Trafikverket meddelade idag att man efter en längre tid av dialog med frontbolaget AGN Haga, som ansvarade för Hagadelen av det permanenta krondiket Västlänken, nu bryter avtalet på grund av förseningarna. Västlänken försenas och fördyras därmed ytterligare och fronten AGN Haga kommer antagligen sättas i konkurs för att bli av med allt ansvar. Etappen har skjutit över budget med 34% – 100% utan att bli klar, men genom en sinnrik bokföringskonstruktion kommer det inte synas i projektredovisningen utan bokföras som en fordran på ett konkursbo.
Krondiket Västlänken är ett dike som fylles upp med svenska skattepengar, för att öka restiden för kungsbackaborna med 15 minuter till Göteborgs Central och skapa en underjordisk säckstation istället för nuvarande säckstation i Göteborg. Antagligen kommer projektet aldrig bli klart, utan Göteborg kommer förvandlas till en permanent byggarbetsplats. Syftet var att göteborgarna skulle få känna att de hade något som liknade en tunnelbana och skulle slippa mindervärdeskomplex, fast ingen efterfrågat det hela.
Bygget är uppdelat i olika etapper och runt stationen Haga – som ingen efterfrågat – skapades ett frontbolag AGN Haga, som är turkiskt-italienskägt. Som jag förstått det fungerar det hela så att bolaget får betalt för faktiska kostnader löpande, även om dessa överstiger avtalat pris. Överskottet bokförs av Trafikverket som en fordran, och ska betalas tillbaka till svenska staten när projektet är färdigt. Detta vet förstås alla parter inte kommer ske, utan innan man ska betala tillbaka sätts förstås AGN Haga i konkurs. Trafikverket bokför dock överskjutningen av projektbudgeten som en fordran på konkursboet och därmed bokförs det inte som någon kostnad, och projektet följer därmed planerad budget.
En finess med konstruktionen är att Trafikverket kan lägga fantasibudgetar och entreprenörerna kan lägga underbud de aldrig kan uppfylla, och alla är överens om att det egentligen kostar något helt annat.
Åren 2018 – 2021 har AGN Haga fått cirka 3.1 miljarder av Trafikverket enligt Merinfo. Siffrorna för 2022 är inte inlämnade till Bolagsverket än. Kontraktsvärdet var på 2.3 miljarder kronor, så oräknat 2022 års siffror har den ofärdiga delen spräckt budget med 800 miljoner kronor. Med de pengar som betalats ut under 2022 kommer man skjutit över ytterligare 1 300 miljoner för en summa om 2 100 miljoner eller nästan 100% över budget om kostnaden för 2022 var lika stor som för 2021.
Nu har det dock blivit så illa att AGN Haga inte ens klarar av att hålla tidplanen, och Trafikverket häver nu avtalet efter en längre tids försök till dialog med bolaget. Därmed kommer projektet försenas och fördyras ytterligare, eftersom man nu måste genomföra en komplett upphandling med ny entreprenör vilket bör ta några år av överklaganden från anbudsgivarna. Så länge uppger Trafikverket att man kommer öppna en ny säckstation vid Centralstationen redan år 2026, men tågen kommer alltså inte fortsätta till Haga eller kunna köra Västlänken söderifrån.
I övrigt har jag hört (dvs jag har ingen referens jag kan ge) att Trafikverket har räknat upp sitt kostnadsindex för infrastruktur med ca 20%, så alla Trafikverkets projekt kommer framöver skjuta 20% över budget om kostnadsökningarna stannar här och nu (ja, jag vet, jag är skojfrisk idag). De nu avblåsta höghastighetsjärnvägarna skulle alltså gått på 500 miljarder kronor istället för 400 miljarder, bara som ett hypotetiskt exempel. Station Haga enligt ovan har dock redan skjutit över budget med 34% – 100% utan att ens bli klar och oräknat senaste året.
Men det ser iaf ut att bli en ny säckstation år 2026.
79 kommentarer
Det är väl lite bra att AGN Haga har en turkisk del som nu inte får mer pengar? Även om oavsiktligt kanske det verkar som vi försöker vara liiite tuffa? 😂
Säkert en ren slump.
