Som bekant förföljer svenska staten alla som öht kan uppfattas som så kallade jordbrukare. Nytt för i år är att man ska betala en registeravgift för sin existens, vilket man inte behövt göra tidigare. Vilket väcker frågan när ska Skatteverket införa en årlig folkbokföringsavgift för att täcka kostnaderna för folkbokföringen? Betalar du inte avregistreras du som svensk och sparkas ut ur landet, får ditt personnummer och med det alla möjligheter att verka i Sverige indraget, typ? Eller är det bara de som äger jordbruksfastigheter som ska behandlas på detta vis via existensen av anläggningar för landlevande djur och/eller avelsmaterial?
Det sägs ju att alla myndigheters verksamheter ska vara självfinansierade via avgifter. Nu är förvisso 50:- SEK i avgift för att ha en anläggning (tidigare produktionsplats – men eftersom de flesta inte producerar något längre så är det ju ett dumt namn) en av de lägre jag sett – på sina håll kan det handla om tusentals kronor i avgifter för företagare. Men det tar tid och bara bokföringskostnaden dubblar lätt detta. Sedan kan enskilda jordbrukare ha flera anläggningar och får då förstås flera avgifter.
Med samma logik bör Skatteverket omgående införa en folkbokföringsavgift så att folkbokföringen blir självfinansierande. Nej, det räcker tydligen inte med skatt, för även jordbrukare betalar redan skatt. Betalar man inte tas personnumret bort och man sparkas ut ur landet, samt får förstås allting registrerat på sitt personnummer beslagaget – fastigheter, bankkonton mm.
Bara en tidsfråga. Alla register ska betala sig själva.
Uppdatering: Staten inför nu också en registeravgift om 175:- SEK på alla som har taxikörkort, och alla svenska barn som är födda utomlands måste betala en avgift vart femte år annars blir de av med sina svenska medborgarskap och blir statslösa i strid med FN-stadgorna. Olika svenska medborgare är alltså olika mycket värda, beroende på var de föddes. Något att tänka på nu när man i vissa regioner (särskilt norröver) vill skicka mammor till Norge för att föda efter att man lagt ner de svenska förlossningsklinikerna.
Avgiften på svenska barn födda utomlands infördes 2021 utan förvarning tydligen.
31 kommentarer
Bara utskicket av fakturan, inkl hantering, borde väl kosta ca 50 kr. Rent samhällsförlust.
Byggarn har en point! mycket adm och i vissa fall brevporto mm. tycker nog att dylika avgifter borde kunna ingå i den skatt vi betalar. Sen finns det ju många som inte tycker att vi ska betala så mycket skatt, med viss rätt, men det verkar ibland gå för långt.
För en del år sen när den borgliga regeringen lät utreda om man skulle införa en allmän a-kassa. Istället som den frivilliga som sköts av fackförbunden. Allt var i princip klart – då kom man på att enda sättet att få fram vilka som inte var med i a-kassan vara att samköra a-kassornas register med skatteverkets register. Då fick moderaterna kalla kårar för då skullen nån kunna säga att det var en skatt om man blandade in skatteverket, där föll iden om obligatorisk a-kassa ( sen hör det till skaken att 80-90% av kostnaden för a-kassan täcks med skattemedel )
Kanske är detta ett tecken i tiden – många kräver skattesänkningar – kan resultatet bli att myndigheter i stället lägger på avgifter för “tjänster” som borde ingå, men som nu blir avgifter som kostar extra i administration men som då inte kan kallas skatter? Vilka ligger bakom detta ? är det myndigheterna eller vissa politiker som vill sänka skatterna?
Ser jag det från min eget egoistiska vinkel så var det väldigt rätt att de sista djuren lämnade gården i augusti 2021. Svårt att hitta någon som vill fortsätta.
Får en svag känsla av att de tjänstemännen som sitter och hittar på ( bäst att jag inte skriver det jag tänker). Inte riktigt ser sambandet mellan jordbruk och maten vi äter.
Själv betalar jag två “registerhållningsavgifter” till transportstyrelsen för att stå med på någon rad i en databas. En för mitt segelflyg-certifikat som kostar mig 450 kr varje år (!!!). Sen en liknande avgift för att vara drönaroperatör som kostar 50 kr/år. Alltså 500 kr/år för att stå med på ett par rader i någon jävla databas. Tänk om alla med körkort också skulle tvingas betala “registerhållningsavgift” varje år för sitt körkort. Helt jävla vansinnigt. Svenska myndigheter är fan inte kloka. Inte nog med att man betalar tonvis med skatt (som ska stå för den här typen av infrastruktur-kostnader). Nu har de kommit på ett nytt jävla sätt att tvinga av oss våra pengar. Helt jävla sjukt.
