Medan USA visade upp börsrekord så är det elprisrekord som gäller i Sverige, åtminstone i elhandelsområdet SE3 Göteborg-Stockholm. Sverige importerar nu 958 MW elkraft, eller ungefär den nedstängda reaktorn i Ringhals. Framför allt handlar importen om tysk och dansk kolkraft.
![]() |
Tyskt kolkraftverk i Rostock |
Miljöpartiets klimatpolitik firar alltså vidare segrar och Sverige importerar massiva mängder kolkraft motsvarande den senast nedlagda reaktorn i Ringhals. Enligt någon form av logik är detta något positivt.
Det verkar också varit någon form av köldrekord för en redan kall vinter, åtminstone mikrolokalt med -17.1 grader C på min oskyddade vägmätare och -15.4 C på väderstationen skyddad på husets norrsida. Noterar att flera andra har likartade observationer med temperaturer i området -18 till -22 längre in i landet.
Exakt hur man ska som hushåll ska dra ner på faktisk konsumtion just nu är miljöpartistiskt oklart. Att avstå från att dammsuga är knappast en relevant åtgärd när en villa just nu kan maxa sina 11 kW på 16A eller 14 kW på 20A. Har en god vän som maxar på 18 kW just nu, men med 25A-säkringar som bara går till summan 17 kW. Anledningen är att det är så kallt och att huvudskåpet sitter ouppvärmt utomhus, vilket leder till lite tröghet i att propparna löser ut.
Att som SVT försöker påskina att det handlar om att inte dammsuga eller avstå från att koka kaffe är extremt fördummande när samtidigt svenska industrier stänger ner och välstånds- och välfärdsskapande uteblir. Fast det kanske är själva tanken, dvs att den sista konkurrensfördelen för Sverige i form av billiga elpriser ska bort, så det enda som återstår är arbetslöshet, leva på bidrag och rösta på bidragspartiet Socialdemokraterna?
Under dagen kommer detta blogginlägg bemötas av olika begåvningsutmanade med att “Sverige exporterar el, så det är inget problem och du har fel”. Men just nu importerar vi och vi ser rekordpriser på elen. Och det är när det är problem som är problemet, inte när det inte är ett normalläge.
Elpriset kommer gå ner till 200 öre mellan 09 och 10 i SE3, och under 1:- SEK per kWh efter klockan 11. Sedan ligger priset i intervallet 60 – 80 öre under eftermiddagen och faller tillbaka mot 50 öre framåt midnatt. Natten mot lördag ska inte bli lika kall, och det ska bli varmare dagtid nästa vecka med temperaturer runt nollan, även om temperaturer under -10 stannar kvar nattetid till åtminstone tisdag och sedan runt -5 grader.
97 kommentarer
Vi måste behålla den kärnkraft vi har kvar så länge som möjligt. Men jag tror dock inte på nybyggnation av kärnkraft, det blir helt enkelt för dyrt och komplicerat med offantlig upphandling och skumma underleverantörer.(infrastukturprojekt var enklare förr med ett statligt bolag och ett privat, vattenfall asea,telia ericsson osv).
Hur går det för kärnkraftsbygget i Finland? Påstods på 4ans morgon tv att de inte satt spaden i jorden än???
Har man problem med finansiering av kärnkraft går det utmärkt att beställa VVER reaktor från Ryssland, den leasar man till man är redo att köpa loss den. Sen ska man inte jämföra en ny reaktor med den mest problemtyngda. Man kan istället se på de 4 som byggs i UAE, det är koreanska APR och byggda i raketfart, den första är redan på nätet 8 år efter byggstart https://www.enec.gov.ae/barakah-plant/
Problemet med Finland är att de valde en oprövad fransk modell för den ena sv sina gen 3-reaktorer och betalar priset för att vara först med en teknologi. För sin andra gen 3-reaktor har de valt en rysk modell och det bygget verkar tuffa på om jag inte missminner mig. Det finns dessutom koreanska gen 3 -modeller som byggts i tid och inom rimliga priser (ca 10 öre per kWh i konstruktionskostnad med antagandet om 60 års livslängd)
Ny fransk oprövad teknik… Håller inte vi i Sverige på att skaffa oss erfarenhet av priset i ett likströmsprojekt som havererar. Är det Alstom levererar?
