Olika näringslivstoppar – en del anonyma på högsta nivå – säger till Dagens Industri att de oroar sig för att Volvo Cars nyemission misslyckas, och att det därmed inte blir någon börsintroduktion av bolaget nästa vecka. Alternativet som framhålls är att bolaget därmed flyttas till Kina, men varför skulle kineserna göra det?
Kinesiska konsulatet i Göteborg huserar i fd gamla anrika bokhandeln Eckersteins lokaler. Här på en relativt vacker dag i Göteborg. |
Att Volvo Cars sätts på börsen och att Geely tar in tänkt svenska ägare handlar i själva verket om att Kina inte längre är intresserade av att finansiera Volvos planer på att konvertera till 100% elbilar, utan anser att man fått det man vill ha av Volvo Cars, samt att kapital kommer få bättre avkastning på annat håll.
Man har flyttat det viktigaste teknikägandet till egna eller samägda bolag, från vilka Volvo Cars får köpa licenser för att nyttja tekniken, samtidigt som man kan använda samma teknik för kinesiska biltillverkare. Man har till och med en Volvofabrik i Kina. Går nu nyemissionen i putten så kan man förstås avveckla de svenska bolagen, flytta varumärket till Kina och i använda det vidare för 100% kinesiska bilar. Eventuellt kan man i några år ha kvar utvecklingsbolag i kontor på Lindholmen, tills kunskapsflytten till Kina är färdig.
Tanken är dock att låta svenskarna ta över ägandet istället, då man inte ser någon större uppsida i en fortsatt och utökad investering. Volvo ligger redan hopplöst efter i elbilsracet och man har väl sett hur det ser ut med miljötillstånd, tillgång till cement för nya fabriker och tillgången till el framöver i Sverige.
Svenska näringslivstoppar menar att Volvo Cars (korrekt) är ett av Sveriges största bolag, och är (korrekt) viktigt för svensk ekonomi. Men då får väl svenska staten gå in och rädda nyemissionen och börsnoteringen, vilket säkert kommer ske via AP-fonderna. Övriga investerare bryr sig inte om Sverige, utan avkastningen och riskprofilen på det egna kapitalet. Inte vad som skulle gynna svensk ekonomi.
Så de kan oroa sig, men om de själva inte vill investera varför tala ut i Dagens Indutri? Anser de inte att Volvo Cars är en god investering, eller vad är problemet? Och om de anser att det inte är en god investering, varför ska andra investera i bolaget?
28 kommentarer
Volvo peakade med V70. Låt det dö nu. De har ingen nisch längre.
Vilken version? Original V70 var bara en stylad 855. Hade Volvo någonsin någon nisch?
Ford-V70na. Både P2 och P3.
Nischen var rymlig prisrimlig bil till svennebananer.
Den plattformen har helt klar åldrats bra mycket bättre än många dyrare konkurrenter.
Aja, dom ligger väl fortfarande på plus – vänta tills dom invaderar oss och tvingar oss att legalisera kinesisk fentanyl för att bättra på sin egen handelsbalans.
(För de med högernedsättning, har märkt att ni är en del här nu: Det är alltså en syftning till de s k opiumkrigen där bl a Storbritannien och Frankrike tvingade Kina med militärmakt att öppna för opiumimport.)
Högernedsättning. Tihi.
Va, tala högre pojk!
Tja, om det är något som missbrukas i Kina så är det väl snarare antibiotika. Men vem vet vad som händer om Sverige utför en gryningsräd pss som de gjorde med Kockums.
Har väntat i säkert fem år på att någon vänsterbliven skall komma på en kontring till just ordet vänsterbliven – rödgröna kvarnar maler långsamt.
Jag trodde det var USA som var dagens opiattorskar – helt av egen förskyllan dessutom…
Nu är du där och är lika obegriplig som resten av den rödgröna vänstern.
Har du aldrig något vettigt att tillföra i själva saken?
Jag tvivlar inte alls på att jag framstår som helt obegriplig för dig. Felet du gör är att du lastar mig för detta problem.
