Idag spenderade jag min tid i Teslas lounge med ett faktiskt fel på bilen efter 12 500 mil. Elbilar innebär nya spännande fel som man inte får på fossilbilar.
Pigg och kry igen |
Felet bestod i att bilen den senaste månaden varnat för låg nivå kylarvätska. Det handlar om kylarvätskan som används i ett slutet system för att kyla batterierna. Eller för den delen förvärma dem inför laddning.
Systemet ska vara slutet och i princip inte kunna läcka om man inte fått en projektil genom bilen, men det visade sig finnas en svag punkt, nämligen en trevägsventil som kan börja läcka. Detta hade nu inträffat efter ca 12 000 mil, och en månad senare när första tiden på Teslas Service Center fanns var bilen väl uppe i 12 500 mil. Felet hade sagts inte vara akut, eftersom det inte var konstant varning om låg kylarvätska, utan dök mest upp om man trampade fartpedalen i botten hastigt eller i branta backar. Det var dock irriterande att ibland – särskilt hemma med frekventa branta backar – få en varning.
Trevägsventilen byttes till en kostnad om 3 171:- SEK inklusive moms och felsökning och allt verkar nu vara återställt. Totalt alltså runt 25 öre per mil.
Min stora poäng – förutom produktivitetspåverkan under dagen här på bloggen – är att med elbilar så kommer det komma nya spännande slitagefel man inte hade på fossilbilar. Visserligen finns det kylarvätska även på en fossilbil, men där fyller den en annan funktion.
För övrigt behöver Tesla skaffa fler servicecenter. Man har öppnat en andra i Stockholm och ett i Umeå, men det fungerar helt enkelt inte att inte bygga ut i takt med både Model 3 och nu Model Y. Man ska kunna få en servicetid inom högst en vecka. Punkt.
Lämpliga platser kan vara Jönköping, Örebro, Halmstad, Linköping, Gävle, Växjö, Kalmar, Borlänge för att avlasta Stockholm.Göteborg-Malmö-Umeå. Om man nu ska envisas med att inte tillåta licensverkstäder, så måste det till fler serviceställen. Skärpning. Servicen är mycket professionell och strömlinjeformat, men man ska inte behöva åka över halva landet eller vänta en månad.
Tesla har åtminstone börjat med Über-vouchers, så man kan åka in till stan och tillbaka och inte måste hänga i loungen mitt i ett servicefritt industriområde hela dagen längre, med endast Teslas Nespresso som skaffning, då man inte får någon lånebil utanför garantiärenden. Hur exakt det går ihop ekonomiskt lämnas som en övning åt Tesla. Om man köper en skruttig VW på 25 000 mil från 2002 A.D. så får man iaf lånebil vid verkstadsbesök, men tydligen inte på Tesla.
Spännande fel. Fattar ni? Göteborgshumor. Höhö.
20 kommentarer
Vad fick du ge för felsökningen? Detta är ett välkänt designfel på Model S (och alltså inte elbilar i allmänhet) och tar kanske 10 sekunder att googla fram.
Wow, mår du riktigt bra i ditt Tesla-hat?
Felsökningen gick på 500, eller 20% av en timme om 2500:- SEK per timme, dvs 12 minuter, vilket väl är vad det tar att köra in bilen på verkstaden, öppna fronthuven, ta bort skyddskåporna etc och lokalisera trevägsventilen, samt kontroller aom den är fuktig, samt kontrollera att inga sensorer är felaktiga, samt bekräfta att kylarvätskan var låg.
2500:- per timma för bilmekaniker. Prisvärt. Och de säger att inflationen är låg!
@mega
Men det är väl helt normalt att många behöver jobba i 20 timmar för att ha råd att serva bilen i 1 timme. 🤣
Sist jag behövde byta ett handtag och en sensor till knappen bak så kom det ut en ranger till mig och gjorde det i vårt garage. Bättre än vilken lånebil som helst. (Dock förstår jag att det inte alltid går)
Vad har Tesla emot licensverkstäder? Jag förstår inte riktigt vad det skulle ge för problem att inte äga handpåläggningsarbetet för en produkt som man optimerar för att slippa detta.
Trots allt fick man in lite cash här! Blir väl plus när ändå garantiverkstan är där? Garantiärenden genererar inga pengar.