Inte riktigt ett ämne jag följer, men har ändå noterat att utomlands diskuterar man redan Gen 4 och Gen 5.
Tåg, helikoptrar, bilar, kkrverk, hvdc. Kör franskt så blir det bra.
Hanhikivi:
Fennovoima hoppas på bygglov inom 2021 och byggstart 2022. Om det lyckas räknar man
med att driften kommer igång 2028.
Olkiluoto kärnkraftverk:
Leverantör är franska kärnkraftskoncernen Areva i samarbete med Siemens.
O1 och O2 är kokarreaktorer, medan den nya O3 är en tryckvattenreaktor. Driftstart 2022.
O2 orsakade nyligen skrämselhicka, när höga nivåer av radioaktivitet upptäcktes pga ett trasigt filter.
Lovisa kärnkraftverk:
Lovisa kärnkraftverk består av två ryskkonstruerade tryckvattenreaktorer av typen VVER V-213 som startade kommersiell drift maj 1977 respektive januari 1981. Reaktorerna levererades av dåvarande Sovjetunionen, men försågs med inneslutning av iskondensortyp designad av Westinghouse samt instrumentering och processdator från Siemens. Fram till 1996 fördes det använda kärnbränslet till Sovjetunionen/Ryssland för behandling. Start 1979 och -82.
Några finska kärnkraftsförespråkare anser att Finland ska omedelbart beställa tre sydkoreanska kärnreaktorer. Någonting för Sverige och Busch?
Sydkoreanera är duktiga, de håller på att bli klara med leveransen till UAE, en reaktor i drift och tre till går snart igång.
Finnarna kan väl bygga kärnkraftverk och sälja elen till oss och därefter kapar vi kablarna söderut så vi slipper kolkraften.
Jag skulle hellre ha fler kablar och exporteta ännu mera.
Dammsugare är ett extremt dåligt exempel då de pga eu-lagstiftning har blivit mycket energisnålare och tystare. En bra grej, men ett dåligt exempel på att spara.
Allt annat än uppvärmning av huset är peanuts i sammanhanget. Föreslå folk att frysa ist. ¨
Kostar en femma i timmen att köra 2kW stödvärme när luftluften inte pallar med.
Med den här utvecklingen kommer en kamin att betala sig på bara några år om jag ordnar billig ved.
Elverk är inköpt men beredskapsbensinen som nämndes på bloggen för ett tag sedan verkar svår att hitta tyvärr. Men kanske duger med vanliga dunkar alkylat.
Krisen är kanske närmre än man tror.
Tog för övrigt en post i bolaget Climeon idag som jag sett här på bloggen tidigare.
Bra köpläge och med skenande energipriser blir deras produkt intressant för företagen.
Återigen. Det går att teckna 3 månader SE3 för 17 öre.
Min dammsugare går på batteri och laddas på natten. Den städar och moppar åt mig.
Xiaomi forever.
Jepp, Xiaomi har bra grejer. Har två laptops, en dammsugare samt en mobil.
Man får passa sig för tull och moms bara. Enklast att köpa "used" ifrån Tyskland på ebay.
Windowslicens kan man även köpa för 20kr på ebay. åäö-stickers för den som behöver.
Funderar på deras elspark nu 🙂 Men alla dessa gatstenar. MP-motionen fick nej på asfaltera, tack och lov.
Dammsuger man nu när det är kallt så går ingen el till spillo då man har nytta av värmen.
Det är av det skälet kostnader för elnäten skall flyttas ut från vindkraft investeringarna eftersom de får en helt annan lönsamhetskalkyl jämfört med planerbar elkraft.
Man döljer att de blir 50% dyrare eller så.
Tyvärr bor jag i offerlammet SE4 och tänker 5 minuter i framtiden som max så jag får minsann betala. Borde jag bli politiker ?
