Dags för lite fredagsmys. Så låt oss tala om gamla hederliga Saab 900, en innovation från gamla Saab i Trollhättan, där alla nycklar passade i alla bilar. Vilket ledde till att jag ett tag under 90-talet var ett konstant brottsoffer, och vid ett tillfälle nästan själv blev biltjuv, men räddades av en radiokanal.
Saab 900 toppar ligan över antagligen de mest stöld- och inbrottsvänliga bilarna som någonsin tillverkats. Det räckte att en Saab-nyckel var lite sliten, så passade den både i dörren och tändningen på samtliga Saab 900. Annars gick det förstås lika bra med en lämpligt platt och smal skruvmejsel istället för en nyckel.
Jag hade en Saab 900 årsmodell 1989 från 1989 till 1999, och från perioden där jag började jobba heltid efter universitetsexamen 1996 fram tills bilbytet till Honda var jag ett konstant brottsoffer då bilen inte mestadels stod i garage utan användes minst varje vardag.
Man behövde bara vara borta från bilen i cirka tio minuter i centrala Göteborg för att man skulle få inbrott i den, men tack och lov var min bilstereo av så gammal och usel modell att den aldrig blev stulen. Till slut tröttnade jag och lät istället alltid Saaben stå olåst, för att minska skadorna på bilen. Därtill rev jag ut handskfacket och lät det stå öppet, så att det såg ut som någon redan varit där och länsat.
Dock slutade inte inbrotten för det, och ibland använde de inte ens nyckel, utan det blev skador på bilen. Så det var rätt dyrt. Jag orkade till slut bara polisanmäla de tillfällen där det blev skador på bilen, vilket var 5-6 gånger. Totalt sett hade jag någonstans i häraden 20 – 30 inbrott i bilen under de tre åren, så min anmälningsbenägenhet var klen. Har gjort att jag fått viss ryggmärgsreflex att aldrig lämna något i bilen, så inget ont som inte har något gott med sig. Lite jobbigt att alltid lasta ut allt bagage och ta med sig när man ska gå på toaletten dock.
En gång blev bilen stulen (från P-huset i Gårda), vilket förvisso inte kostade mer än sveda, kostnader och lidande och en fordring via Kronofogden som aldrig betalades. Polisen fick dock tag på bilen inom en vecka, komplett med förare. Som dock inte hade stulit bilen. Och inte heller tre andra stulna Saab 900 han gripits av polisen med under fyra veckors villkorlig frigivning från Kumla. I mitt fall hade han varit på ett café på Grönsakstorget – han kom inte ihåg vilket – och börjat prata med en kille som han inte visste vad han hette, och fått låna hans bil. Visserligen satt det en skruvmejsel i låset, men han tänkte inte mer på det och sedan kom polisen och grep honom. Han blev förstås frikänd av tingsrätten för bilstöld, men tingsrätten tyckte att han hade väldig otur och borde se över sin bekantskapskrets. Däremot blev han fälld för olovligt brukande vilket var samma straff som bilstöld på förekommen anledning. Det grips nämligen aldrig några biltjuvar, utan de har alltid fått låna bilen från Berra, som de lärde känna på Kumla. Den olovliga brukaren hade ingen bostad, utan levde tydligen i stulna Saab 900 tills bensinen tog slut och han behövde hitta någon ny person som han inte kunde namnet på att låna en ny bil från. Lite lätt tragiskt, och tingsrättens dom är smått komisk.
En gång råkade jag själv nästan bli biltjuv.
Jag kom tillbaka från affären, låste upp min Saab 900, satte mig i sätet och startade bilen. Då började bilradion spela Radio Rix, vilket fick mig att ana oråd. Och stereon var nyare än min. Visade sig att min bil stod två parkeringsrutor längre bort, och att min nyckel helt enkelt passade rakt av i denna andra Saab 900 i samma färg. Nära ögat.
Så det var bara att stänga av, låsa efter sig och gå till rätt bil istället.
Med det önskar jag ett trevligt fredagsmys! Särskilt till er som kör Saab 900.
34 kommentarer
Jag hade Saab 900 under nästan ett decennium utan att få varken inbrott eller stulen bil.