Gissar att det handlar om utvärderingsdata – att man vill ha 100,00% säkerhet att ALLA reparationer och ALLA feldetaljer kommer till moderbolagets kännedom där det snabbast möjligt omvandlas till big data och underlag för den fortsatta produktförbättringen.
Jag har tyvärr fått lämnat in min för exakt samma fel. Det uppkom när det var riktigt kallt ute. Blev tre halvdagar på verkstaden. Ingen lånebil då det inte var flera dagars service.
Vänta bara snart börjar färgen flagna.
Tråkigt att du inte föreslår servicestäder längre norrut än Umeå,föreslår att du kollar på en karta över Sverige. Därtill så kommer det vara norr man kommer ha råd att ladda. I exempelvis Gällivare/Kiruna har folk mycket gott om pengar.
Föreslår att du kollar på en befolkningskarta över Sverige. Det är kundunderlaget som avgör, inte kvadratkilometer.
Men visst, Östersund och Luleå isf.
Betänk att idag servar varje verkstad ett kunderunderlag på cirka 2 miljoner invånare. Att sätta någon i Kiruna med 23 000 invånare på ett lika stort område som hela Västsverige (2 miljoner) är nog inte realistiskt med Teslas försäljning.
Skulle Tesla däremot öppna för licensverkstäder skulle dessa även kunna hantera andra bilmärken och det skulle därmed bli enormt många fler verkstäder.
Som boende i Gällivare håller jag med Cornu, en officiell verkstad i Luleå och tillåta licensverkstäder som iaf kan byta en ventil för kylarvätskan hade varit tillräckligt för mig. Umeå ligger 50 mil bort så känns inte så kul. Trots det så rullar det faktiskt en hel del Teslor här uppe.
Det var Luleå jag tänkte på i första hand, bor också i Gällivare. Endast 3 timmar då istället för 6(Umeå), nästgårds. Fortfarande en bit för Kirunaborna dock, det kanske finns service i Narvik?
Kors i taket och välkommen ner på jorden igen! Detta var ditt första negativa inlägg om Tesla, men det verkar som om Du fortfarande är helfrälst, fast Du börjat skönja nyanser av grått.
Var det ett negativt inlägg? Att tidiga Tesla-ägare så ofta fått uppleva hur bra service man får på Teslas verkstäder är ingen nyhet och inget de verkar försöka hymla med.
Enligt vad jag har hört är det mycket bättre kvalitet på nyare Teslor, som inte är byggda i Fremont.
Urvattnat och torrt försök till skämt…
O.T. Elektriska problem i hjärtat: om man ständigt blir irriterad på sin bil, fru eller chefen på jobbet, kan man bli utbränd. Själv tror jag iofs att "endast en kremerad person är utbränd".
Jag läste en intressant artikel om sambandet mellan långvarig stress (som jag har haft) och förmaksflimmer, (men i mitt fall har jag också ett dåligt upptag av magnesium genom tarmväggen, pga födoämnes-allergi och en farsa med flimmer).
När jag har en förkylning på gång, brukar jag få känningar av förmaksflimmer, som t ex idag (nu kommer förkylningarna efter att vi har slappnat av efter pandemin), annars "kosttillskottar" ("medicinerar") jag mig själv med magnesium av lättabsorberad sort (som det finns evidens för i lindriga fall). Min pappa hade också förmaksflimmer, det finns en viss ärftlighet (om minst en förälder har förmaksflimmer löper barnen dubbelt så stor risk för åkomman som om ingen förälder var drabbad).
I min kompis familj har nästan alla förmaksflimmer och de har med åldern blivit tvungna att avstå från alkohol nästan helt pga det. Jag fick förmaksflimmer när jag var 40 och var fruktansvärt stressad på jobbet pga en skrikande chef, och vaknade av illamående ett stort antal ggr per natt.
Om man drabbas av förmaksflimmer, riskerar man att få en ischemisk stroke. Om du inte känner till förmaksflimmer, kan det löna sig att läsa artikeln nedan:
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sjukdomar–besvar-1/utbrandhet-kan-leda-till-framtida-hjartrubbningar/
Sedan bör man mäta sin puls regelbundet när man har fyllt 60 år:
https://dyajetwym1cg9.cloudfront.net/assets/files/1796/tunne_pulssisi_130x190_selkokieli_swe_paino.pdf