Det är ju bara några miljarder. Och tänk så mycket gott de pengarna gör, någon kan köpa ett spabad.
Kom ihåg att det bara är krigsmateriel man behöver snåla på, för krig är jättedumt.
Mitt förslag är att Västlänken avbryts och ruinerna får stå kvar som en påminnelse om vår hubris. Detta skulle ju bli ett monument över Anneli Hulthén.
Man får väl söka statliga pengar nu när lågkonjunkturen rullar in så alla utländska byggarbetare inte blir arbetslösa.
Allt annat än komplett vansinne när det gäller Västlänken är tyvärr undantag.
Och kom ihåg att skiten för att fungera som avsett kräver tiotals miljarder i ytterligare investeringar.
Kanske kan vi snåla på vägunderhåll i Marks kommun för att få loss lite pengar.
Ja, Trafikverket har anammat att bojkotta Turkiet, snabbt agerat.
Västlänken hade varit jättebra för min dotter som går i gymnasieskola i Haga, hon skulle säkert ha tjänat 10 minuter per dag. Tyvärr går hon i gymnasiet nu och inte 2033, dom intjänade minuterna för henne hade nog säkert kostat över 1000 kr/minut för oss skattebetalare men hon hade varit glad. Min eventuella barnbarn kommer kanske få nytta av västlänken i framtiden om dom inte bosätter sig i Kungsbacka och att dom väljer en gymnasieskola i Haga
“Etappen har skjutit över budget med 34% – 100% utan att bli klar, men genom en sinnrik bokföringskonstruktion kommer det inte synas i projektredovisningen utan bokföras som en fordran på ett konkursbo.”
Det är omöjligt eftersom bokföringsregler kräver att man gör en reservation på förväntat förlorat belopp. Ingen (omutad) revisor skulle godkänna en stor fodran på ett konkursbo utan att gräva djupare och verifiera hur mycket som förväntas förloras.
“Ingen (omutad) revisor […]”
Nu var det ju i Göteborg vi var.
Staten och kommunen följer varken ABL eller BFL. Då hade vi haft kommuner och myndigheter i konkurs till höger och vänster. Bara pensionsskulderna skulle sätta storleksordningen hälften av kommunerna i konkurs. Göteborg äger +100 bolag som naturligtvis måste följa ABL och BFL, men ägandestrukturen och kulturen är napolitansk, vilket gör det omöjligt att följa för revisorer och det saknas visselblåsare – Göteborgsandan. Många revisorer är dessutom avhängiga av återkommande inkomster från kommunala bolag, vilket gör det svårt att klandra bolagens räkenskaper – de sågar inte av grenen de sitter på. Detsamma gäller kommunal och statlig revision som inte är fristående. Läs t.ex. Inga-Britt Ahlenius om den kommunala Göteborgsmaffian och fristående revision.
Enda anledningen att göra set-up:en som de gjort är för att annars hade aldrig lyckats få igång sitt mjölka-pengar bygge…Hörde jag tjänstemanna-ansvar?
Har för mig att kommunerna ska stå för en viss del, gbg som oftast är fattig vill nu kränga av delar av allmännyttan till Brf bostäder.
Göteborg C behöver bli genomgående. Man har inte plats för fler tåg då säckstationer är väldigt ineffektiva. Om pendeltågen kan bli genomgående så halveras antalet tågrörelser för dom.
Därför borde man byggt en ny genomgångsstation vid kulan väst och rivit en massa skit runtom. Då hade vi dessutom kunnat riva nuvarande central inklusive rangerbangård och cementfabrik och fått loss mark till oändligt med centrala bostäder.
Bangården kunde flyttats norrut.
Ja så jäklar dumt att man inte gick på det spåret
Att bygga bort säckstationen är en sak.
Att bygga en svindyr och i stort sätt meningslös station i Haga är en annan.
Stämmer inte. Det är inte i Göteborg C som det är kapacitetsbrist utan på kringliggande banor. Västlänken ger inte ökad kapacitet till7från Göteborg C utan motsatsen.
