Migrationsminister Morgan Johansson (S) har uttalat till SVT sig om att det kan handla om 10 000 afghanska tolkar om Sverige ska ge asyl åt de tolkar som hjälpt svensk trupp i Afghanistan. Enligt uppgifter från påstådda källor på Högkvarteret handlar det istället om 15 – 20 personer och deras familjer. Samtidigt rapporterar Expressen om att Sverige även avser att överge den lokalanställda personalen på svenska ambassaden i Kabul, för att mördas av talibanerna.
Skämmes ta mig f-n |
Man ska inte vara stolt över att vara svensk i det här läget. Oaktat vad man tycker i migrations- och asylfrågan, så visar Sverige nu aktivt att vi överger de som hjälpt Sverige. Det är väl den där traditionen av allianslös i fred och stövelkyssare i krig som härjar.
Morgan Johansson (S) säger till SVT att “det skulle röra sig om tusentals, ja kanske 10 000 personer” om Sverige skulle ge skydd åt de tolkar som arbetat åt Sverige i Afghanistan.
Samtidigt menar enligt en postning på Twitter påstådda källor (dvs inte mina egna källor) från Högkvarteret på Lidingövägen att det handlar om 15 – 20 personer, plus implicit deras familjer, så kanske upp mot runt 100 personer som mest, personer som dessutom har internationella språkkunskaper och även lärt sig lite om svensk kultur och svenska värderingar.
Fast det där med 10 000 afghanska tolkar är väl så kallad socialdemokratisk matematik.
Expressen rapporterar att den svenska personalen på ambassaden i Kabul kan lämna landet om säkerhetsläget urartar ännu mer efter USA:s övergivande av landet och talibanerna tar sig in i huvudstaden. Dock kommer Sverige inte ge något skydd åt den lokalanställda afghanska personalen och deras familjer, som med hög sannolikhet kommer mördas av talibanerna eftersom de arbetat åt utlänningar.
Tydligt är att hjälp inte Sverige, för Sverige kommer inte hjälpa dig utan lämna dig att bli mördad när det väl gäller.
Ärligt talat verkar Morgan Johansson (S) med sitt uttalande om tiotusen tyska bögar afghanska tolkar slutligen tappat det helt. Kanske är det ett led i kandidaturen att bli nästa partiledare för S och någon form av populistiskt försök att fjäska för SD-väljare och visa att regeringen minsann är stenhård i frågan om migration och asyl? Dock känns det inte direkt förtroendeingivande. Mogge verkar allt mer vara Sveriges retoriska svar på Donald Trump.
Källor
Expressen www.expressen.se/nyheter/ambassadens-anstallda–lamnas-i-sticket-radda-for-att-mordas/
SVT www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-orimligt-att-hjalpa-alla-som-jobbat-for-sverige
75 kommentarer
Men gymnasieafghanerna gick bra. Har någon frågat om MP:s uppfattning? Är regeringen överens internt?
Vänstern och MP har nog inte mycket synpunkter, de är ju de som har kämpat för att USA och andra länder ska dra sig ur. Så nu fick de ju en vinst med att det imperalistiskfacsistiska tilltaget tog slut (farligt att önksa sig något för ibland kan det slå in). Så nej de kommer inte att lägga sig i detta för isåfall behöver de samtidigt att erkänna att de godkänt detta imperalistiskfasistiska tilltag. Eller är det bara så enkelt att de ser dessa tolkar som imperalistiskfacsistiska efter som de just jobbat för just som de kallar imperalistiskfacsistiska .
MP backar moderaternas krav. Demoniserngen av miljöpartiet är en sak. De förtjänar mycket skit. Men det är så otroligt mycket osakligt och rent ut sagt lögnaktig som skrivs om dem.
@Mopongo, menar du att MP kritiseras mer än andra partier? Kanske du har rätt i relation till dess storlek, men å andra sidan har de ju mycket mer makt än de borde ha relaterat till sin storlek, så då får de ju också räkna med lite kritik.
