Eller som Margot Wallström säger”like we do in Sweden”
Jag lutar mig mot vad ukrainare säger till mig om Starlink.
Gott om gråt-toner numera.
Köp inte en zebra!
Vilka grundade de stora bilmärkena? H Ford var uttalad antisem*t. VW-koncernen bygger på F Porsches uppdrag av HerrH. BMWs ägarfamilj har väl ännu inte bett om ursäkt för sina bidrag i Tredje Riket? MB var hovleverantör till HerrH. Kineserna och deras avläggare Volvo & Polare avhandlas i artikeln. Tatra? Tata? Saab 🤣
Då är det snart bara zebran kvar! (Jävvlar, var är min telefon gjord?)
Underbart müs. Får väl bli en Cittåträng.
Ja, den här konflikte har väl verkligen visat att det har inget med arbetsförhållanden att göra, det är en ren maktkamp som facket har satt igång. Jag hoppas verkligen att Tesla orka hålla ut.
Självklart är det en maktkamp. Vi har en balans mellan arbetsgivare och arbetstagare som gett företagare konkurrenskraftiga löneökningar och löntagare reallöneökningar, dessutom med relativt få strejkdagar. Om nu Tesla vill slå sönder den modellen och ändra balansen till företagens fördel då är det naturligt att de möter motstånd.
Men hur vill du göra med alla andra företag som saknar kollektivavtal?
Min åsikt spelar ingen roll i sammanhanget. Reaktion ger motreaktion, helt enkelt.
(Jag tycker vi bör ha rimliga anställningsförhållanden i Sverige och jag önskar inte förhållanden som t ex de på Amazons amerikanska varulager.)
Då är det ju helt okej att prygla vissa personer för deras tidigare andrahandsköp av subjektivt fel produkt?
Totalt enligt uråldrig svensk rättspraxis. Tack för svar.
BOMBA BOMBA YXA SNITTA
Vad in i hela friden pratar du om och hur är det ett svar/reaktion på min kommentar?
Exakt lika relevant som din kommentar.
Reaktion ger motreaktion, och det är i sin ordning menar du? Oavsett rimlighet eller proportionalitet?
Diskussionen här rör sig alltså om att ägare av vissa bilar, som kan vara köpta b beg, inte tillåts serva dem eller ens skifta till vinterhjul, av ovidkommande parter. Arbetsmarknadens parter må vara fria att bråka och deala sinsemellan bäst de vill, och det kan ju hända att det råkar drabba Tredje Man.
Men att så här direkt rikta stridsåtgärder mot klart utomstående är inte okej enligt mig. YMMV.
Du behöver bara avtal om du har fackanslutna eller unga sommarjobbare anställda , eller din uppdragsgivare kräver det.
Så om jag har en business, tex en restaurang som godtyckligt exempel, så kan jag vägra att betjäna vissa kunder ? Tex dom som parkerar en Tesla utanför, eller är kortare än 170 cm, eller har slöja, eller som inte kom dit med Taxi, eller som har kostym av ett franskt märke ?
Nej. Strejk och lockout varslas i förväg.
Likafullt är det vi nu ser avsteg från närapå sekelgamla Svenska Modellen (TM) när man DIREKT inriktar striden mot fjärde man.
Det är ju fan ryskt, ju!
Så länge det inte baseras på religion, kön, sexuell läggning eller etnicitet så är det okej.
Sånt är ju annars Musk bra på. Hans gillande kommentarer till grovt antisemitiska konspirationsteoretiker på Twitter i dagarna är ju inte direkt ett tecken på oantastlig moral…
Lite off-topic, men det är ju fredag.
Du är kanske lite felunderrättad där.
Han korrigerade omedelbart att han inte avsåg folkslag eller deras samverkan utan en viss organisation som rent faktiskt propagerar för rasism (ADL) — om du menar det jag gissar. Som för övrigt ägnar sig åt liknande utpressning av oliktänkande som LO.
Vilket har ungefär samma trovärdighet som att påstå att det inte är antisemitiskt att skandera “from the river to the sea …”. Det han gillade och instämde i var en ökänd antisemitisk/nazistisk konspirationsteori om att j*dar försöker utplåna och marginalisera “vita” genom att stödja “svarta” och muslimer. Sen påstod han att han bara menade det som kritik mot ADL. Det vill säga, exakt som att uttala stöd för Qanon och sen påstå att man bara är emot pedofiler.
Du och jag har säkert inte sett samma, eller tolkat det olika.
Musk hänvisar till ADLs hemsida, som uttrycker klart rasistiska mål emot vita. Han gör tydligt att han är emot all rasism, även riktad mot t ex asiater. Jag har svårt att se att det är jättedåligt.
Det är ingen brist på konspirationsdårar på nätet.
Jo då, det är samma sak. Grejen var att ingenting i tweeten han kommenterade handlade om ADL, det var ren antisemitism på Goebbelsnivå. NBC News har en genomgång:
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/antisemites-are-saying-elon-musk-side-latest-tweets-jews-rcna125617
Hans uttalande har blivit fördömt av hela det politiska spektrumet i USA (förutom nazistgrupper och dylikt som applåderar). Det är heller inte första gången han skriver liknande saker – som att j*dar äger alla medier och kontrollerar världen t.ex. – eller gör andra tveksamma saker som att ge en platform åt Kanye West som identifierar sig som nazist och tycker förintelsen var bra för j*darna. Om man vidare kopplar detta till Musks tydliga stöd för Kreml och brist på respekt för sina anställdas väl och ve så blir det inte direkt smickrande.
Det jag såg var nog något i den här stilen. 3½ minut Ben Shapiro (stolt j-de) försöker klarifiera andras tankar.
https://twitter.com/shaunmmaguire/status/1725705159760617899
This feels like a breakthrough day
Where each of @elonmusk , @JGreenblattADL and @benshapiro are starting to understand each other’s views better
All valid, but sometimes delivered in a way where they’re misunderstood
Ja, frånsett de grupper som skyddas av antidiskrimineringsprivilegium, som slöjbärare.
Kvinnor på sin bröllopsdag?
Om det baseras på kön så får du inte diskriminera, nej.
Att vara kvinna har inget med kön att göra numera.
Nä, din fjolliga kommentar är bevis på det.
Hahaha 😂
Strejk som inte påverkar fjärde part lär vara extremt få. Sen kan man ju ifrågasätta om att strejka med däckbyten är en vettig åtgärd.
Jo, det är det. Att någon som har affärer med part 1 eller 2 drabbas är helt okej, t ex resenärer vid flygstrejk. Men att fjärde part som inte har med 1 och 2 att göra drabbas är det inte.
Exakt så.
Som du redan har förklarat för blinda och döva (ursäkta, alla funkisar)
Femte part är väl de fackanslutna som inte vill delta i detta men måste, kan vara allt från strejkvakter till anställda osv
Gillar elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet men det är ju Elån Must man inte har några sympatier för. Denna gång är jag för att driva Elån ur Sverige, vi har ett val och kan köpa annan bil. Dagens I-landproblem om inte Tesla finns just i Sverige
Tycker samma. Elbilar är bra, Felon Snusk är ett rysstroll.
Nej, du kanske borde läsa på lite mer, typ om Starlink.
Tänker man ett steg till inser man snabbt att denna konflikt inte handlar om Tesla.
Vilka internationella bolag kommer vilja ha verksamhet i Sverige?
De som redan har verksamhet flyttar ut den till annat land.
Vad innebär det för Sverige som land när arbetstillfällen istället hamnar i något annat land.
Funkar inte om alla ska leva på socialbidrag (förlåt menar bistånd, ordet bidrag är bannlyst inom kommunerna)
Internationella företag som Volvo Cars? Dom anställer visst ca 23 000 personer i Sverige. Ja det hade nog blivit lite härdsmälta om sådana bolag la ner sin svenska verksamhet.
Så då ska vi ge undantag till vissa bolag som inte behöver göra som alla andra? Det är ju själva grunddefinitionen på korruption. Är Sverige en bananrepublik?
Vill man ta sig in på den svenska bilmarknaden stupar det knappast på att man vill slippa teckna kollektivavtal, men grattis, ty det där var nog dagens mest ogenomtänkta kommentar.
