Det har förekommit mediauppgifter att det i september skulle registrerats fler rena elbilar än bensinbilar. Det är objektivt fel hur man än vrider på det och elbilarna stod för endast 23%. Faktisk statistik och graf nedan.
Den stora anledningen till skuttet i elbilsregistreringarna var en skeppslast Tesla Model Y |
Det har alltså inte skett något genombrott för rena elbilar i Sverige. Andelen rena elbilar var 22% och berodde på att Tesla fått en skeppslast med Tesla Model Y till Sverige. Över huvud taget kan man i grafen nedan se spikarna i elbilar, som är kopplade till Teslas sporadiska leveranser. När bilfabriken i Berlin nu ska vara igång kanske Tesla mer kommer leverera löpande istället för i klump och denna ryckighet försvinner.
Fördelning nyregistrerade personabilar efter bränsle. Data: SCB |
Vad man kan se ovan är att det framför allt är de dyra snåla dieselbilarna som konkurrerats ut av de dyra snåla elhybriderna och laddhybriderna, samt elbilar. Som vanligt är en stor del av dessa snålaste bilar dyrare tjänstebilar, medan de billigare bensinbilarna ligger kvar på ungefär samma andel nyregistreringar som för tio år sedan.
Laddhybriderna och elhybriderna kör främst på bensin och handlar mest om att genom artificiella körcykler snygga till förbrukningssiffrorna av skatteskäl. I själva verket är bensin idag mer dominerande bland nybilarna än tidigare, på bekostnad av dieselbilarna.
I september var den faktiska nybilsregistreringen som följer, avrundat till hela procenttal: 30% bensin, 15% diesel, 1% etanol/etanol flexifuel, 1% gas/gas flexifuel, 9% elhybrid (mest bensin), 22% laddhybrid (mest bensin) och 23% rena elbilar.
I augusti, när Tesla inte hade en skeppslast bilar till Sverige stod de rena elbilarna för endast 14% medan de rena bensinbilarna istället hade 36%.
Att de rena bensinbilarna står sig så bra trots ny teknik beror på att rena bensinbilar är billiga och antagligen de enda som vanligt folk har råd med.
Elbilar är trenden, men det finns ingen anledning att överdriva och hävda att det registreras fler elbilar än bensinbilar.
I övrigt hade Dagens Industri en artikel härom dagen som drog samma slutsats som bloggen gjort tidigare, dvs att Volvos elbilssatsning har floppat. Nationalklenoden har en minimal del av elbilsmarknaden och satsningen har än så länge varit misslyckad att inte ens nationalromantiska svenskar köper Volvos elbil. Polestar är populärare, men med den separata börsnoteringen så ska företaget nog inte längre klassas som Volvo, utan som den kinesiska biltillverkare det är.
Om vi nu får cementkrisen så blir nog Volvos tänkta batterifabrik försenad och Volvo Car kommer komma ännu längre efter konkurrenterna. Teknikskiftet till elbilar kan bli dödsstöten för Volvo Car.
Volvos elbil XC40 Recharge |
30 kommentarer
Nja, siffrorna följer leveransbristen på populära elbilar. Själv får jag vänta runt ett år (beställt i April). Tesla Y är i Sverige överprisad och faller dessutom utanför de kommande bonusreglerna.
Jag jag vet inte gällande de pris. Enyaq och ioniq ligger väl 100-130k lägre om det är liknande batteri och fyrhjulsdrift. Y är något dyr i Sverige men har samtidigt tillgång till SC och klarar sig något bättre i räckviddstester. Tesla har möjlighet att ta extra betalt här… än så länge bevisat bra andrahandsvärde samt att de ger en väldigt förmånlig finansiering. De gör det smart och lyckas ta betalt för det..
tesla är dyr i Sverige pga tre års vagnskadegaranti.
Nja, vagnskadegaranti svarar för Max 10-20% av skillnaden. Dessutom har t ex Tyskland högre bonus. Blir likt 3:an en importfest
Ja, det blir rätt mycket med 10-20% högre vagnskadegaranti, plus högre moms. Och så ska ju arbetskraften i Sverige ha sitt också, samt alla lagar och regler. Det är väl inte större skillnad på priset på elbilar Tyskland-Sverige än på fossilbilar, samma prisskillnader.
Ingen aning exakt, ioniq 5 är dyrare i Tyskland trots att de inte kör med vagnskadegaranti och lägre moms. Så jag misstänker att där är individuella prisskillnader vid prissättning. Tesla 3 och Y drog korta stickan Sverige vs Tyskland eller t ex Frankrike
Som jag sagt tidigare, jag tror det kommer bli jobbigt med laddning för icke tesla-ägare inom en snar framtid.
Dessutom krånglade (inte första gången) Ionity ca 15 min med samtal till supporten sist jag laddade. Det är bristfällig kvalitet på de laddarna. Dock bättre än alternativen.
megga, 95% av laddningen görs hemma. Och vi är många som hellre åker till kontinenten än räknar isbjörnar norr om Hallandsåsen. I Tyskland verkar det fungera fint, kanske ett glesbyggdsproblem? Inga omoderna E-tron här 😉
Ja, 95% av laddningen görs hemma. Men det är ju en klen tröst när man står där med urladdat batteri längs motorvägen, eller hur?
Nej, har man inga behov av att åka bil i Sverige, så behöver man naturligtvis inte ta hänsyn till hur laddinfrastrukturen ser ut i Sverige. Att tro att det är en majoritet av befolkningen är dock idioti.
