Börsnoteringen av Volvo Cars verkar ha väckt ljumt intresse. Man offentliggör nu beslutet att börsnotera till lägsta kursen i det angivna intervallet, sänka nyemissionen från 25 miljarder kronor till 20 miljarder kronor, samt förlänga nyemissionen en dag. Ägaren Geely nyttjar inte heller sin möjlighet att utöka emissionen och teckna aktier för att försvara sitt majoritetsägande.
Volvos enda elbil, den överprissatta minisuven Volvo XC40 Recharge Electric |
Detta framgår av ett pressmeddelande dolt bakom flera led av disclaimers.
Styrelsen i Volvo fastställer nyemissionskursen till 53:- SEK per aktie, vilket var den lägsta nivån i angivet interv all om 53 – 65:- SEK.
För att inte misslyckas med nyemissionen sänker man också summan från 25 GSEK till 20 GSEK.
Bland de som tecknar ingår de statliga Första, Tredje och Fjärde AP-fonden, Alecta, Ömsesidigt, Folksam och AMF, som tillsammans täcker 7.7 GSEK av emissionen. Ytterligare investerare tillför 6.4 GSEK. 90 000 småsparare ska också ha tecknat sig för aktier.
Börsnotering sker nu den 29:e oktober istället för den 28:e oktober för att lyckas få emissionen fulltecknad så börsintroduktionen inte misslyckas. Allmänheten får nu ytterligare en dag på sig att teckna aktien.
Enligt Dagens Industri ska inte Geely nyttja sin rätt att teckna aktier separat för att försvara sitt ägande, och bloggens analys att Geely försöker lämna skeppet efter att ha dränerat det på allt godis ser alltså ut att stämma.
Att Volvo Car ligger så mycket efter i omställningen till elbilar bekräftas antagligen av det ljumma intresset för bolaget, där inte ens den svenska nationalromantiken verkar räcka för att få nyemissionen fulltecknad. Det verkar som svenska investerare drar samma slutsats kring bolaget som Geely.
Och om bolaget förut behövde 25 GSEK för att finansiera sin elektrifiering, hur går det nu om man bara får in 20 GSEK? Räknade man fel, eller kommer man behöva en nyemisison till längre fram?
36 kommentarer
Mitt förslag till alla spekulanter är att istället ta ut det ni tänkt teckna er för i kontanter och elda upp pengarna, då får ni åtminstone värme (men jag har nästan fel jämt).
Jag gissar att kombinationen av elbil och nationalromantik kommer få aktien att rusa första dagen. Det är en härlig cocktail för småspararna. De institutionella investerarna är inte lika lättflörtade.
Det verkar som "De institutionella investerarna" verkar lättflörtade. Synd att pensionspengar ska behöva läggas på detta korthus, men å andra sidan var ska dom läggas?
Får man fråga vad du har för källa på det eviga påståendet om att Volvo Cars skulle ligga långt efter i omställningen? Är det bara lite på magkänsla pga att du inte ser så många bilar med varumärket på kontra andra? Eller pga nischbilen xc40 inte säljer som smör? En reflektion över hur långa livscykler man har på fordon och dess olika plattformar man har kanske vore på sin plats istället för att jämföra med hur ofta nya telefoner släpps. Tekniken i nuvarande bilar man bygger lades för mer än 10 år sedan. Den nya plattformen SPA2 är försenade pga bland annat en pandemi och kommer inte detta året utan nästa år.
https://alltomelbil.se/analys-endast-volvo-och-volkswagen-ar-redo-att-stalla-om-till-eldrift-i-tid/
Du brukar skriva ganska intressanta vinklingar och analyser annars och jag har respekt för dig. Men ditt sätt att hur man nu kallar det på börsspråk "haussa omvänt" inför börsintroduktionen är ganska osmakligt, speciellt när man har ett sådant stort inflytande som du har.
Så vad du skriver är att de är försenade och inte ens har ngt förrän tidigast nästa år. Räcker väl som källa när konkurrenterna har 3-4-5 elbilar vardera redan.