Kanske ska byta till Chang Fricks kärnkraft ?
Framöver är jag rädd att vi kommer få se ordentliga prisspann på elen överlag. En blåsig, solig sommardag lär elen bli i stort sett gratis. Det innebär att payoff på en solelsanläggning ökar och tillslut blir det olönsamt, även med statliga bidrag.
Idag hamnar man på c:a 11 år med subventioner. Halveras elpriset hamnar payoff oroligt nära livslängden. Vem ska då bygga nästa generations fossilfri el tro?
Rejäl prisskillnad räddar oss nu och det kommer uppstå företag som kommer utnyttja detta.
Elektrolysörer faller i pris och det dyraste för vätgas från vatten är elen.
Isolering där det läcker ut värme kommer ge småföretag en uppgång.
Bättre export som nyttjar det stora elbehovet i EU under värmeböljor.
Mycket fler företag kommer vina på prisskillnaden och resultatet blir mindre prisskillnad.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja för fan. Låt elen kosta 10 sek nu och vara gratis på sommaren. Då blir vi alla vinnare. Precis som med trisslotter.
Vätgas bränsleceller ger 30% el + 30% värme. Så pris differenserna måste vara 2-3ggr för att det ska vara lönsamt. Jag tror mer på batterier om du ska tjäna pengar på korta svängningar.
Tänkte du att man skapar vätgas i SE1 och säljer el i SE4?
Elektrolyser kommer definitivt att falla i pris då Bosch + Powercell ska börja serieproducera 2022 =)
Själv bor jag i SE2.
/Jimmie
jimmie sent svar. Lönsamt H2 om EU fullföljer sin ide om vätgas. Ja differenserna måste vara stora med dagens teknik men utvecklingen av teknologin och stordriftsfördelarna kommer med volym. Batteri har du rätt om för korta svängningar.
Eftersom gigantiska satsningar verkar på gång med vätgas i norr så utgår jag från att den stora volymen tillverkas där men att också ledningar med högspänd likström byggs mellan norr och söder då ibland nära gratis el förs i andra riktningen för att tillverka vätgas. Vätgas kommer sedan att också omvandlas till el och sänka de höga priserna i söder under kalla vinterdagar och ännu längre söderut vid värmeböljor då EU har sina toppar.
Ja det verkar som Bosch och flera andra är på god väg för elektrolysörer.
SE2 kommer få mycket mer el närmaste åren.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du kan inte lagra vätgas till någon längre förbrukning. Finns idag inna tekniker utvecklade för det.
Den vätgas som kommer tillverkas kommer förbrukas direkt.
En vätgastank med samma kapacitet som en 70 liters bensin tank väger ett halvt ton och är stor som en 300 liters varmvattenberedare.
Verkningsgraden är inte högre än en dieselmotor även om du har bränsleceller och eldrift, alla förluster well to wheel
Vätgassamhället är inte någon supergrej.
Rickard du tänker i liten skala. För att ersätta kol när det gäller att få fram järn från malm krävs helt andra lager. Jag tycker tanken på vätgasbilar är körd med den utveckling redan batterier fått. Japanerna har fel.
Vätgassamhället kan bli en supergrej men det dröjer lite. Första steget kan vara detta med att nyttja den stora prisskillnaden för el framåt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är bara och låtsas som det regnar.
-21 här i Grästorp. Vindsnurrorna ute på fälten står tvärstilla!
Passar på att rosta nötter i ugnen och torktumla och koka massa extra kaffe att ha i termosar till senare idag. Vore kul att se vad som händer vid faktisk överbelastning.
Ygeman kommer bli både rostad och tumlad.
De gubbigaste dumrevolterna är de bästa! Kämpa!
Norra Blekinge -16 grader nu. Och enligt SVK kl 07:00 var nettoimporten 1,1GW och importen till SE3&4 från DK, DE och LT var då 2GW
Samtidigt fortsätter den sämsta regeringen i mannaminne, att vila sig i form.
