“Vi inför också ett pristak på sjuhundratusen kronor för bonusbilar och det innebär att bilar som kostar mer än så inte blir berättigade till klimatbonus. Här anser vi att har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp att göra ett klimatsmart val.” – Per Bolund, presskonferens 2021-09-07 tidsstämpel 06:57
Regeringen slopar alltså klimatbonusen för bilar över 700 000:- SEK, men trots hundratals anställda skattepengdiande kommunikatörer klarar man inte av att formulera detta i skrift. Det råder dock ingen tvekan från gårdagens presskonferens citerad och länkad ovan. Video finns även sist i inlägget.
Presentationsbilden |
Regeringens kommunikatörer klarar dock inte av att formulera sig och skriver:
“Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.”
Detta är helt enkelt en felformulering där något ord fallit bort, men formuleringen på presentationen är inte heller glasklar. Eller så har Bolund missuppfattat.
Vad som gällde tidigare var att företagsfordon hade reducerat stöd. Något tak för bilar på 700 000:- SEK existerade aldrig och kan alltså inte tas bort, så det kan inte heller tas bort. Enligt gårdagens presskonferens kommer företagsägda miljöbilar få fullt stöd, men istället införs alltså ett stödta för alla bilar. Förmodligen är som tidigare runt 90-95% av bilarna på den prisnivån tjänstebilar och därmed företagsägda.
Bloggen har kontaktat Bolunds pressis för ett förtydligande, och vi får se om det blir något svar.
Bolunds uttalande nedan.
31 kommentarer
Hörde en faktaresistent Per Bolund i P1 Morgon avfärda att dryga 80% av alla bonus-malus pengar går till storstadskommunerna som SD-propaganda när det i själva verket är Riksrevisionen som kommit fram till siffran. Jag är inte förvånad att Regeringen måste försöka begrava alla stolleprov så djupt det går. En massa kommunikatörer är väl därför kärnkompetens när Makten Skall Säkras.
Argumenterar inte du på samma sätt som Tovatt nu? Sannolikt ligger en hel del bilar med finansbolag som ägare.
En bil som leasas ägs av ett företag som i sin tur har en nyttjare av fordonet. Företagen är oftast i storstadskommuner men nyttjaren är bosatt på annan plats. Min bil ägs i solna men jag bor i Landskrona.
Men hur kan Riksrevisionen i samma stycke komma fram till
”andelen sålda malusbilar (bilar med högre utsläpp än 95 gram koldioxid per kilometer) av den totala nybilsförsäljningen är högst i landsbygdskommuner.”
Köper man elbilen via finansbolaget i storstaden (som får bonus-pengarna) medan fossilbränslen köps direkt av boende på landsbygden (och drabbas av malus-skatten)?
F.ö spännande läsning för att se var 13 miljarder av våra skattepengar tagit vägen i miljöbilpremier. Bland annat den ökade exporten av elbilar (215% 2018). Visst från låga siffror 2015 (~2000 bilar) till 12000 bilar 2018. Svenska skattepengar på export? (Sid 26 i rapporten)
Dieselpickupen köps nog på jordbruket/mindre företaget i landsbygden, elbilen leasas via Autoplan etc i storstaden, ja.
@Martin:
Fint, då hoppas vi att bloggarens framtidsvision slår in – https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/infografik-lanen-dar-fler-4-rostade-pa.html
Samma här, Per. Och det är fel att det bara är i Stockholm, elbilar är i själva verket vanligare på landet.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/12/det-finns-inga-tjanstebilar-pa-landet.html
https://cornucopia.cornubot.se/2020/12/elbilar-vanligare-pa-landet-vanligast-i.html
Spelar det någon roll? Syftet är att premiera elbilar framför fossilbilar av miljöskäl. Finns ingen fördelningspolitik, landsbygdspolitik, SD eller något annat i den frågan. Precis som fossilbilar har exakt samma skatter oavsett ägare.
Exakt. En elbil ersätter en bensinbil (sannolikt). Om bilen körs i stan eller på landet spelar väl ingen roll för miljön? Snarare är det väl bättre för miljön om det är stadsbilar som ersätts eftersom elbilar är ännu mer effektiva än ICE i stadstrafik.
Tjänstebilar är idag till till stora delar hybrid- eller elfordon. De hamnar som reggade i leasingbolagen som ofta finns i storstaden.
Därav ser det ut som om landsbygden köper mer manus. Tjänsrebilsägarna finns i hela landet, men deras hybrider och elfordon reggas i storstan.
Som pendlarbil, 50-120 km, dagligen är elbil klart lönsammast.
Jag och flera grannar här i byn privatleasar en elbil och som komplement äger en lite tyngre dieselbil med dragkrok.
Så för mig stämmer siffrorna med hur vi här har valt fordon.
Som en anekdotiskt genusperspektiv är det kvinnorna som föredrar den lite större dieselbilen medan männen väljer elbilen.
Men det är som sagt var hur vi gör här i mina hemtrakter.
@ Månskensbonde
Om denna export av nya bilar fortsätter (och ökar) är det ju ett dåligt betyg på utformningen av skatterabatten. I vart fall tidigare har ju svenska skattebetalare subventionerat norska bilar, kanske en lite oväntad mottagare av svenskt bistånd.