Hehe, ibland är det lite "min pappa är starkare än din"-varning på dina svar. Men det är väl det som ska göra kommentarsfälten roliga att läsa.
Det dom direkta konkurrenterna gjort är främst att släppa prestanda versioner där man kan ta hög prislapp. Man ska inte glömma att "elbil" inte är en klass för sig. Därför jämför man inte med en Renault Zoe. Det är där livscykeln på de olika tillverkarnas plattformar spelar in.
När du investerar i en plattform så räknar du in hur mycket du kommer att få tillbaka under hela livstiden runt 10år. Eftersom företag drivs utifrån fakta och inte "känslor och åsikter" ser man självklart till att mjölka kossan så mycket som möjligt innan man börjar konkurrera med sig själv.
Volvo har valt att inte bygga prestandabilar för det rimmar inte med varumärkets värdegrund utan man lade ut detta på ett eget märke, tidigare fanns ju prestandaversionerna "polestar edition osv". Så räknar du med polestars modeller finns det lika många modeller.
Vidare till fakta. Volvo har extrema mänger data om kunder, kunders vanor, hur långt hybrider kör på batteri, A-B, tripploggar osv utifrån riktiga kunders bilar. Allt enligt GDPR självklart anonymt. Denna datan tankas av vid service eller via VOC för modernare bilar. Utifrån detta kan man också se hur den typiske volvoköparen kör. Om det inte finns laddinfrastruktur att tillgodose vad en typsik volvoköpare förväntar sig att kunna använda bilen till kan du ju gissa själv vad som händer. Det är ju ingen idé att trycka ut en produkt på bred front innan marknaden inte är redo för det. Att stå och trycka ut laddstationer själv kan man ju göra som Tesla, det hade ju varit något, det hade ju visat på hög ambition men hade i förlängningen inte varit bra för konsumenten om alla tillverkare skulle gå det spåret.
Lite is i magen måste man ha ibland. Att vara för snabb i omställningar är inte alltid det bästa. Vi får se.
Om jag tittar mig omkring i mitt bostadsområde (en gräddhylla i gbg) så är det rätt tydligt att Volvos konkurrenter är:
Tesla
Polestar
VW
MG
BMW
I _ungefär_ den ordningen.
Ser fler Teslor än V90's känns det som. MG-kombin kommer nog bli omåttligt populär här. Volvo har börjat gå mot att främst vara EPA-material. Dock tycker jag det är förvånande att inte fler har skaffat Mercedes EQV!
Mercedes är premium men t o m ocoolare än Volvo. Om man är 60+ möjligen.
Fina cabbar dock.
Ja, men i Långedrag liksom? Folk här är inte ascoola. Kostar ju mindre än en Model X men är en minibuss… Sämre än Model X på många sätt också, men… Minibuss likväl. Så jag hade trott att den del familjer med typ fyra ungar här ute skulle skaffa det, men verkar inte så.
Ett fel dock, företag styrs i låg grad av fakta och i hög grad av känslor och åsikter.
Du skriver det själv, "rimmar inte med värdegrund", ett faktastyrt företag borde rimligtvis kolla på bästa vinst, inte värdegrund.
Anyhow så är även 'faktastyrda' bara sant tills faktan inte stämmer med övertygelsen.
Kan förtydliga, fakta som i sin tur leder till mer klirr i kassan. Värdegrund är kopplat till den data man har kopplat till hur kunder upplever varumärket och information man samlat in av vilka attribut man förknippar när man ser logotypen osv. Kan man lätt blanda ihop det kanske.
Sedan tycker jag inte att man ska blanda ihop motiv med känslor och åsikter i för hög grad när man utgår ifrån vilket segment på marknaden man siktar på.
Vad märkligt att man är försenade, kan ju inte ha något alls att göra med att man permitterade hela utvecklingsavdelningen i panik över corona och lät samtidigt alla inhyrda konsulter gå. Konsulter som vid det här laget har hittat andra jobb och inte är så lätta att få tillbaka…
Gustaf, kika på Koreanerna som har bilar i samma segment som xc40 och är runt 200k billigare med högre teknik än Volvon. En experterna i elbilslandet Norge – mest bang for the bucks.
