SAS – Sälja Aktien Snabbt
Svenska staten uppger sig äntligen avstå från att tillföra kapital till det ständigt krisande skandinaviska flygbolaget SAS. Dock efterskänker man skulder bolaget har via hybridindstrument och konverterar till aktier, så man stöder fortfarande bolaget. SAS är idag i princip bara en websajt och ett varumärke med viss nationalistisk nostalgi, men man äger i princip inte ens sina flygplan och personalen är i allt större utsträckning icke-skandinavisk från bemanningsbolag, och inrikesaffärsresorna är numera i någon slags boskapsklass. Enda anledningen till att folk fortfarande flyger med SAS är för att de nallar sina bonusflygresor de fått via jobbet och sina frequent flyer bonus Eurobonus (en förmån man ska beskattas för). Det och att SAS upphandlats som operatör för vissa olönsamma flyglinjer inom Sverige – något som man kan låta något bättre och kostnadseffektivare lönsamt flygbolag göra istället.
Beskedet från regeringen är att man inte tillför kapital till SAS, men man är redo att konvertera skulderna i form av hybridkapital till aktier, och stöder därmed bolaget genom att vara redo att avskriva en skuld och istället bli sittande med aktier.
Statens ägande kommer sannolikt minska och staten är tydlig med att den inte är en långsiktig ägare till SAS framgick det på näringsminister Karl-Petter Thorwaldssons (S) presskonferens.
Bloggen säger ÄNTLIGEN!
Jag har länge drivit tesen att staten inte ska leka flygbolag, även om det blivit någon sorts nationalsport hos olika länder att man måste ha ett nationellt flygbolag. SAS är ju inte ens exklusivt nationellt, vilket gör det ännu konstigare. Det argumenteras att vi måste ha någon som flyger olönsamma linjer. Ja, absolut. Upphandla då de linjerna från någon annan än SAS.
SAS är idag inte det minsta premium. Personalen hyrs in från bemanningsbolag och är idag inte ens svenska på inrikesflyget – jag gjorde misstaget härom veckan att flyga en sträcka med SAS Arlanda – Landvetter, i ett plan som kändes som en boskapstransport och med nederländsk personal. För lite perspkektiv så framstod utmärkta BRA:s flygplan som luftiga och premium i jämförelse med det vita omärkta trånga flygplanet som SAS hade fixat fram.
SAS äger inte sina flygplan.
De äger en websajt och ett varumärke, samt en massa affärsresenärer som får bonusresor via Eurobonus för sina jobbresor – bonusresor de visserligen måste skatta för, men likväl innebär en extrainkomst. Det är billigare att skatta 50% marginalskatt på en gratis flygresa än att köpa den med redan skattade pengar.
Alla andra flygbolag har också bonusprogram man med fördel kan ansluta sig till, SAS är inte unikt där heller.
Svenska skattebetalare ska sluta tillföra pengar till detta ständiga krisbolag – det tillför inget unikt. Personalen pratar inte ens svenska längre om det var ett argument. Tyvärr efterskänker man nu skulder, men i ett konkursbo där flygplanen är leasade och personalen inhyrd finns det ändå inget av värde annat än kundregistret – alla andra flygbolag har också IT-system. Huruvida varumärket SAS ens har något värde längre kan diskuteras.
Själv lovade jag mig själv att aldrig mer flyga med SAS efter att de inte omedelbart betalade tillbaka mina extra dyra fullt avbokningsbara och återbetalningsbara flygbiljetter till Almedalen covidsommaren 2020. Istället fick jag vänta nästan ett år som om jag hade köpt billigaste biljetterna.
Nu gjorde jag misstaget att flyga med SAS igen, men det var en bra påminnelse om hur kasst bolaget är. Så även flygbiljetter till Almedalen är avbokade – denna gång betalade även SAS tillbaka – och bokade med BRA istället även om det blev lite knöligare med tiderna. Blev dock rent ekonomiskt en vinst att välja BRA istället.
För övrigt är det bara tre timmar med tåg från Göteborg till en riktig internationell storflygplats, nämligen Köpenhamn, och bor man i Malmö går det snabbare till Kastrup än från Stockholm till Arlanda. Där finns alla världens flygbolag. Några av dem finns rent av på Arlanda har jag hört.
