Schaktmassor orsakade antagligen skredet vid E6 i Stenungssund, och frågan landar i om man deponerat mer schaktmassor än detaljplanen tillät. Indirekt kan det som allt som är fel i Västra Götaland skyllas på Västlänken, som gjort att det är brist på deponier för schaktmassor. Raset kan inte jämföras med E6 vid Småröd 2006, då praktiska och juridiska förhållanden är annorlunda och motorvägens miljötillstånd kan överklagas av miljöaktivister.
Bygget av Västlänken skapar enorma behov av schaktmassedeponier, och exempelvis har stora mängder lera och andra schaktmassor från krondiket i Göteborg deponerat längs E6 vid Kode på fler aplatser, men också i Härryda eller i min egen grannby. En grannfejd har uppstått i södra Härryda på grund av dumpade schaktmassor och den tillhörande trafiken. Trafikverket själva har sagt att man inte vet var schaktmassorna hammnar. Man bryr sig helt enkelt inte. Något får betalt för att ta hand om problemet och så kan Trafikverket två sina händer och skylla på eventuella mottagare om de gör fel eller saknar tillstånd.
Västlänken har beräknats till 33 stycken fyllda Gamla Ullevi som ska dumpas någonstans.
Miljardprojektet dränerar Västsveriges skattepengar, så att man t ex lägger ner akutsjukhuset i Lidköping är bara symptomatiskt på detta, liksom eventuella brister inom skola och omsorg i Göteborg. Krondiket framför allt.
Samtidigt innebär exploatering av mark att det skapas schaktmassor som behöver bort, likt vid industriområdet där gårdagens skred i Stenungsund inträffade. Hela 492 000 kubikmeter schaktmassor ska bort från bygget, varav en mindre del kan användas som fylle i anslutning till exploateringen. Exempelvis skulle 16 000 m3 deponeras på den aktuella platsen som nu utifrån foton ser ut att ha dragit igång skredet. Det torde landa på 40 000 ton givet en schablon om 2.5 ton per m3, vilket är förenklat utifrån vad jag som byggnadsingenjör lärde mig som tumregel för länge sedan.
Exploatören behöver nödvändigtvis inte gjort något fel, givet att man hållit sig till detta, men uppenbarligen har den geotekniska utredningen i så fall haft fel. En utredning kan nog komma fram till om man följt tillåten deponimängd, vilket i princip handlar om att med måttband (eller snarare mer avancerad teknisk utrustning idag) mäta upp deponin och använda grundskoleräknesättet multiplikation.
Kvicklera kan blixtsnabbt ändra konsistens och i princip bli flytande vätska var något man fick lära sig redan som gammal byggnadsingenjör. På den tiden (80-talet) var Tuveraset det som brukades tas upp som exempel, men t ex raset i Småröd under E6-bygget vid Munkedal är ett modernare exempel. Hela den dalgången vilar på kvicklera och en del av leran fick rejäl fart.
Där tog det två månader att få igång trafiken igen, men det var ett juridiskt specialfall.
Bland annat fanns det ett befintligt miljötillstånd för motorvägen enligt aktuell lagstiftning, det gick in under det pågående bygget och man hade redan arbetskraft och maskiner på plats, så det behövde inte göras någon upphandling, utan projektet blev bara lite dyrare inom de acceptabla marginalerna.
Vid Stenungsund gäller inte detta.
Till att börja med har inte motorvägen något miljötillstånd enligt dagens lagstiftning, utan byggdes fritt ur minnet någonstans runt 1990. Ett nytt miljötillstånd för att få bygga motorväg kommer garanterat överklagas av miljöaktivister. Tänk Rädda Våtmarkerna, men på en av Sveriges tyngst trafikerade vägar och i flera års tid.
Det finns inte heller något pågående projekt, så det måste upphandlas, vilket enbart det kan ta flera år om upphandlingar överklagas.
En ny projektering måste också tas fram, då det inte som i Småröd bara är att använda den man redan hade på bordet en gång till.
Och slutligen ska det trollas fram maskiner och personal. Man kanske kan ta dem från Västlänken, som ju ändå aldrig kommer bli klar … För övrigt ska rasmasskorna från skredet bort och … deponeras någonstans.
