Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börserna fortsätter gå blandat i de asiatiska tidszonerna. De amerikanska räntorna tog ett ordentligt skutt igår och såväl Netflix som Tesla rasade efter sina rapporter, och drog med sig övriga FAANGST-aktier. Musk och Tesla blinkade och meddelar nu att man är beredda att licensieria ut sin teknik för så kallat självkörande bilar, likt man tidigare släppt tillgången till sitt laddnätverk Tesla Supercharger. Apple meddelar att man är redo att stänga ner iMessage och Facetime i Storbritannien istället för att tillåta bakdörrar för avlyssning, vilket också kan ske i EU om lagen införs.
Stockholmsbörsen backade under torsdagen och storbolagsindex OXMS30 gick -0.50% medan breda OMXSPI gick -0.34%. Den svenska kronan tappade något till 10:35 SEK för USD och 11:53 SEK för EUR. Guldpriset återfinns på 655:- SEK.
Dollarns förstärkning mot kronan kommer på ett skutt om ca 0.10 procentenheter plus/minus lite grann hos de amerikanska räntorna över alla löptider. I USA backade börserna med -0.68% för S&P-500 och -2.28% för teknikbolagen hos Nasdaq 100.
Netflix utmärkte sig med ett rejält fall på -8.41% trots att man ökat antalet abbonemang med ett antal miljoner, vilket alltså inte marknaden gillade. Tesla var dock bäst i klassen bland FAANGST-aktierna och rasade -9.74%. Detta drog med sig övriga FAANGS-aktier där Apple gick bäst med endast -1.01% i kursutveckling.
Apple har för övrigt meddelat den brittiska regeringen att man hellre stänger de krypterade tjänsterna Facetime och iMessage i Storbritannien än öppnar bakdörrar in för fri avlyssning från brittiska myndigheter in i systemen, då kundernas integritet är viktigare för bolaget. Tvärt emot vad en del tror, så har Apple arbetat systematiskt med säkerhet och integritet för sina kunder och avser inte ändra detta. Beskedet är intressant för oss inom EU, då även EU vill lagstifta om krav på avlyssningsbakdörrar in i krypterade kommunikationssystem. Således kan kärnor i Apples ekosystem komma att stängas. Inte för att det hjälper kunderna, som blir utan de krypterade systemen, men för att Apple har lite moralisk ryggrad och inte tänker vara delaktiga i Storebrorssamhället. Förmodligen kommer inte heller krypterade program som Signal få finnas kvar i EU utan kommer blockas i App Store och liknande, då de inte kommer öppna upp. Ingen kan dock blockera sådant som inte kräver centraliserad nedladdning som OpenPGP/GPG likt bloggen använder via schweiziska ProtonMail. Jag kommer dock sakna Signal, som varit kärnan i all kommunikation i och kring Ukraina, då meddelandetjänsterna är enklare för användarna än krypterad e-post och lett till genombrott för säker krypterad kommunikation.
Tesla har tidigare blinkat och släppt upp Tesla Supercharger – en av de stora USP:arna för Teslas elbilar – för laddning även av andra bilmärken, förvisso mot en saftig betalning. Bolaget vars aktiekurs alltså rasar på försämrade marginaler enligt kvartalsrapporten blinkar nu igen och öppnar för att licensiera sin autopilotprogramvara till andra bilmärken som alternativ till den förhärskande MobileEye, som de flesta andra baserar sin teknik på (om än med något eget käckt bilmärkesspecifikt namn som Pilot Assist för Volvo Car osv).
Nu lämnar ju Teslas programvara en del att önska, likt alla andra, men tydligen behöver Tesla licensiera ut tekniken för att kunna försvara värderingen efter att aktiekursen nästan trefaldigats sedan senaste botten nere vid 100 USD.
Trots börsraset uppger 4-Traders att Tesla handlas på p/e 88 på årets konsensusprognos och p/e 43 på 2025 års konsensus.