Vill Stockholmarna ha ett flygbolag som bryr sig om Arlanda får de väl betala själva för det. Svenska staten ska inte göra det. Vill ni ha ett nationalistisk flygbolag för att man ska ha det, så får ni väl hosta upp pengar och skapa ett Swedeair eller något. Eller Swedish (jmf Norwegian).
Låt oss nu hoppas att SAS avvecklas under ordnade former. Det är inte 50-talet längre. Vi behöver inte ett statligt flygbolag. Det existerar en fungerande marknad och Sverige är en del av Europa och världen, inte ett land som måste lösa flygbolag på egen hand. Särskilt inte med skattepengar, leasade flygplan och hyrpersonal från skattegynnade länder.
Det finns säkert någon som vill stoppa in pengar, men som ni ser ovan har bolaget varit en sällsynt dålig investering. Men det hindrar förstås inte investerare från att försöka igen. Definitionen på idioti är ju att upprepa något med tron att man får ett annat resultat nästa gång.
Då har ändå flygbranschen haft enorm medvind och expanderat enormt de senaste decennierna. Aktiemarknaden i stort har också trendat mycket starkt tack vare fallande räntor och centralbanksinjektioner i obligationsmarknaderna och nästan vilken apor till företagsledning som helst skulle kunna lyckats i den miljön.
Men SAS har gått åt andra hållet. Det finns inget som talar för att det kommer ändra sig i en höginflations- och normalräntemiljö. Nedsidan är förstås begränsad till endast 100%.
För övrigt blir det ju interssanta tider för de flygbolag som leasar sina flygplan när räntorna nu normaliseras och det inte längre är(raljant) gratis att leasa.
För övrigt ska det väl bli pilotstrejk på SAS nu. Blir kul för alla som ska till Almedalen, särskilt som färjorna är fullbokade.
Ja, jag är småaktig och raljant – har alltid varit det, kommer alltid vara det. Lev med det och betala tillbaka omedelbart till de som betalat extra för avbokningsbara och återbetalningsbara premiumbiljetter nästa gång det blir en pandemi.
Håller tummarna för att Finnair kan ta över SAS rutter i Sverige. Ett nordiskt kvalitetsbolag, men finnarna är ju inte korkade så de kanske avstår. Finnair är rankade som #31 i världen, mot #62 för SAS. Sedan kanske listan delvis ska tas med en nypa salt. Aeroflot ligger på plats fjorton … Listan baserar sig på kundnöjdhet och Aeroflots kunder kanske inte vet bättre. Eller vågade inte svara annat. Eller jämförde med S7 (Siberian), som får Ryan Air att framstå som kundvänliga och premium.
65 kommentarer
Instämmer till 💯
Min tidigare arbetsplats, en institution på Stockholms universitet, drabbades också av stora ekonomiska underskott. Plötsligt krävde de en massa pengar från industri-företaget som jag har jobbat åt under en lång tid och var uthyrd till. Det kom som en överraskning att alla underskott ska faktureras på externa uppdrag som mitt. Om firman inte betalade universitetets underskott (vilket de vägrade förstås), skulle alla industrins grejer avlägsnas därifrån, sa de. Vilket jag gjorde och sa sedan upp mig. Jag fick betala jättemycket pengar för att kunna komma loss därifrån och jobbade gratis under en tid. Varje gång jag är där så påstår de att “jag har stulit alla deras pengar”, vilket jag givetvis inte har gjort, utan har levererat en fet overhead på 40% per månad under många år. Nu finns det bara ett par anställda kvar på min gamla institution. En konstig arbetsplats där alla raster är en timme långa.
Från götet tar jag oftast BA över London, BA är också hyffsat prisvärda vad avser London tur o retur Göteborg. (monkey class)
Nu har jag inte själv flugit med aeroflot, men från släkt som flugit med dem till och från Thailand har jag fått höra att de har riktigt bra mat och även bra service ombord. Fast usel kundinformation vid förseningar, särskilt om man inte kan ryska. Nu lär de ju dock ha riktiga problem. Får i övrigt instämma i att Finnair är utmärkt, men också säga att jag haft positiva upplevelser av SAS på många rutter. Särskilt jämfört med Norwegian…
Jag har flugit med Aeroflot några gånger, men helst inte!
