Döden är det enda som är säkrare än att Tesla inte klarar av att hålla sina tidsestimat, sk Elon Time. De nya versionerna av premiummodellerna Tesla Model S och Model X, som börjat levereras i USA, försenas nu ytterligare ett halvår och beskedet är nu fjärde kvartalet 2022. Frågan blir om bilarna någonsin kommer levereras i Europa?
![]() |
Blir kvar minst ett år till |
Framskjutandet av leveransestimat för Model S och Model X går nämligen snabbare än tiden själv, och leveransdatum kommer alltså hela tiden längre och längre bort från aktuellt datum.
Initialt sades april 2021, sedan blev det september 2021, sedan blev det Q1 2022, sedan för en månad sedan “sommaren 2022” och nu är det nya beskedet – bekräftat både online och från flera individers samtal med Teslas säljare – Q4 2022. Tills dess är det ett år, och innan dess kommer man alltså hinna skjuta upp leveransdatum ytterligare två år framåt i tiden.
Frågan man som beställare av en ny Model S ska ställa sig är såldes kommer Tesla Model S och Model X någonstin levereras till Europa igen?
Det är förstås positivt att man därmed jag därmed vet hur länge jag behöver fondera pengar för den fyrtioprocentiga maximala första förhöjda leasingavgiften. Inte ens på innevarande redovisningsår (mitt bolag kör oktober-september) och därmed hela två år från första tanken, som var redovisningsåren 2020-2021. Nu blir det redovisningsår 2022-2023. Nåja. Tills Tesla skjuter upp leveranserna ytterligare.
Nu är inte Model S och X någon stor affär för Tesla längre. Enda anledningen till att köpa en X är antagligen för att få sexsätes minibussversionen med plats för sex vuxna, då Model Y annars lär duga gott. De ursprungliga Model S och sedan X var till för att bryta mark och etablera kompetens och infrastruktur, och har nu fyllt sin funktion. Det är väl tack och hej som gäller för de ursprungliga premiumköparna och nu är det massmarknaden för den kreditvärdiga medelklassen med Model 3 och Model Y i produktlinjen S3XY som gäller.
Frågan blir därmed också om man vill ha en stor premiumsedan för långfärdskörning, vad annat än Model S med marknadsledande räckvidd och SuperChargernätverket finns det? Särskilt Supercharger har ingen motsvarighet.
Den beryktade Polestar 5 sägs dyka upp 2024 och påstås vara en större sedanmodell liknande Tesla Model S. Kanske har inte nya Model S ännu levererats till Europa 2024, så vem vet – bloggarjävelns nästa bil kanske blir en Polestar 5?
Å andra sidan så är det inget fel på min Model S 100D och det är fortfarande den bästa bil jag någonsin ägt (synd vore annat sett till priset).
Kanske dags för en recond för att fräscha upp den lite invändigt, inne på fjärde året som den är. Brukar vara rätt prisvärt att göra ibland. Kanske installera solfilm och pimpa med någon helt onödig styling från tredjepart utvändigt eller invändigt för att få känslan av att man bytt bil också?
I backspegeln skulle jag betalat för uppgraderering till nya datorn när EMMC-buggen fixades, men jag trodde då att jag skulle få betala för en ny bil i april i år. Uppgraderingen till CCS-supersnabbladdning var dock vettig, uppenbarligen. Och USB-C för att ladda datorn har jag numera i cigarettuttaget. Nu kan jag iofs betala separat för att få den nya datorn.
Sedan kanske det blir de nya batterierna i Model S och X när de kommer år 2025, så det kanske är värt väntan till 2026? Facit har vi 2028. Vid det laget kanske rent av självkörningen faktiskt kör själv, vilket alltid ligger ett kvartal framåt i tiden, Elon time.
I övrigt är det alltså ett lysande tillfälle för konkurrenter att ta marknadsandelar, men konkurrenterna verkar snöat in i SUV-träsket där de konkurrerar med varandra och har gett upp tanken på att ens försöka konkurrera med Model S, som förblir ledande trots sin ålder. Enda någorlunda likvärdiga alternativet skulle väl vara Porsche Taycan? Å andra sidan så tillhör korta leveranstider historien i och med elbilarnas ankomst.