Nu lär knappast andra biltillverkare rusa till en programvara som i sina olika utgåvor levt i ett ständigt betastadium, aldrig blir klar och därtill kräver hårdvara som övriga biltillverkare inte är i närheten av att ha i sina bilar. Men visst, någon kanske nappar och därmed kan få in den i en bil som släpps om 5 – 10 år. Då kanske programvaran rent av fungerar, men andra bilmärken kanske kallar den något i stil med Road Assist istället för autopilot, vilket är ett mer rättvisande namn.
Dock är det ju framför allt lagstiftningen i EU som i vårt fall sätter gränser. Tills tyska bilmärken har självkörande bilar kommer självkörande bilar vara olagliga inom den europeiska unionen är den krassa sanningen, oavsett om Tesla får fason på sin programvara eller ej. Vad vi vet är att alla som för fem år sedan sade att alla bilar kommer vara självkörande år 2023 fick fel, likt de som säger det samma om 2030 kommer ha det. Det har egentligen inte hänt något på fem år, något raljant och förenklat.
Tesla är superbra bilar, och jag är nöjd, men jag har också fullt realistiska förväntningar och dyrkar inte heller rövhatten Elon Musk. Jag leasar en bil, inte en VD och minoritetsägare.
I de asiatiska tidszonerna fortsätter börserna gå blandat i skrivande stund.
ASX 200 går -0.20%, Hang Seng +0.39%, KOSPI oförändrad på +0.04%, Nikkei 225 -0.64% och Straits Times oförändrad på -0.05%.
Börserna går som bekant i vågor och just nu verkar vi vara på väg ner i vågdalen igen, oavsett vad någon säger om sell in may, don’t come back until Labor Day eller den svenska motsatsen köp till sillen, sälj till kräftorna. Just nu är det väl rapportperioddrivet.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
60 kommentarer
“sell in may, don’t come back until Labor Day”-teorin bygger på att marknaden kommer falla över sommaren, så lika bra att ta semester och inte bry sig istället :). Jag killgissar att uttrycket myntades i en annan tid, då det var mindre aktivitet i marknaden över sommaren också.
Hade inte hört det svenska uttrycket, men den verkar tipsa precis tvärt om :D.
Tror man säger sälj till färskpotatisen köp till kräftorna här i Sverige
Har inte tagit en titt på netflix på ett tag men frågan är ju hur reella tittartalen är. Jag vet med amazon och katastrofadaptionen rings of power så BETALADE de folk i Brasilien för att se på serien för att få upp tittarsiffrorna, om de såg igenom serien skulle de få 30 dollar i matkuponger. Trots såna tilltak skippade en majoritet att se på serien till slut efter att ha gett det en chans.
Precis som alla företag undviker streamingjättarna att direkt ljuga men hur de väljer att vinkla sin definition av tittare ska man absolut ha misstro till.
Nåja, det där tror jag är kryddat av en rejäl dos bitterhet. Såg du serien själv?
Gissar att du såg en trailer och spårade ur när det var svarta hobbitar och allmänt woke-anpassat? Eller var det någon detalj i Tolkiens värld som de gjort fel? Typ träden hade flikiga blad när alla vet att de ska vara runda?
Serien har 7.0 på IMDB och sågs av väldigt många.
Jämför du med t.ex. Bilbo-filmerna så var det ett rejält fall framåt.
+1
Tyckte serien var mer än ok och jämfört med Bilbofilmerna rena mästerverket.
Jag gillade rings of power väldigt mycket, samma med sagan om drakens återkomst.
Då har jag läst böckerna också 😁
Väldigt bra underhållning och sitter och väntar på andra säsongen av båda serierna.
Och hoppas verkligen att amazon fortsätter med dem och inte lägger ned.
De har väl skrivit kontrakt för 5 säsonger så frågan är om de ens kan det.
Jag är del av ett flertal LOTR communities och oavsett vad man tycker om serien så är det typ ingen eller väldigt lite snack om den. Folk pratar 10x mer om jackson triologin som kom ut för 20 år sedan än RoP som har ännu större budget och kom ut förra året.