Ha ha – “en riktig internationell storflygplats, nämligen Köpenhamn” – kul eftersom den storflygplatsen i allt väsentligt drivs av de svenska skattesubventionerna till SAS.
—
Håller med i allt väsentligt – staten är en tafflig ägare och detta är ett värdelöst bolag så sluta kasta bra pengar efter dåliga.
—
MEN löken på laxen är den otroligt klena förhandling som man år efter år gjort från svensk ägarstyrning där danskarna kapat åt sig och svenskarna stått för räkningen. Helt rätt att danska staten nu får skiten i knät – skulle inte förvåna om de köper alltihop för att fortsätta leka internationell storflygplats 🙂
—
(Och nej – detta inlägg är inget arlanda/kastrup komplex – ingen skandinavisk flygplats kommer någonsin räknas som internationell storflygplats av någon annan än dess egna invånare)
Läste att Kastrup är Danmarks största arbetsgivare med 23000 anställda. Danskarna är listiga så det är förmodligen svenska skattebetalare som står för räkningen.
Arlanda skulle ha många fler direktflyg än Köpenhamn om inte SAS fanns. Det är nämligen fler affärsresenärer ifrån Arlanda än Köpenhamn , men eftersom SAS är politik går många av deras linjer via Köpenhamn. Om SAS blir danskt kommer Lufthansa mfl lägga fler linjer ifrån Stockholm istället, och ingen behöver flyga via Köpenhamn.
Malmö kan ha en stadsnära flygplats och konkurrera ut Kastrup i pris. Det svarta hålet som är Malmös budget rymmer helt klart en flygplats.
Vad fattas tills du kallar Kastrup en internationell storflygplats?
Du har direktflyg till Tokyo, de flesta stora städer i USA och Canada mm.
–
Inte ens Frankfurt eller Amsterdam har direktflyg överallt, utan de har delat upp flera sträckor mellan sig, och i stort sett överallt du vill flyga till från Sverige vidare ut i världen måste man mellanlanda i Köpenhamn, Frankfurt etc. Även om man ska ta sig till någon ort i Europa.
–
Men som sagt, så är inte fallet från Kastrup.
Mängden linjer och mängden passagerare avgör. Kastrup är långt ner på listan där. Går SAS i putten så är Kastrup/Köpenhamn den största förloraren då SAS står för 35% av trafiken eller något i den storleksordningen på just Kastrup. Att jag reagerade var mest bloggarens reflextänk att Arlanda skulle förlora och Kastrup vinna på att SAS försvann – så är inte fallet öht.
Ah, ok. Du tänker så. Osäker på om du har helt rätt dock.
(Håller dock inte med om analysen ang mängden linjer).
Danskarna är livrädda för att tappa svenska skattebetalare som finansiärer av och svenskarna som passagerarunderlag till sin uppblåsta storflygplats Kastrup. Den stora förloraren om SAS försvann skulle vara Kastrup eftersom det då inte längre skulle finnas ett skattefinansierat flygbolag som matade passagerare till Kastrup. Passagerare som utgör underlag för internationella direktlinjer som annars inte hade varit möjliga utifrån Köpenhamns storlek. På motsatt sätt skulle underlagen för internationella direktlinjer bli större från Landvetter och Arlanda.
SVENGROT
Nja, sanning med modifikation. Linjer i Sverige är inte lönsamma bla pga politik som först. Tex var Göteborg via Norwegian på väg att få direktflyg till NY men det satte bla Mp stopp för genom att göra det olönsamt.
OIXDER
Jag förmodar att du tänker på flygskatten. Den har säkert en viss dämpande effekt på efterfrågan, men har nog inte mer än marginell betydelse. Det finns mängder med andra kostnader för flygbolagen som också har betydelse, t ex olika former av flygplatsavgifter som jag skulle tro är förhållandevis låga på Landvetter. Att flygbolag går ut och annonserar planer på olika linjer men sedan drar tillbaka dem är inte ovanligt, och då är det alltid bekvämt att kunna hänvisa till den elaka staten, inkompetenta regeringen eller politiska partier som man tycker sig bli motarbetade av.