Helt rätt, bor efter stambanan österut och pendlartågen går bara var 30:e minut pga kapacitetsbrist, vilket inte löses med Västlänken
Tvärtom sänker den totalkapaciteten eftersom det blir fler växlar på befintliga banor. Det är nån form av prestigeprojekt som bygger på att Anneli Hulthen bluffade och Anna Johansson tryckte igenom. Kommer bli extremt dyrt för en negativ nytta och Hallandsåstunneln kommer ses som en succé i jämförelse. Om det ens blir klart.
ADRIAN
I sak har du rätt, men kommer så många som pendlar in till Gbg vilja gå av vid Hagakyrkan eller Korsvägen? Många ska vidare till Hisingen.
Vill minnas att man räknade lite kreativt med hur många som bodde inom en viss radie från stationen, snarare än hur många som kunde ta sig dit “inom en viss tid”, typ 10min gångväg. Plus att alla beräkningar förutsätter att det är snabbspår till Borås. Vilket ju man kan se sig om bland stjärnorna..
Ja, de räknade gångavstånden till entrédörrarna och inte till spåren, för att få betydligt större täckning. Och ironiskt nog är det ju Västlänken som gör Boråsbanan mycket svårare att ansluta nu.
Och gångväg över Älven … Hej hej.
Hela Göteborg kommer förbli en byggarbetsplats länge men när hela staden lever i en småstadskultur och vägra utveckling i 30 år så kommer all nödvändigt bygge på en och samma gång
Hela projektet Västlänken var förmodligen bara ett svepskäl att införa trängselskatter i Göteborg och nu när dom är på plats kommer dom aldrig att försvinna. Vad som däremot försvinner i allt raskare takt är antalet parkeringsplatser och dom som är kvar blir mångfallt dyrare. Politikerna i styret och tjänstemännen på (anti)Trafikkontoret hatar nämligen bilar, framför allt om dom körs av människor som bor någon annanstans än i just Göteborg. Det är i alla fall min övertygelse.
Göteborg får nog skjuta ett par år till på det redan försenade 400-års jubileet. Det är nästan synd om inga mutor föreligger… bortförklaring inkompetens är såååå trist.. 😁.
Tätorterna behöver minska på sin biltrafik ordentligt framöver.
Bilismens ineffektivitet och därtill följande ytbehov tränger undan andra trafikslag. De orsakar trafikproppar för kollektivtrafik, gör det farligt att cykla och otrevligt att röra sig till fots. Att Göteborg plockar bort parkeringsplatser är helt i linje vad alla moderna storstäder i Europa gör. Det är absolut ingen rättighet att få ställa sin soffgrupp i våra gemensamma utrymmen. Ska man ha något liknande dagens personbilar så kommer det behöva vara delade lösningar som inte står overksamma mer än 95 % av sin livstid.
Ja, och efter man tagit bort dessa parkeringsplatser så klagar man istället på att handeln dör ut i innerstaden, och att alla istället tar bilen (vem kunde aaaaaanat?!) till köpcentrumen utanför staden.
Enligt en stor metastudie som gjordes härom året, så är det inte alls så som du säger.
Bilfria innerstäder ökar handeln och ökar omsättningen. Det vanliga är att handlare är oroliga för en nedgång i handeln, enligt rapporten, men när man väl infört de bilfria områdena så vill ingen tillbaks igen. Det finns alltså en stor rädsla för förändringen, men när de väl skett så är alla mer nöjda än innan. Och det går ju att förstå, eftersom handeln ökar.
https://www.fot.se/wp-content/uploads/2020/12/202001_FOT_Kaijser_Hur_paverkas_cityhandeln_av_begransad_tillganglighet_med_bil.pdf
Rätt logiskt, om det är för krångligt att lämna staden går man till närmaste butik. Bilfria städer blir däremot stort problem för barnfamiljer om man inte råkar bo precis brevid ishallen, badhuset, fotbollsplanen, skolan osv.
Osäker på varför barnfamiljer i Sverige skulle få problem. Det bor mängder med barnfamiljer i andra städer som har gjorts bilfria helt eller delvis, de har inte sådana problem du nämner.