Om den var superseriös så visst, Teslas verkstäder skulle inte göra någon större skillnad för svensk arbetsmarknad, och jag tror inte den svenska modellen är extremt avskräckande när det gäller internationella företagsetableringar, det finns många parameter som är viktigare än just det.
99% (typ) av internationella bolag som verkar i Sverige har väl kollektivavtal, utan att klaga.
Dessutom gör de livet enklare för företagen, jag har avtal själv och det är förbaskat behagligt jämfört med att behöva strula med alla och envar om varenda småsak. Besparar mig massvis med tid att kunna hänvisa till avtalet i alla sammanhang, särskilt arbetstider men även pension etc. Lönediskussionen blir inte heller lika infekterad som den annars skulle kunna bli.
Elon/Tesla vägrar av rent principiella skäl. Då är det inte heller mer än rätt att även facket agerar av rent principiella skäl. Självklart kan man tycka att Metall beter sig som svin men det var åtminstone inte de som började…
Men vad viktigare är: Om kollektivavtalsmodellen skulle försvinna helt så kommer det ofelbart att bli allmänt jobbigare att driva företag här i landet, med vilda strejker och en massa tidspillan pga lokala förhandlingar om allt möjligt. Så jag föredrar definitivt om facket vinner striden.
+ 111
Tigermannen, mycket bra kommentar och sammanfattning. Mustmannen agerar av principella skäl och då är det inte mer än rätt att facket också gör det.
+1
Inväntar att Elon skärper sig (man kan i alla fall drömma) och skriver på kollektivavtalet så att man kan ta och installera senaste uppdateringen till bilen.
Det är fascinerande hur Teslan är integrerad med allt möjligt och hur beroende man som Tesla-ägare är av det och sett ur det perspektivet är det där kollektivavtalet viktigt för att få företaget som står för bilens support (TM AB) ordentligt integrerade i samhället och den svenska modellen.
Annorlunda uttryckt: så länge kollektivavtalet inte är på plats saknas en länk i vår bils integration med den större helheten och förr eller senare kommer saker och ting att börja halta (och jag kommer inte anklaga facket för det).
Förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan det hela har löst sig.
Håller med, både som arbetsgivare med kollektivavtal och arbetstagare med kollektivavtal.
Mycket klok sammanfattning jag stöder metall till 99%
Procenten som fattas är som jag tycker det blir lite orimligt i detta fall då 4:man drabbas.
Man borde på nått vis kunna hitta på andra åtgärder som slår mer direkt mot Tesla.
“För övrigt tycker jag att Moskva bör förstöras”
+1
Kollektivavtal kommer med masa byråkrati och konstigheter utöver lön och försäkringar. Exempelvis har facket ofta rätt att utse medlemmar till bolagets styrelse.
pberglund 2023-11-17 23:02 – 23:02
Ja men dom är utan rösträtt men har praträtt
NICKEIRAMVIK: Löntagarrepresentant i bolagsstyrelse har samma rättigheter, skyldigheter och ansvar som vilken som helst annan styrelseledamot. Dock kan löntagarrepresentant ej medverka i behandling av frågor som rör stridsåtgärd, kollektivavtal eller frågor där en facklig organisation på arbetsplatsen har ett väsentligt intresse som kan strida mot företagets.
p.s. Jag har suttit på PTKs mandat i 10 år i en aktiebolagsstyrelse.
Det man kan hoppas på i konflikten, vilket dessutom snabbt kommer att få den att ta slut, är att övriga europeiska fackförbund, typ IG Metal i Tyskland ser att svenska fackförbund menar allvar och går in i konflikten. Det är tydligen redan nära i Tyskland efter att Tesla visade sig ha betydligt fler arbetsplatsolyckor än alla andra biltillverkare i Tyskland tillsammans.
Källa på det?
Leta på IG Metal, Tesla, Germany. Läste om det i någon av de större städerna engelskspråkiga nättidningarna (typ the Economist) som skrev om strejken i Sverige. Musk gav ju precis anställda i Tesla Tyskland en enorm (ca 20%) löneförhöjning som man misstänkt specifikt förnekade hade att göra med detta.
T.ex. här https://www.businessinsider.com/tesla-denies-union-accusations-of-health-and-safety-issues-2023-10
Nä fy, löneförhöjning går ju inte an!
Men arbetsskadorna tycks lite omstridda. Så det kan bli.
Såg att Almega ville i ett debattinlägg ha en arbetsrättslig lagändring så inte konfliker av detta slag kan ske. Tycker det hade varit klädsammare om den arbetsgivarorganisationen redovisat vad de har gjort för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal.
Kan tänka mej att VW och andra europeiska biltillverkare sitter i kulissen och eldar på konflikten, det är ju de som i slutändan kommer att tjäna på detta.
TM Sweden AB är nog inte med i Svensk Näringsliv, Almega eller ens Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden). De är inte med i några organisationer alls.
Jodå de är medlemmar i Mobility Sweden.
VW är för övrigt enda kompetenta alternativet till Tesla.
id7 verkar ju trevlig om man vill ha en sedan. BMW och Kia har numera en del bra alternativ eller så slår man till på en Lucid
Heh. Ska skriva lite om en BMW jag provåkt. Tydligen är programvaran usel så den går ofta inte att ladda på laddstationer för den misslyckas prata protokoll med laddaren.
Ja, det finns alltid anekdoter. Har en kompis som har en i4 som han är väldigt nöjd med. Det finns ju alltid alternativ på samma sätt som att det finns alternativ till Marabou Schweizernöt
Finns inga alternativ till Schweizernöt, bara låångsam död av allt som gör livet värt att leva. Men bojkotta Marabou kan vi, men inte fazziztföretaget Tesla.
Jag önskar att Fazer gjorde Schweizernöt och elbilar.
Lucid Air är grymt trevlig. Dessutom en väl tilltagen frunk som faktiskt är användbar till skillnad från många andra bilar.
ID 7 skall ju släppas som kombi så småningom! Som tidigare ägare av Volvo 745:a och en V70 från 90-talet har jag varit mycket frustrerad och förundrad av elbilstillverkarnas oförmåga att prestera en vettig kombi.
Ja, Tesla modell Y är trevlig och ganska lättlastad, men det fanns sidor hos de gamla Volvo-kombi-bilarna som jag saknar. De var typ rullande skåpbilar med lättplanerade, lådlika KOMBI-bagage!
Så ID7 kombi känns som ett steg åt rätt håll.
(Ja, Volvo har ju lagt ner kombi-bilen, tyvärr…)
Volvoskåpen var bra som sagt. Faller lite på aerodynamiken idag, och de var ju inte direkt snåla på bensin.
En bra sak med Tesla är att den är så snål, och det i sin tur beror väl mycket på lågt luftmotstånd.
För oss hundägare, med större hund, är Model Y svårslagen; vi skickar ned bagaget i frunken och lastutrymmet i golvet därbak, och sedan har hunden hela bagageutrymmet själv. T o m bättre än i 745.
Att jämföra de gamla skåpen till bilar med moderna elbilars lastutrymme är lite som att jämföra gamla spårvagnar, bussar och tåg med nya.
De gamla fordonen hade typ ett plant golv under vilket resten av maskinen fanns. De moderna fordonen är ett topologiskt landskap för människor och nyttolast att befinna sig i, med diverse “berg” och “kullar” som inrymmer hjulhus, motorer, boggies, vagnskopplingar m.m. Sittplatser, ståplatser och bagageplats placeras där det anses lämpligt i “landskapet” vars dalar är bra mycket närmare marken än i de gamla fordonen.
Sen var ju inte allt sämre förr. X2000 är fortfarande ett riktigt trevligt tåg att åka med (så länge korglutningen fungerar som den skall…)
Det är möjligen naivt att tro att mäktiga organisationer önskar sådan transparens i alla sina överläggningar och överväganden. -CH-
Man kan egentligen tycka vad man vill om kollektivavtal eller ej, men faktum är att man behöver vara med i facket för att till 100% omfattas av rikets lagar. OT känns det märkligt när bilägare drabbas på detta vis, Tesla tjänar ju i princip inte mer på dem om bilen är betald.
Nja. Som medlem i fack har man kanske avtalat bort vissa lagskydd. Eller låtit andra göra det i ens ställe, snarare.