Faktum är att det bor cirka två miljoner människor med mindre än en timmes resa till Landvetter och nästan dubbelt så många inom en timmes resa från Arlanda. Att vi använder våra skattepengar till att flytta dessa passagerarunderlag till ett grannlands huvudstad som i sig självt inte har större passagerarunderlag än Arlanda är faktiskt helt knasigt.
Roligt och bitterljuvt inlägg. Pilotstrejk i SAS, överprisade piloter som kör i buss i luften med autopilot vill ha mer betalt.
Yrket är ju numera ett bemanningsjobb.
För övrigt rätt om Kastrup, en riktig flygplats. 13 min ifrån Hyllie/Malmö (som har gott om hotell) till Kastrup. Själv har jag 40 min dörr till flyg, eftersom jag behöver gå några minuter. Nä, hoppas SAS kan avvecklas på en fint sätt. Tack för tiden som nu förändrats (nu = eller typ för 20 år sedan).
Återkom med kommentar angående pilotyrket efter du genomgått all utbildning, läst in dig i alla ämnen flugit in dig på medium jet samt uppnått standard och jobbat upp erfarenhet för att kvalificera dig till ett skandinaviskt flygbolag. Du skulle med stor sannorlikhet ha rätt bruna kalsongen efter tex en motorbrand vid start i en nordnorsk flygplats i februarimörkret med årstidens garanterade snöstormar och deras orkanvindar.
Jag som har det som vardag kan utan att skämmas tycka att pilotlöner är ett hån mot vad som förväntas av dem. En kommunpolitiker i en mellanstor stad med motsvarande lön tar inte livet av 200 pax om den har en dålig dag på jobbet.
/737driver
Det är väl så att första miljonen för utbildningen måste eleven själv stå för. Till det tillkommer ordinarie utgifter för uppehälle. Så bara det faktum att betala igen kostnaden för utbildning tar rätt många år och sedan tillkommer betala tillbaka studielånen. Så det är nog så att det krävs rätt höga löner för att motivera även om pilotyrket är häftigt. Sedan certifierar sig piloter för olika flygplanstyper så det är inte bara att sätta sig i Airbus och dra iväg.
Tyckte du det var en svår utbildning? Nu är det dock ett bemanningsyrke. Inga bruna kalsonger här, ni piloter är helt enkelt överbetalda och det visar marknaden nu 🙂. Jo det är bara att bra iväg, men det kräver säkert några komvuxveckor
Ja utbildningen och prestationen att ta sig till ett bra flygjobb är lång och svår. Att sedan bibehålla god kvalité är även det ett hårt arbete. Hur många yrkesgrupper måste var 6 månad uppvisa kunskap från alla typer av ämen och kurse samt praktiskt färdighet utöver de dagliga arbetet för att få behålla sitt jobb? Gör du de på ditt jobb eller lutar du dig bara tillbaka på din tunga gymnasiala utbildning?
Exakt, sen ska det även finnas kompensation för att man är borta hela tiden och i princip inte kan ha normala relationer.
Behövs det gymnasiekompetens numera? För kaptenslön för 1,2M. Oj oj. Varför ska ett bolag kompensera för några relationer, har jag dock inte förstått. Uppenbarligen värderar inte marknaden just din kompetens lika mycket idag som på 90-talet, inget konstigt med det. Enklare yrken automatiseras bort tids nog, eller så sjunker lönerna ifall vi nu ska dra ut på det.
Likheten med en kommunalpolitiker är att de inte heller har någon högre utbildning. Tyvärr kan tyckas då de borde ha det, ni piloter gå som bemanning. Tog tyvärr 20 år
Antar att du utgår från att bemanning är billigare som om det vore en dussinvara som en skånsk IT-konsult. Precis som inom sjukvården är bemanning ger premiumlön och skyhöga kostnader för den som anlitar, oftast skattefinansierad verksamhet för de bryr sig inte om att det är andras pengar som spenderas.
Nu är inte den skånska IT-konsulten här och kan försvara sig. Avtalen är väl skrivna i Irland, så långtidsbemanning borde väl bli billigare? Annars är det ju ännu värre, lägg bolaget i malpåse. En snygg exit får vi hoppas på så det inte åter igen drabbar deras resenärer. De kompetenta piloterna hittar säkert nya jobb på marknadens villkor.