Kanske är det så att vissa gör sig problem.
Enligt en studie utförd av en person på “Fotgängarnas förening”…
Megga, du behöver lära dig skillnad på budbärare och budskap.
Läser du studien ser du att det är en metastudie som refererar till tiotal andra studier över flera decennier.
Studien verkar grunda sig i data från 70 talet, knappast relevant nu.
Borås centrum dör pga att folk inte kommer in med bilen.
Det kanske vore lämpligt att reservera en hel del parkeringsplatser i stadskärnorna för folk som bor i områden i utkanten av, eller lite utanför, städerna där kollektivtrafik saknas.
Fast så länge det finns stora köpcentra utanför städerna med gott om parkering så klagar jag inte.
Det stora problemet med personbilar i städer är trängseln, och den beror till stor del på att städer inte är planerade för bilar. De flesta städer har vuxit fram under många hundra år.
Lösningen är att glesa ut städerna så att det inte är så trångt.
Utglesningen av städer omöjliggör i sin tur gång- och cykeltrafik samt försvårar för kollektivtrafik som alltid bygger på att man har ett minimiunderlag av resande. Utglesning av städer en åtgärd som endast syftar till att underlätta för privatbilismen men försvåra för alla andra.
Med andra ord inget vi ska hålla på med.
Köpcentrumparkeringarna utanför städerna blir bra pendlingsparkeringar där man kan ta en buss in till stan.
Ja, jag föreslog utglesning som åtgärd för att underlätta för mer biltrafik. Vem fasen vil cykla i snöoväder?
Det finns ingen större anledning att åka in till stadskärnan från ett stort köpcentrum där allt finns att köpa.
vil -> vill
Intressant att det kompakta motståndet mot Västlänken går igen från motståndet på sin tid för Citytunnelen i Malmö. Enormt dyrt, helt onödigt, vad skulle Malmö med tunnelbana till, ett evigt sifferdribblande och tänk på hur det skulle skaka och bullra under byggtiden.
Men Citytunnelen byggdes.
Tågen började gå. Och det blev en större succé än någon anat.
Malmö säckstation är nästan ett minne, då majoriteten av tågen går i tunneln. Flera nya stationer skapade nya pendlingsmönster och ny stadsutveckling i anslutning till stationerna.
Det verkar som att vissa projekt helt enkelt är lite för stora för en del människor att förstå, innan de väl är på plats.
Ja! Tack. Västlänken var väldebatterat innan kriget och det är precis som du beskriver. Göteborg är så utpräglad bilstad att det är rent ideologiskt motstånd.
Problemet här är ju att de tänkta stationerna inte har utrymme för någon stadsutveckling. Dessutom så näst intill omöjliggör Västlänken en Boråsbana, vilket är skälet till att den har skrinlagts igen. Som om inte det räcker så sänker Västlänken kapaciteten till/från Göteborg C istället för att öka den. Det är inte säckstationen som är problemet.
Ja för att i Malmö blev allting snabbare. Blir det kortare pendling söderifrån med västlänken?
Det beror ju på vart man kommer pendla, men så gott som alla kommer få längre restid. Men vad gäller söderifrån så har Mats Lövgren ett faktiskt räkneexempel här:
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/posts/10156499984769566/?comment_id=10156499989724566
Om det blir kortare pendling beror på ens målpunkt. Korsvägen har stort antal spårvägslinjer åt alla håll, ska man in i stan så är chansen mycket stor att man får en bättre förbindelse söderifrån än idag.
Precis som Göteborg C och Drottningtorget har idag alltså. Man får nog som sagt räkna för varje destination och inte generellt. Och inte glömma att ta med transfertiden…
Så jäkla dålig jämförelse, de enda likheterna är att båda är tunnlar. Tunneln i Malmö leder till Köpenhamn, tunneln i på Västlänken leder bara tillbaks
Göteborgare och dom där borta verkar helt inkompetenta..