Tror huvudproblemet är att serien inte är “för” någon, serien känns verkligen inte som tolkien och de struntar i böckerna i tillägg så den är ju inte gjord för oss Tolkien fans och de flesta nya tittare slutade kolla på den och gav feedback att den var tråkig i jämförelse med nya GoT serien som gick samtidigt men presterade mycket bättre. Sin tolkien vetare sparkade de ju också från produktionen, stackarn fick väl hjärtslag när de sa att de ville göra andra tidsåldern till en kärlekshistoria mellan Galadriel och Sauron.
Tror inte du är målgruppen. Svarade på ditt inlägg ovan men använde ordet “w*ke” så fastnade i spärren.
Rings of power är gjord för den breda publiken och fick ett bra mottagande där. 7.0 på IMDB är ett högt betyg. De offrade alla nördar och sålde in serien till vanligt folk istället. Otroligt mycket större publik än om de gjort något som bara tilltalade de insatta.
När filmerna kom för 20 år sedan så reagerade de många som du gör nu, eftersom de gjorde en del avsteg från originalen.
Amazon ägde väl IMDB och deletade många reviews därifrån för att snygga till det lite, samtidigt har showen 38% audience score på rotten tomatoes.
Filmerna är inte 100% trogna böckerna vilket det alltid blir i en adaption, särskilt i filmformat när skaparna har mindre tid att berätta en historia. Finns ändringar jag tyckte fungerade bra i fipmformat och ändringar jag inte tyckte om som de dödas armé men i överlag låg filmerna mycket närmare böckerna än RoP. Jacksson sa det ju själv i intervju att de inte ville lägga sina budskap i filmerna utan Tolkiens budskap, med RoP är det ju det fullt motsatta.
Och som sagt, majoriteten av “vanliga personer” droppa serien mitt i också, bara från episod 1 till 2 tror jag de hade en 30% dropoff och vanligaste feedbacken var att den var tråkig i jämförelse med draken, och då har RoP högre budget och starkare IP men fokuset och manuset är kasst.
Lite jobbigt att skriva dussintals exempel på telefon men även om man skiter i lore så var ju inte serien internt logiskt. Folk teleportar runt till höger och vänster, galadriel hoppar av en båt och planerar att simma tusentals mil, sauron håller på att dö av skador men sen ska de rida över hela världen före han ska få vård. Galadriel och Nümenorerna kommer precis i sekunden för att hjälpa människorna i Mordor med noll kommunikation i mellan de. Inte konstigt att skrivarna i Hollywood inte får sin vilja igenom när de vill ha mer betalt när de är serier som de här, she hulk, disney live action och nya indiana jones de skriver. Borde snarare bli återbetalningsskyldiga om något.
Rings of power tyckte jag om, däremot var Wheel of Time en stor besvikelse tyvärr. Den första lär göras klart, men jag är skeptisk till att WoT kommer få särskilt många säsonger.
Jag har inte sett på wheels of time men jag har hört så mycket om den att jag nog kommer avstå den.
The Witcher går väl lite samma öde till mötes där första säsongen var helt okej men de sedan ville strunta i böckerna och sparka ut huvudskådisen då de var mycket friktion mellan han och skrivarna. S1 har 89% audience score och S3 har typ 24%, blood origins som är en sidoserie och skrivarnas fantasifoster har 13%. Mest troligt blir witcher cancelled och får inte fler säsonger och beror bara på en sak, man ville strunta mer och mer i böckerna och ha en politisk agenda i showen som mycket från hollywood idag.
båda serierna var rena wokegasmerna, tvingade mig se igenom dem, snyggt, innehållslöst, kontinuerlig våldtäkt på källmaterialet. Det enda som var någorlunda bra var närstriden mot myrddraalen i en av wot-episoderna
Vad anser du vara woke i serierna?