Jag tycker att det narrativ som byggs upp här är trist. Mot bakgrund av att det dessutom sker i en blogg som argumenterar för ett starkt försvar är det även förbryllande. För det första är det trist med beskrivningen att “staten förföljer jordbrukare”. Jordbruksverket finns för att utföra ett uppdrag som är samhällsnyttigt. Jag föreställer mig att det är bra för samhällsplaneringen att veta hur mycket jordbruksmark det finns, hur den används, hur mycket boskap det finns etc. Jag trodde att inte minst personer som är engagerade i frågan hur Sverige skulle klara en krigssituation ser värdet av att ha en uppfattning om hur det ser ut med livsmedelsförsörjningen. Istället framställs staten som någon slags fiende till folket. Då undrar jag: Hur tänker ni er att vi ska kunna bygga ett starkt försvar och motstånd om vi inte har en stat som organiserar och finansierar allt detta, och som har befolkningen med sig?
Då har du med Transportstyrelsen att göra, som tillsammans med CSN ska vara de enda vinstdrivande statliga svenska verken. Som sjöslusk måste jag betala 800 spänn per utskrift på blått A4-papper, med lite olika intervall beroende på vilken behörighet det är. Behöver 7-8 behörigheter för min nuvarande tjänst. Det motiveras med underhållskostnad för systemet, som ska vara internationellt, och därmed bör ha hundratusentals sjömän som kundunderlag.
Har svårt att tro att det rör sig om något självkostnadspris i alla fall.
@Kaputnik: CSN är väl ändå inte vinstdrivande? De är anslagsfinansierade sedan typ 2016. Om vi fortsätter på Sundsvallsspåret, så är det väl Bolagsverket delvis finansierad med avgifter.
Just avgiften per år gjorde att vi skiter i drönarutbildningen och flyger ändå.
Hade gärna betalat för utbildningen och testet men en årlig avgift?
Transportstyrelsen go fuck yourself!
Finns det överhuvudtaget någon så hemsk myndighetspress på medborgarna som i Sverige nu för tiden? Vad gör de etablerade partierna för att staten och övriga myndigheter följer grundlagarna?
Har jord i mörkaste Småland och arrenderar ut jordbruksmarken. Arrendatorn är i full färd med vårsådd, tre man tre traktorer+hjullastare och släp och skopor. Förstår inte hur man får det att gå runt på småländsk stenig mark. De har plockat sten i två dagar manuellt, å andra sidan kanske de kan ta igen tiden när de kör med värsta slåtterkrossen i 20km i timmen (ja det är fort).
Men min poäng är hur går det ihop med lön till anställda, traktorer ska betalas, inte en utan kanske fem som kostar uppåt miljonen ny? En traktor är inget värd utan maskiner och släp som kostar multum. Diesel på det. Att vara bonde idag är som vilken företagsledare som helst som måste jobba lika mycket med excelark och filar lite här och filar lite där som vilken företagar som helst. Dessutom måste slåss mot myndigheter eftersom det är miljöfarlig verksamhet.
Snarare 2-3 mille för en ny traktor.
Varför ska de ens ha registret? Om de behöver registret för sin byråkrati så får det nog anses som att det ska ingå i deras budget, annars är registret antingen överflödigt eller en service som de som har behov av får betala.
Sedan fjolåret måste man registrera sig även om man bara har ett par höns. Det sades vara för att de ska kunna nå ut med info om smittspridning (om man lever under en sten). Det används dock främst för kontroller och sanktionsavgifter, dvs växande stat och statlig kontroll.
Verkar vara ett nytt sätt att beskatta. Såg på senaste fakturan från om Transportstyrelsen att utöver själva fordonsskatten (som ju är hög) att man lagt på en post “Vägtrafikregisteravgift” 75 kr. Kan ju tycka att registerkostnaden borde ingå i skatten. Bara en tidsfråga innan det kommer en årlig körkortsregisteravgift.
Jag tycker att det narrativ som byggs upp här är trist. Mot bakgrund av att det dessutom sker i en blogg som argumenterar för ett starkt försvar är det även förbryllande. För det första är det trist med beskrivningen att “staten förföljer jordbrukare”. Jordbruksverket finns för att utföra ett uppdrag som är samhällsnyttigt. Jag föreställer mig att det är bra för samhällsplaneringen att veta hur mycket jordbruksmark det finns, hur den används, hur mycket boskap det finns etc. Jag trodde att inte minst personer som är engagerade i frågan hur Sverige skulle klara en krigssituation ser värdet av att ha en uppfattning om hur det ser ut med livsmedelsförsörjningen. Istället framställs staten som någon slags fiende till folket. Då undrar jag: Hur tänker ni er att vi ska kunna bygga ett starkt försvar och motstånd om vi inte har en stat som organiserar och finansierar allt detta, och som har befolkningen med sig?
Vi har inte fått något sådant brev, dock så får vi ingen post måndagar och idag har jag inte kollat. Vi har heller inga djur i vår lilla jordbruksverksamhet utan bedriver grönsaksproduktion på en del av markerna, gäller denna registerhållningsavgift endast för djurregister, eller gäller den för verksamheten överhuvudtaget? Själva företaget är ju inte registrerat på Jordbruksverket… Ser att det står bete i ditt brev, och vi har dock betesmarker men de är utarrenderade i ett sidoarrende, hamnar registerhållningsavgiften hos arrendatorn?