Det är Trafikverket som är problemet. Dessutom är de helt öppna med att de ljugit i två års tid. De har envis hävdat att allt går enligt tidsplan och inom budget, men nu framkommer det ju att de mycket väl vetat om att det inte gjort det.
https://www.dn.se/ekonomi/vastlankens-projektchef-jag-kanner-en-kombination-av-besvikelse-och-sorg
Hallandsåstunneln kommer vara en västanfläkt jämfört med detta haveri.
Ja, vi i Muteborg har lidit av inkompetent kommunledning sedan slutet av 80-talet, hur det var innan har jag ingen koll på. Allt från Göran Johanssons ledning av kommunen från sitt frukostbord med PG och SKF vd till Hulthén och vidare idag. Fattar inte hur dom hittar så mycket inkompetens och det gäller både S och M
Göran och Johnny. Radarparet. Handslagsgrejen.
Hör man hör ordet upphandling vet man att det finns en helt havererad verksamhet där bakom.
I övrigt är västlänken det viktigaste projektet för Göteborgsregionen. När det finns en ordentlig spårtrafik kan stan börja leva upp igen. Lilla spårvagnen och gubbkepsbilismen har slagit i infrastrukturtaket för den här staden.
Och så nämns höghastighetsjärnvägen också. Det projektet är ju dött i sammanhanget. Energikris, säkerhetskris och efterföljande fattigdom gör det omöjligt för Sverige att uppgradera oss på det viset. De småskaliga nödlösningarna räcker nog gott framöver. Men längre fram i tiden kanske kanske. Saker och ting ändras och plötsligt står vi där med vind i seglen igen.
Stora upphandlingar verkar gå fel hela tiden.
Det var väl aldrig nån som sa linbana?
Nä, tänkte väl det. 100 mille i projektering rätt ner i spat.
Men det kommer ju ett nytt jubileum om … få se nu … mindre än 100 år i alla fall!
Då jäddrar i min lila låda. Sicken nöjesspark det blir!
‘Tis but a scratch.
Plötsligt infann det sig. “Vad var det vi sa läget”
Janne på stoppavastlanken.nu
Är det EUs upphandlingsregler som är problemet? Lägst anbud får jobbet och det visar sig att de inte har kompetensen. Ofta förseningar och blir mycket dyrare än tänkt. Utförare byts flera gånger.
Med tanke på vad som skrivits om allra mest på den här bloggen det senaste året skulle jag vilja lägga fram teorin att motståndet mot västlänken underblåsts av en viss stormakt i öst. Definitivt inte en ny teori, dryftades redan 2017 i dagspressen.
Har det så kallade “västsvenska folkinitiativet” redovisat var pengarna för helsidesannonser i tidningarna kom ifrån ännu?
Är det en slump att på deras offentliga Facebook fortfarande ligger ett inlägg från strax före invasionen där de delar en artikel av vatnikin Patrik Engellau om putins “försök att visa väst/Nato var skåpet ska stå”?
Anektodiskt, javisst, men vem tjänar mest på att stoppa investeringar i Sveriges logistikhuvudstad?
Herregud, skulle Putin mot förmodan ha något intresse av att förstöra Göteborg så är ju Västlänken det perfekta medlet. Är det någon sida han stöttat så är det såklart Ja-sidan.
En härlig socialdemokratisk tunnel. Dyr, onödig, byråkratiskapande.
Det man i stället hade kunnat lagt pengarna på är lite fler dubbelspår, elektrifierade järnvägar och allmänt bättre underhåll.
Man borde gjort som i asiatiska storstäder och däckat över E6:an vid Olskroken och byggt stationen där samt byggd 8-spårs järnväg över E6 söderut. Alternativet Olskroken stoppades pga förbud att flytta centralstationen (antar att markvärdena hade fallit) och argumentet att några boende på Kobbarnas väg skulle få skymd utsikt.
Götlaborrrrrrrggggg, som sagt var.
Och E6:ans sträckning söderut är så ful att en Putinstaty hade skänkt skönhet . I sammanhanget alltså. Så inget argument mot att dra järnväg.