Jag är lite skeptisk till hyllandet av Apple som en förkämpe för din privata data. Apple tillåter inte tredjepartsföretag via sina appar att spionera på dig om du säger ifrån i inställningarna, men Apple själva suger upp enorma mängder data om dig oavsett.
https://gizmodo.com/apple-iphone-analytics-tracking-even-when-off-app-store-1849757558
Cory Doctorow skrev en bra analys över situationen i vintras:
https://pluralistic.net/2022/11/14/luxury-surveillance/#liar-liar
Du får väl hålla dig till Microsoft och Google då.
Känns lite som det är TINA som gäller. Om man absolut vill så får man väl skaffa en android och roota telefonen.
Jag har inte gått så långt men har massvis med bloatware på telefonen från google som vill ha det ena och det andra, gått in och begränsat/inaktiverat mest möjligt för att slippa dem. Betyder ju knappast att man är anonym på telefon men man behöver ju inte göra det ännu värre i onödan.
Android är ju Linux-baserat. Bra, tycker jag. Jag vidtar såklart diverse åtgärder för att skydda integriteten, men gör mig inga illusioner …
Och vad är MacOS, iOS, WatchOS, TvOS och iPadOS baserat på, hm? (Inte Linux, utan *BSD). Vad det är baserat på är irrelevant, det är vad det körs för programvara ovanpå som avgör.
“Och vad är MacOS, iOS, WatchOS, TvOS och iPadOS baserat på, hm? (Inte Linux, utan *BSD).”
Jag har inte uttalat mig om det. Halmgubbe.
Så du tycker det är irrelevant om man har Windows, Apple eller Linux? Ok, då vet jag det. Många ser Linux som säkrare än andra operativsystem
Potato, potatoe…
Hmm… Lite trist Apple-fanboi svar där. Poängen var inte vad jag använder för produkter utan att poängtera att Apple som företag inte bryr sig ett jota om att skydda din information vilket man kan tro att de gör om man läser din text. Det framgår dessutom tydligt av Doctorows text (den andra länken) att det självklart inte är unikt för Apple.
Samt det faktum att Apple gett kinesiska staten fri tillgång till över hundra miljoner Apple-användares “krypterade” data.
Fri tillgång? Datan är väl krypterat, så att Kina måste knäcka kryptot?
Man behöver inte knäcka nåt krypto när man har tillgång till alla nycklar. Fri tillgång, bokstavligen.
https://www.nytimes.com/2021/05/17/technology/apple-china-censorship-data.html
Alla som tänker att data är säker i molnet bara för att datat är krypterad bör ställa sig frågan var krypteringsnycklarna skapas och var de sparas. Om svaret är något annat än “Jag har genererat nycklarna, och de lämnar aldrig min enhet”, alltså end to end-kryptering, så är det extremt hög sannolikhet att molnleverantören kan dekryptera datat när som helst, och om då “molnleverantören” är ett kinesiskt datacenter med koppling till kinesiska staten, som i Apples fall, så bör man nog tänka efter både en och två gånger vad man sparar där.
Jag köper bara mina favoritchokladkakor, jag stödjer inte skatteintäkter till imperialistisk angripare.
Något specifikt du har att rekommendera då, egna favorit är nog Kinder Bueno White.
Hade varit intressant att se på kvartalsrapport från Marabou/Mondelez och till virken grad deras försäljning blivit påverkad på det sistonr.
Roshen är ukrainskt.
Jag håller på att försöka utröna om det är ett “bra” företag som är värt att stötta. Jag har en plan, som det heter.
Sickan har en plan serru
Haha! Samma här! Mmmmm…
Ursäkta, men Apple har absolut ingen som helst moralisk ryggrad när det gäller att skydda sina användare. De ger kinesiska staten full tillgång till exakt allt. https://www.nytimes.com/2021/05/17/technology/apple-china-censorship-data.html
Men för all del, låt inte tråkiga fakta överskugga slagkraftiga utspel om att Apple värnar kundernas integritet.
Tror Volvos koppling till Mobiley är historia. Tidigare ja. Inte sedan polstar 2. Det kan vara en stor del i att den tog sin tid att utveckla.