Kan förvisso bero på att man bor mitt ute i ingenstans, men även att den kraftiga rattkryckan faktiskt gjorde sitt jobb. Bilstereon på den tiden hade löstagbar front och det nyttjades utan undantag.
Fick däremot bilen slangad en gång, vilket tyder på att inte bara låsen var dåliga på den modellen.
Nä, fick aldrig inbrott hemmavid ute i Härryda dit jag flyttade 1997, men att parkera i Göteborg var att be om inbrott.
Det har väl inte förändrats nämnvärt i Göteborg, men inbrotten minskade nog i takt med att 900-modellen blev folkracebilar.
Oh yes, de där Saab-låsen var som ett slags micro-Trabanter som monterats i dörrarna med teleportering. Har åkt iväg med fel Saab 900 från Gränby Centrum i Uppsala på 1980-talet. Inte konstigt att de gick i KK.
Möjligen kommer man i framtiden att se Saab som extremt tidiga pionjärer inom det som senare kom att kallas "Sharing Economy".
jag hade en WV som var något "trött"… man tvingades alltid att lägga i en lägre växel i svaga uppförsbackar på motorvägar. Jag tog aldrig ur nyckeln ur den bilen… ingen kom ens på tanken att stjäla den bilen…
Toppar inte SAAB även listor över dom mest omtyckta bilarna någonsin?
Jag bor i Asien och när jag pratar med äldre asiater får dom direkt våta ögon när man nämner att man är ifrån Sverige, och annekdoter över deras gamla SAAB duggar tätare än känslorna för Ibra.
Precis. Men den stora massan förstår inte kvalitet.
Saab var världsledande på motorstyrning, med APC osv.
Ja undra varför de inte finns kvar längre?
Den ända bil jag suttit i där inte ratt, pedaler och säte inte cleerar.
Saab var föregångare inom konceptet bilpool. Köp en Saab och sedan får du använda vilken annan Saab som helst.
Nja, Keith Moon var ju långt före SAAB där.
som SAABfanatiker i exil (kör VWPassat) kan jag bara hålla med och känna igen mig i bilden. personligen drabbades jag ytterst sällan av skador då låste inte gjorde det minsta motstånd. tändlåst verkar dock av någon anledning ha varit mer svår forcerat då bilen aldrig kördes iväg. vid något tillfälle gick jag tom plus då besökaren lämnade kvar skruvmejslar utan att få med sig mer än ett tackkort från ett bröllop. har många kollegor som är fd SAABingenjörer vilka jag ofta prisar för deras tekniknivå som de levererade, samtidigt som jag aldrig kan förlåta dem för att de lät SAAB gå i graven
Jag hade en Saab 99 turbo. Min nyckel passade utmärkt i min broders Saab 900. I både dörren och tändningslåset.
Dock så fick han tji på att kunna öppna min bil. (roade mig ibland med att flytta hans bil en kort bit så han oroade sig för alldeles för tidig demens)
Saab var en alldeles speciell bil. Antingen hatade man den eller så…… jag kör fortfarande Saab.
Jag har ägt två SAAB 900 och en 9-3. Bägge 900 fick inbrott. Det senaste med en hel del lås- och plåtskador som följd. Det kostade mig en självrisk att få det fixat och inte blev reparationen speciellt snyggt gjord heller.
I allt övrigt tyckte jag att SAAB:arna var riktigt bra bilar på den tiden och jag var en nöjd bilägare. I synnerhet tyckte jag om min SAAB 900 turbo 😊
Kul historia — men Saab 900 är en joker!
De första årsmodellerna var moderniserad variant av 99 och turbo, sedan kom den som såg ut som på bilden, med samma namn, årsmodell 1994 tror jag (hade en sån, fast i en lite annan kulör; fin bil). Något år senare döptes samma modell om till 9-3 med en lätt ansiktslyftning. Inga inbrott konstigt nog fast jag ägde den i tio år. Antagligen var det original-900 som var "lättsnodd" som man säger i Norrland, fast då menar man styrningen har jag hört.
När samma drivknut skar inom två år (första gången i Dalsland, -18C, bråttom) och det inte fanns delar att byta innan vi måste åka hem till jobb byttes den in till en 9-5 Aero. Inte fullt lika skön men fort gick den. Speciellt på dyrt högoktanigt. Upptäckte att etanolinblandning höjer oktantalet. Tyvärr smörjer det inte bränslepumpen tillräckligt. Fråga mig inte hur jag vet!