Då hade man även haft pengar att lägga en tågstation på Landvetter. Klokt, men väldigt ogöteborgskt😁
Alternativt Gårdaalternativet. Tänk om man kunde däckat ner tåg och motorväg från Mölndal till Tingstad. Det är ju liksom i Gårda och utåt det expanderar nu och byggs massor av bostäder och kontor. Det är ju inte i Haga liksom…
Det går väl en tågtunnel söderut vid Gårda? Låt vara efter en duktig sväng ut från Gbg Säck.
Har bestämt för mig att ha rest där.
Får nypa mig i armen nästa gång.
Fast det är klart, vore ju synd på de rivningsfärdiga kulturkåkarna som skulle kunna ersättas av nya ovanpå en överdäckning. Lite som i Järva på E18 faktiskt, om man tänker efter lite.
När debatten var som värst om västlänken för några år sedan fick jag höra att ledningen för planeringen av västlänken bakom stängda dörrar sa att om Göteborgarna fick reda på hur illa det skulle bli i staden under bygget med alla avstängningar mm så skulle ingen vilja ha det. Så klart inget man gick ut och pratade om offentligt och nu sitter vi mitt i ett katastrofprojekt
Så jäkla dumt av Göteborg att man missade chansen att bygga tunnelbana istället och få bort dom värsta delarna av den museala spårvägen
I likhet med bildiskussionen ovan är det snabbare att gå än att åka spårvagn. Försök ha aktiva barn utan bil… In med alla i ett enda höghus så slipper man bilar, cyklar spårvagnar (Megacityvacker apokalyps a la judge Dredd).
Totalt off-topic, men jag har jämfört utlandstraktamenten 2023 med 2022. Inflation utomlands kombinerat med usel valuta gör enorma lyft. USA +35%. T.o.m. traktamentet för Turkiet höjdes, trots deras känt usla valuta.
Varför blir det aldrig en politisk fråga hur vi ständigt sackar ned i välståndsligan? Danskarna kommer ju hit och skrattar när de shoppar.
Det här var den minst förvånande nyheten idag. När i modern tid byggdes något större projekt enligt budget och i tid senast? Göteborg klarar ju inte ens av att köpa spårvagnar..
Om nu alla Göteborgare är så korrupta som påståtts i media?
Då sitter väl snart de flesta i delad etta på sing song, behövs det då någon järnväg överhuvudtaget? =)
Finns ingen i Göteborg som vill ha det här projektet. Man ska inte heller glömma att kostnaderna är enorma för utebliven infrastruktur i och med att man stängt av stora delar av stan för detta bygge. Nu har man inte kunnat ta sig fram med bil, lastbil eller buss i Göteborg på flera år, vad är kostnaden för det?
Nej men vad förvånande att ett italienskt konsortium fakturerade hela budgeten utan att ha genomfört nånting, måste vara första gången för Trafikverket, eller har det hänt tidigare måntro? *host* Förbifart Stockholm Lövön *host*
Fattar inte hur Trafikverket kan vara så jävla blåögda när de upphandlar de här stora projekten. Det finns gott om väldigt stora projekt där man TVÄRVÄGRAT dessa pajasbolag från Sydeuropa som aldrig kan leverera. Det är fullt möjligt även fast LOU är med i bilden. Men Trafikverket har väl på sig att bedriva lite EU-vänlig politik också.
Vi får se hur det går med kinesföretagen för tunnelbanebygget i Stockholm. Jag gissar…. samma utfall.
Västlänken är ingen “tunnelbana”. Tunnelbana är lokaltrafik, dvs då hade kommunen fått betala hela kalaset – trängselskatt hade varit omöjligt att ha som finansiering av Västlänken. Istället blev det “järnväg”, som är statligt “intresse och kompetens”, och då kunde statlig medfinansierng via trängselskatt motiveras.