@Johan: Du förstår inte. Svensk immigrationspolik går ut på att alla som inte har nåt att göra här ska komma hit och berika landet. Men de som faktiskt borde få komma hit ska absolut inte få komma! Förstår man den omvända logiken som råder i svamp-regeringen så är det inte alls svårt att förstå. Gymnasieafghaner – hade inte asylskäl och borde inte vara här. Solklart fall att de ska stanna. Tolkar som kämpat tillsammans med svenska trupper – engelsktalande, antagligen viss utbildning, ej kriminella eller islamistiska. Blir lätt att räkna ut att de inte är välkomna. Folk som uprätthåller sig illegalt – borde såklart få gå före i vårdköer, få tandvård mm. Svenskar som tar ansvar och sparar på ISK – ska bestraffas och tuktas av Magdalena Andersson. Likaså husägare förstås. Den omvända logiken förklarar allt.
@T. Nej. Det har ingenting med mängden kritik. Det finns mycket man kan kritisera miljöpartiet för som exempelvis delar av deras energipolitik men det är inte det som är problemet. Problemet är när man som du reflexmässigt hittar på saker som är bevisligen rent felaktiga.
The Engineer: Helt klart en sammanhängande förklaring av svensk immigrationspolitik! Fungerar även på arbetande välintegrerade människor med barn och liknande som bott många år i landet, självklart ska dessa sparkas ut! Våldtäktsmän och liknande kan dock självklart inte utvisas.
Sen undrar man ju VARFÖR det nödvändigtvis ska vara omvänd logik.
Jag är väl rätt – ”ge asyl till de med tillräckliga skäl”
Så när det gäller tolkarna och ambassadpersonalen så är det från min sida ett rungande JA.
Kvotflyktingar från lägren – absolut.
Nät det gäller alla ekonomiska migranter som fuskat sig in med asyl och tankar bidrag är jag inte så positiv till för vår bankomat är inte oändlig och jag tycker dom borde söka arbetsvisum.
Att den samlade ”godheten” vill lämna afghanerna åt sitt öde men duscha de ekonomiska migranterna i enkronor är tydligen rätt och jag är ond.
Inland blottläggs detta hyckleri och idag är en sådan dag.
En bred majoritet av svenskarna vill ta emot både emot afghanska tolkar och kvotflyktingar, men vill inte ha hit lycksökare som söker ett bättre liv rent ekonomiskt. Problemet är ju att politikerna gör precis tvärtom – om du bott i Iran i tio år (”afghansk ungdom”) och fullständigt saknar asylskäl så skriver regeringen en speciallag som gör att du ändå kan stanna här. Hyckleriet och godtycket är totalt.
Jag undrar som bäst varifrån han får 10 000. Är det en siffra han själv hittat på eller är det en siffra någon annan har försett honom med.
Han har fobier för de 10.000 Hassan ringde om.
10000… ja, då kan man lägga ytterligare en inkompetenskategori på hans lyra, matematik… Jag har inte lika stor förkärlek för alternativa Socialdemokratiska fakta som vår Justitieminister. I detta fallet kan man bara konstatera att hans inkompetens lyser igenom återigen.
Han är väl rasist och visar sitt rätta ansikte istället för PK.
Det är nästan så man misstänker att han pratat med Ygeman om 10 000 "nya poliser" fram till 2025, när de examinerade 1250 per år när han sa det 2017. Låter som att Morgan Johansson inte heller förstår skillnaden mellan brutto och netto, precis som Ygeman.
Att inte erbjuda tolkarna skydd är inget annat än en skandal som vi, om några år, kommer se tillbaka på som ett synnerligen genant och plågsamt misstag.
Twitter-Mogge kanske känner att Sverige som vanligt skall axla världssamvetet och ta emot ALLA afganska tolkar med familjer som någonsin hjälp väst-koalitionen under de nästa 20 åren?
