Igår avslöjade Bloomberg att amerikanska Hertz beställer 100 000 Tesla Model 3 för att elektrifiera bolagets hyrbilsflotta i främst USA, samt delar av Europa. Det är ett tydligt besked om vilket bolag som är världsledande på elbilar, och det var alltså inte Volvo Cars.
Tesla Model 3 |
Eftersom de som investerar i Tesla verkar ha noll koll på rimlighet – men de har råd på grund av uppgångarna i bolaget. Aktien steg +12.66% på nyheten från Bloomberg, som alltså inte var officiell utan enligt källor. Affärens värde är cirka 4 miljarder USD, vilket gjorde att Tesla-aktien ökade 119 miljarder USD i värde enligt sedvanlig Teslaaktielogik.
Därmed värderas bolaget nu till p/e 235x på konsensusestimatet för 2021 och 120x för konsensusestimatet för 2023, eller om 100% av resultatet skulle delas ut till aktieägarna skulle det ta 120 år att få tillbaka dagens investering i en aktie.
Beskedet är dock ett tydligt facit på vilket bolag som är världens ledande elbilstillverkare. Leveranserna av de 100 000 bilarna till Hertz ska ske under 14 månaders tid med start redan i november.
Sverige får antagligen inte se röken av några Tesla Model 3, då Hertz-franchisen i Sverige (First Rent A Car AB) ägs av Volvo Cars, vilket förklarar varför man oftast eller enbart har Volvobilar för uthyrning på svenska Hertz. Affärsupplägget är att man hyr ut bilen tills dess marknadsvärde via milen nått ett begagnatvärde i linje med det pris man säljer bilen till återförsäljare för, och då säljs bilen som begagnad. I praktiken kostar alltså hyrbilen noll kronor för First Rent A Car, eftersom den säljs till samma pris som den köps in för, efter att ha gått ett antal mil som hyrbil.
Så i Sverige kommer Hertz förbli Volvo.
Dagschart Tesla-aktien |
Tesla slog börsrekord på beskedet och passerade därmed den siffermagiska gränsen 1000 USD. Eftersom bloggen alltid har fel kring övervärderade bolag så är väl nästa nivå Tesla kommer nå 2000 USD, och inte mer rimliga 100 USD.
33 kommentarer
Jag hade för mig att Hertz gick i konkurs typ i förrgår? Snabba svängar i biluthyrningsbranchen.
Lämnade in konkursansökan i maj 2020 men gick aldrig i konkurs.
Ja precis. Skulla vara intressant att se hur finansieringen av detta köp ser ut
Att Tesla är ett ledande elbilsbolag kräver väl inga bevis?
Allting annat vore underligt.
Tesla är dessutom den enda nordamerikanska biltillverkaren med normala bilar i försäljningssortimentet.
Bara det att F-150 är den bäst säljande bilen i USA är ett kvitto på att de amerikanska "legacy" biltillverkarna inte har produkter som appelerar till kunderna.
Någonstans på plats 8-9 kommer Toyota Corolla Hybrid, i övrigt är det amerikanska SUV på listan.
Och dessa SUV är inte det som vi kallar SUV i europa, det är bilar byggda på truck-chassin.
F-150 m.fl är jäkligt billiga i inköp och populära, dom har ju haft billig bensin historiskt men det ändras ju nu.
Sedan är frågan vad Elon Musk har som affärside, bilar eller batterier? Att bilarna bär sig själva är nog ett positivt plus, men långsiktigt torde batterier vara da-shit.
Även bilbatterimetaller är en ändlig resurs…
Tesla är också ett ledande laddnätverksbolag. Vem vill hyra ut bilar utan ett sådant.
Elon musk har skakat om burken rejält.
Sjävklart är Tesla världsledande inom elbilar, kan ju delvis bero på att det är det enda dom tillverkar.
Att köpa in Tesla är väl egentligen det mest logiska alternativet eftersom det ger bäst möjlighet till att ladda snabbt med högst tillgänglighet på laddstationer.
Som frekvent hyrbilsanvändare undrar jag dock hur dom kommer ställa sig till om man ska lämna tillbaka bilen "fulltankad" för att undvika straffpåslag. För den som inte fattar är det ett skämt, men ändå lite intressant.
Det där med fulltankad var ytterligare en anledning till att fler biluthyrare kommer snart att satsa mer på elbilar i sin flotta.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ändå lite roligt att Hertz köper bilar med likspänning… Eller är det bara jag?
Haha! Nyss var det bara du men inte nu längre.
Nej, inte bara du, det var faktiskt lite roligt 🙂
Lite roligt, sanningen är dock att motorerna är trefas växelström. Batterierna är fortfarande likström. 🙂
Helt logiskt. Hertz kan räkna, till skilnad från de flesta privatbilister.
$2 000? Those are rookie numbers.
$4 000 splitjusterat till sista december 2030 är vad jag siktar på. Cirka +16,3 % årligen från dagens nivå. Det är ändå under min målnivå så måste komplettera portföljen med mer riskfyllda tillgångar för att ha en chans.