Tyvärr missade politikerna att “järnvägsstation i Haga” inte har någon samhällsekonomiskt nytta – hur man än räknar – varje investerad krona ger tillbaks 50 öre enligt Trafikverket själva. Istället stoppade politikerna in politiska visioner om “regionförstorning” i kalkylen (fabricerade av betongmaffian via Västsvenska Handelskammaren och Svedavia: “Västlänken är nödvändig för Landvettter flygplats överlevnad”, etc.) samt la till samhällsekonomiskt lönsama infrastrukturprojekt i Västlänksprojektet, t.ex. “planskildhet i järnväg vid Olskroken”. Vips blev samhällsnyttan mindre olönsam och politikerna kunde strunta i folkviljan (folkomröstning initierad av 90000 göteborgare).
Frågan är om Landvetter flygplats nu kommer att dö – eftersom Västlänken är försenad och “snabbtåg” till Landvetter flygplats via Mölndal är i malpåse.
Anledningen till att “snabbtåget” skulle gå via Mölndal var att den förhatliga “säckstationen” vid Göteborgs C måste flyttas till söder om Västlänkens mynning – någonstans måste tågen från tre nordliga inkommande linjer vändas och rangeras, 3-minuterstrafik till borgerliga Kungsbacka är inte motiverat ens hos miljöpartister – då blev det Rävekärr mellan Mölndals Bro och Kållered som blev platsen för säckstation Göteborg Syd. Mölndals kommun förhandlade då till ett snabbtågsstopp vid Mölndals Bro – vilket innebär att “snabbtåget” fick ett extra stopp, snabbtågsbanan fick göra en krok halvvägs till Halland och flygbussarna fortfarande är minst en kvart snabbare än ett framtida snabbtåg Landvetter flygplats – Göteborgs C. Härryda kommun tappade sitt “snabbtågsstopp” i Mölnycke och använde därför kommunalt veto mot hela snabbtågsprojektet – vilket förmodligen bidrog till TiDöregeringens malpåse)
Jag har en vän som jobbar just på Haga stn och (tidigare?) anställd av AGN. Hon skötte sprängningarna i riktning mot Korsvägen tror jag. Hon har berättat om möten där Trafikverkets inblandning i projektetet, specifikt gällande samordning och kravställning, anses vara den enskilt största orsak till all skit och försening. Kort sagt har deras samordning och kravställning varit ett skämt (visionärt och helt utan detaljkunskap). Detta är dock en subjektiv anekdot men nog värd att gräva lite i. De borde inte komma undan så lätt.
Sån där skön inställning mellan beställare och entreprenör brukar alltid leda till framgångsrika projekt. Skyttegravar och projektpolitik är det bästa receptet för en god stämning och effektiv problemlösning.
I bakhuvudet finns ett minne av tidningsartiklar där det redovisades att bygget av Öresundsbron förlöpte enligt plan och att det aldrig uppstod några tvister mellan Sverige och Danmark under byggtiden. I samma artikel skrevs det även att bygget av den underjordiska stationen i Malmö gick med vinst. Detta då projektledningen agerat med professionalism.
Göteborgspolitikernas agerande med andra upphandlingar, exvis spårvagnarna som rostade söner eller biljett systemet som var utdömt redan innan det infördes är andra noterbara händelser…
Varför blir alla stora och offentligt finansierade infrastrukturprojekt försenade och fördyrade? Lär sig ingen av alla tidigare misslyckanden?
Ditt påstående stämmer inte. Det blir bara aldrig rubrik i annat än branschtidningar kring lyckade projekt. Trafikverket har genomfört gott om större projekt som var före i både tid och billigare i pengar.
De lärde sig alltså ingeting av de projekten heller?
En budget är en budget. För stora infrastrukturprojekt finns det en enorm varians i utfall eftersom man aldrig kan sitta på komplett information om förutsättningarna, vilket är den störst bidragande orsaken till förseningar och fördyringar.
Sen kommer de här fällorna också, man handlar upp entreprenörer från pellejönsländer som bara fakturerar pengar men inte utför några jobb. Vet inte om hantverkare man betalar 10 kr/h är särskilt motiverade att följa de högt uppställda krav och förväntningarna vi har i Sverige på yrkesskicklighet.
Hur ofta hör man att ett stort infrastrukturprojekt tog kortare tid än beräknat och att kostnaden blev lägre än budgeterat? Det borde ju vara något som de inblandade vill slå på stora trumman för.