“Nja”? Du har inte riktigt koll på arbetsrätten låter det som.
Jag förstår inte riktigt relevansen av att prata om tredje eller fjärde part? Om samtliga mekaniker strejkade så skulle ingen kunna byta däck, jag gissar att det då skulle drabba tredje part enligt din terminologi? Men för mig som bilägare vore det ju exakt samma sak (förutom att även andra bilmärken också skulle drabbas).
Ja, se det är just den där lilla detaljen.
Är du rödhårig din jävel? Ingen soppa för dig!
Så problemet är inte att det drabbar “fjärde part”? Utan att den parten inte består av samtliga bilägare? Det var ju ett annat sätt att se på saken. Jämlikhet uber alles.
Den Svenska modellen…
Nu har ju regeringen infört en minimilön för icke EU-medborgare som är bättre än vad den “svenska modellen” ger.
Om jag inte är helt felt ute (som vanligt) handlar det om pengar. Pengar till IF Metall som stänker på LO som i sin tur stänker på sossarna. Det är där skon klämmer. Om sedan de anställda får bättre eller sämre villkor med eller utan kollektivavtal låter jag var osagt. FÅR de verkligen det bättre på TM Sweden med kollektivavtal? Får de högre lön, bättre bonusar, bättre pensionsavtal, bättre arbetstider mm?
I vanliga fall resonerar jag liknande som du men nu handlar det om en Tromp wannabe som stängde ner sitt Starlink för Ukraina i kritiskt läge och som i allmänhet hyllar putte.
Vi klarar oss utan Tesla och vi dom som har en säljer dem till överpris i Norge och köper ett japanskt märke nu när de lovat att överge ChaDeMo.
Med tanke på att Tesla i USA har notoriskt dåliga villkor även jämfört med amerikansk standard så kan man nog förutsätta detta. Löner och aktiebonusar är en sak, men anställda har inte haft rätt till sjukledighet, blivit godtyckligt sparkade, tvingats till övertid och drabbats av repressalier när de påpekat undermåliga säkerhetsarrangemang. Misstänker att Tesla Sweden inte är bättre. Kollektivavtalen kostar inte bolaget särskilt mycket, men tar bort friheten och möjligheten att sätta mer individuella löner, favorisera vissa anställda, strunta i pensionsinbetalningar osv.
…Enligt Amerikansk statistik har Tesla 60+ % av den amerikanska bilmarknaden för elbilar. Det finns ett amerikanskt forum “glassdoor” där man i alla fall tidigare kunde ta del av människors erfarenheter av olika företag utan att skaffa sig ett användarkonto. Jag antar att en stambesökare var Scott Adams (Dilbert) med tanke på hans seriestrippar.
Tidigare brukade jag slösurfa på forumet och fick ofta läsa om anställda som råkat ut för “The pointy hear boss” eller “Catbert”. Men det finns också företag som inser värdet av att behandla de anställda med respekt.
Sverige är bättre men problemen finns även här. Ett råd jag ger alla yngre är:
Förälska Dig inte i en juridisk person ty den kärleken blir aldrig besvarad.
Bra tips. Jäklar vad förälskad man var i första riktiga juridiska personen som anställde en.
Kanske lite Off-Topic, men jag jobbade en kort tag för en person som hade varit kollega till Scott Adams på Pacific Bell. Enligt honom var flera av rollfigurerna i seriestripparna hämtade från just den arbetsplatsen. Men vid det här laget (hösten 1995) var Dilbert så vida läst i USA att folk mejlade sina krigshistorier till Scott så att han inte led brist på uppslag till nya strippar.
Scott Adams lär för övrigt vara en RIKTIG rövhatt.
Han var rätt kul på 1980-talet.
“Förälska Dig inte i en juridisk person ty den kärleken blir aldrig besvarad.”
Kan lika gärna gälla vanliga personer.
Det finns psykopatiska personer och det finns psykopatiska juridiska personer.
AKELA; Jag ser gärna att du specificerar exakt vilka pengar du avser … d.v.s. vilka pengar det är som går till IF Metall och därifrån via LO till SAP.
I annat fall tillåter jag mig anse ditt inlägg härovan som kvalificerat skitsnack!
Sex kronor per år och medlem enligt Industriarbetarnas tidning Daenes Arbete i april 2018. https://da.se/2018/04/ratt-eller-fel-att-stotta-socialdemokraterna/ Hur mycket det är idag borde framgå av årsredovisningarna om de från facket, LO , SAP med flera är öppna att läsa. Det finns flera länkar om LO:s bidrag till SAP om man googlar men flera är från t.ex. Timbro och jag bryr mig inte ens om att länka eftersom jag räknar med att det viftas bort som fake news då de kommer från “fel håll”. 😉 Ha en trevlig kväll. Nu skall gamla farmor ta en fredagsdrink och spela Valheim med Älskade Make.
AKELA: Ja nu var det ju inte vad min fråga gällde eftersom detta varit känt och dessutom sett som en självklarhet sedan urminnes tider. Utan frågan var vilka pengar d.v.s. av dig påstådda pengar från arbetsgivarsidan till IF Metall du avser!
Hur mycket får egentligen S från facket? En av många anledningar jag gick ur.
SON OF ALERIK: Svensk fackföreningsrörelse består förutom av LO också av tjänstemannaorganisationerna TCO och SACO, vilka sett till medlemsantal är i samma storleksordning och kanske till och med något större än LO.
Tjänstemannaorgansiationerna ger inget stöd till något politiskt parti.
LO´s samlade stöd till SAP, direkt och indirekt, har uppskattats till cirka 90 miljoner kr föregående års riksdagsval.
Samt slutligen att LO enligt sina stadgar är en socialdemokratisk organisation och detta är något vilket enbart kan ändras av LO-kongressen där kongressombuden är valda genom sina respektive LO-anslutna fackförbund.
Gäller MBL även om det inte finns kollektivavtal ?
Ja:
MBL 13 § Om en fråga särskilt angår arbets- eller anställningsförhållandena för arbetstagare som tillhör en arbetstagarorganisation i förhållande till vilken arbetsgivaren inte är bunden av kollektivavtal, är arbetsgivaren skyldig att förhandla enligt 11 och 12 §§ med den organisationen.
Delvis ska det kanske stå.
MBL gäller i än högre grad om det saknas kollektivavtal.
Om kollektivavtal finns så överrider det delvis MBL så länge fungerande arbetsgivaren har en fungerande facklig samverkan enligt samverkansavtal. På det sättet kan arbetsgivaren fatta snabbare beslut än om det blir MBL-förhandling som är en seg historia där kallelse ska utgå långt i förväg.
Om oenighet vid samverkan uppstår så frågar arbetsgivaren bums ’vill ni ta det till central förhandling’. Om även denna misslyckas blir det bökig MBL-förhandling.
Samverkansavtal är en av många fördelar med kollektivavtal för arbetsgivaren.
Om man tillåts kasta grogg på elden så här en fredagseftermiddag så har ju just Tesla fått kritik nyligen för att man tillverkar statssubventionerade bilar i Kina och säljer i EU (Uigurerna osv…).
https://www.tn.se/article/31941/tesla-i-fokus-nar-eu-granskar-elbilar-fran-kina/
Den mest sålda kinabilen i EU är Tesla.
Saxat från artikeln:
“Under årets första sju månader har Tesla sålt omkring 93 700 Kina-tillverkade elbilar i Västeuropa, enligt branschstatistik. Nummer två är SAIC Motors MG, som under samma period nådde upp till 57 500 nyregistrerade elbilar i Västeuropa.”
Som Volvo alltså.
Om vi pratar tillverkning så tror jag inte det men jag har inte så bra koll längre. Däremot ska tyvärr EX30 importeras från Kina fram tills Gentfabriken öppnar upp 2025 så där får nog några Uigurer passera pärleporten.
Tillverkas volvobilarna som säljs i Sverige i Kina? Förstår ej…
Nej, däremot kommer ex30 tillverkas i kina fram tills 2025 då tillverkningen drar igång i gent
Absolut. Inte alla, men en del. Beror på modell.
De flesta Tesla som säljs i Europa nu är väl från Berlin, till samma pris som de från Shanghai. De kinesiska stöden skulle jag tippa har gått till kinesiska märken.