Infrastrukturprojekt är mer juridiskt komplicerade idag och det är inte bara att återställa. Utelämnar man upphandling öppnar man i princip (förenklat) för alla entreprenörer i EU att kräva skadestånd för att de inte fick genomföra arbetet.
Miljötillstånd, marktillstånd, miljökonsekvensbeskrivningar mm. Förekomsten av vattensalamandrar måste utredas. Listan kan göras lång.
Även att bygga en tillfällig avfart och sedan en tillfällig påfart lite längre upp görs inte juridiskt över en natt. Om inte annat ska det fram servitut för detta, då man till skillnad mot Småröd inte rör sig inom ett befintlig projekt.
Ser man på den enorma skadan, som alltså inte bara handlar om att E6 flyttade sig tiotals meter, så ska man tacka försynen att inte fler skadades och att ingen än så länge verkar dödats. För samtidigt måste området sökas igenom med hundar, så ingen människa ligger begravd där under.
Idag är det söndag och det är redan nu vid lunchtid köer i byn Ucklum med sina farthinder och rondeller på gamla E6. Vi får hur det ser ut i morgon med måndagsrusningen. E6 är avstängd från Stora Höga med gamla avfarten till Stenungsund och avfarten till gamla E6, och hela vägen upp till Ljungskile, en sträcka på över 20 km. För jobbpendlare är inte tåget ett alternativ, eftersom Bohusbanan är stängd för underhåll och reparationer fram till våren 2024, och de ersättningsbussar som går får nu köa med trafiken på gamla E6 över Ucklum.
Man ska inte heller glömma bort de som bor längs gamla E6, inklusive i Ucklum. Trafiken försvann för 30 år sedan. Det kommer inte vara trevligt att få den tillbaka och väldigt många som bor där har aldrig upplevt hur det var förr. Idag är det dessutom mer trafik än för 30 år sedan.
För mer förståelse kring kvickleran och hur lite som kan krävas rekommenderas denna gamla film från 1982 om det enorma kvickleraskredet i norska Rissa, som fångades på film. Den gången var det en bonde som grävde lite, och satte igång ett skred som tog med sig femton bondgårdar och en del villor. En person dödades.
Skredet i Rissa pågick i 45 minuter och 5 – 6 miljoner kubikmeter lera fick fart längs en sträcka av 1.5 km. På filmen kan man se hur leran i princip uppför sig som vatten.
71 kommentarer
Tack för en intressant genomgång och analys!
Ja, jag var på vippen att igår skriva en ironisk rad om att “Det är krondikets fel”, tog dock bort det då jag istället tänkte att allt kan ju inte vara pga diket…
Som pendlare lider jag med dom ska åka sträckan.
… och boende i Ucklum eller längs övriga delar av gamla E6. 30 år sedan trafiken försvann.
Fantastiska foton och därmed mycket lättare att begripa vad som hänt. Tackar för en informativ genomgång!
Ni ortskundiga vad är öster i bilderna?
https://www.expressen.se/nyheter/lastbil-korde-forbi-avsparrningarna-pa-e6/
Enorma mängder vatten som agerat kullager.
OK
enligt följande länk är det här öster.
https://x.com/PSLundstrom/status/1705834667746742509?s=20
+ Att man grävt bort “mothållet” undertill i väster.
Det du ringat in är öster, ja. Det är samma område som är i övre vänstra hörnet på Lars Wilderängs första bild. Det ser onekligen ut som att skedet kom därifrån.
Det här kommer säkert även påverka riksväg 44 mellan Uddevalla och Trollhättan samt E45 då garanterat mycket av den tunga trafiken från norra Bohuslän och Norge väljer att åka söder ut via E45:an istället och vise versa.
Undrar om det finns marknad för en roro båt o köra trailer mellan Oslo o Götet?
UBBE: Inte helt otänkbart att det räknas för fullt hos bl.a. Stena och Grimaldi på ett sådant projekt.
den där tanken hade jag åckså initialt men tror dock det tar en evinerligt mycket längre tid med fartyg mellan oslo och Göteborg Jämfört med RV44 E45.
