Vid de elpriser gäller nu får man som ägare av en äldre Tesla (Model S och X) med gratis Supercharging betalt över 900:- SEK per timme vid gratisladdning. Det ter sig därmed rätt självklart varför inte Tesla implementerat V2G – Vehicle to grid, så länge det finns kvar gratisladdande bilar.
Gårdagens gratisladdning. Jag satt kvar till bilen nådde 88%, därefter behövde jag vidare |
Elpriset inklusive rörlig elnätavgift, energiskatt, elhandelsavgift och moms var igår kväll för mig cirka 1.25*(220+36+20+2)=348 öre per kWh som ska betalas med skattade pengar.
Jag passerade Tesla Supercharger i Varberg och insåg snabbt att det gav en riktigt fin timpenning att stanna och ladda fullt, istället för att bara ladda det som behövdes för att komma hem. Vid tillfället var bilen nere på 5% och 5 kWh, så jag skulle stannat ändå, men bara några minuter.
Allt nedan är avrundat, principen kvarstår för de flesta intelligenta människor även om siffrorna inte är exakta.
Att ladda helt fullt till 100 kWh tar cirka en timme, eftersom laddningshastigheten går ner när batterierna börjar bli välfyllda, utifrån Teslas rätt omfattande erfarenhet av vad som är bäst för batterierna. Bolaget ger trots allt livstids garanti på batterierna på Tesla Model S och Tesla Model X och byter dem om de blir dåliga och är därmed rysligt intresserade av hur batterierna uppför sig i verkligheten.
Skulle jag ladda 100 kWh hemma skulle det vid elpriserna igår kväll (och ungefär även i skrivande stund) kosta 350:- SEK, som ska betalas med skattade pengar.
För att tjäna 350:- SEK skattat måste man med marginalskatt på 50% alltså få en lön på 700:- SEK. Ovanpå detta ska arbetsgivaren betala 31.42% arbetsgivaravgifter för en total lönekostnad om 700*1.3142=920:- SEK.
Kort sagt innebär en timmes gratis Superchargerladdning en skattejusterad timpenning på 920:- SEK i timmen. Rätt bra betalt.
Nu vet jag förstås att bloggläsarna som alla är seniora nischade expertkonsulter tar 2000:- SEK i timmen, men du sitter ju och jobbar i bilen medan du laddar, så du drar därmed in 2920:- SEK per timme.
Nu finns av förklarliga skäl inte gratis Tesla Supercharging kvar längre. Vi får också se hur det blir med kWh-priserna hos de olika företagen som erbjuder elbilsladdning. Av och till är det numera billigare att ladda hos dem än att ladda hemma, då de ännu inte justerat sina priser till att återspegla den nya prisnivån på elpriserna.
Tesla tar t ex 3:60 SEK per kWh, vilket innebär att det är billigare att betala för Supercharger när elpriset går över 230 öre än att ladda hemma. När jag laddade i Stockholm i onsdags var priset 3:50 SEK hos Mer, men då var det inte en supersnabbladdare.
Räkna med att priserna på laddning utanför hemmet kommer justeras uppåt.
I övrigt erbjuder ju fortfarande många destinationer gratis elbilsladdning. Vi får se hur det håller när det börjar komma bilar som på allvar erbjuder V2G – vehicle-to-grid, dvs där man kan använda elbilen till att skicka ut el på nätet, eller åtminstone för ödrift eller backup för en bostad. Vid dagens elpriser skulle det bli mycket intressant att ladda bilen gratis hos t ex IKEA och sedan ladda ur den hemma. IKEA är dock långsamma 3.7 kW-laddare, men det finns gratisladdare med 16 kW, t ex Tesla Destination Charger på Kungsmässan i Kungsbacka.
Tesla tillåter inte V2G och om man använder bilen till detta så förverkas garantin på batterierna. Funktionerna ska finnas där, men antagligen är Tesla oroade över att batterierna ska användas så mycket mer om man kör V2G, vilket kan korta livslängden – trots allt står de flesta bilar stilla större delen av tiden.