De fördröjer beslutet om förvaring av utbränt kärnbränsle, så att kärnkraften riskerar stängas ner helt 2024. Bolund replikerar, att det finns ingen tidsplan för beslutet.
https://www.dn.se/ledare/martin-liby-troein-miljopartiet-kan-inte-tillatas-bedriva-gerillakrig-mot-karnkraften/
Får vi måhända ta del av en utvärdering av timprisavtal efter den här vintern? Hemmajobb, analog värmekälla och smart-hem-styrd värmepump borde kunna ge bra besparing i år, i relativa siffror.
Det går bra nu!
Dammsugarexemplet är helt meningslöst för alla som har direktelvärme. All förbrukning inomhus blir ju värme ändå och termostaterna på elradiatorerna slår av motsvarande.
Paradoxalt nog blir det varmare inne om man öppnar kylskåpsdörren på sommaren när man inte kör elvärmen. Naturvetenskap är svårt för de förståndsutmanade.
Låt mig bara konstatera att svenska börserna nådde ATH igår och att detta har hänt förut när vädret är kallt. Men huvudsaken är väl att man får kasta lite skit på Sverige och larma med sin megafon.
Jag kanske är du i huvudet men förstår inte kopplingen mellan börsen ATH (som för övrigt för länge sedan övergav all form av fundamenta som grund för värdering) och undermålig svensk strategi för nationens energiförsörjning?
Kan inte börsens ATH ha en starkare koppling till riksbankens uttalande om nollränta till 2024 och fortsatta stimulansåtgärder för bl.a. finansmarknaden med fortsatta tilgångsköp för motsvarande 700 mdr SEK?
Det var en koppling till att bloggaren skrev att börserna i US stod i ATH.
Min poäng är att det inte var bättre förr. Vintern 2003 var avsevärt värre än situationen nu.
Jag ville vara lite positiv och visa att vi också minsann kan nå rekord, inte bara USA-börserna.
Vi får tacka Boliden för ett eventuellt nytt ATH idag.
Brasklapp. Du som hävdar att börsen helt saknar fundamenta som grund för värdering. Hur ser du på Boliden?
Bättre är inte nödvändigtvis bra.
Att elen är dyr per kwh är dåligt, att frekvensen i elnätet varierar kraftigt är också dåligt.
Sverige har varit i sämre situationer men det gör inte denna bra.
Sista gången. Teckna 17 öre SE3 är ett alternativ istället för att klaga.
@Östergren, avseende Boliden – inte alls. Men det är för att jag för länge sedan gav upp enskilda bolag (mest på grund av min egen inkompetens och brist på ork och tid). Idag har jag tråkiga fonder och tack vare min yrkesposition (obegripligt egentligen hur jag hamnade här) så har jag bra rådgivare som ger oss bra råd (jo faktiskt) på hur vi ska placera våra pengar, både pensioner och privat. So far, so good…
För övrigt ska jag kanske be om ursäkt, jag kan ha feltolkat ditt inlägg. Sätter den på rookiekontot!
Får passa på att tacka för ditt insiktsfulla inlägg för några veckor sen hur det kan se ut inom företagens fyra väggar. Bra påminnelse.
Sen kanske jag bör förtydliga mig. Naturligtvis är det skräp att frekvensen dippar och har även full förståelse för att folk skriker ut när prisskillnaden mellan SE1 och SE4 når ATH. Ungefär som när folk skriker ut när fastighetspriserna i norrlands inland är en bråkdel kontra Sthlm. Att bo i småhus utan fjärrvärme och inte säkra upp elpriset inför vintern är risky business och borde inte komma som någon överraskning för någon.
I detta håller jag med dig fullständigt!
Östgren: var?
Elskling Lumo 3 månader lgh. Priset har stigit till 17.9 öre idag.
På småhussidan samma erbjudande som ovan. Även Telinet har ett liknande alternativ småhus.
Inget ATH Portugalbörsen idag. Minus 3%. Danmark och Sverige som vanligt oslagbart.