Fast Berlinfabriken har väl varit igång i 1.5 år ungefär och utredningen gäller bilar tillverkade under årets första sju månader och då är 93700 bilar en ganska hög siffra även om Tesla givetvis säljer betydligt fler bilar än så.
När det gäller utredningen om subventionerade bilar så är ju Tesla med i den också. Givetvis har man fått en bra deal när man etablerade sig i Shanghai. Jag tror bara det är en tidsfråga innan kinatillverkade bilar straffbeskattas. Det vore nog hälsosamt för hela branschen.
Att priset är samma för Shangai- och Berlintillverkade bilar betyder nog bara att mer pengar åker ner i Teslas kassa. Det vore dumt att sälja Kinabilarna billigare
Giga Berlin gör enbart Model Y. Numera med BYD-batterier eftersom alla Teslas 4680-celler går till Nordamerika pga subventionsupplägget där. Batteritillverkningsbyggnaden i Berlin-Brandenburg blev inte färdig. Europeiska Model 3 görs i Shanghai, S och X i Fremont CA.
Tesla-Bjørn:
https://www.youtube.com/watch?v=LFd9LjEQTCM
Har själv BYD batteriet. Kanon, det att man laddar det till 100% gör att vitsen med det större batteriet försvinner totalt, de får i praktiken ungefär samma räckvidd. Tydligen kostar BYD-batteriet ca 5500 €. En kompis på VW sa att deras 77 kWh batteri till Id5 kostar runt 18000 €.
Ja och nej. När man kör långt med en Long-range så väljer åtminstone jag att ladda 100% hemma. Gör inte fler långkörningar än så. Vidare så går väl 80-100% ganska långsamt även med bladebatterier, eller? (om det är få stopp man är ute efter).
När man läser på TeslaClubSweden så verkar det som att det fungerar att byta däck själv på en Tesla. https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=33949
Blev lite nyfiken på varför LW skriver att man måste in på verkstad för att byta.
Själv håller jag på Tesla i denna sak. Klart att de som arbetar på Tesla själva ska få välja om de vill ha kollektivavtal eller ej. Om facken har sådan extrem makt så att de som arbetar på ett företag inte har något att säga till om, så är det EXTREMT dåligt och gemene man bör givetvis fråga sig själv om man ska vara med i facket.
Jamen om dina hjul bor på ett däckhotell som är förklarat i blockad?
Om du ska kränga över däcken på samma fälgar?
I grund och botten står jag neutral i konflikten – SÅ LÄNGE JAG ÄR UTANFÖR.
Tyvärr respekterar inte facken andra än betalande medskyldiga.
@Lessmog Nog finns det väl inte någon som byter sommar- och vinterdäck på samma fälgar? Varför skulle man över huvud taget göra det? Det måste leda till en massa problem.
Det vore givetvis intressant att få veta hur stor andel av däckbytena på verkstad mellan sommar-/vinterdäck som sker till samma fälg. Du kanske har några siffror?
Bara en: Jag själv. Gav tusan i att köpa en till uppsättning fälgar för tiotusentals, när däcken ändå bor på hotell hos Anders och kostar en tusing, typ. När summan är förbrukad har jag nog bytt bil.
Jävla halvfigurer som inte byter däck själva.
+4
Beror ju på hur man värderar sin tid. De flesta värderar sin fritid högre än vad de får betalt för en timmes extra arbete. Givet det är det fullt logiskt att snabba upp däcksbytet och låta proffs fixa det på 15 minuter istället för att ta 1-2 timmar för att göra det själv. Därtill är typ 90-95% av alla Tesla tjänstebilar och då betalar du inte privat för bytet.
Kommer också en hälsoaspekt, och det där med förvaring in i det här med att byta däck. I åtminstone 40 år har jag bytt däck själv, men nu vägrar ryggen vara med, så jag är väldigt nöjd med att slippa byta däcken själv. Hade förr däcken på vinden, ett j-vla släpande 2 ggr/år. Numera förvarar jag däcken hos min gummiverkstad, kostar nån tusing per år, men bra för både värkande rygg och trasiga knän.
Jag bytte däck själv 2006 – 2014 men slutade när jag började tjäna tillräckligt med pengar på att jobba så det inte längre var värt att lägga fritiden på däcksbyte.
När jag bytte för ett par veckor sedan så tog det 40 min inkl tid att lyfta upp och ner däck ur källaren. Om man räknar in tiden fram och tillbaka till bilfirma plus övrig administration (“Hej hej”, betalning mm) så går det på ett ut rent tidsmässigt förutsatt att du bor nära däckfirma.
Men för att lönar-sig ekvationen ska gå ihop så betyder det att man då måste jobba i bilen på vägen dit och under tiden diversearbetarna gör bytet, annars är det ju lika mycket förlorad tid? Är inte den enkla förklaringen för att gå till verkstad att det är skönt att någon annan jobbar, eller att man är för skröplig?
@Lazarus Håller helt med om “tiden man sparar när man låter proffs byta däck”, för den existerar inte. Jag är genuint intresserad av de personer som tjänar tid (dvs. pengar) på att låta någon annan byta däck på bilen.
Min egen slutsats är att gemene man säger att man tjänar tid/pengar på att någon annan byter däck åt en, men att det istället beror på någon annan faktor. Det är väl inte fel att säga att man tycker däckbyte är ett j-vla jobb som man själv inte vill göra, eller liknande. Sluta bara säga att ni tjänar tid/pengar på det, för det är inte sant.
Lämnar bilen på lokala verkstan på morgonen, hämtar den igen på eftermiddagen när jag jobbat färdigt. Effektiv tid: max 20 min.
Under tiden jobbar jag.
Vad är svårt att förstå?
Nej, man sparar pengar på att byta däcken själv såklart. Sen förstår jag de som inte orkar utan gärna lägger pengar på det.
@Badderbowser Bra för dig. Jag är imponerad. Om det tar dig själv 60 minuter att själv skifta däck, så har de 40 minuter du tjänar ett bra värde, när man tar i beaktande kostnaden för däckhotell. Jag är rejält imponerad av din timlön! Den har inte jag själv, det måste jag erkänna.
Kanske inte så många andra som kan skifta däck på 20 minuter via en verkstad?
gissar att man behöver gå på gym en timme för att kompensera förlorad motion om man lejer ut däckbyte? fast om ryggen inte håller så är det nog bra att anlita däckfirman
Jag skiftade hjul själv på Saaben (RIP). 17-tum är tungt, jag är nu äldre, 19-tum är mycket mycket tyngre. Ingen lyft hemma heller. Värt en timmes resa och en tusing per halvår.
Det tar inte 15 minuter att byta däck även om du anlitar proffs. Vliggaren glömmer bort att dy måste passsa en tud(kräver planering), du behöver köra till verkstad ( här är det ju olika hur långt just du har i det specifikika fallet) . Är du exakt i tid så ligger firman ofta lite efter och du får vänta. Även om du får gratis kaffe så tar det långt över 15 minuter.
Jippi, jag är proffs. Det tog mig under 40 minuter att byta alla fyra hjulen i år och då var det lite extra besvärligt då jag hade lämnat in bilen för att balansera sommarhjulen och de jäklarna hade dragit åt så jäkligt så min mutterknack inte klarade av att lossa dem, men den klarar å andra sidan bara under 500 Nm. Och så rengjorde jag gängorna och anläggningsytorna vilket naturligtvis tog lite tid. På köpet så slapp jag köra till ett däckhotell, vänta på att de bytte hjulen för att sedan köra hem igen.
Sedan så köpte jag en ny mutterknack, den nya ska klara 1100 Nm. Så kom an bara hjulbytarapor! Att det ska vara så jäkla svårt att använda momentstav?! Men nej, “jag kan det här, jag känner när rätt moment är åtdraget” …
Nästa byte blir dock nog på verkstad. Jag behöver nya sommardäck och det är smidigt att låta dem göra allt på samam gång.
“Om det är en tjänstebil så betalar man inte själv!? Detta måste jag säga är ett nytt ordspråk som jag inte tidigare stött på.