Däremot kommer V2G i allt fler bilar framöver och en del bilar har nu 230V AC-uttag i sig, vilket gör att du kan använda dem som V2H – vehicle-to-home och dra en förlängningssladd till någon kontinuerlig förbrukare i hemmet och köra detta på elbilens batterier. Om du laddar dem gratis på en gratis destinationsladdare blir det pengar vid dagens elpriser.
Trots att det är lördag idag har vi extrema elpriser som når 277 oskattade, onätade och omomsade ören ikväll. Det är således helt okej betalt att passa på att utföra ärenden där man kan destinationsladda elbilen gratis. Eller stanna förbi en Supercharger om man har gratis SC och vägarna förbi.
Sökord: Allmänningens tragedi
I övrigt har vi strömavbrott hemma just nu. Andra på fjorton timmar – det förra var av okänd anledning enligt Ellevio. Tittar man på Ellevios historiska karta dag för dag har det varit rejält mycket strömavbrott på sistone. Är man lagd åt det hållet skulle man nästan kunna tro att vi upplever Miljöpartiets så önskade flexibla elanvändning där man kopplar bort förbrukare, men så är alltså inte fallet. Det är bara elnätsmonopolen som inte använder sina monopolpengar till att underhålla elnäten korrekt utan stoppar dem i sina egna fickor istället.
Elbilen är på 60% efter gårdagens laddning och laddades inte i natt på grund av elpriset, så det har mindre betydelse. Vi kan köra 300 km utan att ladda och den flexibla elanvändningen är bara lokal. Själv kör jag IT-systemen på backupbatterier och UPS.
31 kommentarer
Du har billig överföringsavgift, jag betalar runt 70 öre hos E.on. <8000 kWh.
Tunga dagar för ägare av småhus utan fjärrvärme utan bundet elavtal.
(Jaja jag vet att man kan elda)
Även tunga dagar för elbilsägare som måste betala enligt Cornus räkneexempel.
Lite gladare för den bensindrivna delen av befolkningen då oljepriset dippade 10 procent igår.
(Jaja jag vet att ni kommer att hävda att det inte kommer att märkas vid tanken)
Ja, eftersom råoljepriset är ca 25% av priset vid pumpen får det stort genomslag.
Konstigt att inte eb massa kampanjer i radio, DN, SVT mm har varit än om att bensinen som andel av lönen aldrig varit billigare?
Är ca 2.4 procent av konsumtionen som läggs på drivmedel vilket historiskt är en låg siffra.
Det beror nog på vem man frågar.
Och hur man räknar. Eftersom det var SVT så..
KPI har ökat 250% sedan 1980.
Bensinpriset 530%
Reallöneökningen har inte varit 530% sedan 1980 utom för tjänstehjonen med stora bostadslån.
Trixet är att en bil idag drar förhållandevis mindre mängd bränsle än 1980 i genomsnitt.
Men den har blivit dyrare också.
Så det är som vanligt, SVT vinklar. Dammsugarretorik. (dammsug på natten så räddar du miljön)
Jag har inget mot bensinpriset, det är bara en liten del av kostnaden för att ha en fungerande bil men det är inte alla som har bostadsbubblan att tacka för så mycket.
På 80-talet när jag pluggade ekonomi förklarade en lärare att det verkliga priset per mil var 30 spänn. Är väl nåt liknande nu förutom att folk tjänar mer SEKetas.
30kr/mil stämmer nog rätt bra idag för icke lyxbilar. Mina sju stycken bilar har legat mellan 20-40kr/mil, allt inkluderat. Den s k icke-inflationen.
Förra bilen klarade vi oss på runt 20/mil.
Med soppan, skatt o mög.
Men den köptes billigt, höll 14000 mil innan den gick på skroten. Fungerade fint ända till slutet.
One of a kind.
Räntorna var lite högre på 80-talet vilket förklarar lärarens 30 SEKetas per mil.
Då kan dom passa på att höja skatten igen. 😁
Ränteavdraget var också högre på 80-talet 🙂
Det var mycket alternativkostnad på den tiden så även om läraren betalade bilen kontant satte han upp den missade riskfria ränteintäkten efter skatt som milkostnad.
Förmånsvärdet var inte uppfunnet på 80-talet och det var helt ok att arbetsgivaren stod för bränslet även för all privat körning.