Idag har vi eldat istället för att köra elvärme.. tänker att närproducerad bioenergi är bättre än tysk kolkraft…
Ygeman lyssnar på Energimyndigheten.
Och Energimyndigheten säger att allt går enligt plan, pressar vi bara in mer vindkraft kommer allt att lösa sig. 100TWh vind år 2040 är målet enligt gd Robert Andren. Se deras filmer Fyra Framtider!
Här säger man klart att kärnkraften måste bort.
Tillsatt av S & MP regeringen vilken aldrig skulle tillsätta en generaldirektör för Energimyndigheten som inte är garanterat lojal mot MP i en fråga där partiet innehar vetorätt i regeringen.
Bra att marknaden fungerar. Marknaden hanterar vädervariationerna och faktisk även mer långsiktiga klimatkostnader på ett för mej förväntat sätt.
Om man kollar på kontrollrummet just nu så ser man att det blåser ovanligt bra och att det finns mycket vattenkraft som inte går. Problemet är att du inte får ner kraften från norra till södra Sverige. Elen kostar därför 2.50 i söder och 0.40 i norr. Vi har 3 gw vattenkraft som inte kan producera på grund av att det är fult i elnätet. Det är djupt problematiskt att vi har ersatt kärnkraft i söder med vindkraft i norr med tanke på bristerna i elnätet.
Varför ska man dra elledningar från norr till söder? Kjell A Nordström säger ju att allt utanför Stockholm och särskilt Norrland är en ekonomisk skräpyta, och han får medhåll av många stockholmska befattningshavare både i politik offentlig sektor och privat näringsliv. Jag föreslår istället att de ekonomiska skräpytorna snarast kapar de kablar som redan finns.
Blir intressant om vi får en riktig marknadsekonomi istället för nån sort låtsasekonomi som Kjell A alltid refererar till.
Då bör elpriserna i Sthlm motsvara kvoten Sthlm/norrland på fastighetssidan.
Kjell är en fantastisk försäljare. Däremot har hans statements inte utvecklats speciellt väl "Du kanske tror att Kina växer snabbt. Men Stockholm växer nästan två gånger snabbare än Kina" (2017)
Kjell använder ord som berör, men i grunden är hans analys inte helt fel. Urbaniseringen ökar i all högre grad och om man inte får till universitet, företagsliv m.m. på platser som Värmland och Gotland så kommer de bara öka avståndet ekonomiskt från mer urbaniserade platser (just Värmland har fått till Karlstad Universitet och en viss jobbsektor runt det ganska bra, men Gotland är väl stendött), det var just dessa två län och inte Norrland som han beskrev som framtida ekonomiska skräpytor.
Kontentan är: Landsbygden kommer falla allt mer efter städer avseende ekonomisk tillväxt, detta i en analys på global nivå och enskilda företag som exploderar här och där är bara paranteser.
Men väljer man att istället bli kränkt av sånt här så får man väl leva med det.
Faktum är att jag upplever Gotland som mer dynamiskt i affärslivet samt på fastighetsmarknaden kontra Sthlm för tillfället. Hoppas du inte blir kränkt av det.
Mer dynamiskt kan det säkert vara. BRP/invånare har Gotland utökat sitt avstånd (negativt) mot Sverigemedel sedan minst år 2000. Detta trots bland de lägsta arbetslösheterna i landet. Samma sak gäller Värmland. Stockholm utökar sitt avstånd mot Sverigemedel positivt.
Det är såna hårda värden som personer som Kjell tittar på. Sen uttrycker han det i media som "i framtiden kommer det bo tre alkisar, några knäppgökar och några barn på landsbygden". Men det är ju för att han vet precis vad han ska säga för att få dragning i media.
Men i slutändan är ju detta det mått på ekonomisk aktivitet och ekonomiskt välstånd som gäller och där ökar avstånden. Oavsett hur dynamiskt, välfungerande, trevligt man tycker något är, så är det mjuka värden och i slutändan sitter man på en avfolkad ort med ruttnande tomma kåkar och en havererande kommunekonomi och det gör den inte mer attraktiv avseende mjuka värden för de som tycker det är viktigt.