Förseningarna har redan kostat först 60 000 eller 80 000:- SEK eller vad det nu blir i form av utebliven supermiljöbilpremie i form av bonus/malus, som tas bort för bilar över 700 000:- SEK, och även höjt förmånsvärde vilket skedde vid halvårsskiftet i år. Tesla kan förstås inte ta ansvar för lagstiftarnas nycker, men trenden lär väl fortsätta.
30 kommentarer
Även Hollywood kör numera på Elon Time i så fall – det är väl snarare regel än undantag (ända sedan före covid) att storfilmer får sitt premiärdatum framflyttat minst tre gånger efter att det har meddelats den första gången.
Men visst – eftersom både gammelmedia och clickbaitmedia skriver om det vid alla dessa framflyttningar så får ju produktionsbolaget reklam överallt som de inte behöver betala för varje gång vi på detta sätt blir påminda om att filmen ändå är på gång.
Väntar man på något gott så är det ju bara härligt som de sa i Hassan.
Är det någon nytta med att göra en stor extra första leasingbetalning? Det enda det påverkar är ju räntan över resten av leasingtiden.
När du sedan avslutar leasingen och säljer bilen så för man tillbaka ev vinst och du får betala in extra moms ifall du dragit av för mycket. Att tro att man kan köpa ut bilen privat till bara restvärdet är naivt, det är marknadspris som gäller så skall man göra det så gäller det att få några riktigt dåliga bud från handlare som inte vill ha bilen.
Det handlar om att reducera ränterisken. Om räntan höjs påverkas månadskostnaden minimalt.
Nä, utköp ska ske till marknadspris.
Alltså bilhandlarens inbytespris, inte priset i bilhallen.
Hur kommer det sig att elbilar är så dyra? Förstår att batterteknik är komplicerat. Men om vi för hundra år sedan haft batteri så skulle väl ingen komma på idén att samanfoga tusentals komponenter som ska gå upp och ner ut och in för att få en förbränningsmotor att fungera.
Förutom batteriet borde det ju vara skitbilligt att tillverka en elbil jämfört med alla pistonger, kolvar, kugghjul som skall sättas samman men hög precison.
Nästa fråga är ju varför hybrider finns överhuvudtaget, två drivlinor borde ju vara dubbelt så dyrt?
De är dyra för att man tar betalt för "upplevelsen".
Teknikens komplexitet är endast en komponent av flera vad gäller prissättningen mot slutkund.
Elbilar är väl inte så dyra? Model S och X är dyra bilar, dyra bilar är dyra. Billiga elbilar är ju inte dyra…
Elbilar fanns för hundra år sedan och ansågs tom lyxiga då bränslebilarna väsnades, släppte ut avgaser och behövde växellåda.
Dessutom behövde man ju veva igång en bränslebil, vilket lustiggjordes i reklam för elbilar.
Elbilar frontades också som lättare att handha för kvinnor, då med hänsyn tagen till start av motor och växellåda.
Men uppfinningen av kopplingen och att olja var löjligt billigt gjorde elbilarna försvann under lång tid.
Sedan har ju bränslemotorn förfinats något oerhört, och det vore tråkigt om Sverige som ett av få länder i världen släppte kunskapen om hur man bygger en bra bränslemotor.
Paretos Princip – 20% av bilkunderna på den totala marknaden står för 80% av biltillverkarnas vinster på dito.
Nu är det kört för Tesla.
Om man inte kan leverera enligt plan kommer kineserna att ta snabba marknadsandelar. Och även europeiska tillverkare kommer att gynnas.
"Enligt plan" får nog ses som ett rätt diffust begrepp i sammanhanget. De satsar på 3 och Y.
Såg detta igår och tyckte det var lite roligt: https://cleantechnica.com/2021/10/17/tesla-us-sales-up-104-while-us-auto-industry-down-22/
Ehh, nog 17 har Tesla Motors en plan för sina leveranser.
De tillverkar knappast så många bilar som det råkar bli en given dag, de tillverkar så många bilar som fabriken är dimensionerad för.
Och inträffar störningar så blir det helt enkelt färre bilar som rullar ut.
Häromdagen sa de även att de byter kretstyp för att kunna fortsätta leverera trots bristen på halvledarkomponenter.
Tesla och VW verkar få en kort respit med tanke på att Kinesernas kolkraftverk just nu saknar kolet de behöver, och kommer göra så i månader framöver…
https://www.theglobeandmail.com/world/article-energy-crisis-rolling-blackouts-in-china-could-disrupt-global-supply/
Både S och X borde väl ha ersatts av nya modeller för länge sen?