Nu ska ju Tesla öppna sitt laddnätverk för andra bilar, så det kanske löser sig ändå. Sen väntar vi på den stora utbyggnaden ifrån CircleK, verkar gå lite snabbare i Norge.
Hur skulle diagrammet se ut om man istf andel nyreggade av var sort visade antal?
Intressant är ju också hur många som köps av juridiska personer. Det framstår för mig som ett sätt att skjuta ett eventuellt köp av elbil för privat bruk framåt några år.
Nästan alla dyrare bilar köps väl av företag och används som tjänstebilar och då betyder skatteupplägget, med förmånsvärdet och annat, det är några år sedan jag hade förmånsbil, men på den tiden var det ett bra val att låta företaget leasa bilen. Nu för tiden är det ofta privatleasing som gäller för de mindre bilarna, en trend i samhället är ju att inte köpa kontant man hyr istället.
Tycker många laddhybrider borde köra mycket på el, de borde väl främst köpas av villaägare eller andra med tillgång till el vid bostadens och klarar då oftast pendlingen till jobbet på el men kör på bensin till sommarstugan eller vad man nu gör på fritiden som kräver bil och längre tider/sträckor.
Dan det gäller sonens laddhybrid. Han har villa. Dottern har inte lyckats övertala sin bostadsklubb om att få el till elbil så hon köpte en elhybrid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Narrativet är ju att elbilar är det som kommer att frälsa oss från miljökollapsen så då får man väl som journalist vara lite faktaresistent och rapportera det man tror är verkligen. ”I reject your reality and substitute my own.”
I ditt narrativ? Elbilar är såklart ett steg på vägen, ifall den ersätter en oljebrännare eller en bensinbil.
Så länge den gamla fossilkärran inte skrotas utan säljs som begagnad så ersätter en elbil ingenting utan bidrar bara negativt till att konsumera resurser. Visst kanske den begagnade fossilkärran ersätter en ännu äldre fossilkärra, men antagligen kommer den ännu äldre bara bli stående på en gårdsplan.
Istället för att fortsätta vansinnet med att förstöra miljön genom brytning av ändliga resurser till batterier kan man istället spara enorma mängder energi (och göra Sverige självförsörjande) på biodiesel (HVO) som kan köras i befintliga dieselbilar. Ingen ny infrastruktur eller förtida skrotning av bilar behövs samtidigt som det är totalt förnybart.
Men nej.
Vi skall byta hela världens fordonspark och dessutom göra det med smutsiga batterier som inte går att laddas på grund av nedlagd kärnkraft. Bra jobbat.
Finns ju elektrobränslen också, utmärkt sätt att lagra överskottsel på. Men oavsett kommer avvänjningen från det fossila kräva enorma mängder energi (el).
Ja det är synd att många aktörer brände sig på E85 tåget så nu får HVO dåligt rykte. Producera så mycket HVO det är möjligt och kör befintlig dieselpark på det. Att skrota ut fungerande dieselbilar för att köpa elbil kommer ta väldigt många mil innan det blir en miljövinst.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Meh. Man ser bara 3-4 ord ur meningen på Bloggers gränssnitt, så det blir ofta felstavningar i rubriken.
Även om det överdrivs ang elbilarna så är jag optimistisk, tror vi kommer se billiga elbilar komma tidigare än vad folk tror, bilar som kanske bara kommer 20 mil och kosta 150k-200k kommer nog bli vanligast när räckviddsångesten försvinner.
När en ny produkt som är banbrytande och går över 6% i försäljning. Då finns det inget som stoppar den. Det kommer med största sannolikhet bara att öka sina marknadsandelar. Det är först när den når ca 85% (har jag för mig det var) det börjar gå långsammare igen.
En bekant till mig ville beställa en Ioniq5 och fick att han kunde få den lagom till julen. Men inte 2021. Utan 2022…
Trist för hen. Jag beställde i April 1st edition. Betydligt mer premium än Tesla Y som kostar 150k mer. Får den nog i Mars nästa år. Men det okej. Efter bonus skiljer det ju 150k+70k. Tesla är omsprungna då de kör de med legacy 400V bara. Så de får leva med den värmeutvecklingen varav ladd kurvan blir kass.
Du skriver: "Laddhybriderna och elhybriderna kör främst på bensin och handlar mest om att genom artificiella körcykler snygga till förbrukningssiffrorna av skatteskäl." Det handlar inte om artificiella körcykler för att snygga till förbrukningsiffrorna. Jag har en Ioniq elhybrid och min förbrukning ligger på 0,48 efter efter resa till och från Frankrike på tyska och franska motorvägar i 120-130 km/h. Batteriet får jobba hela tiden och elmotorn avlastar bilmotorn. Har tidigare haft en Prius med lika låg förbrukning. Som jämförelse har jag på motsvarande körning med traditionell bensinare haft en förbrukning kring 0,78 l/mil. Så en hybrid kan ge en verklig besparing på ca 0,3 l/mil i praktiken. Men det är klart är hybriden illa konstruerad, så uppnås inte denna låga förbrukning.
För att inte tala om usla förare, som inte kommer så utlovat långt med sina elbilar. Hybriderna ger ett både och istället för ett antingen eller!
Jag har en Seat Leon 130hk kombi bensin där jag ligger på 0,46 milen blandad körning. Vad är det då för vitts att byta till en hybrid om den drar mer än en vanlig bensinare.
Fast ser man i grafen så har ju iaf elbilar/laddhybrider växt exponentiellt senaste åren så inte lågnt kvar innan de utgör majoriteten…