Kan gå all in på att du är anställd och inte har någon erfarenhet av hur företagsvärlden på Gotland fungerar.
Är jag fel ute ber jag redan nu om ursäkt.
Jag har noll erfarenhet av företagsvärlden eller ens att vara normal anställd på Gotland eftersom jag inte bor där och senaste gången jag satte min fot på ön var 15 år sedan. Jag spenderade två vinterhalvår där först som värnpliktig och sedan som anställd i Försvarsmakten, det var nog för att jag aldrig skulle vilja dit igen. Gotlänningar påminner mig om Donsöbor fast med lustigare dialekt.
Tim: Kontentan att "landsbygden kommer att falla allt mer" är ett narrativ som sprids av all bidragsmedia i Stockholm. Det är andra tider nu och orter på landsbygden som växer befinner sig långt från den stereotyp du presenterar. Många småorter i fjällvärlden har en enorm tillväxt både fysiskt och i intellektuellt kapital av högutbildade som söker alternativa livsmiljöer. Elström är den nya hårdvaran som norrlandskommunerna borde exploatera ännu bättre istället för att på gammalt kolonialt vis skicka strömmen söderut som Tim föreslår. Stockholm är ingen gyllene plats för tillväxt och att driva företag förresten, även om Kjelle sprider den religionen. Personalomsättningen i Stockholm är alltför hög för att bra kunskap ska byggas upp i företaget. Så om du startar två identiskt lika företag , med lika tillgång till kapital , ett i Lycksele och ett i Bromma så kommer Lyckseleföretaget att outperforma Stockholmsföretaget by far. Ingen talar om detta då all media är koncentrerad till Stockholm och Södermalm.
Ekonomen dina källor är grumliga för de flesta media i Stockholm finns på andra håll än Södermalm. Södermalm utmärks mer av en gigantisk koncentration av framgångsrika spelföretag som drar in stora exportintäkter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nano.
I såna fall är även dina källor grumliga. Eller så blandar du ihop betting- med gamingbolag.
De flesta betting/casino/plattformsbolag håller till på norrmalm Sthlm.
Vad gäller gaming är det korrekt att Paradox håller till på Södermalm i samarbete med AMF. Paradox är grundat i Umeå.
Den största gamingsuccén i Sverige, Embracer, håller till och är grundat i Karlstad.
(Sorry Kjell A med flera)
@Ekonomen: det finns gott om landsbygdsorter som mår bra och har stark tillväxt. Det är inte det frågan handlar om. Frågan handlar om hur urbaniseringen ökar och hur resurser och ekonomisk tillväxt i ett globalt perspektiv centreras till städerna inklusive Sverige. Det finns ännu mer gott om landsbygdsorter som mår värdelöst.
Jag menar inte att Stockholm, eller de andra större städerna är en fenomenal plats att driva företag på eller leva i, jag menar att det är så utvecklingen går. Oavsett om man vill eller inte.
Österberg jag är grumlig nu vi vann på spåret med 36 poäng. Fredagskväll och lite gott vin. Klart det skulle vara gamingbolag, jag har Embracer men inga spelbolag. Bodde i tonåren i Karlstad och är glad att de lyckats så bra. Fruktar att Embracer köps upp av amerikanska fonder och på sikt lämnar Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tim. Det är ingen som ifrågasätter urbaniseringen som har pågått sedan 1850-talet. Så när Kjell och andra coola snubbar säger det är det ungefär lika intressant som att konstatera att solen går upp i öster.
Svensk strategi för energi anno 2021, lite som –> "Jag känner att jag kan flyga, jag går upp i ett högt torn och kastar mig ut….på vägen ner möter jag verkligheten i form av gravitationen som kort presenterar sig själv innan jag_________"
MP borde vara lite öppna med att CO2 avtrycket för vindkraft är högre än för kärnkraft och vatten, enkla sökningar hittar detta, skillnaden är inte stor men ändå där.