En släkting fick köpa den för en tia som han hittade under förarstolen, och den levde vidare ett par år till med god nytta. Pengar ÄR inte allt.
Har förresten kvar takräcket, Thule-bågar till Saab 9-5 — om någon vill befria mig 🙂 Vid kusten i Värsta Götaland.
Efter SAAB 95/96 var det ingen idé att köpa SAAB längre.
Efter 850 var det ingen idé att köpa Volvo.
Ah, nu börjar vi närma oss "Lyckliga ni som fick bo en låda på motorvägen! Vi fick bo på botten av en sjö!
Jag brukade köra 140/240 som såg ut att vara stulna, alltid lämna dem olåsta och med en gammal bilradio från skroten liggande på passagerarsätet med spretande kablar. Minns speciellt en regnbågsfärgad 140 som inte ens impulsstyrda typer som nyss rymt från rättspsyk gick nära. Låset på förardörren var ett svart hål man behövde skruvmejsel för att öppna. Jag kunde haft guldtackor i den bilen för ingen rörde den nånsin.
Haha. När brorsan och jag åkte till banken för att reda upp morsans kvarlåtenskap hamnade vi bakom en veteran-Volvo med en streamer i bakrutan:
"Jag kör hellre 140!"
Ta vara på vardagens nöjen.
#erfarnehet
Min far gillade nyheter så han gick all in på SAAB. När jag växte upp hade vi en SAAB 99 cc.
För övningskörning när jag skulle ta körkort sa min far bara kör dit eller annorstädes.
Sen sa han att nu får du klara dig själv, ha inte sönder bilen. Så i övningssyfte körde jag rätt långt utan överinseende.
Lyckades med den ena, klara dig själv, men inte med den andra. Bilen gick sönder efter ca 2 månader. Mekanikern på verkstan sa att sånt här ser man bara på tävlingsbilar.
På vintern plogade de upp en isbana på en sjö i närheten. Kan säga att jag slog alla Volvo med hästlängder, till en dag då jag hamnade i en snödriva och alla fick hjälpa till att få loss den. Nedrigt!
Mmm.. trimmade moppar och luftgevär också. Helst 5,5 med trimfjäder och nitrometan till moppen..
Jag hade också problem med bilinbrott och var less på att byta lås, så jag lämnade alltid olåst.
Men de bröt upp låset ändå!!
Jag hade också problem med bilinbrott och var less på att byta lås, så jag lämnade alltid olåst.
Men de bröt upp låset ändå!!
Jag hade en Saab 900 turbo som extrabil under några år för några år sedan. Fick den för 5000 kr. Har aldrig varit så nöjd med en bil. Frun hatade den dock och när bränslepumpen la av så sålde jag den för 2000 kr till en bättre behövande.
Hade aldrig inbrott trots att jag bodde hyfsat centralt (hade den i garage på nätterna dock). Vi kallade den för dunder-saaben, känslan när turbokicken kom ojojoj!
Haha, det här väcker minnen. I min ungdom under värplikten hade kompaniet ett antal bruna SAAB 900, adjutanten hade den finaste som "personlig" bil. En polare på luckan skulle ut och fixa nått på skjutfältet, fick nycklarna till en SAAB, körde ut och gjorde det han skulle. När han skulle tillbaka så gick bilen inte att starta… Samtidigt på regementet var det ett fasligt liv… någon hade snott adjutantens bil. 🙂
Ser nu att det inte bara är fel färg på bilen ( 🙂 ) det är fel bro dessutom: Stallbron, ju!
Kilroy has been. Eller vad kidsen brukade säga när man var lite yngre …
Min första bil var en Renault 5, gav helt upp det där med lås på den efter att det inte hade gått att komma in i bilen på vintern ett par veckor. Skruvade ut dörrlåset, tömde det på innanmäte och skruvade tillbaka så frös det aldrig ihop igen. Som bonus gick det är "låsa upp" med precis vad som helst. Var aldrig inbrott i bilen pga den såg ut som stryk – lacken på hela karossen hade ärgat sönder totalt. Den gick dock bra och var billig som fan att köra så det var en perfekt bil för en ungdom.