Tesla insåg tidigare än övriga fordonsbranchen att det dåvarande sättet att hantera mjukvara i fordonen, AUTOSAR, inte skalade som det behövde göra för att kunna hantera saker som självkörande funktioner på ett bra sätt. Model S och X är traditionella AUTOSAR-fordon, men Model 3 och Y är mjukvarumässigt konstruerade på ett annat sätt och har startat ett paradigmskifte i fordonsbranchen där andra tillverkare nu ändrar sättet som mjukvaror hanteras. Tesla bar inte med sig så mycket historia av äldre och fick den tid de behövde för att få till Model 3 och Y. Är ett tungt jobb som pågår runt i bilvärlden för att arbeta sig bort från de gamla spåren.
Autosar classic är lite extra allt. En massa olika sätt att göra samma sak och krav på att man ska stödja alla sätten. Jag tror ändå gammal är äldst och att realtidssystem gör sig bäst i realtids OS. Många funktioner i en tesla funkar även i limp-home. De funktionerna ligger nog inte i superdatorn i mitten utan körs i ett realtids OS.
Tror att man kommer vilja gå till tiden före Autosar, eller möjligen en nedskalad Autosar där man inte behövr stödja hela supersettet som Autosar definierar.
Volvo cars utvecklar idag system för förarassistans via sitt dotterbolag Zenseact. Mjukvaran är utvecklad helt på egen hand. Tidigare har man haft samarbeten med bl.a. Mobileye och Veoneer.
Antagligen kommer Tesla att sälja både den hårdvara och mjukvara man utvecklat. Det kan bli en väldigt attraktiv produkt för andra biltillverkare. Att ta fram motsvarande lösning kostar antagligen åtskilliga tiotals miljarder och innebär en stor risk.
Att mjukvaran uppdateras kontinuerligt är standard i dagens system.
“Att mjukvaran uppdateras kontinuerligt är standard i dagens system” är ett finare sätt att skriva att man skickar ut buggfixar i efterhand när användarna genererat tillräckligt många felrapporter och man har upptäckt tillräckligt många säkerhetsbrister.
Å andra sidan utvecklas läkemedel på samma sätt. Sista kliniska prövningen som är ongoing även efter läkemedlet är off market är när patienter får det under kommersiella förhållanden.
Tex våra Covidvacciner.
Det går inte att testa allt i komplexa system.
Varför skulle man sluta ta in rapporter om biverkningar när ett läkemdel har börjat säljas på marknaden?
Själv har jag bara testat Teslas autopilot på motorvägar runt Sthlm och det är onekligen både imponerande och läskigt när en osynlig hand tar över ratten.
Nyfiken fråga: Hur fungerar autopiloten på snörökiga vintervägar i norrlands inland? Då menar jag Östersund och norrut, inte Borlänge 🙂
Vad använder den för referenser för att hålla sig i rätt körfält? Hur beter den sig när stora mängder snö drevat in över vägen? osv.
Bor inte i Norrland, men jag har alltid på Tesla AP i kraftigt regn eller snöslask i mörker på motorväg och då fungerar den som en andra förare – Den ser antagligen bättre än mig och reagerar snabbare och håller avståndet så höjer helt klart säkerheten men jag behöver ändå hålla lite koll.
Var med om en seriekrock på E4an och var den första bil som lyckades stanna i tid pga detta. Det finns säkert system från andra biltillverkare som skulle kunna hjälpt mig där om a. jag hade betalt för tillvalet och b. om det hade varit tillräckligt bra så jag inte stängt av det pga irritation.
Apple kör kinesiskt data genom kinesiska servrar för att kunna göra affärer där (samma sak gör Amazon och Microsoft).
End-2-end kryptering går inte att kringgå om man inte – vilket EU kräver – installerar spyware på telefonen. Dvs Apple kan ge EU tillgång till iCloud, men inte iMessage, om man inte accepterar fulprogram på telefonerna.