För att dra fram en namngiven källa:
Johanna Hildebrand, som förmodligen har viss koll, hävdar att det handlar om ett tjugotal.
https://www.svd.se/sverige-svek-bade-tolkarna-och-soldaterna
Skandalöst beteende. Lite off topic så förs ju tankarna direkt till Hassans underbara busringning "10.000 Tyska bögar."
https://youtu.be/ddiJr3XmGqY
Jag ska inte försöka försvara MJs matematik men kan det röra sig om att släktskap värderas på ett annat sätt i de trakterna? Om man bara hämtar hem tolkarna och deras familj (fru och barn) så riskerar kanske ändå deras kusiner, sysslingar, bryllingar, mm att både torteras och dödas för deras släktskap med tolkarna?
Jo, med lite påhittade identiteter, frikostig bedömning så kanske Morgan vet att 15 individer snart blir 10.000. Eller inte.
Löper vi inte alltid risken att immigranter med genuina och behjärtansvärda skäl släpps in och sedan, tack vare vår ack så humanitära lag/syn på anhöriginvandring, blir murbräckor för hela släkten/klanen?
Ja sedan 2014 var den svenska styrkan 50 personer och sista tiden 16 personer. Klart att man anlitat 10.000 personer…
Nej, det är endast den allra närmaste familjen som kan räkna med anhöriginvandring.
"Bara din närmaste familj kan flytta till dig med tidsbegränsat uppehållstillstånd
Som din närmaste familj räknas din make, maka, registrerade partner eller sambo, och dina barn som är under 18 år. " Hämtat från Migrationsverket.
För att förtydliga. Skillnaden vilka som får inräknas i anhöriginvandring för den med tidsbegränsat jfm PUT är att även ny partner kan få anhöriginvandra.
Extra osmaklig är hans retweet av Gads tweet att tolkarna kommer mördas.
"Talibaner tvingar människor att registrera sig som regeringsanknutna med löften att de inte ska skadas, sedan avrättar talibanerna dem."
https://mobile.twitter.com/gad_media/status/1422966541285474304
S i sin nakna inkompetens. Allt ifrån kärnkraft och cementakris till detta.
Den mest liknande händelsen i svensk närtid är kanske tsunamikatastrofen 2004.
Göran Perssons regering klarade inte av att få hem strandsatta svenskar – men då tröttnade Fritidsresors Lottie Knutson på inkompetensen och de fixade själva fram flygplan som grejade det hela.
Möjligen finns lösningen där, så tips till Oppositionen:
Ring Fritidsresor, pröjsa för flyg ur egen partikassa, hämta hit tolkarna – vad skall Löfvén göra då, skicka tillbaka dem? Carl Bildt åkte medvetet fast när han smugglade in en förbjuden mobiltelefon – det vann han röster på.
En svårighet blir väl vart man ska dra gränsen och det är kanske det som Morgan fiskar efter. Finns det afghaner som jobbat på den svenska campen? Och hur långt bak i tiden ska man ta ansvar för dessa? Afghaner som drivit barnhem som fått stöd från Sverige. Finns det afghaner som varit civilanställda åt ambassadpersonal tex städat deras hem? Finns det afghaner som har skyddsbehov som jobbat åt andra organisationer tex SIDA eller FN?
Det kan det säkert bli och finns säkert. Men det var väl inget han sa något om..
Han pratade om alla afghaner som hade varit anställda av Sverige de senaste 20 åren. Även moderaternas förslag handlade om lokalanställda. Så jo, det var något han sa något om. Det framgår klart och tydligt om man läser de artiklar som tar upp frågan istället för att enbart läsa rubriker och bloggar.
Är väl här siffran 10k kommer ifrån. Troligen kommer det mångt mycket mer än de 15-20 tolkarna plus familj.
Det här är bara pinsamt.
Förväntade mig Hassan referensen direkt jag hörde 10 000, blev inte besviken.