Dom har verkligen otroligt dålig koll på hur marknaden fungerar för fordon. Hade elbilar kommit som billiga alternativ först och sedan letat sig upp i pris, hade folk inte upplevt det som premium och "vill haaaaa"-effekten vore betydligt mindre. Se bara hur SUV gick från en exklusiv produkt till att bli mellanmjölken alla kör runt i. Det är ju dom som "har råd" som man vill attrahera. Det är väl vedertaget att folk vill flexa plånboken ute på vägen.
Dock är det ju en faktiskt skillnad i upplevelse mellan elbil och fossilbil. Det är framförallt det som gör att jag vill ha elbil.
Ok, då gör vi om reglerna igen då. Nån som vågar sätta en slant på att de förblir oförändrade under nästa mandatperiod?
Tja, här är det ju öppet mål med bollen på straffpunkten och målvakten ute för att köpa korv med bröd medan KD tar lite egna poäng som extra mycket miljöansvariga genom att föreslå att gränsen mellan goda och onda bilar istället bör dras vid 666'666 kronor.
Hade varit enklare om statsapparaten inte blandat sig i alls. Hade elbilarna inte haft bonus, skulle marknadspriserna antagligen anpassat sig till plånböckerna.
Nu får man istället nöjet att låna ut 70000 räntefritt till Bolund, som i bästa fall lämnar tillbaks det och sedan tar tillbaks det med råge i någon annan grön skatteväxling.
Inte i denna marknad där det är brist på tillgång. Varför sänka priset när man inte behöver?
Bristen beror på halvledarna i nuläget. Tror inte det blir någon större brist framöver. Dyrare bilar säljer mer välmående (?) länder som Sverige, men allt har en smärtgräns.
Nja. Just nu är bristen främst på folket som bygger komponenter av halvledarna p g a pandemin (fråga Volvo t ex). Så det är alltså inte bara brist på halvledare utan även elmotorer, batterier, 360 kameror etc etc.
Jag beställde min Ioniq 5 (AWD fullutrustad) i April. Hoppas få den runt årsskiftet i bästa fall (samtliga 1st edition AWD sålde slut på några timmar). De prioriterar just nu RWD instegsmodellen p g a bl a brist på elmotorer.
Det byggs idag tre nya halvledare fabriker i USA, av bl a Intel, Samsung för säkra leveranskedjor.
Avhjälpt hösten 2022, verkar vara prognosen. Du kan nog glömma att bilarna skulle justeras ned i pris den närmsta tiden alltså. Men hoppas kan man ju alltid.
Jag är glad som hinner få 70k till nästa år. Augusti/September typ. Men blir nog sälj, för vinst. Sen kommer valet med ev. nya spelregler 😉
JH: Jag instämmer, detta är bara slöseri med skattepengar. Jag har själv fått denna bonus, bilen hade troligtvis haft lägre pris utan bonus.
Jag kan hålla med om den där informatörsinflationen. Det finns på många myndigheter. Går man som företagare in på Skatteverket för att läsa på om olika regler så får man ofta 4 skärmsidor med luddig text om något som kunnat formulerats i 4 meningar.
Ofta får man känslan att den som skrivit texten inte ens förstått vad skatteregeln handlar om. Det är troligtvis samma fenomen på Regeringskansliet när deras kommunikatörer skall göra nytta för lönen.
Tänk dig då när detta sedan hamnar hos de lokala skattemyndigheterna.
Tjänstemännen där vill självklart ha klart definierade avgränsningar av osäkerhet och tvivel.
Snyggt, ser fram emot pressvaret. I bästa fall fick Bolund feeling och passade bara på att yttra sina inre jantedemoner.
Så syftet med att ändra reglerna igen, är att ge mer förutsägbarhet?
Ja det är ju precis det som står skrivet. Klicka på "Presentationsbilden så ser du".
Låter som en sund ändring, takbeloppet på 1000% av bonus känns rimligt. Efter hand som bonus minskar är det dock rimligt att behålla relationen.
2024 eller 2025 så är det nog slut på bonus-festen, för oss som varit med på tåget.
Systemet med bonusbilar lär nog upphöra om några år. Och då kan vi vara säkra på att extraskatten på icke bonusbilar som finansierat bonusbilarna kommer att upphöra? Eller…..
Det finns enligt förslaget en roadmap på nedtrappning. I takt med att mer bonusbilar säljs och färre malusbilar blir ju bonuspengarna mindre och mindre. Till slut blir det väldigt lite bonus, men malusen är förstås kvar på de sista fulfossilerna.
Då blir det äntligen fritt fram att börja benämna alla skatter för malus.
Lite intressant är att arbetsgivaren kan erbjuda en cykel värd upp till 15000 kr skattefritt om alla anställda får samma erbjudande och cykeln får nyttjas privat. Även dyrare är ok men då förmånsbeskattas överskjutande värde.
Jag förstår inte och kan inte någonstans utläsa från vilken tidpunkt som det nya maxbeloppet om 700 000 kronor avses tillämpas. Är det från 1 januari 2022 och är det köpdatum som avses? Det vill säga att om man köper en elbil för över 1 000 000 kr i november så får man ändå klimatbonusen?