Det finns så många andra spärr att kommunicera så imessage och FaceTime är väl inga problem om de försvinner från min iPhone. Apple produkter liksom Tesla är liksom tillräckligt bra och användarvänligt. Man vet att så fort man har någon produkt från något annat företag att man vet inte hur man skall använda dem och det bygger på frustration.
De som påstår att Apples (eller Googles, microsofts, osv) prylar är lätta att använda menar oftast: “Jag har använt deras prylar tillräckligt länge för att lära mig hur de funkar samt vilka quirks man ska undvika.”
Det är skillnad på användarvänligt och nybörjarvändligt. Apples telefoner är nybörjarvänliga, men för mig är de inte användarvänliga.
En Macintosh är inte lika nybörjarvänlig, men är för mig mycket användarvänlig (POSIX).
Efter att ha sett en äldre släkting kämpa med att försöka använda min ipad så håller jag inte med om att det är speciellt nybörjarvänligt. Det är ganska många vitala funktioner som man endast kommer åt om man redan vet hur de fungerar, t.ex. allt som innebär att svajpa åt olika håll, med ett, två, eller tre fingar och där man inte får minsta lilla ledtråd om att det ö.h.t. existerar.
Numera är det utseende före funktion som gäller i Apples mjukvaror, och då får tydliga knappar och dylikt maka på sig för att ge plats åt slimmad och renodlad design. Inget problem när man lärt sig så klart, men att Apples prylar skulle vara intuitiva för nybörjare är inget jag har observerat.
Därmed inte sagt att Android är bättre i det avseendet.
Det finns förstås fler än bara en kategori nybörjare.
Android är nog inte bättre för nybörjare, men det är klart användarvänligare för en användare som jag. Ännu användarvändligare tyckte jag att Nokias Maemo var. På en N900 kunde man installera en webserver om man hade lust.
OM man håller på med känslig information ska man ändock vara väldigt varsam.
MS sa länge samma som Apple att de aldrig skulle sälja din info. Men nu gör de det iaf. Och med tanke på att de har produkter för företag med så är det tveksamt att de har så pass vattentäta skott att din data på deras servrar inte kan användas.
Min arbetsgivare har väldigt strikta rutiner vad man får använda AI verktyg till. Och tittar på hur man ska komma till ett “eget moln” istället för att lägga information på nått som du inte kontrollerar själv.
Iaf. Hemligheten är. Säljer bolaget reklam i nån del av sin verksamhet. Om ha så kommer din information förr eller senare hamna fel.
Även Apple säljer reklam och lever på användarnas information. Så det är fint att man inte vill lämna ut info till UK.
Det innebär likväl att de kan sitta på din konfidentiella information och tjäna pengar på den.
Sen ska man väl skilja på vad man som privatperson har för behov respektive en större koncern som lägger ner miljarder på FOU och har affärshemligheter som kan skapa stora kostnader vid dataförlust.
TLDR; Var inte naiv och tro att Apple är något heligt bolag.
Har du data som är värdefullt så ha en genomtänkt strategi kring denna och en löpande analys vad som händer och hur du agerar om den kommer på avvägar eller försvinner.
“därtill kräver hårdvara som övriga biltillverkare inte är i närheten av att ha i sina bilar.”
Fint påstående. Men det är många gånger Tesla som nu börjar ha sämre hårdvara än andra bilar.
Kameror istället för de betydligt med kraftfulla andra sensorer som finns.
Och ja. Tersla har en gamingdattan i infotainment….. Det är inte det viktigaste. Men nått fanboys gärna tror är det.
Men Tesla har likväl bra bilar. På vissa sätt fortfarande före konkurrenterna. Men man ska inte överdriva det. Deras stora konkurenter dumpar in hundratals miljarder i produktutveckling nu.
Teslas stora fördel börjar snarare vara att man har en bättre tillverkningsekonomi och materialförsörjning av exv batterier. Och därmed kan sälja en Model 3 eller Y väsentligt billigare än motsvarande konkurrentbil
Min ponduspostulering är att när nu pengar kostar igen så kommer det bli svårt för många tillverkare att motivera att en standardbil ska kosta 5-600.000. Det ska lånas eller finansieras till 6-10% ränta.