Hökmark har en i mina ögon en bra debattartikel på expressen (ej betalvägg ännu). Visar på Mp och vänsterns dilemma i denna fråga. Visser ligen gjorde nu nån MP mupp ett utspel att tolkarna ska till Sverige men det är nog mer spel för gallerierna så att MP alltid är det goda partiet oavsett fråga.
Finns en blogg om detta. http://tolkarna.se/
Enligt denna sida så anlitade Sverige ett fyrtiotal tolkar fram till 2014 så enligt Morgan måste man då anlitat 9960 st de senaste 6 åren.
Vidare står det att 2014 valde man att ta hem ett 20-tal men därefter satte myndigheterna stopp mot gällande praxis.
Det verkar finnas en djup konflikt där man inte vill ta i tång i just tolkarna, man kan undra varför? Något för en grävande journalist?
Enkelt behövs ingen grävande journalist, Vänster och MP sympatisörer har ju varit emot USAs och västländernas beskydd av den afganska befolkningen från talibanerna från dag ett. Hur skulle det se ut om de tog emot de som arbetat för USA? Tolkarna är att jämnställa med en USA soldat enligt vänsterfalangen. Svårare än så är det inte.
Nä, men det finns ju inget lagligt sätt att få hit dem. M:s förslag känns lite hittepå, UNHCR är helt översköljt med 2,5 miljoner internflyktingar (snabbt ökande siffra) i Afghanistan och är nog inte superintresserat av att hantera nåt slags VIP-kunder för svensk räkning på plats.
Å andra sidan går det inte att ansöka om asyl på svensk ambassad (finns ju en sådan i Kabul), det kan du enbart göra i Sverige.
Kontentan: Sverige saknar förmåga och lagrum att ta hit de där tolkarna på egen hand. Ja, det skulle ju vara om man flög ner med ett regeringsplan eller försvarsmaktens egna flygresurser och lastade ombord dem, sen kan de ansöka på Skavsta. Men det vore nog olagligt. Eller så får de anlita flyktingsmugglare för att ta sig hit som alla andra.
Kontenta nr2: Svenska lagar räddar vänsterfalangen, "det går inte att göra nååååågonting".
Sunt folkvett borde gälla – lagligt eller inte är sekundärt. Stöder man sig enbart på lagtext finns ingen anledning att vara beklämd över alla som beslutade om att skicka judar mm till koncentrationslägren under andra världskriget. De följde ju bara lagen. Nurnbergrättegången var isåfall möjligen ogiltig. De anklagade följde ju bara lagen
Även Bundeswehrs tolkar befinner sig i samma situation och skriver så här om förslaget om UNHCR:
I don't even know if the Germans are still running a consulate in Mazar-i-Sharif. We were told to contact the United Nations International Organization for Migration, but with the Taliban advancing on all sides of the city, their high-ranking officials have already fled the city by plane.
(källa: https://en.qantara.de/content/germany-and-its-afghan-interpreters-why-are-you-leaving-me-behind?page=0%2C1)
Förslaget om att kontakta UNHCR i den här situationen ter sig alltså något verklighetsfrånkopplat. Vill man ha hit dem får nån hämta dem, helt enkelt.
Den dåvarande moderate migrationsministern Tobias Billström annonserade ju dessutom under 2014 att problemet var löst, alla tolkarna som ville hade fått skydd i Sverige osv. ISAF lades dessutom ner 31 december 2014. Så är det tolkarna inom Resolute Support Mission, där Sverige hade ett dussin rådgivare + stödpersonal som genererat ytterligare tolkar med skyddsbehov? Eller vad händer? Högst oklart.
Eftersom vi låter folk som tar tåget hit från Danmark söka asyl så lär vi kunna låta några utvalda söka asyl på ambassaden på plats. Blir knappast längre bort från nån flyktingkonvention.
Hur var det nu, sån där "tjänstemannaaktivism" där man böjer lagen för diverse politiska syften, var det bra eller dåligt enligt den samlade meningen i det här kommentarsfältet?