Heh, med nuvarande värdering måste man ta ungefär 50% av världsmarknaden för nya bilar samt öka sin produktionskapacitet 9500% för att klara av att leverera på sin dominans.
Du siktar på 100% av världsmarknaden i estimatet för framtida värde?
Sen kan den säkert landa där. Men det har absolut noll koppling till vad företaget kommer prestera eller verkligheten när det går från shooting star till cash cow.
Tim, fel. Marknadsandel och valueshare är olika saker. Fråga Apple. Sen behöver Tesla inte begränsa sig till fordon.
Tesla är ett energibolag som just nu tillverkar bilar, solcellstak och batterier/ackumulatorer till stora solcellsanläggningar. Varför p/e-talen är tresiffriga beror dels på att Tesla växer över 50 % per år och kommer fortsätta göra det i många år, samt att de framtida intäktsströmmarna kommer att komma från självkörande taxi/transporter, licensiering av programvara för självkörning och tjänster för olika typer av AI.
Den som tror att Tesla är enbart ett bilföretag har helt missat poängen.
Precis. För att hålla det kort lockar Tesla till sig de allra bästa personerna inom varje fält utan att nödvändigtvis betala mest. Inte i lön i alla fall.
Apple om någon har visat att man kan ha en väldigt hög marknadsandel i vissa geografier om man har en edge trots mängder av utmanare.
Skrev ett långt fint svar men det försvann i mobilen av nån orsak:
Tldr: Jag tänker inte estimera valueshare för det är för jobbigt. Men jag tror knappast Tesla når 50% av valueshare av bilmarknaden.
Sen är det irrelevant om de kan nå andra marknader. Det kan ex apple eller google också, några som tesla redan nu nästan har samma market cap som.
Man värderar in en offantlig mängd expansion.
AI-tronen är det många som eftersträvar. Inte givet alls att Tesla blir speciellt framgångsrika där på några års sikt.
Att prisa in det som De Hedge nämner låter som extrem risk. Fast är målet att snacka upp värdet kan det ju fungera. Dvs lura andra.
Fel igen, Tim. Man värderar in en ofantlig mängd vinst framgent. Så expansion kommer på köpet. Men det är liksom inte linjärt.
Varför tror du att en Tesla 3 kostar fr. 559kkr i Sverige och runt 42'Euro i Tyskland? Tyskland har dessutom 20k högre bonus. Jo för att man kan, så vinstmarginalen efter något lägre Tysk moms samt vagnskada runt 20% extra.
For the record, jag äger inga Tesla aktier – men är inte förvånad.
PE var ju runt 1200 för något år sedan. Säger en del om hur snabbt man växer.
Nej, det betyder bara att man knappt visade någon vinst.
Jag förstår inte nedan och vore glad om Lars eller någon annan vill förklara:
"Affärsupplägget är att man hyr ut bilen tills dess marknadsvärde via milen nått ett begagnatvärde i linje med det pris man säljer bilen till återförsäljare för, och då säljs bilen som begagnad. I praktiken kostar alltså hyrbilen noll kronor för First Rent A Car, eftersom den säljs till samma pris som den köps in för, efter att ha gått ett antal mil som hyrbil."
Säg att en bil säljs för 400000 till återförsäljaren av Volvo. Återförsäljarens listpris till slutkund är 480000 (vi struntar i momsen här). Om då Volvo istället ger bilen till Hertz, kör den tills dess begagnatvärde är 400000 så har Volvo fått precis lika mycket pengar för bilen som om de sålt den till en återförsäljare, plus bilhyran.
Det exemplet förutsätter att de säljer direkt till komsument (ej via ÅF) för 400000. Värdet sitter alltså i att de "skapar" en begagnatbil som de kan sälja på det viset.
Smart! Tänk om någon annan biltillverkare sålde direkt till konsument…
"I praktiken kostar alltså hyrbilen noll kronor för First Rent A Car"
och
"Volvo fått precis lika mycket pengar för bilen som om de sålt den till en återförsäljare, PLUS BILHYRAN"
Den där bilhyran betalas väl av First Rent a Car? Och någon (FRAC?) har väl en kostnad eller besvär med att kränga den nu begagnade bilen?
Verkar inte kosta noll kronor, jag förstår fortfarande inte.
Tesla, the next big short, har varit sant väldigt länge. Efter att jag köpte derivat kort och förlorat pengar på grund av att aktien inte uppför sig normalt så kommer jag aldrig mer gå kort i Tesla.
Tesla är inte bara hårdvaruproduktion. De samlar också in *enorma* mängder data om vägar, bilkörning, osv osv. Det borde kunna monetiseras så småningom utöver att self-drive blir bättre.
Ett tips till Hertz är att istället för att köpa 100 000 Tesla nöja sig med 99 998 st och lägga den inbesparade pengen på att heltidsanställa en IT-kille som fixar till deras värdelösa app.