Det var märkbart mer lastbilstrafik på 44’an idag söndag.
Mycket sannolikt att det var schaktmassorna i kombination med det extrema regnandet de sista två månaderna. Ändå otroligt att det blev skred just där. Berg som går i dagen på båda sidorna om upplagsplatsen. Vid en snabb okulär kontroll ser det ju stabilt ut. Undrar om inte salt injektering inte skulle kunna stabilisera kvickleran.
Det har kommit 89 mm regn nu i september vid platsen. 80 mm är normalt.
Så mao kunde raset inträffat när som helst. Trolgien då en måndag morgon i rusningstrafik och helt andra skadeutfall.
Upprepar mig, Gud skyddar barn och tokiga.
Gud står svensken bi.
Jo men hur mycket i Juli och Augusti?
Verkar ha varit ungefär dubbla den normala nederbörden i juli sett till närliggande väderstationer. Hittar ingen statistik nu för augusti men den har knappast varit mycket mer än normal.
Hoppsan.
Kul med bilderna, då förstår man bättre vad som hänt. Nu har dom ju ett bra ställe för mer schaktmassor, där motorvägen gick, ös i lite där bara och asfaltera ovanpå, så är det klart.
Tror folk precis som under pandemin får satsa på att jobba mer hemifrån, vissa kanske får försöka hitta boenden närmare Göteborg. Trist timing att Bohusbanan är avstängd samtidigt. Godstrafiken till Norge kommer ju behöva ledas om på många sätt: ta andra vägar, skippa viss trafik samt byta transportslag till järnväg och båt istället. Det blir en smärtsam process där alla de lösningar som valts som följd av vägens existens sedan 1990 ska reverseras igen, samtidigt har allt annat som skulle krävts att man gjort istället om vägen inte funnits aldrig hänt.
Alla som pendlar är inte tjänstemän med skrivbordsjobb.
Är Norge med och betalar för denna väg eller hur funkar det? Mtp all trafik med destination Norge och att de inte är med i eu och bidrar den vägen till infrastruktur. Finns det något annat gemensamt sätt att finansiera mellan länder?
Är väl småpengar annars i jämförelse med de oljemiljoner som bränns i tunnelprojekt i Norge.
Norge är med i EES, och betalar årligen miljarder i avgifter till EU för att vara med i EU’s handelsområde. Detta tjänar Norge på, och andra EU länder som betalar för sina medlemskap i EU, då Norge importerar varor från EU för hundratals miljarder varje år. Norge exporterar också för stora summor till EU, och det hela leder ju till mervärde för samtliga berörda länder i varu/tjänsteledet. Så hur du menar att Norge inte bidrar direkt till EU’s budget får du gärna utveckla.
Är det okej för dig att medlemmar i EU på kontinenten exporterar varor till Norge, och således använder svenska vägar, eller skall dom inte får göra det för att Norge inte betalar direkt för E6:an?
Känner du någon som jobbar i Norge men som bor i Sverige? Då skattar ju den personen av sin intäkt i Norge, samtidigt som den nyttjar skola, vård och andra statliga/kommunala tjänster i Sverige. Det samma gäller omvänt. Skall svensken faktureras för det? Hur är det med de svenskar som bor i Malmö men jobbar i Danmark?
Dock betalar den i Norge arbetande personen 25% i skatt för att få använda sina pengar i Sverige, så skatteintäkter blir det iallafall. Samtidigt går den i Norge intjänade kronan till ett företag som i sin tur skattar via företagsskatt, personskatt och arbetsgivaravgift.
Pengar till den svenska staten blir det hur som helst, trots att folk klagar på Norge och norrmän.
Och att alla har skrivbordsjobb är det ju ingen som har påstått heller, lika lite som att alla hade det under pandemin. Jag skrev också att vissa kanske blir tvungna att hitta sätt att stanna på plats närmare Göteborg under längre tid, det står jag fast vid, men jag lägger också till att en del kanske kommer att sluta och hitta arbeten närmare bostaden eller åt andra hållet om detta blir så långvarigt som du förutspår. Dessa kommer kanske inte helt osannolikt vara sämre betalda, men pendlingen blir kortare i bästa fall.