Vi kan inte ha ett "vackert väder" tänk hos våra politiker, deras jobb är att förberda för det värsta men hoppas på det bästa, inte tvärtom-vilket regeringe fn håller på med.
-10C SE3 Sthlm. Kollar timkonsumtionen och ser att max förbrukning i Januari har varit ca 6kWh på en timme. Har 20A så 6kW av 17kW ger god marginal, så länge elen levereras. Max dygn i Januari 87kWh. Av det står uppvärmning för ungefär hälften. Luftvärmepump ca 30kWh, golvvärme för ljummet golv mindre än 10kWh
6kW av 14kW ska det va…
Har du separat mätning på luftvärmepumpen? Man kan INTE lita på siffrorna som den presenterar själv som är rena skämtet…
Bor i Luleå i en villa med bergvärmepump, 200m2 1,5plan och 50m2 garage som värms med med bergvärme. Har separat mätare och förbrukat ink hushållsel totalt 28736kwh på 2,5år sedan installation av mätaren.
Otroliga siffor. Verkar vara en grym installation.
Dava, Jag förstår att den inte är exakt. Den säger själv "beräknad" förbrukning, därför lade jag in en brasklapp "ca". Men den är förmodligen inte helt fel. Håller den sig inom +-10% är det ok för min del, ungefär som en hastighetsmätare på en bil ofta visar +10%.
Men vad menar du då att resterande 47 kWh skulle gå till? Här används ungefär 30 kWh en kall dag om jag inte kan elda. Ventilation, kyl och frys drar ca 5 kWh, hushållsel kanske 10 kWh. Fråga man värmepumpen själv drar den ca 3-4 kWh… Vart går resten? Jag har separat mätning på säkringen till värmepumpen och Jo det är den som drar all ström..
Enligt mecloud har pumpen LN25 dragit 228 kWh totalt sedan installation i somras. Topp på 80 kWh i januari.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tar ett exempel från specifika dagar.
5 Jan. -8C 71kWh VP 25kWh, golv kanske 10kWh.
9 Aug. +20C 17kWh VP 0kWh, golv 0kWh.
Vinter minus uppvärmning
71-25-10 = 36
Vinter minus sommar
36-17 = 19
Således 19kWh mer som skall förklaras för vintern.
På vintern:
inkommande vatten kallare, kanske 15C eller så. Så det blir 15C mer att värma per liter till varmvatten för dusch, tvätt, disk. Dessutom tenderar jag att duscha mycket längre och varmare på vintern. Mer träningskläder att tvätta. Inget hänga tvätt ute, allt går i torktumlaren. Fler lampor på under längre tid. Man sitter inne mer och har skval-TV och andra apparater på. Elradiator i friggebod/förråd. 2 timmar kupevärmare på full effekt varje dag.
Kan nog förklara merparten av de 19kWh extra på vintern. Men visst kanske en del kan tillskrivas VPs glädjeberäkning.
Svinto. Tack för uträkningarna. Det låter ganska rimligt.
Var något inslag om detta igår på Rapport tror jag.
De visade någon graf som visare att trots kärnkraften trappats ned så hade vindkraften byggts ut mer och resultatet blev att vi hade importerat mindre kolkrafts-el.
Exporten till Tyskland och Polen har ökat och importen från Tyskland och Polen har minskat – i princip upphört 2018 – 2020.
Problemet med det argumentet är att 2019-2020 var extrema år vädermässigt. Att peka på ett år helt utan vinter i södra sverige och säga "vi har inga problem för vi minskat importen" är ohederligt.
https://uvell.se/2021/02/11/miljopartiet-tanker-stanga-ner-all-karnkraft-2024/
Jag som hade tänkt köpa en tesla. Blir nog en lätt begagnad malusbefriad diesel istället. Jag måste ju tänka på den lokala miljön i plånboken också. Sjukt betala mer per mil för en elbil än en fossilbil.
