Livsmedelsjätten Orklas såpvarumärke Grumme har bytt förpackning på sin tvättsåpa, från den gamla plastpåsen till en CO2-neutral förpackning i papp, klädd med plast på insidan och plastkork. Du kan aldrig gisssa vad som hände sen?
Eller jo, det är klart du kan gissa vad som hände!
Just det.
Krympflation.
Eller shrinkflation som det heter på engelska.
Förpackningen krympte från 800 ml till 750 ml, eller 6.25%, vilket allt annat lika innebär en prishöjning på 6.67% eller nästan 7%.
Fast det kommer nog inte räknas av SCB, då produkten säkert anses vara bättre när förpackningen är CO2-neutral, så i själva verket har nog priset på tvättmedel fallit i pris i KPI-beräkningarna enligt kvalitetsjusteringsprincipen.
Plus förstås substitutionsmetoden, där man kan välja att helt enkelt inte tvätta kläderna, och vips har levnadsomkostnaderna sjunkit och inflationen bekämpats!
Artikeln kan innehålla ironi. Inklusive den töntiga rubriken.
14 kommentarer
Bra att detta lyfts fram!
Samma princip som när hålen i Toa-pappersrullarna för ett antal år sen fick större diameter.
Substituteras med skitstickan. Toapapper är en social konstruktion.
https://www.skogmark.se/wordpress/innan-toapapperet/
I min mammas barndoms utedass fanns gamla skitstickor kvar, hängande på väggen, så det var inte så länge sedan skitstickorna användes i Norra Österbotten. Var analklåda ett vanligt förekommande problem då, tror ni?
Som extra kuriosa så ordnade man inga begravningar under vinterhalvåret, utan de döda kropparna hängdes upp på en hylla i ladugården i väntan på att marken blev mjukare.
@sjunkbomben, vilken fantastisk historia.
Fast till deras försvar så verkar de gjort produkten drygare/mer koncentrerad. Jag har inte sifforna framför mig men när jag också konstaterade skillnaden i volym kollade jag rekommendationerna och jag har för mig att det var något i stil med: 60ml/tvätt tidigare mot 55ml/tvätt nu (mjukt vatten och stor maskin), isf skulle det ju ge 800/60=13,3 tvättar mot 750/55=13,6.
Det är inte bara storleken som….
Fast jag kollade faktiskt inte prisskillnaden mellan varianterna, och de kan ju även bara ha ändrat rekommendationen utan att ändra innehållet…. 🤔
Oldest trick in the book men det är bra att det lyfts upp!
#clickbait 😂
Bra spaning i ett kärnfullt inlägg👌🏽
Enda sättet för tillverkarna att få ut kritiska prishöjningar mot ica. Ta bort en artikel, ersätt med en ny mindre förpackning till samma (?) pris.
Jag har sett sådana nya förpackningar för flytande tvättmedel och jag befarar att de liknar många livsmedelsförpackningar typ nektar och jos. De ser lite väl läskande och vackra ut i mina ögon. Jag hoppas att de placeras utanför räckhåll för de minsta i familjen alt. låses in.
Hönökakorna fick också en liknande förändring, fast inte till förpackningen. Det blev fyra brödkakor istället för fem.
Det var dock innan alla höjningar som sker nu, så snart blir de väl tre.
De behöll dock priset, så ingen skulle bli förvirrad.
Nu har du varit ute och cyklat och tydligen fått så leriga kläder att du måste tvätta. Välkommen till tvättstugan – där kan man jämföra äpplen och päron och finna att de är olika. Visst förpackningarna är olika och väger olika. Att jämföra oparfymerat tvättmedel med 15-30 % nonjoniska tensider med det förmodat välluktande syrendoftande tvättmedlet med 5-15 % av nyssnämnda tensider är kanske värt en kommentar. Det verkar som om Grunnne har en del problem med sin kvalitet eftersom innehållet av denna tensid inte kan specificeras noggrannare. Man ser vidare att den nu väldoftande förpackningen inte nog med att den är mindre även torde innehålla mera vatten. Att den sedan skulle kunna doseras i mindre doser torde även betyda att Grmume bekänner sig till rent homeopatiska metoder. I så fall borde en halvering av den nya rekommenderade tvättdosen ge ett ytterligare förbättrat resultat. Måhända att även just syren-doften har en å tvätten särskilt renande verkan – åtminstone i näsborrarna. Detta är något att mysa om för oss överaktiva som inte behöver jobba mer. Nu tar jag en chokladbit från 100 grams kakan som numera väger 90 gram. (efter att jag tagit biten.) För övrigt Tack för sidan Lars! God kväll!
Minns SL:s gamla förköpsremsor. De började på 20 kuponger, minskade till 18, och till sist 15. Därefter prishöjning, återgång till 20 kuponger, och start på nytt varv.
Det var så fruktansvärt uppenbart, kan inte tänka mig att någon missade det. Någon marknadsföringstyp måste ju dock konstaterat att det var bättre än att vara ärlig och höja priset varje gång. Ganska sorgligt egentligen att den sortens tjuvknep faktiskt fungerar.
Findus annonserade “Nu ännu större förpackning!”. Det var förvisso sant men man hade samtidigt plockat ur en fiskpinne och monterat in en papp-profil som ersatte 3 möjlig fiskpinnar.
När en kommunikatör för Löfbergs Lila skulle försvara att de minskat 500gr förpackningar till 450gr med bibehållet pris, svarade han: -Det är bättre för kunden. Aromen hinner inte slå av sig…
Varför inte vara ärliga och säga att vi ska ta ut en högre avkastning till aktieägarna och därmed plundra varumärket från insidan..
För några år sedan drog man ner på antalet cigarretter i paketen från 20 till 19 utan att sänka priset, men fick på fingrarna av något EU-skäl och fick återgå till 20, då med en prishöjning.