Bloggaren antyder att så kallade aktivister (jag kallar dem terrorister, vilka missbrukar systemet för att skada Sverige) skulle kunna stoppa tillståndet att få ordna E6. Jag hävdar att det inte handlar om byggnation, vilket kräver tillstånd, utan reparation, vilket Vägverket ordnar på egen hand. Motorvägen finnas där redan och skall bara repareras, precis som när man lägger om asfalten.
Skulle detta stöta på patrull, till exempel pga aktivistiska byråkrater, får väl Tuffe Uffe ordna saken. Tror dessutom att man skulle kunna granska diverse aktivistorganisationer och deras medlemmar för att få dem på andra tankar.
Du kan ha rätt i det, men upphandling och eventuella överklaganden resultatet kan dra ut rättsläge på tiden.
Man har väl redan entreprenörer upphandlade för reparation och underhåll av motorvägsnäten? Bara dra igång på löpande med verifierbara självkostnader + påslag. Sen har man väl byggledare och motmängdare i egna organisationen (får jag hoppas).
@VillaVolvoVovve:
Jag håller helt med, det finns ingen regel i Miljöbalken som gör att reparation eller återställande av en förstörd verksamhet kräver en ny tillståndsprövning (och det är ovanligt att man frivilligt begär omprövning i en sådan situation eftersom det oftast är bråttom att få igång verksamheten igen).
Med tanke på att Norge är beroende av E6 för sin import så kommer det nog gå fort.
Betalar Norge?
Vill bara tillägga att det finns regler i upphandlingslagstiftningen som tillåter avsteg från normalt upphandlingsförfarande, t.ex. genom att direktupphandla. Bloggarens förmodan att upphandlingsreglerna kommer att förlänga trafikkaoset är alltså inte helt korrekt (naturligtvis måste någon form av avtal upprättas men det behöver inte ta år).
Lättläst information om detta finns hos upphandlingsmyndigheten: http://www.upphandlingsmyndigheten.se/regler-och-lagstiftning/sarskilda-situationer/akuta-situationer/
Glömde att också tacka Lars för en i övrigt mycket informativ och välskriven text!
Hur vet du det? Den marken är ju tomtmark, vilken skulle bebyggas och nedanför är det naturmark där ingen utfyllnad fick ske. alla nytillkommna slänter ska enligt detaljplanen vara inom tomtmark. Gissar att tomtmarken slutar nedanför slänten, där man ser en liten anlagd, tillfällig tillfartsväg på toppen (i din tredje bild)
hamnade fel – lägger den rpå rätt plats också.
Jag får inte riktigt ihop analysen. Varför skulle man deponera schaktmassor från Västlänken där, när man samtidigt behöver frakta bort 492 000 kubik från exploateringen?
Läs igen. Schaktmassor från Västlänken gör att det är brist på platser för deponi i Göteborgsområdet, därför har man deponerat från industriområdet på platsen som orsakade raset.
Katten på råttan, råttan på repet.
E6 är riksintresse, har dessutom med viss betydelse för främmande land.
Konsekvensen blir kanske att schaktmassor från reparationen av E6 tippas i hålet i centrala Göteborg.
Grattis!
Gudomlig ironi.
Skulle skratta om det hela inte vore så helvetes sorgligt.
Hur vet du det? Den marken är ju tomtmark, vilken skulle bebyggas och nedanför är det naturmark där ingen utfyllnad fick ske. alla nytillkommna slänter ska enligt detaljplanen vara inom tomtmark. Gissar att tomtmarken slutar nedanför slänten, där man ser en liten anlagd, tillfällig tillfartsväg på toppen (i din tredje bild)
Ok då är jag med, tack för förtydligandet. *omtest* 🤦🏼♂️
Åker den sträckan en gång per vecka. Riktigt otäckt och ren tur att inte någon dött. Det finns ett par saker man funderar över:
-Hur katten kan man ge tillstånd att bygga där?
-Vem gav tillstånd att dumpa så mycket material ovanför?
Ja, förmodligen får vi inte veta om någon var skyldig. Nu bildar alla inblandade en ring och försöker peka på den framför samtidigt som man erkänner absolut inget.
