Volkswagens nya elsmåbil ID.3 blev den mest nybilsregistrerade bilmodellen i Sverige i december. Den blev också den mest sålda elbilen i Sverige för helåret 2020 och klådde till och med Tesla Model 3 med några hundra fordon.
Nä, jag har ingen bild på VW ID.3 så det får bli TSLA M.3 istället |
Efterfrågan på elbilar ser alltså ut att rusa med VW ID.3, som blev den mest nyregistrerade bilen alla kategorier i december. Alltså mer än till och med en fossil Kina-Volvo.
ID.3 kostar bara från 435 000:- och uppåt, vilket är i linje med ett antal befintliga elbilar, vilket talar för att Volkswagen helt enkelt släppt en bil som svenskar i prissegmentet finner attraktiv att köpa. Kanske för kombinationen av trångt utrymme och lätt att parkera matchade, samtidigt som räckvidden är hyfsad matchade en nisch där batteristorlekarna lämnat lite mer mil att önska tidigare.
Hela 2 564 nya ID.3 reggades i december för en summa för året på 4 009 bilar. Tvåan Tesla Model 3 hade bara 3 531 nybilsregistreringar, ner från 4 216 året innan när den släpptes som ny. Dessutom kommer nu Tesla Model Y vilket antagligen konkurrerar med Model 3. En Model 3 kostar från 580 000:- SEK och en Model Y från 720 000:- SEK, men med en högre batteri- och utrustningsnivå än den billigaste Model 3. Mini-SUV:en Volvo XC40 Recharge släpps också nu och ska kosta 699 000:- SEK, men vara betydligt mindre och med kortare räckvidd än Tesla Model Y. Kommer alltså således säkert bli en succé då varumärket Kina-Volvo är stensäkert i Sverige.
Volvo fick 1 660 nyregistreringar av sin Polestar 2 under hösten, men den är mer prisvärd än den Volvo-märkta varianten av bilen, samt har bättre räckvidd då aerodynamiken är dålig, men inte lika dålig som för Volvo XC40 Recharge.
På tredje plats hittas Kia Niro EV med 2 554 nybilsregistreringar, följt av Renault Zoe med 2 161, Nissan Leaf med 1 815, Audi E-Tron med 1 795, Hyundai Kona EV 1 671 och sedan Polestar 2. Tesla Model S hade bara 1 335 och Model X 628 nybilsregistreringar.
Totalt ska ett 30-tal elbilsmodeller släppas under 2020, men det återstår att se om de alla kommer säljas i Sverige.
Tydligt är att för rätt bil i prisklassen runt 400 000:- SEK är svenskarna i rätt målgrupp beredda att öppna kreditlinorna via antingen privat- eller företagsleasing, lån på bostaden eller för den delen direkt billån.
Kanske har finansmarknadernas utveckling under det ekonomiska krisåret och pandemiåret 2020 bidragit till de öppnade kreditlinorna? Registreringsskylten BETALD finns redan och tillhöra en blå Porsche från 2016.
Statistik från Bil Swedens preliminära data för december från pressreleasen i måndags. Slutdata kan variera enstaka bilar.
22 kommentarer
Det var ju en drive på leasing under december som drog upp ID.3:s siffror. Tror det gick att leasa en för under 2 500:- per månad. Då behöver man inte låna några pengar och frågan blir om leasingbolaget har betalt eller ej. VW behövde dock sälja alla elbilar de kunde för att minska böter.
Samma med Eniro. har en bekant som leasar värstingmodellen för 4000 i månaden.
Eniro? Autocorrect från?
Det blir mer och mer uppenbart att det är låga trösklar för fossilbilstillverkare att få ut attraktiva elbilar. I Norge blev. f.ö. e-Tron mest sålda elbil 2020 och den ligger i högre prisklass än ID.3.
E-tron blev till och med mest sålda bil i Norge! Över 50% av bilarna som såldes var elbilar och rop fyra av sålda bilar var elbilar!
E-tron blev till och med mest sålda bil i Norge! Över 50% av bilarna som såldes var elbilar och rop fyra av sålda bilar var elbilar!