För att inte tala om vad det kostar att tanka en bil med förbränningsmotor
Skulle man kunna skaffa en symbolisk solcell på taket, men låta bilens batteri vara uppkopplad ut på elnätet och sälja elen?
Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit… det är en makalös manick (popkulturell referens)
Låter som ett fungerande upplägg. Om man ha fri SC iaf.
Säg att man jobbar nära en SC och kan ställa bilen att ladda medans man hanterar lite mejl ed. i bilen.
Sedan säljer man maximalt av elen hemma på kvällen o morgonen…
Ja, så skulle man kunna göra, men behöver koppla lite själv.
"Bolaget ger trots allt livstids garanti på batterierna på Tesla Model S och Tesla Model X och byter dem om de blir dåliga och är därmed rysligt intresserade av hur batterierna uppför sig i verkligheten."
Enligt Tesla så är batterigarantin på 8 år eller 240 000 KM för S och X. 240K KM gränsen är längre än de flesta andra bilföretagens batterigarantier dock.
Länk: https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty
Auto motor & sport hade en intressant artikel om varför Tesla hade bättre räckvidd än konkurrenterna. Model 3 hade en längre räckvidd än Exempelvis Volkswagen ID3, bla pga Teslas batterier tål värme bättre, än VW som sätter igång kylningsprocessen tidigare och därmed förlorar räckvidd.
Elbilarna med stora batterier har för första gången möjliggjort att "stjäla" el. Förr kunde man torka bilens interiör med kupévärmaren då jobbets motorvärmaruttag var säkrade 10A och en del kopplingsur gick att "stoppa". Men få med sig de ca 20 kWh hem gick inte.
När man konsultar för 2000kr/h har man ofta overhead, planering m.m som inte faktureras.
Dessutom kräver laddningen 0 kompetens och kan göras samtidigt som du äter lunch, så timpriset ska nog jämföras med betydligt högre "timpenning" än 920kr.
Ja, heltidsbeläggning för 2000 kr/h är lukrativa. Är det kortare uppdrag så är det en hel del ofakturerad tid för olika kundmöten för sälja in nästa uppdrag. Semester, komma sent och gå tidigt men ändå få betalt för en hel dag, pension, vann, sjuklön, trygghet så är den där timpengen utslagen på helåret i nivå eller lägre än seniora anställda.
193,45 öre i hela riket imorgon.😬
Pellets har t v inte blivit dyrare än förra året. Dessutom blir det gratis motion för en gammal man att hiva 250 – 300 st pelletssäckar per år.
Ja ni grabbar med elbilar – passa på att ladda medan ni kan. Om 20 år skall hälften av Sveriges elproduktion gå till vätgasproduktion om energimyndigheten får bestämma! Verkar lite snurrigt att gå el -> vätgas -> el -> elbil…
https://sverigesradio.se/artikel/forslag-pa-ny-vatgasstrategi-for-sverige
Du menar med 15-20% verkningsgrad 🙂
De 10TWh som personbilarna kommer förbruka motsvarar alltså 50TWh vindkraft.
Eller dubbelt mot idag.
Ja, de där 500Twh kommer behövas. Undrar om den globala uppvärmningen kommer vara energiförlusterna eller?
Tycker det börjar bli mycket "hälften av energiproduktionen" nu. Skulle inte den kolfria stålproduktionen också ta en ansenlig mängd energi i anspråk?
Frågar du en norrlänning så stänger de hellre exporten söderut än "apparaten" om det blir ont om elen. Sprit och jobb. Allt en norrlänning behöver.
Glöm inte gödningsmedel också.
Det kommer surra, snurra och blänka från sol- och vindkraftverk mer eller mindre överallt här i landendet om miljöpartiet får bestämma.
2% av landets yta har tyska regeringspartiet Die Grune bestämt. Sverige har en del kust.
Sedan bestämmer yltraliberalisterna i Tyskland/Bryssel att Sverige inte äger elen utan den måste ingå i marknaden så blir vi av med det problemet.
Fossilfri stål vill väl ha vätgas så de ingår rimligen i den halvan. I övrigt är väl den stora fördelen att det kan sparas över tid vilket ju är bra med en stor andel intermittenta producenter
Styckmordsdemokrat kickad.