Bygga industritomter där är inget större fel, mycket nära befintlig bebyggelse och större vägar, bergigt och skogen såg inte så produktiv ut innan, man planar ut området genom att losshålla och sälja det bergmaterial som inte går åt inom projektet, så långt inget konstigt.
Sen ser det onekligen ut som de slirat iväg på frihand i sluttningen ner mot E6 och gjort en fyllning som markant avstiger mot projekteringen och det är garanterat för att enkelt göra sig av med massor som inte går att använda till nåt annat eller rentav att de tagit emot massor utifrån för att tjäna en extra hacka.
läget inom området är inte avsett för någon byggnad så tanken var nog att göra en gräsyta av det eller möjligen uppgrusad plan.
Jag tror att tanken var att använda schaktmassorna till att bygga en bullervall mot E6. Men den ville uppenbarligen inte ligga kvar där.
Tv4 kallar det fortfarande för slukhål….
Dom borde läsa den här posten, och se hela filmen från Norge. Och sen googla vad ett slukhål är. Då skulle dom förmodligen skämmas en del!
Pratade med en bekant. Det kan vara så att deponitillståndet och deras maskiner kan användas direkt. Men kan ju så klart vara känsligt då det isf kan tolkas som att de som skapat raset nu även tjänar pengar på det…
Det är troligen inte bara deponimassor som påverkat. Det ser ut som man jämnat ut området och då har man kapat topparna för att fylla ut slänterna.
Väldigt informativt, och väldigt lärande film. Stort tack!
Krävs det inte miljöprövning och tillstånd leda om motorvägstrafik genom ett samhälle?
Verkar konstigt att miljöterroristerna inte tänkt på den faktorn om den saknas.
Bara trafikkantkostnaden måste kunna bli skyhög under omledningstiden för trafiken. Dvs kostnader för extra restid ( förlorad tid som kunde arbetats eller varit dyrbar fritid) samt reslängd för privatpersoner och företag som normalt använder sträckan.
Det kan bli en fin faktura som någon eventuell skyldig borde få bekosta, för kostnaden finns där..
Det är ju typiskt svenskt att man alltid ska hitta en syndabock till en naturkatastrof. Den här typen av markförhållanden finns ju efter stora sträckor av E-6 och hur ska man överhuvud taget kunna bygga nån ting om minsta grävande, sprängning eller flytt av schakt massor utgör risker? Vi hade ras även här i Vagnhärad pga liknande markförhållanden men måste det alltid betyda att någon hålls ansvarig? Så klart att man kan ställa krav på myndigheterna men ytterst är det ju bara människor som försöker göra så vettiga bedömningar som möjligt. Det blir ju lite som att anklaga folk för att en vulkan får utbrott när dom trodde att det skulle dröja ett tag till…
Vet du att det är en naturkatastrof och inte vårdslöst beteende med de kunskap som var känd för platsen?
Självklart skall ansvar utkrävas om någon agerat vårdlöst, det får aldrig bli för billigt eller för lönsamt att riskera katastrofer.
Men som sSvensk är jag fullt medveten om att ansvar sällan utkrävs enligt ditt önskemål.
Om det någonstans i ett avtal står hur och vart massor skall hanteras och förvaras, kanske tom måste köras bort.
Ponera då att det företag som hade tänkt följa vad som föreskrivits förlora en upphandling också fått högre kostnader för bortransport eller hantering av tex materialhögar.
Är det det då rätt att den som törs ta högre risker för att tex komma ner i pris ska gå fri från ansvar?
Tyvärr är det vanligt idag att lägst pris vinner upphandlingar och kunden inte förmår följa upp så avtal följs och att man får fullgod kvalitet på arbetet och seriösa slås ut.
Nu finns det ett hål som behöver fyllas med massor.
Ödet eller en slug plan… vem vet.
Tack för en mycket informativ genomgång. Vilken katastrof, och dessutom flera år för att återställa infrastrukturen!! Blir inte kul att vara pendlare i dessa trakter framöver.
Hans Majestät Konungen ska besöka området imorrn i syfte att visa stöd. Då vet man med säkerhet att det är en händelse av stor vikt som inträffat.