Givetvis betalar de kunder som köper produkterna/tjänsterna som företaget säljer, men nog är det “företaget” som säljer dessa produkter/tjänster som betalar för tjänstebilarna. Det är detta företag som fakturerar sina kunder, som får betala för att deras arbetare inte vill skifta däck själva. Och detta avspeglar sig i dessa högavlönade arbetares löner, vilket givetvis blir lägre när de inte har förmåga att själva skifta däck.
Tror ni på fullt allvar att bara för att “företaget betalar”, så kostar det inte några pengar? Jag blir bara så matt.
Jag tycker normalt att alla är socialister, men detta tar nästan priset. Jag vet inte vad jag ska säga.
Spara rygg, tid och plats för allt man behöver ha för att genomföra däcksbytet.
Slipper gärna släpa däcken ner från/upp till vinden, sedan ta fram verktygen och sedan ta mig till en plats det fungerar att vara på för att göra själva däcksbytet. Nej, man kan inte ställa bilen ute på sin gata (med rejäl lutning för övrigt) och övriga gator i närheten är också för livligt trafikerade. I princip måste man antingen lämna stan (tar tid) eller hyra en gör det själv-verkstad (tar också tid och äter upp besparingen i pengar).
Det finns mycket kringarbete med att göra däcksbytet själv om man annars inte har någon form av “bilverkstads-utrustning” med tillhörande rutiner förberedd och det kringarbetet stjäl tid. Det gräver ett mycket större hål i tids-plånboken än vad det gör att lämna bilen på däckhotellet och få jobbet gjort ordentligt.
Jag har prövat båda alternativen, så jag vet vad jag pratar om. Ni som läser behöver inte förstå, det räcker att jag förstår, för det är jag och inte ni som skall göra valen hur jag använder min tid och det är jag och inte ni som får ta konsekvenserna av de valen.
(Sen har jag däcken på ett däckhotell jag tror inte är påverkade av konflikten, men det skadar såklart inte att höra efter)
Gör vad du vill, det är fritt för alla att bestämma hur de vill spendera sin tid och pengar. Men kom inte dragande med argument att det är omöjligt att byta hjul själv, eller att de som är ambitiösa nog att göra det själva är korkade för att man i stort sett förlorar pengar på det. Om du är trött och bekväm så betala gärna för det, men det är inte speciellt svårt och du gör en praktisk vinst om du gör det själv och du får dessutom betydligt bättre koll på hur din bil mår när du gör det.
Men eftersom världen är på väg mot att allt ska vara nytt, nytt, nytt och man ska byta bilar i samma takt som man byter telefon, eller kök eller fru så är nog väldigt får bilägare ens intresserade av att ha koll på något mer avancerat än en skrapad fälgkant eller om infotainmentsystemet laggar.
Nja, jag körde min gamla Volvo i 17 år och den hade drygt 25 år på nacken innan den gav upp. Jag hävdar inte heller att folk är korkade som byter hjul själva, däremot om de hade befunnit sig i min situation med bostad och verkstadsmöjligheter hade de behövt ha andra anledningar än att spara tid och pengar (och rygg…?).
Vissa tekniska saker gräver jag själv i och lagar hej vilt på djupet (datorer, mjukvara inklusive källkod, datornät och sådant) men jag har lärt mig när det kostar mer än det smakar och dessutom finns en riktig risk att det hela blir sämre av att jag försöker ge mig på det. Volvon kunde jag försöka mig på att serva väldigt enkla saker själv (delvis för att bilen var ganska hårt sliten och jag inte behövde vara lika rädd för den), Teslan ger jag mig inte på, jag kommer förmodligen bara förstöra något. Ihopfällbara cyklar har jag lärt mig den hårda vägen att där finns inga marginaler för att saker inte passar ihop och man skall låta bli att “modda” dem över huvud taget själv och även där låter jag en verkstad göra jobbet när jag byter till vinterdäck. Inte värt att få cykeln förstörd och förlora massa tid på grund av störda arbetsresor bara för att jag skall känna att jag gjort det själv.
(Sen att jag lyckades med en ninja-lagning av en punktering enligt old-school med att dra ut slangen, sätta på lapp och sen inte förstöra däcket när jag krängde tilbaks det på fälgen får ses som en jäkla chansning när jag inte hade tid att stanna hemma från jobbet en dag för att få cykeln inlämnad. Där och då var jag tidsmässigt desperat, tog risken att kvadda slangen ännu mer men slapp i alla fall att plocka av hjulet, något jag inte frivilligt gör med en ihopfällbar cykel.)
Sen inser jag att man “på köpet” får koll på hur bilen mår när man mekar med den men kollen behöver jag ändå se till att ha och då utan att riskera bilens väl och ve som amatörmekaniker.
Datorer, datornät och mjukvara däremot, där finns inga risker, bara möjligheter till förbättringar. Till skillnad från bil och cykel, vad kan gå fel?
Är inte fackets grundproblem här att de som ska hjälpas inte vill ha fackets “hjälp” och således inte hjälper till med strejkandet?
Strejken blir verkningslös och kräver sympatistrejker för att nå någon form av effekt.
https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-jag-haft
Jo.
Fullt krig i hela sandlådan är därför den nya svenska modellen.
Andas tungt när det kommer till bilköp, tar alltid minst 6 månader då variablerna bara ökar och politikerna har en oerhörd förkärlek till att ändra förutsättningarna i efterhand. Sitter på sista året på ett leasingavtal för en dieselel och sneglar på elbil men det är motigt..
Men för i helvete, bytt däck på bilen själv om man har en Tesla så är problemet löst!
Beror ju på hur man värderar sin tid. De flesta värderar sin fritid högre än vad de får betalt för en timmes extra arbete. Givet det är det fullt logiskt att snabba upp däcksbytet och låta proffs fixa det på 15 minuter istället för att ta 1-2 timmar för att göra det själv. Därtill är typ 90-95% av alla Tesla tjänstebilar och då betalar du inte privat för bytet.
Sedan har de flesta inte utrustning som orkar byta en Tesla. Många däcksverkstäder har inte det heller. Dels pga att batteriet ligger i botten så man måste lyfta symmetriskt och inte ett hjul i taget, och dels pga vikten på elbilar, och sedan ska däcken dras hårdare pga accellerationen än på en vanlig Epa.
Läs från andra ägare. Verkar som att du behöver ett fälgkors, en domkraft och en hockeypuck.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=33949
Om du inte kan dra 175Nm så behöver man kanske gymma lite mer. Här visas det med en momentnyckel.
https://youtu.be/-kqRhuDTQLQ?t=222
Lyfta symmetriskt? Innebär det att om man kör upp ena hjulet på en hög kant och därmed snedbelastar bilen så kan hela skiten knäckas?
Det är skillnad på att belasta bilen asymmetriskt i lyftpunkter kontra belasta bilen asymmetriskt i hjulupphängningen.
Så nej, kör jag upp bilen på en trottoarkant knäcks den inte.
(Däremot kör jag försiktigare och mer sälllanb med Teslan över trottoarkanter, gropar i marken etc än jag gjorde med gamla Volvon. Teslan väger mer, har mindre markfriggång och lägre profil på däcken.)
Så bilen har en robust stomme i vilken hjulupphängningen är fäst, men lyftpunkterna är fästa i… vadå? Karosserigolvet? Batteriet?
Intressant ang batteriet och lyftpunkter.
Hade ingen aning om det men låter rimligt.
Vägra byta däck, kan det ens vara en stridsåtgärd?
Det är ju absolut smidigast att göra själv. Tar en timme och behöver inte boka tid.
Man sparar ett par öl dessutom, eller bregott om man inte gillar öl.
Och man är förberedd den gången punkteringen kommer och behöver inte stå som ett fån vid vägkanten och ringa efter hjälp.
Beror ju på hur man värderar sin tid. De flesta värderar sin fritid högre än vad de får betalt för en timmes extra arbete. Givet det är det fullt logiskt att snabba upp däcksbytet och låta proffs fixa det på 15 minuter istället för att ta 1-2 timmar för att göra det själv. Därtill är typ 90-95% av alla Tesla tjänstebilar och då betalar du inte privat för bytet.
Sedan har de flesta inte utrustning som orkar byta en Tesla. Många däcksverkstäder har inte det heller. Dels pga att batteriet ligger i botten så man måste lyfta symmetriskt och inte ett hjul i taget, och dels pga vikten på elbilar, och sedan ska däcken dras hårdare pga accellerationen än på en vanlig Epa.