Samtidigt som vi och övriga västvärlden har vant oss i att åka runt i nya bilar i tre år och sen byta. Med oft en relativt god utrustningsnivå. Att gå tillbaka till snikutrustningen och enbart driv på ett hjulpar kommer bli intressant.
Så frågan är hur efterfrågan kommer se ut…. Jag tror att vi går mot hundår för branschen fram till iaf 2025.
Ja Tesla ligger bra positionerade med fina vinstmarginaler. Inget aktietips eller så.
De brukar dessutom erbjuda hyfsade räntor på billån. Även många privatleasingserbjudande har bra räntor.
500k-600k är väl lika normalt pris som för några år sedan när en bil låg på 350k. Känns säkert betydligt dyrare för de allt fattigare Svenskarna där RB gett upp med att försvara kronkursen, varav Turkiet seglat upp som en semesterfavorit när pengarna inte räcker till mer vid växling.
Noterar att en BMW 1-serie av instegsmodell numera kostar 350k, vad en Kina-Volvo v90 kostar är väl typ 500-600k + x00k för elmodell om nu kombi finns som el.
När jag bodde i det underbara landet Kina var VPN blockerat men det var aldrig någon som åtalades för att använda den. Och det gick utmärkt att betala för prenumerationen med UnionPay.
Vi får se om UK och EU nu tänker bli mer repressiva än Kina och skicka folk i fängelse enbart för att de använt VPN eller Signal oavsett vad de kommunicerat.
Kanske blir det att söka asyl i Kina som politisk flykting?
Allt detta grundar sig ju enbart i klåfingrighet att bygga upp ett jättelikt bra-att-ha-register över hela EU:s befolkning.
Jag spår att Steganografi kommer att bli populär igen.
Nu lärde jag mig ett nytt ord, och det var inte stenografi.
🙂
Jag minns för en 15 år sen i samhället och i media att det skojades om Kinesiska staten hur restriktiva de var och att man inte kan ha det som i Kina. Nu senaste 5-10 åren har jag hört nästan ingenting för mycket det man kritiserat de för börjar hamna lite nära hemma.
Tesla har ju krossat försäljningen med nybilar här i Norge nu i år när de plötsligt blev tillsagda uppifrån att nu ska de sänka priserna med typ 100k och har plötsligt nästan majoriteten av sålda elbilar när de tidigare låg på 10-20%, jobbar i branschen så har lite mer exakta siffror för branschen generellt men har blivit tillsagd att inte dela dem.
Tråkigt för oss konkurrenter men bra för konsumenterna att man agerar så pass agressivt, andra bilhandlare är väl i färd med att komma med rabatter också men blir ju lite svårare när oftast bilmärkena inte äger förhandlarna, och ska man kunna komma med något liknande måste fabrikerna gå med på en vinstminskning på deras sida också.
Blir ju stora problem för säljare också, deras lön baserar sig väl på en ganska låg grundlön på cirka 40k och sedan 2k per såld bil, när plötsligt kostnaderna går upp och majoriteten av försäljningen försvinner och de tjänar ner i 50k eller lägre är det många som nu byter företag.
Förståeligt men ändå ganska trist.
Det är Tesla FSD som de diskuterar utlicensiering av, inte Autopilot. Bloggaren har sannolikt ingen erfarenhet av FSD eftersom det inte finns tillgängligt i Europa.
För att bilda sig en uppfattning om FSD kan man jämföra 2 år gamla klipp på youtube med nutida klipp och sen jämföra mänskliga bilisters brister med brister som FSD fn har.
Nu har ju redan Mercedes en autopilot på plats och godkänd att låta föraren släppa ratten under vissa omständigheter. I Tyskland med modellen EQS på motorväg i lägre hastigheter. Så här i EU verkar både teknik och lagstiftning ligga i framkant.