Du kanske inte har betalat postlåderegisteravgiften?
Haha, snarare att minskad post på landsbygden är en del i försämringen av servicen på landsbygden. Anledningen till att posten minskade sades vara minskad post… Självuppfyllande profetia?
På tal om post på landsbygden, landsbygdsbor, använd alltid lantbrevbäring! Även om det tar någon dag extra att få hem din försändelse så se till att utnyttja tjänsten varje gång istället för att åka in till byn/macken/butiken och hämta paketet själv. Det tillkommer ingen extra avgift att få lantbrevbäring.
Att post-nord ska minska postutdelningen till varannan dag har nyligen kommit till allmän kännedom. de skyller på minskad postvolym. kanske inte helt felaktigt?
men kan det också ha att göra med att våra politiker avreglerade och tillät andra bolag att konkurrera? det torde medföra att fler bolag får dela på den postvolym som finns. Kan det vara en huvudorsak?
Om vi bara har en post ägd av staten så hade man nog kunnat säga nej till försämring av postutdelning även på landsbygden ? nu kan man väl skylla på marknaden ?
Ett fungerande postväsendet är en grundbult i en civilisation.
I vardagen skickas fortfarande kallelser och viktiga besked från sjukvården.
Betalningspåminnelser, ansökningar och andra deadlines som kan få stora konsekvenser om posten först tar 7-10 dagar på sig och du är bortrest dag 11-13.
Brukar roa mig med att kolla datumet på fakturor och jämföra med datum då de trillar med på hallmattan, och fantisera vilka äventyr försändelsen varit på den dryga vecka som ofta diffar.
Postgången på landsbygden är väldigt olika från gång till gång.
Valfriheten har snarare blivit en salig blandning av leveransmetoder, leverantörer och aviseringar.
Ibland kommer Schenker och DHL med tung lastbil hela vägen in på gården, även för den minsta sak. Ibland ställer sig lastbilen några hundra meter bort så då får man hämta med händerna, skottkärran eller traktorn beroende på vad dom levererar.
Ibland får man hämta själv hos både Schenker och DHL, ibland kommer varorna till skåp på macken där man får hämta ut själv med kod i SMS.
Ibland kommer det med postnord och då levereras det antingen till byn några mil västerut eller till macken några mil österut, eller till företagscenter, eller ända hem med brevbäraren direkt eller så får man boka hem det med lantbrevbäring.
Några gånger om året hamnar det hos logistikcenter många mil bort och då får man sitta i bilen nån timme eller två om man vill ha det på dagen, eller vänta i ytterligare en vecka för att få det hem.
Ibland får man avi på handskriven lapp, utskriven lapp, i sin app, i en annan app, eller i ett SMS.
Ibland måste man vara hemma, ibland går det bra att ställa på trappen. Ibland måste man skriva under, visa leg, ha fullmakt, ibland hänger det i en påse på en krok på brevlådan, stickandes upp ur brevlådan, i brevlådan och ibland får man hämta det hos grannen intill, ibland står det hos grannen lite längre bort.
Betalar 500kr om året till Transportstyrelsen för registerhållningsavgift för lokförarbeviset…
3500×500 = 1,75 miljoner om året för “handläggning och förvaltning”. Har inte haft och göra med dom sedan examen för 5 år sedan.
Vi behöver ha ett register för att hålla reda på alla register så där har vi en ny skatt att se fram emot :-)!
Svenska byråkrater förnekar sig inte. Registerpysslan har bara ett syfte och det är att motivera byråkratens trygga plats bakom skrivbordet. Annars vore ett självbetjänat datoriserat system (en kryssruta hos Skatteverkets firmasidor) fritt från pysslokrater ett billigare alternativ.
Degen måste in (TM)
Småpotatis. Att registrera en båt kostar 10+ tkr. Detta för nöjet att någon skall ta emot tre papper och knappa in det som står i en databas. Om båten faktiskt behöver mätas kostar det extra…
Ja men då så. Sossarna har breddat vägen för att dela politik med SD angående vissa gruppers medborgarskap. Låter som ett 1 April-skämt, men klockan säger ett annat datum.
Avgiften på svenska barn födda utomlands Vill jag gärna ha en länk till.
Det här är något, som jag aldrig hört talas om tidigare.
Det börjar med 50 kronor, vilket knappt täcker kostnaden för utskicket.
Oroa er, det kostar säkert snart femhundra kronor, när ni fått vänja er lite vid utgiften.
Hm. Ska lille T bli statslös? Inget vi fått någon information om… och med tanke på att ett pass utställt vid svensk ambassad utomlands kostar nästan 1 500 kr borde den avgiften kanske ingå där – måste ju göras var tredje år för småbarn…
Va fan får jag för pengarna?