Inga bilar efter typ 2017 har reservdäck längre. Så man blir stående och får ringa efter hjälp ändå om inte däcklagningsgasen fungerar.
Och typ vartannat år måste man även kränga gummit för nya däck, antar att du vulkar själv hemma i garaget?
Hur många mil kör LW om du behöver byta däck vartannat år? Det låter som att däcken byts väldigt ofta, vilket kan bero på att man kör väldigt många kilometer eller att man alltid vill ha väldigt bra däckmönster.
Vem 17 köper nya däck vartannat år??
Vägra bilar efter 2017
Hur gör man då vid punktering?
Bärgning?
Alla (?) moderna bilar har en tryckluftsflaska med en vätska i som tillfälligt tätar enklare punkteringar och fyller däcket med luft, så man i begränsad hastighet kan åka till verkstad eller däckfirma.
Det har du rätt i.
Brukar beställa med riktigt reservdäck så glömt att de flaskorna finns.
Gummigubbarnas mest älskade hatobjekt är just den där geggan i sprejlagade däck, som är omöjlig att bli kvitt.
Första och sista gången jag besökte ett däckhotell var det sommar. + 30 grader ute och +40 grader inne bland alla hjulen. Man bör ju förvara däck svalt och mörkt så det hotellet fick vara utan mina hjul.
Som villaägare är man priviligierad.
Det är bara att inhandla en garagedomkraft, ett momentverktyg och bereda plats i en mörk vrå i grovförrådet. Dels sparar man ett antal hundralappar. Dels slipper man få någon klantskalle till att dra åt hjulbultarna med en mutterdragare inställd på absolut allt vad tygen håller intill brottgränsen och sist men inte minst kan man njuta av en egenhändigt nybryggd kopp kaffe när man tvättat av de avtagna hjulen och sig själv på slutet.
Nyttjade däckverkstad några år men kom på att det är mycket smidigare att göra själv. Tar mindre tid och blir bättre utfört. Eller bättre och bättre, man kan välja hur hårt muttrarna skall dras åt.
Helt klart en underhållande tråd. Av någon anledning finns det inget som kan väcka lika mycket känslor som bilar.
iPhone vs Android? Windows vs Mac vs Linux?
Haha, det där är bara en vindpust jämfört med bilar. Å andra sidan blir kulturkrocken stor när Bengt 64, som bogserar sin 3 ton tunga husvagn 100 mil i uppförsbacke varje dag blir tvungen att läsa om elbilar i diverse olika forum
Ska skriva att jag åt en vegansk middag någon gång.
…siktar du på att låta ett blogginlägg starta tredje världskriget?!? Ha ha 😁
Testade faktiskt lite kimchi i dag, första gången. Gick väl att äta.
Men inte var det Sauerkraut precis. Vanesak?
Micro$oft vs Linux (och Apple) fanatikerna fajtas alltid på olika nörd-forum. Det pikanta är att Linuxälskarna sedan ofta diskuterar vilka applikationer man skall använda för att kunna köra program avsedda för Windows…
Rekommenderar utbildningsradions kurs i Unix “jag och mitt skal”. Finns på nätet…
Tror att i detta fallet är det lika mycket Musk som drar igång diskussionen
Då har vi inte pratat rondellkörning!😀
eller kärnkraft
Fick för övrigt “onda ögat” av facket 1990. Fick böta 20 000 för att jag bröt mot kollektivavtalet mot mina dåvarande anställda, vilket jag inte hade en aaaning om. Shit happens. 🙂
Tesla hävdar att de har bättre villkor än vad kollektivavtalet ger samtidigt som kollektivavtal anger golvnivåer så vad har då Tesla att förlora? De kan fortsätta betala ut löner ovanför marknadsnivån.
Two men say they’re Jesus, one of them must be wrong.
Massa admin med betalningar till Fora, fackets tjänstepension som facket får procent på, fackets försäkrignar mm. Kräver sin personal för admin.
Nej, LO får fortfarande inte “procent” på tjänstepensionen.
Men du kan så klart backa upp detta återkommande påstående med något mer än “Trust me, bro” eller?
Att dra ut en rapport ur lönesystemet och skicka till FORA en gång per månad (tidigare en gång per år) är knappast en särskilt betungande adminuppgift. Det är liksom inte troligt att det är noll admin för Tesla att hantera sin nuvarande försäkringslösning, optionerna m.m.
Rätten att inte teckna avtal de inte vill teckna?
Just det. “Föreningsfrihet” är dispositiv, med en stor påk bakom ryggen.
Har alltid skiftat till dubbdäcken själv. Just när första snöstormen börjar får man köra till lämplig Pplats i närheten och sätta igång. Blött och kallt och snöblandat regn, under nollan såklart. Mörkt ute, och man sitter på knä i vattenpölen på den hårda asfalten. Och kämpar med att skruva loss fastrostade bultar och få av fälgarna som alltid sitter fast trots kopparspray. Känns dock bra efteråt, då har man förtjänat en whiskey !
Jag inhandlade ett sjyst 1m järnrör hos lokala smedjan, 100 spänn. Medförde fälgkorset för inprovning av rätt innerdiameter. På den tiden jag orkade skifta själv kom det till användning.
Inför en ingrediens: Åtgärder får konsekvenser.
Konsekvenserna för If metall kan bli positiva och negativa, natuligtvis beroende på utfall och hur folk påverkas. Media påverkar mest tror jag. I själva verket är kass Media orsak till alltför mycket fel på saker som hamnar i fläktar i Sverige
Du kan snudda vid en pudelkärna där nånstans.
Eller som då det tyska industrifacket hade ett bättre avtal än det svenska vilket innebar att Saab fick flytta produktionen till Opel…sedan gick det som det gick i Trollhättan.
Hoppet lever dock fortfarande 20 år senare. Den som lever får se
Nu är det ju så att reallönerna inte har mycket med fackanslutenheten att göra men mer med produktivitet/tillväxt att göra. Den svenska median köpkraften fortsätter att halka efter många andra länder.
Ja jag kan byta däck på min Tesla själv och gjorde det förra veckan. Men det är ju inte det som är anmärkningsvärt i beslutet som Bilia tagit utan att det riktar sig emot oss ägare av Teslor och påverkar således inte Tesla som företag.
Metall och Tesla får bråka hur mycket dom vill och att det kan påverka mig som Tesla ägare när diverse stridsåtgärder mot Tesla och deras leverantörer tas till är jag helt införstådd med.
Men när man tar till åtgärder som BARA slår mot mig som ägare som inte har något med konflikten att göra blir det väldigt fel.
Exakt.
Grundläggande fel på kompassen, facket kör på grund.
Jag förstår inte varför man ska bojkotta DN för några urusla artiklar, där det finns många bra skribenter som Anna-Lena Lauren, Peter Englund och även chefredaktören brukar ryta till mot svenska politiker ibland i Ukraina frågan. Att sedan samtidigt stödja Tesla med en CEO som är en av dom värsta vatniks på X (https://ir.tesla.com/corporate/elon-musk för er som tvivlar på att han är CEO) På samma sätt så som DN så har han flera ben som Starlink som är enormt viktigt för Ukraina men han tjänar ju bra med pengar på Starlink i Ukraina
Detta är vad Ukrainska parlamentet tycker om Musk https://www.reuters.com/world/europe/ukraines-parliament-taunts-elon-musk-after-meme-mocking-zelenskiy-2023-10-02/
Håller fullständigt med. Dubbla måttstockar.
När man redan äger en Teslabil så tillför man inte några mer pengar till Musk. Man kunde välja att gå till Werksta eller Bilia istället för att få service, men inte längre. En prenumeration på DN betalas varje månad.
Man kan rent av köpt sin Tesla begagnad av … Bilia.
Ja, har man köpte en bil av ett rövhål så får man väl vara beredd på att han retar upp någon och struntar i dom som köpt bil av honom. Musk kan ju lätt fixa detta genom att skriva på ett kollektivavtal, men han vill inte och struntar i sina ägare.
Men vill man vara en del av principdiskussionen om kollektivavtals vara eller icke vara i Sverige så kan man ju hamna i den här situationen.
Livet är enklare om man håller sig ifrån att göra affärer med rövhål eller rövarländer
Nä hörrödu, vaffan kallaru mej va!