I mitt tycke är tjänstemannaaktivism OK om det syftar till att människor slipper ond bråd död. Tjänstemannaaktivismen är inte OK i fråga om justitiemordet på Karl Hedin och liknande. Där var det ju åklagarens personliga preferenser om vargar och Hedin som gjorde att han utnyttjade sin ställning till att djävlas om jag förstår saken rätt. Så, man kan väl säga att det inte finns nåt enkelt svar på den frågan
Hör just på radion att Mogge har börjat prata med försvarsmakten om tolkarna. Hoppas att de inte snackar för länge utan att det blir action direkt.
Ändamålen helgar medlen är en devis som funkat bra för många syften men knappast för att bygga demokrati.
De flygs ut till ett tredje land så kan de söka asyl i Sverige eller någonstans.
Det går som sagt inte att söka asyl i Sverige från "tredje land". Om man inte menar att man flyger dem till Köpenhamn så de kan hoppa på Öresundståget.
De flesta tolkarna befinner sig antagligen i Mazar, hade "tredje land" varit ett alternativ hade de antagligen redan idag kunnat ta sig till Uzbekistan via Hayratan.
Man gjorde så 2014 men reglerna kanske har ändrats.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sista-afghanska-tolkarna-i-sverige-1.215018
"De 21 tolkarna och de två vakterna fördes till ett tredje land för att därefter kunna komma till Sverige genom det så kallade kvotflyktingprogrammet."
"Det handlar om 21 lokalanställda tolkar, två vakter och deras familjer som överförts till Sverige inom ramen för ett "vidarebosättningsprogram" i samverkan mellan de båda myndigheterna."
Det är precis samma problem som med den tyske tolken ovan: kvotflykting blir man genom UNHCR. Hur man löser det när UNHCR redan tagit sista planet ut ur stan kanske Ulf Kristersson kan upplysa oss om?
Chiefen?
"Fake Compassion", som vanligt när det handlar om politicos. Som magiker, visa vänster hand, förled och ta med höger. Ganska lätt egentligen men det krävs en kall och falsk person för att utföra. Inget ont om magiker, där vet publiken om det hela men i temat politiker/ledare, tror folk på deras ord och teater i blindo, kejsaren utan kläder! Kanske behöver ett barn för att?väcka upp de slumrande?!
Men om det nu skulle vara 10000 tolkar så får vi väl göra plats för 10000 tolkar?
Om det är någon som förtjänar asyl och hittransport så är det väl dom?
Nu handlar Johanssons kommentar om alla som jobbat åt Sverige, inte bara tolkar. Även moderaternas utspel handlar om alla lokala ställda, inte bara tolkar. Om man ändå kommer upp i siffran 10 000 vet jag inte men det handlar alltså Inte bara om tolkar. Personligen kan jag tycka att principen att ta emot de som har arbetat för Sverige låter vettig. Dock vet jag inte hur ptaktiskt möjligt det är.
Tack, Ylven. Hur många fruar? Erfarenheterna av familje/släktskapsutredningars tillförlitlighet är väl inte den allra bästa.
Afghanistan har enligt förstahandsuppgifter en fungerande funktion för att hitta släktingar i landet. Problemet är att de som kommit hit (därför?) ljuger om allt. Förmodar att dessa tolkar har en känd identitet redan. Bör inte vara nåt problem.
Inte har – hade!
Du får tänka på att talibanerna redan tagit tillbaka 90% av landet på bara några veckor – den officiella regeringen håller några storstäder (några dagar till).
De behöver inte sänka administrationen av detta. Kan finnas ett behov bland talibanerna att kunna hitta människor.
Det råder ju redan tolkbrist i den svenska välfärden/sjukvården så det finns ingen som helst risk att dessa 10-20 personer kommer att belasta något statligt eller kommunalt arbetslöshetskonto – de är anställningsbara allihopa från och med dag nummer 1 på svensk mark!
Obegripligt att en sosseminister inte begriper det – pratar inte de olika ministrarna med varandra???