Jag tycker du ska behålla din modell S tills den är färdig för skroten. Kan bli många intressanta blogg-inlägg på vägen.
"Både S och X borde väl ha ersatts av nya modeller för länge sen?"
Varför? De uppdaterar dem ju.
Det är ju lika begåvat som att hävda att BMW:s 5-serie är gammal då första generationen kom 1972. Samma med VW Golf och en hel massa andra modeller urgamla!
S och X har inte kommit i några nya modeller utan bara med smärre förändringar på den befintliga. Hade BMW kört med samma modell sen -72 så hade jämförelsen varit relevant.
Jag, som inte jämförde med BMW 5-serien, undrar fortfarande varför du tycker S och X borde ha ersatts av andra modeller?
För att de är lastgamla? De bygger på föråldrad teknik och vill de sälja något så krävs nya modeller. Men jag förstår att de fokuserar på annat just nu och kör väl vidare med S och X för att kunna ha ett mer komplett modellutbud även om de knappt säljer några.
Det är ju kraftigt uppdaterade versioner de skeppar i USA nu, eller vad i dem är det du tycker är föräldrat?
Vi får väl se vad de andra tillverkarna kan göra, om de vill. En sak som många tycker är krångligt är just laddning, speciellt när man är ute och reser mycket. Kan man integrera t.ex. ionity och något laddnätverk till i sin mjukvara och få samma trevliga navigationsupplevelse som i en Tesla, då har man kommit långt. Jag förstår dock inte varför t.ex. VW som är en del av ionitynätverket inte redan har integrerat dessa laddstationer i mjukvaran, då det uppenbart finns API-er för detta som gör att bilen kan veta laddstationernas status/hastighet etc. Brist på vilja? Förstår de inte att det är en viktig funktion? Till och med Volkswagens VD tycker ju att Ionity är dåligt, man kan ju då undra varför inget händer gällande utbyggnad och service/reparation… många ionitystationer lyser rött när jag kör förbi dem.
Tesla har på något sätt lyckats foga samman alla pusselbitar som behövs för en väldigt trevlig helhetsupplevelse. De andra famlar fortfarande i mörker som om det vore 2010…
Det behövs fler elbilsalternativ för barnfamiljer.
Fick sälja min model S när vårt tredje barn kom till världen. Fick inte plats med alla 3 barnstolarna. Hade siktat in mig på en ny X, men den ser ut att dröja. Det enda alternativet stort nog för den lite större småbarnsfamiljen är just nu Mercedes EQV eller en begagnad X. Med tanke på att nya X dröjer så är begagnatpriserna onödigt höga just nu och de lär dyka kraftigt när väl den nya versionen kommer. Alltså ett tveksamt köp just nu.
Mercedes EQV borde haft batteristorlek som X. Nu har den inte det och utgår därmed som ett ersättningsalternativ.
Model Y sägs ju komma i en 7 sits variant, men den ser också ut att ta tid på sig.
Har tillfälligt löst det med en 7 sitsig diesel (tyvärr).
Ford S-max? 🙂 Ja surt att det inte finns något alternativ där. Nissan har ett rullande elskåp dock…
Lancia Voyager blev det som tillfällig lösning. Dricker som en kamel (med en elbilsägares mått mätt), men är en fantastiskt bekväm och familjevänlig bil. Enda felet med den är att den inte är eldriven.
BMW iX eller ES8 borde ju funka istället för X
iX finns väl inte med säten så det räcker?
Och Nio ES8 finns inte här. Så, eh, inte så bra alternativ till X.
iX är nog bara 5 sitsig. det faller på platsen för bakåtvända barnstolar.
es8 i 7 sätes version kanske funkar men den går väll inte att köpa i Sverige än? verkar inte så iaf med en enkel googling.
Nej. Sant den finns i Norge just nu. Men den lär väl levereras i Sverige innan X. Kan va värt att ha på shortlisten iaf. Tesla Björn har testkört en del. Tre stolar borde gå in i iX (alla är väl inte bakåtvända? Men blir ju trångt i en femsits oavsett med tre kids.
Tesla ska ju öppna upp sitt superchargernätverk, så ditt argument om att det inte finns andra premiumsedan med lika bra nätverk kommer ju bara hålla i några månader till.
Det rör på sig, hela tiden! Glöm inte bort att hålla ett öga på resten av marknaden 🙂
https://www.teslarati.com/tesla-open-supercharger-network-europe/