@Peter Andersson:
Ordet "patridiot" har funnits sen åtminstone 90-talet. Att ingen "kontrar" mot dina supertrolliga, originella förolämpningar beror så klart att du fullkomligt krossat dem. Eller att ingen bryr sig.
Tssk, BD. Jag håller det inte mot dig.
Du kan inte hjälpa att du är född sådan.
När jag på 00-talet fick gå på fin mgmt utbildning så var vi i Kina och fick till oss av kinesiskt universitetsfolk att Sverige var i grund OK för vi var inte med i opiumkriget trots att vi funnits länge på plats i Kina sedan Ostindiefararens tid.
Att Ostindiefararen (kopian) byggdes i Gbg och seglade till Kina var typ väldigt bra ur ett relationsperspektiv för att Sverige just inte var med i opiumkriget. Hade vi varit med där och gjort samma båtresa hade det varit en skymf.
Man kan misstänka att t.ex Northvolts Peter Carlsson hoppas på Volvo Cars som kund. Och om den tänkta kunden vill nyemittera är det väl hans jobb att hålla med om att det är jättebra och viktigt.
Hur mycket energi frigörs i det svenska elnätet om en Volvo-fabrik läggs ned?
Frågar åt en MP-kompis.
Princip ingen. De är relativt små användare.
Omsättning genom elpriset typ.
ett argument mot noteringen var att kineserna skulle behålla alla röststarka A-aktier och därmed 97% av rösterna (källa DI's intervju med Sven Hagströmer)
Volvo dog för mig när kommunistdiktaturen tog över företaget. Fattar inte hur folk med gott samvete kan fortsätta att arbeta för dem. Jag hade sagt upp mig direkt.
Volvos ägare har också löjlat sig med uttalande om att om inte Svenskarna vill ha Volvo noterat i Stockholm så går det att ordna, som att de gör sverige en tjänst.
Man har också precis gått med på att konvertera sina A aktier till B aktier, vilket inte har någon betydelse men låter bra.
Det är tydligt att kinesen vill dumpa skiten på nostalgiska svenne-gubbar. Om det visar sig svårt så är risken att pensionsfonderna tar en ännu större bajskaka, det är trots allt någon annans pengar.
Hallå?
Försvinner kunskapen om nu Kina drar?
Visst, de får kanske acceptera att om man börjar om på nytt får man acceptera lägre löner för att ta sig in på marknaden men kunskaperna om hur man bygger bilar är inte borta.
Och så jävla revolutionerande är inte Tesla, bara för att de smörjt bloggaren med en leasingbil.
En rejäl feting i fordonsklustret kanske skulle kunna skapa något nytt.
När du säger feting, menar du smocka eller en cigarrett mdd jazztobak?
Jag är gammaldags så jag förstår vad du menar med jazztobak och säger smocka.
I elbilslandet Norge är Tesla omsprungna sen länge som bästa elbil. Speciellt X eller ännu värre den till åren komna model S.
https://motor.no/bil/dette-er-de-24-beste-elbilene-i-norge-akkurat-na/207859
"flyttat det viktigaste teknikägandet till egna eller samägda bolag"
Någon som har mer detaljer? Antar att Zenseact, Aurobay, och Ecarx avses. Finns det mer?
Bolag innehåller stora mängder humankapital. Diverse folk med stora kunskaper om vad-det-nu-är-man-pysslar-med. Volvo ligger inte i topp gällande elbilar, men inte heller sist.
Varumärket är starkt och humankapitalet har sannolikt inte spätts ut för mycket under kina-tiden. Dessutom verkar bolaget gå rätt ok, upp 18 % 2021 hittils jämfört med förra året.
Ur Kinas synvinkel vill de förstås casha in och börja använda alla stulna ideér via ett lokalt bolag. Men jag tror ändå att det finns möjlighet för ett icke-kinesiskt bolag att lyckas, även om en omsättning på 180 Mdr förstås är ganska låg för en biltillverkare.
jag tror att volvo visat att de kan om de bara får. tex när man slapp ford. då togs stora steg. Men om kina bli kvar, lyckas man släppa ut tigern igen?
kommer korsägandet vara kvar på sikt med Lync&Co etc? vem äger kommande platformar? (har inte läst prospektet ännu)