Lite mer stöd för bloggens huvudtema ges om man kikar lite på svenskt inrikesflyg, där SAS varit så sena på bollen att öppna linjer efter Covid att Ryanair tog chansen och nu flyger reguljärt från Arlanda till Landvetter, Luleå, Malmö, Skellefteå och Visby. Försvinner SAS helt kommer nån annan hoppa in och ta över.
Har för mig att du LW tidigare alltid varit en stolt vägrare av Almedalsveckan. Vad hände eller minns jag fel?
Har varit där varje sommar 2016 – 2019. Dels pga att jag haft uppdrag med betalda framträdanden, dels pga utmärkta tillfällen för att fotografera makthavare till bloggens bildbank, dels pga bra nätverkande i de ämnen jag fokuserar på. Brukar dock inte bry mig om de politiska partierna eller partiledartalen, annat än för att ta foton.
Skulle tippa att 90% av bloggens foton på makthavare är från Almedalen.
Jag undrar om Almedalsveckan är extra riskfyllt arrangemang i år, med tanke på Rysslands aggressiva krig i Ukraina och att man samlar Sveriges högsta politiska ledning på en liten yta, som kan bli måltavla för Rysslands aggression, med Kaliningrad snett mittemot.
Samtidigt har vi aldrig förr haft så mycket beväpnad och aktiverad trupp på Gotland som nu. Alltså inte värnpliktiga under utbildning, utan i skarp tjänst.
Men visst blir det kul. Blir garanterat ryska kränkningar – de kränkte Bornholm under Danmarks motsvarande politikervecka.
SAS har alltid varit enbart en loss-leader för det danska och extremt lönsamma bolaget Kastrup Airport AS. Danskarna har skrattat gott åt alla svenskar som betalar extra för att tvingas mellanlanda där. Helt i onödan Arlanda har ett upptagningsområde som bildar ekonomiskr underlag med direktlinjer till alla nödvändiga världsdestinationer. Nu får danskarna själva bekosta SAS.
Precis, Kastrup blir den stora förloraren när svenska staten slutar bry sig om SAS. Många av direktlinjerna flyttas till Arlanda istället.
Varför skulle linjerna flytta till Arlanda? Snarare tvärt om, om danska staten betalar alla fioler, så kommer orkestern att utgå från Köpenhamn.
Japp!
SAS kommer gissningsvis i ett sånt läge bli ett heldanskt företag, med trafik upp till Göteborg och Stockholm. Det är övriga spelare som i ett sånt läge får möjligheter att skapa direktlinjer i större omfattning. Expvs BA, KLM, Lufthansa osv. När det väl händer kommer ingen köpa mellanlandningsbiljetterna som SAS erbjuder och därmed minskar trafiken på Kastrup. Det är relativt logiskt.
SAS har alltid varit enbart en loss-leader för det danska och extremt lönsamma bolaget Kastrup Airport AS. Danskarna har skrattat gott åt alla svenskar som betalar extra för att tvingas mellanlanda där. Helt i onödan Arlanda har ett upptagningsområde som bildar ekonomiskr underlag med direktlinjer till alla nödvändiga världsdestinationer. Nu får danskarna själva bekosta SAS.
Exakt! Alla svenskar mellanlandar i Köpenhamn om de inte ska på charterresa. (Raljerar lite).
_
Dessutom har det avlånga landet Sverige satsat allt på en flygplats som dessutom inte ligger bra till när tex Göteborg, som drar inte den största BNP:n från utländsk valuta, inte ens har ett direktflyg till NY och saknar dessa sträckor till flertalet andra internationella platser som det görs affärer med.
_
Det hela har skötts skamligt och det är inte konstigt att aversioner mot att finansiella medel (och energi) hamnar på en liten punkt i det stora landet som dessutom faktiskt inte härbärgerar mer än drygt 10% av landets totala befolkningen.
Därefter läggs hela bördan på den lilla kommunen att försöka underhålla sitt närområde efter att deras händer hela tiden bakbinds.