Bästa minnet var när jag skulle in på dåvarande "mellandagsrea" och inte hittade någon parkering, det stod dock en stor julgran mitt på torget som tog 4 parkeringsrutor i anspråk så jag ställde mig under granen i en av de rutorna. Fördel när man har en liten bil och inte är så rädd om lacken. Fick med mig lite granris på en av backspeglarna när jag körde därifrån annars gick det utmärkt 🙂
Ahh. Minns — om jag nu inte minns fel — att tyska Auto Motor & Sport recenserade den när den kom som "Raumkapsel". Det var nog ganska träffande.
Men på den tiden hade jag inte råd med så moderna bilar. En viss cherry red Roadster är fortfarande utom räckhåll … 😉 nämligen kring Mars' bana.
SAAB 900 1997 var nästan sämst i krocksäkerhet på Euroncap test. Drygt 1 stjärna av 5.
https://www.euroncap.com/sv/results/saab/900/15474
https://www.youtube.com/watch?v=X39irHLwFnw
Tyvärr finns det massor kvar av dem ute på landet och ungdomar har den som förstabil.
Ägde aldrig någon själv men kände många med samma historia.
Man kunde låsa upp och starta med vad som helst, en glasspinne, eller t.om. nageln…!
Vet flera ägare som "råkade stjäla" en annan liknande bil och körde en bit innan de upptäckte det.
För er som är födda 1990+ så kanske man ska tillägga att på den tiden kanske 50% av bilparken bestod av Volvo 240/740 och Saab 900, många med samma färg, så stod det 10 bilar parkerade så var det sannolikt att någon av dem var i princip identisk med din.
Började övningsköra med en 99:a, sen har jag passerat 900 upp till 9-3, men sen tog det stopp eftersom de efter 95 aldrig tillverkade något 7-sitsigt. När ungarna är utflugna kommer jag återgå till 9-3 igen.
Har aldrig fått en stulen, däremot låste jag upp någon annans vita 900:a för 20 år sen, innan jag insåg att den hade röd klädsel, min hade blå.
Du ligger något efter min fru som har ca 44.500 bilder i Apple photos just nu, men det finns rensningspotential. Har bara ca 15.500 själv.
Jag tar på närmast patologisk nivå foton på allt möjligt utifall att det kan behövas för något blogginlägg någon gång. Dessvärre glömmer jag sedan bort dem, men ibland när jag letar efter ett foto hittar jag klockrena foton jag kunde använt till ett inlägg, taget just för ändamålet.
Vi hade en 900 i plutonen när jag gjorde lumpen. Den gick lägligt nog att starta med namnbrickan 🙂
Min 900:a måste ha framstått som ett undantag eller så kan man skylla på att den som försökte stjäla den var en amatör.
Jag bodde i Vänersborg och brukade parkera bilen en bit från där jag bodde. När jag kom ut en dag på väg till jobbet upptäckte jag att någon hade försökt stjäla bilen utan att lyckats. Dörramen var böjd utåt med en kofot när den som försökte stjäla bilen inte lyckats komma in genom dörrlåset för det visade sig vara bättre än dom trott för det gav inte vika, därav varför dom hade böjt ut dörramen. Tändningslåset hade dom försökt bryta upp med antingen en kniv eller skruvmejsel utan att lyckas. Senare på dagen bogserade jag och en arbetskollega ner bilen till jobbet där vi fick bryta upp tändningslåset för att kunna köra med bilen provisoriskt. Det krävdes en huggmejsel nerslagen i låset, en skiftnyckel modell större och två personer för att kunna bryta upp låset så att bilen kunde läggas i neutral eftersom att backväxeln ligger i för att få ut nyckeln på 900:orna. Jag valde att polisanmäla det hela utan resultat och valde att behålla bilen som nu riskerade att bli inlöst. Bilen finns kvar men har ännu inte blivit fullt reparerad efter inbrottet. Så att 900:orna var lätta att stjäla beror nog på i vilket skick låsena är. En kompis hade en liknande 900 som gick att öppna med alla möjliga sorters nycklar, till och med min gamla cykelnyckel så det kan variera en del.