Anyway, om jag har förstått rätt så är t.o.m en majoritet av SD för att de skall få komma hit så snabbt som möjligt medan de fortfarande lever – så detta idiotiska beteende från regeringen faller väl under det bedrövliga ad-modum-alltid-göra-precis-tvärtemot-mot-vad-SD-tycker som präglar precis allt Löfvén & Co gör nuförtiden. Cornu har skrivit om det förr.
9000 gymnasieafghaner + 100+ tolkar med familj blir ca 10 000 st. 😉
Well played Socialdemokraterna
Haha snyggt sätt att fixa siffrorna
Det pratas på radio nu om att regeringen tittar på hur de ska lösa det hela. Har de svängt eller är det bara fint prat för att folk ska hålla sig lugna?
Bra fråga! Jag gillar hur som helst inte det ögontjäneri som politiker ofta ägnar sig åt. Man tar inte tag i allvarliga problem innan media behagar skriva om det, ofta väl sent.
För övrigt: Cementa räddad tillfälligt /www.di.se/nyheter/regeringen-forlanger-tillfalligt-cementas-tillstand/
Uppenbart var det ett politiskt beslut. (mp) på Gotland verkar mycket arga.
Jämför vi co2 per capita i Afghanistan med Sverige så innebär detta beslut av Morgan Johansson att han ökar jordens co2 utsläpp med 60.000 ton per år genom att importera 15000 afghanska tolkar till Sverige
Men det är i.o.f.s. en piss i nilen .
Kina släpper ut motsvarande 250 Sverige i co2
De där Talibanerna verkar vara mordiska. Alla som på något sätt arbetat med "ockupationen" och även de som har befunnit sig utomlands kommer att dödas.
Kan inte bli många kvar att dyvla på sin samhällsordning.
Produktiv dag för regeringen idag. De har nu föreslagit hur Cementakrisen ska lösas (lite väl tidigt enkigt bloggläsarebs prognos, ingen är ju varslad än).
Och nu har de vänt och kommer att ta tolkarna till Sverige även om MP har respekt för att det kan bli juridiskt knepigt.
Cementakrisen är väl inte löst, bara uppskjuten så att de kan lösa den lite närmare valet?
Nu är det bara kärnkraften kvar att lösa.
@Täbybo, ja du har rätt, PR avdelningen på sveavägen ansåg nog att det fanns mer att vinna på att lösa ddt så nära in på valet som möjligt jämfört med att vänta på varslen och fixa det redan i höst.
T2021-08-10 13:47
"Enkelt behövs ingen grävande journalist, Vänster och MP sympatisörer har ju varit emot USAs och västländernas beskydd av den afganska befolkningen från talibanerna från dag ett. Hur skulle det se ut om de tog emot de som arbetat för USA? Tolkarna är att jämnställa med en USA soldat enligt vänsterfalangen. Svårare än så är det inte."
Den här kommentaren säger allt. Den förtjänar att uppmärksammas också av bloggaren själv.
Jag läser nu detta på FM-bloggen:
…/I samband med att den multinationella insatsen Isaf avslutades 2014 erhöll anställda tolkar och vakter stöd på plats eller beviljat uppehållstillstånd. Totalt var det 69 personer (anställda och anhöriga) som då kom till Sverige.
Efter att Isaf-insatsen avslutats och övergick till Resolute Support Mission har Sverige inte haft några egna lokalanställda tolkar utan har använt tolkresurser anställda av bland annat Tyskland. Resolute Support Mission avslutades 15 maj 2021 och den sista svenska personalen lämnade Afghanistan senare samma månad./…
https://blogg.forsvarsmakten.se/kommentar/2021/08/10/forsvarsmakten-och-de-afghanska-tolkarna/
på detta låter det som att den faktiska siffran är 0
https://blogg.forsvarsmakten.se/kommentar/2021/08/10/forsvarsmakten-och-de-afghanska-tolkarna/