Om man ändå ska mellanlanda väljer man ju ett fungerande flygbolag och mellanlandar i t ex Amsterdam 🙂
SAS är slut, ingen tvekan om det. Det är dock lite tråkigt att vi inte har kunnat hålla liv i de företag och varumärken som skapade vår identitet under 1900-talet.
Min identitet har inget med det bolaget att göra 🙂 Hela bygget vilade ju på skakig grund från dag1. Tvärtom – ta bort skräpet så kanske vi får fram ett svenskt modernt flygbolag. Allra mest skrattar norrmännen som klev ur skiten väsentligt tidigare. Tror tex Sturup skulle må betydligt bättre utan mobbningen från SAS
Tänk om folk kunde sluta identifiera sig med saker utanför dom själva.
Vad mycket dumheter vi skulle slippa då.
Det förutsätter ju i så fall att alla nationer försvinner och att alla människor på jorden blir exakt likadana. Där är vi inte än.
Har du flyget med Aeroflot? Jag tycker de är mycket bra. Personalen talar bra engelska, oftast även på inrikes resor. Än i denna dag serverar de mat även på inrikesresor, land mjukare än SAS och har generösa bagageregler. Första gången jag åkte med dem var bagagereglerna så generösa att det inte var möjligt att bära allt som inkluderades. Förutom handbagage fick man ha med laptop, kamera, handväska, kryckor, bår, blommor, en mapp med papper o.s.v. Det är också en myt att de störtar oftare än andra. Det händer att de förlorar plan, men de flesta plan som störtar i Ryssland är andra bolag och säkerheten är ungefär som SAS och andra europeiska statsägda bolag. Det är möjligt att de är på dekis sedan i februari, det kan jag inte uttala mig om men jag skulle hur som helt inte vilja resa i Ryssland just nu. Före coronan var de i alla fall helt klart bland de bättre bolagen jag åkt med.
Håller med dig i det mesta. Stämmer bra med egna erfarenheter, och som skåning utgår i princip allt familjens resande från CPH. Har knappt en timme till Kastrup. Enda undantaget är Ängelholm-Sthlm och där blir det BRA.
SAS var helt ok i begynnelsen… sedan var de ok med ground service… och nu är det mesta skräp.
Det viktigaste måttet på ett bra flygbolag är att dom har jättesnygga flygvärdinnor.
Där har ju LAS ställt till det för SAS så till den milda grad att man undrar om det är PRO som bemannar flygen…
Där får man säga att Qatar levererar.
Jobbar själv som flygkapten i SK som är vi som fortsatt är skandinaver på vanliga kollektivavtal. En utdöende ras trots att vi lönemässigt ligger mediokert jämfört med våra konkurrenter.
Strejken på onsdag handlar överhuvudtaget inte om löner även om management gärna rullar ut det som propaganda.
Det handlar om att bibehålla något Skandinaviskt kvar i SAS Group överhuvudtaget.
Kommer ni ihåg den ökända SAS reklamfilm som frågar sig;
”What is truly Scandinavian? Absolutely nothing!”
Det säger allt om attityden hos topmanagent…
Enig dessvärre i det du skriver LW.
SAS Group är idag en biljettförsäljnings organisation där externa plattformar registrerade i Irland och i Estland tar över flottan.
SAS blir dessvärre ingen tillgång i Totalförsvaret genom att det snart är inget svenskt kvar.
Flygtransport vid tsunamis och krig får vi förlita oss på FV fåtal små Herkules och de 3 C-17 Globemaster vi är i samarbete med andra länder. Dvs vi har ett svagt läge vad gäller flygtransport i Europas 5e största land.
Vi har dessutom avvecklat många av våra flygplatser med Swedavia som en olycklig organisation som verkat tagit på sig att avveckla svenskt flyg.
De kallas elakt för ”svenskt flygs fiende nummer ett!”.
Men vi kan klappa oss själva på skuldrorna för detta miserabla läge.
Vi har åstadkommit detta helt själva utan hjälp av Putin eller andra utländska krafter…
Exakt!
(Sverige får väl hoppas på att man får chartra plan vid akuta behov).