Sålde min gamla Tesla nyligen. Köptes via en bilfirma så jag slipper reklamationer. Vinterhjul medföljde, så köparen kan byta själv om det inte var gjort.
Var är din cykel tillverkad, av kinesiska slavar eller av danska knarkare?
Väldigt mycket cykelramar och delar är Made In Taiwan. Tror det fått en lite annorlunda klang de senaste 2 åren….
Min cykel är gjord av britter… har dock noll koll på deras arbetsvillkor, skall medges.
ILLVILJA SENIOR: Om så är fallet rekommenderas Den arbetande klassens läge i England skriven av en viss Herr Engels … Visserligen har den några år på nacken … men likafullt …
När man skriver om Tesla och rekommenderar Tesla så ser man till att Musk får mer pengar. Visserligen indirekt, men ändå. Detta vet alla om.
Så med andra ord, LW stödjer den största Vatniken av dem alla och gör allt för att rationalisera det för sig själv. Han är fast i ”Muzk”, den dyraste drogen av dem alla.
Dags för en intervention?
Man kan ju också sälja sin Tesla och byta till annat märke så säljer rövhålet förmodligen en Tesla mindre
Men då är man redan ett sånt där som du kallar oss.
Köparen är således dubbelt lurad enligt dig, om inte bilen går direkt till skrot sen utan säljs vidare i tredje hand. Bra affär.
Vi får se var Kombi-ID7 står om knappt 3 år när leasingavtalet har gått ut. Då kanske det blir något annat än Tesla. Eller inte.
Bara möjligheter med andra ord.
Precis. Man kan också välja att säga upp sin 149kr prenumeration när det blir för mycket. Att läsa en svensk dagstidning är inget direkt man skyltar med om man inte väljer att sitta och demonstrativt läsa på Stora Torget. Men har du investerat en mille i en Tesla så skulle jag vilja påstå att det är lite att åka omkring med en reklamskylt med en hel del status påhängd och det verkar vara en brant emotionell uppförsbacke att bara sälja av den när det börjar lukta vatnik i framsätet.
Hörde en debatt igår på radions P1 med 2 bilexperter som trodde att Musk kommer att sluta med Tesla i Sverige istället för att ge sig.
Det får vi hoppas. Gräsligare bilar får man leta efter.
Surt sa räven.
Stöder man en antisemit och putinist så kör man ju såklart runt i en Tesla.
Du borde nog inte tro på allt du ser på Nätet.
“Surt sa räven.”
Det måste vara det mest använda idiomet på Östermalm…
Mer troligt att de gör som Amazon och går via bulvan som är ansluten till kollektivavtal. Då får (nästan) alla som de vill
Låter som en möjlig lösning då det bara är IF Metall som krigar och ingen av kombatanterna kommer ge sig, det finns nog inga metallare på försäljning och leverans
Hahaha, läste lite hastigt och kom in på spåret veteranbilar.
Såg nyligen en klassisk Saab 900, men Amazon är ju ännu mer kvalificerat skattebefriad.
Tesla är tyvärr ett skitföretag med en ganska opålitlig vd. Kör Själv Kia. Elbil såklart.
Stort tack till bloggaren som slänger ut sådana här köttben lite då och då så kan vi tjafsa lite politik och tyckande här och hålla dom viktiga Ukrainatrådarna lite rena från svenska oväsentligheter
Ännu märkligare är att man hävdar att man inte ska dela ut post till Tesla. Om det är avsändaren som betalar frakten/portot så är det denne som har avtalet med PostNord och inte Tesla. Då lär facket vara ute på rätt djupt vatten. I synnerhet vad gäller Postlagens tredje kapitel om samhällsomfattande posttjänst.
Fördelen med detta haveri torde vara att fackens maffiaverksamhet ses över och hanteras i lag.
Ja, det har blivit flera grova övertramp som Rörelsen kan komma att ångra.
Postutdelning är väl en samhällsviktig funktion, så den borde inte vara tillåten att talla på.
Kan det vara så att ovidkommande fack (SEKO) i solidaritetens namn skiter i vad som är lagligt? Nää, eller hur.
En bortglömd faktor i konflikten är att tesla använder strejkbrytare i större och mer organiserad omfattning än på decennier i Sverige.
Ger visst fog för fackets talepunkt att tesla utmanar hela den svenska modellen.
Strejkbryteri är väl också en del av den svenska modellen.
Vad menas med strejkbryteri här? Som oorganiserad kan ingen tvinga dig att strejka, eller är det faktiskt fackanslutna anställda som jobbar ändå?
Svar x 2.
Rätt i så motto att det inte är olagligt.
Men alltsedan saltsjöbadsavtalet tabu, knappt förekommande i organiserad form och ett sätt att tigga om upptrappning av konflikten.
Att oorganiserade går till jobbet fast det är strejk är inte särskilt ovanligt idag. Men flyttar Tesla runt dem på olika verkstäder tex. kan man möjligen kalla det för organiserat. Men strejkbryteri är det inte, den tiden är förbi.
Vilka strejkbrytare då ?. Att absolut största delen av personalen inte är medlemmar i Metall och jobbar på som vanligt är ju inte strejkbryteri. Att Tesla använder biltransporter och skippar blockerade hamnar är inte strejkbryteri.
De som körts in av tesla.
Det vanliga är att även anställda icke-medlemmar på arbetsplatsen strejkar, men medger att det blir lite speciellt om endast enstaka anställda är medlemmar.
Äh, det är ju fredag för jägarn. Stort tack LW för ännu en vecka av den ovärdeliga information du delar med dig av..
Men vad sägs om lite nostalgisk svensk pop? Fredagsmys som sagt. https://www.youtube.com/watch?v=_3A-7AuysxQ
Teslas logo är inte en livmoder, det är en p-spiral….
If Metall skämmer ut sig, hela LO-kollektivet skämmer ut sig. Det är skrattretande hur dessa fackpampar, fackmedlemmar, fd statsministrar mfl som argt står och viftar med kollektivavtalet mot dessa blodsugande företag som vill all arbetskraft ont. Hur många av dessa pampar och arbetare tror ni står och viftar med samma kollektivavtal när de går på Coop för att köpa billig mat från utlandet, eller när de mysbeställer kinaproducerad skit från Wish? Hyckleri kallas det, eller Sosseri om man så vill.
Stefan Löfven jobbar numera för ett bolag som INTE har kollektivavtal
Precis, men han råkade bli gammal fackpamp för tillfället.
Ska vi spekulera i vad Tesla kan göra för att trappa upp konflikten på sin sida:
* Stänga av alla fackpampars Teslor remote (NÅGON pamp har väl säkert en Tesla)?
* Stoppa laddningar av andra märken på sina laddningsstationer (lättmotiverat)
* Mer?
Jag tror Tesla hellre överger Sverige än att teckna avtal, för att visa Tyskland att de hellre överger Tyskland än tecknar avtal där.
* Säga upp avtal med kollektivanslutna underleverantörer
* Deklarera att de inte nyanställer fackligt anslutna (detta är lagligt). Däremot kan de inte sparka folk som blir fackligt anslutna efter anställningen.
Jag tror det kan komma en massa bra saker ur detta. Om Tesla tar över alla verkstadsuppdrag inhouse kan det bara bli bättre.
Werksta behöll vår Tesla över en månad för att fixa lite i en front. Det är den sämsta verkstadsupplevelse jag haft i mitt 27 åriga bilägarliv. Jag kan tänka mig betala extra för att slippa Werksta men nu löser det sig kanske ändå.
Ja, för det låter ju som att det kommer att bli mer tillgängligt, billigare och kännas bättre i magen? Låt Tesla sköta allt med sin magiskt bra moraliska kompass?
Även Teslas verkstäder är lite av lotteri tror jag. Delar ska beställas från utländskt lager, fel del kommer omsider, mer väntan. Går inte att få kontakt med mänskliga medarbetare, bara via appen förklara för någon med dålig svenska / engelska vad som behövs osv. Ring inte oss, vi hör av oss. Roy och Roger.
Baksidan av just-in-time och slimmade jobb.
Werksta lär ha hyggligt rykte för plåt och lack, men där är ju stängt nu.