Cornucopia@ jag tog en skärmdump från svenska kraftnäts kontrollrummet vid 07:30 i morse. Sverige importerar då 1098Mw men det som dom hade tur med var att det råkade blåsa rätt mycket där snurrorna stod, över 22% (5500Mw) stod vindkraften för då jämfört med kärnkraften som låg på 28% av produktionen
Blir väl mer skatt in till staten 🙂
Och denna dag har vi även ganska gott om vindkraft, den har gett 5000 – 5600 MW men den effekten sparar vattenkraft och når inte till södra Sverige där det är brist på el då kraftledningarna inte har mer kapacitet.
Kommer klimatet bli kallare eller varmare? Forskarna verkar gissa som vanligt.
https://ekuriren.se/artikel/rusning-i-temperatur-bakom-kyla-och-snoovader/rgq4gy0l
"Fenomenet kallas plötslig stratosfärisk uppvärmning, på engelska förkortad SSW. Tidigare har sådana fenomen mätts med omständliga metoder som väderballonger och flygplan, men nu har Europeiska rymdstyrelsen (ESA) satelliten Aeolus på plats, som via laser mäter vindmönstren från ovan.
" Det är första gången man kan få en stor helhetsbild av vindstrukturen, säger Heiner Körnich, chef för meteorologisk forskning på SMHI.
Det finns två teorier om varför den plötsliga värmen i stratosfären innebär plötslig kyla för oss, berättar Heiner Körnich. Den ena är att ökad cirkulation "skyfflar ner luft över Nordpolen", vilket innebär högtryck på nordliga breddgrader, och högtryck på vintern ger ju låga temperaturer. Enligt den andra, snårigare teorin är det förändringar i vindstrukturen på hög höjd som påverkar hur lågtrycken rör sig.
– När vi inte får lågtryck över Atlanten som tar med sig mild luft, då kan man få det här läget med stabilt högtryck. Lågtrycken går längre söderut, säger Körnich till TT."
Det där är väder, väder vars genomsnitt blir klimat.
Jo det stämmer. Men om nu stratosfären blir varmare av varmare väder på planeten och därför det blir kyla som drar ner på planeten då blir väl resultatet kallare väder på planeten eller då ett kallare klimat? Eller
Nisse: Vi kan få extremare/kallare vintrar och ändå få högre årsmedeltemperatur.
I stort sett hela norra halvklotet har haft bister och snörik vinter hittills.Ett stort antal köld och snörekord har satts.
Även isbildningen i Arktis verkar ha ökat markant.
Stratosfärisk uppvärmning över Arktis är inte värme i egentlig mening utan istället för minus 40 går det ner till minus 25 och det räcker inte för att smälta glaciärer. Men det kan ge upphov till fenomenet Polar Vortex som driver arktisk luftström söderut.
Elområde 4 exporterar nu mer än vi importerar, men fortfarande är det stora pilar från Tyskland. Går tysk kolkraft via Sverige till Polen och Baltikum?
Hur mycket vattenkraft har vi? Kan inte dammarna få slut på vatten? Älvarna bottenfryser väl ibland…eller alltid?
Dammarna kan så att säga få slut på vatten som man får tappa ut, dvs komma ned mot lägsta tillåten nivå enligt vattendomen.
Älvar och vattendrag bottenfryser inte i Sverige om de inte är glaciärer. 🙂
Det som kan hända med vattendrag där vattenföringen varierar kraftigt är att det helt enkelt inte rinner till något vatten då all nederbörd i avrinningsområdet faller som snö och då fylls så att säga inte vattendraget på med nytt vatten.
Om nivån i avrinningsreservoarerna i form av sjöar, mossar och grundvatten blir för låga så att vattnet inte längre rinner över tröskeln, så kan det rinnande vattendraget frysa till och man kan t.ex. få frusna vattenfall, eller forsar som är frysta, men väldigt liten vattenföring under isen. Det här är något som alltså främst händer högre upp i avrinningsområdet, dvs närmare källan.
Så skönt, jag blir förbannad varje gång jag läser om miljöpartiets politik som bara förstör miljö hela tiden!