Värt att tillägga är att volvo släppte en elbil redan 2011. Kanske tidigare men det har jag inte minne av.
Värt att notera är dock att Volvo visst valt att slå sig in i premiumsegmentet och konkurrera med BMW och Audi. Att man av totalt obegriplig anledning stick i stäv med allt vad varumärkesbyggande säger har knoppat av elbilstillverkningen i Polestar gör dock inte Polestar till mindre av en Volvo än vad det är. Sen har vi även Lynk o.Co under samma paraply…
Stefanhsinger.
Volvo Cars äger 49.5% av Polestar.
@Gustav delar din bild av herr bloggare: i regel intressant och tankeväckande, men när det kommer till fordonsindustrin inte särskilt informerat (vilket blir tydligt när man själv arbetar där). Framför allt när det kommer till volvo cars och tesla, med starka känslor åt var sitt håll. Gäller både elektrifiering och autonomi.
Bloggaren har liksom alla andra varit helt fel ute gällande Teslas värdering, så det tycker jag inte vi kan lasta honom för (han är i gott sällskap).
Vad gäller Volvos IPO finns det även där många självutnämnda experter som lägger pannan i djupa veck och säger sälj på ren rutin. Om några dagar har vi facit.
Jag har tecknat.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Östergren, jag är helt övertygad om att Volvo Cars kommer stiga 3000% efter nyemissionen. Det är bara jag som inte fattar något.
Lustigkurre.
Som du själv noterat är noteringskurs samt cash in lägre än förväntat.
Cornucopia? Jag är nöjd med 10%.
Vänliga hälsningar
Nanotec
10 procent? Det var klent.
Bara ikväll är Tesla upp 13.5 procent.
Sedan notering är Tesla upp modesta 26790 procent.
Ja jag har en bror och min son som båda har några Teslor. Får fira det för en inledande order på 100000 bilar är stort.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja vi får gratulera alla som har TSLA idag, 12,66% upp och rusade genom $900 igår och $1000 idag. En fin Q3 rapport och 100 000 bilar sålda till Hertz på ett bräde. Väldigt övertygande.
Och så hoppas vi att Volvo cars får igenom nyemissionen, det är bra för landet.
Jag har kikat på Mercedes EQV.
Perfekt familjebil, men för klen.
Vill ha fyrhjulsdrift om jag ska till fjällen, och så vill jag kunna göra relativt smidiga omkörningar.
@Östergren, ja? Att de äger en minoritetspost i en konkurrent gör väl inte situationen för varumärket Volvo bättre?
Jag listade märkena för att någon fick för sig att dra fram halmgubben att man inte kan jämföra Volvo med Nissan Leaf när det kommer till hur långt i framkant Volvo ligger eller inte. Så då kan man ju istället jämföra med de märken jag listade, så blir det rättvist och man kan se att det inte går så bra för Volvo.
@B.fischer: Tror inte den är kul till fjällen pga räckvidden. Då är det nog Model X du borde titta på i dagsläget.
stefanhsinger
Min poäng är att ägarandelen i Polestar bör räknas in i värderingen av Volvo Cars inför börsnoteringen.
@Östergren, ah ja, absolut. Den står uppenbarligen för ungefär halva värdet isf. Men det var ju en märklig poäng jämtemot mig, jag har inte snackat ner eller upp Volvos värde eller så 😉
@stefanhsinger jo, det var ju tyvärr inte tillräckligt mycket av det goda i den.
Model X är dock i grundutförande ca 50% dyrare än en fullutrustad EQV. Men det är väl vad den extra skjutsen och räckvidden kostar..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den som hoppas att Volvo försvinner från marknaden ska även vara medveten om att bilpriserna då kommmer att gå uppåt i rask takt.
Se på länder som Finland, utan egen bilindustri, där har det inte varit roligt att köpa ny bil. Samma i Danmark med de höga skatterna på nybilsköp.
Men det är så klart inte en störande faktor för bloggens läsare.
Hoppas folk verkligen att Volvo ska försvinna? Jag hoppas bara de gör en vettigt prissatt EV70… 😉