Musk är ingen Putinist. Han tror bara att man kan förhandla med honom och uppnå fred. Vad kör du för bil och vilken bakgrundskoll har du gjort av grundarna?
Spelar det någon roll vad grundarna gjort? Det är väl mer intressant vad nuvarande CEO gör?
Så fruktansvärt fel att låta en konflikt mellan bolag och bolags anställda drabba bolagets slutkunder på det sättet! Särskilt när det är lagkrav på att byta till vinterdäck. Får man ut eventuella vinterdäck i förvaring av Bilia, så man åtminstone kan byta själv, eller tjyvhåller de på sådana också?
Lyckas man få ut sina däck från Bilia ska man nog hålla hårt i dem sedan!
Det det egentligen handlar om är inte att arbetaren på Teslaverkstaden har bästa möjliga villkor med kollektivavtalsnivån som minimum. Det kan man överträffa utan kollektivavtal. Utan det är maktgalenhet hos Socialdemokratin som ligger bakom. Otroligt stora summor pengar bidrar LO-facken med till S utan den enskilde medlemmens godkännade. Därför försöker S agera via facken för att bibehålla inflödet till partiet. För S kan inte anpassa sig 2023 och inse att 30-tals idoelogier som säkert var befogade då idag är överspelade. Det viktigaste är ju att det inte är sämre villkor på en arbetsplats än kollektivavtalsnivån. Själva avtalet har inget värde. Men då kan inte facken längre gömma sig på sin expedition eller S få några bidrag. Och då måste ju dom arbeta för sitt levebröd och inte längre bara tala om för andra hur dom tycker andra ska göra och samtidigt bli försörjda av dom. Har man vara suttit på en fack expedition eller varit politiker har man få kunskaper man kan realisera i privata avlönade arbeten. Kolla gärna på tankesmedjan Timbros undersökning om just fackens bidrag till S. Där ligger grundorsaken till fackens agerande i frågan.
Det är ju inte bara pengar in till sosseriet utan att de genom detta har massvis av valarbetare som tillför gratis arbetskraft vid valen. Sosseriet har ju genom detta en direktkanal där de kollektiviserat kan driva partiets politik. Samma med Hyresgästföreningen och alla de andra organisationerna som är del av hydran. Det handlar om makt.
HALTECH: Varvid man bör ha klart för sig vilka intressen TIMBRO tjänar. En ren fackföreningsfientlig partsinlaga med andra ord.
En partsinlaga behöver inte innehålla felaktig information. Påvisa det felaktiga istället för att argumentera halmdocka.
DYSTERKVISTEN: Som du själv konstaterar att en partsinlaga behöver inte innehålla felaktig information. Det väsentliga är i vilket syfte informationen används.
Jag har en Tesla men jag skulle tycka det vore rätt gott om det slutar med att Tesla stänger ner sin verksamhet i Sverige och släcker ner sitt laddnätverk. Good riddance. Bättre vore dock att Tesla kör vidare genom att gå runt alla blockader. Egen städverksamhet. Egna byggnader. Egna servicecenter. Egna lastbilar som kör gods. Samt samarbete med ej kollektivavtalsanslutna företag.
Ju äldre jag blir desto mer gillar jag “kollektivet”. Att känna gemenskap och odla samarbeten med andra i ett större sammanhang. Skönt att slippa fokusera på mitt ego. Men det måste finnas en grund av frivillighet och det tycker jag inte facket står för. De beter sig som ett argt kränkt fyllo på krogen som inte kan ta ett nej. Ovärdigt beteende från en organisation som saknar självförtroende.
Blir ändå besvärligt med blockader mot underleverantörer. Ok för städningen men de kan inte ta över tillverkningen av alla delar.
Tesla har löst en massa problem genom åren. Inte minst chip shortage. De kan nog komma runt underleverantörerna också. De tillverkar redan mycket själva. För aluminiumprofilerna som kommer sättas i blockad antar jag att de har alternativa leverantörer i andra länder. Sverige levererar väl inte till fabrikerna i Kina och USA.
(Förtydligande, vad gäller “good riddance” menar jag att det är riktat från Tesla till facket. D.v.s. facket kan stå där snopet och ta en funderare på vad de ställt till med ifall Tesla lämnar).
Någon har säkert postat det här cirkulärmejlet från Tesla på svenska, men här är det i amerikansk investerarform:
https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1725544238568407172
Saken uppmärksammas.
Gomorron! Lägger märke till att bloggaren tar i rejält om Volvoägare. När ditt lokala nätbolag får en kinesisk ägare, eller om den som köper din solkraft får kinesiska ägarintressen, tar du ett vanligt jobb då? Eller flyttar du?
För den som saknar kontakter och tvingas köpa en bostad, och som kanske har många anställningsår på Volvo, och som kanske känner pressen att köra bilmärket, eller som inte har råd att byta eftersom man köpte ny bil innan kriget började. Kan jag tala om att det inte är så lätt att vara renlärig.
Jag tycker själv det går för långt med att vägra däckbyte, men jag förstår att facken kämpar med näbbar och klor för att vi inte skall få ett låglöneproletariat som sover på verkstadsgolvet. Själv har jag arbetat en del år i Kina (som är ett paradis jämfört med många andra länder) och säger att, tja, jag kan nog acceptera att vi har ett komprimerat lönespann för att slippa ha det så.
Sådär, kaffet uppdrucket, nu blir det till att sätta igång med dagens uppgifter.
Sagt det tidigare och säger det igen.
Den kanske bästa uppdateringen av konflikten får man av Peter Esse.
T.ex. att det kanske största problemet för Tesla är alla ev. köpares tveksamhet till Tesla.
Han är annars också bra i sina tester och resonemang om EL-bilar rent generellt.
https://www.youtube.com/watch?v=OfnVeZxN_-E
I en konflikt är det förvisso rätt ofrånkommligt att tredje part blir påverkad (och nej, jag skriver inte under på bloggarens egenhändiga definition av tredje part), men frågan är lite hur facket tänker när de ger sig på tredje part så här direkt – det är ju så att det mer är tredje part som drabbas än motparten (Tesla kanske drabbas lite vagt när det sprider misstro mot deras produkter, men det är ju frågan om hur pass mätbart det är, isht här och nu när konflikten pågår)? Det är väl inte så att man kan räkna med sympatipoäng från allmänheten genom att göra så här?
Gissar att facken är lite nervösa nu. De inser att de riskerar århundrades badwill om Tesla tackar för sig. Fackföreningsrörelsen har ökande problem med sin legitimitet i och med att landets horder av outbildade industriarbetare ersatts av vassa specialister utan kollektivism som dominerande ryggmärgsreflex.
Först blev Socialdemokratin av med LOs tvångsanslutningsbidrag, sedan ströps möjligheten att göra pensionärer spelberoende och nu faller snart bilan för det fackliga flödet. Sa jag något om partiet Nyans?
Jag noterar med intresse att Bilia nu har backat på sin egenpåhittade sympatistrejk mot Teslor. Kanske blev uppmärksamheten i allmänhet för jobbig eller så insåg de hur svårt det skulle vara att sälja de Teslor de har i lager samtidigt som de höll på med detta. Första sidan att backa (om än lite) blev alltså facken…
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=724301343057984&set=a.703687811786004&type=3
Alla argument om hur bra det är för en arbetsgivare att teckna kollektivavtal är totalt irrelevanta. Vi har avtalsfrihet i Sverige, så ingen maffia ska kunna tvinga någon att teckna ett avtal den inte vill ha.
Men tydligen har maffian statligt beskydd i Sverige.
Som jag skrivit innan så kommer ordern om att inte skriva på något avtal från Överrövhålet själv enligt medlaren i konflikten
Dvs den som väljer att köpa en Tesla sätter sig i rövhålets knä
“Ordern från Elon Musk: Tesla får inte skriva på något avtal”
https://www.di.se/nyheter/ordern-fran-elon-musk-tesla-far-inte-skriva-pa-nagot-avtal/
Är det just Elon Musk som inte ska få bestämma över sitt företag? Eller gäller det även för t ex Volksvagens Thomas Schäfer? Kan det möjligen vara fel nivå för din smak? Ska sådana här beslut tas på kommunikationsavdelningen, hos vaktmästaren eller via de fackliga ombuden?