När det gäller upphandlingen så skulle i Trafikverket faktiskt kunna använda ett undantag till s.k. “Öppen Upphandling”.
Enligt 6. Kap 15 § skulle man kunna använda “förhandlad upphandling utan föregående annonsering” “på grund av synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten”.
Det skulle kunna korta ned upphandlingstiden betydligt. Men det finns juridiska risker ifall en domstol sedan får in en överprövning och tycker att villkoren enligt ovan inte är tillämpbara… några tusenlappar i riktning av en riktigt vass upphandlingsjurist borde ge rättssäkerhet innan man väljer upphandlingstyp.
Miljöjuridiken är en annan fråga..
Jag är inte så säker på att det verkligen måste ta så lång tid att få igång E6 igen. När nöden kräver det, finns det alltid någon klausul man kan använda sig av för att få bygget igång och färdigt snabbt. Kanske kan man hävda “rikets säkerhet” eller nåt? Vi får väl se. 🙂
Jag lider med pendlare och andra som påverkas och tackar för en informativt inlägg.
Jag vill dock påpeka att offentlig ekonomi (eller någon annans för den delen) inte riktigt fungerar som det beskrivs ovan. Investeringar stör inte direkt ut löpande driftkostnader utan belastar driftbudgeten i form av räntor och avskrivningar när investeringarna aktiveras i bokföringen. Att driften på ett sjukhus avvecklas har sannolikt därför lite att göra med ett pågående infrastrukturprojekt och mer med ökade kostnader i allmänhet och intäkter som inte hänger med upp i samma takt.
Om man köper en bil för en miljon så hanterar man den kostnaden på ett annat sätt än inköpen på ICA. Billånets löpande kostnader, värdeminskning, bränsle osv. hanteras dock på samma sätt som mat, telefonräkning mm.
Dessutom är väl Västsveriges totala medfinansiering av länken via kommuner och regionen mindre än tre miljarder. Då de har en årlig omsättning på över hundra miljarder så lär det inte vara det som får kalkylerna att spricka.
Med det sagt, om det är idiotiskt eller genialt (eller kanske mer sannolikt någonstans däremellan) att bygga länken har jag ingen aning om.
Tack för länken till den fantastiska filmen om skredet i Rissa. Perfekt. Lärorik, tydlig och inget överdramatiserande trams. Något för dagens mediekreatörer att lära sig av.
En liten fundering ? Väger lös grävda massor verkligen 2500kg per m3. Det är väl ungefär volymvikten på betong.
Sten väger 2400. Jord typ 1600.
Som jag skrev var det en grov förenkling. Enklare med huvudräkning med 2500.
I Ljungskile, några mil norr om Stenungsund, köpte kommunen för ett antal år sedan ut ett gäng fastigheter som ligger längs med Ljungsån som där rinner parallellt med E6. Risken för skred pga markens beskaffenhet var för stor för att låta folk bo kvar. Alltid bra när myndigheterna är lite förutseende. Kan dock på rak arm räkna upp många fler ställen i området där skredrisken är stor och man ännu inte gjort några åtgärder. Time will tell…
Uddevalla kommun? Gediget folk, bohuslänningar.
Det stämmer bra. I södra delen av kommunen. Ljungskile har länge velat bli en egen kommun, men det sätter Uddevalla stopp för, då väldigt många höginkomsttagare bor i Ljungskile.
För att inte tala om Munkedal de ledde om Örekils älven i mitten av 90 talet. tror jag att det var.
Som en lavin ungefär. Ett svagt skikt, och sedan för mkt tyngd som pressar på lagren ovan. Men en lavin kräver mkt större lutning, kanske 20-30 grader.
Intressant med filmen från Kvikkleireskredet i Rissa nära Trondheim. Så tydligt det visar riskerna med kvicklera och byggnadskonstruktioner vid och omkring ett sådant område.
Sen har vi E6:an och Småröd söder om Munkedal och det raset. Vi fick vänta ganska länge på rapporten efter händelsen men som visade på att tippmassor var orsaken till händelseförloppet.
Och nu detta:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilderna-visar
Lär vi oss aldrig? En gång är ingen gång – två gånger är en vana. Människan är ett lustigt djur.