Well said, ni får säkert bra avgångsvillkor. Jag förstår inte hur denna soppa fått fortgå så länge. Jag flyger aldrig med SAS – dålig service/gamla plan/högt pris p g a de är fast med bl a överbetalda piloter och annan servicepersonal. Annat är det med andra bolag..
Bra ni strejkar, så vi kan sätta punkt för statusen och omvandla yrket till vad det är. Busschaufför i luften med cafepersonal. 😉
Vad jag har hört betalar Ryan Air mer för sina piloter än SAS. SAS kostnader ska nog spåras någon annanstans än crew.
Ja någonstans går det inte speciellt bra, pengarna räcker ju inte till. Pilot är ett höglöneyrke, tydligen låg snittlönen på 93k/månad 2019 då de utlyste stejk. Personligen så tar jag hellre rullbanden några minuter på Kastrup och åker med ett annat bolag för halva priser. Fler verka tänka som jag, då SAS borde satts i konken för länge sedan. Har dock inga siffror, antingen höga personalkostnader som ledningen säger eller extremt ineffektiv företag. Troligen både och. Lika bra med en rekonstruktion där. Vad en syrra inom vården med högskoleutbildning tjänar får nog lämnas som en övning, antar jag.
På en flygbiljett i SAS som kostar 1000kr så går ca 45kr till piloterna. Det är en relativt låg siffra relativt totalkostnaderna jämfört konkurrenterna.
De externa plattformarna spar ca 15% på den kostnaden dvs en 6-7kr men äts upp av ökade overhead då SAS nuvarande(20 år gammal) affärsmodell bygger på som LW säger biljettförsäljningskontor som tar in underleverantörer/externa plattformar som är registrerade i Irland och Estland.
Detta upplägg skapar overheadkostnader och i viss mån suboptimering av resurser och här ligger de stora kostnaderna.
Anledningen är makt och ”union busting” och att ledningen i grunden inte har kompetens att bedriva luftfart. Man delegerar därför uppgiften.
Piloter har inga avgångsvederlag.
6 månaders uppsägningstid i Sverige.
Säger det återigen att strejken handlar inte om lön utan om att behålla jobben skandinaviska.
Utländska krafter kommer onekligen att svälja en del av bortfallet men önskar vi verkligen att andra tar hand om svenskt flyg?
Vad blir kvar till Totalförsvaret?
Det var väl ingen statlig myndighet som ens försökte chartra något plan efter tsunamin.
–
Som jag minns det så hade italienarna chartrat ett för hemtransport av sina innevånare inom 24 timmar.
SAS flög i skyttetrafik från Bankok och hem till STO/OSL/CPH efter tsunamin. Var det 06?
Ca en avgång var 6e timma.
De registrerades som ”humanitarian flights” och man behövde ingen flygbiljett för att komma hem.
Jag flög själv en av dessa med en A340 med 80 pax ombord och ett antal på bårar.
En av paxen hade kallbrand i benen o lukten var ruggig när man passerade hans bår. Dyster stämning ombord.
Alla i besättningarna ställde upp på ledig tid.
Firade nyår på airporthotel med en svensk Herkulesbesöttning som såg slitna ut. Utan tryckkabin från Såtenäs. De skulle flyga döda kroppar.
FV gör det bra men de har ingen kapacitet jämfört med SAS.
Vi i SAS utför 800 uppdrag/flighter om dagen året runt i normaltider.
Så skulle firman försvinna så kommer det att märkas.
Hej,
SAS är inte bara ett biljettförsäljningsföretag utan har en hel del internt som exempelvis inte Ryan har.
Plattformarna fördelar sig på ett ungefär 50/50 mellan “gamla” SAS och övriga.
Piloter ligger för övrigt på plats 12 över kategorier som tjänar mest i Sverige. Vill du ha högre lön! Byt jobb eller arbetsgivare. Mycket enkelt! Har en del när släktingar inom blåljus-yrken som tjänar betydlig lägre som inte klagar i närheten av det många piloter gör.
Min bild efter att ha läst inlägg intern SAS är att de piloter som skriver ser sig både kunna arbeta som företagsledare, reklamchef etc etc eftersom de kan dessa saker mycket bättre än de nuvarande. Skönt med en ödmjuk självbild 😉
Annars en hel del fel och anekdotisk bevisning i kommentarerna. Får väl försöka svara på en del när tid finns.