Intressant, i vårt kvarter är teslorna fortfarande vanligast. Men fossil-vw är stabil tvåa så det skulle inte förvåna mig om det dök upp några id3 på gatan snart
Med privatleasing för under 3000 SEK per månad så hamnade de väl ungefär på hälften av en Model 3 eller Polestar 2? Och många svenskar verkar gilla privatleasing.
Det är förmodligen lägre än värdeminskning på 3 år samt att service är inkluderat i priset. Dock brukar körsträcka vara rätt låg samt att handlarna kan värdera bilen lågt vid återlämnadet p.g.a. slitage och då måste leasingtagaren betala mellanskillnaden vilket kanske döljer den egentliga kostnaden. Men behöver inte vara så dåligt om alternativet är ett lån på hela beloppet.
De privatleasing avtal jag sett på Audi och VW har haft garanterat restvärde.
Restvärdesproblematiken är relativt obefintlig vad gäller normalt användande.
De stora bilmärkena har varit rätt förlåtande vad gäller detta. Delvist för att man ju vill sälja in en ny leasingperiod med en ny bil. Och inte att leasingtagaren går till det konkurrerande märket.
Jag tycker Skoda Enyaq ser intressant ut (barnfamilj). Känns som ett oprövat kort dock. Någon som har åsikter?
Har också kikat på den, jag hoppas bara att de inte tagit VW's infotainment-system rakt av. Men den ser onekligen fräsch ut.
Aldrig upplevt VWs infotainment system men for väl boka in en provkörning. Håller med om att den ser fräsch och rymlig ut. Model Y är intressant med men tycker den är aningen dyr
Har beställt en som förmånsbil via företaget, får den i juni. Enligt min beräkning så blir totalkostnaden när man räknar in energikostnaden (el/bensin) ungefär lika hög som en Octavia med lilla bensinmotorn.
Klart den är ett oprövat kort än så länge eftersom den inte finns att köpa än :-p
Skämt åsido tycker även jag den verkar vara ett intressant alternativ. Kör Octavia idag och även om jag helst velat ha en elektrisk Octavia lär jag ta en närmare titt på Enyaq när den dyker upp hos handlarna (finns inte på kartan att jag förbinder mig att köpa en bil jag inte provat). Frågetecknet för mig är dock fortfarande tillgången till snabbladdning på resor, där leder ju Tesla fortfarande med hästlängder…
Nej man vill känna på den innan samt se hur den faktiska räckvidden är (den känns ju inte lika luftmotstånd optimerad som en Tesla och hoppas den hamnar i e-tron facket för ägarna inte verkar så nöjda).
En sak man får ha i bakhuvudet är ju att tesla säljer slut på alla bilar de producerar, mao efterfrågan är större än utbudet. Så det kan ju också spela in i att de fick lägre siffror än VW t.ex.; det fanns inte tillräckligt med model3 producerade i världen att leverera så alla som ville köpa i sverige kunde få en (Eller valfritt annat land man vill jämföra med).
Samma kan förstås gälla för VW och deras ID3 å andra biltillverkare/modeller också, men de har jag inte lika bra koll på. Tesla har i varje fall inget jättelager med bilar som ingen vill köpa utan fabrikerna går för fullt och alla bilar säljs. Först när de börjar få ett växande inventarie och/eller börjar minska produktionen som man kan säga att en annan bil är mer åtråvärd.
Tesla säljer väl till sig själva…
Alla biltillverkare gick väl över till kundorder styrd produktion någon gång under 80-talet? Om nu efterfrågan är större än utbudet så är det väl märkligt att Tesla sänker priset? https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/tesla-sanker-priserna-pa-grund-av-lag-efterfragan/
id.3 har något mer påkostade kontroller för fläkt/värme än Tesla/Volvo m f l. Ser att även BMW iX3 får riktiga kontroller till detta också istället för cheapo-bigscreen-modellen som de flesta andra valt för att spara pengar. Hoppas att fler tillverkare tar efter, man kan trots allt ha fjärrstyrning av t ex värme trots att det finns riktiga rattar att kontrollera med i bilen. Ljudvolym vill man också ha dedikerad fysisk ratt till, oslagbart för att inte släppa blicken från vägen och justera snabbt.
Det blir intressant att se när Svensson märker hur krångligt det är med laddning av alla bilar utom Tesla.
Var själv tvungen att köra min pappas fossilbil igår för att det var en vägsträcka som hade dåligt med laddare till min e-tron..