Ja Swedavia verkar ju vara ett skämt. Hur kan dom få skämma ut Sverige och sabba trafiken på Arlanda ? Dom borde tvingas betala 1000 sek/h till folk som står i kö, och ersätta alla kostnader för dom som missar flyget även om dom var där i god tid.
Swedavia organiserar 10 flygplatser på en yta som är 40% större än Norges. Avinor organiserar 46 flygplatser!
Jo Norge är besvärligare terräng än Sverige men skillnaden är brutal. Det förklarar Gardemoens fina flöde av trafik jämfört med Arlanda som är en medioker flygplats i det avseendet (också!).
Ett annat problem är den vinstdrivande delen i Swedavia där flyget dräneras på resurser. Den återinvestering i infrastruktur som krävs för att upprätthålla och utveckla uteblir och istället får intäktsidan medvind i form av lounger o parfymbutiker.
Vinsten går sen in i statskassan.
Små flygplatser utan nån möjlighet till vinst hålls igång i Norge genom att ta vinsten i de stora flygplatserna.
I Sverige uteblir det o vinsten går till att bygga vägar o järnväg eller vad nu staten gillar att bygga.
Flyget i Sverige är den enda infrastruktur som hanteras på detta sätt.
Dåligt reglerat och man förlitar sig på
utländska krafter ska upprätthålla svenskt behov på flygsidan.
Finns inget att invända från min sida. Att vara med om att SAS kom till var förmodligen en annan femma. Men nu – och sen decennier tillbaka – är statens innehav märkligt. Nationell stolthet? Kanske, men det är i så fall lite pinsamt. Finns inga andra aspekter, som till exempel historisk säkerhetsrelevans som nu bleknat, som motiverar statens beslut att hänga kvar så här länge?
Få saker är sämre att investera i än ett bolag som delägs av en stat. Det skulle möjligen vara bolag som delägs av flera stater…
Dags att citera Richard Branson ” “If you want to be a millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.”
Arbetar i Frösundavik (numera kontorshotell, fd. SAS-huset) där SAS fortfarande är största hyresgäst. I våras så stod jag framför två damer som pratade om semester, den ena frågade vad den andra skulle göra och om hon bokat biljetter och hon svarade att hon “inte vill flyga SAS i sommar”. Tittade bak – båda anställda på SAS. Förtroendeingivande.
Sedan har SAS en hyrd parkeringsplats i huset för att förvara en grill(!) på. I kid you not. Det osar kostnadskontroll.
Lite sorgligt är det allt, men jag har turen att bo nära Linköpings utmärkta flygplats som trafikeras av KLM. När jag väl är i Amsterdam kommer jag med lätthet ut i världen, och de är dessutom föredömligt snabba att svara vid kontakt. Några exempel: för några år sedan skulle familjen på bröllop i England. Min pappa hade svårt att gå, men via messenger kunde jag beställa transport åt honom både i AMS och på LHR.
När jag skulle rest med sonen i december 2021 och Storbritannien skärpte covidreglerna dagen innan avgång avbokade jag. Jag hade köpt resan med poäng och cash. Poängen var på kontot 5 minuter efter avbokningen, pengarna kom in dagen efter.
Vi ett annat tillfälle skulle vi resa till Barcelona. Flighten till LPI kvällen innan var försenad så morgonflyget kunde inte avgå i tid – och då missade vi vår anslutning i AMS. Vad gör då den fantastiska personalen i Linköping? Jo, de sätter oss på SAS kärra till CPH, och väl där får vi en annan rutt till Barcelona men kommer fram ungefär samma tid som planerat.
Kan jag undvika ARN så gör jag det!
Det är ganska vanligt att flygbolag inte äger sina flygplan. Drygt hälften av världens trafikflygplan är leasade, och de sju största leasingbolagen står för hälften av de flygplanen. Det största leasingbolaget, irländska AerCap, står för 15 % av alla leasade trafikflygplan.
De stora leasingbolagen med många flygplan hos ryska flygbolaget har det lite svettigt nu. Det kommer aldrig att kunna få tillbaka de pengar som finns (eller snarare fanns) i de flygplanen.